Tja min bedste erfaring (hvis man kan sige sådan) kom ret tilfældigt (set med mine øjne og fuldt planlagt set med Guds øjne)
Jeg skiftede arbejdsplads og havde fortalt i ansøgningen at jeg var kristen..... Ikke noget problem jeg blev ansat.
Allerede første dag i frokostrummet faldt bomben med denne kommentar:
Ham du er ansat i stedet for var en ældre mand, han var træls for han var meget missionsk (IM´sk) og han vidste altid bedre og skulle nok fortælle det.
Det røg ud af munden på mig at jeg også var kristen (havde jeg nået at tænke mig om havde jeg vist ikke sagt det

) De svarede at det vidste de da godt for det havde chefen fortalt.
Jeg besluttede mig for IKKE at missionere (med ord) for det var jo det de var så træt af ved ham den anden..... Så jeg prøvede at leve op til hvordan man lever som kristen.
Der gik ikke mere end fjorten dage så begyndte de at spørge om alle de fordomme ham den gamle havde fået bygget op. Det var især en af dem, hun var meget intereseret i at få udryddet de falske fordomme og for at få mere forståelse for kristne. Det viste sig at mange af hendes naboer var kristne og der var meget i deres handlemåde hun ikke forstod, men hun havde ikke mod til at spørge dem direkte. Derfor spurgte hun mig.
Hver gang jeg svarede bad jeg lige "Gud hjælp mig til at svare rigtigt" og så svarede jeg faktisk det som faldt mig først for.... Nogle gange forstod jeg først selv hvad jeg havde sagt når hun gentog det i næste spørgsmål

Det må jo være Gud der har lagt ordene i min mund
Mit råd er:
- at være naturlig
- ikke have en dagsorden der siger hele kristendommen første dag
- LYT åbent til "de andres" udsagn.
- se om der er noget i deres ord der kan dreje samtalen om på kristendom
(kan ex være emner som: omskærelse, abort, sex for ægteskab, kærlighed, religion i det hele taget)
(det kan være udsagn som: jeg tror ikke på noget, kristne er for "nemme", muslimer er farilige terrorister, hver er salig i sin tro...)
Fang de små ting i hverdagen, når du har øvet dig i at lytte på den måde vil du opleve at der kommer mange af disse situationer

Så er det bare at have modet til at gribe dem
Tænk på at alle livets spørgsmål også kan ses fra en kristens synspunkt, med Jesu kærlighedsbriller.
Jeg hørte engang en prædikant sige at hvis ikke den og den familie havde været så utrolig æstfri gennem de over 10 år (kan ikke lige huske hvor mange år, men mange) han bare var kommet på de mærkeligste tidspunkter og smidt sig på sofaen og tømt køleskabet og følt sig hjemme. Ja hvis det ikke havde været for dem var han aldrig blevet kristen.... det var deres gæstfrihed der vakte hans nysgerrighed og hans spørgsmål præssede sig på....
Jeg skal nok finde forfatter og forlag, skal bare lige hjemom først..