Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#58331 - 08/02/2006 14:53 Jeg er forvirret...!!!
Streamer
Bruger

Reg.: 08/02/2006
Hej alle

Inden jeg starter på mit indlæg vil jeg lige slå et par ting fast: Jeg opfatter mig selv som kristen idet jeg tror på en levende Kristus, som var Gud der antog menneske skikkelse for at frelse de fortabte på på jorden! - Men så tror jeg osse at ligheden med andre kristne holder op her, jeg tror nemlig osse på reinkarnation og at det er muligt, og tilladt, at kommunikere med ånder, jeg tror ikke på at biblen der den enegyldige sandhed – der er MEGET sandt i den, men jeg tror der er en masse som er blevet udeladt (bla. Ved kirkemødet i 325(tror jeg det var) – Ja jeg har læst Dan Brown men det mente jeg osse før jeg stødte på ham!) Det der er udeladt mener jeg findes i de nye(gamle) skrifter der begynder at dukke op Thomas Evangeliet og Ur Evangeliet f.eks. Det jeg gerne vil med det her er at få et indtryk af om jeg er den eneste der har det sådan? Og så at få et nuanceret billede af det hele for jeg har fremlagt det i alternative kredse og jeg vil osse høre den kriste mening om det – spørgsmålene er ikke retoriske, selvom det måske virker sådan, det er bare et udtryk for min forvirring!

1.Jeg har læst historien om kong Saul, der er den der bliver brugt når man vil argumentere for at kommunikation med ånder er forbudt, men Saul dør jo ikke fordi han tog til Endor men fordi han ikke adlød Gud i slaget hvor han skånte sine fjender og ikke slog dem ihjæl som Gud havde sagt... Er der nogen der vil uddybe det her?... Evt. komme med andre bibelsteder hvor det står man ikke må...
2.Kan nogen fortælle hvor det liv som man havde i oldkirke blev af? Mystikken og åndeligheden synes for mig at være blevet skåret ud og gemt langt væk i Folkekirken? Jeg kommer selv i en Luthersk evangelsk ungdoms organisation, som jeg holder meget af – der er lidt mere ånd over det men stadig en del berøringsangst over for ting der ikke står i biblen eller i den tolkning man anvender... Hvilket leder mig videre til næste spørgsmål.
3.Den tolkning der anvendes, hvem har sagt at det er den rigtige? Jesus snakker om at mange vil komme og sige at de har lavet alt muligt godt i hans navn og alligevel kender han dem ikke... Og at der er FÅ som vil finde vejen... Men alligevel vil han drage ALLE til sig – hvordan kan nogen så blive frelst og andre ikke?
4.Hvorfor kan det ikke ligeså godt være reinkarnation som Jesus taler til Nikodæmus om? Hvem har bestemt at det ikke er det?

Jeg tror det var nok for nu... Jeg glæder mig til at læse jeres kompetente og saglige svar på mine spørgsmål som jeg håber kan hjælpe mig i min søgen efter snadheden!

I kærlighed og Lys

Gud skabte mennesket, og gav det Ånd, Sjæl og Legeme - Mennesket skabte Relionen...

Til toppen 
#58332 - 08/02/2006 18:41 Re: Jeg er forvirret...!!! [Re: Streamer]
Anonym
Anonym

Hej Streamer,

Vedr. spm. 4; hvordan mener du at beretningen om Nikodemus kan læses som et forsvar for reinkarnation?

mvh. Jalokin

Til toppen 
#58333 - 08/02/2006 19:28 Re: Jeg er forvirret...!!! [Re: Streamer]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Citat:
Inden jeg starter på mit indlæg vil jeg lige slå et par ting fast: Jeg opfatter mig selv som kristen idet jeg tror på en levende Kristus, som var Gud der antog menneske skikkelse for at frelse de fortabte på på jorden! - Men så tror jeg osse at ligheden med andre kristne holder op her, jeg tror nemlig osse på reinkarnation og at det er muligt, og tilladt, at kommunikere med ånder, jeg tror ikke på at biblen der den enegyldige sandhed – der er MEGET sandt i den, men jeg tror der er en masse som er blevet udeladt (bla. Ved kirkemødet i 325(tror jeg det var) – Ja jeg har læst Dan Brown men det mente jeg osse før jeg stødte på ham!) Det der er udeladt mener jeg findes i de nye(gamle) skrifter der begynder at dukke op Thomas Evangeliet og Ur Evangeliet f.eks. Det jeg gerne vil med det her er at få et indtryk af om jeg er den eneste der har det sådan? Og så at få et nuanceret billede af det hele for jeg har fremlagt det i alternative kredse og jeg vil osse høre den kriste mening om det – spørgsmålene er ikke retoriske, selvom det måske virker sådan, det er bare et udtryk for min forvirring!

Jeg er fuldt klar over, at det, jeg her skriver, kan virke fordømmende, men reinkarnationstanken har ingen som helst sammenhæng med kristendom. På det punkt mener jeg ikke, der er nogen grund til at være diplomatisk. Det er en vranglære, som tilsidesætter Bibelens lære og sætter noget andet i stedet. Om det blot er menneskelig ønsketænkning skabt af en frygt for døden eller en dæmonisk løgn, ved jeg ikke, men sandhed er det i hvert fald ikke, og det har intet med kristendom at gøre. Som Paulus siger i Gal 1, 8: Men om vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. Så det er alvorlige sager at ændre på Bibelens forkyndelse. Og at reinkarnationstanken er klart i strid med Bibelen. i hebr. 9, 27-28 står der: Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes, sådan er Kristus ofret én gang for at bære manges synder og vil anden gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for at frelse dem, som venter på ham.

Citat:
1.Jeg har læst historien om kong Saul, der er den der bliver brugt når man vil argumentere for at kommunikation med ånder er forbudt, men Saul dør jo ikke fordi han tog til Endor men fordi han ikke adlød Gud i slaget hvor han skånte sine fjender og ikke slog dem ihjæl som Gud havde sagt... Er der nogen der vil uddybe det her?... Evt. komme med andre bibelsteder hvor det står man ikke må...

Umiddelbart ville jeg ikke bruge Saul som eksempel her. Men der er nok en grund til, at dødemaning var forbundet med dødsstraf i Israel, ganske simpelt fordi det er noget ugudeligt hedenskab, som man ikke skal give sig af med. Det var jo derfor, at kvinden blev bange, da hun fandt ud af, at det var Saul, der kom til hende.

I øvrigt er jeg lidt forvirret over en ting... Hvis man tror på reinkarnation, må Samuel sjæl vel være gået videre til et andet... Hvordan kunne han da dukke op i Endor?

Citat:
2.Kan nogen fortælle hvor det liv som man havde i oldkirke blev af? Mystikken og åndeligheden synes for mig at være blevet skåret ud og gemt langt væk i Folkekirken? Jeg kommer selv i en Luthersk evangelsk ungdoms organisation, som jeg holder meget af – der er lidt mere ånd over det men stadig en del berøringsangst over for ting der ikke står i biblen eller i den tolkning man anvender... Hvilket leder mig videre til næste spørgsmål.

At der er berøringsangst over for ting, der ikke er nævnt i Bibelen, og her går jeg klart ud fra, at det er åndelige fænomener, du tænker på og ikke fodbold eller skak, finder jeg altså ikke så mærkeligt. For jo, der er en åndeverden, og vi har fået beskrevet Guds ånd i Bibelen, hvordan han arbejder og bruger sin Ånd til at skabe troen i mennesker og også, hvordan han bruger engle som sine tjenere. Samtidig hører vi også en smule om den anden del af åndeverdenen. Den, der tilhører Satan og hans dæmoner. Guds Ånd kan vi bede om at få, men begynder vi at forsøge at fremmane ånder eller på anden måde at lege med åndelige fænomener, som Gud ikke har blåstemplet ved, at de er nævnt i Bibelen, så regner jeg det for en hel del mere sandsynligt, at man får kontakt med dæmoner end med Guds Ånd.

Citat:
3.Den tolkning der anvendes, hvem har sagt at det er den rigtige? Jesus snakker om at mange vil komme og sige at de har lavet alt muligt godt i hans navn og alligevel kender han dem ikke... Og at der er FÅ som vil finde vejen... Men alligevel vil han drage ALLE til sig – hvordan kan nogen så blive frelst og andre ikke?

Tjo, der er få, der vil finde vejen... Men for det første: Skulle reinkarnation være en del af vejen, ville det betyde, at INGEN ville have gået den vej før de sidste 100-200 år. Tanken om at mixe reinkarnation med kristendom er (heldigvis da) forholdsvis ny. Tanken om alles frelse er knap så ny, men den er omtrent lige så fjern fra Guds ord. Jesus omtalte selv fortabelsens mulighed flere gange og pointerede ofte nødvendigheden af at være rede, når han kommer uanset om det så er, når han igen kommer til jorden eller når man dør. Hvis alle vitterligt blev frelst, ville dette ikke have været nødvendigt. Ja, han vil (ikke forstået som fremtid, men som at det er hans vilje) drage alle til sig, men vil man ikke lade sig drage, er det altså ens eget valg.

Citat:
4.Hvorfor kan det ikke ligeså godt være reinkarnation som Jesus taler til Nikodæmus om? Hvem har bestemt at det ikke er det?

Alene det, at Nikodemus ikke forstod, hvad Jesus mente, siger mig en del om, at det altså næppe var reinkarnation, der var tale om. At Bibelen også generelt taler om, at vi én gang skal dø og siden dømmes, siger også ganske klart, at reinkarnation ikke er en del af en kristen forståelse af livet. Og at mennesket bliver en levende sjæl i skabelsen er en anden vigtig side af det. Sjælen er det hele: Sjæl, krop og ånd. Altså krop og sjæl hører uløseligt sammen. Kroppen er ikke blot et hylster, som huser vores sjæl for en tid indtil vi dør og sjælen går videre. Den er en del af helet. Faktisk er der lidt af treenighedstanken igen her og endnu en ting, der skinner igen af, at vi er skabt i Guds billede.

Ændret af KajQrd (08/02/2006 20:06)

Til toppen 
#58334 - 09/02/2006 05:23 Ransagningskendelse [Re: Streamer]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Kære Streamer: Jeg mener ikke, vi har mødtes før; men velkommen, tilhvertifald… Skal vi lige anslå tonen {!} an med et par vers her fra 2.Tes.2,9-12:

»Den lovløses komme er Satans værk og sker med al kraft og med løgnetegn og løgneundere og med alt uretfærdighedens bedrag overfor dem, der fortabes {,?} fordi de ikke har taget imod kærlighed til sandheden, så de kunne blive frelst. «

Lige skrapt nok, vil nogen vel hævde… Og hvad menes der nu med ”ikke taget imod kærlighed til sandheden?” – som om dét ikke var noget, man havde i forvejen… Lettere bliver det næppe, når der fortsættes:

»Derfor sender Gud vildfarelsens magt over dem, så de tror på løgnen – for at alle, der ikke er kommet til tro på sandheden, men fandt behag i uretfærdigheden, skal blive dømt.«.. Jeg mener selv, det er ganske hård kost; men der skal nok være dem, som kalder det barnemad.

Grunden til at jeg lægger så forholdsvis hårdt ud er dels et par ligheder i denne passage med problemerne, du nævner i dit indlæg. Dels er det for at anerkende sværhedsgraden af dine spørgsmål – for som du øjensynlig har bemærket, giver tolkningen af det skrevne ord ligeledes anledning til en mængde kontroverser.

Jeg vil gerne tage punkterne op enkeltvis; men det skal ikke jappes igennem – hvad Gud måtte forbyde! Måske du kan sætte lidt kulør på med et velvalgt citat...? Din overskrift: "Jeg er forvirret...!!!" Fat mod, min ven – det har de fleste prøvet.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær