0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#58200 - 02/02/2006 11:13
Religion og science fiction
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er næppe i stand til at tilføje mere til denne kronik, som overlæge Albert Gjedde har skrevet i Jyllands-Posten (31-01-2006), så dette er blot ment som en orientering: Citat: Det er med stor interesse, at hjerneforskere konstaterer, at en ny religionslignende bevægelse har fået fodfæste i den vestlige verden og især i USA. Denne bevægelse, som ifølge psykologer med indsigt i den menneskelige psyke har meget tilfælles med en religion, udgøres af amerikanere og andre vesterlændinge, som fuldt og fast tror på, at de har været bortført af intelligente rumvæsener til rumskibe i kredsløb om jorden eller til fjerne himmellegemer, hvor de har haft oplevelser, som har påvirket dem resten af deres liv.
Det har slået forskerne, at disse oplevelser har en hel del til fælles med de oplevelser, som siges at ligge til grund for religionernes oprindelse.
Der er tale om psykisk overvældende sansninger og åbenbaringer, typisk omfattende opstigning til rumskibe eller himmellegemer, hvor de bortførte møder væsener, som afgørende ændrer deres liv. Flere forskere har i den senere tid hæftet sig ved de mange fælles elementer i science fiction, alternative verdensbilleder og egentlige religiøse forestillinger, som peger på den mulighed, at det drejer sig om en fælles psykologisk mekanisme, der kommer til udtryk på forskellige måder, afhængigt af omstændighederne.
Science fiction, alternative verdensbilleder og religion synes i det hele taget at have så meget tilfælles, at overgangs- og blandingsformer eksisterer.
Videre hedder det i kronikken:
Citat: Moses (den mosaiske tro, 1500 f.Kr eller tidligere), Siddharta Gautama (buddhisme, ca. 500 f.Kr), Paulus (kristendom, ca. 30-50 e.Kr), Muhammed ibn Abdallah (islam, 600 e.Kr), Joseph Smith (mormonerne, ca. 1825 e.Kr) og L. Ron Hubbard (scientology, 1950 e.Kr) er historiske skikkelser, som mere eller mindre selvforskyldt har haft den skæbne at være ophav til en religion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58201 - 02/02/2006 12:14
Religion og åbenbaringer
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Det lyder da rigtig meget sandsynligt, at der på det psykologiske plan er sammenfald mellem religiøse forestillinger blandt både gamle religioner og nye UFO-religioner. Det behøver man vist ikke være hjerneforsker for at kunne konstatere ;-)
Men jeg har lidt svært ved at se hvad det spændende er ved denne "opdagelse". Man skal jo ikke kende ret meget til kristendom for at vide, at Bibelens tro på Gud ikke bygger på overvældende sansninger og åbenbaringer, men på nogle anderledes jordnære overbevisninger.
Jeg har for min del aldrig haft særlige religiøse oplevelser af den art. Og jeg ved at det samme gælder for rigtig mange andre troende kristne.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58202 - 02/02/2006 12:56
Re: Religion og åbenbaringer
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Netmissionæren: Det lyder da rigtig meget sandsynligt, at der på det psykologiske plan er sammenfald mellem religiøse forestillinger blandt både gamle religioner og nye UFO-religioner. Det behøver man vist ikke være hjerneforsker for at kunne konstatere ;-) Men jeg har lidt svært ved at se hvad det spændende er ved denne "opdagelse". Man skal jo ikke kende ret meget til kristendom for at vide, at Bibelens tro på Gud ikke bygger på overvældende sansninger og åbenbaringer, men på nogle anderledes jordnære overbevisninger. Jeg har for min del aldrig haft særlige religiøse oplevelser af den art. Og jeg ved at det samme gælder for rigtig mange andre troende kristne.
Jeg mener da, at bibelen og kristendommen primært er baseret på troen på, at personer som bl.a. Abraham, Moses og Paulus havde sådanne "overvældende sansninger og åbenbaringer", hvor Gud åbenbarede sig for dem.
Abraham fik besøg af Gud og to engle, Moses så en brændende tornebusk og så også Gud skrive de 10 bud på stentavler, en flok hyrder så engle, Jesu diciple så den genopstandne efter korsfæstelsen, og Thomas stak endda sine fingre i sårhullerne - og Jesus åbenbarede sig for Paulus på vejen til Damaskus.
Det fremgår af Bibelen!
Alt dette tror du og rigtig mange andre troende kristne på, skønt du ikke selv har haft særlige religiøse oplevelser.
Hvis ikke I troede på det, var I vel ikke kristne?
Der kan jeg undre mig over, at du tror så meget på de meget gamle overleveringer af Abrahams, Moses og Paulus' åbenbaringer - uden at du selv har haft lignende oplevelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58203 - 02/02/2006 13:44
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo - jeg må her erklære mig enig med Asbjørn: Jeg har heller ikke haft personlige åbenbaringer - jeg har hverken set eller hørt noget, som ikke kan have helt naturlige forklaringer. Sagen er jo den, at vi heller ikke, som de gamle som vi læser om i GT, har brug for dem. Vi har Guds ord, som vi kan læse og lytte til. Vi har vores Bibel - 66 forskellige bøger - som vi ser som en fint sammenhængende beretning om Gud og hans skaberværk. Et kærlighedsbrev fra Gud til os alle. Gud har endegyldigt åbenbaret sit væsen og sin vilje i og med Jesus Kristus, således som profeterne havde forudsagt. Det ér fuldbragt, sagde Jesus på sit kors. (Joh 19,30). Min sjæl hvad vil du mer'? Det er sandt, at Jesus først efter sin opstandelse kaldte Paulus til "hedningeapostel", men der mangler ikke overensstemmelse mellem Paulus' åbenbaring på vejen til Damaskus og Bibelen i øvrigt. Og ih hvor ville jeg nødig have undværet hans breve! Jeg har lige læst det sidste nye gode svarpanel-svar, som også er relevant i denne sammenhæng. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58204 - 02/02/2006 14:20
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kristina: Jeg har heller ikke haft personlige åbenbaringer - jeg har hverken set eller hørt noget, som ikke kan have helt naturlige forklaringer. Sagen er jo den, at vi heller ikke, som de gamle som vi læser om i GT, har brug for dem. Vi har Guds ord, som vi kan læse og lytte til. Vi har vores Bibel - 66 forskellige bøger - som vi ser som en fint sammenhængende beretning om Gud og hans skaberværk.
Det ændrer altså ikke på, at uden åbenbaringerne fra "de gamle som vi læser om i GT" ville I kristne være "på Herrens mark", så at sige?
Uden åbenbaringerne, som "de gamle" fortæller jer om gennem bibelen, ville I være nødt til at finde en anden religion, en anden tro, baseret på nedskrevne åbenbaringer - eller I måtte selv få nogle personlige åbenbaringer!
Jeg kan ikke se det anderledes - så jeg tror ikke vi kommer det meget nærmere.
Og som nævnt ville jeg blot orientere om kronikken, som jeg fandt interessant! Ikke nødvendigvis starte en debat om den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58205 - 02/02/2006 14:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo du skriver: Citat: Det ændrer altså ikke på, at uden åbenbaringerne fra "de gamle som vi læser om i GT" ville I kristne være "på Herrens mark", så at sige?
Ja, det kan du godt have ret i.
Det er også derfor jeg synes det er fortvivlende, at nogle kristne ser helt bort fra GT-skrifterne, som Jesus henviser til masser af gange.
Men de mange mange forskellige åbenbaringer, som fortsat finder sted, vil jeg for mit eget vedkommende frimodigt kassere.
De forekommer inden for og uden for alle mulige og umulige religioner og de (få) af dem, som jeg har et nært kendskab til, er i hvert fald ikke det mindste guddommelige.
... Og som nævnt: Der skulle ikke være brug for flere åbenbaringer, før vi mødes på den nye jord, hvor vi skal se Jesus som han er, ansigt til ansigt!
Men i øvrigt læste jeg også kronikken med interesse - så tak for den ..!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58206 - 02/02/2006 16:02
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina flere åbenbaringer? Næh, men somme tider opdager man noget i Skriften eller Traditionen, som man ikke kendte til. Den slags (personlige eller kollektive) åbenbaringer er vel ikke forkerte? Ellers kunne vi jo aldrig blive klogere, og det bliver vi jo da af og til. Godtnok kan der være langt mellem snapsene, men pludselig ser man "nyt lys". Mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58208 - 02/02/2006 16:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina ja...enig. Og så er forskellen på vores to kirker bare, at hos os kommer åbenbaringerne officielt oppefra, mens de hos dig vist ikke behøver komme oppefra. Såvidt jeg ved, har Jeres ledere ingen autoritet på dén måde. Er det ikke rigtigt? Hvad er egentlig forskellen på en biskop og en provst? Vi har selv biskopper, men ingen provster. Til gengæld har vi priore og priorinder.  mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58209 - 02/02/2006 16:55
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau - mht. folkekirken: Der er 10 stifter med hver sin biskop. Stifterne er opdelt i provstier - der er over 100 - , jeg kan ikke huske hvor mange, med hver sin provst. Så kommandovejen inden for kirken er præst > provst > biskop. De er alle forpligtede på vores evangelisk-lutherske folkekirkes trosgrundlag. Jeg vil nu ikke kalde det, at man livet igennem efterhånden får mere og indsigt i kristendommen og bibelens tekster for åbenbaringer - sådan er det vel med hvad som helst man er engageret i at beskæftige sig med, tror jeg. Men du har ret i, at hvis jeg f.eks. er uenig med min præst, så har han ikke pr. definition mere ret end jeg. Men derfor kan man jo godt tale om tingene. Hvad vi også gør - og som regel ender det med at jeg må give ham ret ...  Men jeg bøjer mig ikke, før han ud fra skriften, som jo er vores eneste autoritet, har fået overbevist mig ..  kristina .
|
|
Til toppen
|
|
|
#58211 - 02/02/2006 17:58
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
tau - rødm ikke!  - jeg tror ikke der kan findes nogen forkert grund til at elske - - derimod mange forkerte grunde til at lade være ... ! Jesus siger (Joh 13,34-35): Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden. Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.« kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#58212 - 03/02/2006 22:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
TAK kristina. Hvor er du sød. !!! Men jeg har det nu bedre som katolik, for så kan jeg åbenlyst råbe ud fra tagene, hvor meget jeg elsker paven. Det gjaldt både Joh. Paul II og det gælder nuværende pave Benedict XVI. (Mon vi næste gang får en afrikansk pave ?) Det ku da være fint.  Mvh Tau. 
|
|
Til toppen
|
|
|
|