0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#58713 - 15/02/2006 18:55
En passage i Mattæus, jeg aldrig har forstået...
|
Bruger
Reg.: 14/02/2006
Sted: København
|
...der handler om den kanaanæiske kvinde, der desperat beder Jesus om at helbrede hendes syge datter. Jesus ignorerer hende først, afviser hende dernæst og fornærmer hende til sidst. Da kvinden stadig insisterer, indser Jesus, hvor stor denne kvindes tro er, og helbreder derefter hendes datter.
Der er mange, rigtig mange, ting jeg ikke fatter i denne historie.
(1) Hvorfor er Jesus så hård ved denne stakkels kvinde? Hun kommer med et alvorligt problem og han står bare der og kalder hende en "lille hund" - altså noget af det værste man kan kalde hinanden for på den tid.
Jeg kan ikke acceptere et svar som "han testede kvindens tro", idet det næste spørgsmål så må blive: Hvorfor testede han ikke jødens tro i samme grad? Fordi de var jøder? Det grænser jo næsten til nationalisme/racisme.
(2) Var kristendommen i starten kun for jøder? Jesus udtaler selv, at han kun er kommet for børnene af "Israels hus".
Jeg tror på Jesus som Kristus, men jeg har svært ved at forene denne snævre nationale tankegang med Jesus bud om kærlighed.
Så enten indeholder bibelen ting, der ikke skal tages helt alvorligt eller også er der virkelig en konflikt her.
Split a piece of wood, and I am there.
Lift up the stone and there you will find me.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58714 - 15/02/2006 19:55
Re: En passage i Mattæus, jeg aldrig har forstået...
[Re: jfonss]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej jfonns ..
Jeg tror, at på det tidspunkt, hvor denne beretning foregik, var Jesu opgave, det som han havde mandat til af Faderen, at gå til jøderne og ikke andre.
Først senere - når jøderne havde forkastet evangeliet - skulle det gå videre ud til resten af verden. Sådan var frelsesplanen. Man kan på en måde sige, at vi hedningekristne er kommer med på jødernes afbud ... selv om Gud naturligvis kendte frelseslplanen fra før verdens grundvold blev lagt.
Jesus og hans disciple havde her trukket sig tilbage til afsides egne for en stund. Og så kom denne råbende kvinde og forstyrrede, og freden var forbi ...
Kvinden var kananæisk, dvs. hedning, og Jesu disciple undrede sig da også over, at Jesus ikke straks jog hende bort. Så det var en klar undtagelse, at Jesus alligevel til sidst ikke kunne lade være med at forbarme sig over hende - det kan tænkes, at han først måtte forene sig med Faderen i bøn og få hans velsignelse til at gøre det. Også Jesus skulle jo lære lydighed ..(Hebr.5,8.)
Det kan, når vi læser teksten, se ud som om han var hård ved kvinden. Men vi har kun hans ord at forholde os til, ikke hans stemme og hans kropssprog. Måske smilte han til hende, kærligt og medfølende.
Og det med den lille hund: Jøderne kaldte hedningerne for hunde, men jeg har hørt noget om, at der var to slags hunde, og at der på græsk var to forskellige ord (desværre kan jeg ikke græsk). Den ene slags var de omstrejfende herreløse - og foragtede - køtere, den anden slags var kæledyrene, "de små hunde", der hørte huset til og havde deres plads under bordet, når familien spiste.
Hvad kan vi, i dag, lære af denne beretning? At være udholdende i bøn. (1. Mos 32,26: Jeg slipper dig ikke, før du velsigner mig.) At bede uden at blive trætte. At bøje os for Gud, også når han i første omgang siger nej til vores bøn.
Jeg håber, du kan du disse bemærkninger til at komme videre med dine egne tanker om sagen.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58715 - 16/02/2006 01:03
Den kanaanæiske Kvinde
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære jfonss - du skriver: ”Der er mange, rigtig mange, ting jeg ikke fatter i denne historie.”..
”(1) Hvorfor er Jesus så hård ved denne stakkels kvinde? Hun kommer med et alvorligt problem og han står bare der og kalder hende en "lille hund" - altså noget af det værste man kan kalde hinanden for på den tid. Jeg kan ikke acceptere et svar som "han testede kvindens tro", idet det næste spørgsmål så må blive: Hvorfor testede han ikke jødens tro i samme grad?” Jamen, det gjorde han vel også...
”(2) Var kristendommen i starten kun for jøder? Jesus udtaler selv, at han kun er kommet for børnene af "Israels hus". Jeg tror på Jesus som Kristus, men jeg har svært ved at forene denne snævre nationale tankegang med Jesus bud om kærlighed. Så enten indeholder bibelen ting, der ikke skal tages helt alvorligt eller også er der virkelig en konflikt her.” Lad os kigge nærmere på teksten her, begyndende ved Matt.15,21:
»Jeg er ikke udsendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.« Jesus råder således den kanaanæiske kvinde til at beherske sig, idet han jo kender disciplenes holdning. Ja, hvad kunne vel, når vi tager det hele med, have passet dem bedre end at sende hende væk med uforrettet sag? Dog siger kvinden: »Herre, hjælp mig!« Og historen fortsætter: »Det er ikke smukt at tage børnenes brød og kaste det til de små hunde.« Som Kristina ganske rigtig påpeger, kan der også være tale om hunde, som hører husstanden til. Dén chance lader kvinden ikke gå fra sig: »Jo, Herre! thi de små hunde æder dog af de smuler, som falder fra deres herrers bord.« Så hurtigt kan det gå at blive ’optaget i familen.’.. »Kvinde, din tro er stor, det ske dig, som du vil!«
Hovedpunkterne i denne ordveksling kan opregnes til: 1) Begrundet afvisning. 2.) Kvindens vedholdenhed. 3.) Afgørelsens betydning… Vi er nået igennem de to første - og må velsagtens overveje hvilken vurdering Jesus anlægger, som bevirker at hans konklusion ganske afviger fra de andres. Ja, hvis ungerne ikke vil spise den mad - ikke sandt? Så kan skålen gøre sin gavn på gulvet; for hvilket nogen påskønnelse måtte spores! Hertil kan det føjes, at kvaliteten af kvindens reaktion på den umiddelbare afvisning jo tangerer Salomonisk visdom:
Hun undgår behændigt at påkalde sig større irritation fra disciplene - og mestrer til fuldkommenhed en profetisk (i sandhed oplysende) udtryksform: Ydmygt, for hvad har en lille hund at skulle have sagt? Viist (i en sådan grad, at det kommer fra Gud) - og indtrængende til det udslagsgivende! Ja, sågar - for de tildels vanetro disciple - vel rystende i sin frimodighed.
Ligesom det iøvrigt var tilfældet ved omtalen af lammets ’kød og blod.’.. »Da kom jøderne i strid indbyrdes og sagde: "Hvordan kan han give os sit kød at spise?« (Johs.Ev.6,52.) Havde man ikke hørt sådan formulering tidligere kunne det sagtens være, man spidsede øren. Men derfra og så til at kalde det vrøvl er der nok et skridt. Ser man end for sig ulvens besvær med at holde på sit mundvand - hvad skulle det betyde?..
Har Guds Ord blot i kraft af dets mærkværdighed vakt sådant postyr, kan det forkomme ret indlysende at landet stander i våde. Ja, hvad med "kød af konger og feltherrer" {Johs.Åb.19,18}?.. Det overlader han til fuglene! Dog, muligvis hentydes der med kød til vid og med fugle til dem, ånden lod svæve frit mellem Himmel og Jord. For hvad konger angår, så har vi kun den samme behov, ligesom det gælder for hærens vedkommende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58716 - 16/02/2006 12:03
Re: Den kanaanæiske Kvinde
[Re: Watson]
|
Bruger
Reg.: 14/02/2006
|
Citat: Jeg kan ikke acceptere et svar som "han testede kvindens tro", idet det næste spørgsmål så må blive: Hvorfor testede han ikke jødens tro i samme grad?” Jamen, det gjorde han vel også...
Selvfølgelig gjorde han det. Min indvending går mere på, hvorvidt han ville have testet jødens tro på samme vis og i samme grad som han tester denne araberkvindes tro. Kunne han fx. finde på at kalde en retroende jøde for en "lille hund"? Næppe. Husk på: jeg kritiserer ikke Jesus her, men blot den udlægning, der hidtil er givet af hans ord.
Citat: Som Kristina ganske rigtig påpeger, kan der også være tale om hunde, som hører husstanden til
Dette er en yderst søgt forklaring med for megen bismag af at være ad hoc.
Citat: Jeg er ikke udsendt til andre end til de fortabte får af Israels hus. Jesus råder således den kanaanæiske kvinde til at beherske sig, idet han jo kender disciplenes holdning.
Her er jeg altså på ingen måde overbevist. Hvorfor skulle Jesus, som Guds søn - den klogeste, kærligste og mest integritetsfulde person, der nogensinde har og vil eksistere - bekymre sig om disciplenes racistiske fordomme?
Citat: Ja, hvis ungerne ikke vil spise den mad - ikke sandt? Så kan skålen gøre sin gavn på gulvet; for hvilket nogen påskønnelse måtte spores!
Altså sagt med andre ord (som også Kristina har formuleret det): Vi er med på afbud! Når først jøden har fået, hvad der tilkommer ham, kan vi andre labbe de spildte dråber i os... Det er muligt at kvaliteten af disse dråber er ligeså høj som selv det største bæger fyldt til randen med vin, men det ændrer ikke på det faktum, at vinen i første omgang ikke er ment for vores (ikke-jøders) skyld - ifølge din udlægning. Dette kan man naturligvis synes om, hvad man vil. Jeg kan blot ikke acceptere, at Jesus i fuld alvor har haft denne intention med sin afvisning af araberkvinden. Derfor søger jeg en fortolkning, der forhåbentlig kan bilægge denne spænding mellem Jesus bud om kærlighed og racistiske fordomme.
Ændret af jfonss (16/02/2006 12:05)
Split a piece of wood, and I am there.
Lift up the stone and there you will find me.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58717 - 16/02/2006 19:01
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Kristina.
Jeg er enig med dig. Frelse for alle jordens folkeslag har været Guds plan lige fra starten. Men der er noget, der hedder frelseshistorie - og i den hedder det: For jøde, først, og så for græker. Rom.1,16. Allerede ved den første spæde spire til det udvalgte folk får Abraham det løfte, at i ham skal alle jordens slægter velsignes. Senere profeterer bl.a. Esajas om, at de fjerne øer venter på Herrens tjeners belæring (Es.42,4), og at Herrens tjener skal blive til et lys for folkene, for at hans frelse skal nå til jordens ende. Es.49,6.
Det er først efter Jesu død og opstandelse, at disciplene får til opgave at gå til alle folkeslag. Før det bliver de kun sendt til Israels fortabte får. Men Jesus foregriber så at sige sin sendelse til hedningerne i tilfældet med den kanaanæiske kvinde - og i øvrigt også i tilfældet med den hedenske officer, der får helbredt sin tjener. Han sætter sin lid til Jesus, ligesom kvinden, det kalder han stor tro. Jf. også hans samtale med den samaritanske kvinde i Joh.4.
Jeg tror også, det er rimeligt nok at antage, at han prøver den kanaanæiske kvindes tro. Hvis det bare var, fordi hun var hedning, ville officeren og den samaritanske kvinde have mødt den samme tavshed og de samme ord. Eller noget, der lignede. Der er nok ikke så megen anden forklaring på det, end at Jesus ser, hvad den enkelte har brug for, forskellige som vi er som mennesker. Jeg tror også, du har ret i den med de små hunde. Det må have været nogle, der hørte til huset, siden de spiste det, der faldt fra bordet. En hund i almindelighed hedder "kyon" på græsk. En lille hund heder "kynarion", dvs. det samme ord i diminutiv.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (16/02/2006 19:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58718 - 21/02/2006 13:22
Gud havde en tidsplan for forkyndelsen af...
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej jfonns,
Fordi Gud har en tidsplan for forkyndelsen af evangeliet. I den uddeling af evangeliet som fandt sted i tidens midte skulle evangeliet først forkyndes for jøderne, og når de havde forkastet det ville det blive forkyndt for ikke-jøderne (alle andre nationer).
Jesus sagde ved en lejlighed, at de første skulle blive de sidste og de sidste de første. De første evangeliet blev forkyndt for var jøderne. De sidste var ikke-jøderne. I vores tid er de sidste blevet de første, idet evangeliet lige nu forkyndes i alle de ikke-jødiske nationer. Når ikke-jøderne har haft deres mulighed og tid vil Herren vende sig fra de ikke-jødiske nationer, til det jødiske folk og atter bringe dem evangeliet. Dette vil ske i forbindelse med Kristi andet komme -på den måde bliver de første (jøderne) de sidste, som Kristi evangelium vil blive forkyndt for.
Da evangeliet på Kristi tid primært blev forkyndt for 'de tabte får af Israels hus' fik Kristi disciple på Jesu tid, med få undtagelser, besked om at begrænse deres arbejde til deres eget folk. Senere, efter vor Herres opstandelse modtog de befalingen om at bringe evangeliet til alle andre nationer (se Markus 16:14-20).
Den overordnede tidsplan for evangeliets forkyndelse var således årsagen til Herrens første reaktion. Hvor gammel blev Jesus? - ca 33 år tror jeg nok? Hans tjenestegerning varede vel omkring 3 år (såvidt jeg husker). Efter hans død skulle evangeliet gå ud til andre nationer (jfr. Markus 16:15-16). Lige nu var Han travlt beskæftiget med at gøre sin himmelske Faders vilje (nemlig at bringe evangeliet til de tabte får af Israels hus). Så undtagen i de tilfælde hvor mennesker som ikke var af Israels hus udviste meget stor tro, koncentrerede hans sig om den nuværende opgave, som var at evangeliet først skulle forkyndes for Israels hus. Da kvinden udviste stor tro tog han imidlertid imod hende, ligesom han f.eks. gjorde med nogle samaritanere.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#58719 - 30/03/2006 12:03
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
jfoss er en bedrager venner!!! i troen på Jesus søn af Gud også kaldet ELOHIM. mit navn er Peter! for at i skal forstå at jeg ikke kommer med falske og onde beskyldninger vil jeg nu bevise min anklage først kig nøje på det kors jfonss har under sit navn dette ellers så uskyldige kors er et maitreya kors et mystisk kors der er begyndt at vise sig i vinduer over hele verden videnskaben står uforstålig tilbage med åben mund her er link til dette ny verdens mirakel http://www.sharedanmark.dk/multimedia/pauseskaerm1.asphttp://www.sharedanmark.dk/artikler/lyskors1.asp http://www.share-international.org/background/miracles/MI_crosses.htm maitreya står også bag mange andre underlige mirakler og tilsynekomster her er et link til hans beskeder til verden http://www.sharedanmark.dk/maitreya/maitreyas_budskaber4.asp Dernæst kig lige på disse ellers uskyldige ord..årsagen til min omvendelse - nemlig den universelle kærlighed, forståelsen og den evige barmhjertighed. Den sætning er hevet lige ud af maitreya's lære venner kig selv efter i de oven stående links!. Hvilken person der påstår at være ny frelst vil sætte sig ned og nærstudere bibelen for at finde ting der kan misforståes når det bliver taget ud af en sammenhæng.jfonss er her for at skabe Tvivl venner en ulv i fåreklæder nu er i advaret spild ikke jeres tid på hans messen.Til jfonss vil jeg sige dette omvend dig fra din synd for Heren ser alt i modsætning til din maitreya. Til dem der vil forstå.Læs først Ruth's Bog i Bibelen der er mange mange gode ting i denne bog vi mennesker kan lære meget af men der er også en STOR hemlighed Ruth var hedning venner ikke af Jødisk afstamning hun ender ad mærkelige veje med at få et barn med en Højtstående Israelsk mand til sidst i Ruth's Bog er der en stamtavle som viser vejen fra Ruth's barn og ned til Kong David og han er som bekendt stamfar ned til Jesus i lige line.Hvad vil bibelen mon fortæle os her??Der var hedensk blod i Jesu åre venner. Så er det vist bevist at Jesus kom til os alle.Til sidst har i så ikke undret jer når i læser i bibelen at i det nye Jerusalem er der 12 porte en for hver af de Israelske stammer men der er ingen port til de troende hedninger SNØFT SNØFT Vi skal selvfølgelig gå ind af Davids port for vi er i hans blod og Jesu blod !!! Jeg ku ikke få links til at virke i et svar så copy dem op i adresse linen
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58720 - 30/03/2006 12:09
Re: En passage i Mattæus, jeg aldrig har forstået.
[Re: Maxtor]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Åhnej.. Jeg bliver nødt til at løbe rundt om mig selv af angst.. Så.. Det er da ikke en STOR!! hemmelighed at Ruth var ikke-jøde?? Udover det, så har Jesus jo heller ikke rent jødisk blod i årene, ligesom han heller ikke stammer fra David, skal vi tro på evangelierne (påstanden om Herren er hans bioligske far  ) Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58721 - 30/03/2006 12:20
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Du har hvist ikke læst så meget i det nye testamente har du ?? hvis du havde ville du vide at Maria Jesu mor stammede i lige line fra Kong David jeg forstår slet ikke det du skriver men ellers fred med dig !
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58723 - 30/03/2006 12:31
|
Bruger
|
Jeg kan sige dette vi skal alle stå til ansvar for hvad vi siger skriver og gør
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58724 - 30/03/2006 12:42
|
Bruger
|
Amen.. Og ingen kan tage skylden for os.. Enhver skal stå til ansvar for sine egne synder.. Du har alligevel forstået det  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58725 - 30/03/2006 12:45
|
Bruger
|
Jeg ved at Jesus var jøde jeg ved at jøder dræbte ham jeg ved han opstod 3 dage efter jeg er i tvivl om du mon stammer i lige line fra dem ?
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58726 - 30/03/2006 12:49
|
Bruger
|
Du ved at Jesus var jøde?? Hvordan kan du vide, at han overhovedet har levet??
Ifølge nt, var det romerne der drabte ham.. Du er uenig med nt??
Hvor ved du fra, at han opstod tre dage efter sin død?? Fordi det står i nt??
Og hvad har min slægtslinje med Jesus at gøre?? Jeg har ikke hævdet at være Messias..
Mvh
Ps. Gå efter bolden, ikke efter manden.. Hvis du skal så tvivl om mig, så lær mig at kende først..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58727 - 30/03/2006 13:05
|
Bruger
|
Ja undskyld jeg ramte dig over benet men jeg gik efter bolden
Jeg tror på Jesus fordi han har forandret mit liv
Romerne var kniven Jøderne var bødlen.Den romerske chef på det tids punkt hev Jesus og en morder frem for folket de valgte at slippe morderen løs den romerske chef vaskede der efter sine hænder foran folket og gav ham over til korsfæstelse
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58728 - 30/03/2006 13:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Maxtor - hmmmm jeg synes nu ikke det kan kaldes bedrageri at tilhøre det esoteriske newage-fænomen "Det hvide Broderskab", også kaldet "Hierakiet".
Det er nemlig fuldt lovligt. Men med kristendom har det intet at gøre. Jeg var faktisk opmærksom på det, du forklarer, for jeg har en bekendt, som er med i det.
Den ledende skikkelse er "Herren Maitreya Kristus", lederen af Hierarkiet (som han forbinder med Shamballa og Sol Logos). Han forventes at inkarnere på jorden om 500 år som Herren Maitreya Buddha ...
Du har ret i, at vi skal være meget opmærksomme på det, som ligner kristendom og ikke er det, jfr. 2.Kor. 11 om de falske apostle, som i skikkelse af lysets engle giver sig ud for at være Kristi apostle. Der er god grund til at advare.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58729 - 30/03/2006 13:31
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Det handler ikke om lov det handler om hvem der frelses og hvem der går fortabt til evig straf.Ifølge Share så er der vist ikke 500år til i følge Share har han matraliseret sig og er steget ned fra sit skjul i himaleja og bor nu i London og venter bare på det rette tidspunkt til at træde frem for os alle
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58730 - 30/03/2006 13:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Maxtor Hertil vil jeg bare sige det, som står i Bibelen over hundrede gange: Frygt ikke! Altså frisk mod, Maxtor! For, som der står i Romerbrevet 8,31: Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58731 - 30/03/2006 14:27
|
Bruger
|
Citat: Ja undskyld jeg ramte dig over benet men jeg gik efter bolden
Bolden var vidst langt væk.. Vi talte om forholdende omkring Jesus og pludselig bringer du min slægt på banen.. Det ville jeg fuldt ud kunne acceptere, hvis jeg sagde, at jeg var Messias..
Citat: Jeg tror på Jesus fordi han har forandret mit liv
Gjorde Jesus eller idéen om ham?? Hvad med de folk, der bliver hjulpet af Dr. Phil?? Er de i deres gode ret til at kalde ham Messias??
Citat: Romerne var kniven Jøderne var bødlen.
Nej, romerne var bødlerne.. Jøderne var hverken tilladt at dømme eller udføre dødstraf under romersk herredømme..
Men jeg kan se, at du holder fast i den gode gamle tradition, med at kalde jøderne for "gudsmordere"..
Citat: Den romerske chef på det tids punkt hev Jesus og en morder frem for folket de valgte at slippe morderen løs den romerske chef vaskede der efter sine hænder foran folket og gav ham over til korsfæstelse
Så du mener, at Pilatus spurgte hver enkelt jøde, der levede på det tidspunkt?? Alle millionerne??
Udover det, så tvivler jeg på at Pilatus lå under for jøderne.. Han var helt og aldeles ligeglad med os.. Ville han noget, gjorde han det..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58732 - 30/03/2006 18:00
|
Bruger
|
Vi har hver vores faste mening og respekt for det.Men lad mig svare dig sådan på din sidste tell* De første Kristene var Jøder jeg har ikke noget had til Jøder.Jeg har været i Isreal mange gang og du skal ikke være i tvivl om hvem jeg holder med.Israel landets navn bære Guds navn ikke mange ved det IsraEL som i EL og ELOHIM jeg holder med Gud og hans folk. Jeg har en del Jødiske venner i Jerusalem.Folk fatter ikke når man siger til dem at Israel ikke er større en Jyland på nu værende tidspunkt tænk hvis man skar næsen af Jyland og tog en god del af sønderjyland og sagde at nu hed det Sverie og forøvrigt så skal Århus være hovedstaden i NySverie så får danskere et bedre indtryk af hvad der forgår.Der er ikke noget guld ingen diamanter i undergrunden ingen olie endnu intet bare gold ørken på nær der hvor Jøderne har valgt at leve der er grønt og frodigt.Der er intet at slås for intet der nede men satan kan ikke holde det ud og leder verden imod jer.Men tro mig alt hvad der står i bibelen kommer til at gå i opfyldelse hele bibelen altså  og der er snart ikke flere profetier tilbage i den der ikke er gået i opfyldelse.Mit råd til dig er Læs også i det NT hvis det er dig tilladt om ikke andet for bedre at forstå folk her når de diskutere og det gør de tit Fred med dig min ven håber vi ses en dag MVH Peter
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58733 - 31/03/2006 01:45
|
Bruger
|
Godaften Peter  Jeg er, selvfølgelig, glad for din støtte og positive syn på Israel.. Og ja, jeg ved godt, hvad Israel betyder.. Du har også ret i, at mange her i Dk ikke aner, hvilke forhold Israel er under.. Men de er vidst ved at finde ud af det.. Problemet er jo heller ikke om der er det ene eller det andet i undergrunden, men at arabiske muslimer, bare har svært ved at acceptere Israel (samtidigt med at man kan se, at israelske arabere er de arabere, der faktisk befinder sig bedst i verden).. Hvad angår læsningen af nt, så ville du, hvis du læste mine tidligere indlæg, finde ud af at jeg faktisk er temmelig godt inde i hvad der står.. Så det er ikke uvidenhed der ligger til grund for min modstand mod tanken om Jesus som Messias og nt som tekst.. Nu kender du jo selv til Israel og jøderne.. Men hvor meget kender du egentlig til jødedom?? Til vores traditioner, vores livsopfattelse, vores tolkninger?? Og hvorfor tror du , at jøder gennem alle tider, hellere har villet gå i døden, end at blive kristne  B'shalom v'shana haba birushalayim b'ezrat haShem..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58734 - 31/03/2006 05:34
|
Bruger
|
Vi fylder snart hele denne tråd med vores lille snak  det er vist ikke så høfligt nå men pyt.Nogle af de gange jeg har været der nede har været op mod og til Løvhytte festen jeg har gået med et banner fra danmark i gennem Jerusalem i den march der hvert år holdes på det tidspunkt af fremmede nationer for at vise at der stadig er en lille rest i verden der holder med Israel.Med det sagt så kender jeg ikke super meget til Jødiske måde at tro og være på.De Jøder jeg kender er messianske Jøder og dem er der ikke mange af men de er der.Og ellers til midter massen af Jøder jeg har været en enkelt gang i en Synagoe og sådan ved græde muren og den slags men nej må nok være svaret.Jeg snakker udemærket med dem alle sammen på engelsk gad godt lære sproget har hørt at det ikke er så svært at lære men fatter intent af det jo Shalom og bukatow og tuda hehe det er vist noget med Fred og godmorgen og tak.Nå tilbage til at drille dig lidt ser du problemet er at jeg tror vi to tror på den samme Gud men du vil ikke høre om det fordi jeg også tror på Jesus right ?  jeg har et lille spørgsmål så når Jeres Messias kommer kan jeg så som hedning blive frelst gennem ham ? eller er der kun frelse for Jøderne.Det er også et ondt spørgsmål,så jeg vil tillade mig at svare for dig Gud skabte Adam og Eve på dette tidspunkt var der ikke noget med Jødisk Adam og dansk Eve nej de var mennesker ind for Gud skabt i hans billede først langt langt henne i historien i teorien millioner ja milliarder år da vi ikke ved hvor længe der gik i edenshave før det gik som det gik finder Gud Abraham og det Jødiske folk bliver til sammen med det Arabiske folk husk på også det Arabiske folk fik mange løfter fra gud men det var igennem Isaks slægt at Messias skulle fødes.Og her er den egentlige grund til hadet mod jer fra deres side af en slags broder had over ikke at have fået arve retten.Lige som med Jacob og Esau men her snyder Jakob eller han køber den for lidt mad og får arve retten så vidt jeg ved bliver Esau's efterkommere til det folk som idag er palestinensere men før hen i tiden var Fillistrende (er vist stavet forkert nå) Gud har et eller andet imod dette folk og lover deres slægts udryttelse hvor hårdt det end lydder.Der var også et andet folk Gud havde et eller andet imod og det var Anark tror jeg han hed det var det folk der boede i kannaen/Israel dette folk var kæmper og jeg mener ikke 195 nej 220 til 300cm måske mere dette siger lidt om at i nok ikke behøver at bekymre jer så meget om hvem der mon vinder så længe Gud er bag jer der var kun ganske ganske få af Anarks slægt der undslap og den sidste af dem han fik en sten i hoved af hvem ellers Lille David mærkeligt nok havde Goliat eller den familie han kom ud af søgt tilflugt hos det andet folk Gud er vred på. Alting hænger sammen på forunderlig vis og Goliat var den sidste i live af Anarks slægt nå pointen er der er nogle folk Gud er vred på og de skal blive udrydet fra Jorden men der vil være mange folk tilbage på jorden selv efter den krig der skal blive til sidst og Gud vil ikke skuffe sin skabning mennesket men Jøderne har en speciel gave fået nemelig at Messias skal stamme af deres slægt ser du nu.Når Messias kommer igen så kommer han som en voksen konge og reder Israel ud af Satans og verdens Klør hvordan skulle han kunne være af Jødisk slægt hvis han kommer direkte fra Gud med et brag og afslutter det hele.Han har været her engang før som menneske i fattige kår som Jøde han red ind i Jerusalem på et æsel hvor folk smed palme plade på jorden som lovet i det GT og tilsidst men ikke mindst hvis Messias kom igen som Konge i al sin magt uden at have været her først hvem skal så sone vores synder vi ville alle falde døde om ved synet af ham tro mig men sådan bliver det ikke for han har levet her før som menneske i 33år uden at have nogen synd på sig og vandt ikke bare os mennesker tilbage til Gud ved sin uskyldige død han sender også djævlen lucifer til sin evige straf med er rigtig god lektie fra Heren denne kan gå og tænke over i evighedernes evigheder. Shalom Peter
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58735 - 31/03/2006 11:03
|
Bruger
|
Citat: Vi fylder snart hele denne tråd med vores lille snak det er vist ikke så høfligt nå men pyt.
Folk kan jo bare deltage 
Citat: Med det sagt så kender jeg ikke super meget til Jødiske måde at tro og være på.
Det er en ærlig sag.. Det er der faktisk meget få kristne der gør.. Jeg skal nok, i løbet af vores gensidige "drillerier", hjælpe dig til at få mere indsigt (b'ezrat haShem - Med Herrens hjælp).. Du vil, forhåbentlig, få forståelse for hvorfor jøder ikke kan og vil anderkende Jesus som Messias..
Citat: Jeg snakker udemærket med dem alle sammen på engelsk gad godt lære sproget har hørt at det ikke er så svært at lære men fatter intent af det jo Shalom og bukatow og tuda hehe det er vist noget med Fred og godmorgen og tak.
Hebraisk er ikke svært at tale.. Det er selve skriften, der er udfordringen.. Og så at lære old-hebraisk.. Der er dog ikke den store forskel på ivrit og old-hebraisk..
Men lige et par rettelser.. Det skrives boqer tov og toda.. God morgen (tov - god og boqer - morgen) og tak, så du havde da fat i betydningen 
Nu jeg tænker over det, så får du lige et par udtryk vi typisk bruger.. Så slipper jeg for at forklare mig og du lærer lidt 
haMoshiach - Messias (den Salvede).. Der er forskel på, om du skriver haMoshiach eller moshiach.. F.eks. var både David og Cyrus moshiach (altså salvet), men Messias vil være haMoshiach (Den Salvede - ha som bestemt form).. Det er vigtigt at vide, når man læser TaNaCh.. F.eks. så taler Daniel om en mashiak (aramæisk for moshiach), men det er haMoshiach, men "bare" en salvet person.. Hvornår ved man så, hvem der tales om?? Det gør man når Herren (bH) vil lade en fremstå, en af Davids æt, der skal bringe fred, føre Israels stammer tilbage osv..
TaNaCh - Er et akronym for Torah (Torahen), Nevi'im (Profeterne) Ketuvim (Skrifterne)..
Nu er det vigtigt at vide, at den jødiske Bibel, ikke er delt op som den kristne bibel.. F.eks. er Daniel ikke en profet af "betydning"..
Torah - Torahen.. Torah betyder "Lære"/Vejledning" og ikke, som kristne altid oversætter det , lov.. Når man bruger Torah som begreb, skal man være forsigtig, for Torah er ikke kun de fem mosebøger.. Torah er Læren om Herren (bH)og hvordan vi bør forholde os til og overfor Ham... Talmud er også Torah.. Skal man tale specifikt om de fem mosebøger, så man ikke misforstår, hedder det "Chumash" (efter Chemesh på hebraisk, der betyder "fem")..
B'ezrat haShem - Med Herrens (bH) hjælp.. haShem - Navnet.. Herrens Navn er helligt, derfor siger vi enten Herren eller "Navnet" i termerne: Adonay, AdoShem, haShem, haQodesh (den Hellige)..
bH - Baruch Hu... Priset være Han..
Der kommer nok andre ting, men så må du lige spørge 
Citat: Nå tilbage til at drille dig lidt ser du problemet er at jeg tror vi to tror på den samme Gud men du vil ikke høre om det fordi jeg også tror på Jesus right ?
Du kan prøve at drille, men det lykkedes nok ikke
Nu har jeg talt med en del andre kristne, der ikke mener at jeg deler gud med dem.. Jeg er tilbøjelig til at give dem ret.. Skal jeg kigge strengt monoteistisk på spørgsmålet, kan jeg ikke acceptere jeres tro som monoteistisk.. Og jeg kigger strengt monoteistisk på tingene .. Havde I sagt: "Jesus er Messias, men ikke Herren selv" - altså et menneske, der muligvis var hævet over andre mennesker, men dog ikke gud.. Så ville jeg se helt anderledes på sagen.. Men når jeg hører folk bede til Jesus, så klinger det forkert i mine ører.. Og du må give mig ret i, at der er ting Jesus siger, der kunne tyde på, at han selv lagde en distance mellem Herren og sig selv (Mark 10,17-18)..
Citat: jeg har et lille spørgsmål så når Jeres Messias kommer kan jeg så som hedning blive frelst gennem ham ? eller er der kun frelse for Jøderne.
Jeg forstår ikke hvorfor du mener, at det er et ondt spørgsmål?? Jeg ville spørge om det samme..
Først og fremmest: Messias er ikke frelser, han er forløser.. Han vil føre fred til verden, få Israels stammer til at samles i Israel igen, genrejse Templet og besejre Israels fjender... Kun Herren (bH) frelser..
Men ja.. Goyim (ikke-jøder) har også en plads i den kommende verden.. Selvfølgelig.. Har vi ikke alle samme stamfader?? Der står jo, at alle jordens folkeslag vil tilbede Herren i Templet..
Citat: Lige som med Jacob og Esau men her snyder Jakob eller han køber den for lidt mad og får arve retten så vidt jeg ved bliver Esau's efterkommere til det folk som idag er palestinensere men før hen i tiden var Fillistrende (er vist stavet forkert nå)
Jeg er ked af at måtte rette dig , men filistrerne kan ikke være fra Esau, da han var semit og det var filistrerne ikke.. Man mener, at de stammer fra Cypern eller det sydlige Tyrkiet, hvorfra de sejlede sydpå og koloniserede det, der blev Filister-riget.. Derfor også så tåbeligt, når du hører arabere sige, at de stammer fra filistrerne..
Citat: Når Messias kommer igen så kommer han som en voksen konge og reder Israel ud af Satans og verdens Klør
Messias skal nu fødes og vokse op, da han jo kun er et menneske.. Intet underligt i det.. Udover det, så har satan ingen betydning.. Det er en titel, sat på de engle der prøver mennesket (på Herrens bud).. Det er et af de steder, I kristne har ladet jer indfluere af hedensk tro..
Citat: hvordan skulle han kunne være af Jødisk slægt hvis han kommer direkte fra Gud med et brag og afslutter det hele.
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med spørgsmålet??
Citat: Han har været her engang før som menneske i fattige kår som Jøde han red ind i Jerusalem på et æsel hvor folk smed palme plade på jorden som lovet i det GT
Nej, han har ikke været her, for så ville jorden opleve fred nu.. Du tænker her på zakarias 9,9 men glemmer vers 10:
Jeg tilintetgør vognene i Efraim og hestene i Jerusalem, krigsbuerne skal tilintetgøres. Han udråber fred til folkene, han hersker fra hav til hav og fra floden til jordens ender.
Det skete jo ikke dengang, så profetien kan jo ikke passe på Jesus..
Citat: og tilsidst men ikke mindst hvis Messias kom igen som Konge i al sin magt uden at have været her først hvem skal så sone vores synder
Ahh.. Soningsspørgsmålet .. Jamen, der er ingen (udover dig selv) der kan sone din synd.. Hvis du gør noget forkert og angrer det, jamen så er det altså ikke sværere, at du erkender det for Herren (bH) og lader være med at gøre det igen.. Lad os tage et eksempel: Du driller mig - jeg bliver sur - du fortryder og vil gerne gøre det godt igen..
Hvad skal vi gøre?? Du siger undskyld til og og fortæller, at du ikke vil gøre det igen.. Jeg tilgiver dig (fordi jeg er sådan et godt menneske ).. Du erkender din synd for Herren (bH) og har forsonet dig med Ham.. Længere er den ikke..
Citat: an har levet her før som menneske i 33år uden at have nogen synd på sig og vandt ikke bare os mennesker tilbage til Gud
Hmm.. Jeg ved nu ikke hvor mange han vandt for Herren.. Ikke ligefrem fordi at alle i hele verden går med et lyksageligt smil og priser Herren hele tiden 
Nå..
Peter.. Vi to kommer jo nok til at bruge lidt tid på hinanden .. Kan vi så ikke med det samme aftale, at du lægger din idé om, at jeg ikke kender noget til kristendommen og nt, fra dig med det samme?? Nu kan man altså udemærket havde en god indsigt i kristendommen selvom man ikke er kristen.. Hvis du er åben for det, så har jeg nogle digte som du kan læse, jeg skrev da jeg selv var kristen.. De burde kunne overbevise dig om, at jeg havde nogenlunde styr på det 
Grunden til at jeg skriver det er, at hver gang jeg skriver med en ny kristen, så skal han/hun til at bruge vanvittigt lang tid på at "lære" mig om kristendommen og Jesus igen.. Og ingen har lært mig noget nyt (nok mere deres mangel på viden, end mig der er vidende ).. Det er tidspilde.. Jeg vil hellere lige til sagens kerne..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58736 - 01/04/2006 02:29
|
Bruger
|
hej igen  takker for din grundige gennem gang hvilket glæder mig. jeg tror jeg vil lave lidt mellem rum i det jeg skriver da det ellers kommer til at se meget kompakt og kedeligt ud . Kristen er i mine øren ved at blive en noget udvasket afære som tanner over i religiøsitet som efter min mening er forkert Kristen af pligt blahh siger jeg bare.Så kald mig bare kristen men jeg mener selv at jeg bare er troende. Min tro på Jesus som Gud søn er urokkelig med det sagt tager jeg gerne imod lærdom og andre meninger og danner mig mine egne indtryk. Du har i en tidligere tell skrevet hvorfor jeg tror at Jesus er Messias og henviste til at Dr.Phill også reder liv eller noget i den retning  Da jeg skrev at han har for andret mit liv mener jeg ikke i tanker men i bokstavelig forstand Hvis du havde mødt mig for bare 2 år siden ville du have sendt dine børn over på den anden side af vejen og selv listet forbi mig mens du kiggede ned i jorden.Havde du gevet mig hånden vil du have trang til at vaske dine hænder og tælle dine fingre så og sige. Vær ikke bange dette er fortid nu.Der sker det at en af mine nære bekendte bliver slået ihjel af en leje morder.Dette er ikke en CIA film men sandt.Jeg bliver ikke bange men der sker noget mærkelig med mig jeg begynder at tænke igen så og sige jeg tænker over liv og død og begynder at undre mig over dette. Jeg har siden barns ben ikke troet på aber det er min tro for lille til jeg har troet på Gud og han kom mig til hjælp da ingen andre kunne.Jeg tog afsked med mit gamle liv og venner og ser nu kun nogle ganske få mennesker fra dette gamle liv som jeg ved er mine sande venner. Jeg inviterede Jesus ind i mit hjerte og liv bare for mig selv havde ingen mødt eller snakket med jeg gjore det bare og efter den tid er jeg blevet totalt forvandlet i tanker og sind og det er et fakt! jeg er sluppet ud af narko misbrug hash druk og underlige sex vaner vold og undertrykkelse alene ved Guds hjælp jeg kæmper stadig med mit kød og falder også men nu kender jeg sandheden og rejser mig igen og jeg bliver aldrig den person jeg var en gang igen og jeg giver Jesus æren for det ingen anden. Her på det sidste er jeg blevet mere og mere intraseret i hvad det egentligt er der forgår i verden og det jeg opdager er skræmmende men jeg er ikke bange mere.Kong David havde en god regl som en hver der vil vinde burde stole på og den er Stol på Gud og kend din fjende. Så det er faktisk det jeg gør jeg nærstudere fjenden og fjenden er for mig satan ikke mennesket og lige meget hvad du siger om det GT så er det et fagt også i den Jødiske udgave at menneskets fald til synd og død skyltes satan betydningen af dette er måske nedtonet i jeres udgave jeg ved det ikke men det står der. Nu er det sådan at lige siden det gamle egypten sikkert også før har der været en magt elite at konger vismænd og rigmænd styret af det okulte/satan der ved at viden er magt.En af deres hemmelige lære sætninger går sådan her.Hold masserne hen i uvidenhed så er jeres position sikret.Det er det jeg prøver her at vise folket at sådan forholder det sig menneske liv betyder intet intet for dem. Den danske regering har IDAG ja IDAG ok igår vedtaget den danske udgave af George Bush Patriot akt 1 undersøg selv hvad det indebære her hedder den bare Teror pakken. Denne nye lov indeholder BLA. at under en national Krise vil grundloven træde ud af kraft og al magt vil over gå til hæren efterretningstjenesten og politiet farvel frihed hej politistat eller skal jeg sige hail hitler.kald mig bare en komplot søger men ikke destomindre sker disse ting lige for øjene af os. Set i lyset af historien kig på stalin pol pot hitler der alle bare var nikke dukker for vores tids magt elite de fik deres borgere til at opgive frihed for sikkerhed og hvad fik de ??? magt elieten er meget tæt på deres gamle drøm en verden en gud deres gud vel og mærke jeg vil stærkt råde alle der læser dette til at kæmpe imod dette med næb og klør til sidst vil jeg til føje et link til en film denne film er etdokumentar program om 3 reportere der infiltrere vor tids magt elite årlige møde Må Gud bevare os alle hans er magten og æren i alevighed http://www.lastingnetworks.com/alexvideos/bohemiangrove-128.wmv
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58737 - 02/04/2006 22:15
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Citat: Kefas: Folk kan jo bare deltage
Så er du selv ude om det. 
Det er ellers spændende nok at læse jeres samtale. Der er et par ting, du skriver, jeg lige må kommentere. Citat: Så det er ikke uvidenhed der ligger til grund for min modstand mod tanken om Jesus som Messias og nt som tekst..
Ikke nok med, at du benægter, at Jesus er Messias, nu benægter du også, at NT er en tekst. Hvad bliver det næste?  Citat: Og du må give mig ret i, at der er ting Jesus siger, der kunne tyde på, at han selv lagde en distance mellem Herren og sig selv (Mark 10,17-18)..
Jeg kan ikke se, hvordan du læser det ud af Mark. 10,17-18. En rig mand kommer hen til Jesus og spørger: »Gode Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Jesus svarer ved først at gøre den rige mand opmærksom på, hvad tituleringen »Gode Mester« indebærer: »Hvorfor kalder du mig god? Ingen er god undtagen én, nemlig Gud«, hvorefter han umiddelbart går videre med at besvare mandens spørgsmål. Hvis vi skal læse det sådan, som jeg gætter på, at du vil, så skal ordene »Hvorfor kalder du mig god? ...« forstås som en irettesættelse, men det er for mig at se en tolkning, der lægger noget ind i teksten, som ikke står der. Jeg tror, at Jesus med ordene »Hvorfor kalder du mig god? ...« vil have den rige mand til at tænke over, om han kan stå inde for sine ord i yderste konsekvens – om han mener, at Jesus er den Gode. Kan du følge mig i det?
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58738 - 26/05/2006 18:55
|
Bruger
Reg.: 11/05/2006
|
Citat: ...der handler om den kanaanæiske kvinde, der desperat beder Jesus om at helbrede hendes syge datter. Jesus ignorerer hende først, afviser hende dernæst og fornærmer hende til sidst. Da kvinden stadig insisterer, indser Jesus, hvor stor denne kvindes tro er, og helbreder derefter hendes datter.
Der er mange, rigtig mange, ting jeg ikke fatter i denne historie.
(1) Hvorfor er Jesus så hård ved denne stakkels kvinde? Hun kommer med et alvorligt problem og han står bare der og kalder hende en "lille hund" - altså noget af det værste man kan kalde hinanden for på den tid.
Jeg kan ikke acceptere et svar som "han testede kvindens tro", idet det næste spørgsmål så må blive: Hvorfor testede han ikke jødens tro i samme grad? Fordi de var jøder? Det grænser jo næsten til nationalisme/racisme.
Lad os gå ud fra, at du har et arbejde. Dit arbejde består dette og dette osv. Lad os nu sige, at en kolega kommer og spørger om du ikke lige kan gøre det og det og det for ham/hende. Du ved, bare lige i dag. Men de næste dage skal du også "lige" klare ærterne for dem. Og du har faktisk nok at lave.
Hvis vi alle laver det, som vi er sat til, så går det hele bedst. Det betyder ikke, at vi ikke kan hjælpe, når det skulle brænde på, men vi må ikke glemme, hvad vores opgave er.
(2) Var kristendommen i starten kun for jøder? Jesus udtaler selv, at han kun er kommet for børnene af "Israels hus".
Ok, det er her, det går meget galt for dig. Du fejlciterer, og det må være fordi, korriger mig, hvis jeg tager fejl, at du ikke forstår, hvad der står. Kristus udtalte ikke, at han kun er kommet for børnene af "Israels hus". Jeg giver lige citatet, så du kan se det selv.
v24 Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.«
"de fortabte får af Israels hus".
Så lang tid du ikke forstår, hvad det betyder, så kan jeg godt se, at du ikke forstår passagen.
Jeg vil ikke give dig svaret her, da det vil være for nemt at afvise for dig. Det anbefales dig, at du selv undersøger sagen. Så er det dig, der finder ud af, hvad det betyder. Ja, det er vist det bedste. Det ser ud for mig, som om du har mange forudfatterede meninger. Læg dem bort, da du ikke kan bruge dem, når du skal forstå, hvad Gud vil sige dig.
Mat 9 v17 Man fylder heller ikke ung vin på gamle lædersække; for så sprænges sækkene, og vinen går til spilde, og sækkene ødelægges. Nej, man fylder ung vin på nye sække, så bevares begge dele.«
Jeg tror på Jesus som Kristus, men jeg har svært ved at forene denne snævre nationale tankegang med Jesus bud om kærlighed.
Så enten indeholder bibelen ting, der ikke skal tages helt alvorligt eller også er der virkelig en konflikt her.
Biblen skal skam tages meget alvorlig. Faktisk er der mange, der slet ikke læser og/eller forstår, hvad der står. De vælger så at lytte til præster, folk der prædiker, hvad de mener, der står. Det er selvfølgelig lettere blot at overtage andres meninger, men det bliver man ikke frelst af. Det er ikke nok at synge "Jesus er Herren" eller at sige at Jesus er Gud/frelseren osv.
Mat 7 v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
|
|
Til toppen
|
|
|
|