0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#58849 - 22/02/2006 11:09
Re: Den Hellige Gral (ifølge Dan Brown?)
[Re: Makne6]
|
Bruger
Reg.: 22/02/2006
Sted: Kalundborg
|
Og hvilken betydning har den?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58850 - 22/02/2006 11:40
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Makne6, og velkommen!  Ja, Dan Browns bestseller om da Vinci mysteriet er ren fiktion, det er historikere og teologer helt enige om. Du kan læse en udførlig og interessant redegørelse her, hvor også spørgsmålet om den hellige gral er kommenteret (s. 132ff.) kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58851 - 22/02/2006 15:28
|
Bruger
|
Tusind tak  Jeg har læst den, men finder den meget afvisende. Jeg er klar over at der overdrives meget i bogen, og jeg er kun modtagelig overfor teorien om Jesus efterkommere (ikke påstanden om de tilhørende dokumenter med sandheden om Jesus). Men jeg synes det virker ret sært, hvis Den Hellige Gral viser sig kun at være et bæger. PS. Er tilhænger af at Gralen forbliver gemt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58852 - 22/02/2006 15:47
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Makne6
Prøv at se Monty Python's Quest for the Holy Grail. Den er meget sjovere end Dan Browns bøger, og cirka lige så troværdig. Og i den er den Hellige Gral et bæger. Forresten betyder ordet gral vist noget i stil med bæger eller fad. Men i øvrigt tvivler jeg på, at der overhovedet findes nogen hellig gral. Den er efter min mening et litterært symbol, som vistnok først dukkede op i middelalderen.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58855 - 22/02/2006 18:56
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Kristina, Citat: Dette netop fordi den i modsætning til andre knaldromaner hævder at være sandfærdig ...
Hmm, ja. Det gør den jo rigtigt nok, og det er den jo heller ikke helt igennem - så som sådan kan man jo se den som "ren fiktion".
Der er imidlertid hændelser, personer og steder, der er ganske faktuelle - selvom de er "blendet" med ting, der er ren og skær løgn. For nemheds skyld kan man kalde den fiktion, men den indeholder altså også fakta.
Hvis jeg blander løgn og sandhed, får jeg netop "delvis sand" ud af det. Så længe løgnen og sandheden i sammenblandingen kan skilles fra hinanden, finder jeg det mest passende at kalde det "delvis sand, delvis løgn". Måske er jeg alene med mig selv i dén betragtning.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#58856 - 22/02/2006 19:01
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Makne6.
Jeg tvivler også på, at den hellige gral eksisterer som andet end en myte. Jeg er selv i gang med at læse Da Vinci Mysteriet. Den er fed som god historie og knaldroman, men ikke troværdig som historieskrivning.
Fx. har jeg bidt mærke i, at DB påstår, at kirken fortrængte Maria Magdalene, fordi hun angiveligt havde været Jesu hustru, og det ville anfægte det billede af ham som guddommelig, som kirken skulle forsøge at tegne ved kirkemøderne i 300-tallet. Derfor gav man hende et blakket rygte som prostitueret og forbød, at hun blev nævnt. Det er ikke korrekt. Maria Magdalene er altid blevet betragtet som en helgen i den katolske kirke. Det er rigtigt, at man almindeligvis tror, hun er den samme som synderinden i Luk.7, der møder Jesu tilgivelse og salver hans fødder (hvilket jeg ikke mener er korrekt, men det er en anden historie), men den del af hendes historie er snarere med til at tegne et billede af hende som en, der har mødt en overvældende nåde - fremfor at give hende et plettet rygte. Så det burde vist være en temmelig stor tilsnigelse, at hun ikke må nævnes.
Det er heller ikke korrekt, at Jesu guddommelighed først blev "opfundet" i 300-tallet. Allerede NT taler om den, og også kirkefædrene før de store kirkemøder. Disse gik ikke ud på at tilføje noget nyt, men at fastslå det allerede givne overfor vranglærere, der lærte noget andet - fx. at Jesus ikke var guddommelig.
Påstanden om, at Jesus skulle have været gift med Maria Magdalene, er der heller ikke noget belæg for.
Endelig virker det temmelig inkonsekvent, at DB i første omgang hævder Jesu guddommelighed som noget, der var blevet opfundet af kirken trods det, at han bare var et menneske og en stor profet - og så i næste omgang siger, at Maria Magdalene, i kraft af at være Jesu hustru, af tempelridderne blev hyldet og tilbedt som den hellige kvinde og moder, og ikke bare det, men ligefrem som gudinde. Hvordan hænger det lige sammen?
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58857 - 22/02/2006 19:11
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus Citat: Hvis jeg blander løgn og sandhed, får jeg netop "delvis sand" ud af det. Så længe løgnen og sandheden i sammenblandingen kan skilles fra hinanden, finder jeg det mest passende at kalde det "delvis sand, delvis løgn". Måske er jeg alene med mig selv i dén betragtning.
Nu skal du ikke føle dig helt alene, for sådan set kan jeg godt gå med på din tanke, men det forudsætter, som du netop skriver, at løgnen og sandheden i sammenblandingen rent faktisk kan skilles fra hinanden.
Det ville i dette tilfælde kræve, at de digteriske sekvenser var tydeligt afmærkede som værende fiktion - f.eks. ved omfattende noter eller en alternativ skrift. Ellers skulle målgruppen begrænses til højtuddannede teologer og historikere, og så var bogen næppe - sådan som det jo gik - blevet en vildledende og manipulerende kioskbasker!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58858 - 23/02/2006 10:43
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Haha! Jeg tvivler på det ville være noget for mig  Jeg har faktisk projekt i skolen om Dan Browns teori. Jeg ville lige høre om i havde noget mere om den?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58859 - 23/02/2006 14:41
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hey, jeg blander mig lige - der findes faktisk et fagudtryk for det, I diskuterer: Faktion, kaldes det og bruges mest om dokumentarprogrammer som er lige på grænsen til at være sæbeoperaer. Men jeg tror faktisk også det kan bruges litterært. Men hvis man nu skriver en historie som reelt er faktion, men i forordet kalder det for fakta, så må den nye betegnelse - i hvert fald for forordet - vel være en løgnehistorie? Selv i skønlitteratur kan der findes masser af historisk korrekte data, men ingen brokker sig over tilføjelserne og skævvridningerne af disse, fordi forfatteren står ved at det er hvad det er - Fiktion. Way to go Dan Brown.
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58860 - 23/02/2006 14:49
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lige netop, Schjelde! - tak for hjælpen!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58861 - 24/02/2006 16:27
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Kristina og Schjelde, Jeg kommer sådan til at tænke på "The Blair Witch Project" - et af de bedste eksempler på den "hype" der kan opstå omkring noget, blot det selv hårdnakket påstår at være sandt som en del af dets markedsføring. "The Blair Witch Project" indspillede hundredtusindvis af dollars for få tusinde dollars investering - markedsføringen var udelukkende, at man påstod filmen var "nogle bånd, man havde fundet i skoven". Måske har Dan Brown haft samme idé?  Men jo - faktion, det er det. Og svært at skille ad, jo - næsten umuligt for den almene læser. Jeg har i øvrigt ikke selv læst bogen, blot læst et par behandlinger af den.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#58862 - 25/02/2006 00:57
[Re: Claus Due]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Jeg kan anbefale den, den er hurtigt læst - både fordi sproget er temmelig simpelt, men også fordi den faktisk er ganske spændende. En klassisk knaldroman. Og så er du jo pludselig med i klubben af indvidede, der på førstehåndsindtryk kan snakke med om den store konspirationsteori 
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58863 - 26/02/2006 11:08
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej alle. I forbindelse med udgivelsen af bogen var der på TV et længere, glimrende indslag om hele DaVinci-affæren med dertilhørende. Jeg har indtil nu ikke kunnet finde noget på nettet om netop denne udsendelse. Udsendelsen oprullede først hele historien så man virkelig blev rystet i sin grundvold over disse "fakta" der blev serveret. Efterfølgende var en udsendelse om de to personer (hvor Dan Brown ikke var iblandt) der havde fundet på hele historien med den hensigt at påvise, at den ene af disse to personer faktisk var den sidste efterkommer af Tempelridderne, og dermed den rette arving til Frankrigs trone. Problemet med Dan Brown er dels, at det ikke er hans historie og dels, at den bliver serveret som historiske fakta, ligesom 2 andre bøger han har skrevet. Uden tvivl er hensigten at mystificere det hele så meget som muligt. Én af de andre bøger har næsten samme plot, men omhandler bare mere selve den katolske gren, hvor pavedømmet fungerer som "tempelridderne" i stedet. Denne historie er faktisk præsis den samme som DaVinci, men blev i Danmark først udgivet efter DaVinci. Den første historie (eller den 2. bog i Danmark) skrev Dan Brown efter at have stjålet ideen fra de to franskmænd. Selve DaVinci er så den korrekte kopi af de to fransmænds historie. Jeg kan godt forstå nogle mener elementer i DaVinci er troværdige. Men det er i sig selv essensen i enhver konspirationsteori: At så tvivl om det faktuelle og erstatte det af det mystificerede, ved hjælp af overbevisende, kontroversielle små løgnehistorier. Jeg kan anbefale dem, der "næsten" tror på DaVinci, at studere konspirationsteorier lidt mere. Det kræver dog en stor portion sund fornuft, for konspirationsteorier er ofte meget overbevisende sammensat. De bedste er New World Order, som indbefatter de fleste af verdens rigmænd samt de mest magtfulde præsdenter, jødernes rolle i terrorangrebet på WTC den 11 september og hele spekret igennem til de mere humoristiske som Hollow Earth. Et glimrende forum hertil: http://control-alt-delete.ca/v-web/bulletin/bb/
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#58864 - 27/02/2006 13:43
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 25/02/2006
|
"DaVinci Mysteriet" bygge som du rigtig siger på bogen "helligt blod, hellig gral" af (ikke to mænd) Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln. hvilket i øvrigt er en glimmerne bog og et ret "must read" hvis man syntes Davinci mysteriet er spændene! jeg bliver dog nødt til at rette en lille misforståelse: Citat: Efterfølgende var en udsendelse om de to personer (hvor Dan Brown ikke var iblandt) der havde fundet på hele historien med den hensigt at påvise, at den ene af disse to personer faktisk var den sidste efterkommer af Tempelridderne, og dermed den rette arving til Frankrigs trone.
du taller her om Pierre Plantard de Saint-Clair, som er en "trist" mand der er besat af at være af den merovingianske slægt, den ældste franske konge slægt. han startede derfor Prieuré de sion og gjorde sig selv til stormester. problemet er bare at Plantard's Prieuré de sion ikke er den samme broderskab som newton og de andre var medlem af.(altså ren fup!)
problemet ligger defor i at skille den gamle myte om jesus' levende slægt, fra Plantard's ønske om at være i familie med frankrigs gamle konger. denne ene mands hjernespind gøre dog ikke den rigtige myte mindre interesant... eller utroværdig 
For now I find this power gained is more unto a curse.
My spirit burns with every spell and each irreverent verse.
Despite this strength and knowledge earned, I have paid a heavy toll,
Never should've traded power for my own immortal soul.
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58865 - 28/02/2006 22:59
[Re: soth]
|
Bruger
|
Hej soth
Tak for rettelse.
Jeg kan ikke huske præsis hvordan forbindelserne blev forelagt i TV.udsendelsen, men jeg kan dog huske at Pierre Plantard de Saint-Clair spillede en væsentlig rolle i det der endte med Da Vinci-romanen. Jeg kan også huske det dér Sion-broderskab.
Men var de ting egentlig helt uden for Da Vinci-historien? (Jeg har ikke læst selve bogen).
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#58866 - 28/02/2006 23:23
|
Bruger
|
Bogen handler jo om hvordan Prieuré de sion og om hvordan de igen historien har vogtet den store hemmelighed om jesus' kone og børn, dette har de så gjort blandt andet igen tempelridderne som var PdS militære gren.
problemet ligger så i at Plantard også lavede et broderskab ved navn PdS. efter min mening er det meget vigtig at holde Plantard og hans drømme langt ude af den oprindelige myte!
det eneste Plantard har med DaVinci mysteriet at gøre er at han er blevet inteviewet til bogen "Helligt blod, Hellig gral" som DaVince bygger på. jeg kan ikke lige på stående fod huske om han overhovedt bliver nævnt i bogen...
Jeg har dog lige igår hørt noget meget spændene! DaVinci skulle være ren afskrift fra en anden bog. og forfatteren af denne bog skulle efter sigende have lagt sag an mod Dan Brown. jeg ved dog ikke om noget af dette er sandt...
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58867 - 01/03/2006 16:48
|
Bruger
|
Hej soth Citat: Jeg har dog lige igår hørt noget meget spændene! DaVinci skulle være ren afskrift fra en anden bog. og forfatteren af denne bog skulle efter sigende have lagt sag an mod Dan Brown. jeg ved dog ikke om noget af dette er sandt...
Det er korrekt, selv om jeg ikke kan give en kilde til det. Dan Browns første bog "Helligt blod, Hellig gral" var en sløret kopiering af den originale historie, mens da Vinci er en direkte kopi af plottet.
Der står dog en hel masse om det her, der nok kan kaste lidt lys enkelte steder: http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=533310/
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#58869 - 01/03/2006 21:09
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Citat: Jeg kan ikke huske om præcis den mand bliver nævnt i bogen, man jeg kan huske, at det bliver nævnt, at de slægter, der skulle stamme direkte fra Jesus og Maria Magdalene, hedder Plantard og St. Clair.
jeg mener de to slægter efter jesus skulle være: den franske St. Clair og den skotske Stuart slægt...
og til machine A: Dan brown har ikke skrevet "helligt blod, hellig gral", det har Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln
"Helligt blod, Hellig gral" er en faglitterær bog der behandler gral myten med udgangspunkt i Rennes-le-chateau og Bérenger Sauniére
jeg ved ikke hvem det er der har skrevet den bog Dan Brown har stjålet, men den bog må jo også bygge på "Helligt blod, hellig gral" vil jeg gætte på 
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58870 - 01/03/2006 22:21
Baigent - Leitgh - Lincoln
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Venner
Interessant emne at følge med i. Til snakken om hvor DB har sin inspirartion fra.
Der er vist ingen tvivl om, at han bruger fra det arbejde Baigent og Leigh har stykket sammen. De udgav "The holy blood and the holy Grail" i 1982 og samme år udkom den på dansk, på BoganŽs forlag, "Det hellige blod og den hellige Gral".
Nogle år senere udgav de "The Messianic Legacy", 1986, som præsenterer nyt materiale.
1991 udgav de to forfattere tillige The Dead Sea Scrolls Deception, som også udkommer på dansk 1993, den har titlen "Bedrageriet med Dødehavsrullerne".
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#58871 - 01/03/2006 23:23
|
Bruger
|
Hej soth Citat: Dan brown har ikke skrevet "helligt blod, hellig gral", det har Michael Baigent, Richard Leigh og Henry Lincoln
Ja det er rigtigt, tak for rettelsen. Jeg tror jeg blander den sammen med Engle og Dæmoner.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#58872 - 03/03/2006 15:34
|
Anonym
Anonym
|
Stjal han ikke ideen fra Holy Blood, Holy Grail.. ?? bare en tanke? Hos os her på Uni, mener vi som teologer at D Brown er til at lukke op og **** i :-P for at bruge vores underviseres termer  Stud.theol LArs
|
|
Til toppen
|
|
|
#58874 - 03/03/2006 19:23
[Re: ]
|
Bruger
|
nej han stjal den ikke fra "helligt blod, hellig gral" men ja han har helt sikkert bruget meget af det arbejde der allerede var blevet laver  og det er der jo i sig selv ikke noget galt i. det at han så skulle have stjålet plottet fra en anden bog er selvfølgelig helt uacceptabel  men hvis det er tilfældet skal en retssag nok afgøre det. mvh Soth N.B. læser du i århus eller KBH?
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58878 - 05/03/2006 10:52
|
Bruger
|
nej det er korrekt... men du forstår overhovedt ikke hvad det er jeg prøver at sige... så her kommer den lange forklaring  der er tre bøger... - Helligt blod, hellig gral - DB: Da Vinci Mysteriet - og en bog som jeg ikke kender titel eller forfatter på  det er denne sidste bog( den jeg ikke kender noget til) som DB skulle have stjålet. altså en bog der har handlet om gral myten og om nogle folk der skulle finde frem til sandheden vha. en masse gåder de skulle løse.... så har DB åbenbart taget denne bog og give hovedrollerne nogle andre navne og eller udgivet den som DaVinci Mysteriet... "Helligt blod, Hellig gral" har lige meget og lige lidt at gøre med disse to bøger  håber den forklaring er bedre end min sidste  mvh Soth
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58880 - 06/03/2006 07:42
|
Bruger
|
Tak for infomationen Machine A det ser altså ud til at den aktuelle sag jeg tidliger har talt om ret faktisk var "helligt blod, hellig gral" vs DB  jeg vil personligt ikke tro de vinder sagen, men det må vi jo lade retten afgøre 
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58882 - 06/03/2006 11:51
|
Anonym
Anonym
|
Århus selvfølgelig :-)
mvh- Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#58883 - 06/03/2006 11:55
|
Anonym
Anonym
|
Hertil skal jeg da anbefale dig at læse den....
lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#58884 - 06/03/2006 12:03
|
Anonym
Anonym
|
Langt fra og slet og ej :-)
Når landets bedste undervisere i teologi udtale sig så "direkte" har det nok sin rod i at DaVinci flippet og Dan Brown er fyldt med alt for mange fejlagtigheder og stjålne ideer.
Det har været spændende at se al den polemik og snak der har været om tempelriddere, skjulte koder og spændende teorier. Men DB og DV-koden er i mine øjne tyvegods mixet med en amerikansk forfatter.
Det kan godt være man bare siger "det er jo bare en krimi".. Ja men hvordan ville DB reagere hvis jeg skrev en bog næsten magen til og kaldte den "Davinci gåden"... Mon ikke han ville kalde det tyvegods og sagsøge mig?
Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#58886 - 28/03/2006 17:33
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Ingen jordisk ting har nogen betydning i den retning kun Hvad Jesus sagde og gjore! Icon / afguds dyrkelse er en synd siger bibelen.men den er sikkert en slat penge værd
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58888 - 17/04/2006 20:27
[Re: joppe]
|
Bruger
|
HaHa
hvad angår om han har stjålet fra "Helligt blod, Hellig gral" så endte retssagen som bekendt med at Dan Brown vandt. så retten mener i hvert fald ikke han har stjålet noget, og det vil jeg da give dem ret i:)
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58889 - 24/04/2006 00:39
|
Anonym
Anonym
|
Jamen det glæder mig at jeg osse for dig kan hjælpe til afklaring. Det er jo det jeg er arbejder med og for..
Hvis du har fordomme om studiet, så må du jo om det... hvad er din fordomme? De genere dig måske at vi er så direkte og at vi ikke acceptere vrøvl og sludder fra alle kanter.
DB og hans bog, er ikke andet end vrøvl pakket godt ind et måske for nogen et spændende drama..
Vi er jo nogen der skal være korrekte og kristiske..
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#58890 - 24/04/2006 00:40
|
Anonym
Anonym
|
Og så uden at provokere :-P så mener jeg man skal nedlægge religionsvidenskab mm. og ligge det som et valgfag på teoligi
:-P
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#58891 - 24/04/2006 00:43
|
Anonym
Anonym
|
tja... jeg synes efterhånden det er soleklart at han har "læst godt til" i Helligt blood, hellig grad...
Men det kræver måske analyseteknik og tekstforståelse af teologisk karakter at se det...??
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#58892 - 24/04/2006 00:48
|
Anonym
Anonym
|
Hvilken loge i Kbh hører du til? Lyset til de ni hjerter? Bare lige en kort interesse, da en betydelig del af min familie og venskaber bunder i frimureriet...
Stud.theol lars
beklager debat afsporingen
|
|
Til toppen
|
|
|
#58893 - 24/04/2006 08:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars stud.teol skriver til Joppe:
".. beklager debat afsporingen"
OK - så vil jeg lige gøre opmærksom på muligheden for at skrive private meddelelser til andre brugere. Den facilitet er netop beregnet til den slags spørgsmål og kommentarer af privat karakter.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58894 - 24/04/2006 14:37
|
Anonym
Anonym
|
Jeg beklager, det tænkte jeg ikke lige over..
lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#58895 - 29/04/2006 13:38
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Logen Veritas der hører ind under Den Danske Frimurerorden.
For at komme tilbage til emnet, så undrer det mig at "teologistudiet" har en fælles holdning om Dan Brown. På Religionsvidenskab lader man de enkelte studerende selv finde ud af hvad de mener om det meste, og så er det op til dem at argumentere for sin sag.
Mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#58896 - 29/04/2006 13:42
|
Bruger
|
..Og sjovt nok så kan den sprogundervisning der bliver udbudt på teologi (Græsk, Latin & Hebraisk) ikke bruges af religionsstuderende da niveauet hos teologistudiet er alt for lavt  Det undrer mig at man på teologistudiet skulle kunne tage en 6 år lang religionsvidenskabelige uddannelse som valgfag... Mvh. Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#58897 - 29/04/2006 13:44
|
Bruger
|
For at sige det meget, meget kort. Vi studerer om kristendommen og ikke i kristendommen.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#58898 - 30/04/2006 16:37
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror nu ikke man nogen steder som sådan sammenstiller sig om en fællesholdning, men.. Her på teologi med en fantastisk kvalitet af lærer, er der ingen grund til at ikke at sige sin direkte mening, om en forfatter hvor en hver med en minimal forståelse for historien og sådanne, kan se at han har kun er ude på at gøre kirken til "bad guys" og ellers kaste rundt med vrøvl og forkerte oplysninger, og så påstå det er korrekt.
lars.. stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#58899 - 30/04/2006 16:50
|
Anonym
Anonym
|
Det er sjovt, for jeg har både oplevet religionsvidenskabelig og teologisk undervisning på Aarhus, København, og nogle enkelte udenlandske, og jeg har netop erfaret at i de fag som vi deler, oftest gennemføres bedre af teologerne. Og jeg synes personligt osse, at teologerne klare sig noget bedre i de almene debatter her på fakultetet.
Og som sådan er religionsvidenskaben og fænomenologien, er jo et ganske spændende sidefag, som vil passer sig godt som en overbygning på teologi, jeg mener ikke den bør være en uddannelse som sig selv, ganske ligesom Idehistorie...
Man kunne derfor læser 4års bach i teologi, og dernæst enten tilvælge at forsætte til kandidat, og da tiltage religionsvidenskab som det supplement eller speciale............
Jeg har forresten snakket med et par af doctorne, og de mener helt bestemt at den grammatiske undervisning og sprogelig undervisning er langt bedre på teologi end nogen anden udd eller sted i dk. Men når du så læser på Kbh, så kan jeg måske godt forstå du har en ringe oplevese af teologi... kom til aarhus, danmarks teologiske og religionsvidenskabelige hjerte/hjem sted...
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#58900 - 02/05/2006 21:48
|
Bruger
|
Her på Kbh Uni er religionsvidenskab fuldstændigt adskilt fra teologi. Religionsvidenskab er en humanistisk, kulturhistorisk uddannelse. Man kan få en bacheloruddannelse i religionsvidenskab, hvor der kræves at man har læst et sprog ved siden af. Hebraisk kan ikke læses på det teologiske fakultet (hverken i Kbh eller Århus) da niveauet er for lavt og alt for bundet til bibelske tekster. Selv måtte jeg læse hebraisk på Carsten Niebuhr afdelingen sammen med dem der læser en hel kandidatuddannelse i hebraisk. Efter bachelorgraden kan man vælge mellem flere overbygninger. Religonshistorisk kandidat, Kristendomhistorisk kandidat, Religionssociologisk kandidat eller en religionsvidenskabelig magistergrad. Uanset hvad man vælger, kommer man aldrig i nærheden af teologerne. Teologerne har sit aget fakultet hvor de i ro og mag kan passe sig selv. At blande Teologi og religionsvidenskab, som du nævner, tror jeg vil være en tåbelig idé. Det positive ville være at man så teologer der havde lidt mere styr på kristendommens kulturelle historie og ikke mindst lidt viden til de hellenistiske religioner der til stor del ligger til grund for kristendommen. Og endelig ville det være rart at møde en teolog der kendte til andre former for kristendom end den protestantiske  Teologi og religionsvidenskab er meget forskellige og jeg håber aldrig at de bliver blandet sammen. KBH Uni er heldig da de to er markant adskilt fra hinanden. Så jeg tror jeg holder mig langt væk fra Århus  Hvis jeg var interesseret i at læse teologi, havde jeg måske overvejet det, men nu læser jeg religion. Jeg vil dog ikke afvise at jeg vil læse teologi i fremtden. Jeg har lige været nede i Rom og ét af pontifikatets universiteter var meget interesserede i at jeg fik en Ph.D nede hos dem. Vi må se hvad fremtiden byder. Og når det kommer til debatter, så har jeg ikke set ret mange teologe vinde over en religionshistoriker (fx. Mikael Rothstein som underviser hos os.) Mvh. Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#58901 - 02/05/2006 22:40
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen Joppe>
Jeg kan stadig ikke være enig med dig, da vi på Aarhus huser et at verdens eksperterne i hebraisk sprog, lære og grammatik Dan Enok Sørensen, og i det generalle her på Aarhus, fx gør frugtbar brug filologer til supp. Jeg må blankt afvise dit noget tomme postulat. Jeg tror i har fået en lille røverhistorie af jeres undervisere, du finder ikke bedre sprogundervisning i scandinavien end her. Desuden lære i jo kun et enkelt sprog, hvor vi har minimum 3 til 4, og flere hvis ønskes. Jeg er ikke i tvivl om manglerne på Kbh universitet, derfor valgte jeg ikke at læse der, teologi, religion, filosofi, skal læses i Aarhus... så kan det så være at Kbh er bedre end os på nogle andre udd. vil osse her indskyde, vi råder over nordens største bibliotek angående teologisk, religions, filosofisk litteratur.
Jeg synes du ser på teologien, som den var i fortiden, idag er teologi i ligeså høj grad et samfunds relateret fag, med stor tilgang til bevægelse og forståelse og kultur, religioner, historie og arkæologi, på fuldt højde og overdækkende en lang række fag. Derfor mener jeg man bør nedlægger religionsvidenskab, og gøre den til en linie på teologi, til dem fx, der ikke vil være præster. Og jeg vil gerne gentage at jeg ikke oplever at religionsvidenskaberne klare sig ret godt i debatterne som jeg har oplevet, og måske fordi ikke som os kommer nok i dybden, men det er min tese. jegvil helt klart mene, og det mene osse min venner blandt religionsvidenskab, at en teolog sagtens kan gå ind i samme stillinger som en religionsvidenskabelig kan.
Religionsvidenskab, hører inden under den moderne teologi, ikke andet... at blande dem sammen er logisk
|
|
Til toppen
|
|
|
#58902 - 02/05/2006 23:17
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Ved godt det måske er lidt hårdt meldt ud, men kan I ikke holde jeres gensidige pral for jer selv og så privat finde ud af, hvem er jer der er klogest?? Så kan I altid melde tilbage bagefter..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58903 - 05/05/2006 14:57
|
Bruger
|
Jeg er ikke i tvil om at I har godt uddannet personele. Men det er sådan set ligegyldigt, da problemet ligger i studieordningen. Jeg skal, som religionsstuderende på KU, læse et sprog på et højt niveau. Når studieordningerne for teologistudierne i Danmark ikke kan tilbyde det niveau i Hebraisk, er det ligegyldig om den ene undervisere er det ene eller andet.
Din opfattelse af religionsvidenskab ligger meget langt fra virkeligheden. At religionsvidenskab skulle indgå som en del af teologi lyder meget skræmmende i mine øre. Jeg håber aldrig jeg hører en teologi sige at han er ekspert i egyptens gamle religioner eller romersk mytologi. Endnu værre bliver det hvis teologer skulle kalde sig eksperter i fx. Islam, budhisme eller naturreligioner. Teologer har deres vinkel på religion og religionshistoriker, religionssociologer og kristendomshistoriker har deres. Lad os for guds skyld holde det adskilt.
|
|
Til toppen
|
|
|
|