Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57115 - 09/01/2006 00:53 Relics/ relikvier?
Anonym
Anonym

Hvordan er folk forståelse og tanke
om den katolske og ortodokse relikvier dyrkelse?

Ondt/Iorden/Dumt??
eller

just a thought....

Bolden er spillet op
jeg kommer med lidt teologisk bavl senere :-)
smiler

stud.theol
Lars

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#57116 - 09/01/2006 01:16 Re: Relics/ relikvier? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Hvordan er folk forståelse og tanke
om den katolske og ortodokse relikvier dyrkelse?

Sådan lidt i stil med den øvrige hedenske verdens afgudsdyrkelse

Jeg ander det for at være et medbragt levn fra hedenskabet, som desværre fik lov til at snige sig med ind i kristendommen.

Til toppen 
#57117 - 09/01/2006 12:01 Re: Relics/ relikvier?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej begge to,

som katolik mener jeg, at det er helt fint med relikvier. Men jeg vil godt pointere, at vi ikke dyrker dem. Mange af os, ja de fleste af os, har ikke engang relikvier i hjemmet.
Jeg har en god ven, som er (katolsk) præst, og han har nogle ben fra skt. Ansgar. Ja, ham "den kendte" Ansgar...
Han bruger dem i meditation og bøn, hvor han har dem i en lille skål, hvor han så håndgribeligt føler og mærker, at Ansgar beder for ham i Himlen. Mere er der ikke i relikvier. Der er ingen, som tilbeder dem eller helgenerne, og der er da slet ikke nogen, som dyrker relikvierne. Hvorfor skulle man også gøre det??? Det er mig en gåde, hvor alle fordommene om relikvier og andre katolske elementer kommer fra....

mvh Tau.
PS. Inden jeg selv blev katolik, snakkede jeg med førnævnte præst om hans relikvier. Jeg gjorde næsten grin med dem, og jeg sagde til ham, at jeg fandt dem lidt ulækre og makabre faktisk. Det var først, da han forklarede dem, at jeg forstod, hvad de betyder og hvorfor.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57118 - 09/01/2006 14:35 Re: Relics/ relikvier? [Re: ]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Hej!

Det første ord jeg kommer til at tænke på mht. relikvier er nok "bondefangeri"
Her tænker jeg på den katolske kirkes overdrevne brug af relikvier i middelalderen.
Der er ikke brug for ting for at mærke Gud, og vi har ikke brug for helgener for at snakke med Gud.

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#57119 - 09/01/2006 19:39 Re: Relics/ relikvier? [Re: Thomas-C]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas

du udtaler dig mod bedre vidende, når du skriver, at man iie har brug for relikvier for at mærke Gud. Dels har du dog ret, for det er nemlig ikke for at mærke GUD, at man bruger relikvier. Det er for at mærke helgenen, som det givne relikvie har tilhørt.

Jeg synes, det er lidt træls, at vi igen skal høre om middelalderens fejl. Vi har vist ikke noget at lade hinanden høre, vi har alle i tiden begået fejl. Lad fortiden hvile. Den Romersk katolske Kirke har lært af sine fejl.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57120 - 09/01/2006 22:14 Re: Relics/ relikvier? [Re: tau]
Thomas-C
Bruger

Hej Tau

Ja, middelalderen er (måske heldigvis) et overstået kapitel. Grunden til, jeg nævne det var, at det var min første tanke ved relikvier. Jeg har ikke det store kendskab til hvordan relikvier bruges i dag.

Jeg bliver en smule oprørt over at høre, at relikvier bruges til at mærke helgenen. Jeg mener absolut ikke, at et afdødt menneske skal mærkes - når et menneske er dødt skal vi ikke længere forsøge at kontakte det. Og det er for mig ganske ligegyldigt om dette menneske var specielt fromt da det levede. Jeg mener ikke, man kan snakke endsige bede til et dødt menneske ...
Og ønsker vi forbøn, så har ham der Jesus Kristus altså lovet os personligt at gå i forbøn for os! Så har jeg ikke brug for nogen helgen!

Venligst
Thomas

Til toppen 
#57121 - 10/01/2006 13:19 Re: Relics/ relikvier? [Re: Thomas-C]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas

jamen vi tror jo netop, at helgenerne IKKE (mere) er døde - De lever hos Gud.
Jeg tror faktisk, at man har troet det samme i Folkekirken, for prøv at se den halvrunde nadver/knæleskranke oppe ved præsten og altret. Skal det ikke symbolisere fællesskab der går ind i Himlen? Det mener jeg, at en god ven, som er præst i FK. har fortalt mig.. Men jeg er ikke bombesikker..så tag det med et gran salt.

Det er heller ikke alle katolikker, der beder til helgener. Mange holder sig til det faktum, at vi også har Jesus og Helligånden til at bede for os, og dem nøjes man så med at bede til. Jeg selv beder kun til helgener ca. hver 10. gang, jeg beder en bøn. Det er så som regel til Jomfru Maria, da hun er den, jeg holder allermest af. Somme tider ryger der dog en bøn til Therese af Lisieux med i købet.

mvh Tau.

Til toppen 
#57122 - 10/01/2006 16:58 Re: Relics/ relikvier? [Re: tau]
Thomas-C
Bruger

Hej Tau

Hvad sker der når vi dør? Det ved jeg ikke!
Jeg hælder mest til den forklaring, at når vi dør ophører tiden. Vi lægger ikke mærke til tiden, der går, men vi står først ud af vores grav på dommens dag.
Jeg vil lige slå fast, at dette ikke er noget, jeg på nogen måde er sikker på ...

Hvad jeg er sikker på er, at jeg tror ikke, at vi på nogen måder kan kontakte mennesker, der ikke længere lever på Jorden! (Astronauter ikke medregnet )

Du siger, at helgene ikke er døde, men lever hos Gud. Er det så kun helgene det gælder for? Eller er det alle døde kristne? Og hvis det er alle døde, hvorfor er det så kun dem, som mennesker har gjort til helgener, som man kan bede til?

Et andet spørgsmål: Hvad får man ud af at bede til en helgen i stedet for at gå direkte efter toppen og bede til Gud?

Ang. det halvrunde knæfald, så tror jeg nok nærmere det symboliserer fællesskab med Gud og dermed også fællesskab, der rækker ind i Himmelen, men ikke med døde mennesker. Tag også dette med et gran salt

Venligst
Thomas

Til toppen 
#57123 - 10/01/2006 17:20 Re: Relics/ relikvier? og nadver. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau, du skriver:
citat:
... jamen vi tror jo netop, at helgenerne IKKE (mere) er døde - De lever hos Gud.
Jeg tror faktisk, at man har troet det samme i Folkekirken, for prøv at se den halvrunde nadver/knæleskranke oppe ved præsten og altret. Skal det ikke symbolisere fællesskab der går ind i Himlen?
Vi har i folkekirken slet ikke "helgener" på samme måde som I katolikker. Når vi knæler ved den halvcirkelformede alterskranke, så har det at gøre med, at Jesus selv er vært. Og også at vi tror på "de helliges samfund", som inkluderer vore troende afdøde, som nu er i Guds gode hænder og sammen med os vil opstå på Herrens dag.

Men det betyder ikke, at vi har, eller søger, nogen kontakt med dem.

Jeg fandt en en artikel fra en netkirkepræst som udtrykker vores folkekirkelige nadverforståelse, som jo ikke er magen til hverken den reformerte forståelse (som blot opfatter brødet og vinen som symboler og nadveren som et mindemåltid) eller til jeres katolske forståelse (at brød og vin forvandles).

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#57124 - 10/01/2006 20:57 Re: Relics/ relikvier? [Re: ]
Anonym
Anonym

Følgende er hentet fra New Catholic Encyclopedia: "Det er nyttesløst at søge begrundelse for brug af relikvier i Det Gamle Testamente; ej heller lægges der megen vægt på relikvier i Det Nye Testamente. ... Det ser ud til at [kirkefaderen] Origenes opfattede denne skik at vise en materiel genstand respekt som værende hedensk." (1967, bind XII, side 234-235).

En særlig bibelsk begivenhed kaster også lys over sagen. Det drejer sig om Moses' legeme. 5Mosebog 34:5, 6 angiver, at Moses grav var skjult, så ingen måtte finde den. Men i Judas 7 læser vi, at ærkeenglen Mikael havde en kontrovers med Djævelen omkring Moses legeme. Man kan forestille sig, at Guds modstander ønskede at gøre brug af dette legeme i tilbedelsesøjemed for at vildlede folk.

Djævelen benytter stadig en række metoder for at føre folk bort fra den sande tilbedelse. Nogle vil som jeg mene, at brug af relikvier eller helgener er eksempler på sådanne redskaber. Men den Katolske Kirke er altså af en anden opfattelse.

Til toppen 
#57125 - 11/01/2006 19:19 Re: Relics/ relikvier? [Re: Thomas-C]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas

citat:
Du siger, at helgene ikke er døde, men lever hos Gud. Er det så kun helgene det gælder for? Eller er det alle døde kristne? Og hvis det er alle døde, hvorfor er det så kun dem, som mennesker har gjort til helgener, som man kan bede til
Ja, det gælder, såvidt jeg ved, kun for helgener. De andre, som er gået forud, de er i skærsilden, hvor de venter og modnes til at komme videre til Himlen. Sådan er katolsk tro, men jeg ved ikke 100%, hvad jeg selv mener. Men jeg mener vel det samme som Kirken, når jeg rigtig tænker efter..

citat:
Et andet spørgsmål: Hvad får man ud af at bede til en helgen i stedet for at gå direkte efter toppen og bede til Gud?
Jeg tror, du misforstår mig. Jeg siger ikke, at vi kan bede helgenen handle og hjælpe os direkte. Det kan man ikke. Det eneste man kan bede om er forbøn. De går altså videre med den bøn, vi selv beder, og så rækker de den til Gud. På den måde røres Guds hjerte, fordi der er flere, som beder om det samme. Du kender det sikkert fra bedekæder i din menighed. Det er nøjagtig det samme, troende beder for andre troende i Herrens navn.

Mvh Tau.

Til toppen 
#57126 - 11/01/2006 19:33 Re: Relics/ relikvier? [Re: tau]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
citat:
, men jeg ved ikke 100%, hvad jeg selv mener. Men jeg mener vel det samme som Kirken, når jeg rigtig tænker efter..

Hej Tau

uanset hvad dem i kirken siger, så må vi gøre som dem i Berøa der gik hjem og undersøgte skriften om det Paulus sagde var rigtigt, det kan være en god ide selv at erfare hvad skriften siger, men man skal bare ikke nøjes med et skriftsted, men søge alle op hvad hele bibelen siger om et emne, så står man mere sikkert.

www.e-sword.net har nogle god leksikonner eller ordbøge som man kan slå ord op i .

Vi har alle brug for at gøre sådan, måske mere end vi måske selv ved af, eller praktisere, jeg tror mange bare giver videre af deres børnelærdom, uden selv at have tjekket efter.

KH

Ole

Til toppen 
#57127 - 11/01/2006 20:06 Re: Relics/ relikvier? [Re: tau]
Thomas-C
Bruger

Hej Tau
citat:
Ja, det gælder, såvidt jeg ved, kun for helgener. De andre, som er gået forud, de er i skærsilden, hvor de venter og modnes til at komme videre til Himlen.
Jeg synes nu det er lidt snyd. Der er da uden tvivl masser af mennesker, der har været mere fromme end de fleste helgener og så alligevel ikke skal i skærsilden! og hvad er det i det hele taget for noget præstationsbetinget noget? Fordi man gør nogle gode gerninger går man direkte i Himmelen i stedet for at ryge en tur gennem Himmelen?
Er vi da ikke frelst udelukkende på Guds nåde? Kan vi ikke først frelses når vi indser, at det ikke kommer an på os selv? Så lyder det da forkert at nogle mennesker skal i skærsilden og andre ikke skal?
citat:
Jeg tror, du misforstår mig. Jeg siger ikke, at vi kan bede helgenen handle og hjælpe os direkte. Det kan man ikke. Det eneste man kan bede om er forbøn. De går altså videre med den bøn, vi selv beder, og så rækker de den til Gud. På den måde røres Guds hjerte, fordi der er flere, som beder om det samme. Du kender det sikkert fra bedekæder i din menighed. Det er nøjagtig det samme, troende beder for andre troende i Herrens navn.
Det giver mening! Men jeg tror nu stadig ikke på, at det kan lade sig gøre. Jeg tror ikke på, at man kan kontakte døde mennesker (i Himmelen eller ej) ...

Venligst
Thomas

Til toppen 
#57128 - 11/01/2006 20:57 Re: Relics/ relikvier? [Re: Thomas-C]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas

citat:
Jeg synes nu det er lidt snyd. Der er da uden tvivl masser af mennesker, der har været mere fromme end de fleste helgener og så alligevel ikke skal i skærsilden! og hvad er det i det hele taget for noget præstationsbetinget noget? Fordi man gør nogle gode gerninger går man direkte i Himmelen i stedet for at ryge en tur gennem Himmelen?
Gud ser velvilligt på gode gerninger. Derfor den store betydning. Samtidig siger vi, at de gode gerninger én gør, kommer alle de andre til gode. Helt præcist hvordan ved jeg ikke, men jeg har fået forklaret af en præst, at de (gode gerninger gjort af katolikker) ender i Kirkens "skattekiste". Der kan vi andre så trække på dem...ja forstår det heller ikke helt selv og kan altså så heller ikke forklare det nærmere. Men på www.katolsk.dk er der to præster, som kan svare dig, hvis du er interesseret.
Du kan nok have ret i, at mange gode mennesker dør ukendte af deres omgivelser, og derfor indstilles de ikke til helgenkåring, hvorfor de heller aldrig helgenkåres. Men det er så en ting, vi ikke kan gøre så meget ved. Vi må bare alle (katolikker) være opmærksomme på gode mennesker omkring os, og så indstille dem til helgenkåring, hvis vi synes, at de virkeligt har fortjent det. Altså de skal have levet Kristi kærlighed ud på en særlig måde og spredt Evangeliet på en ligeså særlig måde.
Du skal tænke på, at skærsilden ikke er et pinested. Det er alene et modningssted. Som jeg allerede har forklaret og derfor ikke vil kede folk med at gøre igen.

citat:
Er vi da ikke frelst udelukkende på Guds nåde? Kan vi ikke først frelses når vi indser, at det ikke kommer an på os selv? Så lyder det da forkert at nogle mennesker skal i skærsilden og andre ikke skal?

Jo, vi er frelst af Guds nåde alene. Ved ikke rigtig, om vi kan frelses også hvis vi tror, at det kommer an på os selv. Gud kan jo frelse, hvem Han vil. Men som hovedregel vil jeg sige som dig, at det netop IKKE kommer an på noget i os selv. Skærsilden er alene indgangen til Himlen, det er for de frelste, og de der ikke frelses, kommer der ikke. De kommer direkte i helvede. Såvidt jeg har forstået det..

Husk nu, at alle dem der kommer i skærsilden BLIVER frelst. Bare først efter en modningstid. Derfor har de gode gerninger intet at gøre med, om man bliver frelst eller ej.

Mvh Tau.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær