Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#58760 - 20/02/2006 02:44 Satan
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Halløjsa

Tilgiv mig den lidt.. Hmm.. Bramfri overskrift..

Jeg kom til at tænke på noget jeg har hørt om Satan og Herren (bH) i henhold til kristen tro.. At Herren ikke tolererer synd i sin nærhed... Og hvis jeg ikke husker forkert, så skulle Satan være en falden engel??

Hvis det sandt, hvad søren laver Satan så hos Herren i Jobs Bog??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#58761 - 20/02/2006 11:32 Re: Satan [Re: Kefas Ben-Adam]
Shakir
Bruger

Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
Shalom kære bror

Du skrev:
Jeg kom til at tænke på noget jeg har hørt om Satan og Herren (bH) i henhold til kristen tro.. At Herren ikke tolererer synd i sin nærhed... Og hvis jeg ikke husker forkert, så skulle Satan være en falden engel??

Hvis det sandt, hvad søren laver Satan så hos Herren i Jobs Bog??

svar:
Jeg har tidligere skrevet et indlæg om Satan set i lyset af et islamisk perspektiv. Jeg tror det svarer på dit spørgsmål.

http://debat.religion.dk/showthreaded.ph...&sb=&o=

Mvh.

Shakir

” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19

Til toppen 
#58762 - 21/02/2006 00:30 Re: Satan [Re: Kefas Ben-Adam]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kefas Ben-Adam,

Vedr. Job 2:1, 2. og Job 1:7

Der er ting som vi ikke har en fuldstændig viden om. Alting i skrifterne sker ikke i kronologisk rækkefølge. Det præcise tidspunkt hvor Satan og hans tilhængere blev kastet endeligt ud af himmelen og ned på jorden kender vi ikke. Vi ved blot at det skete på et tidspunkt, og siden det fandt sted (se Johs. Åb. 12:12), har Satan ikke haft mulighed for at komme frem for Gud på den måde, som beskrives i Jobs bog. Satan var på jorden før Adam, og han har tilsyneladende også været på jorden inden han endeligt blev kastet ud af himmelen.

Satan er også idag 'vore brødres anklager'. Han kalder godt for ondt og ondt for godt. Han anklager de som er retskafne for at være onde (ligesom han gjorde imod Kristus). Ofte vil Satans anklager ske gennem munden på hans efterfølgere på jorden. Det hebræiske ord Satan betyder 'at anklage'.

Satan ophører aldrig med at udøve sin onde gerning. Han er en fejlfinder og forsøger konstant, både dag og nat, at underminere retskafne mennesker. Ligesom på Jobs tid anklager han idag mennesker for Gud. På hvilken måde det sker ved vi ikke, men han vil gøre alt for at forhindre mennesker i at opnå det optimale formål med tilværelsen, frelse og ophøjelse i Guds og Kristi rige. Han er vore brødres anklager. Kristus er omvendt vores forsvarer og talsmand hos Faderen, og overvandt ham da Han sonede for vore synder. Alene ved Hans blod kan vi sejre over Satans anklager og fordømmelse:

"Og jeg hørte en høj røst i himlen sige: Nu er frelsen og magten og Riget vor Guds og herredømmet hans salvedes, for vore brødres anklager er styrtet, han som dag og nat anklagede dem for Gud. De har besejret ham ved Lammets blod. (Johs. Åb. 12:10-11).

Mvh
John

Til toppen 
#58763 - 21/02/2006 00:52 Re: Satan [Re: Shakir]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kære Shakir - du skriver {til Kefas}...

Ref. Kefas: "Shalom kære bror: Jeg kom til at tænke på noget jeg har hørt om Satan og Herren (bH) i henhold til kristen tro.. At Herren ikke tolererer synd i sin nærhed... Og hvis jeg ikke husker forkert, så skulle Satan være en falden engel?.. Hvis det sandt, hvad søren laver Satan så hos Herren i Jobs Bog?" Citat, Shakir: "Jeg har tidligere skrevet et indlæg om Satan set i lyset af et islamisk perspektiv. Jeg tror det svarer på dit spørgsmål." Og du medgiver et link, som der vel er stof nok i til en længere snak.

-Jeg vil endog sige, 1: For at skaffe sig nær så detaljerede oplysninger om Satans magt, rænkespil og ufine metoder, må de kristne )som læser bøger forfra( 'forvilde' sig ikke så lidt ud i mytologien - hvad næppe gør 'præstestanden' mildere stemt... -Og 2, et lille problem: Shakir synes ikke at være hjemme, når jeg henvender mig til ham. Kanske fordi jeg stavede navnet forkert; eller sagde noget andet forkasteligt - hvem véd?..
-3: Lad os nu tage chancen og komme ud af busken her, før den går helt op i luer: De rygende stjerners tid er kort!.. -Sluttelig, 4: Satan tropper op hos Gud mange steder undervejs, hvilket man ved en smule research kan udlede hans dagsorden af; men siden 'udsmidningen' {Johs.Åb.} er denne verden sandt at sige {& jfr Paulus} prisgivet hans vold.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#58764 - 21/02/2006 09:20 Re: Satan [Re: Shakir]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Vi læser at Satan blev smidt ud af himlen - at han ikke længere har sin plads blandt Guds engle. MEN! Dette udelukker i mine øjne IKKE at Gud kan kalde ham frem og smide ham ud igen efter behag.
Satan befinder sig stadig i "himmelrummet" - dvs. den åndelige verden. Først på den dag Jesus kommer igen vil satan endegyldigt blive smidt ud af den åndelige dimension, og på den samme dag vil han endegyldigt blive dømt..

Mvh

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#58765 - 21/02/2006 16:08 Re: Satan [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kefas.

Det er vel egentlig ligeså meget et jødisk problem som et kristent, er det ikke? Det er jo også i GT, at der står, at Herren ikke tolererer synd i sin nærhed.

Et interessant spørgsmål ellers.
Jeg tror forklaringen er nogenlunde den samme, som den Jesusfreak foreslog.
Satan er styrtet fra sin position, men ikke endeligt dømt. Der er tilsyneladende en form for forbindelse, men det er ikke det samme som at han er taget til nåde af Gud eller lignende.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#58766 - 22/04/2006 11:06 Re: Satan [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

jeg tror at Gud prøver at fortælle os, at det at gå til Satan er forkert, ved at fortælle om ham i Jobs Bog.
Jo, jeg tror også at satan er en falden engel, eftersom det er det eneste jeg har hørt om

Jeg håber du kan bruge mit svar selvom det ikke er så konkret :]

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær