Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57777 - 21/01/2006 22:31 Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina til Yasmina: Islam er vi således ikke indstillet på at debattere - det håber jeg du har forståelse for.
Men - som sagt - velkommen hvis du har spørgsmål til vores kristne tro og har lyst til at sætte dig mere ind i den.

Det var dog ærgerligt at du vinker Yasmina af på denne måde, synes jeg.

Faktisk synes jeg, at I dermed behandler ateister og areligiøse debattører som undertegnede langt bedre, end muslimer.

Vi kan frit pege på problemerne i kristendommen - men muslimske Yasmina bliver vinket af efter ganske få og, synes jeg, meget venlige og høfligt formulerede indlæg.

Hvorfor kan ateister og undertegnede få lov til at kritisere den kristne tro - mens en muslim, som I trods alt har troen på Gud fælles med, ikke kan?

Vores argumentation er da lige så meget som Yasminas i stand til at flytte folk bort fra den kristne tro!

Hvis hun vinkes af med baggrund i netetiketten, mener jeg, at I bør overveje at ændre netetiketten. Eller at hun i det mindste behandles lige med vi andre.

Denne tråd er affødt af dette indlæg!

Til toppen 
#57778 - 21/01/2006 22:44 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
Anonym
Anonym

Jamen tak for din opbakning ..

jeg kan heller ikke forstå det.. men jeg havde jo forventet det alligevel så det er helt fint med mig

Til toppen 
#57779 - 21/01/2006 22:48 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Citat:
Hvorfor kan ateister og undertegnede få lov til at kritisere den kristne tro ...

Det er skam heller ikke alle ateister, der kan få lov til "at kritisere den kristne tro".
Vi er nogen, der vurderes at være for "fastlåste" i vores ateisme (dvs. ikke modtagelige for kristen mission).
Og, kristen mission er jo selve formålet med dette forum - glem ikke det.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#57780 - 21/01/2006 23:57 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jamen kære venner, vores koncept er jo da ikke et interreligiøst debatforum. Det er vi ikke gearede til. Vi har slet ikke kapacitet til at sætte os ind i andre religioner og tage debatten op med dem.

Det kunne teoretisk være interessant nok, men så skulle der være en større flok kristne ordstyrere, og der skulle være en opdeling i flere forskellige fora - et for kristne/ateister, et andet for kristne/muslimer, et tredje for kristne/hinduer osv. -

Ellers ville det næppe være muligt at beholde fokus i Jesus, og uden det fokus ville jeg i hvert fald ikke selv have nogen interesse i at deltage i debatten.

JesusNet er, som navnet siger, et site med fokus på kristendommen, og de, der melder ud, at de ikke er interesserede i at debattere kristendom, kan vi ikke afse spalteplads til, uanset om det drejer sig om ateister eller tilhængere af andre religioner.

Jeg ser derimod ingen risiko for, at hverken muslimsk eller ateistisk argumentation skulle kunne flytte kristne bort fra deres kristne tro. Vi har kun godt af at blive udfordret og modsagt - det er sundt og trosstyrkende!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57781 - 22/01/2006 08:37 En kristen startede debatten om Islam! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: JesusNet er, som navnet siger, et site med fokus på kristendommen, og de, der melder ud, at de ikke er interesserede i at debattere kristendom, kan vi ikke afse spalteplads til, uanset om det drejer sig om ateister eller tilhængere af andre religioner.

Næh, hør nu her. Tråden Islam/Kristendom blev startet af Malli, der er kristen!

Men når en kvindelig muslim, der må formodes at kende Islam godt, så deltager i debatten - så bliver hun vinket af. Hvad er så formålet med at starte og acceptere en sådan tråd?

Ønsker I blot at give en ensidig og tendentiøs fremstilling af Islam, uden at I ønsker modsigelse?

På samme måde, som jeg har kunnet påpege, at JesusNet giver en meget ensidig fremstilling af videnskabelige emner og er meget træge til at indrømme faktuelle fejl og usandfærdige fremstillinger!

I øvrigt kan man i den samme tråd se, at Shakir, der er mandlig muslim, ikke blev vinket af, således som Yasmina blev. Så jeg mener, at der er al mulig grund til at gøre opmærksom på, at du gav Yasmina negativ særbehandling.

Citat:
Kristina: Jeg ser derimod ingen risiko for, at hverken muslimsk eller ateistisk argumentation skulle kunne flytte kristne bort fra deres kristne tro. Vi har kun godt af at blive udfordret og modsagt - det er sundt og trosstyrkende!

Så meget mere kan det da undre, at du vinkede Yasminas høflige og venlige argumentation af.

Ateist må da også undre sig over, at han blev bedt om at holde inde med sine konstante "sunde og trosstyrkende" udfordringer og modsigelser. I øvrigt i debatter, som du med rigtig mange indlæg bidrog til at holde i gang i årevis.

Pludselig fik Ateist besked på, at hans i øvrigt uændrede kontante, men venlige debatstil ikke længere var velset. Debatter, du som Ateists flittige debatpartner og i din egenskab af ordstyrer på JesusNet åbenbart indtil da må have fundet i orden.

Undskyld! Men i debatterne fremstår dine og andre kristnes argumenter for mig at se ofte generelt ulogiske og usammenhængende - som f.eks. her.

Altså ikke blot, når vi debatterer indholdet af jeres religion! Og dette kommer desværre også undertiden til udtryk i jeres af og til lidt mærkelige ordstyrerhenstillinger.

Generelt vil jeg dog sige, at der et højt til oftet på JesusNet! Også for kritik af ordstyrerne.

Jeg håber derfor, at du/I vil opfatte min kritik i den ånd, hvori den er givet og forholde dig/jer til budskabet - i relation til udtrykket: "Dræb ikke budbringeren"

Til toppen 
#57782 - 22/01/2006 09:28 Re: En kristen startede debatten om Islam!
Anonym
Anonym

Citat:
Men når en kvindelig muslim, der må formodes at kende Islam godt, så deltager i debatten - så bliver hun vinket af.

Jeg tror der er en væsentlig pointe du måske har overset? Ved gennemlæsning af de ret få indlæg hun skrev, fremgår det ganske tydeligt af et par stykker, at hun slet ikke var interesseret i kristendommen, men kun i at missionere Islam.

Og så er vi jo ligesom kommet lidt uden for rammerne af formålet med JesusNet. Hun fik jo også en henvisning til religion.dk der er et multireligiøst forum.

Så jeg synes ikke din kritik her er helt berettiget. Men det skyldes jo nok at du havde overset ovennævnte pointe, der jo ikke er helt uvæsentlig i denne forbindelse.

Til toppen 
#57783 - 22/01/2006 09:42 Re: En kristen startede debatten om Islam!
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Evolutionisten: Men når en kvindelig muslim, der må formodes at kende Islam godt, så deltager i debatten - så bliver hun vinket af.

Eskild: Jeg tror der er en væsentlig pointe du måske har overset? Ved gennemlæsning af de ret få indlæg hun skrev, fremgår det ganske tydeligt af et par stykker, at hun slet ikke var interesseret i kristendommen, men kun i at missionere Islam.

Og så er vi jo ligesom kommet lidt uden for rammerne af formålet med JesusNet. Hun fik jo også en henvisning til religion.dk der er et multireligiøst forum.

Så jeg synes ikke din kritik her er helt berettiget. Men det skyldes jo nok at du havde overset ovennævnte pointe, der jo ikke er helt uvæsentlig i denne forbindelse.

Hvis du læser muslimen Shakirs indlæg, kan du næppe finde nogen forskel i så henseende. Prøv at tage en søgning på brugernavnet "Shakir".

Så vil du finde mange indlæg, ja lange debatter, hvor Shakir missionerer for, at Islams forståelse af Jesus er den rigtige og kristendommens er den forkerte.

Yasmina og Shakir er altså ikke blevet behandlet ens af Kristina, der er ordstyrer - men i øvrigt ikke på det forum, hvor hun postede sin henstilling til Yasmina.

Til toppen 
#57784 - 22/01/2006 09:58 Re: En kristen startede debatten om Islam!
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Kære Evo.!

Sagen med Shakir ligger et stykke tilbage, og vi havde præcis den debat i ordstyrergruppen om, hvorvidt mission fra andre steder kunne accepteres eller ej. Derfor fik Shakir meget lang snor! Et pænt stykke tid efter blev der tilføjet stykket med mission til brugsbetingelserne for Café Thomas.

Jeg mener derfor ikke, at du med rette kan sammenligne Shakirs og Yasminas situation.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#57785 - 22/01/2006 09:58 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: Jeg ser derimod ingen risiko for, at hverken muslimsk eller ateistisk argumentation skulle kunne flytte kristne bort fra deres kristne tro. Vi har kun godt af at blive udfordret og modsagt - det er sundt og trosstyrkende!

Hvorledes forestiller du dig, at muslimer skal kunne diskutere den kristne tro, hvis ikke de må nævne og beskrive Islam og hvordan kristendommen ser ud fra et muslimsk synspunkt.

Hvordan skal muslimer så kunne "gøre jer godt" ved at udfordre og modsige jer?

Til toppen 
#57786 - 22/01/2006 10:20 Re: En kristen startede debatten om Islam! [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Citat:
Nardus: Sagen med Shakir ligger et stykke tilbage, og vi havde præcis den debat i ordstyrergruppen om, hvorvidt mission fra andre steder kunne accepteres eller ej. Derfor fik Shakir meget lang snor! Et pænt stykke tid efter blev der tilføjet stykket med mission til brugsbetingelserne for Café Thomas.
Jeg mener derfor ikke, at du med rette kan sammenligne Shakirs og Yasminas situation.

Tak for oplysningen.

Jeg var ikke klar over, at ordstyrergruppen har ændret reglerne på det punkt - hvilket jeg i øvrigt finder beklageligt, idet I jo derved afskærer enhver debat om religiøse spørgsmål med det stigende antal muslimer i Danmark.

For som en tidligere fransk telefondirektør sagde i en reklame: "Samtale fremmer forståelsen".

Jeg mener, at I ved reelt at udelukke muslimer fra samtalen dermed signalerer, at I ønsker at lukke jeres tro inde og beskytte den mod kontakt med andres tro - eller andres mangel på tro, jævnfør jeres henstilling til Ateist for nogen tid siden.

Jeg mener i øvrigt ikke det beskytter jeres tro. Som det fremgår af hovedparten af debatterne, kan man udmærket angribe jeres tro ved alene at diskutere kristendom.

Og havde Yasmina og Shakir skjult, at de var muslimer, kunne de såmænd have skrevet stort set de samme indvendinger uden at komme i konflikt med jeres tilføjelse til brugsbetingelserne for Café Thomas.

De kunne sågar have argumenteret med, at en anden religion - Islam! - med baggrund i de samme skrifter mener, at Jesus ikke var Guds søn. Altså en skjult missionering - i stedet for den åbne missionering, som I forsøger at holde ude.

Og I hverken kan eller vil vel forhindre, at kristne - som f.eks. Malli - starter en debattråd med titlen Islam/Kristendom. Det kan da kun opfattes som en invitation til at diskutere de to religioner overfor hinanden.

Til toppen 
#57787 - 22/01/2006 10:21 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Kære Evo.!

Her på JesusNet lægger vi op til dialog om den kristne tro. Kristina åbnede for denne, men når man så får følgende besked tilbage: jeg har Islam.. men hvis der er nogen af jer som kunne være interesseret i Islam, så kan i sige til hvis i har lyst til at vide mere..", hvordan kan dialogen så fortsætte på de betingelser, der er opsat for Café Thomas?

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#57788 - 22/01/2006 10:29 Re: En kristen startede debatten om Islam!
Nardus
GlobalModerator
Bruger

JesusNet udelukker ikke muslimer fra debatten, men når debatten udelukkende handler om Islam med det eneste formål for øje at ovende folk til Islam, så er det ikke en debat, der hører hjemme på JesusNet. Det kan foregå på religion.dk eller andre lignende steder.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#57789 - 22/01/2006 10:36 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Citat:
Kære Evo.!

Nardus: Her på JesusNet lægger vi op til dialog om den kristne tro. Kristina åbnede for denne, men når man så får følgende besked tilbage: jeg har Islam.. men hvis der er nogen af jer som kunne være interesseret i Islam, så kan i sige til hvis i har lyst til at vide mere..", hvordan kan dialogen så fortsætte på de betingelser, der er opsat for Café Thomas?

Som omtalt i dette indlæg, er det vist mere kompliceret som så at undgå at "reklamere" for Islam på JesusNet, når de kristne selv starter tråde med titlen Islam/Kristendom. Så virker det underligt lukket, hvis muslimer ikke har lov til at give deres besyv med!

Til toppen 
#57790 - 22/01/2006 10:43 Re: En kristen startede debatten om Islam! [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Citat:
Nardus: JesusNet udelukker ikke muslimer fra debatten, men når debatten udelukkende handler om Islam med det eneste formål for øje at ovende folk til Islam, så er det ikke en debat, der hører hjemme på JesusNet. Det kan foregå på religion.dk eller andre lignende steder.

Der skal mindst to til en debat, så hvis kristne vil debattere deres tro med muslimer, kan debatten aldrig komme til at handle udelukkende om Islam.

Og bortset fra det, så afskærer JesusNet sig jo fra en oplagt mulighed for at nå muslimerne med den missionering for kristendommen, som I vel er forpligtet til, gennem livlige og interessante debatter.

Så med mindre I regner med, at den muslimske missionering er mere effektiv end jeres egen missionering, så synes jeg ikke, der er meget ræsson i at udelukke muslimer fra at fortælle om Islam som alternativ til kristendommen her på JesusNet.

Til toppen 
#57791 - 22/01/2006 11:37 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Men den debat går på forskelle/ligheder mellem Islam og Kristendom såvidt jeg har forstået.

Muslimer må gerne give deres besyv med, men en fastlåst stilling uden ønske om et forsøg på forståelse af kristendom mener jeg ikke hører hjemme her. Der findes andre steder, hvor dette kan diskuteres.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#57792 - 22/01/2006 12:22 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Citat:
Nardus: Men den debat går på forskelle/ligheder mellem Islam og Kristendom såvidt jeg har forstået.
Muslimer må gerne give deres besyv med, men en fastlåst stilling uden ønske om et forsøg på forståelse af kristendom mener jeg ikke hører hjemme her. Der findes andre steder, hvor dette kan diskuteres.

Jeg føler mig rimelig sikker på, at kristendommen ikke kan være sand på grund af, at den ikke hænger logisk sammen. Hvilket du måske vil opfatte som en "fastlåst stilling".

Men når jeg alligevel ind imellem fristes til at diskutere kristendommen kontra min logiske tænkning, så er der i hvert fald et element af nysgerrighed i det - og et grundlæggende ønske om, at forstå den kristendom, som har overbevist dig og andre.

Så helt fastlåst synes jeg ikke, at jeg er.

Og mon ikke muslimerne har det på samme måde, uanset hvor overbeviste, de er om rigtigheden af deres tro. I øvrigt hænder det jo faktisk, at muslimer konverterer til kristendommen.

Derfor forstår jeg ikke, hvordan du og den øvrige ordstyrergruppe kan vurdere, hvorvidt debattører "er uden ønske om forståelse af kristendom" .

Hvis man var totalt blottet for ønske at forstå kristendom, så beskæftigede man sig jo næppe med den!

Til toppen 
#57793 - 22/01/2006 12:50 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
Citat:
Derfor forstår jeg ikke, hvordan du og den øvrige ordstyrergruppe kan vurdere, hvorvidt debattører er uden ønske om forståelse af kristendom.

Vi vurderer jo heller ikke, vi gætter os ikke frem, vi spørger bare høfligt, og når vi får nej, så må vi tage det for pålydende og henvise til andre debatfora.
Citat:
Hvis man var totalt blottet for ønske at forstå kristendom, så beskæftigede man sig jo næppe med den!

Lige præcis, og det er også derfor at du og mange andre ikke-kristne er velkomne her:
I kommer med spørgsmål til vores tro, og masser af kritik.
Fair nok.

Men når et menneske med en for os fremmed religion ikke er interesseret i at forstå kristendommen, og ikke vil høre nærmere - så er der ikke mulighed for en dialog.

Vi ønsker nemlig principielt ikke at kritisere eller modsige andres religioner.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57794 - 10/10/2006 17:09 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik?
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
nu har jeg ikke oplevet ateister og andre herinde, så det kan jeg ikke udtale mig om... MEN nu har jeg læst den debat som du omtaler...

Jeg er lidt splittet for på den ene side synes jeg det er fedt, at tale med folk fra andre relgioner, for på den måde lærer man mere om sin relgion.. Ved at tale om den...

Men det kan godt forståes lidt som om Yasmina ikke vil lære noget, men bare vil fortælle at det ikke giver mening og at hun har Islam og vi er velkomne til at spørge hende hvis vi vil lære mere...

Jeg kender mange muslimer og de siger alle det med at Bibelen ikke længere er Guds ord, da den er blevet "lavet om".. Men jo det er stadig Guds ord!

Nu bevæger jeg mig lige ud over kanten og så må folk rette mig hvis jeg tager fejl! tak

Det gamle testamente var hos jøderne.. Jesus var jøde, men han fandt nogle af de ting der stod skrevet for krigerisk så at sige.. Han synes der manglede næstekærlighed Derfor brød han ud med den kristne sekt (som det var dengang, nu er det jo en relgion) og så opstod det nye testamente...

Idet at Jesus er Gud på jord, så er det jo stadig Guds ord.. Gud kunne ikke komme i kontakt til mennesket da han jo ikke er lavet af kød og blod som os.. Derfor sendte han sig selv via Jesus... DERFOR er Jesus Guds søn OG Herren selv!

Bær over med mig hvis jeg har skrevet fejl, og ret mig endelig, jeg er ikke så garvet

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#57795 - 10/10/2006 17:18 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Hej Carrie..

Citat:
Det gamle testamente var hos jøderne..

Hmm.. En udtalelse der bekræfter mine formodninger om, at kristne egentlig bare prøver at stjæle vores Skrifter fra os og lave dem om, så de passer til deres tro..

Anyway, du tager fejl.. Det "gamle testamente" er udelukkende en kristen fejloversættelse af et udvalg af jødiske Skrifter.. Vi har ikke noget "gammelt testamente"..

Citat:
Jesus var jøde

Nja.. Man kan jo spørge sig selv, om han overhovedet eksisterede .. At udråbe sig som værende Herren selv, er en af de få ting der koster dig din "jødedom" (du frasiger dig Torah), men nu har Jesus jo aldrig selv sagt at han var gud.. Det er noget kristne har tillagt ham..

Citat:
men han fandt nogle af de ting der stod skrevet for krigerisk så at sige.. Han synes der manglede næstekærlighed

Ja, han har vel ikke kunnet sin Torah godt nok, siden han har set den som desideret krigerisk og manglende næstekærlighed..

Citat:
Derfor brød han ud med den kristne sekt (som det var dengang, nu er det jo en relgion) og så opstod det nye testamente...

Der er jeg enig med dig.. En flok uuddannede jøder og hedninge fandt sammen, lavede en religiøs sekt styret af den hellenistiske Paulus og opfandt senere nogle "skrifter" der skulle udgøre rygraden i den nye religion.. Godt set

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57796 - 10/10/2006 17:29 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
Carrie
Bruger

hmm det er jeg slet ikke enig i... han udnævnte jo som sådan ikke sig selv.. Og ja du kan da sagtens diskutere om han overhovedet har eksisteret :P

Og det første du skriver, det er jo noget DU tror Vi tror jo noget andet, så det kan jo altid diskuteres

Jo Jesus har selv sagt at han er Herren! Jeg kan ikke lige give dig der hvor det nøjagtig står, men det ved jeg der er andre der kan, jeg har læst det op til flere gange idag

Grunden til det var en sekt var fordi der ikke var så mange tilhængere til at starte med... Hvilket ligesom GIVER sig selv!

Men det er som du siger, en flok hedninge der lige strikkede en lille sekt sammen, så siger jeg da bare RESPEKT for at det er verdens største relgion idag :P

Til toppen 
#57797 - 10/10/2006 17:32 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
Carrie
Bruger

Fandt det

Joh. 10,38:

Faderen er i mig og jeg i Faderen.

Der kan du se han selv siger det

Til toppen 
#57798 - 10/10/2006 18:16 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Carrie,

Citat:
Faderen er i mig og jeg i Faderen.

Læg grundigt mærke til ordet "i".

I bibelsk forstand er det også muligt at leve "i" Jesus, uden at være Jesus. Så hvorfor skulle det gælde for dette lille "i", at det betyder "lig med"?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#57799 - 10/10/2006 18:46 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Claus Due]
Carrie
Bruger

og så beder jeg dig lægge mærke til det sidste "og jeg er Faderen"

det er skam enkelt nok at forklare synes jeg.. Jesus er i Faderen fordi Gud har sendt en del af sig selv på jorden JESUS.. Derfor er han i ham.. men idet det er en del af Ham selv, er de uadskillelige, og dermed den samme...

Ændret af Carrie (10/10/2006 18:47)

Til toppen 
#57800 - 10/10/2006 19:01 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Carrie..

Han siger ikke: "Jeg er Faderen", men "Jeg er i Faderen"..

Jeg er enig med Claus om, at det også kan tolkes til, at han mener, at han gør Faderens vilje..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57801 - 10/10/2006 19:06 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Claus Due
Bruger

Hej Carrie,

Jeg er overbevist om, at du har læst stykket lidt for hurtigt - eller blot forkert. Der står, som KBA også påpeger, ikke noget om at Jesus "er faderen" - han "er i faderen".

Citat:
det er skam enkelt nok at forklare synes jeg.. Jesus er i Faderen fordi Gud har sendt en del af sig selv på jorden JESUS.. Derfor er han i ham.. men idet det er en del af Ham selv, er de uadskillelige, og dermed den samme...

Beklager - jeg forstår simpelthen ikke, hvad du skriver her. Det er sort snak, at man kan være både i, en del af, og lig med noget. Det er ukorrekt tænkning så det basker. Jeg er hægtet af...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#57802 - 10/10/2006 19:10 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Carrie..

Kan jeg ikke få dig til at citere det, du lægger kommentar til?? Ellers er det svært at se, hvad du kommenterer..

Jeg kan heller ikke rigtig finde ud af hvad du mener med:

Citat:
hmm det er jeg slet ikke enig i... han udnævnte jo som sådan ikke sig selv..

Jeg sagde jo netop, at han ikke udnævner sig selv til at være Herren selv.. Det er noget kristne tillægger ham..

Citat:
Og det første du skriver, det er jo noget DU tror Vi tror jo noget andet, så det kan jo altid diskuteres

Hvilket er det du mener jeg "tror"??

Er det:

Citat:
Hmm.. En udtalelse der bekræfter mine formodninger om, at kristne egentlig bare prøver at stjæle vores Skrifter fra os og lave dem om, så de passer til deres tro..

eller:

Citat:
Anyway, du tager fejl.. Det "gamle testamente" er udelukkende en kristen fejloversættelse af et udvalg af jødiske Skrifter.. Vi har ikke noget "gammelt testamente"..

??

Citat:
Jo Jesus har selv sagt at han er Herren!

Du starter med at skrive, at han ikke har sagt det(!?)

Udover det, så nej.. Det henviste sted kan tolkes derhen af, men bør man ikke holde det op imod de steder, hvor han reelt afviser at være Herren selv?? Markus 10,18 og Lukas 18,19.. Udover det, så giver sammenhængen i de udtalelser Jesus har, hvor han nævner sig selv og Faderen, ikke nogen anledning til at mene, at Jesus ser sig selv som Herren, men mere at han ser sig som værende ét individ og Herren et andet "individ"..

Citat:
Grunden til det var en sekt var fordi der ikke var så mange tilhængere til at starte med... Hvilket ligesom GIVER sig selv!

Ja da.. Før de mødte Paulus og blev overtalt af hans hellenistiske principper og ønsker om at brede deres idéer til hedninge, var der jo ingen der købte den.. Jøderne var og er jo heldigvis for veluddannede og kendte deres Skrifter godt nok til at vide, at det hele bare er en røver..

Citat:
Men det er som du siger, en flok hedninge der lige strikkede en lille sekt sammen, så siger jeg da bare RESPEKT for at det er verdens største relgion idag :P

Jeg ved ikke hvor meget respekt jeg ville give det.. Folk vil bare narres.. Bare se fænomener som pyramidespil.. Albanien gik nedenom og hjem pga det fænomen..

Men du mener altså, at det er antallet der bekræftiger sandhedsværdien af en religion??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57803 - 10/10/2006 21:46 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
Carrie
Bruger

Citat:

Hej Carrie..

Kan jeg ikke få dig til at citere det, du lægger kommentar til?? Ellers er det svært at se, hvad du kommenterer..

Jeg kan prøve hehe ... Ved ik helt hvordan man gør...

Det jeg mente med han ikke som sådan udnævnte sig selv er: Du skriver som om Jesus er en mand og Gud er Gud og de er adskilt, og i DET mener jeg at Jesus IKKE var en mand der lige udnævnte sig selv til Gud...

Det var Gud der sendte sig selv via Jesus til mennesket og sagde: Herren er i mig, og jeg er Herren!

Citat:
Hvilket er det du mener jeg "tror"??

Det jeg mener DU tror som kan diskuteres er, at det gamle testamente er en fejloversættelse...

Citat:
Du starter med at skrive, at han ikke har sagt det(!?)

Undskyld så udtrykte jeg mig forkert. det var ik det jeg mente.. har forklaret længere oppe...

Citat:
Ja da.. Før de mødte Paulus og blev overtalt af hans hellenistiske principper og ønsker om at brede deres idéer til hedninge, var der jo ingen der købte den.. Jøderne var og er jo heldigvis for veluddannede og kendte deres Skrifter godt nok til at vide, at det hele bare er en røver..

Det er jo godt for dem

Citat:
Men du mener altså, at det er antallet der bekræftiger sandhedsværdien af en religion??

BESTEMT ikke... Blot at det først blev kaldt en relgion senere da der var flere tilhængere, det er jo ikke min skyld, hehe...

Ærlig talt er jeg SLET ikke "klog" nok i alt dette endnu, til at debattere med dig Og det må du endelig ikke blive støt/sur over, da det jo var dig der henvendte dig til mig og ikke omvendt

Men når jeg bliver klog skal jeg nok komme og storme dig.. *ss*

Til toppen 
#57804 - 10/10/2006 21:50 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Claus Due]
Carrie
Bruger

Det er overhovedet ikke sort snak Måske for dig, men så er det jo blot fordi du ikke forstår det...

Gud er ikke lavet af det samme som os... Han er ikke af kød og blod... Derfor kunne Han ikke komme til os mennesker.. Han kunne ikke stå overfor os og tale med os...

DERFOR sendte han sig selv VIA Jesus... Jesus var af det samme som du og jeg! Vores bror! Forstår du hvad jeg siger nu???

Jesus kunne tale til os, rører ved os og ikke mindst VI kunne SE ham! Forstår du???

Ellers opgiver jeg.. haha...

Til toppen 
#57805 - 10/10/2006 21:53 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
Carrie
Bruger

ja jeg skrev forkert, men jeg prøvede at ændre det, men det kunne jeg ikke *sry*

Men skal alt være skåret ud i pap og være fuldstændig soleklart foran næsen på Jer før i kan tro på det??

For sådan har jeg det ikke!

Til toppen 
#57806 - 10/10/2006 22:14 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Claus Due
Bruger

Hej Carrie,

Jeg forstår det stadig ikke. Hvis Gud ikke er af kød og blod, som du siger, så kan Jesus jo ikke være Gud, hvis han samtidig skal være af kød og blod.

Du har netop udelukket, at Gud er kød og blod, og så fortsætter du til at kalde et væsen af kød og blod for Gud.

Citat:
Jesus kunne tale til os, rører ved os og ikke mindst VI kunne SE ham! Forstår du???

Du har jo lige sagt, at vi ikke kan se Gud - men vi kan godt se Jesus. Ergo kan Jesus ikke være Gud. Hvis Jesus er Gud og vi kan se Jesus, så kan vi se Gud - og det mener du jo ikke vi kan.

Tilgiv mig... jeg leger papegøje med dig. Diskussionen om treenighed er meget gammel, og konklusionen er, at den ikke er logisk (= ikke følger korrekt tænkning) og derfor ikke kan kommunikeres korrekt ved at bruge det logiske begreb "lig med". Det betyder simpelthen ikke det, I kristne forsøger at kommunikere med begrebet treenighed.

Citat:
Gud er ikke lavet af det samme som os... Han er ikke af kød og blod... Derfor kunne Han ikke komme til os mennesker.. Han kunne ikke stå overfor os og tale med os...

Hvilken Gud snakker vi nu om? For det kan da ikke være den samme som i 1. mosebog rask væk kommunikerer med mennesket i paradisets have. Eller Gud der viser sig for Abraham i 1 Mos 12:7. Eller Gud der viser sig for Abram i 1 Mos 17:1. Eller Gud der viser sig for Abimelek i 1 Mos 26:2. Eller Gud der viser sig for Isak i 1 Mos 26:24. Eller Gud der viser sig for Moses og Josva i 5 Mos 31:15. Eller Gud der viser sig for Gideon i Dom 6:12. Eller Gud der viser sig for Salomo i 1 Kong 5:3 og igen i 1 Kong 9:2.

Eller Gud der viser sig for hele Isreals slægt på jævnlig basis ifølge Jer 31:3.

Men der er nu også en del der taler for, at Gud i GT overhovedet ikke er den samme som Gud i NT. KBA kan nok følge mig der. Men kan du?

Til toppen 
#57807 - 10/10/2006 22:48 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Carrie,

velkommen med i klub jesusnet Cool at læse om din nysgerrighed omkring troen på Jesus og din iver for at snakke med folk herinde! Man kan finde ud af en del ved at snakke med folk herinde, men tag ikke alting for gode varer på forummet. Lad din Bibel og din kirke være din rettesnor i livet med Gud!

Citat:
Det gamle testamente var hos jøderne.. Jesus var jøde, men han fandt nogle af de ting der stod skrevet for krigerisk så at sige.. Han synes der manglede næstekærlighed Derfor brød han ud med den kristne sekt (som det var dengang, nu er det jo en relgion) og så opstod det nye testamente...

Jeg genkender ikke meget af dette fra min Bibel, eller måske misforstår jeg dig?

Jesus kom for at opfylde det gamle testamente, som er proppet til kanten af Kristusprofetier (profetier om Kristus (som i Jesus Kristus ), de første udtalt 2000år før Jesu fødsel (!!) GT virker tit klart krigerisk set fra os moderne menneskers synsvinkel, men den røde tråd i GT såvel som det nye testamente er Kristus og frelsen hos denne. Det kan du fx læse om her: Opfylder Jesus nogle af profetierne i det gamle testamente?

Så Jesus afskriver ikke det gamle testamente på nogen måde, men opfylder det da han var den Kristus GT tegner et næsten perfekt billede af vha profetierne. Forestil dig det gamle testamente som et maleri hvor alt er malet færdigt: himmel, baggrund mm dog, det eneste der mangler er personen i centrum. Her har GT blot et omrids som Jesus så træder ind i og fuldender i det nye testamente. (jf igen den artikel jeg henviser til.)

Det nye testamentes evangelier er skrevet af de kristne efter Jesu død for at hans ord kunne viderbringes til opbyggelse af de forskellige kristne menigheder rundt omkring på den tid. MEN ALLERVIGTIGST, det nye testamente er blevet nedfældet fordi det var Guds vilje at vi i dag skal kunne læse om evangeliet om Hans søns død for vores synder! Det er mennesker som har skrevet NT ja, men med Guds hellige ånd (Helligånden/"Talsmanden" som Jesus kalder ham) som inspirator, det er derfor vi kalder Bibelen (også GT) for Guds inspirerede ord.

Citat:
Gud kunne ikke komme i kontakt til mennesket da han jo ikke er lavet af kød og blod som os.. Derfor sendte han sig selv via Jesus... DERFOR er Jesus Guds søn OG Herren selv!

Gud kan snildt komme i kontakt med os mennesker, jf diverse profeter op igennem hele historien. Sandt vi kan ikke se Gud i hans herlighed da vi er syndere, det syn må vi gemme til vi er "på den yderste dag" som det hedder sig, skal stå syndfrie og se Guds som han er. Men at Jesus kom til jord var ikke fra Gud pga praktiske årsager, det var et led i Hans frelsesplan for menneske, udtænkt før frelse overhovedet var påkrævet (før verdens begyndelse, før syndefaldet). Gud fader sender sin søn som et offer for at rydde synden i verden af vejen, Gud selv tager den straf som skulle have ramt mennesket, i et "retfærdigt bytte": Mennesket tager Jesu retfærdighed, Jesus tager menneskets synd.

Det har taget mig 24 års kontakt med kristendommen at stykke noget af denne viden sammen, så lad dig ikke overmande hvis det at begive sig på rejse ind i forståelse af kristendom virker uoverskueligt. At du ønsker at lære Jesus at kende er ikke noget du selv har fundet på, det er en lyst Gud har lagt i dit hjerte. Jeg håber du må finde Sandheden i din søgen

mvh simon

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57808 - 10/10/2006 23:09 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Altså Claus! - - du véd det da godt, ik' ?

Efter så lang tid her i caféen, så véd du da helt sikkert, at Jesus ifølge kristen tro er sand Gud, og som sådan usynlig for os.
Og at han er sandt menneske, og som sådan synlig, følelig, hørlig ...

Kristen tro forudsætter underet, som ikke følger
rationel menneskelogik. Så ville det ikke være et under!

Sproget vil altid vil være utilstrækkeligt, men det er det eneste redskab vi har her i debatten - - så hvorfor kløve ord?
Så bliver kommunikationen bare endnu vanskeligere, end den er i forvejen!
Citat:
Men der er nu også en del der taler for, at Gud i GT overhovedet ikke er den samme som Gud i NT.

Det mener du jo heller ikke, vel?
Du tror ikke, at der er tale om forskellige guder i NT og GT, da du jo slet ikke tror på Gud!

Og som bekendt: Kristendommen er en monoteistisk religion, hvilket vil sige, at vi tror på én sand Gud fra evighed til evighed!
Og kristne tror, at det er sandt, hvad der står om Gud i Bibelen!
Husk det nu!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57809 - 10/10/2006 23:31 Hvem er hvem? [Re: Carrie]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Carrie

Du taler om at Jesus og Herren er den samme...

Emnet er debatteret adskillige gange på JN og vi vil nok fortsat støde på kristne, som er ovrbevist om at det forholder sig sådan.

I det følgende prøver du vist at forsvare, at Jesus skulle have ment: "og jeg er Faderen".
Citat:

Du mener altså, at det er i orden at bytte et i ud med et er, ud fra en idé om, at de er den samme. Eller er det sådan, at du ud fra teksten hos Johannes, udleder denne enhed, Joh 10, 38:
    Men gør jeg dem, så tro gerningerne, selv om I ikke vil tro mig, for at I kan fatte og forstå, at Faderen er i mig og jeg i Faderen

Altså; er det dette, som får dig til at sige, at han er Faderen, eller er det dogmatisk.

Jeg kunne tænke mig at høre; hvor totalt opfatter du dette, i og er?

Hvordan læser du Joh 17, 21-23:
    at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, ...

Mener du at man kan foretage samme bytte, fra i til er, i denne tekst?

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
&#1506;&#1489;&#1491; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492;

Til toppen 
#57810 - 10/10/2006 23:36 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
Carrie
Bruger

Citat:
Jeg genkender ikke meget af dette fra min Bibel, eller måske misforstår jeg dig?

Jeg ved ikke om du misforstår mig :P Det er min søsters ord... Hun er ved at uddanne sig til præst...

Citat:
Gud kan snildt komme i kontakt med os mennesker, jf diverse profeter op igennem hele historien. Sandt vi kan ikke se Gud

Det var også det jeg skrev At han ikke kunne komme DIREKTE til os mennesker... Og det var jo ikke kun dem der allerede troede han skulle til.. Det var jo også dem der endnu ikke havde fundet troen... Og de kunne jo ikke bruge det til noget, at man sagtens kan komme til Gud uden at SE ham...

De skulle jo altså bruge nogle lidt stærkere beviser: JESUS!

/Carrie

Til toppen 
#57811 - 10/10/2006 23:36 Hvad der står om Gud i Bibelen .. [Re: SimonKL]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Simon, tak for det!!!

Jeg var lige ved at lægge an til at skrive et indlæg med samme indhold, men nu har du jo skrevet det - herligt
- og så vil jeg for en gangs skyld gå til køjs i fornuftig tid!

God nat, allesammen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57812 - 10/10/2006 23:39 Re: Hvem er hvem? [Re: Vandrer]
Carrie
Bruger

øhh.. Jeg skrev for læææænge siden at jeg skrev FORKERT Prøvede at rette det men det kunne jeg ikke

/Carrie

Til toppen 
#57813 - 10/10/2006 23:43 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Claus Due]
Carrie
Bruger

Citat:
Du har jo lige sagt, at vi ikke kan se Gud - men vi kan godt se Jesus. Ergo kan Jesus ikke være Gud. Hvis Jesus er Gud og vi kan se Jesus, så kan vi se Gud - og det mener du jo ikke vi kan.

Jesus er en del af Gud... Gud har sendt sig selv på jorden.. I en krop

En anden ting... Det tog mig også lige lidt tid at fatte den med treenigheden.. Synes det virkede MEGET ulogisk i starten

Til toppen 
#57814 - 10/10/2006 23:47 Re: Hvem er hvem? [Re: Carrie]
Vandrer
Bruger

Kære Carrie

Ja, du må undskylde at jeg er så længe om at få skrevet færdigt, at det nærmest er blevet uaktuelt.

Men sig mig lige, mener du stadig; de er en og samme; og i så fald; hvor siger Jesus dét?

Pax & Bonum

Vandrer

Til toppen 
#57815 - 11/10/2006 00:03 Re: Hvem er hvem? [Re: Vandrer]
Carrie
Bruger

hehe det er så iorden..

Ja Gud og Jesus er en del af treenigheden.. Dermed er de lige store, lige mægtige og lige værdige.. Dermed det samme...

Man kan jo på en måde godt sige at der er tre "ting"... Faderen, Sønnen og Helligånden..

Men hver enkelt er bare en anden side/del af Gud... Så derfor ja er det den samme

Til toppen 
#57816 - 11/10/2006 00:28 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Carrie..

Citat:
a jeg skrev forkert, men jeg prøvede at ændre det, men det kunne jeg ikke *sry*

Alt forladt..

Citat:
Men skal alt være skåret ud i pap og være fuldstændig soleklart foran næsen på Jer før i kan tro på det??

Nej, alt skal ikke være skåret ud i pap og soleklart, men det skal give mening, være logisk og ikke selvmodsigende..

Menok, du mangler nok noget baggrundsviden, når du står i debatten med Claus og jeg (og senere hen CloudHands, når/hvis han kommer forbi)..

Claus har været herinde en del år og kender udemærket de kristne dogmer.. Som han jo også har gjort klart et andet sted..

Hvad mig selv angår, så er jeg tidligere kristen.. Jeg gider ikke fremhæve mig selv som noget specielt, men jeg er blevet opfordret til både at deltage i bibelskole, blevet sammenlignet med Paulus (skrev en del) og blevet opfordret til at skrive en bog.. Bogen kommer nok en dag, men så bliver det de kristne "profetier" behandlet af en jøde.. Jeg har sidenhen valgt at fratræde den kristne tro og har fundet mine rødder (har jødisk blod i årene), og er nu igang med en konvertering..

Alt dette kun sagt for at undgå alle de velmende billeder og gode råd, man altid får fra nyankomne herinde.. Jeg har set "lyset", haft "helligåndens gave", talt i "tunger", set "dæmoner" blive drevet ud og hvad der ellers hører til den kristne tro..

Hvad angår treenigheds-dogmet, så er det en selvmodsigende formulering, der hverken har hold i TaNaCh eller den kristne bibel.. Du kunne lige så godt finde en rød bil og sige at den er blå, da rød og blå alligevel begge to bare er farver..

Citat:
For sådan har jeg det ikke!

Et spørgsmål.. Hvorfor tror du, at det lige blev en "treenig" gud og ikke en "toenig" eller "fireenig" gud??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57817 - 11/10/2006 00:38 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Carrie..

Citat:
Jeg kan prøve hehe ... Ved ik helt hvordan man gør...

Det er helt ok, man kan ikke forlange mere af folk end at de prøver.. Ser dog ud som om du fik fat på det..

Citat:
Det var Gud der sendte sig selv via Jesus til mennesket og sagde: Herren er i mig, og jeg er Herren!

Og hvor finder du det i den kristne bibel??

Citat:
Det jeg mener DU tror som kan diskuteres er, at det gamle testamente er en fejloversættelse...

Nej, det er faktisk noget jeg ved.. Jeg kan da heldigvis læse en god bunke hebraisk, så jeg kan se med egne øjne, at der er ting der ikke er oversat rigtigt..

Tag Esajas 53,5.. Hvorfor oversætte "m'hrolel" med "gennembore" når det ikke betyder det?? Eller Salme 22,7.. "Ca'ari", betyder det "som en løve" eller gennembore"?? og hvis det betyder "gennembore" hvorfor er det så oversat "som en løve" alle andre steder i den kristne bibel??
Hvad med Esajas 7,14 og "almah".. "Ung kvinde" eller "Jomfru" (nej, det er ikke det samme.. "Jomfru" hedder "b'tulah" på hebraisk)??

Skal jeg blive ved??

Citat:
Undskyld så udtrykte jeg mig forkert. det var ik det jeg mente.. har forklaret længere oppe...

Det er iorden, jeg fik den anden gang..

Citat:
Det er jo godt for dem

Helt enig.. Havde jøderne købt den dengang, var det farvel til den Kommende Verden.. Så havde de gjort sig skyldige i afgudsdyrkelse..

Citat:
BESTEMT ikke... Blot at det først blev kaldt en relgion senere da der var flere tilhængere, det er jo ikke min skyld, hehe...

Hvordan definerer du begrebet "religion"?? Mener du, at druserne er en sekterisk gruppe eller en religiøs gruppe??

Citat:
Ærlig talt er jeg SLET ikke "klog" nok i alt dette endnu, til at debattere med dig

"Vidende" på området er nok et bedre udtryk.. Jeg mener ikke, at der er nogen der er for "dumme" til at debattere med mig, tværtimod.. Men det er klart, at når man, som jeg, bruger nogle timer dagligt på emnet, så ved man mere end gennemsnittet.. Nørder ved bare mere om deres stof..
Men jo, du er klog nok, det skal du ikke være bange for.. Viden kommer hen af vejen..

Citat:
Og det må du endelig ikke blive støt/sur over, da det jo var dig der henvendte dig til mig og ikke omvendt

Der er jo ikke noget personligt i det, så no offence taken..

Citat:
Men når jeg bliver klog skal jeg nok komme og storme dig..

Held og lykke

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57818 - 11/10/2006 01:09 Den er grøn..! [Re: Kefas Ben-Adam]
Vandrer
Bruger

Kære Kefas Ben-Adam

Ja, jeg kan ikke lade være med at komme med en kommentar til følgende, som du skrev til Carrie:
Citat:
Du kunne lige så godt finde en rød bil og sige at den er blå, da rød og blå alligevel begge to bare er farver..

Det røde farve er alt dét, som bilen ikke optager selv, derfor synes den rød, men den må vel selv være grøn.

Vandrer

Til toppen 
#57819 - 11/10/2006 01:21 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Kristen tro forudsætter underet, som ikke følger

Men hvorfor tale om det, der ikke lader sig tale om? Er dét ikke om noget et problem for kommunikationen?

Citat:
Det mener du jo heller ikke, vel?
Du tror ikke, at der er tale om forskellige guder i NT og GT, da du jo slet ikke tror på Gud!

Selvfølgelig mener jeg alt, hvad jeg skriver - præcis som jeg skriver det. Jeg kalder både NTs og GTs guder for Gud fordi I selv gør det og jeg debatterer med jer. Jeg kalder også det antikke grækenlands polyteistiske eller de oldnordiske ditto konstruktioner for guder - men jeg tror heller ikke på dem.

Ærligt talt, Kristina, så troede jeg du vidste så meget om mig efterhånden. Der må være noget vi taler forbi hinanden om når du kan skrive sådan. Det er beklageligt at du åbenbart følte du lige måtte deltage med én eller anden kommentar om hvad jeg tror på og ikke tror på og hvad det har af betydning for hvad jeg kan mene om ting.

Hvad får dig til at skrive sådan om hvad jeg kan og ikke kan mene?

Til toppen 
#57820 - 11/10/2006 01:31 Re: Hvem er hvem? [Re: Carrie]
Vandrer
Bruger

Kære Carrie

Men sig mig lige, mener du stadig; de er en og samme; og i så fald; hvor siger Jesus dét?
Citat:
Ja Gud og Jesus er en del af treenigheden.. Dermed er de lige store, lige mægtige og lige værdige.. Dermed det samme...

Man kan jo på en måde godt sige at der er tre "ting"... Faderen, Sønnen og Helligånden..

Men hver enkelt er bare en anden side/del af Gud... Så derfor ja er det den samme

Altså; tager du udgangspunkt i et dogme, for at begrunde at de er den samme, og ikke i noget Jesus selv siger?

Vandrer

Til toppen 
#57821 - 11/10/2006 01:58 hvorfor tale om det..? [Re: Claus Due]
Vandrer
Bruger

Kære Claus

Dette fortjener næsten en tråd for sig:
Citat:
Kristina: Kristen tro forudsætter underet, som ikke følger

Claus: Men hvorfor tale om det, der ikke lader sig tale om? Er dét ikke om noget et problem for kommunikationen?

Jeg synes det er en tilbagevendende problemstilling, der i og for sig, viser en temmelig hovmodig anvendelse af underet og den kristne tro. Her tænker jeg ikke på underet og troen i sig selv, men det menneskesyn, som ligger til grund for, at nogle kristne kan udtale sig på den måde.

Jeg kan følge Claus undren over, at man taler om noget man ikke kan kommunikere, end sige vil holde det for alt for ophøjet til, at rationelle logikere, kan finde hoved og hale i det.

Jeg ville ønske, at kristne mere talte om sin egen tro, end at snakke snakke så meget på vejne af alle mulig andre, som måtte have kristen tro. Det ville være passende at sige; jeg mener at kristen tro forudsætter ...; og hvis det er for besværligt og omstændigt, så bare at modificere sine udsagn i mindre generelle termer.

Pax & Bonum

Vandrer

Til toppen 
#57822 - 11/10/2006 07:51 Re: Den er grøn..! [Re: Vandrer]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Er blade så røde?
Citat:

Det røde farve er alt dét, som bilen ikke optager selv, derfor synes den rød, men den må vel selv være grøn.

Vandrer

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#57823 - 11/10/2006 08:10 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

hej KBA,

Citat:
En flok uuddannede jøder og hedninge fandt sammen, lavede en religiøs sekt styret af den hellenistiske Paulus og opfandt senere nogle "skrifter" der skulle udgøre rygraden i den nye religion.

Allerførst, tænk hvilket forum du skriver i. Det er fair du skriver din mening, men der kommer en del rystede (og måske bøjede) hoveder over sådan et "angreb" her...

Selv ryster jeg mit... Men har dog alligevel et spørgsmål. Hvad mener du når du kalder Paulus for hellenistisk? Med hellenisme i den religiøse betydning af ordet forstår jeg normalt betegnelsen for den tid (groft omkring 300fKr. - 300eKr) hvor der opstod en sammenblanding af græsk, ægyptisk, persisk og romersk kultur og religion.

Man kan vel dårligt kalde den jødekristne Paulus for hellenistisk, når han holdt sig til de jødiske skrifter, der udgør GT, som han kendte og var uddannet i og samtidigt afviste andre guder end den ene kristne Gud. Det læser vi jo altsammen om i Bibelen.

Så det ligner for mig et mærkeligt prædikat at sætte på Paulus. Hvad tanker har du gjort dig omkring dette?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57824 - 11/10/2006 08:28 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon

Citat:
Allerførst, tænk hvilket forum du skriver i. Det er fair du skriver din mening, men der kommer en del rystede (og måske bøjede) hoveder over sådan et "angreb" her...

Bliver du rystet over mit indlæg, efter at havde været igennem en debat med mig ..

Det er skam ikke et angreb, men en konstatering..

Citat:
Selv ryster jeg mit... Men har dog alligevel et spørgsmål. Hvad mener du når du kalder Paulus for hellenistisk? Med hellenisme i den religiøse betydning af ordet forstår jeg normalt betegnelsen for den tid (groft omkring 300fKr. - 300eKr) hvor der opstod en sammenblanding af græsk, ægyptisk, persisk og romersk kultur og religion.

Vi er skam helt enig.. Vi ser det jo også i kristendommen.. Romerne lod den græske mytologi smelte ind i deres religion, det samme ser man med kristendommen, der overtog hedenske mærkedager, som f.eks. solhverv, søndagen mm..
Også hele idéen tanken om "treenigheden" (Mithras, den ægyptiske mytologi mm.), "frelseren" der skal dø og genopstå for at frelse os, samt kampen mellem det gode og det onde (begge zarathustra) og andre ting.. Og så lige brugen af jødedommen som stagesetting..

Citat:
Man kan vel dårligt kalde den jødekristne Paulus for hellenistisk, når han holdt sig til de jødiske skrifter, der udgør GT, som han kendte og var uddannet i og samtidigt afviste andre guder end den ene kristne Gud. Det læser vi jo altsammen om i Bibelen.

Jo, det kan man skam.. Paulus viser ikke nogen jødiske tanker, på trods af at han påstår at han har studeret under Gameliel(?).. Samtidigt kan se på brugen af hans henvisninger til det du kalder "gt", at han ikke brugte den hebraiske, men den græske oversættelse.. Underligt at tænke på, når man brugte hebraisk og ikke græsk blandt farisæerne..
Jeg kan samtidigt heller ikke afvise ebionitterne (kristen gruppe, der blev erklæret som "kættere" af den kristne kirke) og Talmud, der fortæller at Paulus rent faktisk var en græsk vagt, der blev forelsket i en datter til en præst og konverterede, men da han alligevel ikke fik lov til at gifte sig med datteren, forkastede han jødedommen, Torah og omskærelsen og erklærede at han ville modarbejde jødedommen..

Det eneste udsagn vi har om Paulus påståede jødiske baggrund og farisæerisme, er hans egne udtalelser.. Men ud fra hans brug af de græske skrifter (som også er fyldt med fejl), hans måde at sætte sig selv i centrum, andre kilder end nt, kan jeg ikke komme frem til, at han talte sandt.. Jeg er ikke den eneste på dette forum, der er kommet frem til denne konklusion.. Der er også nogen af de kristne meddebatører, der tænker det samme..

Udover det, så er det jo sjovt at lægge mærke til, at kristendommen bygger mere på Paulus tanker og idéer end Jesus.. På trods af, at han aldrig har mødt Jesus ansigt til ansigt..

I vælger at tro ham på hans ord, jeg vælger at forholde mig til hvad jeg ved..

Til det kan jeg da også tilføje, at der er mange interessante tanker i den ny Paulus-forskning.. Læs eventuelt Sanders tanker om Paulus, som en missionær der udviklede sin teologi hen af vejen, alt afhængigt af hvad situationen bød ham..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57825 - 11/10/2006 08:31 Re: Den er grøn..! [Re: Vandrer]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Torben

Citat:

Ja, undskyld.. Det kan jeg jo godt se nu .. Så nu har vi råd, blå og grøn forenet i en skøn treenighed

Alt godt

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57826 - 11/10/2006 10:46 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Carrie]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej!

Der var lige noget af det du skrev der for mig var som negle mod en tavle

"Det gamle testamente var hos jøderne.. Jesus var jøde, men han fandt nogle af de ting der stod skrevet for krigerisk så at sige.. Han synes der manglede næstekærlighed Derfor brød han ud med den kristne sekt (som det var dengang, nu er det jo en relgion) og så opstod det nye testamente..."

Jesus sagde selv at ikke en tøddel af Loven (Moseloven) skal forgå før Himmel og Jord gør det (Matt 5,18 og Luk 16:17); og at Skriften [Det gamle Testamente] ikke kan rokkes (Joh 10:35)

Det Jesus opponerede imod var de tolkninger af Skriften som indebar at ritualer, osv var vigtigere end mennesket; eksemplificeret bl.a. ved at farisæerne brokkede sig over at Jesus helbredte på sabatten, og at den lamme mand bar sin seng på sabatten. Kort sagt: Lovens bogstav (og ikke engang dét; men alene tolkninger af dette) var vigtigere end Lovens ånd.

Det er DET Jesus går i rette med; ikke Loven og GT i det hele taget. Biblen er een helhed; at ville afskrive GT og stadig have kristendom er som at ville save en menneskekrop midt over og stadig forvente at have et helt, levende menneske.

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#57827 - 11/10/2006 12:07 Re: hvorfor tale om det..? [Re: Vandrer]
Claus Due
Bruger

Hej Vandrer,

Jeg giver dig ret - og kan tilføje, at det ligner situationen med at save med en hammer. Sproget er et værktøj, men det har sine ganske naturlige begrænsninger (se fx tråden "Guds umulige autobiografi" der bl.a. handler om dette).

Men det skal også være sagt, at formålet med JesusNet primært er mission og ikke kommunikation med rationelle logikere. Det undrede mig bare lige i Kristinas tilfælde, fordi hun om nogen burde vide, at det kan lade sig gøre at tale om bibelens beskrivelser af Gud og sammenligne dem - uden at tro på deres sandhed.

Det vil dog altid ende i meningsløshed i kraft af systemernes indbyrdes placering. Sproget - en del af vores system - kan vi ikke anvende om ting udenfor vores system. Det er i øvrigt den største grund til, at jeg helst vil tale om Guds handlinger i bibelen. De lader sig nemlig beskrive med vores system og sprog, omend resultatet ikke ligner det kristne håb ret meget.

Til toppen 
#57828 - 11/10/2006 14:18 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Kefas

Du vil vel ikke være så rar at forklare, hvorfor det, man kan læse udaf Talmud og lære af ebionitterne, er viden, i modsætning til det, Paulus siger om sig selv?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#57829 - 11/10/2006 14:42 Re: hvorfor tale om det..? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
Citat:
Det undrede mig bare lige i Kristinas tilfælde, fordi hun om nogen burde vide, at det kan lade sig gøre at tale om bibelens beskrivelser af Gud og sammenligne dem - uden at tro på deres sandhed.

Ja, enig, det kan man godt.
Citat:
Det vil dog altid ende i meningsløshed i kraft af systemernes indbyrdes placering. Sproget - en del af vores system - kan vi ikke anvende om ting udenfor vores system.

Det ender faktisk ikke altid i meningsløshed.

Der er hver eneste dag mange mennesker der kommer til tro på Kristus, fordi de læser Bibelens, eller fordi andre mennesker - med ord! - forkynder evangeliet!
Citat:
Sproget - en del af vores system - kan vi ikke anvende om ting udenfor vores system.

Det kan vi godt. Sproget er ikke et fuldkomment redskab, når det anvendes om Gud, men det er det bedste vi har.
Citat:
Det er i øvrigt den største grund til, at jeg helst vil tale om Guds handlinger i bibelen. De lader sig nemlig beskrive med vores system og sprog, omend resultatet ikke ligner det kristne håb ret meget.

Lige netop her er vi, som du nok har gættet, dybt uenige! Bibelens ord udtrykker netop til fulde det kristne håb.

Men det er nok ikke muligt at indse det, hvis man har den forhåndsindstilling at "det vil jeg se, før jeg tror det .." - måske handler det om, at "det skal man tro, før man ser det .." ... måske ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57830 - 11/10/2006 16:49 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Nikolaj]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Du vil vel ikke være så rar at forklare, hvorfor det, man kan læse udaf Talmud og lære af ebionitterne, er viden, i modsætning til det, Paulus siger om sig selv?

Jeg mindes ikke at have sagt, at det der står i Talmud, samt ebionitternes kilder er viden (jeg går ud fra at du mener i erkendelse af, at det er fakta?)?

Jeg forholder mig bare ikke kun til hvad Paulus siger, men er også åbne for hvad andre kilder siger om ham.. Desuden har jeg svært ved at se sammenhængen med det Paulus siger og manglen på understøttelse af det, både i hans egen måde at udtrykke sig, samt i fraværet i andre samtidige kilder, der burde have nævnt ham i den ene eller anden sammenhæng (Gamaliels disciple var ikke bare hvem som helst, det var folk på et højt niveau, så havde Paulus været blandt dem, havde vi hørt om ham i en eller anden sammenhæng)..

Kan du tilgengæld forklare mig, hvorfor man bare skal acceptere Paulus ord om sig selv, når man samtidig kan forvente, at han prøver at sætte sig selv i et positivt lys

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57831 - 11/10/2006 16:52 Re: hvorfor tale om det..? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina..

Bare lige en tilføjelse

Citat:
Der er hver eneste dag mange mennesker der kommer til tro på Kristus, fordi de læser Bibelens, eller fordi andre mennesker - med ord! - forkynder evangeliet!

Der er også mange mennesker, der bliver muslimer hver eneste dag

Der er, underligt nok, også mange mennesker, der bliver narret til diverse produkter og smarte idéer, hver dag..

Det beviser ingenting, kun at mennesket for det meste har en tendens til ikke at ville sætte sig ordentligt ind i tingene, inden de accepterer dem..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57832 - 11/10/2006 19:36 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Citat:
Bliver du rystet over mit indlæg, efter at havde været igennem en debat med mig ..

Jep. Det er altid rystende at se et menneske så langt væk fra troen, at han kan komme til sådanne konklusioner... Men du er jo troende jøde, så det er vel klart nok. Måske er det bare første gang jeg læser dig være så bramfri overfor kristendommen at du erklærer det hele for fup og fidus? Men ja, fair nok. Jeg skal prøve ikke at lade mig ryste, ellers bliver det noget af en udfordring at ramme de rigtige taster når jeg skriver tilbage ...

Citat:
Det er skam ikke et angreb, men en konstatering..

jep, men efter min mening ikke en konstatering baseret på fakta... men ja vi kommer fra hver vores tradition og hver vores tro, og kan ikke mødes på midten i spørgsmålet. Så jeg må prøve at trøste mig med at kirken gennem 2000 år, teologer gennem 2000 år og historikere gennem 2000 år ser lidt anderledes på det end dig

Citat:
Romerne lod den græske mytologi smelte ind i deres religion, det samme ser man med kristendommen, der overtog hedenske mærkedager, som f.eks. solhverv, søndagen mm..
Også hele idéen tanken om "treenigheden" (Mithras, den ægyptiske mytologi mm.), "frelseren" der skal dø og genopstå for at frelse os, samt kampen mellem det gode og det onde (begge zarathustra) og andre ting..

"Mithraskulten blev kraftigt forfulgt af kristendommen, øjensynligt fordi den mindede så meget om kristendommen, med måltidsdeling af vin og brød og en gud ved hvis død der kom frelse (for de indviede), at kirken følte sig truet" sagde min religionshistorielærer og jeg tænkte, jow det må da have været en kilde til forvirring for de nye kristne...

Men at kristendommen skulle være en kopi af Mithras? En blandingsgud med tyrolerhat, der slår okser i hjel er ikke i nærheden af Jesu indstiftelse af nadveren og hans efterfølgende død og opstandelse. Lighedstegn ja, ligemedstegn, come on...

Men nu nævner du det så også, det med blandingen. Ja, mine klassekammerater virkede også til at nikke og købe de mellem-linierne-sagte ord fra min lærer. De kunne jo se de overfladiske lighedstegn: måske er der noget om det? Men nej nej nej det er bare en total forskruning at putte kristendommen ind i den hellenistiske gruppe. Men ja, du mener noget andet og jeg ved ikke nok til andet end at stampe i jorden og ryste på hovedet...

Citat:
Og så lige brugen af jødedommen som stagesetting..

Kristendommen hopper altså ikke totalt umotiveret ud af jødedommen, kristusprofetierne stå jo i kø for at springe ud af det gamle testamente. Ikke? Nej selvfølgelig ikke mener du vel, men det bliver jo så igen dine lærere/skriftudlæggere mod mine lærere/skriftudlæggere.

Du kan ikke bare komme og sige øv bøv jeg har ret, se selv! Jow det kan du godt, men skytsne er ligeså tunge set fra mit synspunkt... Det er vel derfor vi især er overbevist over det vi tror på og ikke rokkes af at vi siger noget der modsiger hinanden. Jeg reagerer først når du skyder/belærer folk som måske ikke er bevist/overbevist som jeg er det...

Citat:
Paulus viser ikke nogen jødiske tanker, på trods af at han påstår at han har studeret under Gameliel(?)..

Forstår ikke helt hvordan du kan komme til det resultat, Paulus stamper jo rundt i de jødiske skrifter og nævner sin fortid ofte osv?... nårh jo, jeg forstår, du kender de jødiske skrifter! Men tja, min tradition siger noget andet, så vi kan diskutere det fra nu af til Jesus kommer igen, før vi kommer til konklusionen på den snak .

Citat:
Samtidigt kan se på brugen af hans henvisninger til det du kalder "gt", at han ikke brugte den hebraiske, men den græske oversættelse.. Underligt at tænke på, når man brugte hebraisk og ikke græsk blandt farisæerne..

jep meget mærkeligt at han brugte den græske oversættelse hos de overvejende græske folkeslag han prædikede til. Han skulle jo selvfølgelig henvise til det hebraiske de ville fatte bjælde af... Nej, det er bare en tanke, ikke nødvendigvis en grund.

Citat:
Jeg kan samtidigt heller ikke afvise ebionitterne (kristen gruppe, der blev erklæret som "kættere" af den kristne kirke) og Talmud, der fortæller at Paulus rent faktisk var en græsk vagt, der blev forelsket i en datter til en præst og konverterede, men da han alligevel ikke fik lov til at gifte sig med datteren, forkastede han jødedommen, Torah og omskærelsen og erklærede at han ville modarbejde jødedommen..

Jep. Sandheden om Paulus ligger helt sikkert hos kætterne... nej her stoler jeg igen mest på Bibelen, som trods alt har været udsat for den bedste kildekritik.

Citat:
Det eneste udsagn vi har om Paulus påståede jødiske baggrund og farisæerisme, er hans egne udtalelser.. Men ud fra hans brug af de græske skrifter (som også er fyldt med fejl), hans måde at sætte sig selv i centrum, andre kilder end nt, kan jeg ikke komme frem til, at han talte sandt.. Jeg er ikke den eneste på dette forum, der er kommet frem til denne konklusion.. Der er også nogen af de kristne meddebatører, der tænker det samme..

Han sætter sig selv i centrum som eksempel, ja. Men hvis han ville sætte sig selv i centrum pga personlige ambitioner, og egen vinding, så kunne han nok vælge en bedre måde end at tjene sin menighed ved at rejse rundt fra A til B til C. Måske købe sig et lækkert hus til at begynde med eller? Nej hva ved jeg, jeg synes bare det er ret tyndt. Men ja. Jeg har heller ikke været med i den diskussion du nævner, heldigvis.

Citat:
Udover det, så er det jo sjovt at lægge mærke til, at kristendommen bygger mere på Paulus tanker og idéer end Jesus.. På trods af, at han aldrig har mødt Jesus ansigt til ansigt..

Jow Paulus har set Jesus ansigt til ansigt ... Ja Paulus giver os meget af den lære vi bygger vores tro på i dag, ved at snakke om Jesus og altid have ham i centrum. Sjovt? Jow og dejligt!

Citat:
Til det kan jeg da også tilføje, at der er mange interessante tanker i den ny Paulus-forskning.. Læs eventuelt Sanders tanker om Paulus, som en missionær der udviklede sin teologi hen af vejen, alt afhængigt af hvad situationen bød ham..

Lyder som en god teologisk bog af Sanders. Han har virkelig brugt alle kilderne til at få en objektiv vurdering... nej vel!? Det er så typisk at lægge Bibelen på hylden og frem med sekundærteksterne... Læse den? Nej, jeg er lægmand. Jeg har ikke tid til at fordybe mig i kættere, jeg vil hellere fordybe mig i Bibelen og de gode kristne lærere! Forståeligt ikke?

Ha en god aften.

mvh den rystede

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57833 - 11/10/2006 20:14 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Simon,
Citat:
"Mithraskulten blev kraftigt forfulgt af kristendommen, øjensynligt fordi den mindede så meget om kristendommen, med måltidsdeling af vin og brød og en gud ved hvis død der kom frelse (for de indviede), at kirken følte sig truet" sagde min religionshistorielærer og jeg tænkte, jow det må da have været en kilde til forvirring for de nye kristne...

Men at kristendommen skulle være en kopi af Mithras? En blandingsgud med tyrolerhat, der slår okser i hjel er ikke i nærheden af Jesu indstiftelse af nadveren og hans efterfølgende død og opstandelse. Lighedstegn ja, ligemedstegn, come on...

Mithras-kulten var desuden utrolig synkretistisk, som du siger "en blandingsreligion", og jeg finder det langt mere sandsynligt at de har hugget brudstykker fra den populære kristendom, end at kristendommen har hugget centrale elementer direkte fra en krigerreligion, men i alle andre henseender er meget intollerant over for græsk/hedensk vranglære.

Skulle så den tidligste kristendoms grundpille være hugget direkte fra hedningerne? Det tror jeg nu ikke.

Boganbefaling (selvom den har nogle år på bagen): Ridderbos, Herman: Paulus og Jesus.

Til toppen 
#57834 - 11/10/2006 21:09 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon..

Citat:
Jep. Det er altid rystende at se et menneske så langt væk fra troen, at han kan komme til sådanne konklusioner...

Bolden eller manden?? Det er dårlig stil at svare på folks argumenter med, at de er langt fra troen (eller må være det, når man nu kan have den konklusion man har).. Der ligger noget implicit i, at jeg i virkeligheden slet intet forstår ("det ved "vi" jo, os der er kristne")..

Citat:
Men du er jo troende jøde, så det er vel klart nok.

Igen.. Den der underforståede mening om, at eftersom jeg er jøde, så kan jeg jo kun tage fejl..

Citat:
Måske er det bare første gang jeg læser dig være så bramfri overfor kristendommen at du erklærer det hele for fup og fidus?

Njaa.. Har vidst utrykt det lidt derhen af før

Btw, utroligt irreterende at den sidste smiley, skal skrives med "selvtilfreds", da jeg mere ser det som en "smart" smiley.. Digression..

Citat:
Jeg skal prøve ikke at lade mig ryste, ellers bliver det noget af en udfordring at ramme de rigtige taster når jeg skriver tilbage ...

Alle tiders

Citat:
jep, men efter min mening ikke en konstatering baseret på fakta...

Kan du komme nærmere ind på hvilke dele af mine konstateringer, der ikke er baseret på fakta eller skal jeg regne med, at det kun er dem der er kommenteret her??

Citat:
men ja vi kommer fra hver vores tradition og hver vores tro, og kan ikke mødes på midten i spørgsmålet.

Højst sandsynligt ikke..

Citat:
Så jeg må prøve at trøste mig med at kirken gennem 2000 år, teologer gennem 2000 år og historikere gennem 2000 år ser lidt anderledes på det end dig

Ja, så må jeg jo tage fejl, ik'

Menok, jeg kan jo så samtidigt svare igen, at min far er stærkere end din far.. Rabbinere, jødedommen og historikere gennem 2000 år, ser lidt anderledes på det end dig.. Hvilke historikere tænker du egentlig på og hvordan ser de anderledes på det end mig??

Citat:

Jeg sagde ikke, at kristendommen var en kopi af Mithraskulten, men at kristendommen har elementer fra Mithras.. Nu nævnte jeg jo også et par andre religioner, men lad os, til en start, bare holde os til Mithras.. Du mener åbenbart ikke der er lighedstegn, men kan du nikke genkendene til følgende:

- Dyrkelse af en lys/frelsergud
- Skel imellem sjæl og materie
- Dåben som indvielsesritual*
- Et afskedsmåltid inden Mithras stiger til himmelen**
- Gudens fødsel og fejring af denne, d. 25/12

* Dåben blev foretaget med tyreblod og ikke vand.. Blodet der renser, har vi hørt den før??
** Et måltid der også blev foretaget af tilhængerne, hvor man spiste brød og vin.. Brødet var mærket med et ligebenet kors.. Ceremonien blev ledet af en "pater" der fungerede som stedfortræder for Mithras..

Du må selvfølgelig gerne mene, at jeg er helt ved siden af, men en af dine kirkefædre, Justin Martyr, var faktisk enig med mig..

Man kan samtidigt undre sig over, at kirken, da den fik overtaget i romerriget, så indædt nedkæmpede Mithraskulten og forsøgte at slette alle spor af den.. Mindede den mon for meget om kristendommen??

Citat:
Men nu nævner du det så også, det med blandingen. Ja, mine klassekammerater virkede også til at nikke og købe de mellem-linierne-sagte ord fra min lærer. De kunne jo se de overfladiske lighedstegn: måske er der noget om det? Men nej nej nej det er bare en total forskruning at putte kristendommen ind i den hellenistiske gruppe. Men ja, du mener noget andet og jeg ved ikke nok til andet end at stampe i jorden og ryste på hovedet...

Ja, det ærgelige er så bare, at dine klassekammerater åbenbart godt kunne se der var noget om det, hvorimod du "låste" og slog det hen, uden at ville modargumentere det?? Nu har jeg da vist nogle af lighedstegnene, som selv Justin Martyr kunne se, men du er stadig ikke enig i, at der er lighedstegn??

Men som du selv siger: Du vælger at stampe i jorden og ryste på hovedet .. Jeg beundrer din ærlighed.. Men hvorfor dog acceptere, at du ikke ved mere om det?? Er det forfængelighed eller overbevisning om din tro måske ikke holder?? Jeg mener det oprigtigt og positivt.. Hvorfor acceptere manglen på viden?? Det er nu, du skal sætte dig ned og finde ud af hvordan tingene hænger sammen og så vende tilbage til mig og sige: "Du Samuel.. Nu skal du se.. Sådan kan det hænge sammen"..

Citat:
Kristendommen hopper altså ikke totalt umotiveret ud af jødedommen, kristusprofetierne stå jo i kø for at springe ud af det gamle testamente. Ikke? Nej selvfølgelig ikke mener du vel, men det bliver jo så igen dine lærere/skriftudlæggere mod mine lærere/skriftudlæggere.

Lad vores lærere/skriftudlægger ligge og tage dem sammen.. Du skriver, at de ligefrem står i kø for at springe ud, men.. Så vis mig dem dog.. Den eneste "profeti", jeg reelt kan følge jer et stykke, er Esajas 53.. Hvis vi kun holder os til de første 8-9 vers.. Læser man videre viser konteksten noget andet..

Citat:
Du kan ikke bare komme og sige øv bøv jeg har ret, se selv!

Jeg mindes nu heller ikke at have sagt noget i den stil (så har det været i spøg), men istedet prøvet at argumentere for mine meninger??

Citat:
Jow det kan du godt, men skytsne er ligeså tunge set fra mit synspunkt... Det er vel derfor vi især er overbevist over det vi tror på og ikke rokkes af at vi siger noget der modsiger hinanden.

Du får det til at lyde som om vi bare ikke vil flyttes?? Jeg ved selvfølgelig ikke med dig, men jeg mener nu at min historie netop viser, at jeg ikke er bange for at "flytte" mig.. Jeg har flyttet mig i erkendelse af ny viden og indsigt..

Citat:
Jeg reagerer først når du skyder/belærer folk som måske ikke er bevist/overbevist som jeg er det...

Ok, så ved jeg hvordan jeg skal få dig til at reagere

Citat:
Forstår ikke helt hvordan du kan komme til det resultat, Paulus stamper jo rundt i de jødiske skrifter og nævner sin fortid ofte osv?...

At Paulus stamper rundt i "jødiske" skrifter, gør ikke hans tanker mere jødiske..
Og at han nævner en fortid, som vi kan vælge at tro på eller ikke tro på, gør ham heller ikke til mere jøde..

Citat:
Men tja, min tradition siger noget andet, så vi kan diskutere det fra nu af til Jesus kommer igen, før vi kommer til konklusionen på den snak

Din tradition siger noget andet.. Det er tradition inden for kristendommen at se Paulus som det han udgiver sig for.. Det gør det ikke sandt.. Der er også tradition for at fejre Jesus' fødsel d. 25/12, men det gør det ikke til hans rigtige fødselsdag..

Citat:
jep meget mærkeligt at han brugte den græske oversættelse hos de overvejende græske folkeslag han prædikede til. Han skulle jo selvfølgelig henvise til det hebraiske de ville fatte bjælde af... Nej, det er bare en tanke, ikke nødvendigvis en grund.

Og når han nu var discipel af Gamaliel, så kunne han ikke oversætte fra den hebraiske?? Nej, sikkert ikke.. Mit argument går ikke på, at han skrev på græsk til hans tilhængere, men at han brugte skrifter, som farisæerne ikke anderkendte.. Underligt at tænke på, når Paulus skulle have været farisæer..

Citat:
Jep. Sandheden om Paulus ligger helt sikkert hos kætterne... nej her stoler jeg igen mest på Bibelen, som trods alt har været udsat for den bedste kildekritik.

Jeg siger ikke, at sandheden ligger hos kætterne.. Du behøves ikke fordreje mine ord..
Men jeg siger, at jeg ikke kun vil forholde mig til Paulus egne ord om sig selv, da han ikke kan siges at være objektiv.. Han har en dagsorden (så meget kan vi vel blive enige om??).. Men det er bemærkelsesværdigt, at en gruppe kristne, der rent faktisk dyrkede Jesus, ikke anderkendte Paulus og senerehen af den katolske retning, blev erklæret som kættere af netop den årsag..

Kan du forresten uddybe hvad du mener, når du siger at bibelen har været udsat for den bedste kildekritik??

Citat:
Han sætter sig selv i centrum som eksempel, ja. Men hvis han ville sætte sig selv i centrum pga personlige ambitioner, og egen vinding, så kunne han nok vælge en bedre måde end at tjene sin menighed ved at rejse rundt fra A til B til C. Måske købe sig et lækkert hus til at begynde med eller?

Hvorfor er det, at kristne kun kan tænke på nogle få grunde til at ville frembrede en idé?? Enten er det fordi man vil have personlig vinding eller også er det fordi man er tosset..

Min teori er, at Paulus havde en eller anden trang til at være anset.. En person der gerne vil være anset, er klar til at gå meget langt for at kæmpe for sin sag.. Det betyder ikke, at man absolut vil have et hus, masser af penge og vade i kvinder.. Der er andre ting man kan få anseelse for..

Citat:
Nej hva ved jeg, jeg synes bare det er ret tyndt. Men ja. Jeg har heller ikke været med i den diskussion du nævner, heldigvis.

Jeg synes tilgengæld at det her er en tynd kommentar.. Hvad kan man bruge den slags udtalelser til?? Skal jeg også sidde og kommentere dine meninger og argumenter på samme måde??

Udover det, så nævnte jeg ingen diskution, men at der var andre kristne herinde, der var kommet til samme konklusion omkring Paulus.. Men de er måske også kættere??

Citat:
Jow Paulus har set Jesus ansigt til ansigt

Kan du fortælle mig hvor??

Eller tænker du på det syn Paulus fik, som ingen andre så??

Citat:
Ja Paulus giver os meget af den lære vi bygger vores tro på i dag, ved at snakke om Jesus og altid have ham i centrum. Sjovt? Jow og dejligt!

Så jeg kan forstå, at så længe man bare taler om Jesus, så er det ligemeget om man lærer det samme som Jesus??

Citat:
Lyder som en god teologisk bog af Sanders. Han har virkelig brugt alle kilderne til at få en objektiv vurdering... nej vel!?

Bumbum.. Så kom den alligevel.. Den lidt nedladende holdning overfor folk, som åbenbart bare ikke er enig..

Til din information kan jeg sige, at Sander skam er en højt respekteret kristen teolog..

Citat:
Det er så typisk at lægge Bibelen på hylden og frem med sekundærteksterne...

Sanders forholder sig netop til hvad der står i jeres bibel..

Citat:
Læse den? Nej, jeg er lægmand. Jeg har ikke tid til at fordybe mig i kættere, jeg vil hellere fordybe mig i Bibelen og de gode kristne lærere!

Og en forlænget arrogant bemærkning.. Lige så snart man ikke er enig, er man åbenbart en kætter..

Citat:
Forståeligt ikke?

Absolut.. Vi skal jo helst hvile trygt i vores barnetro og ikke have den udfordret.. Tænk hvis vi fik udvidet vores horisont og eventuelt blev rykket lidt..

Citat:
Ha en god aften.

Jamen, i lige måde..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57835 - 11/10/2006 23:56 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

hej KBA,

Jeg har blot i denne sene nattetime tid til at starte med at vise der hvor du har misforstået mig i mit indlæg ... Et egentligt svar følger efter en god natssøvn.

Citat:
Bolden eller manden?? Det er dårlig stil at svare på folks argumenter med, at de er langt fra troen

Bolden. Jeg er som kristen ked af at du virker langt fra troen på at Jesus som din frelser. Det er almen kristen næstekærlighed, noget vi har fra Jesus, for normalt ville jeg nok være ligeglad.

Citat:
Igen.. Den der underforståede mening om, at eftersom jeg er jøde, så kan jeg jo kun tage fejl..

Hvorfor i alverden går du sådan i forsvarsposition? Skulle jeg tænke at du er mindre værd fordi du er jøde? Det er da sørgeligt at du kan læse det sårn, ja jeg er faktisk chokeret. så meget for min kristne næstekærlighed

Nej, igen spiller jeg bolden: fordi du er jøde har du en anden tro, som siger Jesus ikke er den han siger han er, derfor er det "klart nok" du er langt fra den kirstne tro... forstår du?

Citat:
Jeg sagde ikke, at kristendommen var en kopi af Mithraskulten, men at kristendommen har elementer fra Mithras.. Nu nævnte jeg jo også et par andre religioner, men lad os, til en start, bare holde os til Mithras.. Du mener åbenbart ikke der er lighedstegn

og
Citat:
Man kan samtidigt undre sig over, at kirken, da den fik overtaget i romerriget, så indædt nedkæmpede Mithraskulten og forsøgte at slette alle spor af den.. Mindede den mon for meget om kristendommen??

og
Citat:
Ja, det ærgelige er så bare, at dine klassekammerater åbenbart godt kunne se der var noget om det, hvorimod du "låste" og slog det hen, uden at ville modargumentere det?? Nu har jeg da vist nogle af lighedstegnene, som selv Justin Martyr kunne se, men du er stadig ikke enig i, at der er lighedstegn??

... Jeg vil nu til slut citere den sætning i mit indlæg som du tydeligt misforstår, nu med farve og indsatte matematiske tegn, så den skulle være til at forstå: (Om Mithraskulten og Kristendommen) "Lighedstegn(=)ja, ligemedstegn, come on= nej..." Selvfølgelig er der lighedstegn, det bruger jeg endda tid på at vise! Men jeg kunne selvfølgelig bare have udtrykt mig klarere...

åh det skrevne ord...

Sov godt.

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57836 - 12/10/2006 00:14 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
SimonKL
Bruger

hej igen KBA,

Citat:
Lad vores lærere/skriftudlægger ligge og tage dem sammen.. Du skriver, at de (profetierne om Jesus) ligefrem står i kø for at springe ud, men.. Så vis mig dem dog..

Lige på falderebet fandt jeg en side her på jesusnet med nogle kristusprofetier. Men da du jo ikke pleje at gide følge de sider man linker til, så du får dem lige i skreven form. Hvis du heller ikke gider læse det, så lad være med at spørge en anden gang

Jeg forventer at du bare bliver endnu mere trodsig og bekræftet i din tro på at kristendommen tager fejl ved at læse dette... derfor er jeg lidt træt af at give dig dem. Men Jesus vil altid være en anstødssten, ja evangeliet om ham gennem hele verdenshistorien har været historien om fald og oprejsning... Men få nu det ud af det som du kan, du har nok mødt de fleste før.

Citat:
Mere end 300 profetier, er fremsagt i det Gl. Testamente og senere opfyldt gennem Jesu liv, død og opstandelse. Chancerne for at én person kan opfylde bare 8 af profetierne er 1 til 100,000,000,000,000,000. Hvis én person opfylder 48 af disse profetier, så er forholdstallet overvældende – 1 chance i 10 i 157 (1 med 157 nuller efter)… og så er der andre 250 profetier, og så er det fuldstændig umuligt for nogen som helst andre end Jesus, at passe ind i det der skete, i det tidsrum.

"Han vil være en efterkommer af Abraham"
Profeti:1. Mos 18,18 »Abraham skal jo blive til et stort og mægtigt folk, og alle jordens folk skal velsignes i ham…«

Opfyldelse:Apg. 3,25 »I er børn af profeterne og af den pagt, som Gud oprettede med jeres fædre, da han sagde til Abraham: Alle jordens slægter skal velsignes i dit afkom…«

"Han vil være en efterkommer af Isak"
Profeti:1. Mos. 17,19 »Da kastede Abraham sig ned og lo, mens han tænkte: Mon en hundredårig kan blive far? Og mon Sara, som er halvfems år, kan få børn?«

Opfyldelse:Matt 1,2 »Abraham blev far til Isak, Isak til Jakob, og Jakob til Juda og hans brødre…«

"…og efterkommer af Jakob"
Profeti:4. Mos 24,17 »Jeg ser ham, dog ikke nu, skimter ham, men ikke nær. En stjerne træder frem fra Jakob, en herskerstav rejser sig fra Israel…«

Opfyldelse:Lukas 3,34 »søn af Jakob, søn af Isak, søn af Abraham, søn af Tera, søn af Nakor…«

"…og efterkommer af Juda stamme"
Profeti:1. Mos. 49,10 »Scepteret viger ikke fra Juda, staven ikke fra hans fødder, til der kommer en hersker, ham skal folkene adlyde…«

Opfyldelse:Lukas 3,33 »søn af Amminadab, søn af Admin, søn af Arni, søn af Hesron, søn af Peres, søn af Juda…«

"Han vil blive født i Betlehem"
Profeti:Mika 5,1 »Du, Betlehem, Efrata, du er lille blandt Judas slægter. Fra dig skal der udgå én, som skal være hersker i Israel; hans udspring er i fortiden, i ældgamle dage…«

Opfyldelse:Matt 2,1 »Da Jesus var født i Betlehem i Judæa i kong Herodes’ dage…«

"…og født af en jomfru"
Profeti:Esajas 7,14 »Men Herren vil selv give jer et tegn: Se, den unge kvinde skal blive med barn og føde en søn, og hun skal give ham navnet Immanuel…«

Opfyldelse:Matt 1,18 »Med Jesu Kristi fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var forlovet med Josef, men før de havde været sammen, viste det sig, at hun var blevet med barn ved Helligånden…«

"Spædbørn vil blive henrettet"
Profeti:Jeremias 31,15 »Dette siger Herren: I Rama høres klageråb, bitter gråd; Rakel græder over sine børn, hun lader sig ikke trøste over sine børn, for de er borte…«

Opfyldelse:Matt 2,16 »Da Herodes nu indså, at han var blevet narret af de vise mænd, blev han rasende; og i Betlehem og i hele dens omegn lod han alle drenge på to år og derunder myrde, ud fra den tid, han havde fået opgivet af de vise mænd…«

"Han vil flygte til Egypten som barn"
Profeti:Hoseas 11,1 »Jeg fik Israel kær, da han var ung, fra Egypten kaldte jeg min søn…«

Opfyldelse:Matt 2,14 »Og han stod op, og mens det endnu var nat, tog han barnet og dets mor med sig og drog til Egypten…«

"Han vil få sin gerning i Galilæa og langs floden Jordan."
Profeti:Esajas 9,1–2 »Men håbløshed og mørke skal ikke for altid få magt! Skønt Zebulons og Naftalis land snart skal opleve Guds ydmygende dom, så skal selv samme område – fra kystlandet til den anden side af Jordan og Galilæa, hvor de fremmede bor – opleve Guds herlighed og oprejsning. For folket, der vandrer i mørke, skal se det strålende Lys – et lys, der skinner for dem, som bo i dødsskyggens land…«

Opfyldelse:Matt. 4,12–16 »Jesus…drog bort til Galilæa. Men han forlod Nazaret og kom og bosatte sig i Kapernaum ved søen, i Zebulons og Naftalis land, for at det skulle opfyldes, som er talt ved profeten Esajas, der siger: Zebulons land og Naftalis land, vejen langs havet, landet på den anden side af Jordan og folkeslagenes Galilæa, det folk, der sad i mørket, har set et stort lys, og de, der sad i dødens land og skygge, for dem brød lyset frem…«

"Han vil blive afvist af det Jødiske folk"
Profeti:Esajas 53,3 »Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes mand, kendt med sygdom, én man skjuler ansigtet for, foragtet, vi regnede ham ikke for noget…«

Opfyldelse:Joh 1,11 »Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham…«

"Han vil have visdom og være forstående"
Profeti:Esajas 11,2 »Over ham hviler Herrens ånd, visdoms og indsigts ånd, råds og styrkes ånd, kundskabs og gudsfrygts ånd…«

Opfyldelse:Lukas 2,52 »Og Jesus gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker…«

"Hans indtog i Jerusalem vil være i triumf og ridende på et æsel."
Profeti:Zakarias 9,9 »Bryd ud i jubel, Zions datter, råb af fryd, Jerusalems datter! Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel, på en æselhoppes føl…«

Opfyldelse:Joh 12,13–14 »De tog da palmegrene og gik ham i møde, og de råbte: Hosianna! Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn, Israels konge! Jesus fik fat på et ungt æsel og satte sig på det, sådan som der står skrevet…«

"Han vil blive forrådt af en nær ven"
Profeti:Sal 41,10 »Selv min ven, som jeg stolede på, og som spiste brødet med mig, har løftet hælen imod mig…«

Opfyldelse:Mark 14,10 »Men Judas Iskariot, en af de tolv, gik til ypperstepræsterne for at forråde ham til dem…«

"Betalingen til forræderen vil blive 30 sølvpenge"
Profeti:Zakarias 11,12 »Jeg sagde til dem: Hvis I synes, så giv mig min løn, og hvis ikke, kan I lade være! De afvejede da min løn, tredive sekel sølv…«

Opfyldelse:Matt 26,15 »…og sagde: Hvad vil I give mig for at forråde ham til jer? De talte tredive sølvpenge op til ham…«

"Pengene vil blive returneret og brugt til at købe en pottemagers mark."
Profeti:Zakarias 11,13 »Herren sagde til mig: Kast den hen til støberen, den kostelige pris, de har vurderet mig til. Og jeg tog de tredive sekel og kastede dem hen til støberen i Herrens hus…«

Opfyldelse:Matt 27,6–7 »Ypperstepræsterne tog sølvpengene, men sagde: Det er ikke lovligt at lægge dem i tempelblokken, da det er blodpenge. De traf da den beslutning at købe Pottemagermarken for pengene til gravplads for fremmede…«

"Anklaget! Men han vil være tavs under retssagen."
Profeti:Esajas 53,7 »Han blev plaget og mishandlet, men han åbnede ikke sin mund; som et lam, der føres til slagtning, som et får, der er stumt, mens det klippes, åbnede han ikke sin mund…«

Opfyldelse:Matt 26,62–63 »Så stod ypperstepræsten frem og spurgte ham: Har du ikke noget at svare på det, de vidner imod dig? Men Jesus tav. Så sagde ypperstepræsten til ham: Jeg besværger dig ved den levende Gud: Sig os, er du Kristus, Guds søn?«

"Han vil komme til at lide for andre"
Profeti:Esajas 53,4–5 »Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar; og vi regnede ham for en, der var ramt, slået og plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt…«

Opfyldelse:Matt 8,16–17 »Da det blev aften, bragte de mange besatte hen til ham, og han drev ånderne ud ved sit ord og helbredte alle de syge, for at det skulle opfyldes, som er talt ved profeten Esajas, der siger: Han tog vore lidelser, han bar vore sygdomme…«

"Han vil blive korsfæstet sammen med syndere"
Profeti:Esajas 53,12 »Derfor giver jeg ham del med de store, med de mægtige deler han bytte, fordi han hengav sit liv til døden og blev regnet blandt lovbrydere. Men han bar de manges synd og trådte i stedet for syndere…«

Opfyldelse:Matt 27,38 »Sammen med ham blev der korsfæstet to røvere, den ene på hans højre, den anden på hans venstre side…«

"Hans hænder og fødder vil blive gennemboret"
Profeti:Sal 22,17»Hunde omgiver mig, en flok af forbrydere står omkring mig; de har gennemboret mine hænder og fødder…«

Opfyldelse:Joh 20,27 »Derpå sagde han til Thomas: Ræk din finger frem, her er mine hænder, og ræk din hånd frem og stik den i min side, og vær ikke vantro, men troende…«

"Han vil blive ydmyget og krænket af folket"
Profeti:Sal 22,7–9»Men jeg er en orm, ikke en mand, en skændsel for mennesker, foragtet af folk. Alle, der ser mig, spotter mig, de vrænger mund og ryster på hovedet: Han har overgivet sin sag til Herren, lad ham udfri ham, han må redde ham, han holder jo af ham!«

Opfyldelse:Matt 27,39–40 »Og de, der gik forbi, spottede ham og rystede på hovedet og sagde: Du, som bryder templet ned og rejser det igen på tre dage, frels dig selv, hvis du er Guds søn, og stig ned fra korset!«

"…og vil blive givet malurt og eddike at drikke"
Profeti:Sal 69,22»De gav mig malurt at spise og eddike til at slukke min tørst…«

Opfyldelse:Joh 19,29 »Der stod et kar fyldt med eddike. De satte så en svamp fyldt med eddiken på en isopstængel og stak den op til hans mund…«

"Hans side vil blive stukket med et spyd"
Profeti:Zakarias 12,10 »men over Davids hus og Jerusalems indbyggere vil jeg udgyde nådens og bønnens ånd, og de skal se hen til mig, ham de har gennemboret. De skal holde dødsklage over ham, ligesom man klager over sin eneste søn, og holde bitter sorg over ham, ligesom man sørger over sin førstefødte…«

Opfyldelse:Joh 19,34 »men en af soldaterne stak ham i siden med et spyd, og der kom straks blod og vand ud…«

"Soldater vil kaste lod om hans tøj"
Profeti:Sal 22,19 »de deler mine klæder mellem sig, de kaster lod om min klædning…«

Opfyldelse:Mark 15,24 »Så korsfæstede de ham og delte hans klæder ved at kaste lod om, hvem der skulle have hvad…«

"Ikke ét ben i hans krop vil blive brækket"
Profeti:Sal 34, 21 »Han beskytter alle hans knogler, ingen af dem bliver knust…«

Opfyldelse:Joh 19,33 »Da de kom til Jesus og så, at han allerede var død, knuste de ikke hans ben…«

"Han vil blive begravet i en rig mands grav"
Profeti:Esajas 53,9 »Man gav ham grav blandt forbrydere og gravplads blandt de rige, skønt han ikke havde øvet uret, der fandtes ikke svig i hans mund…«

Opfyldelse:Matt 27,57–60 »Men da det var blevet aften, kom der en rig mand fra Arimatæa, der hed Josef, som også var blevet en discipel af Jesus. Han gik til Pilatus og bad om at få Jesu legeme, og Pilatus befalede, at det skulle udleveres. Så tog Josef Jesu legeme og svøbte det i et rent lagen og lagde det i den nye grav, som han havde ladet hugge ud i klippen til sig selv. Og han væltede en stor sten for indgangen til graven og gik…«

"Han vil opstå igen efter at han er død"
Profeti:Sal 16,10 »For du vil ikke prisgive mig til dødsriget, din fromme vil du ikke lade se graven…«

Opfyldelse:Matt 28,9 »Og se, Jesus kom dem i møde og hilste dem med et God morgen! Og de gik hen og omfavnede hans fødder og tilbad ham…«

"Han vil fare op i himlen"
Profeti:Sal 68,19»Du er steget op til det høje, du har ført fanger med, du har taget gaver blandt menneskene, selv de genstridige; Gud Herren skal bo der…«

Opfyldelse:Luk 24,50–51 »Han tog dem med ud af byen, hen i nærheden af Betania, og løftede sine hænder og velsignede dem. Idet han velsignede dem, skiltes han fra dem og blev båret op til himlen…«

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57837 - 12/10/2006 00:55 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Hej Simon,

Jeg vil bare lige hurtigt kommentere dette:

Mange af profetierne er helt generelle (han vil have visdom, han vil fødes af en "ung kvinde", han vil blive afvist af sine egne, efterkommer af Abraham) - andre passer slet ikke på Jesus - andre er indbyrdes identiske - andre igen er tvivlsomme at bruge som profetier. Vi har før talt om dette. Problemet med at oversætte fx det hebræiske begreb "ung kvinde" direkte til jomfru. Guds "løfte" om at slangens hoved skal knuses og at bruge det som billede på Jesu korsdød, og så videre.

Men det vil sandsynligvis ikke ændre en milimeter på dit eget syn på sagen. Du betragter jo allerede kun én eneste konklusion som mulig, så der er intet underligt i, at du også når den. Min og andres meninger betyder ikke så meget i den sammenhæng. Således fungerer fast men irrationel overbevisning. Du profeterer jo også "vores" og din egen reaktion allerede før den kommer...

Til toppen 
#57838 - 12/10/2006 09:28 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Claus Due]
SimonKL
Bruger

hej Claus,

Citat:
Mange af profetierne er helt generelle (han vil have visdom, han vil fødes af en "ung kvinde", han vil blive afvist af sine egne, efterkommer af Abraham) - andre passer slet ikke på Jesus - andre er indbyrdes identiske - andre igen er tvivlsomme at bruge som profetier. Vi har før talt om dette. Problemet med at oversætte fx det hebræiske begreb "ung kvinde" direkte til jomfru. Guds "løfte" om at slangens hoved skal knuses og at bruge det som billede på Jesu korsdød, og så videre.

jeps, der kan argumenteres frem og tilbage på de fleste af profetierne. Men sagen kan ses fra begge sider og diskussionerne kan blive ved i det uendelige... At man ved mødet med dette faktum så oftest vælger at være skeptisk og afvisende er så ret underligt. Jeg tror klart der er noget om det, det læser jeg jo i min Bibel. Men min tro er jo ikke kun bygget på disse, der er mange dele i det store regnestykke der ender i troen. Ja og den største og tungeste er Gud. Claus, tillad en irrationel troende at ønske for dig at gid du måtte kunne se ham der midt i de støvede skrifter...

Jeg ved ikke hvor mange der gik i Israel og ventede på Messias for 2000 år siden. I følge Bibelen var der vel en del røre omkring det. Der havde været nogle "messiaser" som var dukket op og havde samlet disciple i hvert fald, disse var dog blevet gennemskuet og pillet ned af hyrderne for det jødiske folk. Da Jesus så kommer på banen, siger han det ligeud, at han er den der skulle komme i følge skrifterne. "Hvor står det?" har nogen spurgt her på jn og ja, disciplene tvivlede også igen og igen på ham: "er det sandt?" "Vis os et tegn".

Med Jesu liv på jorden er det lidt ligesom én af de mega syrede digte jeg mødte i Dansk i min gymnasietid. Jeg havde læst det hjemmefra, men fattet bjæde af hvad det handlede om. Læreren i al sin visdom gav så os stakkels elever nøglen/nøgleordet til digtet, og pludselig så jeg det folde sig ud foran mine øjne; jeg kunne læse og forstå de mærkelige ord. Jam, jeg blev faktisk så fascineret at jeg overvejede at gå Dansk vejen i studiet, dog kun i små 7timer efter dansktimen var ovre, til næste syrede digt lå klar i lektiebunken.

Jesus er Skriftens røde tråd. Jesus er den nøgle/det nøgleord der lukker op til en forståelse af Bibelen. Når disciplene kom med deres tvivl så revsede Jesus dem for manglende tro, ikke kun fordi manden lavede mirakler for snuden af dem hele tiden, men fordi de kendte skrifterne og derfor havde grundlæggende egenskaber til at lissom at se tegnene han gjorde, profetierne han opfyldte. Tegn og undere fylder meget i evangelierne, Jesus opfylder profetier, ham følger efter den tråd af brødkrummer GT har lagt for ham gennem hele hans virke, ja helt til slutningen, hvor han så skyller efter med den bitre kalk som var korsdøden. Klart dette skal ses med troes øje, men jeg kan altså ikke forstå hvis det overhovedet ikke kan ses med en skeptikers.

Citat:
Men det vil sandsynligvis ikke ændre en milimeter på dit eget syn på sagen. Du betragter jo allerede kun én eneste konklusion som mulig, så der er intet underligt i, at du også når den. Min og andres meninger betyder ikke så meget i den sammenhæng. Således fungerer fast men irrationel overbevisning. Du profeterer jo også "vores" og din egen reaktion allerede før den kommer...

Nej jeres snak ændrer ikke min eget syn på sagen. Som skrevet er det er blot en lille del af det store regnestykke som er min tro. Med Gud i regnestykket ser jeg kun én konklussion mulig, egentligt klart nok det ikke er den du kommer til. Din mening påvirker mig ikke, nej. Du virker super cool, flinke og rare mennesker er ikke hverdags kost på nettet, men trods alt det så stoler jeg altså ikke på dine teologiske evner! Og heller ikke på mine egne egentligt. Derfor overlader jeg arbejdet til teologerne. At jeg så ikke selv studerer teologi undrer jeg mig også tit over, det kunne være rart at have fingrene i det selv, men ja.

Irrationel overbevisning?? Ja mand! Det er ikke til at begribe at man kan holde fast ved noget der ikke kan ses. Det må virke meget irrationelt, derfor kan jeg forestille mig hvad dit syn på mig må være. Jeg håber ikke du tænker for ilde om mig i dit stille sind... Men Bibelen siger jo også at sandheden er åbenbaret for "de små" mens de kloge hoveder ikke kan hitte rede i det. Hmm måske sku jeg droppe ud af uni inden jeg bliver for klog...

Ang reaktionen, ja jeg kan forestille mig den, da den allerede er givet rent logisk, men også beskrevet i Bibelen, et sted som jeg selvfølgelig ikke kan huske. Altså den der læser en tekst med den overbevisning at den er sand, ser profetierne og blir opbygget. Den der læser den som en tekst der bare skal trynes, ser straks huller i den og fnyser over det. Bibelen siger også noget i den retning, at den der søger skal finde sandheden og den der... ja jeg kan ikke huske det men den der ikke søger sandheden finder sikkert også det han leder efter

Utroligt en så stor Gud kan gemme sig i en tekst og så poppe frem for dem han vil, og i samme tekst være usynlig for andre. Måtte vi alle få briller til at se

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57839 - 12/10/2006 11:13 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
Claus Due
Bruger

Hej Simon,

Du skriver:

Citat:
Jam, jeg blev faktisk så fascineret at jeg overvejede at gå Dansk vejen i studiet, dog kun i små 7timer efter dansktimen var ovre, til næste syrede digt lå klar i lektiebunken.

Jeg kender skam fornemmelsen. Men forestil dig så, at denne fornemmelse afløses af gru, efterhånden som man læser flere og flere af de "syrede digte".

Citat:
Jesus er Skriftens røde tråd. Jesus er den nøgle/det nøgleord der lukker op til en forståelse af Bibelen. Når disciplene kom med deres tvivl så revsede Jesus dem for manglende tro, ikke kun fordi manden lavede mirakler for snuden af dem hele tiden, men fordi de kendte skrifterne og derfor havde grundlæggende egenskaber til at lissom at se tegnene han gjorde, profetierne han opfyldte. Tegn og undere fylder meget i evangelierne, Jesus opfylder profetier, ham følger efter den tråd af brødkrummer GT har lagt for ham gennem hele hans virke, ja helt til slutningen, hvor han så skyller efter med den bitre kalk som var korsdøden. Klart dette skal ses med troes øje, men jeg kan altså ikke forstå hvis det overhovedet ikke kan ses med en skeptikers.

Det er egentlig et ret simpelt spørgsmål. Vi skeptikere bliver nødsaget til at modificere vores udtalelser. Vi kan ikke bare sige om ting der står i en bog, at de er gode - fordi der står i bogen af de er gode. Især ikke hvis vi læser ting, der virker direkte onde og grusomme - og overlagte.

Det bekymrer mig, at Jesus havde for vane at revse for manglende tro. Folk, der anklager andre for ikke at ville tro på en selv, ser vi skeptikere som mistænkelige. Folk, der mener de besidder sandhed der giver dem ret til at revse andre for ikke at se samme sandhed, den slags folk skal man vogte sig for.

Citat:
Din mening påvirker mig ikke, nej. Du virker super cool, flinke og rare mennesker er ikke hverdags kost på nettet, men trods alt det så stoler jeg altså ikke på dine teologiske evner! Og heller ikke på mine egne egentligt. Derfor overlader jeg arbejdet til teologerne. At jeg så ikke selv studerer teologi undrer jeg mig også tit over, det kunne være rart at have fingrene i det selv, men ja.

Tak for rosen - men jeg forventede nu heller ikke, at du skulle begynde at stole på mine teologiske evner.

Men at overlade arbejdet til teologerne, når spørgsmålene også plager dig selv, den indstilling forstår jeg overhovedet ikke. Jeg har det så til gengæld heller ikke let med autoriteter og tager dem meget alvorligt, især når folk henviser til autoriteter i beskrivelsen af hvorfor og hvordan de vælger at reagere.

Citat:
Irrationel overbevisning?? Ja mand! Det er ikke til at begribe at man kan holde fast ved noget der ikke kan ses. Det må virke meget irrationelt, derfor kan jeg forestille mig hvad dit syn på mig må være. Jeg håber ikke du tænker for ilde om mig i dit stille sind... Men Bibelen siger jo også at sandheden er åbenbaret for "de små" mens de kloge hoveder ikke kan hitte rede i det. Hmm måske sku jeg droppe ud af uni inden jeg bliver for klog...

De bekymrer mig at du beskriver sådan en fornemmelse for, hvordan jeg opfatter dig som person. Der er ingen irritation, ingen sørgmodighed, ingen medynk eller lignende - du har et andet udgangspunkt end jeg, og vælger at rationalisere dine tanker og handlinger på en måde jeg aldrig selv ville vælge. Af vores individuelle "gevinster" mener jeg selvfølgelig min er den, der er værd at stræbe efter... og at din "gevinst" for mig ville være at tabe mig selv.

Hvis mit syn på dig er negativt noget sted, må det være i den detalje, at du vælger diametralt modsatte begrundelser for dine handlinger og tanker, i forhold til de begrundelser jeg selv vælger. Det tager derfor længere tid at forstå, hvad du mener og hvorfor, men så længe jeg selv er villig til at gøre en indsats betyder det stort set ingenting - for mig, personligt. Andre kan jeg ikke svare for.

Hvis du lægger grundigt mærke til det, vil du se at jeg som regel kun reagerer, hvis folk skriver noget, der er forkert - fx om ateisme eller logik - eller hvis der optræder tegn på, at folk ikke har tænkt deres argumenter igennem før de bruger dem til at kritisere anderledes troende. Jeg er meget imod polarisering, især hvis den sker på falske forudsætninger.

Til toppen 
#57840 - 13/10/2006 12:03 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
Nikolaj
Bruger

Hej Kefas
Citat:
Jeg mindes ikke at have sagt, at det der står i Talmud, samt ebionitternes kilder er viden (jeg går ud fra at du mener i erkendelse af, at det er fakta?)?

Det er muligt, at jeg har misforstået dig. Du skrev:
Citat:

Jeg forstod dette sådan, at du (bl.a.) hentydede til Talmud og ebionitterne med dette, men som sagt er det bestemt muligt, at jeg har misforstået det.
Citat:
Desuden har jeg svært ved at se sammenhængen med det Paulus siger og manglen på understøttelse af det, både i hans egen måde at udtrykke sig, ...

Altså fordi han ikke udtrykker sig som en farisæer ville have gjort? Det synes jeg da er ret åbenlyst, hvorfor han ikke gør. Paulus fungerede jo ikke som farisæisk mester, men som kristen apostel, og henvendte sig især til grækere (og græsktalende jøder), og overfor dem ville en traditionel farisæisk udtryksmåde nok ikke være særlig hensigtsmæssig.
Citat:
... samt i fraværet i andre samtidige kilder, der burde have nævnt ham i den ene eller anden sammenhæng (Gamaliels disciple var ikke bare hvem som helst, det var folk på et højt niveau, så havde Paulus været blandt dem, havde vi hørt om ham i en eller anden sammenhæng)..

Med mindre Gamaliel ikke var særlig stolt over sin tidligere discipel; det er vel ikke helt utænkeligt. Jeg kunne sagtens forestille mig, at Paulus hen ad vejen blev persona non gratia blandt farisæerne – han var jo gået over til konkurrenten – og at de derfor (selvfølgelig) ikke ville vedkende sig ham.
Citat:
Kan du tilgengæld forklare mig, hvorfor man bare skal acceptere Paulus ord om sig selv, når man samtidig kan forvente, at han prøver at sætte sig selv i et positivt lys

Hvis du til gengæld kan forklare mig, hvorfor man bare skal acceptere Talmuds ord om Paulus, når man samtidig kan forvente, at Talmuds forfattere prøver at sætte Paulus i et negativt lys.
Jeg mener i øvrigt heller ikke, at man sådan bare skal acceptere Paulus' ord om sig selv. Men jeg tror nu, det ville have været rimelig let at afsløre, hvis Paulus faktisk ikke var en jødisk farisæer, men en græsk vagt, og det tror jeg, selv en flok fiskere og toldere ville have studset lidt over.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#57841 - 13/10/2006 19:35 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Her kommer så svar på det indlæg du skrev i onsdags, minus de misforståelser jeg skrev om i mit første svar.

Citat:
Kan du komme nærmere ind på hvilke dele af mine konstateringer, der ikke er baseret på fakta eller skal jeg regne med, at det kun er dem der er kommenteret her??

tror det var dem der var kommenteret. kan ikke huske...

Citat:
Menok, jeg kan jo så samtidigt svare igen, at min far er stærkere end din far.. Rabbinere, jødedommen og historikere gennem 2000 år, ser lidt anderledes på det end dig.. Hvilke historikere tænker du egentlig på og hvordan ser de anderledes på det end mig??

Du understreger meget godt min pointe: min far er stærkere end din. Du skriver"Rabbinere, jødedommen og historikere gennem 2000 år, ser lidt anderledes på det end dig.." som svarer til min "kirken gennem 2000 år, teologer gennem 2000 år og historikere gennem 2000 år ser lidt anderledes på det end dig". Pointen er vel at vi ikke kan komme frem til særligt meget her, så længe vi stædigt står fast.

Hvilke historikere jeg tænker på kan jeg selvfølgeligt ikke nævne da der er ufatteligt mange (i hvert fald flere end dine historikere ...) og hvordan de ser anderledes på det end dig, er vel at de i det store hele at de ikke ser Bibelen som historisk vås som du lægger op til?

Citat:
Jeg sagde ikke, at kristendommen var en kopi af Mithraskulten, men at kristendommen har elementer fra Mithras..

Enten har kristendommen elementer fra Mithras, ellers er det omvendt, ellers er det tilfældigt (skeptisk hmm...) ellers er der andre grunde igen, der spiller ind. Der kan stilles mange kritiske spørgsmål til teorien om at kristendommen har taget fra Mithraskulten. Jeg kunne formulere nogen lige på stående fod, men de er nok ikke så stærke som hvis jeg var helt inde i stoffet. Dem jeg tænkte over da jeg mødte det i undervisningen var bla. hvorfor tage fra Mithraskulten og ikke i stedet for andre, mere populære og åbne kulter. Og hvorfor en soldaterkult; hvorfor ikke en mere fredelig kult der passer til resten af budskabet? osv Du behøves selvfølgelig ikke svare, det er bare nævnt som elsempel.

Så for at slå krølle på mithrassagen nu her, så ja, jeg anderkender at mithraskulten har lighedstegen med kristendommen, men at jeg modsat dig ikke sætter jeg ikke ligemedstegn. Der er super meget i det, og det er faktisk en okay spændende diskussion, men jeg har ikke lige tid og lyst til at fordybe mig i det nu og her. En anden dag måske.

Citat:
Men hvorfor dog acceptere, at du ikke ved mere om det?? Er det forfængelighed eller overbevisning om din tro måske ikke holder?? Jeg mener det oprigtigt og positivt.. Hvorfor acceptere manglen på viden?? Det er nu, du skal sætte dig ned og finde ud af hvordan tingene hænger sammen og så vende tilbage til mig og sige: "Du Samuel.. Nu skal du se.. Sådan kan det hænge sammen"..

Svaret er mangel på tid og lyst, jf herover. Vi er forskellige mennesker må du forstå. Jeg har andet i mit liv end at sætte mig ind i alt muligt og grave efter historikere der kan jorde dine historikere. Det har også noget at gøre med hvor meget tid man vælger at ligge på et debatforum på nettet.

Som jeg skrev tidligere, jeg vælger at bruge min tid og læselyst (når den kommer, jeg er ikke typen der læser vildt meget) på Bibelen, og andre opbyggelige ting, ikke historikere der mumler i skægget. Jeg læser højst om folk, der skriver om da de læste om historikere der mumlede i skægget og hvad de kom frem til...

Det er måske svært for dig at forstå, men sårn er der også mennesker der er.

Citat:
Jeg mindes nu heller ikke at have sagt noget i den stil (så har det været i spøg), men istedet prøvet at argumentere for mine meninger??

Jeg kan ikke huske hvad jeg henviser til. Men midt i alle dine argumenter virker du tiltider arrogant og bedrevidende. Men det er en kunst at holde sig fri for det og det lykkedes vel ikke rigtigt for nogen herinde på jn, tja det skulle vel lige være kristina.

Citat:
Du får det til at lyde som om vi bare ikke vil flyttes?? Jeg ved selvfølgelig ikke med dig, men jeg mener nu at min historie netop viser, at jeg ikke er bange for at "flytte" mig.. Jeg har flyttet mig i erkendelse af ny viden og indsigt..

Jeg flytter mig skam også fra tid til anden. (KBA: ) Nej virkeligt! Jeg kommer bare aldrig nogensinde (Gott helfe mir) til at flytte mig væk fra Bibelens grund!

Citat:
At Paulus stamper rundt i "jødiske" skrifter, gør ikke hans tanker mere jødiske..
Og at han nævner en fortid, som vi kan vælge at tro på eller ikke tro på, gør ham heller ikke til mere jøde..

Nej, det er vel rigtigt, intet af dette gjorde ham vel til mere jøde. Jøde var han fra han blev født til han mødte Jesus ved Damaskus hvor han så blev jødekristen. (jeps, ansigt til ansigt med Jesus i det syn som kun han kunne se )

Citat:
Din tradition siger noget andet.. Det er tradition inden for kristendommen at se Paulus som det han udgiver sig for.. Det gør det ikke sandt.. Der er også tradition for at fejre Jesus' fødsel d. 25/12, men det gør det ikke til hans rigtige fødselsdag..

Der er ingen grund til ikke at tage Paulus for den han udgiver sig for. Det er godt at udfordre traditionen fra tid til anden, men det her er ude af proportioner. Og så lige det eksempel med Jesu fødselsdag... Der er altså stor forskel på hvad traditionen bygger på, Bibelen eller, ja traditioner: Sola scriptura min ven

Citat:
Min teori er, at Paulus havde en eller anden trang til at være anset.. En person der gerne vil være anset, er klar til at gå meget langt for at kæmpe for sin sag.. Det betyder ikke, at man absolut vil have et hus, masser af penge og vade i kvinder.. Der er andre ting man kan få anseelse for..

Hvordan kan du så fuldstændig afvise Bibelens Paulus? Han ligger da enormt tæt på din teori! Han brændte først for de jødiske skrifter og dernæst for evangeliets udbredelse. (hvilket vandt ham en anseelse større end de fleste andre her på vores jord...) Ikke for huse eller for kvinder men for en sag.

Citat:
Mit argument går ikke på, at han skrev på græsk til hans tilhængere, men at han brugte skrifter, som farisæerne ikke anderkendte.. Underligt at tænke på, når Paulus skulle have været farisæer..

Jeg tror Paulus var pænt ligeglade med hvad farisæerne anderkendte eller ej. For det første var hans syn på farisæerne, at de tog fejl i ikke at se Jesus i skrifterne, dernæst tænkte han nok mere på sin menighed end på anseelse hos farisæerne (hvor han alligevel ikke ligefrem var i kridthuset....)

Citat:
Men det er bemærkelsesværdigt, at en gruppe kristne, der rent faktisk dyrkede Jesus, ikke anderkendte Paulus og senerehen af den katolske retning, blev erklæret som kættere af netop den årsag..

Allerførst, jeg kender ikke kirkeretningen du henviser til. Dernæst vil jeg heller ikke forsvare den katolske kirke på den tid (ehh hva tid?) Men når det er sagt, så vil jeg da nok også måske kalde en kirkeretning der ikke anderkender Paulus for kættersk på sin vis. Eller det kommer jo an på hvad de lærte: Jeg kan jo nemlig ikke sige om der ikke ville komme en frelsende tro ud af det eller ej. For tro på Jesus er det eneste der frelser og ikke Paulus (som han også selv siger det) ja "... af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. (Ef 2,8) som også Paulus siger det.

Citat:
Kan du forresten uddybe hvad du mener, når du siger at bibelen har været udsat for den bedste kildekritik??

Ganske kort. Gennem historien har folk forsøgt at skyde Bibelen ned, søgende har stillet spørgsmål til den med henblik på om de skulle bygge deres liv på dét ord eller ej osv osv. Kildekritik er en historiker disciplin, der vel nærmest havde sin fødsel ifm Bibelen. Den har klaret sig meget fint igennem so far må jeg sige, men er konstant underlagt kildekritik for at garantere sandsværdien af det vi har på tekst nu og det der blev skrevet da. Du kender vel bedre til dette end mig eller?

Citat:
Citat skl:
Ja Paulus giver os meget af den lære vi bygger vores tro på i dag, ved at snakke om Jesus og altid have ham i centrum. Sjovt? Jow og dejligt!

Citat kba: Så jeg kan forstå, at så længe man bare taler om Jesus, så er det ligemeget om man lærer det samme som Jesus??

Siger Paulus Jesus imod eller hvad? det kalder vist på en uddybelse.

Citat:
Bumbum.. Så kom den alligevel.. Den lidt nedladende holdning overfor folk, som åbenbart bare ikke er enig..

Til din information kan jeg sige, at Sander skam er en højt respekteret kristen teolog..
og
Sanders forholder sig netop til hvad der står i jeres bibel..
og
Og en forlænget arrogant bemærkning.. Lige så snart man ikke er enig, er man åbenbart en kætter..

Man er vel kætter hvis man åbentlyst går imod Guds ord. Men jeg tror at jeg umiddelbart trækker al kritik i mig igen, jeg er altså ikke nok inde i stoffet til at udtale mig tror jeg. Jeg overlader det spørgsmål til teologerne.

Citat:
Absolut.. Vi skal jo helst hvile trygt i vores barnetro og ikke have den udfordret.. Tænk hvis vi fik udvidet vores horisont og eventuelt blev rykket lidt..

Det var den med arrogancen KBA!... Hvad vil du med denne kommentar andet end at provokere? Det er fair nok, jeg kan bare lade bemærkningen ligge og omformulere den til det spørgsmål i en ordentlig tone, du måske ville have formulret en anden god gang.

Nej, vi skal ikke hvile i barnetroen men gå på klingen med det vi tror på. Det har jeg også gjort, og jeg er ikke færdig. Men øv, en kommentar. Men hva, let's be pals.

--

Pyyyyha, hvorfor ender det altid med det her når jeg skriver til dig? mile lange indlæg med 117 bolde i luften... sårn kan det gå... ingen pres herfra for et svar.

Ha en god aften! Du skal måske ud i kulturnatten?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57842 - 15/10/2006 19:34 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Simon..

Citat:
Jeg har blot i denne sene nattetime tid til at starte med at vise der hvor du har misforstået mig i mit indlæg ... Et egentligt svar følger efter en god natssøvn.

Fair nok..

Citat:
KBA:
Bolden eller manden?? Det er dårlig stil at svare på folks argumenter med, at de er langt fra troen

Simon:
Bolden. Jeg er som kristen ked af at du virker langt fra troen på at Jesus som din frelser. Det er almen kristen næstekærlighed, noget vi har fra Jesus, for normalt ville jeg nok være ligeglad.

Når man tænker på din udtalelse:

Citat:
Jep. Det er altid rystende at se et menneske så langt væk fra troen, at han kan komme til sådanne konklusioner...

Så har jeg svært ved at se det anderledes, end at du beskylder min tro (eller mangel på samme) som årsag til at jeg kommer til "forkerte" konklusioner.. Istedet for at modargumentere mine konklusioner, vil du hellere lægge en implicit forståelse i, at det er forkerte konklusioner, der skyldes at jeg er "langt fra troen"..

Citat:
KBA:

Simon:
Hvorfor i alverden går du sådan i forsvarsposition? Skulle jeg tænke at du er mindre værd fordi du er jøde? Det er da sørgeligt at du kan læse det sårn, ja jeg er faktisk chokeret. så meget for min kristne næstekærlighed

Nej, igen spiller jeg bolden: fordi du er jøde har du en anden tro, som siger Jesus ikke er den han siger han er, derfor er det "klart nok" du er langt fra den kirstne tro... forstår du?

Se ovenstående svar.. Istedet for at argumentere for, at det "klart" at jeg kommer til de konklusioner jeg kommer til fordi jeg er af en anden ("forkert") tro, så ville det være rarere at argumentere for hvorfor du ikke er enig..

Udover det, så er jeg ikke i forsvarsposition, ej heller har jeg læst nogle af dine udsagn som pålydende at jeg skulle være mindre værd fordi jeg er jøde.. Det må være det sene tidspunkt, der har spillet dig et puds..

Citat:
... Jeg vil nu til slut citere den sætning i mit indlæg som du tydeligt misforstår, nu med farve og indsatte matematiske tegn, så den skulle være til at forstå: (Om Mithraskulten og Kristendommen) "Lighedstegn(=)ja, ligemedstegn, come on= nej..." Selvfølgelig er der lighedstegn, det bruger jeg endda tid på at vise! Men jeg kunne selvfølgelig bare have udtrykt mig klarere...

Ja til sidste sætning..

Når du skriver:

Citat:
Lighedstegn ja, ligemedstegn, come on...

Og slutter af med en -smiley, er det svært at udlede, at du rent faktisk er enig.. Jeg forstår det som om at du mener, at det er tåbeligt at man kan se lighedstegn..

Citat:
åh det skrevne ord...

Det er konnotationerne og de implicitte holdninger, der skaber problemer.. Et godt råd, som jeg selv fik i min vordene debatør-karriere (eller hvad søren man nu skal kalde det) var at skelne mellem hvordan jeg taler og hvordan jeg skriver.. En ting der er vigtig at vide når man debatterer på skrift er, at man ikke kan se hinanden.. Man kan delvist veje det op med smileys, men det gør ikke det hele.. Det er vigtigt at være konkret og ikke bruge for mange implicitte tale-måder..
Et råd jeg fik engang og som jeg håber du vil tage som en positiv tilkendegivelse..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57843 - 15/10/2006 20:32 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: SimonKL]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej igen Simon..

Citat:
Lige på falderebet fandt jeg en side her på jesusnet med nogle kristusprofetier. Men da du jo ikke pleje at gide følge de sider man linker til, så du får dem lige i skreven form. Hvis du heller ikke gider læse det, så lad være med at spørge en anden gang

Jeg har nu aldrig sagt, at jeg ikke gider læse linkede sider.. Kun i tilfælde hvor man giver et link og ikke rigtig gider kommentere det på nogen måde.. Jeg mener at det er god stil, at citere det man mener der skal fremhæve og så knytte kommentarer til det..
Ellers ender man i en situation hvor parterne lige så godt bare kan copy-paste alle deres argumenter, fra andre sider.. Hvor er debatten så??

Jeg vil skam gerne læse e såkaldte "profetier", men jeg forventer da, at det er noget du har sat dig ind i og er villig til at både kommentere og argumentere for??

Citat:
Jeg forventer at du bare bliver endnu mere trodsig og bekræftet i din tro på at kristendommen tager fejl ved at læse dette...

Åhja, en af de her dejlige selvopfyldende profetier

Lidt i stil med: Jeg forventer du bliver sur, hvis jeg slår dig..

Nej, bortset fra det.. Jeg blev ikke trodsig og har aldrig været det.. Jeg venter bare stadig på de argumenter der kan overbevise mig om, at der er noget om kristendommen..

Citat:
derfor er jeg lidt træt af at give dig dem.

Der er ingen der tvinger dig.. Jeg må tilstå, at jeg også er lidt træt af bare at få smidt ugennemtænkte "profetier" i hovedet, som folk nærmest bare lader stå for sig selv..

Citat:
Men Jesus vil altid være en anstødssten, ja evangeliet om ham gennem hele verdenshistorien har været historien om fald og oprejsning... Men få nu det ud af det som du kan, du har nok mødt de fleste før.

Jesus er ligeså meget en anstødssten for ikke-kristne, som Muhammad er det for ikke-muslimer.. Men jeg ved jo, at kristne gerne vil være i en semi-offerrolle, så ok.. Jesus er en kæmpe anstødssten for mig.. Jeg er virkelig sur nu, uhh.. Dummedumme Jesus..

Menok, profetierne..

Jeg har delt dem lidt op.. Dem som ikke er profetier, men salmer af David (mja, det er såmæn bare alle salmerne du har henvist til), de reelle Messias-profetier og profetier der er taget ud af kontekst eller som slet ikke er profetier..

Salmerne:

Citat:
"Han vil blive forrådt af en nær ven"
Profeti:Sal 41,10 »Selv min ven, som jeg stolede på, og som spiste brødet med mig, har løftet hælen imod mig…«

Mja.. Gad vide om ikke denne salme kunne være om David selv?? Den er skrevet af ham og han oplevede vidst et par stykker tæt på ham der kan siges at have svigtet ham..

Citat:
"Hans hænder og fødder vil blive gennemboret"
Profeti:Sal 22,17»Hunde omgiver mig, en flok af forbrydere står omkring mig; de har gennemboret mine hænder og fødder…«

Den her elsker jeg .. Der bliver altid henvist til den, på trods af at det er en total fejloversættelse..

Hvad betyder "ca'ari"? "Gennemboret" eller "som en løve"?? Og hvis det første, hvorfor er det så oversat med "som en løve" alle andre steder det står skrevet i den kristne bibel??

Nej, "ca'ari" betyder "som en løve".. "c-" "som", "ari" "løve".. Altså "ca'ari" = "som en løve"..

Citat:
"Han vil blive ydmyget og krænket af folket"
Profeti:Sal 22,7–9»Men jeg er en orm, ikke en mand, en skændsel for mennesker, foragtet af folk. Alle, der ser mig, spotter mig, de vrænger mund og ryster på hovedet: Han har overgivet sin sag til Herren, lad ham udfri ham, han må redde ham, han holder jo af ham!«

Igen, ikke en profeti, men en salme..

Husker du hvor David danser foran Arken og folk var forargede??

Citat:
"…og vil blive givet malurt og eddike at drikke"
Profeti:Sal 69,22»De gav mig malurt at spise og eddike til at slukke min tørst…«

Igen, en salme.. Vidste du foriøvrigt at romerne fik eddike at drikke istedet for vin?? Gad vide hvor mange der opfyldte den "profeti"

Citat:
"Soldater vil kaste lod om hans tøj"
Profeti:Sal 22,19 »de deler mine klæder mellem sig, de kaster lod om min klædning…«

Ja, ligesom man gjorde om alle de dødsdømte ejendele.. Det var ganske almindelig praksis.. Gad vide hvor mange der opfyldte den "profeti"..

Og alle de andre, revet ud af kontekst, salmer der er citeret.. Der er intet der ligger for, at det skulle være profetier.. Så kan alle reelt sætte sig ned og finde ting der passer på dem og kalde dem selv profetier.. En profeti bliver indledt med at det er Herren der siger det.. Kig selv efter, alle profeterne indleder deres profetier med: "Så siger Herren din G-d!" eller noget i den stil..

Messias-profetierne:

Citat:
"…og efterkommer af Jakob"
Profeti:4. Mos 24,17 »Jeg ser ham, dog ikke nu, skimter ham, men ikke nær. En stjerne træder frem fra Jakob, en herskerstav rejser sig fra Israel…«

Dette kunne godt være en profeti om Moshiach.. Der er vi enige.. Men noget jeg undrer mig over et, hvorfor du kun citerer brudstykker??

Lad os dog se, hvad hele verset siger:

Jeg ser ham, dog ikke nu,
skimter ham, men ikke nær.
En stjerne træder frem fra Jakob,
en herskerstav rejser sig fra Israel,
den skal knuse Moabs tindinger
og issen på alle Set-sønnerne.

Bumbum.. Jesus?? Nej, vel??

Citat:
"…og efterkommer af Juda stamme"
Profeti:1. Mos. 49,10 »Scepteret viger ikke fra Juda, staven ikke fra hans fødder, til der kommer en hersker, ham skal folkene adlyde…«

Nu er det godt nok Jakobs velsignelser af sine sønner, så jeg kan ikke lige se, hvorfor det skulle være en profeti om Messias?? Men anyway, der kan faktisk være noget om det.. Så lad os da kigge på hele velsignelsen:

Juda, dig skal dine brødre prise,
din hånd griber dine fjender i nakken;
din fars sønner skal kaste sig ned for dig.
v9 Juda er en løveunge,
fra rov er du vendt hjem, min søn;
som en løve har han lagt sig til hvile,
som en hunløve, hvem tør vække ham?
v10 Scepteret viger ikke fra Juda,
staven ikke fra hans fødder,
til der kommer en hersker,
ham skal folkene adlyde.
v11 Han binder sit æsel til vinstokken,
sit æselføl til vinranken;
han vasker sin klædning i vin,
sin dragt i drueblod.
v12 Hans øjne er mørkere end vin,
hans tænder hvidere end mælk.

Hmm.. Hvem adlød egentlig Jesus?? Hvilke folk er der tale om her?? Jøderne?? Nej.. Araberne?? Nej, heller ikke.. Romerne?? Grækerne?? Der var vidst ikke så mange, der reelt anderkendte Jesus som konge??
Udover det, så mindes jeg ikke mange fortællinger om at Jesus vaskede tøj i vin og sin dragt i blod??

Kan selvfølgelig være det er mig..

Citat:
"Han vil blive født i Betlehem"
Profeti:Mika 5,1 »Du, Betlehem, Efrata, du er lille blandt Judas slægter. Fra dig skal der udgå én, som skal være hersker i Israel; hans udspring er i fortiden, i ældgamle dage…«

Så har vi igen manglen på konteksten.. Lad os se hele sammenhængen:

v1 Du, Betlehem, Efrata,
du er lille blandt Judas slægter.
Fra dig skal der udgå én,
som skal være hersker i Israel;
hans udspring er i fortiden,
i ældgamle dage.
v2 Men han skal prisgive dem,
indtil den fødende kvinde har født,
og resten af hans brødre
vender tilbage til israelitterne.
v3 Da skal han træde frem og vogte i Herrens styrke,
i Herren sin Guds navns storhed;
de skal bo trygt,
for hans magt når til jordens ender.
v4 Han skal være fredens herre.
Når assyrerne går ind i vort land,
når de tramper ind i vore borge,
stiller vi imod dem syv hyrder,
ja, otte menneskefyrster;
v5 de skal vogte Assyrien med sværdet,
Nimrods land med dolken.
Han redder os fra assyrerne,
når de går ind i vort land,
når de tramper ind over vore grænser.

Nej, vi er stadig ikke vendt tilbage.. Der er stadig jøder i Diasporaen.. Men tilgengæld, så kan det være vi er tæt på opfyldelsen af denne profeti.. Her tænker jeg specielt på vers 4 og 5..

Citat:
"Hans indtog i Jerusalem vil være i triumf og ridende på et æsel."
Profeti:Zakarias 9,9 »Bryd ud i jubel, Zions datter, råb af fryd, Jerusalems datter! Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel, på en æselhoppes føl…«

Endnu engang taget ud af kontekst:

v9 Bryd ud i jubel, Zions datter,
råb af fryd, Jerusalems datter!
Se, din konge kommer til dig,
retfærdig og sejrrig,
sagtmodig, ridende på et æsel,
på en æselhoppes føl.
v10 Jeg tilintetgør vognene i Efraim
og hestene i Jerusalem,
krigsbuerne skal tilintetgøres.
Han udråber fred til folkene,
han hersker fra hav til hav
og fra floden til jordens ender.

Selv den kristne bibel sætter de to vers i sammenhæng.. Der er intet der indikerer, at det kun skulle være op til vers 9..

Og den sidste gruppe - Profetier der ikke er om Messias eller profetier overhovedet:

Citat:
"Han vil være en efterkommer af Abraham"
Profeti:1. Mos 18,18 »Abraham skal jo blive til et stort og mægtigt folk, og alle jordens folk skal velsignes i ham…«

Hvordan kan I få det til at være en profeti om Messias?? Det er jo om Avraham, det fremgår endog temmelig tydeligt "Abraham skal jo blive til et stort og mægtigt folk.."

Citat:
"Han vil være en efterkommer af Isak"
Profeti:1. Mos. 17,19 »Da kastede Abraham sig ned og lo, mens han tænkte: Mon en hundredårig kan blive far? Og mon Sara, som er halvfems år, kan få børn?«

Det her er da slet ikke en profeti?? Der fortælles om Abrahams reaktion, da han hører at han skal få børn i så sen en alder..

Citat:
"…og født af en jomfru"
Profeti:Esajas 7,14 »Men Herren vil selv give jer et tegn: Se, den unge kvinde skal blive med barn og føde en søn, og hun skal give ham navnet Immanuel…«

Åhja, den er også herlig.. "Almah" betyder stadig ikke "jomfru".. Læser du, som stykket jo også er citeret fra, den danske oversættelse, så har de ikke engang oversat det med jomfru, men med, som det jo rigtignok er, "ung kvinde".. Desuden, hvad søren får Ahaz ud af, at der bliver født en knægt flere hundrede år efter han selv er død?? Læs lige hele kapitel syv og otte, og fortæl mig så om du kan se nogen sammenhæng..

Citat:
"Spædbørn vil blive henrettet"
Profeti:Jeremias 31,15 »Dette siger Herren: I Rama høres klageråb, bitter gråd; Rakel græder over sine børn, hun lader sig ikke trøste over sine børn, for de er borte…«

Igenigenigen.. Kontekst..

v15 Dette siger Herren:
I Rama høres klageråb,
bitter gråd;
Rakel græder over sine børn,
hun lader sig ikke trøste
over sine børn, for de er borte.
v16 Dette siger Herren:
Græd ikke mere,
stands dine tårer!
For du får løn for din møje,
siger Herren;
de skal vende tilbage fra fjendens land.
v17 Der er håb for dine efterkommere,
siger Herren.
Dine børn skal vende tilbage til deres land.

Nej, det er ikke en messiansk profeti, men om hvad der skete og ville ske på den tid, da Yirmayahu virkede..

Citat:
"Han vil flygte til Egypten som barn"
Profeti:Hoseas 11,1 »Jeg fik Israel kær, da han var ung, fra Egypten kaldte jeg min søn…«

Læser du overhovedet hvad du citerer?? Jeg fik Israel kær.. Ikke Jesus, Messias eller nogen anden.. Israel..

Citat:
"Han vil få sin gerning i Galilæa og langs floden Jordan."
Profeti:Esajas 9,1–2 »Men håbløshed og mørke skal ikke for altid få magt! Skønt Zebulons og Naftalis land snart skal opleve Guds ydmygende dom, så skal selv samme område – fra kystlandet til den anden side af Jordan og Galilæa, hvor de fremmede bor – opleve Guds herlighed og oprejsning. For folket, der vandrer i mørke, skal se det strålende Lys – et lys, der skinner for dem, som bo i dødsskyggens land…«

For det første er det en forkert henvisning, for det andet er det kynisk sat sammen i forsøget på at lave en "profeti"..

Det første stykke er fra Esajas 8,23:

Dog skal der ikke være mørke
for landet, som nu er i trængsel.
Som Herren tidligere
bragte skam over Zebulons land
og Naftalis land,
bringer han i fremtiden ære
over Vejen langs Havet,
Landet på den anden side af Jordan
og Folkeslagenes Galilæa.

Man sammenlignede forresten Spanien med Galileah, da områderne mindede utroligt meget om hinanden.. En profeti indeholdene Spanien?? Ikke umuligt..

Det sidste stykke er så Esajas 9,1:

Det folk, der vandrer i mørket,
skal se et stort lys,
lyset skinner for dem,
der bor i mørkets land.

Så altså ikke noget der har noget med hinanden at gøre..

Og så videre og så videre..

Et godt tip: Tjek altid kontekst.. Specielt jer derude, der ikke er helt overbevidste .. Hver gang man møder en kristen der smider om sig med "profetier", kan man altid slå op og tjekke konteksten..

Resten af profetierne har jeg med vilje ladet være, da jeg ved, at du helst vil undgå for lange indlæg.. Sig så ikke, at jeg ikke tænker på dig

Mnåja, her på falderebet..

Du skriver:

Citat:
Mere end 300 profetier, er fremsagt i det Gl. Testamente og senere opfyldt gennem Jesu liv, død og opstandelse. Chancerne for at én person kan opfylde bare 8 af profetierne er 1 til 100,000,000,000,000,000. Hvis én person opfylder 48 af disse profetier, så er forholdstallet overvældende – 1 chance i 10 i 157 (1 med 157 nuller efter)… og så er der andre 250 profetier, og så er det fuldstændig umuligt for nogen som helst andre end Jesus, at passe ind i det der skete, i det tidsrum.

Hvordan er man kommet frem til de tal?? Oddsene tænker jeg på..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57844 - 16/10/2006 11:06 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Citat:
Så har jeg svært ved at se det anderledes, end at du beskylder min tro (eller mangel på samme) som årsag til at jeg kommer til "forkerte" konklusioner.. Istedet for at modargumentere mine konklusioner, vil du hellere lægge en implicit forståelse i, at det er forkerte konklusioner, der skyldes at jeg er "langt fra troen"..

Ja undskyld, jeg forstår altså ikke hvorfor du er fornærmet, men det er nok min egen skyld. Men altså, denne famøse udtalelse står altså som en indledning til et indlæg, hvor jeg kommer til dine konklussioner og snakker lidt om dem og viser vel også at de er langt væk fra kristentroen. Om jeg beskylder din manglende tro som årsag til forkerte konklusioner, ja måske, men nok mest omvendt, jeg ser dine konklussioner og konstaterer manglende tro. Jeg synes ikke, at denne linie fylder så meget i det indlæg, at du kan konstatere at jeg ikke gør eller "hellere" vil andet. Sætningen er, igen, blot en konstatering, at du kom til ikke-bibelske konklusioner, da du har en ikke-bibelsk tro, men er jøde.

Men siden du virker fornærmet, så vil jeg da gerne sige undskyld. Som skrevet var dette citat dog blot første linie i et langt indlæg, det var ikke ment som centralt overhovedet og selvom jeg ikke finder noget at misforstå, så ser jeg at meningen kan twistes, men dette var bestemt ikke min hensigt. Undskyld.

Citat:
Istedet for at argumentere for, at det "klart" at jeg kommer til de konklusioner jeg kommer til fordi jeg er af en anden ("forkert") tro, så ville det være rarere at argumentere for hvorfor du ikke er enig..

Ja det er sandt Jeg argumentere ikke noget i det indlæg, men pointerede blot hvor du misforstod mig i dit foregående indlæg.

Citat:
Udover det, så er jeg ikke i forsvarsposition, ej heller har jeg læst nogle af dine udsagn som pålydende at jeg skulle være mindre værd fordi jeg er jøde.. Det må være det sene tidspunkt, der har spillet dig et puds..

Dejligt at høre!! Jeg kunne virkelig heller ikke forstår hvad du havde gang i dér... "Om det sene tidspunkt havde spillet mig et puds?" måske, men så må du også lærer at udtrykke dig klarere: "Den der underforståede mening om, at eftersom jeg er jøde, så kan jeg jo kun tage fejl..". Det er ikke ligefrem utvetydeligt, men nu hvor jeg læser den på den rigtige måde () så nej, du kan vel som jøde godt se nogle sandheder i Bibelen og ikke kun tage fejl. Ja jeg troede faktisk engang den udbredte holdning at jøder havde de bedste forudsætninger til at læse Bibelen og finde sandheden om Jesus. Men jeg er langsomt overbevist om at det ikke er nogen fordel....

Men som sagt, jeg kunne først ikke se anden mening end at du spiller "jøde-kortet", som jeg synes var total umotiveret og ikke lignende dig Men rart at du også mener det altsammen bare er misforståelser, så kan vi parkere den.

Citat:
Og slutter af med en -smiley, er det svært at udlede, at du rent faktisk er enig.. Jeg forstår det som om at du mener, at det er tåbeligt at man kan se lighedstegn..

Hvordan kan du forstå det som et nej til lighedstegn når der stod "lighedstegn ja". Men ja, det var ikke hensigtsmæssigt med smiley'en. Nogle gange passer de bare bedst ind og føles at sige meget mere end ord. Men ja, jeg kunne have udtrykt mig meget klarere, selvom jeg syntes min mening ang lighedstegn kommer frem trods den linie.

Citat:
Det er konnotationerne og de implicitte holdninger, der skaber problemer.. Et godt råd, som jeg selv fik i min vordene debatør-karriere (eller hvad søren man nu skal kalde det) var at skelne mellem hvordan jeg taler og hvordan jeg skriver.. En ting der er vigtig at vide når man debatterer på skrift er, at man ikke kan se hinanden.. Man kan delvist veje det op med smileys, men det gør ikke det hele.. Det er vigtigt at være konkret og ikke bruge for mange implicitte tale-måder..
Et råd jeg fik engang og som jeg håber du vil tage som en positiv tilkendegivelse..

Jeg forstår dette i den bedste mening ja Selvom jeg er okay til akademisk skrivning er debatten her jo lidt en anden disciplin alligevel. Men, you live and you learn!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57845 - 16/10/2006 11:29 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
SimonKL
Bruger

Hej KBA,

Citat:
Jeg vil skam gerne læse e såkaldte "profetier", men jeg forventer da, at det er noget du har sat dig ind i og er villig til at både kommentere og argumentere for??

niks det har jeg ikke. Du spurgte og jeg gav dig dem Jeg er ikke teolog, så jeg vil ikke begynde at høvle dem allesammen igennem. Og heller ikke i samme selvsikre stil som du...

Og så syntes jeg i det hele taget at det meste af dette indlæg kører i en bedrevidende og træls tone, selvom det jo nok er utilsigtet! Måske er det bare fordi jeg føler at uanset hvad jeg næsten skriver, så kan du misforstå det...

Jeg har dog læst det alligevel, men har ikke de vilde kommentarer. Er som sagt ikke GT ekspert. Så, sorry at jeg sendte dig linket uden at give nogen advarsel om at jeg egentligt ikke havde intensioner om at gå i debat om emnet.

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#57846 - 17/10/2006 09:17 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Nikolaj]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Nikolaj..

Jeg vidste at jeg skyldte dig et svar, men havde glemt hvor du gemte dig henne

Så undskyld ventetiden..

Citat:
KBA:

Nikolaj
Det er muligt, at jeg har misforstået dig. Du skrev:

KBA:

Nikolaj
Jeg forstod dette sådan, at du (bl.a.) hentydede til Talmud og ebionitterne med dette, men som sagt er det bestemt muligt, at jeg har misforstået det.

Nej, du misforståede ikke, men du misforstod måske hvad jeg mente..

Jeg har ikke sagt, at hvad der står i Talmud er faktuel viden, som er reel fakta.. Det jeg har sagt er, at ligesom du kan læse dig til noget i nt, kan jeg læse mig til noget modsigende hos ebionitterne og i Talmud..

Derfor skriver: Jeg vælger at forholde mig til hvad jeg ved, istedet for bare (blindt) at acceptere ham på hans ord.. Jeg tager summen af den samlede viden, deriblandt hvad Paulus siger om sig selv, hvad og hvordan han taler, hvad jeg kan få at vide om ham for andre, og det, i fællesskab, skaber mit endelige syn på Paulus..

Citat:
KBA:
Desuden har jeg svært ved at se sammenhængen med det Paulus siger og manglen på understøttelse af det, både i hans egen måde at udtrykke sig, ...

Nikolaj:
Altså fordi han ikke udtrykker sig som en farisæer ville have gjort? Det synes jeg da er ret åbenlyst, hvorfor han ikke gør. Paulus fungerede jo ikke som farisæisk mester, men som kristen apostel, og henvendte sig især til grækere (og græsktalende jøder), og overfor dem ville en traditionel farisæisk udtryksmåde nok ikke være særlig hensigtsmæssig.

Hvis Paulus blev født og opdraget som jøde og sidenhen havde været i lære hos en stor farisæer, må der vel havde sat sig noget?? Det er, som jeg også har været inde på, valget af brugen af septuagintaen, som ikke var specielt anset hos farisæerne (ikke pga Jesus eller noget i den stil, på det tidspunkt var det kun de fem Mosebøger der var oversat til græsk) istedet for den hebraiske grundtekst..
Hans livssyn, der er udpræget hellenistisk, med en forståelse af en dualistisk kamp mellem ondt og godt, kødet kontra det åndelige og hævdelsen af sig selv.. Det er ikke noget man oplever i jødiske sammenhæng..

Citat:
KBA:
... samt i fraværet i andre samtidige kilder, der burde have nævnt ham i den ene eller anden sammenhæng (Gamaliels disciple var ikke bare hvem som helst, det var folk på et højt niveau, så havde Paulus været blandt dem, havde vi hørt om ham i en eller anden sammenhæng)..

Nikolaj:
Med mindre Gamaliel ikke var særlig stolt over sin tidligere discipel; det er vel ikke helt utænkeligt. Jeg kunne sagtens forestille mig, at Paulus hen ad vejen blev persona non gratia blandt farisæerne – han var jo gået over til konkurrenten – og at de derfor (selvfølgelig) ikke ville vedkende sig ham.

Jeg giver dig fuldt ud ret i, at havde han været discipel hos Gamaliel, ville Gamaliel ikke være særlig imponeret af Paulus .. Men han ville være omtalt.. Nu er det ikke sådan, at du kun læser om de personer, der stod i godt lys.. Du kan læse om den "gale egypter" (en falsk messias omkring samme tidspunkt som Jesus", om Yeshu (der levede omkring 100 år før Jesus og som havde fem disciple, to af dem ved navn Matthay og Jochanan), om Shabbatay Svhi (også en falsk messias.. Faktisk en fantastisk historie.. Han var det helt store håb indtil han stod foran den osmanniske sultan der stillede ham overfor valget: konvertér til Islam eller mist hovedet.. Shabbatay valgte det første.. Nej, hvor var der mange skuffede jøder på det tidspunkt .. Nej, du skal næsten læse om ham.. Ret fantastisk faktisk).. Der står også om rabbinere der faldt fra, så jeg kan ikke se, hvorfor Paulus skulle havde stået omtalt, havde han haft nogen rolle..

Citat:
KBA:

Nikolaj:
Hvis du til gengæld kan forklare mig, hvorfor man bare skal acceptere Talmuds ord om Paulus, når man samtidig kan forvente, at Talmuds forfattere prøver at sætte Paulus i et negativt lys.

Jamen, du har jo helt ret Nikolaj.. Jeg siger ikke, at du skal forholde dig til Talmud.. Jeg blev spurgt om hvorfor jeg sætter spørgsmålstegn ved Paulus og jeg forklarer hvorfor.. Jeg spørger så, hvorfor skal jeg entydigt forholde mig til Paulus egne ord om sig selv??
Udover det, så er det jo ikke kun noget der står omtalt i Talmud, men også hos en kristen gruppe..

Nej, jeg vil faktisk sige, at der er ting i Talmud, man skal forholde sig skeptisk til.. De utroligt fjendtlige udtalelser om Jesus fra middelalderen, som mere afspejler en modvilje mod kristendommens udformning på den tid end Jesus selv, forholder jeg mig kritisk til.. Så er jeg mere interesseret i de tidligere udtalelser, der forholder sig mere konkret til Jesus som person..

Citat:
Jeg mener i øvrigt heller ikke, at man sådan bare skal acceptere Paulus' ord om sig selv. Men jeg tror nu, det ville have været rimelig let at afsløre, hvis Paulus faktisk ikke var en jødisk farisæer, men en græsk vagt, og det tror jeg, selv en flok fiskere og toldere ville have studset lidt over.

Det er ikke umuligt at de har studset over det.. Paulus var ret aggresiv i sit forhold til dem.. Han var ikke ked af, at sætte dem på plads når tingene ikke lige passede ham..
Samtidigt kan man så spørge sig selv om de har haft en interesse i at "anderkende" ham..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57847 - 17/10/2006 10:45 Re: Paulus' livssyn [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas - lige en lille kommentar til det du her skriver til Nikolaj:
Citat:
Hans livssyn, der er udpræget hellenistisk, med en forståelse af en dualistisk kamp mellem ondt og godt, kødet kontra det åndelige og hævdelsen af sig selv.. Det er ikke noget man oplever i jødiske sammenhæng..

Når Paulus skriver om "kødet", så mener han jo ikke som hellenerne det fysiske legeme, men hele gamle Adam med hud og hår og krop og sjæl ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57848 - 17/10/2006 11:38 Re: Paulus' livssyn [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina..

Citat:
Når Paulus skriver om "kødet", så mener han jo ikke som hellenerne det fysiske legeme, men hele gamle Adam med hud og hår og krop og sjæl ...

Det hverken skal eller vil jeg afvise.. Dog stadig bemærkelsesværdigt, da jødedommen ser krop og sjæl som noget sambundet.. Noget man ikke som sådan distanserer imellem..

Det er faktisk en interessant debat at tage på et tidspunkt.. Synet på sjælen kontra det legemlige/fysiske.. Men passer nok bedre ind i en ny selvstændig tråd..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57849 - 17/10/2006 15:01 Re: Hvorfor udelukkes muslimsk kritik? [Re: Kefas Ben-Adam]
Nikolaj
Bruger

Hej Kefas
Citat:
Jeg har ikke sagt, at hvad der står i Talmud er faktuel viden, som er reel fakta.. Det jeg har sagt er, at ligesom du kan læse dig til noget i nt, kan jeg læse mig til noget modsigende hos ebionitterne og i Talmud..
Derfor skriver: Jeg vælger at forholde mig til hvad jeg ved, istedet for bare (blindt) at acceptere ham på hans ord.. Jeg tager summen af den samlede viden, deriblandt hvad Paulus siger om sig selv, hvad og hvordan han taler, hvad jeg kan få at vide om ham for andre, og det, i fællesskab, skaber mit endelige syn på Paulus..

Okay, fair nok. Så tror jeg, jeg forstår.
Citat:
Hvis Paulus blev født og opdraget som jøde og sidenhen havde været i lære hos en stor farisæer, må der vel havde sat sig noget?? Det er, som jeg også har været inde på, valget af brugen af septuagintaen, som ikke var specielt anset hos farisæerne (ikke pga Jesus eller noget i den stil, på det tidspunkt var det kun de fem Mosebøger der var oversat til græsk) istedet for den hebraiske grundtekst..

Vi kan jo ikke vide, om Paulus faktisk brugte den hebraiske grundtekst. Det eneste vi kan læse er, at når han citerer, så citerer han fra Septuaginta, og det kan der være i hvert fald to grunde til: 1) det var nemmere end at lave sin egen oversættelse af citater; 2) Septuaginta var den tekst, Paulusbrevenes modtagere kendte (og anerkendte).
Citat:

Jeg kan til dels godt se, hvad du mener; dog er jeg ikke helt enig. Men som du også skriver til Kristina, passer dén debat nok bedre ind i en ny tråd.
Citat:
Jeg giver dig fuldt ud ret i, at havde han været discipel hos Gamaliel, ville Gamaliel ikke være særlig imponeret af Paulus .. Men han ville være omtalt.. Nu er det ikke sådan, at du kun læser om de personer, der stod i godt lys.. Du kan læse om den "gale egypter" (en falsk messias omkring samme tidspunkt som Jesus", om Yeshu (der levede omkring 100 år før Jesus og som havde fem disciple, to af dem ved navn Matthay og Jochanan), om Shabbatay Svhi (også en falsk messias.. Faktisk en fantastisk historie.. Han var det helt store håb indtil han stod foran den osmanniske sultan der stillede ham overfor valget: konvertér til Islam eller mist hovedet.. Shabbatay valgte det første.. Nej, hvor var der mange skuffede jøder på det tidspunkt .. Nej, du skal næsten læse om ham.. Ret fantastisk faktisk).. Der står også om rabbinere der faldt fra, så jeg kan ikke se, hvorfor Paulus skulle havde stået omtalt, havde han haft nogen rolle..

Men jeg synes da sådan set også, du har skrevet, at Talmud faktisk omtaler Paulus, men bare påstår, at han ikke var en jødisk farisæer, men en græsk proselyt; er det ikke rigtigt? Det tolker jeg sådan, at farisæerne havde et særligt behov for at lægge afstand til Paulus, fordi han fortsat havde tilhængere på affattelsestidspunktet; mens der ikke var noget »farligt« i at skrive om fejlslagne mesiasbevægelser, som forlængst var døet ud.
Citat:
Jeg siger ikke, at du skal forholde dig til Talmud.. Jeg blev spurgt om hvorfor jeg sætter spørgsmålstegn ved Paulus og jeg forklarer hvorfor.. Jeg spørger så, hvorfor skal jeg entydigt forholde mig til Paulus egne ord om sig selv??
Udover det, så er det jo ikke kun noget der står omtalt i Talmud, men også hos en kristen gruppe..

Jeg synes sådan set heller ikke, jeg har sagt, at du udelukkende skal forholde dig til Paulus' egne ord om sig selv. Men det er vel ikke helt utænkeligt, at du faktisk kunne holde NTs udsagn om Paulus op mod Talmuds og ebionitters ditto, og (teoretisk set) nå den konklusion, at det nok var NT, der havde ret i lige dét spørgsmål.
Citat:
Det er ikke umuligt at de har studset over det.. Paulus var ret aggresiv i sit forhold til dem.. Han var ikke ked af, at sætte dem på plads når tingene ikke lige passede ham..

Men Paulus havde vel ikke mere magt i den kristne menighed, end menighedens ledere tilstod ham. Jeg mener, hvis de første kristnes ledere faktisk mente, at Paulus vist ikke var helt fin i kanten, og at han ikke talte sandt om sig selv, så kunne de jo bare lade være med at lytte til ham og være ligeglade med, om han så satte dem nok så meget på plads.
Citat:
Samtidigt kan man så spørge sig selv om de har haft en interesse i at "anderkende" ham..

Hvad tænker du på, mere konkret?

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær