Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#58183 - 26/01/2006 14:59 Rationalitet versus tro
vbturbo
Bruger

Reg.: 26/01/2006
Hej

Hvad stiller man op med sig selv når man læser bibelen (nybegynder) og vil lade troen på Gud komme til en ???

Men jeg er samtidig analytiker af natur og vil helst se en logisk matematisk sammenhæng, kronologisk orden og 2 streger under facit !!!!
Det er bestemmende for, hvordan jeg definerer perspektivet i min tilværesle og min egen personlighed.

Jeg "tror", at der findes mere mellem himmel og jord da al beviselig logik siger, at 100% af ingenting er = ingenting...ell = 0 ! Jeg kan heller ikke finde rationaliteten i at vi "menesket" skulle være blevet til ved en utilsigtet indvirkning.

Ergo må Gud have haft indvirkning, men når jeg læser bibelen
møder jeg paradoks på paradoks og til tider selvmodsigelse.

Jeg synes faktisk ,at Gud er sær og ulogisk! Dog ved jeg godt, at man ikke kan have motto'et "du skal vide - ikke tro" da det jo handler om at tro.

Men hjææælp ! hvor finder man indsigt,visdom og forståelse?

Ændret af Benna (07/02/2006 13:23)

Til toppen 
#58184 - 07/02/2006 13:50 Re: Rationalitet versus tro [Re: vbturbo]
Benna
Moderator
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Det glæder mig at høre din ærlige længsel efter at Gud må gi´ dig troen. Du udtrykker præcis, hvad troen er – noget Gud kan give dig – og han gi´r det gennem hans ord: Bibelen. Og her er det så, at du føler, du løber ind i problemer.

Gud kan åbenbares ikke forklares
Jeg tror, vi alle kan identificere os med en del af dine tanker. Vi vil så gerne kunne gennemskue alt, og også helst kunne forklare det rent rationelt, og ligesom sikre os, at der kan sættes to streger under facit. Nogen har naturligvis en større trang til det end andre, og dem hører du måske til. Det er interessant, at du faktisk ud fra en logisk tankegang kommer til den konklussion, at der er større sandsynlighed for, at der er en Gud, end at der ikke er en Gud. Det kan være dig en hjælp – men kun et skridt på vejen. For en åbenbaring af, hvem Gud er, den kan ikke tænkes frem fra vores menneskelige hjernekapacitet, den får vi gennem Bibelen, dér møder vi Gud, og dér ser vi også, hvem vi selv er. Det er Helligåndens værk - og det sker i læsningen af Guds ord. Så det er en bog, vi ikke kommer udenom.

Logisk – at Gud ikke kan forklares logisk.
Men hvis du nu vil tilfredsstille din rationelle tankevirksomhed lidt, kan man så ikke også nå dertil, at hvis der nu ER en Gud, så må Gud også være større end mennesket, og større end vi som menneske har evne til at forklare og rumme – ellers er der ikke tale om Gud, men en menneskeskabt idé. På den baggrund må vi erkende, at der godt kan være ting, vi finder som et paradoks i Bibelen – noget vi ikke kan finde nogen forklaringsmodel til. Så rent logisk – er det ikke så mærkeligt, at vi ikke kan forklare Gud helt logisk.

Redskaber til Bibelen.
Men det betyder ikke, at vi så skal forholde os til Bibelen, som en stor massiv gådefuld bog. Nej, den er vores kilde til indsigt, viden og forståelse – og du skal bare med fuld frimodighed kaste dig ud i det. Du vil ikke blive skuffet, men det kan godt kræve en indsat.
Lad mig bruge et billede. Vores nabo er dykker – hobbydykker, men alligevel meget seriøs. Han har en masse udstyr, har taget forskellige kurser, er med i en dykkerklub og tager på dykkerrejser og kommer hjem med de mest fantastiske fotos. Når du træder ind i hans kontor er væggene fyldt af farverige billeder fra verden under havet, som jeg ikke kender meget til. Jeg kan godt blive helt ”sulten” efter at kunne komme ned og opleve det mangfoldige liv og den fantasifulde vækst, der er under havet. 70 % af vores klode er hav – så jeg er vel nærmest lidt ”snæversynet”, når jeg ikke har ladet mig udfordre af undervandsverdenen. Men jeg kan ikke bare sådan lige gøre det. Jeg skal tilegne mig en teoretisk viden, investere i det rigtige udstyr og søge en dykkermakker og meget mere. Sådan er det lidt med Bibelen også. Den er ikke så mystisk, selvmodsigende og kryptisk, som man måske som nybegynder kan føle. Men man skal tilegne sig nogle redskaber for at kunne ”dykke” ned i bibelens tekster.
JesusNet er et godt sted at starte. Hvis du vil finde nogle redskaber til at udforske Bibelen. Læs f.eks.

Hvordan skal jeg forstå og læse Bibelen?
Hvad kan Bibelen bruges til?
Guds Bog
At læse og forstå Bibelen

Hengivelse og åbenhed.
Men nu må jeg ikke glemme, at din længsel først og fremmest gik på at få troen. Når det handler om tro, så kræver det ikke bestemte redskaber, indsigt og forståelse. Troen er en gave – og Gud giver den uafhængig af vores bibelkundskaber. Det er også Gud, der har givet dig længslen efter ham, og han ber os kun om at være åbne for ham. Prøv og læs Johannesevangeliet, med den bøn og længsel, at Gud må åbenbare sig for dig. At åbne sig for Gud indebærer, at man giver sig hen i tillid – det kan du gøre ved Guds hjælp – han kan nænsomt og sikkert kalde på dig, så tilliden vækkes i dig. Ligesom manden der også længtes efter at Gud ville gribe ind i hans liv, han råbte som svar på Jesu spørgmål om hans tro: ”Jeg tror, hjælp min vantro”. ( Markusevangeliet kapitel 9 vers 24) Det er en ærlig bekendelse, og på den griber Gud ind.

Der er visse situationer, hvor man må blotte sig og lægge sin analytiske natur fra sig, hvis man vil modtage. For nylig sagde vores præst i en prædiken: ”Man kan ikke analysere et kys – enten bliver det et dårligt kys eller også bliver det en dårlig analyse” Sådan er det at åbne sig for Gud – det gør man ikke ved at fokusere og analysere sin egen tro, det gør man ved at holde fokus på Gud og hans ord.
Jeg vil ønske dig Guds velsignelse over læsningen af Johannesevangeliet - og hvad du derefter kaster dig ud i.

Med venlig hilsen
Benna Asmussen Hørlück
Netmissionær
Benna@Jesusnet.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær