Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57454 - 14/01/2006 10:53 Forfalskning af Bibelen
Anonym
Anonym

Jeg er en kvinde på 33 år. Jeg er ikke tilsluttet noget trossamfund. Jeg interesserer mig en del for bibeloversættelser. Det er umuligt for mig at forstå at Gud tillader at man har ændret i Bibelens originalskrifter. I Septuaginta-oversættelsen stod Guds navn næsten 7000 gange i denne afskrift af Bibelen. Septuaginta-oversættelsen var en græsk oversættelse af de hebraiske skrifter, som blev forfattet f. Kr. I de senere papyrusfragmenter fra det 3. og 4. århundrede (det er de ældste håndskrifter der findes af Det Nye Testamente) og her var navnet fjernet. Ifølge Bibelen forkyndte Jesus Guds navn (se Johs. 17:26). Jesus har været bekendt med Guds navn, da han jo kendte det fra bl. a. Septuaginta-oversættelsen. Hvorfor skulle han i øvrigt forkynde sit eget navn, da alle vidste hvem han var. Hvorfor ændrede man i Bibelen ? Det giver jo en helt anden situation for Jesus. Har det noget med præsternes levebrød at gøre, således at der blev skabt mysticisme og levebrød omkring Gud ? Først i 1992 kom Guds navn til at stå i den autoriserede oversættelse, men kun 12 gange i de hebraiske skrifter. Hvorfor gengav man ikke navnet alle de steder hvor det rettelig forekom ? Man undskylder sig med at dansk kirketradition forbød det, men dansk kirketradition kan da ikke stå over Guds inspirede ord.

Til toppen 
#57455 - 16/01/2006 12:14 Re: Forfalskning af Bibelen
Benna
Moderator
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Det er et meget centralt spørgsmål du stiller. For det er vigtigt, at vi finder ud af, hvordan vi skal forholde os til Bibelen – og de forskellige skrifter, som den udgør. Vi har tillid til Bibelen som Guds Ord, men det betyder ikke, at der ikke er mere at sige om Bibelen end blot det – og der kan være mange spørgsmål, som vi bør gøre os selv den tjeneste, at finde svar på.  Så jeg er sikker på, at det også vil blive opbyggende for din tro, at søge svar på det, der undrer dig i Bibelen.

Når det konkret handler om Guds navn i skriften, og hvordan det har været skrevet tidligere og senere ændret, så vil jeg henvise dig til vores svarpanel i ”Hvad siger Bibelen?”  Der sidder en række teologer, som har kompetencen til at svare dig på dit konkrete spørgsmål. Du får da svar sendt til din e-mailadresse, ligesom vi vil lægge både spørgsmål og svar (anonymiseret) ud i vores arkiv, så det er tilgængeligt for alle, der er interesseret i samme spørgsmål. Prøv at gå ind i vores svar-arkiv under ”Hvad siger Bibelen?” Der er en udmærket søgefunktion, hvor du kan finde artikler, der er interessante i forhold til det emne.

Jeg videregiver her nogle links, som jeg helt sikkert tror er relevante for dig:

Hvad er Guds navn?
Hvilke forskellige bibelsyn findes der?
Hvordan er Bibelens Guds ord?
Hvordan er Bibelen samlet?
Er Bibelen ikke for menneskelig?

På genhør i Hvad siger Bibelen?

Med venlig hilsen
Benna Asmussen Hørlück
Netmissionær
Benna@jesusNet.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær