Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#5760 - 18/11/2002 12:14 Spørgsmål til ID-tilhængere
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Jeg har et par spørgsmål om ID-modellen. Jeg har stillet dem i tre forskellige indlæg som et forsøg på at reducere kompleksiteten i debatten. (-:

mvh Matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#5761 - 18/11/2002 12:16 Hvordan bedrives forskning under ID? [Re: matthias]
matthias
Bruger

Som jeg har forstået, det tilskrives det en intelligent designers mellemkomst, hvis en bestemt proces eller struktur antages at have en stort set ikke eksisterende sandsynlighed for at være opstået/indtruffet ved kendte naturalistiske processer.

Jeg håber, jeg har forstået rigtigt, ellers er jeg interesseret i at blive klogere.

Men under denne forudsætning vil jeg gerne stille følgende hypotetiske spørgsmål:

Man kan forestille sig at f.eks. en biologisk struktur X bliver kategoriseret som et eksempel på ID.
Vil det nu (under ID-modellen) være at betragte som tidsspilde at lede efter natu-ralistiske forklaringer på X’s opståen?
Hvis der opdages hidtil ukendte naturalistiske processer, som kan forklare X’s op-ståen, vil X’s status da blive ændret?
Hvad vil dette betyde for ID-modellens troværdighed?

Og to aktuelle spørgsmål:
Kan ID-modellen falsificeres?
Hvis ja, hvordan?

mvh Matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#5762 - 18/11/2002 12:18 ID og andre videnskabsområder [Re: matthias]
matthias
Bruger

Skal andre videnskaber (f.eks. geologi og astronomi) underkaste sig ID-modellen?

mvh Matthias

Til toppen 
#5763 - 18/11/2002 12:21 Spørgsmål om designeren/designerne [Re: matthias]
matthias
Bruger

ID-modellen forudsætter eksistensen af en eller flere intelligente designere.
Kan man ikke med en vis sikkerhed slutte, at en hvilken som helst sådan intelligent designer under ID-modellen selv vil være at karakterisere som et resultat af intelligent design?
Medfører dette ikke en uendelig kæde af intelligente designere?

Og iøvrigt: Kan man danne sig et billede af den/de intelligente designer(e)s arbejdsmetoder udfra dens/deres design?

mvh Matthias

Til toppen 
#5764 - 18/11/2002 12:25 Wedge-strategien (til information) [Re: matthias]
matthias
Bruger

Hvis nogen er i tvivl om hvorvidt ID’s dagsorden er ideologisk/religiøs eller videnskabelig, kan jeg anbefale, at man læser The Wedge Strategy:

http://www.antievolution.org/features/wedge.html

Den er angiveligt affattet af CRSC (Center for the Renewal of Science & Culture – har for nyligt skiftet navn til Center for Science & Culture) under The Discovery Institute. CRSC har tilknyttet højt profilerede ID-fortalere som Dembsky, Wells og Behe.

mvh Matthias

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær