Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#58115 - 24/01/2006 19:06 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
1. den 6 menighed bliver lovet at blive rykket væk, de bliver ikke lovet at gå sejrende igennem trængselen, da de hellige skal slåes ihjel der ikke tager mærket på sig. Åb 3.10. Fri dig ud, ikke igennem

2. Er ikke offer for Guds vrede Åb 6.16, 1 Tess 5.9

3. Undfly trængsel, ikke gå igennem Luk 21.36

4. Krig, tag ambassadørerne hjem 2 Kor 5.20

5. Han som holder igen tages væk FØR antikrist åbenbares 2 Tess 2

6. I et øjeblik, ikke i et længere forløb 1 Kor 15.52

7. I luften, ikke på jorden 1 Tess 4.17

8. Kvinden = Israel, ikke kirken, hun er gravid

9. Bryllups middag i himmelen, inkludere bortrykkelsen, FØR armageddon, Før Åb 19.22-14. Nye klæder modtaget, vers 8

Til toppen 
#58116 - 24/01/2006 20:05 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole

Jeg kender godt den tolkning, som du fremlægger her, og kender også et par andre, som mener, at den er korrekt.

Heldigvis er det ikke afgørende, om vi tolker rigtigt eller forkert her, og Åbenbaringsbogen er og bliver er en svær tekst.

Den tolkning, jeg selv jeg holder mig til, den jeg bedst kan få til at hænge sammen med Bibelen i øvrigt, er den førstnævnte i dette svar.

Men det endelige svar må vi nok vente på med tålmodighed!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58117 - 24/01/2006 21:26 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Hej Kristina

jeg er enig i at vi ikke skal gå i krig eller forsøge at ændre andre forståelse bevidst, det er heller ikke min mission, har jeg fået folk til at tage stilling, så er det nok for mig.

KH

Ole

Til toppen 
#58118 - 24/01/2006 23:16 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

Jeg har en tilføjelse omkring matthæus 24
omend vi kan have forskellige meninger, så kan vi alligevel lære af hinnanden netop fordi vi altid forholder os til det vi læser og sammenligner, derfor kan vi altid lære noget, det håber jeg også jeg kan komme til ved at læse hvad i mener.

Hvis bortrykkelsen skal være før trængselen, hvad så med dette vers?

Matt. 24: 22: "... Og hvis de dage ikke afkortedes, blev intet menneske frelst; men for de udvalgtes skyld vil de dage blive afkortet."

---------------------------------------

Svar:

Det er vigtigt at vi får helheden med, for i samtalen fremgår det at Jesus taler specifikt om området Judæa, han bruger også ord som sabbatten, som tyder på at dette budskab er henvendt til jøderne.

Det som vi læser om i det kapitel er efter ordene i åbenaringsbogens kapitel 4 vers 1

Aabenbaringen 4

1 Derefter så jeg, og se, der var en Dør åbnet i Himmelen, og den første Røst, hvilken jeg havde hørt som af en Basun, der talte med mig, sagde: Stig herop, og jeg vil vise dig, hvad der skal ske herefter.

Læg mærke til ordene “hvad der skal ske HEREFTER”, altså efter al det med menighederne. Ordene “kom herop” antyder også tidspunktet for bortrykkelsen, nemlig før trængselen.

I Matt 24 21 står der at der skal komme en stor trængsel, som netop er det der beskrives efter kapitel 3 i åbenbaringsbogen, og en del af Matt 24. Læser vi i daniel 9.27, så fremgår det også der at der er tale om landet Israel, at det hele skal ske,

Der er faktisk tale om en straf over Israel, ikke menigheden, vi er lutret ved Jesu blod på korset og helliggørelsen igennem livet.

Daniel 9:24

24 Halvfjerdsindstyve Uger er fastsat over dit Folk og din hellige By, indtil Overtrædelsen er fuldendt, Syndens Målfuldt, Misgerningen sonet, evig Retfærdighed hidført, Syn og Profet beseglet og en højhellig Helligdom salvet.

Dit folk, din hellige by, helligdom salvet, alt dette tyder på Israels folk, og Jerusalem. Det er derfor dem Jesus henvender sig til i Matthæus 24, fordi det er dem der skal komme til at opleve trængslerne (matt 24.21) som skal ske efter menigheden.

Ole

Til toppen 
#58119 - 24/01/2006 23:20 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
Der er faktisk tale om en straf over Israel, ikke menigheden, vi er lutret ved Jesu blod på korset og helliggørelsen igennem livet.

Og dermed siger du indirekte at der findes to måder at blive frelst på: Én måde for jøderne og en helt anden måde for kristne??

Til toppen 
#58120 - 25/01/2006 00:59 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Ole
Nu mener jeg generelt, at bortrykkelsesteorierne generelt er teologisk tvivlsomme, men at det skulle ske før trængslen, det finder jeg meget usandsynligt... Så lad os lige tage en gennemgang af skriftstederne...

Citat:
1. den 6 menighed bliver lovet at blive rykket væk, de bliver ikke lovet at gå sejrende igennem trængselen, da de hellige skal slåes ihjel der ikke tager mærket på sig. Åb 3.10. Fri dig ud, ikke igennem

Det, der står i det nævnte vers er:

Fordi du har bevaret mit ord om udholdenhed, vil jeg også bevare dig i prøvelsens time, som skal komme over hele jorderig for at prøve dem, der bor på jorden.

Jeg forstår slet ikke, hvordan du kan få dette til overhovedet at lyde som, at de ikke skal udsættes for trængsel. Gud vil bevare dem i prøvelsens time. Der står ingen steder, at han vil lade dem slippe for prøvelsen.

Citat:

Skal vi lige igen se, hvad der rent faktisk står:
Åb. 6, 16: Og de sagde til bjerge og klipper: »Fald ned over os og skjul os for ham, som sidder på tronen, og for Lammets vrede.

1. Tess. 5, 9: For Gud har ikke bestemt os til at rammes af hans vrede, men til at opnå frelsen ved vor Herre Jesus Kristus

Du levner ikke Gud mange muligheder for at beskytte sit folk... Da Gud sendte sine plager over Ægypten, blev hans folk også beskyttet. Hvorfor skulle han ikke gøre det samme igen?

Citat:

Igen, hvad siger verset?

Våg altid, og bed om, at I må få styrken til at undslippe alt det, som skal ske, og til at stå foran Menneskesønnen.

Hvis det bare handler om, at vi tages bort, hvilken styrke skulle vi da have brug for? Hvorfor bede om styrke til at undfly noget, man aldrig møder?

Citat:

Igen, hvad siger Bibelen?

Så er vi altså udsendinge i Kristi sted, idet Gud så at sige formaner gennem os. Vi beder på Kristi vegne: Lad jer forlige med Gud!

Du taler ind i en nutidig sammenhæng. Det med at tage ambassadørerne hjem giver mening i nutiden, men altså bestemt ikke på bibelsk tid. Vi har fået klar besked på at være lys og salt i en verden, hvor vi VIL møde trængsler. En anden ting er, at det vers, du fremhæver, INGEN sammenhæng har med hverken endetidsprofetier eller bortrykkelse, men beskriver, hvordan kirken til enhver tid må arbejde.

Citat:
5. Han som holder igen tages væk FØR antikrist åbenbares 2 Tess 2

Bibelteksten igen:
v1 Vi beder jer, brødre, når det gælder vor Herre Jesu Kristi komme, og hvordan vi skal føres sammen med ham, v2 så lad jer ikke straks bringe ud af fatning eller skræmme, hverken af en profeti eller af et ord eller af et brev, der skulle være fra os, om at Herrens dag er lige forestående. v3 Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn, v4 modstanderen, der ophøjer sig over alt, hvad der hedder Gud og helligdom, så at han sætter sig i Guds tempel og udgiver sig selv for at være Gud. v5 Husker I ikke, at jeg sagde dette til jer, mens jeg endnu var hos jer? v6 I ved også nu, hvad det er, der holder igen, så at han først åbenbares, når hans tid er inde. v7 For allerede nu virker lovløshedens hemmelighed; blot skal han, der endnu holder igen, først fjernes. v8 Da skal den lovløse åbenbares; ham skal Herren Jesus dræbe med sin munds ånde og tilintetgøre, når han kommer synligt. v9 Den lovløses komme er Satans værk og sker med al kraft og med løgnetegn og løgneundere v10 og med alt uretfærdighedens bedrag over for dem, der fortabes, fordi de ikke har taget imod kærlighed til sandheden, så de kunne blive frelst. v11 Derfor sender Gud vildfarelsens magt over dem, så de tror på løgnen, v12 for at alle, der ikke er kommet til tro på sandheden, men fandt behag i uretfærdigheden, skal blive dømt.

Hvad får dig til at tro, at han, der holder igen er Guds menighed??? Det kan jeg slet ikke se noget i sammenhængen, der antyder. Hele sammenhængen er talt til en menighed, der venter Kristi genkomst, og hvis pointen havde været, at det får I alligevel aldrig at se, for I er taget bort inden da, så tror jeg ærligt talt, han havde været mindre tåget med at beskrive det og havde fokuseret mindre på lovløsheden. Hele grunden til denne fokusering kan jeg dårligt se kan være andet end en forberedelse for kirken på, at den skal stå igennem lovløsheden og holde sig ren til sin brud. Og skal jeg sige det lidt hårdt, så tror jeg, at teorien om bortrykkelse før trængslen er djævelens forsøg på at få kirken til at sænke paraderne, fordi den jo alligevel aldrig kommer til at skulle stå det igennem.

Citat:

Bibelteksten (Jeg tillader mig lige at tage hele sammenhængen med):
Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. v53 For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. v54 Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:
Døden er opslugt og besejret.
v55 Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?
v56 Dødens brod er synden, og syndens kraft er loven. v57 Men Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre Jesus Kristus!

Hvis du læser dette sammen med Jesu tale om sin egen genkomst kan jeg altså slet ikke se, hvordan du kan få det til at dreje sig om bortrykkelsen og ikke om Jesu genkomst.

Matt 24, 27: For som lynet kommer fra øst og lyser helt om i vest, sådan skal også Menneskesønnens komme være.

For mig ligner beskrivelserne hinanden ganske nøjagtigt. Læser man lidt videre i sammenhængen, vil man også se, at de udvalgte samles klart EFTER trængslen:

Men straks efter trængslen i de dage skal solen formørkes og månen ikke skinne og stjernerne falde ned fra himlen og himlens kræfter rystes. Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed. Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden.

Jeg har svært ved at se, hvordan man efter den beskrivelse kan få det til at passe sammen med en bortrykkelse før trængslen.

Citat:

Vi tager lige bibelteksten (lettere udvidet) igen:
Brødre, vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge som de andre, der ikke har noget håb. For så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus føre de hensovede sammen med ham. For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede. For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. Trøst derfor hinanden med disse ord.

Dette sted er den eneste grund til, at jeg ikke fuldstændig vil afvise enhver tanke om en bortrykkelse. Men jeg har altså svært ved at se ud af sammenhængen andet end, at der er tale om en bortrykkelse umiddelbart før Jesu genkomst af de levende hellige... Som brudefølget til et bryllup.

Citat:
8. Kvinden = Israel, ikke kirken, hun er gravid.

Bumbummelum, en påstand uden nogen som helst kilde eller baggrund for den. Kunne du komme med et belæg for påstanden?

Citat:
9. Bryllups middag i himmelen, inkludere bortrykkelsen, FØR armageddon, Før Åb 19.22-14. Nye klæder modtaget, vers 8

Teksten igen:
hun har fået givet at klæde sig i lysende rene linnedklæder – for linnedklæderne er de helliges retfærdige gerninger.

Disse klæder HAR hun fået givet... Det er ikke en bryllupsklædning, der står, kirken skal få, og der står endda, hvad det er: De helliges retfærdige gerninger. Du kan også finde de samme beskrevet som Åndens frugter i Gal. 5, fra vers 21. En anden ting er, at sammenhængen, hvis du læser fra vers 1 af, er at Himmelen forbereder sig på den bryllupsfest, de skal være, når Kristus vender hjem efter at have besejret dyret og styrtet det i ildsøen...

En anden ganske væsentlig betragtning er, at Joh. Åb. på ingen måde er kronologisk opbygget. Tusindårsriget er f.eks. nævnt efter ildsøen, men der er alligevel uden tvivl tale om en periode i jordens historie... Hvilken periode, der er tale om, har der været mange gætterier omkring, og jeg tror, at et godt bud må være middelalderen fra omkring 500 til 1500... I denne periode spredtes kristendommen over det meste af den dengang kendte verden, og kirken var endnu ikke så korrumperet, som den blev det op imod reformationen. Andre mener, at det er en senere periode, andre igen, at vi i dag lever i tusindårsriget. Skal jeg være ærlig synes jeg dog ikke selv, der er ret meget, der tyder på, at Satan er bundet i dag. En interessant bog om dette emne er i øvrigt Poul Hoffmanns nattetanker i arken, som har nogle interessante tanker om nutiden kontra middelalder osv. omend den er lidt mere dyster i sin præsentation af tiden efter middelalderen, end jeg mener er berettiget.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Ændret af KajQrd (25/01/2006 01:14)

Til toppen 
#58121 - 25/01/2006 04:26 Re: Åb 3.10 [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Generelt hvad angår åbenbaringsbogen, så er der mange der ikke skelner imellem hvad der er menigheden og Israel, det er som om det er en stor pærevælling, dette ikke sagt som kritik, men vi må kende daniel 9 hvor der står at der er noget bestemt der er bestemt for Israel før Herrens genkomst.

Citat:
Citat: Mig

Dig:

Det, der står i det nævnte vers er:

Fordi du har bevaret mit ord om udholdenhed, vil jeg også bevare dig i prøvelsens time, som skal komme over hele jorderig for at prøve dem, der bor på jorden.

Jeg forstår slet ikke, hvordan du kan få dette til overhovedet at lyde som, at de ikke skal udsættes for trængsel. Gud vil bevare dem i prøvelsens time. Der står ingen steder, at han vil lade dem slippe for prøvelsen.

ordet "i prøvelsens time er helt klart en forfejlet oversættelse efter min mening, oversætteren har mener jeg, lagt for meget af hans forståelse i det han oversætter

Revelation 3:10 (King James Version)

10Because thou hast kept the word of my patience, I also will keep thee from the hour of temptation, which shall come upon all the world, to try them that dwell upon the earth.

når man studere de forskellige menigheder i ÅB, så fremgår det for mig klart at der er nogle menigheder der loves at de skal omvende sig hvis de ikke skal gå igennem trængsel, at der er én menighed der kommer til at gå igennem uanset hvad, og en der bliver lovet ikke at skulle igennem dem.

Der er folk der skal igennem, uden tvivl om det, men vi må huske på at trængselen er ment imod Israel først og fremmest, dernæst imod Guds fjender. Hvad KJV siger er "bevare dig fra", ikke "i". Desuden, så giver det for mig bedre mening da de udvalgte skal slåes ihjel på stribe, derfor Jesu ord om at hvis tiden ikke blev afkortet, så ville ingen leve.... det lyder ikke for mig som bevaring igennem.

Til toppen 
#58122 - 25/01/2006 04:28 Re: ikke Guds vrede [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Citat:

Dig:

Skal vi lige igen se, hvad der rent faktisk står:
Åb. 6, 16: Og de sagde til bjerge og klipper: »Fald ned over os og skjul os for ham, som sidder på tronen, og for Lammets vrede.

1. Tess. 5, 9: For Gud har ikke bestemt os til at rammes af hans vrede, men til at opnå frelsen ved vor Herre Jesus Kristus

Du levner ikke Gud mange muligheder for at beskytte sit folk... Da Gud sendte sine plager over Ægypten, blev hans folk også beskyttet. Hvorfor skulle han ikke gøre det samme igen?

Vi som troende har ikke en vred Gud, han er ikke vred på os, den vrede lod Jesus ramme sig selv på korset.

Ole

Ændret af Ole Madsen (25/01/2006 04:30)

Til toppen 
#58123 - 25/01/2006 04:35 Re: undfly trængselen [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Citat:

Dig:

Igen, hvad siger verset?

Våg altid, og bed om, at I må få styrken til at undslippe alt det, som skal ske, og til at stå foran Menneskesønnen.

Hvis det bare handler om, at vi tages bort, hvilken styrke skulle vi da have brug for? Hvorfor bede om styrke til at undfly noget, man aldrig møder?

Åb 3.10 " I also will keep thee from the hour of temptation, " prøvelsen, ikke prøvelse, og verset i Lukas siger jo undslippe

Luke 21:36 (King James Version)
36Watch ye therefore, and pray always, that ye may be accounted worthy to escape all these things that shall come to pass, and to stand before the Son of man.

jeg syntes den nye oversættelse er for meget præget af deres meninger der oversatte, KJV siger noget helt andet

Ole

Til toppen 
#58124 - 25/01/2006 04:40 Re: ambassadører [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Citat:
Citat:

Igen, hvad siger Bibelen?

Så er vi altså udsendinge i Kristi sted, idet Gud så at sige formaner gennem os. Vi beder på Kristi vegne: Lad jer forlige med Gud!

Du taler ind i en nutidig sammenhæng. Det med at tage ambassadørerne hjem giver mening i nutiden, men altså bestemt ikke på bibelsk tid. Vi har fået klar besked på at være lys og salt i en verden, hvor vi VIL møde trængsler. En anden ting er, at det vers, du fremhæver, INGEN sammenhæng har med hverken endetidsprofetier eller bortrykkelse, men beskriver, hvordan kirken til enhver tid må arbejde.

Hvad angår det at være lys, så fremgår det af englens forkyndelse over hele verdenen, at en ny tid er indtruffet, i den tid vi lever i nu forkynder engle ikke for mennesker, husk på englen der sagde til ....., "send bud efter Peter, han vil give dig besked hvorved du kan blive frelst".....løst citeret.

om det du siger er nutidigt eller ikke, ved jeg ikke, men jeg er ikke enig i konklusionerne, men ok

Ole

Til toppen 
#58125 - 25/01/2006 04:46 Re: Han som holder igen [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Citat:
Hvad får dig til at tro, at han, der holder igen er Guds menighed??? Det kan jeg slet ikke se noget i sammenhængen, der antyder. Hele sammenhængen er talt til en menighed, der venter Kristi genkomst, og hvis pointen havde været, at det får I alligevel aldrig at se, for I er taget bort inden da, så tror jeg ærligt talt, han havde været mindre tåget med at beskrive det og havde fokuseret mindre på lovløsheden. Hele grunden til denne fokusering kan jeg dårligt se kan være andet end en forberedelse for kirken på, at den skal stå igennem lovløsheden og holde sig ren til sin brud. Og skal jeg sige det lidt hårdt, så tror jeg, at teorien om bortrykkelse før trængslen er djævelens forsøg på at få kirken til at sænke paraderne, fordi den jo alligevel aldrig kommer til at skulle stå det igennem.

det kunen jo også være Gud der sagde "gør jer klar". læg mærke til at han bruger det som kontrast, lovløsheden på den ene side, og han som holder igen på den anden. Vi læser ikke bibelen et vers ad gangen, men må holde dem op imod hinnanden for at få helheden i samme emne.

Ole

Til toppen 
#58126 - 25/01/2006 04:49 Re: I et nu [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Citat:
Citat:

Bibelteksten (Jeg tillader mig lige at tage hele sammenhængen med):
Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles. v53 For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. v54 Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:
Døden er opslugt og besejret.
v55 Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?
v56 Dødens brod er synden, og syndens kraft er loven. v57 Men Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre Jesus Kristus!

grunden tl at du ikke kan se forskellen tror jeg, er at du ikke skelner imellem Jesu usynlige komme og hans synlige komme med alle de hellige på oliebjerget, du ser det som det samme

Men som nævnt i et andet vers, så må vi se de andre vers og tolke helheden i disse vers for at se helheden.

Ole

Til toppen 
#58127 - 25/01/2006 04:52 Re: i luften, ikke på jorden [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Citat:
Citat:

Vi tager lige bibelteksten (lettere udvidet) igen:
Brødre, vi vil ikke, at I skal være uvidende om dem, der sover hen, for at I ikke skal sørge som de andre, der ikke har noget håb. For så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod, vil Gud også ved Jesus føre de hensovede sammen med ham. For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede. For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. Trøst derfor hinanden med disse ord.

Dette sted er den eneste grund til, at jeg ikke fuldstændig vil afvise enhver tanke om en bortrykkelse. Men jeg har altså svært ved at se ud af sammenhængen andet end, at der er tale om en bortrykkelse umiddelbart før Jesu genkomst af de levende hellige... Som brudefølget til et bryllup.

Jeg må indrømme jeg syntes din udlægning om brudefølget er spændende, omend jeg ikke er enig

Ole

Til toppen 
#58128 - 25/01/2006 04:57 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

Citat:
Citat:
8. Kvinden = Israel, ikke kirken, hun er gravid.

Bumbummelum, en påstand uden nogen som helst kilde eller baggrund for den. Kunne du komme med et belæg for påstanden?

jeg vil anbefele dig at studere hele åbenbaringsbogen, så støder du på det, skriv alle elementer op og lære dem udenad, bare en ide. ikke for at være overlegen eller noget

Citat:
Aabenbaringen 12

1 Og et stort Tegn blev set i Himmelen: en Kvinde, iklædt Solen og med Månen under sine Fødder og en Krans af tolv Stjerner på sit Hoved.

2 Og hun var frugtsommelig og skreg i Barnsnød, under Fødselsveer.

3 Og et andet Tegn blev set i Himmelen, og se, der var en stor, ildrød Drage, som havde syv Hoveder og ti Horn og på sine Hoveder syv Kroner.

4 Og dens Hale drog Tredjedelen af Himmelens Stjerner med sig og kastede dem på Jorden. Og Dragen stod foran Kvinden, som skulde føde, for at sluge hendes Barn, når hun havde født det.

5 Og hun fødte et Drengebarn, som skal vogte alle Folkeslagene med en Jernstav; og hendes Barn blev bortrykket til Gud og til hans Trone.

6 Og Kvinden flyede ud i Ørkenen,hvor hun har et Sted beredt fra Gud, for at man skal ernære hende der eet Tusinde, to Hundrede og tresindstyve Dage.

menigheden har ikke givet fødsel til Jesus, det har israel, derfra udgår frelsen.

Ole

Til toppen 
#58129 - 25/01/2006 05:01 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen
Ole Madsen
Bruger

nej, Jesus siger et sted at han vil først komme igen når de siger "velsignet er han som kommer i Herrens navn", men det vil først ske når de erkender deres skyld.

Ole

Til toppen 
#58130 - 25/01/2006 08:47 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
menigheden har ikke givet fødsel til Jesus, det har israel, derfra udgår frelsen.

Menigheden og Isarel er det samme, for det er kun i form af troen at vi er "Abrahams børn" - stamtavler betyder absolut intet i denne forbindelse.

Og at frelsen udgår fra Israel er ganske rigtigt. Jesus siger"I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judær og Samaria, ja indtil jordens ende". Her har du Israel og Guds menighed. Og det er den ene og samme "størrelse" vi har med at gøre. Disse første disciple skulle udbrede Israels Menighed til hele verden.

Læs og studér også Rom kap. 9-11, så vil du opdage at der findes kun én stamme som alle skal indpodes på.

Til toppen 
#58131 - 25/01/2006 08:52 Re: Åb 3.10 [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
Generelt hvad angår åbenbaringsbogen, så er der mange der ikke skelner imellem hvad der er menigheden og Israel,

Jamen der er jo ingen forskel på Menighed og Israel. Menigheden ér Israel og Israel ér Menigheden. Kun i kraft af troen er vi Abrahams Børn, ikke i kraft af stamtavler.

Til toppen 
#58132 - 25/01/2006 09:42 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen
Ole Madsen
Bruger

der er et træ, nemlig Jesus, det har du ret i, men det at vi skulle være rigtige jøder fordi vi er af tro, er forkert, det er ikke det det drejer sig om men om dem der bor i Israel. Vi og Israel er heller ikke den samme, det er erstatningsteologi, som nægter Israel plads i endetiden.

Ole

Til toppen 
#58133 - 25/01/2006 09:45 Re: Åb 3.10
Ole Madsen
Bruger

der står mange steder i GT at Gud vil kalde på hans folk igen efter at de er blevet spredt til verdens hjørner, Gud er ikke færdig med landet og folket Israel.

Men vi holder nok fast hverisær ved vores børnelærdom, sådan plejer det for det meste at vise sig, ikke for at anklage, men blot for at sige at vi nok ikke bliver enige på det punkt.

Gud velsigne dig

Ole

Til toppen 
#58134 - 25/01/2006 10:08 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
der er et træ, nemlig Jesus, det har du ret i, men det at vi skulle være rigtige jøder fordi vi er af tro, er forkert, det er ikke det det drejer sig om men om dem der bor i Israel. Vi og Israel er heller ikke den samme, det er erstatningsteologi, som nægter Israel plads i endetiden.

Læs Rom. 4,13; Rom. 2,29; Rom. 9,6-8 (læg især mærke til vers 6); Gal. 6,14-16, blot for at nævne nogle få, men tydelige skriftsteder.

Israels nægtes ingen plads, men den eneste plads de har er den de har på lige fod med alle andre. Og nej der er på ingen måde tale om erstatningsteologi, men om kontinueringsteologi.

De israelitter der forkastede Jesus, deres gren blev hugget af træet, og de israelitter der tog imod Jesus, deres gren forblev på træet. De hedninger der ikke tog imod Jesus, deres gren er slet ikke på træet, men de hedninger der tog imod Jesus, deres gren er blevet indpodet på det træ der i forvejen var forblevet på trået, Rom. 11,16-26. Teksten er meget tydelig og gør det klart at der kun findes ét sandt Guds Israel, de der er Abrahams Børn ved troen og ikke ved stamtavle.

Til toppen 
#58135 - 25/01/2006 10:11 Re: Åb 3.10 [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
der står mange steder i GT at Gud vil kalde på hans folk igen efter at de er blevet spredt til verdens hjørner, Gud er ikke færdig med landet og folket Israel.

Rom 9,6-8: "Thi det er ikke alle dem, der stammer fra Israel, som virkelig er israelitter; ... Det vil sige: det ikke de kødelige børn, der er Guds børn, men det er kun de børn, som er født i kraft af forjættelsen, der regnes for afkom".

Teksten er ganske tydelig og ikke til at misforstå.

Til toppen 
#58136 - 25/01/2006 10:49 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen
Ole Madsen
Bruger

det kan godt være jeg misforstod dig, jeg er enig med dig i at der kun er et træ, det jeg mener er at Guds plan for Israel og menigheden ikke er ens. I 1000 årsriget indgår Israel på den plads som menigheden har idag, som vidner.

Israel har forkastet Messias, men Han er ikke færdig med dem, han vil lade dem gå igennem trængselen og der skal de råbe på ham og en rest skal blive frelste. Faktisk, en indskudt bemærkning, jøderne siger "aldrig igen" omkring den massakre der skete i 2 verdens krig, men jeg har hørt en prædiken om at det skal blive meget værrere i trængselen, kan ikke huske hvor det står.

Ole

Til toppen 
#58137 - 25/01/2006 12:59 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
det kan godt være jeg misforstod dig, jeg er enig med dig i at der kun er et træ, det jeg mener er at Guds plan for Israel og menigheden ikke er ens.

Gud har kun ét Israel, - og jeg har postet en række meget tydelige og klare skriftsteder.

Prøv at lave en fornyet dybtgående granskning af disse skrifter. Jeg tror at det måske kunne gøre at du fik øje på nogle nye dybder i disse tekster. Dette er jo et meget svært emne, og der er dybe og stærke følelser involveret, hvorfor vi heller ikke må tage let og overfladisk på disse spørgsmål.

Jeg ønsker dig iøvrigt Guds velsignelse.

Til toppen 
#58138 - 25/01/2006 13:23 Re: Åb 3.10 [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:
ordet "i prøvelsens time er helt klart en forfejlet oversættelse efter min mening, oversætteren har mener jeg, lagt for meget af hans forståelse i det han oversætter

Revelation 3:10 (King James Version)

10Because thou hast kept the word of my patience, I also will keep thee from the hour of temptation, which shall come upon all the world, to try them that dwell upon the earth.

Og din vurdering af, hvilken oversættelse, der er den bedste, vurderer du på hvad? At den passer med din egen agenda? King James-oversættelsen er fra 1611 og har selvsagt ikke det samme arkæologiske grundlag, som man i dag har for Bibeloversættelser, hvorfor det da giver bedst mening at regne med, at den nyeste er bedst. Ser jeg i min e-sword er det da også generelt de ældste oversættelser, der siger "bevare dig fra", mens de nyere siger "bevare dig igennem". Og ser man på den version, hvor de græske ord er med og oversat mere grundigt, vil man der se, at begge oversættelser er gyldige.

Citat:
når man studere de forskellige menigheder i ÅB, så fremgår det for mig klart at der er nogle menigheder der loves at de skal omvende sig hvis de ikke skal gå igennem trængsel, at der er én menighed der kommer til at gå igennem uanset hvad, og en der bliver lovet ikke at skulle igennem dem.

Der er folk der skal igennem, uden tvivl om det, men vi må huske på at trængselen er ment imod Israel først og fremmest, dernæst imod Guds fjender. Hvad KJV siger er "bevare dig fra", ikke "i". Desuden, så giver det for mig bedre mening da de udvalgte skal slåes ihjel på stribe, derfor Jesu ord om at hvis tiden ikke blev afkortet, så ville ingen leve.... det lyder ikke for mig som bevaring igennem.

For det første hvad angår det med Israels straf, vil jeg meget gerne have en kilde på hvorfor, du mener, at trængslen først og fremmest gælder dem. For det andet, så eksisterer de fleste af de i Åb. nævnte menigheder ikke længere, så den trængsel, der er nævnt der, har formodentlig ikke været den samme som den trængsel, der er nævnt umiddelbart før Jesu genkomst, men den trængsel, som mere eller mindre alle de første menigheder stod i. Og sidst, men bestemt ikke mindst: Jesus taler ikke om, at hvis dagene ikke blev afkortet, ville ingen leve, men at blev de ikke afkortet, ville intet menneske blive frelst... Det er altså for de udvalgtes skyld, at de afkortes, for at de ikke skal blive fristet over evne til at forlade troen.

Ændret af KajQrd (25/01/2006 14:07)

Til toppen 
#58139 - 25/01/2006 13:25 Re: ikke Guds vrede [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:
Vi som troende har ikke en vred Gud, han er ikke vred på os, den vrede lod Jesus ramme sig selv på korset.

Men alligevel mener du, at vi helt må fjernes fra verden for at kunne undgå Guds vrede, når trængselen kommer? Det giver altså ingen mening.

Til toppen 
#58140 - 25/01/2006 13:29 Re: undfly trængselen [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:
jeg syntes den nye oversættelse er for meget præget af deres meninger der oversatte, KJV siger noget helt andet

Jeg synes, du sætter KJV alt for højt i forhold til, at der altså er tale om en oversættelse, der er baseret på afskrift af afskrift af afskrift i mange led, mens de nyeste oversættelser er baseret på de ældste kendte håndskrifter... Og endnu mere fordi du baserer det på noget, hvor, hvis man kigger på de oprindelige græske ord, så er den oversættelse, du kritiserer, altså en helt klar mulig oversættelse ud fra ordenes græske originale betydning... Kort sagt: Du fremhæver KJV som værende den mest rigtige på trods af, at fakta siger noget andet, og jeg har svært ved at se anden grund, end at det passer din egen dagsorden.

Til toppen 
#58141 - 25/01/2006 13:33 Re: ambassadører [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:
Hvad angår det at være lys, så fremgår det af englens forkyndelse over hele verdenen, at en ny tid er indtruffet, i den tid vi lever i nu forkynder engle ikke for mennesker, husk på englen der sagde til ....., "send bud efter Peter, han vil give dig besked hvorved du kan blive frelst".....løst citeret.

om det du siger er nutidigt eller ikke, ved jeg ikke, men jeg er ikke enig i konklusionerne, men ok

Det, du skriver her, kan jeg ærligt talt ikke se, har noget som helst med, hvad jeg skrev at gøre... Tvært imod bekræfter det, at menneske og ikke engle forkynder, blot, at Gud har endnu mere brug for, at vi er her og er lys og salt i verden.

Til toppen 
#58142 - 25/01/2006 13:43 Re: Han som holder igen [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:
det kunen jo også være Gud der sagde "gør jer klar". læg mærke til at han bruger det som kontrast, lovløsheden på den ene side, og han som holder igen på den anden. Vi læser ikke bibelen et vers ad gangen, men må holde dem op imod hinnanden for at få helheden i samme emne.

Pudsigt, du siger det, for jeg synes faktisk, at samtlige de sammenhænge, du har nævnt er enkeltvers pillet ud af deres sammenhæng, hvorfor deres mening går tabt. Hvis du lægger mærke til, hvad jeg skriver, så kommer jeg faktisk ikke med nogen konklusion på, hvad der holder igen. Jeg siger blot, at der intet er, der indikerer specifikt, at det skulle være kristi menighed. For det første omtaler Paulus han, der holder igen som netop han. Det er én ting. Havde det været f.eks. paven, der skulle væltes eller hvad det nu måtte være, så kunne jeg forstå det, men hvor som helst menigheden ellers omtales som en person er det som Kristi brud, altså som hun. For det andet, så passer beskrivelsen her af det, der holder igen for mig at se enormt godt sammen med Joh. Åb. beskrivelse af tusindårsriget. Noget, som jeg som sagt tror har fundet sted og er overstået.

Til toppen 
#58143 - 25/01/2006 13:45 Re: I et nu [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:

grunden tl at du ikke kan se forskellen tror jeg, er at du ikke skelner imellem Jesu usynlige komme og hans synlige komme med alle de hellige på oliebjerget, du ser det som det samme

Men som nævnt i et andet vers, så må vi se de andre vers og tolke helheden i disse vers for at se helheden.

Jo, men hvorfor tolke noget ind i det, som INGEN andre steder i Bibelen er nævnt, som f.eks. Jesu usynlige komme, når teksten meget klart og tydeligt passer sammen med, hvordan Jesus selv beskrev sit synlige komme?

Til toppen 
#58144 - 25/01/2006 14:01 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:
jeg vil anbefele dig at studere hele åbenbaringsbogen, så støder du på det, skriv alle elementer op og lære dem udenad, bare en ide. ikke for at være overlegen eller noget

Hmmm. Ellers ret svært at opfatte som andet, må jeg indrømme. Jeg har studeret åbenbaringsbogen en hel del, og jeg ser en masse af det, der sker der, som klare forudsigelser af, hvad der er sket det jødiske folk. Men det er sjovt nok ikke trængselsprofetierne, jeg har set opfyldt i Israel...

Jeg kan godt se omkring den gravide kvinde, at den kan tolkes sådan, når den læses sådan, men det levner to muligheder: 1. Der er tale om en profeti, og så er barnet ikke Jesus, for Jesus var født for længe siden, da profetien blev skrevet. Så kunne dragen f.eks. være nazismen, der prøver at dræbe jødedommen. Men hvad skulle barnet da være, siden Gud beskytter det fra dragen? 2. Det er en skildring af Maria og Jesus, og så er den røde drage Herodes, som forsøger at dræbe Jesusbarnet. Denne tolkning mener jeg faktisk er meget mulig, idet Joh. Åb. som tidligere nævnt ikke på nogen måde er kronologisk, og det beskriver, hvordan Jesus overvandt dragen. Og nu står der ganske vist ikke om, hvor lang tid, Josef og Maria var i Ægypten sammen med Jesus, men 1260 dage virker ikke fuldstændig ved siden af, hvad det kunne have været. Sidst men ikke mindst vil jeg gerne henlede opmærksomheden på vers 17 i kapitlet: Hvordan kan dragen stride mod de, som holder Guds bud og har Jesu vidnesbyrd, hvis bortrykkelsen er sket inden dette tidspunkt?

Til toppen 
#58145 - 25/01/2006 14:18 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen
Ole Madsen
Bruger

så har jeg ikke misforstået dig alligevel, så er vi ikke enige.

KH

Ole

Til toppen 
#58146 - 25/01/2006 14:23 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

barnet er Jesus, det er et tilbage blik på historien at vi ser der. der er pauser i teksten somme tider i åbenbaringsbogen.

Ole

Til toppen 
#58147 - 25/01/2006 14:24 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Men hvis barnet er Jesus, hvad jeg umiddelbart også tror, hvorfor skulle kvinden så være Israel og ikke Maria?

Til toppen 
#58148 - 25/01/2006 14:30 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

kvinden er Israel fordi hun har en krone med 12 stjerner på hendes hovede, som symbolisere Israels tolv stammer, og se i kap 12 . vers 6, der står at hun skal være1260 dage i ørkenen. Ikke Maria, men Israel. Disse dage er 3.5 år, som passer med halvdelen af de 7 år trængselen varer

Ole

Til toppen 
#58149 - 25/01/2006 14:32 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
så har jeg ikke misforstået dig alligevel, så er vi ikke enige.

Men hvad har du at sige til de meget entydige og klare skriftsteder og argumenter jeg har lagt frem?

Til toppen 
#58150 - 25/01/2006 14:35 Re: I et nu [Re: KajQrd]
Ole Madsen
Bruger

prøv at nærlæse min oprindelige tråd, og gennemgå dem i bibelen, det er ret klart, men vi bliver nok ikke enige der heller

Ole

Til toppen 
#58151 - 25/01/2006 14:37 Re: I et nu [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
prøv at nærlæse min oprindelige tråd, og gennemgå dem i bibelen, det er ret klart, men vi bliver nok ikke enige der heller

Men prøv at forholde dig til de klare skriftsteder og argumenter jeg fremlagde.

Mit formål er ikke at vi skal blive enige. Mit formål er at vi får vendt de forskellige måder at anskue tingene på. - Så derfor opfordrer jeg dig til endnu engang at forholde dig til de ting jeg har lagt frem.

Til toppen 
#58152 - 25/01/2006 14:37 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: Ole Madsen]
KajQrd
Bruger

Citat:
kvinden er Israel fordi hun har en krone med 12 stjerner på hendes hovede, som symbolisere Israels tolv stammer, og se i kap 12 . vers 6, der står at hun skal være1260 dage i ørkenen. Ikke Maria, men Israel. Disse dage er 3.5 år, som passer med halvdelen af de 7 år trængselen varer

For det første, Maria var jøde, og som Jesu moder var hun dronning, da Jesus, som det stod på korset jo var jødernes konge. Det med halvdelen af trængslen virker umiddelbart mest som ren spekulation og talmagi, som jeg har svært ved at se, kan bruges til noget, når der ikke er andet end denne spekulation at holde sig til. Især når det ellers umiddelbart ser ud til at kunne passe med årene i Ægypten.

Til toppen 
#58153 - 25/01/2006 14:40 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen
Ole Madsen
Bruger

intet, jeg er ikke enig, jeg holder også her, vi kører i ring, desuden var min hensigt også mere at inspirere folk til at selv at sætte sig ind i det, man kan ikke overbevise andre om noget, det er Guds sag, jeg fremlægger bare som jeg forstår det, vi må jo se hvem der har ret når vi kommer i himmelen.

Ole

Til toppen 
#58154 - 25/01/2006 16:46 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: KajQrd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Mark - jeg er, så vidt jeg kan se, umiddelbart enig med dig i dine betragtninger (vil læse dit indlæg mere grundigt, når jeg får stunder til det) men jeg vil lige nævne, at Bibelen jo ikke taler om noget tusindårsrige. Ordet findes simpelthen ikke.

Derimod tales der i åbenbaringsbogen om "de tusind år".
Selv finder jeg det helt udelukket, at der skulle være tale om 1.000 år - Bibelens tal er som regel ikke aritmetiske.

Se eventuelt dette svararkiv-svar om emnet.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58155 - 25/01/2006 17:07 Re: 9 grunde til at bortrykkelsen sker FØR trængselen [Re: kristina]
KajQrd
Bruger

Citat:
Hej Mark - jeg er, så vidt jeg kan se, umiddelbart enig med dig i dine betragtninger (vil læse dit indlæg mere grundigt, når jeg får stunder til det) men jeg vil lige nævne, at Bibelen jo ikke taler om noget tusindårsrige. Ordet findes simpelthen ikke.

Derimod tales der i åbenbaringsbogen om "de tusind år".
Selv finder jeg det helt udelukket, at der skulle være tale om 1.000 år - Bibelens tal er som regel ikke aritmetiske.

Se eventuelt dette svararkiv-svar om emnet.

kristina

Hej Kristina

Jeg ser umiddelbart med historiske briller ikke nogen grund til hverken at anfægte tidsangivelsen eller for den sags skyld, at der skulle være tale om en konkret historisk periode. Og jeg undrer mig en del over, at det skulle være nødvendigt, når der ligger en langt mere ligetil løsning lige for...

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær