"-Hvad og hvem skabte den?"
Der var selvfoelgelig mange faktorer der udloeste den krudttoende som var den protestantiske reformation.
MEN, eftersom jeg tilhoerer den lutherske kirke, og har aktivt valgt dette, saa tror jeg da at Helligaanden aabenbarede en raekke gamle trossandheder for Luther, som dybest set var gaaet i glemmebogen.
"-Luthers rolle/andre?"
Har det lidt saadan at der sikkert lige om lidt kommer et svar fra Lars om at "saadan forholder det sig slet ikke, og nu skal du hoere!", men here goes anyway:
I mine oejne er der ikke tvivl om at Luther er det menneske som blev den protestantiske reformations banebryder - og velkendt er det jo at Luthers person var meget staerkt i fokus i den tidlige protestantisme (maaske ogsaa mere end Luther selv oenskede). Saa vidt jeg har forstaaet spillede Melanchton ogsaa en stor rolle - maaske som den tidlige reformations "praktiske gris" - bl.a. var han staerkt indblandet i tilblivelsen af CA..
Udover ham er der jo saa de andre reformatorer som med tiden blev ophavsmaend til diverse andre kirkeretninger - eks. Jean Calvin.
"-Kunne reformationen være undgået?"
Luther havde fra starten af i hvert fald ikke taenkt sig at bryde med den katolske kirke - men saadan blev det nu engang. Jeg tror at den maade reformationen kunne HELT (dvs. i al fremtid) vaere undgaaet paa er hvis den katolske kirke ikke var kommet ud i den vranglaere som CA paapeger
- for saa havde Gud ingen grund haft til at virke gennem Luther som han gjorde..
Men hvis man arbejder udfra den forudsaetning at alting er tilfaeldigheder skulle der jo ikke vaere sket andet end at Luther, i stedet for at gaa i dybden med Romerbrevet, havde valgt et af de andre breve..
"-Hvad var/er grundlagene?"
Sola Scriptura (Skriften alene!)
Sola Gratia (Naaden alene)
Sola Fide (Troen alene)
Solus Christus (Kristus alene)
Saa kort og praecist kan det siges