Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57883 - 22/01/2006 13:51 JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Fortsat fra denne tråd!

Citat:
Kristina: Men når et menneske med en for os fremmed religion ikke er interesseret i at forstå kristendommen, og ikke vil høre nærmere - så er der ikke mulighed for en dialog.
Vi ønsker nemlig principielt ikke at kritisere eller modsige andres religioner.

Jeg har på baggrund af, hvad du skriver her, nærlæst Yasminas indlæg. Og jeg vil give dig ret i, at hun faktisk afviser at høre, hvad du har at fortælle om kristendommen.

Det var jeg ikke helt opmærksom på.

Sammenholdt med dit udsagn om, at I principielt ikke ønsker at kritisere eller modsige andres religioner, så giver det naturligvis mening, at du oplyste muslimen Yasmina om jeres regler.

Jeg vil imidlertid benytte lejligheden til at opfordre jer til at udvise den samme tilbageholdenhed og pli i artikler på JesusNet overfor bl.a. evolutionsteorien samt forskningen vedrørende livets oprindelse, som ofte med baggrund i bibelens skabelsesberetning kritiseres og modsiges.

Et konkret eksempel diskuteres i øjeblikket i denne tråd i relation til forskning i livets oprindelse!

Ganske vist er evolutionsteorien ikke en religion, selv om kristne også forfalder til uretmæssigt at kalde den dette - skønt evolutionsteorien overhovedet ikke forholder sig til eller udelukker Guds eksistens.

Alligevel kritiseres og modsiges evolutionsteorien i artikler, skrevet af kristne på JesusNet. Som regel endda på forkerte præmisser.

Jeg gør i den forbindelse opmærksom på, at det er meget sjældent, at nogen kritiserer eller modsiger kristendommen med udgangspunkt i evolutionsteorien.

Diskussionerne starter næsten altid med, at evolutionsteorien bliver kritiseret og modsagt af fortalere for ID-tanken og den bibelske skabelsesmodel.

Hvis denne kritik og modsigelse ikke blev fremført i debatter og i artikler, som tegner JesusNet her på sitet, ville den omfattende debat om evolutionsteorien ganske enkelt ophøre på dette debatforum.

Da jeg forstår dig sådan, at JesusNet ikke ønsker at kritisere eller modsige, men gerne vil koncentrere jer om at debattere kristendommen, vil jeg råde jer til at ophøre med at kritisere og modsige evolutionsteorien.

Og hvis mit ønske kun kan opfyldes, hvis I får lov til at kalde den en religion - hvorved den ifølge dit udsagn automatisk må opnå beskyttelse mod jeres kritik og modsigelse - ja så er det måske et fornuftig kompromis for både evolutionsteorien og JesusNet.

Vi er jo trods alt nogen, som tror på, at evolutionsteorien har fat i noget af det rigtige.

Jeg er spændt på dit svar!

Til toppen 
#57884 - 22/01/2006 14:01 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Evolutionisten,

nu er Den Romersk katolske Kirke jo ikke lig flertallet af JesusNets brugere, men du har måske set, at den netop i disse dage i Vatikanets eget tidsskrift/avis siger, at den tilslutter sig evolutionslæren?
Det betyder, at 1 milliard kristne slutter op om dette, det er vel ikke helt i småtingsafdelingen?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57885 - 22/01/2006 14:06 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: tau]
Anonym
Anonym

Citat:
Tau: nu er Den Romersk katolske Kirke jo ikke lig flertallet af JesusNets brugere, men du har måske set, at den netop i disse dage i Vatikanets eget tidsskrift/avis siger, at den tilslutter sig evolutionslæren?
Det betyder, at 1 milliard kristne slutter op om dette, det er vel ikke helt i småtingsafdelingen?

Jeg er opmærksom på dette - og det er meget positivt.

Kan evolutionsteorien nu slippe for at blive kritiseret og modsagt her på JesusNet, så vil jeg også betragte dette for et fremskridt.

Til toppen 
#57886 - 22/01/2006 14:22 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Kan evolutionsteorien nu slippe for at blive kritiseret og modsagt her på JesusNet, så vil jeg også betragte dette for et fremskridt.

Kan vi så også regne med og forvente at Bibelen og skabelsesteorien slipper "for at blive kritiseret og modsagt her på JesusNet"??

Til toppen 
#57887 - 22/01/2006 14:45 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Evo

Du er spændt på mit svar, skriver du.

OK, du får her min hjertens mening om dette specifikke emne, udtrykt helt for egen regning og risiko, på vegne mig selv og ingen anden, og formentlig som dissident fra alle andre nulevende ....

Altså:
Hvis det var mig, der var diktator
så skulle enhver
der her i JesusNets debatforum
gav udtryk for at være for,
eller imod
evolutionsteorien
og/eller for
eller imod
Intelligent Design
eller så meget som nævnte ordene,
rulles ind i gaffatape og formenes netadgang i de næste 7 år ..

Wishful thinking - - jeg ved det godt. Ren og skær morbid fantasi ...
Men i håb om forståelse og tilgivelse ..

kristina

Ændret af kristina (22/01/2006 14:47)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57888 - 22/01/2006 15:08 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Ganske vist er evolutionsteorien ikke en religion, selv om kristne også forfalder til uretmæssigt at kalde den dette - skønt evolutionsteorien overhovedet ikke forholder sig til eller udelukker Guds eksistens.

Det er da en religion at tro at livet er opstået af sig selv. Formålet med religion er jo bl.a. at give svar på eksistentielle spørgsmål.Hvert fald er det lige så religiøst som at sige at sige at der er en designer. Ingen af delene kan bevises med 100% sikkerhed overfor alle. (endnu - Fil.2,10) Probelmet er jo at en af delene må være sandheden. Derfor mener jeg at alle bør søge at finde videnskabelige, personlige og faktuelle svar på hvad der er rigtigt og forkert.

Hvis vi lige opdeler evolutionen i perioder:

1. Kosmisk evolution - udviklingen af tid, rum og materiale – Big bang
2. Kemisk evolution - udvikling af de ca. 92 forskellige grundstoffer der findes naturligt fra hydrogen.
3. Stjerne- og planetarisk evolution – udviklingen af stjerner og planeter
4. Organisk evolution – udviklingen af liv. Gennem millioner af år.
5. Makro evolution – udviklingen af hoved arter. Så som fra fisk til hund.
6. Mikro evolution – udvikling indenfor arter.

Hverken macro-evulution eller de forudgående kan bevises.

Du må gerne tro på at verden har skabt sig selv, men det er lige så meget en religion som det at tro på en skaber.

Jesus giver mening - Han kan anbefales.

Ændret af Jonas Bock (22/01/2006 15:16)

Til toppen 
#57889 - 22/01/2006 17:09 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Jonas Bock: Du må gerne tro på at verden har skabt sig selv, men det er lige så meget en religion som det at tro på en skaber.

Det er jeg faktisk enig med dig i ville være en religion, hvorfor jeg da heller ikke tror eller har nogen begrundet mening om, hvorvidt verden har en skaber eller ej.

I det hele taget - hvis man insisterer på, at noget er ubetvivleligt sandt, så er der noget religiøst over det.

Og det er i hvert fald uvidenskabeligt at påstå noget sådant!

Der er i øvrigt også den mulighed, at verden er skabt af Gud via Big Bang og mikro- og makroevolution.

Eller måske er vores verden, inklusive Big Bang og evolutionen, blot en lille krusning på overfladen af et ufattelig stor, evigt og uendeligt Univers, som altid har eksisteret.

Der er meget, man kan tro - men nærmest intet, man kan vide!

Til toppen 
#57890 - 22/01/2006 17:43 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Hej Jonas,
Nej intet af det, vi ikke direkte kan se ske foran os kan BEVISES. Det er der heller ingen, der påstår. Det er for eksempel ikke BEVIST at virus giver forkølelse, eller at HIV giver AIDS. Det er ikke BEVIST, at kemiske stoffer består af elektroner, protoner og neutroner, og at elektronerne findes i orbitaler. Det er ikke BEVIST, at generne består af bogstaver dannet af baser samlet i ord på tre bogstaver. Eller at jorden har en jernkerne.

Men alt dette er der overvældende indicier for.

På lignende vis er teorien om biologisk evolution af alt liv fra en fælles forfader (LUCA: Last Universal Common Ancestor) ikke BEVIST, men der er overvældende evidens for den.

Derfor er troen på biologisk evolution ikke en tro på en forklaring på eksistentielle spørgsmål, og dermed en religion, men en tro på en videnskabelig metode, der er begrænset til at forstå livets historie og dets manifestationer og ikke mere end det.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#57891 - 22/01/2006 17:43 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Evo

Selvfølgelig vil vi - også gennem artiklerne på JesusNet - modsige og bekæmpe de holdninger som vi mener undergraver vores kristne tro. Uanset om disse holdninger præsenteres som videnskabelige eller religiøse eller noget helt tredje. Og det ved du jo osse godt

Citat:
Jeg gør i den forbindelse opmærksom på, at det er meget sjældent, at nogen kritiserer eller modsiger kristendommen med udgangspunkt i evolutionsteorien.

Jeg er klar over, at du opfatter det sådan, men for mig er selve grundideen i ET i sig selv en modsigelse af den bibelske skabelsestanke. Jeg er sikkert ikke helt enig med fx Kristina, paven og andre respektable kristne om dette, men det er den holdning jeg som redaktør for JesusNet står for og deler med de fleste af vores skribenter på JesusNet, og den vil jeg blive ved med at give udtryk for indtil jeg en dag skulle blive overbevist om noget andet. (Min tid med JesusNet - og dialogen med jer evolutionister - har absolut nuanceret min opfattelse af tingene, og tak for det, men jeg er ikke på nogen måde rokket i min opfattelse af, at ET (som forklaringsmodel for livets udvikling) tager fejl og mistolker virkeligheden.)

Men når dette er sagt, så vil jeg gerne tilføje, at jeg ikke opfatter ET/skabelse debatten, som afgørende for vores mission med JesusNet.dk. Jeg mener godt man kan være en sand og troværdig kristne selvom man ikke afviser ET eller dele af den. Det står derfor også ordstyrere og andre kristne på Debatten frit for at mene noget andet. Af samme grund har jeg ikke nogen interesse i at netop det tema fylder ret meget på debatten her.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#57892 - 22/01/2006 17:51 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Da jeg forstår dig sådan, at JesusNet ikke ønsker at kritisere eller modsige, men gerne vil koncentrere jer om at debattere kristendommen, vil jeg råde jer til at ophøre med at kritisere og modsige evolutionsteorien.
Og hvis mit ønske kun kan opfyldes, hvis I får lov til at kalde den en religion - hvorved den ifølge dit udsagn automatisk må opnå beskyttelse mod jeres kritik og modsigelse - ja så er det måske et fornuftig kompromis for både evolutionsteorien og JesusNet.

Kristina: Du er spændt på mit svar, skriver du.
OK, du får her min hjertens mening om dette specifikke emne, udtrykt helt for egen regning og risiko, på vegne mig selv og ingen anden, og formentlig som dissident fra alle andre nulevende ....
Altså:
Hvis det var mig, der var diktator
så skulle enhver
der her i JesusNets debatforum
gav udtryk for at være for,
eller imod
evolutionsteorien
og/eller for
eller imod
Intelligent Design
eller så meget som nævnte ordene,
rulles ind i gaffatape og formenes netadgang i de næste 7 år ..
Wishful thinking - - jeg ved det godt. Ren og skær morbid fantasi ...
Men i håb om forståelse og tilgivelse ..

Nu bad jeg dig altså ikke tage stilling til de sanktioner, du som diktator efter din hjertens mening ville tage i brug.

Jeg bad dig forholde dig til, om du i ordstyrergruppen vil arbejde for, at netetikettens bestemmelse om ikke at kritisere og modsige andre religioner også kan udstrækkes til at gælde naturvidenskaben - herunder evolutionsteorien.

D.v.s. om du vil foreslå Netmissionæren, at enhver artikel på sitet med kritik og modsigelse af evolutionsteorien fjernes i henhold til netetiketten! Samt at redaktionen vil afstå fra at kritisere og modsige denne i debatterne.

Det svar er jeg spændt på!

Til toppen 
#57893 - 22/01/2006 18:01 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
D.v.s. om du vil foreslå Netmissionæren, at enhver artikel på sitet med kritik og modsigelse af evolutionsteorien fjernes i henhold til netetiketten! Samt at redaktionen vil afstå fra at kritisere og modsige denne i debatterne.

Vi I ateister, agnostikere, evolutionister og bibelkritikere så til gengæld afholde jer fra at kritisere og modsige Bibelen og skabelsesteorien?

Det sprøgsmål kunne det være interessant at få jeres svar på!

Til toppen 
#57894 - 22/01/2006 18:08 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Netmissionæren: Selvfølgelig vil vi - også gennem artiklerne på JesusNet - modsige og bekæmpe de holdninger som vi mener undergraver vores kristne tro. Uanset om disse holdninger præsenteres som videnskabelige eller religiøse eller noget helt tredje. Og det ved du jo osse godt
Citat:
Evolutionisten: Jeg gør i den forbindelse opmærksom på, at det er meget sjældent, at nogen kritiserer eller modsiger kristendommen med udgangspunkt i evolutionsteorien.

Netmissionæren: Jeg er klar over, at du opfatter det sådan, men for mig er selve grundideen i ET i sig selv en modsigelse af den bibelske skabelsestanke. Jeg er sikkert ikke helt enig med fx Kristina, paven og andre respektable kristne om dette, men det er den holdning jeg som redaktør for JesusNet står for og deler med de fleste af vores skribenter på JesusNet, og den vil jeg blive ved med at give udtryk for indtil jeg en dag skulle blive overbevist om noget andet. (Min tid med JesusNet - og dialogen med jer evolutionister - har absolut nuanceret min opfattelse af tingene, og tak for det, men jeg er ikke på nogen måde rokket i min opfattelse af, at ET (som forklaringsmodel for livets udvikling) tager fejl og mistolker virkeligheden.)
Men når dette er sagt, så vil jeg gerne tilføje, at jeg ikke opfatter ET/skabelse debatten, som afgørende for vores mission med JesusNet.dk. Jeg mener godt man kan være en sand og troværdig kristne selvom man ikke afviser ET eller dele af den. Det står derfor også ordstyrere og andre kristne på Debatten frit for at mene noget andet. Af samme grund har jeg ikke nogen interesse i at netop det tema fylder ret meget på debatten her.

Kristina: Kristina: Men når et menneske med en for os fremmed religion ikke er interesseret i at forstå kristendommen, og ikke vil høre nærmere - så er der ikke mulighed for en dialog.
Vi ønsker nemlig principielt ikke at kritisere eller modsige andres religioner.

Ud fra dit udsagn her - sammenholdt med Kristinas reference til netetiketten på JesusNet - kan jeg forstå, at du ikke anser evolutionsteorien for at være en religiøs opfattelse. For i givet fald ville din og Leif Andersens kritik og modsigelse af evolutionsteorien jo være i modstrid med netetiketten.

Citat:
Netmissionæren: . . . men for mig er selve grundideen i ET i sig selv en modsigelse af den bibelske skabelsestanke.

Eller betyder det, du siger her, at du alligevel mener, at evolutionsteorien er en slags konkurrerende religion til kristendommen?

Til toppen 
#57895 - 22/01/2006 18:19 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Asbjørn -
Citat:
... men for mig er selve grundideen i ET i sig selv en modsigelse af den bibelske skabelsestanke. Jeg er sikkert ikke helt enig med fx Kristina, paven og andre respektable kristne om dette

hmm - nu har jeg ikke noget principielt imod at se anderledes på forskellige ting end du gør, men jeg er nu ikke ganske sikker på, at vi så uenige her, som det kunne se ud til.

Her er min trosbekendelse:
Jeg tror, som du, at den helt overordnede, den eneste uimodsigelige, urokkelige, endegyldige, evige sandhed om skabelsen står at læse i Første Mosebog!

Jeg elsker at læse den, og de få sider åbenbarer stadig nye dybder og højder og bredder for mig.

Så jeg har ingen problemer med at regne med, at den i sin guddommelige, grænseløse storhed sagtens kan rumme det lillebitte udsnit, som vores videnskabsmænd og -kvinder med deres gode, gudskabte hjerner har fundet ud af.
Det er nok bare lige dén detalje, som vi ikke ser ens på ... og det kan da sagtens være, at jeg tager fejl.
Vi får se!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57896 - 22/01/2006 18:21 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Evolutionisten: D.v.s. om du vil foreslå Netmissionæren, at enhver artikel på sitet med kritik og modsigelse af evolutionsteorien fjernes i henhold til netetiketten! Samt at redaktionen vil afstå fra at kritisere og modsige denne i debatterne.

Eskild: Vi I ateister, agnostikere, evolutionister og bibelkritikere så til gengæld afholde jer fra at kritisere og modsige Bibelen og skabelsesteorien?
Det sprøgsmål kunne det være interessant at få jeres svar på!

Personligt ville jeg i så fald ikke deltage i debatterne på JesusNet og kritisere og modsige bibelen og skabelsesmodellen, hvis ikke tilhængerne af skabelsesmodellen i den forbindelse kritiserede og modsagde naturvidenskaben - herunder evolutionsteorien - og misrepræsenterede den.

Som jeg har nævnt mange gange, så udelukker naturvidenskaben og evolutionsteorien ikke guddommelige årsager. Så derfor er det ikke noget problem, at man diskuterer forskellige skabelsesmodeller - blot man afholder sig fra at tale usandt om, hvad der sker i den naturvidenskabelige verden.

Til toppen 
#57897 - 22/01/2006 18:32 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Så nu udvider du pludselig evolutionsteorien til at gælde hele naturvidenskaben!

Skal det forstås sådan at du mener at den eneste rigtige forståelse af naturvidenskaben er den evolutionistiske tilgang til den??

Til toppen 
#57898 - 22/01/2006 18:36 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
Citat:
Jeg bad dig forholde dig til, om du i ordstyrergruppen vil arbejde for, at netetikettens bestemmelse om ikke at kritisere og modsige andre religioner også kan udstrækkes til at gælde naturvidenskaben - herunder evolutionsteorien.

D.v.s. om du vil foreslå Netmissionæren, at enhver artikel på sitet med kritik og modsigelse af evolutionsteorien fjernes i henhold til netetiketten! Samt at redaktionen vil afstå fra at kritisere og modsige denne i debatterne. Det svar er jeg spændt på!

For at du ikke skal leve i uvished vil jeg omgående udlæse spændingen og svare nej:

Det vil jeg bestemt ikke arbejde for!
Det kunne aldrig falde mig ind at gøre forsøg på at begrænse hverken mine ordstyrerkollegers eller JesusNets artikelforfatteres frihed til at sige og skrive, hvad de har på hjerte.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57899 - 22/01/2006 21:16 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Eskild: Så nu udvider du pludselig evolutionsteorien til at gælde hele naturvidenskaben!
Skal det forstås sådan at du mener at den eneste rigtige forståelse af naturvidenskaben er den evolutionistiske tilgang til den??

Evolutionsteorien er ikke en "forståelse", men en af konkrete, fysiske forskningsresultater understøttet videnskabelig teori.

Det betyder ikke, at teorien er korrekt i alle ender og kanter. Der kommer jo konstant nye forskningsresultater til, ligesom nye metoder og bedre udstyr jævnligt ændrer resultaterne.

Det er enhver videnskabelig teoris vilkår, at dens forskningsmæsige grundlag forandrer sig. Men kravet til en videnskabelig teori er, at den altid er loyal overfor det for tiden aktuelle grundlag.

Principielt kan og vil evolutionsteorien derfor i morgen være anderledes underbygget forskningsmæssigt, end den er i dag.

Til toppen 
#57900 - 22/01/2006 21:26 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionsteorien er ikke en "forståelse", men en af konkrete, fysiske forskningsresultater understøttet videnskabelig teori.

Evolutionsteorien er jo i bund og grund ikke andet end evolutionstilhængernes tolkninger af tilgængelige data.

Skabelsestilhængerne tolker de samme data, og med lige så ret, i en noget andet retning.

Begge teorier har hver deres sæt af foruddefinerede paradigmer, og ud fra disse tilgår man tolkninger, og dermed når man frem til forskellige konklussioner ud fra de samme data.

Til toppen 
#57901 - 22/01/2006 21:32 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Evolutionisten: Jeg bad dig forholde dig til, om du i ordstyrergruppen vil arbejde for, at netetikettens bestemmelse om ikke at kritisere og modsige andre religioner også kan udstrækkes til at gælde naturvidenskaben - herunder evolutionsteorien.
D.v.s. om du vil foreslå Netmissionæren, at enhver artikel på sitet med kritik og modsigelse af evolutionsteorien fjernes i henhold til netetiketten! Samt at redaktionen vil afstå fra at kritisere og modsige denne i debatterne. Det svar er jeg spændt på!

Kristina: For at du ikke skal leve i uvished vil jeg omgående udlæse spændingen og svare nej:
Det vil jeg bestemt ikke arbejde for!
Det kunne aldrig falde mig ind at gøre forsøg på at begrænse hverken mine ordstyrerkollegers eller JesusNets artikelforfatteres frihed til at sige og skrive, hvad de har på hjerte.

At du ikke vil begrænse ytringsfriheden for dine trosfæller til at kritisere og modsige finder jeg egentlig sympatisk.

Det vil i øvrigt nok, til din ærgrelse, sikre en fortsat dominerende debat om ID, skabelse og evolution på JesusNet.

Til gengæld synes jeg, at det er problematisk, at folk med andre religioner, f.eks. muslimer, og en enkelt ateist ikke får den samme frihed til at kritisere og modsige.

Altså synes jeg måske ikke, at du går ind for den samme frihed for Loke såvel som for Thor!

Til toppen 
#57902 - 22/01/2006 22:00 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Evolutuionisten: Evolutionsteorien er ikke en "forståelse", men en af konkrete, fysiske forskningsresultater understøttet videnskabelig teori.

Eskild: Evolutionsteorien er jo i bund og grund ikke andet end evolutionstilhængernes tolkninger af tilgængelige data.
Skabelsestilhængerne tolker de samme data, og med lige så ret, i en noget andet retning.
Begge teorier har hver deres sæt af foruddefinerede paradigmer, og ud fra disse tilgår man tolkninger, og dermed når man frem til forskellige konklussioner ud fra de samme data.

Det er et problem for skabelsestilhængerne, at de aldrig kan oplyse hvilke helt konkrete data, der understøtter skabelse. Jeg mener at have første den første oplysning herom til gode endnu.

Derimod er evolution understøttet af talrige konkrete data - bl.a. mikroevolution, som i øvrigt er bredt anerkendt også af de fleste skabelsestilhængere.

Og tager vi eksemplet livet oprindelse, så er opdagelsen af spontan dannelse af uorganiske strukturer - som ligner, fungerer og formerer sig som levende gærceller! - også konkrete data, der kraftigt understøtter, at livet måske opstår pr. automatik af sig selv.

Det har intet med paradigmer at gøre, men beror faktisk på konkrete opdagelser og iagttagelser.

Til toppen 
#57903 - 22/01/2006 23:08 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
Citat:
Til gengæld synes jeg, at det er problematisk, at folk med andre religioner, f.eks. muslimer, og en enkelt ateist ikke får den samme frihed til at kritisere og modsige.

Jamen det har de skam. Kritik og modsigelser er ok, så længe det er kristendom vi taler om, og så længe kritikken og modsigelserne fremlægges i en acceptabel toneart. Og da smag og behag er forskellig, bestemmer vi røde og grønne helt diktatorisk, om tonearten er acceptabel eller ej!

Men hvis man ikke engang gider modsige, men bare vil skrive indlæg om noget helt andet, så er det ikke i orden. Vi giver heller ikke spalteplads til reklamer for rejsebureauer, forsikringsselskaber, eller dyreværnsforeninger. Konceptet er nemlig kristendom, og navnet er Jesus!
Citat:
Altså synes jeg måske ikke, at du går ind for den samme frihed for Loke såvel som for Thor!

Jeg går ind for, at begge afguderne - og alle de øvrige - behandles fuldstændig ens og kastes på bålet samtidig!

kristina

Ændret af kristina (22/01/2006 23:21)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57904 - 22/01/2006 23:17 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kastes på bålet...

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57905 - 23/01/2006 00:40 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej Tau

Citat:
Kastes på bålet

Ja RKK kan endelig få det som de havde det i de gode gamle dage

Til toppen 
#57906 - 23/01/2006 06:15 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Og tager vi eksemplet livet oprindelse, så er opdagelsen af spontan dannelse af uorganiske strukturer - som ligner, fungerer og formerer sig som levende gærceller! - også konkrete data, der kraftigt understøtter, at livet måske opstår pr. automatik af sig selv.

Det er jo det rene fiktion og ønsketænkning!!

Det der har da absolut intet med liv at gøre. Der er end ikke tale om organisk materiale!!

Hvis det er den slags man kalder konkrete data, tja så er der jo absolut ingen grænser for hvilke fantasiforestillinger man kan gøre sig og stadig kalde det for videnskab.

Når I kan operere med så fiktive luftkasteller, og stadig kalde det for konkrete data, så kan jeg ganske enkelt ikke forstå hvordan I kan tillade jer at kalde ID, gruntypeteori og skabelsesteori for pseudovidenskab.

Til toppen 
#57907 - 23/01/2006 09:29 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Og tager vi eksemplet livet oprindelse, så er opdagelsen af spontan dannelse af uorganiske strukturer - som ligner, fungerer og formerer sig som levende gærceller! - også konkrete data, der kraftigt understøtter, at livet måske opstår pr. automatik af sig selv.

Eskild: Det er jo det rene fiktion og ønsketænkning!! Det der har da absolut intet med liv at gøre.
Der er end ikke tale om organisk materiale!!
Hvis det er den slags man kalder konkrete data, tja så er der jo absolut ingen grænser for hvilke fantasiforestillinger man kan gøre sig og stadig kalde det for videnskab.

Den spontane dannelse af de omtalte cellelignende strukturer og deres påfaldende lighed med levende gærceller er hverken en fiktion, en fantasiforestilling eller en ønsketænkning - med mindre du da vil bestride de konkrete naturvidenskabelige observatione, som forskere i Alaska og Ukraine foretager rutinemæssigt.

Citat:
Eskild: Det der har da absolut intet med liv at gøre. Der er end ikke tale om organisk materiale!!

Hvis man analyserer dig ned til dine mindste bestanddele, vil man også konstatere, at de mindste grundlæggende byggesten, som din krop er sammensat af på atomart niveau, er livløst stof. Så det er ikke så ligetil at afgøre, hvornår livet begynder, som du synes at mene.

Jeg har i øvrigt vist tidligere spurgt dig, om du har noget problem med, at Gud måske har arrangeret det således, at livets oprindelse var sådanne cellelignende strukturer, som opstod automatisk, hvorefter han indblæste liv i dem og lod evolutionen klare resten?

Er det problematisk for dig at forholde dig til dette spørgsmål, siden du ikke har svaret på det?

Personligt ville jeg i øvrigt slet ikke afvise det, hvis du gav udtryk for denne opfattelse, som jo elegant forener gudstro med konkrete videnskabelige observationer!

Citat:
Eskild: Når I kan operere med så fiktive luftkasteller, og stadig kalde det for konkrete data, så kan jeg ganske enkelt ikke forstå hvordan I kan tillade jer at kalde ID, grundtypeteori og skabelsesteori for pseudovidenskab.

Så længe du og andre ikke kan og vil oplyse os om konkrete naturvidenskabelige forskningsresultater og observationer, som underbygger dine tanker om ID, grundtyper og bibelsk skabelse, må du finde dig i, at vi er nødt til at anse ID for pseudovidenskab.

Vi må have konkret videnskab på bordet for at tro på, at en civilisation som vores egen, bare mere avanceret, har skabt og udviklet livet på jorden. Hvilket visse ID-fortalerne gerne vil have vore børn og unge undervist i.

Du er forhåbentlig klar over, at det centrale i ID-tanken er, at man ikke ved, hvem den intelligente designer er. Eller den "intelligente agent", som ID-fortalere også benævner den ukendte skaber for netop at understrege, at ID intet har med Gud at gøre!

Ærlig talt - hvis du stiller dig op som forsvarer af ID-tanken - således som du gør her! - så er du selv placeret i afdelingen for fiktion, fantasiforestillinger og ønsketænkning med bl.a. ukendte rumvæsener som mulige indehavere af hovedrollen i tilblivelsen og udviklingen af livet!

Så spørgsmålet er:

Hvorfor forsvarer og agiterer du for den principielt gudløse ID-tanke på linie med med tanken om skabte grundtyper!

Til toppen 
#57908 - 23/01/2006 09:50 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Så længe du og andre ikke kan og vil oplyse os om konkrete naturvidenskabelige forskningsresultater og observationer, som underbygger dine tanker om ID, grundtyper og bibelsk skabelse, må du finde dig i, at vi er nødt til at anse ID for pseudovidenskab.

Tja, så bliver du nok også nødt til at skabelsestroende affærdiger den påståede videnskabelige opdagelse af at liv kan opstå af sig selv, som fiktiv og fantasifuld pseudovidenskab.

I fremsætter en påstand om livets opståen, og på den påstand bygger I et helt hav af teorier.

Og iøvrigt: alle fossildata støtter fuldt ud skabelsesteorien. Ingen af dem modsiger skabelsesteorien.

Evolutionstilhængerne vælger at ville tolke også disse data på en måde, - skabelsestilhængerne tolker dem med lige så god videnskabelig gyldighed på en anden måde.

Og så tror jeg ikke vi når længere i denne debat, hvorfor jeg vælger at trække mig stille og roligt tilbage.

Til toppen 
#57909 - 23/01/2006 10:31 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Evolutionisten: Så længe du og andre ikke kan og vil oplyse os om konkrete naturvidenskabelige forskningsresultater og observationer, som underbygger dine tanker om ID, grundtyper og bibelsk skabelse, må du finde dig i, at vi er nødt til at anse ID for pseudovidenskab.

Eskild: Tja, så bliver du nok også nødt til at skabelsestroende affærdiger den påståede videnskabelige opdagelse af at liv kan opstå af sig selv, som fiktiv og fantasifuld pseudovidenskab.
I fremsætter en påstand om livets opståen, og på den påstand bygger I et helt hav af teorier.
Og iøvrigt: alle fossildata støtter fuldt ud skabelsesteorien. Ingen af dem modsiger skabelsesteorien.
Evolutionstilhængerne vælger at ville tolke også disse data på en måde, - skabelsestilhængerne tolker dem med lige så god videnskabelig gyldighed på en anden måde.
Og så tror jeg ikke vi når længere i denne debat, hvorfor jeg vælger at trække mig stille og roligt tilbage.

Den eneste, som har fremsat påstande i vores indbyrdes debat - det er altså dig.

Citat:
Evolutionisten: Det er et problem for skabelsestilhængerne, at de aldrig kan oplyse hvilke helt konkrete data, der understøtter skabelse. Jeg mener at have første den første oplysning herom til gode endnu.

Eskild: Og iøvrigt: alle fossildata støtter fuldt ud skabelsesteorien. Ingen af dem modsiger skabelsesteorien.

Jeg konstaterer, at du forsøger at glide af på mit spørgsmål om konkrete data, der understøtter skabelse ved at svare med en generel, uspecificeret påstand. Hvilket bekræfter min formodning om, at heller ikke du er i stand til at levere sådanne konkrete data.

Citat:
Eskild: Og så tror jeg ikke vi når længere i denne debat, hvorfor jeg vælger at trække mig stille og roligt tilbage.

En fornuftig beslutning, når du hverken kan eller vil underbygge dine påstande konkret og samtidig åbenbart ignorerer, at mine fremlagte data konkret underbygger mine antagelser, der ikke er påstande!

Citat:
Evolutionisten: Jeg har i øvrigt vist tidligere spurgt dig, om du har noget problem med, at Gud måske har arrangeret det således, at livets oprindelse var sådanne cellelignende strukturer, som opstod automatisk, hvorefter han indblæste liv i dem og lod evolutionen klare resten?
Er det problematisk for dig at forholde dig til dette spørgsmål, siden du ikke har svaret på det?

Jeg beklager i øvrigt, at du trækker dig uden at besvare dette spørgsmål!

Citat:
Evolutionisten: Hvorfor forsvarer og agiterer du for den principielt gudløse ID-tanke på linie med med tanken om skabte grundtyper!

Samt dette spørgsmål!

Til toppen 
#57910 - 23/01/2006 11:05 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Og tager vi eksemplet livet oprindelse, så er opdagelsen af spontan dannelse af uorganiske strukturer - som ligner, fungerer og formerer sig som levende gærceller! - også konkrete data, der kraftigt understøtter, at livet måske opstår pr. automatik af sig selv.

Eskild: Det er jo det rene fiktion og ønsketænkning!! Det der har da absolut intet med liv at gøre.
Der er end ikke tale om organisk materiale!!

Evolutionisten: Den spontane dannelse af de omtalte cellelignende strukturer og deres påfaldende lighed med levende gærceller er hverken en fiktion, en fantasiforestilling eller en ønsketænkning - med mindre du da vil bestride de konkrete naturvidenskabelige observationer, som forskere i Alaska og Ukraine foretager rutinemæssigt.

Eskild: Og så tror jeg ikke vi når længere i denne debat, hvorfor jeg vælger at trække mig stille og roligt tilbage.

Jeg havde også håbet at få oplyst, om du virkelig kalder disse konkrete naturvidenskabelige observationer - disse konkrete data! - for fantasiforestillinger, før du trak dig fra debatten?

Din formulering er så tilpas uklar, at det ikke fremgår, om du mener, at forskerne i Alaska og Ukraine fantaserer sig til de celleagtige strukturer, som de fortæller opstår i en "kemisk suppe", bestående af almindelige i naturen forekommende salte!

Altså om du mener, at det er usandt, at disse strukturer opstår af sig selv?

Til toppen 
#57911 - 23/01/2006 15:10 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Citat:
Ud fra dit udsagn her - sammenholdt med Kristinas reference til netetiketten på JesusNet - kan jeg forstå, at du ikke anser evolutionsteorien for at være en religiøs opfattelse. For i givet fald ville din og Leif Andersens kritik og modsigelse af evolutionsteorien jo være i modstrid med netetiketten.

Du har ret i, at jeg ikke opfatter ET som en religion i almindelig forstand. Jeg opfatter ET som en videnskabelig teori. Men en teori, som samtidig modsiger nogle centrale kristne trossandheder. Nemlig Gud som den nærværende skaber og opretholder af vores verden. I den forstand består der en slags konkurrence mellem ET og kristendommen. (Med mindre man er villig til at bøje og omfortolke ET og/eller kristendommen for at konstruere et kompromis.)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#57912 - 23/01/2006 15:36 detalje [Re: kristina]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Kristina

Jeg tror da heller ikke, at vi er så uenige
Blot er jeg mere skeptisk overfor et kompromis mellem ET og skabelsestro end du er, og den detalje, som vi ikke ser ens på kan jeg sagtens leve med. I forhold til hvad vi ellers har at sige på JesusNet.dk, så regner jeg det virkelig for en detalje!

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#57913 - 23/01/2006 15:42 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Ud fra dit udsagn her - sammenholdt med Kristinas reference til netetiketten på JesusNet - kan jeg forstå, at du ikke anser evolutionsteorien for at være en religiøs opfattelse. For i givet fald ville din og Leif Andersens kritik og modsigelse af evolutionsteorien jo være i modstrid med netetiketten.

Netmissionæren: Du har ret i, at jeg ikke opfatter ET som en religion i almindelig forstand. Jeg opfatter ET som en videnskabelig teori. Men en teori, som samtidig modsiger nogle centrale kristne trossandheder. Nemlig Gud som den nærværende skaber og opretholder af vores verden. I den forstand består der en slags konkurrence mellem ET og kristendommen. (Med mindre man er villig til at bøje og omfortolke ET og/eller kristendommen for at konstruere et kompromis.)

Du bliver nok nødt til at leve med, at kun kristendommen kan bøjes for at konstruere et kompromis i forhold til evolutionsteorien.

Evolutionsteoriens natur er, at den ikke går på kompromis!

Til gengæld bøjer evolutionsteorien sig villigt, når nye konkrete forskningsresultater erstatter gamle konkrete forskningsresultater. Hvilket jævnligt sker.

Til toppen 
#57914 - 23/01/2006 16:07 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Kristina skrev:

"Så jeg har ingen problemer med at regne med, at den i sin guddommelige, grænseløse storhed sagtens kan rumme det lillebitte udsnit, som vores videnskabsmænd og -kvinder med deres gode, gudskabte hjerner har fundet ud af. "

Så du mener, at skabelsesberetningen i 1. Mos beskriver de overordnede linier (og evt formålet?) i og med skabelsen, og at de gudskabte hjerner med samt deres gode, tilhørende kroppe udfylder hullerne - ved at beskrive de konkrete detaljer?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#57915 - 23/01/2006 17:35 Re: detalje?? [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Asbjørn!
Citat:
Blot er jeg mere skeptisk overfor et kompromis mellem ET og skabelsestro end du er, og den detalje, som vi ikke ser ens på kan jeg sagtens leve med. I forhold til hvad vi ellers har at sige på JesusNet.dk, så regner jeg det virkelig for en detalje!

Hjælp! Detalje???
nej nej nej, det kan jeg til gengæld ikke leve med!
At jeg skulle være villig til et kompromis?
Og at det skulle være en detalje.
Aldrig i livet! Aldrig?

Esajas siger: I vender op og ned på det!
Som om pottemageren regnes som leret!
Kan en ting sige om ham, der lavede den:
»Han har ikke lavet mig«?
Kan det, der er formet, sige om ham, der formede det:
»Han har ingen forstand«?

Jeg er sandelig ikke villig til at gå på kompromis med så meget som
en eneste stavelse i beretningen om, hvordan Gud
ved sit mægtige ord skabte alt af intet.

Salmisten David skriver: Når jeg ser din himmel, dine fingres værk,
månen og stjernerne, som du satte der,
hvad er da et menneske, at du husker på det,
et menneskebarn, at du tager dig af det?

Ja, hvad er, over for den Almægtige, vi mennesker, videnskabs- eller ej, med vores støvfnug-hjerner?

Skulle noget menneske gå på kompromis med Guds Ord? Skulle jeg .....

Såså, kristina, rolig nu!
Nåja, ok, godt ord igen! - nu har jeg prædiket, så nu har jeg det meget meget bedre!

(.. ville bare lige renses for mistanke i denne sag .. min personlige fejl- og mangeliste er lang nok endda!)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57916 - 23/01/2006 18:01 Re: detalje?? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
(.. ville bare lige renses for mistanke i denne sag .. min personlige fejl- og mangeliste er lang nok endda!)

Men nu fik du luget en ordentlig bid væk fra den mangelliste, så den skrumpede gevaldigt meget ind

Til toppen 
#57917 - 23/01/2006 20:38 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Netmisionæren: Jeg opfatter ET som en videnskabelig teori. Men en teori, som samtidig modsiger nogle centrale kristne trossandheder. Nemlig Gud som den nærværende skaber og opretholder af vores verden. I den forstand består der en slags konkurrence mellem ET og kristendommen.

Din opfattelse er faktuelt forkert.

Evolutionsteorien udelukker ikke en nærværende guddommelig skaber og opretholder af vores verden - hvorfor der heller ikke består nogen konkurrence mellem evolutionsteorien og kristendommen på lige præcis det punkt.

Tilmed er den udviklet af bl.a. kristne forskere, som især tidligere var de ledende i udviklingen af evolutionsteorien. Du må derfor undskylde, at jeg finder det en smule ulogisk, at du som kristen føler din religion truet af evolutionsteorien.

Til toppen 
#57918 - 23/01/2006 21:55 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner!
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Evo!

Du skriver, at "evolutionsteorien ikke udelukker en nærværende guddommelig skaber og opretholder af vores verden - hvorfor der heller ikke består nogen konkurrence mellem evolutionsteorien og kristendommen på lige præcis det punkt...".

De dygtige ingeniører, der konstruerer kampvogne og kanoner, er ikke ude på at myrde nogen og ingen beskylder dem for at have sådanne planer. Men det materiel, de bygger, kan udslette tusinder. Sådan er det også i overført betydning med den fortolkning af evolutionsteorien, der i lærebøger og på skoler udelukker en guddommelig forklaring på livets oprindelse.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#57919 - 23/01/2006 22:47 "Intelligent agent" under cover? [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Citat:
Hoeg: Du skriver, at "evolutionsteorien ikke udelukker en nærværende guddommelig skaber og opretholder af vores verden - hvorfor der heller ikke består nogen konkurrence mellem evolutionsteorien og kristendommen på lige præcis det punkt...".
De dygtige ingeniører, der konstruerer kampvogne og kanoner, er ikke ude på at myrde nogen og ingen beskylder dem for at have sådanne planer. Men det materiel, de bygger, kan udslette tusinder. Sådan er det også i overført betydning med den fortolkning af evolutionsteorien, der i lærebøger og på skoler udelukker en guddommelig forklaring på livets oprindelse.

Du må sandelig føle din tro under beskydning og i færd med at blive myrdet af evolutionsteoriens "kampvogne og kanoner", som du nu her opfinder til lejligheden.

Jeg tror du skal læse lidt i de pågældende lærebøger - for så vil du se, at disse ikke udelukker guddommelig forklaring på livets oprindelse.

Du finder ikke én eneste lærebog om evolutionsteorien, hvori der står, at den udelukker eller erstatter guddommelig forklaring, endsige angriber religioner.

Til gengæld har jeg set dig varmt anbefale og insistere på, at børnene i skolen skal orienteres om ID-tanken, hvor én af de centrale påstande er, at man ikke kan sige noget om, hvem den intelligente designer er.

Du kalder det selv en "intelligent agent" for at understrege, at der intet religiøst er i ID-tanken, som du tværtimod påstår er en "videnskabelig teori".

I den forbindelse finder du det naturligt, at eleverne gøres opmærksom på, at f.eks. en helt igennem materiel civilisation som vores egen et sted i Universet - blot langt mere avanceret - godt kunne være den "intelligente agent", som har skabt og udviklet livet på jorden.

Jamen det vil da være en rigtig fin fantasi at opstille som alternativ til evolutionsteorien.

Men at det skulle bidrage til at fremme troen på Gud - det kan jeg ved gud ikke se, hvordan du kan tro på. Det ligner da nærmere en sikker metode til at afskaffe troen på Gud.

Jeg forstår ganske enkelt ikke din logik!

Med mindre du altså er en meget snedig og kristendommen fjendtligsindet ateist, som har forklædt dig som kristen for at kunne skade kristendommen og ID-fortalerne mest muligt indefra!

Du har i hvert fald med dine provokationer bidraget til at udstille alle ID-svaghederne maksimalt. Samtidig med at du har demonstreret, at ID-påstandene ikke kan forsvares.

I givet fald er det ret genialt gjort af dig.

For det er tydeligt, at dit ihærdige "forsvar" for ID har skabt en mere forbeholden stemning overfor ID blandt kristne, end før du arriverede.

Du har endda formået at provokere kristne til at argumentere kraftigt for evolutionsteorien og imod ID.

Hvis min mistanke er rigtig, så synes jeg måske ikke, at det er særligt sympatisk overfor dem, der ser/har set dig som en forbundsfælle - hvis du i virkeligheden arbejder "under cover" som "intelligent agent" for en "fremmed ateistisk magt".

Så egentlig håber jeg det ikke - men i min optik er det faktisk det eneste, som giver din måde at argumentere på logisk mening for mig!

Det er også påfaldende, at du altid kun debaterer ID og skabelse, men aldrig deltager i de kristnes mere interne debatter om troens indhold.

Til toppen 
#57920 - 24/01/2006 00:48 Re: JesusNet vil ikke modsige andre religioner! [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Martin

Citat:
Ja RKK kan endelig få det som de havde det i de gode gamle dage

Ved du hvad, jeg havde faktisk først skrevet til kristina - foruden smileyerne - at hun havde lært af RKK (jeg slettede det dog igen, da jeg mente, at nogen måske ku misforstå.),
det var derfor pudsigt, at du skrev sådan her.

mvh Tau.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær