1 registrerede (Kefas) og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#55655 - 15/12/2005 16:13
skabelsesberetningen
|
Anonym
Anonym
|
hejsa
jeg har et spørgsmål, som jeg håber en eller anden herinde kan svare på - det er som følger.
i 1. mosebog (1. kap.) står følgende; " Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. v28 Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!«"
som jeg forstår det, må der være tale om flere end 1 menneske - der står jo mennesker - derfor kan adam vel næppe være det 1. eller eneste menneske på jorden på det tidspunkt.
senere står der så (2. kapitel); "Dengang Gud Herren skabte jord og himmel, var der endnu ingen buske på jorden, og ingen planter var spiret frem, for Gud Herren havde ikke ladet det regne på jorden, og der var ingen mennesker til at dyrke agerjorden, v6 men en kilde brød frem af jorden og vandede hele agerjorden. Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen."
viser dette - sådan rent kronologisk tilbage til 1. kapitel - og skal det forståes som en uddybning af det jeg refererede først?
senere laver gud så eva og a og e spiser af detder træ og bliver smidt ud af paradiset. udenfor paradiset får de sig nogle børn - og så er det for alvor jeg bliver mystificeret. det viser sig kain øjensynligt gifter sig med en kvinde der allerede befandt sig udenfor paradiset - hvor kommer hun fra - er hun et af de mennesker der er omtalt i 1. kapitel - hvis ja, hvorfor spiller de ingen rolle i skabelsesberetningen - er de at betragte som en slags baggrundsfigurer - måske en slags undermennesker, i forhold til adam og eva's familie? - og det bliver mere og mere mystisk - for kains unger lader ikke til at have problemer med at finde mager - altså må jorden jo være overstrøet med mennesker - selvom jorden stort set lige er blevet skabt!
det er simpelthen for underligt - jeg kan kun forstå det på følgende måde (men jeg er jo osse kun lægmand):
1) gud skabte først jorden med en pokkers masse folk og dyr osv.
2) så skabte han paradiset (haven afgrænset af mure).
3) så skabte han adam
4) så skabte han eva
og så giver resten jo sig selv - så adam og eva var altså ikke de første mennesker på jorden - men de første som bliver beskrevet ved navns nævnelse i bibelen.
er jeg langt ude - eller er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?
mvh danny
|
|
Til toppen
|
|
|
#55656 - 15/12/2005 16:31
Re: skabelsesberetningen
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Danny.
Jeg mener, det skal forstås sådan, at det er samme begivenhed, der er tale om, både når der står om menneskene, der skabes i Guds billede, og når der står om, at Adam og Eva skabes. De to kapitler beskriver det bare på hver sin måde. I kap.1 er hele jordens skabelse beskrevet, og efter, at der står om planters, dyrs mv. skabelse, står der om, at menneskene skabes - i Guds billede, modsat resten af skaberværket. I kap.2 zoomes der så ind på menneskets skabelse og historie. Læg mærke til, at det ikke på samme måde beskæftiger sig med skabelsen af resten af skaberværket. Det er nævnt, men ikke udfoldet på samme måde. Kap.1 siger i og for sig bare, at Gud besluttede at skabe mennesker i sit billede, og at han skabte dem som mand og kvinde. Historien om at Adam er alene en tid først, fortælles ikke her, men modsiges heller ikke. Så jeg tror ikke, at Adam og Eva var i Paradiset, og at alle de andre var udenfor. Senere i Bibelen omtaler det jo netop som et grundvilkår for menneskene, at de med Adam og Eva er faldet fra Gud og har mistet paradiset, men at Jesus kom for at vinde det tilbage til os ved at blive "den anden Adam". Kains kone må derfor have været hans søster. Der er mulighed for, at evt. nogle af Adams og Evas andre børn kan have bosat sig andre steder, selv om vi ikke hører om det.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#55657 - 15/12/2005 16:46
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#55658 - 16/12/2005 01:27
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
hej anne
ang de to skabelser - ræssoneres det i de indlæg du linker til, at den anden skabelse viser tilbage til den første - men jeg synes ikke rigtig der argumenteres hvorfor det er mere rigtigt end to adskilte begivenheder - altså at gud skaber jorden og menneskene først, og så efterfølgende skaber paradis hvori han placerer adam efter at have skabt ham.
er der nogen tekstmæssig argumentation for at en skabelsesberetning er mere rigtig end to?
i 1. skabelsesberetning siger gud til menneskene; "Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!" - så kan det altså ikke være adam og eva han taler om - de skulle jo netop blive i paradis (indtil de spiste af det forbudte træ - hvilket jo sker after at de hele er blevet skabt).
angående kains kone, så forstår jeg forklaringer som "så må det jo være hans søster, som bare ikke er nævnt i teksten" ect. som en - undskyld mig - lidt tynd bortforklaring af at der faktisk er mennesker tilstede som udenfor paradiset - der må da være en bedre forklaring.
hvad er der galt i at opfatte sagen som 2 forskellige skabelsesberetninger - ja måske 2 forskellige guder - så vidt jeg er orienteret har gud aldrig (via bibelen) påstået at der ikke er andre guder end ham/hende - men blot at jøder/kristne/muslimer ikke må tilbede andre end ham (guden i bibelen).
mvh danny
|
|
Til toppen
|
|
|
#55659 - 19/12/2005 16:24
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej danny, du skriver: citat: ... så vidt jeg er orienteret har gud aldrig (via bibelen) påstået at der ikke er andre guder end ham/hende - men blot at jøder/kristne/muslimer ikke må tilbede andre end ham (guden i bibelen). Det har du nu ikke ret i.
Se f.eks. profeten Esajas' bog 44,6: Dette siger Herren, Israels konge, han som løskøber det, Hærskarers Herre: Jeg er den første, og jeg er den sidste, der er ingen anden Gud end mig.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#55660 - 19/12/2005 17:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Danny.
For mig at se er den tekstmæssige begrundelse for én beretning og ikke to, som før nævnt, at i kap. 1 tales der om skabelsen af både himmel, jord, hav, sol, måne, dyr og mennesker, mens en stor del af det nævnte ikke er omtalt i kap. 2. Her fokuseres der på mennesket og dets forhold til Gud, og resten af skaberværket i forhold til mennesket.
Hvis man skulle adskille de to kapitler helt, måtte man også deraf udlede, at der i Paradiset ingen sol eller måne var, eller at Adam og Eva ikke var skabt i Guds billede eller skulle blive frugtbare og mangfoldige. Det er der jo ikke noget, der tyder på.
Mht. at leve i Paradiset og opfylde jorden, det må jeg indrømme, at jeg aldrig har tænkt på. Gud må vel have haft en plan for det, hvis det nu ikke var gået sådan, at de allerede syndede, inden de var blevet flere (en udvidelse, eller??), men hovedsagen er, at de faldt fra Gud og mistede det umiddelbare fællesskab med ham, og at skaberværket også faldt.
En anden grund til, at jeg ikke tror, Bibelen taler om en skabelse af mennesker i to omgange, er Paulus' ord om, at Gud af ét menneske har skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden. Ap.G.17,26. Det må være Adam, der er tale om her, og det må udelukke tanken om, at der i 1.Mos.1 er tale om andre mennesker end Adam og Eva. Adam kom jo ikke ud af et andet menneske.
Dermed har jeg heller ikke nogen bedre forklaring på Kains kone, end den, jeg allerede har givet. (Sets kone må i øvrigt udgøre et mindst ligeså stort problem.)
Jeg kan ikke se nødvendigheden i at der skal være to forskellige beretninger. Og endnu mindre to forskellige guder. Det kan jeg slet ikke se i teksten. Jf. også igen Esajascitatet, som Kristina angav.
Desuden er der bl.a. Esajas 43,10b-11: "Før mig blev der ikke dannet nogen gud, efter mig vil der ingen være; jeg, kun jeg, er Herren, der er ingen anden frelser end mig."
Hvis man vil se to forskellige guder i betegnelserne "Gud" og "Gud Herren", så forstår jeg det ikke. NT taler også om både Jesus, Kristus, Messias, Guds søn, Menneskesønnen, Frelseren, Kongernes Konge, verdens lys, det sande vintræ, Davids søn og mange andre titler - uden at nogen udleder deraf, at der er tale om (mindst) 10 personer.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (19/12/2005 17:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
|