Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#5879 - 29/11/2002 12:00 Temaaften lørdag på DR2: Dinosaurer og evolution
Fedor
Bruger

Reg.: 25/10/2002
Sted: Greve
Det starter kl. 20:00 på lørdag d. 30. november på DR2.

Læg især fokus på udsendelsen 21:05 der handler om de fjerede dinosaurer der er forløbere for fugle.

Jeg foreslår at starte en diskussion om dette emne efter at det har været på fjernsyn!

Til toppen 
#5880 - 30/11/2002 00:35 Re: Temaaften lørdag på DR2: Dinosaurer og evolution [Re: Fedor]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Tak for tippet, Fedor. Der er sket så meget inden for dette område, efter at de seneste 10 års fund i især Kina, at det bliver rart med en opsamling. Lad os håbe, de får det bedste med.
mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#5881 - 02/12/2002 16:46 Re: Temaaften lørdag på DR2: Dinosaurer og evolution [Re: Fedor]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Tak for tippet - jeg ser så lidt fjernsyn, at jeg også glemmer at kigge i oversigten

Det var vældig spændende. Især det midterste afsnit, hvor vi fik noget at vide.

Set i lyset at evolutionsdebatterne er det også spændende at lægge mærke til, at kineserne, som ikke har nogen kristen kulturarv at gøre op med (eller nedbryde - ?!) kommer frem til resultater, der falder sammen med den vestlige videnskabs.

Så forestillingerne om, at evolutionsteorierne handler om at vippe Gud af pinden får et knæk. Hvem skulle kineserne i givet fald vælte af pinden? De har en helt anderledes form for religiøs tænkning, som gør teorier og undersøgelser om vores oprindelse værdineutrale i forhold til tro.

Det ville betyde, at hvis der i diverse fund, teorier osv var evidens for, at det er gået til på en anden måde, end Darwins efterfølgere tror, så ville kineserne triumferende komme på banen med det - mon ikke - -?

Blot en tanke omkring det med den videnskabelige troværdighed og de forskellige metoder, som jeg jo ikke har forstand på.
Så jeg må bruge mine øvrige muligheder, hvis jeg skal orientere mig i alt dette .........

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#5882 - 03/12/2002 10:45 Re: Temaaften lørdag på DR2: Dinosaurer og evolution [Re: Eva]
LarsBj
Bruger

Hej Eva,
Nu er kinesisk videnskab jo næppe så fri som i vesten, så det kan alene af den grund nok være svært at trække paralleller. Imidlertid har kineserne efterhånden en ret "moderne" videnskab, hvor der publiceres i de vestlige tidsskrifter, hvorved deres forskning bliver tilgængelig og evaluerbar. Samtidig har de deres traditionelle kinesiske videnskaber, f.eks. inden for medicin (akupunktur). Jeg har dog ikke indtryk af, at de bevidst prøver at styre forskningen.

Russerne prøvede det jo med en vis fiasko med deres sovjetiske genetik (Lysenko), og kineserne vil nok ikke gentage dette. Derudover er der prestige i afgørende fossiler: det ældste menneske, den første fugl, det første pattedyr osv. Det taler FOR at følge vestlig videnskab. På den anden side er der også kæmpestor prestige i at knalde de andres teorier ned, som du er inde på.

Det er derfor svært at anvende motivforskning til at begrunde bæredygtigheden af evolutionslæren, idet kineserne kan have så mange forskellige modsatrettede interesser. Men hvorom alting er: Deres fund støtter allerede fremsatte teorier om fuglenes oprindelse, og de er epokegørende for videre udforskning af dinosaurernes udviklingsbiologi.

med venlig hilsen

LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#5883 - 03/12/2002 15:30 Re: Temaaften lørdag på DR2: Dinosaurer og evolution [Re: LarsBj]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Det ser ud som om min inkompetence i dette spørgsmål er stort set uden huller, så tak for informationerne.
Det er åbenbart ikke så enkelt, som jeg lige troede

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#5884 - 06/12/2002 12:24 Re: Temaaften lørdag på DR2: Dinosaurer og evolution [Re: Eva]
LarsBj
Bruger

Ja, det er svært med de kinesere.

I går havde jeg lejlighed til at tale med de to danske palæontologer, der var i Kina for at se på de fjerede ikke-flyvende rovdinosaurer. Det lader til, at de havde fået stillet i udsigt at få adgang til langt mere, end vi så på TV. Af en eller anden grund holdt kineserne ikke deres løfter, og derfor var udsendelsen langt hen ad vejen en fremstilling af to danskeres jagt efter nogen, der vidste noget.

Imidlertid har de fået fat i nogle aftryk af tidlige fugle, som de nu kan studere i ro og mag i København, og de har ikke opgivet ævred m.h.t. at se de fjerede rovdinoer. Der er ca 30 eksemplarer fordelt på ca 10 arter.

Den ene af dem, Per Christiansen holder i øvrigt foredrag på Måløv bibliotek i januar. Det er vist den 26.; men det må Måløv bibliotek kunne oplyse.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær