Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#56372 - 30/12/2005 12:09 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
CloudHands
citat:
Muhammad er så afgørende for dem at de hellere vil fængsles, mishandles og sprænge sig selv i luften, end de vil afsværge deres tro på Allah og hans profet Muhammad og tilbede andre guder eller verdslige autoriteter istedet...
Der er kærligheden til forskel.
De finder jo ikke bare et øde sted, hvor de kan sprænge sig selv i luften ..
citat:
Shape up!
.. Happy New Year! - with my best wishes for you too!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56373 - 30/12/2005 12:38 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Og så vil jeg i øvrigt bede dig lade være med at undvige at svare på mit spørgsmål:
Kan vi være enige om, at denne vidtgående offervilje/selvdestruering ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i mange forskellige religioner, herunder kristendommen?

Kristina: Jeg mente at have svaret på det, men åbenbart ikke tydeligt nok.
Vidtgående offervilje/selvdestruering ser jeg ikke som et kristent fænomen!
At foretrække at lade sig dræbe, hellere end at miste sit evige liv hos Gud, vil jeg ikke kalde offervilje.

Jeg ser principielt ingen forskel på kristnes vilje til at ofre deres liv på grund af deres tro og muslimers ditto.

Begge gør det jo netop i forventning om, at deres tro sikrer dem en direkte adgang til evigt liv i Paradis.

Så igen:

Kan vi være enige om, at denne vidtgående offervilje/selvdestruering ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i mange forskellige religioner, herunder kristendommen?

Til toppen 
#56374 - 30/12/2005 13:27 Re: salig? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

næh jeg kan godt se, at det ikke passer, at de der sørger skulle være lykkelige. Men med dem der har erkendt deres åndelige behov, der passer det "lykkelige er de.." da meget godt? Det synes jeg i hvert fald. Vi kan jo se frem til frelsen. Og der menes jo, de kristne, og ikke alle mulige andre typer af religiøse mennesker.

Godt nyt hår.

Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#56375 - 30/12/2005 13:28 Re: Jesus er den eneste frelser!
tau
Ordstyrer
Bruger

Nej, det er rigtigt, men jeg ville egentlig også bare forklare, hvilke bøger og hvordan det ser ud med mormonernes hellige bog/bøger.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#56376 - 30/12/2005 13:35 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ja, jeg ved godt noget om mormonerne, da jeg i en periode selv var i kontakt med nogle søstre og ældster i Kbh. De var udsendt fra USA.

Det er ikke alt i Mormons Bog, som taler imod Bibelen, vil jeg dog lige indskyde. Meget af det er en forlængelse af det, der står i Bibelen. Fx. er der udførlige vejledninger til Dåb. Det kunne være fint, hvis det altså bare var fra Gud, hvad jeg jo ikke tror, det er.

Forresten har de templer overalt i verden og ikke kun i Utah. Der ligger et i Sverige, som vist er det nærmeste for danske mormoner, og så er man vist igang med at bygge et i DK på Frederiksberg eller sådan noget. Der er også noget med, at man først må komme i templet, når man er særligt værdig til det. Derinde foregår så nogle skuespil/film, som kun de værdige må se. Det er, som du siger, også der, de døber stedfortrædende og bliver viet til deres familier for evigt. De tror jo, at familien varer evigt ind i evigheden..

Ja, de mormoner har sandelig en pudsig lære. Jeg er helt med på det, du skriver, om at de tror, at Gud engang var en mand. Det er vildt underligt, synes jeg. Hvor er det lige i Bibelen, det står?? Det må være et enkeltstående skriftsted, de har læst på deres egen måde for at få det til at passe.

Vidste du at de endvidere holder sig fra tobak, alkohol, te, kaffe osv. ?

mvh og godt nytår
Tau.

Til toppen 
#56377 - 30/12/2005 13:40 Re: Jesus er den eneste frelser!
tau
Ordstyrer
Bruger

Sig mig er du blind? Kristina har svaret dig, du citerer hende endda selv for hendes svar...

Og lad dog være med at RÅBE.!!!

mvh Tau.

Til toppen 
#56378 - 30/12/2005 13:43 Re: Jesus er den eneste frelser!
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Kristina skrev:
citat:
Jeg mente at have svaret på det, men åbenbart ikke tydeligt nok.

Evolutionisten skrev:
citat:

Så igen:

Spørgsmålet kan kun besvares med et ja eller et nej hvis man er enige i spørgsmålets præmiser, hvilket vil sige at man f.eks. er enige om at man snakker om de samme ting, når det gælder udtrykkene offervilje og selvdestruering. Er man ikke enige om spørgsmålets præmiser eller den måde spørgsmålet er sat op på kan spørgsmålet enten ikke besvares eller også kan det kun besvares med en diskussion eller besvarelse af de emner der indgår i spørgsmålet, og det er, så vidt jeg kan se, hvad der faktisk sker.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#56379 - 30/12/2005 13:48 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: tau]
Anonym
Anonym

Tau: Sig mig er du blind? Kristina har svaret dig, du citerer hende endda selv for hendes svar...
Og lad dog være med at RÅBE.!!!

Undskyld råberiet! Til gengæld vil jeg gerne have lov til at spørge Kristina, indtil jeg har forstået svaret! Hvilket jo faktisk er lykkedes et par gange før!

Til toppen 
#56380 - 30/12/2005 13:56 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Sandheds-søger: Spørgsmålet kan kun besvares med et ja eller et nej hvis man er enige i spørgsmålets præmiser, hvilket vil sige at man f.eks. er enige om at man snakker om de samme ting, når det gælder udtrykkene offervilje og selvdestruering. Er man ikke enige om spørgsmålets præmiser eller den måde spørgsmålet er sat op på kan spørgsmålet enten ikke besvares eller også kan det kun besvares med en diskussion eller besvarelse af de emner der indgår i spørgsmålet, og det er, så vidt jeg kan se, hvad der faktisk sker.

Du har ret - derfor omformulerer jeg nu spørgsmålet til Kristina:

Kan vi være enige om, at denne vidtgående vilje til at ofre livet for sin religiøse tros skyld ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i forskellige religioner, herunder kristendommen?

Dermed mener jeg, at spørgsmålet kan besvares med et klart JA eller NEJ.

Til toppen 
#56381 - 30/12/2005 15:06 ... mormonerne [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau
citat:
Vidste du at de endvidere holder sig fra tobak, alkohol, te, kaffe osv. ?
Ja, og de gør i det hele taget meget ud af at det kropslige.

De afholder sig fra alle slags stimulanser og dyrker megen sport og dans for at holde sig sunde og raske.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56382 - 30/12/2005 15:37 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

citat:
Der er kærligheden til forskel.

Hvad er det for noget arrogant og elitært sludder!!!

Du har ikke en ærlig chance for nogensinde at underbygge den påstand, hvilket gør det at du underholder tanken om at kristne har kærligheden til forskel, er ganske unyttigt og i bund og grund bare en slem fordom om alle der ikke tror som dig.

Jeg personligt finder det ikke særligt kærligt at sprænge andre mennesker i luften, men som det allerede er blevet antydet før, så kan dem der sprænger sig selv i luften jo sagtens gøre det fordi de er overbeviste om at det er for alles bedste, ergo af kærlighed.

Til toppen 
#56383 - 30/12/2005 15:43 Re: ... mormonerne [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ja det er lidt pudsigt med de mormoner. Og de ser altid så fine og nyvaskede og nystrøgne ud i deres tøj og fremtoning, specielt missionærerne dog, som rejser til fremmede lande for at udbrede deres lære.

mvh Tau.

Til toppen 
#56384 - 30/12/2005 15:45 Re: Jesus er den eneste frelser!
tau
Ordstyrer
Bruger

Alt forladt. Jeg blev bare en kende irriteret, fordi du råbte dit spørgsmål flere gange til kristina.

Ok, du forstår ikke hendes svar, det er så fair nok, men at sige at hun ikke har svaret, det er jo lidt forkert, når hun har svaret dig. Jeg mener, at du skrev, at hun stadig manglede at svare...det var derfor, jeg brød ind i jeres samtale.

Godt nytår.
Tau.

Til toppen 
#56385 - 30/12/2005 15:48 Re: Jesus er den eneste frelser!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:
citat:
Kan vi være enige om, at denne vidtgående vilje til at ofre livet for sin religiøse tros skyld ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i forskellige religioner, herunder kristendommen?

Sorry, men det er efter min mening stadig ikke noget kristent fænomen at ville ofre livet!
Det egentlige liv er nemlig ikke af denne fortabte verden, som vi under alle omstændigheder skal dø fra - vi er her ikke ret længe!

Når kristne martyrer hellere vil slås ihjel, end de vil lyve og fornægte deres Herre og Frelser, som har betalt så dyrt for deres evige salighed, så er det ikke et offer!

Jesus siger (Matt. 10,28-31) Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den. v30 Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve.

Jeg er en kristen.
Jeg har aldrig ydet noget offer for min tro, jeg har tværtimod modtaget livet - givet mig som gave ved Jesu sonoffer.

Er det helt ubegribeligt?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56386 - 30/12/2005 16:11 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: ]
Anonym
Anonym

CloudHands: Hvad er det for noget arrogant og elitært sludder!!!
Du har ikke en ærlig chance for nogensinde at underbygge den påstand, hvilket gør det at du underholder tanken om at kristne har kærligheden til forskel, er ganske unyttigt og i bund og grund bare en slem fordom om alle der ikke tror som dig.

Mon ikke Kristina mener, at kristendommen - i hendes personlige forståelse af den! - rummer et kærlighedsbud, som Islam ikke indeholder?

Jeg mener, at Kristina ofte har givet udtryk for, at kristne ikke er et hak bedre - eller mere kærlige! - end folk med andre religioner og anskuelser.

Det er således ikke de kristnes kærlige handlinger eller mangel på samme, men alene deres 100 pct. gudgivne tro på Jesus, der frelser dem til et evigt liv.

Vi andre, som ikke har fået troen, kan gøre alle de kærlige og gode gerninger vi orker. Uden troen får vi ikke del i det evige liv.

Men vi er jo da så i det mindste blevet belønnet med glæden ved at give kærlighed til andre. Og det er jo dog altid noget.

Så alt i alt mener jeg ikke, at din beskyldning for at fare med arrogant og elitært sludder passer på Kristina.

Hun forsøger ikke at fortælle os, at hun er et bedre og mere kærligt menneske, fordi hun er kristen.

Hvad hun forsøger at fortælle os, er sin glæde over, at Gud har givet hende en helt ufortjent og gratis gave i form af den frelsende tro på Jesus.

Og hun vil også inderligt gerne, at vi skulle få den samme gave.

Men hvis jeg nu skal se rigtig logisk på det, så burde Kristina indse, at det ikke hjælper et hak at fortælle os om den ufortjente gave hun har fået.

Vi kan jo hverken gøre fra eller til for at få den og kan højst blive misundelige på hende.

I stedet for burde Kristina bruge tiden til at bede Gud give os den samme ufortjente gave. Det er jo den eneste måde, vi kan få den på.

"Thi intet kan du tage, alt kan du få af Gud", som det vist hedder i en salme.

Til toppen 
#56387 - 30/12/2005 16:24 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
citat:
Evo: Kan vi være enige om, at denne vidtgående vilje til at ofre livet for sin religiøse tros skyld ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i forskellige religioner, herunder kristendommen?

kr: Sorry, men det er efter min mening stadig ikke noget kristent fænomen at ville ofre livet!

Du skrev bare selv:
citat:
kr: Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet..

Og så kan vi jo fundere lidt videre - hvad fik dem dog til at tro ham?

Og det ser jo unægteligt ud som om, det er et argument for, at det, Jesus sagde var sandheden.

Men du mener altså ikke, at det, at Jesus' tilhængere lod sig fængsle, mishandle og dræbe i sig selv er et argument for, at Jesus har eksisteret og gjort de undere han tilskrives, inkl. at være Guds søn?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#56388 - 30/12/2005 16:25 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: tau]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Ja, RÅBEN er irriterende

Men jeg mener nu, Evo har ret i, at kristina ikke besvarede hans spørgsmål. Måske fordi hun ikke argumenterer (eller hvad det er, hun ikke gør?)

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#56389 - 30/12/2005 16:28 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Kan vi være enige om, at denne vidtgående vilje til at ofre livet for sin religiøse tros skyld ikke er et specielt kristent fænomen, men tilsyneladende et universelt fænomen, som optræder i forskellige religioner, herunder kristendommen?

Kristina: Sorry, men det er efter min mening stadig ikke noget kristent fænomen at ville ofre livet!
Det egentlige liv er nemlig ikke af denne fortabte verden, som vi under alle omstændigheder skal dø fra - vi er her ikke ret længe!
Når kristne martyrer hellere vil slås ihjel, end de vil lyve og fornægte deres Herre og Frelser, som har betalt så dyrt for deres evige salighed, så er det ikke et offer!

Hvis en kristen martyr ved, at han/hun bliver slået ihjel for at gå rundt og fortælle, at han/hun er kristen - så ofrer han/hun altså sit jordiske liv.

Altså udviser den kristne martyr klart og tydelig en vidtgående til at ofre sit jordiske liv for sin religiøse tros skyld. Det er et offer.

Faktisk skal viljen til at ofre livet for deres tros skyld på et tidspunkt have været så stor blandt de kristne, at en romersk kejser følte byrden ved at være nødt til at henrette dem i hobetal så tyngende, at han sukkede:

"Hvorfor kan de dog ikke bare selv hoppe ud fra en klippe"!

Til toppen 
#56390 - 30/12/2005 18:21 Re: Jesus er den eneste frelser!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo

Jeg er enig med dig, og er meget glad for at læse det du skriver her, for jeg kan deraf se, at du har forstået det, som jeg har brugt så mange - sikkert alt for mange - ord på at forklare.
citat:
Men hvis jeg nu skal se rigtig logisk på det, så burde Kristina indse, at det ikke hjælper et hak at fortælle os om den ufortjente gave hun har fået.
Naa - det har da altså hjulpet et lille hak! - nogen har forstået hvad jeg har skrevet!

Jeg har ingen forestilling om, at det skulle være mig muligt at hjælpe nogen til kristen tro - ikke mit bord! - jeg kan kun fortælle om, hvad jeg mener den handler om.

Du vil så måske tænke "Hvorfor i alverden bruger hun så al den tid ved tastaturet?"
Mit svar er enkelt: Fordi jeg har lyst!

Jeg holder meget af at udveksle tanker og synspunkter med mennesker som ikke tror som jeg tror - at forsøge at finde ud, hvordan de tænker og forholder sig til Gud og mennesker og liv og død og tid og evighed .. og alt muligt andet!

Jeg kan også godt lide samtaler med kristne brødre og søstre, som jeg kan glæde mig over fællesskabet med, blive opmuntret af og måske selv opmuntre ved noget af det jeg skriver.
citat:
Vi kan jo hverken gøre fra eller til for at få den og kan højst blive misundelige på hende.
Hmmm - jeg ved nu ikke rigtig - jeg tror i hvert fald ikke, der er grund til misundelse, for i samme sekund en eller anden fornemmer misundelse, så må det være fordi det menneske mener, at der måske kunne være grund til misundelse - at der var noget af værdi, som det kunne være umagen værd at åbne sig for - og i samme øjeblik har vedkommende på en måde lukket hjertet lidt på klem, og så er der allerede svar på vej fra Gud, som ikke tvinger nogen til tro, men så sandelig heller ikke til ikke-tro!
citat:
I stedet for burde Kristina bruge tiden til at bede Gud give os den samme ufortjente gave.
Det gør jeg også!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56391 - 30/12/2005 18:29 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
citat:
Og det ser jo unægteligt ud som om, det er et argument for, at det, Jesus sagde var sandheden.

Men du mener altså ikke, at det, at Jesus' tilhængere lod sig fængsle, mishandle og dræbe i sig selv er et argument for, at Jesus har eksisteret og gjort de undere han tilskrives, inkl. at være Guds søn?

Nej ikke "i sig selv". Kun et medvirkende indicium.
Der kunne jo teoretisk set være andre forklaringer.
De kunne f.eks. være grebet af kollektivt religionsvanvid ...

Men det tror jeg jo så ikke de var ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56392 - 30/12/2005 19:15 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - du skal have mange tak for hjælp og høreværn!

- men det er meget muligt, at jeg ikke altid formulerer mig forståeligt, og heller ikke altid selv forstår de stillede spørgsmål, så det er helt fint med mig at få det skåret ud i pap og bøjet i neon ....

Desuden sætter jeg stor pris på et heftigt temperament (er mindre glad for ligeglade skuldertræk-reaktioner), når det er noget vigtigt vi er i debat om, så jeg lader mig ikke gå på af det fede, og skruer ikke ned for lyden!

Det vigtigste er at vi får skabt klarhed, så vi i det mindste véd, hvad vi er enige/uenige om.

Godt nyt år til dig, tau, og tak for din trofaste medvirken her i caféen !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56393 - 30/12/2005 21:46 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Sorry, men det er efter min mening stadig ikke noget kristent fænomen at ville ofre livet!

Kristina: Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet..

Her modsiger du altså meget tydeligt dig selv.

I dit øverste citat mener du ikke, at det er noget kristent fænomen at ville ofre livet.

I dit nederste citat er troen på Jesus så afgørende for kristne, at de vil ofre livet - dræbes! - for den.

Du kan sikkert forstå, at ingen kan forstå, hvordan du kan mene to modsatte meninger.

Til toppen 
#56394 - 30/12/2005 23:10 Re: Jesus er den eneste frelser!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo, never give op! - jeg prøver igen!
citat:
kristina citat A: Sorry, men det er efter min mening stadig ikke noget kristent fænomen at ville ofre livet!

kristina citat B: : Kristina: Jesus var for dem så afgørende, at de hellere ville fængsles, mishandles og dræbes, end de ville afsværge deres tro på ham og tilbede kejseren i stedet..

Evo : Her modsiger du altså meget tydeligt dig selv.
I dit øverste citat mener du ikke, at det er noget kristent fænomen at ville ofre livet.
I dit nederste citat er troen på Jesus så afgørende for kristne, at de vil ofre livet - dræbes! - for den.
Hvor er modsætningen?
Undskyld altså, men den opstår kun, fordi du ikke citerer mig korrekt!
Det er dig, og ikke mig, der taler om et offer!

Jeg har forklaret, at det for martyrerne ikke var et offer finde sig i fængsling, mishandling og drab. Jeg skrev i A, at det ikke er noget kristent fænomen at ville ofre livet, og i B at de [martyrerne] hellere ville ... dræbes end afsværge deres tro.

Men det var ikke noget offer!

Her er et uddrag af Bibelens beretning om den første martyr, Stefanus' stening:
Men fuld af Helligånden stirrede Stefanus mod himlene, og han så Guds herlighed og Jesus stående ved Guds højre side.
Og han sagde: »Nu ser jeg himlen åben og Menneskesønnen stå ved Guds højre side.«
Da skreg de højt, holdt sig for ørerne og fór alle som én løs på ham.
De drev ham uden for byen og begyndte at stene ham. Vidnerne lagde deres kapper ved fødderne af en ung mand, der hed Saulus.
Så stenede de Stefanus, mens han bad: »Herre Jesus, tag imod min ånd!«
Han faldt på knæ og råbte med høj røst: »Herre, tilregn dem ikke denne synd!« Og da han havde sagt dette, sov han hen.

Igen: Det var ikke noget offer!

Martyrernes sande liv er det himmelske liv hos Gud! Se også f.ex. Paulus' ord i et brev til Filipperne:
Thi for mig er livet Kristus, og døden en vinding. Men hvis fortsat liv på jorden betyder frugt af mit arbejde, så ved jeg ikke, hvad jeg helst vil. Der trækkes i mig fra begge sider: Jeg længes efter at bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste; men at blive i live er det mest nødvendige af hensyn til jer.

For den, som ser døden fra denne verden som en vinding, en befrielse, så er det da ikke noget offer at finde sig i at blive slået ihjel!

OK???

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56395 - 30/12/2005 23:19 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ingen årsag.

Ja, jeg synes, at det er dig, som fortjener al hæder og ære, fordi du har skrevet over flere tusinde indlæg. Det er ikke så lidt. Jeg er jo en grønært (? ) i forhold til dig.

Godt nytår til dig også, og til evo, CH, Zaphod og alle andre i caféen.

Tau.

Til toppen 
#56396 - 30/12/2005 23:46 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

tau skriver: Jeg er jo en grønært (? ) i forhold til dig.

Ja, det er du! Nyd det!
(Du sku' bare vide, hvor gerne jeg ville bytte!!)

Men kom forbi til en portion gule ærter en dag - du ved, dem der ligger som nødproviant bagest på øverste hylde i alle Danmarks køkkenskabe og skal udblødes først ... men egentlig smager rigtig godt, især her i den kolde vinter!

Tak for dine roser - jeg labber dem i mig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#56397 - 30/12/2005 23:52 Admin: tråden lukkes
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Da denne tråd har bevæget sig et godt stykke ud over de 100 indlæg varsles hermed lukning af tråden. Jeg anbefaler, at debatterne videresføres i nye selvstændige emnetråde. Ønsker nogen at få en streng fra denne tråd flyttet med over i en ny tråd, skal I bare sige til.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#56398 - 31/12/2005 08:02 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: For den, som ser døden fra denne verden som en vinding, en befrielse, så er det da ikke noget offer at finde sig i at blive slået ihjel!
OK???

OK - vi kan godt lade være med at kalde det et "offer", hvis dette ord forbistrer vores fælles forståelse.

1) De kristne, som lod sig slå ihjel for deres tros skyld, anså døden fra denne verden som en vinding, en befrielse.

2) De muslimer, som lader sig slå ihjel i selvmordsaktioner for deres tros skyld, anser døden fra denne verden som en vinding, en befrielse.

I relation til det, vi diskuterer, så viser mine to punkter klart, at der er ingen forskel på religionerne Islam og kristendom, hvad angår formålet/gevinsten med de troendes dødsvillighed - hvilket er den erkendelse, jeg gerne ville bringe dig frem til.

I begge situationer findes tilmed et element af selvmord, idet de kristne jo vidste, at deres "aktion" betød den visse død for dem.

Den eneste forskel er, at muslimerne med vilje dræber andre mennesker i deres aktioner og gør deres ofre til en slags martyrer for demokrati og frihed.

Til gengæld gjorde de kristne reelt deres bødler til en slags "ofre", idet bødlerne jo måtte adlyde kejserens ordrer om at dræbe kristne agitatorer. Ordrer, som bl.a. havde til formål at opretholde Pax Romana.

Dermed bidrog de dødsvillige kristne faktisk på en måde til ufred og menneskelig forråelse.

I dag ved vi jo fra mennesker, der har deltaget i grusomme folkemord, at det første drab på et andet menneske kræver stor overvindelse, mens de efterfølgende drab er meget "lettere".

Begår du derfor en handling, som tvinger et andet menneske til at dræbe dig, bidrager du til, at dette menneske forråes.

Til toppen 
#56399 - 31/12/2005 08:08 Re: Jesus er den eneste frelser! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

med grønært hentydede jeg ikke til vores alder men til antallet af indlæg skrevet her i debatten.

mvh Tau.
Godt nytår

Til toppen 
#56400 - 31/12/2005 10:04 Re: Jesus er den eneste frelser!
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Evo skriver bl.a:
citat:
"Den eneste forskel er, at muslimerne med vilje dræber andre mennesker i deres aktioner"...
En STOR forskel, såvist - men dog langt fra den eneste. Vil du endelig tale moral, må du tage højde for konseskvenserne. Det er heller ikke 'provokerende' handlinger - som det synes at fremgå af nedenstående citat - der forråer en sjæl; men dens tvangstanker...
citat:
"Begår du derfor en handling, som tvinger et andet menneske til at dræbe dig, bidrager du til, at dette menneske forråes."
Taler vi her om en livstruende handling? Næh, men muligvis et 'anslag' imod stolthedens tyranni: Blot en 'forkert' udtalelse kan være nok... Et barns ord kan være sagt i den bedste mening; dog hvad hjælper det, hvis ingen har øre derfor? Du kender vel til eksempler på børnemishandling - men viger du tilbage for at gribe ind af hensyn til forbryderen eller bare gemen og tåget ligegyldighed..?

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#56401 - 31/12/2005 10:14 Re: Jesus er den eneste frelser!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
OK - vi kan godt lade være med at kalde det et "offer", hvis dette ord forbistrer vores fælles forståelse.
Det er ikke bare et spørgsmål om ord!
Når jeg har gjort så meget ud af dette, så er det ikke, fordi jeg absolut vil ha' det sidste "ord", men fordi vi, som jeg ser det, har bevæget os ind i selve kernen: Den principielle forskel mellem kristendom og alle andre religioner.

Kristendom handler i udgangspunktet om at modtage.
Alle andre religioner handler primært om at præstere, yde, ofre:
"Noget for noget".
"Du skal yde, før du kan nyde".
"Enhver er sin egen lykkes smed"
"Man kan ikke bare tage imod, man skal gøre gengæld!

Disse udsagn, og mange lignende, er udtryk for en holdning, som er integreret i næsten alle. Vi finder den rimelig - vi er vokset op med den. "Du skal hjælpe mor med opvasken, ellers får du ingen lommepenge ..."
Vi kan sammenfatte holdningen i "You scratch my back, I scratch yours ..."

Den grundindstilling har vi så også, helt naturligt, til Gud.
Det er bare ikke kristendom.
At blive kristen er at omvende sig til lige det omvendte:
Du skal modtage! Punktum.
Modtage Guds kærlighed for intet.
Kærlighed kan ikke købes eller sælges - det kan modtages for intet - gives for intet - det er kærlighedens dybeste væsen.

... at blive elsket for det vi er, ikke for vores udseeende (for hvad så når jeg ikke mere er pæn at se på?), ikke for det vi gør (for hvad så den dag vi ikke mere kan gøre noget?) - men for sletingenting! Bare fordi vi er os!

Men sådan bare lige at modtage ... det byder os egentlig imod.
Det forekommer os umiddelbart at være for let!
For så kan man jo bare .... nåja, gøre lige hvad man har lyst til ...
Sandt nok!

Men hvis vi virkelig modtager Guds kærlighed, hvis vi lader ham bliver ved med at skænke champagne i vores glas - - så løber det over!
Så har vi lyst til at dele ud af det - og ringer måske efter naboen for at kunne skåle med ham ...
Mon du forstår hvad jeg mener?
citat:
1) De kristne, som lod sig slå ihjel for deres tros skyld, anså døden fra denne verden som en vinding, en befrielse.

2) De muslimer, som lader sig slå ihjel i selvmordsaktioner for deres tros skyld, anser døden fra denne verden som en vinding, en befrielse.

... der er ingen forskel på religionerne Islam og kristendom, hvad angår formålet/gevinsten med de troendes dødsvillighed - hvilket er den erkendelse, jeg gerne ville bringe dig frem til.
I begge situationer findes tilmed et element af selvmord, idet de kristne jo vidste, at deres "aktion" betød den visse død for dem.
Jeg er ikke enig med dig her.
Det er sandt at Paulus en gang imellem sukkede og ønskede at hans pinsler (fængsel, piskning osv. osv.) snart måtte få en ende. Han længtes hjem til Gud, Men det skal ikke forstås sådan, at han mente at kunne opnå noget - hverken af Gud eller mennesker - ved at lade sig dræbe.

Og der er ikke noget element af selvmord hos martyrerne. De aktionerer ikke!
De lader bare være med at lyve - det vil jeg ikke kalde en aktion.
De kristne martyrer lader sig ikke slå ihjel, fordi de mener at de kunne opnå noget derved. De er jo sikre på, at de allerede er Guds børn!
citat:
Den eneste forskel er, at muslimerne med vilje dræber andre mennesker i deres aktioner og gør deres ofre til en slags martyrer for demokrati og frihed.
Mener du, at det er selvmordsbomberes intention at gøre deres ofre til martyrer for demokrati og frihed? Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig rigtigt her, måske kan du uddybe ..)
citat:
Begår du derfor en handling, som tvinger et andet menneske til at dræbe dig, bidrager du til, at dette menneske forråes.
Hvis det kan kaldes en handling at sige sandheden, når du bliver spurgt ... så ja!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær