Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#56924 - 06/01/2006 16:17 Re: Ad libitum.?? [Re: Nardus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Kristian

tak for det. Så blev jeg så klog. ! Jeg anede ikke, hvad det betød, og jeg kunne ikke gætte mig til det.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#56925 - 06/01/2006 16:50 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Og selv om ID'isterne så er begyndt i et hjørne for sig selv, burde sådanne tiltag vel egentlig, uanset hvad, bydes velkommen af den etablerede videnskab ...
Men hvad ved jeg.
Ingenting, faktisk ...
Så ethvert pip fra mig er kun at betragte som et ydmygt forsøg på at komme frem med en lille oliekande for at gyde olie på de oprørte vande, så vi ikke går under i bølgerne, inden vi når frem til det vigtigste i verden ...

Jeg må desværre gøre dig opmærksom på, at du forveksler bølgerne med et flammende bål. Så med din lille oliekande af uvidenhed - du sagde det selv! - giver du tværtimod ilden næring.

Den etablerede videnskab byder ikke ID'isterne velkommen, fordi ID'isterne ved hjælp af løgne - hvilket nu er dokumenteret af en grundig kristen dommer! - har forsøgt at indføre overnaturlige forestillinger i videnskaben.

Til toppen 
#56926 - 06/01/2006 16:57 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej LarsBj, det lyder helt forståeligt for mig, det du forklarer her.

Men jeg synes da, at ID så har gjort ret i at kigge på ET og pege forskellige "huller" og sige, netop som du nævner:

Her har vi noget, som ET ikke har noget svar på.
(Er det det, I kalder "God of the gaps"?)

Du skriver: Så derfor anklager vi hele tiden ID for ikke at have bedrevet VIDENSKAB.

Hvorfor dog det? Hvorfor anklage ID for ikke at have gjort noget, som de så altså ikke har gjort?
De har altså ikke forsøgt at modbevise noget ET-stof, men blot peget på noget, som ikke er forklaret?

ID kan vel ikke have nogen forpligtelse til at verificere/falsificere noget, som den etablerede videnskab altså heller ikke har nogen forklaring på?

Eller er det mig der har sovet i timen?

Fortæl mig endelig ikke noget videnskabeligt, for det har jeg ingen forudsætninger for at vurdere, men det rent principielle omkring slagsmålet skulle da være til at fatte for os menige?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56927 - 06/01/2006 21:53 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Hej Kristina,
jeg taler ikke om, de "har ret til det", men om det har værdi.

Og de peger på noget, alle godt ved!

Og SÅ siger de i forkortet form, at fordi det her er så mærkeligt eller komplekst eller uforklaret, SÅ skyldes det ID.

Men denne påstand bakkes ike op med noget, der kan underkastes videnskabelig kritik.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#56928 - 06/01/2006 22:21 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj - dennegang kan jeg ikke forstå dit svar.

Jeg kan ikke rigtig se, at det har nogen sammenhæng med det, jeg spurgte om ...
Men ok, så lader vi det bare hvile ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56929 - 07/01/2006 00:58 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Det jeg kommenterede var denne bemærkning:

"Men jeg synes da, at ID så har gjort ret i at kigge på ET og pege forskellige "huller" og sige, netop som du nævner: "

Det er den bemærkning, der er grundlaget for alle dine spørgsmål. Jeg kan nu se, at jeg fejllæstte den lidt. Jeg prøver igen. Jeg forstår det sådan, at du siger, at ID berettiget har peget på noget, naturvidenskaben ikke var klar over. Det er ingenlunde tilfældet. Videnskaben er godt klar over de problemer, ID sætter fokus på, som for eksempel mangleen på viden om udviklingen af komplekse biokemiske systemer og om udviklingen af de store ændringer i kropsplaner og -systemer.

Det VED man godt, er mangelfuldt belyst. Der ER masser af forskning på disse områder. Men på dette og i mange andre forskningsgrene, går fremskridtene ofte langsomt, og det kan sikkert føles, som om videnskaben er magtesløs.Og Ids svar er at sige, at alt dette kun kan forklares med en superkraft, der kan foretage ændringer udefra. Det kan jo ikke efterprøves, og det er derfor "dødt" rent videnskabeligt.

Vi har tidligere med Andreas P diskuteret mulige udveje, der kunne føre til forskning, men der er ikke sket noget i iD-verdenen, der giver videnskaben et håndtag at bruge. Derfor er ID ikke naturvidenskab, og derfor er der ikke "noget at byde velkommen": Det de siger, der er nyt er ikke sandt, og det der er sandt er ikke nyt.

Men hvis de en dag for eksempel finder en metode til at påvise design i fund (for eksempel at kunne skelne flinteskærver fra flinteværktøj), så har de noget, videnskaben vil kunne have glæde af. Eller hvis de kan påvise nye udviklingsveje for livet, som har været overset. (Og den med superdesigneren er hverken "ny" eller en "vej"!!!).

Hvis noget kan bruges, skal der helt sikkert nok være en forsker, der tager det til sig. De har jo alle interesse i at komme først!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#56930 - 07/01/2006 08:04 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

LarsBj: . . . men der er ikke sket noget i iD-verdenen, der giver videnskaben et håndtag at bruge. Derfor er ID ikke naturvidenskab, og derfor er der ikke "noget at byde velkommen": Det de siger, der er nyt er ikke sandt, og det der er sandt er ikke nyt.

Det er rigtig godt formuleret!

"Det de siger, der er nyt er ikke sandt, og det der er sandt er ikke nyt".

Til toppen 
#56931 - 07/01/2006 10:49 Ad libitum er også kendt som et musikudtryk [Re: tau]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Hej Tau,

"Ad libitum" bliver brugt i musik, ofte forkortet "ad lib.", og angiver så en frihed for musikeren.

Det kan bruges således:

Musikeren har fuldstændig frihed til:

1) at fortolke en passage som han/hun ønsker uden hensyn til strengt tempo, kan også være uden hensyn til dynamik.

2) at gøre brug af en alternative node eller alternative noder angivet af komponisten.

3) at improvisere.

4) kan også bruges om en stemme (for det meste in instrumental stemme) som kan medtages eller udelades efter ønske.

5) hvis komponisten angiver andre muligheder, hvor den udøvende har frihed til selv at vælge hvad han/hun vil gøre.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#56932 - 07/01/2006 10:52 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tak for din forklaring, LarsBj, det hjalp!
citat:
Jeg forstår det sådan, at du siger, at ID berettiget har peget på noget, naturvidenskaben ikke var klar over.
Nej, det havde jeg faktisk ikke i tankerne.
Kun at ID måske kiggede på "hullerne" ud fra en anden vinkel. Noget i retning af:

"Her er en rose.
Den er, som enhver kan se, fantastisk smuk.
Det kan ikke bare være kolde nøgterne selvstyrende automatiske naturlove, der har fået den til at se sådan ud ..." osv.

Det er det, jeg kalder at begynde i et helt i et andet hjørne, altså uden at skele til eksisterende videnskab.
Og det er det jeg mener kan være acceptabelt og derfor ikke nødvendigvis at betragte som utidig konkurrence og kritik af den etablerede videnskab.

Så vidt jeg kan se, står man nu midt i et drabeligt slagsmål med store omkostninger og ressourcetab tilfølge .. var det virkelig nødvendigt mon?

Hvis der ikke findes ET-ID samarbejdsmuligheder, fordi premisserne er for forskellige, hvorfor så ikke bare "keep up the good work" hver for sig og trække på skuldrene af hinanden ..?
Det var bare det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56933 - 07/01/2006 11:06 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj og Evo
citat:
"Det de siger, der er nyt er ikke sandt, og det der er sandt er ikke nyt".
Tak for den sentens!
Den vil jeg printe ud og bruge som bogmærke i min Bibel!
Der passer den nemlig også!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56934 - 07/01/2006 12:42 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Hvis der ikke findes ET-ID samarbejdsmuligheder, fordi premisserne er for forskellige, hvorfor så ikke bare "keep up the good work" hver for sig og trække på skuldrene af hinanden ..?
Det var bare det ...

Naturvidenskaben kan desværre ikke bare trække på skuldrene.

Problemet er, at ID-fortalerne ikke selv udfører "work" overhovedet, men forsøger stjæler "the good work" fra naturvidenskaben og præsentere det på en måde, som er misvisende i naturvidenskabelig sammenhæng.

Det svarer lidt til, at jeg var muslim og begyndte at bruge udvalgte passager af dine udsagn her i debatten til at argumentere for, islam er den eneste, sande vej til frelse.

Og når du protesterede mod dette misbrug af dine udsagn, så ville du og dine medkristne blive beskyldt for at undertrykke sandheden!

Sammenligningen - analogien - er jo i øvrigt ganske god, idet islam faktisk anerkender og bruger de samme skrifter som kristendommen og ærer de samme profeter. Men hævder, at de kristne har misforstået det hele, heriblandt at Jesus var en profet, men ikke Guds søn.

"Koranen" i analogien svarer så til de bøger og artikler, som fremtrædende ID-fortalerne som Behe og Dembski har skrevet - og som de i øvrigt må være blevet styrtende rige på, idet de er solgt i store oplag.

Hvis du anskuer det sådan, så forstår du måske lidt af, hvorfor de mennesker, som med deres solide og møjsommelige arbejde skaber naturvidenskaben, ikke er så glade for ID-fortalernes agitation.

Til toppen 
#56935 - 07/01/2006 14:28 Det nye og det sande.
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Hej begge to,

citat:
Det de siger, der er nyt er ikke sandt, og det der er sandt er ikke nyt".

sjovt nok, det siger man også i Den Romersk katolske Kirke om troens dogmer og troen i almindelighed. Ved I, hvor citatet egentlig stammer fra?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#56936 - 07/01/2006 14:47 Re: Det nye og det sande. [Re: tau]
Anonym
Anonym

LarsBj: Det de siger, der er nyt er ikke sandt, og det der er sandt er ikke nyt".

Tau: sjovt nok, det siger man også i Den Romersk katolske Kirke om troens dogmer og troen i almindelighed. Ved I, hvor citatet egentlig stammer fra?

Nej, det ved jeg ikke.

Jeg håber dog ikke, at citatet er udtryk for stærk dogmatisme indenfor videnskaben.

Dogmatisme og konservatisme findes dog indenfor alle store systemer, også indenfor naturvidenskaben.

Folk med alternative ideer skal altid overvinde en vis modstand.

Og det er sjældent, at det er de genier, som klynker over, at de møder modstand, der forårsager de store gennembrud.

Dette være sagt med adresse til de ID-fortalere, som LarsBj jo møntede citatet på!

Til toppen 
#56937 - 07/01/2006 21:36 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
Problemet er, at ID-fortalerne ikke selv udfører "work" overhovedet, men forsøger stjæler "the good work" fra naturvidenskaben og præsentere det på en måde, som er misvisende i naturvidenskabelig sammenhæng.
[..........]
"Koranen" i analogien svarer så til de bøger og artikler, som fremtrædende ID-fortalerne som Behe og Dembski har skrevet - og som de i øvrigt må være blevet styrtende rige på, idet de er solgt i store oplag.
Disse to - og også, hvis jeg husker ret - nogle tidligere, argumenter mod ID får mig til at tænke på, at ET-ID kampen striden måske mere end noget andet har med økonomi at gøre?
Kan det mon passe? Hvis ikke der er magt/penge på spil, vil de fleste vel tage ret afslappet på andres formodede fejl og mangler?

Som min ørelæge sagde, da jeg var til høre-test: "Du skal ikke være ked af, at du ikke hører så godt, det er alligevel noget sludder, det meste af det folk siger ... "
Tjaa ..
citat:
Det svarer lidt til, at jeg var muslim og begyndte at bruge udvalgte passager af dine udsagn her i debatten til at argumentere for, islam er den eneste, sande vej til frelse.

Og når du protesterede mod dette misbrug af dine udsagn, så ville du og dine medkristne blive beskyldt for at undertrykke sandheden!

Sammenligningen - analogien - er jo i øvrigt ganske god, idet islam faktisk anerkender og bruger de samme skrifter som kristendommen og ærer de samme profeter. Men hævder, at de kristne har misforstået det hele, heriblandt at Jesus var en profet, men ikke Guds søn.
Jeg tror ikke, jeg ville blive særlig ophidset, hvis det utænkelige skulle ske, at muslimer citerede udvalgte passager af Bibelen i deres mission for Islam - jeg ville snarere glæde mig over, at de
overhovedet blev citeret, tror jeg.
I øvrigt ligner Koranen, muslimernes hellige skrift, ikke Bibelen ret meget, og kristne ærer ikke Mohammed, da vi mener han er en af de falske profeter.

--------------

Noget helt andet: Jeg kom til at tænke på det, jeg skrev i et andet indlæg, at "enhver kan se, at en rose er fantastisk smuk ... " - det er jo faktisk et forkert udsagn, for en rose (som "das Ding an sich") er vel egentlig slet ikke smuk?

Når jeg lufter hund kan jeg se, at den har helt andre præferencer mht. hvad den vil kigge på og stikke snuden ned i - så når det kommer til stykket opstår rosens skønhed og dejlige duft vel først i mødet med mig - eller med et andet menneske, som påskønner den?

Netop det får mig til at tænke på, at denne glæde ved roser, skov og strand, landskaber, solopgange osv. er en særlig gave til mennesker. At vi af Gud har fået sanser til at nyde dem.
For hvis vi ser på mennesket som art, der lige som alle andre arter bare skal overleve og formere sig, så er alt denne æstetiske luksus vel ganske overflødig - og nærmest spild af energi og tid?
Hvorfor skal jeg standse og kigge på roser - jeg som hverken bladlus, bi eller sommerfugl .. ?
Mon der er videnskabelige forklaringer på dette?
Er der ikke noget med, at der ikke er skulle være noget overflødigt i nogen skabning?

Hvad enten der er eller ikke, så ser jeg det som en gave, et tegn på, at Gud trods al vores elendighed i denne verden vil os det uendelig godt ... jeg holder nemlig meget af roser!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56938 - 07/01/2006 22:47 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Det svarer lidt til, at jeg var muslim og begyndte at bruge udvalgte passager af dine udsagn her i debatten til at argumentere for, islam er den eneste, sande vej til frelse.

Kristina: Jeg tror ikke, jeg ville blive særlig ophidset, hvis det utænkelige skulle ske, at muslimer citerede udvalgte passager af Bibelen i deres mission for Islam - jeg ville snarere glæde mig over, at de overhovedet blev citeret, tror jeg.

Det er ikke utænkeligt, at muslimer citerer passager af bibelen, som de også anser for et helligt skrift.

Men igen synes jeg, at du med dit svar giver udtryk for en yderst letsindig ligegladhed - både i forhold til videnskab og i forhold til din religion.

Kristina: I øvrigt ligner Koranen, muslimernes hellige skrift, ikke Bibelen ret meget, og kristne ærer ikke Mohammed, da vi mener han er en af de falske profeter.

ID ligner heller ikke kristendommen ret meget, idet ID-profeterne har afskaffet Gud og indsat en aldeles ubekendt intelligent designer i Guds sted. Endda ved søg-og-erstat-funktionen i et tekstbehandlingsprogram.

Men det er du så også bedøvende ligeglad med, forstår jeg!

Til toppen 
#56939 - 07/01/2006 23:10 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: . . . bøger og artikler, som fremtrædende ID-fortalerne som Behe og Dembski har skrevet - og som de i øvrigt må være blevet styrtende rige på, idet de er solgt i store oplag.

Kristina: Disse to - og også, hvis jeg husker ret - nogle tidligere, argumenter mod ID får mig til at tænke på, at ET-ID kampen striden måske mere end noget andet har med økonomi at gøre?
Kan det mon passe? Hvis ikke der er magt/penge på spil, vil de fleste vel tage ret afslappet på andres formodede fejl og mangler?

Hører du selv til dem, der tager afslappet på at få dit arbejde misbrugt af andre - og kun bliver vred, hvis det koster dig penge.

Hvis ikke - hvorfor tillægger du så andre sådanne motiver?

Og hvorfor skriver du "formodede fejl og mangler", når en meget omhyggelig dommer i USA har konstateret, at der er tale om løgn, bedrag og forfalskning fra ID-fortalernes side - og nu undersøger, om der er grundlag for at slæbe ID-fortalerne i retten for at have begået mened?

Til toppen 
#56940 - 07/01/2006 23:47 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Lars skriver: "Og de peger på noget, alle godt ved! Og SÅ siger de i forkortet form, at fordi det her er så mærkeligt eller komplekst eller uforklaret, SÅ skyldes det ID."

Hej Lars!

Jeg er enig i, at noget biologisk, der "ikke er forklaret", ikke nødvendigvis skyldes ID.
Men hvorfor skulle det være uvidenskabeligt at søge efter "mønstre" i naturen, der kunne detektere et design?
Det var sådanne "mønstre" eller lovmæssigheder, Isac Newton søgte og fandt. Det var på det tidspunkt et frugtbart udgangspunkt for naturvidenskaben, at den søgte de lovmæssigheder, Gud i sin visdom havde nedlagt i naturlovene. Ingen vil vel drømme om, at betegne Isac Newton som uvidenskabelig.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#56941 - 07/01/2006 23:52 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
ID ligner heller ikke kristendommen ret meget, idet ID-profeterne har afskaffet Gud og indsat en aldeles ubekendt intelligent designer i Guds sted. Endda ved søg-og-erstat-funktionen i et tekstbehandlingsprogram.

Men det er du så også bedøvende ligeglad med, forstår jeg!

Nej, jeg er ikke ligeglad, og jeg kunne ikke drømme om at forsvare ID, som jeg ikke forstår noget af.

Hvis jeg virkelig var ligeglad med det hele, så ville jeg da ikke sidde her og stille jer uddybende spørgsmål i forsøg på at pejle mig lidt ind på, hvordan det kan være, at kampen ID/ET kampen har fået et så kolossalt omfang og er kommet til at fylde så meget for så mange.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56942 - 08/01/2006 00:27 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,
Jeg tror bestemt ikke, du kan finde et citat af mig, hvor jeg påstår, at det er uvidenskabeligt at finde mønstre i naturen. Og biologer er faktiskk vildt optagede af at finde designs. Så dit spørgsmål til mig er meningsløst.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#56943 - 08/01/2006 00:31 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
Hører du selv til dem, der tager afslappet på at få dit arbejde misbrugt af andre - og kun bliver vred, hvis det koster dig penge.
Hvis ikke - hvorfor tillægger du så andre sådanne motiver?
Jeg tillægger ikke andre nogen motiver. Hvorfor så mistroisk?
Jeg stillede et helt åbent spørgsmål, og kan i øvrigt ikke se noget odiøst i, at der kan være økonomiske konsekvenser involveret.
Forskning er næppe gratis.
citat:
Og hvorfor skriver du "formodede fejl og mangler", når en meget omhyggelig dommer i USA har konstateret, at der er tale om løgn, bedrag og forfalskning fra ID-fortalernes side - og nu undersøger, om der er grundlag for at slæbe ID-fortalerne i retten for at have begået mened?

Du misforstod mig. Jeg forsøgte på ingen måde at anfægte dommen. Det var rent principielt - jeg vil gerne forstå, hvorfor der bruges så mange ressourcer på at få aflivet ID - jeg tænkte, at hvis det er noget sludder og vrøvl alt sammen, vil det vel gå i sin mor igen helt af sig selv ...

Men det er muligt, at jeg tænker forkert ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56944 - 08/01/2006 00:31 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
citat:
"Her er en rose.
Den er, som enhver kan se, fantastisk smuk.
Det kan ikke bare være kolde nøgterne selvstyrende automatiske naturlove, der har fået den til at se sådan ud ..." osv.

Det er det, jeg kalder at begynde i et helt i et andet hjørne, altså uden at skele til eksisterende videnskab

Sådan noget HAR vi allerede. Det hedder teologi!

Og det konkurrerer ikke med naturvidenskaben.

citat:
Og det er det jeg mener kan være acceptabelt og derfor ikke nødvendigvis at betragte som utidig konkurrence og kritik af den etablerede videnskab.

Nej netop ikke teologi. Det, der er problemet er at de kalder det videnskab. Og det er det ikke.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#56945 - 08/01/2006 01:04 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
citat:
Sådan noget HAR vi allerede. Det hedder teologi!
Og det konkurrerer ikke med naturvidenskaben.[..........]
Det, der er problemet er at de kalder det videnskab. Og det er det ikke.
Ok, du nægter at det naturvidenskab (men vel ikke, at det ikke kunne gå hen og blive det en dag?)

Og jeg nægter at det er teologi (og er sikker på, at det bliver det aldrig - fordi Gud - pr. definition - altid vil være uden for menneskelig bevisførelse.)
Så er vi så langt.

Jeg er med på, at man ikke bliver videnskabsmand, ved at erklære, at det er man.
Nøjagtig lige som jeg ikke vil anerkende, at enhver er kristen, som hævder at være det.

Det er noget rod, og vanskeliggør kommunikation helt urimeligt, hvis der ikke kan skabes er en fælles forståelse for, hvad ordene betyder, og hvis ethvert forsøg på at skabe klare definitioner og afgrænsninger affærdiges med, at "man ikke skal komme her og "tage patent på" ..... "

Det tror jeg vi er enige om ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56946 - 08/01/2006 01:07 Re: Spis brød til
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
To ting:

1: Fordi man er konservativ er man ikke noedvendigvis kristen. Jeg kender til kristne som er konservative, socialdemokrater, en enkelt SF'er (selvom jeg ikke begriber hvordan det kan haenge sammen - men det kan det altsaa!).

2: Det at en domstol har afsagt en kendelse goer ikke denne kendelse til naturlov og til uroerlig sandhed.. Hvis en domstol paa Darwins tid havde underkendt hans teori, ville du saa have accepteret denne dom?

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#56947 - 08/01/2006 08:39 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hoeg: Jeg er enig i, at noget biologisk, der "ikke er forklaret", ikke nødvendigvis skyldes ID.
Men hvorfor skulle det være uvidenskabeligt at søge efter "mønstre" i naturen, der kunne detektere et design?

LarsBj: Jeg tror bestemt ikke, du kan finde et citat af mig, hvor jeg påstår, at det er uvidenskabeligt at finde mønstre i naturen. Og biologer er faktisk vildt optagede af at finde designs. Så dit spørgsmål til mig er meningsløst.

Ved at stille dig dette spørgsmål, forsøger Hoeg - muligvis ubevidst - at tillægge dig en opfattelse, du ikke har og angribe dig for den.

Til toppen 
#56948 - 08/01/2006 08:56 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Men hvorfor skulle det være uvidenskabeligt at søge efter "mønstre" i naturen, der kunne detektere et design?

Det er bestemt ikke uvidenskabeligt at søge efter dem. Men det er uvidenskabeligt, når du og andre ID-fortalere hævder, at ID er detekteret i naturen.

Hvilket du gør med din stædige og besynderlige cirkelslutningpåstand om, at intelligente forskere kun kan udforske intelligent designede biologiske systemer - fordi eller ville der ikke være "noget særligt at udforske".

En opfattelse, du i øvrigt ikke vil ud med, hvor du har fra.

Du burde i øvrigt have forholdt dig til mine spørgsmål i dette indlæg, i stedet for at stille ovenstående malplacerede spørgsmål!

Men jeg går ud fra, at du er ude af stand til at forklare, hvorfor Discovery Institute, trods rigelige økonomiske midler og entusiastiske medarbejdere, åbenbart ikke har været i stand til at finde videnskabeligt holdbare "mønstre" i naturen, der kunne detektere et design.

Din evne til at "overse" sådanne helt essentielle spørgsmål er forbløffende, må jeg sige!

Til toppen 
#56949 - 08/01/2006 09:20 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Nej, jeg er ikke ligeglad, og jeg kunne ikke drømme om at forsvare ID, som jeg ikke forstår noget af.
Hvis jeg virkelig var ligeglad med det hele, så ville jeg da ikke sidde her og stille jer uddybende spørgsmål i forsøg på at pejle mig lidt ind på, hvordan det kan være, at kampen ID/ET kampen har fået et så kolossalt omfang og er kommet til at fylde så meget for så mange.

Hvis du tror, at du kan forstå, hvad kampen mellem ET og ID går ud på, uden at du behøver at sætte dig ind i, hvad ET og ID går ud på - så må jeg bedrøve dig med, at du har givet dig ikast med uladsiggørligt projekt, som selv nok så mange opklarende spørgsmål ikke kan bibringe dig nogen forståelse af.

Dermed bidrager du kun med dine indlæg til at give ID/ET-kampen det kolossale omfang, som du undrer dig over, at den har fået. Og som den kun har fået, fordi så mange debattører diskuterer ET og ID uden at ville sætte sig ind i, hvad ID og ET egentlig er.

Denne nærmest "villede" uvidenhed er åbenbart temmelig almindelig, idet adskillige, som vidnede til fordel for ID i retten i USA, tydeligvis ikke vidste, at ID ikke har kristendommens skabergud som intelligent designer - hvorved de kom til at skade ID-forsvaret ganske alvorligt.

Officielt i hvert fald benægter ID-lederne, at man kan vide, om kristendommens skabergud er den intelligente designer - mens mange menige ID-tilhængere, som er uvidende om dette, hævder, at designeren er kristendommens skabergud!

Til toppen 
#56950 - 08/01/2006 09:30 Re: Spis brød til [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

JesusFreak: Hvis en domstol paa Darwins tid havde underkendt hans teori, ville du saa have accepteret denne dom?

Det er et umuligt spørgsmål at besvare, idet jeg jo på Darwins tid ikke ville have adgang til den videnskab, som findes i dag.

Men underkendelsen af ID som videnskab skyldes også, at ID-vidner åbenbart løj i retten og nu risikerer af blive straffet for mened.

Dette har bestemt ikke gavnet ID-opfattelsen i retssagen!

Til toppen 
#56951 - 08/01/2006 09:59 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:

Som en hardcore ateist engang sagde til mig:
"Hvis det nu engang skulle lykkes jer bibelfreaks at påvise at den gudløse evolution er en illussion (sådan som vi beskylder jeres skabelsestro for at være), tja så var der nok ikke andre muligheder end at også jeg måtte overgive mig og begynde at tro på ham Jesus".

Han er ikke længere hardcore ateist.

Til toppen 
#56952 - 08/01/2006 10:05 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
Anonym
Anonym

citat:
Officielt i hvert fald benægter ID-lederne, at man kan vide, om kristendommens skabergud er den intelligente designer - mens mange menige ID-tilhængere, som er uvidende om dette, hævder, at designeren er kristendommens skabergud!

Derfor bør skabelses- og ID-tilhængerne nok gøre endnu mere ud af at få del ID-debatten op, så den kristne del får sig skilt tydeligt ud fra den hinduistiske Hare Krishna del af ID-bevægelsen.

I dag er dette skel ikke tydeligt for den brede kreds.

Til toppen 
#56953 - 08/01/2006 10:18 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina
det jeg svarede på var dette udsagn:
    Her er en rose.
    Den er,
    som enhver kan se,
    fantastisk smuk.
    Det kan ikke bare være
    kolde nøgterne selvstyrende
    automatiske naturlove,
    der har fået den til
    at se sådan ud ...

Nu har jeg skrevet det op i knækprosa for at understrege pointen. Dette udsagn er ikke videnskabeligt: Det udtaler sig om subjektive egenskaber ved en rose ("smuk"). Da jeg en gang meldte mig ind i Folkekirken (igen!), var det sjovt nok præcis det eksempel, præsten brugte til at overbevise mig om de kvalitative forskelle på religion og videnskab. Han påpegede nemlig, med rette, at sådanne kvaliteter ved en rose var ikke noget, der kunne måles og vejes, men et udsagn om en dybere mening (at være smuk), som lå i en anden dimension. Og at det var denne anden dimension, hvor også egenskaber som tillid, kærlighed, barmhjertighed og lignende lå, der var emnet for religion og teologi.

Så det eksempel du nævner, er fri for naturvidenskabelig omklamring.

Du vil så gerne give alle ret; men der altså ting, der ikke kan forliges.

Og jo! ID KUNNE blive en videnskab. Det har jeg jo sagt adskillige gange. Men den er det ikke nu (også sagt mange gange).

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#56954 - 08/01/2006 10:25 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Og jo! ID KUNNE blive en videnskab. Det har jeg jo sagt adskillige gange. Men den er det ikke nu (også sagt mange gange).

Og dermed udelukker du så heller ikke at der rent faktisk kan være forskere der er begyndt at forske videnskabeligt i ID-modellen?

Til toppen 
#56955 - 08/01/2006 12:22 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
LarsBj
Bruger

AFA:

"Og dermed udelukker du så heller ikke at der rent faktisk kan være forskere der er begyndt at forske videnskabeligt i ID-modellen?"

Som jeg før har sagt, ville det være interessant, hvis man havde en metode til at skelne tilfældige skærver fra flinteredskaber, og det vil kræve en metode, der kan bestemme intelligent design fra naturligt design. Jeg kan ikke vide, om nogen er i gang med det.

Der kan også være nogen, der forsøger at få orden i Dembskis matematiske forsøg på at fastslå "specificeret kompleksitet" (er det ikke det, han kalder det), og her kan da ligge noget matematisk udvikling, der vil falde "i ID-modellen".

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#56956 - 08/01/2006 12:38 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hej LarsBj
Det ender jo ligefrem med at må til at give dig et par stjerner i karakterbogen

Til toppen 
#56957 - 08/01/2006 12:41 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
citat:
Så det eksempel du nævner, er fri for naturvidenskabelig omklamring.
Du vil så gerne give alle ret; men der altså ting, der ikke kan forliges.
Det eksempel med rosen nævnte jeg da netop også som et uvidenskabeligt udsagn!

Jeg tror du har bygget en stråmand - eller måske snarere en snemand her i kulden - ved siden af mig. Det du skriver, ser for mig ud som om du (hvorfor mon?) har mig mistænkt for at anse ID for naturvidenskabelig forskning? Den mistanke er i hvert fald helt ubegrundet.

Jeg vil ikke give alle ret, meget tværtimod. Jeg vil sætte skel og grænser og er - som jeg har udtrykt mange gange! - en hund efter klare afgrænsende definitioner, for det er ikke muligt at finde ud af, hvor grænserne skal gå, før der i debatten er opnået enighed og klarhed om betydning/indhold af de ord og begreber, der bruges.

Somme tider er der tale om misforståelser, som skyldes at ord og begreber bruges med forskellig betydning. Den slags kan, og bør, ryddes af vejen hurtigst muligt.

I andre sammenhænge er det indholdet af ordene, som der er uenighed om, og så er umiddelbar forligelse er en umulighed.
Sandhedsrelativisme er bestemt ikke min kop te!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56958 - 08/01/2006 14:32 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Jeg HADER, når nogen beskylder mig for at "bygge stråmænd". Det forsøger jeg ALTID på at undgå!!!

Det glæder mig, hvis du mener, at ID udelukkende har et bidrag på det filosofiske plan og ikke det videnskabelige.

Men så må du forklare mig, hvad du mente med dette:

"Men jeg synes da, at ID så har gjort ret i at kigge på ET og pege forskellige "huller" og sige, netop som du nævner:"

Her placerer du uomtvisteligt ID i en videnskabelig diskussion, og det er ud fra dette, jeg har skrevet de følgende indlæg. Ud fra en meget nærliggende tolkning af en konkret bemærkning. Ikke opstillet en stråmand, om jeg må bede.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#56959 - 08/01/2006 14:59 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo -
citat:
Dermed bidrager du kun med dine indlæg til at give ID/ET-kampen det kolossale omfang, som du undrer dig over, at den har fået. Og som den kun har fået, fordi så mange debattører diskuterer ET og ID uden at ville sætte sig ind i, hvad ID og ET egentlig er.
Jeg diskuterer ikke ID/ET, men søger klare ord-definitioner og, ikke mindst, spilleregler.
Somme tider forekommer det mig, at bolden ligger helt stille og upåagtet et sted på banen, medens spillerne ligger i en en stor bunke på midten og banker løs på hinanden, medens de råber nøjagtig de samme kampråb igen og igen ..
citat:
Denne nærmest "villede" uvidenhed er åbenbart temmelig almindelig, idet adskillige, som vidnede til fordel for ID i retten i USA, tydeligvis ikke vidste, at ID ikke har kristendommens skabergud som intelligent designer - hvorved de kom til at skade ID-forsvaret ganske alvorligt.
Måske kunne du så glæde dig lidt over, at vi er nogle stykker, der lader være med at blande os i det faglige, som vi ikke har forstand på .. Det er ikke min ambition at være uvidende, men at erkende, hvornår jeg er det.

Jeg er ked af, at du åbenbart mener jeg har været til unødig ulejlighed med mine mange (ikke spor kampberedte!) spørgsmål, men jeg fortryder alligevel ikke, at jeg har stillet dem, for jeg har fået en del svar, som jeg godt kan bruge, fordi de har bidraget til min forståelse af nogle af jeres ord ...

Så tak for det og: ikke flere spørgsmål!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56960 - 08/01/2006 15:02 Re: Spis brød til
JesusFreakDK
Bruger

Kan gerne vaere - kender ikke til hvad der er blevet sagt og ikke sagt i retten - men intet af dette beviser at ID skulle vaere usand

-Grundtvig

Til toppen 
#56961 - 08/01/2006 15:29 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Denne nærmest "villede" uvidenhed er åbenbart temmelig almindelig, idet adskillige, som vidnede til fordel for ID i retten i USA, tydeligvis ikke vidste, at ID ikke har kristendommens skabergud som intelligent designer - hvorved de kom til at skade ID-forsvaret ganske alvorligt.

Kristina: Måske kunne du så glæde dig lidt over, at vi er nogle stykker, der lader være med at blande os i det faglige, som vi ikke har forstand på .. Det er ikke min ambition at være uvidende, men at erkende, hvornår jeg er det.

Så lad mig give dig et godt råd. Koncentrer dig om at få styr på, hvordan den videnskabelige metode virker og hvilke helt grundlæggende krav, forskerne er nødt til at opfylde, for at deres arbejde kan kaldes videnskab.

Dette er en meget overkommelig basisviden at tilegne sig.

Bagefter vil du være i stand til at skille skidt fra kanel - uden at du skal rumme og forstå hele videnskaben i dit hoved. Det er der i øvrigt ingen, der kan. Her må selv de dygtigste og mest vidende melde pas.

Du skal nemlig så blot undersøge, om den videnskabelige metodes spilleregler er overholdt, når du præsenteres for diverse påstande. Er de ikke det, så er det ikke videnskab. Sværere er det ikke!

Til toppen 
#56962 - 08/01/2006 15:37 Re: Spis brød til [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

JesusFreak: Kan gerne vaere - kender ikke til hvad der er blevet sagt og ikke sagt i retten - men intet af dette beviser at ID skulle vaere usand

Retten har ikke taget stilling til, hvorvidt ID er usand, hvilket videnskaben heller ikke har taget stilling til. Den har blot ikke observeret ID.

Personligt udelukker jeg ikke, at livet kan være skabt og udviklet af en intelligent designer - og det kender jeg ingen mennesker, der gør!

Retten har alene taget stilling til, hvorvidt ID er videnskab. Og der er der faldet dom for, at ID ikke er - plus at ID-vidner er blevet grebet i at lyve i retten, så de nu oveni nederlaget risikerer at blive dømt for mened.

Til toppen 
#56963 - 08/01/2006 15:47 Re: Spis brød til [Re: JesusFreakDK]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
JesusFreakDK skrev:
citat:
Kan gerne vaere - kender ikke til hvad der er blevet sagt og ikke sagt i retten - men intet af dette beviser at ID skulle vaere usand

Som jeg forstår den retsag, så er der intet der tyder på at der er nogensomhelst der har prøvet at bevise at ID skulle være usandt. Der er åbenbart nogle mennesker der har talt usandt, men det er unægtelig noget andet.

Selve retsagen ser for mig ud til, at ID-tilhængerne i den sag ikke har fulgt de krav der kræves for at et emne kan kaldes videnskab. Dette beviser intet som helst vedhørende om ID er usandt, og det er efter min mening irrelevant i den sammenhæng. Det relevante er at de pågældende ID-tilhængerne har påstået at de beskæftigede sig med videnskab, og retsagen har påvist at de ikke har opfyldt de krav man er enige om er gældende for at et emne kan kaldes videnskab.

Er det ikke sagen i en nøddeskal, eller er der noget jeg har misforstået???

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#56964 - 08/01/2006 16:34 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, Evo (rettelse: der skal naturligvis ikke stå Evo, men LarsBj - undskyld til jer begge) , jeg synes heller ikke du har for vane at bygge stråmænd, så jeg undrede mig også. Tænkte, at det måske var på grund af min kristne tro, at du "automatisk" regnede mig for ID-fan.
(Der er ellers ikke nogen af de kristne, jeg kender, der har vist interesse for, endsige fordybet sig i, ID, så det er næppe nogen mærkesag for ret mange af os.)

Jeg mener stadig ikke, at jeg har givet udtryk for, at jeg mente at ID var naturvidenskab!
citat:
kristina.:"Men jeg synes da, at ID så har gjort ret i at kigge på ET og pege forskellige "huller" og sige, netop som du nævner:"
Evo: Her placerer du uomtvisteligt ID i en videnskabelig diskussion, og det er ud fra dette, jeg har skrevet de følgende indlæg.
Nej, sådan skulle det ikke forstås!

At læse på, hvad videnskaben har offentliggjort, at kommentere det, modsige det, supplere det med egne ideer og forestillinger (uanset om disse er rigtige eller forkert) skulle vel være tilladt for enhver amatør?

(Og "amatør" ser jeg ikke som noget negativt - f.eks. betegner jeg gerne mig selv som en glad amatørteolog ... jeg er i de senere år kommet med rigtig mange indsigelser mod de kirkelige teologiske bibeltolkninger, indsigelser som jeg dog, indtil videre, alle har måttet æde i mig igen, fordi jeg fandt ud af, at de var forkerte ... )

Men jeg forstået det sådan, at jeres alvorlige problem med IDerne egentlig heller ikke er, at de slider i det med deres nyopfundne begreb Intelligent Design, men at de - eller nogle af dem - i nogle tilfælde - i eller uden god tro - offentligt har fremlagt deres teorier som værende verificeret videnskab på linje med, eller konkurrerende med, eller alternativ til, evolutionsteorien.

OK?
kristina

Ændret af kristina (08/01/2006 17:17)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56965 - 08/01/2006 17:09 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Nu er det altså LarsBj's indlæg du svarer på. Men jeg er i øvrigt enig med ham!

Til toppen 
#56966 - 08/01/2006 17:20 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo - tak for rettelsen - det var en tastefejl, som jeg nu har korrigeret i mit indlæg ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56967 - 08/01/2006 19:37 Re: Spis brød til
JesusFreakDK
Bruger

Jeg vil sige at en enkelt, lavere, domstols ord nok er LIIIGE lidt nok at bygge en afvisning af ID's videnskabelighed paa.

Isaer naar ET har samme mangler - nemlig at dens grundlaeggende forudsaetninger ikke kan bevises men maa tilegnes i tro...

-Grundtvig

Til toppen 
#56968 - 08/01/2006 19:52 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Kære Kristina,
Jeg kan ikke finde ud af, om du har accepteret min version af beskrivelsen af debatten? Og hvem svarer du hvad til???

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#56969 - 08/01/2006 20:01 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Kære Kristina,

HVIS jeg har forstået dit indlæg rigtigt mener du godt, at man kan indgå i den videnskabelige debat og fremstille alternative forklaringer UDEN at være videnskabelig??

Det er rigtigt, at det er sådan ID gør, men når man kritiserer videnskabelige resultater, kan man dårligt gøre dette uden at indgå i den videnskabelige debat. Og den kører ikke på subjektive argumenter ("Denne rose er vel nok smuk...").

Det har ikke noget med amatørisme at gøre. Der er mange amatører, der har ydet værdifulde bidrag til biologien, astronomien og videnskaben i øvrigt. Mange insektforskere er amatører, og verdensmesteren i visse hjuldyr var amatør. Verdensrekorden i asteroidfund var længe en australsk præst. Men de arbejdede alle naturvidenskabeligt.

citat:
Men jeg forstået det sådan, at jeres alvorlige problem med IDerne egentlig heller ikke er, at de slider i det med deres nyopfundne begreb Intelligent Design, men at de - eller nogle af dem - i nogle tilfælde - i eller uden god tro - offentligt har fremlagt deres teorier som værende verificeret videnskab på linje med, eller konkurrerende med, eller alternativ til, evolutionsteorien.

Netop!

Godkender du, at jeg ikke har brugt retoriske trick fra Landmandsliv???

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#56970 - 08/01/2006 20:23 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj

Tak for din forklaring!
Jeg har ingen indvendinger og har tror, at det omsider er lykkedes os at nå frem til en fælles forståelse af hinandens synspunkter.
citat:
Godkender du, at jeg ikke har brugt retoriske trick fra Landmandsliv???
Det føles helt pinligt at blive spurgt, men svaret er:
Ja, selvfølgelig gør jeg det!
Jeg har aldrig læst noget af dit, som jeg anså for retoriske tricks.

Stråmænd er ikke altid retoriske tricks, de kan lige så vel skyldes misforstået kommunikation, som kan forekomme trods al umage for at skrive så tydeligt man kan, og læse så godt man kan hvad dialogpartneren skriver, dvs. uden at indlæse noget der ikke står.

Men shit happens som bekendt, og så må man jo bare se at få muget ud ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56971 - 08/01/2006 22:28 Re: Spis brød til [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

JesusFreak: Kan gerne vaere - kender ikke til hvad der er blevet sagt og ikke sagt i retten - men intet af dette beviser at ID skulle vaere usand

Evolutionisten: Retten har ikke taget stilling til, hvorvidt ID er usand, hvilket videnskaben heller ikke har taget stilling til. Den har blot ikke observeret ID.
Personligt udelukker jeg ikke, at livet kan være skabt og udviklet af en intelligent designer - og det kender jeg ingen mennesker, der gør!
Retten har alene taget stilling til, hvorvidt ID er videnskab. Og der er der faldet dom for, at ID ikke er - plus at ID-vidner er blevet grebet i at lyve i retten, så de nu oveni nederlaget risikerer at blive dømt for mened.

JesusFreak: Jeg vil sige at en enkelt, lavere, domstols ord nok er LIIIGE lidt nok at bygge en afvisning af ID's videnskabelighed paa.

Det er naturligvis op til dig, hvem du helst vil tro på. En domstol, ledet af en kristen dommer, eller ID-folk, der bevisligt har løjet i retten.

Til toppen 
#56972 - 08/01/2006 23:27 Re: Spis brød til
Anonym
Anonym

citat:
Det er naturligvis op til dig, hvem du helst vil tro på. En domstol, ledet af en kristen dommer,

Og ud fra dette kan man også sige om alle danske dommere, der ikke offentlig har bekendt sig ateister, at de er kristne dommere! Så den formulering kan ikke bruges til andet, end at tage til indtægt for en vis form for retorisk skævvridning af tingene.

Sådan som jeg har forstået retssagen og dommen, bl.a. gennem LarsBj's opsummering, gik dommen først og fremmest på, at skolebestyrelsen m.fl. ikke har talt sandt i deres forklaringer til retten, samt at de havde et temmelig dårligt bearbejdet forsvar m.v.

Dommen er afsagt alene på baggrund af hvad der er præsenteret for retten, og da det ser ud til at det har været noget juks, har dommeren naturligvis ikke mulighed for at dømme anderledes end han gjorde. Alene det forhold at de sagsøgte har talt usandt i retten, giver i det hele taget deres sag en yderst dårlig stilling.

Det eneste dommen kan tages til indtægt for, er at den ID-præsentation der blev foretaget i retten, sammen med de usande vidneudsagn, ikke kan regnes for videnskabelig. Jeg kan ikke se at dommen kan og skal tages til indtægt for at ID under enhver form kan og skal stemples uvidenskabelig.

Jeg har ingen sympati for skolebestyrelsen og dens tro følgesvende, der ved hjælp af løgne og usandheder, har forsøgt at krybe uden om en lovbestemmelse. De ligger som de selv har redt, og har kun fået hvad de selv har bedt om.

Havde de (skolebestyrelsen og derns tro følgesvende) afholdt sig fra løgn og usandheder, og gjort et seriøst og sagligt stykke hjemmearbejde, er jeg temmelig sikker på, at dommen langt fra ville have været så entydig som den nu engang, på de foreliggende præmisser, faldt ud.

Men så ka' de lære det, ja de kan! Løgn, usandheder og fortielser skal ikke kunne betale sig - målet må ikke hellige midlet!

Til toppen 
#56973 - 09/01/2006 00:03 Re: Spis brød til
JesusFreakDK
Bruger

1: Hvorfra ved du at dommeren er kristen?

2: Jeg vil gerne se hvad disse folk har sagt, og hvor de evt. har talt usandt? Tillad mig at jeg ikke bare tager dit ord for gode varer....

-Grundtvig

Til toppen 
#56974 - 09/01/2006 00:15 Re: Spis brød til [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Så kristendommen er politisk?
:-)

Til toppen 
#56975 - 09/01/2006 00:37 Re: Spis brød til
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Du har ret i at dommeren har måtte forholde sig til det der blev præsenteret i retten.

Her blev det vist - hvilket der er bred konsensus for blandt alle fagfolk, at ID idag ikke er videnskab. Af de ekspertvidner forsvaret førte var store navne som f.eks Michael Behe, der er en af de få aktive inden for ID bevægelsen der har en uddannelse og et speciale der ligger tæt på evolutionsbiologi (han er ikke uddannet inden for evolutionsbiologi, og forklarede i retten at han ikke følger med i litteraturen inden for feltet), men han har da fået offentlig gjort et par artikler som han henviste til.

Behe forklarede i retten at accepten ID argumenter afhænger af ens gudstro, samt at hvis man skulle kalde ID videnskab så er Astrologi også videnskab.

Men hvis du mener der er en alternativ formulering af ID, der ikke forudsætter gudstro, og som ikke kræver at man ændrer definitionen af videnskab, så er jeg da meget spændt på at høre den!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#56976 - 09/01/2006 11:15 Re: Spis brød til
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hej Andreas

Du skrev:
citat:
AF: Og ud fra dette kan man også sige om alle danske dommere, der ikke offentlig har bekendt sig ateister, at de er kristne dommere!

Som du kan se her i mit svar på din forespørgsel tidligere, er dommer Jones kristen.

Men jeg vil da gerne spørge med kongstad, hvis ID ikke er en religiøs bevægelse, hvorfor gør det da en forskel, hvilken religion, dommeren har?

citat:
AF: Sådan som jeg har forstået retssagen og dommen, bl.a. gennem LarsBj's opsummering, gik dommen først og fremmest på, at skolebestyrelsen m.fl. ikke har talt sandt i deres forklaringer til retten, samt at de havde et temmelig dårligt bearbejdet forsvar m.v.

Dommen er afsagt alene på baggrund af hvad der er præsenteret for retten, og da det ser ud til at det har været noget juks, har dommeren naturligvis ikke mulighed for at dømme anderledes end han gjorde.

Forsvaret kom med de største kanoner, de havde, herunder Michael Behe. Men de skød med vådt krudt.

Har du nogen form for kilde til, at forsvaret skulle have været ”temmelig dårligt bearbejdet” og ”noget juks?”

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#56977 - 09/01/2006 11:17 Re: Spis brød til [Re: JesusFreakDK]
Zaphod
Bruger

JesusFreakDK:

citat:
1: Hvorfra ved du at dommeren er kristen?

2: Jeg vil gerne se hvad disse folk har sagt, og hvor de evt. har talt usandt? Tillad mig at jeg ikke bare tager dit ord for gode varer....

Ad 1: Se her
Som kongstad spurgte om, hvis ID ikke er en religiøs bevægelse, hvorfor er det så overhovedet interessant, hvilken religion, han har?

Ad 2: Læs selv dommen

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#56978 - 09/01/2006 11:21 Re: Hvorfor dommer Jones ikke tog fejl
Zaphod
Bruger

Hej Andreas

Du skrev:
citat:
Hej LarsBj
Det ender jo ligefrem med at må til at give dig et par stjerner i karakterbogen

Tag mig med!!

Jeg er 100% enig med LarsBj. ID kunne være videnskab, men pt. er det det ikke. Andet har jeg aldrig påstået.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#56979 - 09/01/2006 11:26 Re: Spis brød til [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Som du kan se her i mit svar på din forespørgsel tidligere, er dommer Jones kristen.

Og dermed kan man sige om stort set alle i den vestlige verden at de er kristne, med mindre de offentligt har erklæret at de ikke er!

Og nu er det jo ikke mig der bruger dommerens eventuelle kristne tilhørsforhold som hel eller delvis argument. det er tilhængere af evolutionstanken der gør det.

Til toppen 
#56980 - 10/01/2006 15:16 Admin: Tråden lukket [Re: asas]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Efter 155 indlæg er dette emne lukket.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær