Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#5727 - 15/11/2002 17:40 Lovens forbandelse
Anonym
Anonym

Jeg sad og læse lovens forbandelsr forleden dag. Den står i 5.Mosebog:28 - mener jeg...

Men hvsi du har tid, så prøv at læse den, og se hvilke ting vi som kristne er løskøbt fra! - Det er helt vidunderligt!
Måske det kunne motivere os til at være lidt mere aggresiv når det kommer til at forkynde ordet for de ikke frelste...

Til toppen 
#5728 - 16/11/2002 23:33 Re: Lovens forbandelse
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Nikolai,

I kolossenerbrevet 2:14 står der:
Han slettede vort gældsbevis med alle dets bestemmelser imod os; han fjernede det ved at nagle det til korset; han afvæbnede magterne og myndighederne, stillede dem offentligt til skue og førte dem i sit triumftog i Kristus.

I Galaterbrevet 3:13 står der:
"Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« – for at velsignelsen til Abraham kunne nå ud til hedningerne i Kristus Jesus, og vi ved troen kunne få Ånden, der var lovet os."

I lovens forbandelse (5. mosebog 28:59-61) står der bl.a.:
"så vil Herren ramme dig og din slægt med usædvanlig hårde slag, med kraftige og vedvarende plager og med svære og vedvarende sygdomme. Alle Egyptens sygdomme, som du gruer for, vil han påføre dig, og de skal klæbe til dig; også enhver anden sygdom og plage, som ikke er nævnt i denne lovbog, skal Herren bringe over dig, til du er tilintetgjort."

Dette uddrag er kun en lille del af lovens forbandelse, men ja du har ret, sikken en masse ting vi nu i tro kan bekende at være fri for i Jesu navn. Tænk også på hvad Jesus gik igennem for at købe os fri. Det grunder jeg tit over, og jeg tror at det er langt vigtigere at tro Gud på Hans ord, end det er at lytte til folks negative holdninger, deres egne negative erfaringer (tante Olga der ikke blev helbredt osv...).

Jeg tror Gud på Hans ord, og jeg er ikke bevæget af hvad jeg ser, eller hvad jeg hører, men hvad jeg tror på, og hvad jeg ved Guds ord siger...

Nu troede jeg at jeg var smidt ud fra dette debatforum, men strømmen af nyhedsbreve fra Jesusnet, bliver stadig sendt til mig, så jeg tager det som om at jeg alligevel er velkommen. Tak for det...

Med venlig hilsen
Carsten

Til toppen 
#5729 - 17/11/2002 00:20 Re: brug og misbrug [Re: Carsten]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Kære Carsten

Du er skam ikke blevet smidt ud. Du har fået en henstilling omkring indholdet af dine indlæg i forhold til JesusNet - læs igen her
Så det handler ikke om, at du ikke må være her - det handler om ikke at misbruge sitet.

Man kan ogå sige, at så længe du kan logge på med dit navn er du med. Dermed ikke være sagt, at du bare skal fortsætte som du slap, det er jo det, der er humlen her...........

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#5730 - 30/11/2002 01:19 Re: Lovens forbandelse
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nicolai.

Er du helt sikker på, at den lovens forbandelse, som Kristus har løskøbt os fra iflg. Gal. 3, 13 er lig med de forbandelser, der står i 5. Mos. 28?

Hvorfor gå over åen efter vand, er det ikke bedre at se i sammenhængen?
Lige forinden (vers 10) står der nemlig: "For alle de, som har lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: Forbandet være enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger det".
Det er altså den forbandelse, vi er løskøbt fra!
Hele afsnittet 3, 1-14 (og videre) handler om retfærdighed ved tro og ikke ved lovgerninger. Ingen kan holde loven, for vi er alle bundfordærvede syndere! Derfor kan vi slet ikke undgå forbandelsen, hvis vi vil prøve at gøre os retfærdige ved loven. Evangeliet er så, at Kristus har frikøbt os ved at gå i vort sted og selv blive en forbandelse for vores skyld, ved at hænge på korsets træ.
Brevet er skrevet til mennesker, der mente, de skulle omskæres for at blive frelst. Paulus advarer dem og siger: I er afskåret fra Kristus, I der søger at blive retfærdige ved loven. I er faldet ud af nåden. Gal. 5, 4.
Det må netop være det, forbandelsen består i - at falde ud af nåden, at Kristus intet vil gavne. (Gal. 5, 1.) Har vi ikke ham som forsoner, må vi selv bære straffen, som er fortabelsen.

Det er en ganske anden sammenhæng end den i 5. Mosebog. Jeg forstår ikke helt, hvordan du får den ind i billedet.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#5731 - 01/12/2002 17:30 Re: Lovens forbandelse [Re: AnnePande]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej AnnePande,
Øv, nu TROEDE vi lige. Vi må vist hellere bøje hovederne igen :-)
Mvh.
Carsten

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær