Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57852 - 22/01/2006 09:55 Hvad er en åbenbaring?
Anonym
Anonym

Hej Venner!

Et par spørgsmål jeg har tumlet lidt med er: Hvad er en åbenbaring? Hvordan genkender man en åbenbaring? Er der mennesker der får åbenbaringer idag?

Hvis nogle kunne komme med deres bud derpå, vil jeg blive glad!

Mvh

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#57853 - 22/01/2006 15:26 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
Anonym
Anonym

-et guddommeligt syn hvor Gud træder i forbindelse med mennesker. Gud gør det bl.a. gennem drømme, Bibelen, sange, bøn. Det er det fantastiske at Gud taler til mennesker.

Håber det kunne bruges.

Jonas Bock Nielsen

Ændret af Jonas Bock (22/01/2006 15:27)

Til toppen 
#57854 - 22/01/2006 20:13 Re: Hvad er en åbenbaring?
Anonym
Anonym

Hej Jonas

Jo tak, det kan sagtens bruges...

Men jeg kan stadig ikke helt forstå, hvordan man i fald at man har et syn, en drøm, synger en sang, læser i bibelen osv. kan vide at det man får er en åbenbaring?

Til toppen 
#57855 - 22/01/2006 20:20 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Jonas har givet, hvad der, for mig at se, er en del af svaret på, hvad en åbenbaring er. Men det er lidt bredere end det... En åbenbaring i min optik er, når man opnår en viden/forståelse/indsigt, som man ikke selv kan slutte sig frem til med almindelig logik og tankekraft. Forskellen er måske ikke ligefrem tydelig. Men f.eks. mener jeg, at Bibelen i sig selv er en åbenbaring af Gud for os.

Et problem med åbenbaringer er, at de selvsagt ikke rigtig kan tjekkes efter i sømmene... Det er temmelig vildt hvor mange sekter rundt omkring, der er opstået, fordi lederen har fået en eller anden åbenbaring. F.eks. er Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige opstartet efter, at Joseph Smith fik en åbenbaring af nogle nye skrifter. Selv tror jeg, at denne åbenbaring var et falsum... Altså at den ikke kom fra Gud. Men problemet er jo lidt, at en vigtig del af mit eget trosgrundlag ligeledes bygger på åbenbaringer. En vigtig en af slagsen er beskrevet i Joh. Åb. og den passer også fint ind i Jonas' beskrivelse. Men der er jo mange andre steder, hvor vi får noget at vide i Bibelen, der ikke umiddelbart kunne udledes rationelt. F.eks. at Jesus var født af en jomfru, at Gud boede i Templet i Jerusalem indtil kort før invationen fra Babylon osv...

Også i dag tror jeg, Gud bruger åbenbaringer til at vejlede kristne. Men jeg tror ikke på, at Gud bruger åbenbaringer, der strider mod dem, han en gang har givet, så hvis en åbenbaring strider mod Bibelen, så mener jeg, den må forkastes som værende falsk.

Måderne, det sker på, er mange. Nogle får nogle billeder i hovedet, som de ikke umiddelbart kan få til at passe ind i en sammenhæng, men når de så forklarer dem for andre, giver de pludselig mening. Andre får vitterligt syn, som fortæller dem noget f.eks. om, hvad Gud vil gøre og hvordan. Som sagt mener jeg, man skal forholde sig kritisk til disse ting og undersøge enhver åbenbaring, før man godtager den, men samtidig mener jeg bestemt ikke, at de skal afvises på forhånd. For jeg tror bestemt også, at Gud ønsker at tale til os i dag med den slags midler.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#57856 - 22/01/2006 21:21 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Men jeg kan stadig ikke helt forstå, hvordan man i fald at man har et syn, en drøm, synger en sang, læser i bibelen osv. kan vide at det man får er en åbenbaring?

Et citat fra Jesus kan måske være et lille skridt på vejen til at forstå hvordan man kan skelne om det er fra Gud man har fået en åbenbaring: "Mine får kender mig" [citeret helt frit efter hukommelsen]. Når man virkelig har et dybtgående kendskab til Gud, og man virkelig har overladt sit liv og sit hjerte til Gud, bliver man velsignet med Helligånden, og dermed med Helligåndens vejledning. Jesus siger at han vil give os Helligånden som skal vejlede os og minde os om alt hvad han (Jesus) har talt. Det Jesus har talt, har vi fået på skrift i de Bibelske skrifter. For at Helligånden kan minde os om hvad Jesus har sagt, er det derfor også nødvendigt for os at vi virkelig kender og læst og studeret hvad der står i Bibelen. Har vi ikke læst i Bibelen, da er der jo heller ikke noget Helligånden kan minde os om.

Sagt på den meget korte måde: Vi kan bl.a. (og hovedsageligt) kende en åbenbaring på, at åbenbaringens indhold og budskab er i overensstemmelse med Bibelens budskab, - og at det i al fald slet ikke er i modstrid med hvad der står i Bibelen.

Faren, fælden, er naturligvis at vi har tolket forkert hvad der står i Bibelen. Derfor er det meget svært helt på egen hånd at kunne afgøre om en åbenbaring er i samsvar med Bibelen eller om den er i modstrid med hvad der står i Bibelen. Derfor er det altid en god idé at man deler sin åbenbaring med andre, så man kan få overensstemmelsen/uoverensstemmelsen verificeret.

Håber dette var med til at give dig en lidt større forståelse af åbenbaringsbegrebet.

Til toppen 
#57857 - 22/01/2006 22:39 Re: Hvad er en åbenbaring?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej CloudHands, KajQrd, Jonas, Eskild ..

Jeg er glad for at læse, hvad I skriver i tråden her - et vigtigt spørgsmål, og gode og vigtige svar ..
Hvornår kan man være helt helt sikker på, at det man ser, hører og oplever som kommende fra Gud nu også virkelig er fra Gud? Det har jeg tit tænkt på.
For mig er det væsentlige først og fremmest at sikre, at det er i overensstemmelse med Bibelen. Men det er der jo så meget der kan være - og meget kan være vanskeligt at vurdere.

Nogle mennesker er meget sikre: Jo, når noget kommer fra Helligånden, så er det jo en åbenbaring. Ja, naturligvis. Men igen: hvordan kan vi så vide, om det virkelig er Helligånden? "Joh, det véd man bare. Det har man på fornemmelsen."
Øhh - nå.

Nogle drømmer, eller får pludselig en stærk oplevelse af, f.eks. at de skal gifte sig. Eller flytte. Eller sige deres job op og søge et andet. Eller sende deres børn på kostskole. Eller gå ud på gader og stræder og forkynde Guds ord. Eller starte en søndagsskole. Eller tilslutte sig en bestemt menighed. Eller starte en ny menighed. .. eller ... eller ...
Og hvor kommer mon åbenbaringen fra? Fra Gud ...? eller ...?

Nogle vil hævde, at de véd de bare: "Dette er hvad Gud vil mig. Han har grebet ind." Og de er ikke et sekund i tvivl.

Måske har de ret. Måske ikke. Det er så uhyggeligt nemt at blive forført af egne drømme eller indefra kommende
(u)bevidste ønsker og visioner - eller åndsmagter, der kan give sig ud for at være guddommelige, men måske er lige det modsatte. Og mange ting kan ikke lige kan checkes med, hvad står i Bibelen - der der er jo hverken påbud eller forbud mod nogen af de nævnte muligheder.

Derfor mener jeg, at vi skal bruge vores forstand, tage vores egne beslutninger, tage ansvar for dem og hver dag bede Gud lede os, og velsigne vores valg.

Og jeg tror, at den store og helt afgørende åbenbaring fandt sted for ca. 2.000 år siden: Gud selv åbenbarede sig, han åbenbarede sit væsen og sin vilje ved at lade sin søn blive menneske.

Uden Jesus ville vi egentlig ikke kunne vide noget om Gud, men når vi læser i Bibelen, kan vi vide meget om Gud - alt hvad vi behøver faktisk.
Jesus siger den, der har set mig, har set Faderen

De i Bibelen beskrevne åbenbaringer forkom altid i en sammenhæng, hvor det ikke bare drejede sig om at Gud kom med en information, men kom mennesket ganske nær med krav på menneskets tillid, og lydighed mod det som blev åbenbaret.

Jfr. f.eks. Guds åbenbaring og hans løfter til Maria - og til Abraham, som troede Gud selv om han kom med et helt umuligt løfte. Og hans tro blev regnet ham til retfærdighed. En hel samtale havde de, Gud og Abraham, og jeg kan godt en gang i mellem blive en anelse misundelig, for det ville da være helt fantastisk ... !

Mange profeter i GT oplevede også direkte åbenbaringer fra Gud, som regel verbale. I vor tid skorter det på den slags tydelige ord. Måske fordi den store, afgørende åbenbaring har fundet sted: Jesus Kristus, som vi kan læse om i Bibelen.

Men igen: Det er jo også, i sig selv, et spørgsmål om tro.
Når jeg selv er anfægtet og min tro vakler, så skynder jeg mig at se hen til Jesus Kristus, til Guds løfter, og så løftes jeg igen op på klippen i tillid, fred, glæde og frelsesvished.
Guds løfter står klippefast!

Sl 118: Hans trofasthed varer til evig tid!
Og det var så hvad jeg her og nu havde på hjerte om åbenbaringer ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57858 - 22/01/2006 22:55 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej allesammen

kristina, rigtig godt indlæg. Du får det hele med, synes jeg.

Jeg har selv af og til åbenbaringer, men det er bare til mig selv. Det er ikke noget, der som sådan direkte får konsekvenser for andre end mig selv. Det er som regel kærlighedserklæringer fra Gud til mig. Når jeg har brug for det, og når jeg ikke lige har Gud i tankerne, de kommer bare af sig selv. Men super skønt, det er det. Gud er god.
(hvis jeg så bare altid kunne sige dét, så var jeg nået langt, men dét kniber det med i svære tider...)

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57859 - 22/01/2006 23:18 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære tau, hvor er det dejligt at læse. Ja, at opleve Guds kærlige nærvær - om det er en åbenbaring eller ej ved jeg ikke - men en glæde - det er så stort og velsignet!
Citat:
Men super skønt, det er det. Gud er god.
(hvis jeg så bare altid kunne sige dét, så var jeg nået langt, men dét kniber det med i svære tider. )

Sig mig, hvorfor rødmer du? Hvis du altid kunne sige med sandhed: "Gud er god", så tror jeg du ville være den eneste i hele denne vide verden!

kristina

.

Ændret af kristina (23/01/2006 07:52)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57860 - 22/01/2006 23:39 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: KajQrd]
Anonym
Anonym

Hej KajQrd

Du skriver at man bør forholde sig skeptisk til åbenbaringer og at bibelen jo også er bygget på åbenbaringer... Hvordan kan du føle/fornemme/opleve/erfare at dem der har skrevet bibelen har haft åbenbaringer fra gud?

Du nævner selv Joseph Smith, hvordan kan det i realiteten være at du ikke anser hans åbenbaringer for sande? De er jo trods alt af en markant nyere dato og kan reelt spores tilbage til én eller flere personer, som uden tvivl er historiske... Hvilket ikke er tilfældet med store dele af bibelen.

Har du selv fået åbenbaringer om at bibelen er sand, nu da du åbenbart ( ) har en indre sikkerhed der gør at du kan forkaste Jospeh Smith, til fordel for f.eks. Paulus og Esajas?

Til toppen 
#57861 - 23/01/2006 00:09 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

næh, måske er det slet ikke åbenbaringer. Det ved jeg heller ikke, nu jeg tænker efter. Det var bare det første, som faldt mig ind, da jeg læste i tråden.

Jeg kender faktisk en kristen, som selv da han var i sit livs krise kunne sige, at Kirkens Sandhed står fast, og det samme gør Guds barmhjertighed..
Det ér muligt at sige sådan med sandhed i svære situationer, men jeg, jeg kan ikke altid.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57862 - 23/01/2006 02:13 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære CloudHands

CH: Hvad er en åbenbaring?
Det er ordret, når noget bliver båret åbent frem for os.
Åbenbaringen har selvfølgelig sin modsætning i det tilslørede, det dunkle og mystiske, som vi på grund af tilsløringen, kun aner konturerne af og derfor slutter os til, at der må være noget som er skjult.

Jeg vil mener det giver forståelse, at skelne mellem store åbenbaringer og mindre åbenbaringer, samt åbenbaringer der viser det enkelte Menneske noget og åbenbaringer som er af mere generel karakter, så de er for Alle. De fleste åbenbaringer kan nok kategorificeres i forhold til disse typer.

I Bibelen er det karakteristiske, at store åbenbaringer forbindes med, at den eller de der modtager åbenbaringen, først stiger, føres eller løftes op på et Bjerg, hvor åbenbaringen sker. De stiger i reglen også ned fra Bjerget bagefter, hvilket markerer en afslutning af åbenbaringen.

De mindre åbenbaringer kan vel forbindes med visioner, syn, drømme eller forudanelser, som kan komme pludselig, uden man er forberedt. I princippet kan alle modtage sådanne åbenbaringer, men det er ikke alle der lægger mærke til dem og måske færre der forstår, hvad det er der sker.

CH: Hvordan genkender man en åbenbaring?
Man kan i reglen genkende åbenbaringer på, at de markerer forandring.

Den personlige åbenbaring, kan f.eks. være en sammenhængs forståelse, der kan have betydning for, hvordan verden og personlige handlemuligheder forstås og anvendes.
Den generelle åbenbaring, kan f.eks. være at man "ser" kræfternes spil, relaterende sig til eksempelvis den politiske, eller økonomiske magt situation, i form af et syn, eller logik.

Jeg mener man genkender de små åbenbaringer på, at de kan omsættes til nyttig viden om verden og hvad der sker i den.
Man skal nok ikke forklejne den almene åbenbaring, som i flere tilfælde næppe kan skelnes fra den mystiske oplevelse, fordi det for nogle kan være svært og måske umuligt, at formidle den verbalt. Så tillægger man den vel intuitionen eller drømmen, i mangel af fælles begreber og søger at styre sit Liv efter det(noget), når det giver mening.

Åbenbaringen kan opleves som et mysterie, et slør som dækker over det egentlige.
Grunden til, at jeg skitserer dette som en åbenbaring, det er, at sløret repræsenterer vort eget forståelsesapparat, det vi kan opfatte. Derfor er mysteriet ikke det egentlige, men når man gennemskuer sit eget og sløret gradvist trækkes bort, vil man også forbinde den mystiske oplevelse med begrebet åbenbaring.

De store åbenbaringer, som vi hører om i Bibelen, forbindes gerne med henrykkelse, som opstigningen på et bjerg billedligt omhandler. Det indbefatter gerne en vis forberedelse. Opstigningen kan også betskrives som passeren gennem bevidstheds niveauer, himle, eller som en opstigen til et åndeligt tempel.
De store åbenbaringer kan indbefatte mødet med, hvad man betegner som himmelske væsener, engle eller guddommelighed.
I reglen følger en nedstigning, efter åbenbaringen, som ikke mindst handler om, at kunne bevare koblingen og transformere åbenbaringen til noget, der giver mening.

Når man har en åbenbaring, tror jeg ikke man vil være i tvivl om, at det betyder noget.
Men hvad det betyder, er ikke altid helt kommet med.

Derfor tror jeg, at en måde at genkende en åbenbaring ér, at man ser nogen rende rundt og lede efter noget......!

CH: Er der mennesker der får åbenbaringer idag?
Ja!

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#57863 - 23/01/2006 02:20 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej CloudHands
Jeg synes, det er nogle ret væsentlige spørgsmål, du kommer med, og svarene på dem vil sikkert også kunne få en del kristne op at toppes. For her er vi jo netop inde på Bibelsyn og dermed også, hvordan vi erkender Gud... Og hvad det angår tror jeg, at f.eks. bispen i Århus vil være temmelig uenig i mit syn på det.

Citat:
Du skriver at man bør forholde sig skeptisk til åbenbaringer og at bibelen jo også er bygget på åbenbaringer... Hvordan kan du føle/fornemme/opleve/erfare at dem der har skrevet bibelen har haft åbenbaringer fra gud?

Umiddelbart kunne jeg sige, at Bibelen er efterprøvet de sidste 2000 år, og at det er derfor, jeg stoler på den. Men for det første ville du ikke kunne bruge det til ret meget andet end at få svaret på dit næste spørgsmål Og for det andet ville det ikke have ret meget med min grund til at tro det at gøre. Hvad visse dele af Bibelen angår, så har jeg ikke rigtig problemer med at tro, at det er en åbenbaring fra Gud, nemlig alle de profetier, der i Bibelen beskriver i malende detaljer om både Jesu liv, det jødiske folks historie og hvordan verden skal gå hen og blive. På den måde kan man sige, at de har vist sit værd for så vidt, at man da regner med, at de øvrige beskrivelser af f.eks. Jesus er troværdige.

Hvad derimod angår de åbenbaringer, der ikke siger noget om fremtiden, men mere noget om vores forhold til Gud, så er det selv sagt noget sværere at efterprøve. Og her må jeg indrømme, at kristnes accept gennem 2000 år af disse skrifter har en ret stor betydning for mig. Og for det gamle testamentes vedkommende, så er det ret tydeligt i Bibelen, hvor højt både Jesus og Paulus sætter dem, så de var allerede kanon før Jesus kom. Så mener man, at Jesus vitterligt er Gud kommet til jorden (altså faktisk en fysisk åbenbaring af Gud), så er GT's autensitet som åbenbaring ikke til diskussion.

Citat:
Du nævner selv Joseph Smith, hvordan kan det i realiteten være at du ikke anser hans åbenbaringer for sande? De er jo trods alt af en markant nyere dato og kan reelt spores tilbage til én eller flere personer, som uden tvivl er historiske... Hvilket ikke er tilfældet med store dele af bibelen.

For det første, så går de klart på tværs af, hvad Bibelen siger, og som sagt, så mener jeg, at Bibelen på dette punkt er kanon. Og hvad yderligere åbenbaringer angår er Bibelen ret klar, at enhver åbenbaring, der går på tværs af Bibelen, ikke er fra Gud. Logisk er det en cirkelslutning, og derfor er det fuldstændig ubrugeligt i en historisk/videnskabelig kontekst. Men det er for mig at se en nødvendighed, hvis man skal have noget som helst grundlag for viden om Gud, at man på den måde har et fast ståsted... For at citere Arkimedes (så vidt jeg lige husker var det ham, correct me if I'm wrong) "Giv mig et fast punkt, og jeg skal bevæge hele verden."

Citat:
Har du selv fået åbenbaringer om at bibelen er sand, nu da du åbenbart ( ) har en indre sikkerhed der gør at du kan forkaste Jospeh Smith, til fordel for f.eks. Paulus og Esajas?

Næ, ikke ud over, at Gud altså ikke giver en ny åbenbaring, der anullerer de gamle. Så forudsætningen for at Joseph Smith skulle have fået sin åbenbaring fra Gud, er for mig at se, at man samtidig accepterer, at det, Paulus skrev, ikke var en åbenbaring.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#57864 - 23/01/2006 03:36 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: Vandrer]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Hej Vandrer,

Det glædede mig meget at læse din forklaring på hvad en åbenbaring er og om forskellige manifesteringer af åbenbaringer.

En bemærkning angående dette:
Citat:
Man kan i reglen genkende åbenbaringer på, at de markerer forandring.

En herlig og forbløffende enkel beskrivelse af en essens i en åbenbaring.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#57865 - 23/01/2006 07:44 Re: Hvad er en åbenbaring?
Anonym
Anonym

Hej Eskild

Citat:
Faren, fælden, er naturligvis at vi har tolket forkert hvad der står i Bibelen. Derfor er det meget svært helt på egen hånd at kunne afgøre om en åbenbaring er i samsvar med Bibelen eller om den er i modstrid med hvad der står i Bibelen. Derfor er det altid en god idé at man deler sin åbenbaring med andre, så man kan få overensstemmelsen/uoverensstemmelsen verificeret.

Hvordan forestiller du dig at folk blev enige om en åbenbarings herkomst, før at bibelen var samlet som ét skrift, hvilket ifølge mine efterretninger først skete i midten af 2. Århundrede e.Kr.?

Jeg er klar over at f.eks. det gamle testamente jo har eksisteret i lang tid, men også den har været gennem en "samlingsperiode". Der har så vidt jeg er informeret været en lang periode hvor historierne fra det gamle testamente har overlevet gennem genfortælling alene.

Der har altså, så vidt jeg kan regne ud været lange perioder, hvor folk eftersigende har fået åbenbaringer, men ikke haft et skrift at holde dem op imod... Hvordan oplever du sikkerhed for at de, nu de ikke har haft en skrift at holde deres syn og åbenbaringer op imod, har fået et rigtigt syn fra gud og ikke bare hedeslag eller nærdødsoplevelse eller sådan noget?

Til toppen 
#57866 - 23/01/2006 08:12 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, du spørger Eskild:
Citat:
Hvordan forestiller du dig at folk blev enige om en åbenbarings herkomst, før at bibelen var samlet som ét skrift, hvilket ifølge mine efterretninger først skete i midten af 2. Århundrede e.Kr.?

- og jeg vil lige indskyde min egen tanke om dette:

Gud åbenbarede sig for alvor ved Jesu Kristi inkarnation.

Inden da talte han anderledes klart til mennesker enkeltvis (profeterne). Og at profeterne opfattede Guds tale til dem korrekt, kan vi se af, at profetierne blev opfyldt. (Nogle - jøderne - vil nægte det, de venter stadig!)

Jeg selv ser hele Bibelen som en åbenbaringsbog.

Men Johannes Åbenbaring - Bibelens sidste skrift om de sidste tider - har vi endnu ikke set opfyldt. Så der er en del "allerede nu" og en del "endnu ikke" i Bibelen.
Vi lever nu og her, hvor de to begreber overlapper hinanden!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57867 - 23/01/2006 15:58 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Cloudhands

Citat:
Et par spørgsmål jeg har tumlet lidt med er: Hvad er en åbenbaring? Hvordan genkender man en åbenbaring? Er der mennesker der får åbenbaringer idag?

Hvis nogle kunne komme med deres bud derpå, vil jeg blive glad!

Kommentar:
En åbenbaring er en erkendelse af at Gud giver sig selv og en nødvendig sandhed til kende.
Dette skete i GT gennem de udvalgte profeter, hvorimod i NT skete det gennem Helligåndens komme til den enkelte.

Åbenbarelse kan generelt foregå på 2 måder:

1. Gennem almindelig åbenbarelse, som er tilgængelig for alle mennesker og sker f.eks. gennem naturen, bevidsthed eller historiens forløb.

eller

2. En særlig åbenbarelse som sker gennem Helligånden, Talsmanden, som åbenbarer sig for udvalgte mennesker. Dette sker til særlige tider og bringer lys over Guds ord (i bibelen) om Kristus og om skjulte ting, som Gud på forunderlig vis vil give mennesker, som søger hans vilje.

Åbenbarelse kan også i vore dage ske gennem det som Paulus omtaler som de åndelige nådegaver, profeti, kundskabsord, visdomsord, bedømmelse af ånder.

Ingen åbenbarelse kan stå alene, for en åbenbarelse behøver bedømmelse fra åndelige og stabile mænd og kvinder, som har et godt kendskab til Guds ord og til Helligåndens funktion.

Dette skriver Paulus også om, fordi åbenbarelse uden bedømmelse fører til forførelse, både af personen og alle de som berøres af den pågældendes åbenbarelse.

mvh
carl

Til toppen 
#57868 - 24/01/2006 01:46 Forandring [Re: Sandheds-søger]
Vandrer
Bruger

Kære Sandheds-søger

Det er godt at høre, at du hæfter dig ved forandring, som en essens i en åbenbaring.
Det siger mig, at du har fornemmelse for fænomenet, som jo er ganske interessant og omfattende...

Jeg forsøgte at beskrive åbenbaring som et fænomen, der kan observeres i det små, for at finde en indgangsvinkel, hvor flere kan tale med. Jeg ville ikke gøre det til noget uhåndterligt stort, hvorom de fleste kun kan citere tekster.

De mindre åbenbaringer gør noget ved mennesker vi møder, fordi de finder sted i dag. Hermed ikke ment, at de store åbenbaringer hører fortidens profeter til, tvært imod, så forekommer de også i dag. Men vi skal begynde et sted, hvor vi kan observere nogen af de virkninger, som kan forbindes med åbenbaringer, så vi kan genkende dem, og det kan vi i vor hverdag.

En af de virkninger, jeg har observeret, ér i høj grad forandring.
Mennesker der har været ude for en åbenbaring, er i en forandringsproces; man kan se på dem, at noget har fået indflydelse og dét er grunden til de gør som de gør.

Hvor hos Mennesket kan vi se forandring...
Det indre Menneske, som handler i forhold til højere mål og værdier.
Menneskes Personlighed, Karakter og Temperament.
Menneskets oplevelse af omverden.

Åbenbaringen giver ny forståelse og viden, som gør dem i stand til at overskue nogle sammenhænge, andre måske har svært ved at forbinde med hinanden. Den nye viden kan forvandle Mennesket. De går nye veje, giver sig i kast med oversete løsningsmuligheder, og måske ophører de med, at gøre som de tidligere har gjort.

Hvordan forandring...?
Forandringen kommer, fordi noget større har grebet ind, derfor vokser Mennesket.
Man kan kende åbenbaringen på dette Menneske, ved at se på den forandring der sker. Dette giver ofte mere mening, end dét der fortælles og det giver et kvantitativt hint om, hvor godt åbenbaringen er trængt igennem.

For sammenhængs åbenbaring, kan det være løsningsmåder, som får den søgende til at smide et værktøj fra sig, gribe et andet og skifte strategi. Han vil handle, selvom andre stiller sig tvivlende på en metode, som måske ikke er brugt før. Men den, for hvem der er åbenbaret noget, vil være relativ sikker i sin sag. Virkningen af åbenbaringen kan verificeres, f.eks. i form af nye opnåede resultater.

Forudsigelses åbenbaringen, kan være "Du skal blive med Barn" og man går hen og bliver med Barn. Eller "Du skal gå den Vej" og man går den vej der blev anbefalet, på den måde man forstår det. Virkningen kan ses på, at der sker noget, som får betydning for et videre forløb.

For guddommeligheds åbenbaringen; som nok er dét, der ligger mange på sinde; sker forandringen som en ligedannelse med det åbenbarede. Det tror jeg er vigtigt at holde fast ved, for vi kan skille den fra, skrifttolkning der er en åbenbaringsproces for sig og se på, hvad guddommeligheds åbenbaringen gør ved Mennesket.

Min påstand, som jeg gerne vil have jer til at debatere, den er:
Mennesket ligedannes med Gud, i den udstrækning, Gud giver sig til kende ved åbenbaring!

Hvordan mener du, vi kan observere forandring i sammenhæng med en guddommeligheds åbenbaring?

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#57869 - 24/01/2006 07:26 Re: Forandring [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Hej Vandrer

Tak for nogle dybsindige indlæg!

Jeg tænkte på om du, ligesom flere herinde allerede har givet udtryk for, mener at disse små og store åbenbaringer altid skal måles op mod bibelen...? Eller kan de stå alene?

Til toppen 
#57870 - 24/01/2006 07:29 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen Venner

Jeg tænkte på om der var nogle af jer, der kunne give eksempler på åbenbaringer fra jeres eget liv? Altså noget som I i det store eller i småtteriet betragter som en åbenbaring for jer selv eller måske endda for andre også...

Hvad har det gjort ved jer og jeres medmennesker, hvorfor, hvordan og alle de andre hv-ord?

Glæder mig til at høre fra jer...

Til toppen 
#57871 - 24/01/2006 07:37 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Peter - jeg er enig med dig i, at det er forbløffende enkelt at sige, at en åbenbaring markerer forandring. Og det er da også rigtigt. Men jeg vil nu hævde, at det er en nødvendig, men bestemt ikke tilstrækkelig, forudsætning.

Falske åbenbaringer fører jo da også til forandringer, og sommetider endda til det bedre - eller ... såden kan det i hvert fald i første omgang se ud ..

Men måske tænkte du ikke kun på åbenbaringer fra Gud, men på åbenbaringer sådan rent generelt?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57872 - 24/01/2006 07:39 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Men måske tænkte du ikke kun på åbenbaringer fra Gud, men på åbenbaringer sådan rent generelt?

Hvordan skelner du imellem de to...?

Til toppen 
#57873 - 24/01/2006 07:57 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands - hvordan skelne? ja, det er jo lige det der er kunsten.

Men, som du ved, jeg anser jo enhver åbenbaring, som er i modsætning til, eller tillæg til, den bibelske for at være falske.

Åbenbaringen over alle åbenbaringer er, at Gud har givet sit væsen og sin vilje til kende ved at lade sin søn blive menneske, og det står der i Bibelen alt om, hvad vi
overordnet behøver at vide.

Så er der en del, der oplever åbenbaringer, som hverken kan bekræftes eller afkræftes ved den hellige skrift, og der kan jeg ikke komme med noget andet forslag end at lægge frem for Gud i bøn, hvad man har set og hørt, og bede om Guds hjælp til at begribe det .. og bede den bøn, Jesus har lært os "... led os ikke i fristelse, men fri os fra det onde .."

Og fra Davids salme 139,23-24:
Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte,
prøv mig, og kend mine tanker,
se efter, om jeg følger afgudsvej!
Led mig ad evigheds vej!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57874 - 24/01/2006 11:23 Re: Forandring [Re: ]
Vandrer
Bruger

Kære CloudHands

CH: Jeg tænkte på om du, ligesom flere herinde allerede har givet udtryk for, mener at disse små og store åbenbaringer altid skal måles op mod bibelen...? Eller kan de stå alene?
Grundlæggende mener jeg, at vor tolkning af Bibelen skal tjekkes op mod åbenbaringen, men når vi kan bruge Bibelen til at forstå og sætte ord på åbenbaringen, er det selfølgelig vidunderligt. Man vil kunne tænke; at de gamle har set det samme; og nærmest føle man er sammen med dem, på tværs af tid og sted.

Jeg tvivler på det nyttige i, at måle åbenbaringen op mod dét man i forvejen fortolker ud af Bibelen. Det vil næppe være Bibelen, men menneskers egen tolkning der tjekkes op mod, i den naive tro, at det repræsenterer hvad der er i Bibelen. De eneste åbenbaringer der vil finde nåde for en sådan sammenligning, vil være traditions åbenbaringer, som bekræfter hvad man allerede holder for sandt.
Hvad har man brug for åbenbaringen til, hvis man ikke vil forandring. Man vil formentlig ikke en gang være interesseret i åbenbaringer, da de typisk vil blive opfattet som irritationsmomenter eller ligefrem som fjendens angreb.

Bibelen kan ikke stå alene, men det kan åbenbaringen!
Medens åbenbaringen skal komme til bibellæseren, for denne ikke skal vade rundt i ordtrældom, forandrer åbenbaringen selve Mennesket, og dét kan man kende en åbenbaring på.

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#57875 - 24/01/2006 11:33 Re: Forandring [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Citat:
Vandrer: Jeg tvivler på det nyttige i, at måle åbenbaringen op mod dét man i forvejen fortolker ud af Bibelen. Det vil næppe være Bibelen, men menneskers egen tolkning der tjekkes op mod, i den naive tro, at det repræsenterer hvad der er i Bibelen. De eneste åbenbaringer der vil finde nåde for en sådan sammenligning, vil være traditions åbenbaringer, som bekræfter hvad man allerede holder for sandt.
Hvad har man brug for åbenbaringen til, hvis man ikke vil forandring. Man vil formentlig ikke en gang være interesseret i åbenbaringer, da de typisk vil blive opfattet som irritationsmomenter eller ligefrem som fjendens angreb.
Bibelen kan ikke stå alene, men det kan åbenbaringen!
Medens åbenbaringen skal komme til bibellæseren, for denne ikke skal vade rundt i ordtrældom, forandrer åbenbaringen selve Mennesket, og dét kan man kende en åbenbaring på.

Så vil jeg fortsætte med at satse på, at hvis Gud og Jesus vil mig noget, så kan jeg stole på, at de åbenbarer sig for mig direkte udenom bibel og kristendom! Således som det jo logisk set også må være foregået, før bibelen og kristendommen eksisterede.

Til toppen 
#57876 - 24/01/2006 14:14 Re: Forandring
Vandrer
Bruger

Kære Evolutionisten

E: Så vil jeg fortsætte med at satse på, at hvis Gud og Jesus vil mig noget, så kan jeg stole på, at de åbenbarer sig for mig direkte udenom bibel og kristendom! Som det jo logisk set også må være foregået, før bibelen og kristendommen eksisterede.
Den som søger mig, finder mig!

Jeg er ikke i tvivl om, at Gud giver åbenbaringen til den, som søger af et oprigtigt hjerte.
Det er en stor misforståelse, og måske kan det regnes for temmelig hovmodigt, vi som kristne bilder os ind, at Bibelen og kristendommen, kan stå i stedet for åbenbaringen. Men det kommer man ikke sjældent til at tro, når man opholder sig for længe indendørs.

På den anden side, så er bibelen en god kilde, mener jeg, til at lære om, hvordan man tidligere har modtaget og forholdt sig til åbenbaringen. Gennem læsning af Bibelen, har jeg haft stor glæde af, at kunne finde vidnesbyrd fra nogen, for hvem åbenbaringen var andet end bogstaver i en bog.

Kristendommen er også en blandet ret, som rækker langt ud over de kirkelige. Jeg vil da ikke forklejne kristendommen som en religiøs strømning, der trods alt er igangsat, på grund af en åbenbaring. Se bare hvor mange der render rundt og leder efter noget. Men jeg ser på evnen til forandring, når jeg vil finde en Kristen...

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#57877 - 24/01/2006 14:45 Re: Forandring [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Så vil jeg fortsætte med at satse på, at hvis Gud og Jesus vil mig noget, så kan jeg stole på, at de åbenbarer sig for mig direkte udenom bibel og kristendom! Som det jo logisk set også må være foregået, før bibelen og kristendommen eksisterede.

Vandrer: Den som søger mig, finder mig!
Jeg er ikke i tvivl om, at Gud giver åbenbaringen til den, som søger af et oprigtigt hjerte.

Sådan ser jeg også på det.

Men i betragtning af de mange forskellige religioner, som tilbyder sig på markedet, har jeg valgt at sende en uopfordret jobansøgning direkte til Gud.

Det er jo logisk set helt umuligt at vælge rigtigt blandt alle de religioner, der tilbyder at skaffe mig det himmelske job i paradiset. Selv om jeg har kikket flere af religionerne efter i sømmene.

Nogle religioner påstår, at kun de har en guddommelig autorisation, mens andre religioner mere beskedent oplyser, at alle religioner fører til himlen - men at deres vej til den er den korteste.

Dem finder jeg mest troværdige, idet jeg ikke tror, at Gud har overdraget andre end sig selv eneretten på adgangen til paradiset.

Så derfor har jeg skam sendt min ansøgning direkte til Gud - og jeg rykker såmænd også for svar engang imellem!

Hidtil er jeg ikke blevet kaldt til jobsamtale, men jeg er stadig optimist!

Til toppen 
#57878 - 25/01/2006 02:58 Re: Forandring
Vandrer
Bruger

Kære Evolutionisten

E: ... i betragtning af de mange forskellige religioner, som tilbyder sig på markedet, har jeg valgt at sende en uopfordret jobansøgning direkte til Gud.
Det er da opmundrende at høre, du også mener man skal gå til kilden.
En uopfordret ansøgning er sikkert særlig velkommen. Selvom vi nok ikke kommer Gud i forkøbet med den, giver det god mening at sende et signal, som i det mindst i os selv, åbner for modtagelse af vort kald. Når Gud kalder os, ved vi med os selv; det er mit eget Navn som nævnes!

Vi kan kalde fænomenet, der er et velkendt religiøst element, for en Navneåbenbaring.

Nu ved jeg godt, at hver især kan sidde med et Navn i tankerne, hvorfor jeg lige vil knytte nogle ord til denne åbenbaringsform.
Den forandring vi kan observere, det er at modtageren ér dette Navn, og i det ydre, er der begyndt en proces, som ligedanner den vi ser, med dette Navn. Man vil identificere modtageren med Navnet og sige, denne bærer Navnet, som blev åbenbaret.

I dette forum, vil det være væsentligt, at komme ind på oplevelsen af, at Jesusnavnet åbenbares, fordi nogle tænker på hans Navn. For denne åbenbaring gælder faktisk det samme, som når Mennesket hører sit eget Navn. For når Navnet åbenbares for et Menneske, igangsætter det en forandringsproces, som ligedanner det med dét Navn. Det betyder, at vi vil identificere Mennesket med Navnet. Så længe denne proces ikke bremses, vil man kende åbenbaringen på; hvad der er i Navnet, realiseres i stigende grad gennem dette Menneske.

