Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#5851 - 26/11/2002 01:56 Reaktion på "vil Gud i GT kun frelse Israel"
Anonym
Anonym

Jeg vil blot tilføje en kommentar til Leif Andersens svar på, hvorfor Gud siger til israelitterne i GT, at de skal udrydde andre folkeslag. Er det fordi Gud kun holder med Israel?
Hvis man læser i 5 Mos kap 9 giver Gud en forklaring på, hvorfor han fordriver folkene, der boede i landet (v4):" Men når Herren din Gud jager dem væk foran dig, så sig ikke til dig selv, at det skyldes din egen retfærdighed, at Herren har ført dig ind i dette land, for at du skulle tage det i besiddelse; nej, det er på grund af disse folks uretfærdighed, at Herren driver dem bort foran dig."

De må altså bære deres egen straf! Og Gud advarer senere Israel mange gange med, at han vil udrydde Israel ligesom han udrydde de andre folkeslag, hvis de dyrker de samme afguder. Netop derfor måtte de ikke bare gå ind i landet og overtage deres jord og huse - for tænk, hvis de begyndte at overtage landets afgudsdyrkeri.

Til toppen 
#5852 - 26/11/2002 12:52 Re: Reaktion på "vil Gud i GT kun frelse Israel"
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hmmm, jeg kan ikke helt acceptere det [at alle andre end jøderne havde afguder og var onde] som en måde at komme uden om den daværende kultur. Hvis man læser GT som den er, er det tydeligt at Gud fremstår som en lokal stammegud, der fører de sædvanlige krige mod andre stammeguder. Tilnærmelsesvis som den græske eller nordiske mytoliogi, blot hvor de lokale stammeguder ikke "er venner" med de andre guder.

Dette både relateret til den måde Gud beskrives på i GT og den måde Gud virker på. Der er jo mange steder hvor Gud benævnes som Isreals Gud, hvilket man - med NT - kan vende til "de troendes" Gud, men holder man GT som den er, vil de fleste ikke kunne komme uden om, at det er en lokal Gud. Ligeledes kæmper Gud mod guderne i Egypten. Og i krige er Gud også deltagende som "gudelig strateg og general". Og slutteligt beskrives der specialt i Mosebøgerne "guder" og lignende i flertal.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til dette, men jeg er faktisk overbevist om, at den Gud der beskrives i GT er temmelig afgrænset - noget, jeg tydeligt finder frem til ved at læse GT. Imidlertid kan jeg "ignorere" det ved at sammenholde GT med NT og fastslå, at det for forståelsens skyld var nødvendigt med denne beskrivemetode på det tidspunkt med den kultur.

Hvorfor Gud så kun virker lokalt, har jeg endnu ikke fået noget svar på.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#5853 - 26/11/2002 20:12 Lokal Gud i GT? [Re: Machine_A]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Machine A.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du kun kan finde Gud som en lokal Gud for Israel i GT. Det er rigtig nok, at Gud har indgået en særlig pagt med Israel som sit ejendomsfolk. Men der er altså også et universelt perspektiv mange steder.

Vi kunne jo starte med det helt elementære, at Gud beskrives som Himlens og Jordens og alle menneskers skaber. Han har ikke kun skabt israelitterne.

Da Gud kaldte på Abraham, gav han ham løftet: I dig skal alle jordens slægter velsignes. 1. Mos. 12, 3. En lokal stammegud ville næppe velsigne alle jordens slægter, men kun dem på hans eget område.

Profeterne, især Esajas, har mange steder et universelt udblik til alle folk på jorden. I profetierne om Herrens tjener = Messias står der fx, 42, 4:"Han bliver ikke svag og knækkes ikke, til han har ført retten igennem på jorden; de fjerne øer venter på hans belæring".
Eller 49, 6: "Det er ikke nok, at du som min tjener skal genrejse Jakobs stammer og føre Israels overlevende hjem, derfor gør jeg dig til et lys for folkene, for at min frelse skal nå til jordens ende".
Disse steder og flere til hører bestemt også med til "GT, som det er"!

Så det er meget stærkt pointeret, at Gud netop ikke er en lokal stammegud.
Derimod, hvis han er Skaberen, den Eneste, så må alle de andre folks guder jo være afguder.

Den altomfattende vinkel føres videre i NT, fx i missionsbefalingen.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#5854 - 27/11/2002 08:45 Re: Lokal Gud i GT? [Re: AnnePande]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Jeg kom lige til at tænke på at Gud jo også i GT bruger andre konger med andre guder til at gå imod Israel - Babylonerkongen fx -

Gud brugte ham, hans egen gud gjorde ikke modstand (måske fordi Gud er den stærkeste). Babylonerkongen blev brugt til at eksikvere en dom fra Gud over Israel som lød på 70 år i eksil. Derefter befalede Gud at Isralitterne skulle vende hjem igen, det rettede babylonerkongen sig også efter.....

Hvilken stammegud ville gøre det mod SIN stamme? Hvorfor gjorde Gud det?

Det var fordi Isralitterne ikke fulgte ham, han ville tugte (den man elsker tugter man) dem for at de skulle vende tilbage til ham.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær