Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57338 - 11/01/2006 20:39 Hjælp til info om discipel
Anonym
Anonym

I Johannesevangeliet kap 20 v 2 står der:

"Så løber hun hen til Simon Peter og til den anden discipel, ham som Jesus elskede, og siger til dem: »De har flyttet Herren fra graven, og vi ved ikke, hvor de har lagt ham."

Hvem er denne discipel som Jesus elskede?
Og hvorfor blev han beskrevet på denne måde?

vh
Lars

Til toppen 
#57339 - 11/01/2006 20:46 Re: Hjælp til info om discipel [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej LarsR

jeg tror, det er Johannes, som der er tale om. Han omtales som "den discipel Jesus elskede", fordi man dengang nok ikke skrev "jeg" og "mig". Det er forfatteren af brevet (Johannes Evangeliet), der er tale om. Det er altså ham selv, han skriver om.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57340 - 11/01/2006 22:24 Re: Hjælp til info om discipel [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Nemlig, tau, og når der står "den discipel Jesus elskede" kunne man tro, at Jesus holdt mere af ham end de øvrige disciple, men sådan skal det ikke forstås, det var simpelthen et udtryk man dengang brugte om den person, der lå til bords ved siden af værten ... tilføjelse/rettelse: der skulle have stået: "ved værtens højre side ..."

kristina

Ændret af kristina (12/01/2006 08:35)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57341 - 12/01/2006 02:52 Re: Hjælp til info om discipel [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Lars,

Ja det er apostelen Johannes der omtales her. Forfatteren til Johannes evangeliet, Johannes 1 og 2 brev, og åbenbaringsbogen.

Mvh
John

Til toppen 
#57342 - 30/01/2006 17:00 Re: Hjælp til info om discipel [Re: kristina]
flyver
Bruger

Reg.: 02/03/2003
Sted: Aasiaat
Hej!

Det bibelske belæg for, at discipelen, der er beskrevet som "den discipel Jesus elskede" er Johannes finde du i slutningen af Johannes evangeliet. Joh 21,24: "Det er den discipel, som vidner om dette, og som har skrevet dette, og vi ved, at hans vidnesbyrd er sandt." Lige før dette vers tales der om Johannes, og så kommer svaret på, hvem det er altså i dette vers.

Hvorfor han omtaler sig selv som "den dicsipel Jesus elskede" er et godt spørgsmål. Både Tau og Kristina har nogle gode bud. Jeg skal ikke kunne sige noget om, hvordan kulturen dengang var, hvad der var normalt at sige og gøre... Men jeres svar lyder meget rigtige i mine ører.

Men jeg har ofte tænkt over, hvad der fik Johannes til at sige det om sig selv? En overgang virkede det nærmest provokerende på mig, at han kunne tale om sig selv på den måde. Måske mest fordi jeg på det tidspunkt ikke turde sige det samme om mig selv, selvom jeg godt vidste, at Jesus elsker MIG. Jeg vidste det, ja, men det havde alligevel svært ved at trænge ind... ind i det dybeste... helt ind i hjertet.

Johannes vidste det! Han vidste, at Jesus elskede ham! Han hvilede i Jesu kærlighed, ellers havde han ikke turdet skrive sådan om sig selv! Uanset hvad der skete med ham, hvad andre mennesker gjorde eller sagde til/om ham, så vidste han, at Jesus elskede ham, og det var nok for ham. Jesu kærlighed var det vigtigste for ham i hans liv!

Hvordan er det med dig? Ved du, at Jesus elsker dig? Tør du sige det om dig selv? Kan du sige til dig selv: "Jesus elsker mig!" Kan du sige det til andre?

Hilsen flyver, -den dicsipel Jesus elsker

Til toppen 
#57343 - 30/01/2006 18:25 Re: Hjælp til info om discipel [Re: flyver]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej flyver - - ja, vi er nok mere end et par stykker, der har snublet lidt over den discipel, som Jesus elskede!

I dag kom jeg tilfældigvis til at tale med en erfaren teolog om netop det spørgsmål, og han mente, at når Johannes skrev sådan om sig selv, så var det fordi det var så stort og fantastisk og næsten utroligt for ham, at han måtte klynge sig til det ...

Han - altså præsten - tolkede det sådan, at Johannes var så betaget over at turde tænke sådan om sig selv: ".. jeg er den discipel, som Jesus også elsker - TÆNK at han også elsker MIG!"

Jeg kan godt fornemme, at det kan være rigtigt sådan - sådan har jeg det i hvert fald også selv!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57344 - 19/02/2006 01:24 denne discipel som Jesus elskede [Re: ]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Venner

Jeg har ladet mig fortælle, at der muligvis er tale om flere forskellige og ikke kun en discipel, som omtales; "den elskede discipel som Jesus elskede".

Kan det være forskellige disciple, som vi bare er vandt til at slå sammen i en. Hvordan læser du...?

Der må være nogle, som kan kaste lys over spørgsmålet.

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#57345 - 20/02/2006 14:19 Re: Hjælp til info om discipel [Re: ]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Lars

Jeg tror at udtrykket "Den discipel Jesus elskede" ganske enkelt skal forstås derhen, at Johannes så og vidste sig elsket af Jesus og derfor udtrykte han sig sådan, altså at det er ment som et statement af at han vidste at Jesus elskede ham, og derfor så på sig selv i det lys, og det må vi også gerne gøre skulle jeg hilse og sige, Jesus elsker dig og mig, og derfor må vi også have lov til at omtale os selv som den discipel Jesus elsker

Maijannes
Den discipel som Jesus elsker

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær