Jeg løb ind i en diskussion om Guds kærlighed og tilgivelse overfor vores mangelfulde og fejlbehæftede liv - lad os bare kalde det syndighed (en spade for en spade osv

)
Anledningen var, at jeg synes, det kunne være fedt med et forum, hvor vi kun måtte tale om Guds herlighed, og hvor vores synd og mørke ikke skulle bringes i fokus. Lidt af en drøm, det ved jeg godt, og lige så tæt på og langt fra som den evige lyksalighed.
Jeg blev modsagt af en, som mente, at hvis vi ikke blev gjort opmærksom på vores egen syndighed, hvordan kunne vi så opdage, at vi er nødt til at vende os til Gud?
Efterhånden gik det op for mig, at vi åbenbart har hver vores forhistorie. Jeg kan ikke tale for den anden, kun for mig selv, så jeg vil lige ridse op.
Da jeg kom til tro som voksen (jeg er opdraget uden noget troende tilhørsforhold), da var det længslen efter Gud, som drev mig. Min egen ufuldkommenhed behøvede ingen at fortælle mig om, og den vejede egentlig heller ikke så tungt. Det var ren længsel, som drev mig.
Sidenhen, når jeg har været på afveje og er blevet kaldt tilbage, har det også altid handlet om, at jeg i et glimt har fattet Guds umådelige storhed og kærlighed og er kommet løbende tilbage af ren og skær længsel - som et møl mod lyset, bortset fra at jeg ikke fik brændt vingerne.
Hvis nogen i de perioder havde talt til mig om min syndighed havde det været som at strø salt i et åbent sår - jeg ville i hvert fald have skyndt mig væk eller beskyttet mig mod ordene. Når jeg har fundet tilbage til Gud, så har jeg derimod fået det mod tilbage, som kræves for at man kan se sig selv på godt og ondt.
Det er jeg ikke i stand til uden at have tilgivelsen som forudsætning.
Det skal måske lige tilføjes, at den forestilling jeg havde om tilgivelse før jeg kom til tro, den handlede overvejende om at lægge låg på og lade være med at se. Først i mødet med Guds tilgivelse begyndte jeg at fatte dybden og rækkevidden, og jeg er slet ikke færdig med af fatte - der er meget mere, kan jeg godt se .
Men vi har forskellig baggrund, og jeg kan jo ikke slutte ud fra mit eget alene, så derfor kunne jeg tænke mig at høre, hvordan I andre oplever dette.
Hvad 'driver' jer i armene på Jesus? Frygt for det bagude eller længsel efter det forude?
Jeg ved godt, det næppe kan gøres til et enten eller, men hvad er den stærkeste impuls?