Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#56626 - 02/01/2006 20:32 fortabelsen
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hvordean skal det forståes?

er helvede et bogstaveligt sted?
- er det evig?

skal de fortabte dømmes til ildsøen?
- er de der evigt eller kun til de forgår eller skal de renses for så at komme i himmelen?

Jeg vil gerne om alle kan nøjes med korte svar da det er mere overkommeligt for mig at læse.

KH

Ole

Til toppen 
#56627 - 02/01/2006 20:58 Re: fortabelsen [Re: Ole Madsen]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Ole

Jeg har svært ved at forestille mig, at et sted på én gang skal være mørkt og brænde med ild og svovl, så jeg mener ikke, at Bibelens beskrivelser af Helvede skal tages bogstaveligt. De skal derimod tages som billeder.

Lad os se på to bibelske beskrivelser af fortabelsen:

1. "mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren." (Matt. 8,12; 22,13; 25,30).
Fortabelsen er mørke, altså der, hvor lyset ikke er. Lyset er et velkendt billede på Jesus, især i Johannesevangeliet. Fortabelsen er udenfor, altså udenfor Guds fællesskab, borte fra lyset. I fortabelsen er der gråd og tænders gnidsel, altså der fortryder og angrer menneskene, og sørger over, at de ingen udvej har.

2. "søen, der brænder med ild og svovl;" (Åb. 21,8 & al.).
Her beskrives fortabelsen som et forfærdeligt pinested.

Jeg tror, at de to beskrivelser af fortabelsen - mørket udenfor og ildsøen - begge er nødvendige, for at vi kan begribe bare lidt af, hvad det går ud på. Sådan er det ofte - Bibelen giver os flere billeder til at belyse det samme, fordi vi ikke, mens vi er her, kan se de store ting, sådan som de virkelig er. Vi ser "i et spejl, i en gåde" (1. Kor. 13,12).

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#56628 - 02/01/2006 22:08 Re: fortabelsen [Re: Nikolaj]
Ole Madsen
Bruger

Hej Nikolaj

enig, jeg fandt iøvrigt følgende i e-sword

Deu 32:22 Thi der flammer en Ild i min Vrede, som brænder til Dødsrigets Dyb; den fortærer Jorden med dens Grøde og antænder Bjergenes Grunde.

det ser ud til at det der holder ilden igang er Guds vrede, det kunne også tyde på at jordens indre er dødsriget måske.

Ole

E-sword mange gode bibelleksikon'er

Til toppen 
#56629 - 03/01/2006 22:08 Re: fortabelsen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Hej Ole, jeg vil også anbefale dig at kigge nærmere på denne tråd: Hvad siger Bibelen om Helvedet?

Til toppen 
#56630 - 03/01/2006 23:18 Re: fortabelsen [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

jeg syntes du i artiklen blander dødsriget og helvede sammen, helvede er et pinested hvor dødsriget er et midlertidigt sted indtil de skal dømmes.

Jeg er ikke enig i dine konklussioner, men ok, sådan er det jo somme tider.

Ole

Til toppen 
#56631 - 07/01/2006 23:55 Re: fortabelsen [Re: Ole Madsen]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Kaere Ole

Maa nu lige straks skynde mig at sige at det der er inde i Jordens indre ikke har noget som helst med Dommen at goere
- hverken som doedsriget eller som Helvede. (Jeg er i oevrigt i tvivl om man i det hele taget skal forstaa "doedsriget" som et konkret sted - men det er en anden og laengere diskussion )
Inde i Jordens indre er der en skraekkelig masse flydende lava og andre "laekre" sager - men fortabelsen paa den yderste dag kommer, som jeg ser det, ikke til at bestaa i at man bliver smidt endnu laengere ned i Jorden end man var da man blev lagt i graven

Mvh

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#56632 - 08/01/2006 02:27 Re: fortabelsen [Re: JesusFreakDK]
Ole Madsen
Bruger

Det kan godt være, jeg er ikke ekspert på det område

Ole

Til toppen 
#56633 - 08/01/2006 11:33 Re: fortabelsen [Re: Ole Madsen]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Ole!
Er du ikke enig med Benjax i hans historiske gennemgang af dette emne "Er Gehenna ([Helvede], DA) et pinested?" på dette link Benjax indlæg om Helvede i bibelen ?
Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (08/01/2006 11:41)

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#56634 - 08/01/2006 11:58 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

citat:
Hej Ole!
Er du ikke enig med Benjax i hans historiske gennemgang af dette emne "Er Gehenna ([Helvede], DA) et pinested?" på dette link Benjax indlæg om Helvede i bibelen ?
Mvh. Jonathan

Ja, det er et rigtig godt indlæg, som mange kunne have godt af at læse med jævne mellemrum. Måske man derved kunne få udryddet den hedenske tanke om et evigt brændende tortursted hvor de fortabte skal pines og plages og tortureres i al evighed uden ophør!!

Til toppen 
#56635 - 08/01/2006 12:28 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Ole Madsen
Bruger

HEJ Jonathan

jeg syntes han blander tngene sammen, helvede ifølge bibelen er ikke det endelige pinested, dødsriget er der ikkke nogen bevidsthed, som han skriver, men ildsøen hvor dødsriget skal smides i, skal opsluge dødsriget og de døde der er deri.

at kalde det en hednsk oprindelse syntes jeg er lidt overdrevent og leg med ord bare fordi man tillægger en bestemt tolkning mere vægt end en anden.

jeg syntes han går på kompromi med skriften.

bare min mening

Ole

Ændret af Ole Madsen (08/01/2006 12:35)

Til toppen 
#56636 - 08/01/2006 12:34 Re: fortabelsen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

citat:
jeg syntes han går på kompromi med skriften.

Hej Ole

Han går jo netop IKKE på kompromis med Skriften.

Til toppen 
#56637 - 08/01/2006 12:36 Re: fortabelsen
Ole Madsen
Bruger

Hej Andreas

det er ok at du syntes det, men nærmere hinnanden kommer vi nok ikke

KH

Ole

Til toppen 
#56638 - 08/01/2006 12:39 Re: fortabelsen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

citat:
det er ok at du syntes det, men nærmere hinnanden kommer vi nok ikke
Hej Ole

Nej, det gør vi jo nok ikke

Til toppen 
#56639 - 08/01/2006 13:23 Re: fortabelsen [Re: Ole Madsen]
Jonathan
Bruger

Hej Ole!
Mener du det er ok. at give det græske egennavnet "Gehenna", som er det græske navn for Hinnoms dal sydvest for Jerusalem i følge ordforklaringen i "Den aut. bibeloversættelse af 1948 i rubrikken Helvede" et andet navn nemlig navnet Helvede? Jeg mener det er fuldstændigt tåbeligt, at give Nordkorea navnet Helvede selvom det opleves, som et helvede for en del af indbyggerne i Nordkorea.
Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (08/01/2006 13:28)

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#56640 - 08/01/2006 13:47 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan

Hvis Gehenna ikke må oversættes til Helvede, hvad så med andre ord? Kan vi f.eks. tillade os at oversætte Elohim og Theos til Gud, et ord af hedensk oprindelse? Hvis alle ord skal forblive det samme som på originalsproget, så kan vi jo lige så godt lade være med at oversætte, ikke sandt? Eller hvad?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#56641 - 08/01/2006 15:59 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Ole Madsen
Bruger

Det kan godt være at ordet helvede er misvisende i den traditionelle forståelse, men dødsriget og helvede er heller ikke det samme efter min mening

Ole

Til toppen 
#56642 - 08/01/2006 20:24 Re: fortabelsen [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Jeg mener ikke, at bibelen ikke måtte blive oversat til vores modersmål dansk. Der hvor der står Gehenna i grundteksten mener jeg det var bedre, at oversætte ordet Gehenna med Hinnoms dal efter det jeg kan se i ordforklaringen i Den aut. bibeloversættelse fra 1948.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56643 - 15/01/2006 17:56 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Du glemte, at svare på dette citat
citat:
Hej Nikolaj!
Jeg mener ikke, at bibelen ikke måtte blive oversat til vores modersmål dansk. Der hvor der står Gehenna i grundteksten mener jeg det var bedre, at oversætte ordet Gehenna med Hinnoms dal efter det jeg kan se i ordforklaringen i Den aut. bibeloversættelse fra 1948.
Mvh. Jonathan
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56644 - 15/01/2006 19:42 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan, du skrev:
citat:
Du glemte, at svare på dette citat
citat:
Hej Nikolaj!
Mvh. Jonathan

Det glemte jeg sandelig, ja, beklager.
Jeg kan godt se, hvorfor du mener, at Gehenna skal oversættes med Hinnoms dal (eller, måske rettere, Hinnoms søns dal). Det er dog, efter min bedste overbevisning, ikke det geografiske sted Hinnoms søns dal uden for Jerusalem, som ordet Gehenna hentyder til. Derfor kan man nok lige så godt oversætte det med Helvede. Vi er trods alt nordboere, ikke hebræere. Dog kunne man måske også indvende, at Helvede i nordisk mytologi mere svarer til Dødsriget (Hades) end til Gehenna. Men ord skifter jo betydning, og på nudansk er Helvede altså et pinested. Til gengæld tror jeg, de færreste danskere forbinder noget særligt med Hinnoms søns dal.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#56645 - 15/01/2006 21:05 Re: fortabelsen [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Grunden til at jeg skrev Der hvor der står Gehenna i grundteksten mener jeg det var bedre, at oversætte ordet Gehenna med Hinnoms dal efter det jeg kan se i ordforklaringen i Den aut. bibeloversættelse fra 1948 var fordi Jesus gav et billede på hvad, som sker med en bestemt gruppe mennesker nemlig det samme, som skete med de døde, som blev kastet i Hinnoms dal (græsk Gehenna) og blev fortæret af ilden eller orm. Det er i lyset af det jeg forstår Johs 5,28-29: v28 I skal ikke undre jer over dette, for den time kommer, da alle de, der er i gravene, skal høre hans røst v29 og gå ud af dem — de, der har øvet det gode, for at opstå til liv, men de, der har gjort det onde, for at opstå til dom. Det mener jeg på trods af, at jeg er medlem af en pinsekirke.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56646 - 21/01/2006 21:21 Re: fortabelsen [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Jeg fandt dette interessante link Caplex nettleksikon til en artikel om Gehenna i et norsk leksikon.
Mvh Jonathan

Til toppen 
#56647 - 22/01/2006 00:47 Re: fortabelsen [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Jeg fandt denne interessante artikel Vil fjerne "helvete" , hvor der er nævnt, at Jacob Jarvell har fjernet ordet helvede fra teksterne i Evangelierne.
Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (22/01/2006 01:10)

Til toppen 
#56648 - 22/01/2006 02:42 Vredens ild [Re: Ole Madsen]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Ole

O: er helvede et bogstaveligt sted?
- er det evig?

Når du spørger, om helvede er bogstaveligt, mener du så, om det er et fysik, eller ikke fysisk sted; et sted der på en eller anden måde kan lokaliseres?

For mig at se, kan helvede være en mental tilstand, som er ligsom et skyggeland, der henter næring gennem menneskers frygt. Derfra kommer misundelse, misundelsen fører til bedrag og bedraget bereder vej for mord.

Mat 5 v22 Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild.
Læg mærke til, hvad der er i fokus her; det er vreden, som kendes skyldig for domstolen, sammen med den som er årsag til vreden. Det gælder frem for alt om, ikke at gøre sin broder vred, for da gør man ham sårbar og åbner, så alt mulig ondt kan komme ind i hans sind.

Mat 5 v28 Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte. Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede.
Hvis man begærer en anden mands hustru, og han ser man gør øjne til hende, bringer man dette menneske i en sårbar situation, hvor hun må bedrages og han bliver formentlig sindsoprevet og ustyrlig gal.

Det handler stadig om den vrede, man kan vække i et menneske, som bringer dem i en mental tilstand de ikke selv har styr over...
Man siger; nogle bliver ude af sig selv; det vil sige, at de ikke har styr på det de siger og gør. Den vrede man vækker i et Menneske, kan ofte sammenlignes med helvede for dette menneske, derfor gælder det om, ikke at gøre sin broder vred.

Det kan synes lige så alvorligt som Mord, at gøre sin broder vred, siden man selv skal komme til at brænde med samme vredens ild.

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#56649 - 22/01/2006 12:27 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jonathan - det var ikke så dårligt hvis en biskop havde magt for at fjerne helvede!
Men er er altså desværre kun en navneforandring, det drejer sig om, kan jeg se ...

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor det er så vigtigt hvad vi kalder det - når det dog er og forbliver ét og det samme, uanset dets navn.

Og da jeg har tillid til Bibelen, mener jeg at Helvede ikke findes, ikke endnu, men først får eksistens på dommens dag, jfr. Jesu ord i Matt. 25-41: Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle.

Vi kan læse om Jesu genkomst og verdensdommen i Matt. 25 vers 31f, hvoraf det fremgår, at Helvede - uanset hvad vi kalder det - er beredt for den Onde og dem, der tilhører ham.

Ord, hvis indhold er uønsket - skræmmende - ubehageligt - ændres tit til andre ord, som så holder en tid, indtil de også ændres .. medens indholdet er og bliver det samme.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56650 - 22/01/2006 16:18 Re: fortabelsen [Re: kristina]
Jonathan
Bruger

Hej Kristina!
Her er linket Bibeloversettelse: Helvete eller Gehenna? hvor jeg fandt linket til artiklen "Vil fjerne helvete" om Jacob Jarvell´s oversættelse og ikke biskoppen´s oversættelse.
Jeg mener det er forkert når man i de danske bibeloversættelser har oversat Gehenna med helvede.
Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (22/01/2006 16:24)

Til toppen 
#56651 - 22/01/2006 16:29 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK, Jonathan, men mener du også, at det er vigtigt, om vi skriver helvede eller Gehenna - eller hvad som helst vi ellers kunne finde på at kalde tilstanden - det ændrer jo ikke på begrebets indhold/betydning/mening?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56652 - 22/01/2006 16:52 Re: fortabelsen [Re: kristina]
Jonathan
Bruger

Hej Kristina!
Jeg mener det er misvisende, at oversætte Gehenna med helvede i følge dette link Caplex nettleksikon , hvor der står, at det var døde mennesker, som blev kastet i Gehenna.
Citat:
OK, Jonathan, men mener du også, at det er vigtigt, om vi skriver helvede eller Gehenna - eller hvad som helst vi ellers kunne finde på at kalde tilstanden - det ændrer jo ikke på begrebets indhold/betydning/mening?

kristina

Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56653 - 22/01/2006 17:38 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg mener det er forkert når man i de danske bibeloversættelser har oversat Gehenna med helvede.

Så synes du vel også at det er forkert at oversætte Jesu navn til Jesus på Dansk. Og næsten alle andre ord ville det vel også være forkert at oversætte til dansk.

Hvad skal vi i det hele taget med en dansk oversættelse - vi kan jo da bare alle sammen lære hebraisk, aramæsik og græsk!!

Til toppen 
#56654 - 22/01/2006 21:08 Re: fortabelsen
Jonathan
Bruger

Hej Eskild!
Gehenna er det græske egennavn for Hinnomsdal, som lagde sydvest for Jerusalem. Jeg mener ikke det er forkert, at navnet på Guds søn udtales Jesus (jesus) på dansk og det engelske Jesus udtales (djisos).
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56655 - 22/01/2006 21:11 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

Citat:
Gehenna er det græske egennavn for Hinnomsdal, som lagde sydvest for Jerusalem. Jeg mener ikke det er forkert, at navnet på Guds søn udtales Jesus (jesus) på dansk og det engelske Jesus udtales (djisos).

Så kan det vel heller ikke være forkert at oversætte Gehenna i de situationer hvor ordet bruges om noget andet end den geografiske lokation.

Til toppen 
#56656 - 23/01/2006 12:59 Re: fortabelsen
Jonathan
Bruger

Jeg fandt dette interesante indlæg på Apologetisk Forum
Citat:
postet 23-1-2006 kl 00:30

Det er jo litt rart att man oversetter ordet "søppelfyllinga" Med ordet helvete. Som er hentet fra hedenske religioner..å som gir ei heilt feil betydning..

Men det er jo overtroen som regjerer kristendommen. Det er det i dag, å det har det alltid vore..å kjem alltid til å være.

overtro, overtro, overtro....

Det norske ord rar betyder underlig ifølge Skandinavisk ordbog
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56657 - 23/01/2006 14:22 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Jonathan
Bruger

Oversættelse af et ord i mit sidste indlæg. Søppelfyllinga (navneform søppelfylling) betyder losseplads ifølge Norske ordbøker og http://www.nordskol.org/ordbog/, hvor man kan slå ordet søppel op og ikke ordet søppelfylling.
Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (23/01/2006 15:11)

Til toppen 
#56658 - 23/01/2006 22:37 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Jonathan
Bruger

Undskyld for jeg bragte dette dårlige indlæg, som står her nedenunder.
Citat:
Jeg fandt dette interesante indlæg på Apologetisk Forum
Citat:
postet 23-1-2006 kl 00:30

Det er jo litt rart att man oversetter ordet "søppelfyllinga" Med ordet helvete. Som er hentet fra hedenske religioner..å som gir ei heilt feil betydning..

Men det er jo overtroen som regjerer kristendommen. Det er det i dag, å det har det alltid vore..å kjem alltid til å være.

overtro, overtro, overtro....

Det norske ord rar betyder underlig ifølge Skandinavisk ordbog
Mvh. Jonathan

Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56659 - 24/01/2006 14:36 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Jonathan.

Mener du, at det rent faktisk gør nogen sagsmæssig (og ikke bare navnemæssig) forskel, hvis vi kalder fortabelsen Gehenna i stedet for Helvede?
Og hvis ja, hvilken så?
Eller hvorfor mener du, det er vigtigt, hvilket navn vi bruger?

I øvrigt hedder Dødsriget på græsk Hades, også i NT - selv om det også kunne kaldes en hedensk betegnelse, da den er brugt i den græske mytologi, Iliaden og Odysseen mv. Derfor er det for mig at se ikke et argument i sig selv, at ordet Helvede stammer fra en førkristen mytologi. Det får os jo ikke til at forbinde fortabelsen i kristen forstand med den nordiske mytologis dødsrige Hel og dets herskerinde af samme navn.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#56660 - 24/01/2006 16:28 Re: fortabelsen [Re: AnnePande]
Jonathan
Bruger

Hej Anne!
Citat:
Mener du, at det rent faktisk gør nogen sagsmæssig (og ikke bare navnemæssig) forskel, hvis vi kalder fortabelsen Gehenna i stedet for Helvede?

Ja, Helvede på nudansk betyder: et forfærdeligt sted, der opleves pinefuldt eller kun som en pinefuld sindstilstand. Derfor er det misvisende, at kalde Gehenna Helvede fordi det var døde mennesker og ikke levende mennesker, som blev kastet i Gehenna og derfor tror jeg ikke, at mennesker skal pines i al evighed.
Citat:
Og hvis ja, hvilken så?

Gehenna
Citat:
Eller hvorfor mener du, det er vigtigt, hvilket navn vi bruger?

Det er for ikke, at gengive en anden mening end den Jesus gav.
Citat:
Det får os jo ikke til at forbinde fortabelsen i kristen forstand med den nordiske mytologis dødsrige Hel og dets herskerinde af samme navn.

Denne beskrivelse af Hel står også i Politiken Nudansk Leksikon.

Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (24/01/2006 16:46)

Til toppen 
#56661 - 24/01/2006 17:45 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonathan

Nu forstår jeg bedre, hvorfor du vil omdøbe Helvede til Gehenna: det er fordi du ikke tror på fortabelsen.

Men heri er du desværre uenig med Jesus, som mere end nogen anden advarer mod fortabelsens gru.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56662 - 24/01/2006 17:50 Re: fortabelsen [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Nu forstår jeg bedre, hvorfor du vil omdøbe Helvede til Gehenna: det er fordi du ikke tror på fortabelsen.

Jeg kan da ikke se at han ikke tror på fortabelsen.

Jeg læser hans indlæg sådan, at han ikke tror at de fortabte skal brændes, pines, plages og tortureres på det grusomste medens de frelste med glæde kan sidde på Abrahams skød og glædes over at de selv slap.

Til toppen 
#56663 - 24/01/2006 18:54 Re: fortabelsen [Re: kristina]
Jonathan
Bruger

Hej Kristina!
Citat:

Det passer ikke. Jeg forstår ikke hvorfor du kunne misforstå mig sådan, at du tror om mig, at jeg ikke tror på fortabelsen.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56664 - 24/01/2006 19:12 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonatan - ok, så misforstod jeg dig, men du skrev jo da:
Citat:
... og derfor tror jeg ikke, at mennesker skal pines i al evighed.

Jeg opfattede dette udsagn fra dig på den måde, du ikke regnede med, at Jesus mente, hvad han sagde om verdensdommen, Mattæus kapitel 25 fra vers 31 ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56665 - 24/01/2006 19:40 Re: fortabelsen
Jonathan
Bruger

Hej Eskild!
Citat:
Jeg kan da ikke se at han ikke tror på fortabelsen.

Jeg læser hans indlæg sådan, at han ikke tror at de fortabte skal brændes, pines, plages og tortureres på det grusomste medens de frelste med glæde kan sidde på Abrahams skød og glædes over at de selv slap.

Du har ret i dit citat fordi jeg tror på, at de ugudelige først opstår 1000år efter de retfærdige døde opstår og tages op til Himlen ifølge Johannes Åbenbaringen kapitel 20. Mener du Himlen med Abrahams skød?
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#56666 - 24/01/2006 19:48 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

Citat:
Du har ret i dit citat fordi jeg tror på, at de ugudelige først opstår 1000år efter de retfærdige døde opstår og tages op til Himlen ifølge Johannes Åbenbaringen kapitel 20. Mener du Himlen med Abrahams skød?

Abrahams skød var en reminisens fra Jesu lignelse om Lazarus og den rige mand.

I øvrigt kan jeg kun være meget, meget enig i din forståelse i det ovennævnte omkring hvornår de retfærdige og de ugudelige opstår. Glædeligt at se at der også er andre der har fået øjnene op for denne del af profetiforløbet.

Til toppen 
#56667 - 25/01/2006 19:57 Re: fortabelsen [Re: Jonathan]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Jonathan.

Selv om Jesus bruger ordet Gehenna, omtaler han det alligevel som et sted med pine, med gråd og tænderskæren. Gehenna, Hinnoms dal, var for døde mennesker ja, men Jesus bruger navnet billedligt om fortabelsens sted. Vi tror heller ikke, at det kommer til at foregå i den geografiske Hinnoms dal.
Det bliver ikke et sted uden smerte af at man kalder det Gehenna. Jesus har jo selv fortalt, hvordan det er.
Jeg tror i øvrigt nok, vi har diskuteret emnet i en anden tråd engang, men det er længe siden.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær