Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#58758 - 18/02/2006 08:16 usikker på om det virker
Anonym
Anonym

Jeg er 43 år, har været nakoman, luder, svigtet mine kære, i det hele taget lavet alt det, som man ikke er stolt over. Jeg har været clean i 8år, har overlevet mange overdosier, og når jeg var længst ude kunne jeg mærke Gud. Nu er der andre ting i livet, nyt arbejde, hvorfor skal jeg altid kæmpe for de svages ret, uden at føle at andre hører? Og hvor er Gud? Jeg kan ikke huske, hvornår jeg stoppede med at bede. Men jeg er stoppet. Nogen gange tænker jeg - Gud hjælp mig med at finde den rigtige vej - og så føler jeg mig alligevel helt tom, som om jeg bare selv skal finde ud af mit liv. Det gør mig så usikker på min tro. Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

kærlig hilsen Sia.

Ændret af Benna (01/03/2006 13:12)

Til toppen 
#58759 - 08/03/2006 13:42 Re: usikker på om det virker
Benna
Moderator
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Kære Sia

Tusind tak for dit brev. Det er et dejligt brev at læse, og jeg ved godt, at du skriver, fordi du er fortvivlet over, at Gud er blevet væk for dig, og ikke hører dig. Det gør mig ondt, at du oplever det sådan, og jeg vil gerne prøve om jeg kan sige noget til dig, der kan hjælpe dig.

Gud ER livet
Men jeg vil først sige, at når jeg læser dit brev, kan jeg ikke lade være med at fyldes af tak til Gud, fordi du er kommet ud af dit misbrug, og har været clean i 8 år. Du har været dér, hvor mange tænker, at det er håbløst at få et ordentligt liv ud af det. Alt for meget er ødelagt. Alt for mange broer er blevet brændt bag en i forhold til mennesker, man har svigtet og såret. Men som jeg ser det, har Gud troet på et nyt liv for dig. Hvad enten du kan føle hans nærvær eller ej, så er vores liv helt afhængig af, at han opretholder det. Gud er livets skaber og livets opretholder. Uden ham intet liv. Så i den forstand er han ikke langt væk. Det er i kraft af ham, at dit hjerte slår, og at du trækker vejret. Derfor er Gud helt tæt på – du skal ikke påkalde ham fra de fjerne luftlag - det var ham der vækkede dig i morges - så han er her.

Guds tavshed
Det siger jeg ikke, for at ignorere eller bortforklare din oplevelse af, at Gud er væk – og at han tilsyneladende forholder sig tavs. Den er rigtig vanskelig, jeg ved ikke, hvorfor du skal have det sådan. I Bibelen hører vi også disse smertende nødråb: "Hvor længe vil du skjule dig for mig, Herre?" Så det er en smerte Gud før har hørt, og du skal ikke skjule den for Gud. Det er jo ikke noget svar, men jeg ved, at det ikke er dét, Gud ønsker med dit liv. Min tillid til Gud er, at han vil fællesskab med sine børn, og han ønsker, at vi skal leve i et åben tillidsfuldt forhold til ham. Hvordan sker det?

Vejen til fællesskab med Gud
Jamen, der er faktisk nogle konkrete ting at tage fat i, når vi ønsker fællesskab med Gud. Først og fremmest har Gud lovet at være tilstede i sit ord. Det betyder ikke, at Gud ikke kan tale til os på andre måder, hvad du også har oplevet ved at føle hans nærvær i ulykkelige stunder, hvor du har råbt på ham. Gud er ikke på den måde bundet, så han kun kan møde os gennem sit ord. Men vi har hans løfte på, at han møder os i ordet. Derfor må du finde en Bibel frem og begynde at læse i bøn og åben tillid til at Bibelen er kilden til Gud selv. Gennem sit ord kan Gud åbne dit sind for alt det han har at gi´ dig. Start med en af evangelierne i Det Nye Testamente, og du kan læse det med hjælp her fra JesusNet. Hvordan skal jeg forstå og læse Bibelen?

Jesus er Guds "tolk" og han har smagt livet
Livet har ramt dig hårdt, men hvis du læser i evangelierne, så vil du opdage, hvordan Jesus netop havde øje for dem, der levede livet ”i modvind”. Hvis du ikke kan få øje på Guds godhed i dit liv, men sidder med følelsen af tomhed og af at blive ignoreret, så prøv at flytte fokus over på noget af det, der sker i evangelierne. Jesus udtrykker med hele sit liv, hvem Gud er – og hvilken omsorg han har for sine børn. Sådan som Jesus er, sådan er Gud. Man siger, at Jesus er ”Guds tolk” - sådan forklarer Johannes det i Johannes evangeliet. Så når du læser Jesu ord, så må du have lov til at lade det være Guds ord til dig – tolket gennem Jesu liv og ord. Jesu omsorg var helt jordnær, og han kendte til menneskelivets behov og længsler – han oplevede selv mega-store skuffelser, ydmygelser, hån, bagtalelser, han oplevede at venner svigtede, han oplevede at blive misforstået og at der blev lagt fælder for ham. Men Jesus fastholder sin tillid til Guds omsorg og kærlighed. Så Jesus er en tolk på flere måder. Det at læse om hans liv er også at opdage, at der sættes ord på vores eget liv – Jesus er en ven, der har smagt livet – også de sorte, mørke smertefuld øjeblikke. På den måde må vi se Gud som en nærværende Gud. Han sidder ikke i de fjerne luftlag uden en chance for at forstå, hvad det er vi oplever på vores krop og sind. For han har været her.

Bøn og løfter
Du må også folder dine hænder igen. Bede til Gud er mange ting, men det er en af de ting, Gud har knyttet løfter til, han VIL høre os. Der er ikke én af de bønner, du har bedt, der er gået til spilde. Gud lader sig røre af din bøn – og Gud sætter handling bag.

Måske er noget af den handling Gud har sat i værk, at du ikke har givet helt op på ham endnu, men søger hjælp fordi din længsel efter ham er så stærk. Opgiv ikke. ”Den der søger skal finde – den der banker på, for ham skal der lukkes op”. Det er Guds løfte.

Guds løfter
De konkrete veje til at søge og banke på er gennem Guds Ord, bønnen, og nadveren og fællesskabet. De sidste to ting er heller ikke noget vi må overse. For Guds løfter er også knyttet dertil. I nadveren møder vi Gud, vi modtager Jesus og syndernes forladelse. Når vi ligger på knæ og drikker vinen og modtager brødet, så er det et helt konkret udtryk for, at vi erkender, at vi har brug for Jesu forsoning, og vi tager imod den i tillid til, at så er der INTET, der skiller os fra Guds kærlighed; Ingen gamle synder og nagende samvittighed. Gud tager imod os som rene nyskabte mennesker. Så jeg vil også opfordre dig til at søge hen til nadverbordet.

Fællesskabet
Det sidste jeg vil nævne for dig er fællesskabet. Gud har også knyttet løfter til det kristne fællesskab. Når vi er ber sammen, når vi synger sammen, når vi lytter til Guds ord sammen, når vi modtager nadveren sammen. Alt det er med til, at vi vokser i troen og erkendelsen af hans store kærlighed.

Derfor Sia, tak Gud for den længsel, han har lagt i dit hjerte. Og der hvor vi har Guds løfter om, at han vil møde os, det er i i Ordet, bønnen, nadveren og fællesskabet. Det er ikke det samme som at forvente et lynnedslag, det er jeg godt klar over, det er en proces. Livet med Gud er en vandring, og din allerede begyndt, fordi Gud så konkret kalder på dig. Hvis du synes det er en alt for uoverksuelig vej jeg viser dig, så søg hjælp hos en kristen, så I kan læse sammen, bede sammen, følges ad til nadver. Du kan henvende dig til en præst du har tillid til, eller her på JesusNet, kan vi også hjælpe dig med at finde nogen i det område du bor.
lokal kontakt

Jeg vil ønske dig Guds velsignelse – og be for, at du vil blive fyldt af den.

Med venlig hilsen
Netmissionær
Benna Asmussen Hørlück
Benna@JesusNet.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær