Jeg har undret mig en del over, folkekirkepræst Kristine Hestbech, udtalelser, er det mig eller...?
Hun siger bla: "At moralisere over hinandens seksualitet eller køn ligger langt fra Jesu forkyndelse, og det er den der er centrum, når du skal trække essensen ud af Det nye Testamente".
Ang sex før ægteskabet, den virkelig grumme!!!
"Og mht. dit spørgsmål om din præsts holdning til sex før ægteskabet, kan jeg blot sige, at jeg ALDRIG ville gifte mig med en mand, førend jeg havde været i seng med ham! For den side skal man også kunne lide ved hinanden, ikke? Så jeg har altså den modsatte holdning af din præst."
Ja, jeg synes at dette viser at der er en sørgeligt forfatning hos "nogle" præster, og det skaber sine problemer.... Nogen gange kunne jeg ønske at vi levede i kirkefædre tiden, dengang var der virkelig konsekvens ved vranglære... :-)
:-) men det var så dengang..... Men dengang tog man ikke notits af rang og person... læren var forkert..den skulle udryddes, selv Novatian, som var en betydelig personlighed blev smidt ud og henrettet............... Tough odds... get right or get out
----------------------------------------------------------- Det er mig en gåde at en præst som gråsbøvl kan blive og ligeså meget undre det mig at k Hestbech kan tage lige letvægtigt på doktriner og kirkelige retninglinier som både behandles grundigt i GT og NT.. og rigtig meget af side litt. uden for biblen.... ikke fedt når en præst opfordre til synd. SKal vi herfra jesusnet, ikke sende hende en bibel, tror ikke hun har en
Til hendes udt. om sex. Hvis kærligheden er ægte tror du så ikke den går igen i det fysiske og det seksuelle?? det tror jeg. Hvis man først skal "afprøve" er det så kærlighed?? eller det ikke mere lyst så`??
Kirstine Hestbech, pas på når jeg blive kirkeminister, så opretter jeg et protestantisk pavedømme med hovedesæde på Læsø, og så startes en omfattende kætterudrenelse.. :-) (for sarte sjæle, dette er altså en joke)
For mig, jeg er frikirke mand, er det lidt kedeligt at en folkekirkepræst, med en så letsindig holdning til Bibelen, repesenterer folkekirken og derved mange kristne i Danmark, på religion.dk.
Hendes ansvar, som åndelig leder, er stort, og jeg behøver vel ikke nævne, det Jesus siger om møllestenen
For mig er det meget sørgeligt, jeg kunne dårligt sove i nat, for vrede, sorg og fortvivlelse over hendes svar.
Jeg ved, hun ikke repesenterer, den generelle holdninger i folkekirken, men ved dem der læser hendes svar det??
Folkekirkepræst Kristine Hestbechs udtalelser:
"At moralisere over hinandens seksualitet eller køn ligger langt fra Jesu forkyndelse, og det er den der er centrum, når du skal trække essensen ud af Det nye Testamente". . .
. . . "Og mht. dit spørgsmål om din præsts holdning til sex før ægteskabet, kan jeg blot sige, at jeg ALDRIG ville gifte mig med en mand, førend jeg havde været i seng med ham! For den side skal man også kunne lide ved hinanden, ikke?"
Tommy: For mig er det meget sørgeligt, jeg kunne dårligt sove i nat, for vrede, sorg og fortvivlelse over hendes svar.
Det kan måske være en trøst, at med din indstilling har du en rimelig garanti for, at du i det mindste ikke bliver gift med pastor Kristine Hestbech!
Det kan måske være en trøst, at med din indstilling har du en rimelig garanti for, at du i det mindste ikke bliver gift med pastor Kristine Hestbech!
Ja, det har du ret i!
Men nu er det ikke fordi jeg gerne ville giftes med hende, at jeg skriver mit indlæg.
Man kan mene hvad man vil, men hun er præst i folkekirken, jeg går ud fra at man der bruger Bibelen som grundlag for sine holdninger, da man mener det er Guds ord og dermed retnings snor for sit liv.
Man kan være enig eller uenige med den kristne holdning, respect for det, men man skal som åndelig leder i folkekirken, representere Gud, og det igennem Hans ord i Bibelen, da den ligger til grunde for den Kristne tro, så kan man for min skyld være, ateist, budist eller muslim, men er man det, skal man ikke være folkekirkepræst.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tommy! Du skriver:
citat: For mig er det meget sørgeligt, jeg kunne dårligt sove i nat, for vrede, sorg og fortvivlelse over hendes svar.
Jamen dog! Er der ikke værre ting i denne verden at ligge søvnløs over?
Du har da ret (og det har jeg forhåbentlig også givet udtryk for): Det er noget skidt med hende Hestbeck, ingen tvivl om det.
Men ved du hvad: Verden er af lave! Over det hele!! Og egentlig synes jeg, at der er meget alvorligere ting at være fortvivlet over end hvad en forvildet præst har skrevet, så er der ikke tale om lidt proportionsforvrængning? Hvad med f.eks. at ligge søvnløs over de mange syge, frysende, lidende mennesker i Pakistan?
Hvis vi ser os om i denne verden, vil jeg sige, at Hestbech i hvert fald er under radarhøjde for mit vedkommende, og derved kommer under bagatelgrænsen ...
Men, men: Hvis det med Hestbeck nu er lagt dig stærkt på sinde, så er mit forslag, at du melder dig ind i folkekirken. Kun dér kan du gøre din indflydelse gældende, nemlig, for kun dér har du mulighed for at støtte de mange præster, der forkynder Guds ord sandt og kærligt og, som det hedder, "rent og purt".
Intet er så frustrerende som at fokusere på alt det negative, som man ikke kan gøre noget ved.
Lad mig dele lidt af min livserfaring med dig: Jeg tror du får et meget bedre og lykkeligere liv, også her i denne verden, hvis du fokuserer på noget, du gerne vil arbejde for end at bruge dine kræfter (og nattesøvn!) på det, som du gerne vil (men ikke kan!) bekæmpe!
Egentlig er jeg også lidt småtræt af kun at læse og høre om de vranglærende præster i folkekirken, og hvad man ellers - og med god ret! - kan finde på at kristisere, og praktisk talt aldrig om de mange retlærende præster, og de mange kærlige kristne fællesskaber landet over. Og om dem, der ved Guds ords forkyndelse kommer til kristen tro i selvsamme skrøbelige, syndige folkekirke? (Jeg er selv en af dem ... )
Jeg gætter på, at den frikirke, du er medlem af, også er fuld af syndere ..?
For mig er vranglærer, vigtig nok at ligge søvnløs over, fordi, det vil og kan føre synderen længere væk fra Gud, og derfor er alvorlig nok!
Folkekirken, har et stort ansvar fordi, det er den menighed, folk kender og netop derfor skal man bekæmpe vranglæreren derfra. Ikke fordi Folkekirken er en dårlig kirke, det mener jeg ikke den er. Men fordi den er mere fremme end andre menigheder i Danmark. Byrden ligger tungt over Folkekirken, på det område.
At der er børn i Afrika, Asien, der sulter og dør, at der er martyer, der dør hver dag, for det de tror på, det er lige så vigtigt.
At der er Dansker, der dør hver dag i troen på de går til himmelen, fordi en eller anden præst (ikke nødvendigvis folkekirkepræst) har fortalt dem det er i orden i lever som i gør, direkte imod Guds Ord, er lige så skræmmende som børn der dør hver dag!
Jeg angriber ikke folkekirken, jeg kender nok folkekirkepræster og gængere og deres forhold til Gud, til ikke at gøre det, og havde det været en hvilken som helst anden præst, fra hvilken som helt anden kirke, havde jeg reageret på samme måde.
citat: Intet er så frustrerende som at fokusere på alt det negative, som man ikke kan gøre noget ved.
citat: Jeg tror du får et meget bedre og lykkeligere liv, også her i denne verden, hvis du fokuserer på noget, du gerne vil arbejde for end at bruge dine kræfter (og nattesøvn!) på det, som du gerne vil (men ikke kan!) bekæmpe!
Mener du man skal give op på forhånd, er det ikke vigtigt, at bekæmpe vranglære, Bibelen fortæller mig noget andet. Og det er da først når vi siger; "Vi kan intet gøre" at vi intet kan gøre.
citat: gentlig er jeg også lidt småtræt af kun at læse og høre om de vranglærende præster i folkekirken, og hvad man ellers - og med god ret! - kan finde på at kristisere, og praktisk talt aldrig om de mange retlærende præster, og de mange kærlige kristne fællesskaber landet over.
Jeg er enig med dig, men skal vi tie stille, skal vi lukke øjne og mund? Jeg er også træt af at skulle læse, om præster der vil vie homosexuelle o.s.v. men er det ikke netop derfor det er vores pligt, som Kristne, at melde ud når vi hører om det?
Grunden til man ikke hører om de rettroende præster, er, at de er rettroende præster, og det er da en positiv ting.
Jeg husker dog en flok folkekirkepræster, der for nogle år siden melde ud angående abort, og de blev angrebet med æg, de er de rettroende præster og dem har jeg meget stor respekt for!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Tommy, jo, selvfølgelig har du ret. Der er bare det ved det, at det jo ikke hjælper at ligge der og ikke kunne sove! Og så mener jeg også, at det er meget ærgerligt, hvis mange af dem, der som du og jeg har det rigtig dårligt med vranglærende præster, forlader landets største kirkeorganisation. Jeg tror jo, at det nytter at blive på stedet og støtte op om det rigtige, og klage over det forkerte!
Det er helt rigtigt, at byrden ligger tungt netop på folkekirken, men byrden bliver tungere, og til sidst måske helt umuligt at løfte, hvis der kun er ganske få, der vil bære med.
Så risikerer vi at det ender med at landets største kirke reduceres til at høre til i underholdningsbranchen og primært danne ramme om festlige begivenheder med fotogene præster som ceremonimestre ...
citat: Mener du man skal give op på forhånd, er det ikke vigtigt, at bekæmpe vranglære, Bibelen fortæller mig noget andet. Og det er da først når vi siger; "Vi kan intet gøre" at vi intet kan gøre.
NEJ, det kan du tro jeg ikke mener! Jeg beklager meget, hvis jeg udtrykte mig som om jeg mente det. Vi skal helt klart sige fra, både i tale og på tryk, men der, hvor vi nok ser lidt forskelligt på det, er fra hvilken platform vi skal kæmpe for kirkens åndelige liv.
citat: Grunden til man ikke hører om de rettroende præster, er, at de er rettroende præster, og det er da en positiv ting.
Ja, lige akkurat, sådan er det: "En god nyhed er en dårlig nyhed", dvs. ikke af interesse for medierne. Men hvordan tror du det er for de hårdtarbejdende troende, kæmpende præster næsten udelukkende at høre og læse skandalehistorier om deres arbejdsplads? Det kan godt tage på kræfterne, tror jeg, og det kan resultere i, at flere og flere troende kristne lige så stille siver ud ... en ond cirkel.
Men bortset fra det, jo, jeg er bestemt enig med dig i dine betragtninger, og undskyld at jeg vist fik udtrykt mig lidt kikset ..
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina
ja, det må være rigtig hårdt hele tiden at høre om de vantro præster i ens kirke. For når man selv er rettroende, så gør man jo, hvad man kan.. Det er lidt som hos os, hvor vi hele tiden hører nye skandalehistorier om pædofile præster. Hvad skal alle de præster gøre, som forkynder Evangeliet i Sandhed og ikke mindst handling gøre? De er jo ikke forkert på den, men alligevel rammer skandalerne også dem. Det er svært.
Jeg synes, at I to (dig og Tommy) er nået frem til nogle gode konklusioner. Kloge observationer!
Udover det, så synes jeg, at Kristine Hestbech er et utroligt menneske, som virkelig udstråler Kristi kærlighed. Problemet er så bare, at hun ikke har hele Sandheden, for Kristus er ikke sådan en "gør som det passer dig og find din egen sandhed" mand. Han er meget skarp angående synd, så det mangler hun at forkynde. Er det ikke Loven, som skal drive synderen til Evangeliet? Er det ikke sådan, I siger. Via Loven, som ikke kan overholdes, skal man indse, at man har brug for Nåden. Sådan mener jeg også det er.
mvh Tau. Velkommen i det nye år.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Jeg kan godt se, at mit indlæg, desværre kommer til at ramme, uskyldige, og det er absolut ikke min mening, som jeg skrev i mit indlæg, kender jeg mange Folkekirke folk, der bare lever for Jesus, og det er selvfølgelig ikke jer jeg tænker på, men kan godt se at jeg måske rammer jer, og det undskylder jeg selvfølgelig
Desvaerre tror jeg ikke du har ret i at hun ikke repraesenterer den generelle holdning i FK - der er relativt faa sandt kristne praester tilbage - og endnu faerre laegfolk
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
I oevrigt: Jeg har nu flere gange skrevet til omtalte "praest", og forlangt en forklaring - udfra Skriften paa hvorfor hun mener som hun goer....Behoever jeg sige at jeg ingen har faaet?
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
Jeg er en velsignet, jeg bor på Bornholm, her er det min erfaring, at største delen af dem der er præster i folkekirken på Bornholm, også er ægte troende.
Læg folkene kan jeg ikke sige så meget om, men jeg møder og har mødt, mange brændende Kristne, især ungdommen!
Her tænker jeg selvfølgelig på de Jesus Kristne, ikke kultur Kristne, som for den sags skyld også findes i frikirkerne
citat: I oevrigt: Jeg har nu flere gange skrevet til omtalte "praest", og forlangt en forklaring - udfra Skriften paa hvorfor hun mener som hun goer....Behoever jeg sige at jeg ingen har faaet?
Kunne det skyldes at du FORLANGER en forklaring fra "præsten" ??
En anden atitude kunne måske bedre en eventuel kommunikation med denne præst
Overvejede selv at gøre det samme... og selvfølgelig på en pæn måde Man kommer ingen steder med fingerpegerri, ikke fordi jeg tror du, JFreak, har udøvet denne ædle kunst
Udover det, så synes jeg, at Kristine Hestbech er et utroligt menneske, som virkelig udstråler Kristi kærlighed. Problemet er så bare, at hun ikke har hele Sandheden, for Kristus er ikke sådan en "gør som det passer dig og find din egen sandhed" mand. Han er meget skarp angående synd, så det mangler hun at forkynde.
Her ligger hele problematikken netop!
Jeg tvivler ikke et sekundt på, at hun er et dejligt meneske, hendes svar udstråler jo, "jeg vil dit bedste", men desværre på den humanistiske måde. Det betyder jo ikke, hun ikke har kærlighed, men at den kærlighed hun formidler udspringer fra hende egen opfattelse af Gud og ikke Bibelens, og dermed har hun groft sagt, skabt sin egen gud, en gud hun så forkynder fra talerstolen.
kristina
Ordstyrer
Bruger
... ved I hvad, jeg føler mig opmuntret til også at skrive et venligt brev til præsten - så det vil jeg gøre i aften!
Måske vil hun tænke over det, hvis hun får mange henvendelser ... og i det mindste fremover være mere tilbageholdende med at offentligøre de af hendes synspunkter, som ikke stemmer med vores fælles kirkes nytestamentelige trostgrundlag.
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Tommy
enig. Det er en farlig teologi, Hestbech prædiker og forkynder. For den lader mennesker tro, at de ikke er syndere og ikke begår synd, og hvorfor skulle de så lade sig omvende. ? De tænker jo, at alt er i orden mellem dem og Gud, og så mener de ikke at have brug for Forsoningen, Kristi offer. Det er meget farligt, og det kan koste sjæle, uden at jeg dog skal sige, hvem der er frelst, og hvem der ikke er. Jeg dømmer ingen, jeg er bare enig med dig i, at det er en farlig vej, hun forkynder.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.