E: Det er jo logisk set helt umuligt at vælge rigtigt blandt alle de religioner, der tilbyder at skaffe mig det himmelske job i paradiset. Selv om jeg har kikket flere af religionerne efter i sømmene.
Agenterne taler godt for deres sag, når det gælder om at kapre arbejdskraft.
Det er da også et problem, at man forventer arbejdskraften skal forme sig til jobbet, i stedet for at lade arbejderen forme sit eget job; så kvæler man jo Navnet.

Hvordan kan man forholde sig til en, som kan have haft en Navneåbenbaring?

Se tiden an og sig så: Lær os Navnet at kende!
Hvis man ikke hindrer det, vil Navnet give sig til kende...

E: Nogle religioner påstår, at kun de har en guddommelig autorisation, mens andre religioner mere beskedent oplyser, at alle religioner fører til himlen - men at deres vej til den er den korteste.
Autorisationens og Vejens åbenbaring, kan være interessant at se på, og det vil være rart, om nogen vil forsøge at bidrage med, at kategorificere dem for os.

E: Hidtil er jeg ikke blevet kaldt til jobsamtale, men jeg er stadig optimist!
Medens du har en fornemmelse af, hvad jobbet går ud på, det som er dig, så brug tiden til at opøve praksis. Jeg er sikker på Gud har en masse småjob, som vi næppe er klar over, allerede er lagt til rette for os.

Så kan man jo bare ønske, at der er en, som vil lave en fremstilling for os, hvor der tænkes og filosoferes lidt over begrebet:
Forandring

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#57879 - 25/01/2006 07:54 Re: Forandring
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo - lige i forbifarten: Jeg kan meget godt lide din tanke om jobsamtale, men vil dog alligevel bemærke, at det at blive kristen nødig skulle omfattes som et job - det er nemlig lige præcis det omvendte: en frisættelse - fra mørke til lys, fra fængsel til frihed.

Mange kristne gør dog stadig rundt i fængslet, har jeg lagt mærke til.
Det minder mig lidt om beretningen om en ejer af et zoo, som havde købt en stor flot isbjørn. Den skulle have et fantastisk anlæg at leve i - næsten som ude i den natur, isbjørne nu er skabt til at leve i - stort bassin og det hele.

Da isbjørnen ankom, var anlægget desværre ikke færdigt, og den måtte midlertidigt anbringes i et lille bur, hvor den kun kunne gå 5 skridt, vende om, 4 skridt den anden vej, vende om, 4 skridt osv. Sådan gik det et stykke tid.

Endelig kom den store dag, hvor anlægget var klar til indflytning. Alle glædede sig, og bjørnen blev transporteret derhen ind under stor opmærksomhed.

Og dér stod den og kiggede lidt.
Så gik 4 skridt den ene vej, vendte om, 4 skridt den anden vej, vendte om ..... sådan gik der en del år.

Til sidst døde den en helt naturlig død.

See the point?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57880 - 25/01/2006 08:45 Re: Forandring [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: See the point?

Nej - men det gør de mange kristne, som du skriver stadig går rundt i fængslet måske!?

Til toppen 
#57881 - 25/01/2006 15:53 Re: Forandring
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
Citat:

Citat:
Kristina: See the point?
Evo: Nej - men det gør de mange kristne, som du skriver stadig går rundt i fængslet måske!?

Måske/måske ikke.
Men jeg tror ikke de er enige i hvert fald. Det er dem, der anser det for lidt af en opgave - eller job, som du skrev - at man skal gøre sig umage med sin livsførelse for at at blive retfærdiggjort af Gud ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57882 - 29/01/2006 22:43 Re: Hvad er en åbenbaring? [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Hej Kristina,

Du skrev:
Citat:
Hej Lars Peter - jeg er enig med dig i, at det er forbløffende enkelt at sige, at en åbenbaring markerer forandring. Og det er da også rigtigt. Men jeg vil nu hævde, at det er en nødvendig, men bestemt ikke tilstrækkelig, forudsætning.

Falske åbenbaringer fører jo da også til forandringer, og sommetider endda til det bedre - eller ... såden kan det i hvert fald i første omgang se ud ..

kristina

Jeg tænkte meget bredt på åbenbaringer altså både generelt og fra Gud, da jeg var inspireret af Vandrers indlæg som netop drejede sig om mange aspekter af åbenbaringer.

En åbenbaring fra Gud må vel dreje sig om en ønsket eller villet forandring, ihvertfald ønsket og villet fra Guds side må man formode. Selve det at noget åbenbares for én er en ændring fra den situation hvor det ikke var åbenbaret. Hvis en åbenbaring er et syn af billeder og symboler er det ikke sikkert at det er så åbenbart hvad meningen er, selvom selve billedet ses tydeligt og klart. Derved bliver det mystisk og sløret selvom ordet åbenbaring er det modsatte af noget sløret. Vandrer var inde på den problemstilling. Der er mange lag i det. Vandrer beskriver i sine indlæg forskellige indfaldsvinkler på glimrende vis synes jeg.

Mvh,
Lars Peter

Ændret af Sandheds-søger (29/01/2006 22:46)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær