0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#57239 - 11/01/2006 23:11
Re: Er ID en større fare for troen end ET??!!
[Re: Zaphod]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Jeg kender ikke nok til sagen til at vide om det du skrev til sidst er det der rent faktisk har fundet sted, saa jeg vil bare gentage hvad jeg sagde tidligere:
Jeg ser ingen modsaetning mellem at sige at ID ikke siger noget om designerens identitet, og saa samtidig tro paa at designeren er Biblens Gud. Begge dele kan fremfoeres uafhaengigt..
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#57240 - 12/01/2006 09:56
Re: ID i biologiundervisningen i praksis!
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
citat: hoeg: Ja, og jeg mener det må være helt indlysende, at for eksempel cellens interne transportsystemer, øjne, hjerte, lunger og andre organer virker på en gennemtænkt, ja genial måde. Er der nogen, der påstår, at de nævnte organer IKKE fungerer på en gennemtænkt måde?
Hvis det er tilfældet, er systemer, der ikke er gennemtænkte så et argument IMOD en designer?
citat: hoeg: Hvem, der har designet disse systemer, der virker på en gennemtænkt måde, er udenfor empiriens rækkevidde.
Hvorfor i alverden er det dog det? Arkæologer kan fx sagtens identificere designere af brugsgenstande empirisk.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#57242 - 12/01/2006 19:52
[Re: Zaphod]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Z skriver: "Arkæologer kan fx sagtens identificere designere af brugsgenstande empirisk."
Hej Z!
Ja, i sådanne tilfælde ved man, at designeren (formentlig) er et menneske. Et flinteredskab, for eksempel, betegnes af ID-teoretikere som et endeligt design, der viser stærke sekundære tegn. Trods det kan flinteredskabet ikke oplyse noget præcist om for eksempel hvilket værktøj, det blev frembragt med, designerens alder, navn og så videre.
Også biologiske systemer betegnes som sekundære tegn på design, hvor agentens virksomhed (indgreb) er gemt på et dybereliggende niveau, hvor det måske er umuligt at detektere. Det kunne for eksempel være et agent-indgreb i kaotiske processer eller på kvanteniveau.
Det er tilsyneladende helt umuligt afgøre indgrebets karakter, og det udgør en vigtig begrundelse for, at ID ikke kan gøre rede for, hvem designeren måtte være.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57243 - 12/01/2006 20:35
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Evo!
Jeg konstaterer blot det selvindlysende, at hund og kat udgør hvert sit design. Det gør de uanset spørgsmålet om oprindelse. Jeg er mest tilbøjelig til at tro på, at hunde og katte repræsenterer hver sin grundtype fremfor fælles forfader-teorien. Jeg mener ikke, at der findes nogen "konkret forskning", der modsiger grundtypeteorien. "Det er umuligt at fastslå og identificere én fossil art som værende oprindelsen til en anden" (Creation Science Movement, Pamphlet no. 336).
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57244 - 12/01/2006 20:59
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Har du tænkt dig at svare på mit opklarende spørgsmål, om hunde og katte i lyset af konkrete forskningsresultater efter din opfattelse nu er udviklet fra samme grundtype - eller vælger du at glide "let og elegant" henover dette pinlige spørgsmål om, hvorvidt konkret forskning tvinger dig til at skifte mening vedrørende hunde og kattes oprindelse?
Hvis ikke du svarer, vil jeg tage det som udtryk for, at du vælger at "overse" dette for din ID-opfattelse pinlige spørgsmål.
Jeg konstaterer blot det selvindlysende, at hund og kat udgør hvert sit design. Det gør de uanset spørgsmålet om oprindelse. Jeg er mest tilbøjelig til at tro på, at hunde og katte repræsenterer hver sin grundtype fremfor fælles forfader-teorien. Jeg mener ikke, at der findes nogen "konkret forskning", der modsiger grundtypeteorien.
"Det er umuligt at fastslå og identificere én fossil art som værende oprindelsen til en anden" (Creation Science Movement, Pamphlet no. 336).
Du tror med andre ord mere på "pamfletter" end de sammenhænge, forskerne opdager og beskriver i videnskabelige tidsskrifter. Frem for at indrømme, at du muligvis har taget fejl med hensyn til katte og hunde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57245 - 12/01/2006 22:28
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Jeg mener ikke, at der findes nogen "konkret forskning", der modsiger grundtypeteorien.
Nu er din "grundtypeteori" efterhånden så diffus, udvandet og uforståelig, at ingen vist rigtig ved, hvad den går ud på.
Så du har sikkert ret i, at ingen konkret forskning modsiger den. Der er jo ligesom ikke rigtig noget at modsige, før du har forklaret, hvad du forstår ved "grundtypeteorien".
Til gengæld er det så nok også en kendsgerning, at ingen konkret forskning underbygger "grundtypeteorien".
|
|
Til toppen
|
|
|
#57246 - 13/01/2006 10:12
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Du svarede ikke på, om dårligt design er et argument IMOD en designer, når godt design er et argument FOR en designer. citat: Za: Arkæologer kan fx sagtens identificere designere af brugsgenstande empirisk.
hoeg: Også biologiske systemer betegnes som sekundære tegn på design, hvor agentens virksomhed (indgreb) er gemt på et dybereliggende niveau, hvor det måske er umuligt at detektere. Det kunne for eksempel være et agent-indgreb i kaotiske processer eller på kvanteniveau.
"sekundære tegn"? Hvad betyder det?
Hvis designet er umuligt at detektere, hvordan ved du da, at det er der? Sagt med andre ord, hvis agent-indgreb er på kvanteniveau, hvordan kan du så skelne det fra naturens uassisterede gang?
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#57247 - 13/01/2006 10:33
Admin: tråden lukkes
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Så har vi passeret de 100 indlæg i dette emne og I må gerne runde debatten af eller fortsætte i nye emne-tråde.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
|