0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#56272 - 27/12/2005 22:30
Jesus var åbenbart ikke den første frelser!
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har tidligere nævnt, at der i andre religioner findes en række myter, der til forveksling ligner den bibelske fortælling om Jesus Kristus. På denne interessante hjemmeside demonstreres dette til overflod. Fra hjemmesiden: Men ser vi på de gamle guder, så kan man se forbavsende ligheder mellem dem og den kristne gud, Jesus: Kort sagt de gamle guder: - Blev født på eller nær ved jul (25. december). - Blev født af en jomfru. - Blev født i en hule eller et værelse i undergrunden. - Gav deres liv til mennesket. - Blev kaldt lysbærer, helbreder, mediatorer, frelser eller befrier. - Blev dog overvundet af onskaben. - Kom til helvedet eller i undergrunden eller døden. - Rejste sig fra de døde og blev til pionerer for menneskets tilgang til paradisiske tilstande. - Grundlagde kirker eller samlinger, hvor disciple blev modtaget ved dåb. - Mindes ved speciel eukaristiske middage.
Om guden Attis: Attis blev født af jomfruen Nana den 25. december. Han var både Fader og sønnen. Attis blev kaldt: Den gode hyrde, den højeste Gud, den eneste søn og Frelseren.
Om guden Mithras: - Med tolv disciple rejste han rundt som lærer og oplyste befolkningen. - Han blev begravet, men rejste sig fra de døde, noget man fejrer hvert år med glæde. - Mithras' fødsel blev mindet den 25. december. Han blev født i en hule af en jomfru mor. Han kom fra himlen for at blive født som en mand for at redde menneskeheden fra sine synder. - Han blev kaldt: frelser, søn af Gud og guds lam. - Hans hengivne, for at mindes ham, spiste brød og vand eller brød og vin, som var symbolet for kroppen og blod af den hellige tyr. - Tidlig dåb blev udført i blod af tyren og senere blev man "vasket i lammets blod".
Om Buddha: Han blev født af jomfruen Maya den 25. december. Hans fødsel blev annonceret af en stjerne, og han modtog besøg af visse mænd, som tilbød gaver. Da han blev født, sang englene.
- Han underviste i templet som 12-årig. - Han blev fristet af Mara, den onde, imens han fastede. - Han blev døbt i vand med Guds ånd. - Han helbredte de syge. - Han brødfødte 500 personer med blot en lille kurv kager. - Han gik på vandet. - Han kom for at udfylde loven. Han prædikede etableringen af et nyt, retfærdigt rige. - Han opfordrede sit følge til at leve i fattigdom og fornægte verden. - Han forvandlede sig på et bjerg. - Han døde (på et kors ifølge nogle traditioner), blev begravet, men rejste sig igen efter at hans grav blev åbnet af en overmenneskelig kraft. Han steg til himlen (Nirvana) og vil vende tilbage for dømme de døde. - Han kaldes: God hyrde, tømrer, alfa og omega, syndebæreren, mester, verdens lys, m.m.
Om guden Bacchus: - Født af en jomfru den 25. december og placeret i en krybbe. - Han var en omrejsende lærer, som udførte mange mirakler. - Han forvandlede vand til vin. - Han følge spiste hellig mad, som blev til gudens krop. - Han genopstod fra de døde den 25. marts. - Han kaldes kongernes konge, den eneste søn, frelseren, alfa og omega.
Om guden Krishna: Krishna blev født af jomfruen Devaki i en hule. Hans fødsel blev annonceret af en stjerne. Kong Kansa ville forhindre ham i at leve og beordrede, at alle drengebørn født denne nat skulle slås ihjel. Krishna rejste meget, udførte mirakler, oprejste de døde, helbredte spedalske, døve og blinde. Den korsfæstede Krishna afbildes på en kors. Han døde og kom i helvede, men rejste sig igen, og på tredjedagen kom han i himlen. Han vil komme tilbage på den yderste dag for at dømme de levende og de døde. Krishna er den anden person i den indiske treenighed.
Om guden Horus: - Horus blev født af jomfruen Isis-Meri den 25. december i en hule. Hans fødsel var blevet annonceret af en stjerne fra østen, og han blev besøgt af tre vise mænd. - Han var af kongelig herkomst. - Som 12-årig underviste han i templet, og som 30-årig blev han døbt, efter at han nærmest havde været forsvundet i 18 år. - Horus blev døbt i folden Eridanus eller Iarutana (Jordan) af "Anup-døberen". Anup blev senere halshugget. - Han havde 12 disciple. To af dem var hans "vidner" og hed "Anup" og "Aan". - Han udførte mirakler, uddrev dæmoner og rejste El-Azarus ("El-Osiris") fra de døde. - Han gik på vandet. - Han fremsagde en prædiken på et bjerg. - Han blev korsfæstet mellem to tyve, han blev begravet i tre dage i en grav og genopstod. - Han var "vejen, sandhed, lyset", Guds søn, menneskesønnen, den gode hyrde, Guds lam, ordet som blev til kød, sandhedens ord, osv. - Han var "fiskeren" og blev associeret med fisken, lammet og løven. - Han kom for at opfylde loven. - Horus blev kaldt KRST (den salvede). - Han skulle regere i 1.000 år. Hvorledes forholder man sig som kristen til disse førkristne myter, hvoraf bl.a. Horus-myten er flere tusinde år ældre end Jesus angives at være?
|
|
Til toppen
|
|
|
#56273 - 27/12/2005 23:20
Re: Jesus er den eneste frelser!
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Evo citat: Hvorledes forholder man sig som kristen til disse førkristne myter, hvoraf bl.a. Horus-myten er flere tusinde år ældre end Jesus angives at være?
Spændende og interessant spørgsmål! Tak for din opstilling!
Men ingen af myterne er ældre end Jesus, som var før verdens grundvold blev lagt! Slet intet hverken i eller uden for verden kan være ældre end Jesus!
Se f.eks. Hebr.1: Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til fædrene gennem profeterne, men nu ved dagenes ende har han talt til os gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han også har skabt verden. Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord.
Og også begyndelsen af Johannes-evangeliet: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
"Ordet" var - og er - Guds Søn.
Jesus hed han i inkarnationen. I treenigheden har han evigt levet. Ved Ham blev alting til.
Budskabet om Ham, som selv primært er uden for tid og rum, er strømmet ind i alle dele af vores verden på mangfoldige måder, som der står i Hebræerbrevet.
Nogle af måderne i form af mere eller mindre vage impulser resulterende i myter.
I Det Gamle Testamente rykker vi tættere på - der tunes ind, og stilles mere skarpt, så vi kan se lidt tydeligere, hvad der vil komme - beskrevet ret konkret ved profetier og poesi.
GT er på en måde én lang forberedelses-beretning, som når sin opfyldelse i Det Nye Testamente, hvor Gud giver sit væsen og sin vilje helt klart og tydeligt til kende for mennesker ved selv at blive et menneske - i Jesus Kristus.
Verdenshistoriens største begivenhed! Og tænk at det næsten lige er sket: for bare 2000 år siden! 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#56274 - 27/12/2005 23:31
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Spændende og interessant spørgsmål! Tak for din opstilling! Nu vil jeg anbefale at man tager det meste af hvad Cyril Malka og Britt Malka skriver og postulerer om Ny Testamente, Jesus, kristne og kristendommen med et meget stort læs salt, idet han er en kendt modstander af alt kristent efter at han tilbagekonverterede fra katolik til jødedommen.
Han har bl.a. været med til at udsprede at Jesu mor skulle være prostitueret og meget mere af den slags.
Visse ting på hans mange hjemmesider er seriøse og saglige nok, bl.a. selve den opstilling der blev citeret i denne tråds første indlæg, men der er altså også rigtig meget useriøst og udokumenteret sludder og fantasifulde udokumenterbare "teorier" om mangt og meget, der alene har til formål at nedgøre og forhåne Jesus, kristne og kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56275 - 27/12/2005 23:39
Messias var åbenbart ikke den eneste profeti!
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Evo  Nu linker du jo til en side, der har det erklærede formål at undergrave det Nye Testamentes troværdighed, så jeg har nok lidt svært ved at tage den seriøst. Jeg må da også sige, at jeg aldrig har hørt noget lignende. Hvis det evt. kunne belyses af en anden kilde ville det nok være en fin ting. Det er nu også forholdsvis ligemeget, hvad der står på den hjemmeside. Langt mere væsentligt er det, hvad du, mennesket lige i den anden ende af kablet, skriver: citat: Jeg har tidligere nævnt, at der i andre religioner findes en række myter, der til forveksling ligner den bibelske fortælling om Jesus Kristus. ... Hvorledes forholder man sig som kristen til disse førkristne myter, hvoraf bl.a. Horus-myten er flere tusinde år ældre end Jesus angives at være? Jeg ved ikke, hvordan man forholder sig, men jeg kan da fortælle lidt om, hvad jeg selv mener om sagen. Det er da helt rigtigt, at der findes masser af førkristne myter, der klart minder om Jesus Kristus (eller også er det omvendt); f.eks. "vores egen" myte om drabet på den uskyldige Balder, lysets gud (det skuffer mig egentlig lidt, at han ikke er nævnt på den hjemmeside, du linkede til). Jeg mener faktisk, at det er en soleklar underbyggelse af kristendommens tro-værdighed, fordi det viser, at kristendommen er noget for alle folk, og ikke blot for jøderne (jf. missionsbefalingen: "gør alle folkeslag til mine disciple", Matt. 28,19). Du nævner selv, at Horus-myten er meget ældre end Jesus, og det gælder formentlig for langt de fleste af disse myter, at de er opstået enten før Jesus blev født, eller før han blev kendt i området. Jeg tror, at Helligånden har sået de frø i så mange folks kulturer, for at de skulle kunne forstå, hvordan myten (også deres egen myte) blev til virkelighed i den historiske person Jesus af Nazaret. Det er jo f.eks. kendt, at Ansgar brugte Balder-myten til at forklare Kristus for nordboerne. På sin vis har myterne lidt den samme funktion som Israels profetier: forudsigelse af Messias. Jeg mener endda, jeg har hørt, at Grundtvig kaldte den nordiske mytologi for "Nordens gamle testamente".
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#56276 - 27/12/2005 23:41
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
"efter at han tilbagekonverterede fra katolik til jødedommen"
Har han ikke også været Jehovas Vidne? Jeg synes at erindre nogle indlæg fra ham om det for en 6-7 år siden? Og det endte i en værre gang skidtmas med andre ex-vidner. En beskidt historie, som gør, at jeg tilslutter mig opfordringen om at læse hans bidrag med meget stor omtanke.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#56277 - 28/12/2005 00:07
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
citat: "efter at han tilbagekonverterede fra katolik til jødedommen"
Har han ikke også været Jehovas Vidne? Jeg synes at erindre nogle indlæg fra ham om det for en 6-7 år siden? Og det endte i en værre gang skidtmas med andre ex-vidner. En beskidt historie, som gør, at jeg tilslutter mig opfordringen om at læse hans bidrag med meget stor omtanke. Jeg må indrømme at jeg ikke konkret husker om han var døbt medlem af Jehovas Vidner. Han har i al fald selv udtalt at han er kommet en hel del i deres menighed. Siden hen blev han katolik (var i al fald i gang med en konvertering). For nu til sidst at rekonvertere til jødedommen. Han siger selv at han kommer ud af en rabbinsk familie.
Der kan findes megen information om hans holdninger bl.a. i nyhedsgruppen news:dk.livssyn.kristendom og dk.livssyn blandt flere andre.
Det er i al fald ikke seriøsiteten der har trykket hårdest når han har skrevet sine artikler imod kristendommen og Ny Testamente.
Nå, nu er der vist sagt tilstrækkeligt om personen. Tilbage til det egentlige emne:
Den citerede opstilling (selv om den er hentet fra hans hjemmeside) er faktisk meget interessant og spændende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56278 - 28/12/2005 00:40
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Havde selv en oplevelse med Cyril for nogle år siden.. Vil være ked af at sige, at han holdt af de kristne.. Puha  .. Hvis jeg kan være skarp engang imellem, så er han desideret led.. Men hans viden og faglighed er vist god nok, omend han nok er temmelig farvet af hans uvilje mod kristendommen.. Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at zarathustra ikke er med.. Der er også tale om en frelser, der skal genopstå ,vække de døde til live og bringe retfærdighedens Rige, hvor det handler om bamhjertighed og kærlighed, frem for handlinger.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#56279 - 28/12/2005 00:56
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Skal det forstås sådan at du til fordel for din tro, vælger at se bort fra den sandsynlighed at kristendommens grundlag (historien om Jesus) helt eller delvist er en kopi af tidligere myter og heltesagn?
|
|
Til toppen
|
|
|
#56280 - 28/12/2005 01:09
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej CH
Nu er jeg ikke Kristina, så jeg skal ikke kunne svare på hendes vegne, men personligt mener jeg, at hvis nogen skulle ønske at se bort fra denne række af Kristus-lignende myter, så må det være jer ikke-kristne. Denne overflødighed af myter fra snart sagt alle verdens mytologier, der er gået i opfyldelse i Jesus af Nazaret, er da én stor bekræftelse af kristendommens sandhed.
mvh
Nikolaj
Ændret af kristina (28/12/2005 13:15)
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#56281 - 28/12/2005 01:13
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Jeg kan godt forstå, hvis CH undrer sig ligenu  At sige, at Jesus er fuldendelsen af fuldendte historier, der blev fuldent op til 1000 år før Jesus levede, er jo.. Ja.. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige  .. De er vel ikke mere myter, end myten om Jesus, kan man så spørge?? Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#56282 - 28/12/2005 08:01
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Men ingen af myterne er ældre end Jesus, som var før verdens grundvold blev lagt! Slet intet hverken i eller uden for verden kan være ældre end Jesus!
Kristina: GT er på en måde én lang forberedelses-beretning, som når sin opfyldelse i Det Nye Testamente, hvor Gud giver sit væsen og sin vilje helt klart og tydeligt til kende for mennesker ved selv at blive et menneske - i Jesus Kristus. Verdenshistoriens største begivenhed! Og tænk at det næsten lige er sket: for bare 2000 år siden!
Det skete så åbenbart ikke bare for 2000 år siden, men det åbenbart skete også flere tusinde år tidligere i Ægypten, hvor man tilbad solguden Ra og hvor Jesus åbenbart havde navnet Horus.
Hvis man kikke på de næsten identiske myter i de gamle religioner, så har Jesus åbenbart siden "verdens grundvold blev lagt", gang på gang ladet sig slå ihjel under forskellige navne og er genopstået fra de døde i én uendelighed.
Folk har i hvert fald troet på det. Ikke bare de kristne gennem de seneste 2000 år, men også ægypterne troede for mindst 4000-5000 år siden på, at deres Gud havde ladet sig slå ihjel og siden var genopstanden for at frelse dem.
Set i det lys kan vi vel forvente, at Jesus på et tidspunkt under et nyt navn - og med en ny religion i svøb til at afløse kristendommen - også i fremtiden vil lade sig føde af en ny jomfru, på ny lide en grusom død for vores skyld, for derefter på ny at genopstå og dermed - for Gud ved hvilken gang! - frelse menneskene.
Ellers hænger din forklaring faktisk ikke logisk sammen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56283 - 28/12/2005 10:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo - spændende debat du satte på bedding her - jeg hilser den i hvert fald meget velkommen! citat: Kristina: GT er på en måde én lang forberedelses-beretning, som når sin opfyldelse i Det Nye Testamente, hvor Gud giver sit væsen og sin vilje helt klart og tydeligt til kende for mennesker ved selv at blive et menneske - i Jesus Kristus. Verdenshistoriens største begivenhed! Og tænk at det næsten lige er sket: for bare 2000 år siden!
Evo: Det skete så åbenbart ikke bare for 2000 år siden, men det åbenbart skete også flere tusinde år tidligere i Ægypten, hvor man tilbad solguden Ra og hvor Jesus åbenbart havde navnet Horus. Nej, "Det" der skete for bare 2000 år siden var jo opfyldelsen, som jeg skrev! Én gang for alle! Alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser!
Jesus kom kun én gang til os i kød og blod! Og han blev sendt! til denne verden! Han var og er - evigt levende og livgivende. citat: Set i det lys kan vi vel forvente, at Jesus på et tidspunkt under et nyt navn - og med en ny religion i svøb til at afløse kristendommen - også i fremtiden vil lade sig føde af en ny jomfru, på ny lide en grusom død for vores skyld, for derefter på ny at genopstå og dermed - for Gud ved hvilken gang! - frelse menneskene. Nej - det skal vi bestemt ikke forvente! Jesus kom til os som et lille hjælpeløst barn, født af jomfru Maria. Han kommer også anden gang herned, men det bliver ikke i afmagt, men i al sin magt og herlighed! - På dommens dag, hvor han kommer for at "hente sin brud" - at dømme levende og døde, og hvor alle hans venner og fjender, levende og døde, vil se ham som han er og bøje knæ for ham.
Og hvor alle, som her i livet har taget imod hans kærlige indbydelse, vil gå ind til det evige guddommelige liv i fællesskab med ham på den nyskabte jord. Sådan lyder evangeliet.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56285 - 28/12/2005 11:12
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Det skete så åbenbart ikke bare for 2000 år siden, men det åbenbart skete også flere tusinde år tidligere i Ægypten, hvor man tilbad solguden Ra og hvor Jesus åbenbart havde navnet Horus.
Kristina: Nej, "Det" der skete for bare 2000 år siden var jo opfyldelsen, som jeg skrev!
Én gang for alle!
Alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser!
Jesus kom kun én gang til os i kød og blod!
Og han blev sendt! til denne verden!
Han var og er - evigt levende og livgivende.
Vi har vist tidligere været gennem dette med Jesu manglende historicitet, uden at det lykkedes dig at sandsynliggøre, at den bibelske Jesu liv og levned har noget som helst at gøre med "konkrete, historiske hændelser".
På det punkt adskiller din tro på Jesus sig ikke fra de gamle ægypteres tro på Horus.
Fra denne hjemmeside: Når man skal begynde at finde ud af den historiske Jesus, er det klart, at man begynder at undersøge, hvad romerne har at sige om det. Da Jesus blev korsfæstet af romerne, og da romerne var kendt for at holde nøjagtige optegnelser, især af deres retssager, så ville man nemt kunne finde dommen over en person så berømt som Jesus.
Desværre er der ingen optegnelser over en Jesus som blev dømt eller korsfæstet i Pontius Pilatus' tid.
Den periode var berømt for sin store mængde litteratur. Det var en meget skrivende periode, og mange berømte forfattere levede dengang, hvor Jesus siges at have levet.
De værker, der er skrevet af disse forfattere, fylder et stort bibliotek, men ingen af disse refererer til Jesus eller omtaler Jesus.
Hvis du vil sandsynliggøre, at Jesus er bedre historisk bevidnet end Ægypternes Horus, må du forklare, hvorfor f.eks. den påståede retssag mod Jesus ikke er nævnt.
Retssagen involverede trods alt jødernes øverste religiøse ledere og burde derfor være af en vis betydning - også for romerne, som mig bekendt ikke tog let på religiøse spørgsmål.
Fra denne hjemmeside:
Josefus omtaler flere wannabe messias'er, men han skriver ikke mange detaljer om dem. Dengang han skrev, ventede mange af hans folk en person, og Josefus havde sin egne fortolkning af profetien. Ikke at han ikke troede på profetien, men han mente at jøderne havde misforstået det. (10)
Ifølge Josefus var Messias Kejser Vespasian , som blev erklæret kejser i Judæa. Det er derfor utænkeligt, at Josefus lige pludseligt skulle have brudt med sin sædvanlig stil, brudt med sin tro og filosofi, brudt med sin politiske overbevisning og sin pragmatiske skrivestil for at skrive nærmest bævrende om Jesus!
Tidlige kristne greb et hvilken som helst halmstrå for at kunne bevise, at Jesus eksisterede. De ville have elsket et sådant bevis for Jesus' eksistens.
Dog omtaler ingen af de tidlige kristne forfattere Josefus' beskrivelse overhovedet. Josefus bliver først omtalt i begyndelsen af det 4.årh., hvor biskop Eusæbius, den kendte propagandist, lige pludseligt trak en version af Josefus, som indeholdt pågældende passager, ud af ærmet. (11)
Det er således, at Josefus blev det historiske grundlag for Jesus' eksistens.
Idet de ikke kunne finde historiske beviser for Jesus' eksistens, har de senere kristne sammensat og bygget de beviser, de behøvede, ud fra den måde de forstod evangelierne.
Den jødiske historiker Josefus nævnes undertiden af kristne som troværdig historisk kilde på grund af denne tekst:
"Dengang levede Jesus, en viis mand, hvis man kunne kalde ham for en mand. For han var en person, som udførte forbavsende gerninger, og var en lærer for dem, der ville finde nyt. Han overbeviste mange jøder og mange grækere. Han var Messias. Da Pilatus, opfordret af nogle af vor folks mænd, dømte ham til korsfæstelse, blev de, der havde elsket ham fra første færd, alligevel ved med at være knyttet til ham. På tredjedagen viste han sig for dem, levende igen, da hellige profeter havde forudsagt det. Og stammen af kristne, som de blev kaldt efter ham, er den dag i dag ikke forsvundet." (7)
Men som det fremgår af denne hjemmeside, tror ingen seriøs historiker på, at disse passager er ægte og skrevet af Josefus. De er ikke er skrevet i samme stil som Josefus skrev, og hvis man fjerner disse passager fra teksten, kan teksten stadig læses og er logisk og sammenhængende.
Alt i alt, så er Jesus en lige så mytisk person som ægyternes Horus og ikke historisk bedre bevidnet end Horus.
Du kan altså ikke støtte din tro på, at man historisk ved, at Jesus faktisk har levet - for det ved man faktisk ikke.
Læg hertil, at beretningerne om Jesu fødsel, liv, død og genopstandelse forveksling ligner regulære gendigtninger af velkendte myter i tidligere religioner - så er det altså mest sandsynligt, at den muligvis historiske Jesus efter sin død af de første kristne blev iklædt de gamle myter i gendigtet form.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56286 - 28/12/2005 12:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Vi har vist tidligere været gennem dette med Jesu manglende historicitet, uden at det lykkedes dig at sandsynliggøre, at den bibelske Jesu liv og levned har noget som helst at gøre med "konkrete, historiske hændelser". Jeg har ikke taget på mig at sandsynliggøre Jesu liv, død og opstandelse som konkrete historiske hændelser, det er slet ikke mit bord!
Jeg føler mig kun kaldet til at fortælle, hvad jeg selv tror på, og det vil jeg blive ved med, så længe jeg kan, og så længe nogen gider læse hvad jeg skriver ...
Sandsynliggøre at det er sandt, det jeg tror på, kan jeg bedst gøre ved at henvise til, hvad teologer har at sige om sagen, og det har jeg gjort flere gange ved at henvise til JesusNets svarpanel. Jeg er hverken teolog eller kirkehistoriker og kan derfor ikke selv bidrage med noget her.
Om man vil - eller kan - fæste lid apologeterne eller til bibelkritikerne, det er et spørgsmål om tro - om tro på Jesus!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56287 - 28/12/2005 12:13
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Denne bemærkning som en cadeau til din herlige signatur, som jeg har glædet mig højlydt over - har du selv fundet på den?
Kansas tøjreklame
Så nej...
Grunden til min nye signatur er at jeg synes at den fanger den religiøse argumentation ret godt...
|
|
Til toppen
|
|
|
#56288 - 28/12/2005 12:21
Re: Jesus var åbenbart ikke den første frelser!
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Evo, Jep, spændende læsning som der er mange forskellige muligheder for at forholde sig til. Du kan tage dem som et "bevis" for kristendommens fallit, idet den så ikke er så Enestående, eller du kan tage det som en opmuntring og en påmindelse om, hvor gerne Gud faktisk vil have hele folket tænkt ind i sin frelsesplan. Der står i Hebrærerbrevet:
Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til fædrene gennem profeterne, men nu ved dagenes ende har han talt til os gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han også har skabt verden. Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord.
Gud talte gennem fædrene og profeterne, så hvorfor skulle han ikke også lægge små godbider ind i hedningefolkene rundt omkring, og der er jo som både Kefas og Nikolaj nævner flere andre myter og historier med samme "morale" som kristendommen. Og hm, det er jo nok også der vi kommer til at stå på hver sin side af stregen, jeg bliver overvældet og tænker "whau, Gud har godt nok tænkt det her igennem!" mens andre vil sige "Nå, jamen så var Jesus jo bare en velmenende kopist." Og hvad skal vi stille op med det? Vi kommer jo ikke videre derfra... Suk. Jeg tror at Jesus var kronen på værket, at han er fuldbyrdelsen på alle de håb og forudanelser der har været op gennem tiden, at han er død og opstået for real og skal komme igen en dag, hvor jeg skal blive fri for at gisne og håbe og tro og argumentere for og imod med mig selv og andre - der skal jeg SE og VIDE og ERKENDE. Og det bliver lækkert!
Det var en mindre afsporing af debatten, og så er den ged vist barberet. Hav en dejlig dag - kom ud og leg i sneen! Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#56290 - 28/12/2005 13:09
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Nej, "Det" der skete for bare 2000 år siden var jo opfyldelsen, som jeg skrev! Én gang for alle! Alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser!
Kristina: Jeg har ikke taget på mig at sandsynliggøre Jesu liv, død og opstandelse som konkrete historiske hændelser, det er slet ikke mit bord!
Når du skriver, at "alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser!", og stiller det op som en modsætning til din tro på Jesus, så antyder du dermed implicit, at Jesu liv, død og opstandelse er konkrete historiske hændelser.
De gamle ægyptere troede i øvrigt også, at Horus var et levende menneske af kød og blod - og dermed en historisk person.
Kristina: Jeg føler mig kun kaldet til at fortælle, hvad jeg selv tror på, og det vil jeg blive ved med, så længe jeg kan, og så længe nogen gider læse hvad jeg skriver ...
Den glæde vil jeg ikke tage fra dig.
Du har forhåbentlig også lagt mærke til, at jeg ikke blander mig i dine forklaringer på, hvad du tror på.
Med mindre du - som som her! - iklæder din tro en falsk historicitet, eller når du påberåber dig, at din tro er logisk sammenhængende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56291 - 28/12/2005 13:28
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas
Det var egentlig også min mening at få CH til at undre sig. Jeg kan så se, at det er lykkedes at få dig til det også.
Jeg har faktisk ikke sagt, at Jesus er "fuldendelsen" af nogle gamle myter. De kan sagtens stå for sig selv, og behøver ikke nogen fuldendelse. Jeg brugte derimod udtrykket "opfyldelse". En opfyldelse er, når noget man har drømt eller talt eller skrevet om bliver til virkelighed. Netop sådan er det med Jesus. Til forskel fra Balder, Horus, Zarathustra, Dionysos osv. er han en historisk person, der levede et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Beretningen om hans liv er skrevet ned i de rå, prosaiske tekster, som kaldes de fire evangelier; dem er der ikke meget mytisk kvalitet over. Hvis vi blot ønskede at tro på en myte om, at en gud var død uskyldig for at frelse os, så kunne vi lige så godt have fortsat med at tro på aserne. Det Nye Testamente er ikke mere spændende eller smukt end den nordiske mytologi, snarere tværtimod. Men vi tror på Jesus, fordi han, til forskel fra Balder, virkelig levede, døde og opstod.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#56292 - 28/12/2005 13:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Når du skriver, at "alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser!", og stiller det op som en modsætning til din tro på Jesus, så antyder du dermed implicit, at Jesu liv, død og opstandelse er konkrete historiske hændelser. Ja, det gør jeg da rigtignok! Det tror jeg jo nemlig!
Jeg har læst lidt af, hvad teologer har at sige, og jeg har læst lidt af, hvad bibelkritikerne har at sige, og har altså fundet førstnævnte troværdige! citat: Du har forhåbentlig også lagt mærke til, at jeg ikke blander mig i dine forklaringer på, hvad du tror på. Med mindre du - som som her! - iklæder din tro en falsk historicitet, eller når du påberåber dig, at din tro er logisk sammenhængende. Mht historiciteten (true or false) - det er jo netop den vi er uenige om!
Jeg har da vist aldrig "påberåbt mig" at min tro er logisk sammehængende? Hvis det skal opfattes på den måde, at den for at være logisk sammenhængende ikke må rumme undere, ja så er den bare ikke logisk sammenhængende!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56293 - 28/12/2005 13:48
|
Bruger
|
Hej Evo
Ind til nu har jeg faktisk anset dig for at være en rimelig fornuftig og afbalanceret debattør. Den forestilling er alvorligt i fare efter du er begyndt at basere al din argumentation på nytestamente.org. Som nævnt af Andreas Falck og LarsBj andre steder i tråden, må Cyril Malkas tekster læses "med meget stor omtanke". Hvis du ikke kan underbygge hans påstande med andre kilder, så kan du lige så godt lade være med at bringe dem.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#56294 - 28/12/2005 13:52
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Vi har vist tidligere været gennem dette med Jesu manglende historicitet, uden at det lykkedes dig at sandsynliggøre, at den bibelske Jesu liv og levned har noget som helst at gøre med "konkrete, historiske hændelser".
Kristina: Jeg har ikke taget på mig at sandsynliggøre Jesu liv, død og opstandelse som konkrete historiske hændelser, det er slet ikke mit bord!
Evolutionisten: Når du skriver, at "alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser!", og stiller det op som en modsætning til din tro på Jesus, så antyder du dermed implicit, at Jesu liv, død og opstandelse er konkrete historiske hændelser.
Kristina: Ja, det gør jeg da rigtignok! Det tror jeg jo nemlig! Jeg har læst lidt af, hvad teologer har at sige, og jeg har læst lidt af, hvad bibelkritikerne har at sige, og har altså fundet førstnævnte troværdige!
Kan vi koge det ned til, at du tror på teologerne - og du tror ikke på bibelkritikerne?
I øvrigt giver visse kristne teologer bibelkritikerne ret i Jesu manglende historicitet.
Derfor må det kun være bestemte teologer, du finder troværdige!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56295 - 28/12/2005 13:57
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Jamen hele problemet med, om Jesus nu virkelig gjorde alle de ting er jo, at det kun er dokumenteret i ny testamente, som vel ikke kan kaldes upartisk?? Man kan jo anskue, at hele idéen om genopstandelsen og vækken de døde til live (og det altid populære gøre-vand-til-vin-trick) var ikke en ukendt tanke hos folk dengang..
Vi ved vitterligt ikke, om det er opdigtede tanker hos nogle få udvalgte, der måske ikke ville se i øjnene, at Jesus ikke levede op til deres forhåbninger (én af dem solgte ham enda i frustration og skuffelse)... Og alle de fantastiske ting, der skete omkring Jesus er godt nok velbeskrevet, men i hvor mange andre kilder end ny testamente, kan man læse om det??
Ny testamente er i sin grundvold, lige så objektiv og "reel" som alle de religiøse tekster om de andre utallige frelsere, der genopstod.. Hvorfor skulle det være mere troværdigt, end de andre??
Seriøst, mellem dig og mig, hvis der virkelig pludselig havde vandret døde omkring i gaderne i Jerusalem og forhænget til det allerhelligste virkelig var blevet revet i to, så havde det stået i flere hundrede jødiske kilder.. Måske ville vi ikke give Jesus skylden for det, men vi er altså temmelig hurtige til at se Herrens straf over os her og der og alle vejne  ..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#56296 - 28/12/2005 14:29
|
Anonym
Anonym
|
Nicolaj: Ind til nu har jeg faktisk anset dig for at være en rimelig fornuftig og afbalanceret debattør.
Tak i lige måde - minus "indtil nu" for dit vedkommende!
Nicolai: Den forestilling er alvorligt i fare efter du er begyndt at basere al din argumentation på nytestamente.org. Som nævnt af Andreas Falck og LarsBj andre steder i tråden, må Cyril Malkas tekster læses "med meget stor omtanke".
Nu kunne jeg ikke drømme om at basere min argumentation alene på Cyril Malkas tekster om myterne i religioner, som eksisterede længe før kristendommen.
Jeg citerede myterne alene, fordi de i koncentreret form rummede en række meget slående ligheder med den kristne forestilling om Jesu liv og levned.
Læser man andre forfatteres beskrivelser af gamle religioner, fremgår dette også mere eller mindre klart - også selv om man ikke fokuserer på ligheden, således som Cyril Malka gør.
Og besøger man de store pyramider og templer i Ægypten, hører man ustandseligt, at ægypterne meget hurtigt antog kristendommen, fordi Horus-myten var nærmest identisk med Jesus-myten.
At ægypterne så er overvejende muslimer i dag, er en anden historie, som jeg ikke kender forklaringen på.
Nu er det imidlertid ikke vigtigt for mig at få fastslået, at der ikke foreligger historisk dokumentation for, at Jesus faktisk har eksisteret.
Faktisk synes jeg, at det ville være dejligt, hvis du eller andre på dette debatforum kunne fremlægge en sådan historisk dokumentation - i betragtning af den kæmpemæssige betydning, Jesus - myte eller mand!? - har og har haft for menneskeheden.
Nicolaj: Hvis du ikke kan underbygge hans påstande med andre kilder, så kan du lige så godt lade være med at bringe dem.
Hvis jeg kun havde læst om de forbløffende mytologiske ligheder mellem kristendommen og langt ældre religioner hos Cyril Malka, så ville jeg give dig ret.
Men da det er gængs viden og da i øvrigt ingen herinde har påvist faktuelle fejl i Cyril Malkas beskrivelser, vil jeg tillade mig at gå ud fra, at han formentlig er seriøs på det punkt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56297 - 28/12/2005 14:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo spørger: citat: Kan vi koge det ned til, at du tror på teologerne - og du tror ikke på bibelkritikerne? I øvrigt giver visse kristne teologer bibelkritikerne ret i Jesu manglende historicitet. Derfor må det kun være bestemte teologer, du finder troværdige! Nej, den nedkogning er mig helt ufordøjelig! For nogle teologer er enige med nogle bibelkritikere (som også kan være teologer) om noget, og uenige om noget andet.
Nogle teologer er enige med andre teologer om noget, men uenige om noget andet.
Nogle bibelkritikere er enige med nogle andre bibelkritikere om noget, og uenige om noget andet.
Jeg generaliserer ikke, men i udgangspunktet er jeg ikke selv bibelkritisk, da jeg har tillid til Bibelens tekster som Guds ord. Det skyldes, at jeg tror på Jesus - at det er ham selv, der er Ordet! citat: I øvrigt giver visse kristne teologer bibelkritikerne ret i Jesu manglende historicitet. Mener du dermed (modsat mig), at teologer, som ikke tror på den historiske Jesus, og altså ikke mener, - at Jesus er Guds søn, og - at Jesus inkarnerede som menneske for ca. 2.000 år siden, og - at Jesus blev korsfæstet, døde, blev begravet og genopstod ... rettelig kan kaldes kristne teologer?
Man kan godt være kristen uden at være teolog. Og man kan også være teolog uden at være kristen ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56298 - 28/12/2005 14:43
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Mht historiciteten (true or false) - det er jo netop den vi er uenige om!
Du er i så fald uenig i den åbenbart historiske kendsgerning, at den bibelske Jesus i sin samtid ikke var omtalt udenfor hans tilhængeres religiøse tekster.
I de tilfælde, hvor det muligvis kunne være den bibelske Jesus, der omtales af romerske eller jødiske forfattere, er tvivlen nærmest øredøvende.
At du på trods heraf kan fastholder din tro på, at Jesus er en historisk person, som faktisk har levet - det finder jeg forunderligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56299 - 28/12/2005 15:05
|
Bruger
|
Hej Evo
Jeg tænkte ikke så meget på Cyril Malkas liste af gamle myter med Kristus-lighed, men derimod på, at du så ukritisk overtager hans påstande om Jesu manglende historicitet og bringer dem, som om de var velunderbyggede fakta. Det er de ikke.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#56300 - 28/12/2005 15:12
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas
Jeg beder dig ikke om at anerkende, at Jesus gjorde undere, eller at han opstod fra de døde. Min pointe er blot, at Jesus skiller sig afgørende ud fra alle de mytiske skikkelser, der er nævnt, fordi han er en person, der levede et bestemt sted på et bestemt tidspunkt, altså en historisk person. Du kan sagtens påstå, at han ikke har gjort og sagt alt det, vi siger, han har gjort og sagt, og at hans lig i virkeligheden blev fjernet fra graven uden at være blevet levende igen, men han har dog levet, så langt kan vi vel blive enige.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#56301 - 28/12/2005 15:21
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: I øvrigt giver visse kristne teologer bibelkritikerne ret i Jesu manglende historicitet.
Kristina: Mener du dermed (modsat mig), at teologer, som ikke tror på den historiske Jesus, og altså ikke mener, - at Jesus er Guds søn, og - at Jesus inkarnerede som menneske for ca. 2.000 år siden, og - at Jesus blev korsfæstet, døde, blev begravet og genopstod ... rettelig kan kaldes kristne teologer? Man kan godt være kristen uden at være teolog. Og man kan også være teolog uden at være kristen ..
Lad os nu sige, at jeg var historiker og konstaterede, at der ikke findes ét eneste dokument udenfor de kristnes religiøse tekster, herunder bibelen, som omtalte den bibelske Jesus.
I givet fald måtte jeg på mit fags vegne bekendtgøre for omverdenen: Der findes ikke historisk belæg for at antage, at denne specifikke person, denne Jesus har levet.
Men dette udelukker ikke, at jeg personligt kunne tro på, at de kristnes religiøse tekster taler sandt, at Jesus er Guds søn, at Jesus blev korsfæstet og døde og genopstod for 2000 år siden.
Historikeren kan sagtens være en dybfølt kristen - uden at det behøver at forlede ham eller hende til at fuske med sit fag.
Og du, Kristina, kan sagtens være en dybfølt kristen - uden at du behøver at have historiske beviser for, at Jesus faktisk har levet.
I øvrigt - at man åbenbart ikke har fundet historiske beviser for, at Jesus har levet, betyder jo ikke, at beviserne ikke godt kunne eksistere. De er måske bare ikke fundet endnu.
På samme måde med forskere, som ikke har fundet tegn på Guds hånd i biologien. De behøver heller ikke at fuske med deres fag for at tro på Gud. Men kan konstatere, at tegnene ikke er fundet endnu.
Tænk lidt over det følgende, Kristina!
Hver gang kristne modsiger videnskaben og historikerne med det formål at sandsynliggøre deres dybest set usandsynlige tro - så mister de troværdighed og støder folk fra sig og deres religion.
Hvis nu din tro er sandheden, herunder din tro på de falske profeter - der vistnok skal komme!? - så tænk lidt over, om de falske profeter ikke er de kristne, som forsøger at spænde forskerne og historikerne for deres tro på Gud?
Hvorved de reelt gør din Gud og din tro på ham utroværdig og frastødende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56302 - 28/12/2005 15:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo - igen igen! citat: Du er i så fald uenig i den åbenbart historiske kendsgerning, at den bibelske Jesus i sin samtid ikke var omtalt udenfor hans tilhængeres religiøse tekster. [.........] At du på trods heraf kan fastholder din tro på, at Jesus er en historisk person, som faktisk har levet - det finder jeg forunderligt. Hvorfor skulle jeg dog ikke kunne acceptere, at Jesus i sin samtid stort set ikke var omtalt uden for hans tilhængeres egne rækker?
Det synes jeg ikke er spor mærkeligt. Der ingen CNN dengang! Ingen TV, ikke engang radio!
Og Jesus var ikke født i Rom, ikke på et kongeslot, havde ingen berømte venner, men blev tværtimod født af en jævn familie bosiddende i Nazaret.
(Jeg indskyder her lige et bibelcitat, Joh. 1,45-46: Filip møder Nathanael og siger til ham: »Ham, som Moses har skrevet om i loven, og ligeså profeterne, ham har vi mødt, Jesus, Josefs søn, fra Nazaret.« Nathanael spurgte: »Kan noget godt komme fra Nazaret?« Filip sagde til ham: »Kom og se!« )
Jesus levede kun ca. 3 år med sine diciple. Han ejede intet og omgikkes ikke nogen af kendisserne ... hans største triumf var den dag, hvor han kom ridende på et æsel ind i Jerusalem, og en hel del mennesker råbte halleluja ... Og så er par dage efter blev han dødsdømt og henrettet - det var der vist så mange der blev ... alt i alt ikke noget at skrive hjem om, vel?
Opstandelsen var derimod en begivenhed, der blev bemærket ... der var en del øjenvidner, og det gik efterhånden op for flere og flere, at de profetier, som de kendte ud og ind, virkelig var gået i opfyldelse ... godt at de med så stor omhu fik det skrevet ned ... !
Ellers havde jeg ikke siddet her med Bibelen - verdens mest solgte bog!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56303 - 28/12/2005 15:29
|
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Jesus' historiske autencitet er højst omdiskuteret, som ofte behandlet på dette forum.
Encyclopedia Brittanica Online (kræver abonnement) har en lang artikel om dette, og de understreger, at hovedkilden til vor viden om Jesus er evangelierne, dernæst de apokryfe skrifter (o.l.), dernæst Paulus' breve og kun meget lidt ikke-kristent materiale.
Derfor er der mangel på uafhængige kilder.
Om dette siger EB:
There are a few references to Jesus in 1st-century Roman and Jewish sources. Documents indicate that within a few years of Jesus' death, Romans were aware that someone named Chrestus (a slight misspelling of Christus) had been responsible for disturbances in the Jewish community in Rome (Suetonius, The Life of the Deified Claudius 25.4). Twenty years later, according to Tacitus, Christians in Rome were prominent enough to be persecuted by Nero, and it was known that they were devoted to Christus, whom Pilate had executed (Annals 15.44). This knowledge of Jesus, however, was dependent on familiarity with early Christianity and does not provide independent evidence about Jesus. Josephus wrote a paragraph about Jesus (The Antiquities of the Jews 18.63ff.), as he did about Theudas, the Egyptian, and other charismatic leaders (History of the Jewish War 2.258263; The Antiquities of the Jews 20.9799, 167172), but it has been heavily revised by Christian scribes, and Josephus's original remarks cannot be discerned.
mine fremhævelser/LB
EB understøtter altså opfattelsen af, at de fleste historiske kilder er påvirket af kristne og derfor ikke kan beskrives som uafhængige. Om Josefus siger de, at man ikke kan skelne hans orignale beskrivelse fra senere (kristne) tilføjelser.
Dette siger IKKE, at Jesus ikke har eksisteret uden for evangelierne. Det siger blot, at der mangler uafhængige kilder til bekræftelse.
Personligt tror jeg ikke på, at Evangeliernes Jesus er historisk. jeg tror, at der har været en religiøs tumult, og at en eller flere personer har dannet baggrund for en beretning om en Messias,der overvandt døden, og så er der fyldt på derefter. Men alt er jo muligt, nu da vor fantasi er uhæmmet af fakta!
mvh
LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#56304 - 28/12/2005 15:31
|
Anonym
Anonym
|
Nicolaj: Min pointe er blot, at Jesus skiller sig afgørende ud fra alle de mytiske skikkelser, der er nævnt, fordi han er en person, der levede et bestemt sted på et bestemt tidspunkt, altså en historisk person. Det er umuligt for mig at modbevise, at den bibelske Jesus har levet på Jorden for 2000 år siden. Derfor har jeg ikke påstået, at han ikke gjorde. Men du påstår med din pointe, at den bibelske Jesus - til forskel for de mytiske personer, der ligner ham til forveksling! - faktisk levede på Jorden for 2000 år siden. Du har fremsat en påstand, som jeg efter min bedste overbevisning ikke mener, at du har historisk belæg for. Derfor påhviler det nu dig at underbygge din påstand. Men inden du kaster sig ud i det, læs og overvej så dette indlæg til Kristina.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56305 - 28/12/2005 15:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: citat: Og du, Kristina, kan sagtens være en dybfølt kristen - uden at du behøver at have historiske beviser for, at Jesus faktisk har levet. Jeg har aldrig nogen sinde opsøgt historiske beviser! citat: Hver gang kristne modsiger videnskaben og historikerne med det formål at sandsynliggøre deres dybest set usandsynlige tro - så mister de troværdighed og støder folk fra sig og deres religion. Jamen hvorfor skriver du det til mig? Det har jeg da forhåbentlig ikke gjort? citat: Hvis nu din tro er sandheden, herunder din tro på de falske profeter - der vistnok skal komme!? - så tænk lidt over, om de falske profeter ikke er de kristne, som ? Hvorved de reelt gør din Gud og din tro på ham utroværdig og frastødende. Falske profeter tror jeg der har været så langt tilbage som historien rækker, og de findes stadig og vil fortsat være her så længe denne verden står ...
Som kristen tror jeg selvsagt ikke, at kristne er falske profeter (surprise?).
Hvis der findes kristne der forsøger at spænde forskerne og historikerne for deres tro på Gud , som du skriver, så er der ikke noget, jeg kan gøre ved det, vel? Og hvorfor synes du så, jeg skal jeg så tænke lidt over det?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56307 - 28/12/2005 18:15
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Og du, Kristina, kan sagtens være en dybfølt kristen - uden at du behøver at have historiske beviser for, at Jesus faktisk har levet.
Kristina: Jeg har aldrig nogen sinde opsøgt historiske beviser!
Alligevel har du givet udtryk for, at Jesu liv, død og opstandelse er konkrete, historiske hændelser!
Evolutionisten: Når du skriver, at "alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser!", og stiller det op som en modsætning til din tro på Jesus, så antyder du dermed implicit, at Jesu liv, død og opstandelse er konkrete historiske hændelser.
Kristina: Ja, det gør jeg da rigtignok! Det tror jeg jo nemlig!
Det giver du f.eks. klart udtryk for her!
Evolutionisten: Hver gang kristne modsiger videnskaben og historikerne med det formål at sandsynliggøre deres dybest set usandsynlige tro - så mister de troværdighed og støder folk fra sig og deres religion.
Kristina: Jamen hvorfor skriver du det til mig? Det har jeg da forhåbentlig ikke gjort?
Jo, som det fremgår, så har du faktisk meget klart givet udtryk for, at du tror, at Jesu liv, død og opstandelse er konkrete historiske hændelser.
Og at hændelser er historiske, det betyder faktisk, at historikerne har belæg for at antage, at hændelserne faktisk har fundet sted.
Evolutionisten: Hvis nu din tro er sandheden, herunder din tro på de falske profeter - der vistnok skal komme!? - så tænk lidt over, om de falske profeter ikke er de kristne, som forsøger at spænde forskerne og historikerne for deres tro på Gud? Hvorved de reelt gør din Gud og din tro på ham utroværdig og frastødende.
Kristina: Hvis der findes kristne der forsøger at spænde forskerne og historikerne for deres tro på Gud , som du skriver, så er der ikke noget, jeg kan gøre ved det, vel? Og hvorfor synes du så, jeg skal jeg så tænke lidt over det?
Næh - hvis du er ligeglad med, at deres aktiviteter skaber en forståelsesmæssig barriere hos udenforstående overfor det kristne budskab, så behøver du naturligvis hverken at tænke over det eller modsige dem.
Kristina: Som kristen tror jeg selvsagt ikke, at kristne er falske profeter (surprise?).
Ja, i betragtning af din åbenlyse begavelse, så er jeg faktisk lidt surprised!
Hvis jeg var en falsk profet og havde til formål at modarbejde kristendommen, så ville jeg ikke møde op i ulveklæder, men i udpræget kristelige fåreklæder og få kristendommen til at se mest mulig selvmodsigende ud.
Kunne jeg så også få de kristne til at missionere for noget helt andet, end det som betyder mest i kristendommen, nemlig Jesu budskab - ja, så ville det da være helt perfekt.
F.eks. kunne jeg missionere for ID-opfattelsen, som jo bestemt ikke er kristendom - og som gør en dyd ud af, at være så åben, at en hvilken som helst religions gud kan have skabt og designet livet på jorden.
Eller en ukendt civilisation i rummet kan have gjort det.
Faktisk tror jeg, at nogle kristne er blevet forledt af ID-opfattelsen til at være falske profeter i kristen forstand.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56308 - 28/12/2005 18:58
|
Anonym
Anonym
|
Nicolaj: Jeg tænkte ikke så meget på Cyril Malkas liste af gamle myter med Kristus-lighed, men derimod på, at du så ukritisk overtager hans påstande om Jesu manglende historicitet og bringer dem, som om de var velunderbyggede fakta. Det er de ikke. Jeg vil henvise til mit svar i dette indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56309 - 28/12/2005 19:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Suk og piv, hvor vi dog taler forbi hinanden, Evo: citat: Jo, som det fremgår, så har du faktisk meget klart givet udtryk for, at du tror, at Jesu liv, død og opstandelse er konkrete historiske hændelser. Ja, det har jeg, og det bliver jeg ved med!
citat: Og at hændelser er historiske, det betyder faktisk, at historikerne har belæg for at antage, at hændelserne faktisk har fundet sted. Igen må jeg fortælle, at jeg ikke er historiker! Historikerne overlader jeg trygt til at debattere med hinanden i (u)enighed om, hvad de har belæg for at antage. Min tro på Jesu historicitet har ikke sin grund i historikeres eller videnskabsmænds arbejde, men fra profeter, apostle og evangelister, altså fra Bibelens egne forfattere. Det er dem, jeg finder troværdige! citat: .. hvis du er ligeglad med, at deres aktiviteter skaber en forståelsesmæssig barriere hos udenforstående overfor det kristne budskab, så behøver du naturligvis hverken at tænke over det eller modsige dem. Jeg er skam ikke ligeglad, men hvis det forholder sig, som du siger (og det véd jeg ikke noget om, jeg har ikke beskæftiget mig med det) så er der intet jeg kan gøre ved det. Der er nok også alvorligere barrierer for det kristne budskab end lige dem, tror jeg! citat: Hvis jeg var en falsk profet og havde til formål at modarbejde kristendommen, så ville jeg ikke møde op i ulveklæder, men i udpræget kristelige fåreklæder og få kristendommen til at se mest mulig selvmodsigende ud. Kunne jeg så også få de kristne til at missionere for noget helt andet, end det som betyder mest i kristendommen, nemlig Jesu budskab - ja, så ville det da være helt perfekt. Ved du hvad, du har faktisk et point der, det er ikke skudt helt ved siden af! (Jeg tror vil synes om at læse Lewis' "Fra djævelens blækhus", hvis du ikke allerede har ...)
Bortset lige fra, at jeg ville erstatte ordet "selvmodsigende" med "vranglærende" (f.eks. ved at prædike søde ord som folk helst vil høre, om "fred og ingen fare", når der faktisk netop er fare på færde, så er jeg faktisk enig med dig.
Evangeliet har nemlig både indre fjender (dels i vores egen kirke og forskellige trossamfund i form af vranglære, dels i vores eget syndige sind (menneskefrygt, dovenskab osv.) og ydre fjender, f.eks. forfølgelse af kristne og mange andre barrierer.
Men, pr. definition: Kristne er ikke falske profeter, og falske profeter er ikke kristne (men kan godt udgive sig for at være det!) Missionske kristne holder sig til Gud og beder om Hans velsignelse i deres arbejde for at gøre evangeliet kendt. Ingen kan, og ingen skal, gøre det ved egen kraft og egen forstand ... Soli Deo Gloria! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56310 - 28/12/2005 20:19
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Og at hændelser er historiske, det betyder faktisk, at historikerne har belæg for at antage, at hændelserne faktisk har fundet sted.
Kristina: Igen må jeg fortælle, at jeg ikke er historiker! Historikerne overlader jeg trygt til at debattere med hinanden i (u)enighed om, hvad de har belæg for at antage. Min tro på Jesu historicitet har ikke sin grund i historikeres eller videnskabsmænds arbejde, men fra profeter, apostle og evangelister, altså fra Bibelens egne forfattere. Det er dem, jeg finder troværdige!
Som jeg tidligere forsøgte at sige:
Du kan godt tro på historikerne, når de siger, at det ikke findes historisk belæg for, at den bibelske Jesus levede for 2000 år siden.
At historikerne ikke er i stand til at finde fysiske spor, som sandsynliggør, at Jesus er en historisk person, forhindrer ikke dig i at tro mere på profeterne, apostlene og evangelisterne end på de manglende historiske spor.
Du kan altså godt både tro på, at der ikke findes historiske spor efter Jesus - og tro på, at Jesus faktisk har levet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56311 - 28/12/2005 21:16
Hokus Pokus
|
Bruger
Reg.: 06/05/2005
|
Hej Evolutionisten
Dit indlæg lyder meget overvældende og bør selvfølgelig give stof til eftertanke, hvis der også er hold i anklagen. Jeg har læst lidt videre på hjemmesiden du henviser til, og jeg kan ikke finde nogen littereratur, som forfatteren bygger sin påstand på og henviser til.
Det lyder mere som en person, der har et forkvaklet forhold til kristendommen, og derfor forsøger at binde læseren noget hokus pokus ind.
Hvis du kan underbygge dit indlæg med mere saglig litteratur, så er jeg klar til at diskuterer indholdet noget mere.
Venlig hilsen Oslo
|
|
Til toppen
|
|
|
#56312 - 28/12/2005 21:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
citat: Du kan godt tro på historikerne, når de siger, at det ikke findes historisk belæg for, at den bibelske Jesus levede for 2000 år siden. Evo, skal jeg forstå dig sådan, at du hævder, at der slet ikke findes nogen historikere, der mener at have belæg for at den bibelske Jesus levede for ca. 2000 år siden? Og hvis der alligevel findes nogen, at du så ikke mener, at de er rigtige og troværdige historikere? ("No true historian .."?)
Her er lige tre links - jeg tilstår, at jeg ikke selv har læst dem:
Den historiske Jesus, 1 Den historiske Jesus, 2 den historiske Jesus, 3.
Jeg har som nævnt ikke indsigt i noget historisk, men umiddelbart forekommer det mig lidt sært, at bibelkritikere insisterer på at finde andre kilder end dem vi har en hel masse af, nemlig dem, som ligger til grund for Bibelen. Med hvilken begrundelse skal de diskvalificeres som værende historisk materiale?
Jeg fandt også en svensk artikel om kriterier for vurdering af antikke skrifters troværdighed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56313 - 28/12/2005 22:28
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Du kan godt tro på historikerne, når de siger, at det ikke findes historisk belæg for, at den bibelske Jesus levede for 2000 år siden.
Kristina: Evo, skal jeg forstå dig sådan, at du hævder, at der slet ikke findes nogen historikere, der mener at have belæg for at den bibelske Jesus levede for ca. 2000 år siden? Og hvis der alligevel findes nogen, at du så ikke mener, at de er rigtige og troværdige historikere? ("No true historian .."?)
Lad mig sige det på den måde. Jeg er til dato ikke stødt på historikere, som mener at have belæg for, at den bibelske Jesus levede for 2000 år siden.
Indtil du eller andre præsenterer mig for historikere, som har belæg for dette, så er jeg nødt til at gå ud fra, at dette er den i øjeblikket mest troværdige antagelse.
Men igen - at der ikke er historisk belæg for, at den bibelske Jesus levede for 2000 år siden, beviser jo ikke, at han ikke levede!
Hvis du gerne vil forstå mig rigtigt, så skal du især lægge mærke til det sidste, jeg skriver - og ikke pr. automatik gå ud fra, at jeg har noget ønske om at bevise, at den bibelske Jesus ikke har eksisteret.
Derimod er jeg meget optaget af, at man ikke - blot for at få kristendommen til at fremstå lidt mere troværdig! - øver vold på historiske og videnskabelige principper.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56314 - 28/12/2005 22:40
Re: Hokus Pokus
[Re: oslo]
|
Anonym
Anonym
|
Oslo: Det lyder mere som en person, der har et forkvaklet forhold til kristendommen, og derfor forsøger at binde læseren noget hokus pokus ind. Hvis du kan underbygge dit indlæg med mere saglig litteratur, så er jeg klar til at diskuterer indholdet noget mere. Der er ingen tvivl om, at forfatteren ikke er kristendommen venligt stemt. Det bør man naturligvis være opmærksom på. På denne hjemmeside er det dog et righoldigt udvalg af noter/litteraturhenvisninger. Det samme gælder denne hjemmeside, så forfatteren henviser faktisk til litteratur, i modsætning til, hvad du påstår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56315 - 28/12/2005 23:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo, du skriver citat: Jeg er til dato ikke stødt på historikere, som mener at have belæg for, at den bibelske Jesus levede for 2000 år siden. Indtil du eller andre præsenterer mig for historikere, som har belæg for dette, så er jeg nødt til at gå ud fra, at dette er den i øjeblikket mest troværdige antagelse. OK, fair nok - det bliver i hvert fald ikke mig, som præsenterer sådanne historikere for dig, for jeg leder jo ikke efter dem .. men har du ingen kommentarer til det jeg skrev her: citat: ... umiddelbart forekommer det mig lidt sært, at bibelkritikere insisterer på at finde andre kilder end dem vi har en hel masse af, nemlig dem, som ligger til grund for Bibelen. Med hvilken begrundelse skal de diskvalificeres som værende historisk materiale? ... eller til den svenske artikel om kriterier for vurdering af antikke skrifters troværdighed?
citat: Evo: Derimod er jeg meget optaget af, at man ikke - blot for at få kristendommen til at fremstå lidt mere troværdig! - øver vold på historiske og videnskabelige principper. Det kan vi lynhurtigt blive enige om! Det ville være helt uacceptabelt og meningsløst at øve vold på noget eller nogen og det ville i den grad være i modstrid med selv kristendommens væsen.
Så selv om vi tror, at det gælder livet, det evige guddommelige liv, for enhver af os at tro på Jesus og følge ham, så er det helt udelukket at presse eller tvinge nogen - også selv om det kunne lade sig gøre, hvad jeg ikke tror det kan. Mål og midler lader sig ikke skille.
Evangeliet skal helt enkelt forkyndes, som det fremgår af Bibelen, så enhver som har lyst, kan gøre sig bekendt med, hvad kristen tro handler om, og frit tage stilling.
Nogle finder ind i den kristne tro ved at lytte og læse (jeg er en af dem), andre finder Bibelen utroværdig og afviser. Anderledes kan det ikke være ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56316 - 29/12/2005 01:58
|
Bruger
|
Må jo nok sige, at Jesus, som det også er skrevet i dit citat, er nævnt steder i Talmudiske tekster..
Selve Talmud blev først nedskrevet (færdigskrevet) i århundrederne efter begyndelsen på almindelig tidsregning, men man ville ikke have forholdt sig til Jesus, hvis ikke han havde været reel.. Dog er der ikke tale om hans tegn eller at der skulle være noget specielt ved ham, men mere at man skulle tage sig iagt for hans lære.. Dog stadig nævnt, at man ikke kan afgøre om han ville have plads i den kommende verden..
Selve personen Jesus' eksistens tvivler jeg ikke på.. Men alle de ting han tilføres, har jeg ikke helt tillid til..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#56318 - 29/12/2005 07:22
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: ... umiddelbart forekommer det mig lidt sært, at bibelkritikere insisterer på at finde andre kilder end dem vi har en hel masse af, nemlig dem, som ligger til grund for Bibelen. Med hvilken begrundelse skal de diskvalificeres som værende historisk materiale?
De bibelske skrifter er bestemt historisk materiale - på samme måde, som muslimske skrifter er historisk materiale.
Men historikerne er nødt til at tage hensyn til, at de kristne har den agenda, at de vil udbrede kristendommen - og muslimerne har den agenda, at de vil udbrede Islam.
Derfor kan historikerne normalt ikke nøjes med sådanne kilder, men må have personer og begivenheder bekræftet fra andre kilder, og helst neutrale kilder i forhold til de religiøse kilders agenda.
Kefas Ben-Adam: Må jo nok sige, at Jesus, som det også er skrevet i dit citat, er nævnt steder i Talmudiske tekster.. Selve Talmud blev først nedskrevet (færdigskrevet) i århundrederne efter begyndelsen på almindelig tidsregning, men man ville ikke have forholdt sig til Jesus, hvis ikke han havde været reel.. Dog er der ikke tale om hans tegn eller at der skulle være noget specielt ved ham, men mere at man skulle tage sig iagt for hans lære.. Dog stadig nævnt, at man ikke kan afgøre om han ville have plads i den kommende verden.. Selve personen Jesus' eksistens tvivler jeg ikke på.. Men alle de ting han tilføres, har jeg ikke helt tillid til..
Kefas Ben-Adam kommer dig imidlertid tilsyneladende til hjælp her med hensyn til Jesu historicitet, idet han jo næppe er nævnt i Talmud for at promovere hans lære - men formodentlig for at advare mod hans lære.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56320 - 29/12/2005 08:58
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Ja, det gør jeg da rigtignok! Det tror jeg jo nemlig!
Jeg har læst lidt af, hvad teologer har at sige, og jeg har læst lidt af, hvad bibelkritikerne har at sige, og har altså fundet førstnævnte troværdige!
Historikere er pr. definition i kraft af deres fag bibelkritikere, d.v.s. kritisk indstillet overfor, om de bibelske skrifter fortæller sandheden om personer og begivenheder - eller om de propaganderer mere eller mindre løgnagtigt ud fra devisen, at målet helliger midlet.
Denne kritiske tilgang har historikere til alle skrifter - ikke blot til de bibelske skrifter. F.eks. tager historikere ikke historieskrivningen om bestemte konger og kejsere for pålydende, idet formålet ofte var at fremstille herskeren i et gunstigt lys. Derfor undersøger man også, hvor det er muligt, hvad andre - f.eks. herskerens fjender - har ladet nedskrive om de samme begivenheder.
I øvrigt mener jeg, at du begår en fejl ved, når du i spørgsmålet om Jesu historicitet lægger større vægt på teologernes opfattelse, end du lægger på historikernes opfattelse. Selv om historikerne er er specielt uddannet til at vurdere, om kravene til en persons eller en begivenheds historicitet er opfyldt. Mens teologerne er uddannet til at vurdere teologiske spørgsmål.
Du kunne principelt lige så godt påstå, at et tømrerfirma har mere forstand på at udskifte og modernisere dine el-installationer end et elinstallatørfirma har.
Er vi enige om det?
I øvrigt mener jeg, at det er en historisk kendsgerning, at en række skrifter, som omhandler Jesus, ikke accepteres af den etablerede kristendom.
Der er f.eks. Thomas-evangeliet, som primært består af meget smukke, livskloge citater af Jesus, men som - vistnok! - afviser, at Jesus er Guds søn.
Ændret af Evolutionisten (29/12/2005 09:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#56321 - 29/12/2005 11:04
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
citat: For det tredje kommer der jævnligt revisioner, der alle regnes for at være samme bog. Sprog gennemgår udvikling og forandringer, derfor er der ikke noget mærkeligt i at en oversættelse fra tid til anden trænger til en ajourføring. Og samtidig sørger sprogforskningen for at vi får større og større indsigt i datidens sprog.
så alt i alt ville det være endnu mere mærkeligt, dersom der ikke blev foretaget oversættelsesjusteringer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56322 - 29/12/2005 12:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Denne kritiske tilgang har historikere til alle skrifter - ikke blot til de bibelske skrifter. F.eks. tager historikere ikke historieskrivningen om bestemte konger og kejsere for pålydende, idet formålet ofte var at fremstille herskeren i et gunstigt lys. Derfor undersøger man også, hvor det er muligt, hvad andre - f.eks. herskerens fjender - har ladet nedskrive om de samme begivenheder.
Ja, det er jeg helt med på. Men in casu er hovedpersonen (Jesus) i hvert fald ikke fremstillet i et historisk set gunstigt lys, men tværtimod som klar taber!
Og Jesu apostle og disciple er sandelig heller ikke helte!!
Den ene, endda lederen af flokken (Peter), fornægtede Jesus, en anden (Judas) var stikker og forrådte ham, og samtlige faldt de i søvn, når deres herre havde allermest brug for dem ... såeh ... citat: I øvrigt mener jeg, at du begår en fejl ved, når du i spørgsmålet om Jesu historicitet lægger større vægt på teologernes opfattelse, end du lægger på historikernes opfattelse. Selv om historikerne er er specielt uddannet til at vurdere, om kravene til en persons eller en begivenheds historicitet er opfyldt. Mens teologerne er uddannet til at vurdere teologiske spørgsmål. Du kunne principelt lige så godt påstå, at et tømrerfirma har mere forstand på at udskifte og modernisere dine el-installationer end et elinstallatørfirma har. Er vi enige om det? Nej, det vi faktisk ikke, for her er vi nemlig i et område hvor historie og teologi befinder sig i samme regi, i og med at Gud angiveligt blev menneske og dermed i inkarnationen delte menneskevilkår (incl. historie og geografi) med sine medmennesker. Så her er det ikke tilstrækkeligt med en tømrer eller en elektriker - her er der brug for en overordnet hovedentreprenør!) citat: I øvrigt mener jeg, at det er en historisk kendsgerning, at en række skrifter, som omhandler Jesus, ikke accepteres af den etablerede kristendom.
Der er f.eks. Thomas-evangeliet, som primært består af meget smukke, livskloge citater af Jesus, men som - vistnok! - afviser, at Jesus er Guds søn. Ja, der er masser af smukke - og også en del mindre smukke - beretninger om Jesus, som ikke er kanoniserede (sidste nyhed er Dan Browns Da Vinci-roman). Jeg mener ikke, at Thomas-evangeliet (fundet ved Nag Hammadi) afviser, at Jesus er Guds søn, det beskæftiger sig bare ikke med det - det er næsten udelukkende Jesus-citater. Når det ikke er inkluderet i selve NT, selv om det er gammelt, men henregnes til apokryferne, så skyldes det, at det ikke er apostolsk, dvs. ikke kan tillægges en af de 12 apostle eller deres nære omgangskreds.
Jeg mener, at når antikke håndskrifter skal vurderes true or false, så skal der ses på følgende, uanset om det handler om kristne eller andre:
Hvem skrev den oprindelige tekst?
Hvor omhyggelig var han/hun?
Hvilke motiver var der for at skrive det?
Var han øjenvidne til det beskrevne, eller havde han kontakt med sådanne?
Hvor lang tid gik der mellem de beskrevne begivenheder og nedskrivningen?
Hvor mange led af mundtlig beretning gik forud nedskrivningen?
Hvor mange led af skriftlig beretning?
Der er sikkert mange flere bedømmelseskriterier end disse nævnte, men for evangelierne og Apostlenes Gerninger gælder, at de siges at være nedskrevet af øjenvidner eller personer, som har været i kontakt med øjenvidner, og at de er nedskrevet få år eller årtier efter selve begivenhederne.
De ældste bevarede håndskrifter (ud af ca. 5.000) er kun et par årtier yngre end originalen.
Der findes næppe nogen skrifter, der har været udsat for så omfattende kritik som netop de bibelske, og jeg tror, at dette allermest skyldes deres revolutionerende indhold: Undere ... brud på kendte naturlove ... at Gud blev menneske, blev korsfæstet, døde, genopstod lyslevende ... hvem i alverden kan dog fæste lid til sådanne fuldstændig utrolige påstande - som også her i 2005 (og sikkert også lige om lidt i 2006 ( GODT NYTÅR! )) er både ubeviselige og politisk helt ukorrekte?
.. og tænk, så er vi alligevel en del ... mærkeligt, ik' ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56324 - 29/12/2005 12:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo - jeg har lige skrevet et andet indlæg her i tråden, og er udtømt for kommentarer lige nu, bortset lige en lille kommentar til det du skriver her: citat: Kefas Ben-Adam kommer dig imidlertid tilsyneladende til hjælp her med hensyn til Jesu historicitet, idet han jo næppe er nævnt i Talmud for at promovere hans lære - men formodentlig for at advare mod hans lære. Dertil vil jeg blot sige at jeg påskønner din holdning og din debatstil - at du ikke anvender det velkendte princip:
Alt hvad du siger vil blive brugt imod dig, og alt, hvad der kan siges til støtte for dine udsagn, vil blive ignoreret og ikke ført til protokol..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56325 - 29/12/2005 12:43
|
Anonym
Anonym
|
Tak for påskønnelsen.  Jeg ser ikke nogen værdi i at ignorere andre debattørers gode pointer. Dem bliver jeg jo selv klogere af. Desværre kan jeg ikke garantere, at jeg får alle krediteret for deres gode pointer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56326 - 29/12/2005 12:59
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Denne kritiske tilgang har historikere til alle skrifter - ikke blot til de bibelske skrifter. F.eks. tager historikere ikke historieskrivningen om bestemte konger og kejsere for pålydende, idet formålet ofte var at fremstille herskeren i et gunstigt lys. Derfor undersøger man også, hvor det er muligt, hvad andre - f.eks. herskerens fjender - har ladet nedskrive om de samme begivenheder.
Kristina: Ja, det er jeg helt med på. Men in caso er hovedpersonen (Jesus) i hvert fald ikke fremstillet i et historisk set gunstigt lys, men tværtimod som klar taber!
Hvis Jesus - som du og andre kristne tror! - er dødens og Djævelens besejrer, hvordan i alverden får du dog det til, at han er en klar taber?
Tværtimod er det da yderst smart at spille et dødeligt menneske, når man skal op mod både Djævelen og døden!
Kristina: Og Jesu apostle og disciple er sandelig heller ikke helte!! Den ene, endda lederen af flokken (Peter), fornægtede Jesus, en anden (Judas) var stikker og forrådte ham, og samtlige faldt de i søvn, når deres herre havde allermest brug for dem ... såeh ...
De gjorde vel egentlig kun deres forbandede pligt for at nogle for Jesu projekt nødvendige spådomme kunne gå i opfyldelse?
Uden f.eks. Judas forrædderi var Jesus jo ikke blevet fanget og korsfæstet, hvis man skal tro bibelen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56327 - 29/12/2005 13:11
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: I øvrigt mener jeg, at du begår en fejl ved, når du i spørgsmålet om Jesu historicitet lægger større vægt på teologernes opfattelse, end du lægger på historikernes opfattelse. Selv om historikerne er er specielt uddannet til at vurdere, om kravene til en persons eller en begivenheds historicitet er opfyldt. Mens teologerne er uddannet til at vurdere teologiske spørgsmål. Du kunne principelt lige så godt påstå, at et tømrerfirma har mere forstand på at udskifte og modernisere dine el-installationer end et elinstallatørfirma har. Er vi enige om det?
Kristina: Nej, det vi faktisk ikke, for her er vi nemlig i et område hvor historie og teologi befinder sig i samme regi, i og med at Gud angiveligt blev menneske og dermed i inkarnationen delte menneskevilkår (incl. historie og geografi) med sine medmennesker. Så her er det ikke tilstrækkeligt med en tømrer eller en elektriker - her er der brug for en overordnet hovedentreprenør!)
Jeg går ud fra, at du med udtrykket "angiveligt" mener, at Gud af de kristne angives/påstås! at være blevet menneske.
En historisk underbygget kendsgerning er det i hvert fald ikke.
Jeg synes i øvrigt, at du her gør et - endda dårligt! - forsøg på, at snige menneskeskabt historicitet ind i en ubeviselig religiøs påstand.
Eller mener du virkelig, at hvis man parrer en historiker og en teolog, så får man en person - "en overordnet hovedentreprenør!" - som ad magisk vej kan tilføre religiøse påstande historicitet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#56328 - 29/12/2005 13:18
|
Bruger
|
Hej Kristina, Du drejer Evolutionistens pointe lidt her.
Det der er på tale, er, at de der har en interesse i at promovere et bestemt syn på en person, er *partiske* kilder, og de kan ikke stå alene.
Det er det, der ligger i analogien med kongers&kejseres historieskrivere. Evangelsterne, Paulus og Peter m.fl. er partiske, fordi de er en del af den kirke eller urmenighed, der skabes på fortællingerne om Jesus.
Deres ord kræver derfor en uafhængig kilde til bekræftelse. Og sådanne er ikke påvist.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#56329 - 29/12/2005 13:22
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Evangeliet skal helt enkelt forkyndes, som det fremgår af Bibelen, så enhver som har lyst, kan gøre sig bekendt med, hvad kristen tro handler om, og frit tage stilling.
Af missionerende kristne, ja.
Men da ikke af historikere, som skal finde ud af, om der er belæg for at anse Jesus som en historisk person, der har levet for 2000 år siden.
Skæg for sig og snot for sig, som man siger!
Jeg synes, du har en tilbøjelighed til at afspore og unødigt forlænge debatten, om hvorvidt der findes belæg for dette, når du f.eks. her pludselig skifter emne til, hvordan bibelen skal forkyndes!
Det hører vist ikke hjemme under "Tro, fornuft og viden"?!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56330 - 29/12/2005 13:33
|
Anonym
Anonym
|
citat: Evolutionisten skrev: Jeg går ud fra, at du med udtrykket "angiveligt" mener, at Gud af de kristne angives/påstås! at være blevet menneske.
En historisk underbygget kendsgerning er det i hvert fald ikke. Det er da i høj grad en underbygget historisk kendsgerning at de kristne angiver/påstår at Gud er blevet menneske, samt at dette menneske er både død, begravet og opstået igen 
Men du har da ret i, at det ikke med de historiske forskningsmetoder er muligt, ud fra den forskningsgrens arbejdsmetoder/-værktøjer, at føre historiske beviser for, at denne påstand er historisk bekræftet rent videnskabeligt. Og jeg tror heller ikke at det vil blive muligt at føre et sådant bevis for at Gud blev menneske, døde og genopstod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56331 - 29/12/2005 13:35
|
Anonym
Anonym
|
citat: Uden f.eks. Judas forrædderi var Jesus jo ikke blevet fanget og korsfæstet, hvis man skal tro bibelen! Tja, eller også havde der vel bare været en anden der havde forrådt ham
|
|
Til toppen
|
|
|
#56332 - 29/12/2005 13:50
|
Anonym
Anonym
|
LarsBj til Kristina: Du drejer Evolutionistens pointe lidt her. Det der er på tale, er, at de der har en interesse i at promovere et bestemt syn på en person, er *partiske* kilder, og de kan ikke stå alene. Det er det, der ligger i analogien med kongers&kejseres historieskrivere. Evangelsterne, Paulus og Peter m.fl. er partiske, fordi de er en del af den kirke eller urmenighed, der skabes på fortællingerne om Jesus. Deres ord kræver derfor en uafhængig kilde til bekræftelse. Og sådanne er ikke påvist. Korrekt set og korrekt påtalt! I øvrigt - hvis historikerne ikke kan finde uafhængige kilder, så sammenligner de flere forskellige kilder og forsøger at tage højde for, med hvilket formål de pågældende tekster er skrevet. Nogle religionshistorikere har også forsøgt at "rense" de bibelske skrifter for kristen propaganda/missionering for at finde frem til et klarere billede den "historiske" Jesus. Det gælder f.eks. historikeren Bart D. Ehrman, som har skrevet bogen "Jesus. En apokalyptisk profet". Se denne hjemmeside. EhrmanŽs konklusion er, at Jesus prædikerede dommedags - apokalypsens! - snarlige komme, men at han ikke selv anså sig selv for at være Gud eller Guds søn. Jeg har læst bogen, som kan lånes på biblioteket - og så vidt jeg husker, beskriver den klart og letforståeligt, hvorledes historikere konkret vurderer, hvornår der er tale om propaganda.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56333 - 29/12/2005 13:53
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Men du har da ret i, at det ikke med de historiske forskningsmetoder er muligt, ud fra den forskningsgrens arbejdsmetoder/-værktøjer, at føre historiske beviser for, at denne påstand er historisk bekræftet rent videnskabeligt. Og jeg tror heller ikke at det vil blive muligt at føre et sådant bevis for at Gud blev menneske, døde og genopstod.
Vi er enige - og det var sådan, at det skulle forstås!
Det er faktisk det, jeg har forsøgt at forklare Kristina. Så tak for dit indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56334 - 29/12/2005 14:01
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Uden f.eks. Judas forrædderi var Jesus jo ikke blevet fanget og korsfæstet, hvis man skal tro bibelen!
Andreas Falck: Tja, eller også havde der vel bare været en anden der havde forrådt ham
Jo, men én skulle jo påtage sig denne byrde for at opfylde spådommen.
Så "denne anden", som det ellers ville være blevet - plus alle troende kristne! - må da være Judas meget taknemlige for, at han gjorde det muligt for romerne at finde og korsfæste Jesus og dermed sikre de troendes frelse!
At Judas ifølge overleveringen forrådte Jesus med et kys, gør blot hans handling endnu smukkere.
Logisk set!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56335 - 29/12/2005 14:16
|
Anonym
Anonym
|
citat: Logisk set! Nogle gange er logisk set meget ulogisk og snusfornuftig det rene galimattias 
Men vi er jo også midt i den søde juletid. Og husk at julen varer lige til påske (selv om der lige skal overstås en faste inden da).
|
|
Til toppen
|
|
|
#56336 - 29/12/2005 14:30
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Djøp - du skriver: citat: Sprog gennemgår udvikling og forandringer, derfor er der ikke noget mærkeligt i at en oversættelse fra tid til anden trænger til en ajourføring. Og samtidig sørger sprogforskningen for at vi får større og større indsigt i datidens sprog.
Der er ikke noget underligt ved en oversættelse, nej - min pointe var, at alle variationerne af oversættelserne kaldes samme bog, selvom oversættelserne ikke sker fra samme oprindelige dokument og indbyrdes kan afvige urimeligt meget - fx mellem KJV, Jehovas Vidners bibel, Mormonernes bog osv. Alle disse variationer bliver talt under ét i påstanden "bibelen er verdens mest solgte bog"...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#56337 - 29/12/2005 14:32
|
Anonym
Anonym
|
citat: Mormonernes bog Mener du Mormons Bog?
I givet fald, så er denne ikke nogen oversættelse af Bibelen, og giver sig heller ikke ud for at være det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56338 - 29/12/2005 14:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, du skriver til Andreas: citat: Andreas Falck: Men du har da ret i, at det ikke med de historiske forskningsmetoder er muligt, ud fra den forskningsgrens arbejdsmetoder/-værktøjer, at føre historiske beviser for, at denne påstand er historisk bekræftet rent videnskabeligt. Og jeg tror heller ikke at det vil blive muligt at føre et sådant bevis for at Gud blev menneske, døde og genopstod. Evo: Vi er enige - og det var sådan, at det skulle forstås! Det er faktisk det, jeg har forsøgt at forklare Kristina. Så tak for dit indlæg. NU er jeg forvirret! Hvorfor skulle du - helt overflødigt - forsøge at forklare mig noget, som jeg selv har ment og skrevet igen og igen: at kristendommen aldrig kan, og aldrig skal, bevises. Det handler om tro, nemlig!
Nå - pyt - vi er i hvert fald stadigvæk enige! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56339 - 29/12/2005 14:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas, Enig! Mormonernes Joseph Smith-bog tæller ikke med! Og da heller ikke Jehovas Vidners hjemmelavede NW. - JV hører ikke med i den kristne Kirke, som de afskyr ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56340 - 29/12/2005 15:27
|
Anonym
Anonym
|
citat: Og da heller ikke Jehovas Vidners hjemmelavede NW. Ikke desto mindre er Jehovas Vidners oversættelse en bibeloversættelse. At den på nogle punkter er temmelig tendentiøs kan de fleste nok blive enig om. Men borset fra disse tendentiøse punkter, er det sådænd slet ikke en helt dårlig oversættelse sådan overordnet og generelt betragtet.
Alene ved brug af JV's NW-oversættelse har jeg da fået overbevist et par JV-medlemmer om at Jesus virkelig er Guds Søn i den traditionelle kristne forståelse, hvorefter de forlod JV-menigheden og derefter tilsuttede sig en "rigtig" kristen menighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56341 - 29/12/2005 15:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo - jeg er ked af at kæden åbenbart hoppede af. Jeg skiftede ikke emne!
Jeg gav dig tværtimod ret i, at evangeliet netop ikke skal forsøges troværdiggjort ved at angribe eller gøre vold på de herskende historiske og/eller videnskabelige grundprincipper, men at det helt enkelt skal forkyndes som det er (= som det fremgår af Bibelen) - til tro eller til afvisning. Og hvis det ikke passer med, hvad videnskab og historie har at sige her og nu, ja så må det lade være med at passe!
Det er min overbevisning, at der ikke må lægges noget til, og ikke trækkes noget fra, og det kristne budskab skal ikke oversukres og gøres forbrugervenligt = tilpasses tidsåndens ubønhørlige krav.
"Kunden" skal ikke spises af med, hvad han gerne vil høre, men skal tilbydes, hvad han dybest set har brug for, og i hvert skal der hverken hugges en hæl eller klippes en tå for at Guds Ord til at glide ned! Take it og leave it!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56343 - 29/12/2005 15:58
|
Anonym
Anonym
|
Andreas Falck: Men du har da ret i, at det ikke med de historiske forskningsmetoder er muligt, ud fra den forskningsgrens arbejdsmetoder/-værktøjer, at føre historiske beviser for, at denne påstand er historisk bekræftet rent videnskabeligt. Og jeg tror heller ikke at det vil blive muligt at føre et sådant bevis for at Gud blev menneske, døde og genopstod.
Evolutionisten: Vi er enige - og det var sådan, at det skulle forstås! Det er faktisk det, jeg har forsøgt at forklare Kristina. Så tak for dit indlæg.
Kristina: NU er jeg forvirret! Hvorfor skulle du - helt overflødigt - forsøge at forklare mig noget, som jeg selv har ment og skrevet igen og igen: at kristendommen aldrig kan, og aldrig skal, bevises.
Det er muligt, at du nu mener, at kristendommen aldrig kan, og aldrig skal, bevises.
Evolutionisten: Det skete så åbenbart ikke bare for 2000 år siden, men det åbenbart skete også flere tusinde år tidligere i Ægypten, hvor man tilbad solguden Ra og hvor Jesus åbenbart havde navnet Horus.
Kristina: Nej, "Det" der skete for bare 2000 år siden var jo opfyldelsen, som jeg skrev! Én gang for alle! Alle myterne var netop ikke konkrete, historiske hændelser! Jesus kom kun én gang til os i kød og blod!
Men for nogen tid siden skrev du altså højt og tydeligt, at det var en konkret, historisk hændelse, at Jesus kom "til os i kød og blod!"
Dermed forsøgte du faktisk at bevise, at Jesus er en historisk person, og dermed implicit at kristendommen er sand. I modsætning til "alle myterne" fra det gamle Ægypten, som du ikke tror er konkrete, historiske hændelser.
I øvrigt troede ægypterne jo i øvrigt også, at Horus kom til dem "i kød og blod!"
Derfor er jeg fortsat glad for, at Andreas Falck bistod mig med min forklaring.
Men jeg er desværre stadig i tvivl om, hvorvidt du har forstået, hvornår du i videnskabelige forstand taler om "konkrete, historiske hændelser", og hvornår du inddrager "konkrete, historiske hændelser" i din missionering for kristendommen!
Jeg synes i øvrigt, at det er fint, at du fortæller om glæden ved din tro og den dybe overbevisning, som jeg ikke er i tvivl om fylder dit liv med stor mening.
Den glæde vil jeg på ingen måde tage fra dig eller modargumentere, så længe du blot ikke tager historiciteten til indtægt for din tro.
Hvilket jeg så også forstår, at du ikke - mere! - vil!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56344 - 29/12/2005 16:11
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jeg gav dig tværtimod ret i, at evangeliet netop ikke skal forsøges troværdiggjort ved at angribe eller gøre vold på de herskende historiske og/eller videnskabelige grundprincipper, men at det helt enkelt skal forkyndes som det er (= som det fremgår af Bibelen) - til tro eller til afvisning. Og hvis det ikke passer med, hvad videnskab og historie har at sige her og nu, ja så må det lade være med at passe! Jeg vil bede dig læse og gerne kommentere dette indlæg omhyggeligt. Men jeg synes heller ikke, vi skal ordkløves mere om det, for så vidt jeg kan se af ovenstående, er vi enige. Jeg vil dog forbeholde mig ret til at minde dig om vores enighed på dette punkt, hvis dine fremtidige formuleringer skulle gøre det nødvendigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56345 - 29/12/2005 16:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: citat: Men for nogen tid siden skrev du altså højt og tydeligt, at det var en konkret, historisk hændelse, at Jesus kom "til os i kød og blod!"
Dermed forsøgte du faktisk at bevise, at Jesus er en historisk person, og dermed implicit at kristendommen er sand. I modsætning til "alle myterne" fra det gamle Ægypten, som du ikke tror er konkrete, historiske hændelser. OK, Evo, jeg kan godt forstå hvad du mener. Jeg forsøgte bare ikke at argumentere for kristendommens generelle troværdighed, endsige bevise dens sandhed. Jeg fortalte ene og alene om min egen overbevisning!
Måske er det så bare nødvendigt, at hver eneste sætning jeg skriver fremover indledes med: "Ifølge min tro er det sådan at xxxxxx ..." eller "Ifølge Bibelen ...yyyy ..." eller "Ifølge kristendommen zzzz..."
Det er lidt tungt og besværligt, men måske bliver jeg nødt til det for at undgå mistanke om forsøg på falsk varebetegnelse ... ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56346 - 29/12/2005 16:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: citat: Jeg vil dog forbeholde mig ret til at minde dig om vores enighed på dette punkt, hvis dine fremtidige formuleringer skulle gøre det nødvendigt. Ja, endelig, til hver en tid!
Det er godt og nyttigt at være enige om, hvornår vi er enige, og hvornår vi ikke er det.
Og formuleringerne kan sagtens smutte for mig, selv om jeg som regel gør mig umage.
Når jeg skriver her i Café Thomas henvender jeg mig jo sådan set til Hvemsomhelst, både kristne og anderledes troende og ikke troende, og selv om jeg godt ved hvem der er i hvert enkelt tilfælde er i den anden ende af tråden, kan det kan let gå sådan, at jeg forfalder til indforstået kristen tale - som når jeg taler irl med mine kristne venner ...
I håb om forståelse - og som sagt: sig endelig til!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56347 - 29/12/2005 17:45
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Måske er det så bare nødvendigt, at hver eneste sætning jeg skriver fremover indledes med: "Ifølge min tro er det sådan at xxxxxx ..." eller "Ifølge Bibelen ...yyyy ..." eller "Ifølge kristendommen zzzz..." Det er lidt tungt og besværligt, men måske bliver jeg nødt til det for at undgå mistanke om forsøg på falsk varebetegnelse ... ? Hvis du lægger mærke til det, så skriver jeg faktisk principielt altid således, som du her foreslår. Jeg håber ikke, du finder mine indlæg alt for tunge og besværlige at læse. Faktisk mener jeg, at det sparer mig for mange og lange udredninger bagefter, at jeg markerer, hvor jeg udtaler mig for egen regning og hvor jeg gengiver synspunkter, som jeg ikke nødvendigvis deler fuldt ud. Kristina: OK, Evo, jeg kan godt forstå hvad du mener. Tak - så nyttede det jo, at jeg påpegede det! Og jeg mener i øvrigt, at du står dig bedst ved at undgå mistanke om falsk varebetegnelse. Personligt mener jeg, at vores troværdighed er noget af det mest værdifulde, vi har. Især hvis vi gerne vil overbevise andre om, at vi har fundet noget, som er værd at dele med andre. Og det mener du tydeligvis, at du har i kristendommen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56348 - 29/12/2005 18:00
|
Anonym
Anonym
|
citat: Men for nogen tid siden skrev du altså højt og tydeligt, at det var en konkret, historisk hændelse, at Jesus kom "til os i kød og blod!" Jamen Jesus ER da en helt konkret fysisk person, der virkelig har levet her på jorrden for ca. 2000 år siden. Det er der da vel ingen der virkelig seriøst vil benægte. 
Og jeg indrømmer da gerne at der ikke findes ret meget fra helt neutrale, uvildige externe kilder der direkte kan anvendes som støtte for denne påstand. Men der findes til gengæld tilstrækkeligt med indirekte dokumentation til styrkelse af argumentet om personens faktiske historicitet. Henvisningerne i Talmud til Jesu person er stærke argumenter til støtte for historiciteten af personen.
Når jeg skriver "personens faktiske historicitet" indebærer dette kun at personen har eksisteret, og inbefatter ikke samtidig bevis for at alle beretninger om hans liv og virke er historisk dokumenteret som værende virkelige historiske hændelser der fysisk har fundet sted. Meget er overladt til troen, og en del kan sandsynliggøres som værende troværdigt (uden at være historisk bevist i faglig forstand), og dermed er der en del der er overladt til troen, og dette har jeg det helt fint med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56349 - 29/12/2005 18:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: citat: Kristina: Måske er det så bare nødvendigt, at hver eneste sætning jeg skriver fremover indledes med: "Ifølge min tro er det sådan at xxxxxx ..." eller "Ifølge Bibelen ...yyyy ..." eller "Ifølge kristendommen zzzz..." Det er lidt tungt og besværligt, men måske bliver jeg nødt til det for at undgå mistanke om forsøg på falsk varebetegnelse ... ?
Evo: Hvis du lægger mærke til det, så skriver jeg faktisk principielt altid således, som du her foreslår. Jeg håber ikke, du finder mine indlæg alt for tunge og besværlige at læse. Nej, jeg finder ikke dine indlæg svære at læse. Måske er det også lidt lettere for dig end for mig, som på en måde skal bevæge mig ind og ud af to forskellige verdener: Jeg hviler jo inde min kristne trosverden (med fare for at tale indforstået) men skal, når jeg befinder mig her i Café Thomas, bevæge mig ud og se på den "udefra" med andre øjne end mine egne ... citat: Tak - så nyttede det jo, at jeg påpegede det! Og jeg mener i øvrigt, at du står dig bedst ved at undgå mistanke om falsk varebetegnelse. Personligt mener jeg, at vores troværdighed er noget af det mest værdifulde, vi har. Især hvis vi gerne vil overbevise andre om, at vi har fundet noget, som er værd at dele med andre. Og det mener du tydeligvis, at du har i kristendommen! Ja! Jeg er glad for dine ovenstående gode og sande ord, og for din engagerede medvirken i med- og modspil her i debatten!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56350 - 29/12/2005 20:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo:Kristina: citat: Ja, det er jeg helt med på. Men in casu er hovedpersonen (Jesus) i hvert fald ikke fremstillet i et historisk set gunstigt lys, men tværtimod som klar taber! Evo: Hvis Jesus - som du og andre kristne tror! - er dødens og Djævelens besejrer, hvordan i alverden får du dog det til, at han er en klar taber? Jamen hallo: Jeg skrev "er ikke fremstillet i et historisk set gunstigt lys!" Du har jo lige forklaret mig, at der ikke er historisk belæg for at fæste lid til den kristne version!
citat: Kristina: Og Jesu apostle og disciple er sandelig heller ikke helte!! Den ene, endda lederen af flokken (Peter), fornægtede Jesus, en anden (Judas) var stikker og forrådte ham, og samtlige faldt de i søvn, når deres herre havde allermest brug for dem ... såeh ...
Evo: De gjorde vel egentlig kun deres forbandede pligt for at nogle for Jesu projekt nødvendige spådomme kunne gå i opfyldelse? Jeg fortsatte med at beskrive, hvordan det må se ud med historikeres ukristelige øjne! Fra deres synspunkt er der ikke noget der taler for, at Jesu disciple kunne have nogen kage at mele. Hvad kunne tænkes at være deres fordel ved at stå frem som kristne? Nogle af dem blev til løvemad ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56352 - 29/12/2005 22:45
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Andreas - du skriver: citat: Mener du Mormons Bog?
Jeg skulle have skrevet "Mormonernes bibel" - Mormons bog er jo kun en del af Mormonernes bibel, sådan som den kompileres, trykkes og sælges.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#56353 - 29/12/2005 23:52
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Hvad kunne tænkes at være deres fordel ved at stå frem som kristne? Nogle af dem blev til løvemad ..
En dybfølt trang til at demonstrere den kristne tro, som de forventede ville skaffe dem evigt liv!?
|
|
Til toppen
|
|
|
#56355 - 30/12/2005 00:16
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg skulle have skrevet "Mormonernes bibel" - Mormons bog er jo kun en del af Mormonernes bibel, sådan som den kompileres, trykkes og sælges. Mormonernes bibel??
|
|
Til toppen
|
|
|
#56356 - 30/12/2005 00:18
|
Anonym
Anonym
|
citat: En dybfølt trang til at demonstrere den kristne tro, som de forventede ville skaffe dem evigt liv!? En tro de var klar over var bygget på en sagnfigur?
Dén køber jeg ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56357 - 30/12/2005 01:14
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Ja, mormonerne har jo en stor bog, som indeholder Bibelen, Lære og Pagter og den Kostelige Perle. Og der er så én af "bøgerne" i en af de to sidstnævnte bøger der hedder Mormons Bog.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56358 - 30/12/2005 01:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
jamen er den del af Mormonernes bog, (Bibelen, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle) som er Bibelen da ikke samme udgave, som den vi andre bruger? Har de deres egen oversættelse?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56359 - 30/12/2005 01:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, faktisk har du ret i, at NV-bibelen (JVŽs Bibel) er helt fin på nogle områder.
Fx. der hvor der i Bibelselskabets udgave står: Salige er de fattige i ånden. Der står i NV-bibelen: Lykkelige er de som erkender deres åndelige behov.
Det er da mere til at forstå, det NV-bibelen siger...jeg kan i hvert fald ikke finde ud af, hvad fattige i ånden betyder..
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56360 - 30/12/2005 03:31
Ifølge min tro...!
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Kristina og Evolutionisten
Kristina: Måske er det så bare nødvendigt, at hver eneste sætning jeg skriver fremover indledes med: "Ifølge min tro er det sådan at xxxxxx ..." eller "Ifølge Bibelen ...yyyy ..." eller "Ifølge kristendommen zzzz..." Om end det er besværlige formuleringer i praksis, synes det i princippet kan blive bedre end som så.
Ifølge min tro ...; er reference til noget individuelt og vi kan bedømme det hos personen, som udtaler sig. Det er et godt udgangspunkt for dialog og jeg kan tænke mig, at det både kan respekteres af troende og ikke troende.
Ifølge Bibelen ...; er reference til en bog, som vi kan tjekke udsagnet op mod. Men formuleringen kan også tage Bibelen til fange, når det lyder som om man udtaler sig på Bibelens vejne. Den besværlige formulering; hvad jeg læser ud af Bibelen ...; er mere ærlig, ligesom "ifølge min tro", fordi den ikke lægger skjul på, at det er et udpluk man foretager, med et bestemt formål for øje. En mere specifik formulering kunne måske være bedre; ifølge Moses, eller ifølge Paulus eller .... ; for ret beset er Bibelen jo en samling skrifter af meget forskellig karakter.
Hvad synes du... Hvordan lyder det egentlig, når nogen siger: Ifølge Bibelen ...
Gives man ikke dét indtryk, at Bibelen er entydig og autoritativ omkring det, som man hæfter op på udsagnet. Får man samtidig forelagt de citater, som kan opfattes modsigende, men medvirke til at sætte perspektiv på udsagnet...?
Ifølge kristendommen ...; er reference til alle kristnes religiøse gruppering, set i forhold til andre religioner. Det er i sagens natur, et særdeles vidt begreb, som dækker over et utal af kirkeretningers og frigængeres troslære, som kun med vold og magt kan presses ind i den samme kasse. En mere besværlig formulering kunne være: Inden for kristendommen, er der nogen som lærer således.... jeg mener ... ; det stiller de kristne til skue, men giver ikke indtryk af at man udtaler sig på kristendommens vejne.
Lad os lige prøve det med: Inden for buddhismen, er der nogen som lærer således.... jeg mener ... Det giver i hvert fald forståelse af, at der er flere retninger inden for en religion, og at man selv vælger den ene retning frem for den anden.
Nu mener jeg jo ikke, at man skal passe forfærdelig på, hvordan man formulerer sig, så det bliver besværligt og næsten ubeskriveligt. Det er principperne for, hvordan vi forholder os til hinanden og det vi har fået i form af Skrifter og en vidunderlig impuls, som har bredt sig ud over folkeslagene.
Men bliver Bibelen og kristendommen ikke monopoliseret, når nogen hævder de udtaler sig ifølge .... den ene eller den anden. Er det sundt, eller virker det nedbrydende...?
Hvordan opfatter ikke troende betydningen af at udtalele sig personligt; jeg tror, jeg mener; i modsætning til det mere genereliserende; ifølge ... Får det personlige lov til at repræsentere Bibelen og Kristendommen, hvis man er uenig?
Som kristen er jeg da taknemmelig for Bibelen og Kristendommen. Men jeg føler sommetider der gøres vold på dem, når de bliver fordrejet i debatterne og gøres til genstand for holdninger, tolkninger og menneskesyn, som langt fra er repræsentative for alle, som værdsætter dem.
Ifølge min tro; er nok det mest sigende udsagn, af de tre indgangsvinkler, til undersøgelse af Bibelen og Kristendommen. Det giver sig ikke ud for at sige noget definitivt på andres vejne. Man kan debatere, hvad der ligger i menneskesynet og søge konsekvenserne, af denne tro.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#56361 - 30/12/2005 09:59
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Ja, mormonerne har jo en stor bog, som indeholder Bibelen, Lære og Pagter og den Kostelige Perle. Og der er så én af "bøgerne" i en af de to sidstnævnte bøger der hedder Mormons Bog. At de har samlet en del forskellige bøger sammen med Bibelen gør da ikke hele denne bog til Bibelen.
Men OK, nu har jeg så forstået hvad der menes med udtrykket "Mormonernes Bibel".
|
|
Til toppen
|
|
|
#56362 - 30/12/2005 10:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: citat: En dybfølt trang til at demonstrere den kristne tro, som de forventede ville skaffe dem evigt liv!? Her er du på sporet! Lige præcis og nøjagtig!
Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet..
Og så kan vi jo fundere lidt videre - hvad fik dem dog til at tro ham? Var de mon en flok sociale tabere, der blev bragt på vildspor af en karimatisk fantast, som af en eller anden grund, blandt mange andre utrolige handlinger, kunne helbrede syge, gå på vandet og stoppe kolossale mængder fisk ind i garnene ved Peters fiskedræt?
- en psykopat .. ? - en slags knalddygtig tryllekunstner? - én som lovede dem alt andet end guld og grønne skove og skattenedsættelse, men tværtimod stillede dem i udsigt, at de ville blive udsat for trængsler og blive slået ihjel, og hadet af alle folkeslag på grund af ham ... (.. statsminister var han i hvert fald aldrig blevet )
Så hvorfor mon? 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56363 - 30/12/2005 10:41
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet..
På samme måde som Islam for visse muslimer er så afgørende, at veluddannede og tilsyneladende også velintegrerede unge mennesker er villige til at dræbe sig selv i selvmordsaktioner, som det f.eks. skete 11. september.
Kan vi være enige om, at denne vidtgående offervilje/selvdestruering ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i mange forskellige religioner, herunder kristendommen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#56364 - 30/12/2005 10:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, jeg tror ikke, at mormonerne har en anden oversættelse af Bibelen end vi har, men de har jo sidestillet den med Mormons bog, som radikalt modsiger alt væsentligt i Bibelen.
Grundlæggeren var Joseph Smith (1804-44) som i trance havde nogle syner, der gav ham den idé, at Amerikas befolkning stammede fra de forsvundne israelitiske stammer. Han hævdede at have fundet nogle gamle guldplader med inskriptioner, som han så oversatte - de blev til Mormons bog. Desværre kom der en engel og fjernede pladerne, så snart han var færdig med oversættelsen ...
Et af lærepunkterne var, at en kvinde kun kunne komme i himlen, hvis hun var gift med en mormon, og derfor skulle hver mand have flest mulige koner. Dette vakte harme hos befolkningen i omegnen, og det endte med, at Smith blev myrdet af en ophidset folkemængde. Flerkoneriet er siden blevet opgivet.
Mormonerne har den gudsopfattelse, at Gud først efterhånden har arbejdet sig op til sin nuværende stilling, og de mener, at der findes mange guder, men at det dog ikke nu er tilladt at tilbede andre end den treenige Gud.
De mener at kunne frelse mennesker ved at lade stedfortrædere blive døbt og brudeviet på de dødes vegne i Saltlake templet i Utah, så de gør et stort arbejde for at få affotograferet gamle kirkebøger o.lign.
Så forskellene er ganske store.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56365 - 30/12/2005 10:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina citat: Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet..
Og så kan vi jo fundere lidt videre - hvad fik dem dog til at tro ham?
Eller...
Muhammad er så afgørende for dem at de hellere vil fængsles, mishandles og sprænge sig selv i luften, end de vil afsværge deres tro på Allah og hans profet Muhammad og tilbede andre guder eller verdslige autoriteter istedet...
Og så kan vi jo fundere lidt videre - Hvad får dem dog til at tro på ham?
---
Det er det absolut lammeste argument for at evangelisterne taler sandt, hvilket flere gange i vores debatter er blevet pointeret af både mig og andre. At du fortsat benytter dig af det, er mig en gåde da det i den grad er kontra-apologetisk. Du skyder dig selv og argumentet for din tro noget så jammerligt i foden, fordi du gør det at man vil dø for en sag til et kvalitetsstempel.
Du kan ikke sige at evangelisternes troværdighed øges fordi de var villige til at dø for troen, uden samtidigt at anerkende sandhedsværdien i alle de sager der nogensinde er mennesker der er gået i døden for.
Det kræver ingenting at overbevise en flok godtroende og uoplyste bønder (læs: stort set alle mennesker, med det rette incitament) om en sag - religiøs eller ej - de vil gå ud og dø for. Verden er spækket med eksempler af den slags.
Shape up!
|
|
Til toppen
|
|
|
#56366 - 30/12/2005 11:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: citat: På samme måde som Islam for visse muslimer er så afgørende, at veluddannede og tilsyneladende også velintegrerede unge mennesker er villige til at dræbe sig selv i selvmordsaktioner, som det f.eks. skete 11. september.
Kan vi være enige om, at denne vidtgående offervilje/selvdestruering ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i mange forskellige religioner, herunder kristendommen? Der er næstekærligheden til forskel! Kristne er - eller bør være! - offervillige (fordi der er noget, vi sætter højere end vores jordiske tilværelse). Men vi er bestemt ikke selvdestruktive! Selvmord er en lige så stor synd som mord på et medmenneske.
Jesus siger: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer.
Selvmordsbombere tilstræber derimod at tage flest mulige medmennesker med sig i døden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56367 - 30/12/2005 11:21
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet.. Og så kan vi jo fundere lidt videre - hvad fik dem dog til at tro ham?
CloudHands: Eller... Muhammad er så afgørende for dem at de hellere vil fængsles, mishandles og sprænge sig selv i luften, end de vil afsværge deres tro på Allah og hans profet Muhammad og tilbede andre guder eller verdslige autoriteter istedet... Og så kan vi jo fundere lidt videre - Hvad får dem dog til at tro på ham? Det er det absolut lammeste argument for at evangelisterne taler sandt, hvilket flere gange i vores debatter er blevet pointeret af både mig og andre. At du fortsat benytter dig af det, er mig en gåde da det i den grad er kontra-apologetisk. Du skyder dig selv og argumentet for din tro noget så jammerligt i foden, fordi du gør det at man vil dø for en sag til et kvalitetsstempel.
Jeg må give CloudHands fuldstændig ret.
Også i, at det er en gåde, at Kristina fortsætter med at bruge et argument, der principielt "kvalitetsstempler" enhver religion, hvis tilhængere vil dø for den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#56368 - 30/12/2005 11:31
Re: salig?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du skriver: citat: Fx. der hvor der i Bibelselskabets udgave står: Salige er de fattige i ånden.
Der står i NV-bibelen: Lykkelige er de som erkender deres åndelige behov.
Det er da mere til at forstå, det NV-bibelen siger...jeg kan i hvert fald ikke finde ud af, hvad fattige i ånden betyder..
Joh,måske, men jeg tror ikke, det giver bare ikke den rette mening. i forhold til grundteksten. Det nytestamentelige ord er "makarios" og betyder, som jeg har fået det forklaret, noget lidt andet og mere end bare lykkelig, nemlig salig/velsignet.
Er man "lykkelig fordi man "erkender sig åndelige behov"??
Hvis vi ser på saligprisningerne (Matt 5,3-11) synes jeg ikke det kan passe, at det skal oversættes med "lykkelig".
Salige er de, som sørger, for de skal trøstes , står der.
Altså skulle det betyde: "Lykkelige er de, som sørger?" Nej vel? Det er de da bestemt ikke!
Læg mærke til, at det er skrevet i nutid - ikke fremtid!
Og mht. udtrykket "fattig i ånden" - ja, det er ikke så ligetil at få fat på, hvad det skal sige. Men som jeg har fået det forklaret det, så handler det ikke om, at man skal være dum eller indskrænket, men at være kørt fast med hensyn til alt sit eget - og dermed vide sig afhængig af Guds nåde og barmhjertighed!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#56369 - 30/12/2005 11:32
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Evolutionisten skrev: citat: Kan vi være enige om, at denne vidtgående offervilje/selvdestruering ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i mange forskellige religioner, herunder kristendommen? Og politiske ideologier og i enhver anden tænkelig situation hvor et menneskes trofasthed overfor noget er større end hans/hendes fysiske overlevelsesdrift og i nogle tilfælde går langt ud over fornuftens og rimelighedens grænser. Dette gælder specielt hvis der er andre mennesker der udnytter en persons trofasthed til egen vinding, hvorved trofastheden er gået hen og blevet til en manglende viden om situationen. Men ellers må man vel sige, at trofasthed er er en fantastisk kraft som kalder på dyb respekt.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#56370 - 30/12/2005 11:35
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet..
Evolitionisten: På samme måde som Islam for visse muslimer er så afgørende, at veluddannede og tilsyneladende også velintegrerede unge mennesker er villige til at dræbe sig selv i selvmordsaktioner, som det f.eks. skete 11. september.
Kan vi være enige om, at denne vidtgående offervilje/selvdestruering ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i mange forskellige religioner, herunder kristendommen?
Kristina: Der er næstekærligheden til forskel!
At kristendommen opfordrer til næstekærlighed, det må vist siges at være en ganske irrelevant betragtning i denne sammenhæng.
Med mindre du da mener, at de første kristne lod sig fængsle, mishandle og dræbe af ren og skær næstekærlighed.
Islam er i øvrigt en så næstekærlig religion, at den faktisk har fastsat regler for, at muslimer skal give en bestemt procentdel af deres indkomst til de fattige.
Derfor kan man næppe sige, at kristendommen opfordrer kraftigere til næstekærlighed end Islam.
De stærkt troende unge, veluddannede muslimer troede formentlig også, at deres terroraktion 11. september som led i kampen for islamismen ville gavne menneskeheden mere end den ville skade den.
Og så vil jeg i øvrigt bede dig lade være med at undvige at svare på mit spørgsmål:
Det kan faktisk besvare med JA eller NEJ!
Ændret af Evolutionisten (30/12/2005 11:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
#56371 - 30/12/2005 11:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: citat: Og så vil jeg i øvrigt bede dig lade være med at undvige at svare på mit spørgsmål: Kan vi være enige om, at denne vidtgående offervilje/selvdestruering ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i mange forskellige religioner, herunder kristendommen? Jeg mente at have svaret på det, men åbenbart ikke tydeligt nok.
Vidtgående offervilje/selvdestruering ser jeg ikke som et kristent fænomen!
At foretrække at lade sig dræbe, hellere end at miste sit evige liv hos Gud, vil jeg ikke kalde offervilje.
Og at den, der har to skjorter, skal give den ene til den, der ingen har, kalder jeg ikke "vidtgående overvilje".
Og selvdestruering er direkte forbudt.
Men Gud selv har vist sin offervilje! (Joh 3,16)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|