0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#58468 - 17/02/2006 16:35
Re: Hold MIG uden for undskyldninger...
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Machine A, Jeg lader dit svar stå. Det kræver vist ikke gensvar!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#58469 - 17/02/2006 16:37
Re: Muslimerne har forsømt at holde orden i eget h
|
Bruger
|
Hej Evo, Jeg havde skrevet et langt og velformuleret svar, men forummet åd det. Jeg havde vist været for længe om det. Nu orker jeg ikke at genskabe det. Så jeg vil lade dine bemærkninger stå uantastet.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#58470 - 17/02/2006 16:50
Re: Muslimer har forsømt at holde orden i eget hus
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Evo, Jeg havde skrevet et langt og velformuleret svar, men forummet åd det. Jeg havde vist været for længe om det. Nu orker jeg ikke at genskabe det. Så jeg vil lade dine bemærkninger stå uantastet. mvh LarsBj
Det er jeg ked af, for jeg læser altid dine velformulerede indlæg med stor fornøjelse - uanset om vi er enige eller uenige.
Jeg har i øvrigt selv flere gange oplevet, at forumet har ædt et langt indlæg. Formentlig er teknikken indstillet, så vi kun har et bestemt tidsrum til at skrive indlægget i, hvilket især rammer - ødelægger! - netop de indlæg, som man gør sig særlig stor umage med.
Derfor har jeg nu gjort det til en vane at kopiere teksten ved tidkrævende indlæg, før jeg trykker "fortsæt"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58471 - 17/02/2006 17:43
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Citat: LB: JPs provokation og Anders Fogh stejle holdning kan kun tilskrives et indenrigspolitisk formål: at vise muslimerne, hvem der bestemmer.
MA: Vrøvl.
JP's provokation var at vise det ikke kan passe man skal dø for at tegne en tegning.
Foghs var at vise man ikke bare kan jamre og kræve regeringsindgreb i tide og utide over hversom helst.
Begge dele kan sagtens være sandt på én gang, folkens. Det tror jeg de er.
Citat: MA: Sålænge der findes disse vanvids-mennesker er man NØD til at vise sådanne tegninger.
Enig.
Citat: MA: Prøv at spørge folk som Rusdie og Van Gogh (hvis han da ikke lige allerede var blevet myrdet) HVEM der faktisk bestemmer overalt i verden. Det gør muslimerne selvsagt, og i højeste grad hvis Danmark giver efter for deres sindsyge vrangforestillinger om verdens indretning.
Men HER kammer kæden over og hopper helt af. Muslimerne bestemmer ikke overalt i verden. Jeg tror faktisk, det er én af de ting, mange muslimer i mange muslimske lande er utilfredse med: at de ikke engang bestemmer i deres eget land.
Muslimer bestemmer over sig selv her i landet, og det er ca. det. Og i øvrigt: at skære alle muslimer over én kam -- og hvor denne kam tilmed er mordet på Theo van Gogh -- dét er simpelthen for lavt, og ikke en seriøs debat værdig.
Ja, der er store problemer med ekstreme muslimer, i mange dele af verden, tilmed. Nej, langt størstedelen af verdens muslimer er ikke ekstreme, de bifalder ikke mord på samfundsrevsere og de bifalder ikke 9/11.
Jo mere fornuftige folk som dig, Machine_A, falder for den med, at alle muslimer er ens og at de i virkeligheden bestemmer, desto mere spiller du bolden over på bin Ladens og Le Pens banehalvdel: dem, der vil splittelsen og ikke dem, der vil den fredelige sameksistens.
Det synes jeg du skulle tage til dig, for du har (synes jeg) som oftest nogle fornuftige synspunkter, men lige her går du galt i byen.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#58472 - 17/02/2006 22:44
Reply to: Bedre end 'Loven'
[Re: Zaphod]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Zaphod...
Citat: "Siger du hermed, at nu skal der undskyldes, fordi visse, få muslimer er meget sure, og truer med bål og brand? Det mener jeg er den forkerte lektie af denne historie."
Ja, hvorfor har man faktisk, d.30jan06 fra JP-hold, udsendt en undskyldende erklæring via et jordansk nyhedsbureau? Hvilket også dæmpede gemytterne noget rundt omkring... Jeg har ikke læst artiklen; men den er såvidt jeg véd taget til efterretning på regeringsplan og har i vide kredse vakt nogen sympati.
Min anke har intet med kvaliteten af det budskab, tegningerne afspejlede, at skaffe. Heller ikke med en accept af den lavpandede reaktion fra forføriske imamer og på gadeplan. Hvad jeg blot vil mene: Havde man været snild og sat materien i omløb via en dertil egnet ørkenavis, eller med flyveblade for den sags skyld, var chancen for en sådan krisesituation jo gevaldig minimeret.
Men som før nævnt, kunne Flemming Rose fra JP egenhændigt gå hen og erklære hele den islamiske verden krig uden gran af et ansvarsbetonet mandat. Jeg er stødt på folk andetsteds i debatsammenhæng, der - ligesom det var tilfældet ved USA's Irak-invasion - knapt kender begrebet 'frihed under ansvar' - ja, hvad har så dét med sagen at gøre?
Kunne man hver for sig og til enhver tid kaste sig ud i projekter, som det kræver den halve verdens møje og påpasselighed at råde bod på, hvor skulle det føre hen?.. Princippet er med andre ord ikke til for at genere den enkelte borger i samfundet; men tjener simpelthen til værn for civilisationen som helhed.
Endvidere kan der som hist anført ikke lovgives for alt og i alle detaljer - det mener velsagtens Koranens folk: hvorfor disse 'overmennesker' svælger i sindrige kommentarer af tvivlsom lødighed... Jeg tør næppe tænke på hvor langt frem danskerne rykker på den sindsforvirrede hobs liste over ´taknemmelige' ofre for blind og skandaløs ugerning. Hvad man iøvrigt kan lære deraf, savner jeg fantasi til at fattte.
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#58473 - 18/02/2006 02:01
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Jeg går ud fra at hvis man VIL se konspirationsteorier overalt så KAN man det også - men i virkelighedens verden har denne sag absolut ingenting med integrationspolitikken at gøre.
Og igen vil jeg sige at din "hvis der bliver satireret over nogle er det ok, men hvis andre skal stå model til det samme er det mobning" er grotesk, og dybt, dybt latterlig. Hvis kristendommen skal kunne stå for skud skal islam også kunne det. Vi befinder os trods alt i et samfund hvor SAND kristendom og islam er i samme båd, set udfra et bredere synspunkt. Sand kristendom bliver der set næsten lige så skævt til som til islam...
Du mener altså at man KUN må reagere på een måde, nemlig ved politianmeldelse, mens jeg mener det også bør tillades at sende visse signaler...Du mener ikke at det gør noget vi bliver ved at slikke muslimerne bagi, mens jeg mener at hvis man bor i Danmark skal man kunne tåle lidt af hvert - det har jeg lært af egen erfaring...Kan man ikke lide lugten i bageriet må man finde et andet sted at være. Det er rent faktisk SÅ simpelt!
Du lader til at være slave af den værste afart af den politiske korrekthed, som vil tillade islam og muslimer alting overfor "os andre" (uh, hvor jeg ikke bryder mig om "os og dem"-modsætningen, men lige her lader den til at være relevant), som ikke må noget som helst. Det er latterligt, inkonsekvent, og dybest set komplet amoralsk....
Og din påstand om at satire SKAL afbilde noget der er rigtigt er ligeså langt ude. Satire handler LIGE NETOP om at fordreje sandheden - om at overdrive og forfalske...altsammen i humorens navn..Jeg er ikke selv så glad ved genren i det hele taget, men den er, like it or not, en del af dansk humor, og hvis man skal bo i Danmark er man nødt til at lære at leve med dette. Vi er som kristne i Danmark tvunget til at lade os latterliggøre og forhåne. Og endnu værre: Vi er tvunget til at se på mens man gør det samme ved vores Herre. Vi hader det, men lever med det, for det er vi nødt til hvis vi skal bo her i landet - og muslimerne må lære at på visse områder FUNGERER Danmark bare ikke som eks. "Palæstina" (bemærk situationstegn...), Iran, Irak, Syrien, og hvor de muslimske nydanskere ellers kommer fra.
Med en lettere omskrivning: "Skik tolerere, eller land fly!"
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#58474 - 18/02/2006 02:05
|
Bruger
|
Nu vil jeg ikke sige at "muslimerne bestemmer" i verden. Den retorik minder mig i øvrigt skræmmende meget om 30'ernes omtale af det jødiske folk (NEJ, jeg kalder dig IKKE nazist!)...
Muslimske ekstremister har begået terrorhandlinger i islams navn, inkluderet mordet på Theo van Gogh, fatwah'en over Rushdie, osv, men ikke alle muslimer har lod og del i disse ugerninger, ligesom ikke alle tyskere er ansvarlige for Holocaust...
|
|
Til toppen
|
|
|
#58475 - 18/02/2006 11:50
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
JFDK, Dine personlige angreb på mig er kontraproduktive og ødelæggende for enhver saglig debat. Kan du ikke dæmpe dig lidt og holde dig til argumenterne?
Jeg synes, at det er slående i denne sag, at vi i Danmark har det med at rykke sammen og forsvare os, når vi bliver angrebet. Vi optræder med en tidligere ambassadørs (en vestlig) ord som en stamme, snarere end en nation i sådanne sammenhænge.
Også i denne sag: Der er en fantastisk ulyst til at se indad og undersøge, hvad VI som land kan gøre anderledes. Årsagen til krisen ses i stedet i udlandet: fanatikere, ambassadører eller diktatorstater. Eller vi ser efter syndebukke: Abu Laban, Akkari og andre af "imamerne".
Men er det ikke usandsynligt at en sådan krise kan nedkaldes over vore hoveder uden at vi på en eller anden måde skal se efter noget, vi skal gøre bedre????
Selvfølgelig skal vi kunne anvende satire her i landet og vi skal også kunne sige vor mening til muslimer. Men mener du ikke, at man skal tage hensyn til andres religiøse følelser? Og mener du, at man skal anvende en hvilken som helst form for ytring, hvis man ved, at modparten bliver voldsomt krænket? Det mener jeg ikke.
Jeg mener, man skal tage hensyn til, hvor folks grænser ligger.
Mener du ikke, at man skal tage hensyn til mindretal? Det mener jeg, fordi mindretallene ikke sætter reglerne. Det gør flertallet.
Der er 19 (NITTEN) muslimske anerkendte trossamfund i Danmark. Man kan ikke skære dem over en kam. Vi skal tage hensyn til deres forskelligheder og selvfølgelig overveje vor tilgang til dem alt efter om de er fanatikere, eller de er moderate.
Mange muslimer er danske statsborgere. De kan ikke smides ud. Og tankegangen om skik følge osv er i det hele taget noget altmodisch og forældet, når vi taler om internationalisering, globalisering og alt det der. Vi lever i en verden, hvor vi (også vi stammefolk) skal lære at omgås andre grupper. Det er noget, franskmænd, englændere og amerikanere har lært gennem århundreder. Det kan vi nok også!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58476 - 18/02/2006 17:43
|
Bruger
|
1: Det var íkke min mening at angribe DIG personligt, men din holdning. Distinguendum est..
2: Jeg taler IKKE om at udvise muslimer! Jeg undrer mig over hvorfor man ikke forlader bageriet hvis man ikke bryder sig om lugten.
3: Vel skal man tage hensyn I ET VIST OMFANG til mindretal, men det betyder ikke at man skal lade dem fastsætte reglerne, ejheller at man skal stå på tæerne for dem. De må indrette sig i det samfund de er en del af, færdig arbejde.
4: Dette her handler nu ikke længere KUN om en bog om Muhammed. Det handler i langt højere grad om dette: Skal vi tillade mørkemænd at knægte en rettighed vi har tilkæmpet os?
Hvad dine betragtninger omkring os danskere angår kan jeg TIL EN VIS GRAD være enig. Nu har jeg i et halvt års tid haft mulighed for at se på den danske kultur udefra (et halvt år i Israel) og elementer af det der genkender jeg da, men du kan da ikke mene at vi ligger med HELE skylden selv? I så fald er du nødt til at fraskrive den egyptiske regering (som det nu har vist sig var mere end medvirkende til sagens eskalering), de danske imamers smædekampagne mod DK, og andre fjendtlige tiltag al betydning, og det tror jeg dog ikke du er villig til.. I øvrigt er det interessant at sagen stort set var et overstået kapitel indtil engang i januar....dvs. "sagen havde ikke eskaleret sådan her hvis Fogh havde kysset røv på araberne endnu engang (eller "mødtes med ambassadørerne")"-argumentet er nul og niks værd...
Vel er det rigtigt at vi bliver mere internationale, men du kan ikke sige at det at man skal indrette sig efter det samfund man er en del af er en forældet tankegang. Dette gælder OGSÅ i USA, Storbritannien, Frankrig og Canada - der er en række grundlæggende regler og værdisæt som man forventer ALLE borgere, uanset trosretning, respekterer. Sådan er det også i Danmark, og retten til frit at ytre sig er een af disse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58477 - 18/02/2006 17:48
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej Jesusfreak
Du skrev: Det handler i langt højere grad om dette: Skal vi tillade mørkemænd at knægte en rettighed vi har tilkæmpet os?
svar: Mørkemænd? Hvad mener du? Lugter jeg en smule racisme eller hvad? I såfald var Jesus lige så 'mørk'
Mvh.
Shakir
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#58478 - 18/02/2006 17:58
[Re: Shakir]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Shakir Jeg tror ikke, mørkemænd er specielt mørke i huden. "Mørkemand" er til gengæld en almindelig (nedsættende) betegnelse for en person, der er livsfjendsk, pessimistisk, streng, bornert, reaktionær og/eller dømmesyg (ifølge Ordbog over det Danske Sprog). mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58479 - 18/02/2006 18:35
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Du skrev: "Mørkemand" er til gengæld en almindelig (nedsættende) betegnelse for en person, der er livsfjendsk, pessimistisk, streng, bornert, reaktionær og/eller dømmesyg
svar: Tak for det. Så glæder jeg mig til at høre Jesusfreaks svar på hvorfor muslimer skulle være 'livsfjendske'
Mvh.
Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#58480 - 18/02/2006 22:49
|
Bruger
|
Hvis man VIL se racisme alle vegne kan man sagtens det. Det var der bare ikke her. Det ville i øvrigt slet ikke give mening...
"Mørkemænd" er et udtryk, lidt nedsættende - indrømmet, der i denne situation bruges om de folk som forsøger at knægte en hårdt tilkæmpet rettighed: Retten til at ytre sig frit i offentligheden, dog uinder ansvar for domstolene, som defineret i Danmarks Riges Grundlov
|
|
Til toppen
|
|
|
#58481 - 18/02/2006 22:50
|
Bruger
|
Kan bedre lide din definition, Nikolaj - så Shakir: Den henviser jeg til - som supplement til min egen...
|
|
Til toppen
|
|
|
#58482 - 18/02/2006 22:54
|
Bruger
|
Ordet dækker over alle disse betydninger - men ikke sådan forstået at man skal opfylde alle for at falde ind under kategorien.
Jeg mener i øvrigt heller ikke at jeg har kaldt ALLE muslimer for mørkemænd? Man kan sagtens synes at tegningerne er latterlige, infantile af natur, og tage personligt afstand til dem uden at forfægte, eller ville fratage, Jyllands Postens ret til at bringe dem.
Voltaire sagde engang noget klogt, som, med et par tilpasninger, sagtens kan bruges i denne sag: (der tages forbehold for den PRÆCISE ordlyd - men nedenstående er citatets pointe)
"Min herre! Jeg finder Deres mening vedersrtyggelig, men jeg er villig til at dø for Deres ret til at fremføre den"
|
|
Til toppen
|
|
|
#58484 - 18/02/2006 23:43
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Shakir: Så glæder jeg mig til at høre Jesusfreaks svar på hvorfor muslimer skulle være 'livsfjendske'
Nogle muslimer spænder bombebælter om maven og sprænger sig selv og uskyldige ofre, heriblandt kvinder og børn, i luften.
Nogle muslimske imamer udlover kæmpedusører til folk, der vil dræbe tegnerne, der tegnede Muhammed-tegningerne i Jyllands-Posten.
Disse muslimer er livsfjendske.
Du har i øvrigt ikke svaret mig på, hvorfor visse muslimer ikke overlader til Allah selv at straffe menneskene, men absolut selv vil spille herre over andres liv og død?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58485 - 19/02/2006 08:30
Danskerne tolerante, ikke fremmedfjendske
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: Jeg synes, at det er slående i denne sag, at vi i Danmark har det med at rykke sammen og forsvare os, når vi bliver angrebet. Vi optræder med en tidligere ambassadørs (en vestlig) ord som en stamme, snarere end en nation i sådanne sammenhænge. Også i denne sag: Der er en fantastisk ulyst til at se indad og undersøge, hvad VI som land kan gøre anderledes. Årsagen til krisen ses i stedet i udlandet: fanatikere, ambassadører eller diktatorstater. Eller vi ser efter syndebukke: Abu Laban, Akkari og andre af "imamerne". Men er det ikke usandsynligt at en sådan krise kan nedkaldes over vore hoveder uden at vi på en eller anden måde skal se efter noget, vi skal gøre bedre????
Selvfølgelig rykker vi sammen, når vi bliver angrebet - og selvfølgelig kunne vi godt tænke os et Danmark uden typer som Abu Laban og Akkari, som kraftigt har bidraget til at nedkalde de nuværende ulykker over Danmark og danskerne ved at rejse rundt i Mellemøsten og fremvise både ægte og forfalskede tegninger - f.eks. Muhammed med grisetrynen.
Men selv i denne situation hører jeg ikke mine venner og bekendte - af mange forskellige politiske observanser! - kræve muslimerne som sådan ud af Danmark. Mine personlige erfaringer er helt i tråd med denne leder af buddhisten Erik Meier Carlsen i BT, hvor han refererer en stor undersøgelse fra Rockwool-Fonden.
Citat: Erik Meier Carlsen: Undersøgelser fra Rockwool-fonden, fra professor Lise Togeby på Aarhus Universitet, fra analyseinstituttet Catinet og fra EUs store opinionsanalyseinstitut Eurobarometer har tydeligt vist, at danskerne over for indvandrere - herunder et par hundred tusinde muslimer - er mere tolerante end de fleste europæere, og at denne tolerance er vokset klart i årene siden regeringsskiftet. I samme periode har udlændinge her i landet oplevet et klart fald i diskrimination.
Jeg håber, du vil lade din tiltro til videnskabelige undersøgelser sejre over din tilsyneladende ubegrundede "religiøse" tro på, at danskerne skulle være specielt fremmedfjendske og derfor i særlig grad have tilgivelse herfor behov.
Ydermere skriver Erik Meyer Carlsen i denne leder:
Citat: Erik Meyer Carlsen: Det radikale folketingsmedlem Naser Khader blev af danskerne kåret som krisens store helt, hele 85 pct. af vælgerne mente, at han havde håndteret krisen godt.
Erik Meyer Carlsen: Khaders succes og modsætningen til Jelved har fået flere betydningsfulde radikale politikere til at reagere. Mest markant har en af partiets få borgmestre peget på Khader som ny partileder: Borgmester Jørn Sørensen fra Holbæk formulerede sin begrundelse sådan:»Jeg vil sige, at Naser Khaders gennemslagskraft er større end Margrethe Vestagers.«
Læs disse efter min opfattelse meget retvisende lederartikler - og lad mig så vide, om du stadig anser danskerne for et i særlig grad fremmedfjendsk folk, som i kraft af dette egentlig selv har fortjent den behandling, som vi udsættes for i øjeblikket?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58486 - 19/02/2006 09:06
Re: Danskerne tolerante, ikke fremmedfjendske
|
Bruger
|
Jeg er ked af at sige det, men du har totalt misforstået mig. Jeg mener ikke, alle danskere er fremmedfjendske. Jeg er det for eksempel ikke!
Jeg mener, at det dominerende flertal ikke har set efter fejl hos os selv, når vi har håndteret denne sag.
Jeg ved ikke, hvor du har fra, at jeg er "religiøs" på dette punkt. Hvorfor skal der hæftes sådanne etiketter på??
Hvis jeg skal kunne anvende nogle af mine videnskabelige sider på Erik Meyer Carlsens leder, skal jeg nok have et lidt mere udførligt referat af de 4 nævnte undersøgelser, der her bliver opsummeret i 1 sætning uden mulighed for at se, hvilke dele, der stammer hvorfra!!! Som det står, ligner det betænkeligt det referatfusk, mange kreationister er så ferme til. Men jeg kan ikke vide, OM det er på det foreliggende grundlag.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58487 - 19/02/2006 09:10
|
Bruger
|
Evo, Du har ret i, at "disse muslimer" er livsfjendske. Jeg mener, det er vigtigt at pointere, at det samme kan siges om de fleste EKSTREMISTER. Det afgørende er altså ekstremismen, ikke den konkrete tro/poltiske overbevisning.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58488 - 19/02/2006 09:20
|
Bruger
|
Hej JFDK, Jeg kan se, vi nærmer os lidt på en række punkter, derfor alene disse kommentarer:
Sagen var aldrig død. Heller ikke i januar. Egypterne var rasende over AFRs afvisning af henvendelsen fra de 11 ambassadører, som vi NU VED ikke indeholdt krav om sanktioner over for JP, at de havde en større mobilisering i gang. Jeg siger dermed ikke, at de rejsende imamer ikke har bidraget, men det viser sig nu, at det var Egypten, der var de aktive hele vejen igennem.
Og KAN du ikke lade være med at bruge sådanne nedladende udtryk? Det virker altså ikke fremmende!
Jeg siger ikke, at man ikke skal indrette sig på det samfund, man flytter til, Det er man nødt til. Jeg siger, at en forsimplet tankegang, som kan udtrykkes i mundheldet "Skik følge ......" er utidssvarende i den moderne verden. Nu skal vi alle indrette os efter hinanden.
Mørkemænd NÆGTER os ikke en rettighed ved at JP havde afstået fra sin provokation. Det er et spørgsmål om takt og tone. Regeringen har villet se denne sag som ytringsfrihedsspørgsmål, hvad er tåbeligt, for den står i lovene, og der har ikke været på tale at ændre dem, hvorimod de protesterende muslimer, herunder Egypten, har betragtet den som et moralsk/opførselsmæssigt spørgsmål.
Heraf opstod konflikten. Det er såre simpelt: Man talte forbi hinanden!!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58489 - 19/02/2006 10:00
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: Hvis jeg skal kunne anvende nogle af mine videnskabelige sider på Erik Meyer Carlsens leder, skal jeg nok have et lidt mere udførligt referat af de 4 nævnte undersøgelser, der her bliver opsummeret i 1 sætning uden mulighed for at se, hvilke dele, der stammer hvorfra!!! Som det står, ligner det betænkeligt det referatfusk, mange kreationister er så ferme til. Men jeg kan ikke vide, OM det er på det foreliggende grundlag.
Hvis ikke du kan vide dette, så forstår jeg ikke, hvorfor du antyder referatfusk.
Mon i øvrigt ikke Rockwoolfonden og professor Lise Togeby vil protestere, hvis Erik Meier Carlsen har udsat deres arbejde for referatfusk?
Citat: Erik Meier Carlsen: Undersøgelser fra Rockwool-fonden, fra professor Lise Togeby på Aarhus Universitet, fra analyseinstituttet Catinet og fra EUs store opinionsanalyseinstitut Eurobarometer har tydeligt vist, at danskerne over for indvandrere - herunder et par hundred tusinde muslimer - er mere tolerante end de fleste europæere, og at denne tolerance er vokset klart i årene siden regeringsskiftet. I samme periode har udlændinge her i landet oplevet et klart fald i diskrimination.
Bemærk, at de pågældende undersøgelser ikke afviser, at der sker diskrimination mod udlændinge i Danmark. Blot at den er klart faldende.
Der er intet "halleluja hvor er vi gode" over beskrivelsen.
I øvrigt anser jeg chefredaktør Erik Meier Carlsen for at være én af landets mest seriøse og vidende journalister - og jeg har aldrig observeret, at han skulle have hang til citatfusk!
Citat: LarsBj: Jeg ved ikke, hvor du har fra, at jeg er "religiøs" på dette punkt. Hvorfor skal der hæftes sådanne etiketter på??
Det var tænkt som en provokerende, men venligt og velment opfordring til revurdering af dit standpunkt! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#58490 - 19/02/2006 10:56
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Efter at have overvejet om jeg skulle blande mig i debatten omkring dette emne, har jeg fundet frem til, at du faktisk dækker min holdning ret godt, så jeg tror jeg lader dig være min talsmand i dette emne  .. Så slipper folk også for at læse enslydende indlæg i flere omgange.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58491 - 19/02/2006 12:57
|
Bruger
|
En sammenstillen af 4 undersøgelser i 1 enkelt sætning er umulig at vurdere, så hvis jeg skal kunne tage stilling, skal jeg have flere detaljer at se på. EMCs kvaliteter ufortalt er han en meningsdanner, ikke en videnskabelig referent. Som meningsdanner har han en dagsorden. Om han fusker er umulig at vurdere, men en så kort sammenstimlen af udsagn kan dække over ALT. Derfor: Har du flere detaljer, eller skal vi bare lade den ligge? Jeg diskuterer som sagt ikke den totale grad af fremmedfjendskhed eller -venlighed i Danmark. Så spørgsmålet er, om sagen er værd at forfølge.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58493 - 19/02/2006 13:10
|
Bruger
|
Citat: Hmm, Jeg føler mig ellers ret alene!
Jeg forstår dig... Jeg har det på samme måde...
Det er som om, at hele debatten skal handle om vesten kontra Islam, istedet for at kigge på det, der vel egentlig er problemet: ekstremisme og mangelen på ønsket om forståelse, på begge sider..
Samtidigt kan man åbenbart ikke tillade sig at anskue tingene fra "modpartens" side, uden at blive beskyldt for at være på deres "side" eller få kommentarer som "hyle blandt de ulve man er iblandt", "racist", "Konvertér til Islam/rejs ned til muhammedanerne som du jo elsker" og hvad man nu ellers får smidt i hovedet.. Meget frustrerende i længden..
Og så folks trang til at overdrive deres reaktioner og ikke forholde sig til havd modparten rent faktisk siger og mener..
Jeg er efterhånden nok blevet for frustreret til at forholde mig til det...
Citat: Men tak for tilliden og opbakningen, alligevel!
På det punkt, kan du regne med mig.. Bare sig til 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58494 - 19/02/2006 13:27
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: Hmm, Jeg føler mig ellers ret alene!
Kefas Ben-Adam: Jeg forstår dig... Jeg har det på samme måde... Det er som om, at hele debatten skal handle om vesten kontra Islam, istedet for at kigge på det, der vel egentlig er problemet: ekstremisme og mangelen på ønsket om forståelse, på begge sider.. Samtidigt kan man åbenbart ikke tillade sig at anskue tingene fra "modpartens" side, uden at blive beskyldt for at være på deres "side" eller få kommentarer som "hyle blandt de ulve man er iblandt", "racist", "Konvertér til Islam/rejs ned til muhammedanerne som du jo elsker" og hvad man nu ellers får smidt i hovedet.. Meget frustrerende i længden.. Og så folks trang til at overdrive deres reaktioner og ikke forholde sig til havd modparten rent faktisk siger og mener.. Jeg er efterhånden nok blevet for frustreret til at forholde mig til det...
Også Jyllands-Postens chefredaktør følte/føler sig ret alene i forsvaret af ytringsfriheden. Og udsat for beskyldninger for at have til hensigt at trampe på muslimerne.
Så hvis det kan være en trøst, så er du og LarsBj bestemt ikke ene om at få skudt andre motiver i skoene, end dem I selv mener at have.
Min afvisning af, at danskerne skulle være mere fremmedfjendske - muslimfjendske! - end befolkningerne i andre europæiske lande skal i øvrigt ses i relation til dette.
Lad være med at skyde danskerne som helhed forkerte motiver i skoene!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58495 - 19/02/2006 13:40
|
Bruger
|
"Også Jyllands-Postens chefredaktør følte/føler sig ret alene i forsvaret af ytringsfriheden. Og udsat for beskyldninger for at have til hensigt at trampe på muslimerne. "
Et af de afgørende spørgsmål er jo netop, om JPs mission var at forsvare ytringsfriheden. I øjeblikket overvejer Rigsadvokaten, om JP skal anklages for blasfemi. Eva Smith siger, at hvis deres formål ALENE var "hån, spot og latterliggørelse" er det efter hendes mening blasfemisk.
Det ville være interessant at få oplyst i en retssag!
Jeg mener, at var det et spørgsmål om en illustration af en bog, kunne man have anvendt kræfterne bedre ved at støtte den udgivelse, der jo nu er sket.
Desuden mener jeg, at bombeturbanen ikke er en satirisk tegning, men rammer helt ved siden af. Problemet er forbindelsen til terroristerne, der er MEGET svær at se af tegningen; men har man det GENERELLE billede, at ALLE muslimer er terrorister, står det nok helt klart!!!!!!!! Så derfor plejer bombeturbanbilledet en fordom.
Tegningerne er generelt så dårlige, at flere aviser har brugt den begrundelse for ikke at bringe dem. Herunder franske satiriske "Le Canard Enchainé", der ellers ikke lider af berøringsangst.
Så alene mangelen på omhu i redaktionen stiller spørgsmålstegn ved formålet med tegningerne!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58496 - 19/02/2006 13:43
|
Bruger
|
Citat: Også Jyllands-Postens chefredaktør følte/føler sig ret alene i forsvaret af ytringsfriheden. Og udsat for beskyldninger for at have til hensigt at trampe på muslimerne.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad han tænkte på dengang.. Men en smule omtanke og hensyn havde måske været et foretrække.. Ikke at jeg synes billederne er slemme (taget i betragtning af, hvad jøder må finde sig i rundt om i verden), men den ledsagende tekst, at muslimer måtte finde sig i at blive nedgjort og forhånet, var måske ikke videre smart at sætte sammen med...
Jeg er åben for hans trang til at teste ytringsfriheden på det punkt (at tegne Muhammad), men kunne han ikke have brugt billeder lavet af muslimer?? Eller ihvertfald billeder, der ikke ligefrem var nedsættende..
Jeg er personligt ikke særlig positiv overfor folk, der afbilleder Moshe i en negativ retning.. Men vil dog frastå at slå dem ihjel (jeg vil nok stoppe langt før det punkt)..
Citat: Så hvis det kan være en trøst, så er du og LarsBj bestemt ikke ene om at få skudt andre motiver i skoene, end dem I selv mener at have.
Ikke synderligt.. Tingene stopper jo ikke af den grund.. Jeg vil hellere se folk fjerne fingrene og lytte til hinanden..
Citat: Min afvisning af, at danskerne skulle være mere fremmedfjendske - muslimfjendske! - end befolkningerne i andre europæiske lande skal i øvrigt ses i relation til dette.
På det punkt er jeg enig med dig.. Jeg opfatter mere os danskere som lidt naive og bange for forandringer.. Ihvertfald for store forandringer.. Og så har vi en rigtig dårlig tendens til at sluge ting ukritisk.. Her tænker jeg på rygter og historier..
Citat: Lad være med at skyde danskerne som helhed forkerte motiver i skoene!
Jeg skal gøre mit bedste men kan du ikke sige hvor jeg har gjort det??
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58497 - 19/02/2006 13:43
Had & Tolerance
|
Bruger
|
Til Evo, der skrev...
Ref. Erik Meier Carlsen: ..."at danskerne over for indvandrere - herunder et par hundred tusinde muslimer - er mere tolerante end de fleste europæere, og at denne tolerance er vokset klart i årene siden regeringsskiftet. I samme periode har udlændinge her i landet oplevet et klart fald i diskrimination."... {<>} "Der er intet "halleluja hvor er vi gode" over beskrivelsen."
Jeg tror i grunden heller ikke, debatklimaet her i landet er så værst som det ofte fremstilles. En klar fordel ved at der kan tales rent ud fra hver en kant er netop at problemerne ikke går i hårdknude, skønt folk af og til må kaldes til orden. Det er også i mindretallets interesse at enhver kan få luft for sine frustrationer.
Når den satiriske tegning med bomben i turbanen fik en så relativt kraftig effekt, var det ikke ligesom den berygtede jesusfilm, der floppede på grund af sin perversitet. Denne gang var der tale om et hit! Men stadigvæk... Intet hæderligt diplomati vil forsvare dens generaliserende fremtoning i en sag, hvor nuancerne rettelig burde tilgodeses.
Vi kan tage satiren med et gran salt - men gælder det samme dem, som den subjektivt set er møntet på? Der kræves en vis træning i at abstrahere fra det stereotype indtryk; og hvad skulle være mere fremmed for den såkaldte fundamentalisme, som netop udmærker sig ved reverse tendenser... Hvad fundamentet i den muslimske tro så end er; for dét kan der åbenbart være delte meninger om!
Jeg omtaler Jens Jørgen Thorsens jesusfilm af hensyn til en skelnen mellem to kategorier af kunstneriske udtryk: Det ene, som vel dybest set har oplysning til formål; det andet, som overhovedet ikke har sandhedens interesse - men blot ophøjer fantasi til virkelighed. Så kunne man sige, jeg som kristen er forudindtaget. Hvilket jo nok skal passe.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58498 - 19/02/2006 13:52
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: EMCs kvaliteter ufortalt er han en meningsdanner, ikke en videnskabelig referent. Som meningsdanner har han en dagsorden. Om han fusker er umulig at vurdere, men en så kort sammenstimlen af udsagn kan dække over ALT. Derfor: Har du flere detaljer, eller skal vi bare lade den ligge? Jeg diskuterer som sagt ikke den totale grad af fremmedfjendskhed eller -venlighed i Danmark. Så spørgsmålet er, om sagen er værd at forfølge.
Jeg har søgt lidt på Lise Togeby og fundet følgende Ritzau-telegram, hvor der bl.a. står:
Det fremgår også af bogens analyser, at de etniske minoriteter deltager mere i lokaldemokratiet i Danmark end i andre lande.
Det mener jeg er vigtigt, for netop deltagelsen i det danske demokrati må vel siges at være et væsentligt led i integrationen.
Ved at søge på Rockwool-Fonden fandt jeg et andet Ritzau-telgram med følgende konklusion:
- En undersøgelse fra EUs Observations-center (EUMC), viser, at 20 procent af danskerne er intolerante over for udlændinge, hvilket er markant højere end EU-gennemsnittet. Men samtidig har Danmark også rekord i at være mest tolerant. Sandheden er vel, at vi har den mest polariserede debat, siger Hans Jørgen Nielsen til Kristeligt Dagblad i dag.
Valgforsker Hans Jørgen Nielsen er lektor ved statskundskab på Københavns Universitet.
Personligt mener jeg, at danskernes tolerance netop i Muhammed-debatten kommer til udtryk og står sin prøve. Vort flag bliver brændt af og muslimer hærger vore ambassader - alt sammen på grund af nogle tegninger.
Men jeg hører ingen skælde ud på muslimerne generelt i Danmark. Tværtimod er muslimen Naser Khadar blevet populær som aldrig før - og endda foreslået som ny formand for Det radikale Venstre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58499 - 20/02/2006 11:03
Re: Reply to: Bedre end 'Loven'
[Re: Watson]
|
Bruger
|
Hej Darwinist Du skrev: Citat: Za: Siger du hermed, at nu skal der undskyldes, fordi visse, få muslimer er meget sure, og truer med bål og brand? Det mener jeg er den forkerte lektie af denne historie. Da: Ja, hvorfor har man faktisk, d.30jan06 fra JP-hold, udsendt en undskyldende erklæring via et jordansk nyhedsbureau? Hvilket også dæmpede gemytterne noget rundt omkring... Jeg har ikke læst artiklen; men den er såvidt jeg véd taget til efterretning på regeringsplan og har i vide kredse vakt nogen sympati.
JP kan som de eneste i denne sammenhæng afkræves en undskyldning. Men jeg mener, at det er dårlig stil at true JP på livet for at få den undskyldning. Jeg mener i særdeleshed det er uacceptabelt at true hele Danmark og Europa som sådan med terror og halshugninger. Regeringscheferne i Danmark og Europa har intet med offentliggørelsen at gøre og kan således ikke undskylde den. Det eneste de kan undskylde er pressefriheden. Det er uacceptabelt for mig. Og tilsyneladende også for Fogh.
Citat: Da: Kunne man hver for sig og til enhver tid kaste sig ud i projekter, som det kræver den halve verdens møje og påpasselighed at råde bod på, hvor skulle det føre hen?.. Princippet er med andre ord ikke til for at genere den enkelte borger i samfundet; men tjener simpelthen til værn for civilisationen som helhed.
Det lyder lidt på dig som om, at vi skal have et princip om ikke at behandle de mest voldsdisponerede befolkningsgrupper på Jorden som vi behandler alle andre? Det kan jeg ikke leve med. Jeg mener, at de danske muslimer har al mulig grund til at være utilfredse med det klima, de mødes med i Danmark. De har også al mulig grund til at være stolte af deres egen reaktion på tegningerne.
Men muslimerne i resten af verden, i særdeleshed i Mellemøsten, må slappe af. Det kan ikke passe, at vi skal gå på listetæer i Danmark, fordi nogle voldspsykopater i et andet land får ondt i bagdelen af, at blive behandlet som alle andre behandles i Danmark. De kan ikke kræve deres idéer friholdt for kritik; ikke engang for respektløs kritik. Og det er en position, jeg hellere vil tage en krig end at vige fra, hvis vi endelig skal blive i din tankesfære (i det mindste som jeg læser dit indlæg).
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#58500 - 20/02/2006 11:22
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: Et af de afgørende spørgsmål er jo netop, om JPs mission var at forsvare ytringsfriheden. I øjeblikket overvejer Rigsadvokaten, om JP skal anklages for blasfemi. Eva Smith siger, at hvis deres formål ALENE var "hån, spot og latterliggørelse" er det efter hendes mening blasfemisk.
Det var JP's kulturedaktør Flemming Rose, som satte projektet med tegningerne i værk. I DR-programmet Profilen begrundede han hvorfor.
Med en baggrund som mangeårig korrespondent i det nu hedengangne Sovjetunionen havde Flemming Rose bemærket en række eksempler på, at danske og europæiske kunstnere enten ikke kan få deres værker udstillet eller ikke selv tør udtrykke sig frit under indtryk af mord og dødstrusler fra islamister.
En undertrykkelse af kunsten, som han genkendte fra sin tid i Sovjetunionen, hvor den totalitære statsmagt på lignende måde undertrykte ytringsfriheden.
Jeg synes i øvrigt, at det er betænkeligt, at Flemming Rose ubegrundet bliver skudt andre motiver i skoene, end dem han meget konsekvent fremfører og fastholder. Hvis der var grund til at tro, at han siger ét og mener noget andet, så var det rimeligt at betvivle mandens ærlighed. Men det er der mig bekendt ikke - tværtimod!
I øvrigt indebærer ytringsfriheden netop retten til at håne, spotte og latterliggøre anderledes tænkende, herunder deres religion. Fjernes denne ret, lemlæstes kunsten - f.eks. ville filminstruktøren Michael Moore i USA ikke kunne håne, spotte og latterliggøre præsident Bush. Hvilket jeg i øvrigt tror, at du og jeg er enige om er på sin plads.
Derimod indebærer ytringsfriheden ikke retten til at true folk på livet ved at udsætte dusører, således som islamistiske imamer gør i øjeblikket.
I øvrigt - hvorfor skal religion og religiøse ledere fredes for barsk kritik af hensyn til deres "religiøse følelser"?
Ingen bør være i tvivl om, at religion og religiøse ledere kraftigt påvirker politiske beslutninger. Så længe de gør dette, må de kunne angribes på linie med partier og politiske beslutningstagere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58501 - 20/02/2006 11:37
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kefas Ben-Adam: Jeg er åben for hans trang til at teste ytringsfriheden på det punkt (at tegne Muhammad), men kunne han ikke have brugt billeder lavet af muslimer??
Når "vantro" kan udsættes for et sådant had, forde de har tegnet profeten, tør man ikke tænke på det had, der ville have ramt muslimer, som overtrådte islams billedforbud!
I øvrigt var der tale om en test, som skulle vise, om der fandtes danske satiriske tegnere, som turde bruge deres ytringsfrihed.
Det turde nogle altså - mens andre ikke turde! Bl.a. tegneren, der har illustreret Kåre Bluitkens bog om Muhammed med tegninger af Muhammed.
Denne tegner har valgt at være anonym.
Alene derfor mener jeg, at det var velbegrundet at trykke tegningerne - og raseriet i muslimske lande har vist os, hvad vi er oppe mod.
Det er også nyttigt - omend meget, meget ubehageligt! Og sørgeligt, fordi det koster menneskeliv!
Men det er hverken JP's eller tegnernes skyld. Eller den danske regerings.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58502 - 20/02/2006 12:06
|
Bruger
|
Citat: Når "vantro" kan udsættes for et sådant had, forde de har tegnet profeten, tør man ikke tænke på det had, der ville have ramt muslimer, som overtrådte islams billedforbud!
Jeg tror ikke de kunstnere havde så meget af frygte, da de er døde..
Citat: I øvrigt var der tale om en test, som skulle vise, om der fandtes danske satiriske tegnere, som turde bruge deres ytringsfrihed.
Og det skulle gøres ved at vise tegninger?? Istedet for at nøjes med, at sende en rundspørge ud??
Citat: Det turde nogle altså - mens andre ikke turde! Bl.a. tegneren, der har illustreret Kåre Bluitkens bog om Muhammed med tegninger af Muhammed.
Denne tegner har valgt at være anonym.
Hvad ved vi om denne "tegner"?? At Bluitgen påstår at der er en tegner, der ikke tør lægge tegninger ved, beviser ingenting.. Det kan alle jo påstå...
Udover det, så var der ingen af de adspurgte tegnere der var opfordret til at lave en tegning til JP, der begrundede med, at de ikke ville tegne af frygt for hvad der kunne ske.. Det er sikkert, desværre, anderledes i dag..
Citat: Alene derfor mener jeg, at det var velbegrundet at trykke tegningerne - og raseriet i muslimske lande har vist os, hvad vi er oppe mod.
Jeg mener stadig, at det var forkert.. Men jeg mener ikke det var ulovligt eller bør styres ved samme..
Raseriet i de muslimske lande, har intet med tegningerne at gøre.. Det er noget helt andet vi taler om her..
Men lad os nu holde os til muslimer i Danmark.. De er rent faktisk dem, der har vist sig mest fornuftige og rolige i denne sag.. Hvorfor skal de rammes, for hvad der sker ude i verden??
Citat: Men det er hverken JP's eller tegnernes skyld. Eller den danske regerings.
Eller herboende muslimers skyld...
Hele idéen var jo ude af proportioner fra starten.. Hvor mange trusler har vi overhovedet haft mod tegnere her i Dk før alt det her?? Og hvordan kan vi vide med sikkerhed, at det hele ikke bare er en idé i Bluitgens hoved??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58503 - 20/02/2006 12:38
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kefas Ben-Adam: Men lad os nu holde os til muslimer i Danmark.. De er rent faktisk dem, der har vist sig mest fornuftige og rolige i denne sag.. Hvorfor skal de rammes, for hvad der sker ude i verden??
Ud over de imamer, som har rejst rundt Mellemøsten og præsenteret ægte og forfalskede tegninger, mener jeg ikke, at muslimer i Danmark er ramt eller tillagt ansvar for, hvad der sker rundt ude i verden.
Men jeg kan have overset noget - så derfor vil jeg bede dig om konkrete eksempler på, at danske muslimer er blevet ramt?
Jeg er opmærksom på, at der efter de første flagafbrændinger og boykotter af danske varer i Mellemøsten blev rundsendt opfordringer til boykot af muslimske butikker i Danmark - men også at mange danskere vendte sig mod denne "hævn", som jeg heller ikke har hørt om er blevet praktiseret i særligt omfang!
Citat: Kefas Ben-Adam: Hvad ved vi om denne "tegner"?? At Bluitgen påstår at der er en tegner, der ikke tør lægge tegninger ved, beviser ingenting.. Det kan alle jo påstå...
Alt hvad vi ved om denne tegner, er at hun/han faktisk har illustreret Bluitgens bog om Muhammed. At han/hun har gjort det anonymt.
Beviset, bogen, kan du købe i en boghandel.
Citat: Kefas Ben-Adam: Raseriet i de muslimske lande, har intet med tegningerne at gøre.. Det er noget helt andet vi taler om her..
Kan du så forklare mig, hvorfor imamer i Pakistan udlover dusører til dem, der dræber de danske tegnere?
Kan du så forklare mig, hvad sagen så handler om - hvis den handler om noget helt andet end tegningerne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58505 - 20/02/2006 12:53
|
Bruger
|
Citat: Ud over de imamer, som har rejst rundt Mellemøsten og præsenteret ægte og forfalskede tegninger, mener jeg ikke, at muslimer i Danmark er ramt eller tillagt ansvar for, hvad der sker rundt ude i verden.
Men jeg kan have overset noget - så derfor vil jeg bede dig om konkrete eksempler på, at danske muslimer er blevet ramt?
Jeg er opmærksom på, at der efter de første flagafbrændinger og boykotter af danske varer i Mellemøsten blev rundsendt opfordringer til boykot af muslimske butikker i Danmark - men også at mange danskere vendte sig mod denne "hævn", som jeg heller ikke har hørt om er blevet praktiseret i særligt omfang!
Hele debatten om muslimer i Dk, er jo ved at køre ud på et sidespor.. Lad os vente et halvt års tid og så se, hvordan hele denne sag kommer til at pårøre muslimer her i Dk.. Jeg vil bare hellere mane til besindighed inden en eventuel katastrofe, end at være rystet bagefter..
Udover det, så mindes jeg ikke at have sagt, at danskere er hadske, islamofobiske, fremmedfjendske eller noget i den stil, hvis det var det du hentydede til i den sidste bemærkning?? Ret mig hvis jeg tager fejl..
Citat: Alt hvad vi ved om denne tegner, er at hun/han faktisk har illustreret Bluitgens bog om Muhammed. At han/hun har gjort det anonymt.
Beviset, bogen, kan du købe i en boghandel.
Og vi ved, at det er den selvsamme person som Bluitgen i starten fik afslag fra?? Eller er det stadig kun en udtalelse fra Bluitgen..
Men jeg kan da så erfare, at personen alligevel turde tegne Muhammad..
Citat: Kan du så forklare mig, hvorfor imamer i Pakistan udlover dusører til dem, der dræber de danske tegnere?
Fordi de er idioter.. Længere er den vel ikke??
Citat: Kan du så forklare mig, hvad sagen så handler om - hvis den handler om noget helt andet end tegningerne?
Tegningerne var udløseren.. Hele "oprøret" (er vel ikke et forkert ord at bruge?) går jo mere på den konstante modpolariseringen imod vesten og vores værdier, samt en lang magtkamp om hvilke grupper der skal have magten i de muslimske lande.. Hvis det virkelig var et spørgsmål om reel fornærmelse, hvorfor så man så ikke de samme reaktioner da der var historier om at amerikanerne skyllede koranen ud i toilettet??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58506 - 20/02/2006 12:55
|
Bruger
|
Hej Watson  Jeg har aldrig tænkt over det før, men jeg kan selvfølgelig godt se det  .. Jeg skal prøve at tænke over det fremover.. I dette tilfælde er "han" Juste fra JP.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58507 - 20/02/2006 13:48
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kefas Ben-Adam: Raseriet i de muslimske lande, har intet med tegningerne at gøre.. Det er noget helt andet vi taler om her..
Evolutionisten: Kan du så forklare mig, hvorfor imamer i Pakistan udlover dusører til dem, der dræber de danske tegnere?
Kefas Ben-Adam: Fordi de er idioter.. Længere er den vel ikke??
Uanset om de er idioter - eller hvad du ellers kan finde på at kalde de pågældende imamer! - så vil de altså have de pågældende tegnere dræbt.
Hvilke andre motiver mener du, at de kan have end at de danske tegnere har tegnet Muhammed-tegningerne, som blev bragt i Jyllands-Posten?
Dét var og er mit spørgsmål til dig!
Citat: Evolutionisten: Alt hvad vi ved om denne tegner, er at hun/han faktisk har illustreret Bluitgens bog om Muhammed. At han/hun har gjort det anonymt. Beviset, bogen, kan du købe i en boghandel.
Kefas Ben-Adam: Og vi ved, at det er den selvsamme person som Bluitgen i starten fik afslag fra?? Eller er det stadig kun en udtalelse fra Bluitgen.. Men jeg kan da så erfare, at personen alligevel turde tegne Muhammad..
Det er ganske uinteressant, at Bluitgen har fundet en tegner, som anonymt turde tegne Muhammed.
Det væsentlige og uacceptable er, at tegneren betingede sig, at han/hun ville være anonym - og at Bluitgen mig bekendt angiver at have spurgt flere tegnere, som kun ville illustrere bogen anonymt. Ellers turde de ikke!
Mener du, at det er uproblematisk, at ikke-muslimske tegnere er bange for at tegne Muhammed af frygt for at blive dræbt af islamister - og dermed i praksis føler sig tvunget til at overholde et billedforbud i en religion, de ikke selv har?
Citat: Evolutionisten: Kan du så forklare mig, hvad sagen så handler om - hvis den handler om noget helt andet end tegningerne?
Kefas Ben-AdamTegningerne var udløseren.. Hele "oprøret" (er vel ikke et forkert ord at bruge?) går jo mere på den konstante modpolariseringen imod vesten og vores værdier, samt en lang magtkamp om hvilke grupper der skal have magten i de muslimske lande.. Hvis det virkelig var et spørgsmål om reel fornærmelse, hvorfor så man så ikke de samme reaktioner da der var historier om at amerikanerne skyllede koranen ud i toilettet??
Det religiøse raseris anstiftere troede formentlig, at det var forholdsvis ufarligt at angribe et lille fredeligt land, som tilmed fortvivlende længe stod ene i forsvaret af ytringsfriheden.
Derimod besidder USA kløer, som er stærke og lange nok til at nå de ekstremistiske imamer, såfremt det var amerikanske tegnere, der blev truet på livet med dusører.
Om amerikanerne så tørrede sig bagi med en tegning af profeten, ville de ekstremistiske imamerne derfor betænke sig to gange på at sende masserne på gaden i et sådant omfang!
Imamerne optræder jo heller ikke selv som selvmordsbombere!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58508 - 20/02/2006 13:59
|
Bruger
|
Citat: Uanset om de er idioter - eller hvad du ellers kan finde på at kalde de pågældende imamer! - så vil de altså have de pågældende tegnere dræbt.
Hvilke andre motiver mener du, at de kan have end at de danske tegnere har tegnet Muhammed-tegningerne, som blev bragt i Jyllands-Posten?
Dét var og er mit spørgsmål til dig!
Ønsket om at ensrette og undertrykke folk til at underlægge sig deres tolkning af ret og forkert.. Og score anseelse..
Min idé, men jeg er ikke tankelæser..
Hvad tror du er årsagen??
Citat: Det er ganske uinteressant, at Bluitgen har fundet en tegner, som anonymt turde tegne Muhammed.
Det væsentlige og uacceptable er, at tegneren betingede sig, at han/hun ville være anonym - og at Bluitgen mig bekendt angiver at have spurgt flere tegnere, som kun ville illustrere bogen anonymt. Ellers turde de ikke!
Mener du, at det er uproblematisk, at ikke-muslimske tegnere er bange for at tegne Muhammed af frygt for at blive dræbt af islamister - og dermed i praksis føler sig tvunget til at overholde et billedforbud i en religion, de ikke selv har?
Nej, jeg mener at det er problematisk, at hele denne debat er opstået på baggrund af en forfatter, der ville skrive en stærkt kritisk bog om Muhammad, der kommer med en påstand om, at han ikke kunne finde nogen tegnere til bogen fordi de han havde spurgt, ikke turde tegne Muhammad, uden at han (KB) har givet udtryk for at han vil underbygge sin påstand..
Vi taler altså ikke om en konkret sag, men påstande.. Det ser jeg som særdeles kritisabelt..
At de lader sig undertrykke en religion de ikke er tilhængere af, er vel i bund og grund deres problem??
Citat: Det religiøse raseris anstiftere troede formentlig, at det var forholdsvis ufarligt at angribe et lille fredeligt land, som tilmed fortvivlende længe stod ene i forsvaret af ytringsfriheden.
Derimod besidder USA kløer, som er stærke og lange nok til at nå de ekstremistiske imamer, såfremt det var amerikanske tegnere, der blev truet på livet med dusører.
Om amerikanerne så tørrede sig bagi med en tegning af profeten, ville de ekstremistiske imamerne derfor betænke sig to gange på at sende masserne på gaden i et sådant omfang!
Imamerne optræder jo heller ikke selv som selvmordsbombere!
Mazel tov Evo.. Du kan jo alligevel godt se hele problemstillingen..
Her i Dk, kan vi tale om en debat om hvad der er tilladeligt at sige og om muslimers forhold i Dk.. I mellemøsten er diskutionen en helt anden.. Der er vi inde på en diskution om sammenstød mellem vesten og Islam..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58509 - 20/02/2006 14:03
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kefas Ben-Adam: Men lad os nu holde os til muslimer i Danmark.. De er rent faktisk dem, der har vist sig mest fornuftige og rolige i denne sag.. Hvorfor skal de rammes, for hvad der sker ude i verden??
Evolutionisten: Ud over de imamer, som har rejst rundt Mellemøsten og præsenteret ægte og forfalskede tegninger, mener jeg ikke, at muslimer i Danmark er ramt eller tillagt ansvar for, hvad der sker rundt ude i verden. Men jeg kan have overset noget - så derfor vil jeg bede dig om konkrete eksempler på, at danske muslimer er blevet ramt? Jeg er opmærksom på, at der efter de første flagafbrændinger og boykotter af danske varer i Mellemøsten blev rundsendt opfordringer til boykot af muslimske butikker i Danmark - men også at mange danskere vendte sig mod denne "hævn", som jeg heller ikke har hørt om er blevet praktiseret i særligt omfang!
Kefas Ben-Adam: Hele debatten om muslimer i Dk, er jo ved at køre ud på et sidespor.. Lad os vente et halvt års tid og så se, hvordan hele denne sag kommer til at pårøre muslimer her i Dk.. Jeg vil bare hellere mane til besindighed inden en eventuel katastrofe, end at være rystet bagefter.. Udover det, så mindes jeg ikke at have sagt, at danskere er hadske, islamofobiske, fremmedfjendske eller noget i den stil, hvis det var det du hentydede til i den sidste bemærkning?? Ret mig hvis jeg tager fejl..
Det var dig, der med dit spørgsmål antydede, at danske muslimer skal "rammes, for hvad der sker ude i verden". Derfor spurgte jeg.
Kan jeg tage dit svar som udtryk for, at du frygter, at sagen om Muhammed-tegningerne kommer til at gå ud over danske muslimer, men at de indtil videre ikke er blevet "ramt" af nogen på grund af det, der sker rundt i verden?
Da du ikke mindes "at have sagt, at danskere er hadske, islamofobiske, fremmedfjendske", vil jeg desuden gerne vide, hvem du så mener, at muslimerne i Danmark kunne tænkes at blive ramt af?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58510 - 20/02/2006 14:28
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: Det er ganske uinteressant, at Bluitgen har fundet en tegner, som anonymt turde tegne Muhammed. Det væsentlige og uacceptable er, at tegneren betingede sig, at han/hun ville være anonym - og at Bluitgen mig bekendt angiver at have spurgt flere tegnere, som kun ville illustrere bogen anonymt. Ellers turde de ikke! Mener du, at det er uproblematisk, at ikke-muslimske tegnere er bange for at tegne Muhammed af frygt for at blive dræbt af islamister - og dermed i praksis føler sig tvunget til at overholde et billedforbud i en religion, de ikke selv har?
Kefas Ben-Adam: Nej, jeg mener at det er problematisk, at hele denne debat er opstået på baggrund af en forfatter, der ville skrive en stærkt kritisk bog om Muhammad, der kommer med en påstand om, at han ikke kunne finde nogen tegnere til bogen fordi de han havde spurgt, ikke turde tegne Muhammad, uden at han (KB) har givet udtryk for at han vil underbygge sin påstand..
Bluitgen har ikke skrevet en stærkt kritisk bog om Muhammed - og det er faktisk stærkt kritisabelt, at du kommer med denne påstand uden åbenbart at have undersøgt, hvad Bluitgen har skrevet om Muhammed!
Vil du også have udsat en dusør på hans hoved med din faktuelt forkerte oplysning - i lighed med forfalskningen af billedet af en fransk borger til en fransk grisefest, som blev præsenteret som en karikatur af Muhammed med grisetryne og griseører af de danske imamer på deres rundrejse i Mellemøsten?
Bluitgen har skrevet en skolebog, hvor han loyalt har oversat de ældste af muslimernes egne skrifter om Muhammed - uden at lægge noget til eller trække noget fra.
"Når Muhammed med sin stok slår vand af en klippe, så skriver jeg, at Muhammed slår vand af en klippe - uden at stille spørgsmålstegn ved om det kan lade sig gøre", har Bluitgen flere gange udtalt til pressen.
Formålet med bogen er, såvidt jeg har forstået, at præsentere islams profet for danske skolebørn på islams egne præmisser. Hensigten har altså ikke været at kritisere Muhammed eller Islam - og skønt bogen er blevet en salgssucces, har mig bekendt kun du kaldt den "en stærkt kritisk bog om Muhammad".
Ingen muslimer har kritiseret den.
Men trods bogens tilstræbt loyale gengivelse af Muhammeds liv og levned, turde flere danske tegnere ikke illustrere den med billeder af Muhammed og lægge navn til tegningerne i den - af frygt for deres liv.
Til trods for, at man i store dele af den muslimske verden faktisk tegner og fortæller om Muhammed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58511 - 20/02/2006 14:37
Re:Bedre end 'Loven'
|
Bruger
|
-Hej Zaphod! -" Hej Darwinist"... Adressaten er desværre ikke tilstede. Men bortset fra dét kan jeg vel godt besvare din kommentar til mit indlæg - citat, Z: " JP kan som de eneste i denne sammenhæng afkræves en undskyldning." Okay? -" Men jeg mener, at det er dårlig stil at true JP på livet for at få den undskyldning. Jeg mener i særdeleshed det er uacceptabelt at true hele Danmark og Europa som sådan med terror og halshugninger." True! Hvormed jeg mener sandt, of course - now don't get me wrong: Jeg tager skam sagen alvorligt. Men hvem pusler også med tanken om at få verden til at ramle sammen, 'dårlig stil' eller ej? Sand erkendelse stiller kanske vanetænkning mat... -" Regeringscheferne i Danmark og Europa har intet med offentliggørelsen at gøre og kan således ikke undskylde den." Statsministeren gjorde vel egentlig sit bedste ved at henvise til vore frihedstraditioner. -" Det eneste de kan undskylde er pressefriheden. Det er uacceptabelt for mig. Og tilsyneladende også for Fogh." Pressefrihed kan måske tjene som undskyldning for, at nogen hælder gasoline direkte i flammehavet? -" Det lyder lidt på dig som om, at vi skal have et princip om ikke at behandle de mest voldsdisponerede befolkningsgrupper på Jorden som vi behandler alle andre?." Man sender sjældent sine legebørn i marken med råd om at behandle hvert kryb som deres egne krammedyr. -" Det kan jeg ikke leve med." Time to say good-bye?.. -" Jeg mener, at de danske muslimer har al mulig grund til at være utilfredse med det klima, de mødes med i Danmark." Jamen dog! -" De har også al mulig grund til at være stolte af deres egen reaktion på tegningerne." Jaså... -" Men muslimerne i resten af verden) {>...<} kan ikke kræve deres idéer friholdt for kritik; ikke engang for respektløs kritik. Og det er en position, jeg hellere vil tage en krig end at vige fra, hvis vi endelig skal blive i din tankesfære (i det mindste som jeg læser dit indlæg)." Alting med måde, sagdes det engang. And I deeply regret, we can't make both ends meet in this matter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58512 - 20/02/2006 15:10
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo Citat: I øvrigt - hvorfor skal religion og religiøse ledere fredes for barsk kritik af hensyn til deres "religiøse følelser"?
Nej hvorfor? Jeg er enig med dig her. Det hænger formentlig sammen med, at jeg som kristen har en anderledes holdning til ikke-troende og anderledes-troende. Bibelens tekster forbereder os jo på, at vi vil komme ud for hån og spot og forfølgelser, som også vor Herre Jesus Kristus selv måtte tåle for at sone vores synder.
Jesu ord om gengældelse og fjendekærlighed har nok sat sine spor i vores kristne tro - måske er de så integreret i de fleste af os, at vi ikke tænker så meget over det - ikke før vi kommer ud for begivenheder som dem, vi har oplevet den sidste måneds tid ...
Lukas 9: Om gengældelse v38 I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹ v39 Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. v40 Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. v41 Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. v42 Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig.
Om fjendekærlighed v43 I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste og hade din fjende.‹ v44 Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, v45 for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. v46 Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. v47 Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. v48
Jeg ved ikke om der findes tekster i Koranen eller Hadith som giver vejledning til, hvordan de troende muslimer skal forholde sig, når de kommer ud for udsagn - skrift og tale og billeder - fra anderledes troende eller ikke-troende, som de ikke mener viser viser respekt for deres religion. Enten fordi de ikke kender nok til den (der er jo mange slags Islam, kan jeg forstå) eller fordi ønsker at udfordre til debat. Eller for at vække opmærksomhed og få solgt nogle flere aviser - hvad ved jeg.
Vi pæredanskere ser det næppe heller som særligt æreskrænkende at blive drillet - mon ikke de fleste allerede i børnehaveklassen lærte, at når nogen driller, skal man bare grine med - så går det over ...
Men vi må nok vænne os til at mennesker fra andre kulturer har helt anderledes opfattelser af æresbegreber, og at de kan være livsfarlige ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58513 - 20/02/2006 16:07
Æresbegreber og selvmord.
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej kristina for lige at give et eksempel på æresbegreber der kan være livsfarlige, så fortæller jeg lige om et japansk computerspil, jeg engang havde i AMIGAens dage... Man spillede en samurai (i form af en kanin..!), som gik rundt og sloges med ninjaer..men hvis man kom til blot at trække sværdet overfor en munk, ja, ikke engang kom til at slå ud efter og ramme ham, så begik man selvmord med det samme. (kaninen blev overtaget af spillet, som lavede det sådan, at figuren satte sig i skrædderstilling, hvorpå han jog sværdet i maven på sig selv og faldt sammen, død.) Sådan en skam, at trække sværd mod en munk, kunne man ikke leve videre med. Munkene var højt respekterede, og dem måtte man end ikke trække våben overfor. Ja, så forskelligt kan vi se på æresbegrebet. Godtnok var det et computerspil, men lur mig om ikke det i det mindste har været sådan engang visse steder i Asien. Eller noget der ligner, i hvert fald. (Jeg er jo ikke ekspert udi den asiatiske kultur og historie..)  Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58515 - 20/02/2006 16:22
Re:Bedre end 'Loven'
|
Bruger
|
Hej Watson! Beklager forbyttelsen  Du skrev: Citat: Za: Men jeg mener, at det er dårlig stil at true JP på livet for at få den undskyldning. Jeg mener i særdeleshed det er uacceptabelt at true hele Danmark og Europa som sådan med terror og halshugninger.
Wa: True! Hvormed jeg mener sandt, of course - now don't get me wrong: Jeg tager skam sagen alvorligt. Men hvem pusler også med tanken om at få verden til at ramle sammen, 'dårlig stil' eller ej? Sand erkendelse stiller kanske vanetænkning mat...
Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad du mener?
Citat: Za: Det eneste de kan undskylde er pressefriheden. Det er uacceptabelt for mig. Og tilsyneladende også for Fogh.
Wa: Pressefrihed kan måske tjene som undskyldning for, at nogen hælder gasoline direkte i flammehavet?
Vores samfund bygger på, at vi ikke med loven i hånden kan forhindre andre i at udtale sig, så længe de holder sig indenfor grænserne udstukket af samme lov. Og JP har ikke brudt nogensom helst lov.
Og ja, jeg mener kort fortalt, at vores love er fornuftige, rimelige og lige for alle. Hvis visse ekstremistiske muslimer i mere letantændelige egne af verden får hjerteproblemer og kløe i aftrækkerfingeren af at deres yndlingsidé bliver kritiseret også selvom det er respektløst, kan og skal vi som frit samfund ikke bøje os for det.
Så jeg mener dit spørgsmål er formuleret forkert, i og med du tilsyneladende spørger, om pressefriheden tjener samfundets bedste. Det er en forkert præmis, idet den ikke nødvendigvis er tænkt sådan. En sådan tænkning indebærer jo også, at nogen definerer ’samfundets bedste’ -- en tankegang, vi har dårlige erfaringer med.
Men det korte svar er ’ja.’
Citat: Za: Det lyder lidt på dig som om, at vi skal have et princip om ikke at behandle de mest voldsdisponerede befolkningsgrupper på Jorden som vi behandler alle andre?.
Wa: Man sender sjældent sine legebørn i marken med råd om at behandle hvert kryb som deres egne krammedyr.
Foruden den (utilsigtede, håber jeg?) grimme association ved det at sammenligne muslimer med kryb, synes jeg analogien er dårlig og udtryk for et uønskeligt menneskesyn, fordi den fratager muslimerne ratio og forhandlingsevne. Du lægger op til at behandle den ’verdensmuslimske opinion’ som en art naturkraft, og ikke som mennesker, man kan tale fornuft med. Og jeg mener, at de demonstrerende, men i særdeleshed truende, muslimer er galt på den. Ganske enkelt. I modsætning til ”kryb” kan vi forhåbentlig tale os frem til en løsning, alle kan leve med. At give dem særbehandling som en art ’uhelbredeligt tilfælde’ er at dehumanisere dem.
Et andet aspekt er, at det ikke giver mening at være vred på dyr, herunder ”kryb.” Men jeg er vred på de truende muslimer på gaderne rundt omkring, fordi jeg mener, at de opfører sig helt og aldeles urimeligt. Det samme kan man ikke fornuftigvis sige om dyr.
Citat: Za: Det kan jeg ikke leve med.
Wa: Time to say good-bye?..
Hæ-hæ. Det håber jeg da ikke.
Citat: Za: Jeg mener, at de danske muslimer har al mulig grund til at være utilfredse med det klima, de mødes med i Danmark.
Wa: Jamen dog!
Du synes måske det er i orden at kalde hele befolkningsgrupper (ja, i virkeligheden 1,8 mia. mennesker) for kræftbylder, middelalderligt indstillede, terrorister, revolutionære ideologer som formerer sig som rotter, som ikke ”naturligt” hører hjemme i Danmark, og som smiler til os, mens de venter på at blive nok til at overtage vort samfund? Alle disse ting har medlemmer af Dansk Folkeparti sagt. Jeg synes det er skandaløst!
Ikke at jeg vil benægte, at der er problemer i Danmark og i resten af verden, og at muslimer spiller en rolle i disse problemer, men det er simpelthen under al kritik at skære så mange mennesker -- de mest udstødte i Danmark -- over én kam på denne måde!
Citat: Za: De har også al mulig grund til at være stolte af deres egen reaktion på tegningerne.
Wa: Jaså...
Langt de fleste muslimer i Danmark har da opført sig aldeles eksemplarisk og demokratisk. Der var en sindsforvirret 17-årig, der ringede en trussel ind mod JP. Han blev angivet til politiet af sin egen mor... Og så var der nogle knægte, der brændte en børnehave af en aften. That’s it. Ud af 200.000, hvor vi godt ved, at nogle af dem er stærkt marginaliserede og kriminaliserede.
Derudover forsøgte man med de demokratiske midler: demonstrationer, politianmeldelse, læserbreve, kontakt til ministre. Lige meget hjalp det...
Citat: Za: Men muslimerne i resten af verden {>...<} kan ikke kræve deres idéer friholdt for kritik; ikke engang for respektløs kritik. Og det er en position, jeg hellere vil tage en krig end at vige fra, hvis vi endelig skal blive i din tankesfære (i det mindste som jeg læser dit indlæg).
Wa: Alting med måde, sagdes det engang. And I deeply regret, we can't make both ends meet in this matter.
Igen forstår jeg ikke, hvad du mener. Jeg taler ikke for en krig, og tror heller ikke det fjerneste på, at det bliver nødvendigt, men jeg syntes din sprogbrug antydede at det var de baner, du tænkte i (hvilket jeg da også gav udtryk for). Jeg mener bare ikke, vi skal bøje os, og lande som Egypten, Iran og Pakistan har ingen midler, der kan tvinge os. Undtagen krig. En krig, jeg så hellere vil tage end bøje mig for diktaturer, der forsøger at lade deres intolerante, totalitære idéer begrænse os i vores fri meningsudveksling.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#58516 - 20/02/2006 17:16
[Re: Nardus]
|
Anonym
Anonym
|
Vistnok kun at "skemaet" - husker ikke det præcise udtryk! - ikke længere er tilgængeligt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58517 - 20/02/2006 17:40
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: I øvrigt - hvorfor skal religion og religiøse ledere fredes for barsk kritik af hensyn til deres "religiøse følelser"?
Kristina: Nej hvorfor? Jeg er enig med dig her. Det hænger formentlig sammen med, at jeg som kristen har en anderledes holdning til ikke-troende og anderledes-troende. Bibelens tekster forbereder os jo på, at vi vil komme ud for hån og spot og forfølgelser, som også vor Herre Jesus Kristus selv måtte tåle for at sone vores synder. Jesu ord om gengældelse og fjendekærlighed har nok sat sine spor i vores kristne tro - måske er de så integreret i de fleste af os, at vi ikke tænker så meget over det - ikke før vi kommer ud for begivenheder som dem, vi har oplevet den sidste måneds tid ...
Tak for din tilkendegivelse, at du er enig.
Til gengæld er jeg ikke enig i din rosenrøde beskrivelse af effekten af Jesu ord om gengældelse og fjendekærlighed.
Historisk set har kristne med udgangspunkt i deres religion begået mindst lige så store og voldsomme ugerninger mod både trosfæller og ikke-trosfæller.
Det er min opfattelse, at netop sekulariseringen af samfundene og fordrivelsen af religionerne fra det offentlige rum fremmer humanismen.
Kristendommen og jødedommen er så "heldige", at de er blevet mere modereret af sekulariseringen end det er tilfældet med islam, hvor mellemøstlige herskere på grund af store olieindtægter har kunnet modstå sekulariseringen og kunnet opretholde islam som en forældet lovreligion.
Det er i den forbindelse interessant, at muslimerne i de sekulære samfund reagerer fredeligt - og nogle synes endda, at det var i orden og endda berettiget at bringe tegningerne.
Helt på linie med tilgivende kristne i de sekulære samfund!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58518 - 20/02/2006 17:49
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Zaphoed Citat: Ja, der er store problemer med ekstreme muslimer, i mange dele af verden, tilmed. Nej, langt størstedelen af verdens muslimer er ikke ekstreme, de bifalder ikke mord på samfundsrevsere og de bifalder ikke 9/11.
Jeg må give dig ret i at en generalisering ikke er retfærdig. Desværre har jeg svært ved ikke at generalisere, sålænge det ikke fremgår tydligere, at muslimerne (her forstås (også) de muslimske regeringer) prøver at rydde op i egne rækker. Som jeg ser det har Egypten, Palæstina og Pakistan vist sig at være en stor trussel for hele verdensfreden, med deres nuværende indsats i at prøve at forhindre, at man starter en mindre borgerkrig på grund af en tegning.
Det kan alle muslimer naturligvis ikke tage ansvaret for, ligesom kristne heller ikke kan tage ansvaret for mord på abortlæger i USA.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#58519 - 20/02/2006 17:54
|
Bruger
|
Jeg gentager: At bruge humor i form af hån spot og latterlggørelse over fro magten og dens symboler er satire, at stå på flertallets side og håne, spotte og latterliggøre et mindretal er mobninb.
Jeg mener, at JPs forsøg på satire er forfejlet, fordi det ikke er ordentlig satire, for det første. Bombeturbanen er stødende og forfejler sit mål og er aldeles samgløs og uacceptabel. HVIS JP var en muslimsk avis og sigtede KLART efter en muslimsk terrororganisation, ville en tegning der havde dette tema (at gøre grin med misbrug af religionen i terrorisme) være morsom. HVIS JP så bare havde ramt sit mål, ville JEG måske synes, det var i orden. Som det er, så sårer det en masse mennesker uden at ramme sit mål. Og beviset er, at diskussionen ALDRIG har gået på emnet for tegningen (misbrug af religionen) men den NYE religion: tilbedelsen af den ubegrænsede ytringsfrihed, som med Erling Tiedemanns ord alene er en sag for psykopater!!!
Selvfølgelig skal man kunne gøre grin med religion. Det er bare et spørgsmål om at afveje mål og midler. Og når det lykkes at skabe den største internationale krise for Danmark i 60 år på noget så latterligt som at pukke på en ret, ingen beklikker, så må det siges, at man har forfejlet sit mål.
Selvcensur i passende doser er livets salt for et demokratisk humanitært samfund!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58520 - 20/02/2006 17:55
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej JFDK Citat: Nu vil jeg ikke sige at "muslimerne bestemmer" i verden.
Nej egentlig ikke. Men i hvert fald ekstreme muslimer prøver ihærdigt på det. Hvad i alverden skulle det bekymre muslimer generelt, at en dansk avis på dansk for folk i danmark viser nogle tegninger? De kan da blande sig udenom - vi går heller ikke op i deres jøde-fjendtlige tegninger.
Citat: Muslimske ekstremister har begået terrorhandlinger i islams navn, inkluderet mordet på Theo van Gogh, fatwah'en over Rushdie, osv, men ikke alle muslimer har lod og del i disse ugerninger, ligesom ikke alle tyskere er ansvarlige for Holocaust...
Også rigtigt. Men tyskerne måtte alle som en tage ansvaret for deres lands gerninger, eftersom det var dem der havde valgt regeringen. De muslimske lande bør i verdensfredens navn anholde de ekstreme muslimer og forbyde deres ytringer, der i ethvert demokratisk land er forbudte. Selvfølgelig må de være ekstreme i demokratiske lande, men man må jo ikke opfordre til mord og da slet ikke udlove store dusører.
Derfor er de enkelte lande, hvorfra ekstremisterne virker, konsekvent ansvarlige. Det er deres opgave at uskadeliggøre deres vanvittige indbyggere.
Det KAN da ikke passe vi skal til at rasle med sablerne i stort set alle muslimske lande, fordi de ikke selv kan finde ud af det?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#58521 - 20/02/2006 18:01
|
Bruger
|
Citat: Alene derfor mener jeg, at det var velbegrundet at trykke tegningerne - og raseriet i muslimske lande har vist os, hvad vi er oppe mod.
Det er også nyttigt - omend meget, meget ubehageligt! Og sørgeligt, fordi det koster menneskeliv!
Men det er hverken JP's eller tegnernes skyld. Eller den danske regerings
Dit argument holder ikke. Så vidt jeg ved, er der ingen der truer Kåre Bluitgen, der færdes frit rundt på Nørrebro, selv om hans bog er udkommet. Så hvis JP havde begrænset sit stunt til at illustrere denne bog, og evt offentliggøre tegninger fra den, havde vi med ret stor sandsynlighed ikke have haft denne krise.
Regeringens ansvar består i at have tacklet krisen som et rent indenrigspolitisk anliggende i 3 måneder uden at tage protesterne fra de ll ambassadører eller Egypten alvorligt. Det var et alvorligt svigt!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58522 - 20/02/2006 18:03
[Re: Nardus]
|
Bruger
|
Nej, Der kommer en notits om, at indlægget ikke bliver indsendt, fordi tiden er overskredet. Jeg kan ikke huske den nøjagtige formulering; men den står i det felt, hvor der normalt står "Dit indlæg er nu gemt, du bliver om lidt stillet tilbage ........" mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58523 - 20/02/2006 21:17
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: Jeg gentager: At bruge humor i form af hån spot og latterlggørelse over fro magten og dens symboler er satire, at stå på flertallets side og håne, spotte og latterliggøre et mindretal er mobninb.
Konsekvensen af dit synspunkt er, at vi ikke kan bruge satire overfor mindretal som nynazister, kommunister, holocaust-benægtere, halshuggende islamister og andre - ligesom vi for tiden også må frede socialdemokraterne, de radikale, SF, Enhedslisten, Kristendemokraterne og CD fra at blive "mobbet" med satire.
I øvrigt - religionen islam hævdes at have 1,2 mia. tilhængere. Et mindretal på verdensplan, men et ganske stort mindretal.
Dit synspunkt ført helt ud i sin yderste konsekvens, så kan vi vel kun tillade os at udsætte Kristendommen for satire, da den er den for tiden største religion i verden med de fleste tilhængere.
Citat: LarsBj: Bombeturbanen er stødende og forfejler sit mål og er aldeles samgløs og uacceptabel.
Satire skal være stødende. Ellers er det ikke satire!
Og bombeturbanen sidder lige i øjet, idet selvmordsterroristerne sprænger sig selv og uskyldige mænd, kvinder og børn i luften i islams og Muhammeds navn.
Citat: LarsBj: Og når det lykkes at skabe den største internationale krise for Danmark i 60 år på noget så latterligt som at pukke på en ret, ingen beklikker, så må det siges, at man har forfejlet sit mål.
Alle siger, at de ikke havde forestillet sig, at disse tegninger kunne få denne mega-effekt.
Men nu har vi effekten og debatten - og vi kan forholde os til, hvad vi kan forvente af islamister og islamiske lande.
Man forsøger at true os til tavshed ved at afbrænde vort flag, vore ambassader og ved at udsætte store dusører til folk, der vil dræbe tegnerne, der leverede Muhammed-tegningerne til Jyllands-Posten.
Det er så op til enhver, om vi vil forsøge at tilpasse vore ytringer til hvad religiøse hysterikere vil true os til - eller om vi vil sætte islamisterne stolen for døren og trække en streg i sandet.
Det er, hvad dette handler om.
Jeg foretrækker det sidste - du foretrækker tilsyneladende det første.
Citat: LarsBj: Selvcensur i passende doser er livets salt for et demokratisk humanitært samfund!
Sund selvcensur kan kun udøves af den enkelte i frihed - og dér har du ret.
Men hvis den enkelte skal påtrykkes selvcensur af islamister, rockere og andre ved trusler om død og ødelæggelse, så er det gift for et demokratisk, humanitært samfund.
Uanset om truslerne kommer fra Mellemøsten.
Disse mennesker skal vi ikke forsøge at behage. Dem skal vi sætte stolen for døren, indtil de ophører med at true os, vore medier og vore kunstnere til ufrivillig tavshed!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58524 - 20/02/2006 21:48
|
Bruger
|
Hej Evo, Det ser ud som om, du bevidst søger at misforstå mig, i stedet for at forstå mig. Men da jeg ikke kan udelukke, at det ser ud som om, jeg mener det, du siger, må jeg vel hellere klargøre:
Jeg mener ikke, vi kan lade hysterikere bestemme over vore debatter og humor. Dem jeg taler for at tage hensyn til er for det første mindretallet i Danmark som sådan. Det er selvfølgelig en svær størrelse at definere, men men har altså kun sine fornemmelser i sådanne sager. Og i langt de fleste tilfælde vil man vide, hvor grænsen går. Der er for eksempel hverken mange spasservittigheder eller jødevittigheder i dagspressen. Jeg synes dog godt, man kan gøre grin med dem, hvis sagens natur påkalder det! At tegne Muhammed med den erklærede hensigt at s.h.&l. er groft stødende for den almindelige muslim. Selv komikeren Omar Marzouk fortæller, at det støder ham. Ham vil jeg ikke betegne som hysteriker. Så JPs provokation er alvorligt, alment stødende hos muslimerne. Rammer bombetegningen så? Ja, den rammer alle muslimer, fordi den ikke pointerer sit egtl satiremål: Den ekstreme hysteriske terrorist. Man skal vende tegningen et par gange i hovedet, og som du ved, reagerer følelser noget hurtigere end det! Den almindelige muslim forbinder jo IKKE Muhammed med terror.
Hvis vi vil have integration, skal vi ikke overskride grænserne, hvor humor bliver til mobning. Man kan ikke tale fornuft med nogen, man fornærmer.
For det andet vil jeg fremover anbefale stærkt at tage hensyn til udlandet. Har sagen lært os noget, er det, at alt kan blive spredt og blive til en international sag. Så Udlandets reaktion er en realpolitisk kendsgerning, man må forholde sig til. Dilemmaet er: Vil vi frit og uhæmmet trampe rundt på andres følelser, eller vil vi have ambassader, holde ferier og handle med dem?
I denne sag er vort ry i forvejen blakket efter vedholdende løftede pegefingre fra EUs menneskerettighedskommisær, FNs flygtningekommisær, Europarådet samt udenlandske aviser med mere over vor stadigt strammere udlændingepolitik. Regeringen har konsekvent afvist disse i forskellige grader af arrogance. Vi har med andre ord placeret os i skudlinien.
I samme linie har regeringen nægtet at tage advarslerne fra udlandet (de muslimske) alvorligt. De har gjort det til et ytringsfrihedsspørgsmål og ikke et spørgsmå om takt&tone og almindelig dannelse. Derfor har de afvist henvendelserne, hvilket fik Egypten til at reagere. I 3-4 måneder har de arbejdet på at skabe en alliance mod Danmark og tegningerne, uden at regeringen tilsyneladende har taget det alvorligt. Så imamernes henvendelse fik højeste prioritet og fik egypterne til at hjælpe dem. Eller de brugte imamerne i den sag de kørte.
Hvis vi skal vise islamisterne hvor skabet skal stå, sætte dem stolen for døren, lade piben få en anden lyd og trække stregen i sandet præcis, hvor vi vil have dem, skal vi ikke samtidigt støde de almindelige fornuftige fra os, eller provokere udenlandske regeringer, vi forsøger at handle med, unødigt, men skabe alliancer! Vi kan ikke bekæmpe hysterikerne, når vore ambassadører må rejes hjem, vore virksomheder boykottes, og regionens regeringer afbryder samarbejdet på en række punkter.
Trumann sagde, man skal tale sagte og bruge en stor kæp. det kan amerikanerne, men vi må altså fare med lempe, hvis vi vil noget.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#58525 - 20/02/2006 23:34
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: Det ser ud som om, du bevidst søger at misforstå mig, i stedet for at forstå mig. Men da jeg ikke kan udelukke, at det ser ud som om, jeg mener det, du siger, må jeg vel hellere klargøre . . .
Tak for din afbalancerede klargøring. Jeg kan godt se og forstå dine pointer, og jeg håber, at du også kan se mine - selv om vi ikke er enige.
For mig er det afgørende, at Jyllands-Postens Flemming Rose bragte tegningerne ud fra et ærligt motiv - som ikke var at trampe på nogen, men for at gøre opmærksom på, at danske og europæiske kunstneres ytringsfrihed stækkes af islamister, der truer dem på livet.
At Jyllands-Postens tegninger har ramt almindelige, fredelige muslimers følelser er ikke så skidt, at det ikke også er godt for noget - for ekstremisternes fremfærd har fået muslimer til at vågne op og gå aktivt ind i debatten og vise, at alle muslimer ikke er udemokratiske ekstremister.
På samme måde som socialdemokraterne ville tage klart afstand fra og bekæmpe ekstremister, som i Socialdemokratiets navn udsendte dødstrusler mod kunstnere, der forhånede partiets grundlæggende politik.
At islamisterne reagerer så voldsomt er overraskende for de fleste - men reaktionen ville måske være kommet alligevel. Måske overfor et andet land end Danmark.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58526 - 20/02/2006 23:50
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Evolutionist Citat: Satire skal være stødende. Ellers er det ikke satire!
Det er altså efter min bedste overbevisning noget værre vrøvl. Satire skal være latterliggørende og vittigt, og gerne tankevækkende eller provokerende, men det behøver da ikke nødvendigvis være direkte stødende for nogen som helst. En bombe i Muhammeds turban er efter min mening hverken vittigt eller på anden måde morsomt. Det er ikke satire; ja, det er ikke engang sarkasme. Det er bare rendyrket hån og spot – og stødende for en milliard mennesker. At bringe netop sådan en tegning er efter min mening fuldstændig tåbeligt, nytteløst og barnligt. En appelsin i Kåre Bluitgens turban er til gengæld vittigt.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58527 - 21/02/2006 00:13
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: Satire skal være stødende. Ellers er det ikke satire!
Nikolaj: Det er altså efter min bedste overbevisning noget værre vrøvl. Satire skal være latterliggørende og vittigt, . . .
Latterliggørelse af profeten Muhammed vil nu nok virke stødende på mange muslimer - tror du ikke?
Bomben i turbanen er i øvrigt ikke latterliggørende, men derimod en besk og bidende kommentar til ekstremisters misbrug af Muhammed.
Mulslimerne burde blive vrede på dem, der forhåner Muhammed ved at dræbe uskyldige mænd, kvinder og børn i hans navn - fremfor at blive vrede på tegneren, der bringer dem budskabet i satirisk form.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58528 - 21/02/2006 01:01
|
Bruger
|
Citat: Bluitgen har ikke skrevet en stærkt kritisk bog om Muhammed - og det er faktisk stærkt kritisabelt, at du kommer med denne påstand uden åbenbart at have undersøgt, hvad Bluitgen har skrevet om Muhammed!
Jeg kan kun give dig ret.. Meget dumt af mig.. Jeg blandede det sammen med hans anden bog "Til gavn for de sorte" som er stærkt kritisk, ikke overfor Muhammad, men muslimer her i Dk..
Citat: Vil du også have udsat en dusør på hans hoved med din faktuelt forkerte oplysning - i lighed med forfalskningen af billedet af en fransk borger til en fransk grisefest, som blev præsenteret som en karikatur af Muhammed med grisetryne og griseører af de danske imamer på deres rundrejse i Mellemøsten?
Her må du tilgengæld gerne forklare dig??
Citat: Bluitgen har skrevet en skolebog, hvor han loyalt har oversat de ældste af muslimernes egne skrifter om Muhammed - uden at lægge noget til eller trække noget fra.
"Når Muhammed med sin stok slår vand af en klippe, så skriver jeg, at Muhammed slår vand af en klippe - uden at stille spørgsmålstegn ved om det kan lade sig gøre", har Bluitgen flere gange udtalt til pressen.
Formålet med bogen er, såvidt jeg har forstået, at præsentere islams profet for danske skolebørn på islams egne præmisser. Hensigten har altså ikke været at kritisere Muhammed eller Islam - og skønt bogen er blevet en salgssucces, har mig bekendt kun du kaldt den "en stærkt kritisk bog om Muhammad".
Jeg vil stadig mene, at det er kritisabelt, at Bluitgen ikke har villet understøtte sin påstand om, at der er tegnere der har meldt fra med bagrund i eventuelle trusler..
Nu gik debatten vist også mere på motiverne for at bringe billeder af Muhammad i JP?? Men vi kan selvfølgelig godt starte en ny tråd om Bluitgens motiv for at skrive hans bog.. Udover det, så morer jeg mig da lidt over, at der er delte meninger om man bør kalde det en bog for børn: » Ikke for børn Kåre Bluitgens bog om Muhammed er et opdragelses- eller dannelsesprojekt. Og en nødvendig bog. Debatten om ’tonen’ og misforstået forsigtighed omkring religion, især hvis den religion er islam, kan nemt få os til at glemme at ytringsfrihed ikke er et teselskab, og at religionskritiske bøger indimellem føles som en mangelvare Af Jakob Feldt, 26. januar 2006 [Boganmeldelse] Forfatter: Kåre Bluitgen Titel: Koranen og profeten Muhammeds liv Fra dette link
Citat: Men trods bogens tilstræbt loyale gengivelse af Muhammeds liv og levned, turde flere danske tegnere ikke illustrere den med billeder af Muhammed og lægge navn til tegningerne i den - af frygt for deres liv.
Det er ihvertfald Bluitgens påstand.. Som vi stadig mangler at få underbygget...
Jeg bliver jo stadig nødt til at spørge:
Har der været eksempler på danske tegnere, der er blevet truet af muslimer, før denne sag??
Afslutningsvis kan jeg da tilføje, at det ikke er nødvendigt at vi bliver enige om denne sag.. Jeg tager afstand til de reaktioner man ser ude i verden.. Det er jo grotesk, at man i den grad kan lade sig køre op til et niveau, hvor forstand og fornuft synes totalt ikke-eksisterende.. Jeg er bare bekymret for, om det kan rammer danske muslimer, som i sidste ende bare vil leve et roligt liv her i Dk..
Hvis du tager et kig ind på religion.dk, vil du måske kunne forstå hvorfor jeg bliver lettere bekymret.. Jeg forstår fuldt ud folks frustration, men jeg mener ikke at det rigtige er at give efter for had (nej, jeg siger ikke at det er sket)..
Noget af grunden til at jeg frygter det, kan muligvis findes i, at jeg - ikke på egen krop - har kendskab til forfølgelser tæt på (jeg er jøde).. Så jeg skal ikke afvise, at jeg er en smule mere følsom på det punkt, end så mange andre..
En ting jeg bed mærke i, at du skrev til Lars:
Mvh Citat: At islamisterne reagerer så voldsomt er overraskende for de fleste - men reaktionen ville måske være kommet alligevel. Måske overfor et andet land end Danmark.
Der er jeg fuldt ud enig.. Og det er min baggrund for at mene, at det vi ser i den muslimske verden ikke kommer på bekostning af tegningerne.. De er bare en dårlig undskyldning..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58529 - 21/02/2006 10:23
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej Nikolaj bare lige dette lille pip fra mig...du skriver: Citat: En bombe i Muhammeds turban er efter min mening hverken vittigt eller på anden måde morsomt. Det er ikke satire; ja, det er ikke engang sarkasme. Det er bare rendyrket hån og spot – og stødende for en milliard mennesker. At bringe netop sådan en tegning er efter min mening fuldstændig tåbeligt, nytteløst og barnligt.
Helt enig. Det var totalt unødvendigt, fjollet og ubetænksomt af JP af bringe det billede. Og jeg har læst, at de endda af flere eksperter var blevet rådet til ikke at bringe tegningen, tegningerne. Der var dog retfærdigvis også eksperter, som havde sagt til dem på JP, at de godt kunne bringe tegningerne.. Men når man hører begge dele, havde det nok været klogt at lytte til de advarende røster. Bare for en sikkerheds skyld. Og derudover så bare af almindelig anstændig opførsel.!
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58530 - 21/02/2006 10:38
ADMIN: Emnet lukkes
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Så er det vist på høje tid, at denne emnetråd bliver lukket. Hvis I vil fortsætte debatten, så kan I oprette nye emner. Husk at notere et emne, som svarer til indholdet af de enkelte indlæg. På den måde er det lettere at skabe sig overblik over en debat.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58531 - 21/02/2006 10:40
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: Vil du også have udsat en dusør på hans hoved med din faktuelt forkerte oplysning - i lighed med forfalskningen af billedet af en fransk borger til en fransk grisefest, som blev præsenteret som en karikatur af Muhammed med grisetryne og griseører af de danske imamer på deres rundrejse i Mellemøsten?
Kefas Ben-Adam: Her må du tilgengæld gerne forklare dig??
Når folk i Mellemøsten kan blive så ophidsede, at de brænder vort flag og vore ambassader på grund af tegninger, de ikke har set (fordi deres medier ikke kan/tør vise dem) og udsætter dusør på tegnernes hoveder - så kan de vel også sætte en dusør på forfatteren til en bog, de ikke har læst, såfremt nogen begynder at kalde den "en stærkt kritisk bog" om Muhammed.
Er det forklaring nok?
Citat: Kefas Ben-Adam: Jeg vil stadig mene, at det er kritisabelt, at Bluitgen ikke har villet understøtte sin påstand om, at der er tegnere der har meldt fra med bagrund i eventuelle trusler..
Det faktum, at tegneren af bogens illustrationer er anonym, er dokumentation nok.
Og Bluitgen kan jo ikke oplyse tegnerens navn uden at anonymiteten går fløjten, så der er ikke tale om, at han ikke vil understøtte sin påstand.
Og hvis tegneren ikke ønskede at være anonym, havde vi nok hørt fra ham eller hende i medierne!
I øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor du tvivler på, at kunstnere efter islamisters mord på kunstnere og dødstrusler af hensyn til sig selv og deres familie ikke har lyst til at udfordre dette helt uberegnelige religiøse hysteri, som eksisterede før Muhammed-tegningerne - men som nu er blevet tydeligt for enhver.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58532 - 21/02/2006 12:58
|
Bruger
|
Citat: Citat: Evolutionisten: Vil du også have udsat en dusør på hans hoved med din faktuelt forkerte oplysning - i lighed med forfalskningen af billedet af en fransk borger til en fransk grisefest, som blev præsenteret som en karikatur af Muhammed med grisetryne og griseører af de danske imamer på deres rundrejse i Mellemøsten?
Kefas Ben-Adam: Her må du tilgengæld gerne forklare dig??
Når folk i Mellemøsten kan blive så ophidsede, at de brænder vort flag og vore ambassader på grund af tegninger, de ikke har set (fordi deres medier ikke kan/tør vise dem) og udsætter dusør på tegnernes hoveder - så kan de vel også sætte en dusør på forfatteren til en bog, de ikke har læst, såfremt nogen begynder at kalde den "en stærkt kritisk bog" om Muhammed.
Er det forklaring nok?
Nej, det er ikke forklaring nok.. Du tillægger mig et motiv og ønske om at jeg ser en pris på Bluitgens hoved, på baggrund af noget som ikke var reelt.. Du tager ikke højde for, at der kan ske misforståelser, men vælger istedet at tage udgangspunkt i, at jeg sikkert er et type menneske, der gerne ser andre slået ihjel..
Det synes jeg er frastødende..
Citat: Det faktum, at tegneren af bogens illustrationer er anonym, er dokumentation nok.
Og Bluitgen kan jo ikke oplyse tegnerens navn uden at anonymiteten går fløjten, så der er ikke tale om, at han ikke vil understøtte sin påstand.
Og hvis tegneren ikke ønskede at være anonym, havde vi nok hørt fra ham eller hende i medierne!
Nej, det er ikke dokumentation nok.. Vi ved ikke hvem tegneren er, eller hvad motiverne er.. At begynde at skabe en idé om, at man kan risikere at blive slået ihjel for at tegne Muhammad på bagrund af en påstand om at der er nogen der er bange for at tegne ham, er ikke godt nok..
Citat: I øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor du tvivler på, at kunstnere efter islamisters mord på kunstnere og dødstrusler af hensyn til sig selv og deres familie ikke har lyst til at udfordre dette helt uberegnelige religiøse hysteri, som eksisterede før Muhammed-tegningerne - men som nu er blevet tydeligt for enhver.
Jeg tvivler af den eneste årsag, at man tillægger frygten en masse subjektive betragtninger og holdninger, istedet for at forholde sig bare en smule objektivt..
Nu har jeg familie i Jylland, men bor selv i kbh.. Når jeg kommer til Jylland, får jeg konstant at vide, at jeg - som jøde - bør være bange for at blive overfaldet i kbh, for jøder bliver jo konstant forfulgt.. Det samme gør sig gældene i Israel..
Det bygger på subjektive holdninger til omverden og misinformering om de omtalte steder..
Udover det, så ville det klæde dig, hvis du prøvede at forholde dig til hele indlæg.. Det indtryk jeg har lige nu er, at du mere ønsker at være uenig for at være uenig og tager ting ud af sammenhæng for at kunne modargumentere..
Lad os bare stoppe vores sam"tale" (kan man vel ikke kalde det i et skrevent medie) her og gå hvert til sit..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58533 - 21/02/2006 13:24
Så er vi enige
|
Bruger
|
Hej Machine_A Det glæder mig, vi kan blive enige om det  Jeg tænkte nok at det var temperamentet, der havde fået bugt med dit normalt kølige overblik. Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#58534 - 21/02/2006 16:15
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kefas Ben-Adam: Nej, det er ikke forklaring nok.. Du tillægger mig et motiv og ønske om at jeg ser en pris på Bluitgens hoved, på baggrund af noget som ikke var reelt.. Du tager ikke højde for, at der kan ske misforståelser, men vælger istedet at tage udgangspunkt i, at jeg sikkert er et type menneske, der gerne ser andre slået ihjel.. Det synes jeg er frastødende..
Jeg tillægger dig ikke de skumle motiver, som du tror. Jeg påpeger blot, at hvis du og andre kalder Bluitgens bog for stærkt kritisk mod Muhammed - så er der en risiko for, at nogen tror på det og vender deres raseri mod Bluitgen.
Det kan godt være, at du ikke kan forestille dig det. Men det kunne Jyllands-Posten altså heller ikke, da de trykte de famøse tegninger, som nu har kostet ganske mange mennesker livet.
I øvrigt nu vi er ved det at blive tillagt frastødende motiver - hvad gør du selv overfor Bluitgens motiver? Ham tillægger du da ganske ubegrundet, at han lyver om at tegneren betingede sig anonymitet.
Men som vores debat har udviklet sig, så synes jeg også, at vi skal stoppe.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58535 - 21/02/2006 19:03
|
Bruger
|
Citat: Jeg tillægger dig ikke de skumle motiver, som du tror.
Citat: Citat: Evolutionisten: Vil du også have udsat en dusør på hans hoved med din faktuelt forkerte oplysning - i lighed med forfalskningen af billedet af en fransk borger til en fransk grisefest, som blev præsenteret som en karikatur af Muhammed med grisetryne og griseører af de danske imamer på deres rundrejse i Mellemøsten?
Hvad udleder du mon, af sådan et spørgsmål??
Citat: Jeg påpeger blot, at hvis du og andre kalder Bluitgens bog for stærkt kritisk mod Muhammed - så er der en risiko for, at nogen tror på det og vender deres raseri mod Bluitgen.
Mig bekendt rettede jeg min fejl?? Så skal vi ikke lade det motiv ligge??
At Bluitgen jo har skrevet en kritisk bog mod muslimer, er vel ikke forkert??
Citat: I øvrigt nu vi er ved det at blive tillagt frastødende motiver - hvad gør du selv overfor Bluitgens motiver? Ham tillægger du da ganske ubegrundet, at han lyver om at tegneren betingede sig anonymitet.
Det er da underligt at opleve, at en person som dig, der gerne vil have sikre beviser, ikke kan følge min tanke omkring den manglende underbyggelse af Bluitgens påstande, men istedet vender det og udleder nogen ting hos mig, som du ikke har grundlag for??
Når man kommer med alvorlige påstande som at folk er bange for at gøre noget på baggrund af frygt for deres liv, så - tilgiv mig - forventer jeg at man gør mere end at lade sig spille med på frygten..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#58536 - 21/02/2006 19:45
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: Vil du også have udsat en dusør på hans hoved med din faktuelt forkerte oplysning - i lighed med forfalskningen af billedet af en fransk borger til en fransk grisefest, som blev præsenteret som en karikatur af Muhammed med grisetryne og griseører af de danske imamer på deres rundrejse i Mellemøsten?
Kefas Ben-Adam: Hvad udleder du mon, af sådan et spørgsmål??
Jeg kan godt se, at mit spørgsmål er forkert og krænkende formuleret og at det utilsigtet kunne opfattes som om, at du ønsker en dusør på Bluitgens hovede.
Det beklager jeg.
Jeg burde have skrevet, at jeg mener, at din faktuelt forkerte karakterisering af Bluitgens bog som værende stærkt kritisk mod Muhammed utilsigtet kunne medføre represalier mod ham.
Citat: Kefas Ben-Adam: Det er da underligt at opleve, at en person som dig, der gerne vil have sikre beviser, ikke kan følge min tanke omkring den manglende underbyggelse af Bluitgens påstande, men istedet vender det og udleder nogen ting hos mig, som du ikke har grundlag for?? Når man kommer med alvorlige påstande som at folk er bange for at gøre noget på baggrund af frygt for deres liv, så - tilgiv mig - forventer jeg at man gør mere end at lade sig spille med på frygten..
Jeg forstår stadig ikke din helt ubegrundede mistro til Bluitgen - og at tegneren har valgt at være anonym, ja det kan du såmænd forvisse dig om ved ganske enkelt at købe bogen eller låne den på biblioteket.
Men måske kan du bibringe mig forståelsen af din kritik af Bluitgen ved at fortælle, hvad forfatteren helt konkret skal gøre for at dokumentere overfor dig, at tegneren virkelig ønsker at være anonym?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58537 - 22/02/2006 00:24
|
Bruger
|
Machine A skrev om muslimerne: De kan da blande sig udenom - vi går heller ikke op i deres jøde-fjendtlige tegninger.
svar: Hvad det for jødefjendtlige tegninger?
Du skrev: Selvfølgelig må de være ekstreme i demokratiske lande, men man må jo ikke opfordre til mord og da slet ikke udlove store dusører.
svar: Det gjorde USA jo iforbindelse med jagten på Saddam, men det er måske noget andet?
Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
|