0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#58904 - 22/02/2006 14:17
Kristendom og humanisme
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo - tak for dit svar i den nu lukkede tråd her,, hvor du bl.a. skriver:
Det er min opfattelse, at netop sekulariseringen af samfundene og fordrivelsen af religionerne fra det offentlige rum fremmer humanismen.
Kristendommen og jødedommen er så "heldige", at de er blevet mere modereret af sekulariseringen end det er tilfældet med islam, hvor mellemøstlige herskere på grund af store olieindtægter har kunnet modstå sekulariseringen og kunnet opretholde islam som en forældet lovreligion.
Det er i den forbindelse interessant, at muslimerne i de sekulære samfund reagerer fredeligt - og nogle synes endda, at det var i orden og endda berettiget at bringe tegningerne.
Helt på linie med tilgivende kristne i de sekulære samfund! Jeg ser jo anderledes på det: Jeg mener tværtimod, at netop humanisme er "kristendom uden Kristus", at humanismen, næstekærligheden, omsorgen for medmennesket, har sin rod i Jesu ord. Et lille tilbageblik på den typisk vesterlandske udgave af klosterlivet (i modsætning til f.eks. buddhistiske klostertraditioner, som især omfatter meditation og askese) vil vise, at det sociale arbejde netop udsprang fra de kristen klostre: fattighjælp, sygepleje, undervisning osv. Læs evt. Jesu ord i Matt 25: ... jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig.
Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? Da skal han svare dem:
Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! Kristendommen er ikke en lovreligion: Vi skal ikke gøre noget for Gud for at blive frelst! Gud har, af ren nåde, retfærdiggjort alle, som vil følge Jesus gennem døden og ind i gudsriget. De gode gerninger skal vi gøre, fordi det er godt at gøre gode gerninger, og fordi vores næste har brug for dem, jfr. ovenstående citat. Næstekærlighed opstår ikke fuldautomatisk af sig selv, heller ikke i sekulære samfund (omfattende forsøg har været gjort!) dertil er vi mennesker for selviske. Og der er som bekendt en tendens til, at rige automatisk bliver rigere og rigere, hvis der ikke gribes ind .... De orientalske religioner bygger på reinkarnation- og skæbnetro, og der ses ikke at være de store problemer med at lade syge og fattige ligge i rendestenen - de menes pga. dårlig opførsel i tidligere liv at skulle udleve deres velfortjente karma ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58905 - 22/02/2006 17:54
Re: Kristendom og humanisme
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: Det er min opfattelse, at netop sekulariseringen af samfundene og fordrivelsen af religionerne fra det offentlige rum fremmer humanismen. Kristendommen og jødedommen er så "heldige", at de er blevet mere modereret af sekulariseringen end det er tilfældet med islam, hvor mellemøstlige herskere på grund af store olieindtægter har kunnet modstå sekulariseringen og kunnet opretholde islam som en forældet lovreligion. Det er i den forbindelse interessant, at muslimerne i de sekulære samfund reagerer fredeligt - og nogle synes endda, at det var i orden og endda berettiget at bringe tegningerne. Helt på linie med tilgivende kristne i de sekulære samfund!
Kristina: Jeg ser jo anderledes på det: Jeg mener tværtimod, at netop humanisme er "kristendom uden Kristus", at humanismen, næstekærligheden, omsorgen for medmennesket, har sin rod i Jesu ord. Et lille tilbageblik på den typisk vesterlandske udgave af klosterlivet (i modsætning til f.eks. buddhistiske klostertraditioner, som især omfatter meditation og askese) vil vise, at det sociale arbejde netop udsprang fra de kristen klostre: fattighjælp, sygepleje, undervisning osv.
Vil du dermed sige, at før kristendommen eksisterede der ikke humanisme, næstekærlighed og omsorg for medmennesket?
Citat: Kristina: Jesu ord om gengældelse og fjendekærlighed har nok sat sine spor i vores kristne tro - måske er de så integreret i de fleste af os, at vi ikke tænker så meget over det - ikke før vi kommer ud for begivenheder som dem, vi har oplevet den sidste måneds tid ...
Evolutionisten: Jeg er ikke enig i din rosenrøde beskrivelse af effekten af Jesu ord om gengældelse og fjendekærlighed. Historisk set har kristne med udgangspunkt i deres religion begået mindst lige så store og voldsomme ugerninger mod både trosfæller og ikke-trosfæller som Islam.
En kronik i Jyllands-Posten 19. februar hævder i øvrigt, at striden ikke står mellem islam og kristendommen:
Citat: Fra kronikken med titlen "Viden krænker": Viden vil nok fornærme og krænke en tid, men kan ikke holdes ned epå langt sigt. Det har man set med kristendommen hos os, og det vil også ske med islam, skriver Alex Wittendorff. . . . Der var i JP 22/1 en side om "Bibelfædrenes frygt", for en stor del baseret på professor i religionshistorie Per Bildes bog "En religion bliver til". Her skildres, hvordan magthaverne ikke ville finde sig i de undertiden blodige stridigheder mellem de forskellige Jesus-sekter og derfor i året 325 fik fastslået, hvad der i forhold til Jesus-figuren var de rigtige og sande skrifter. . . . Man digter en gud eller en ideologi, der gøres til autoritet, og som man tillægger retten til tolkning af sandhed og retfærdighed og også sine egne fordomme og værdier. . . . Vi har set det med Stalin og Hitler og Mao med deres politiske ideologier, og vi har set det med Franco og Pinochet, der var ivrige kristne. Og vi ser det i religionerne, når de fungerer som altomfattende ideologi. Historiens mest omfattende udryddelser af mennesker er begået af de kristne kolonister i Amerika i 1500-tallet, der tolkede verden ud fra Bibelen. . . . Det er konsekvenserne af forestillingen om en overmenneskelig instans, vi nu ser udfolde sig i muslimske lande. Vi så det også tidligere herhjemme, dengang kristendommen efter reformationen blev en benhård lovreligion, adfærdsregulerende ned i detaljer og med et stramt greb om den enkeltes livsførelse, nogenlunde på linie med Iran i dag. . . . Viden, også om det hensigtsmæssige ved demokrati og ytringsfrihed, og om de fejltagelser, der ligger indbygget i enhver autoritær livsanskuelse, vil nok fornærme og krænke en tid, men kan ikke holdes nede på langt sigt. Det er det, man har set med kristendommen hos os. Det vil også ske med islam. . . . Det virkelige modsætningsforhold består ikke mellem forskellige religioner, men mellem dem, der tager udgangspunkt i naturvidenskabernes faktuelle viden og i menneskets faktiske vilkår, og dem, der tror, at de evige sandheder blev nedfældet i den mellemøstlige ørken for mange hundrede år siden. Denne sandhed bør være grundlaget for al vurdering af, hvad det er, der foregår i denne tid. Fremhævelsen er min.
Tænk over det, alle som måtte have følt deres tro krænket ved i debatterne herinde at være blevet gjort bekendt med, at bibelens skabelsesberetning ikke harmonerer med naturvidenskabens opdagelser, herunder mennesket nære slægtskab med menneskeaber.
Viden krænker nogle religiøses følelser - men religiøse kan vænne sig til krænkelser og nå frem til, at krænkelserne i virkeligheden er gavnlige.
Efter min opfattelse vil sådanne gavnlige krænkelser også føre islam frem til en tolerance, som skabes og primært bæres af en trang til at søge viden. En trang, som er så stor, at tvivlen får blivende sæde i deres religiøse tro.
Jeg mener, at den areligiøse humanisme fremmer det kærlige og tolerante. Også i religiøse mennesker. Denne humanisme opstiller en forhindring for religionernes iboende totalitære og umenneskelige kræfter.
For søgen efter viden forædler, idet tilegnelse af mere og mere viden skaber en større og større erkendelse af, hvor lidt et mennesker kan vide.
Sådan vidensøgere påstår aldrig, at de har fundet sandheden om Gud og mennesker. Derfor føler de ingen trang til at brænde flag og ambassader af for krænkelser af deres profeter og deres Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58906 - 22/02/2006 19:42
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Godaften Citat: Vil du dermed sige, at før kristendommen eksisterede der ikke humanisme, næstekærlighed og omsorg for medmennesket?
Nu er spørgsmålet godt nok rettet mod Kristina, men... Selvfølgelig eksisterede humanismen før kristendommen.. Ikke nødvendigvis i jødedommens rammer.. Eller ikke "kun" i jødedommens rammer.. Hvordan man definerer humanisme er jo nok en nødvendig diskution man må tage, inden man kan afgøre i hvor stor udstrækning humanisme eksisterede inden kristendom.. Og kan man sige, at det var kristendom der udbredte humanismen (eller humanistiske idéer), var de bredt inden kristendommen, eller er det en helt tredje faktor der spiller ind (oplysning måske)??
Citat: Tænk over det, alle som måtte have følt deres tro krænket ved i debatterne herinde at være blevet gjort bekendt med, at bibelens skabelsesberetning ikke harmonerer med naturvidenskabens opdagelser, herunder mennesket nære slægtskab med menneskeaber.
Jeg vil personligt mene, at det kun er folk der stirrer sig blinde på Skabelsesberetningen, der kan lade sig gå på af den.. Enten i dens (i deres opfattelse) manglende erkendelse af de reelle kriterier for livet på jorden, eller i dens forhold til videnskaben..
For at sige det ærligt, så er fundamentalister på begge sider, på et vildspor når det gælder at forholde sig til dybden i hele beretningen.. Ikke fordi den nødvendigvis kun skal forståes mytologisk, men fordi der er så mange nuancer man går glip af, hvis man på forhånd afskriver at skue den hele vejen rundt..
Nu ved jeg, at der er folk herinde der nægter at tro andet, end at jorden blev skabt på seks dage.. Dage som vi kender dem.. Men det viser mangel på viden om Skabelsesberetningen...
Det er en fortælling der er reel, men som gemmer på mange "hemmeligheder" der tydeligvis ikke lader sig afsløre, hvis man ikke evner at åbne sindet for finurlighederne i beretningen..
Citat: Viden krænker nogle religiøses følelser - men religiøse kan vænne sig til krænkelser og nå frem til, at krænkelserne i virkeligheden er gavnlige.
Viden krænker den blinde, der mener sig selv klogere end nogen anden i verden.. Selv klogere end Herren selv.. Erkender man sin egen begrænsede indsigt, burde man kunne opnå større viden..
Citat: For søgen efter viden forædler, idet tilegnelse af mere og mere viden skaber en større og større erkendelse af, hvor lidt et mennesker kan vide.
Hørt 
Citat: Sådan vidensøgere påstår aldrig, at de har fundet sandheden om Gud og mennesker. Derfor føler de ingen trang til at brænde flag og ambassader af for krænkelser af deres profeter og deres Gud.
Kunne ikke sige det bedre selv.. Jo, men skidt 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58907 - 22/02/2006 20:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo Citat: Vil du dermed sige, at før kristendommen eksisterede der ikke humanisme, næstekærlighed og omsorg for medmennesket?
Det ved jeg ikke - taler vi her om humanisme som et væsentligt aspekt i en retsstat eller bare at nogle kan have omsorg for nogle andre - primært deres familie og venner og bekendte?
Hvis vi taler om et humanistisk land (som vi jo gerne vil tro at vores eget Danmark er) så ved jeg ikke, om der fandtes sådanne inden kristendommen. Det kan være at andre her ved noget mere om det. Men den begyndende omsorg for fremmede tror jeg netop havde sin begyndelse i Danmark i klosterlivet.
I sidstenævnte tilfælde har der nok altid været "humanisme" - men læs Jesu ord i Matt. 5: Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Citat: ... alle som måtte have følt deres tro krænket ved i debatterne herinde at være blevet gjort bekendt med, at bibelens skabelsesberetning ikke harmonerer med naturvidenskabens opdagelser, herunder mennesket nære slægtskab med menneskeaber ....
Nu har jeg have lært om naturvidenskaben og menneskets nære slægtskab med aberne da jeg gik i skole, altså længe før der var noget der hed JesusNet, men jeg har aldrig følt mig det allermindste krænket. Bibelens skabelsesberetning kan sagtens være sand (og det tror jeg den er) uden at stemme med naturvidenskaben. Jeg ser ikke nogen konflikt, da vi taler om to forskellige planer, og for mig er den virkelige virkelighed, nemlig Gudsriget, helt og aldeles overordnet den jordiske, hvilket ikke betyder, at den jordiske, videnskabelige af den grund er forkert.
Men den kronik i Jyllandsposten - aldrig har jeg læst magen til vås. Bare det at skrive, at kristendommen herhjemme blev til en benhård lovreligion efter reformationen .. det er uoverkommeligt at tage til genmæle, så det vil jeg afstå fra. Citat: For søgen efter viden forædler, idet tilegnelse af mere og mere viden skaber en større og større erkendelse af, hvor lidt et mennesker kan vide.
Og hermed er vi genforenede! Dejligt at læse - jeg kipper med flaget!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58908 - 22/02/2006 20:47
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kristina: Men den kronik i Jyllandsposten - aldrig har jeg læst magen til vås. Bare det at skrive, at kristendommen herhjemme blev til en benhård lovreligion efter reformationen .. det er uoverkommeligt at tage til genmæle, så det vil jeg afstå fra.
Hvis det er uoverkommeligt for dig at tage til genmæle - hvilket må betyde, at du ikke kan tage til genmæle! - så burde du også afstå fra din således helt ubegrundede beskyldning mod kronikøren for at våse.
I øvrigt blev kristendommen på et tidspunkt en benhård lovreligion med bl.a. lovpligtig kirkegang og tvungen konfirmation.
Dengang har der sandelig ikke været mere plads til anderledes tænkende og anderledes troende, end i de mellemøstlige muslimske samfund som f.eks. Saudi-Arabien, hvor bibelen og kirker mig bekendt er forbudt.
Citat: Pietisme
religiøs vækkelsesbevægelse, der opstod i Tyskland o. 1670 og kom til Danmark i slutningen af Frederik 4.s regeringsperiode. Ifølge pietismen skulle kirken reformeres gennem fromhed (= pietas på latin), således at der blev overenstemmelse mellem tro og gerning. Under Christian 6. vandt pietismen for alvor indpas i Danmark. Kongen, der havde fået en pietistisk opdragelse, stod formodentlig selv bag forordningen af 1735, hvor borgernes pligt til at gå i kirke blev indskærpet, og bag indførelsen af obligatorisk konfirmation i 1736.
Efter hukommelsen erindrer jeg fra religionsundervisningen fra min skolegang at have lært, at der under pietismen var ansat folk til med lange stave at puffe til folk, som faldt i søvn under de lange prædikerne under den obligatoriske søndagsgudstjeneste.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58909 - 22/02/2006 21:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo - jeg vil fastholde, at kristendommen på ingen måde blev til en lovreligion ved eller efter reformationen - det var lige omvendt den nye Lutherske erkendelse: vi frelses af nåde ved tro og netop ikke ved lovgerninger.
Lovpligtig kirkegang og tvungen konfirmation, som blev indført i den pietistiske periode flere århundreder efter reformationen gjorde ikke kristendom til en lovreligion, og det gjorde heller ikke de ansatte, der gik og prikkede til de sovende ved søndagsgudstjenester.
Pædagogisk var metoderne stærkt kritisable, det kan vi sagtens blive enige om, men en lovreligion er noget helt andet, som vi vist har været inde på ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58910 - 22/02/2006 22:37
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kristina: Hej Evo - jeg vil fastholde, at kristendommen på ingen måde blev til en lovreligion ved eller efter reformationen - det var lige omvendt den nye Lutherske erkendelse: vi frelses af nåde ved tro og netop ikke ved lovgerninger. Lovpligtig kirkegang og tvungen konfirmation, som blev indført i den pietistiske periode flere århundreder efter reformationen gjorde ikke kristendom til en lovreligion, og det gjorde heller ikke de ansatte, der gik og prikkede til de sovende ved søndagsgudstjenester. Pædagogisk var metoderne stærkt kritisable, det kan vi sagtens blive enige om, men en lovreligion er noget helt andet, som vi vist har været inde på ...
I det omfang kongen/staten indførte tvungen kirkegang og konfirmation, så var pietismen/kristendommen en lovreligion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58911 - 23/02/2006 01:07
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Igen går den ikke, Grenberg: Naturvidenskaben har IKKE fundet sandhedsbeviser for at makroevolution har ført til at mennesket har udviklet sig fra "højerestående menneskeaber"... Dette er en teori. Og en temmelig hullet en at that.......men den diskussion hører hjemme i et andet hjørne af denne café
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#58912 - 23/02/2006 08:23
[Re: JesusFreakDK]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: JesusFreak: Igen går den ikke, Grenberg: Naturvidenskaben har IKKE fundet sandhedsbeviser for at makroevolution har ført til at mennesket har udviklet sig fra "højerestående menneskeaber"... Dette er en teori. Og en temmelig hullet en at that.......men den diskussion hører hjemme i et andet hjørne af denne café
Videnskabelige sandheder er principielt altid foreløbige. Men i øjeblikket tyder intet i udforskningen af menneskets oprindelse på andet end at mennesker og menneskeaber har en fælles forfader. Og denne videnskabelige erkendelse er ikke specielt hullet.
Eksempelvis har mennesker og menneskeaber nogle af de samme genetiske defekter - f.eks. kan vi, i modsætning til andre pattedyr, ikke selv danne C-vitamin, men må indtage C-vitamin fiks og færdig med kosten.
Det tyder kraftigt på en fælles oprindelse.
Men hvis du vil påvise konkrete "huller" i teorien, så kunne du jo starte en tråd og fremlægge din dokumentation på "Tro, fornuft og Videnskab", hvor emnet hører hjemme.
Der kan du så også fremlægger dine videnskabelige beviser på en anden og hidtil totalt ukendt konkurrerende videnskabelig teori, som forklarer, at mennesker og menneskeaber ikke er i slægt med hinanden.
Jeg gætter på, at du ikke starter en sådan tråd - idet du næppe kan dokumentere hverken "huller" eller "alternativ"! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#58913 - 23/02/2006 09:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo, du skriver: Citat: I det omfang kongen/staten indførte tvungen kirkegang og konfirmation, så var pietismen/kristendommen en lovreligion.
Jeg vil stadig hævde, at kristendommen aldrig har været og aldrig vil blive en lovreligion, uanset tvungen kirkegang oma.
Kristendommens eget budskab er evangeliet: Guds frie nåde.
Uanset hvordan og hvor forkert kristendommen indføres og forvaltes, kan ingen menneskelig myndighed lave om på det, for det er selve kristendommens eget indhold.
Et eksempel på en lovreligion er Islam, hvor budskabet er, at mennesker skal gøre sig fortjent til at komme i paradiset. Her er religionens væsen lovisk, også selv om det er frivilligt om man vil tilslutte sig eller ej.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58914 - 23/02/2006 11:08
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: I det omfang kongen/staten indførte tvungen kirkegang og konfirmation, så var pietismen/kristendommen en lovreligion.
Kristina: Jeg vil stadig hævde, at kristendommen aldrig har været og aldrig vil blive en lovreligion, uanset tvungen kirkegang oma. Kristendommens eget budskab er evangeliet: Guds frie nåde. Uanset hvordan og hvor forkert kristendommen indføres og forvaltes, kan ingen menneskelig myndighed lave om på det, for det er selve kristendommens eget indhold. Et eksempel på en lovreligion er Islam, hvor budskabet er, at mennesker skal gøre sig fortjent til at komme i paradiset. Her er religionens væsen lovisk, også selv om det er frivilligt om man vil tilslutte sig eller ej.
Både kristendommen og islam er lovreligioner i det omfang, som mennesker gør dem til lovreligioner. Men begge religioner rummer også elementer, så de kan tolkes som værende ikke-lovreligioner.
F.eks. indeholder koranen et overordnet budskab, at man ikke behøver at dræbe et menneske, selv om det har brudt loven på en måde som ifølge reglerne i selve koranen kan straffes med døden.
I øvrigt tillader koranen mig bekendt kun dødsstraf i to helt konkrete tilfælde - nemlig hvis forbryderen har myrdet et menneske eller hvis forbryderen har anstiftet oprør i landet.
Interessant nok, så siger koranen i forbindelse med bestemmelsen om dødsstraf for mord og oprør, at afstår man fra effektuere dødsstraffen, så er det som at spare hele menneskeheden.
Men vælger man at udføre dødsstraffen, så er det som at dræbe hele menneskeheden. Stærkere opfordring til at vise mildhed mod forbrydere kan man vist ikke tænke sig.
For hor og ægteskabelig utroskab foreskriver koranen mig bekendt udtrykkeligt et antal piskeslag, men ikke dødsstraf. Piskeslagene kan muslimerne også afstå fra og i stedet vise mildhed mod de dømte.
De grusomme steninger til døde for hor og utroskab stammer i øvrigt fra moselovene i gamle testamente, som muslimerne også mener gælder for islam.
Der er altså fuldt ud belæg for det koranen, når moderate muslimer med Naser Khader i spidsen er modstandere af dødsstraf.
De er fuldstændigt i overensstemmelse med koranen - som dybest set ikke er en lovreligion.
Jeg mener i øvrigt også, at mange muslimer anerkender Jesu vejledning som den kom til udtryk i lignelsen om kvinden, der bedrev hor: "Lad den som er ren kaste den første sten".
Tænk lidt over det, før du præsenterer din "rene" kristendom og beskylder islam for at være en lovreligion.
Så vidt jeg ved, henter islam sine umenneskelige love fra præcis samme kilde, som kristendommen udspringer af - nemlig moselovene i gamlæe testamente.
Hvis kun de "rene" kastede med sten, så blev ingen i hverken den kristne eller den muslimske verden stenet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58915 - 23/02/2006 12:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo Citat: Både kristendommen og islam er lovreligioner i det omfang, som mennesker gør dem til lovreligioner.
Det er klart, at vi ikke kan blive enige. Det hænger jo sammen med, at du, modsat jeg, har som udgangspunkt, at kristendommen er en menneskabt religion, som kan forandre væsen og indhold sig i takt med menneskers tanker og adfærd. Men kristendommen er Jesu lære, og den forandrer sig ikke, selv om den meget tit misforstås og misfortolkes.
Kristendommen indeholder naturligvis også Jesu lov, som vi f.eks. kan læse i Bjergprædikenen, men når jeg ikke kan gå med til at kalde kristendommen for en lov-religion, hænger det sammen med at den ikke forkynder frelse ved lovgerninger, men ene og alene ved Guds nåde!
Det er ikke ment som en "beskyldning" at jeg kalder Islam for en lovreligion, kun en konstatering. Kristendommen er den eneste religion, som ikke forkynder frelse ved nogen form for gerningsretfærdighed - i alle andre religioner skal tilhængerne selv bestræbe sig på at gøre sig fortjent til Paradiset. Det er da bestemt også i langt højere grad i overensstemmelse med vores menneskenatur at kunne acceptere den tanke. Den forekommer umiddelbart helt rimelig!
kristina
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58916 - 23/02/2006 13:11
|
Bruger
|
Udtrykket hedder så: "Den går ikke GrAnberg...." det var en lille tyrkfejl 
|
|
Til toppen
|
|
|
#58917 - 23/02/2006 13:15
|
Bruger
|
1: DU startede med at afspore denne tråd
2: Evolutionsteoriens huller er mange og veldokumenterede - skal jeg virkelig til at gøre det arbejde en masse HAR gjort før mig?
3: At en enkelt laverestående domstol i USA har afsagt en politisk kendelse gør intet noget som helst ved et af de bedste alternativer til teorien om makroevolution.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58918 - 23/02/2006 13:16
|
Bruger
|
Et eksempel på en videnskabelig sandhed som IKKE er foreløbig: Tyngdekraften....
|
|
Til toppen
|
|
|
#58919 - 23/02/2006 13:38
|
Anonym
Anonym
|
Citat: JesusFreak: Evolutionsteoriens huller er mange og veldokumenterede - skal jeg virkelig til at gøre det arbejde en masse HAR gjort før mig?
Ja - jeg synes du skal starte en tråd og fremlægge dokumentationen for, at der findes graverende huller i evolutionsteoriens beskrivelse af slægtskabet mellem mennesker og menneskeaber.
Citat: JesusFreak: At en enkelt laverestående domstol i USA har afsagt en politisk kendelse gør intet noget som helst ved et af de bedste alternativer til teorien om makroevolution.
Samtidig kan du passende dokumentere, at der findes et alternativ til teorien om makroevolution.
Altså - start den tråd, i stedet for at fortsætte med at afspore denne tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58920 - 23/02/2006 13:41
|
Anonym
Anonym
|
Citat: JesusFreak: Et eksempel på en videnskabelig sandhed som IKKE er foreløbig: Tyngdekraften....
Muligvis - men jeg er så forsigtig, at jeg ikke tør erklære mig sikker på, at tyngdekraften eksisterer overalt og under alle forhold.
|
|
Til toppen
|
|
|
|