0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#58026 - 25/01/2006 15:23
Re: Lidt kontekst til Lewontin citatet
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: "Stephen Gould og Niles Elridge (1977) skriver således: "Gradvis evolution ... er aldrig "set" i sedimenterne"
Det her citat er simpelthen berømt. Man skal lægge mærke til ordet "gradvis". Det er taget fra Elderidges og Goulds diskussion fra 70'erne af "gradvis evolution" contra "punktvis evolution", og det, de mener, er, at det hyppigst forekommende er "punktvis". De argumenterer (selvfølgelig) ikke ikke mod evolution som sådan men mod darwinistisk gradvis evolution!!!
Citatet er flittigt misbrugt af diverse kreationister lige siden, det fremkom, af folk, der ikke gider/bekymrer sig om at sætte sig ind i teorierne og viderebringe dem korrekt!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#58027 - 25/01/2006 16:15
Re: Hvorfor?
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Hørup Citat: Den objektive historiske analyse siger at jøder, kristne og muslimer tilbeder den samme gud.
Jah - på en måde - for der findes jo da kun een Gud, så meget er alle moniteister enige om.
Men kristendommen adskiller sig fra de andre religioner ved Jesu inkarnation, at Gud blev menneske i Ham. Den kristne lære er, at kun ved i tro og tillid at modtage Hans sonoffer for os, reddes vi ud af mørket og ind i gudsriget.
De andre religioner er principielt anderledes - jøder og muslimer tror ikke på ufortjent frelse af ren nåde.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58028 - 25/01/2006 16:40
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Citat: Jeg kan ikke angive kilden til Gould-citatet eller andre, da Parker ikke bringer nogen kildeliste eller lignende i Skabelse & Videnskab.
Af en eller anden grund undrer det mig ikke.
Citat: Ja, jeg synes også, det er underligt, hvis Lewontin udtaler sig om noget, han tilsyneladende "ikke fæster stor lid til." Jeg kan dårligt tro, at Lewontin modsiger sig selv ved at udtale sig positivt om noget, han mener er forkert.
Hvor udtaler Lewontin sig positivt om den hypotese han behandler? Lewontin siger ingen steder at han mener at naturlig udvælgelse ikke forbedrer arter, det er Van Valens hypotese, ikke Lewontin. Gary Parker har citeret Lewontin så det SER UD som om Lewontins holdning er identisk med Van Valens. Hvorfor Gary Parker har valgt det kan man undre sig over, det vil sige jeg undres ikke - jeg tror han gør det for at prøve at få det til at se ud som om at Gary Parkes påstande er underbyggede af rigtige autoriteter - altså for at fuske.
Lewontin udtaler sig alene om en hypotese som han diskuterer - ligesom jeg tit har udtalt mig om ID eller andre former for kreationisme, så hvis du ville kunne du bringe et ordret citat fra mig der lyder som om at jeg vitterlig mener at f.eks Behe eller Dembski har fornuftige argumenter. Det ville selvfølgelig være snyd selv om du citerer mig ordret.
Citat: Det er også usandsynligt, at Lewontin, Gould og andre er fejlciterede, da Skabelse & Videnskab åbenbart er udkommet flere gange og oversat til flere sprog. Hvis Parker havde krænket de pågældende med citatfusk, ville det være en smal sag at få et fogedforbud mod bogen.
Gary Parker har muligvis citeret korrekt, men som det er nemt at vise så har han udvalgt små citater og placeret dem i en sammenhæng så det ser ud som om de støtter hans konklusioner, hvilket ingen af dem gør. Gould f.eks har aldrig påstået at der ikke findes tusindvis af mellemformer, eller at det er et faktum at livet har udviklet sig på Jorden fra fælles forfædre.
Til gengæld har han hyppigt debateret teorierne omkring hvordan udviklingen af sket, ofte på en polemisk måde. Han var med til at udvikle en alternativ, og ifølge mange, bedre beskrivelse af hvordan udviklingen foregår, som han især i de mere farverige artikler profilerede voldsomt mod hvad der af og til blev en let karikatur af gradualismen.
Men mere centralt så vil jeg egentlig gerne høre hvad DIT formål var med at bringe citaterne? Mener du at et argument fra autoritet har speciel vægt? Betyder det at du lægger specielt stor vægt på udtalelse fra f.eks Stephen Gould? Hvis jeg nu bringer dig 200 citater fra Gould hvor han uden forbehold støtter evolutionsteorien, vil du så tro mere på den?
Mener du at citatet fra Gould omkring mellemformer støtter påstanden om at der ikke findes nok mellemformer i forhold til hvad man ville forvente at finde hvis livet havde udviklet sig? I så fald er det en grov løgn, idet Goulds holdning var den stik modsatte. Det svarer omtrent til at sige at når nu der står i bibelen "Der er ingen Gud", så støtter bibelen mig i min ateisme!
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#58029 - 25/01/2006 16:49
[Re: LarsBj]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Lars!
Du skriver, at "citatet er flittigt misbrugt af ... folk, der ikke gider/bekymrer sig om at sætte sig ind i teorierne og viderebringe dem korrekt!"
Det var ikke så pænt sagt, hvis det er undertegnede amatør, du hentyder til. For mig er det faktisk en hobby at søge viden og følge debatten om evolution contra skabelse.
Som amatør har jeg derfor ikke et systematisk kendskab til stoffet, men jeg gider bestemt søge denne viden efter bedste evne. Det overrasker mig, at Elderidge og Gould de facto har opgivet gradualismen i 1970'erne til fordel for punktvis evolution og "håbefulde monstre" (?). Det forstår jeg udmærket, da fossilhistorien netop ikke underbygger gradualismen.
Jeg forstår, at man uden gradualisme kan undvære mellemformer. For mig at se må dette medføre flere spørgsmål end svar, idet ingen mig bekendt har set et "håbefuldt monster" eller iagttaget punktvis evolution hverken i naturen eller i laboratorier.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#58030 - 25/01/2006 16:58
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Søren skriver: "Betyder det at du lægger specielt stor vægt på udtalelse fra f.eks Stephen Gould?"
Hej Søren!
Ja, jeg har da stor respekt for Stephen Gould.
Du skriver: "Hvis jeg nu bringer dig 200 citater fra Gould hvor han uden forbehold støtter evolutionsteorien, vil du så tro mere på den?"
Jeg tror da gerne, at Gould støtter evolutionsteorien. Men ifølge indlægget af LarsBj forstår jeg, at Gould ikke var tilhænger af den darwinistiske gradualisme. Det er forståeligt, idet fossilhistorien ikke understøtter gradualismen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#58031 - 25/01/2006 17:05
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Hørup Jah - på en måde - for der findes jo da kun een Gud, så meget er alle moniteister enige om.
Men kristendommen adskiller sig fra de andre religioner ved Jesu inkarnation, at Gud blev menneske i Ham. Den kristne lære er, at kun ved i tro og tillid at modtage Hans sonoffer for os, reddes vi ud af mørket og ind i gudsriget.
De andre religioner er principielt anderledes - jøder og muslimer tror ikke på ufortjent frelse af ren nåde.
kristina
Hej Kristina, Jeg er helt på det rene med denne forskel på islam, jødedommen og kristendommen. Men, det er ikke det der er fokus i diskussionen. Fokus er om Allah og gud er en og samme objekt. Og det er allah og gud faktisk, ikke på en måde eller omtrent, men fuldt og helt.
Jeg er ikke ude på at sidestille de tre religioner, de er på nogle fundamentale områder forskellige. Men, de har også overlap - ikke mindst fordi de alle tre er blandingsreligioner, der har lånt lidt hist og her fra eksisterende religioner og natur-religioner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58032 - 25/01/2006 17:10
|
Bruger
|
Citat: Det overrasker mig, at Elderidge og Gould de facto har opgivet gradualismen i 1970'erne til fordel for punktvis evolution og "håbefulde monstre" (?). Det forstår jeg udmærket, da fossilhistorien netop ikke underbygger gradualismen.
Gould og Eldridge var hovedmændende bag Punctuated Equilibrium teorierne om artsdannelse, men den har intet som helst med "Høbefulde Monstre" at gøre.
Det sidste omhandler enkelte store mutationer som skaber en organisme der er forholdsvis meget forskellig fra sit ophav. PE omhandler præcis den samme variation generationerne imellem som vi kan observere omkring os. Den form for gradualisme er der ingen der modsiger.
PE handler om hvordan artsdannelse foregår - Darwin forestillede sig, til en hvis grad, at artsdannelse sker ved at små ændringer spredes i hele populationen indtil den har forandret sig så meget at det er en ny art. Det ser man ske af og til, men Gould og Eldridge postulerede at de fleste artsdannelser sker i delpopulationer, eller ved geologisk set pludselig ændringer i miljøet.
Artsdannelser sker måske over få tusinde år -50 eller 100.000 år, mens de fleste arter derefter er forholdsvis stabile imåske flere millioner år. Vi må derfor forvente at se få mellemformer mellem enkelte arter, men mange mellem højere taksonomiske grupperinger - altså præcis det mønster vi ser.
PE bruger vores viden om genetik og de observerede artsdannelse til at opstille en teori om hvordan en de fleste artsdannelser sker.
Citat: Jeg forstår, at man uden gradualisme kan undvære mellemformer. For mig at se må dette medføre flere spørgsmål end svar, idet ingen mig bekendt har set et "håbefuldt monster" eller iagttaget punktvis evolution hverken i naturen eller i laboratorier.
Som sagt er det kun gradualisme forstået som langsomme ændringer af hele populationen som det hyppigste ophav til artsdannelser Gould modsatte sig. PE har intet med håbefulde monstre at gøre.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#58033 - 25/01/2006 17:12
|
Bruger
|
Se mit svar til dig andetssteds omkring gradualisme.
Men hvad var dit formål med at bringe citaterne?
Mener du at f.eks at de påviser at Gould mente at der ikke findes mellemformer, eller at der er færre end man kunne forvente?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#58034 - 25/01/2006 17:13
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: LarsBj: Det er taget fra Elderidges og Goulds diskussion fra 70'erne af "gradvis evolution" contra "punktvis evolution", og det, de mener, er, at det hyppigst forekommende er "punktvis". De argumenterer (selvfølgelig) ikke ikke mod evolution som sådan men mod darwinistisk gradvis evolution!!!
Jeg tror det vil være nyttig med en uddybning af begreberne "gradvis evolution", "punktvis evolution" og "darwinistisk gradvis evolution".
Hvis jeg forstår dig rigtigt, så står diskussionen ikke for og imod, men om den punktvise evolution og den gradvise evolution er den hyppigst forekommende?
Og hvorved adskiller "darwinistisk gradvis evolution" sig fra "gradvis evolution"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#58036 - 25/01/2006 17:21
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er helt korrekt at islam er en blandingsreligion, men det samme gælder jo for både jødedommen og i særdeleshed kristendommen, der er en udløber af jødedommen.
Og det kan du dokumentere, altså at kristendommen (som den forefindes i Bibelen) er en blandingsreligion, der bl.a. har lånt fra naturreligioner??
|
|
Til toppen
|
|
|
#58037 - 25/01/2006 17:22
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvis både koranen og bibelen er sande,
Det kan begge heller ikke være!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58038 - 25/01/2006 17:25
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Må jeg nu ikke skrive sandheden blot fordi jeg befinder mig på et IM-forum ?
Da du tilsyneladende ikke er interesseret i kristendommen, men mission for islam vil jeg da ønske dig lykke til med det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58039 - 25/01/2006 17:34
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Citat: Det er helt korrekt at islam er en blandingsreligion, men det samme gælder jo for både jødedommen og i særdeleshed kristendommen, der er en udløber af jødedommen.
Og det kan du dokumentere, altså at kristendommen (som den forefindes i Bibelen) er en blandingsreligion, der bl.a. har lånt fra naturreligioner??
Jeg vil tro at du kan finde dokumentation for det i snart sagt enhver bog om idéhistorie. Et let tilgængeligt værk, der behandler emnet fra en lidt anden vinkel er Jack Miles' bog "gud" som han fik Pullitzer-prisen for. En anden god og letlæst bog der også behandler samme emne er Karen Armstrongs "Battle for god".
I øvrigt kan du finde helt klare eksempler. Det vi kristne kalder for en glorie stammer eksempelvis fra tidligere religioner der tilbad solen, og hed der solskiver.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58040 - 25/01/2006 18:02
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Hørup Citat: Fokus er om Allah og gud er en og samme objekt. Og det er allah og gud faktisk, ikke på en måde eller omtrent, men fuldt og helt.
Sandt nok, der er kun én Gud. Gud siger til sin profet Esajas:
Er det ikke mig, Herren? Der er ingen anden Gud end mig, en retfærdig Gud, en Gud der frelser, der er ingen anden end mig.
Når der altså kun er én Gud kan Allah ikke være "en anden Gud". Han kan være ikke-eksisterende, eller en afgud, men ikke en anden Gud.
Mennesker kan tro forskelligt - og forkert - om Gud, , og her skilles vandene. Hverken muslimer eller jøder tror på Gud som beskrevet i Bibelen: (Joh 3,16-17)
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Tror man det, er man kristen, og altså hverken muslim eller jøde.
Men Gud er og forbliver den samme fra evighed til evighed - og forandrer sig altså ikke, uanset hvad mennesker tror om ham.
Og kristne, jøder og muslimer kan ikke alle have ret, da der logisk set ikke eksistere sandheder, der strider imod hinanden. Hvis Gud er som beskrevet i Bibelen, har jeg ret, og muslimerne tager fejl. Hvis Gud er som beskrevet i Koranen har muslimerne ret og jeg har uret - osv.
Vi kan umuligt alle have ret - men det kan ikke udelukkes, at vi alle tager fejl! 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#58041 - 25/01/2006 18:36
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hoeg til LarsBj: Du skriver, at "citatet er flittigt misbrugt af ... folk, der ikke gider/bekymrer sig om at sætte sig ind i teorierne og viderebringe dem korrekt!" Det var ikke så pænt sagt, hvis det er undertegnede amatør, du hentyder til. For mig er det faktisk en hobby at søge viden og følge debatten om evolution contra skabelse. Som amatør har jeg derfor ikke et systematisk kendskab til stoffet, men jeg gider bestemt søge denne viden efter bedste evne.
Du gider bestemt søge denne viden efter bedste evne, skriver du?
Jaså!?
Du har da ellers sagt, at du slet ikke har sat dig ind i dommen i USA, som med piber og trommer frakendte ID enhver videnskabelighed.
Man skulle dog ellers tro, at din hobby måtte indebære en stor interesse for at undersøge på hvilke præmisser denne dom blev afsagt over ID.
Men denne overkommelige opgave gider du åbenbart ikke!
At du er amatør, udelukker i øvrigt ikke, at du kunne opnå et systematisk kendskab til stoffet.
Men hvis du kun gider studere Parkers, Behes og Dembskis bøger, så vil du højst opnå en ensidig fragmentarisk viden om evolution contra skabelse.
Hvorimod retssagen og vidneudsagnene belyser sagen fra begge sider.
I stedet udtrykker du fuld tillid til Parker, Behe og Dembski.
Parker er notorisk citatfusker.
Behe følger f.eks. ikke med i den videnskabelige litteratur på de områder, som han skriver bøger om, har han selv udtalt i retten.
Og Dembski er en meget lidt produktiv matematiker, målt i forhold til den produktion, som hans kolleger præsenterer.
Men deres populistiske bøger - med eller uden kildehenvisninger - er enorme salgssuccesser. Fordi de skriver lige præcis, hvad mange religiøse mennesker gerne vil læse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58042 - 25/01/2006 19:07
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jamen, det har jeg jo gjort. Koranen siger tydeligt at Allah er Abrahams gud. Koranen anerkender bibelske personer.
Og jeg må nok erkende, at jeg har bevæget mig ud ad en forkert sti.
Jeg er egentlig ikke længere sikker på at mine udtalelser: "Bibelens Gud og Islams Gud er to forskellige guder" er helt rigtige. Efter at jeg nu har studeret emnet lidt mere grundigt, bliver jeg jo nok nødt til at erkende, at jeg tog fejl.
Hørup, jeg beder dig om at se bort fra mine hitidige udtalelser om at der er tale om to forskellige guder.
Jeg har fundet denne artikel, der letforståelig forklarer at der er tale om samme Gud.
Ja, man lærer jo noget nyt hele tiden, hvis man er i stand til at kæmpe sig selv op af de dybe skyttegrave man ofte graver sig selv ned i 
|
|
Til toppen
|
|
|
#58043 - 25/01/2006 19:09
|
Anonym
Anonym
|
Selv om jeg synes det er en frygtelig arrogant kommentar der her kommer fra én kristen til en anden, så er jeg alligevel glad for den. Den viser nemlig med al den tydelighed man kan ønske sig, hvordan nogle kristne mener at kunne tage patent på troen.
Sandheden er (som jeg skriver tidligere), at jeg er kristen med hud og hår. Jeg tror på Jesus (den historiske Jesus og mytologiske Kristus), går i kirke, beder hver dag og lever generelt et liv baseret på den kristne tro.
Men, min tro har ikke fået mig til at lukke øjnene for de faktiske forhold i verden. De historiske fakta kan ikke benægtes, heller ikke når de strider mod hvad vi gerne vil tro på.
Jeg bruger heller ikke min tro til at nedgøre andres tro. Jeg er lodret uenig med IM på en masse områder, men jeg respekterer jeres ret til at tro som i gør.
Du finder ikke i et eneste af mine indlæg nogen form for missioneren for islam. Jeg beskriver blot de faktiske forhold, som du tydeligvis har temmeligt svært ved at argumentere imod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58044 - 25/01/2006 19:11
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes det er flot at du erkender det åbent i tråden, det kræver mod.
MVH, Hørup
|
|
Til toppen
|
|
|
#58046 - 25/01/2006 19:15
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina, Det er helt sikkert, at vi alle tager fejl. Vi har kun vores egne ord og forestillingsevne som redskaber når vi skal beskrive gud. Dette rækker selv sagt ikke til en beskrivelse af noget så storslået som ham.
MVH, Hørup
|
|
Til toppen
|
|
|
#58047 - 25/01/2006 19:16
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg synes det er flot at du erkender det åbent i tråden, det kræver mod.
Jeg er ikke modig, tvært imod. Og derfor tør jeg ikke holde fast i en holdning der har vist sig at være helt galt afmarcheret 
|
|
Til toppen
|
|
|
#58048 - 25/01/2006 21:18
|
Bruger
|
Søren skriver: "Så hvis en person bringer et lille citat fra Gould og bruger det til at konkludere det stik modsatte af de konklusioner Gould drager efter et langt og imponerende liv på forkanten af videnskaben, så vil du fæste større lid til Goulds konklusioner end den person der prøver at misbruge løsrevne halvsætninger?"
Ja, hvis der er tale om misbrug.
Søren skriver: "Eller mener du at Gary Parker er Gould så overlegen at han kan se hvad Gould i virkeligheden mente på trods af at Gould flere gange pointerede at han var rygende uenig med kreationisternes konklusioner?"
Jeg tror ikke, at Gary Parker "er Gould så overlegen..". I bogen Skabelse & Videnskab giver Parker bestemt indtryk af at have stor respekt for Gould.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#58049 - 25/01/2006 21:26
|
Bruger
|
Hej Søren!
Forklaring er altså, at gradualismen (artsdannelsen) finder sted helt som normalt, men kun i en forholdsvis lille og geografisk afgrænset population. Det må så være forklaring på, at mellemformen ikke optræder i fossilhistorien, som det fremgår af Gould-citatet. Det er logisk nok. Dog synes det for mig at se ulogisk, at der selv efter årmillioner ikke sker nogen artsdannelse i den store og ikke-isolerede population.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#58050 - 25/01/2006 21:37
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hoeg: Søren skriver: "Eller mener du at Gary Parker er Gould så overlegen at han kan se hvad Gould i virkeligheden mente på trods af at Gould flere gange pointerede at han var rygende uenig med kreationisternes konklusioner?" Jeg tror ikke, at Gary Parker "er Gould så overlegen..". I bogen Skabelse & Videnskab giver Parker bestemt indtryk af at have stor respekt for Gould.
Selvfølgelig giver Gary Parker da indtryk af, at han har stor respekt for Gould. Det er han nødt til. Parker forsøger jo netop at (mis)bruge respekten for Goulds autorietet til at stive sine argumenter af overfor sine læsere, når han fusker med Goulds citater.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58051 - 25/01/2006 21:38
|
Bruger
|
Evo skriver: "Man skulle dog ellers tro, at din hobby måtte indebære en stor interesse for at undersøge på hvilke præmisser denne dom blev afsagt over ID."
Hej Evo!
Jeg har rigelig at se til, når det gælder biologien. At studere Parkers, Behes, Dembskis og Bent Foltmanns bøger er meget interessant. Dertil kommer Jakob Wolf samt flere årgange af Origo. Jeg er bestemt ikke enig i, at alt dette repræsenterer en "fragmentarisk viden om evolution contra skabelse."
Parker er skabelsestroende, mens Behe, Dembski og Foltmann er evolutionister, så det giver en udmærket balance. Min egen mening er, at både evolutions-, grundtype- og ID-teorierne er udmærkede som arbejdshypoteser.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#58052 - 25/01/2006 22:01
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hoeg: Forklaring er altså, at gradualismen (artsdannelsen) finder sted helt som normalt, men kun i en forholdsvis lille og geografisk afgrænset population. Det må så være forklaring på, at mellemformen ikke optræder i fossilhistorien, som det fremgår af Gould-citatet. Det er logisk nok. Dog synes det for mig at se ulogisk, at der selv efter årmillioner ikke sker nogen artsdannelse i den store og ikke-isolerede population.
Det er faktisk meget logisk. Lad os tage et eksempel:
En flok af en bestemt dyreart isoleres som følge af en naturkatastrofe i en dal, hvor livsbetingelserne og fødemulighederne er meget anderledes, end de er vant til. Men ikke så meget anderledes end at flokken godt kan overleve.
Her vil de ændrede livsbetingelser sørge for, at den pågældende dyreart ændrer sig og tilpasser sig de nye forhold ekstremt hurtigt ved evolution. Man kan sige, at naturen foretager et "avlsarbejde", i lighed med, at landmænd i løbet af få år kan fremavle køer med stor mælkeydelse og et meget anderledes udseende i forhold til den oprindelige ko.
I verden udenfor dalen med den indespærrede flok dyr, lever den store population af dyrearten imidlertid videre under de vante livsbetingelser. I den store population fremprovokerer de vante livsbetingelser ikke en hurtig evolution, og dyrearten ændres stort set ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#58053 - 25/01/2006 22:31
To nyslåede "evolutionister"
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hoeg: Parker er skabelsestroende, mens Behe, Dembski og Foltmann er evolutionister, så det giver en udmærket balance.
Enten misinformerer du om Behe og Dembski - eller også gør encyklopædien Wikipedia.
Citat: Fra Wikipedia: . . . hvorimod traditionelle kreationister som Behe, Dembski og Barry Setterfield fremfører kreationisme som et alternativ til den videnskabelige udforskning af verden.
I betragtning af dine tidligere fremførte påstandes manglende validitet kombineret med encyklopædien Wikipedas oplysning om, at Behe og Dembski er traditionelle kreationister, vil jeg tillade mig at gå ud fra, at du måske nok har har læst, men næppe forstået Behe og Dembskis bøger, siden du kan kalde dem for evolutionister.
Citat: Hoeg: Min egen mening er, at både evolutions-, grundtype- og ID-teorierne er udmærkede som arbejdshypoteser.
Jeg håber, at du har forståelse for, at efter afsløringen af din markante misforståelse, at Behe og Dembski er evolutionister, bliver det efterhånden lidt svært at tage dine meninger om evolution, grundtyper og ID alvorligt.
Citat: Hoeg: Jeg har rigelig at se til, når det gælder biologien. At studere Parkers, Behes, Dembskis og Bent Foltmanns bøger er meget interessant. Dertil kommer Jakob Wolf samt flere årgange af Origo. Jeg er bestemt ikke enig i, at alt dette repræsenterer en "fragmentarisk viden om evolution contra skabelse."
Det er også meget interessant at læse dine indlæg om, hvad du får ud af dine tilsyneladende ikke særligt grundige studier af disse ensidige kreationistbøger og -artikler, hvor du for alsidighedens skyld har udnævnt kreationisterne Behe og Dembski til evolutionister.
Jeg har tidligere udtrykt ønsket om, at du ikke var en "under-cover-agent", som optræder som ID- og skabelsesfortaler med det formål at udstille og skade ID- og skabelsesmodellerne mest muligt.
Men efter dette "højdepunkt" i din argumentation håber jeg næsten, at du er "under-cover-agent" med det formål at undergrave ID- og skabelsesmodellerne indefra ved at gøre ID-fortalerne til grin ved hjælp af deres egen argumentation!
Det ville være genialt - hvorimod det ville være det modsatte, hvis du virkelig er en ægte ID- og skabelsesfortaler!
|
|
Til toppen
|
|
|
#58054 - 26/01/2006 08:25
Re: To nyslåede "evolutionister"
|
Bruger
|
Evo skriver: "Jeg håber, at du har forståelse for, at efter afsløringen af din markante misforståelse, at Behe og Dembski er evolutionister, bliver det efterhånden lidt svært at tage dine meninger om evolution, grundtyper og ID alvorligt."
Hej Evo!
Jeg har ikke misforstået noget. Ifølge et interview i Kristeligt Dagblad (jeg har ikke datoen) forkaster Dembski ikke evolutionsteorien. Men Dembski mener ikke, at der kan være tale om en blind evolution.
Angående Behe skriver Jakob Wolf (Rosens Råb, side 50, 2004), at "Behe ikke er kritisk over for darwinismen som en udviklingsteori. Teorien om, at der har fundet en udvikling sted fra mindre komplekse organismer til mere komplekse organismer, anser Behe ligesom de fleste andre for at være godt begrundet i de fossile fund. Såkaldte højerestående organismer nedstammer fra laverestående organismer. Organismerne har en fælles afstamning. Det står ikke til diskussion. Behes kritik drejer sig udelukkende om darwinismens forklaring på udviklingen," (citat slut).
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#58055 - 26/01/2006 09:13
Så kom evolutionisten ud af skabet!
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hoeg: Angående Behe skriver Jakob Wolf (Rosens Råb, side 50, 2004), at "Behe ikke er kritisk over for darwinismen som en udviklingsteori. Teorien om, at der har fundet en udvikling sted fra mindre komplekse organismer til mere komplekse organismer, anser Behe ligesom de fleste andre for at være godt begrundet i de fossile fund. Såkaldte højerestående organismer nedstammer fra laverestående organismer. Organismerne har en fælles afstamning. Det står ikke til diskussion. Behes kritik drejer sig udelukkende om darwinismens forklaring på udviklingen," (citat slut).
Ud fra dit citat af Jakob Wolf, så er Behe evolutionist.
Har du også et citat, hvor Behe selv beskriver sig selv som evolutionist?
Jeg går naturligvis ud fra, at du er enig med Wolf og Behe i udsagnet:
"Såkaldte højerestående organismer nedstammer fra laverestående organismer. Organismerne har en fælles afstamning. Det står ikke til diskussion".
Og jeg går naturligvis ud fra, at du er enig med Wolf og Behe i, at teorien om, at der har fundet en udvikling sted fra mindre komplekse organismer til mere komplekse organismer, er godt begrundet i de fossile fund?
I givet fald er du jo, hvilket jeg jo efterhånden også havde luret, i virkeligheden selv en fuldblods og uforbeholden tilhænger af evolutionsteorien, der blot har ladet som om, du er ID-fortaler.
Så kom du endelig ud af skabet! Og velkommen i klubben, kære evolutionist!
Og tak for et formiddabelt - men måske ikke helt stuerent - samarbejde om at afsløre ID's totalt manglende videnskabelighed.
Du fik virkelig synliggjort og gentaget dette igen og igen og igen! Kreativt og overbevisende, må jeg sige!
Jeg hoppede også på den, må jeg erkende!
Til lykke med det! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#58058 - 26/01/2006 09:47
|
Bruger
|
Citat: Her vil de ændrede livsbetingelser sørge for, at den pågældende dyreart ændrer sig og tilpasser sig de nye forhold ekstremt hurtigt ved evolution. Man kan sige, at naturen foretager et "avlsarbejde", i lighed med, at landmænd i løbet af få år kan fremavle køer med stor mælkeydelse og et meget anderledes udseende i forhold til den oprindelige ko.
Jeg er helt enig, men vil dog lige påpege at med "hurtig evolution" menes ikke pludselige omfangsrige mutationer, men at de fænotyper der favoriseres af det ændrede miljø vil kunne spredes hurtigere i delpopulationen, både fordi den består af færre individder, og fordi det ændrede miljø gør at de andre typer får en større ulempe.
Graden af variation fra generation til generation vil forblive den samme (der er vist eksempler på at visse encellede organismer som stresses ved ændrede livsbetingelser øger mutationsraten, så det passer ikke 100%), men der er større sandsynlighed for at større udsving fikseres.
For eksempler på dette så læs bogen om Darwins Finker af Jonathan Weiner, hvor man blandt andet kan se hvordan blot en enkelt tørkeperiode kan have dramatisk effekt på finkebestandens sammensætning.
PZ Myers havde for nylig et indlæg omkring naturlig variation http://scienceblogs.com/pharyngula/2006/01/two_legged_goats_and_developme.php Hvor man blandt andet kan læse at end undersøgelse af en hel bestand af amfibiedyr viste at ca 70% havde den "normale" knoglesammensætning i lemmerne, resten havde små eller større variationer. (Artikelen fortæller også om plasticiteten i udviklingen som viser at to meget ens genotyper kan udvikle forskellige genotyper alt efter påvirkning, en variation som altså ikke specifikt er arvelig)
En ting som blandt andet Gould kæmpede imod er netop tendensen til at se arter som kanoniske størrelser, den strengt gradualistiske tanke er mange gange et levn fra tiden før den moderne biologi hvor man havde konceptet om livets stige, hvor den udvikling man kunne observere forklaredes ved at det var gud som havde lavet alle mulige organismer, fra de mest primitive encellede organismer til skabelsens hovedmål, mennesket. Det kendes fra f.eks Lamarck som teoretiserede at hver art var resultatet af udviklingen gennem alle lavere trin på stigen. En encellet art udvikles til en flercellet, og så opstår en ny encellet art ved spontan genese. Den flercellede differentierer sine celler og en en encellet art overtager dens plads blandt de primitive flercellede osc indtil.
Tanken om arter som kanoniske størrelse var i virkeligheden det Darwin forkastede, blandt andet ved at sammenkæde den "moderne" teori om markedsøkonomi med biologien. Hvor man tidligere så markeder som et organisk hele der konkurrerede mod andre markeder så begyndte man nu at overvejde de kræfter der gør den ene virksomhed overlever hvor den anden lukker.
Gould argumenterer, i en del af sine udtalelser, mere mod den karikerede Darwinistiske Gradualisme, som minder mere om forne tiders fastlåste artstankegang, end den mere nuancerede neodarwinistiske teori.
Arter er langt fra homogene størrelser hvor en lille variation i det ene "hjørne" hurtigt vil enten forsvinde fra genomet, eller spredes til hele populationen. Nogle arter som f.eks mennesket eller geparden har relativ lille variation, måske på grund af en genetisk flaskehals i den relativt nære fortid.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#58059 - 26/01/2006 09:56
|
Bruger
|
Hej Søren!
Du skriver: "I Så fald må jeg spørge igen - hvad vil du med de citater andet end at vise Parkers uvederhæftighed?"
Jeg er ikke enig i, at Parker er uvederhæftig. Hvis det virkelig var tilfældet og nogen som følge heraf blev krænket, ville det være en nem sag at få et fogedforbud mod udgivelsen af Skabelse & Videnskab. At jeg gør opmærksom på Gould-citet skyldes selvfølgelig min interesse for emnet. Det er da interessant, at en anerkendt og dybt respekteret forsker som Gould udtaler, at fossilhistorien ikke understøtter gradualismen.
Du skriver: "Så du vil trods alt fæste større lid til Goulds konklusioner end Gary Parkers brug af citater fra Gould ude af kontekst, som Parker spinner til den modsatte betydning af hvad Gould mener?"
Gould er citeret korrekt, hvad andre også gør opmærksom på. Parker tilskriver ikke Gould noget, Gould ikke mener.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#58060 - 26/01/2006 10:03
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kongstad: En ting som blandt andet Gould kæmpede imod er netop tendensen til at se arter som kanoniske størrelser, den strengt gradualistiske tanke er mange gange et levn fra tiden før den moderne biologi hvor man havde konceptet om livets stige, hvor den udvikling man kunne observere forklaredes ved at det var gud som havde lavet alle mulige organismer, fra de mest primitive encellede organismer til skabelsens hovedmål, mennesket. Det kendes fra f.eks Lamarck som teoretiserede at hver art var resultatet af udviklingen gennem alle lavere trin på stigen.
Dette levn fra tiden før den moderne biologi er vel egentlig et godt eksempel på, at man ved at blande bestemte religiøse opfattelse af Guds måde at skabe på ind i videnskabelig tænkning, let kan lede forskningen ind i en blindgyde. Hvis jeg forstår dig rigtigt!
|
|
Til toppen
|
|
|
|