Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57458 - 17/01/2006 00:18 Bibelens umælende flertal...
Anonym
Anonym

Bibelens umælende flertal...

Noget har undret mig omkring bibelen.

Den gang jeg var kristen så tog jeg bibelen for pålydende, som guds åbenbarede ord. Jeg forestillede mig bl.a. hvordan Jesus gik ind i templet og smed handelsmændene ud og hvordan han med sin visdom irettesatte farisærene og lukkede munden på dem. Jeg tog det for givet at disse begivenheder blev formidlet rimeligt og ærligt.

Dette er ikke endnu en af de tråde, hvor vi kan diskutere hvorvidt evangelister og andre af bibelens forfattere reelt har skrevet det de har skrevet eller om de lyver eller ej, men tager umiddelbart udgangspunkt i at det de skriver er sandt, at historierne de fortæller formidler det som reelt skete.

Dette oplæg til debat handler om det jeg har valgt at kalde ”det umælende flertal”. Det er alle de mennesker som bibelen taler skidt om, slå ihjel og tugter fordi at de ikke tror eller opfører sig på den rigtige måde.

Vi kan starte med mit yndlingsskriftsted Anden Kongebog 2:23-24

citat:
23 Derfra drog han op til Betel.
Mens han var på vej op, kom nogle små drenge ud fra byen. De gjorde nar af ham og sagde: »Kom herop,
skaldepande, kom herop, skaldepande!«
24 Han vendte sig om, så på dem og forbandede dem i Herrens navn, og ud af skoven kom to bjørne og rev toogfyrre af drengene ihjel.

Jeg har altid haft svært ved at se rimeligheden i denne passage, men mens jeg var kristen trøstede jeg mig med at gud sikkert havde styr på det, at der var en dybere mening med det som jeg kunne finde når jeg en gang døde og kom op sammen med ham.

I dag så står denne passage af bibelen, samt den tolkning som ofte bliver fremdraget af kristne, som et symbol for mig på alt hvad der er forfærdeligt og skrækkeligt ved fundamentalistisk og fanatisk tro, nemlig:

1) Først og fremmest at et massedrab (ikke ulig en håndgranat i en folkemængde) på 42 drenge bliver sanktioneret af gud, på et enkelt menneskes opfordring. Dvs. at der rent faktisk er handlinger som vi mennesker kan gøre, der overfor den gud, der ifølge bibelen altid er den samme og som aldrig har forandret sig, kan retfærdiggører at vi på opfordring fra et andet menneske (ikke gud alene. Havde gud straffet drengene hvis ikke at Elisa havde forbandet dem?) lider en grusom død f.eks. under poterne af rasende bjørne... I dette tilfælde at drille en guds mand.

2) Dernæst at kristne finder på at forsvare denne handling med argumenter, som ofte ligner følgende:

a) Der er en højere mening med det, så selvom det ser uretfærdigt ud, så har gud tjek på det

b) Drengene var rent faktisk ikke drenge, men myndige unge mænd som spottede en profet salvet af gud, derfor var det rimeligt at nedkalde sådan en forbandelse over dem.

c) Der er også nogle som reder sig ud i lange forklaringer om at disse drenge rent faktisk er unge profeter fra en nærliggende profetskole, som udfordrer Elisas kaldelse (noget med at en skaldet pande kunne betyde at man ikke helt var i kontakt med gud eller sådan noget pjat. Jeg lærte det på bibelskole i sin tid, men kan desværre ikke huske alle detaljerne) og så viser han dem i samarbejde med gud, at de vist tager fejl og rockersmadrer dem (læs: slår dem ihjel) med to bjørnes hjælp. Come on mand!

Det umælende flertal i denne historie er selvsagt drengene, men det stopper ikke der. Hver af disse drenge har levet mellem 10 og 16 år, de har mødre og fædre, bedstemødre og bedstefædre, fætre, kusiner, kærester og forlovede osv. Hvorfor var det rimeligt at slå disse drenge ihjel? Sandsynligvis ryger de durk i helvede, for det de har gjort. Mig bekendt er der ikke nogen second chance efter at vi har forladt dette liv (hvis der er hvorfor filan skal der så være missionære og internetsider som Jesusnet?) og deres sidste handling, måske lige med undtagelse at løbe fra en bjørn, var at spotte datidens tilsyneladende helligste mand i mellemøsten. Det tegner ikke godt...

Hver dreng havde en personlig historie. De var vokset op et bestemt sted og havde sikkert leget gemme og røvere og soldater der. De havde sikkert et yndlingslam i fåreflokken og måske endda en hund som de holdt af. Deres mor og far så dem som deres fremtid og hver gang deres øjne mødtes ville de genkende hinanden og vide at de skulle tilbringe resten af livet sammen. De skulle dele opture og nedture, lykke og ulykke...

Men alle de drømme bliver til intet, fordi Elisa med gud i ryggen forbander dem og gud lader to bjørne fare ud af buskadset og sønderlemme disse 42 knægte!!!

Hvorfor var det retfærdigt? Udfra hvilken standard kan noget sundt og raskt menneske godtage denne historie og kende den for retfærdig?

Fordi det var gud og Elisa der gjorde det... (?)

Blev den enkelte dreng spurgt om han vitterligt mente det han havde sagt? Blev hver en dreng givet muligheden for at angre? Blev drengenes forældre spurgt om de var tilfredse med guds dom? Blev der taget hensyn til at nogle af drengene måske lå under for gruppepress?

Hvorfor skulle dette umælende flertal, bestående af unge knægte, lide en grusom død ved poterne på nogle bjørn? Vi hører aldrig deres sag talt, men tager det for givet at den straf de modtog var retfærdig... Det var jo gud der gjorde det.

Et andet godt eksempel er det nye testamentes yndlingsprügelknarbe ”farisæerne”. Dem der står for stort set alt det skidt vi mennesker kan finde på at gøre i religiøs nidkærhed.

På ethvert tidpunkt hvor de nævnes (med nogle få undtagelser, hvor Nikodemus er den mest nævneværdige) så står de optegnet som anatema til Jesus. De er formet som en perfekt mur at spille forfatterens religiøse bold op af... Som min gamle dansklærer ville have sagt det, så er farisæerne ”papfigurer”. Papfigurer som tjener et litterært og religiøst formål.

Det er ikke sket sjældent at jeg både inde og ude af kirken hører ordet farisæer benyttet som et skældsord eller nedsættende. For nyligt læste jeg et indlæg af Kristina (ordstyrer) som sagde at en eller anden skulle passe på med ikke at få et farisæersind (eller noget i den retning). At være en farisæer bliver verdensomspændende brugt som en negativ af alle kristne, fordi det er det billede som det nye testamente tegner op af dem.

Farisæerne ligger under for den samme slags fordom som f.eks. at negere er gode til at spille basket og danse. Bibelen forholder sig ret sort og hvidt i forhold til farisæerne, men hvem tænker over at der er mennesker bagved? (hvis du har tænkt denne tanke, men alligevel føler dig, din tro eller din bibelviden ramt fordi at jeg nævner det eller hvis du kender utallige (læs: et par) skriftsteder hvor farisæerne omtales i positive vendinger og deres personlighed og mening kommer igennem, så er dette debatoplæg ikke rettet til dig og du kan for så vidt gå din vej uden at kommentere på det (det kan man rent faktisk godt ) og venligst undlade at afspore denne debat allerede ved dit første svar... På forhånd tak)

Hvem spurgte farisæerne om de følte sig ordentligt repræsenteret i evangelierne? Hvem lavede den research som sikrede at alle de mennesker der udgjorde det farisæiske parti og den farisæeiske præstestand, blev hørt og deres mening respekteret? Kunne det tænkes at de faktisk havde jødernes velbefindende og evige sjæl på sinde og ikke bare var selvfede og manipulerende, magtsyge skægaber?

Jeg har arbejdet med mennesker i over 8 år. Jeg har set mennesker fra alle samfundets lag, fra narkomanen på nørrebro til rigmandsfruen fra whiskeybæltet, gamle som unge, alle med problemer af en eller anden slags. Jeg har hørt og læst hundredevis af skæbner og ingen mennesker er så unuancerede som farisæerne er fremstillet i bibelen, så hvorfor er deres mening så kun nævnt som en mur som Jesus et al kan spille bold op ad?

Hvad blev der af menneskene bagved alle de stivnakkede meninger og den karikerede religiøse nidkærhed?

Her følger eksempler på skriftsteder, hvor farisæerne får på munden uden rigtig at have mulighed for at forsvare sig eller give en forklaring på hvorfor at de ser tingene som de gør... Vi går bare ud fra at evangelieskriverne har bragt det relevante og dermed gør vi et umælende flertal ud af farisæerne... (fremhævelserne er mine)

citat:
Da sagde nogle af de skriftkloge og farisæerne til
ham: »Mester, vi vil se dig gøre et tegn.« Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn, men den
skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn.

citat:
Og for at de kunne anklage Jesus, spurgte de: »Er
det tilladt at helbrede på en sabbat?« Men han sagde til
dem: »Hvem af jer, der har et får, ville ikke gribe fat i det
og trække det op, hvis det faldt i grøften på en sabbat? Et
menneske er dog meget mere værd end et får. Derfor er det
tilladt at gøre noget godt på en sabbat.« Da sagde han til
manden: »Ræk din hånd frem!« Han rakte den frem, og den
blev rask igen som den anden. Men farisæerne gik ud og traf beslutning om at få ham slået ihjel.

citat:
Da gik farisæerne hen og besluttede at fange
Jesus i ord
. De sendte deres disciple hen til ham
sammen med herodianerne, og de sagde: »Mester, vi ved,
at du er sanddru og lærer sandt om Guds vej og ikke retter
dig efter andre, for du gør ikke forskel på folk. Sig os, hvad
du mener: Er det tilladt at give kejseren skat eller ej?«
Men Jesus gennemskuede deres ondskab

citat:
Mens farisæerne var forsamlet, spurgte Jesus dem:
»Hvad mener I om Kristus? Hvis søn er han?« De svarede:
»Davids.« Han sagde til dem: »Hvordan kan David så ved
Ånden kalde ham herre og sige:
Herren sagde til min herre:
Sæt dig ved min højre hånd,
indtil jeg får lagt dine fjender
under dine fødder?
Når David altså kalder ham herre, hvordan kan han så være
hans søn?« Ingen kunne svare ham et ord, og fra den
dag turde heller ingen længere spørge ham om
noget

citat:
Farisæerne og deres skriftkloge gav ondt af sig
og spurgte hans disciple: »Hvorfor spiser og drikker I
sammen med toldere og syndere?«

citat:
Da han gik bort derfra, begyndte de skriftkloge og
farisæerne at trænge hårdt ind på ham og udspørge ham
om mange ting, mens de lurede på ham for at fange ham
i noget af det, han svarede.

Hvorfor får dette umælende flertal lov til, uden at der tilsyneladende bliver sat spørgsmålstegn ved det, at symbolisere stort set alt det Jesus og hans kumpaner gør oprør imod... (Øh nåh nej mundskyl! Jesus gjorde jo ikke oprør, han fuldendte loven... ja ja det var sådan det var? ) Ville nogen i dagens Danmark, med ytringsfriheden højt hævet over hovedet, acceptere at deres side af historien blev præsenteret så unuanceret som farisæernes gør i bibelen?

Endnu et eksempel kan illustrere min pointe...

Bare læs om ødelæggelsen af ”Så du mig i gårmorges” (Sodoma og Gomorra) i 1. Mosebog kapitel 18 og 19.

Hvor mange mennesker levede i de to byer?

Kan det at have lyst til at have sex med en smuk mand (en engel sådan som det er beskrevet af forfatteren) eller for den sags skyld at hele byen har lyst til at have sex med en smuk mand, retfærdiggøre at hele byen skal udslettes?

Byerne bliver fra starten af bare beskrevet som onde af forfatteren, hvor ved han fra at alle er onde? Hvad vil det sige at være så ond og syndig at man fortjener at bliver overdænget med svovl og ild? Hvad skal man have gjort og hvilke tanker skal man have haft før at man karakteriseres som så ond at intet mindre end en guddommelig regn af svovl og ild kan gøre en ende på det?

Jeg ved at forfatteren meget yndigt forsvarer guds handling med en litterær sløjfe, hvor Abram forhandler med gud om at skåne byerne, hvis bare der er 10 retfærdige mennesker i byen... Man kan sige at Abram gjorde sit bedste for at skåne de mennesker der trods alt var hans gode ven Lots naboer, men nej... Der var ingen retfærdige i byerne, så gud var tilsyneladende tvunget til at nedslagte hele to byer, uden at en eneste af disse menneskers røst bliver hørt. Kan vi eller rettere bør vi tage denne forhandling for gode varer?

I enhver anden sammenhæng ville sådan en handling få os til at måbe af rædsel og væmmelse, men i dette tilfælde, så kan tankekonstruktionen; ”at de alle var onde nok” til at de fortjente det, tjene som retfærdiggørelse og iøvrigt har gud jo tjek på det hele, så selvom vi ikke kan acceptere det eller forstå det, så er det ok og vi får nok svar i efterlivet.

En fodnote her kunne være at det er betænkeligt at Abram forhandler med gud, for gud ved jo alt også at Abram ville forhandle med ham, så uanset hvad så er resultatet at Sodoma og Gomorra ryger og rejser. Hvorfor så skrive om det? Det er jo en ubetydelig handling som Abram udfører for uanset hvad så ville de to byer være toast! Iøvrigt er hele tanken om at gud kan skifte mening også tåbelig set i lyset af andre og vægtigere skriftsteder som beskriver gud som den samme i går, idag og imorgen... Ja ja bare at de kan bestemme sig de kære eftersigende af gud inspirerede forfattere.

Ville nogen som helst mennesker i dag i deres rette sind (øh det er måske et dumt spørgsmål, for jeg kan faktisk godt forestille mig adskillig prominente herrer rundt omkring i verden, vis interesser primært ligge i penge, olie og magt og som ingen skrupler ville have med følgende) kunne acceptere at gud eller et eller flere mennesker med støtte fra gud udryddede hele byer eller folkeslag, for derefter at betragte det enten som en god allegori på et eller andet, en historie fyldt med visdom og gode råd... Nej vel?

Det ville svare til at man betragtede 9/11 som et smukt stykke kunst! (iøvrigt kan ingen vide om det reelt var allahs vilje at det skete )

Igen får det umælende flertal lov til at blive slagtet på grusommeste vis for en religiøs pointes skyld og vi (eller måske skulle jeg sige I) sidder og klapper i hænderne eller i det mindste nikker med hovedet i de obligatoriske 15% pastorale grader lænet til siden og siger med 1000 mileblik at ”det kan godt være at vi ikke kan forstå det nu, men der vil komme en tid...”

Det har jeg meget svært ved at forstå at man kan acceptere og inkorporere i et billede af gud som ellers fremstilles som ganske kærligt... Jeg vil som jeg indledte med sige at det at man kan se igennem fingrer med sådan en adfærd ”bare fordi” det er gud, det er noget af det mest forfærdelige og uhyggelige ved fundamentalistisk og fanatisk tro.

Men nu forholder det sig jo sådan at der nok ikke er mange af jer der kan genkende jer selv i dette billede, som eventuel fanatiker eller fundamentalist... Eller hvis I er det så er I det selvfølgelig på en god måde... Og ja det er I vel, I bor jo i Danmark og har ikke slået nogen ihjel, ej heller haft intentioner om at gøre det, men ved I hvad? Den der tier samtykker!

I er missionære for en tro, vis fundament i den grad nedgører og potientielt misrepræsenterer dens fjender eller modstandere og som skildrer verden som sort og hvid. Nuancerne er gået fløjten og meget få, hvis overhovedet nogen, af de mennesker der er skrevet om i bibelen har fået en chance for at komme til orde uden at det har et specifikt religiøst formål. De er som nævnt papfigurer som tjener det formål at de kan slåes ihjel som slagtekvæg eller spottes og nedgøres i guds og evangeliets tjeneste.

Min vægtigste pointe er da at den form for ”historisk” gengivelse som bibelen er, ville ingen af os acceptere blive gjort imod os i dag. Den form for skæren alle over én kam (farisæerne, befolkningen i Sodoma og Gomorra og de 42 drenge) ville vi aldrig finde os i i dag. Vi ville aldrig acceptere at blive kategoriseret som taberne, uden selv at få indflydelse på den titel.

Hvis ikke vi giver en stemme til det umælende flertal, kan vi meget vel selv ende der...

Tyg på den!

Til toppen 
#57459 - 18/01/2006 07:23 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg takker for den tilbagemelding der har været på mit indlæg i privatbeskeder... Det varmer, når man har lagt et arbejde for dagen

Til toppen 
#57460 - 18/01/2006 10:34 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
CloudHands: Jeg takker for den tilbagemelding der har været på mit indlæg i privatbeskeder... Det varmer, når man har lagt et arbejde for dagen

Jeg mener, at dit indlæg er af enddog meget høj kvalitet og meget godt gennemtænkt og gennemarbejdet.

Hvis et menneske havde pudset sine pitbullterrier på en flok flabede knægte og ladet dem flå knægtene ihjel, blot fordi de råbte "skaldepande" efter en mand, så ville næppe nogen mene, at dette var en rimelig straf eller reaktion.

Tværtimod ville vi betragte hundeejeren med den største afsky.

Men hvis Gud lader to bjørne flå en flok flabede knægte ihjel for præcis den samme forseelse - hvorfor bør vi så ikke afsky Gud for denne grusomme handling?

Jeg er overbevist om, at de kristne debattører har læst dit indlæg med store interesse.

Men at de ikke umiddelbart kan sige andet, end at for Gud gælder der andre regler for god og kærlig opførsel, end der gør for mennesker.

Til toppen 
#57461 - 18/01/2006 11:50 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej CloudHands - ja, et vægtigt og gennemtænkt indlæg kommer du med her.
Og Evo har ganske ret, når han skriver:

"Jeg er overbevist om, at de kristne debattører har læst dit indlæg med store
interesse. Men at de ikke umiddelbart kan sige andet, end at for Gud gælder der andre regler for god og kærlig opførsel, end der gør for mennesker."

Nu er det jo ikke første gang, vi har denne grumme 2. Kongebog under behandling her i debatten (jeg kan ikke lige finde hvornår det kom op første gang, kan du?).

Jeg ville ønske, at én af os kristne kunne komme med et begavet svar, men hvis det overhovedet er muligt, er det vel næppe at forvente, at en eksegetisk redegørelse skulle ligge parat på hylden, eller bare lige kunne fyres af med venstre hånd? Kunne du ikke overveje at sende indlægget til svarpanelet?

I første omgang vil jeg lige citere et lille uddrag af, hvad der står i Bibelværk for Menigheden (som jeg ikke altid selv har tillid til) om emnet:

".. Mens Elisa øver velgerninger mod mændene i Jeriko, der klager ham deres nød, straffer han med utrolig strenghed i Betel, hvor Herren og hans tjener bliver mødt med frækhed og foragt. Sådan ville Elias næppe have behandlet nogle smådrenge. I et hele tager mærker vi af og til, at Elisa kun havdfe en brøkdkel af Elisas' ånd og Jesu Kristi ånd. Forskellen mellem den gamle og den nye pagt.

Vor sympati er mere på drengenes side end på profetens. Men for ikke at gøre profeten uret, må vi huske, at vi befinder os i Betel med den blandede Gudsdyrkelse, der førte til hele Nordrigets frafald og den nationale undergang.

Det drejer sig ikke om letsindige drengesdtreger, men om en hel bys - et helt folks - bevidste hån mod herren og hans tjener gennem den opvoksende slægt ...

Mange har - som du - meget at indvende mod mange af beretningerne i GT - måske forventes det, at Guds ord skal være et skønmaleri? - altid til trøst og glæde og opmuntring - og udtryk for, hvordan alting BURDE være, og ikke hvad der rent faktisk skete ... Denne verden var jo netop faldet ud af Gudsriget - det kan vi læse om i 1. Mosebog - og Gud/Menneske-forligelsen ikke fuldbyrdet.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57462 - 18/01/2006 14:22 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
mha
Bruger

Reg.: 27/08/2005
Sted: København
Citat:
[. . .] - måske forventes det, at Guds ord skal være et skønmaleri? - altid til trøst og glæde og opmuntring - og udtryk for, hvordan alting BURDE være, og ikke hvad der rent faktisk skete ... Denne verden var jo netop faldet ud af Gudsriget - [. . .]

Hej Kristina

Det lyder som om, du og "Bibelværk for Menigheden" forsøger at tage ansvaret væk fra Gud og lægge det over på Elisa. Det synes jeg nu ikke helt passer med Bibelens tekst:

2 Kg 2,24 Han vendte sig om, så på dem og forbandede dem i Herrens navn, og ud af skoven kom to bjørne og rev toogfyrre af drengene ihjel.

Profeten havde lige forbandet drengene i Herrens navn, da bjørnene dukkede op. Derfor er det en nærliggende tanke, at det er Gud, der har sendt bjørnene.

Kapitlet har jo også fået overskriften "Elisas undergerninger". Undergerninger er normalt et positivt ord i Bibelen, der skal vise, at man har Herren på sin side. Hvordan kan vi vide, at Jesus er Messias? Det kan vi, fordi han gjorde tegn og (under)gerninger. Hvis en profet, der "kun havde en brøkdel af Elias' ånd", ved egen kraft kunne trylle bjørne frem, uden at Gud har "sagt god for det", hvordan kan vi så vide, at Jesus ikke bare var en ordinær profet?

I øvrigt må det have taget lidt tid for bjørnene at gnaske sig igennem 21 drenge hver. Hvad gjorde Elisa i mellemtiden?

Til toppen 
#57463 - 18/01/2006 15:08 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: mha]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej mha
Citat:
Det lyder som om, du og "Bibelværk for Menigheden" forsøger at tage ansvaret væk fra Gud og lægge det over på Elisa. Det synes jeg nu ikke helt passer med Bibelens tekst

Hvordan kan du dog på det ud af mit indlæg? Jeg skrev jo netop, at jeg har mine forbehold over for "Bibelværk for Menigheden",
som jeg citerede fra til orientering. Og jeg henviste til svarpanelet. Jeg er jo ikke teolog.

I øvrigt tror jeg ikke, at Gud den Almægtige har brug for mit forsvar!

Derimod kan vi nok alle have brug for at blive klogere på, hvad Gud vil sige til os med sit Ord, og det håber jeg at blive inden denne tråd er knækket - eller løbet ud i sandet!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57464 - 18/01/2006 21:40 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: ]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej CloudHands - fortrinlig læsning, du her producerer.

Jeg havde skrevet et længere indlæg, der gik tabt, men jeg kan nu se at et lidt mindre måske kan gøre det samme. Så vidt jeg ser det behandler du tre emner: det umælende flertal, retfærdigheden og accepten (mission som det mest fremtrædende eksempel på accept). Jeg beklager hvis det virker lidt for teoretisk - det er nødvendigt at læse alle referencerne for at få det hele med, for jeg tillader mig at springe grundforklaringerne over og blot linke. Det går jo nok - mahogni med tiden, du ved.

Flertallet - inklusive grækerne og Hegel

Hvis jeg skal starte med det umælende flertal - og jeg vil gerne advare om, at det følgende behandler bibelen som skønlitteratur:

Lidt nyere filosofi kan måske give en god forståelse af tekstens opbygning og indhold. Den antikke græske og senere George W. F. Hegels dialektik - der er filosofien om tese -> antitese -> syntese - beskriver historieudvikling som kamp mellem modsætninger, og jeg synes netop farisæerne er et perfekt billede på antitesen til bibelens tese om de kristne og deres egenskaber.

Der hvor filmen (næsten) knækker for bibelen er i udviklingen af en syntese - konfliktløsningen - mellem tesen og antitesen. I bibelen næres historiens udvikling i høj grad af konflikten mellem tese og antitese, og selve den kristnes forståelse af sig selv afhænger også ganske meget af at kunne adskille "os" fra "dem". Konflikten består - alternativet er, at historien er slut. Det er der nogle kristne, der mener (det onde er besejret og mennesket er frelst - men det er langt fra alle læsere af bibelens tekster, der får dette indtryk.

Den trinvise udvikling af tese -> antitese -> syntese findes dog i løbet af bibelen, blandt andet de steder hvor farisæerne trynes uden at mæle et ord. Jesus, i sin funktion af mediator, bygger i nogle tilfælde bro mellem bibelens teser og antiteser - men resultatet bliver ikke en egentlig syntese, snarere en blindhed for antitesens nødvendighed. Forstået på den måde, at der i bibelen både er udtalte konflikter mellem tro og vantro, der aldrig løses, men også eksempler på mægling og endda assimilering mellem tro og vantro. Resultatet er en form for syntese, som bliver en ny tese, der igen får en antitese og så videre.

Retfærdigt?

Dette kan måske hjælpe til at forstå konflikterne i bibelen. Deres retfærdighed er en helt anden sag, som du også diskutterer. Det spørgsmål er næsten urimeligt svært at behandle, hvis det skal kunne læses ens af både kristne og ikke-kristne. Så langt tror jeg ikke mine evner rækker, så jeg ville egentlig helst springe over spørgsmålet. Det er en næsten garanteret effekt af sådan en diskussion, at vi når til et punkt hvor logikken og rationaliteten fejler. Gud er jo kilden til både straffen og den regel, der straffes efter, og Gud defineres som evigt retfærdig og kærlig - altså er enhver straf, Gud uddeler, både retfærdig og kærlig. Ateisten vil sige "føj - sikke en led og selvmodsigende karl!" - den kristne vil sige "hvem er vi som mennesker at dømme Guds handlinger?". Og med det håber jeg vi kan lukke bogen i og undgå tonsvis af bibelreferencer, der alligevel munder ud i, at Gud altid har ret, også når mennesker mener han tager fejl.

Det er en interessant effekt af organiseret religion. Kompilering af skrifter fra forskellige kilder er svært at gøre konsekvent, og tidspunktet for denne kompilering taget i betragtning er det intet under, at bibelen ikke er konsistent på dette område. To tusind år efter får de fleste teologer stadig gråt hår, før de hævder at have løsningen - hvorfor er Gud sin egen antitese, når vi læser bibelen? Hvorfor handler Gud som der skrives, når dette ikke passer med beskrivelsen af Guds natur? Teodicé, om og om igen.

Mission - hvad ville Jesus gøre?

Jeg vil nødig begynde at analysere kristnes motiver for at missionere, men jeg kan da nævne nogle få ting, der ser ud som kendsgerninger.

Bedømmelsen af bibelens budskab som "udelukkende godt" kræver en omdefinition på trods af logik - eller en simpel, men anseelig, uvidenhed om indholdet. Ved uvidenheden kan budskabet virke "udelukkende godt" uden de store anstrengelser - man vælger sig simpelthen bare den rigtige fortolker. Ved omdefinition bliver det straks værre, og mekanismen er som jeg ser det et forsøg på at skabe en syntese mellem bibelens uløste tese og antitese: kravet om, at Gud er konsekvent, og det indtryk, at Gud ikke er konsekvent.

Løsningen - syntesen - kan være ret effektiv, men også destruktiv. Hvis man begår sig med omdefinitioner for at bibelen begrebsmæssigt kan passe i budskab og ordlyd, risikerer man en - eller begge - af de følgende ting: at bruge en dobbelt moral - at ét gælder for bibelen og noget andet for alle andre bøger (og religioner). Samt at bringe begrebernes gyldighed fra bibelen over i det verdslige liv. En tredje mulighed er helt at lade syntesen udeblive, men det menneskelige sind er ikke gearet til at leve med denne type konflikter, og det kan i sidste ende være mere skadeligt end at tage konsekvensen af sin tro og gå igang med at skabe syntesen.

Det giver den noget blakkede situation, at syntesen er menneskeskabt. Den orden, den regelmæssighed, der findes i bibelen, er læst ind i syntesen, selvom en egentlig syntese aldrig leveres eller foreslås af bibelens tekster. Det bliver en subjektiv syntese - et problem, der er løst i den troendes hoved, men som består i den ikke-troende, og som stikker en kæp i hjulet på den gensidige forståelse, når der missioneres. De naturlige spørgsmål, der bliver rejst af en prædiken om Gud og Guds natur, om Jesus og frelsen, straf og belønning, er ikke besvaret af bibelen selv; det vil altid være efterladt til læseren at skabe sin syntese - eller bukke under for presset af et uløst problem, der handler om den sjæl, troende tror vi har.

Paulus - hedningenes redaktør

Jeg ved det er meget at inddrage, men det bliver alligevel nødvendigt. Vi bliver nødt til at drage Paulus - den selvudråbte apostel - ind i billedet. Paulus havde aldrig mødt Jesus, og det kan være grunden til afvigelserne.

Paulus stod som kim for den massive udbredelse af kristentroen som adskilt fra jødedommen. Det gjorde han blandt andet ved at omdefinere store dele af det, der er sagt i GT og NT, med henvisning til en kommando/et syn fra Gud. Paulus har en lang historie af en noget hårdhændet omgang med teksterne - og det er også Paulus' fortjeneste, at der idag missioneres for hedninger og ikke kun blandt jøderne. Det er nødvendigt at pointere, at "jøde" ikke kun henviser til afstamning men også til tro på, at der vil komme en messias. Hvor Jesus prædikede en revideret jødedom for jøderne, tog Paulus bibelen og vendte den mod hedningene.

Den Nye Pagt er fuldt ud Paulus' opfindelse, og netop opløsningen af den gamle pagt gjorde det muligt for Paulus at vinde gehør for kristendommen blandt hedninge. Som bekendt opløser Den Nye Pagt den tidligere Moselov, som Paulus i øvrigt kalder "dødens lov" - og det skaffede Paulus en fængselsstraf og dissociation fra både jøderne og apostlene. Udfrielsen fra Moseloven kan læses i Romerbrevet, 7:1. Den er temmelig kryptisk, så slå den endelig op.

Hovedsagen er netop, at den kristendom der missioneres for hedningene, netop ikke er den kristendom, Jesus missionerede for. Hedningene var aldrig på tale som modtagere før Paulus indførte sin tolkning af Jesu død på korset i forbindelse med Moseloven - og Paulus blev skyet af både det jødiske folk og apostlene, han havde aldrig mødt Jesus, og han taler flere steder imod hvad Jesus angiveligt havde til hensigt.

Spørgsmålet er ikke så meget, hvorfor protestanter vil missionere for kristendommen. Spørgsmålet er, hvorfor protestanter vil missionere for Paulus' kristendom, som afvises af de øvrige apostle?

Og det endnu større spørgsmål om hvorfor Paulus er blevet kanoniseret - og hvorfor så mange accepterer en kristendom, der er så fjern fra det Jesus prædikede, at man næsten skulle tro den blot var én mands værk...

CloudHands - tak for dit enormt gode oplæg til et varmt emne. Du har virkelig fyldt noget ballast i tønderne før du begyndte at slå på dem.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#57465 - 18/01/2006 21:45 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
mha
Bruger

Reg.: 27/08/2005
Citat:
Hvordan kan du dog på det ud af mit indlæg? Jeg skrev jo netop, at jeg har mine forbehold over for "Bibelværk for Menigheden", som jeg citerede fra til orientering.

Hej Kristina

Jeg bemærkede godt dit forbehold, men når du citerer "Bibelværk for Menigheden", må jeg vel godt kommentere citatet?

Du skriver jo også selv, "Denne verden var jo netop faldet ud af Gudsriget". Det, at verden er faldt ud af Gudsriget, lyder for mig, som om du siger, at det der sker med bjørnene, er uden for Guds "ansvarsområde".

Citat:
Jeg er jo ikke teolog.

Ikke det? Jeg er skam ordineret af the Universal Life Church: ulc.net/ordination_info.htm

Til toppen 
#57466 - 19/01/2006 23:13 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Venner

Jeg undlader pt. at kommenterer på tråden her, fordi jeg som sådan har sagt alt det jeg vil sige med indlægget.

Jeg er glad for den tilbagemelding jeg endnu har fået og venter spændt på mere...

Jeg synes dog at det er beklageligt at det eneste der pt. har været tale om er de 42 drenge, Elisa og bjørnene, bortset fra selvfølgelig Claus Dues udmærkede indlæg...

Vi snakkes ved folkens!

Til toppen 
#57467 - 20/01/2006 13:15 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus og CloudHands .. jeg synes det er smadderærgerligt, hvis vi ikke kan få en debat ud af jeres velformulerede indlæg her, for der er en masse interessant stof at forholde sig til.

Men jeg tror det er lidt af et problem, at indlæggene er så godt som altomfattende - - eller i hvert fald nærmest har kronikkarakter.

Vores debatforum er nok mere egnet for almindelige samtaler - dialoger eller rundbords-, som det nu kan falde, og ikke så meget for udvekslinger af lange artikler og redegørelser.

Måske er det muligt at dele op og forsøge at debattere enkelte punkter i stedet for bare at lade græsset gro henover alle de mange gennemtænkte bibelkritiske betragtninger?

For ikke at være helt passiv, og for at begynde et sted, vil jeg her lige kommentere et enkelt punkt:
Citat:
Den Nye Pagt er fuldt ud Paulus' opfindelse, og netop opløsningen af den gamle pagt gjorde det muligt for Paulus at vinde gehør for kristendommen blandt hedninge. Som bekendt opløser Den Nye Pagt den tidligere Moselov [.........]

Hovedsagen er netop, at den kristendom der missioneres for hedningene, netop ikke er den kristendom, Jesus missionerede for. Hedningene var aldrig på tale som modtagere før Paulus indførte sin tolkning af Jesu død på korset i forbindelse med Moseloven.

Jamen nej da!
Her er et par ord fra Jesus:

Matt 28,18: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple .. (altså ikke kun jøderne)

Luk 22,20: »Dette bæger er den nye pagt ved mit blod, som udgydes for jer.

Joh 16,8-9: Og når han [Talsmanden, Helligånden] kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig ..

Dette er den afgørende forskel mellem lov og evangelium! Gud har forsonet sig med elle mennesker ved Jesu blod. Jesus har opfyldt loven for alle. Og synden er: ikke at tro ham på hans ord!

Det er således ikke noget Paulus har fundet på.

Og jeg har heller intet andet sted fundet nogen uoverensstemmelse mellem Jesus og Paulus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57468 - 20/01/2006 16:24 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Claus Due fremsatte denne påstand:
Vi bliver nødt til at drage Paulus - den selvudråbte apostel - ind i billedet.

Og du er naturligvis i stand til at kunne fremføre belæg for din påstand om Paulus som "den selvudråbte apostel"??

Til toppen 
#57469 - 20/01/2006 17:02 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Vi kan godt starte med modsætningerne mellem Paulus og Jesus.

Et par citater, der beskriver Jesu indstilling til emnet mission for hedninge:

Citat:
Matt 10:5 - Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; 10:6 - men gå derimod til de fortabte får af Israels hus.

Citat:
Matt 15:24 - Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.«

Citat:
Åb 14:4 - Og jeg hørte tallet på de beseglede: ét hundrede og fireogfyrre tusind beseglede ud af alle Israels stammer,

Det kan selvfølgelig være et spørgsmål om, at Jesus modsiger sig selv, men jeg holder det nu for mest sandsynligt, at hedninge-mission er noget Paulus har opfundet, på trods af formaninger fra Jesus til sine disciple...

Det mindste, der kan siges, er at missionsbefalingen er temmelig inkonsekvent, hvis man læser de relevante steder under ét. Paulus står som den eneste med en påstået åbenbaring fra Gud, der taler direkte imod de nævnte skriftsteder.

Bolden er din

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#57470 - 20/01/2006 18:00 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - jeg er jo ikke enig med dig her. Jeg synes du ser helt bort fra de Jesus-udsagn jeg citerede i mit forrige indlæg.

Jesus udviklede sin lære etapevis, begyndende med jøderne.
Først henimod slutningen af sin inkarnation udvidede han evangeliet til at omfatte hele verden. Sådan læser jeg det i hvert fald.

Og Åbenbaringsbogen 14,4 om de 144.000 er forklaret her.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57471 - 20/01/2006 18:06 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Claus Due skrev:
Det kan selvfølgelig være et spørgsmål om, at Jesus modsiger sig selv, men jeg holder det nu for mest sandsynligt, at hedninge-mission er noget Paulus har opfundet, på trods af formaninger fra Jesus til sine disciple...

Eller at du mistolker Jesus og udelader andre i denne forbindelse vigtige tekster, bl.a. Ap.g. 1, 8 hvor der står: "Men når Helligånden kommer jer, skal I få kraft; og I skal være minde vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria, ja, INDTIL JORDENS ENDE".

Budskabet er tydeligt og entydigt! Der er heller ikke her noget misforhold mellem Jesus og Paulus. Også missionsbefalingen er tydelig: "Gå derfor hen og gør ALLE folkeslagene til mine disciple", Matt. 24, 14; Matt. 28, 19; Mark. 16, 15; Luk. 24, 47.

Til toppen 
#57472 - 20/01/2006 18:56 Re: Bibelens umælende flertal...
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Eskild

Sådan set er det jo korrekt, at Paulus med sit apostolat indtager en særstilling, idet han ikke umiddelbart opfylder de betingelser, som ellers stilles til en apostel: at have været vidne til Jesu opstandelse.

Da der skulle findes en afløser for Judas, skulle valget falde på en af de mænd, der var sammen med os hele tiden, mens Herren Jesus gik ind og ud hos os, lige fra Johannes' dåb indtdil den dag, han blev taget op til himlen fra os - en af dem bør sammen med os være vidne om hans opstandelse" Dette udtalte apostlen Peter iflg. ApG 1,21fl Valget faldt så på Matthias, og Lukas fortæller, at "han blev regnet med som apostel sammen med de elleve."

Paulus havde ikke tilhørt discipelkredsen omkring Jesus og heller ikke mødt den opstandne i tiden mellem opstandelsen og himmelfarten. Paulus kaldte da også sig selv for " den ringeste apostel, ikke værdig til at kaldes apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke. (1.Kor 15,9).

Når Paulus alligevel med rette kan hævde at være apostel, er det fordi der er fuld overensstemmelse mellem hans og de øvrige apostles forkyndelse. Alle blev af den opstandne Jesus er kaldet at være bærere af samme tradition og til at forkynde evangeliet til tro.

Paulus havde et vist kendskab til Jesus forud for sin kaldelse og omvendelse, og var som bekendt en bitter modstander. Først ved Damaskus, hvor Jesus viste sig for ham, indså han, at den Jesus han havde forfulgt, var Messias, Guds søn.

Paulus besøgte senere de øvrige apostle i Jerusalem, vel for at få yderligere oplysninger om Jesus hos Peter. (Gal. 1,18).

Alle apostle modtog ved Ånden en profetisk åbenbaring af det sande evangelium, og for mig at se er Paulus den vigtigste apostel af dem alle - helt uundværlig faktisk!

Men det kan ikke undre, at vel alle ikke-kristne - og også en del kristne med kun et overfladisk kendskab til emnet - stiller spørgsmålstegn ved Paulus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57473 - 20/01/2006 19:09 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Men det kan ikke undre, at vel alle ikke-kristne - og også en del kristne med kun et overfladisk kendskab til emnet - stiller spørgsmålstegn ved Paulus.

Og derfor ville det jo klæde disse enormt om de satte sig lidt ind i problematikken inden de udtaler sig så bombastisk om det de kalder uoverensstemmelser mellem Jesus og Paulus, samt at det skulle være Paulus der havde opfundet mission blandt ikke-jøder. Foruden påstande om at Paulus opfandt kristendommen uafhængig af Jesu lære og apostelmenigheden i Jerusalem.

Sådanne udmeldinger kan jo kun skyldes ............. [valgte bevidst at afbryde sætningen - skulle jo nødigt støde nogen ]

Til toppen 
#57474 - 20/01/2006 19:35 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Hej Eskild,

Hvordan mener du jeg kan mistolke Jesus, når der ord for ord står, at disciplene skal gå hedningene forbi?

Til toppen 
#57475 - 20/01/2006 19:42 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Det synes jeg er ganske mærkværdigt. Hvis Gud er den samme igår, idag og i morgen, hvordan kan han så tilsyneladende ombestemme sig evangelierne imellem, med hensyn til mission blandt andre end jøder?

Jesus kan vel ikke ombestemme sig alene, hvis han blot er kommet til jorden på Guds ordre?

I øvrigt, om forklaringen på de 144.000 fra artiklen, du linkede til:

Citat:
Derfor [fordi én stamme er udeladt og én stamme er opsplittet] konkluderer jeg, at teksten ikke mener Israels tolv stammer bogstaveligt. Altså må det være nogen, som i overført betydning kan kaldes israelitter.

Den grund kan jeg simpelthen ikke godtage. Hvis en mindre inkonsistens er nok belæg for at afvise det konkrete i netop dette, ApG og Åbenbaringen beskriver, så er det hamrende inkonsekvent hvis man samtidig hævder, at andre steder er netop så konkrete, som de står skrevet.

Hvorfor er det "kosher" at være så inkonsistent omkring de 144.000 og deres etniske oprindelse, hvis andre skriftsteder er lige så mangelfuldt og fejlbehæftet?

Til toppen 
#57476 - 20/01/2006 19:45 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Hej Eskild,

Netop som Kristina skriver, kaldte jeg Paulus for "selvudnævnt" da han ikke opfyldte de sædvanlige kriterier for de øvrige apostle. Kun Paulus selv har verificeret Paulus' apostel-status - medmindre du kan henvise til et sted, hvor Gud (i kraft af et syn af Jesus) gentager sin "private udnævnelse" af Paulus?

Til toppen 
#57477 - 20/01/2006 19:46 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Hej Eskild, du skriver:

Citat:
Og derfor ville det jo klæde disse enormt om de satte sig lidt ind i problematikken inden de udtaler sig så bombastisk om det de kalder uoverensstemmelser mellem Jesus og Paulus, samt at det skulle være Paulus der havde opfundet mission blandt ikke-jøder. Foruden påstande om at Paulus opfandt kristendommen uafhængig af Jesu lære og apostelmenigheden i Jerusalem.

Sådanne udmeldinger kan jo kun skyldes ............. [valgte bevidst at afbryde sætningen - skulle jo nødigt støde nogen ]

Jeg tror det var fornuftigt, at du afbrød sætningen.

Kunne du ikke i stedet for at insinuere, at jeg er uvidende eller uforstående, komme med de rigtige argumenter, jeg åbenbart ikke har hørt endnu?

Til toppen 
#57478 - 20/01/2006 19:51 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Hvordan mener du jeg kan mistolke Jesus, når der ord for ord står, at disciplene skal gå hedningene forbi?

Som jeg skrev:
Citat:
... [D]u mistolker Jesus og udelader andre i denne forbindelse vigtige tekster, bl.a. Ap.g. 1, 8 hvor der står: "Men når Helligånden kommer jer, skal I få kraft; og I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria, ja, INDTIL JORDENS ENDE".

Budskabet er tydeligt og entydigt! Der er heller ikke her noget misforhold mellem Jesus og Paulus. Også missionsbefalingen er tydelig: "Gå derfor hen og gør ALLE folkeslagene til mine disciple", Matt. 24, 14; Matt. 28, 19; Mark. 16, 15; Luk. 24, 47.

Alene det anførte citat siger det hele, og dette bliver gjort meget tydeligt og entydigt ved hjælp af de øvrige anførte skriftstedshenvisninger. Læs dem og forhold dig til dem.

Jesus siger jo direkte: "[O]g I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria, ja, INDTIL JORDENS ENDE". Og også dette: "Gå derfor hen og gør ALLE folkeslagene til mine disciple".

Er disse tekster ikke meget tydelige i deres udsagn? Og er det ikke ganske tydeligt at Jesus sender de troende ud til alle folkeslagene helt til jordens ender? Så det burde da være ganske tydeligt og vel nærmest selvindlysende at du mistolker Jesus.

Til toppen 
#57479 - 20/01/2006 19:55 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Netop som Kristina skriver, kaldte jeg Paulus for "selvudnævnt" da han ikke opfyldte de sædvanlige kriterier for de øvrige apostle. Kun Paulus selv har verificeret Paulus' apostel-status - medmindre du kan henvise til et sted, hvor Gud (i kraft af et syn af Jesus) gentager sin "private udnævnelse" af Paulus?

Kan du nævne ét eneste sted hvor nogen autoritetsperson blandt apostelmenigheden i Jerusalem sætter spørgsmåltegn ved Paulus apostolat?

Hvis ikke må jeg konkludere dit udsagn som en "lodret usandhed" for at citere en af dine "trossøskende"

Til toppen 
#57480 - 20/01/2006 19:58 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg tror det var fornuftigt, at du afbrød sætningen.

Har du profetiske evner siden du mener dig berettiget til at insinuere noget?

Citat:
Kunne du ikke i stedet for at insinuere, at jeg er uvidende eller uforstående, komme med de rigtige argumenter, jeg åbenbart ikke har hørt endnu?

Prøv at læse de indlæg jeg har lavet i denne tråd!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Der har jeg faktisk fremført klar og entydig dokumentation for at der ikke er nogen modsætning mellem Paulus og Jesus hvad mission angår!!!

Til toppen 
#57481 - 20/01/2006 20:42 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Hej Eskild,

1 Kor 9 er Paulus forsvar mod en kritik, der givetvis kommer fra den gruppering af troende/apostle, der mente han ikke fulgte Jesus i sine handlinger.

Til toppen 
#57482 - 20/01/2006 20:45 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
1 Kor 9 er Paulus forsvar mod en kritik, der givetvis kommer fra den gruppering af troende/apostle, der mente han ikke fulgte Jesus i sine handlinger.

Du må være mere specifik og konkret, og henvise til præcis de vers du vil påberåbe dig og tilknytte dine argumenter til disse tekster.

Jeg ser ikke at 1. Kor. 9 støtter dit postulat!

Til toppen 
#57483 - 20/01/2006 20:48 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Hej Eskild, du skriver:

Citat:
Er disse tekster ikke meget tydelige i deres udsagn? Og er det ikke ganske tydeligt at Jesus sender de troende ud til alle folkeslagene helt til jordens ender? Så det burde da være ganske tydeligt og vel nærmest selvindlysende at du mistolker Jesus.

Jo, de er da ganske indlysende. Blandt andet læser jeg, at ApG 1:8 nævner Jerusalem, Judæa og samaria, men ikke hele verden.

Jeg læser fint, hvad der står i Matt 24:14 og de øvrige steder - men som jeg også påpegede findes der ligeledes skriftsteder, hvor Jesus udtrykkeligt tilkendegiver, at hedningene skal gås forbi. Derfor stillede jeg mit spørgsmål til Kristina - om Gud ombestemte sig trods det at han er den samme igår, idag og i morgen.

Derfor er det ikke selvindlysende, at det er mig der fejltolker. Hvis Jesus to steder kan sige to forskellige ting, må det jo være fordi han enten har ombestemt sig, i hvilket tilfælde Gud har ombestemt sig - eller fordi den ene variation ganske enkelt ikke er rigtig. Eller, som en tredje mulighed, at Jesus faktisk har modsagt sig selv. Hvilken er så den korrekte?

Til toppen 
#57484 - 20/01/2006 20:57 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Nuvel - her kommer lidt yderligere understøttelse, nu du ikke selv kan besværes med et simpelt opslag om Paulus' fængsling og apostlenes manglende medhold, for slet ikke at snakke om hjælp:

ApG 21:17 til 21:22 - hvor Paulus anklages for at opildne til "frafald fra Moses" ved bl.a. at lære folk, at børn ikke skal omskæres.

Jeg tror ikke det kan vises tydeligere end dette. Paulus bliver smidt i fængsel, og apostlene gør intet for at modsige denne dom, der jo hvis Paulus' lære stemte med Jesus' ville have været yderst uretfærdig.

Men måske tolker apostlene forkert og Paulus rigtigt?

Til toppen 
#57485 - 20/01/2006 21:01 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Eskild, du skriver:

Citat:

Jo, de er da ganske indlysende. Blandt andet læser jeg, at ApG 1:8 nævner Jerusalem, Judæa og samaria, men ikke hele verden.

Ap.g. 1, 8: "Men når Helligånden kommer over jer, skal I få kraft; og I skal være mine vidner både i Jeruslaem og i hele Judæa og Samaria; ja, indtil jordens ende". - Sådan står der helt præcist og ordret i den danske autoriserede oversættelse af 1948.

Og 1992-oversættelsen har denne tekst: "Men I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende".

Og 1907-oversættelsen siger: "Men I skulle få Kraft, når den Helligånd kommer over eder; og I skulle være mine Vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og indtil Jordens Ende."

Jeg er endnu ikke stødt på én eneste oversættelse der ikke har haft denne sidste sætning i det 8. vers med!!

Så jeg ved ikke om du afsluttede din læsning af Ap.g. 1,8 inden du nåede at få sidste sætning med!?!?

Citat:
Jeg læser fint, hvad der står i Matt 24:14 og de øvrige steder - men som jeg også påpegede findes der ligeledes skriftsteder, hvor Jesus udtrykkeligt tilkendegiver, at hedningene skal gås forbi. Derfor stillede jeg mit spørgsmål til Kristina - om Gud ombestemte sig trods det at han er den samme igår, idag og i morgen.

Derfor er det ikke selvindlysende, at det er mig der fejltolker. Hvis Jesus to steder kan sige to forskellige ting, må det jo være fordi han enten har ombestemt sig, i hvilket tilfælde Gud har ombestemt sig - eller fordi den ene variation ganske enkelt ikke er rigtig. Eller, som en tredje mulighed, at Jesus faktisk har modsagt sig selv. Hvilken er så den korrekte?

Så kunne det jo være at du skulle gøre dig et forsøg med at læse de enkelte tekster i deres situationsbestemte kontext og samtidig have in mente hvornår tidsmæssigt i Jesu virke de enkelte udtalelser falder!

Eller vælger du princippet i denne tolkningsmodel:
Citat:
Bibelen fortæller at Judas gik hen og hængte sig. Jesus siger: "Gør du ligeså". Altså forkynder Bibelen at Jesus mener at vi alle burde hænge os som Judas gjorde.

Ændret af Eskild (20/01/2006 21:02)

Til toppen 
#57486 - 20/01/2006 21:06 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Nuvel - her kommer lidt yderligere understøttelse, nu du ikke selv kan besværes med et simpelt opslag om Paulus' fængsling og apostlenes manglende medhold, for slet ikke at snakke om hjælp:

ApG 21:17 til 21:22 - hvor Paulus anklages for at opildne til "frafald fra Moses" ved bl.a. at lære folk, at børn ikke skal omskæres.

Jeg tror ikke det kan vises tydeligere end dette. Paulus bliver smidt i fængsel, og apostlene gør intet for at modsige denne dom, der jo hvis Paulus' lære stemte med Jesus' ville have været yderst uretfærdig.

Men måske tolker apostlene forkert og Paulus rigtigt?

Er det de andre apostle og ledelsen af apostelmenigheden i Jerusalem der står bag disse anklager mod Paulus?

Jeg synes din argumentation er yderst haltende og uden faktisk hold i de tekster du forsøger at benytte i din argumentation!

Du har endnu ikke påvist (blot grundløst postuleret) en uoverensstemmesle mellem Jesus og Paulus og den påstanden om at Paulus er en selvudnævnt apostel!

Til toppen 
#57487 - 20/01/2006 21:19 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Citat:
Så jeg ved ikke om du afsluttede din læsning af Ap.g. 1,8 inden du nåede at få sidste sætning med!?!?

Det må jeg jo have - eller også forstod jeg det som "lige til dommedag", idet jorden i mit begrebsunivers ikke har en "ende". Men med al den snak om kontekst kan det jo være, at jeg skal til at finde den flade jord frem igen.

Citat:
Så kunne det jo være at du skulle gøre dig et forsøg med at læse de enkelte tekster i deres situationsbestemte kontext og samtidig have in mente hvornår tidsmæssigt i Jesu virke de enkelte udtalelser falder!

Kontekst og kronologi redder dig ikke fra at forklare, hvorfor Jesus (og dermed Gud) tilsyneladende har skiftet mening om missionering i løbet af lærens udvikling, og hvorfor Paulus angribes på den måde der beskrives i ApG 21:17 til 22:22 blot for at overholde dette påståede paradigme-skifte.

I øvrigt glemte jeg noget - Markusevangeliet slutter med 16:8 og indeholder således ikke missionsbefaling. Man har kanoniseret tilføjelsen senere, og den indeholder bemærkelsesværdigt mange paraleller til Matt og Lukas. Tilføjelsen er også skrevet senere, så lidt mening giver det da. Jeg ville blot nævne det, fordi du dermed mister et helt evangelium at henvise til, når der skal snakkes missionsbefaling. Markus skrev aldrig videre end vers 8; resten er senere tilføjelser der med stor sandsynlighed er "inspireret" af Matthæus. I øvrigt er vers 7 fra Mark: "Og de sagde ikke noget til nogen, for de var bange".

Matthæus- og Lukas-evangeliet vil jeg ikke anfægte forfatterskabet af på de nævnte steder.

Til toppen 
#57488 - 20/01/2006 21:25 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Kontekst og kronologi redder dig ikke fra at forklare, hvorfor Jesus (og dermed Gud) tilsyneladende har skiftet mening om missionering i løbet af lærens udvikling,

Jeg giver op

Når du afviser at læse, tolke og forstå en tekst ud fra dens egen kontext, kan jeg ikke konkludere andet end at du må være ............... uden for rammerne af fornuftig eksegese.

Netop kontext og kronologi giver dig jo løsningen på den problemstilling du mener at have fået øje på!!!

Til toppen 
#57489 - 20/01/2006 21:27 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Eskild, helt ærligt. Hvis du slog op på det nævnte sted vil du se, at "Jakob og de ældste" omtales. Jakob er Jesus' bror, og "de ældste" er apostlene, der bor i Jerusalem.

At Paulus er selvudråbt siger han selv fire gange i fire forskellige bøger/breve: han er ikke udråbt af nogen menighed, men har fået sin udnævnelse til apostel fra selveste Gud, via et syn af Jesus. Det drejer sig selvfølgelig om Rom. 1:1, 1 Kor. 1:1, 2 Kor. 1:1 og Gal. 1:1.

Der er således en uoverensstemmelse mindst mellem apostlene og Jakob på den ene side, og Paulus på den anden. Man må med rimelighed gå ud fra, at apostlene (og Jakob) rent faktisk vidste, hvad Jesus havde sagt, og deres uenighed med Paulus ser jeg som et klokkeklart tilfælde af, at Paulus er i uoverensstemmelse med Jesus på mindst de punkter, der nævnes i ApG 21,17 og frem, det være sig omskæring og mission for hedninge.

Til toppen 
#57490 - 20/01/2006 21:31 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Eskild, helt ærligt. Hvis du slog op på det nævnte sted vil du se, at "Jakob og de ældste" omtales.

Jamen så vis mig de præcise vers, både her og i 1. Kor. 9, du mener der støtter dit postulat!

Men som jeg skrev andet steds, så giver jeg op, da du jo åbenbart ikke er villig til at ville lave kontexttuel eksegese, men hellere vil løsrive enkeltudsagn og bygge en hel masse fantasiforestillinger ud fra sådanne.

Judas hængte sig. Jesus siger: Gør du ligeså. Bibelen fortæller os at Jesus lærer at vi alle skal hænge os.

Til toppen 
#57491 - 20/01/2006 21:35 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Citat:
Når du afviser at læse, tolke og forstå en tekst ud fra dens egen kontext, kan jeg ikke konkludere andet end at du må være ............... uden for rammerne af fornuftig eksegese.

Det finder jeg lidt sært, for jeg er altid blevet rost for det eksakt modsatte. Men som altid kan min opfattelse jo skyldes, at der er noget jeg har glemt - for bibelen har jeg læst, flere gange. Dog har jeg ikke fundet nogen svar på de spørgsmål, jeg her stiller - hvorfor skulle jeg ellers stille dem?

Citat:
Netop kontext og kronologi giver dig jo løsningen på den problemstilling du mener at have fået øje på!!!

Gør konteksten klart, hvad Jesus' og dermed Guds motivation for paradigmeskift, især det der sker med Paulus, måtte være? Skifter Gud bare mening, og så er det det, som man siger? Hvorfor er apostlene uenige med Paulus, når nu Jesus havde befalet dem udtrykkeligt før sin henrettelse?

Til toppen 
#57492 - 20/01/2006 21:37 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
I øvrigt glemte jeg noget - Markusevangeliet slutter med 16:8 og indeholder således ikke missionsbefaling. Man har kanoniseret tilføjelsen senere,

Jamen så forventer jeg da at du kan henvise præcis til hvornår de to dele af Markus-evangeliet er kanoniseret, for du kan jo selvsagt henvise til præcise hvilke årstal og kirkemøder/konciler dette er sket på.

I modsat fald må jeg betragte dit postulat som uden hold i fakta og som en lodret usandhed.

Til toppen 
#57493 - 20/01/2006 21:40 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Citat:
Men som jeg skrev andet steds, så giver jeg op, da du jo åbenbart ikke er villig til at ville lave kontexttuel eksegese, men hellere vil løsrive enkeltudsagn og bygge en hel masse fantasiforestillinger ud fra sådanne.

Det er i orden at give op, men jeg vil ikke have det hængende på mig, at årsagen en modvilje, jeg skulle have. Jeg læser alle dine referencer og alt, hvad du skriver, men ApG 21,17 og frem kan jeg overhovedet ikke få til at være anderledes end at Jakob og apostlene er så uenige med Paulus, at de ikke hjælper ham da han sættes i fængsel for sine holdninger. End ikke en forsvarstale kan det blive til - kun lutter anklager.

Til toppen 
#57494 - 20/01/2006 21:43 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Citat:
Har du profetiske evner siden du mener dig berettiget til at insinuere noget?

Jeg har da til tider været i stand til at forudsige både det ene og det andet, men ligefrem profetiske evner? Det vil jeg ikke kalde det. Og jeg læser alt, hvad du skriver i denne tråd. Hvis ikke ville jeg jo sidde og skrive uden overhovedet at have læst kritikken, og dét ville om noget være dumt.

Til toppen 
#57495 - 20/01/2006 21:47 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Det er i orden at give op, men jeg vil ikke have det hængende på mig, at årsagen en modvilje, jeg skulle have. Jeg læser alle dine referencer og alt, hvad du skriver, men ApG 21,17 og frem kan jeg overhovedet ikke få til at være anderledes end at Jakob og apostlene er så uenige med Paulus, at de ikke hjælper ham da han sættes i fængsel for sine holdninger. End ikke en forsvarstale kan det blive til - kun lutter anklager.

Jamen så vis mig, som jeg har spurgt om et par gange allerede, præcis hvilke vers i henholdsvis Ap.g. 21 og 1. Kor. 9 der styrker din påstand.

Hvilke vers viser helt præcist at Jakob og apostlene er uenige med Paulus? Citer de konkrete sætninger der nævner denne uenighed - eller gør du blot forsøg på at læse noget ind i teksten der slet ikke står der?

Dette har du endnu ikke gjort, og samtidig har du afvist at tekster skal læses og tolkes ud fra deres kronologi og kontext!!

Så når du ikke kan, eller ikke vil, dokumentere din påstand med konkrete teksthenvisninger, kan jeg ikke andet end konkludere at du fremturer med en lodret usandhed på trods af at den er dokumenterbart tilbagevist.

Til toppen 
#57496 - 20/01/2006 21:51 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Gør konteksten klart, hvad Jesus' og dermed Guds motivation for paradigmeskift, især det der sker med Paulus, måtte være? Skifter Gud bare mening, og så er det det, som man siger? Hvorfor er apostlene uenige med Paulus, når nu Jesus havde befalet dem udtrykkeligt før sin henrettelse?

Jeg har jo sagt, skrevet, fortalt og tegnet for dig, at du jo altså er nødt til at læse og tolke ud fra både kronologi og situationskontext.

Du postulerer et paradigmeskift. Jeg har efterlyst din dokumentation for denne påstand - og har hidtil ikke fået noget som helst der blot kunne nærme sig en eksegetisk dokumentation, men blot nogle fra teksterne løsrevne og fantasifulde postulater.

Til toppen 
#57497 - 20/01/2006 22:40 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
Citat:
Hvis Gud er den samme igår, idag og i morgen, hvordan kan han så tilsyneladende ombestemme sig evangelierne imellem, med hensyn til mission blandt andre end jøder?

Jeg kan ikke få øje på noget problem, eller nogen ombestemmelse.
Gud er ganske rigtigt samme, men det da betyder ikke, at han gør alting samtidig ..
Citat:
Hvorfor er det "kosher" at være så inkonsistent omkring de 144.000 og deres etniske oprindelse, hvis andre skriftsteder er lige så mangelfuldt og fejlbehæftet?

Koscher? Det tror jeg da ikke. Skulle det være det? (Koscher er noget med jødiske spiseregler.) Jeg er ikke jøde, men jeg finder tolkningen forståelig.

At kunne tolke ret, kræver nok en del års studier / arbejde med Bibelens tekster, og hvis du ikke kan godtage JesusNets svar på teologiske spørgsmål, er der nok ikke noget at gøre ved det.

Jeg har ingen indvendinger mod den pågældende tolkning, som forekommer mig at hænge godt sammen med Bibelens øvrige tekster. Dette skyldes formentlig, at jeg er kristen og derfor har fået tillid til Bibelen i sin helhed.

Du mener, at tolkningen er forkert, formentlig fordi du ikke er kristen og vist søger fejl og mangler i Bibelen - "søg og du skal finde!" - og så kommer vi nok ikke så meget længere med sagen.

Ingen af os er teologer, og også min viden er begrænset, men jeg går fortsat til bibelundervisning og bliver lidt klogere næsten hver dag ...

kristina

Til toppen 
#57498 - 20/01/2006 23:13 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Citat:
ApG 21:20 - Da de hørte det, lovpriste de Gud og sagde til Paulus: »Broder, du ser, hvor mange tusinde jøder der er blevet troende, og de brænder alle af iver for loven.

Her fortæller apostlene Paulus, at mange tusinde jøder er blevet troende, og disse jøder brænder alle af iver for [Mose]loven. Hvis Moseloven skulle være ophævet, hvorfor så pointere overfor Paulus, at de omvendte jøder efterlever den - ja, at de ligefrem brænder af iver for den?

Citat:
ApG 21:21 - Men de har hørt om dig, at du lærer alle de jøder, der bor blandt hedningerne, frafald fra Moses ved at sige, at de ikke skal omskære deres børn og heller ikke leve efter jødisk skik.

Her anklager apostlene Paulus, via et rygte hørt af "mange tusinde jøder", at Paulus lærer alle de jøder, der bor blandt hedninge, frafald fra Moses ved at hæve dem fra Moselovens krav om bl.a. omskæring.

Hvis ikke apostlene mente, at Moseloven galdt for dem, hvorfor skulle de da anlage Paulus for ikke at følge den? Hvis apostlene mente, at Den Nye Pagt havde ophævet Moseloven, hvorfor så denne anklage?

Citat:
ApG 21:22 - Hvad gør vi nu? Man vil under alle omstændigheder få at høre, at du er kommet.

Apostlene ved, at det vil rygtes at Paulus er ankommet. Dette bemærker de fordi de ønsker Paulus skal dementere:

Citat:
ApG 21:23 - Gør derfor det, vi foreslår dig: Vi har her fire mænd, som har aflagt et løfte. 21:24 - Tag dem med og lad dig rense sammen med dem og betal udgifterne for dem, så de kan lade deres hoved rage. Så vil alle forstå, at der ikke er noget om det, de har hørt om dig, men at du selv lever efter loven og overholder den.

Apostlene vil have Paulus til at vise, at han overholder Moseloven. Hvorfor vil det det, hvis de virkelig mente Moseloven var ophævet? En ophævet lov skal ingen overholde, så hvorfor vil apostlene have Paulus til at overholde Moseloven? Det er selvfølgelig fordi de ikke mener, at Moseloven skulle være ophævet. Eller fordi de er blevet vanvittige og urimelige hen mod slutningen af ApG...

Jeg har i øvrigt ikke afvist, at teksterne skal læses i kronologisk og kontekstuel sammenhæng. Jeg har afvist, at en sådan læsning kan fjerne problemet omkring Paulus og apostlene - og dét holder jeg fast på. Jeg vil gerne bede dig være lidt mere varsom, når du læser hvad jeg skriver.

Citat:
Så når du ikke kan, eller ikke vil, dokumentere din påstand med konkrete teksthenvisninger, kan jeg ikke andet end konkludere at du fremturer med en lodret usandhed på trods af at den er dokumenterbart tilbagevist.

Jeg har nu citat på citat vist, hvorfor jeg mener dette står at læse af de nævnte citater. Du er uenig, men lad være med at kalde mig løgner. At lyve er at tale mod bedre vidende, og dén anklage vil jeg ikke have hængende på min person. Det bedes du venligst dementere, tak!

Til toppen 
#57499 - 20/01/2006 23:22 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

Citat:
Koscher? Det tror jeg da ikke. Skulle det være det? (Koscher er noget med jødiske spiseregler.) Jeg er ikke jøde, men jeg finder tolkningen forståelig.

At kunne tolke ret, kræver nok en del års studier / arbejde med Bibelens tekster, og hvis du ikke kan godtage JesusNets svar på teologiske spørgsmål, er der nok ikke noget at gøre ved det.

Jeg mente blot, hvorfor det var "tilladt, rent" at tolke så løsagtigt ét sted, mens man samtidig hævder helt konkret sandhed for andre vers, endda i samme kapitel. Men det er nok noget med den "håndbog i bibeltolkning", der melder sig igen. Jeg kan ikke se artiklens begrundelser skulle være gyldige, endsige rationelle, og det er ikke fordi de handler om bibelen. Det er fordi de behandler kildematerialet sådan som de gør; inkonsekvent.

Jeg tror heller ikke, der er så meget at gøre ved, at jeg ikke godtager JesusNets svar på netop dette spørgsmål (for jeg har godtaget flere andre svar). Måske er det fordi jeg er "våd bag ørerne" i min forholdsvis unge alder - måske er det fordi jeg lider af en kortslutning, der forbyder mig at godtage irrationalitet - måske er det fordi, JesusNet i dette tilfælde ikke har formået at lave et klart nok svar. Husk på: hvis en besked ikke forstås, er det afsenderens ansvar og problem. Det holder jeg for sandt, også for mig selv som afsender.

Til toppen 
#57500 - 20/01/2006 23:22 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg har nu citat på citat vist, hvorfor jeg mener dette står at læse af de nævnte citater. Du er uenig, men lad være med at kalde mig løgner. At lyve er at tale mod bedre vidende, og dén anklage vil jeg ikke have hængende på min person. Det bedes du venligst dementere, tak!

Men du har tydeligvis slet ikke givet dig til at prøve at analysere hvad der rent faktisk sker i den her beretning. Men du prøver lige så tydeligvis at tvinge teksten til at sige noget helt andet end det den rent faktisk siger.

At du vælger at tolke ud fra Judas hængte sig. Jesus siger: Gør du ligeså gør ikke din "tolkning" mere rigtig.

Og du har stadig heller ikke påvist rigtigheden af din påstand om at Paulus er en selvudnævnt apostel, og ej heller at der er uoverensstemmelse mellem Jesus og Paulus hvad mission angår.

Du fremførte også en eller anden påstand om noget fra 1. Kor. 9!!

Når du har dokumenteret dine påstande ud fra kronologisk og situationsbestemt eksegese af teksterne om mission, skal jeg gerne klart påvise hvor din eksegese i ovenstående tekst om Paulus besøg i templet fejler og rammer helt ved siden af.

Til toppen 
#57501 - 20/01/2006 23:30 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Citat:
Jeg har jo sagt, skrevet, fortalt og tegnet for dig, at du jo altså er nødt til at læse og tolke ud fra både kronologi og situationskontext.

Din opfordring hjælper mig desværre ikke, for som jeg har skrevet kan jeg ikke løse problemet med Paulus og apostlene ad kronologisk eller kontekstuel vej, og du vedbliver med ikke at ville forklare mig, hvorfor du mener som du gør - du henviser, endnu mindre detaljeret end jeg, til nogle få vers, hvoraf jeg allerede har affærdiget det ene som "en ikke-original men kanoniseret tilføjelse, der ikke er forfatteren Markus' værk". Det har du ikke besvaret med ét eneste ord.

Citat:
Du postulerer et paradigmeskift. Jeg har efterlyst din dokumentation for denne påstand - og har hidtil ikke fået noget som helst der blot kunne nærme sig en eksegetisk dokumentation, men blot nogle fra teksterne løsrevne og fantasifulde postulater.

Fra teksterne løsrevne...? Jamen, har jeg da ikke henvist til hele kapitler netop for at undgå at blive beskyldt for løsrivning, og derefter forklaret hvad jeg mener de nævnte kapitler viser?

Jeg postulerer ikke. Jeg argumenterer, med gavmilde henvisninger til bibelen selv, for at apostlene skulle være uenige med Paulus, og dermed at Jesus skulle være uenig med Paulus. Det benægter du med reference til nogle ganske få bidder, hovedsagligt fra Matthæus-evangeliets missionsbefaling.

Jeg har ikke lyst til at blive ved med at hugge brænde med dig. Især ikke, når du kalder mig personligt for løgner, og mine argumenter for postulater. Så fjendtligt har jeg ikke opført mig overfor dig, så vidt jeg erindrer.

Til toppen 
#57502 - 20/01/2006 23:43 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

Jeg er netop i gang med en stor flot bog, en Studieudgave (fra Det danske Bibelselskab) til Apostlenes Gerninger ved Kai Kjær-Hansen (1996).

Det er en virkelig fin indføring i den første kristne menigheds liv og vækst - en ren guldgrube med masser af noter og forklaringer og aktuelle overvejelser.

Den giver, på side 172-173, meget klare svar på netop de spørgsmål, du tager op her. Forklaringerne er for udførlige til at jeg kan gengive dem her i debatten, så jeg vil varmt anbefale dig, og enhver anden interesseret, at få fat på bogen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57503 - 20/01/2006 23:46 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Tak for debatten, Eskild.

Du har nu kaldt mig løgner og uformående udi eksegese. Du har kaldt mine argumenter for postulater, og du sværter min person og mit intellekt ved at vedholde, at jeg bevidst ignorer eller ikke forstår "det åbenlyse" du skriver til mig.

Det kan jeg ikke acceptere, og derfor vil jeg i stedet for at fnyse og kives videre - og trods dine yderst blodtørstige angreb på min troværdighed - takke for, at du har tilkendegivet dine synspunkter - minus synspunkterne at jeg skulle være løgner og at mine argumenter er simple postulater. Dem ser jeg ingen grund til at takke for.

Hvis du svarer på dette, så lad dit (eneste, tak) svar være et dementi af dine temmelig kraftige udtalelser om min hæderlighed. Ingen har før kaldt mig løgner, på trods af min høje aktivitet udi bibeleksegese.

Til toppen 
#57504 - 20/01/2006 23:51 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg tager selvfølgelig imod anbefalingen, men har du ikke en lettere tilgængelig skrivelse der forklarer det samme (som jeg kan starte med)? Jeg kommer ikke forbi et bibliotek før tirsdag tidligst, og det er lang tid at skulle have ubesvarede spørgsmål stående (samtidig med at Eskild kalder mig for løgner, øjensynligt fordi jeg ikke kender de svar, du her omtaler...)

Det er ikke fordi de par hundrede sider afskrækker, det er mest af magelighed. Her fra stolen er alting nemmere, du ved...

Til toppen 
#57505 - 21/01/2006 00:04 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Claus, nej, jeg må i seng, jeg er ved at dratte ned af den 4-hjulede, så jeg orker ikke, i hvert fald ikke mere i dag.

Men jeg kan sagtens se, at det er meget lettere (for dig! ) at jeg leverer ud af huset - lige til døren ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57506 - 21/01/2006 00:08 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Hehe - så fattede du alligevel diner-transportable-metaforen

Det ender med en post-it m. titel og forfatter, så kan jeg prøve lykken på Århus hovedbibliotek engang i næste uge. Så vil jeg tage Leifs andagtsbog for sådan nogen som mig med i samme omgang, hvis de har den...

Til toppen 
#57507 - 21/01/2006 08:43 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Tak for debatten, Eskild.

Du har nu kaldt mig løgner og uformående udi eksegese.

Du formåede altså ikke at føre dokumentation for dine påstande!!

Jamen så tager jeg til efterretning at dine påstulater ikke er andet end lodrette usandheder.

Ifølge ateister o.lign. i denne gruppe er der forskel på lodrette usandheder og lodret løgn. Så din påstand om jeg kalder dig en løgner, er faktisk en lodret løgn. Jeg har ikke sagt at du har fremført lodret løgn, men kun sagt at du fremfører lodrette usandheder.

Så derfor: jeg har ikke sagt noget der behøver dementi af nogen art!

Til toppen 
#57508 - 21/01/2006 08:51 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
] ... ] du henviser, endnu mindre detaljeret end jeg, til nogle få vers, hvoraf jeg allerede har affærdiget det ene som "en ikke-original men kanoniseret tilføjelse, der ikke er forfatteren Markus' værk". Det har du ikke besvaret med ét eneste ord.

Jeg har bedt dig dokumentere din påstand vedr. Markus; men den udfordring ønsker du åbenbart ikke at tage op.

Din påstand kan derfor ikke være andet end en lodret usandhed.

Citat:

Jeg har ikke lyst til at blive ved med at hugge brænde med dig. Især ikke, når du kalder mig personligt for løgner, og mine argumenter for postulater. Så fjendtligt har jeg ikke opført mig overfor dig, så vidt jeg erindrer.

Jeg har ikke kaldt dig for en løgner, men jeg har benyttet mig af ateisters egen definition og kaldt dine udokumenterede postulater for lodrette usandheder.

Du har endvidere klart afvist at ville gøre brug af almindelige regler for teksteksegese samtidig med at postulerer (helt udokumenteret) at dele af teksterne er forfalskninger. Så jeg kan ikke se at du har megen argumentation, men en masse postulater.

Til toppen 
#57509 - 21/01/2006 08:54 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
(samtidig med at Eskild kalder mig for løgner, øjensynligt fordi jeg ikke kender de svar, du her omtaler...)

Jeg har ikke kaldt dig en løgner! Så hold venligst op den slags usande angreb.

Til toppen 
#57510 - 21/01/2006 09:39 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: ]
Anonym
Anonym

Til denne debat kan jeg kun tilføje, hvor skuffet jeg er over dens drejning... Interessant at følge den næsten Andreas Falckske argumentation der åbenbart spreder sig som en steppebrand her på sitet. Sørgeligt, sørgeligt!

Måske det var en idé at klippe og klistre lidt Esmerelda? (Hvis du da stadig er orstyrer på dette forum?)

Til toppen 
#57511 - 21/01/2006 09:59 Re: Bibelens umælende flertal...
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Eskild, nu må jeg lige blande mig, for jeg bliver ærlig talt i rigtig dårligt humør af at læse dine indlæg.

Vi er mange her i debatten, nøjagtig som ude i det virkelige liv, som er dybt og grundlæggende uenige med hinanden. Dels véd vi noget forskelligt, og dels tror og tænker vi ad forskellige baner.

Der er ingen grund til at antage - endsige antyde! - at de, der ikke tror på Jesus og ikke regner Bibelen for andet end en gammel bog fuld af mytologi, hverken kommer med bevidste usandheder eller er mere fattesvage end os kristne - som for øvrigt slet ikke pr. definition er de sprødeste kiks - eller de skarpeste knive i skuffen ..

Det er koldt for tiden, og hvis vi skal kunne holde varmen her i caféen, så må vi respektere hinanden og tale ordentligt sammen - især når vi er uenige!

kristina

Ændret af kristina (21/01/2006 11:46)

Til toppen 
#57512 - 21/01/2006 10:14 Re: Bibelens umælende flertal...
kristina
Ordstyrer
Bruger

Eskild - til din, og dine samtalepartneres, orientering:
Jeg har sendt dig en privat meddelelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57513 - 21/01/2006 13:58 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Eskild - til din, og dine samtalepartneres, orientering:
Jeg har sendt dig en privat meddelelse.

Jeg har modtaget, læst og forstået din tilrettevisning, som er jeg tager til mig i den gode ånd hvori den er afsendt.

Claus Due, jeg undskylder og beklager dybt at mine formuleringer har været så firkantede og uvenlige i tonen. De var ikke tænkt sådan.

Til toppen 
#57514 - 21/01/2006 14:09 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Citat:
Den grund kan jeg simpelthen ikke godtage. Hvis en mindre inkonsistens er nok belæg for at afvise det konkrete i netop dette, ApG og Åbenbaringen beskriver, så er det hamrende inkonsekvent hvis man samtidig hævder, at andre steder er netop så konkrete, som de står skrevet.

Det korte svar: fordi Johannes' Åb. er apokalyptisk literatur, og så godt som INGEN andre steder i bogen er der grund til at tage tallene bogstaveligt. Alle tal i Åb. er billedlige (ligesom samtidig literatur i denne genre). Anderledes er det med Apg.

Søren.

Til toppen 
#57515 - 21/01/2006 14:17 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren,

Det giver jo et lidt bedre perspektiv på fortolkningen fra det link, Kristina gav. Men jeg har et andet spørgsmål, du måske kan besvare så. Hvis man ikke skal tage tallene bogstaveligt af den grund, du nævner, hvorfor skal man så tage identitet eller hændelser bogstaveligt på nogen måde?

Nu ved jeg jo, at det er en åbenbaringstekst, og som sådan ikke nødvendigvis noget, der skal - eller kan - forstås rigtigt af nogen person uden denne har været vidne til spådommens opfyldelse...

Til toppen 
#57516 - 21/01/2006 14:28 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Hej Eskild, du skriver:

Citat:
Claus Due, jeg undskylder og beklager dybt at mine formuleringer har været så firkantede og uvenlige i tonen. De var ikke tænkt sådan.

Jeg tager imod din undskyldning og håber ikke der kommer en gentagelse lige med det samme. Hvis du stadig er interesseret i Mark 16, vil jeg gerne henvise til en tidligere debat om Markusevangeliets 16. kapitel, hvor jeg har fremlagt de kendsgerninger, jeg kunne finde. Tråden er i øvrigt åben, så hvis du har noget at tilføje synes jeg du skal gøre det i den tråd.

Til toppen 
#57517 - 21/01/2006 14:40 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, ja, det er jo netop det er er den ædle og tit vanskelige kunst i al bibelfortolkning: hvornår er det der står tids- og stedbestemt, altså talt ind i en konkret situation, hvornår har det almen gyldighed, og hvornår er det allegorisk / poetisk / symbolsk tale.

Det er ikke så svært at forstå, at Paulus' anbefaling til Timoteus om at drikke lidt vin for sine mavesmerter, ikke betyder, at vi alle skal gøre ligeså, når vi har ondt i maven.

Men i andre tilfælde er der som bekendt tit usikkerhed og uenighed, for det er ikke altid, det fremgår entydigt af sammenhængen, og det kræver i hvert fald et indgående kendskab til hele Bibelen og til de historiske, sociale, geografiske, politiske sammenhænge begivenhederne fandt sted i.

Især er Åbenbaringsbogen en meget vanskelig tekst. Det er meget lettere med de GT-profetier, som allerede er gået i opfyldelse!

Johannes, som i et syn oplevede det han forsøgte at beskrive i Åb., havde da tydeligvis også svært ved at finde ord, han måtte ty til "som om .. " - og "det var ligesom ... " .. osv.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57518 - 21/01/2006 14:47 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Claus.

Citat:

Hvilke kriterier er det du tænker på?

Min umiddelbare hukommelse siger, at man plejer at regne med 3 kriterier (skal tages med et gran salt; jeg kan ikke lige finde oplysningerne nu):
1) Personen skal være øjenvidne til den opstandne Jesus.
2) Personen skal være særligt kaldet til apostelgerningen.
3) Personen skal være anerkendt af de andre apostle.

Paulus opfylder alle 3 kriterier.

Og tæller Ananias's syn ikke med (Apg 9,10-19). To uafhængige syn, som siger det samme, vil jeg betegne som en gentagelse af den private udnævnelse af Paulus.

KH Søren.

Til toppen 
#57519 - 21/01/2006 14:59 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg tager imod din undskyldning og håber ikke der kommer en gentagelse lige med det samme.

Der skulle da i det hele taget meget nødigt komme en gentagelse overhovedet af denne art.

Tak for linket til den tidligere debat omkring Mark 16. Den tager jeg et nærmere studium af.

Til toppen 
#57520 - 21/01/2006 15:44 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren - du skriver:

Citat:
Hvilke kriterier er det du tænker på?

Min umiddelbare hukommelse siger, at man plejer at regne med 3 kriterier (skal tages med et gran salt; jeg kan ikke lige finde oplysningerne nu):
1) Personen skal være øjenvidne til den opstandne Jesus.
2) Personen skal være særligt kaldet til apostelgerningen.
3) Personen skal være anerkendt af de andre apostle.

Paulus opfylder alle 3 kriterier.

Mig bekendt er ét af kriterierne, at personen skal have været med Jesus siden han blev døbt af Johannes Døberen.

Citat:
ApG 1:21 - Derfor bør en af de mænd, som var sammen med os hele tiden, mens Herren Jesus gik ind og ud hos os, 1:22 - lige fra Johannes' dåb indtil den dag, han blev taget op til himlen fra os – en af dem bør sammen med os være vidne om hans opstandelse.«

Dette kriterie opfylder Paulus ikke - at have været med Jesus siden dåben. I øvrigt var Paulus heller ikke vidne til opstandelsen sammen med de andre apostle - synet af Jesus kan ikke bruges i den sammenhæng, da der udtrykkeligt står "lige fra Johannes' dåb indtil den dag, han blev taget op til himlen fra os".

Og anerkendt af de andre apostle var Paulus næppe - hvilket jeg har været inde på i denne tråd. ApG 21:17 til og med 22:22.

Citat:
ApG 22:21 - Men Herren sagde til mig: ›Gå, for jeg vil sende dig til folkeslag langt borte.‹ « 22:22 - Indtil Paulus sagde dette, havde de lyttet til ham, men nu råbte de højt: »Væk med ham fra jordens overflade! Sådan én burde ikke have lov at leve!«

Du skriver også:

Citat:
Og tæller Ananias's syn ikke med (Apg 9,10-19). To uafhængige syn, som siger det samme, vil jeg betegne som en gentagelse af den private udnævnelse af Paulus.

Jeg vil nu ikke betegne det som en gentagelse af udnævelsen - men det er da rigtigt, at indholdet i synet er (stort set) det samme. Der står jo intet i forbindelse med Anania om Moselovens gyldighed, hvilket er noget Paulus går meget op i efter sit syn.

Til toppen 
#57521 - 21/01/2006 16:58 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Claus Due skrev:
Og anerkendt af de andre apostle var Paulus næppe - hvilket jeg har været inde på i denne tråd. ApG 21:17 til og med 22:22.

ApG 22:21 - Men Herren sagde til mig: ›Gå, for jeg vil sende dig til folkeslag langt borte.‹ « 22:22 - Indtil Paulus sagde dette, havde de lyttet til ham, men nu råbte de højt: »Væk med ham fra jordens overflade! Sådan én burde ikke have lov at leve!«

Jeg tror du har overset en lille, men meget væsentlig ting ved lige netop den tekst du her citerer, nemlig hvem det er der nu pludselig råber højt: »Væk med ham fra jordens overflade! Sådan én burde ikke have lov at leve!«.

Det fremgår af sammenhængen at det ikke er apostlene og lederne af den kristne forsamling i Jerusalemmenigheden, der anklager Paulus. Der står i 21,27 at det var jøder fra Provinsen Asien (det nuværende Tyrkiet), der fik øje på Paulus i Templet og og fik bragt hele mængden (de tilstedeværende jøder på Tempelområdet) bragt i oprør. Det var altså en gruppe diasporajøder der rettede nogle grove anklager mod Paulus, og ikke ikke nogen fra den Jesus-troende menighed.

Den romerske kommandant kommer tilstede og redder i sidste øjeblik Paulus fra at blive slået ihjel af den oprørte folkemængde. Da Paulus skal føres ind i borgen, beder han om lov til at tale til forsamlingen, hvilket han får lov til. Og i kapitel 22 forklarer Paulus sig over for den i Templet forsamlede folkemængde, hvor han fortæller om sit jødiske ophav og sin ”nidkærhed for Gud”. Endvidere om sin omvendelse og hvordan han blev døbt.

Da Paulus på et tidspunkt efter sin omvendelse er kommet tilbage til Jerusalem, går han op i Templet for at bede. Der kommer han i henrykkelse (får et syn), hvor han ser Jesus der siger til ham: ”Skynd dig, og gå hurtigt ud Jerusalem, thi de (de Jesus-troende i Jerusalem) tager ikke imod dit vidnesbyrd om mig” Men Paulus svarer Jesus: ”Herre! De ved selv, at det var mig, som fænglede dem, der troede på dig, og at jeg lod dem piske rundt om i synagogerne. Og da dit vidne Stefanus’ blod blev udgydt, stod jeg selv ved siden af og bifaldt det og passede på hans morderes klæder”. Jesus siger da til Paulus: ”Gå! Thi jeg vil sende dig til hedningefolk langt borte”.

Indtil dette punkt i Paulus beretning havde folkemængden forholdt sig i ro og lyttet til Paulus, men nu blussede breden atter op og de råbte: ”Bort fra jorden med en sådan! Han skulle ikke have lov at leve”. Resten af kapitel 22 handler om hvordan kommandanten ville piske Paulus, men får store betænkeligheder da han erfarer at Paulus er romersk statborger.. I kapitel 23, der hører med i den samlede beretning, hører vi hvordan Paulus stilles for det jødiske råd.

Til toppen 
#57522 - 21/01/2006 17:32 Re: Bibelens umælende flertal...
Claus Due
Bruger

Hej Eskild - du skriver:

Citat:
Jeg tror du har overset en lille, men meget væsentlig ting ved lige netop den tekst du her citerer, nemlig hvem det er der nu pludselig råber højt: »Væk med ham fra jordens overflade! Sådan én burde ikke have lov at leve!«.

Det var ikke overset, men jeg kan godt se jeg ikke har begrundet mit valg af uddrag godt nok.

Det var nemlig sådan, at Paulus kom til templet for at tale med Jakob og de ældste (apostlene) - og at det var efter denne samtale, der begynder i ApG 21:17, at Paulus møder de oprørte jøder (fra Asien). De får senere smidt Paulus i fængsel, og hverken under prøvelse eller straf får Paulus hjælp fra apostlene, selvom de givetvis har vidst, hvad der var ved at ske.

Jeg skulle have haft med, at råberiet ikke kom fra apostlene - der kom nemlig slet intet fra apostlene udover de oprindelige krav om renselsen. Resten står jøderne (og rådet) for, og jeg vil selvfølgelig ikke hævde, at der er tale om netop de jøder, apostlene omtaler som omvendte, der "brænder af iver for [Mose]loven". Det lader dog til at være den ganske almene holdning i Jerusalem, at mission er for jøder og ikke hedninge, og at Moseloven stadig gælder, og det at apostlene ikke kommer Paulus til undsætning tager jeg som et tegn på, at de faktisk er enige i anklagerne - samtykkende stilhed.

Det kan også være til nytte at gøre opmærksom på, at ApG kalder jødernes adfærd for "en sammensværgelse", og at denne sammensværgelse bestod af mere end 40 jøder, der sultestrejkede for at få Paulus dømt til døden.

Til toppen 
#57523 - 21/01/2006 17:53 Til Jordens ende [Re: Claus Due]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Claus

Hvad er Jorden?
Jeg kommer til at tænke på, at der formentlig menes Haaretz, som jo egentlig betyder Den faste Jord og opfattes af mange som Israel.
Den faste Jord står i modsætning til Havet, som er et billede på folkemasserne, hengivet til det ustadige menneskesind og sanseligheden. Det vil sige at Jorden, billedligt talt står for det gudsbevidste Menneske, åndsmennesket, der har fået fast grund under fødderne, og ikke længere er underlagt sindets ustadighed, men kan udvikle sig i Guds Billede.

Tænk også på, hvordan vi har det tilsvarende billede i den Nordiske mytologi, hvor de første mennesker er skyllet i land på en strand, i form af to træer der gøres til levende mennesker.

Det gudsbevidste menneske, er målet for alle Folkeslagenes stræben. Deres bevidsthed om sig selv, kommer fra store mænd og kvinder, der har været lydhør overfor Gud, og har vejledt sit Folk, med hvad de anså for sundt og godt.

Mat 24 14: Og dette evangelium om Riget skal prædikes over hele Jorden til et vidnesbyrd for alle folkeslagene.
Evangeliet om Riget skal bringes til alle gudstroende Mennesker, som er iblandt Folkeslagene, og når de har del i Riget, vil de være et vidnesbyrd, som deres eget Folk kan forstå. Det er således det bedste i Folkeslagene der vil blomstre og her mener jeg nemlig ikke, at de skal blive som dem vi kalder "de kristne", men de vil selv have måder at leve deres gudstro.
Dette har jeg uddybet andre steder, hvor jeg nævner det lille skrift; Mikas Bog 4, 1.-5.; som jeg mener, giver os en fast grund at stå på, for vi kan møde hinanden med respekt og anerkendelse, på tværs af alle folkeslagenes religioner.

Som sådan, mener jeg nok, at vi kan opfatte Jesu missionsbefaling; som en initiering til at bringe evangeliet om Riget til hele Menneskeheden.
Det taler til Menneskeånden og Folkeslagens Ånd, som Gud har vejledt til alle tider, gennem sine profeter, som talte Hans visdomsord.

Jordens ende
Jordens ende betegner ikke et tidspunkt, eller et sted, men en grænse for, hvad der er exponeret for Riget, som er et åndeligt Rige.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#57524 - 21/01/2006 18:29 Re: Bibelens umælende flertal...
Vandrer
Bruger

Kære Kefas Ben-Adam

»Væk med ham fra jordens overflade! Sådan én burde ikke have lov at leve!«

Det kunne være rart at høre, om der findes nogen skriftlige vidnesbyrd, i de Jødiske skrifter, som nævner denne Paulus, der efter hans eget vidnesbyrd, er nok så opsigtsvækkende: Herre! De ved selv, at det var mig, som fænglede dem, der troede på dig, og at jeg lod dem piske rundt om i synagogerne.

eller er han sin egen opfindelse...?

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#57525 - 21/01/2006 18:50 Re: Til Jordens ende [Re: Vandrer]
Claus Due
Bruger

Hej Vandrer - du skriver:

Citat:
Jordens ende
Jordens ende betegner ikke et tidspunkt, eller et sted, men en grænse for, hvad der er exponeret for Riget, som er et åndeligt Rige.

Jeg må indrømme, at denne og de andre tolkninger ligger mig meget fjernt - men de er da interessante, for så vidt jeg kan forstå siger du, at Jesus siger der skal missioneres for troende mennesker - og altså hverken kun for jøder eller for alle mennesker, sådan som de to konkrete forslag har været.

Citat:
Hvad er Jorden?
Jeg kommer til at tænke på, at der formentlig menes Haaretz, som jo egentlig betyder Den faste Jord og opfattes af mange som Israel.

Jeg bliver nødt til at spørge, om du kan konkretisere hvem der opfatter Haaretz som lig med Isreal? Det er ikke med mistro, jeg spørger - jeg har bare aldrig hørt om den opfattelse før. Den tolkning synes jeg giver mening i forhold til de udtalelser om mission, der står i evangelierne - så det kunne være interessant at følge op på det.

Til toppen 
#57526 - 21/01/2006 19:10 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Claus Due skrev bl.a.:
Det var ikke overset, men jeg kan godt se jeg ikke har begrundet mit valg af uddrag godt nok.

Det var nemlig sådan, at Paulus kom til templet for at tale med Jakob og de ældste (apostlene) - og at det var efter denne samtale, der begynder i ApG 21:17, at Paulus møder de oprørte jøder (fra Asien). De får senere smidt Paulus i fængsel, og hverken under prøvelse eller straf får Paulus hjælp fra apostlene, selvom de givetvis har vidst, hvad der var ved at ske.

En lille korrektion: Paulus kom ikke til Templet for at tale med Jakob og de ældste, han kom til Jerusalem for at aflægge beretning om sin tredje missionsrejse. På rejsen til Jerusalem var han et par gange blevet advaret mod at rejse til Jerusalem, da jøderne (ikke de Jesus-troende i menighedsforsamlingen i Jerusalem) vil stræbe ham efter livet, Ap.g. 21, 4; 21, 10-14.

Da de nåede til Jerusalem, tog brødrene der vel imod Paulus og hans rejseledsagere. Næste dag tog Paulus og hans rejseledsagere hen til Jakob, hvor også alle de ældste (hele Jerusalem-menighedens ledelse) var tilstede og Paulus berettede hvor store gerninger Herren havde udført ved hans hånd. Og da de hørte Paulus’ beretning priste de alle Gud.

Når Paulus rejste rundt på sine missionsrejser, opsøgte han altid de jødiske synagoger hvor han forkyndte det glade evangelium om Jesus som den lovede Messias og frelser. Mange jøder tog imod budskabet, men også mange jøder tog ikke imod budskabet. De rejse gang på gang anklager mod Paulus, at forkyndte at jøder ikke længere skulle omskære deres børn eller leve efter ”fædrenes overleveringer”. Hver gang bliver disse anklager tilbagevist som udokumenterede. Og vi finder ingen steder, hverken i Apostlenes Gerninger eller i de paulinske breve, hvor Paulus forkynder at JØDER ikke længere skulle leve efter ”fædrenes overleveringer” og at JØDERNE skulle ophøre med at omskære deres børn, eller undlade at efterleve forskellige renselsesritualer m.v.

Det fremgår tydeligt at hele Apotlenes Gerninger (herunder ikke mindst med Apostelmødet i kap. 15) at der ikke skulle stilles jødiske krav til Jesus-troende af anden etnisk herkomst. Vi ser dog et par steder, at der var en gruppering blandt de Jesus-troende hebræere (kaldet omskærelsespartiet), der stillede krav om, at ikke-jøder der blev omvendt til Jesus-troende skulle udføre, og efterleve alle de for jøder gældende regler, ceremonier og ritualer, herunder omskærelse. Endvidere at de ikke-jødiske Jesus-troende skulle overholde alle de jødiske renhedsforskrifter om bl.a. ikke at sidde til bords med ikke-omskårne.

Dette omskærelsesparti havde flere gange forvoldt skismaer i menighedsforsamlingerne af Jesus-troende. Dette er også hvad der skete da apostlen Peter en tid opholdt sig i Antiokia-menigheden, hvor han blev forledt af dette omskærelsesparti til at udskille sig fra den ikke-omskårne del af menighedsforsamlingen så han ikke kunne sidde til bords med dem. Paulus går stærkt irette med Peter p.g.a. dette. Og det ender med Apostelmødet beskrevet i kap. 15.

Nu havde dette omskærelsesparti en vis indflydelse blandt de omskårne Jesus-troende, ikke mindst dem fra diasporaen. Disse har over for Jakob og de ældste i Jerusalem fremført anklager om at Paulus alle vegne lærer at jøder ikke længere må efterleve deres ”fædrene overleveringer” og dermed opgive deres nationale og etniske tilhørsforhold m.v. På denne baggrund fortsætter beretningen i Ap.g. 21, 20 med at Jakob og de ældste siger til Paulus: ”Broder! Du ser hvor mange tusinde jøder der er kommet til tro, og alle er de nidkære for loven. Men nu har de hørt om dig, at du lærer alle jøder ude blandt hedningerne, frafald fra Moses, idet du siger, at de ikke skal omskære deres børn og ikke vandre efter vore skikke. Hvad skal vi nu gøre? Der vil sikkert komme en hel mængde mennesker sammen; de vil jo få at høre at du er kommen”.

Anklagen der bliver fremført mod Paulus er, at han skulle lære alle JØDERNE ude blandt hedningerne frafald fra Moses og de fædrene skikke. Han blev ikke anklaget for at lære de uomskårne dette. Det var helt i orden at lære dette for de uomskårne. Men som allerede nævnt, så finder vi ingen tekster, hverken i Apostlenes Gerninger eller i Paulus’ breve der kan dokumentere denne påstand. Det var altså en falsk anklage der blev rettet mod Paulus, og Jakob og de ældste spørger nu hvad de skal gøre for at tilbagevise disse anklager.

Deres løsning af problemet ligger lige for! Paulus selv havde ”taget et løfte på sig” (Ap.g. 18,18), som indebar at han skulle foretage en renselsesceremoni i Templet. Dette var en strålende anledning til at demonstrere falskheden i de anførte anklager, og da især når Paulus så endvidere kunne tage yderligere fire unge mænd med sig i Templet, som også selv havde ”et løfte” på sig. Det løfte Paulus havde påtaget sig, efter at han havde opholdt sig 18 måneder i Korint var påbegyndt sin rejse til Jerusalem og var nået til Kenkræa.

Paulus skulle nu tage disse fire unge mænd med sig til Templet og foretage løfteindfrielsens renselsesceremonier og ritualer og udrede alle omkostningerne derved også for de fire unge mænd. Og på denne måde skulle han vise over for jøderne i Jerusalem og for de omskårne Jesus-troende i menighedsforsamlingen, at de fremførte anklager var usande.

Jakob og de ældste (lederne i Jerusalem-menighederne) tilføjer også, at med hensyn til de hedninger (ikke-omskårne) der var kommet til tro, havde de udsendt en skrivelse (den der var et resultat af Apostelmødet, kap 15) med den afgørelse at de (de Jesus-troende ikke-jøder) skal vogte sig for afgudsofferkød og for blod og for kød af kvalte dyr og for utugt.

Herefter tager Paulus de fire unge mænd med sig og begiver sig til Templet den næste dag. Det er altså først næste dag at Paulus og de fire unge mænd begiver sig til Templet for at udføre den foreskrevne renselse ifølge det løfte de havde påtaget sig. Renselperioden udgør syv dage, og da de næsten var gået, var der nogle jøder fra provinsen Asien der får øje på Paulus i Helligdommen, og de bringer hele mængden, der var tilstede i Templet, i oprør, og de lægger hånd på Paulus og råber: ”Israelitiske mænd, kom til hjælp! Her er den mand, som alle vegne lærer alle, hvad der er imod vort folk og imod loven og imod dette sted; tilmed har han nu ført grækere (altså ikke-omskårne hedninger) ind i Helligdommen og gjort dette hellige sted urent”.

Læg mærke til, at det først var dagen efter Paulus’ samtale med Jakob og de ældste at Paulus begiver sig til Templet, og at der var gået næsten syv dage fra dette første besøg i Templet indtil dette oprør og angreb mod Paulus finder sted. Og læg ikke mindst mærke til, at det er diasporajøder fra provinsen Asien der fremsætter disse anklager mod Paulus over for den jødiske forsamling i Templet. Det fremgår ingen steder af teksten at det er Jesus-troende jøder der over for Jakob og de ældste fremsætter disse anklager her. Omskærelsespartiet blandt de Jesus-troendes anklager var allerede en hel uge tidligere blevet afvist og tilbagevist, idet Paulus, som den troende jøde han var, selv havde påtaget sig et løfte allerede for adskillige måneder siden, og nu skulle indfri løftet og foretage de foreskrevne renselsesceremonier.

Grunden til at disse diasporajøder fra Asien, bliver så rasende på Paulus er først og fremmest at de TROR at Paulus har medbragt uomskårne hedninger ind i Helligdommen hvorved Helligdommen vil være blevet vanæret og gjort uren. Det er altså endnu en falsk og uberettiget anklage der bliver fremført mod Paulus.

Jeg beklager at dette blev lidt vel rigeligt langt, men fandt at det var nødvendigt at få en del af både forhistorien og baggrundsmaterialet medinddraget.

Iøvrigt kan jeg anbefale, ud over den bog Kristina allerede har nævnt, følgende bog af Oskar Skarsaune: "Kristendommens jødiske rødder" siderne 113-152, som ovenstående redegørelse hovedsageligt er bygget på. I forbindelse med de anførte sider, er der en temmlig omfangsrig bibliografi (literaturliste) over yderligere værker der er værd at stifte bekendtskab med i forbindelse med dette emne.

Til toppen 
#57527 - 08/02/2006 19:35 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

For at respektere muslimerne, så:

Asalaamu aleyckum w'rahmatullah.. Må alt godt skinde over dit vantro og uvidende hoved

Jeg vil gerne komme med et par indskud til 2.Kongebog..

Hvis der er nogen der prøver at undskylde med, at det var unge mænd, så fortæl dem endelig, at det er forkert.. Der er helt klart tale om børn.. Ordene der bliver brugt er "na'ar" (barn) og yeled (dreng).. Så påstår man, at der er tale om unge mænd, manipulerer man med teksten..

Hvad angår hans motiv, så siges det i Talmud, at han vidste at der aldrig ville komme noget godt ud af drengene.. Men han bliver dog straffet for hans udåd på et senere tidspunkt..
Man kan så spørge sig selv om, hvorfor Herren vælger at "lytte" til ham??

Citat:
Hvem spurgte farisæerne om de følte sig ordentligt repræsenteret i evangelierne? Hvem lavede den research som sikrede at alle de mennesker der udgjorde det farisæiske parti og den farisæeiske præstestand, blev hørt og deres mening respekteret? Kunne det tænkes at de faktisk havde jødernes velbefindende og evige sjæl på sinde og ikke bare var selvfede og manipulerende, magtsyge skægaber?

Det som kristne (for at generalisere) typisk glemmer er, at nt absolut ikke er særlig objektiv.. Specielt ikke for farisæerne.. Man glemmer at vores dage jødedom er "efterkommeren" af farisæerismen..
Når jeg læser om diverse rabinere fra den tid, så er det absolut ikke samme billede jeg får af dem, som nt prøver at give mig..

Læs om Hillel, Jochanan ben Zakkay, Gamaliel.. Det er noget helt andet man lærer af dem, end nt's farisæere.. Kærlighed til næsten, ikke at dømme, elske Herren oprigtigt, være ydmyg..

Bare et kort svar, til et ellers langt og interessant indlæg

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57528 - 08/02/2006 19:40 Re: Bibelens umælende flertal... [Re: Vandrer]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Fred til dig

Nu har du jo fået svaret, men stadigvæk.. Der er ingen jødiske kilder, der nævner Paulus.. Heller ikke som Sha'ul...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57529 - 08/02/2006 20:38 Re: skaldepanden, bjørnene og børnene ... [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej alle - nu har jeg gået et stykke tid med dette anfægtende citat fra 2.Kongebog i baghovedet, for hvad i alverden havde Elisa dog gang i her med de små drenge ???

Og jeg er, omsider, nået frem til en forklaring, som jeg finder plausibel og derfor gerne vil dele med jer. Og jeg spekulerer lidt på hvorfor i alverden jeg dog ikke har tænkt på det noget før:

Jeg er tror, at profeten her handler helt, helt forkert!
Der er faktisk ikke grund til at tro, at det er Guds vilje, han udtrykker!

Elisa - skaldepanden - er vel her for ganske nylig blevet udstyret med profetisk myndighed, og falder så i sin sårbarhed for fristelsen til at misbruge den og forbande børnene i Herrens navn for en drengestreg. Og følgerne er unægtelig forfærdende.

Nådegaver forvalter ikke uden videre sig selv og gives vel ikke med indbygget garanti mod misbrug.

Det er måske netop derfor, at man ikke bare kan gå ud fra, at enten er f.eks. helbredelsesundere fup, eller også må helbredelsesprædikanten da altid handle helt efter Guds vilje, når nu der faktisk sker mirakler!

Det kan godt tænkes, at der er tale om Guds nådegaver, som bare forvaltes på en mere eller mindre heldig facon.

Profeter er også syndere, og ikke nødvendigvis under alle omstændigheder åbne rør for Guds vilje.

Det er nok også derfor, at vores vigtigste bøn ikke er bøn om at blive udrustet med nådegaver, men bøn om at blive styrket i tro og kærlighed - så man ikke smadrer alt omkring sig med sine måske vældige åndsgaver ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57530 - 09/02/2006 01:41 Re: Til Jordens ende [Re: Claus Due]
Vandrer
Bruger

Kære ClausDue

CD: så vidt jeg kan forstå siger du, at Jesus siger der skal missioneres for troende mennesker - og altså hverken kun for jøder eller for alle mennesker, sådan som de to konkrete forslag har været.
Ja, det er min forståelse, at evangeliet skal bringes til troende mennesker. Som sådan, til hele Menneskeheden, men gennem troende mennesker, der er at finde over alt. Se, jeg sender dem til dig; et ord fra GT, som lærer os, at Gud ved hvor Han har os, tillige med dem vi skal møde.
Jeg tænker godt nok på den mere anonyme, eller stilfærdige mission, hvor vi som Menneske er til for hinanden.

Men når vi færdes på Vejen, uden at eje noget, er det de troende man finder ind til. Det kan godt være det ikke er nogle, som kommer i et trossamfund; måske bydes man ind i et lille hjem på kanten af samfundet; dér finder man troende, som man også kan støde på, i mere synligt religiøse kredse. Men det er væsentligt, at give plads for mødet, hvor man er der for den, som kommer. Det kan være man bringes sammen på torvet og en tilfældighed, som der er så mange gode af, sørger for der opstår kontakt.

Missionen går ud på at nå de troende, som Gud allerede har fat i på en eller anden måde. De troende findes blandt alle Folkeslag, men også i alle Mennesker, efter min bedste overbevisning. Alle er vi draget af Gud... Helt ud til det mindste håb, råb og suk, ved himlenes ydderste egne, skal evangeliet bringes til de troende, på deres eget tungemål. Dette lærer os, at vi må bestræbe os på at kunne give det glade budskab, ind i menneskers kendte udtrykssprog og kultur, så Menneskeheden belives indefra.

CD: Haaretz som lig med Isreal?
det kunne være interessant at følge op på det.

Ja, men lad os tænke over det.

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#57531 - 09/02/2006 01:50 Re: Til Jordens ende [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Godaften

For at suplere op om Vandrer, så kan jeg da fortælle, at når man taler om begreberne "jorden", "folkeslagene", "Israel", "Hele verden", "Landet" mm. Så er det måske værd at vide, at begreberne ikke helt forekommer på samme måde på hebraisk..

Generelt set, er der ét ord for verden "eretz" (bestemt form "ha'aretz").. Taler vi om folkeslagene, som i alle de ikke-jødiske folkeslag, er ordet "goyim", som egentlig betyder "de andre", men efterhånden forståes ret negativt..

Israel omtales på flere måder, alt afhængigt om der er tale om folket Israel (am Yisrael), Israels stamme (b'ney Yisrael - ordret: Israels sønner), nationen Israel (medinat Yisrael, f.eks. det Israel vi ser i dag, går under den betegnelse), Israel som Lovet Land (Eretz Yisrael, eller kort og godt: ha'Aretz)...

På den anden side omtales jorden også som "ha'aretz"... Derfor er det nok til tider nødvendigt at have indsigt i tankemønstrene.. Hvem taler en jøde om, når han taler om ha'aretz?? Det ligger jo meget i konteksten af hvad han siger...

Jeg vil dog være forsigtig med at udtale mig om hvorvidt Jesus taler om hele verden eller om Israel, da nt er på græsk og det ikke er et sprog jeg har nogen viden om..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#57532 - 10/02/2006 01:21 ha'Aretz [Re: Kefas Ben-Adam]
Vandrer
Bruger

Kære Kefas

Tak for dine oplysende ord, som jeg tror giver Claus Due og os andre noget vi kan bruge. Det kan give mening, at trænge ind i ordene og finde de forskellige betydningslag, når vi vil forstå Skrifterne.
Du udtrykker i andre indlæg, at det forekommer dig, som om Jesus talte til Jødefolket specifikt. Jeg antager det er en forståelse du får, når du læser evangelierne ud fra en Jødisk tankegang.

Jeg synes det er et berigende perspektiv, du bringer os ind i, med din forklaring om ha'Aretz; Lovet Land, Jorden...

ha'Arets er brugt om Jorden, der blev skabt sammen med Himlen, i BeGyndelsen.
I den græske GT og NT, er det samme ord for Jorden, som brugs i Genesis 1,1, og Mat. 6, 9, i Fader Vor og dén Jord, de sagtmodige skal arve Mat. 5, 5.

I en Kristen forståelse, kan Skabelsesberetningen tolkes, som beretningen om hvordan Gud lavede sig et Folk. Hver dag, strækker sig over en tusind årig periode, som med Billeder, beskriver de faser der er forløbet indtil i dag, sidst på den sjette dag. Man stedfester Messiah komme i historien, med Himmellysenes dag, svarende til begivenheder for et par tusinde år siden.
De forløbne dage handler om gennembrudet af Guds Bevidsthenden kommer på Dag 1, ved Der blive Lys, udvælgelsen af Troens Mænd, ved fremkomsten af den rå Jord, Dag 2, derpå Troens Folk, som græs, blomster og Træer, der er en fryd at skue, Dag 3, Profeternes tid er Dag 4, kulminerende med Menneskesønnens åbenbarelse.
Efter Menneskesønnen er trådt frem, som Lys for alle der har Herrens velbehag, handler Dag 5 om den nye bevidsthed, som breder sig i Luften(ånds livet) og i Vandet(tanke/følelses livet). Det var en meget poetisk tid. Dag 6 handler om tiden, hvor det nye menneske gennemlever en proces, der tager mange former, men som kulminerer med fremkomsten af Mennesket i Guds Billede.

ha'Aretz tolkes af nogle Kristne, som Den Jord, eller rettere Folket, i hvem Menneskesønnen åbenbares. Det er derfor, vi beder; ske din vilje ligesom i Himlen så og på Jorden; i det vi hengiver vort jordiske legeme(det billedlige) for Herren.

Må Guds Stråleglans overstråle os Alle

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær