0 registrerede () og
5
gæster online.
|
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119500 Indlæg |
|
#57139 - 09/01/2006 15:21
Er ID en større fare for troen end ET??!!
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Og så glemte du at svare på, hvad dit formål med at argumentere for ID er! Det ville ellers være interessant at få grundigt belyst, i betragtning af, at ID er det eneste emne, du debatterer på JesusNet.
Hoeg: Jeg vil gerne overbevise IM's ledelse og andre kristne om, at detektering af ID kan være et kraftigt vidnesbyrd (ikke bevis) for den troende, nøjagtig på samme måde som stjernehimlen, fuglesang og den natur, vi kan iagttage med det blotte øje og som er et udtryk for Guds generelle åbenbaring.
Du fokuserer udelukkende på den side af ID, som i beskedent omfang styrker troen på Gud, og du lukker tilsyneladende helt øjnene for de sider af ID, som virkelig er i stand til at svække troen på Gud.
Jeg tvivler på, at IM's ledelse finder det interessant, at du vil indføre ID i biologiundervisningen af vore børn og unge, idet du dermed åbner op for undervisning i en forestilling om, at skaberen ikke er guddommelig.
Da ID jo nemlig ikke sætter hverken navn eller egenskaber på skaberen, kan denne i princippet være en civilisation som vores egen, blot langt mere avanceret med hensyn til genteknologisk styring af de forskellige livsformers udvikling.
Hvis det lykkes for dig at få indført sådanne forestillinger i undervisningen, vil f.eks. ateistiske lærere med fuld ret kunne argumentere overfor eleverne, at skaberen mest sandsynligt ikke er guddommelig.
De kan jo med fuld ret sige til børnene, at mennesket allerede selv er ganske dygtige brug af genteknologi til bekæmpelse af kræftsygdomme, plante- og dyreavl m.v. Hvilket indikerer, at en sådan avanceret civilisation, der er kommet længere end os, sagtens kan eksistere.
Samt at vi selv er på vej til at få den samme "skaberevne" og "skaberkraft".
Kristne undervisere vil i øvrigt ikke kunne afvise denne tænkte mulighed eller påstå, at den bibelske Gud er mere sandsynlig som skaberen.
Var der i øvrigt ikke noget med, ifølge den kristne tro, at syndefaldet skyldtes mennesket ønske om at blive som Gud selv?
Jeg tror, at du i din iver for at missionere for ID-opfattelsens positive effekter for din tro på Gud, ganske overser, at ID-opfattelsens negative konsekvenser for din tro på Gud er væsentligt større.
Men jeg tror ikke, at IM-ledelsen overser dette - nu hvor de er gjort opmærksom herpå gennem denne debat.
Det kan godt være, at evolutionsteorien gør det sværere for dig at tro på den bibelske Gud i bogstavelig forstand - men med ID-opfattelsen risikerer du at det bliver endnu sværere.
Jeg håber hermed at have anskueliggjort, at i forhold til troen på Gud er ID et endnu farligere tveægget sværd, end evolutionsteorien nogensinde kan blive.
Ovenstående er i alt væsentlig et indlæg fra denne tråd!
Skulle nogen undre sig over min pludselige bekymring for den kristne tros overlevelse, så vil jeg understrege, at det ikke er specielt dette, der ligger mig på sinde.
Derimod vil jeg gerne etablere alliancer med kristne i forsvaret af naturvidenskaben mod den uvidenskabelige ID-infiltrering af evolutionsteorien.
Samtidig er det under debatten med Hoeg for alvor gået op for mig, at den gudløse ID-opfattelse faktisk er en større trussel for kristendommen, end den er for evolutionsteorien.
I øvrigt ville jeg slet ikke være debattør på JesusNet, hvis ikke ID-synspunkterne blev fremført af Hoeg og andre.
Når jeg har deltaget i debatter om kristendommen, som jeg anser for at være ulogisk og usammenhængende, skyldes det udelukkende, at min logiske hjerne er faldet for fristelsen - nu jeg var her alligevel.
I øvrigt håber jeg da, at både ID-tilhængere og ID-modstandere vil kommentere og forholde sig min påstand:
At ID i virkeligheden er en større trussel for den kristne tro - indefra! - end ET er!
I den forbindelse har jeg i debatterne fornemmet, at nogle muligvis mener, at der findes en udgave af ID, som sætter navn og egenskaber på designeren.
Dette er efter min opfattelse en forkert opfattelse!
Derimod findes der ID-fortalere, som i religiøse forsamlinger siger og skriver, at den bibelske Gud er designeren - mens de i offentligheden siger og skriver, at ID ikke tager stilling til, hvem designeren er.
Det er denne tvetungethed, som tilsyneladende har bragt nogle af ID-vidnerne i retsagen i USA i den situation, at de nu risikerer at blive tiltalt, dømt og straffet for mened.
Uanset at det er kristne, der har opfundet ID, så vil ID efter min opfattelse automatisk og naturnødvendigt utilsigtet komme til at fremme forestillinger om, at skaberen ikke er guddommelig.
Det kan jeg naturligvis være ligeglad med - men jeg er ikke ligeglad med at få indført komplet ukendte skabere i vore børns og unges biologiundervisning i naturfagene.
Uanset om skaberen er guddommelig eller ej!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57140 - 09/01/2006 16:52
Re: Er ID en større fare for troen end ET??!!
|
Anonym
Anonym
|
citat: I øvrigt ville jeg slet ikke være debattør på JesusNet, hvis ikke ID-synspunkterne blev fremført af Hoeg og andre. Ja, vi burde jo egentlig aflønnes for at vi så ihærdigt holder dig beskæftiget, og derved undgår at du skal gå rundt og kede dig en stor del af døgnet 
Ja, hinduistisk Hare Krishna forklædt som ID og skabelse kan i høj grad ende med at blive en temmelig stor risiko for kristendommen. Der er jo allerede, blandt nogle af dem der kalder sig kristne, indsneget sig sådanne hedensk-hiduistiske tanker som reeinkarnation og karma m.m., så der er i høj grad til at være meget agtpågivende over for dette moderne hedoni.
Det ser ud til, især i USA, at ID der er en skøn sammenblandet pærevælling af en masse modsatrettede og indbyrdes uforenelige trosopfattelser og ideologier, der af mange sluges råt, bare det har fået betegnelsen ID.
Der er altså virkelig grund til at få råbt i gevær og få adskilt den kristne skabelses- og ID-opfattelse ud fra de hedenske opfattelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57141 - 09/01/2006 18:32
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Der er altså virkelig grund til at få råbt i gevær og få adskilt den kristne skabelses- og ID-opfattelse ud fra de hedenske opfattelser.
Du mener altså, at der findes både en kristen ID-opfattelse og hedenske ID-opfattelser!
Hoeg: Vi kan iagttage det intelligente design empirisk, men vore observationer kan ikke sige noget om, hvem designeren måtte være.
Mener du, at Hoegs ID-opfattelse - nemlig den, at ID ikke kan sige noget om, hvem den intelligente designer er - i virkeligheden er en hedensk ID-opfattelse; i og med at den jo åbner op for alle tænkelige og utænkelige guder sideordnet med den bibelske Gud? Foruden en skabercivilisation, som slet ikke er guddommelig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57142 - 09/01/2006 19:08
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Du mener altså, at der findes både en kristen ID-opfattelse og hedenske ID-opfattelser! Ja! Og jeg mener samtidig at der er rigtig gode udsigter til at den med den bibelske skabelsesforståelse sammenknyttede ID-opfattelse, er godt på vej til at få udarbejdet egentlige videnskabeligt funderede hypoteser og teorier.
citat: Evolutionisten: Mener du, at Hoegs ID-opfattelse - nemlig den, at ID ikke kan sige noget om, hvem den intelligente designer er - i virkeligheden er en hedensk ID-opfattelse; i og med at den jo åbner op for alle tænkelige og utænkelige guder sideordnet med den bibelske Gud? Foruden en skabercivilisation, som slet ikke er guddommelig! Det har jeg svært ved at tro den er. Jeg er enig i at ID og skabelsestro ikke ad videnskabelig vej vil kunne påvise Guds eksistens med de nuværende kendte og anerkendte videnskabelige værktøjer.
Guds eksistens og dermed også selve skabelsesakten er for mig et indgangs- eller grundparadigme for skabelsestroen, herunder grundtypehypoteserne.
Men jeg er blevet opmærksom på den latente fare der ligger i, at også Hare krishna har deres udgave af ID, og at hinduistiske religiøse tanker og holdninger kan snige sig sådan lidt ubemærket ind blandt det kristne tankegods.
Jeg er også opmærksom på, at man inden for ID-bevægelsen er nødt til at arbejde på to planer, en religiøs-filosofisk-metafysisk plan samt et rent videnskabeligt plan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57143 - 09/01/2006 19:17
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Jeg er enig i at ID og skabelsestro ikke ad videnskabelig vej vil kunne påvise Guds eksistens med de nuværende kendte og anerkendte videnskabelige værktøjer.
Og dermed er du altså enig med Hoeg i, at ID ikke kan og derfor heller ikke bør pege på en bestemt guddommelig skaber - eller en ikke-guddommelig skaber for den sags skyld?
Er det korrekt opfattet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#57144 - 09/01/2006 19:18
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Andreas skriver: "Der er altså virkelig grund til at få råbt i gevær og få adskilt den kristne skabelses- og ID-opfattelse ud fra de hedenske opfattelser."
Hej Andreas!
Naturens skønhed og for eksempel universets ufattelige dimensioner betragtes af kristne som et vidnesbyrd om Guds storhed. Sådan er det også for mig. Men denne del af Guds åbenbaring, der betegnes som Guds generelle åbenbaring, er ens for alle mennesker. Nogle afviser, at naturen kan være en åbenbaring af Guds storhed. Men Gud skelner ikke mellem ateister, muslimer, jøder, kristne og hinduer og så videre. Sådan forholder det sig efter min mening også med intelligent design (ID). Forskellen er blot, at ID går tættere på naturen ved at fokusere på for eksempel irreducible molekylære systemer i cellen, og herved blandt andet søge at påvise, at sådanne mikrobiologiske systemer IKKE kan opstå i en gradvis darwinistisk proces. At studere naturens ufattelige kompleksitet på den måde forringer efter min bestemt ikke skaberværkets storhed, tværtimod.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57145 - 09/01/2006 19:35
|
Bruger
|
Evo skriver: "Jeg tror, at du i din iver for at missionere for ID-opfattelsens positive effekter for din tro på Gud, ganske overser, at ID-opfattelsens negative konsekvenser for din tro på Gud er væsentligt større."
Hej Evo!
Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor du kan mene, at ID-opfattelsen har negative konsekvenser for troen på Gud. Mener du, at for eksempel kristnes undren over universets ufattelige dimensioner også kan have en negativ indvirkning på troen..?
Intelligent design (ID) har efter min mening et dobbelt indhold. Det ene er rent naturvidenskabeligt, mens det andet kan være et vidnesbyrd om en skabende og opretholdende Gud.
Det naturvidenskabelige indhold i ID går blandt andet ud på at søge at påvise "mønstre", der ikke kan være opstået alene som følge af naturlovene.
Et sådant "mønster" kunne forklare livets oprindelse. Den intelligente agent kunne på et tidspunkt gribe ind i de naturlige processer (naturlove) ved skabe det mønster, der udgør en celle med dens indhold af information i form af DNA og så videre. Derefter kan livsprocesserne, som vi kender dem, helt naturligt indgå som en del af naturlovene.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57146 - 09/01/2006 19:40
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Men Gud skelner ikke mellem ateister, muslimer, jøder, kristne og hinduer og så videre.
Hvis ateisme og alle religioner er ét fedt for Gud, så kan jeg sådan set bedre forstå, at du tager så roligt på de mulige konsekvenser af at indføre ID i undervisningen af vore børn og unge.
Evolutionisten: Jeg tvivler på, at IM's ledelse finder det interessant, at du vil indføre ID i biologiundervisningen af vore børn og unge, idet du dermed åbner op for undervisning i en forestilling om, at skaberen ikke er guddommelig. Da ID jo nemlig ikke sætter hverken navn eller egenskaber på skaberen, kan denne i princippet være en civilisation som vores egen, blot langt mere avanceret med hensyn til genteknologisk styring af de forskellige livsformers udvikling. Hvis det lykkes for dig at få indført sådanne forestillinger i undervisningen, vil f.eks. ateistiske lærere med fuld ret kunne argumentere overfor eleverne, at skaberen mest sandsynligt ikke er guddommelig. De kan jo med fuld ret sige til børnene, at mennesket allerede selv er ganske dygtige brug af genteknologi til bekæmpelse af kræftsygdomme, plante- og dyreavl m.v. Hvilket indikerer, at en sådan avanceret civilisation, der er kommet længere end os, sagtens kan eksistere. Samt at vi selv er på vej til at få den samme "skaberevne" og "skaberkraft". Kristne undervisere vil i øvrigt ikke kunne afvise denne tænkte mulighed eller påstå, at den bibelske Gud er mere sandsynlig som skaberen.
Jeg gentager lige de mulige og yderst nærliggende konsekvenser her!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57147 - 09/01/2006 20:05
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Jeg tror, at du i din iver for at missionere for ID-opfattelsens positive effekter for din tro på Gud, ganske overser, at ID-opfattelsens negative konsekvenser for din tro på Gud er væsentligt større."
Hoeg: Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor du kan mene, at ID-opfattelsen har negative konsekvenser for troen på Gud. Nej, det tror jeg såmænd gerne, at du ikke kan gennemskue! Dine svar i dine seneste indlæg viser klart, at du lukker øjnene fast i, når du præsenteres for ID-opfattelsens negative sider og nederlag - som f.eks. dommen i USA, hvilket tydeligt illustreres af denne din kommentar til den: Hoeg: Jeg kender ikke sagen. Men jeg tror, at du skal regne med, at de fleste andre debattører i modsætning til dig nu både kender til retsagen og kan gennemskue de oplagte negative konsekvenser for kristendommen, som jeg har påpeget kunne blive følgen af at gøre ID til en del af pensum i biologiundervisningen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57148 - 09/01/2006 20:05
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionistgen: Og dermed er du altså enig med Hoeg i, at ID ikke kan og derfor heller ikke bør pege på en bestemt guddommelig skaber - eller en ikke-guddommelig skaber for den sags skyld?
Er det korrekt opfattet? Mit udsagn kan ikke løsrives fra denne sætning: Jeg er også opmærksom på, at man inden for ID-bevægelsen er nødt til at arbejde på to planer, en religiøs-filosofisk-metafysisk plan samt et rent videnskabeligt plan., Idet mit personlige udgangspunkt er en kristendom baseret på de bibelske vidnesbyrd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57149 - 09/01/2006 20:15
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Og dermed er du altså enig med Hoeg i, at ID ikke kan og derfor heller ikke bør pege på en bestemt guddommelig skaber - eller en ikke-guddommelig skaber for den sags skyld? Er det korrekt opfattet?
Andreas Falck: Mit udsagn kan ikke løsrives fra denne sætning: Jeg er også opmærksom på, at man inden for ID-bevægelsen er nødt til at arbejde på to planer, en religiøs-filosofisk-metafysisk plan samt et rent videnskabeligt plan., Idet mit personlige udgangspunkt er en kristendom baseret på de bibelske vidnesbyrd.
Blander du ikke netop ID med de bibelske vidnesbyrd her? Altså blander det metafysiske plan og det videnskabelige plan?
Det er i øvrigt helt i tråd med, at den amerikanske dommer afgjorde, at ID er religiøs og ikke videnskabelig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57150 - 09/01/2006 20:26
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Og dermed er du altså enig med Hoeg i, at ID ikke kan og derfor heller ikke bør pege på en bestemt guddommelig skaber - eller en ikke-guddommelig skaber for den sags skyld? Er det korrekt opfattet?
Andreas Falck: Mit udsagn kan ikke løsrives fra denne sætning: Jeg er også opmærksom på, at man inden for ID-bevægelsen er nødt til at arbejde på to planer, en religiøs-filosofisk-metafysisk plan samt et rent videnskabeligt plan., Idet mit personlige udgangspunkt er en kristendom baseret på de bibelske vidnesbyrd.
Evolutionisten: Blander du ikke netop ID med de bibelske vidnesbyrd her? Altså blander det metafysiske plan og det videnskabelige plan?
Det er i øvrigt helt i tråd med, at den amerikanske dommer afgjorde, at ID er religiøs og ikke videnskabelig. Så synes jeg du skal læse mit udsagn derom endnu engang, og især lægge mærke til den adskillelse jeg har påpeget mellem de to plan, ID efter min opfattelse bør bevæge sig på.
Det ene plan er for teologisk/filosofisk drøftelse af konsekvenser for etisk og livssynsopfattelse. Det andet plan, der altså skal være adskilt, er et videnskabeligt forskningsplan, hvor der skal forskes efter de almindeligt gældende og vedtagne forskningsprincipper.
Anderledes er det jo heller ikke i dag inden for den ateistisk dominerede forskning, hvor man adskiller det etisk/filosofiske fra den naturvidenskabelige forskning.
Så nej, det er langt fra i tråd med det den amerikanske dom gik på, hvor man netop ikke, som jeg har forstået referaterne fra dommen, fik lavet denne tydelige adskillelse og opsplitning, men havde blandet det hele sammen i en uskøn pærevælling.
Hold skæg for sig og sn*t for sig - så kan vi altid dele champangnen i pausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#57151 - 09/01/2006 20:46
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Og dermed er du altså enig med Hoeg i, at ID ikke kan og derfor heller ikke bør pege på en bestemt guddommelig skaber - eller en ikke-guddommelig skaber for den sags skyld? Er det korrekt opfattet?
Andreas Falck: Det ene plan er for teologisk/filosofisk drøftelse af konsekvenser for etisk og livssynsopfattelse. Det andet plan, der altså skal være adskilt, er et videnskabeligt forskningsplan, hvor der skal forskes efter de almindeligt gældende og vedtagne forskningsprincipper.
Kan vi så være enige om, at på "det andet plan" - det videnskabelige forskningsplan! - bør ID ikke pege på en bestemt guddommelig skaber?
I givet fald: Kan vi så også være enige om, at ID-delen på "det første plan" - det teologisk/filosofiske! - ikke hører hjemme i naturfag som biologi, således som Hoeg ønsker, men i religionstimerne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#57152 - 09/01/2006 20:59
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Kan vi så være enige om, at på "det andet plan" - det videnskabelige forskningsplan! - bør ID ikke pege på en bestemt guddommelig skaber? Kan man ad naturvidenskabelig vej påvise Guds eksistens? Dit svar på dette besvarer dit spørgsmål
citat: Evolutionisten: I givet fald: Kan vi så også være enige om, at ID-delen på "det første plan" - det teologisk/filosofiske! - ikke hører hjemme i naturfag som biologi, således som Hoeg ønsker, men i religionstimerne? I samme omfang som det evolutionsfilosofiske kan udeholdes fra disse undervisningsfag, skal ID/skabelsesfilosfi naturligvis også udeholdes. Men jeg har iøvrigt ikke megen forstand og indsigt i det undervisningspolitiske, så jeg kan ikke udtale mig ret meget om netop dette.
Uden at jeg har nogen klart afgrænset holdning dertil, burde man måske udskille den egentlige evolutionsforståelse fra de egentlige naturfag, og lave et nyt fag, hvor man kunne undervise i henholdsvis evolutionsteori og ID/grundtypeteori??
PS: Jeg HAR taget ørepropper i så jeg ikke er i stand til at høre alle rædselsskrigene fra de mange evolutionstroende
|
|
Til toppen
|
|
|
#57153 - 09/01/2006 21:00
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Intelligent design (ID) har efter min mening et dobbelt indhold. Det ene er rent naturvidenskabeligt, mens det andet kan være et vidnesbyrd om en skabende og opretholdende Gud.
Dit udsagn giver kun mening, fordi jeg nu ved fra din egen mund, at du bevidst har undgået at få viden om retsagen i USA, hvor en kristen dommer afsagde den dom, at ID ikke har et naturvidenskabeligt indhold - og derfor ikke kunne indgå i pensum i skolens biologitimer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57154 - 09/01/2006 21:05
|
Anonym
Anonym
|
citat: Dit udsagn giver kun mening, fordi jeg nu ved fra din egen mund, at du bevidst har undgået at få viden om retsagen i USA, hvor en kristen dommer afsagde den dom, at ID ikke har et naturvidenskabeligt indhold - og derfor ikke kunne indgå i pensum i skolens biologitimer. Det må da have særlig stor betydning og tiltrækningskraft for evolutionstroende, siden det hele tiden skal fremhæves at denne dommer skulle være kristen.
Når det kommer til stykket er han vel næppe mere kristen end en gennemsnits dansk folkekirkemedlem er det! Man kan sikkert også med rette påberåbe at stort set alle danske dommere er kristne i samme forstand som denne specifikke amerikanske dommer evt. skulle være kristen. Og han er sikkert heller ikke mere kristen end gennemsnittet af den almindelig amerikaner er det. Og det fortæller bestemt ikke ret meget om hvor meget kristen han evt. skulle være.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57155 - 09/01/2006 21:43
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: I samme omfang som det evolutionsfilosofiske kan udeholdes fra disse undervisningsfag, skal ID/skabelsesfilosfi naturligvis også udeholdes.
Nu har jeg aldrig hørt om eller fået beskrevet en "evolutionsfilosofi". Men skulle en sådan eksistere, hører den naturligvis ikke med i naturfagsundervisning, lige så lidt som andre filosofier gør det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57156 - 09/01/2006 21:47
|
Bruger
|
Hej Evo!
Du bliver ved med at henvise til mine "ønsker om at ID skal indgå i biologi-undervisningen". Jeg mener ikke, at der skal undervises i ID-teori. Men jeg mener, at der samtidig med undervisning i evolution også skal orienteres om ID og kritikken af evolutionsteorien. I lærebøger og for eksempel TV-udsendelser præsenteres evolutionsteorien for nuværende som en fastslået kendsgerning, der ikke betvivles. Det er både forkert og mangelfuldt.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57157 - 09/01/2006 21:50
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nu har jeg aldrig hørt om eller fået beskrevet en "evolutionsfilosofi". Men skulle en sådan eksistere, hører den naturligvis ikke med i naturfagsundervisning, lige så lidt som andre filosofier gør det. Tak, så er vi da også enige om det!
Men nu er det jo også generelt at jeg sådan gennemgående altid har ret
|
|
Til toppen
|
|
|
#57158 - 09/01/2006 21:50
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor du kan mene, at ID-opfattelsen har negative konsekvenser for troen på Gud.
Så må jeg vel hellere prøve at forklare det. For det første vil en sådan udvanding af skabelsen, som ID er, føre til et gudsbillede, der fremstiller Gud som en ansigtsløs designer, som vi dybest set intet ved om. Og det er ikke Bibelens udgangspunkt. Her er udgangspunktet i stedet, at Gud har åbenbaret sig selv gennem sine profeter og som det største ved selv at blive menneske. Og hvor ID stiller "designeren" op som (i hvert fald foreløbig) en uopnåelig magt, som vi hverken kan forstå eller udforske, så er kristendommens budskab, at Gud ønsker et personligt forhold til dig og mig.
Mener du, at for eksempel kristnes undren over universets ufattelige dimensioner også kan have en negativ indvirkning på troen..?
Nu ved jeg godt, at det ikke er mig, dette spørgsmål er stilet til, men nej. Den del af ID, der drejer sig om at undre sig over skaberværket er jeg fuldt ud enig i. Det er der, hvor man går fra at undre sig og til at ville bevise, jeg hopper af.
Intelligent design (ID) har efter min mening et dobbelt indhold. Det ene er rent naturvidenskabeligt, mens det andet kan være et vidnesbyrd om en skabende og opretholdende Gud.
Men en Gud, man ikke vil sætte navn på? For mig at se stiller ID os væsentligt ringere, end vi stod før ID.
Det naturvidenskabelige indhold i ID går blandt andet ud på at søge at påvise "mønstre", der ikke kan være opstået alene som følge af naturlovene.
Et sådant "mønster" kunne forklare livets oprindelse. Den intelligente agent kunne på et tidspunkt gribe ind i de naturlige processer (naturlove) ved skabe det mønster, der udgør en celle med dens indhold af information i form af DNA og så videre. Derefter kan livsprocesserne, som vi kender dem, helt naturligt indgå som en del af naturlovene.
Det har intet med naturvidenskab at gøre, Hoeg. Det er ikke naturvidenskab at sige, at det, det, det og det forstår vi ikke, hvordan kan være opstået spontant, så derfor må der stå en intelligens bag. Filosofisk kan jeg se en vis validitet i argumentet. Og på et mere konkret plan kan det bruges til at modargumentere ET, men det er altså ikke grundlag nok til at opstille en ny hypotese.
Et andet problem, jeg ser, er, at i kristendommen (og i det hele taget i den jødisk-kristne verden) er forudsætningen for erkendelse at høre. "Hør Israel, Herren er Gud, Herren er Én." Det hele er baseret på en åbenbaring, der viderebringes fra mund til mund. Gud fortæller os om, hvem han er. I naturvidenskaben er det i stedet den græske filosofi, der danner baggrund, og her er det i stedet det at se og indse, der lægges vægt på. Problemet kommer så, når man prøver at forstå Gud gennem det, man kan se og indse. For så sættes der pludselig grænser for Gud der, hvor vi ikke længere forstår, hvad der foregår. Det, vi ikke forstår, prøver vi at forklare gennem forståelige termer i stedet for blot at høre, hvordan han selv forklarer det. Og det betyder at vores gudsbillede bliver reduceret.
Så for nu at konkludere: Vores gudsbillede bliver amputeret gennem ID, og det vi ved om Gud ved at prøve at forstå gennem indsigt er væsentligt mindre, end det vi ved om Gud ved at lytte til, hvad han siger om sig selv i Bibelen. At ID så også fagligt er direkte fornærmende over for os, der prøver at arbejde naturvidenskabeligt som kristne, fordi det giver et generelt billede af, at kristne naturvidenskabsfolk arbejder ud fra en dagsorden er en anden sag.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#57159 - 09/01/2006 21:51
|
Bruger
|
"Nu har jeg aldrig hørt om eller fået beskrevet en evolutionsfilosofi", skriver Evo.
Denne filosofi betegnes også darwinisme, nemlig læren om at arternes udvikling alene kan forklares ud fra naturlovene.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57160 - 09/01/2006 22:05
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
"Derimod findes der ID-fortalere, som i religiøse forsamlinger siger og skriver, at den bibelske Gud er designeren - mens de i offentligheden siger og skriver, at ID ikke tager stilling til, hvem designeren er."
Og begge dele er forsvarligt! Man kan godt have en overbevisning om HVEM designeren er - uden at vaere blind for det faktum at ID ikke selv saetter identitet paa..
"Det er denne tvetungethed, som tilsyneladende har bragt nogle af ID-vidnerne i retsagen i USA i den situation, at de nu risikerer at blive tiltalt, dømt og straffet for mened."
Hvis de bliver doemt er det en oplagt appelsag - for kan ikke forestille mig at ovenstaaende kan holde ved en domstol. Ikke hvis der skal vaere tale om en retfaerdig retssag...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#57161 - 09/01/2006 22:08
[Re: KajQrd]
|
Bruger
|
Mark skriver: "Vores gudsbillede bliver amputeret gennem ID..,"
Hej Mark!
Jeg mener tværtimod. Newton søgte og fandt de lovmæssigheder (mønstre), Gud i sin visdom havde nedlagt i universet og naturen. Mener du, at Newton dermed amputerede "vores gudsbillede"? Nej, vel. Det er der ingen, der vil påstå. At søge efter "mønstre" i naturen, som den naturvidenskabelige del af ID-tanken går ud på, er nøjagtig det samme, som Newton gjorde. Det var på Newtons tid et meget frugtbart udgangspunkt for naturvidenskaben. Ja, designtanken (troen på en skabende og opretholdende Gud) var i virkeligheden grundlaget for naturvidenskabens store fremskridt indtil tiden omkring Darwin, hvor den materialistiske filosofi tog over.
Som kristen mener jeg selvfølgelig, at vi skal lytte til det, Gud "siger om sig selv i Bibelen." Det er Guds specielle åbenbaring for de troende. Guds generelle åbenbaring, der er tilgængelig for alle mennesker uanset tro, er naturens storhed, herunder den forbløffende kompleksitet, der findes i den levende celle.
Jeg forstår ikke, at det ene udelukker det andet. Og jeg forstår slet ikke, at ID-teorierne "fagligt er direkte fornærmende over for os, der prøver at arbejde naturvidenskabeligt som kristne..".
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57162 - 09/01/2006 22:23
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Ja, designtanken (troen på en skabende og opretholdende Gud) var i virkeligheden grundlaget for naturvidenskabens store fremskridt indtil tiden omkring Darwin, hvor den materialistiske filosofi tog over.
Antyder du nu, at naturvidenskabens fremskridt før Darwin var større, end efter Darwin?
En nøgtern optælling af forskningsresultater og vil nu nok vise, at fremskridtene efter Darwin er langt større og mere talrige!
Og den relativt nyopfundne ID-tanke har mig bekendt endnu ikke barslet med sit første forskningsprojekt, og dermed heller ikke præsteret noget som helst videnskabeligt og praktisk fremskridt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57163 - 09/01/2006 22:42
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Du bliver ved med at henvise til mine "ønsker om at ID skal indgå i biologi-undervisningen". Jeg mener ikke, at der skal undervises i ID-teori. Men jeg mener, at der samtidig med undervisning i evolution også skal orienteres om ID og kritikken af evolutionsteorien. Hvorledes skal lærerne undgå at undervise i ID og forklare, hvad ID går ud på, hvis lærerne samtidig skal orientere om ID's rolle i biologiundervisningen som en kritik af evolutionsteorien? Jeg beklager at måtte påpege endnu en selvmodsigelse i din argumentation, hvor du både ikke vil have eleverne undervist i ID, og hvor du vil have eleverne undervist i ID. Men det er jo ikke den første selvmodsigelse, du præsenterer mig for. F.eks. her og her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57164 - 09/01/2006 22:46
|
Bruger
|
Jeg mener tværtimod. Newton søgte og fandt de lovmæssigheder (mønstre), Gud i sin visdom havde nedlagt i universet og naturen. Mener du, at Newton dermed amputerede "vores gudsbillede"? Nej, vel. Det er der ingen, der vil påstå. At søge efter "mønstre" i naturen, som den naturvidenskabelige del af ID-tanken går ud på, er nøjagtig det samme, som Newton gjorde. Det var på Newtons tid et meget frugtbart udgangspunkt for naturvidenskaben. Ja, designtanken (troen på en skabende og opretholdende Gud) var i virkeligheden grundlaget for naturvidenskabens store fremskridt indtil tiden omkring Darwin, hvor den materialistiske filosofi tog over.
Newton prøvede ikke at udvide vores Gudsbillede ved at præsentere os for beviser for en skaber, men prøvede i stedet at udvide vores billede af verden og forklare naturlovene. At han så troede på en skaber er en anden ting, men han gjorde det netop på skaberens betingelser og ikke på naturvidenskabens.
Som kristen mener jeg selvfølgelig, at vi skal lytte til det, Gud "siger om sig selv i Bibelen." Det er Guds specielle åbenbaring for de troende. Guds generelle åbenbaring, der er tilgængelig for alle mennesker uanset tro, er naturens storhed, herunder den forbløffende kompleksitet, der findes i den levende celle.
Når man tænker på, at Bibelen er verdens mest solgte bog, synes jeg, det er at undervurdere dens betydning blot at kalde det Guds åbenbaring til de troende... En anden ting er, at jeg altså ikke tror på, at du får folk til at tro på Gud, bare fordi du får ham hevet ned på et plan, hvor du kan forstå ham. Det siger Bibelen faktisk også ret klart... Troen kommer af det, der høres. Der står ingen steder, at det kommer af det, der ses.
Jeg forstår ikke, at det ene udelukker det andet. Og jeg forstår slet ikke, at ID-teorierne "fagligt er direkte fornærmende over for os, der prøver at arbejde naturvidenskabeligt som kristne..".
Det synes jeg ellers ikke burde være så svært... Bare prøv at tælle hvor mange indlæg af især Zaphod her på forummet, der lægger op til, at kristne skal tage afstand fra ID-tilhængere, der spiller med fordækte kort. Det sammenholdt med, at hans argumenter jo rent faktisk holder, stiller mig jo i et trælst dillemma, for på den ene side synes jeg jo ikke, at de fuskere (eller forskere vil nogen måske kalde dem), der står bag ID, er værd at spilde ret meget tid på. På den anden side er de med til at miskreditere kristendommen, og det har jeg et problem med.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#57165 - 09/01/2006 23:04
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg forstår ikke, at det ene udelukker det andet. Og jeg forstår slet ikke, at ID-teorierne "fagligt er direkte fornærmende over for os, der prøver at arbejde naturvidenskabeligt som kristne..". Det er jo to komplementære [er det stavet rigtigt?] størrelser der helt fint supplerer hinanden! Den naturvidenskabelige del i naturfagene og den filosofiske/metafysiske i de filosifiskprægede fag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57166 - 09/01/2006 23:08
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det sammenholdt med, at hans argumenter jo rent faktisk holder, stiller mig jo i et trælst dillemma, for på den ene side synes jeg jo ikke, at de fuskere (eller forskere vil nogen måske kalde dem), der står bag ID, er værd at spilde ret meget tid på. På den anden side er de med til at miskreditere kristendommen, og det har jeg et problem med. Men du har ingen problemer med de evolutionstroende der miskrediterer videnskaben ved at fremholde evolutionstroen som en uimodsigelig videnskabelig dokumenteret sandhed?
Dét synes jeg er et mindst lige så stort et dilemma! Især når man tager i betragtning at hele udgangspunktet for evolutionstroen bygger på et uunderbygget ikke falciferbart fundament.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57167 - 09/01/2006 23:11
|
Bruger
|
Det er jo to komplementære [er det stavet rigtigt?] størrelser der helt fint supplerer hinanden! Den naturvidenskabelige del i naturfagene og den filosofiske/metafysiske i de filosifiskprægede fag.
Så det er simpelt hen et spørgsmål om, at man ikke vil finde sig i, at der er studier, hvor Gud ikke er en del af pensum?
Men jeg mener, du tager fejl. For det første så har jeg svært ved at se, hvor den naturvidenskabelige del kommer ind, når det eneste, man har gjort er at fortolke på i forvejen kendte naturvidenskabelige data og vel at mærke opstille en hypotese, der bryder med alle definitioner af, hvad naturvidenskab er, bland andet ved ikke at opstille en hypotese, der kan efterprøves. Det er noget sjusk som alle andre steder ville føre til at alt arbejdet ville blive kasseret eller at man ville blive sendt tilbage til arbejdsbordet med en klar besked om ikke at komme tilbage, før man har gennemført arbejdet i overensstemmelse med de alment vedtagne regler for opstilling af hypoteser. Blandt andet dette finder jeg fornærmende, at man åbenbart mener, at man kan tillade sig at arbejde uden for de generelt vedtagne regler for naturvidenskab og stadig tillade sig at kalde det naturvidenskab.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#57168 - 09/01/2006 23:13
[Re: JesusFreakDK]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvis de bliver doemt er det en oplagt appelsag - for kan ikke forestille mig at ovenstaaende kan holde ved en domstol. Ikke hvis der skal vaere tale om en retfaerdig retssag... Det ser ud til at flere af de involverede i den retssag direkte har talt usandt. Og har de det, hvad alt tyder på, bør de da også stilles til retsligt ansvar for deres sagte løgne under da de jo har udtalt sig under aflagt ed.
Det at de har løjet har ikke i sig selv noget med ID at gøre. Desværre bliver det ofte, både indirekte og mere direkte, brugt som skyts mod ID-tanken, at der er nogle ID-fortalere der har løjet.
Men skulle dette i sig selv være et argument imod ID, så kunne der nemt findes adskillige eksempler på hvordan evolutionsfortalere har løjet og fabrikeret falske evolutionsbeviser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57169 - 09/01/2006 23:14
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Nu har jeg aldrig hørt om eller fået beskrevet en evolutionsfilosofi.
Hoeg: Denne filosofi betegnes også darwinisme, nemlig læren om at arternes udvikling alene kan forklares ud fra naturlovene.
Din hyppige brug af udtrykket "darwinisme" er interessant, sammenholdt med din totale tavshed, når du bliver spurgt om, hvem disse "darwinister" er.
De fleste - ja vist alle! - debattører, du har forsøgt at klistre titlen "darwinist" på, har protesteret og pure afvist at være "darwinister".
Alligevel fortsætter du ufortrødent med at skrive om og angribe "darwinismen", som du har udnævnt til hovedfjenden, i et debatforum uden "darwinister".
Men lad os så få defineret, hvad darwinisme egentlig er.
Den Store Danske Encyklopædi: darwinisme, Charles Darwins teori til forklaring af evolution ved naturlig selektion, fremsat i 1859. Teorien indeholdt to elementer: evolutionspostulatet, dvs. at alle arter ved gradvise ændringer er opstået fra en fælles stamform, samt selektionspostulatet, at de gradvise ændringer inden for en art er frembragt ved naturlig selektion, hvor de bedst tilpassede individer i hver generation sætter det største antal afkom i verden.
Bemærk venligst udtrykkene "evolutionspostulatet" og "selektionspostulatet" - hvilket indebærer, at de forskere, som har sammenfattet denne korte tekst, dermed korrekt har brugt plads på at antyde, at al videnskabelig forskning er behæftet med den usikkerhed, at ny viden kan ændre den videnskabelige viden.
Den officielle definition af darwinisme rummer altså ingen forbenet bedreviden eller afvisning af guddommelige årsager, således som din brug af begrebet konstant antyder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57170 - 09/01/2006 23:18
|
Anonym
Anonym
|
citat: det eneste, man har gjort er at fortolke på i forvejen kendte naturvidenskabelige data og vel at mærke opstille en hypotese, der bryder med alle definitioner af, hvad naturvidenskab er, bland andet ved ikke at opstille en hypotese, der kan efterprøves. Må jeg allerydmygst anmode dig om at undersøge langt bedre hvad ID-tanken går ud på, inden du udtaler dig så bombastisk?
Evolutionstilhængerne tolker jo også i stor udstrækning på kendte naturvidenskabelige data. Men der gælder åbenbart et sæt regler for evolutionstilhængere og et andet sæt regler for dem der ikke lader sig benove af evolutionstilhængernes tanker og ideer?
|
|
Til toppen
|
|
|
#57171 - 09/01/2006 23:24
|
Bruger
|
Må jeg allerydmygst anmode dig om at undersøge langt bedre hvad ID-tanken går ud på, inden du udtaler dig så bombastisk?
Evolutionstilhængerne tolker jo også i stor udstrækning på kendte naturvidenskabelige data. Men der gælder åbenbart et sæt regler for evolutionstilhængere og et andet sæt regler for dem der ikke lader sig benove af evolutionstilhængernes tanker og ideer?
Det er netop også hele min pointe: Data er ikke i sig selv ID- eller ET-data. Men hvordan de tolkes gør, at de bliver det. Problemet i ID er ikke data, men at tolkningen, på trods af, at den ikke overholder regler for naturvidenskabelig hypoteseopstilling, stadig kaldes naturvidenskab af sine tilhængere.
Evolutionsteorien derimod overholder netop nævnte kriterie: at den kan efterprøves videnskabeligt. Her er problemet for mig at se blot, at den nok stemmer overens med fundne prøver, men at teorien for, hvordan udviklingen skulle være sket, ikke stemmer overens med reaktionsteori. Men ikke desto mindre er der tale om en naturvidenskabelig teori, som jeg så blot har enormt svært ved at tro på på grund af at den forudsætter en nærmest uendelig række af uendeligt usandsynlige hændelser.
Ændret af KajQrd (09/01/2006 23:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#57172 - 09/01/2006 23:25
|
Anonym
Anonym
|
citat: Den officielle definition af darwinisme rummer altså ingen forbenet bedreviden eller afvisning af guddommelige årsager, således som din brug af begrebet konstant antyder. Når nu den officielt definerede darwinisme ikke afviser gudommelige årsager, hvorfor bekæmper selvsamme så med både næb og klør enhver form for tanke om at livets opståen og opretholdelse overhovedet kan have guddommelige årsager?
Hvorfor denne dobbelte, ja man fristes nærmest til at sige, dobbeltmoralske, til det hyklerisk grænsende, holdning. Hvorfor vil man både blæse og have mel i munden ved samme åndepust? På den ene side afviser man ikke guddommelige årsager, samtidig med at man på den anden side til hver en tid benægter at der overhovedet kan være tale om der kan foreligge guddommelige årsager!
Er det denne dobelthed man i evolutionistiske kredse holder for at være en videnskabelig tilgang til livets opståen og opretholdelse? Jeg jeg spørger blot!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57173 - 09/01/2006 23:27
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det er netop også hele min pointe: Data er ikke i sig selv ID- eller ET-data. Men hvordan de tolkes gør, at de bliver det. Problemet i ID er ikke data, men at tolkningen, på trods af, at den ikke overholder regler for naturvidenskabelig hypoteseopstilling, stadig kaldes naturvidenskab af sine tilhængere. Det er den ikke. Endnu engang må jeg i al ydmyghed og aller underdanigst anmode dig om at anskaffe dig en noget bedre indsigt inden du frembrøler i slige bombastiske forudfattede konklussioner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57174 - 09/01/2006 23:29
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Især når man tager i betragtning at hele udgangspunktet for evolutionstroen bygger på et uunderbygget ikke falciferbart fundament.
Hvis du havde skrevet, at evolutionsteorien som helhed ikke kan falsificeres, så ville det være korrekt.
Men evolutionsteoriens fundament består som for alle videnskabelige teoriers vedkommende udelukkende af konkrete, fysiske forskningsresultater, som alle kan falsificeres - og jævnligt bliver nogle af dem det også i kraft af forskernes bedre udstyr og metoder.
Man kan derfor med fuld ret sige, at evolutionsteorien kan falsificeres bid for bid.
ID kan derimod ikke falsificeres, idet ID endnu ikke har præsteret ét eneste konkret, fysisk forskningsresultat - og heller ikke den første videnskabelige hypotese. Hos ID er der absolut intet, der kan falsificeres i øjeblikket.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57176 - 09/01/2006 23:33
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Når nu den officielt definerede darwinisme ikke afviser gudommelige årsager, hvorfor bekæmper selvsamme så med både næb og klør enhver form for tanke om at livets opståen og opretholdelse overhovedet kan have guddommelige årsager?
Din i øjeblikket ubegrundede påstand kræver konkrete eksempler på, at den officielt definerede darwinisme bekæmper tanken om guddommelige årsager bag livets opståen og opretholdelse.
Frem med beviserne - eller din påstand er faldet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57177 - 09/01/2006 23:34
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvis du havde skrevet, at evolutionsteorien som helhed ikke kan falsificeres, så ville det være korrekt.
Men evolutionsteoriens fundament består som for alle videnskabelige teoriers vedkommende udelukkende af konkrete, fysiske forskningsresultater, som alle kan falsificeres - og jævnligt bliver nogle af dem det også i kraft af forskernes bedre udstyr og metoder. Så evolutionsteoriens egentlige grundfundament og paradigmiske forudsætning: livets spontane opståen af sig selv af livløst stof for derefter lige så spontant derfra at udvikle sig videre, kan eksperimentelt efterprøves og der kan anvises falcifering af dette frundfundament?
Naturvidenskaben har frembragt mange forskningsresultater og fremdraget masser af data, som evolutionisterne så har haft mulighed og lejlighed til at tolke på!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57178 - 09/01/2006 23:37
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jamen så vis mig hvordan ID kan efterprøves. For kan ID íkke eksperimentielt eller gennem observationer efterprøves, da er det ikke en naturvidenskabelig teori, men blot spekulationer. Naturlovene! Kan de ikke eksperimentelt efterprøves og observeres. Naturlovene er en af de tydeligste tegn på ID vi har i naturen. De består jo af den mest perfekte og gennemtænkte lovmæssige design, man overhovedet kan forestille sig.
Og mange af de kendte naturlove er endda observeret og beskrevet af skabelsestroende naturvidenskabelige forskere!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57179 - 09/01/2006 23:39
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Andreas, jeg vil lige spørge om noget, jeg snublede over. Det er hverken er ID eller ET-stof, men du skrev: citat: Og han er sikkert heller ikke mere kristen end gennemsnittet af den almindelig amerikaner er det. Og det fortæller bestemt ikke ret meget om hvor meget kristen han evt. skulle være. Mener du i fuldt alvor, at man kan være mere eller mindre kristen?
Ifølge Bibelen sker retfærdiggørelsen (= frelsen) ved tro Jesus, og jeg ser det sådan, at retfærdiggørelsen ikke kan gradbøjes, da det er jo Guds egen gerning for os og en sag kun mellem Gud og den enkelte.
Eller har du en anden mening?
(Joh 21,21-22: Da nu Peter så ham, sagde han til Jesus: »Herre, hvad så med ham?« Jesus sagde til Peter: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig? Følg du mig!«)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#57180 - 09/01/2006 23:40
|
Anonym
Anonym
|
citat: Andreas Falck: Når nu den officielt definerede darwinisme ikke afviser gudommelige årsager, hvorfor bekæmper selvsamme så med både næb og klør enhver form for tanke om at livets opståen og opretholdelse overhovedet kan have guddommelige årsager?
Din i øjeblikket ubegrundede påstand kræver konkrete eksempler på, at den officielt definerede darwinisme bekæmper tanken om guddommelige årsager bag livets opståen og opretholdelse.
Frem med beviserne - eller din påstand er faldet! Dommen i USA! Og stort set hele debatten evolution-skabelse/ID der i mega lang tid har foregået bl.a. her på JesusNet!!
Og nu vil jeg i seng. Sov godt. (Og husk at du nok snart må lade dig omvende til hardcore ungjordskreationist http://skabelsen.info/forum/viewtopic.php?t=48 )
|
|
Til toppen
|
|
|
#57181 - 09/01/2006 23:43
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Mener du i fuldt alvor, at man kan være mere eller mindre kristen? Er det ikke Paulus der omtaler nogle der "har gudsfrygts skin men fornægter dens kraft" og Jesus afviser i Matt. kap 7 nogle der i Jesu navn har udført mirakler og meget andet.
Så ja, jeg tror der er nogle der er mere kristne og nogle der er mindre kristne! Nogle er kristne af gavn og nogle er kristne af navn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57182 - 09/01/2006 23:48
|
Bruger
|
Naturlovene! Kan de ikke eksperimentelt efterprøves og observeres. Naturlovene er en af de tydeligste tegn på ID vi har i naturen. De består jo af den mest perfekte og gennemtænkte lovmæssige design, man overhovedet kan forestille sig.
Og mange af de kendte naturlove er endda observeret og beskrevet af skabelsestroende naturvidenskabelige forskere!
Naturlovene kan benyttes til at falsificere noget, men problemet er jo netop, at ID forudsætter, at naturlovene er sat ud af kraft af eller er underlagt en intelligent designer. Det er netop disse naturlove, der gør, at jeg ikke kan se sammenhængen i ET, men når man så siger, at disse naturlove har været sat fuldstændig ud af kraft, så er det ikke naturvidenskab, men filosofiske spekulationer, hvor afvisning af det vedtagne måske bygger på noget videnskabeligt, men opbygningen af en ny hypotese voldtager disse data lige så grundigt om ikke mere end man netop selv har påpeget at ET gør.
Hvad angår at naturlovene i sig selv udgør noget, der forekommer intelligent har jo heller intet med naturvidenskab at gøre. Det er igen spekulationer, som ikke kan efterprøves. Du kan ikke stille et forsøg op og ud fra det sige, at jo, tyngdekraften er klart intelligent designet eller for den sags skyld at nej, tyngdekraften er ikke intelligent designet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57183 - 09/01/2006 23:51
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Hvis du havde skrevet, at evolutionsteorien som helhed ikke kan falsificeres, så ville det være korrekt. Men evolutionsteoriens fundament består som for alle videnskabelige teoriers vedkommende udelukkende af konkrete, fysiske forskningsresultater, som alle kan falsificeres - og jævnligt bliver nogle af dem det også i kraft af forskernes bedre udstyr og metoder.
Andreas Falck: Så evolutionsteoriens egentlige grundfundament og paradigmiske forudsætning: livets spontane opståen af sig selv af livløst stof for derefter lige så spontant derfra at udvikle sig videre, kan eksperimentelt efterprøves og der kan anvises falcifering af dette frundfundament?
Kort og godt - ja! Hvert enkelt forskningsresultat i grundfundamentet kan falsificeres!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57184 - 09/01/2006 23:55
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kort og godt - ja! Hvert enkelt forskningsresultat i grundfundamentet kan falsificeres!
Så regner jeg med at du kan opstille en brugbar falciferingsmodel der kan falcifere grundparadigmet om livets spontane opståen og den derfra påbegyndte evolution.
Endvidere at der kan opstilles et reproducerbart eksperiment der kan eftergøre denne spontane opståen af liv i livløst materiale.
Så når jeg har fået sovet et par timer, kan jeg vel forvente at læse en beskrivelse af dette?
|
|
Til toppen
|
|
|
#57185 - 10/01/2006 00:00
|
Anonym
Anonym
|
citat: Naturlovene kan benyttes til at falsificere noget, men problemet er jo netop, at ID forudsætter, at naturlovene er sat ud af kraft af eller er underlagt en intelligent designer. Så fik jeg klar bekræftelse på at din viden om ID er temmelig fragmentarisk og ikke bygger på førstehåndsviden om hvad ID er.
Sov godt - eller brug natten til at erhverve viden om den seriøse del af ID (og her er den dømte skolebestyrelse i USA ikke medregnet).
|
|
Til toppen
|
|
|
#57186 - 10/01/2006 00:05
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Når nu den officielt definerede darwinisme ikke afviser gudommelige årsager, hvorfor bekæmper selvsamme så med både næb og klør enhver form for tanke om at livets opståen og opretholdelse overhovedet kan have guddommelige årsager?
Evolutionisten: Din i øjeblikket ubegrundede påstand kræver konkrete eksempler på, at den officielt definerede darwinisme bekæmper tanken om guddommelige årsager bag livets opståen og opretholdelse. Frem med beviserne - eller din påstand er faldet!
Andreas Falck: Dommen i USA! Og stort set hele debatten evolution-skabelse/ID der i mega lang tid har foregået bl.a. her på JesusNet!!
Skulle dommen i USA være darwinisme? Det var vist en ny definition!
I øvrigt er jeg utilfreds med, at du ikke læser mine indlæg til dig i debatten her på JesusNet.
Det må du jo ikke gøre, for jeg har utallige gange efterhånden forsøgt at overbevise dig og andre tilhængere af skabelses- og/eller ID-modellen om, at naturvidenskaben ikke udelukker og dermed naturligvis heller ikke bekæmper guddommelige årsager.
En opfattelse, som samtlige evolutionstilhængere på JesusNet i øvrigt bakker varmt op. Faktisk er vi lidt sure over, at I ikke vil tro os, når vi siger det igen og igen og igen, at vi og naturvidenskaben ikke udelukker guddommelige årsager!
Det er som om I mener, at I ved bedre, hvad vi tror og tænker, end vi selv gør.
Det er faktisk temmelig irriterende. Og uhøfligt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57187 - 10/01/2006 00:10
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Kort og godt - ja! Hvert enkelt forskningsresultat i grundfundamentet kan falsificeres! Så regner jeg med at du kan opstille en brugbar falciferingsmodel der kan falcifere grundparadigmet om livets spontane opståen og den derfra påbegyndte evolution. Endvidere at der kan opstilles et reproducerbart eksperiment der kan eftergøre denne spontane opståen af liv i livløst materiale. Så når jeg har fået sovet et par timer, kan jeg vel forvente at læse en beskrivelse af dette?
Nej - JEG forventer, at når du har sovet, så læser du, hvad jeg skriver og i det mindste gør et ærligt forsøg på at undgå at misforstå mig!
Jeg har klart og tydeligt skrevet, at evolutionsteorien som helhed ikke kan falsificeres!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57188 - 10/01/2006 00:47
|
Bruger
|
Hmm, jeg har prøvet at kigge lidt rundt på nettet på ID, og jeg må indrømme, at jeg intet sted fandt noget, der indikerer, at man fordrer, at naturkrafterne er sat ud af spil eller for den sags skyld underlagt designeren... Man er så vag omkring designeren at ikke engang hvordan vedkommende har indført sit design i skaberværket er angivet. Så jeg beklager min førnævnte anke... Men at man ikke har givet hverken en helt eller delvis efterprøvelig hypotese viser altså med alt ønskelig tydelighed, at der er tale om pseudovidenskab.
Endvidere har jeg svært ved at se, hvordan man som kristen ID-tilhænger kan tro andet end at Gud har sat naturkræfterne ud af spil, når han skabte blot ved at sige et ord, og det så bliver til. Som tidligere nævnt, så mener jeg, at ID udvander såvel videnskab som teologi, og med ID står vi med væsentlig mindre viden end vi gør, hvis vi blot holder os til Bibelens ord...
|
|
Til toppen
|
|
|
#57189 - 10/01/2006 08:08
|
Bruger
|
KajQrd skriver: "Man er så vag omkring designeren at ikke engang hvordan vedkommende har indført sit design i skaberværket er angivet."
Hej Mark!
Korrekt. ID har nemlig ikke til formål at tage stilling til, hvem designeren kan være, men alene at søge at påvise, at noget i naturen udgør et design, og så kan man ikke komme længere ad den vej. Hvem designeren/skaberen kan være, er et metafysisk spørgsmål.
Du skriver: "Men at man ikke har givet hverken en helt eller delvis efterprøvelig hypotese viser altså med alt ønskelig tydelighed, at der er tale om pseudovidenskab."
Den moderne form for intelligent design (ID) er ung og derfor meget famlende. Tiden må vise, hvad ID kan komme frem til. Enhver form for naturvidenskab må begynde med nogle visioner, før der kan udarbejdes hypoteser. Derfor er det en fordom straks på forhånd at afvise ID.
Du skriver: "Endvidere har jeg svært ved at se, hvordan man som kristen ID-tilhænger kan tro andet end at Gud har sat naturkræfterne ud af spil, når han skabte blot ved at sige et ord, og det så bliver til."
Enig, men det er metafysik - ikke naturvidenskab.
Du skriver: "Som tidligere nævnt, så mener jeg, at ID udvander såvel videnskab som teologi, og med ID står vi med væsentlig mindre viden end vi gør, hvis vi blot holder os til Bibelens ord..."
Jeg mener tværtimod. Hvad galt kan der være i for eksempel at fokusere på cellens forbløffende kompleksitet for eventuelt at finde ud af, at denne kompleksitet ikke kan opstå som et resultat af naturlovene alene? Jeg kan ikke på nogen måde se, at dette skulle udvande noget som helst, tværtimod.
At detektere design, eller en "modstrøm", som ID-teoretikere siger, er en ren naturvidenskabelig øvelse. Modstrøm er et fænomen, der med stor sandsynlighed ikke kan skyldes naturlovene alene. Som et eksempel på modstrøm nævner ID-teoretikere en tænkt urskov, hvor en bestemt træart vokser i et præcist geometrisk mønster. Det er et indicium (ikke bevis) for, at en intelligent desginer har været på spil. Her kan design påvises med stor sandsynlighed, men ingen kan deraf få viden om, hvem designeren er. Som det fremgår af eksemplet ovenfor kan en modstrøm (indicium for design) være dybtliggende. Det vil sige at ingen lige lægger mærke til det eller tænker over det.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57190 - 10/01/2006 08:22
|
Bruger
|
Hej Evo!
Du skriver, "..at naturvidenskaben ikke udelukker og dermed naturligvis heller ikke bekæmper guddommelige årsager."
Jo, alt det metafysiske er jo udelukket fra naturvidenskabelige analyser. Jeg har aldrig hørt om naturvidenskabelige artikler og rapporter, hvor det anføres, at "guddommelige årsager" kan være en forklaring på biologiske fænomener. En sådan begrundelse ville straks blive afvist af redaktionen eller instituttets ledelse. Derfor er det guddommelige naturligvis udelukket fra naturvidenskaben. Noget helt andet er, at den enkelte forsker nødvendigvis ikke udelukker "guddommelige årsager". Men det er som nævnt ikke naturvidenskab, men religion eller metafysik, der hører hjemme i helt andre fagområder.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57191 - 10/01/2006 09:35
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Hej Evo! Du skriver, "..at naturvidenskaben ikke udelukker og dermed naturligvis heller ikke bekæmper guddommelige årsager." Jo, alt det metafysiske er jo udelukket fra naturvidenskabelige analyser. Jeg har aldrig hørt om naturvidenskabelige artikler og rapporter, hvor det anføres, at "guddommelige årsager" kan være en forklaring på biologiske fænomener. En sådan begrundelse ville straks blive afvist af redaktionen eller instituttets ledelse. Derfor er det guddommelige naturligvis udelukket fra naturvidenskaben.
Hoeg: Jeg mener selvfølgelig, at "metafysik skal udelukkes fra naturvidenskabelige redegørelser," hvilket jo også er tilfældet. Du mener selv, at metafysik - det guddommelige! - skal udelukkes fra naturvidenskabelige redegørelser! Hvorefter du anfører, at du aldrig har "hørt om naturvidenskabelige artikler og rapporter, hvor det anføres, at "guddommelige årsager" kan være en forklaring på biologiske fænomener". Og så bruger du dette som argument for, at naturvidenskaben udelukker guddommelige årsager. Jamen Hoeg - dermed udelukker du jo selv guddommelige årsager! For du mener jo, at "metafysik skal udelukkes fra naturvidenskabelige redegørelser!" Ja, undskyld jeg råber - men dette vil jeg faktisk gerne, at alle hører! Jeg vil ikke sige, at det ikke er underholdende at debattere med dig, for det er det faktisk. Men i længden bliver dine selvmodsigelser, som ofte er gentagelser, alligevel en smule kedelige. Dog ikke i dette tilfælde, hvor din selvmodsigelse er direkte morsom! Jeg vil i øvrigt henvise til dette indlæg!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57192 - 10/01/2006 10:41
|
Anonym
Anonym
|
KajQrd: Som tidligere nævnt, så mener jeg, at ID udvander såvel videnskab som teologi, og med ID står vi med væsentlig mindre viden end vi gør, hvis vi blot holder os til Bibelens ord...
Jeg synes, at det er rart, at flere kristne nu begynder at kikke ID efter i sømmene.
KajQrd: Naturlovene kan benyttes til at falsificere noget, men problemet er jo netop, at ID forudsætter, at naturlovene er sat ud af kraft af eller er underlagt en intelligent designer. Det er netop disse naturlove, der gør, at jeg ikke kan se sammenhængen i ET , men når man så siger, at disse naturlove har været sat fuldstændig ud af kraft, så er det ikke naturvidenskab, men filosofiske spekulationer,
Jeg har også med glæde bemærket, at du ikke kun er kritisk overfor ID, men også overfor ET. (Min fremhævelse!)
Det viser, at man ikke behøver at "gifte sig med" fuskere, som f.eks. en af de førende ID-tilhængere Behe, der i retten under vidneansvar oplyste, at han ikke følger med i den videnskabelige litteratur på et konkre område, blodet koagulering, som han forsøger at underbygge ID med.
Du demonstrerer dermed, at man udmærket kan have en sund, kritisk holdning til evolutionsteoriens forklaringer uden partout at være tvunget til "ægteskabeligt samvær med ID".
I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre din mening om min påstand i mit åbningsindlæg i denne tråd:
Er ID i virkeligheden en større fare for troen, end ET?
KajQrd: For det første vil en sådan udvanding af skabelsen, som ID er, føre til et gudsbillede, der fremstiller Gud som en ansigtsløs designer, som vi dybest set intet ved om. Og det er ikke Bibelens udgangspunkt. Her er udgangspunktet i stedet, at Gud har åbenbaret sig selv gennem sine profeter og som det største ved selv at blive menneske. Og hvor ID stiller "designeren" op som (i hvert fald foreløbig) en uopnåelig magt, som vi hverken kan forstå eller udforske, så er kristendommens budskab, at Gud ønsker et personligt forhold til dig og mig.
Du har naturligvis været inde på det her, men måske kan du uddybe det.
Jeg synes også, at det kunne være interessant at høre andre kristne debattørers mening om emnet.
Det undrer mig faktisk, at flere ellers meget aktive kristne debattører ikke har forholdt sig til det endnu.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57193 - 10/01/2006 10:48
|
Anonym
Anonym
|
citat: Faktisk er vi lidt sure over, at I ikke vil tro os, når vi siger det igen og igen og igen, at vi og naturvidenskaben ikke udelukker guddommelige årsager! Jamen så omformulerer vi det en smule. Evolutionstilhængerne afviser det ikke, de afviser i stedet at det er en sandsynlig mulighed, og ser derfor helt væk fra den mulighed.
Og så er jeg da ked af at du blev ked af det
|
|
Til toppen
|
|
|
#57194 - 10/01/2006 11:06
|
Anonym
Anonym
|
citat: Endvidere har jeg svært ved at se, hvordan man som kristen ID-tilhænger kan tro andet end at Gud har sat naturkræfterne ud af spil, når han skabte blot ved at sige et ord, og det så bliver til. Som tidligere nævnt, så mener jeg, at ID udvander såvel videnskab som teologi, og med ID står vi med væsentlig mindre viden end vi gør, hvis vi blot holder os til Bibelens ord... Gud satte da ikke nogen naturkræfter ud af kraft, han skabte dem jo netop i forbindelse med skabelsen, og dermed er naturkræfterne og naturlovene med til at vise os det systematiske design der netop ligger i naturlovene.
Og nej ID udvander hverken videnskab eller teologi. ID i kombination med skabelse giver os blot endnu mere indsigt i Guds vidunderlige skaberværk og Guds storhed.
Men jeg er enig i, at den hinduistisk isnpirerede gren af ID udvander og udvisker Gud fra både videnskab og teologi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57195 - 10/01/2006 11:10
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten: Kort og godt - ja! Hvert enkelt forskningsresultat i grundfundamentet kan falsificeres! Andreas Falck: Så regner jeg med at du kan opstille en brugbar falciferingsmodel der kan falcifere grundparadigmet om livets spontane opståen og den derfra påbegyndte evolution.
Evolutionisten: Nej Det regnede jeg heller ikke med
|
|
Til toppen
|
|
|
#57196 - 10/01/2006 11:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo citat: Evo: I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at høre din mening om min påstand i mit åbningsindlæg i denne tråd:
Evo: Er ID i virkeligheden en større fare for troen, end ET?
KajQrd: For det første vil en sådan udvanding af skabelsen, som ID er, føre til et gudsbillede, der fremstiller Gud som en ansigtsløs designer, som vi dybest set intet ved om. Og det er ikke Bibelens udgangspunkt. Her er udgangspunktet i stedet, at Gud har åbenbaret sig selv gennem sine profeter og som det største ved selv at blive menneske. Og hvor ID stiller "designeren" op som (i hvert fald foreløbig) en uopnåelig magt, som vi hverken kan forstå eller udforske, så er kristendommens budskab, at Gud ønsker et personligt forhold til dig og mig. [............]
Jeg synes også, at det kunne være interessant at høre andre kristne debattørers mening om emnet. Det undrer mig faktisk, at flere ellers meget aktive kristne debattører ikke har forholdt sig til det endnu. Hej Evo og I andre, Jeg ved ikke, om du mener, at bl.a. jeg mangler at give udtryk for hvad jeg for tiden mener, men lad mig så her tilføje til mine tidligere udsagn, at jeg er meget enig med KajQrd i hans udmeldinger.
Til dit direkte spørgsmål (Er ID i virkeligheden en større fare for troen, end ET?) må komme med to svar:
1) For ikke-kristnes tro: Ja! Så længe ET/ID-konflikten består, mener jeg, at ID er en større fare for den potentielle kristnes tro end ET, især pga. den kritisable måde, som ID er blevet markedsført på, især i USA. Dette uanset om ID, eller dele deraf, er rigtig eller forkert.
2) For kristnes tro: Det er vist lige meget! Jeg har meget svært ved at forestille mig, at en kristen skulle kunne miste sin tro på Jesus på grund af evolutionsteorien, ej heller på grund af ID-materialet.
Den største risiko for kristnes frelsende tro mener jeg ligger et helt andet sted, nemlig i ny-åndelighed, intern vranglære eller manglende lære om, hvad evangeliet går ud på. Men det er en helt anden historie ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#57197 - 10/01/2006 11:28
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har redegjort for min opfattelse, som er, at evolutionsteorien ikke kan falsficeres som helhed, men at forskningsresultaterne, som underbygger den, kan falcifiseres én efter én. Evolutionisten: Kort og godt - ja! Hvert enkelt forskningsresultat i grundfundamentet kan falsificeres!
Andreas Falck: Så regner jeg med at du kan opstille en brugbar falciferingsmodel der kan falcifere grundparadigmet om livets spontane opståen og den derfra påbegyndte evolution.
Evolutionisten: Nej
Andreas Falck: Det regnede jeg heller ikke med  Du tillader dig så med et retorisk trick at forvride min opfattelse til, at jeg alligevel ikke mener, at evolutionsteorien reelt kan falsificeres bid for bid, som jeg har skrevet til dig i et tidligere indlæg. Hvis det skal være din debatstil overfor mig, så vil min interesse for at debattere med dig - både her og på dit eget debatforum www.skabelsen.info! - forsvinde fuldstændigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57198 - 10/01/2006 11:58
Falsifikation og fis
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej Andreas Du skrev: citat: Evo: Kort og godt - ja! Hvert enkelt forskningsresultat i grundfundamentet kan falsificeres!
AF: Så regner jeg med at du kan opstille en brugbar falciferingsmodel der kan falcifere grundparadigmet om livets spontane opståen og den derfra påbegyndte evolution.
Den forudsætningsløses udgangspunkt er altså at antage, at det, vi kan se, er det, der er. Det er jer kristne (og andre religiøse),der insisterer på at læse noget magisk ind i alting. Det kan og skal ikke forpligte os andre, mere rationelt indstillede, til at gå og gendrive alle jeres idéer om fx livets opståelse.
Men et bud på et eksperiment, der bidrog til at aflive myten om livsånden er Pasteurs berømte påvisning af mikroorganismer.
Hvordan vil du falsificere kristendommen? Eller ID?
citat: AF: Endvidere at der kan opstilles et reproducerbart eksperiment der kan eftergøre denne spontane opståen af liv i livløst materiale.
Dette er jo fuldstændigt fjollet. Livets opståen tog ca. 800 millioner år i et laboratorium, der dækkede hele Jordens overflade. Hvorfor tror du, man kan eftergøre det i et laboratorium?
Kan du eftergøre Big Bang, slaget ved Hastings eller Noahs syndflod? Ændrer dette forhold ved din evt. tro på de pågældende begivenheder?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#57199 - 10/01/2006 12:34
Re: Falsifikation og fis
[Re: Zaphod]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Dette er jo fuldstændigt fjollet. Ja, vi ved jo godt at i er nogle fanatiske evolutionsreligiøse fantaster, der betragter enhver form for kritik af jeres religion for fjollet.
Heldigvis findes der også mange seriøse og saglige tilhængere af evolutionstanken. Dem kan vi lære en masse af via dialog. Og heldigvis er også disse repræsenteret her i dette debatforum.
Du påstår at livet er opstået af sig selv, og du anser det for fjollet at vi gerne vil have dokumentation for denne fjollede påstand.
Jeg tror ærlig talt at vi vil gøre alle en tjeneste ved at undlade at læse eller svare på hinandens indlæg. Så skal vi ikke, for julefredens skyld, holde os til den aftale?
|
|
Til toppen
|
|
|
#57200 - 10/01/2006 12:44
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du tillader dig så med et retorisk trick at forvride min opfattelse til Sikke dog fornærmet du lige pludselig blev  Og det blot fordi et af evolutionstroens meget ømme punkter blev fremdraget.
Jeg har bemærket mig at adskillige evolutionstilhængere ynder at fremstille ID og skabelse i en mere eller mindre karrikeret form, og samtidig bliver smækfornærmet når andre bare nærmer sig den tanke at der muligvis kunne være en reel grund til at sætte spørgsmålstegn ved nogle af evolutionstroens forudsætninger.
Tænk blot på hvordan nogle evolutionstroende i denne gruppe, ved brug af retoriske trick, i stor udstrækning forsøger at forvride og karrikere Hoegs opfattelser og udsagn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57201 - 10/01/2006 13:02
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Tænk blot på hvordan nogle evolutionstroende i denne gruppe, ved brug af retoriske trick, i stor udstrækning forsøger at forvride og karrikere Hoegs opfattelser og udsagn. Du forveksler sammenstilling af Hoegs skiftende standpunkter med forvridning og karrikering!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57202 - 10/01/2006 13:13
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod til Andreas Falck: Kan du eftergøre Big Bang, slaget ved Hastings eller Noahs syndflod? Ændrer dette forhold ved din evt. tro på de pågældende begivenheder?
Syndfloden som helhed kan næppe eftergøres - og dermed heller ikke falsificeres.
Men dele af syndflodsberetningen kan faktisk falsificeres.
"Skabelsesforskerne" jo kunne bygge en tro kopi af Noahs Ark, laste den med de dyrepar, der er plads til med foder til dem og så lade fartøjet drive rundt på havet et års tid med fire ægtepar til at passe og fodre besætningen.
Kan det ikke lade sig gøre at holde dyrene i live, må man vel sige, at i hvert fald den del af syndflodsberetningen er falsificeret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57203 - 10/01/2006 13:19
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du forveksler sammenstilling af Hoegs skiftende standpunkter med forvridning og karrikering! Nej - men der er tilsyneladende nogle der sætter en stor ære i at sammenstille hans udsagn på en karrikerende måde.
Og iøvrigt er der ikke spor forkert i at skifte standpunkt. Jeg har da ofte i mit lange liv måttet skifte standpunkt fordi jeg har erfaret at der var alt for stærke argumenter der gik imod det standpunkt jeg havde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57204 - 10/01/2006 13:43
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
citat: Za: Dette er jo fuldstændigt fjollet.
AF: Ja, vi ved jo godt at i er nogle fanatiske evolutionsreligiøse fantaster, der betragter enhver form for kritik af jeres religion for fjollet.
Det er ikke fordi det er kritik, at det er fjollet, men kan du ikke godt selv se problemet i at skulle eftergøre noget, der tog 800 millioner år på en overflade, der er 510 mio. km2?
citat: AF: Heldigvis findes der også mange seriøse og saglige tilhængere af evolutionstanken. Dem kan vi lære en masse af via dialog. Og heldigvis er også disse repræsenteret her i dette debatforum.
Hvorfor faldt jeg nu ud af den kategori?
citat: AF: Du påstår at livet er opstået af sig selv, og du anser det for fjollet at vi gerne vil have dokumentation for denne fjollede påstand.
Nej, dokumentation er ikke fjollet. Eftergørelse i et laboratorium er. Ligesom eftergørelse af Big Bang er det.
citat: AF: Jeg tror ærlig talt at vi vil gøre alle en tjeneste ved at undlade at læse eller svare på hinandens indlæg. Så skal vi ikke, for julefredens skyld, holde os til den aftale?
Det kan jeg ikke se nogen grund til. Du er ikke forpligtet til at læse eller besvare mine indlæg som det er.
Jeg synes i øvrigt, at du er noget ømskindet, givet dine egne, bombastiske udmeldinger i ny og næ. Jeg kaldte dig altså ikke fjollet; kun dit krav om eftergørelse.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#57205 - 10/01/2006 13:55
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Du forveksler sammenstilling af Hoegs skiftende standpunkter med forvridning og karrikering!
Andreas Falck: Nej - men der er tilsyneladende nogle der sætter en stor ære i at sammenstille hans udsagn på en karrikerende måde. Og iøvrigt er der ikke spor forkert i at skifte standpunkt. Jeg har da ofte i mit lange liv måttet skifte standpunkt fordi jeg har erfaret at der var alt for stærke argumenter der gik imod det standpunkt jeg havde. Jeg har også stor sympati for folk, der på basis af argumenter skifter standpunkt. Problemet i Hoegs tilfælde er imidlertid, at han beholder sit gamle standpunkt, samtidig med, at han antager det nye standpunkt, som strider mod gamle standpunkt, som det er i modtrid med. Hoeg: Det er end ikke tilladt eller anerkendt at forske i, om det faktisk er muligt at detektere ID i naturen.
Hoeg: Jeg ved ikke om det er forbudt.
Evolutionisten: Hvis noget ikke er tilladt, så er det forbudt! Altså har du påstået, at ID-forskning er forbudt, skønt du ikke ved, om det er forbudt eller tilladt! Det fremgår her, at Hoeg både påstår, at noget ikke er tilladt - samtidig med, at han ikke ved, om det er forbudt. Hvis nu Hoeg selv ærligt og redeligt erkendte, at hans påstand ikke holdt, så ville jeg ikke trampe i det ved at sammenstille hans to udsagn. Men det gør Hoeg ikke. Se den kontekst - tråd! - hvori eksemplet indgår!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57206 - 10/01/2006 14:03
|
Anonym
Anonym
|
Af hensyn til dyreværnsloven kunne man starte med blot at bygge arken og laste den med en tonnage, svarende til vægten af dyr, mennesker og foder og så teste videnskabeligt, om fartøjet i det hele taget er sødygtigt nok til at drive rundt i søen i et år.
Det vil sikkert være muligt at skaffe de nødvendige midler gennem sponsorering, idet forsøget vil være så spektakulært og overvåget af medier, at masser af firmaer gerne vil have vil have deres navn på skibssiden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57207 - 10/01/2006 14:22
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Fuldstaendig enig - hvis de HAR loejet skal de doemmes... Men det indtryk jeg fik var at anklagen for mened begrundedes med at de visse steder havde sagt at de mente at Biblens Gud er den designer ID taler om, mens de i offentligheden sagde at ID ikke naevner noget om designerens identitet. Jeg kan ikke at se at disse to er modsaetninger - de er derimod begge rigtige..
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#57208 - 10/01/2006 14:28
|
Bruger
|
Er ID i virkeligheden en større fare for troen, end ET? Nej, det mener jeg ikke, den er. For det første fordi ID blot beskriver Gud som jeg vitterligt tror, han er, men kun en meget lille del af, hvem han er. ET derimod mener jeg direkte afviser at Gud kan være den, han selv siger han er i Bibelen. Det sammenholdt med, at ET er så bredt accepteret, som den er, tror jeg er en stor udfordring for mange kristne. ID derimod er endnu så ukendt, at jeg ikke tror, den udfordrer ret mange kristnes gudsbillede. Jeg tror, at en væsentlig grund til, at du ikke ser flere kristne anfægte ID herinde (Jeg tror faktisk, det står nogenlunde lige mellem tilhængere og så kristne modstandere  ) er, at det dybest set ikke siger de fleste kristne en hujende fis. For det første er videnskab ikke ligefrem alles kop te, og det synes jeg er fint nok. For det andet kan jeg godt forstå, hvis ikke alle synes, de har brug for at afkræfte alle ting, der bliver sagt af andre kristne, som man er uenige med. Med hensyn til den uddybning, du efterlyser, ved jeg ikke helt, hvad den skulle gå på. Med venlig hilsen Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#57209 - 10/01/2006 14:37
|
Bruger
|
Dette er jo fuldstændigt fjollet. Livets opståen tog ca. 800 millioner år i et laboratorium, der dækkede hele Jordens overflade. Hvorfor tror du, man kan eftergøre det i et laboratorium?
Det er korrekt, at man ikke kan efterprøve hele forløbet til livets opståen. Men man kan da sagtens efterprøve dele af de teorier, man har. F.eks. har der på et tidspunkt være idéer fremme om, at de første proteiner skulle være opstået ved, at de aminosyrer, de består af, fik tilført energi fra et lynnedslag. Dette prøvede man så i laboratoriet med det resultat, at aminosyrerne godt kan føres sammen på den måde. Men også med det resultat, at når to sammenhængende aminosyrer blev ført sammen med en tredje i lysbuen, var der 1000 gange større risiko for, at de to skildtes ad end for, at den tredje blev koblet på. På samme måde bør væsentlige dele af såvel ID som ET kunne efterprøves, og det burde ikke være en fuldstændig umulighed at gøre for ET. For IDs vedkommende derimod er formuleringerne så vage, at intet kan undersøges.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57210 - 10/01/2006 14:37
|
Anonym
Anonym
|
citat: Men det gør Hoeg ikke. Eller Hoeg er ikke god nok til at få lige præcis dette formuleret tydeligt og klart nok. Eller at du, måske i kombination med ovenstående, misforstår hvad det er han prøver at sige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57211 - 10/01/2006 14:44
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det kan jeg ikke se nogen grund til. Du er ikke forpligtet til at læse eller besvare mine indlæg som det er. Så du synes ikke der er nogen grund til at opretholde julefreden 
Det synes jeg at der er god grund til, især da vi jo beviseligt har ret svært ved at finde den rette bølgelængde der gør dialog læseværdigt for andre. Jeg konstaterer hermed blot at vi ikke kommunikerer specielt godt med hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57213 - 10/01/2006 14:59
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Eller Hoeg er ikke god nok til at få lige præcis dette formuleret tydeligt og klart nok. Eller at du, måske i kombination med ovenstående, misforstår hvad det er han prøver at sige.
Det vil jeg ikke afvise - men forståelsen vanskeliggøres unægteligt af, at Hoeg kun sjældent besvarer opklarende spørgsmål!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57214 - 10/01/2006 15:13
Fald ned
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Andreas
Nu glædede jeg mig ellers lige lidt over, at du havde fundet en bedre tone frem. Jeg vil opfordre dig til at holde den og ikke falde tilbage i den gamle du-er-dum-eller-vil-ikke-forstå-retorik. Ellers tvinger du mig til at følge op på mine advarsler til dig.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#57215 - 10/01/2006 15:49
|
Anonym
Anonym
|
citat: Så du synes ikke der er nogen grund til at opretholde julefreden
Der er ingen grund til at opretholde julefreden. Julen var ovre i fredags. Julen varer lige til påske - afbrudt af en faste!
Og med den hastighed tiden flyver afsted, er det jo alligevel snart hul igen
|
|
Til toppen
|
|
|
#57217 - 10/01/2006 15:53
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det vil jeg ikke afvise Fint!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57219 - 10/01/2006 15:56
Re: Fald ned
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hej Andreas
Nu glædede jeg mig ellers lige lidt over, at du havde fundet en bedre tone frem. Jeg vil opfordre dig til at holde den og ikke falde tilbage i den gamle du-er-dum-eller-vil-ikke-forstå-retorik. Ellers tvinger du mig til at følge op på mine advarsler til dig. Sig det til ham der udslynger beskyldninger om fjolleri!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57220 - 10/01/2006 16:20
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hej Andreas
Nu glædede jeg mig ellers lige lidt over, at du havde fundet en bedre tone frem. Jeg vil opfordre dig til at holde den og ikke falde tilbage i den gamle du-er-dum-eller-vil-ikke-forstå-retorik. Ellers tvinger du mig til at følge op på mine advarsler til dig. Med den holdning du har over for mig, og som særligt er kommet til udtryk i den meningsudveksling vi har haft via "private beskeder", synes jeg ganske enkelt at du bare skal slette min profil.
Jeg gider simpelt ikke være med her mere med en så useriøs og usaglig ordstyrer!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57221 - 10/01/2006 16:39
|
GlobalModerator
Bruger
|
Det gør jeg så.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57222 - 10/01/2006 17:04
"Andreas Falck" er slettet
|
GlobalModerator
Bruger
|
Efter adskillige henstillinger om udvisning af større respekt og en venligere tone, har jeg efterkommet hans eget ønske om at slette profilen for Andreas Falck. Andreas kan således ikke længere deltage i debatten her. Er nogen interesseret i videre debat med Andreas henviser jeg til forummet på hans egen hjemmeside: skabelsen.info
|
|
Til toppen
|
|
|
#57223 - 10/01/2006 20:40
|
Bruger
|
Hej Mark! Du skriver: "Jamen så vis mig hvordan ID kan efterprøves. For kan ID íkke eksperimentielt eller gennem observationer efterprøves, da er det ikke en naturvidenskabelig teori, men blot spekulationer."
Intelligent design (ID) er så at sige hævet over den slags, da det for eksempel er åbenlyst for enhver, at hund og kat udgør et forskelligt design. Ingen kan afvise eller bortforklare dette, altså forskellen på hundens og kattens design.
Ligeledes kan ingen afvise, at molekylærbiologiske systemer udgør en stor intellektuel udfordring for højt uddannede forskere, der kan studere og analyse sådanne systemer i årevis. Hvad er årsagen? Den er naturligvis ligetil og helt åbenlys, nemlig at molekylærbiologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design. Hvis ikke det var tilfældet, ville der ikke være noget særligt at studere.
Som jeg tidligere har nævnt, kan et intelligent design nemt overses som følge af den vanetænkning, vi alle, både religiøse og ikke-religiøse, er blevet påført af den herskende tidsånd. Den herskende positivistiske og materialistiske tidsånd har siden tiden omkring Darwin påført os alle en særlig tænkemåde, der gør os blinde for, at naturen omkring os er et vidnesbyrd om skabelse og at skaberværker udgør et intelligent og gennemtænkt design, der ikke kan bortforklares.
Denne erkendelse siger imidlertid ikke noget om, hvem designeren er og hvordan dette design er opstået. Nogle, incl. jeg selv, tror på, at det er Guds skaberværk. Andre mener, at designet er opstået alene som følge af naturlovene. Men ingen kan afvise, at naturen og livet omkring os udgør et intelligent og gennemtænkt design.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57224 - 10/01/2006 21:13
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Er ID i virkeligheden en større fare for troen, end ET?
KajQrd: Nej, det mener jeg ikke, den er. For det første fordi ID blot beskriver Gud som jeg vitterligt tror, han er, men kun en meget lille del af, hvem han er. ET derimod mener jeg direkte afviser at Gud kan være den, han selv siger han er i Bibelen. Det sammenholdt med, at ET er så bredt accepteret, som den er, tror jeg er en stor udfordring for mange kristne. ID derimod er endnu så ukendt, at jeg ikke tror, den udfordrer ret mange kristnes gudsbillede. Jeg tror, at en væsentlig grund til, at du ikke ser flere kristne anfægte ID herinde . . .
Tak for et klart svar.
Jeg er enig i, at læser man bibelen helt bogstaveligt, så må evolutionsteorien naturligvis opleves som en trussel mod ens verdensbillede. Men vi er sikkert også enige om, at det er ikke og har aldrig været forskningens formål at true religiøse verdensbilleder.
At lægge den etablerede videnskab for had af den grund, som mange ID- og skabelsesfortalere gør, er helt forfejlet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57225 - 10/01/2006 21:58
|
Bruger
|
Hej Mark. Du skriver, at for IDs vedkommende "er formuleringerne så vage, at intet kan undersøges."
Det er ikke sikkert, at ID med sikkerhed kan påvise design på en måde, som kan betegnes videnskabelig. Men ID kan påvise indicier på design. Det kan ske med helt normale naturvidenskabelige arbejdsmetoder og med samme værktøjer, for eksempel ved studier af cellens forbløffende kompleksitet.
Indicier på design kan for den troende være et vidnesbyrd om Guds skabelse, nemlig naturens skønhed, fuglesang og meget andet, der kan iagttages med det blotte øje. Alt dette er for den troende et vidnesbyrd om Guds storhed.
At troende undres over skaberværket på den måde anfægtes ikke og betragtes ikke som kontroversielt, selv om den troende ikke derved får nogen viden om Gud og Guds frelsesplan.
Hvorfor er det kontroversielt og hvorfor skulle det gøre nogen forskel at undres over skaberværket, når det iagttages gennen mikroskopet og disse observationer udgør indicier for design?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57226 - 10/01/2006 22:38
|
Bruger
|
Hej Mark! Du skriver: "Jamen så vis mig hvordan ID kan efterprøves. For kan ID íkke eksperimentielt eller gennem observationer efterprøves, da er det ikke en naturvidenskabelig teori, men blot spekulationer."
Intelligent design (ID) er så at sige hævet over den slags, da det for eksempel er åbenlyst for enhver, at hund og kat udgør et forskelligt design. Ingen kan afvise eller bortforklare dette, altså forskellen på hundens og kattens design.
Og alligevel er det vel netop hvad Zaphod (så vidt jeg erindrer... Korriger mig gerne, hvis det var en anden) har gjort ud fra ET, nemlig ved at sige, at de stammer fra samme race og at begge racer er udsprunget heraf længe efter, at dinosaurerne var uddøde... Og hvad angår at ID er hævet over kravet om efterprøvelighed, så er det da topmålet af arrogance at forvente at kunne gøre krav på at kalde sig videnskabelig og så samtidig være hævet over de regler, der gælder inden for videnskaben.
Ligeledes kan ingen afvise, at molekylærbiologiske systemer udgør en stor intellektuel udfordring for højt uddannede forskere, der kan studere og analyse sådanne systemer i årevis. Hvad er årsagen? Den er naturligvis ligetil og helt åbenlys, nemlig at molekylærbiologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design. Hvis ikke det var tilfældet, ville der ikke være noget særligt at studere.
Du har fremført dette argument før, og jeg synes stadig, det forekommer at være ren spekulation og uden nogen gran af videnskab. Jeg kunne også bare se på en garnnøgle og prøve at finde ud af, om der er et mønster, og kan jeg ikke forstå mønsteret, må jeg konkludere, at det er skabt af en højere intelligens end mig.
Som jeg tidligere har nævnt, kan et intelligent design nemt overses som følge af den vanetænkning, vi alle, både religiøse og ikke-religiøse, er blevet påført af den herskende tidsånd. Den herskende positivistiske og materialistiske tidsånd har siden tiden omkring Darwin påført os alle en særlig tænkemåde, der gør os blinde for, at naturen omkring os er et vidnesbyrd om skabelse og at skaberværker udgør et intelligent og gennemtænkt design, der ikke kan bortforklares.
Mit problem er ikke som sådan, at verden skulle være skabt, så jeg vil da mene, at det ville være mærkeligt, hvis ikke man kunne spore designet visse steder. Mit problem er, at man 1) vil gøre det inden for naturvidenskabelige empiriske metoder for at kunne få et skær af videnskab ind over det, men ikke vil arbejde indenfor almindeligt vedtagne metoder omkring hypotesefremstilling. 2) at man så at sige nulstiller sit gudsbillede og så definerer den intelligente designer ud fra, hvad vi ser, når vi kunne få et langt mere fyldestgørende billede ved blot at høre.
Denne erkendelse siger imidlertid ikke noget om, hvem designeren er og hvordan dette design er opstået. Nogle, incl. jeg selv, tror på, at det er Guds skaberværk. Andre mener, at designet er opstået alene som følge af naturlovene. Men ingen kan afvise, at naturen og livet omkring os udgør et intelligent og gennemtænkt design.
Du ville gøre dine argumenter en stor tjeneste, hvis du undlod at beskrive dem på en måde, der fremstiller alle dem, der er uenige som fuldstændige idioter. Der er mange, der netop afviser at naturen og livet omkring os udgør et intelligent og gennemtænkt design. Og nogle af disse har formodentlig en intelligens, der langt overgår os to tilsammen. Selvfølgelig kan man afvise det, selv om det nok kræver, at man må sluge nogle kameler hvad angår sandsynligheden for at et så komplekst system som livet kan opstå. Mit problem med ID er bestemt heller ikke det opgør med ET, som er indbefattet. Det er (på det videnskabelige plan), at man ikke gør sit arbejde ordentligt, før man smider noget nyt på banen.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#57227 - 11/01/2006 13:43
Sjuskede fuskere og seriøse forskere!
|
Anonym
Anonym
|
KajQrd: Mit problem med ID er bestemt heller ikke det opgør med ET, som er indbefattet. Det er (på det videnskabelige plan), at man ikke gør sit arbejde ordentligt, før man smider noget nyt på banen.
Jeg er enig.
Principielt vil både ID og ET i øvrigt kunne eksistere fredeligt side om side.
ET udelukker jo hverken guddommelige årsager eller materielle intelligente designere, selv om forskerne ikke har konstateret dem.
Ufreden mellem ID og ET skyldes netop, at visse fremtrædende ID-fortalere netop ikke har gjort deres arbejde ordentligt på det videnskabelige plan, men alligevel påstår, at der findes videnskabelige indicier for ID.
Eksempelvis har Michael Behe under den retssag - hvor ID blev dømt uvidenskabelig! - som vidne oplyst, at han end ikke har læst litteraturen om den nyeste forskning på et konkret område, som han bruger i sin argumentation for ID, nemlig blodets evne til at koagulere.
Dermed afslører denne prominente ID-fortaler, Michael Behe, at han er en sjusket fusker, som man ikke kan fæste lid til, og at han ikke er en seriøs forsker.
Et tilsvarende eksempel er matematikeren Dembski, som i modsætning til langt flittigere kolleger indenfor matematikken åbenbart kun har skrevet et par videnskabelige artikler om matematik, hvor han burde have skrevet 15-30 for at leve op til normen.
Lige netop matematikken mener jeg er skoleeksempel på et område, hvor forskernes flid, produktivitetet og resultater stort set kun kan bedømmes ud fra, hvor meget de publicerer.
Både Behe og Dembski er, så vidt jeg ved, forlængst ophørt med at publicere artikler om deres forskning.
I stedet skriver de yderst populære bøger om ID, som sælger i store oplag, hvilket må have gjort dem begge styrtende rige - og jeg har forstået, at de end ikke altid overkommer at rette påviste og erkendte fejl, før nye oplag sendes i trykken.
Begge d'herrer smider efter min opfattelse i høj grad "nyt på banen" - uden at gøre deres arbejde ordentligt på det videnskabelige plan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57228 - 11/01/2006 19:44
|
Bruger
|
Hej Mark!
Du begynder at snakke om "topmål af arrogance". Hvad har det med sagen at gøre? Du bestrider jo ikke mit udsagn om, at "hund og kat udgør et forskelligt design". Det er der ingen, der kan modsige.
Jeg medgiver gerne, at filosofiske og erkendelsesteoretiske sider af ID-tanken ikke kan betegnes som naturvidenskab. Der findes sandheder, der er udenfor naturvidenskabens rækkevidde. Det gælder beretninger i Bibelen og for eksempel en bog af Søren Kierkegaard.
Du skriver, at du "bare kan se på et garnnøgle" og så prøve at finde ud af, om det indeholder et mønster. Når du finder et mønster og ikke kan forstå det, konkluderer du, at det må være skabt af en højere intelligens end dig selv.
Nej, sådan kan du ikke konkludere, når du på forhånd ved, at garnnøglet er fremstillet af mennesker.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57229 - 11/01/2006 20:06
ID i biologiundervisningen i praksis!
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Men ingen kan afvise, at naturen og livet omkring os udgør et intelligent og gennemtænkt design. Det er korrekt, at ingen kan afvise det, men heller ingen har påvist, at naturen og livet omkring os udgør et intelligent og gennemtænkt design! Der er i øvrigt et interessant aspekt ved din brug af ordet "gennemtænkt", som jeg fornemmer, at du nok ikke har gennemtænkt den fulde konsekvens af.  Hvis noget er gennemtænkt, så har nogen med en bevidsthed gennemtænkt det. Sådan må det være! Nogen kunne f.eks. være "forskergruppe Alfa" på planeten "Avancerius", som har ansvaret med forsøget med livet på Jorden. Denne forestilling vil ikke stride mod ID-opfattelsen, som jo netop er den, at man hverken kender designeren eller designerens egenskaber. Hvis jeg nu var biologilærer og var forpligtet til at præsentere mine elever for ID som modstykket til evolutionsteorien, således som du ønsker, ja så ville jeg nok udnytte det pædagogiske i at bruge "forskergruppe Alfa" på planeten "Avancerius" som et tænkt eksempel på, hvem designeren kunne være. Jeg ville naturligvis også nævne diverse skaberguder som muligheder, og jeg ville være nødt til at nævne flere forskellige skaberguder. Muslimske forældre ville sikkert være utilfredse med, hvis jeg nævnte Bibelens Gud som en mulighed - og kristne forældre ville være utilfredse med, hvis jeg kun nævnte Allah. Mener du stadig, at det er en god idé at inddrage ID i biologiundervisningen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#57230 - 11/01/2006 20:21
|
Anonym
Anonym
|
Kongstad: Hunden og katten tilhører begge gruppen Carnivora. De første medlemmer af denne gruppe dukkede op for ca 55 mio år siden, og lignede omtrent væsler.
For omtrent 33 mio år siden kan man observere de første opsplitinger i undergrupperne af Carnivora, det vil sige Canidae, Felidae, Mustelidae og Viverridae, der grupperne der indeholder hund, kat, væsler og desmerdyr.
Der er derfor ikke tale om at hunde er udviklet fra kattelignende dyr, eller at katte er udviklet fra hundelignende dyr, men at hunde og katte er udviklet fra fælles stamfædre.
Evolutionisten: Og med denne faktuelle oplysning slipper vi forhåbentlig for at høre mere om, at katte og hunde er to forskellige "grundtyper" - idet de åbenbart stammer fra den samme fælles "grundtype.
Hoeg til KajQrd: Du bestrider jo ikke mit udsagn om, at "hund og kat udgør et forskelligt design". Det er der ingen, der kan modsige.
Nej, det slap vi minsandten ikke for at høre igen!
Du har det vist som en nu længst afdød venstrepolitiker, som ikke ville ændre mening, uanset om han skulle bestride fakta!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57231 - 11/01/2006 21:09
|
Bruger
|
hej Evo!
Kongstad bestrider ikke, at "hund og kat udgør et forskelligt design". At konstatere at hund og kat er forskellige har ikke noget at gøre med antagelsen om, at hund og kat en fælles stamfader. Ingen debatdeltagere herinde bestrider det indlysende, at hund og kat repræsenterer hvert sit design.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#57232 - 11/01/2006 21:10
Re: ID i biologiundervisningen i praksis!
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
parantes: Det er ikke min opfattelse, at muslimer og kristne tilbeder forskellige guder. De er begge enige om, at der kun er en gud, ham der står bag alt, skaberguden. De er blot ret uenige om hvordan han er og hvordan han åbenbarer sig.
Søren. Parantes slut.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57233 - 11/01/2006 21:20
|
Bruger
|
Evo skriver: "Hvis noget er gennemtænkt, så har nogen med en bevidsthed gennemtænkt det. Sådan må det være!"
Ja, og jeg mener det må være helt indlysende, at for eksempel cellens interne transportsystemer, øjne, hjerte, lunger og andre organer virker på en gennemtænkt, ja genial måde. Er der nogen, der påstår, at de nævnte organer IKKE fungerer på en gennemtænkt måde?
Hvem, der har designet disse systemer, der virker på en gennemtænkt måde, er udenfor empiriens rækkevidde.
Med venlig hilsen hoeg
NB: Ja, jeg mener stadig, at det er en god idé at orientere om ID i biologiundervisningen - vel at mærke når det understreges, at at ID ikke kan påstå noget om, hvem designeren kan være.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57234 - 11/01/2006 21:23
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Kongstad bestrider ikke, at "hund og kat udgør et forskelligt design". At konstatere at hund og kat er forskellige har ikke noget at gøre med antagelsen om, at hund og kat en fælles stamfader. Ingen debatdeltagere herinde bestrider det indlysende, at hund og kat repræsenterer hvert sit design.
Kan jeg så få en klar melding fra dig på, om du så nu mener, at hunde og katte er udviklet fra den samme oprindelige "grundtype", ifølge den grundtype-opfattelse, du forfægter?
Tidligere har du jo argumenteret med, at hunde og katte er udviklet fra hver sin "grundtype"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#57235 - 11/01/2006 21:54
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hvis du med "virker på en gennemtænkt måde" mener "virker som om det var gennemtænkt" har du ret. Men da du ikke udtaler dig om hvilke mekanismer, der har skabt organerne, kan du heller ikke vide, om de er "tænkt". Det kan jo være, at din designergud er så fænomenal, at han anvender helt andre mekanismer end tankens kraft!
Så du kan nok ikke bruge ordet "tænke" her som en mekanisme, så længe du ikke ved mere. Nøjes i stedet med at skrive "som om det var gennemtænkt"!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#57236 - 11/01/2006 22:07
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Ja, og jeg mener det må være helt indlysende, at for eksempel cellens interne transportsystemer, øjne, hjerte, lunger og andre organer virker på en gennemtænkt, ja genial måde. Er der nogen, der påstår, at de nævnte organer IKKE fungerer på en gennemtænkt måde?
Nej, jeg kender ingen, der påstår, at de nævnte organer IKKE fungerer på en gennemtænkt måde!
Problemet er, at du påstår, at det er indlysende, at de gør det - skønt der ikke findes skyggen af videnskabeligt bevis for det.
Hvis du ville nøjes med at skrive, at du personligt tror, at de nævnte organer virker på en gennemtænkt måde, så ville jeg og andre lade dig have din tro i fred.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57237 - 11/01/2006 22:26
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Hvis jeg nu var biologilærer og var forpligtet til at præsentere mine elever for ID som modstykket til evolutionsteorien, således som du ønsker, ja så ville jeg nok udnytte det pædagogiske i at bruge "forskergruppe Alfa" på planeten "Avancerius" som et tænkt eksempel på, hvem designeren kunne være.
Jeg ville naturligvis også nævne diverse skaberguder som muligheder, og jeg ville være nødt til at nævne flere forskellige skaberguder.
Muslimske forældre ville sikkert være utilfredse med, hvis jeg nævnte Bibelens Gud som en mulighed - og kristne forældre ville være utilfredse med, hvis jeg kun nævnte Allah.
Mener du stadig, at det er en god idé at inddrage ID i biologiundervisningen?
Hoeg: Ja, jeg mener stadig, at det er en god idé at orientere om ID i biologiundervisningen - vel at mærke når det understreges, at at ID ikke kan påstå noget om, hvem designeren kan være.
Du har tidligere givet udtryk for, at formålet med ID i biologiundervisningen skulle være at gøre eleverne opmærksomme på "Guds generelle åbenbaring" i naturen.
Efter min opfattelse vil indførelse af ID i undervisningen i langt de fleste af landets skoler gøre eleverne skrupforvirrede over alle disse eventyrlige forskellige mulige designere.
Lærerne vil jo være nødt til at nævne både guddommelige og ikke-guddommelige designere som muligheder, når eleverne helt naturligt stiller spørgsmål om designerens identitet og egenskaber.
På de kristne friskoler med overvejende troende elever vil det måske styrke troen. Men på ganske almindelige, sekulære skoler vil eleverne formentlig grine lidt af ID og ryste på hovedet over alle de forskellige "ID-guder".
Kristina: Til dit direkte spørgsmål (Er ID i virkeligheden en større fare for troen, end ET?) må komme med to svar:
1) For ikke-kristnes tro:
Ja!
Så længe ET/ID-konflikten består, mener jeg, at ID er en større fare for den potentielle kristnes tro end ET, især pga. den kritisable måde, som ID er blevet markedsført på, især i USA. Dette uanset om ID, eller dele deraf, er rigtig eller forkert.
2) For kristnes tro:
Det er vist lige meget!
Jeg har meget svært ved at forestille mig, at en kristen skulle kunne miste sin tro på Jesus på grund af evolutionsteorien, ej heller på grund af ID-materialet.
Jeg har samme opfattelse som Kristina vedrørende ID. Den vil alt andet lige være en ekstra forhindring, som folk skal overvinde for at blive troende kristne.
Så mener du virkelig stadig, at det er en god idé at inddrage ID i biologiundervisningen?
Hvis svaret stadig er ja, så synes jeg, at det tyder på, at det er blevet langt, langt vigtigere for dig at missionere for den gudløse ID end for kristendommens Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#57238 - 11/01/2006 22:48
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
søgende: parantes: Det er ikke min opfattelse, at muslimer og kristne tilbeder forskellige guder. De er begge enige om, at der kun er en gud, ham der står bag alt, skaberguden. De er blot ret uenige om hvordan han er og hvordan han åbenbarer sig.
Det er der vist lidt delte meninger om.
Holmskjold: Allah er derfor ikke i krig mod den forsvarsløse kristne Gud. Han kommer derimod den kristne Gud til undsætning. For også Allah kan se, at udviklingen ellers vil gå ad helvede til! Derfor tilbyde Allah sin hær i kamp mod de vantro, som tror sig selv guddommelige.
Ovenstående citat skyldes en ihærdig forsvarer af Islam, hvis synspunkt jeg dog ikke ved, hvor repræsentativt er. Men synspunktet at der er tale om to forskellige guder findes åbenbart.
|
|
Til toppen
|
|
|
|