Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#57108 - 09/01/2006 00:28 Reformationen?
Anonym
Anonym

Bare lige en lille tanke som jeg fik under en debat i aften.

-Hvordan ser du på reformation i 1500tallet?
-Hvad og hvem skabte den?
-Luthers rolle/andre?
-Kunne reformationen være undgået?
-Hvad var/er grundlagene?

Hvad mener i?

Stud.theol
Lars

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#57109 - 09/01/2006 17:14 Re: Reformationen? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Lars

Jeg synes altid, du er så tilbageholdende med din egen mening. Er du bange for, vi ikke gider høre den? Nå men her er i hvert fald lige mit besyv.

Jeg mener helt klart, at det, Luther gjorde i begyndelsen af det 16. århundrede, var nødvendigt. Romerkirken var blevet for hyklerisk og pengegrisk. Det skal selvfølgelig nævnes, at der var andre indblandet i reformationen end Luther, men han må dog nok betragtes som den vigtigste, i hvert fald for vores afdeling af Kirken.

Konsekvensen af reformatorernes handlinger, udskillelsen fra den Romersk-Katolske Kirke, kunne jeg godt have været foruden. Det perfekte ville selvfølgelig være, hvis Luther havde fået overbevist romerbispen om, at han burde opgive sit krav om paveværdighed, men sådan gik det jo ikke, og det ville nok heller ikke have været specielt realistisk. Derfor sidder vi som vi sidder, hver for sig. Ærgerligt, men nødvendigt.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#57110 - 09/01/2006 19:43 Re: Reformationen? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj

vidste du, at den Romersk Katolske Kirke siger, at reformationen (dele af den) var villet af Gud.? Det har jeg erfaret for noget tid siden.

Jeg vil ikke gå ind i en debat om paven, for jeg mener, at vi har haft den før, ikke bare os to men også med andre brugere. Jeg tror ikke, der er nogen, der gider læse pingpong om det igen. (?)

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57111 - 09/01/2006 20:12 Re: Reformationen? [Re: tau]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hej Tau

det er godt at du er her til at dele med os andre hvordan i ser på tingene, det er nyt for mig det du skriver, tak for det.

KH

Ole

Til toppen 
#57112 - 09/01/2006 20:43 Re: Reformationen? [Re: Ole Madsen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Ole,

tak tak. Det er mig en stor glæde at dele min katolske tro med Jer, mine medkristne i Herren, Kristus. Og så varmer det da med sådan en tilkendegivelse, så mange tak for den.

Du er selv et stort vidnesbyrd, selvom jeg godt ved, (gennem flere af dine indlæg) at du måske har mere at slås med rent personligt end de fleste andre har. Måske netop derfor er du et stort vidnesbyrd.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#57113 - 09/01/2006 21:21 Re: Reformationen? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
"-Hvad og hvem skabte den?"

Der var selvfoelgelig mange faktorer der udloeste den krudttoende som var den protestantiske reformation.
MEN, eftersom jeg tilhoerer den lutherske kirke, og har aktivt valgt dette, saa tror jeg da at Helligaanden aabenbarede en raekke gamle trossandheder for Luther, som dybest set var gaaet i glemmebogen.

"-Luthers rolle/andre?"

Har det lidt saadan at der sikkert lige om lidt kommer et svar fra Lars om at "saadan forholder det sig slet ikke, og nu skal du hoere!", men here goes anyway:
I mine oejne er der ikke tvivl om at Luther er det menneske som blev den protestantiske reformations banebryder - og velkendt er det jo at Luthers person var meget staerkt i fokus i den tidlige protestantisme (maaske ogsaa mere end Luther selv oenskede). Saa vidt jeg har forstaaet spillede Melanchton ogsaa en stor rolle - maaske som den tidlige reformations "praktiske gris" - bl.a. var han staerkt indblandet i tilblivelsen af CA..
Udover ham er der jo saa de andre reformatorer som med tiden blev ophavsmaend til diverse andre kirkeretninger - eks. Jean Calvin.

"-Kunne reformationen være undgået?"

Luther havde fra starten af i hvert fald ikke taenkt sig at bryde med den katolske kirke - men saadan blev det nu engang. Jeg tror at den maade reformationen kunne HELT (dvs. i al fremtid) vaere undgaaet paa er hvis den katolske kirke ikke var kommet ud i den vranglaere som CA paapeger
- for saa havde Gud ingen grund haft til at virke gennem Luther som han gjorde..
Men hvis man arbejder udfra den forudsaetning at alting er tilfaeldigheder skulle der jo ikke vaere sket andet end at Luther, i stedet for at gaa i dybden med Romerbrevet, havde valgt et af de andre breve..

"-Hvad var/er grundlagene?"

Sola Scriptura (Skriften alene!)
Sola Gratia (Naaden alene)
Sola Fide (Troen alene)
Solus Christus (Kristus alene)

Saa kort og praecist kan det siges

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#57114 - 10/01/2006 19:23 Re: Reformationen? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

he he, nej jeg er ikke bange for at komme med min mening
Jeg vil bare lige hører nogle enkelte før jeg tilkendegiver min overbevisning....

:-)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær