0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#57253 - 10/01/2006 18:53
Tilsløret eller afsløret?
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Er der nogen af jer, der ved, hvorfor muslimske kvinder bærer slør eller tørklæde er det vel.
Hvad er det, de vil tilsløre?
Samtidig må jeg vel erkende, at jeg også bærer en slags slør i den forstand, at jeg i hvert fald ikke altid ønsker at vise helt ærligt, hvordan jeg har det.
Mange af os er vel mere eller mindre tilslørede, når det kommer til stykket - eller hvad mener I?
ER danskerne åbne - eller tilslørede?
Somme tider møder man en person, som man føler kigger lige lukt ind i een, man kan intet skjule for den person.
Mon ikke det har været sådan, at kvinden ved Sykar oplevede det med Jesus?
Johannesevangeliet kapitel 4 vers 5–26 (side 961)
ER du blevet afsløret af Jesus?
|
|
Til toppen
|
|
|
#57254 - 11/01/2006 01:32
Re: Tilsløret eller afsløret?
[Re: ærten]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære ærten
Hvorfor bærer muslimske kvinder slør...? Jeg har flere gange diskuteret emnet med muslimske mænd. De har oplyst, at man i en Sura(jeg ved ikke præcist hvor), finder et vers, som siger noget i retning af: Når Kvinden vil gå ud fra sit hjem, bør hun "kaste sin kappe over sig". Det er rigtigt, at mange muslimske mænd tolker det som, at Kvinden skal indhylde sig, eller dække sig til med et tørklæde. Det tolkes meget forskelligt, alt efter hvilken kultur man kommer fra. Der ér meget kultur, forbundet med den måde tildækkelsen praktiseres. Når ikke alle muslimske Kvinder går med slør, er det angiveligt fordi, det ikke direkte er påbudt i Koranen, men kan opfattes som gode leveråd.
Hvad er det, de vil tilsløre? Du taler om at være tilsløret eller afsløret, for du ved godt selv, at sløret yder lidt beskyttelse, men lægger mere i det, så du nærmest blir filosofisk og siger; ER du blevet afsløret af Jesus?
Med kristelige briller på, kan det godt se ud som om de vil gemme sig, eller gemme noget. Det tror jeg mest kommer af, at kristne lærer skam og at nedgøre sig selv, som syndig, som en der må skjule sig. Dette billede af mennesket, har så godt tag i vore forestillinger, at det falder os først ind, når vi vil forestille os, hvad deres egentlige grund kan være. For tilsløringen har sin medfunktion i afsløringen, som spiller en særlig rolle for den vante kirkegænger, der netop ser håbet i Jesus, som trækker sløret bort og kikke ind i vort telt.
Den kristelige tanke byder på ensomhed, isolation, man er blot tilskuer til verden, thi der gælder kun dette; at blive afsløret af Jesus..! Den muslimske tanke byder på fællesskab, beskyttelse, man kan deltage i verden, thi der gælder kun dette; at være en hengiven og en ærbar Kvinde..!
I samtaler med gode venner, har emnet været en spændende indgangsvinkel, til en religiøs debat om forståelse og tolkning af Koranen og Bibelen. Vi har jo faktisk meget til fælles, og ved at tolke, kan det somme tider lade sig gøre, at erkende sammen; Gud er Én.
Hvad kan det betyde... at kaste kappen over sig...? Kappen er selvfølgelig et billede på beskyttelse, den beskyttelse som Gud giver sine hengivne, ved at stille os under sin Kappe. At kaste kappen over sig, handler om forberedelse gennem bøn og påkaldelse, for man er klar til at gå ud i verden, som en hengiven. For mange er det netop håret, som skal tildækkes, og handler om tankerne, som fylder vort hoved.
Dette er i kulturreligionen, blandt nogle opfattet mere bogstaveligt, som et tøjstykke, så de vælger at udtrykke det gennem synlig bærelse af et slør, eller en kappe. Men der er ikke noget i vejen for, at tolke Koranens tekster, og antage den mere rituelle, eller spirituelle tolkning. Det vil sige, at en muslimsk Kvinde, ikke ifølge Koranen, er pålagt at gå med et tøjstykke som slør, eller være indhyldet i en burka. Det kan nemlig forstås billedligt, og giver ganske god mening for en hengiven muslim, når det kan udledes af Koranen. En muslimsk Kvinde, kan med afsæt i Koranen, tolke teksten om at tildække sig, som en påmindelse om hengivenhed og forberedelse under påkaldelse af Gud, at Hans beskyttelse passer på tankerne, når man begiver sig ud i verden.
Hvorfor bærer nogle muslimske kvinder slør...? Det gør de først og fremmest på grund af Kultur. Jeg er da tilbøjelig til også at mene, nogle gemmer sig, fordi det også kan føles trygt... måske mere trygt... Nogle gør det for at signalere, men langt de fleste vil jeg tro, gør det fordi de er vandt til det og opfatter det som normalt. Det er vist næsten det samme, som blandt kristne Kvinder....
Hvad er mon forskellen...? Hvad gør du...?
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#57255 - 11/01/2006 23:16
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Kære Vandrer! TAK for dit meget grundige svar! citat: Det er vist næsten det samme, som blandt kristne Kvinder.. Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener med det!
Du spørger så, hvad jeg gør!
Jeg bærer jo netop ikke slør! Men jeg bærer Guds retfærdigheds kappe, som er Kristus selv. Han har dækket mig med den, og uden den kunne jeg ikke bestå - det kan intet menneske. Netop fordi vi i Guds Lys bliver afsløret! Kappen er et billede på hans nådes herlighed.
citat: Jeg fryder mig over Herren,
min sjæl jubler over min Gud.
For han har klædt mig i frelsens klæder
og hyllet mig i retfærdigheds kappe
Esajas 61, 10 Side 662
|
|
Til toppen
|
|
|
#57256 - 12/01/2006 01:36
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære ærten V: Det er vist næsten det samme, som blandt kristne Kvinder.. Æ: Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener med det! Det er såmænd bare en antagelse om, at muslimske Kvinder og kristne Kvinder, meget langt han ad vejen ligner hinanden, de gør det bare på forskellige måder... Æ: Jeg bærer jo netop ikke slør! Men jeg bærer Guds retfærdigheds kappe, som er Kristus selv. Jamen det svarer jo til forslaget om, at tolke tilsløringen i en mere spirituel retning, end som almindelige klædestykker. Du forstår vel, at det handler om, at omgærde sig med dén Guds kraft, som vi har modtaget fuldt ud. Som du selv siger det: Han har dækket mig med den, ... Æ: Kappen er et billede på hans nådes herlighed. Nemlig.... og sådan kan vi faktisk læse det meste af evangelierne, som billedtale der har en betydning for dem, som forstår og fatter den. Her har du en oversættelse af Joh. 1, 14., som handler om det samme emne: Og Logos blev legeme og tog bolig i sine egne, og vi opdagede hans herlighed, en herlighed født som én ved Faderen, fuld af skønhed og værdighed. At bære Guds retfærdigheds kappe ... handler selvfølgelig om, at færdes i den gerning Han giver ved sin Ånd. Det er ikke svært at forbinde Logos eller Ordet, med Hans Salvelse, Kristus, som vinder skikkelse i os og bliver vort sande Jeg, gennem at vi iklæder os Ham. Netop fordi vi i Guds Lys bliver afsløret! Mange mener de skal se elendighed og ufuldkommenhed, når de afsløres... men jeg spørger; har de stadig deres tanker ved det jordiske? Afsløringen opfatter jeg; som erfaringen af dét Guds Barn, jeg ér som Hans Menneske. Dén, som har sine tanker i Gud, ser hvad Faderen gør... og gør det samme; det viste Jesus os. Han vidste også, hvilken betydning det har at være i Gud, og Gud i os fylder Tanke, Sind og Handling. Han sagde; Bed uden ophør...! Når man kaster kappen over sig, inden man går ud i byen, kan altså sagtens handle om, man minder sig om; at handle retfærdigt i de gerninger Gud bereder for os... Da følger Hans Skønhed og Værdighed os på vor vej Pax & Bonum Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#57257 - 10/08/2006 18:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Ært, sent svar, kan jeg se der kommer her fra mig. Jeg har ikke lige svar på alle dine spørgsmål, men det med hvorfor muslimske kvinder (nogle af dem) bærer slør, det vil jeg godt svare på, har læst lidt om det nemlig. Jeg tror, det er fordi, de mener, at Allah ønsker det. Allah vil gerne have, at de bærer slør (og tækkelig klædedragt, evt. abya udenpå tøjet), så deres smukke og erotiske (?) hår er skjult for andre mænd end deres egen mand. Kun mænd i nær familie må se deres hår (og alt det andet, tøjet dækker, for den sags skyld). Der står noget i Koranen om, at kvinderne skal trække deres hovedklæde sammen foran brystet. Tror det er det skriftsted, der er mange muslimske kvinder, som tænker på, når de vælger at bære slør (hijab). Hvis du ikke ved det, så er en abya den (ofte) sorte, ankellange klædedragt, som muslimske kvinder bærer udenpå tøjet. Den har lange ærmer og ingen udfordrende udskæring, og så er den som sagt ned til anklerne. Måske er det slet ikke så dårlig en idé. .. Jeg har en kristen veninde, som har boet i SaudiArabien i nogle år. Hun bar da både slør og abya. Hun siger, at sløret var lidt unødvendigt (eller hvad man skal sige), men abyaen var fin. For så behøvede hun ikke være moderne og sexet klædt på, når hun gik ud, for så kunne hun bare være afslappet klædt, uden at andre tænkte, at hun lignede en sæk kartofler. I øvrigt måtte hun (i SaudiArabien) heller ikke selv gå ud eller køre bil, så hun havde privatchauffør - ikke dårligt, hehe..hun nød det meget, siger hun.  Ja, det siger hun faktisk.. Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57258 - 14/08/2006 21:39
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Tenker nogen gange på at kristne burde vise på sin påkledning at de var kristne, som jo muslimer gør og som man gør når man har en fisk på sin bil.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57259 - 14/08/2006 22:01
[Re: The Fighter]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Fighther - - Du skriver: Citat: Tenker nogen gange på at kristne burde vise på sin påkledning at de var kristne, som jo muslimer gør og som man gør når man har en fisk på sin bil.
Ja, det kan være godt med en tilkendegivelse. Jeg har selv har ingen fisk på Polo'en for tiden - den bliver som regel stjålet ret hurtigt - men jeg har altid et lille sølvkors om halsen ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#57260 - 14/08/2006 22:13
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Jeg kan faktisk godt lide fisken.. Hele idéen og konceptet bag.. Og så tanken om, at ernære sig ved småfiskning.. Den vil jeg gerne give jer kredit for  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#57261 - 15/08/2006 09:37
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Jeg ved ikke hvor tosset jeg er med fiske-konceptet. Jeg sidder ofte og krummer tæer, når man kører på motorvejen, og der kommer en golf drønende med 140 i nødsporet og det første man ser når den overhaler indenom er - fisken! Det er et overdrevent eksempel, men helt ærligt mine kære homies fra Vestjylland - hvis I skal køre råddent, behøver I så reklamere med, at I er kristne? Så tag fisken af, eller endnu bedre: Kør pænt! (Det er selvfølgelig nemt at være hellig og formanende når man ikke selv har bil  )
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#57262 - 15/08/2006 10:07
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
|
 Annie - nu kan jeg godt se det: der er alligevel en højere mening med, at min fisk igen er blevet fjernet fra bagsmækken af min gamle Polo - - Den har ellers ikke har kræfter til at køre særlig råddent - men en enkelt fartbøde (57 km/h i stedet for max. 50!) er det dog blevet til ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#57263 - 15/08/2006 11:16
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej ærten Citat: Somme tider møder man en person, som man føler kigger lige lukt ind i een, man kan intet skjule for den person.
Mon ikke det har været sådan, at kvinden ved Sykar oplevede det med Jesus?
Johannesevangeliet kapitel 4 vers 5–26 (side 961)
ER du blevet afsløret af Jesus? Citat slut. Svar: At de muslimske kvinder går med slør skyldes den religiøse kulturbaggrund de kommer fra. I øvrigt er det ikke længere siden end for ca. 60 år siden, at det i visse Vesteuropæiske lande var alment, at kvinder bar hovedtørklæde eller at de sad i højre side i kirken  Men een ting er den ydre tilkendegivelse af at være troende, som er et signal (udover den berygtede/berømte fisk på bilen) til omverdenen, noget andet er den indre forvandling, som finder sted, når et menneske "bliver født påny" ved Guds Ånd (Johs. Evg. kap.3 vers 1-8) Man kan sige, at den indre forvandling gennem modtagelse af troen på Kristus (de ændrede paradigmer/tankemønstre) nødvendigvis må føre til et ændret ydre adfærdsmønster.  Det Jesus sagde til kvinden ved Sykars brønd var ganske enkelt kundskab om skjulte ting i hendes liv og ikke noget med at han ønskede at afsløre hende, tværtimod. Ved at henvende sig til en samaritansk kvinde overtrådte Jesus faktisk nogle af datidens kulturelle barrierer ! Men hun fik et møde med Jesus og blev faktisk den første evangelist  for hvis du læser hele teksten, så gik hun efter Jesu ord ind i landsbyen og sagde, at de skulle komme ud til Jesus. Så efter min mening er det først en indre forvandling gennem troen på Kristus og derefter må det føre til en ydre forvandling. Alt andet er at lyve både for sig selv og andre. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#57264 - 15/08/2006 13:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
måske du skulle sætte en fisk som er et klistermærke på din bil i stedet for de der smarte metal nogen.. et klistermærke er svært at få af og det er ikke særlig interessant at rende med i forhold til en af metalfiskene, tænker jeg. De fåes i Bethesda kristne bogbutik på Israels plads i kbh., mener jeg det er.
God dag til dig og alle andre herinde, Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57265 - 15/08/2006 14:34
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Jeg har netop besøgt Duomoen i Firenze.
Det foregik sammen med min kone, min mor, og min svigermor. Min svigermor havde en ærmeløs bluse på, og skulle dække skuldrende til med et stykke papir hun fik udleveret.
Da vi besøgte synagogen i Firenze, så skulle hun have et tørklæde om skuldrene, og jeg skulle have kalot på (men kvinderne skulle ikke dække deres hår).
Der er altså tåbelige påklædningsregler i alle religioner.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#57266 - 15/08/2006 15:26
[Re: kongstad]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kongstad, hvad er Duomoen? En slags kirke? Sikkert katolsk. Den katolske Kirke sydpå har det gerne med at ville have, at kvinder dækker deres arme og ben, men mener at mænd gerne må komme ind selvom de kun har shorts og t-shirt på. Men kvinderne må hverken have bare arme eller ben.. Fjollet? Ja måske. Jeg ved ikke rigtig. Jeg har selv gået til Messe og modtaget Kommunion i en tank top og nederdel, her i DK. Det havde jeg det egentlig fint nok med. Men har da respekt for sydlandske katolikker/præster, som ikke gerne ser det i deres kirkerum. Det kan ikke rigtig hidse mig op, på samme måde som muslimske kvinders slør absolut heller ikke kan hidse mig op. Faktisk synes jeg, at det er smukt og ser flot ud på dem.  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57267 - 15/08/2006 17:21
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Tau
Nu kan jeg da lige foregribe Kongstads svar og fortælle dig, at Duomoen er Firenzes domkirke, som (selvfølgelig) er romersk-katolsk. Den er ganske flot og imponerende, og er især berømt for at have verdens største (tror jeg nok) uunderstøttede kuppel. I øvrigt er Firenze nok den mest fantastiske by, jeg nogensinde har været i – den kan virkelig varmt anbefales. Og så mener jeg i øvrigt, at vi mænd almindeligvis også skal have lange bukser på i de sydlandske kirker, så lidt ligestilling er der da til. Og kvinder må vist også godt have bare arme, men bare ikke bare skuldre. Fjollet? Både og – jeg synes sådan set, det er fint nok, at man markerer, at kirkerummet er noget særligt (eller synagogen, for den sags skyld).
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#57268 - 15/08/2006 18:02
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Annie.. Troede ellers at kristne ikke var perfekte  .. Det er vel helt fair, at en kristen står frem og viser at han er kristen.. Også når han/hun fejler?? Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#57269 - 15/08/2006 19:57
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj - - Citat: Både og – jeg synes sådan set, det er fint nok, at man markerer, at kirkerummet er noget særligt (eller synagogen, for den sags skyld).
.. jeg er enig med dig. Og jeg blev heller ikke spor fornærmet, da jeg blev bedt om at tage skoene af, da jeg var på moské-besøg i Istanbul ..
Skik følge eller land fly ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#57270 - 15/08/2006 20:14
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Jeg bliver skam heller ikke fornærmet.
Det er en latterlig ide, og en underlig vilkårlig inddeling "skuldre er forbudte, men beskidt laset tøj er ok", men der ingen rund til at blive fornærmet.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#57271 - 15/08/2006 20:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj
mange tak for svar.
Jo..måske har du ret mht. mænds og kvinders påklædning. Men jeg har været i en katolsk kirke i Spanien for nogle år siden, og da måtte min far godt gå ind i knælange shorts og t-shirt, men jeg måtte ikke gå ind i t-shirt, jeg skulle have noget der dækkede armene (benene var dækket af bukser).
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57272 - 15/08/2006 20:55
[Re: kongstad]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kongstad - - Citat: Det er en latterlig ide, og en underlig vilkårlig inddeling "skuldre er forbudte, men beskidt laset tøj er ok"
Latterlig - tjaa - jeg er ikke så sikker på, at det er helt vilkårligt - ingen fristes vel til syndige (mener nogle) tanker ved at se på beskidt, laset tøj ... medens nøgne skuldre nok kunne opflamme én og anden og tage opmærksomheden bort fra liturgien ..
Jeg var en gang til messe i en ortodoks kirke i Grækenland, og gjorde mig lidt pinligt bemærket ved at liste ind og sætte mig på bageste række i kirkens højre side (så i halvmørket ikke, at kvindfolk sad til venstre) - og derefter, da jeg var kommet på plads, ved at lægge benene over kors (det anses for respektløst, fordi man derved risikerer at vise sine skosåler .. )
De tog det pænt - jeg blev meget venligt vist til rette - og den gamle tilhyllede kvinde, der viste mig, hvordan jeg skulle anbringe mine ben, kyssede mig varmt og vådt og tilgivende på begge kinder, da jeg gjorde en undskyldende gestus ...
Latterligt synes jeg egentlig ikke det var - faktisk en god oplevelse ...
Vi udtrykker os forskelligt, det er godt at kende hinandens sprog, også det non-verbale, hvis vi vil kommunikere med mennesker i andre kulturer.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#57273 - 16/08/2006 10:14
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas, Citat: Troede ellers at kristne ikke var perfekte .. Det er vel helt fair, at en kristen står frem og viser at han er kristen.. Også når han/hun fejler??
Hej Kefas - yearh, jeg er enig med dig. Hvis vi kun måtte bekende os som kristne når vi opførte os ordentligt, kunne det hurtigt blive noget værre rod!
Jeg tror den oprindelige grund til mit indlæg var undren, over den forskel, der i mange kristne sammenhænge er på "regler". Eks: Jeg må ABSOLUT ikke leve sammen med min kæreste, eller være tyv af profession, for så LEVER jeg I synden, og kan ikke kalde mig kristen. Men jeg må åbenbart GERNE ligge med en konstant fart på 110, selv om loven siger 80 (og mennekser dør af det) og jeg må GERNE kopiere spil og film, og downloade det ene og det andet fra MyMusic (for det er jo internettet, det har Gud ikke noget at gøre med (desuden gør alle de andre det jo også!(Og der er ingen der opdager det!))). Jeg undres, over mig selv og mine medkristne - det er mest det... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#57274 - 16/08/2006 23:55
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Hej
Siden jeg IKKE har downloaded noget ulovligt, og IKKE har kørekort behøver jeg ikke at forklare mig... - og det er IKKE fordi jeg ville køre for sterkt hvis jeg havde kørekort, at jeg ikke har!
Så jeg vil bare sige at jeg er helt enig i at det er underligt at der er nogen lover man ikke behøver at følge.
Så jeg "sender bolden videre" til dem som kører for sterkt og har downloaded film og spil ulovlig fra internettet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57276 - 20/08/2006 20:01
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
|