Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#58607 - 14/02/2006 17:04 En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus?
jfonss
Bruger

Reg.: 14/02/2006
Sted: København
Forestil jer et naturfolk i Amazonas jungle. Her går der, eller har gået, utallige folk rundt uden at ane en klap om kristendommen. Tilsvarende før Jesus blev født - her var der jo af gode grunde ingen, der havde hørt om kristendommen.

Spørgsmålet er derfor: Er disse mennesker dømt til fortabelse? De har jo aldrig troet på Jesus, og da den eneste vej til Gud er gennem ham, vil folk, der aldrig har hørt om kristendommen jo få lidt svært ved at komme i himmerige.

Hvis svaret herpå er "ja, de er dømt til fortabelse", vil jeg tillade mig at supplere med et "det er sgu da ikke fair!!!". Medfører et "bør" ikke et "kan"? Hvis jeg fx. ikke kan give penge til nødhjælpsarbejde - af den simple grund, at jeg ingen penge har - så er det jo meningsløst at kræve af mig, at jeg bør give penge til nødhjælpsarbejde. Tilsvarende, hvis man aldrig har haft mulighed for at lære Jesus at kende, så kan man heller ikke kræve, at man bør tro på ham - kræver man det alligevel, er det blot meningsløs snak. Men hvorfor skal mennesker fortabes ved noget, de ikke selv er skyld i? Giver bibelen noget svar herpå eller er der andre kloge hoveder, der kan bringe noget mening ind i alt dette?

Split a piece of wood, and I am there. Lift up the stone and there you will find me.

Til toppen 
#58608 - 15/02/2006 04:27 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: jfonss]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære jfonss

Tænk på om du kan lave en liste over, hvad man skal tro og hvad man ikke skal tro, for at få del i Guds Rige og Det evige Liv...

Følgende eksperiment, søger at lede læseren gennem en overskueliggørelse af det store problem du bringer på banen.

Spørgsmålet du stiller, dukker op igen og igen....
Det er et vigtigt spørgsmål for mange mennesker, som opdager det er muligt for nogle, at vokse op uden at komme i kontakt med kristne.
Tidligere var det dem, der rejste ud i verden, og mødte mennesker i andre kulturer, som stillede disse spørgsmål. Nu ændrer tiden sig hastigt, så verden kommer til os, og vi kan komme ud for at møde mennesker, der overhovedet ikke har hørt om kristendommen, på en sådan måde, at de er blevet klar over, hvad der er vigtigt at forholde sig til.
Der findes jo dem, som ikke har mulighed for at høre evenageliet, eller får det præsenteret på en måde, så det forbindes med noget ondt og truende. De har ikke en reel mulighed for at forholde sig til alt, hvad nogle kristne siger der er så vigtigt at tro på, for ikke at gå fortabt.

Når man hører på nogle kristne, kan man få det indtryk, at der er en række betingelser man skal opfylde, for at kunne føle sig sikker. Med fortabelsen manet frem, som en truende baggrund, får man ikke noget valg, andet end at tro hvad der bliver sagt, eller at gå sin undergang i møde. Man får jo præsenteret den ene trosforestilling efter den anden; hvad man skal tro og ikke tro; som om de alle er lige vigtige.

Hvad skal man tro på og hvad skal man ikke tro på
Hvis du har en liste over, hvad der skal til for få del i frelsen og undgå fortabelsen, kan det være den skal tages frem. Måske er den ikke ret lang, men se om du kan rangordne den og måske slå nogle betingelser sammen, hvis det ikke er gjort. Det kan være, enkelte betingelser skal opsplittes i flere, hvis de ikke kan forklares på en enkel måde, men dækker over en række essentielle erkendelser.
Hvis du ikke har sådan en liste, så prøv at lave den en gang; om ikke for andet, så for at finde ud af, hvad du kommer til at tænke på.
Måske er du kommet i tanke om nogle enkle betingelser nu, eller er nået frem til én betingelse, som du mener er altafgørende for at få del i frelsen.

Tænk på en situation
Hvis du får et øjebliks kontakt, til at formidle forståelse af listens betingelser, til et elleveårigt barn.
Barnet bor i en lille isoleret stamme, hvor man ikke kan vente anden kontakt med vor viden om evangeliet, end ved denne lejlighed. Barnet bliver voksen, får selv børn og dør siden hen, inden der igen dukker en fremmed op.
Du er ved at tage afsked og har fem minutter til at, hvor det er muligt at formidle noget, kun til barnet, som du endelig kan dele noget med.

Det er rigtig langt ude....
Der er en onkel, som kommer fre en stamme, der engang har modtaget flygtninge fra en anden landsby, som havde haft kontakt med kristne. De kunne fortælle; først talte de kristne om; Fred og glæde; og vi tog det som er helligt frem, for at glæde os med dem. Men så talte de kristne om; ild og ødelæggelse; og de brændte det vi forstod. Derfor talte man i onklens landsby om; med kristus kommer ild og ødelæggelse. Det har noget med Guds straf at gøre, kunne onklen tilføje... Ingen andre ved noget, men har sin stamme tro, som de værner om, og som knytter dem sammen.

Barnet kan formentlig ikke gå til sin onkel og lære om dét, som måtte stå på vor lille kristne liste, over dét der skal til... for frelse fra fortabelse...

Til sammenligning med en sådan liste, kan man tænke på/gennemse de forløbne debatter her på Café Thomas, for at finde sådanne udsagn, som siger; du skal tro dette; eller; du skal ikke tro sådan.... Det første sætter en betingelse op, som giver del i Frelsen, det andet betinger en hindring for frelsen.

Men hvis det er så vigtigt, hvad de siger; de kristne; hvorfor er der så nogle mennesker, som ikke kan modtage det. Lades de i stikken, skal de gå fortabt, blot fordi de ikke fik præsenteret evangeliet på den "rigtige" måde...?

På sin vis får man et menneskes liv i sine hænder.
Hvis du nåede at dele noget med barnet, så prøv at sætte en ring uden om dét, i listen over betingelserne. Find ud af, om der var noget, som var det aller vigtigeste, af det du delte. Om det er noget der kan slå rødder og vokse.

Hvad skal der til for, at dette barn med tiden vil få del i frelsen, som kristendommen vil udbrede.

Hvordan vil det være, når dette menneske kommer dertil, hvor de store spørgsmål stilles, som går til liv eller død.

Hvad mener du, der bringes frem når der fældes dom.

Barnet har ikke fået noget navn i denne forestilling, da den dækker over virkelige begivenheder, men nok blot er et eksempel blandt mange.

Jeg er overbevist om, at Gud har fat i det Barn.

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#58609 - 15/02/2006 13:24 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: jfonss]
Shakir
Bruger

Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
Hej Jfonss

Det er en interessant problemstilling som også islam har været udsat for kritik af.

Men Koranen afviser denne problemstilling ved disse vers:

” Og Vi sendte i sandhed en budbringer til alle folkeslag (som forkyndte) …” Qur’an 16:36

” …Og der fandtes aldrig et folk, uden at en advarer havde levet blandt dem ” Qur’an 35:24

I islam findes der 25 profeter omtalt i Koranen. Det er de samme som man finder i GT og NT. Dog siges det i følge islam, at der har været flere tusinde andre profeter fra Gud som havde til opgave at fortælle om Gud. Til 'alle' folk.

At folk senere glemte, fordrejede osv. budskabet så de idag har et andet syn på livet, er en anden sag.

Hvordan skulle en retfærdig Gud straffe et folk hvis Han ikke på forhånd havde fortalt om hvad der var rigtigt og hvad der var forkert.

Mvh.

Shakir

Ændret af Shakir (15/02/2006 13:26)

” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19

Til toppen 
#58610 - 15/02/2006 14:21 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Shakir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Shakir - og I andre
Citat:
Hvordan skulle en retfærdig Gud straffe et folk hvis Han ikke på forhånd havde fortalt om hvad der var rigtigt og hvad der var forkert.

Det er et vigtigt og godt spørgsmål, som vi nok alle - såvel muslimer som kristne - har hørt rigtig mange gange.

Mit eget svar, som kristen, er, at hele menneskeheden (Adams slægt) forlængst er gået fortabt, at vi således kommer til verden som fortabte, uden for Guds rige, uden livsfællesskab med Gud.

Men Jesus er kommet for at frelse verden, ikke for at dømme verden.

Vi lever vores liv her på "lånt" tid, i nådens tid, hvor vi har muligheden for at blive frelst fra fortabelsen, for at blive sat fri af fangenskabet.
Og det kristne budskab er, at Kristus frelser alle, som vil høre ham til.

Tilbage til spørgsmålet: Hvad nu med alle dem, som ikke får det at vide? Forbliver de i deres fortabte tilstand for evigt?

Kun Gud véd det, men vi véd, at Gud har åbnet øjnene på mange mennesker og skænket mange troen.
Hvis jeg ikke husker forkert, er det nu ca. 250.000 *) om dagen, der omvendes til kristen tro. Det er hovedsagelig i Asien og Afrika, at denne steppebrands-vækkelse foregår.

Dette sker enten ved Guds direkte indgriben, eller ved at evangeliet forkyndes af mennesker, som allerede er omvendt til at være Guds bøn.
Jesus har, ved missionsbefalingen, givet sine venner et stort kald og et stort ansvar: "Gå ud og forkynd evangeliet ... "

Det forstår jeg på den måde, at hvad vi, hver især, gør (eller undlader at gøre) har konsekvenser for andre. Præcis som vi kender det så godt i vores liv med hinanden:
Vi styrker og glæder hinanden - bygger op - og giver hinanden gode gaver.
Og vi piner og plager hinanden - gør hinanden syge - slår hinanden ihjel - ødelægger hinandens liv.

Hør en lille historie:
Der var en blind vismand, som var kendt for altid at tale sandt og aldrig at tage fejl.
Et dreng ville lægge en snare for ham, han fangede en lille fugl, gik hen til vismanden med fuglen i sine hule hænder og spurgte:
Den fugl jeg har med, er den levende eller død? (hans plan var naturligvis at klemme til, hvis vismanden skulle svare at den var levende).

Vismanden svarede blot: Fuglen er i dine hænder!

Din næstes og min næstes liv er i Gud hånd.
Og også i din og min hånd, fordi Gud har villet det sådan.

Sådan tror jeg det er - så stort et ansvar er det at være menneske ...

*) Jeg huskede forkert. Beklager.
Det skulle være 175.000 om dagen!
(rettet 3.marts 06)

kristina

Ændret af kristina (03/03/2006 13:10)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58611 - 15/02/2006 15:50 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: kristina]
Shakir
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
Hvis jeg ikke husker forkert, er det nu ca. 250.000 om dagen, der omvendes til kristen tro. Det er hovedsagelig i Asien og Afrika, at denne steppebrands-vækkelse foregår.

svar:
Ok! Det lyder interessant. Hvor har du den kilde fra?

Mvh.

Shakir

Til toppen 
#58612 - 15/02/2006 16:02 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Shakir]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hej Shakir

Du skrev:
Citat:
Sh: I islam findes der 25 profeter omtalt i Koranen. Det er de samme som man finder i GT og NT. Dog siges det i følge islam, at der har været flere tusinde andre profeter fra Gud som havde til opgave at fortælle om Gud. Til 'alle' folk.

At folk senere glemte, fordrejede osv. budskabet så de idag har et andet syn på livet, er en anden sag.

Dette lyder umiskendeligt som en adhoc-forklaring. Hvis folk har glemt, fordrejet osv. budskabet, hvordan kan du så vide, at disse profeter har eksisteret? Vi har jo netop intet belæg for det. Andet end den, du kan se nedenfor.

Citat:
Sh: Hvordan skulle en retfærdig Gud straffe et folk hvis Han ikke på forhånd havde fortalt om hvad der var rigtigt og hvad der var forkert.

Nemlig. Du konkluderer derfor uden belæg, at Gud har fortalt folk om det. Jeg konkluderer, at religion er opfundet af mennesker, der ikke havde tænkt så langt, bl.a. fordi de ikke vidste hvor stor Jorden var.*

Selv hvis det skulle være sandt, som du skriver, er der stadig et problem. For der er folk, der aldrig har hørt om Koranen eller Jesus. Du kan indvende at det er deres forfædres skyld, men det er i hvert fald ikke deres egen. Hvordan kan det være "en retfærdig Gud," der straffer dig for hvad dine forfædre har gjort?

Mvh
Zaphod

*): Dette kan også ses af reglerne for sabbat, der ikke har taget højde for, at der er befolkede områder på Jorden, hvor dags- og nattelængderne varierer utroligt meget. Umuligt at tænke sig en almægtig og alvidende Gud, der har lavet så fjollede regler, når nu han vidste at der var mennesker, der levede nord for polarcirklen...

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#58613 - 15/02/2006 16:48 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Shakir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Shakir - mht. de omvendte 250.000: det var fra en prædiken. Og som jeg skrev, det KAN være jeg husker forkert.

Jeg tror det nu ikke, men jeg synes selv det lyder astronomisk, så jeg vil forhøre mig og bede om nærmere oplysninger, og derefter vende tilbage - der kan godt gå en uges tid ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58614 - 15/02/2006 17:16 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Shakir]
jfonss
Bruger

Hej Shakir.

Jeg kan ikke læse arabisk (har læst oversættelsen), men hvis det er noget du excellerer i, kan du via nedenstående link læse dig til, at 6 mio. muslimer konverterer til kristendom hvert år (i Afrika alene), hvilket svarer til 667 muslimer der konverterer hver time.

http://www.faithfreedom.org/oped/sina31103p2.htm

(linket er et uddrag af Al-Jazeeras interview med en vis Al Qaatani)

Her et andet link:

http://iranpoliticsclub.net/club/viewtopic.php?p=3146&sid=97ac3e029efee59bc7fae552f99fcb31

Jeg ved ikke, hvor mange der på global basis konverterer til kristendom, men en ting er sikkert og det er, at kristendommen er i kraftig vækst pt.

Split a piece of wood, and I am there. Lift up the stone and there you will find me.

Til toppen 
#58615 - 15/02/2006 17:40 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Shakir]
jfonss
Bruger

Okay, her er så linket:

http://www.frikirkenet.dk/domino/nyheder/14040/

James Rutz har foretaget en del statistisk arbejde og fundet frem til at kristendommen får 175.000 nye medlemmer hver dag. Så 250.000 var måske lige i overkanten:)

Jeg mener stadig at islam vokser hurtigere end kristendom - hvis vi kun taler om procent. Taler vi derimod antal, vokser kristendommen hurtigere end islam.

Men hvis islam vokser procentuelt hurtigere end kristendom, vil islam så ikke gå forbi kristendom inden for en overskuelig fremtid? Nej, det vil være en fejlslutning. Da en stor del af verdens muslimer lever i den tredje verden, hvor fødselsraten er meget høj, er dette hovedårsagen til islams procentuelle større vækst. Som undersøgelsen viser, er kristendommen i kraftig vækst i Kina, Indien, Sydamerika og specielt Afrika. Derfor kan vi forvente, at kristendommen også vil stige i vækst hvad procenter angår.

Ændret af jfonss (15/02/2006 17:47)

Til toppen 
#58616 - 15/02/2006 17:45 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: jfonss]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej,

nu er det jo ikke en konkurrence om, hvis religion der kan tiltrække flest medlemmer...men det sagde du heller ikke, ville blot slå det fast, at sådan ser vi (kristne, som jeg jo kun kan tale for) ikke på det..

Men...det er da altid en glæde, at religioner vinder frem, om det så er den korteste vej til Sandheden, eller det er en af omvejene..Himlen glæder sig, hver gang et mennesker søger eller bare påbegynder sin søgen. Og Himlen jubler, når et mennesker kommer til frelsende tro.!!!!!

Derfor; Vi har al mulig grund til at glæde os over, når det går Islam godt, også selvom vi mener, at det måtte være en betydelig omvej til Sandheden. - Dette ikke sagt for at fornærme dig, Shakir, eller andre muslimer, som evt. læser med.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#58617 - 15/02/2006 18:00 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: tau]
jfonss
Bruger

Hej Tau,

Jeg er næsten så uenig med dig som man kan blive når du skriver, at "Vi har al mulig grund til at glæde os over, når det går Islam godt". Det er naturligvis ikke fordi, jeg ønsker det skal gå muslimer dårligt - tværtimod - men hvis du med "godt" mener, at islam får flere og flere tilhængere, må jeg lige anholde dig på et punkt: Opnår man ikke kun frelse gennem troen på Jesus som Kristus?

Hvis vi som kristne mener det alvorligt (læs: at kristendommen er sand), og hvis det hele ikke bare skal gå hen og blive ren og skær "legestue", så er det faktisk ganske forfærdeligt, hver gang en person konverterer til islam, idet det jo betyder, at vedkommende vil lide fortabelsen.

Man kunne selvfølgelig indvende over for dette, at Jesus' barmhjertighed og nåde er uendelig stor (selvom man nok kan finde passager i bibelen, der modsiger dette). Således vil han tilgive selv de, der ikke kunne se den sande vej fordi de måske var påvirket af ydre omstændigheder og derfor ikke selv bærer det fulde ansvar for ikke at tro på Jesus Kristus.

Men folk, som BEVIDST konverterer fra kristendom til islam - velvidende, hvad kristendommen og islam hver især står for, skænker jeg ikke mange chancer for at blive frelst.

Ændret af jfonss (15/02/2006 18:08)

Til toppen 
#58618 - 15/02/2006 18:18 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: kristina]
Shakir
Bruger

Hej Kristina

Det er helt ok.

Mvh.

Shakir

Til toppen 
#58619 - 15/02/2006 18:26 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: jfonss]
Shakir
Bruger

Hej jfonns

Faithfreedom.org? Det er en islamfjendsk hjemmeside. Hvad kan man forvente af objektivitet af dem? De bringer tit halve sandheder om islam osv.

Dem kan jeg ikke tage alvorligt.

Mvh.

Shakir

Til toppen 
#58620 - 15/02/2006 18:29 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Shakir]
jfonss
Bruger

Hej Shakir,

Den egentlige kilde var jo Al-Jazeera og ikke faith.freedom.

Så vidt jeg er orienteret, er Al-Jazeera ikke islamfjendsk.

mvh

Jfonss

Til toppen 
#58621 - 15/02/2006 18:33 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: tau]
Shakir
Bruger

Hej Tau

Og tak for dit svar.
Du skrev:
også selvom vi mener, at det måtte være en betydelig omvej til Sandheden. - Dette ikke sagt for at fornærme dig, Shakir, eller andre muslimer, som evt. læser med.

svar:
Det ved jeg da godt Jeg forventer heller ikke at I bliver fornærmet fordi jeg mener at I er på omveje.

Mvh.

Shakir

Til toppen 
#58622 - 15/02/2006 18:37 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: jfonss]
Shakir
Bruger

Hej Jfonns

Fair nok. Det er bare lidt svært at se hvori det fremgik det med de mange konverteringer til kristendommen.

Mvh.

Shakir

Til toppen 
#58623 - 15/02/2006 21:51 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Shakir]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Shakir

næ næ, vi bliver skam ikke fornærmede, fordi du/I mener, at vi er ude på en omvej til Allah, Gud.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#58624 - 15/02/2006 21:53 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: jfonss]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej

Når jeg skriver, som jeg gør, er det fordi, jeg tror, at også muslimer og konvertitmuslimer kan finde frelsende tro. Gud kan med andre ord frelse enhver, som - godtnok ad omveje - finder troen på Kristus. Og jeg tror, at muslimer er tættere på end ateisten fx. er det. Derfor.

Mvh Tau.

Til toppen 
#58625 - 16/02/2006 01:17 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Zaphod]
Mygind
Bruger

Reg.: 16/02/2006
Hej Zaphod :)

Jeg bliver lige nød til at sige et par ting eller flere :)

Shakir konkludere ud fra det hun ved og tror og du konkludere ud fra det du ved og tror, men hvad er sandheden?

At hun konkludere ud fra nogle skrifter som du ikke kan værdsætte som noget historisk er vel lige så godt som at du konkludere at religion er opfundet af mennesker ud fra din egen betragtning :) Jeg er selv kristen, så jeg mener selvfølgelig ikke at den kristne tro er menneskeskabt :)

Angående sabbats regler, så var sabbatsregler kun for jøder og kun indtil messias komme (Jesus), så hvis du kun befinder dig i mellemøsten, så er de vist ret gyldige :) men nu ved jeg jo ikke præcist hvad du hentyder til, når jeg ikke har nogen henvisning.

Jeg ved ikke om der er sket en udbredelse af det kristne budskab eller det jødisk, men rent historisk tror jeg at der er sket meget mere end vi til dato ved eller vil tilkendegive er sandt.

Jeg ved at en mand fra Norge, Aril Edvardsen, har skrevet flere bøger om arkælogiske undersøgelser der bunder i at der har været en ivrig trafik over Alanterhavet, fra lang tid før jesus fødsel. En af de ting jeg kan huske der bevidner det, er at der er fundet kokain i egyptiske mumier, men kokain findes kun i sydamerika. Men ud fra nutid historie, kom vi først til amerika i 1492. Men det er så en anden problematik.

Vi vil aldrig kunne forstå hele Guds skaberværk. Men hvis du gerne vil have en mulighed for at forstå lidt, bliver du nød til at møde Gud, og hvis du vil møde Gud, så må du bruge hjertet og ikke hovedet. For det er igennem hjertet du møder Gud og derefter kan du bruge hovedet til at finde ud af hvad han mener :)

Men jeg har så en spørgsmål til dig, Hvad ville du egentlig med spørgsmålet? for det var jo ikke for at opbygge din egen tro på en retfærdig og god Gud, men nærmere for sige "se, jeg har fundet en fejl".
Hvis du vil være fejlfinder, så kan du sikkert finde mange, for så søger du ikke en sammenhæng, og hvis man ikke søger en sammenhæng, får man hellere ingen svar. Men hvis du virkelig vil føle biblens ord, så håber jeg en dag at du kommer til at tro, for ellers vil du aldrig kunne forstå en kristen, for tro handler jo om tro og ikke fakta lære. Men selvfølgelig er det rart når det kan understøttes med faktalære :)

Jeg har en retfærdighed og du har en retfærdighed, og jeg tror de ligner hinanden meget. Men jeg tror på at Guds retfærdighed er størrere og mere vis. Så hvis jeg bare gør det som Gud siger og det er blandt andet det med at forkynde det kristne budskab, er jeg sikker på at Gud har styr på hvem der går fortabt og hvem der ikke går fortabt. Men du kan jo sagtens sige at det ikke har meget med logik at gøre, og det har du fuldstændig ret i, men det handler også om tro og det kan man kun føle og forstå ved selv at tro :)

Håber ikke at jeg har lydt for nedladende eller dømmende, for det har langt fra været min hensigt :)

MvH
Mygind

Til toppen 
#58626 - 16/02/2006 08:19 Den ulogiske kristendom [Re: Mygind]
Anonym
Anonym

Citat:
Mygind til Zaphod: Så hvis jeg bare gør det som Gud siger og det er blandt andet det med at forkynde det kristne budskab, er jeg sikker på at Gud har styr på hvem der går fortabt og hvem der ikke går fortabt. Men du kan jo sagtens sige at det ikke har meget med logik at gøre, og det har du fuldstændig ret i, . . .

Hvis "Gud har styr på, hvem der går fortabt og hvem der ikke går fortabt" - hvilket en almægtig Gud nødvendigvis må have - så er der logisk set ingen idé i, at du forkynder det kristne budskab.

Hvis "Gud har styr på, hvem der går fortabt og hvem der ikke går fortabt", så frelser det jo ikke en sjæl, hvad du forkynder. For Gud har jo så på forhånd suverænt bestemt, hvem der skal i himlen og hvem der skal i helvede.

Men jeg bemærker også, at du meget fornuftigt giver Zaphod fuldstændig ret i, at kristendommen ikke har meget med logik at gøre.

Til toppen 
#58627 - 16/02/2006 10:22 Re: Den ulogiske kristendom
jfonss
Bruger

Der er forskellige ting på spil her: For det første må jeg sige, at jeg ikke helt forstår dit behov for at komme herind og fortælle mennesker, der med liv og sjæl tror på Jesus, at kristendommen er ulogisk. Hvad vil du med det udsagn? Fortælle os noget, du mener vi selv er for dumme til at have tænkt over? Ødelægge vores tro? Ja, hvad vil du egentlig?

For det andet må du lige nærmere afklare, hvad du præcist mener med begrebet "logisk". Hvis du tænker på fagdisciplinen "logik", så skal jeg gøre dig opmærksom på, at det eneste, der er logisk i denne verden, er det, vi allerede ved (eller ved fornuften burde vide) i forvejen. Det er klart, at eftersom kristendommen er en historisk betinget religion, så kan du ikke afklare kristendommens sandhed via logik - hvilket ikke er en kritik af kristendommen men mer en erkendelse af, at vi har at gøre med to forskellige kategorier.

For det tredje: Hvis du benytter dig af ordet "logisk" i den mere jævne betydning som at ræsonnere på fornuftig vis (uden at ræsonnementet dermed er logisk gyldigt i streng forstand), så vil jeg både give dig ret og uret. Den kristne tro hænger ikke bare og dingler i luften men har base i de historiske kilder vi kan læse om i NT samt visse ikke kanoniserede skrifter. Deraf stammer vores tro! Er troen så i sig selv et udtryk for "logisk" ræsonnement? Nej, naturligvis er den ikke det, og det er der heller aldrig nogen, der har påstået. Troen kan vel bedst beskrives med Kierkegaards ord om at tage springet ud på 70000 favne vand.

Til toppen 
#58628 - 16/02/2006 10:54 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
jfonss: For det første må jeg sige, at jeg ikke helt forstår dit behov for at komme herind og fortælle mennesker, der med liv og sjæl tror på Jesus, at kristendommen er ulogisk. Hvad vil du med det udsagn? Fortælle os noget, du mener vi selv er for dumme til at have tænkt over? Ødelægge vores tro? Ja, hvad vil du egentlig?

Jeg mener ikke, at I er dumme!

Jeg mener, at I har tænkt over jeres tro, men jeg forstår ikke, at I undlader at udsætter den for logisk tænkning.

Jeg er bevidst om, at mine spørgsmål kan ændre jeres tro - og måske i sidste instans også ødelægge den.

Det sidste tænker jeg en del over!

For nuværende mener jeg, at jeg gør dig og andre en tjeneste ved at påpege ulogik i jeres tro!

Citat:
jfonss: For det andet må du lige nærmere afklare, hvad du præcist mener med begrebet "logisk".

Logik er et redskab, som kan bruges til effektivt at afsløre, om f.eks. religiøse udsagn strider mod hinanden.

Eksempelvis er det logisk set meningsløst at Mygind forkynder kristendommens budskab for nogen, når han er sikker på, at Gud har styr på, hvem der kommer i himlen eller havner i helvede.

Hvis Gud i forvejen har styr på det, så er Myginds forkyndelse jo ren og skær beskæftigelsesterapi.

Til toppen 
#58629 - 16/02/2006 10:56 Re: Den ulogiske kristendom
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo - lige en lille ting, som vi vist har været inde på tidligere. Du skriver:
Citat:
Hvis "Gud har styr på, hvem der går fortabt og hvem der ikke går fortabt", så frelser det jo ikke en sjæl, hvad du forkynder. For Gud har jo så på forhånd suverænt bestemt, hvem der skal i himlen og hvem der skal i helvede.

Her har du ikke helt styr på logikken! :
At have styr på er ikke det samme som suverænt at have bestemt! At vide noget er ikke det samme som at selv at have besluttet det.
Gud har aldrig bestemt hvem der går fortabt, tværtimod vil han, at ingen går fortabt.

Men Gud har "på forhånd" - suverænt! - besluttet at give sine elskede mennesker i hinandens hænder.
Fra min, jordiske, synsvinkel må jeg tilstå, at dette forekommer mig ret hasarderet -men når jeg så tænker på alternativet .. ja så ville vi være vi ude i et fatalistisk, deterministisk verdensbillede, er kristendommen fremmed.

Og heldigvis er det også således (som der står i vers 4 i Poul Gerhardts "Befal du dine veje"), at Gud efter sin kærlige vilje griber ind i verdens gang:

Vej har du alle steder
dig midler fattes ej;
kun nåde du udspreder,
kun lys er al din vej;
din gerning kan ej hvile,
ej standses kan dit fjed,
når du til os vil ile
med hjælp og bistand ned.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58630 - 16/02/2006 11:12 Re: Den ulogiske kristendom [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Hvis "Gud har styr på, hvem der går fortabt og hvem der ikke går fortabt", så frelser det jo ikke en sjæl, hvad du forkynder. For Gud har jo så på forhånd suverænt bestemt, hvem der skal i himlen og hvem der skal i helvede.

Kristina: Her har du ikke helt styr på logikken!
At have styr på er ikke det samme som suverænt at have bestemt! At vide noget er ikke det samme som at selv at have besluttet det.
Gud har aldrig bestemt hvem der går fortabt, tværtimod vil han, at ingen går fortabt.

Hvis Gud virkelig vil, at ingen går fortabt, så bliver vi allesammen frelst - uden undtagelse og uanset om vi er kristne, muslimer eller ateister m.v.

Ellers har Gud ikke styr på det, således som Mygind påstod.

Hvis du er uenig, må du diskutere dette med Mygind, som påstår, at Gud har styr på det!

Jeg påstår ikke noget om Gud - og kan derfor ikke diskutere påstande om Gud.

Men jeg kan med logik påvise, hvor jeres påstande om Gud er modstridende!

Se dét er logik!

Til toppen 
#58631 - 16/02/2006 11:45 Re: Den ulogiske kristendom
jfonss
Bruger

Citat:
Jeg mener, at I har tænkt over jeres tro, men jeg forstår ikke, at I undlader at udsætter den for logisk tænkning.

Logik er et redskab, som kan bruges til effektivt at afsløre, om f.eks. religiøse udsagn strider mod hinanden.

Eksempelvis er det logisk set meningsløst at Mygind forkynder kristendommens budskab for nogen, når han er sikker på, at Gud har styr på, hvem der kommer i himlen eller havner i helvede.

Hvis Gud i forvejen har styr på det, så er Myginds forkyndelse jo ren og skær beskæftigelsesterapi.

Vi udsætter vores tro for rationel tænkning hver eneste dag. Bare se på alle de diskussioner, der kører herinde omkring spændinger i bibelens tekst, om kohærensen i Jesus handlinger og udsagn osv osv.

Jeg spurgte ikke efter hvad logik var for en størrelse, men mere i hvilken betydning du selv brugte ordet

Du må desuden ikke forveksle en kristen persons ytring med selve kristendommen. Kristne er lige så ulogiske og selvmodsigende i deres tale og handlinger som alle andre mennesker, og derfor er det en fejlslutning at gå derfra til at hævde, at kristendommen er ulogisk.

Til toppen 
#58632 - 16/02/2006 12:06 Re: Den ulogiske kristendom
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo - -
Citat:
Hvis Gud virkelig vil, at ingen går fortabt, så bliver vi allesammen frelst - uden undtagelse og uanset om vi er kristne, muslimer eller ateister m.v.

Jeg ser ikke helt sådan på det!
Jeg tror, at Gud har et inderligt ønske om alles frelse, om at få alle sine elskede mennesker hjem til sig.

Men da han altså har besluttet at afgive magt - og ansvar - til os syndige, skrøbelige mennesker, har han kun styr på tingene i den udstrækning han selv vil have det .. sådan mener jeg i hvert fald.

Dette ikke for at diskutere Gud med dig, som jo ikke tror på ham, men kun for at antyde lidt om, hvordan jeg selv ser på det logiske aspekt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58633 - 16/02/2006 12:10 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
jfonss: Du må desuden ikke forveksle en kristen persons ytring med selve kristendommen. Kristne er lige så ulogiske og selvmodsigende i deres tale og handlinger som alle andre mennesker, og derfor er det en fejlslutning at gå derfra til at hævde, at kristendommen er ulogisk.

Jeg mener, at de kristne menneskers mange vidt forskellige udlægninger af kristendommen udgør selve kristendommen. Deraf følger, at jeg også må anse selve kristendommen som værende ulogisk og selvmodsigende.

Til toppen 
#58634 - 16/02/2006 12:27 Re: Den (u)logiske kristendom - hvem skabte hvem?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo du skriver:
Citat:
Jeg mener, at de kristne menneskers mange vidt forskellige udlægninger af kristendommen udgør selve kristendommen. Deraf følger, at jeg også må anse selve kristendommen som værende ulogisk og selvmodsigende.

Jeg kan godt følge din argumentation.

Sådan må enhver se på det, som ikke tror at Gud er skaberen af himmel og jord og alt hver der findes, incl. vores mere eller mindre (u)logiske hjerner, men at det forholder sig lige omvendt: At Gud er menneskekskabt ...

Der er en verden til forskel - der er Gud selv til forskel!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58635 - 16/02/2006 12:40 Re: Den ulogiske kristendom [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: Jeg tror, at Gud har et inderligt ønske om alles frelse, om at få alle sine elskede mennesker hjem til sig.
Men da han altså har besluttet at afgive magt - og ansvar - til os syndige, skrøbelige mennesker, har han kun styr på tingene i den udstrækning han selv vil have det .. sådan mener jeg i hvert fald.
Dette ikke for at diskutere Gud med dig, som jo ikke tror på ham, men kun for at antyde lidt om, hvordan jeg selv ser på det logiske aspekt.

Nu antydede du også, at min logik var mangelfuld - hvilket du stadig skylder at påvise.

Hvis Gud ønsker at frelse alle mennesker, men har overladt til os at opfylde hans ønske, så har Gud ikke styr på dette.

Det er en logisk kendsgerning!

Så vidt jeg kan se, forsøger du - som så ofte før - uberettiget at smykke din tro med et skær af logik.

I relation til kristendommen tror jeg, at du gang på gang må erkende, at din foretrukne udgave af kristendommen er uforenelig med logisk tænkning.

Jeg påstår i øvrigt ikke, at alle udgaver af kristendommen er ulogiske, idet jeg ikke kender dem alle.

Til toppen 
#58636 - 16/02/2006 13:07 Re: Den ulogiske kristendom
kristina
Ordstyrer
Bruger

Igen, Evo:
Citat:
Hvis Gud ønsker at frelse alle mennesker, men har overladt til os at opfylde hans ønske, så har Gud ikke styr på dette.

.. det er jo lige det jeg siger!
Gud har overladt noget af styringen til OS!

Det kunne han have ladet være med, men det var altså hvad han gjorde.

. og hvis han ikke havde gjort det, havde vi ikke været Guds frie børn, men lige så ufri som dukker i et dukketeater. (For nu ikke at genbruge det fortærskede robot-billede.)

En kærlig, hellig Gud sætter sine elskede fri!

Og frelsesplanen er parat: indbydelsen til himmelfesten hos Gud er udsendt, og den gælder alle uden undtagelse. Men nogle vil jo desværre ikke med ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58637 - 16/02/2006 13:14 Re: Den ulogiske kristendom
jfonss
Bruger

Citat:

Jamen, så forstår jeg da så udmærket, at du finder kristendommen selvmodsigende og ulogisk - ja kristendommen må med nødvendighed være ulogisk. Det svarer jo lidt til, at man i en dansktime i gymnasiet har vidt divergerende fortolkninger af Rifbjergs Den Kroniske Uskyld. Hvis man mener, at alle disse forskellige udlægninger af Den Kroniske Uskyld udgør selve meningen med Den Kroniske Uskyld, så har Rifbjerg immervæk fået nedfældet en del sludder og vrøvl.

At tillægge kristendommen en selvmodsigende karakter blot fordi kristne er som folk almindeligt er - nemlig fejlbarlige - ville være at gøre den enkelte kristne til skaber eller betydningsbærer af kristendommen, hvilket jo åbentlyst er absurd. Det er i denne forbindelse sådan set underordnet om du tager udgangspunkt i, hvorvidt Gud eksisterer eller ej - altså om kristendommen er et menneskeligt påfund eller virkeligt inspireret af den levende Kristus. Du har stadig et værk at forholde dig til - nemlig NT - og dette værk besidder, om du vil det eller ej, en betydningskerne, der så kan modeleres i større eller mindre grad.

Til toppen 
#58638 - 16/02/2006 13:21 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: tau]
jfonss
Bruger

Hej Tau,

Ok, så har vi blot forskellige meninger om den sag, og fred være med det

Til toppen 
#58639 - 16/02/2006 13:27 Re: Den ulogiske kristendom [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Hvis Gud ønsker at frelse alle mennesker, men har overladt til os at opfylde hans ønske, så har Gud ikke styr på dette.

Kristina: .. det er jo lige det jeg siger!
Gud har overladt noget af styringen til OS!

Igen - hvorfor forsøger du at diskutere dette med mig, når det er Mygind , som påstår, at Gud har fuldstændigt styr på, hvem der kommer i himlen og hvem der havner i helvede?

Den diskussion må du mindsandten tage med Mygind!

I har åbenbart to vidt forskellige opfattelser på det punkt.

Og derfor er det en anelse forstyrrende, at du bryder ind i min undersøgelse af, hvad Mygind mener med, at han er sikker på, at Gud har fuldstændigt styr på, hvem der kommer i himlen, og hvem der havner i helvede.

Jeg vil gerne debattere din opfattelse, som åbenbart er at Gud ikke har fuldstændigt styr over sit skaberværk - men det kan kun skabe forvirring, at du vælger at gøre det med udgangspunkt i Myginds opfattelse, som åbenbart er, at Gud har fuldstændigt styr på sit skaberværk.

Med mindre du altså vil diskutere det med Mygind - og ikke med mig!

Til toppen 
#58640 - 16/02/2006 13:36 Re: Den ulogiske kristendom [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

nogen VIL ikke være med til den himmelske fest? Jeg tror snarere, at de bare ikke føler sig overbevist om, at invitationen virkelig stammer fra Gud, og at Han overhovedet findes..jeg tror såmænd ikke der var denne "modvilje", hvis alle vidste, at Gud fandtes.......

mvh Tau.

Til toppen 
#58641 - 16/02/2006 13:37 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: jfonss]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej,

ja det har vi. Fred være med det, og fred være med dig!!

Mvh Tau.

Til toppen 
#58642 - 16/02/2006 13:57 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
jfonss skrev:
Citat:
... Hvis man mener, at alle disse forskellige udlægninger af Den Kroniske Uskyld udgør selve meningen med Den Kroniske Uskyld, så har Rifbjerg immervæk fået nedfældet en del sludder og vrøvl.

Tværtimod, det er det der gør værket til kunst, det at tilskueren - i dette tilfælde læseren - får åbnet sine kreative evner, det at tilskueren bliver inspireret, det at tilskueren er levende og medvirkende, og det at kunstværket (eller bogen i dette tilfælde) demonstrerer et væld af dimensioner og aspekter som forskellige mennesker får øje på og inspireres af.

Selv er jeg komponist, og når det lykkes mig at skrive et stykke musik, som udfra andre menneskers reaktioner demonstrerer at det indeholder et væld af dimensioner og aspekter, da bliver jeg rigtig glad og også taknemmelig over den gave det er at kunne være med til at skabe noget så fantastisk.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#58643 - 16/02/2006 14:13 Re: Den ulogiske kristendom [Re: Sandheds-søger]
jfonss
Bruger

Citat:
jfonss skrev:

Citat:
... Hvis man mener, at alle disse forskellige udlægninger af Den Kroniske Uskyld udgør selve meningen med Den Kroniske Uskyld, så har Rifbjerg immervæk fået nedfældet en del sludder og vrøvl.

Tværtimod, det er det der gør værket til kunst, det at tilskueren - i dette tilfælde læseren - får åbnet sine kreative evner, det at tilskueren bliver inspireret, det at tilskueren er levende og medvirkende, og det at kunstværket (eller bogen i dette tilfælde) demonstrerer et væld af dimensioner og aspekter som forskellige mennesker får øje på og inspireres af

Det er muligt, at et stort værk gør, at læseren får åbnet op for sine kreative evner, men det har vel ikke rigtig noget at gøre med det, jeg skriver. Vi kan begge være rørende enige om, at værdien af et værk ligger langt ud over den (eller de) mest sandsynlige fortolkning(er) af værket - jeg forholdt mig dog udelukkende til det sidste - ikke det første. Jeg hævder jo på ingen måde, at et værk ikke kan afføde mange forskellige, endda modsigende, fortolkninger. Jeg hævder heller ikke, at sådanne fortolkninger ikke kan have en vis værdi og tillige forøge værkets kunsteriske værdi. Det jeg derimod hævder er, at forfatterens intentioner må spille en afgørende rolle, idet vi søger at nå frem til den mest sandsynlige fortolkning af et værk, at nogle fortolkninger derfor må være dårligere end andre og, at dette har betydning for, om man kan tillade sig at påstå, at en såkaldt ulogisk fortolkning af NT også er en kritik af kristendommen som sådan.

For at gøre det helt og umiskendeligt klart, så taler du om et værks kunsteriske værdi, mens det jeg skrev omhandlede værkets mening i egentlig videnskabelig forstand.

Ændret af jfonss (16/02/2006 14:32)

Til toppen 
#58644 - 16/02/2006 14:16 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
jfonss: At tillægge kristendommen en selvmodsigende karakter blot fordi kristne er som folk almindeligt er - nemlig fejlbarlige - ville være at gøre den enkelte kristne til skaber eller betydningsbærer af kristendommen, hvilket jo åbentlyst er absurd.

Kan vi være enige om, at uden kristne mennesker eksisterer der ingen kristendom?

Citat:
jfonss: Det er i denne forbindelse sådan set underordnet om du tager udgangspunkt i, hvorvidt Gud eksisterer eller ej - altså om kristendommen er et menneskeligt påfund eller virkeligt inspireret af den levende Kristus. Du har stadig et værk at forholde dig til - nemlig NT - og dette værk besidder, om du vil det eller ej, en betydningskerne, der så kan modeleres i større eller mindre grad.

Kan vi være enige om, at Nye Testamente er nedskrevet af kristne mennesker og baseret på de første kristne menneskers beretninger?

I givet fald er den oprindelige betydningskerne de første kristnes værk - og som du selv nævner, kan denne betydningskerne modelleres i større eller mindre grad!

Om jeg forholder mig til den oprindelige betydningskerne eller til den betydningskerne, som du har "modelleret", er principielt lige meget.

I begge tilfælde forholder jeg mig til, hvad mennesker - de første kristne eller du - fortæller mig.

I begge tilfælde er den enkelte kristne "skaber eller betydningsbærer af kristendommen".

Kristendommens betydningskerne bliver ikke mere sand, blot fordi flere kristne er blevet enige om, at den er sand!

Til toppen 
#58645 - 16/02/2006 14:21 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
jfonss til sandhedssøger: For at gøre det helt og umiskendeligt klart, så taler du om et værks kunsteriske værdi, mens det jeg skrev omhandlede værkets mening i egentlig videnskabelig forstand.

Mener du virkelig i ramme alvor, at der kan uddrages en entydig videnskabelig mening af Rifbjergs skønlitterære roman "Den kroniske Uskyld"?

Til toppen 
#58646 - 16/02/2006 14:31 Re: Den ulogiske kristendom
jfonss
Bruger

Citat:
Mener du virkelig i ramme alvor, at der kan uddrages en entydig videnskabelig mening af Rifbjergs skønlitterære roman "Den kroniske Uskyld"?

Nej, det mener jeg bestemt ikke. Omvendt mener jeg heller ikke, at en fuldstændig usammenhængende og selvmodsigende fortolkning af "den kroniske uskyld" nødvendigvis har noget med "den kroniske uskyld" at gøre.

Når vi tolker en tekst, er vi selvfølgelig underlagt erkendelsteoretiske begrænsinger, idet vi af gode grunde, aldrig kan vide præcist, hvad der var meningen med denne og hin sætning. Dette er dog ikke det samme som at påstå, at al fortolkning dermed flyder rundt i ingemandsland uden egentlige validitetskriterier.

Til toppen 
#58647 - 16/02/2006 14:48 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
jfonss til sandhedssøger: For at gøre det helt og umiskendeligt klart, så taler du om et værks kunsteriske værdi, mens det jeg skrev omhandlede værkets mening i egentlig videnskabelig forstand.

Evolutionisten: Mener du virkelig i ramme alvor, at der kan uddrages en entydig videnskabelig mening af Rifbjergs skønlitterære roman "Den kroniske Uskyld"?

jfonss: Nej, det mener jeg bestemt ikke.

OK!

Men jeg går ud fra, at vi er enige om, at som du udtrykte dig, måtte man få det indtryk?

Citat:
jfonss: Omvendt mener jeg heller ikke, at en fuldstændig usammenhængende og selvmodsigende fortolkning af "den kroniske uskyld" nødvendigvis har noget med "den kroniske uskyld" at gøre.
Når vi tolker en tekst, er vi selvfølgelig underlagt erkendelsteoretiske begrænsinger, idet vi af gode grunde, aldrig kan vide præcist, hvad der var meningen med denne og hin sætning. Dette er dog ikke det samme som at påstå, at al fortolkning dermed flyder rundt i ingemandsland uden egentlige validitetskriterier.

Efter min opfattelse kan validiteten - troværdigheden! - af religiøse tekster alene testes i forhold til, om de udtrykker nogenlunde logisk sammenhængende opfattelser.

Det gælder især religiøse tekster, som hævdes eller giver sig ud for at være sandheden.

Skønlitterære værker beskriver og påpeger tværtimod ofte modsætninger og forskelligheder og stiller dem op mod hinanden i scenarier, som er fiktive.

De behøver derfor ikke at være logiske. Her kan ulogik endda være et kunstnerisk virkemiddel.

Ændret af Evolutionisten (16/02/2006 14:58)

Til toppen 
#58648 - 16/02/2006 15:00 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: jfonss]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej jfonss,
Det er da faktisk et supergodt spørgsmål du stiller, og man kan jo supplere din teori om det ukendte folk i Amazonas med at spørge om hvad der sker med de dødfødte børn, eller de døvstumme for den sags skyld...
Det er også et spørgsmål jeg selv har tænkt noget over, og jeg vil bare lige dele nogle af de tanker jeg er kommet frem til med dig:
Det vigtigste: Gud er Gud, og jeg er menneske. Det betyder vel blandt andet at Gud har sine ansvarsområder, og jeg har mine. Frelse og fortabelse er Guds ansvarsområde, og ikke mit, jeg kan hverken gætte eller bestemme hvilke kriterier han frelser efter. Jeg tror, at han har åbenbaret sig selv gennem Jesus, og givet ham som vejen til frelse - det er den viden jeg står med som kristen, og hvad stiller jeg op med den?
Jesus lægger ikke skjul på, at hvis vi kender ham, er det vores opgave som kristne at formidle dette kendskab videre til vores omgivelser i det omfang vi er i stand til, der hvor vi er. Lidt ligesom den med næstekærlighed - er min Næste de små magre børn fra Somalia der flimrer forbi i fjernsynet, eller er det den ensomme gamle dame der faktisk bor lige ved siden af mig? Hvem har jeg størst mulighed for at hjælpe?
Jeg ved godt med min forstand, at jeg ikke kan nå de mennesker der lever langt væk fra mig med evangeliet om Jesus, og jeg ved også at nogle af dem sikkert vil dø uden at have hørt om ham. Men hvad gør jeg så?
Jeg har valgt at lægge det over til Gud, i tillid til at han faktisk elsker mennesket, og ikke ønsker at nogen skal gå fortabt - og blandt andet derfor tror jeg ikke at han ønsker at jeg skal (misforstå mig ikke) "spilde" min tid på at gruble over de mennesker tusindvis af kilometer væk som ikke kender Jesus, men i stedet for bekymre mig om dem i mit nærmiljø, mine egne venner og familie og kollegaer som ikke gør.
Dette betyder ikke, at jeg kan være ligeglad med resten af verden! Jeg må stadigvæk be for de mennesker som er uden for min rækkevidde, og for dem som prøver at nå dem (f.eks missionærer og andet godtfolk)
Og så sige til Gud, "ved du hvad Gud - jeg forstår ikke hvordan du har tænkt dig at løse den her knude, og det irriterer mig. Men jeg stoler på at du vil de her mennesker det bedste, ligesom jeg tror du vil mig det bedste, du ville jo nok ikke være Gud hvis jeg kunne forstå dig 100%, men jeg har tillid til dig alligevel. Tak fordi det er dig der står med det endelige ansvar og ikke mig"

Tja, det er hvad jeg lige har grublet mig frem til. Visheden om at der er mennesker jeg ikke kan nå skal ikke få mig til at opgive at nå dem jeg kan. Resten må være op til ham.

Ha en fortsat smuk torsdag

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#58649 - 16/02/2006 15:36 Re: Den ulogiske kristendom
jfonss
Bruger

Undskyld jeg siger det, men det er altså noget vrøvl det der.

Poul er socialist. Han mener desuden, at ulighed er en god ting, samt at dette er i god tråd med socialistisk tankegang. Karl Marx - socialismens fader - var også... ja, socialist. Da både Poul og Marx er socialister kan vi lige så godt forholde os til tolkningen, der fremhæver ulighed som en dårlig ting, som vi kan forholde os til tolkningen om, at ulighed er en god ting.

Jeg håber, du selv kan se komikken i denne historie. At være socialist, liberalist, muslim eller kristen er altså ikke noget, der bare hænger og svæver i meningsløshed (eller rettere: har hvilken som helst mening) men er derimod defineret ud fra noget ganske bestemt. Det forholder sig nu engang således, at vi som kristne tror på NT, og derfor bliver det jo ikke ligegyldigt, hvilken oprindelig betydning NT egentlig kan siges at besidde eller hvilke intentioner Jesus egentlig havde med at sige og gøre det han har sagt og gjort.

At påstå, at min holdning til hvad kristendom er valideres alene ud fra om jeg er kristen eller ej er det rene og skære nonsens.

Til toppen 
#58650 - 16/02/2006 15:39 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Sandheds-søger
Bruger

jfonss skrev:
Citat:
... Det jeg derimod hævder er, at forfatterens intentioner må spille en afgørende rolle, idet vi søger at nå frem til den mest sandsynlige fortolkning af et værk, at nogle fortolkninger derfor må være dårligere end andre og, at dette har betydning for, om man kan tillade sig at påstå, at en såkaldt ulogisk fortolkning af NT også er en kritik af kristendommen som sådan.

For at gøre det helt og umiskendeligt klart, så taler du om et værks kunsteriske værdi, mens det jeg skrev omhandlede værkets mening i egentlig videnskabelig forstand.

Det er selvfølgelig rigtigt at forfatterens intentioner er vigtige, og man kan tænke sig alt lige fra at forfatterens intentioner drukner i alle fortolkningerne til at essensen i forfatterens intentioner forstærkes af alle fortolkningerne.

Der kommer endnu et aspekt ind i dette og det er at det kan sagtens tænkes at det kan være svært at udtrykke i ord nøjagtig hvad man egentlig mener, hvorved et udtryk for en fortolkning af værket også kan blive til en fortolkning af ens egen opfattelse. Særlig hvis man har en meget stærk intuitiv opfattelse, som ikke helt bliver dækket hvis man udtrykker den i ord.

Det er lidt uklart hvad du mener med at tale om værkets mening i egentlig videnskabelig forstand. Rent videnskabeligt findes der en bog trykt i mange eksemplarer, den indeholder nøjagtig de ord den nu engang indeholder, og den kan læses. Meningen må vel først og fremmest være at den skal læses, ellers ville det være meningsløst at trykke og udgive den. Det man læser er ord som man kender en eller flere betydninger af, og ellers kan ordene slås op i en ordbog undtagen hvis ordene bliver brugt på en måde som ikke findes i ordbøgerne, men så skulle betydningen gerne fremgå af sammenhængen. Alt dette skulle så gerne danne en mening som man kan opfatte og forholde sig til. Men det er måske her der kan opstå et problem, nemlig hvis forfatteren ønsker at udtrykke et begreb eller en sammenhæng som gerne skulle fremgå af hele sætningen eller hele kapitlet, men et begreb som måske kan være svært at opfatte blot udfra ordenes bogstavelige betydning.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#58651 - 16/02/2006 15:57 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
jfonss: Undskyld jeg siger det, men det er altså noget vrøvl det der.

Jeg vil være dig taknemlig, hvis du kan påvise, at jeg vrøvler, men ikke, hvis du blot påstår det!

Samt du - i stedet for at blande Marx og socialisme ind i det, besvarede mine konkrete spørgsmål:

Kan vi være enige om, at uden kristne mennesker eksisterer der ingen kristendom?

Kan vi være enige om, at Nye Testamente er nedskrevet af kristne mennesker og baseret på de første kristne menneskers beretninger?

Til toppen 
#58652 - 16/02/2006 22:57 Re: Den ulogiske kristendom
jfonss
Bruger

Citat:
Jeg vil være dig taknemlig, hvis du kan påvise, at jeg vrøvler, men ikke, hvis du blot påstår det!

Jeg forsøger, i al ydmyghed, ligeså at argumentere for dette qua analogien med Karl Marx og socialismen. Analogien benytter samme argumentstruktur som du anvender på nærværende problemstilling.

Citat:
Samt du - i stedet for at blande Marx og socialisme ind i det, besvarede mine konkrete spørgsmål

Se ovenfor.

Citat:

Nej, det kan vi bestemt ikke være enige om, og netop dette punkt illustrerer meget godt, hvor vi går galt af hinanden. Det du taler om er den praktiserede kristendom, samt den betydning denne måtte have. Det jeg taler om, og det man bør tale om (siden det nu er den eneste kanoniserede kilde) er det Ny Testamente. Den mening, det nye testamente indeholder forandres ikke ved, at der ingen kristne mennesker eksisterer. Som glødende ateist (hvis man overhovedet kan være glødende i den forstand) kan man udmærket udfritte samme betydning af NT som en kristen. Forskellen er naturligvis, at ateisten ikke tror på det, han læser, mens den kristne tager det ganske alvorligt. Dette forhold er dog irrelevant i forhold til den nytestamentelige teksts mening (men selvfølgelig ikke irrelevant, hvis du forstår begrebet "mening" i betydningen "religiøs mening for NN" eller "terapeutisk mening for NN". Som du sikkert har regnet ud, så er det ikke denne betydning af ordet "mening" jeg bruger her).

Citat:

Ja.

Ændret af jfonss (16/02/2006 23:11)

Til toppen 
#58653 - 17/02/2006 00:14 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten:

jfonss: Nej . . .

Evolutionisten: Kan vi være enige om, at Nye Testamente er nedskrevet af kristne mennesker og baseret på de første kristne menneskers beretninger?

jfonss: Ja.

Logisk set er Nye Testamente altså unødvendig som grundlag for kristendommen?

Mener du det?

Til toppen 
#58654 - 17/02/2006 06:25 "Kristen" Logik
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Til Evolutionisten, som skrev:

*Kristendommens betydningskerne bliver ikke mere sand, blot fordi flere kristne er blevet enige om, at den er sand!".. Jfr overskriften, Den ulogiske Kristendom - og med udgangspunkt i en tilkendegivelse fra Mygind overfor Zaphod - kan optræk til en 'religions-videnskabelig ankesag' vel spores:

"Hvis 'Gud har styr på, hvem der går fortabt og hvem der ikke går fortabt' - hvilket en almægtig Gud nødvendigvis må have - så er der logisk set ingen idé i, at du forkynder det kristne budskab." Diskussionen forekommer mig nok i lettere omskrevet form at have fundet sted for ganske nylig. Men alligevel, Evo: Velkommen tilbage!

Problem 1 synes at være hvori 'kristendommens betydningskerne' faktisk består - eller hvad... Har vi netop fået afdækket sandheden bag realiteterne, hentydende her til den blotte determinisme: At Gud har styr på hvem, der går fortabt? Det er vel en ærlig sag at diskutere nævnte forestilling; men tages der afsæt i et konkret eksempel, så kævler vi næppe til bevidstløshed.

Problem 2 være hermed skitseret: Hvad udgør det konkrete i denne sammenhæng beror unægtelig på et individuelt skøn. Kan det fx accepteres at føre vidner i skranken? At vide hvad man skal tro er ikke just den letteste sag af verden. Ja, hvorledes man vinder tro på en overordnet hensigt er nok en sag for sig. Man dog må være klar til at droppe sin personlige historie, når bådesandhed skal søges og sandheden skal frem.

Problem 3 angår netop dette princip: Al redelighed stiller sine krav til såvel sagens akter som til processens karakter. Med andre ord vil enhver fortolkning bero på skelneevnen, hvilket just er en åndet substans. At rekvirere sin viden i form af dømmekraft er dog næppe værst; skønt sine steder vel mindre populært. Men alt, hvad man véd, er for mig at se noget, man tror - og for at lære noget nyt, må man glemme hvad man véd!..

Hovedproblemet beløber sig derfor til opfattelsens kringelkroge. Ja, selvforglemmelse har immervæk sine fordele, da jeget kun derved opnår tilpas bevægelsesfrihed. Blandt de modhager, man imidlertid får svært ved at frigøre sig fra, kan her nævnes: Foragt for helligånden, på hvis nåde vi blot kan håbe - samt anden synd til døden... Hvad Guds enbårne søn vel kan udtale sig om, idet hans »Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til faderen uden ved mig« står ved magt.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#58655 - 17/02/2006 10:44 Re: Den ulogiske kristendom
jfonss
Bruger

Citat:
Citat:
Evolutionisten:

Evolutionisten: Kan vi være enige om, at Nye Testamente er nedskrevet af kristne mennesker og baseret på de første kristne menneskers beretninger?

jfonss: Ja.

Logisk set er Nye Testamente altså unødvendig som grundlag for kristendommen?

Mener du det?

Det hverken mener jeg eller giver udtryk for.

Lad os få lidt styr på strukturen. Du mener, at mit argument kan opstilles således:

(1) Det Ny Testamente er nedskrevet af kristne mennesker.
(2) Hvis der ikke eksisterer kristne mennesker, så eksisterer der alligevel kristendom.
(3) Nu kan vi fra præmis (1) og (2) udlede: hvis de kristne mennesker, der nedskrev det Ny Testamente aldrig havde eksisteret, så ville kristendommen stadig eksistere.
(4) Hvis de, der nedskrev det Ny Testamente aldrig havde eksisteret, så ville det Ny Testamente ikke eksistere.
(5) Af dette ((4) og (3)) kan vi udlede: hvis det Ny Testamente aldrig havde eksisteret, så ville kristendommen stadig eksistere.
(K) Derfor er det Ny Testamente unødvendigt som grundlag for kristendommen (fra (4) og (5)).

Dette argument er sådan set gyldigt nok, men det er ikke holdbart - dvs. mindst én af præmisserne er falske og jeg kan med det samme afsløre, at miseren skal findes i præmis (2). Når jeg svarer "ja" til dit spørgsmål om, hvorvidt kristendommen eksisterer uafhængigt af eksistensen af kristne mennesker, så underforstår jeg, (nogle ville mene ganske naturligt) at vi taler om en verden, hvor det Ny Testamente stadig eksisterer. Det er jo ligesom dét, jeg har bygget hele min argumentation på...
Således kan jeg naturligvis ikke svare "ja" til et spørgsmål der lyder "ville kristendommen eksistere selvom der aldrig nogensinde, på noget som helst tidspunkt, havde eksisteret kristne mennesker. Alene det faktum, at Jesus var kristen illustrerer vel dette meget godt.

Det, jeg derfor, selvfølgelig, svarer "ja" til, er spørgsmålet: "hvis det Ny Testamente eksisterede (hvad det så indbefatter af antal kristne), og hvis der desuden, der ud over, ikke eksisterede nogen kristne mennesker, ville kristendommen så eksistere?".
Mit ja-svar til dette spørgsmål viser med al tydelighed ligeledes, hvorfor du ikke kan tillægge kristendommen fejl, mangler, selvmodisgelser og manglende logik ud fra mennesker, der ikke er, eller har været, ansvarlige for kristendommens kanoniske værker.

Til toppen 
#58656 - 17/02/2006 11:11 Re: Den ulogiske kristendom [Re: jfonss]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej jfonns, ja, jeg kan i hvert fald heller ikke finde nogen logisk brist i din forklaring her.

Jeg tænker også på Jesu mismodige ord i Luk18,8b: Men når Menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?

Jo, Gud er Gud, om alle mand var døde ... og kristendommen er, om så der ikke var én eneste troende på jorden.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58657 - 17/02/2006 12:18 Når kristendommen er blevet historie [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten:

Kristina: Jo, Gud er Gud, om alle mand var døde ... og kristendommen er, om så der ikke var én eneste troende på jorden.

Lad os forestille os, at vore efterkommere om et par tusinde år på en spadserer rundt i ruinerne af Peterskirken i Rom og får fortalt af en guide, hvad fortidens kristne troede på.

Præcis som vi i dag som turister spadserer rundt mellem de ægyptiske pyramider og templer og får fortalt om den religion, som de gamle ægyptere troede på.

Lad os forestille os, at nye og mere moderne religioner fuldstændigt har taget over, hvilket jo i hvert fald rent historisk synes at være den måde, som udviklingen på det religiøse område forløber på.

Altså - ligesom de gamle ægypteres religion i dag blot er historie, så vil kristendommen om 2000 år også blot være af historisk interesse for historikere og turister.

Vil I så påstå, at religionen kristendommen - uden kristne mennesker! - stadig eksisterer som andet og mere end de gamle ægypteres religion, som i dag er ren historie?

Jeg er i øvrigt enig med Kristina i, at hvis Gud eksisterer - så eksisterer Gud naturligvis, uanset om der findes mennesker eller ej!

Men kristendommen vil være ren og skær historie, hvis der findes mennesker, men ikke én eneste person, som tror på, at Jesus er Guds søn!

Citat:
jfonss: (2) Hvis der ikke eksisterer kristne mennesker, så eksisterer der alligevel kristendom.

jfonss: . . . mindst én af præmisserne er falske og jeg kan med det samme afsløre, at miseren skal findes i præmis (2).

Som jeg forstår dig, så mener du altså - helt modsat Kristina:

Hvis der ikke eksisterer kristne mennesker, så eksisterer der heller ikke kristendom.

Til toppen 
#58658 - 17/02/2006 12:45 Re: Når kristendommen er blevet historie
jfonss
Bruger

Vi taler hver især om to forskellige ting. Mens du beskæftiger dig med, hvad man kan kalde praktiseret kristendom - altså om det giver nogen mening at hævde, at kristendommen eksisterer, hvis der ingen kristne er til at udøve den. Set fra denne synsvinkel har du ret - i så fald vil det være besynderligt at påstå kristendommens eksistens.

At sidestille praktiseret kristendom med kristendom par excellence (dvs. ægte kristendom) er just det, der muliggør din argumentation

Det jeg taler om, er ikke praktiseret kristendom, men det som det Ny Testamente er et vidnesbyrd om - Jesu liv, forståelsen af gerningsretfærdighed, forståelsen af de ti bud ud fra Jesu optik.. ja, alt det, der overhovedet definerer en kristen relativt til en jøde eller muslim (troende forstås). Her er det underordnet for selve meningen med teksten i det Ny Testamente, hvorvidt der fremdeles eksisterer kristne eller ej - ja det er sågar ligegyldigt om det overhovedet er sandt, hvad der står i det Ny Testamente. Meningen med teksten er nemlig den samme (tænk blot på Ringenes Herre, hvor meningen med teksten jo ikke ændres, hvis vi fandt ud af, at det beskrevede rent faktisk også havde foregået - altså var sandt).
På samme måde er det underordnet for selve indholdet i socialismen som politisk doktrin, om der eksisterer socialister i verden eller ej, idet socialismens grundkerne er defineret ud fra ganske klare budskaber. Man kan så være enig eller uenig i disse budskaber, men meningen med budskaberne er den samme desuagtet.

Til toppen 
#58659 - 17/02/2006 12:48 Re: Når kristendommen er blevet historie
jfonss
Bruger

Citat:
Som jeg forstår dig, så mener du altså - helt modsat Kristina:

Hvis der ikke eksisterer kristne mennesker, så eksisterer der heller ikke kristendom.

Både ja og nej

Da Jesus var/er kristen må han jo nok siges at være en nødvendig betingelse for eksistensen af kristendom. Uden Jesus ingen kristendom og uden Jesus intet Nyt Testamente.

Til toppen 
#58660 - 17/02/2006 13:04 Re: Når kristendommen er blevet historie [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Som jeg forstår dig, så mener du altså - helt modsat Kristina:

jfonss: Både ja og nej
Da Jesus var/er kristen må han jo nok siges at være en nødvendig betingelse for eksistensen af kristendom. Uden Jesus ingen kristendom og uden Jesus intet Nyt Testamente.

Vi taler om en fremtidig situation om 2000 år, hvor ingen længere tror på, at Jesus var Guds søn.

Men jeg tror ikke, vi kommer det nærmere.

Til toppen 
#58661 - 17/02/2006 13:14 Re: Når kristendommen er blevet historie
jfonss
Bruger

Selvom ingen længere tror på, at Jesus er Guds søn om 2000 år, så er meningen i det Ny Testamente stadig intakt og stadig det, du skal vurdere kristendommen efter - om der så rent faktisk er nogen, der praktiserer den eller ej.
Som jeg skrev, så ændres meningen af teksten i Ringenes Herre jo heller ikke blot fordi vi pludselig fandt ud af, at Sauron, Frodo, Gandalf... rent faktisk havde eksisteret og handlet som beskrevet i Ringenes Herre (selvom dette scenarie selvfølgelig er ren og skær sludder).

Til toppen 
#58662 - 17/02/2006 14:17 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, du skrev:
Citat:
jeg tror, at også muslimer og konvertitmuslimer kan finde frelsende tro. Gud kan med andre ord frelse enhver, som - godtnok ad omveje - finder troen på Kristus. Og jeg tror, at muslimer er tættere på end ateisten fx. er det. Derfor.

Hvad får dig egentlig til at tro, at det er sådan? Selvfølgelig har du ret i, at enhver, uanset religion, kan vendes om til tro på Jesus?

Men at muslimer skulle være tættere på frelsende tro end ateister? - -egentlig mener jeg faktisk nærmest tværtimod!

De muslimer, som tager deres tro alvorligt, mener jo netop i meget høj grad at have fundet - og ser derfor på kristendommen med fjendtlige øjne.

Dog har jeg en enkelt meget opmuntrende case story fra mit bekendtskab, nemlig en ung studerende, meget stærkt troende og praktiserende, muslim i Tyrkiet, som, under sin aftenbøn hørte Jesu stemme:
"Jeg er vejen .."
Ikke andet.
Han fortæller, at han i samme øjeblik blev omvendt til kristen tro.
Konfus og overvældet græd han græd hele natten, og opsøgte næste morgen en lille bibelbutik i den by, hvor han boede, og kristne bad for ham og med ham.

Han fortalte sin mor, hvad der var sket ham, og hun var naturligvis ude af sig selv og forbød ham at fortælle det til sin far, da det ville være vanærende for ham og skade hans hans anseelse og hans forretning.

Han fortalte det alligevel, og blev på stedet smidt ud - det er over 10 år siden, og han har ikke siden haft kontakt med sin familie. På trods af det: Han lyser af glæde over at have fundet vejen!

Så jo, tau, det kan lade sig gøre, så længe vi er her! For Gud er alting muligt.
Men jeg tror altså ikke, at religiøse mennesker generelt er tættere på Jesus end ateistiske.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58663 - 17/02/2006 14:25 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

jeg har såmænd ikke noget at have min tanke i..det er bare noget, jeg går rundt og tror. Beklager at jeg ikke har gode argumenter...

Jeg kender dog bare en menighed, hvor man har pigeklub med muslimer, som bærer slør, og de er faktisk ret åbne overfor budskabet..selvom der dog vist indtil videre ikke er nogle, som er konverteret. (Klubben er 1½ år gammel mener jeg.).
Ateister tror, at de ved, at Gud ikke findes, eller også mener de, at Han ikke kan erkendes...af mennesker altså.

mvh Tau.

Til toppen 
#58664 - 17/02/2006 14:39 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - ja, du har måske ret alligevel!

De muslimer, der bor her i Danmark, har da i det mindste god mulighed for på den ene eller den anden måde at stifte bekendtskab med evangeliet!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58665 - 17/02/2006 15:01 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

næh..ret? Det ved jeg nu ikke, om jeg har. Jeg tænkte bare helt lommefilosofisk, at teister er nærmere til at blive kristne end ateister er det. For teister tror jo på Gud, de har bare en forkert (ifølge kristen tro) forestilling om, hvem og hvordan Han er. Det var egentlig bare det, jeg sad og tænkte på..for dem er det ikke fremmed at tilbede og alt det halløj.

mvh Tau.

Til toppen 
#58666 - 17/02/2006 15:10 Re: Den ulogiske kristendom
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Evolutionisten

Citat:

Ingenlunde. Gud befaler os at missionere

Gud velsigne dig rigt.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#58667 - 17/02/2006 15:41 Re: Den ulogiske kristendom [Re: malli]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Logik er et redskab, som kan bruges til effektivt at afsløre, om f.eks. religiøse udsagn strider mod hinanden.

Malli: Ingenlunde. Gud befaler os at missionere

Det ændrer nu ikke på, at det er beskæftigelsesterapi - hvis Gud i forvejen ved og har styr på, hvem der kommer i himlen, og hvem der havner i helvede, så er jeres forkyndelse jo inderligt overflødig! Og så kan man kun undre sig over befalingen!

Og det tyder det jo på, jævnfør Kristinas beretning om den unge, stærkt troende muslim, som pludselig med ét slag blev kristen.

Så vidt jeg husker, mener Kristina også, at troen er en helt ufortjent gave, som hun har fået af Gud - uden at levere nogen form for modydelse eller indsats.

Altså var det med andre ord Gud, som suverænt bestemte, at hun skulle være kristen. Mens han åbenbart har bestemt, at jeg ikke skal være kristen endnu - eller måske slet ikke!

Ændret af Evolutionisten (17/02/2006 16:11)

Til toppen 
#58668 - 17/02/2006 16:55 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: jfonss]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej jfonns,

Citat:
Er disse mennesker dømt til fortabelse?

Og i lande/egne hvor mennesker tilfældigvis ikke boede hvor Jesu Kristi evangelium fandtes eller blev forkyndt. Den gode nyhed er at hvis et menneske ikke havde muligheden for at tage imod evangeliet og troen på Kristus inden de døde, så får det muligheden for at tage imod det i åndenverdenen, præcist som de der levede under Noa:

Citat:
Thi også Kristus led een Gang for Synder, en retfærdig for uretfærdige, for at han kunde føre os hen til Gud, han, som led Døden i Kødet, men blev levendegjort i Ånden, i hvilken han også gik hen og prædikede for Ånderne, som vare i Forvaring , som fordum vare genstridige, dengang Guds Langmodighed ventede i Noas Dage (1.Peter 3:18-20)

Gud vil naturligvis ikke dømme mennesker for noget som de ikke har haft mulighed for at vælge. Læren om at nogle mennesker er forudbestemte til frelse og andre til fortabelse er en vranglære. Sjæle er af stor værdi i Guds øjne, alle er lige for ham, og alle vil på et eller andet tidspunkt i deres tilværelse, hvad enten der sker her i jordelivet, eller i livet herefter, få mulighed for at tage stilling til om de ønske Jesu Kristi evangelium eller ej.

Citat:
"ja, de er dømt til fortabelse", vil jeg tillade mig at supplere med et "det er (xxx) da ikke fair!!!".

Du har ret, det ville ikke være fair. Guds retfærdighed er naturligvis ikke mindre end menneskers.

Mvh
John

Til toppen 
#58669 - 17/02/2006 17:07 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Citat:
Buus: Gud vil naturligvis ikke dømme mennesker for noget som de ikke har haft mulighed for at vælge. Læren om at nogle mennesker er forudbestemte til frelse og andre til fortabelse er en vranglære. Sjæle er af stor værdi i Guds øjne, alle er lige for ham, og alle vil på et eller andet tidspunkt i deres tilværelse, hvad enten der sker her i jordelivet, eller i livet herefter, få mulighed for at tage stilling til om de ønske Jesu Kristi evangelium eller ej.

Men så er der jo ingen ko på isen, hvis Gud vælger at give nogle af os forståelsen/troen på evangeliets ubegribelige sandhed før døden, mens andre af os - agnostikere, ateister og muslimer m.fl.! - først får forståelsen/troen givet efter døden!

Det er heller ikke i modstrid med Kristinas forklaringer.

Til toppen 
#58670 - 17/02/2006 17:29 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John
Citat:
Den gode nyhed er at hvis et menneske ikke havde muligheden for at tage imod evangeliet og troen på Kristus inden de døde, så får det muligheden for at tage imod det i åndeverdenen, præcist som de der levede under Noa:

Jeg ved godt, at sådan er mormonkirkens lære, men det er ikke hvad vi mener, at Bibelen siger. Her er et uddrag af et svarpanel-svar til overvejelse:

Men dels er der her udtrykkeligt ikke tale om døde mennesker; der er tale om ånder! Og døde mennesker kaldes ikke i Bibelen for "ånder" (det er igen et element fra mytologiernes og spøgelseshistoriernes og eventyrenes verden). Dels er der udtrykkeligt tale om nogle ganske bestemte ånder: "det var dem, som var ulydige, dengang Gud ventede langmodigt i Noas dage" - så selv om der så havde været tale om døde mennesker, er det altså ikke de døde i dødsriget generelt, men nogle ganske bestemte: dem fra Noas dage (og altså hverken Eva eller Judas!).

Men hvis det ikke er døde mennesker, hvad er det så for nogle "ånder"? Ja, det er straks vanskeligere at svare på. Måske er der tale om en henvisning til det fald i engleverdenen, der (måske!) er tale om i 1 Mos 6,1ff. Måske svarer det til ordet i Judas’ Brev v. 6: "og jeg vil minde om, at de engle, som ikke tog vare på deres høje hverv, men forlod deres rette bolig, holder han bundet i mørket med lænker indtil dommen på den store dag". Der er altså tale om faldne engle, som ikke befinder sig i menneskers dødsrige, men i et fængsel indtil dommens dag.

Men hvad vil det så sige, at han "prædikede" for dem? Der findes flere ord i Det Nye Testamente, som vi alle oversætter med at "prædike" - men det ord, der står her, betyder ikke at evangelisere eller missionere eller lignende; det betyder at proklamere! Det er det ord, man anvender om heroldens udråb på kongens vegne. Kristus drager altså ikke her til dødsriget for at evangelisere for døde mennesker, han drager til de faldne engles fængsel for at proklamere sin sejr over dem.

Det er, så vidt jeg kan se, den forklaring, der stemmer bedst med det samlede billede i Det Nye Testamente. Men der er (indlysende!) også vanskeligheder ved den forkalring; så til syvende og sidst ender det nok med, at vi må slå os til tåls med at vide for lidt ...

Men hvad vi under ingen omsæstædigheder har lov til, det er at bruge disse dunkelheder til at bygge en særlig lære op om omvendelse efter døden.
Citat:
Citat:
"ja, de er dømt til fortabelse", vil jeg tillade mig at supplere med et "det er (xxx) da ikke fair!!!".

Du har ret, det ville ikke være fair. Guds retfærdighed er naturligvis ikke mindre end menneskers.

Enig! Intet menneske er kaldet til at udtale nogen dom - dommen er Guds og hans alene, og Guds hellighed, kærlighed og retfærdighed overgår al forstand.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58671 - 17/02/2006 23:10 Paradoksets styrke
Sandheds-søger
Bruger

Evolutionisten skrev:
Citat:

Det undrer mig ind imellem at der ser ud til at være relativt få, som fokuserer på selvmodsigelsens og paradoksets styrke.

Et dybt religiøst budskab ser jeg gerne præsenteret i form af et paradoks. Paradoksets styrke er at det tvinger personen til selv at tage stilling, til selv at gøre sig nogle tanker, og det forhindrer pesonen i bare at tro på det en anden person siger (og dermed i værste tilfælde at gøre den anden person til en gud), i stedet må han/hun selv finde sin tro. Det er (eller kan være) overordentligt stærkt.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#58672 - 18/02/2006 02:10 Lod sammen med den uvidende [Re: Vandrer]
Vandrer
Bruger

Kære jfonss

Da jeg for nogle år siden blev bedt om, at besøge en døende, var det netop dette store spørgsmål, vi kom til at tale om.

Vil dét menneske, som ikke har hørt om Jesus, være dømt til fortabelse...?

Læser man debatterne her på Café Thomas, kan man hurtigt finde udsagn, som leder til konklutionen; dén, som ikke har taget mod Jesus inden sin død, vil gå fortabt.

Det var dette syn på Gud, der bød dét menneske imod, som jeg kom ud til.
Jeg fik historien om barnet, der aldrig ville komme til at høre om Jesus, på den måde, nogle kristne omtaler ham. Det skulle ikke komme til at forbinde noget positivt med korset, eller vide noget om, hvad der venter dén, som ikke tror på at Jesus er opstået i kødet.
Skulle et menneske, der intet kender til Jesus, være dømt til fortabelse..?

En sådan ufuldkommenhed, præsenteret som Guds plan, har ført til ateisme hos nogle. Det var lige netop, hvad jeg oplevede i vor samtale; et menneske der vælger at tro, der ikke er en gud, som de kristnes, for at fornægte uretfærdigheden og få lod sammen med den uvidende.

Du kan nok forstå, det er et meget kompliceret spørgsmål du har taget fat på igen, fordi det rører ved noget, som nogle gør til omdrejningspunkt for troen og frelsen.

Tre situationer
Der er én, som ikke hører om en Jesus.
Der er én, som fornægter en Jesus.
Der er én, som tror på en Jesus.

Er de ikke alle lige stillet over for Gud?
Hvad bilder man sig egentlig ind at Gud ser på?

Hvis du skulle ligge inde med en liste over, hvad man skal tro på og hvad man ikke skal tro, for at få del i Guds Rige og Det evige Liv, kunne det være den skal revideres. Det gælder om at få bragt tingene frem, og se på det som får os til at reagere igennem, så vi kan undersøge; hvorvidt vi selv kan se Guds Kærlighed, i dét vi siger om Herren.
Overvej gerne de tre situationer i forhold til listen...

Kan du forklare, hvad der gør, at de alle tre Frelses?

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#58673 - 18/02/2006 09:29 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Jeg foretrækker at du bruger det navn som Herren selv har givet kirken, nemlig Jesu Kristi Kirke af sidste dages hellige og ikke et øgenavn, som mennesker udenfor kirken har givet os
Jeg ved godt at vi er uenige og at i ikke tror på åbenbaring fra Gud igennem nutidsprofeter, men det har vi naturligvis lov til at være. Hvad der står i Peters brev skal forstås bogstaveligt. Ånden vender tilbage til Gud som gav den når vor fysiske legeme dør - til åndeverdenen, og de der ikke har haft muligheden for at modtage Kristi evangelium her får den der. Det er hvad Herren Jesus Kristus har åbenbaret til en Guds profet i vores tid.

Mvh
John

Til toppen 
#58674 - 18/02/2006 09:44 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus?
Buus
Bruger

Hej Evolutionisten,

Du skal lige forstå mine ord rigtigt. Vi har alle fået handlefrihed til at vælge hvad vi vil tro på religiøst og politisk. Tvang er ikke et evangelisk princip. Gud tvinger ingen til at modtage evangeliet imod deres egen frie vilje. Alle som vil, og som har muligheden her på jorden, kan frit vælge om de vil acceptere evangeliets budskab og troen på Kristus mens de lever her, og alle som er gået herfra, kan acceptere eller forkaste det dér hvor de går hen. Men alle vil få tilbuddet, fordi evigt liv og ophøjelse i Guds rige er det højeste formål med jordelivet. Hos Gud er der ikke personsanseelse, og alle vil få muligheden på det ene eller det andet tidspunkt.

Mvh
John

Til toppen 
#58675 - 18/02/2006 09:51 Re: Lod sammen med den uvidende [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Da jeg for en del år siden kom til kristen tro, fyldte dette emne også godt op i mine tanker: Jamen hvad så med den og den - - det må da være til at finde ud af .......

Men det spørgsmål har jeg for mit eget vedkommende lagt til side - jeg er helt holdt op med at tænke i de baner, og det har jeg det godt med.

Luk 6,37,38: Døm ikke, så skal I ikke selv dømmes; fordøm ikke, så skal I ikke fordømmes. Tilgiv, så skal I få tilgivelse. Giv, så skal der gives jer. Et godt, presset, rystet, topfyldt mål skal man give jer i favnen. For det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.«

Jeg tror at ordene om frelse og fortabelse, ligesom i øvrigt alle andre ord i Bibelen, er tilegnet til dem, som læser dem! Når jeg læser Bibelen, er det fra Gud til mig , det der står!
Joh 21,22: Jesus sagde til Peter: »Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig? Følg du mig!«

"Har hånd du lagt på Herrens plov,
da se dig ej tilbage ..."!
se ej til verdens trylleskov
og ej til Sodoms plage!
Men pløj din fure, strø Guds sæd!
Er jorden dig for tør, så græd!
Vil gråden kvæle røsten,
så tænk på gyldenhøsten!"
(Grundtvig 1836)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58676 - 18/02/2006 10:28 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus, du skriver:
Citat:
Jeg foretrækker at du bruger det navn som Herren selv har givet kirken, nemlig Jesu Kristi Kirke af sidste dages hellige og ikke et øgenavn, som mennesker udenfor kirken har givet os.

Jeg brugte slet ikke ordet "mormonkirken" som øgenavn, men fordi det er det navn, de fleste kender og véd hvad står for. Jeg kiggede lige i Wicipedia, og der står ganske rigtig, at det lange navn er det, som I selv kalder jeres kirke, men nu er jeg jo ikke selv medlem ... og der står også, at en mormon sjældent vil blive fornærmet over at blive kaldt mormon!

Jeg tror jo ikke at det er Herren som har givet jeres kirke det lange navn "Jesu Kristi Kirke af sidste dages hellige", men jeg lover fremover at bruge det navn, som du foretrækker, og så bare skrive "mormonkirken" i parantes bagefter.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58677 - 18/02/2006 12:59 Den glade uvidenhed [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Kære Kristina

K: Da jeg for en del år siden kom til kristen tro, fyldte dette emne også godt op i mine tanker: Jamen hvad så med den og den - - det må da være til at finde ud af .......

Men det spørgsmål har jeg for mit eget vedkommende lagt til side - jeg er helt holdt op med at tænke i de baner, og det har jeg det godt med.

Det lader til, du mener at du ikke har kunnet finde ud af det...?
Er det fordi, det ikke er for dig, at finde svar.

Den, som bliver ved med at søge, skal også finde.
For det er jo ikke for vor egen skyld, vi holder fast og søger Visdom hos Gud, men det er for Gud og Næsten. Hvis vi derfor kun passede os selv og ikke talte om hvad der er godt for mennesker, så ville der heller ikke være nogen, i hvem vi rejste spørgsmål.
Men netop fordi, det er ved dét vi siger, mennesker stiller spørgsmål og til tider kommer i tvivl på Gud, må det da ligge os på sinde. Jeg vælger ikke at slå uvidenheden hen med, at vi nok selv skal få bægeret fuldt.

Fred og Alt Godt

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#58678 - 18/02/2006 13:40 Re: Den glade uvidenhed [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer, du skriver:
Citat:
Det lader til, du mener at du ikke har kunnet finde ud af det...?

Sådan forholder det sig ikke! Tværtimod har jeg, i denne sag, "fundet ud af det".

Meget andet har jeg ikke svar på, og jeg er sikker på, at jeg ikke i mit liv på denne jord bliver færdig med at granske min Bibel.

Først når det fuldkomne kommer, skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender vi stykkevis, men da skal vi kende fuldt ud, ligesom vi selv er kendt fuldt ud.
(1.Kor. 12,13)
Citat:
Hvis vi derfor kun passede os selv og ikke talte om hvad der er godt for mennesker, så ville der heller ikke være nogen, i hvem vi rejste spørgsmål.
Men netop fordi, det er ved dét vi siger, mennesker stiller spørgsmål og til tider kommer i tvivl på Gud, må det da ligge os på sinde. Jeg vælger ikke at slå uvidenheden hen med, at vi nok selv skal få bægeret fuldt.

Så du mener åbenbart, at jeg ikke kærer mig om mine medmennesker, kan jeg forstå ....
Jeg ved ikke, hvad du så tror jeg laver her i Café Thomas.
Der er ganske langt imellem din og min opfattelse af det kristne budskab (fordi jeg ikke, som du, er spirituelt orienteret, men altid tager udgangspunkt i Bibelens tekster og finder svarene der.
Og hvis det ikke er muligt, synes jeg det mest redelige at sige er: "Det ved jeg ikke!"

Men bortset fra det: jeg tror da, at vi er her i samme ærinde, nemlig at vi gerne vil række evangeliet videre til enhver, som gerne vil høre ...

kristina

Til toppen 
#58679 - 18/02/2006 15:12 Re: Den glade uvidenhed [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Kære Kristina

Tre situationer

V: Kan du forklare, hvad der gør, at de alle tre Frelses?

K: det spørgsmål har jeg for mit eget vedkommende lagt til side - jeg er helt holdt op med at tænke i de baner, og det har jeg det godt med.
V: Det lader til, du mener at du ikke har kunnet finde ud af det...?
K: Sådan forholder det sig ikke! Tværtimod har jeg, i denne sag, "fundet ud af det".

Godt så, kære søster, så kom med nogle bud på problemet...

Fred og Alt Godt

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#58680 - 18/02/2006 16:14 Re: Den glade uvidenhed [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer

Citat:

V: Kan du forklare, hvad der gør, at de alle tre Frelses?
Godt så, kære søster, så kom med nogle bud på problemet...

Som jeg vist har forklaret flere gange:
Det er ikke op til mig at gisne om, hvem, og hvem ikke, der er Guds børn!

Den sag angår ikke mig!

Så "problemet" er forsvundet som dug for solen!

Det er nemlig lagt i Guds kærlige hænder - jfr. bibelcitaterne i mit forrige indlæg!

Jeg tror - ret mig, hvis jeg tager fejl - at du selv mener, at ingen går fortabt.
Så meget jeg end ville ønske, at det forholdt sig sådan:
Dén glade tro er på kollisionskurs med Jesu ord i Bibelen.
Ingen taler så meget og så advarende om fortabelsen som netop Jesus.

kristina

Til toppen 
#58681 - 18/02/2006 23:21 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Hvad forstår jeg ikke rigtigt?

Til toppen 
#58682 - 18/02/2006 23:44 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: jfonss]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Lad mig starte med at slå fast: INGEN går fortabt ufortjent, uskyldigt. Samtidig er det rigtigt at INGEN bliver frelst uden ved tro på Jesus. Hvordan kan disse to nu hænge sammen?
Jo, her får du MIT bud:

Et meneske går fortabt fordi det er en synder. Dette er det uanset om det har hørt om Jesus eller ej, og i en vis forstand også uanset om det har taget imod Ham eller ej. Grundvilkårene for alle mennesker er derfor synden og deraf følger fortabelsen, for "syndens løn er død" (Rom 6:23). Frelsen er altså, hvis man ikke opnår den, ikke noget man berøves, men noget man aldrig har haft ret til. Og kun hvis man har ret til noget kan man sige at det at man ikke får det ikke er fair. Det man ikke har ret til kan man ikke kræve.

Dette er ikke problemets slutning, for hvordan kan Gud kræve folk til regnskab for deres synder når de ikke har haft muligheden for at lære Jesus at kende?

Jeg har et par bud:

1: Vi ved ikke hvad Gud kan gøre i de sidste øjeblikke af et menneskes liv.

Bare man kommer til tro et millisekund før man dør er det ligeså meget nok til at blive frelst som hvis man kom til tro i barndommen eller ungdommen (jf. Jesu lignelse om vingårdsarbejderne, Matt. 20:1-16). Griber Gud ind på overnaturlig måde og skaber troen i et menneske lige inden det dør bliver dette menneske frelst. I øvrigt ser man ofte i dag at folk kommer til tro uden nogensinde før at have hørt om Jesus. Dette finder sted i lande hvor der ikke er mange andre muligheder for at komme til tro end ved Guds direkte indgriben (lande som Saudi-Arabien, Nordkorea, osv). De der kommer til tro dér kommer det ofte ved at Gud i drømme eller syner skaber troen i dem.

2: Hvis mennesker ikke når at høre om Jesus er det ikke Gud der skal have skylden, men de kristne.

Vi har fået en ganske klar mission i Matt 28, nemlig at "gå hen og gør[e] alle folkeslagene til mine [Jesu] disciple" (Matt 28:20). Vi har en forpligtelse til at fortælle om Jesus, også på trods af alt hvad verden kan finde på at smide i hovedet på os pga. det.

Et andet godt sted til at belyse dette finder vi i GT, i Ezekiels Bog, 3:18:

"Når jeg siger til den uretfærdige: Du skal dø! og du ikke advarer den uretfærdige og ikke taler til ham og advarer ham mod hans uretfærdige færd for at holde ham i live, så skal den uretfærdige dø på grund af sin skyld; men hans blod vil jeg kræve af din hånd"

Tja..ved ikke hvad jeg mere skal sige, men det er sikkert ikke tilfredsstillende, i og med at dette vitterligt ER et vanskeligt spørgsmål - så skriv endelig igen

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#58683 - 19/02/2006 00:28 Andet end hvem og hvem ikke [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Kære Kristina

K: Jeg tror - ret mig, hvis jeg tager fejl - at du selv mener, at ingen går fortabt.

Jeg forstår skrifterne således; at enhver, som fra før verdens grundlæggelse er opskrevet i Livets Bog, skal komme til Riget.
Det er vel ikke det samme som; at ingen går fortabt; men det er rigtig nok et noget andet perspektiv end; at alle er fortabt.

Mit eksempel med de tre situationer, er ikke et forsøg på at få dig til at gisne om, hvem, og hvem ikke, der er Guds børn! Det er ikke dét, som er øvelsens fokus. Det er at forstå menneskers vej til Riget og blive opmærksom på, hvad der kan spille ind. Det er at opdage, hvad Gud allerede gør i dem og ikke stå i vejen for dét.

Jeg foreslår den, som vil undersøge det store spørgsmål, at overveje de tre situationer.
Prøv at finde veje, skriftsteder, som kan vise at de har del i frelsen, uden du laver om på deres situation.

Hvad kan de alle opfylde?
Hvad ér allerede opfyldt for dem?

Fred og Alt Godt

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#58684 - 19/02/2006 12:22 Re: Andet end hvem og hvem ikke [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer - jeg håber du vil have mig undskyldt at jeg ikke er så motiveret for at kaste mig ud i de mere spekulative analyser.

Bibelen er for mig en overvældende rig og opbyggelig inspirationskilde, og når jeg læser den i sammenhæng, mener jeg at finde svar på alt hvad jeg behøver at vide.

(Jeg er i øjeblikket i gang med Hebræerbrevet, som jeg troede jeg kunne næsten udenad, og så finder jeg alligevel igen, igen nye dybder! )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58685 - 19/02/2006 15:40 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Ordet mormon betyder 'mere godt' og det er ikke fordi jeg bliver fornærmet over at nogen bruger det - så du ikke min smiley? - jeg vil blot fremhæve at dette er et navn, som andre har givet os og ikke det navn, som Herren selv gav kirken i en åbenbaring i 1838, og som vi fremdeles ønsker at være kendt ved:

Her er ordene som de flød fra Herrens mund i 1838:

"Thi således skal min kirke kaldes i de sidste dage, nemlig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.
Sandelig siger jeg til jer alle: Stå op og lad jeres lys skinne, så jeres lys må blive et banner for folkene, og indsamlingen til Zion og dens stave må være til forsvar og som en flugt fra stormen og fra vreden, når den i fuldt mål skal udgydes over hele jorden. (L&P. 115:4-6)"

Mht navnets længde så er formålet med 'sidste dages hellige' at skelne Jesu Kristi Kirke idag fra samme kirke på Kristi tid.

Mvh
John

Til toppen 
#58686 - 19/02/2006 17:13 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Buus]
Sandheds-søger
Bruger

Buus skrev til Kristina,
Citat:
Hej Kristina,

Ordet mormon betyder 'mere godt' og det er ikke fordi jeg bliver fornærmet over at nogen bruger det - så du ikke min smiley? - jeg vil blot fremhæve at dette er et navn, som andre har givet os og ikke det navn, som Herren selv gav kirken i en åbenbaring i 1838, og som vi fremdeles ønsker at være kendt ved:
...

Hej Buus, godt nok er jeg ikke mormon og har selvsagt ikke det kendskab til emnet som du har. Men så meget ved jeg dog, at Mormon er et navn og at mormonernes hellige bog hedder Mormons Bog.

Så hvis andre mennesker kalder jer for mormoner, så er det altså en temmelig tydelig henvisning til jeres eget grundlæggende skrift.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#58687 - 19/02/2006 17:19 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jes [Re: Sandheds-søger]
Buus
Bruger

Hej Lars Peter,

Ja, det er det. Den er opkaldt efter en af de 14 bøger i Mormons Bog, som blev skrevet af Mormon, en israelitisk profet der levede i fordums Amerika. Så jeg kan godt se at de falder naturligt at kalde os mormoner, og at det er lettere end at sige kirkens lange navn. Men det er ikke kirkens officielle navn.

Mvh
John

Til toppen 
#58688 - 19/02/2006 17:22 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus?
Buus
Bruger

Hej evolutionisten,

Undskyld hvis jeg misforstod dig. Jeg forstod det bare sådan at du havde opfattet mine ord, som at evangeliet ligesom blev trukket ned over hovedet på folk imod deres egen vilje.

Mvh
John

Til toppen 
#58689 - 19/02/2006 18:02 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

At forladt!

Til toppen 
#58690 - 20/02/2006 11:11 Re: Paradoksets styrke [Re: Sandheds-søger]
Zaphod
Bruger

Hej Sandheds-søger

Du skrev:
Citat:
Evo: Logik er et redskab, som kan bruges til effektivt at afsløre, om f.eks. religiøse udsagn strider mod hinanden.

S-s: Det undrer mig ind imellem at der ser ud til at være relativt få, som fokuserer på selvmodsigelsens og paradoksets styrke.

Et dybt religiøst budskab ser jeg gerne præsenteret i form af et paradoks. Paradoksets styrke er at det tvinger personen til selv at tage stilling, til selv at gøre sig nogle tanker, og det forhindrer pesonen i bare at tro på det en anden person siger (og dermed i værste tilfælde at gøre den anden person til en gud), i stedet må han/hun selv finde sin tro. Det er (eller kan være) overordentligt stærkt.

Undskyld mig, men det er noget fis. En selvmodsigelse er et sikkert tegn på, at vi er på afveje; at vi har fat i noget som på den ene eller anden måde er forkert.

Så du har selvfølgelig ret i, at vi så selv skal tage stilling til, hvilken af de to elementer i selvmodsigelsen der er den rigtige og hvilken der er den forkerte, men det kan jeg ikke se som en styrke i søgning efter sandheden.

Jeg kan heller ikke se, at det skulle være en styrke, at sandheden ikke er indlysende eller logisk eller lettilgængelig. Så får vi jo netop en verden med megen ondskab, med mange indbyrdes bekrigende religiøse fraktioner og deraf følgende lidelse. Så selve idéen om, at selvmodsigelse og dulgte sandheder er 'større' eller 'bedre' end indlysende principper og klarhed, må jeg sætte stort spørgsmålstegn ved.

Er det i virkeligheden ikke snarere sådan, at disse snørklinger og selvmodsigelser gør troskomplekset til en labyrint, som det er sværere at finde hoved og hale i? Det ville både forklare hvorfor der er så mange tolkninger, og hvorfor selvmodsigelserne kan være med til at forstærke troen.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#58691 - 20/02/2006 16:05 Re: En tanke: Hvad hvis man aldrig har hørt om Jesus? [Re: JesusFreakDK]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Jesusfreak.

Jeg kommer til at tænke på det, som Paulus skriver i Rom.1,19-21:
"Det, man kan vide om Gud, ligger nemlig åbent for dem; Gud har jo åbenbaret det for dem. For hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans guddommelighed, har kunnet ses siden verdens skabelse og kendes på hans gerninger. De har altså ingen undskyldning. For de kendte Gud, og alligevel ærede og takkede de ham ikke som Gud; men deres tanker endte i tomhed, og de blev formørket i deres uforstandige hjerte."
Dvs. at mennesker generelt ikke har nogen undskyldning. Derfor er Gud retfærdig, når han dømmer.

En anden ting, som viser, at Gud er retfærdig, også overfor dem, der ikke har mødt Jesus, ser vi i Jesu veråb over Korazin, Betsajda og Kapernaum. For han siger, at hvis de tegn, han gjorde i disse byer, var sket i Tyrus, Sidon og Sodoma, havde folkene i disse byer omvendt sig - derfor skal det gå Tyrus, Sidon og Sodoma tåleligere på dommens dag end Korazin, Betsajda og Kapernaum. Matt.11,20-24.
Gud, som kender alle menneskers hjerter og muligheder, dømmer retfærdigt ud fra det.

Jeg tror, der altid vil være ubesvarede spørgsmål i denne sag. For om vi så nåede hele verden i dag, ville der jo altid have været nogle, der ikke blev nået og ikke fik det hørt. Hvad med dem, der døde rundt omkring, mens Jesus udførte sin jordiske gerning i Israel? Havde han kunnet nå flere, hvis han var kommet i gang som fx. 25-årig i stedet for, eller var død og opstået som 31-årig? Hvad med...? og hvad med...?
Jeg siger ikke dette, for at det skal være en sovepude eller lignende, bare for at sige, at der altid vil være ubesvarede spørgsmål af mange slags.
Men her bliver vi så nødt til at stole på, at Gud ved, hvad han gør, selv om vi ikke altid kan regne det ud - og at han er 100% kærlig, 100% retfærdig og 100% hellig i alt, hvad han gør.
Den opgave, vi har fået, er ikke at spekulere os frem til, hvordan det hænger sammen, og hvordan det vil gå med den og den, men at få spredt det gode budskab til så mange, som vi kan.
Kort sagt har vi fået en missionsbefaling, ikke en spekulationsbefaling.
Hvis nogen synes, at det er for tyndt et svar, vil jeg sige, at jeg ville ønske, jeg havde et 100% svar, men det har jeg ikke, så det er ikke for min "fornøjelses" skyld, jeg kommer med et "nemt" (?) svar om "Herrens vejes uransagelighed".
Hvis jeg / vi selv skulle have opfundet hele "systemet", skulle det nok også kunne lade sig gøre at opfinde et fuldkomment svar.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#58692 - 21/02/2006 00:44 Re: Paradoksets styrke [Re: Zaphod]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Zaphod,

Du skrev:

Citat:

Undskyld mig, men det er noget fis. En selvmodsigelse er et sikkert tegn på, at vi er på afveje; at vi har fat i noget som på den ene eller anden måde er forkert.

Tja, det er godt nok noget fis det du skriver for nu at blive i din egen tone, og så siger jeg også undskyld. En selvmodsigelse i form af et paradoks er ikke et sikkert tegn på noget som helst. Det er i sig selv blot en en selvmodsigelse i form af et paradoks. Hvad der ellers ligger i det må komme an på hvad der bliver sagt eller skrevet i det pågældende tilfælde.

Citat:
Så du har selvfølgelig ret i, at vi så selv skal tage stilling til, hvilken af de to elementer i selvmodsigelsen der er den rigtige og hvilken der er den forkerte, men det kan jeg ikke se som en styrke i søgning efter sandheden.

Hmm, jeg har faktisk ikke sagt at der er to elementer som kunne kaldes det rigtige og det forkerte og dermed heller ikke sagt at vi skulle tage stilling til hvilket af to sådanne elementer der er det rigtige og det forkerte (blot fordi der er to modsigende elementer betyder det ikke at der er et rigtig og et forkert). Jeg sagde at et paradoks kan tvinge en person til at tage stilling, til selv at gøre sig nogle tanker og jeg sagde at personen selv må finde sin tro (det er der alligevel ikke nogen andre der kan gøre for ham eller hende, men andre kan inspirere, vejlede og rådgive og i det hele taget yde relevant kommunikation).

Citat:
Jeg kan heller ikke se, at det skulle være en styrke, at sandheden ikke er indlysende eller logisk eller lettilgængelig. Så får vi jo netop en verden med megen ondskab, med mange indbyrdes bekrigende religiøse fraktioner og deraf følgende lidelse. Så selve idéen om, at selvmodsigelse og dulgte sandheder er 'større' eller 'bedre' end indlysende principper og klarhed, må jeg sætte stort spørgsmålstegn ved.

Er der nogen der har sagt at selvmodsigelse og dulgte sandheder skulle være 'større' eller 'bedre' end indlysende principper og klarhed?

Jeg har personligt blot givet udtryk for at et paradoks kan have stor styrke.

Citat:
Er det i virkeligheden ikke snarere sådan, at disse snørklinger og selvmodsigelser gør troskomplekset til en labyrint, som det er sværere at finde hoved og hale i? Det ville både forklare hvorfor der er så mange tolkninger, og hvorfor selvmodsigelserne kan være med til at forstærke troen.

Mvh
Zaphod

Man kan finde masser af snørklede elementer, og troskomplekset kan være temmelig labyrintisk, det er rigtigt. Hvad der forstærker troen er svært at sige, en dyb tro kan udmærket være ganske uafhængig af alle de ting der foregår på overfladen. Den kan også være uafhængig af hvilken religion det drejer sig om. F.eks kan man tænke sig et menneske der har en dyb tro på sandhedens styrke. Denne person kan godt skifte religion såvel som skifte mellem gudstro i form af troen på Gud som en person og til ingen gudstro af den art, samtidig med at personens dybe tro på sandhedens styrke er den samme, idet det kunne tænkes at det er denne tro der kunne tilvejebringe sådanne skift. Dermed er det vel troen på sandhedens styrke der i realiteten er denne persons Gud?

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#58693 - 21/02/2006 13:33 Re: Paradoksets styrke [Re: Sandheds-søger]
Zaphod
Bruger

Hej Sandheds-søger.

Du skrev:
Citat:
Za: Undskyld mig, men det er noget fis. En selvmodsigelse er et sikkert tegn på, at vi er på afveje; at vi har fat i noget som på den ene eller anden måde er forkert.

S-s: Tja, det er godt nok noget fis det du skriver for nu at blive i din egen tone, og så siger jeg også undskyld. En selvmodsigelse i form af et paradoks er ikke et sikkert tegn på noget som helst. Det er i sig selv blot en en selvmodsigelse i form af et paradoks. Hvad der ellers ligger i det må komme an på hvad der bliver sagt eller skrevet i det pågældende tilfælde.

Det er et klokkeklart tegn på, at begge påstande involveret i paradokset ikke kan være sande på én gang. Det er ikke nødvendigvis et tegn på, at der overhovedet er en sand påstand, men hvis der er, er der kun én.

Citat:
Za: Jeg kan heller ikke se, at det skulle være en styrke, at sandheden ikke er indlysende eller logisk eller lettilgængelig. Så får vi jo netop en verden med megen ondskab, med mange indbyrdes bekrigende religiøse fraktioner og deraf følgende lidelse. Så selve idéen om, at selvmodsigelse og dulgte sandheder er 'større' eller 'bedre' end indlysende principper og klarhed, må jeg sætte stort spørgsmålstegn ved.

S-s: Er der nogen der har sagt at selvmodsigelse og dulgte sandheder skulle være 'større' eller 'bedre' end indlysende principper og klarhed?

Jeg har personligt blot givet udtryk for at et paradoks kan have stor styrke.

Jeg har muligvis tolket for meget ind i det, du skrev, men som jeg forstod dig kunne et paradoks/selvmodsigelse ikke blot give anledning til forundring og interesse (enig), men ligefrem til en styrkelse af troen. Hvis det vitterligt er tilfældet, og idet jeg går ud fra at du mener en styrkelse af troen er godt, synes jeg du priser uforståelighed frem for forståelighed. Fordi en selvmodsigelse netop er et tegn på, at der er noget, vi ikke har forstået, og dette i fravær af en afklaring ikke hjælper på forståelsen.

Og så synes jeg også det er underligt, at du i denne sammenhæng fremhæver den enkeltes stillingtagen som et gode i denne situation. De fleste selvmodsigelser eller paradokser, jeg er stødt på har jeg netop haft utroligt svært ved at løse uden hjælp. Det er vel derfor, de virker som selvmodsigelser...

Citat:
Za: Er det i virkeligheden ikke snarere sådan, at disse snørklinger og selvmodsigelser gør troskomplekset til en labyrint, som det er sværere at finde hoved og hale i? Det ville både forklare hvorfor der er så mange tolkninger, og hvorfor selvmodsigelserne kan være med til at forstærke troen.

S-s: Man kan finde masser af snørklede elementer, og troskomplekset kan være temmelig labyrintisk, det er rigtigt. Hvad der forstærker troen er svært at sige, ...

Jeg forsøgte at dreje spørgsmålet henad, om ikke uforståeligheden fastholder folk i en irrationel tro, netop i kraft af sin uforståelighed, der ’freder’ troens genstand for den kritiske analyse, vi normalt laver af alt omkring os?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#58694 - 21/02/2006 15:33 Re: Paradoksets styrke [Re: Zaphod]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Zaphod

Jeg giver dig gerne ret i, at en klar, forståelig, entydig forklaring er langt bedre end et paradoks. Men kunne man ikke også sige, at et paradoks er bedre end slet ingen forklaring? Et eksempel: I fysikken taler man om, at lyset både kan beskrives som bølger og som partikler. Ingen af de to beskrivelser er fuldstændig dækkende, og på mange måder modsiger de også hinanden – altså en paradoksal forklaring. Men mon ikke, du vil give mig ret i, at det er bedre at have begge beskrivelser i stedet for kun den ene eller slet ingen? Måske kunne det endda også tænkes, at dette paradoks er et skridt på vejen mod den endelige dækkende, entydige beskrivelse af lyset?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#58695 - 21/02/2006 16:39 Re: Paradoksets styrke [Re: Nikolaj]
Zaphod
Bruger

Hej Nikolaj

Du skrev:
Citat:
Ni: Jeg giver dig gerne ret i, at en klar, forståelig, entydig forklaring er langt bedre end et paradoks.

Godt!

Citat:
Ni: Men kunne man ikke også sige, at et paradoks er bedre end slet ingen forklaring?

Nej!
For et paradoks er ingen forklaring.

Citat:
Ni: Et eksempel: I fysikken taler man om, at lyset både kan beskrives som bølger og som partikler. Ingen af de to beskrivelser er fuldstændig dækkende, og på mange måder modsiger de også hinanden – altså en paradoksal forklaring.

Jeg er uenig. Lyset er ikke et paradoks.

'Paradokset' opstår, hvis man tror, at fordi man kan beskrive lyset som en bølge og som en partikel, er lyset en bølge og en partikel. Det er lyset ikke. 'Paradokset' opstår her i og med, at vore sanseapparater er indrettet til en makro-verden hvor den klassiske fysik hersker. Det er intet under at vi ikke 'forstår' lyset (vel at mærke hvis vi insisterer på at lyset skal underkaste sig os og vore newtonske forudsætninger) og derfor opfatter det som et paradoks. Men de to beskrivelser passer jo netop sammen fx ved
E = h · f ,
hvor E er lyspartiklens (kvantets) energi, h Plancks konstant og f lysbølgens frekvens. Altså er de to beskrivelse på ingen måde gensidigt udelukkende; det er de kun, hvis vi forveksler dem med noget på 'vores størrelsesniveau'; fx en bogstavelig bølge.

Paradokset afløses altså af forståelse, fordi paradokset er indikatoren på, at der er noget, vi har misforstået.

Citat:
Ni: Men mon ikke, du vil give mig ret i, at det er bedre at have begge beskrivelser i stedet for kun den ene eller slet ingen? Måske kunne det endda også tænkes, at dette paradoks er et skridt på vejen mod den endelige dækkende, entydige beskrivelse af lyset?

At du opfatter partikel/bølge-beskrivelsen som paradoksal eller som værende ikke-endelig, ufuldstændig, viser (som jeg startede med at sige), at noget var galt. I dette tilfælde var det faktisk ingen af beskrivelserne, men din tolkning af dem, der var forkert; en mulighed jeg glemte i de tidligere indlæg. Lyset er så forstået som det bliver, og du skal ikke sidde og vente på, at dette 'paradoks' går over med tiden. Det er ikke noget rigtigt paradoks.

Paradokset er indikator for en forståelsesfejl, enten i data eller vores tolkning. Naturen er aldrig i selv tvivl om, hvad den er.

Endnu en gang: paradokset i sig selv forklarer ikke noget, og at fremhæve det som en styrke -- foruden den inspirationskilde, det er -- mener jeg er underligt, og dybest set det samme som at prise uvidenheden, u-forståelsen.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#58696 - 22/02/2006 00:57 Der er én som ikke hører om en Jesus [Re: Vandrer]
Vandrer
Bruger

Kære Venner

Det store spørgsmål er, om de, som ikke får kendskab til Jesus, vil gå fortabt....
Det ligger implicit i mange udsagn, at fortabelsen venter den uvidende; for der er kun frelse ved Jesus.

Mange kristne har ikke noget svar på spørgsmålet.
Skønt deres svar ser ud til at være; ja de går fortabt; så enten tøver de med at svare, eller de må indrømme; vi ved det ikke, men det rører os alle. Der er én, som fornægter en Jesus, nogle vi måske ikke kan nå, selvom vi dog ser dem hver dag. Hvad med dem alle sammen; kan man sige i samme tanke; så meget mere må vi hver dag medvirke til at udbrede frelsen.

Nogle anser det for spekulativt, at søge svar; for "Svaret" er jo givet...
Det gør jeg ikke; for når først vi ivrigt er med til at tænde en brand, hvor ihærdige må vi da ikke være for, at finde stier ud af den.

Kan du forklare, hvad der gør, at denne Frelses?

Omvendelse efter døden er absolut en mulighed, men man ved efter sigende ikke nok om det, så man har fundet noget der kan bygges en lære på.
Jeg finder det absolut værd, at arbejde med dødsoplevelsen, for at finde ud af hvad der sker og måske, hvor eventuelle grænser måtte være.

Jeg vil nu ikke tage udgangspunkt i hvad der sker i døden, men hvad der sker i livet, for at finde noget, som kan føre til frelsen, selv for den, som aldrig får mulighed for at høre om Jesus i dette liv.

Jeg finder det indlysende at Lyset, som oplyser ethvert menneske, er indgangsvinklen til at finde skriftsteder, som peger hen imod frelse, også for den der ikke nås med evangeliet. Jeg taler ikke om frelse for alle, men om, at frelsen ikke er betinget af, at man har hørt om Jesus. Her sætter jeg ikke spørgsmålstegn ved, hvad Jesus har gjort, men tager det nærmest som givet, at vi må finde effekten i alle Mennesker.

Dette Lys, er vi kristne ikke ene om at kende til.
Det kan godt være, at vi i Jesus ser, det kommer til udtryk i Skønhed og Værdighed, men Gud lader sit Lys skinne for alle. Dette Lys, det er ikke noget, som kun står om i Bogen. Det er et Lys, som ér i Mennesker, men vi kan læse om det i en bog.
På den anden side, den som aldrig hører om Jesus, må enten modtage det gennem sin religion, eller via naturmetoden. Om så de skal famle sig frem til Guds Rige, så er det muligt for dem, få del i Det evige Liv.

Noget andet er:
Jeg vil ikke tage fat på det i aften, men blot spørge; hvilken Jesus?

Pax & Bonum

Vandrer

Ændret af Vandrer (22/02/2006 01:02)

עבד יהוה

Til toppen 
#58697 - 22/02/2006 01:44 Re: Paradoksets styrke [Re: Zaphod]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Zaphod,

Du skrev:

Citat:
Hej Sandheds-søger.

Du skrev:
Citat:
Za: Undskyld mig, men det er noget fis. En selvmodsigelse er et sikkert tegn på, at vi er på afveje; at vi har fat i noget som på den ene eller anden måde er forkert.

S-s: Tja, det er godt nok noget fis det du skriver for nu at blive i din egen tone, og så siger jeg også undskyld. En selvmodsigelse i form af et paradoks er ikke et sikkert tegn på noget som helst. Det er i sig selv blot en en selvmodsigelse i form af et paradoks. Hvad der ellers ligger i det må komme an på hvad der bliver sagt eller skrevet i det pågældende tilfælde.

Za: Det er et klokkeklart tegn på, at begge påstande involveret i paradokset ikke kan være sande på én gang. Det er ikke nødvendigvis et tegn på, at der overhovedet er en sand påstand, men hvis der er, er der kun én..

Meningen med at bruge et paradoks i en filosofisk sammenhæng er at bryde læserens eller tilhørerens vanetænkemønster ved at give et billede eller en historie som forstyrrer hans/hendes normale logiske sans, således at han/hun er tvunget til at tænke anderledes end sædvanlig og kan være åben for noget nyt, specielt hvis det kan åbne for spontane indfald eller tanker, altså tanker som IKKE kommer på grund af en logisk følgeslutning. Pointen er således IKKE hvorvidt det ene eller andet element i paradokset er sandt eller ej, for det er IKKE elementerne i det der bliver sagt (eller skrevet) der er det essentielle, men derimod de tanker, overvejelser, slutninger som opstår hos personen som studerer paradokset.

Citat:
Jeg har muligvis tolket for meget ind i det, du skrev, men som jeg forstod dig kunne et paradoks/selvmodsigelse ikke blot give anledning til forundring og interesse (enig), men ligefrem til en styrkelse af troen. Hvis det vitterligt er tilfældet, og idet jeg går ud fra at du mener en styrkelse af troen er godt, synes jeg du priser uforståelighed frem for forståelighed. Fordi en selvmodsigelse netop er et tegn på, at der er noget, vi ikke har forstået, og dette i fravær af en afklaring ikke hjælper på forståelsen.

Det kommer meget an på hvordan man bruger ordet "tro". Jeg betragter "tro" som en kvalitet i sig selv. Det er lidt svært at forklare. For mig ser det ud til at du selv giver udtryk for at være i besiddelse af en stær tro, og at den bla.a. ytrer sig i en tro på at forståelse er betydningsfuldt, du vil gerne have klarhed og det ser ud til at den også ytrer sig i, at du tror på at der er styrke i klarhed. Det er muligt at du ikke vil kalde det "tro". Men det er ihvertfald IKKE mistro og jeg kan heller ikke rigtig se at man kunne kalde det mangel på tro.

Citat:
Og så synes jeg også det er underligt, at du i denne sammenhæng fremhæver den enkeltes stillingtagen som et gode i denne situation. De fleste selvmodsigelser eller paradokser, jeg er stødt på har jeg netop haft utroligt svært ved at løse uden hjælp. Det er vel derfor, de virker som selvmodsigelser....

Jeg kan godt lide at du bruger udtrykket "virker" i sætningen: "Det er vel derfor, de virker som selvmodsigelser...", fordi det kan meget vel tænkes at selvmodsigelserne kan være tilsyneladende.

Ligeledes er det meget sandsynligt at man ofte må have hjælp for at få en forståelse.

En grund til at jeg fremhæver den enkeltes egen indstilling og stillingtagen er, at det er den enkeltes egen involvering og udvikling der står på spil. At man søger hjælp er IKKE en modsigelse til at man selv vil udvikle sig og forøge sin personlige forståelse, det kan i allerhøjeste grad snarere være en styrkelse. Vi lever i et samspil med hinanden i en stadig balance imellem en individuel og en social udvikling. Det individuelle og det sociale er forresten netop noget der ofte bliver sat op som noget der modsiger eller modarbejder hinanden, og det er jo meget apropos når vi snakker om paradokser. Men jeg vil mene at livet bliver mere harmonisk når det individuelle og det sociale samarbejder. Tænk på en symfoni (jeg er musiker så for mig er det nærliggende). En symfoni er netop fantastisk hvis de individuelle instrumenter fremhæver hinanden på grund af deres forskellighed i den sociale sammenhæng en symfoni er.

Citat:
Jeg forsøgte at dreje spørgsmålet henad, om ikke uforståeligheden fastholder folk i en irrationel tro, netop i kraft af sin uforståelighed, der ’freder’ troens genstand for den kritiske analyse, vi normalt laver af alt omkring os?

Jeg ved ikke i øjeblikket hvad jeg skal sige om det, så det må være nok i denne omgang.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#58698 - 22/02/2006 02:08 Re: Paradoksets styrke [Re: Sandheds-søger]
Watson
Bruger

Hej, Lars Peter!

Du citerede Zaphod for dette: " Jeg forsøgte at dreje spørgsmålet henad, om ikke uforståeligheden fastholder folk i en irrationel tro, netop i kraft af sin uforståelighed, der ’freder’ troens genstand for den kritiske analyse, vi normalt laver af alt omkring os?" Og svarede nok lidt vigende: " Jeg ved ikke i øjeblikket hvad jeg skal sige om det, så det må være nok i denne omgang."..

Få har vel haft større flir for tilværelsens paradokser end hin oldkinesiske naturfilosof ved navn Lao Tse {:Den Gamle}. Bl.a. gjorde han opmærksom på flg forhold, som jeg her stiller til skue i den engelske {og bedste} version: "Turning back is how the Way moves; weak are the Means it employs." Jeg har før leveret Zaphod en præcis redegørelse for samme sag - dog næppe med større succes.
----------------------------------------------------------------------------

Mvh, pMn

Til toppen 
#58699 - 22/02/2006 10:02 Re: Paradoksets styrke [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod, du skriver til Sandheds-Søger:
Citat:

Jo, det kan du nok have ret i, og sådan må det være. Kristen tro er ifølge sin natur, irrationel. Ikke irrationel i betydningen meningsløs eller planløs, men i den betydning, at den ikke kan forklares med fornuften alene. Så måtte vi nemlig udelukke underet, som bestemt ikke kan gives nogen videnskabelig forklaring, men må tages til efterretning. Eller afvises.

Det er et under - grænsesprængende for ratio - når kendte naturlove brydes. Og det er jo netop det, Jesus gør. At Jesus er Gud, og samtidig menneske, at han han foretager dødeopvækkelser, at han selv opstår fra døden og i en periode derefter lever sammen med sine venner, taler med dem, spiser med dem osv, alt dette og meget mere må siges at være irrationelt.

Et paradoks er ikke - i hvert fald ikke nødvendigvis - en reel selvmodsigelse, men en tilsyneladende selvmodsigelse.

Hvis du nu, for tankeeksperimentets skyld, forestiller dig, at der findes en magt, lad os kalde ham Gud, som er større end, og overordnet os mennesker, og hvis visdom er ubegrænset, så er det vel ikke så sært, at han ikke holder sit virke inden for den begrænsede menneskelige forståelsesramme?

Jeg ved ikke om det er en myte, men jeg mener at have hørt, at Einstein hævdede, at hvis nogen påstod at have forstået realitivitetsteorien, så havde de i hvert fald netop ikke forstået ... Og jeg forestiller mig Einstein som et rent støvfnug i sammenligning med Guds visdom.

I 1.Korintherbrev står der: – der står jo skrevet:
De vises visdom vil jeg ødelægge,
de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre.
Hvor er de vise henne, hvor er de skriftkloge, hvor er denne verdens kloge hoveder? Har Gud ikke gjort verdens visdom til dårskab?
For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om .... For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger ... [........]
For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.

Det kan læses som en ganske fornærmende tekst - for er det nu meningen at man skal være en totaltumbe for at kunne bekende sig til den kristne tro?
Nej, bestemt ikke!
Men det er nok nødvendigt at se i øjnene, at vores hjerner - uanset IQ - er for små til at rumme Guds visdom. Det skal dog ikke forhindre nogen i at granske teksterne, og på en forunderlig måde sker der tit det, at de åbner sig mere og mere, jo mere man med et åbent sind beskæftiger sig med at læse og lytte ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58700 - 22/02/2006 16:16 Re: Paradoksets styrke [Re: Sandheds-søger]
Zaphod
Bruger

Hej Sandheds-søger

Vi er nok ikke så uenige, som jeg først troede, og der er derfor heller ikke noget i dit indlæg, der rigtig får mig på barrikaderne.

Undtagen dette:

Citat:
S-s: Det kommer meget an på hvordan man bruger ordet "tro". Jeg betragter "tro" som en kvalitet i sig selv. Det er lidt svært at forklare. For mig ser det ud til at du selv giver udtryk for at være i besiddelse af en stær tro, og at den bla.a. ytrer sig i en tro på at forståelse er betydningsfuldt, du vil gerne have klarhed og det ser ud til at den også ytrer sig i, at du tror på at der er styrke i klarhed. Det er muligt at du ikke vil kalde det "tro". Men det er ihvertfald IKKE mistro og jeg kan heller ikke rigtig se at man kunne kalde det mangel på tro.

Det ser lidt ud til, at du falder tilbage til det temmeligt klassiske, teistiske trick med at gøre også ateister troende.

Bare for at gøre det klart: jeg er ikke troende.

Jeg har nogle overbevisninger, der er baseret på mine oplevelser gennem livet -- og menneskehedens som sådan. De er ikke i modstrid med sund fornuft eller videnskabens resultater, de kræver et minimum af (især ubegrundede) forudsætninger, og de er så vidt muligt baseret på testbare observationer.

Det er ikke det samme som en religiøs tro, og jeg anser ikke "tro" som sådan som værende en ønskværdig ting. Tro vender vores opmærksomhed indad, forsøger at finde meningen i vores egen navle og former omverdenen i vort billede (i vore egne øjne). Det er ikke det menneskeheden har brug for, og det er ikke de egenskaber, der har gjort vort samfund rigt, fredeligt og harmonisk.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#58701 - 22/02/2006 16:20 Re: Paradoksets styrke [Re: Watson]
Zaphod
Bruger

Hej Watson

Du skrev:
Citat:
Wa: Få har vel haft større flir for tilværelsens paradokser end hin oldkinesiske naturfilosof ved navn Lao Tse {:Den Gamle}. Bl.a. gjorde han opmærksom på flg forhold, som jeg her stiller til skue i den engelske {og bedste} version: "Turning back is how the Way moves; weak are the Means it employs." Jeg har før leveret Zaphod en præcis redegørelse for samme sag - dog næppe med større succes.
----------------------------------------------------------------------------

Nej, for det, du skriver giver ingen mening.
Du gør netop det, jeg troede Sandheds-søger var fortaler for: lader røg og teatertorden være en kvalitetsparameter.

Hvorfor skriver du ikke, hvad du mener?
"Turning back is how the Way moves; weak are the Means it employs."

Hvad i alverden betyder det? Hokuspokus og magiske besværgelser, der iklædes dybsindighedens gevandter uden reelt at have noget indhold?

Så længe du bare præsenterer løsrevne brudstykker af én sætnings længde forbliver det mig uforståeligt.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#58702 - 22/02/2006 16:44 Re: Paradoksets styrke [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod - du skrev:

Citat:
Tro vender vores opmærksomhed indad, forsøger at finde meningen i vores egen navle og former omverdenen i vort billede (i vore egne øjne). Det er ikke det menneskeheden har brug for, og det er ikke de egenskaber, der har gjort vort samfund rigt, fredeligt og harmonisk.

Det kan da umuligt være kristen tro du her har på briksen? Spiritualitet/meditation/religiøsitet åndelighed - ja, i mange tilfælde: Den indadrettede søgen efter det guddommelige.

Men kristen tro og bøn er lige netop det stikmodsatte: At blikket og tanken fjernes fra vores egen navle, vores personlige mere eller mindre hjemmelavede åndelige oplevelser og følelser og i stedet rettes mod den virkelige virkelighed, den overordnede sandhed, nemlig Jesus Kristus ...

Jeg ved godt at du ser helt anderledes på sagen, men jeg måtte op og råbe lidt på min barrikade!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58703 - 22/02/2006 17:29 Re: Paradoksets styrke [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
Citat:
kr: Det kan da umuligt være kristen tro du her har på briksen? Spiritualitet/meditation/religiøsitet åndelighed - ja, i mange tilfælde: Den indadrettede søgen efter det guddommelige.

Jo.

Jeg ved godt, at du må mene, at kristendommen er noget helt, helt andet end de tusindvis af andre religioner på markedet, men selvfølgelig er det ikke det. Og det er præcis de subjektive sandheder, jeg synes vi burde se at blive os kvit. Som nationalisme, racisme og andre former for chauvinisme eller intolerance, tjener de intet godt formål i en globaliseret verden.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#58704 - 22/02/2006 19:58 Paradoksalt Styrkeforhold [Re: Zaphod]
Watson
Bruger

Til Zaphod - som sagt... Ref. Watson /Lao Tse: »Turning back is how the Way moves; weak are the Means it employs.«.. "Hvad i alverden betyder det? Hokuspokus og magiske besværgelser, der iklædes dybsindighedens gevandter uden reelt at have noget indhold? Så længe du bare præsenterer løsrevne brudstykker af én sætnings længde forbliver det mig uforståeligt."

Ligesom det efterlader mig en kende fortumlet, når du folder dig ud i fysikens formel 1-ræs: Værsågod - sort på hvidt! Når det netop ikke handler om hvad loddes kan med teknisk udstyr af nogen art. Ifølge min bog er selve forståelsen & meningsdannelsen kun at betragte som forsinket energi - ja, så meget desto mere den materie, traditionel forskning sætter sin lid til...

Hvis jeg på nogen måde fornærmer din blændende intelligens, må du nok have mig undskyldt: Det skulle velsagtens kunne undgås! Muligvis er forskellen på en lille burhane som fornuften og så den højere logik simpelthen for vidtløftig en sag at diskutere. Jeg har som antydet belemret dig med nedenstående ved en tidligere lejlighed, hvilket kun førte mishagsytringer med sig. Men lad os blot for prins Knud gjøre det om igen...

»0 & + anbragt oveni hinanden danner det gamle soltegn = symbol for ursolen. Ikke just som den fysiske stjerne, men som livslysets kilde betragtet. For nu at angive, der i en livscyklus altid er tale om en proces - altså for at illustrere 'bevægelse' - åbnes denne cirkel, hvorved opstår de to varianter af tegnet swastika; det ene* svarende til hagekorset, {som dog normalt er stillet på højkant}.

Det højredrejede kors [pos.ladet] betegner 'evolution' og indbefatter åndelig udvikling {kaldet forvandling}, medens det venstredrejede [neg.ladet] betegner 'involution* - den materielt betonede udvikling, der består i alskens afskygninger af det første aspekt {forandring}.
«
Frit efter bogen Grundsymboler af Gotfred Mortensen.

At inerti udgør et fremherskende aspekt ved sidstnævnte fænomen-kategori, kommer næppe for den opmærksomme læser som et chockerende moment. Faktisk er det det lav-klasseforekomsternes grovkornede virkefelt... Eksemplets gyldighed som paradoks ufortalt: Vi er som lysende væsener ikke nødvendigvis bundet dertil... Dog var det såklart en fordel ikke at 'vide' sig ihjel!

Mvh, pMn

Til toppen 
#58705 - 23/02/2006 18:15 Re: Paradoksalt Styrkeforhold [Re: Watson]
Zaphod
Bruger

Hej Watson

Du skrev:
Citat:
Wa: Turning back is how the Way moves; weak are the Means it employs.

Za: Hvad i alverden betyder det? Hokuspokus og magiske besværgelser, der iklædes dybsindighedens gevandter uden reelt at have noget indhold? Så længe du bare præsenterer løsrevne brudstykker af én sætnings længde forbliver det mig uforståeligt."

Wa: Ligesom det efterlader mig en kende fortumlet, når du folder dig ud i fysikens formel 1-ræs: Værsågod - sort på hvidt! Når det netop ikke handler om hvad loddes kan med teknisk udstyr af nogen art. Ifølge min bog er selve forståelsen & meningsdannelsen kun at betragte som forsinket energi - ja, så meget desto mere den materie, traditionel forskning sætter sin lid til...

Jeg ved ikke af, at jeg bruger mange formler i dette forum, men jeg taler om reelt eksisterende begreber i termer der er lige ud ad landevejen.
Det kan jeg ikke beskylde dig for, og jeg forstår heller ikke, hvad "forsinket energi" betyder. Det har jeg aldrig hørt om før. Jeg ved heller ikke hvordan forståelse og energi kan være det samme?

Citat:
Wa: Hvis jeg på nogen måde fornærmer din blændende intelligens, må du nok have mig undskyldt: Det skulle velsagtens kunne undgås!

Det tror jeg ikke du behøver at frygte. Jeg synes bare hverken der er hoved og hale i din fremstilling, og jeg føler ikke det er min skyld. Så jeg føler mig bestemt ikke fornærmet.

Citat:
Wa: Muligvis er forskellen på en lille burhane som fornuften og så den højere logik simpelthen for vidtløftig en sag at diskutere. Jeg har som antydet belemret dig med nedenstående ved en tidligere lejlighed, hvilket kun førte mishagsytringer med sig. Men lad os blot for prins Knud gjøre det om igen...

Hvad mener du med højere logik?
Jeg tror ikke jeg er kommet med mishagsytringer, blot slået ud med armene. Og hvis jeg ikke forstod dig første gang tror jeg ikke nødvendigvis vejen frem er blot at gentage dig selv.

Citat:
Wa: »0 & + anbragt oveni hinanden danner det gamle soltegn = symbol for ursolen. Ikke just som den fysiske stjerne, men som livslysets kilde betragtet. For nu at angive, der i en livscyklus altid er tale om en proces - altså for at illustrere 'bevægelse' - åbnes denne cirkel, hvorved opstår de to varianter af tegnet swastika; det ene* svarende til hagekorset, {som dog normalt er stillet på højkant}.

Det højredrejede kors [pos.ladet] betegner 'evolution' og indbefatter åndelig udvikling {kaldet forvandling}, medens det venstredrejede [neg.ladet] betegner 'involution* - den materielt betonede udvikling, der består i alskens afskygninger af det første aspekt {forandring}.
«
Frit efter bogen Grundsymboler af Gotfred Mortensen.

Interessant. Hvad vil du sige med dette?
Hvilken interesse har vi i gamle symboler i denne diskussion?

Citat:
Wa: At inerti udgør et fremherskende aspekt ved sidstnævnte fænomen-kategori, kommer næppe for den opmærksomme læser som et chockerende moment.

Med "sidstnævnte fænomen-kategori" mener du da "involution"?
Og hvad betyder det, at inerti er fremherskende her?

Citat:
Wa: Faktisk er det det lav-klasseforekomsternes grovkornede virkefelt... Eksemplets gyldighed som paradoks ufortalt: Vi er som lysende væsener ikke nødvendigvis bundet dertil... Dog var det såklart en fordel ikke at 'vide' sig ihjel!

Lav-klasseforekomsterne? Hvad betyder det?
Hvorfor er vi ikke bundet af paradokset?
Og hvorfor er det en fordel ikke at vide sig ihjel? Betyder det at det er godt ikke at forstå for meget?

Hvorfor skriver du ikke bare på et forståeligt dansk?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#58706 - 24/02/2006 06:54 Re: Paradoksalt Styrkeforhold [Re: Zaphod]
Watson
Bruger

Hej igen, Zaphod!

Ref, W: "Turning back is how the Way moves; weak are the Means it employs. {<>} Ifølge min bog er selve forståelsen & meningsdannelsen kun at betragte som forsinket energi - ja, så meget desto mere den materie, traditionel forskning sætter sin lid til."

Fra det øjeblik, man får en ide - og til man har dannet sig et indtryk af dens beskaffenhed samt evt kvalitet, sandsynlige konsekvenser iberegnet - går der vel nogen tid... Just mht gennemførelse af samme proces, anser jeg ikke mig selv for specielt utålmodig. Produktet af sådant arbejde kan vel siges at høre til småtingene; men det er hvad jeg kalder tankestof: Altså hverken ånd eller egentlig materie, men ligesom et mellemled...

Jeg fik netop den ide at vi kanske taler forbi hinanden af én bestemt grund. Og selvfølgelig kan der være tale om adskillige grunde: Se, nu har jeg 'behandlet' sagen vedr min ide således at ingen behøver kalde Watson et øgenavn hvis det skulle vise sig, noget andet var tilfældet. {Ihvertfald ikke derfor!} Ja, hvad kan vi så lære..? Nej, hør: Vi blev jo slet ikke færdige...

At springe til konklusioner kan være særdeles ufordelagtigt, især når det kikser - så langt kan vi nok være enige. Min ide gik i al sin enkelhed ud på at jeg burde sætte mig ind i din tankegang for at opklare gåden om dine vanskeligheder med at se, hvad jeg mener. Skal vi tage den én gang til? Nå, spøg tilside!.. Jeg skønner, du må være skolet i at afkode udredninger for hvilke det gælder, at deres tolkning på forhånd er nøje fastlagt. Og det slår mig nu, jeg har det omtrent på samme måde!

Hvad er så problemet?.. Da vi nu befinder os i et forum, hvor dét at filosofere over de mest gådefulde udsagn, man vel kan opdrive, haver sin berettigelse - oven i købet med {formodet} henblik på det 'åndsvidenskabelige' felt - kan jeg nok til en vis grad sætte mig ind i den mere matematisk disponerede forstands kvaler: Man må da kunne pinde sagen ud i såvel spåner som flis og savsmuld - ja, der findes der vel næppe så lidet gran ingen glød kan slås deraf..?

Sagen er blot dén at mit begrebsapparat er indstillet på en ganske anden bølgelængde: Jeg tænker fortrinsvis i helhedsbilleder, imens du hovedsagelig beskæftiger dig med enkeltstående fænomener, hvor sammensat de så end måtte forekomme. Når jeg fx ynder at citere Lao Tse, beror det på flg verdensanskuelse: "Naturens gåde kan ikke løses ved at undersøge dens enkelte dele." LT. Men lad os for en kort stund vende tilbage til dét med opklaringsprocessen:::

Ét er nemlig den praktiske gennemførelse heraf. Noget andet imidlertid hvilken styring af dette forløb, der står til ens rådighed, eller med andre ord: Hvad inspirerer netop denne & hin udlægning af sagen? Thi jeget er på sin vis et organisk væsen - hvis legeme dog udelukkende består af erkendelse; altså ligesom 'billedet' på dets fysiske fremtrædelsesform... Atter en påstand, som du nok vil tage 'videnskabelig' afstand fra! Nu håber jeg heller ikke at skulle kede dig til døde - så hvad med om vi liner spørgsmålene op herunder og forsøger at danne os et lille overblik?

Citat, Z: "Jeg ved ikke af, at jeg bruger mange formler i dette forum, men jeg taler om reelt eksisterende begreber i termer der er lige ud ad landevejen. Det kan jeg ikke beskylde dig for, og jeg forstår heller ikke hvad "forsinket energi" betyder. Det har jeg aldrig hørt om før. Jeg ved heller ikke hvordan forståelse og energi kan være det samme?".. {><} Mht formler: Det har jeg nok aldrig sagt, du gjorde! Ad 2: Forståelse {som verbum, forstås} kræver {mental} energi. Og at noget sådant måtte findes bundet i stoffet er næppe den ædle fysiker helt uantageligt. "Jeg synes bare hverken der er hoved og hale i din fremstilling, og jeg føler ikke det er min skyld. Så jeg føler mig bestemt ikke fornærmet." {><} Godt! "Hvad mener du med højere logik?" {><} Blot endnu et veritabelt postulat.

Z: "Jeg tror ikke jeg er kommet med mishagsytringer, blot slået ud med armene. Og hvis jeg ikke forstod dig første gang tror jeg ikke nødvendigvis vejen frem er blot at gentage dig selv." Nej, bevares - men 1: Det var før LA smed mig ud af ID med sin latterlige begrundelse. Og 2: Gentagelse bremser forståelsen? Well, min kortfattede kommentar til 'materien' {>GM<} var ment befordrende. "Interessant. Hvad vil du sige med dette? Hvilken interesse har vi i gamle symboler i denne diskussion?" Hvad mener du egentlig med interesse, kære ven?

Z: "Med 'sidstnævnte fænomen-kategori' mener du da "involution"? Og hvad betyder det, at inerti er fremherskende her?." 1: Ja! -2: Efter hvad jeg kan komme i tanker om, så betyder 'inerti' på dit fagsprog vel nærmest friktion. Og medens Den store Ånd uafladelig er i bevægelse, drives 'verdenshjulet' ifølge sagens natur avet om. Jeg skal ikke just her komme nærmere ind på hvad glosen 'møllesten' i Jesu billedbog symboliserer. Men i fiktiv {litterær} forstand betyder inerti vel også træghed.

Z: "Lav-klasseforekomsterne... Hvad betyder det? Hvorfor er vi ikke bundet af paradokset? Og hvorfor er det en fordel ikke at vide sig ihjel? Betyder det at det er godt ikke at forstå for meget?"" 1: Har du læst ovenstående vrøvlehistorie, vil en del af brikkerne muligvis være faldt på gulvet. Men jeg kaster ikke dén slags omsvøb i grams uden skyggen af et forklaringsproblem... "Hvorfor skriver du ikke bare på et forståeligt dansk? Ja, dér må jeg vist blive dig svar skyldig. Men kom endelig igen, hvis du mener, det nytter noget.

Mvh, pMn

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær