Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#55553 - 13/12/2005 22:28 Den virkelige syndflod
Anonym
Anonym

Bibelens historie om Syndfloden kan være inspireret af en voldsom oversvømmelse af kystområder omkring Sortehavet for 7.500 år siden.

http://www.jp.dk/arkiv:aid=3435240

Jyllands-Posten har braqt en stor artikel om videnskabelige opdagelser, som sandsynliggør, at en virkelig naturkatastrofe ligger til grund for Bibelens syndflodsberetning og en lignende beretning i Gilgamesh.

Kort fortalt sank vandet i havene under den sidste istid så meget, at forbindelsen til Sortehavet blev afbrudt og den blev forvandlet til en stor indsø.

Da temperaturen atter steg og havene begyndte at stige, tørrede Sortehavet ud og blev en indsø. I takt med at søen i nogle tusinde år langsomt fordampede og trak sig tilbage, flyttede befolkningen med.

Da forskellen mellem havets og indsøens overflade på grund heraf og på grund af afsmeltet is fra polerne var øget til ca. 175 meter, brød havet gennem adskillelsen og udlignede med en brølende strøm i løbet af kort tid niveauforskellen.

I det forholdsvis flade område omkring søen - Sortehavet! - har folk derfor måttet flygte over hals og hoved for at slippe bort fra vandmasserne - og mange er formentlig omkommet.

Tilsyneladende har der altså været en konkret og meget stor oversvømmelse, som kan have givet anledning til myten eller myterne om syndfloden.

Til toppen 
#55554 - 14/12/2005 13:54 Re: Den virkelige syndflod
Johny
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Hmm, det skal nok passe at der har været denne oversvømmelse, men der er oversvømmelses myter fra hele verden. Ikke bare stammer nede fra Sorte Havs området, men også stammer på de amerikanske kontinenter har sådanne "myter". Hvordan skal disse så forklares??

Til toppen 
#55555 - 14/12/2005 20:47 Re: Den virkelige syndflod [Re: Johny]
Anonym
Anonym

Johny: Hmm, det skal nok passe at der har været denne oversvømmelse, men der er oversvømmelses myter fra hele verden. Ikke bare stammer nede fra Sorte Havs området, men også stammer på de amerikanske kontinenter har sådanne "myter". Hvordan skal disse så forklares??

Måske danner andre store, pludselige oversvømmelser - tsunamier - baggrund for syndflodsmyter, idet menneskene nok alle dage har anset voldsomme naturkatastrofer som gudernes straf.

I øvrigt mener jeg, at menneskene er indvandret til det amerikanske kontinent, så de har måske kendt Sortehavs-myten og bragt den med sig. Det er måske også en mulighed.

Syndflodsberetningen i bibelen synes under alle omstændigheder være en myte.

Skulle den være faktuel, forudsætter dette, at alle de mange vidt forskellige mennesketyper på de forskellige kontinenter skulle have udviklet sig fra Noahs familie på 8 personer i løbet af de mindre end 6000 år, der ifølge visse kreationister er gået siden syndfloden.

Dette ville kræve en meget forbløffende og ekstremt hurtig mikroevolution, hvis Noahs famlie skulle have udspaltet sig så hurtigt til oprindelige australiere, indianere, eurasere, asiater, eskimoer, små pygmæer m.fl.

Til toppen 
#55556 - 14/12/2005 22:01 Re: Den virkelige syndflod
Simon N.
Chatvært
Bruger

Reg.: 03/03/2005
Sted: Odense
citat:
Syndflodsberetningen i bibelen synes under alle omstændigheder være en myte.

Skulle den være faktuel, forudsætter dette, at alle de mange vidt forskellige mennesketyper på de forskellige kontinenter skulle have udviklet sig fra Noahs familie på 8 personer i løbet af de mindre end 6000 år, der ifølge visse kreationister er gået siden syndfloden.

Dette ville kræve en meget forbløffende og ekstremt hurtig mikroevolution, hvis Noahs famlie skulle have udspaltet sig så hurtigt til oprindelige australiere, indianere, eurasere, asiater, eskimoer, små pygmæer m.fl.

hvorvidt det "synes" at være en myte må være ud fra hvem der kigger på det... enten tror man på det eller også gør man ikke

på samme måde med at Noahs familie har nået at sprede sig sådan og blive så forskellig det er også tro der gør at nogen tror på det og andre ikke tror på det... men vi kan jo bare se på hvor meget mennesker har forandret sig de sidste 2-300 år rundt i verden

Mvh
Simon

Til toppen 
#55557 - 14/12/2005 22:05 Re: Den virkelige syndflod [Re: Simon N.]
Anonym
Anonym

Hej Simon N

citat:
men vi kan jo bare se på hvor meget mennesker har forandret sig de sidste 2-300 år rundt i verden

Hvor meget har vi forandret os på 2-300 år...?

Til toppen 
#55558 - 14/12/2005 23:48 Re: Den virkelige syndflod [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

citat:
Hvor meget har vi forandret os på 2-300 år...?

Ikke synderligt meget..

Men der er da sket noget de sidste 1500 års tid.. Se de azhkenasiske jøder.. De er lyse i huden, mange er nærmest lyshårede og en del enda blåøjede...

Man kunne selvfølgelig forklare det med, at der var blandet blod ind, men det kan ikke være hele forklaringen alene, da jøderne ikke blandede sig med ikke-jøder..

Samtidigt kan man se, at de sfardiske jøder, har "beholdt" deres mørke lød og udseende..

Så lidt kan der da ske på et par tusind år .. Men stadigvæk..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#55559 - 15/12/2005 00:26 Re: Den virkelige syndflod [Re: Kefas Ben-Adam]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Jeg ved ikke lige hvem de azhkenasiske jøder jøder er, men med mindre de har boet på en ø, meget langt fra normale sejl ruter og fiskepladser, så tror jeg ikke du skal regne med at de ikke er blevet blandet med udefrakommende. Måske har de kun giftet sig med deres egne, men det er jo en helt anden sag

Hudfarve og øjenfarve er meget små ændringer - jeg har tidligere set påstande om at selv uden indblanding, så vil naturlig udvælgelse og variation kunne skifte en population fra mørk til lys, eller omvendt inden for forbavsende kort tid - 10-20.000 år, altså et kort øjeblik set med evolutionære briller.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#55560 - 15/12/2005 00:58 Re: Den virkelige syndflod [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

jeg blander mig lige lidt

få år tilbage boede jeg en periode i et område af london der hedder hackney - pudsigt nok er det også tilholdsstedet for en af de større azhkenazi samfund i england.

så vidt jeg husker var de fleste af dem karakteriseret ved store brune fuldskæg, brune øjne og brune slangekrøller - ikke fordi jeg hermed skal ophøje mig selv til en slags azhkenazi - kender - men mit indtryk stemmer altså ikke helt overens med hvad der tidligere er blevet fremført i denne tråd

iøvrigt er de ret gode til at holde sig til deres egne, når de skal formere sig - derfor er der også forskellige sjældne arvelige sygdomme, kendetegnet ved autosomal recessiv arvegang, som forekommer med meget stor hyppighed (sammenlignet med os andre ikke azhkanazi-folk) hos netop dem.

mvh danny

Til toppen 
#55561 - 15/12/2005 11:50 Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Kongstad: Hudfarve og øjenfarve er meget små ændringer - jeg har tidligere set påstande om at selv uden indblanding, så vil naturlig udvælgelse og variation kunne skifte en population fra mørk til lys, eller omvendt inden for forbavsende kort tid - 10-20.000 år, altså et kort øjeblik set med evolutionære briller.

Set med bibeltro skabelsesbriller er 10.000-20.000 år et meget langt øjeblik, hvilket jeg vil vise her:

Bibeltro kreationister hævder, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden.

Efterfølgende kom der en syndflod, som reducerede menneskeheden til 8 personer, nemlig Noah og hans familie.

Vi ved fra mangfoldige arkæologiske fund i Ægypten, at for 4000 år siden eksisterede der både sorte og hvide mennesker. Begge typer er afbilledet i templerne fra den tid.

Hvis man skal tro de bibeltro kreationister, så har Noas familie derfor via mikroevolution - som bibeltro kreationister jo anerkender! - allerede for 4000 år siden udspaltet sig i mindst den hvide eurasiske og den sorte negroide mennesketype.

Hvis vi antager, at syndfloden fandt sted ca. 1000 år efter skabelsen, ifølge bibelen, så har mikroevolutionen kun haft 1000 år til at udvikle efterkommerne af Noa og hans syv familiemedlemmer til mindst to vidt forskellige mennesketyper, den eurasiske og den negroide.

Siden - eller måske samtidig! - er de indfødte australiere, pygmæer, eskimoer, indianere, asiater m.fl. udviklet.

Tror bibeltro kreationister virkelig på, at det er sandt at mikroevolution kan gå så hurtigt for en kompleks organisme som mennesket?

Ja - det er de faktisk nødt til at tro på, hvis de vil fastholde, at de første to mennesker blev skabt for bare 6000 år siden!

Så man må derfor sige, at med hensyn til tilliden til mikroevolutionens evne til på meget kort tid at omskabe biologiske væsener - ja, dér overgås de bibeltro kreationister ikke af selv den mest optimistiske "evolutionist"!

Til toppen 
#55562 - 15/12/2005 13:19 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Anonym
Anonym

hej evo

du skriver: "Bibeltro kreationister hævder, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden." - men så vidt jeg husker findes der mennesker udenfor paradiset (som iøvrigt betyder have omgivet af mure - eller noed i den stil), som a og e´s børn kan formere sig med - hvis gud har skabt verdenen har han vel også skabt de mennesker udenfor - men de nævnes ikke i dender bog - hvorfor? - måske er de at sidestille med dyrene - en slags "undermennesker" - der ikke tæller - eller hvad? - er der ikke nogle bibelkyndige der kan få det til at give bare lidt mening?

mvh danny

Til toppen 
#55563 - 15/12/2005 13:42 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Anonym
Anonym

Danny: du skriver: "Bibeltro kreationister hævder, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden." - men så vidt jeg husker findes der mennesker udenfor paradiset (som iøvrigt betyder have omgivet af mure - eller noed i den stil), som a og e´s børn kan formere sig med - hvis gud har skabt verdenen har han vel også skabt de mennesker udenfor - men de nævnes ikke i dender bog - hvorfor? - måske er de at sidestille med dyrene - en slags "undermennesker" - der ikke tæller - eller hvad? - er der ikke nogle bibelkyndige der kan få det til at give bare lidt mening?

Det er egentlig lidt ligegyldigt, om Adam og Eva var de første mennesker - eller om der "undermennesker" udenfor.

Ifølge Bibelen omkom alle mennesker, på nær otte, i syndfloden.

Og disse otte personer må - hvis man skal tro bibelen bogstaveligt! - i løbet af de første 1000 år efter syndfloden have været udsat for en meget hurtig mikroevolution for på denne korte tid at kunne udspaltes i både hvide erurasiske og sorte negroide mennesker, som på en række områder er ret forskellige.

Personligt mener jeg, at det fuldstændigt undergraver påstanden om, at en verdensomspændende syndflod for 5000 år siden udslettede alle mennesker - på nær Noahs familie på otte.

Det er det, der er væsentligt i denne debat.

Ikke om Gud også befolkede jorden med mennesker, før han skabte Adam og Eva.

Jeg synes imidlertid, at du skulle starte en tråd om dette, hvor de bibelkyndige kan give deres besyv med. Det vil da være en interessant debat.

Til toppen 
#55564 - 15/12/2005 13:52 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Evo
citat:
Bibeltro kreationister hævder, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden.

Jeg tror på at Gud har skabt alting, og er altså så kreationist.
Jeg er bestemt også bibeltro.
Men jeg hævder ikke, og tror heller ikke, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden.

Hvad skal nu jeg, og ligesindede, stille op med det?
Kan vi få dispensation?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55565 - 15/12/2005 13:56 Re: Den virkelige syndflod [Re: Simon N.]
Anonym
Anonym

Simon N: . . . at Noahs familie har nået at sprede sig sådan og blive så forskellig det er også tro der gør at nogen tror på det og andre ikke tror på det... men vi kan jo bare se på hvor meget mennesker har forandret sig de sidste 2-300 år rundt i verden

Forskerne er ret enige om, at f.eks. vikingerne, der huserede for 1000 år siden, ikke adskilte sig i hverken højde eller drøjde eller på anden måde fra nutidens mennesker.

Til toppen 
#55566 - 15/12/2005 14:27 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Bibeltro kreationister hævder, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden.

Kristina: Jeg tror på at Gud har skabt alting, og er altså så kreationist.
Jeg er bestemt også bibeltro.
Men jeg hævder ikke, og tror heller ikke, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden.
Hvad skal nu jeg, og ligesindede, stille op med det?
Kan vi få dispensation?

Desværre står det ikke i min magt at dispensere for din mulige vantro.

Send hellere "dispensationsansøgningen" til de af dine trosfæller, som læser bibelen bogstaveligt og ud fra remsen i bibelen om, hvem der avlede hvem, omhyggeligt har regnet sig frem til, at Gud skabte de to første mennesker for 6000 år siden.

Jeg er imidlertid bange for, at du ikke opnår den ønskede dispensation hos disse bogstavtro og regnekyndige bibelske kreationister, som jeg måske burde have kaldt dem.

De vil nok i ét eller andet omfang regne dig for vantro i relation til bibelen!

Til toppen 
#55567 - 15/12/2005 15:20 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
citat:
... Jeg er imidlertid bange for, at du ikke opnår den ønskede dispensation hos disse bogstavtro og regnekyndige bibelske kreationister, som jeg måske burde have kaldt dem.

De vil nok i ét eller andet omfang regne dig for vantro!
NEJ!
Nu kender jeg vist ikke lige nogen trosfæller, der svarer til din beskrivelse, men jeg er helt sikker på, at ingen kristen bror eller søster i hele verden vil regne mig for vantro.

Vi kristne mener nemlig ikke - ingen af os! - at det er nødvendigt at være god til regning for at være kristen, og vi synes heller ikke det er afgørende, hvordan vi hver især tolker de mange steder i Bibelen, som ikke er entydige.

Vi tolker forskelligt, og det giver vi hinanden frihed til.
Men ét er afgørende, kun ét er fornødent, og det er troen på, at
Menneskesønnen Jesus er Guds enbårne søn og vor Herre og Frelser.

Så kort kan det siges.

Og hvis vi ikke tror på det, er vi vantro, og altså ikke kristne.

Og hvis vi tror det, er vi ikke vantro - ikke i noget omfang!

Alt andet er uvæsentligt! .
Vi kan lade meningsforskelle ligge - eller vi kan - efter behag - tage dem op og diskutere dem, alt efter temperament og personlige interesser - men altså, det er ikke særlig vigtigt - ikke for os kristne!

Så jeg ville være så glad, hvis I, som ikke er kristne, ville forsøge at gøre jeres definitioner og forestillinger om os mere rummelige og dermed i bedre overensstemmelse med, hvordan det rent faktisk forholder sig med os!

Det var bare det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55568 - 15/12/2005 15:47 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

hejsa

lige en kort bemærkning (og måske lidt off topic, men alligevel...)

du skriver:"Og hvis vi ikke tror på det, er vi vantro, og altså ikke kristne."

jeg vil blot påpeje at det næppe er dækkende at kalde ateister for vantro - da de netop er karakteriseret ved IKKE at tro (på en gud forståes) - så egentlig burde du vel skrive;"Og hvis vi ikke tror på det, er vi vantro, eller ateister og altså ikke kristne."

mvh danny

Til toppen 
#55569 - 15/12/2005 15:48 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Anonym
Anonym

hej evo

ok - mange tak for svaret.

mvh danny.

Til toppen 
#55570 - 15/12/2005 15:57 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristiana: Vi tolker forskelligt, og det giver vi hinanden frihed til.
Men ét er afgørende, kun ét er fornødent, og det er troen på, at
Menneskesønnen Jesus er Guds enbårne søn og vor Herre og Frelser.
Så kort kan det siges.
Og hvis vi ikke tror på det, er vi vantro, og altså ikke kristne.
Og hvis vi tror det, er vi ikke vantro - ikke i noget omfang!
Alt andet er uvæsentligt! .
Vi kan lade meningsforskelle ligge - eller vi kan - efter behag - tage dem op og diskutere dem, alt efter temperament og personlige interesser - men altså, det er ikke særlig vigtigt - ikke for os kristne!
Så jeg ville være så glad, hvis I, som ikke er kristne, ville forsøge at gøre jeres definitioner og forestillinger om os mere rummelige og dermed i bedre overensstemmelse med, hvordan det rent faktisk forholder sig med os!
Det var bare det ...

Det vil jeg tage ad notam - med tak!

Det er så let at gøre sig forkerte forestillinger om andres tro, meninger og holdninger.

Jeg oplever faktisk det samme i relation til Darwins teorier og evolutionsteorien . . . . som af visse kristne ihærdigt og vedholdende skydes i skoene, at de udelukker guddommelig skabelse.

Jeg forstår nu dit budskab og din frustration vedrørende min forkerte opfattelse af vantro i forhold til kristendommen.

Forstår du mon også mit budskab og min frustration over, at visse kristne ganske urigtigt hævder, at Darwins teorier og evolutionsteorien udelukker guddommelig skabelse - blot fordi naturvidenskaben ikke har redskaberne til at beskæftige sig med guddommelig skabelse?

Til toppen 
#55571 - 15/12/2005 16:33 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Evo -
citat:
Forstår du mon også mit budskab og min frustration over, at visse kristne ganske urigtigt hævder, at Darwins teorier og evolutionsteorien udelukker guddommelig skabelse - blot fordi naturvidenskaben ikke har redskaberne til at beskæftige sig med guddommelig skabelse?
Ja, det kan du tro!
"Videnskaben siger jo at - bla bla bla ... "
- mens "Videnskaben" står og skriger sig hæse med deres "nej vi siger ej!!! "

Jeg aner ikke, hvor den skrøne kommer fra, at videnskaben skulle være specielt optaget af at modbevise Guds eksistens. Jeg skal gøre hvad jeg kan for at modsige den, hvis jeg møder den - men der er vist nærmest i medier og debatfora, at man støder på den, tror jeg, ikke så meget irl ..

Nej, brød køber man da hos den rigtige bager!
(De linser, som optikeren kan levere, er helt ufordøjelige, nemlig) -

- men Livets brød uddeles ved alterskranken hver søndag .. helt gratis ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55572 - 15/12/2005 17:01 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Jeg aner ikke, hvor den skrøne kommer fra, at videnskaben skulle være specielt optaget af at modbevise Guds eksistens. Jeg skal gøre hvad jeg kan for at modsige den, hvis jeg møder den - men der er vist nærmest i medier og debatfora, at man støder på den, tror jeg, . . .

Tak for dit tilsagn.

Skrønen er jævnligt blevet luftet her på sitet i debatterne om evolutionsteorien og intelligent design - hvis eneste begrundelse er at danne modstykke til evolutionsteorien i relation til Gud.

Det er nu ikke sikkert, at du får lejlighed til modsige den - efter at det er blevet klart, at ID opererer med to muligheder. En åndelig guddommelig skaber af livet på jorden - eller en materiel civilisation i Universet, som muligvis har skabt eller bragt livet til jorden og måske stadig styrer vores udvikling.

Efter at det er kommet frem, er ID-fortalernes argumentation stilnet noget af.

Men tak for tilsagnet!

Til toppen 
#55573 - 15/12/2005 17:44 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej danny - tak for din tilføjelse - ateister bryder sig nok ikke om at blive kaldt vantro, og der er jo ingen grund til at komme med fornærmende betegnelser.

Men på den anden side, hvem er egentlig så vantro ?

Det kommer nok an på ..

Som kristen må man nok sige, at skellet går mellem kristne og ikke-kristne (=vantro), uanset om de slet ikke tror på nogen gud(er) - eller på "andre guder".

Eller hvad synes du?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55574 - 15/12/2005 19:11 "Hurtig udvikling"?
oslo
Bruger

Reg.: 06/05/2005
Sted: Århus
citat:

For mig at se er det lettere at tro på, at Noa og hans familie kan "udvikle" sig til mennesker med forskellige kendetegn ved almindelig variation end at en sten og lidt vand kan blive til et menneske på 4 mia år.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#55575 - 15/12/2005 19:17 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
oslo
Bruger

citat:
...men så vidt jeg husker findes der mennesker udenfor paradiset...

I følge Bibelen var der ikke mennesker uden for Edens have, hvis det er det du mener med paradiset (en hyppig sammenblanding).
Adam og Eva fik blandt mange sønner og døtre bl.a. Kain og Abel. Så hvis det er Kains kone du hentyder til, så er der rigeligt at vælge i mellem...

Håber det kunne hjælpe lidt.

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#55576 - 15/12/2005 19:59 Re: "Hurtig udvikling"? [Re: oslo]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Dette ville kræve en meget forbløffende og ekstremt hurtig mikroevolution, hvis Noahs famlie skulle have udspaltet sig så hurtigt til oprindelige australiere, indianere, eurasere, asiater, eskimoer, små pygmæer m.fl.

Oslo: For mig at se er det lettere at tro på, at Noa og hans familie kan "udvikle" sig til mennesker med forskellige kendetegn ved almindelig variation end at en sten og lidt vand kan blive til et menneske på 4 mia år.

Du har naturligvis ret i, at naturvidenskaben ikke har observeret, at sten og vand er blevet til liv.

Men med hensyn til menneskets udvikling, er der mig bekendt ikke sket egentligt fysiske ændringer af mennesket eller opstået nye typer i historisk tid, d.v.s de seneste 4000 år.

Derfor virker det meget lidt sandsynligt, at Noahs familie skulle være ophav til en mikroevolution, som i løbet af blot 1000 år "skabte" alle de nuværende temmelig forskellige typer mennesker.

Kan du ikke være enig med mig i, at de første mennesker - hvad enten de udviklede sig fra primitive organismer, som opstod spontant i en ursuppe, eller Gud skabte dem fiks og færdig - så må livet på jorden være ældre end 6000 år?

Det er jo i øvrigt det, som vi diskuterer her! Ikke hvordan livet og menneskene blev til.

I øvrigt kan Gud jo principielt have ladet de første organismer udvikle sig spontant i ursuppen - eller af sten og vand, som du skriver. Det burde du vel derfor ikke have svært ved at tro på - al den stund Gud antages at kunne alt!

Er vi enige om det?

Ændret af Evolutionisten (15/12/2005 20:11)

Til toppen 
#55577 - 15/12/2005 22:04 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Evo: - Tror bibeltro kreationister virkelig på, at det er sandt at mikroevolution kan gå så hurtigt for en kompleks organisme som mennesket?

Hej Evo!

Det er ikke er spørgsmål om tro, men viden. Se til husdyravlen, der ganske vist er kunstig selektion. På ganske få generation kan en kvægrace ændres betydeligt - fra tunge kødproducerende dyr til lette malkeracer. Det samme gælder svineracer. Det er højtstående dyr, der ikke behøver flere tusinde år for at ændre type. Naturen leverer selv beviserne for at mikroevolutionen er en realitet. Derimod kan man ikke avle på hunde, så de bliver til katte og kvæg kan ikke, selv ved den mest intensive udvælgelse, ændres til heste. Dette er så naturens bevis for, at mikroevolutionen ikke er grundtypeoverskridende. Det ville være imod skaberens vilje.

Med venig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55578 - 15/12/2005 22:25 Re: "Hurtig udvikling"?
oslo
Bruger

citat:
Men med hensyn til menneskets udvikling, er der mig bekendt ikke sket egentligt fysiske ændringer af mennesket eller opstået nye typer i historisk tid, d.v.s de seneste 4000 år.

Hoeg har i et sideløbende indlæg givet en ret god tilbagevisning for dette. Her er et kort uddrag:
citat:
Se til husdyravlen, der ganske vist er kunstig selektion. På ganske få generation kan en kvægrace ændres betydeligt - fra tunge kødproducerende dyr til lette malkeracer.

----------
citat:
Kan du ikke være enig med mig i, at de første mennesker - hvad enten de udviklede sig fra primitive organismer, som opstod spontant i en ursuppe, eller Gud skabte dem fiks og færdig - så må livet på jorden være ældre end 6000 år?

Jeg er enig i, at videnskaben generelt viser at jorden er mere end 6000 år. Generelt fordi jeg ikke er bekendt med hele videnskaben, og derfor ikke vil udelukke de 98% jeg ikke kender til
citat:
I øvrigt kan Gud jo principielt have ladet de første organismer udvikle sig spontant i ursuppen - eller af sten og vand, som du skriver. Det burde du vel derfor ikke have svært ved at tro på - al den stund Gud antages at kunne alt!

Korrekt. Hvis det var den måde Gud ville skabe liv på jorden, så kunne han også det. Men i forhold hvad Bibelen beskriver om Guds skabelse af livet på jorden, så finder jeg det ikke ret sandsyndligt. Når vi nu snakker om sandsynligheder

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#55579 - 15/12/2005 23:52 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
citat:
Naturen leverer selv beviserne for at mikroevolutionen er en realitet.

Lige præcis - og nok mikro ændringer, så får du en makro ændring.

citat:
Derimod kan man ikke avle på hunde, så de bliver til katte og kvæg kan ikke, selv ved den mest intensive udvælgelse, ændres til heste.

Helt rigtig - godt observeret. Hvis man kunne avle på hunde så de blev katte, så ville man faktisk have tilbagevist store dele af den moderne biologi - og store dele af evolutionsteorien. Det ville være lige så fordømmende som at finde en halvfærdig mellemform.

citat:
Dette er så naturens bevis for, at mikroevolutionen ikke er grundtypeoverskridende. Det ville være imod skaberens vilje

Hvordan læser du vilje ind i det genetiske argument du kom med?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#55580 - 16/12/2005 00:36 Re: Den virkelige syndflod [Re: kongstad]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Azhkenasiske jøder, er de jøder der bor/boede i østeuropæiske lande/område (Rusland inkluderet)..

Jeg er ikke uenig i, at der har været en (svag) "blanding", men de kristne forholdsregler (jøder må ikke begå sig blandt kristne) og den jødiske "holden sig for sig selv" taget i betragtning, har det ikke været meget..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#55581 - 16/12/2005 08:27 Re: "Hurtig udvikling"? [Re: oslo]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Men med hensyn til menneskets udvikling, er der mig bekendt ikke sket egentligt fysiske ændringer af mennesket eller opstået nye typer i historisk tid, d.v.s de seneste 4000 år.

Oslo: Hoeg har i et sideløbende indlæg givet en ret god tilbagevisning for dette. Her er et kort uddrag:
Se til husdyravlen, der ganske vist er kunstig selektion. På ganske få generation kan en kvægrace ændres betydeligt - fra tunge kødproducerende dyr til lette malkeracer.

Jeg kan nu slet ikke se, at Hoegs beskrivelse af husdyravlen er en "ret god tilbagevisning" af, at der ikke er opstået nye mennesketyper de seneste 4000 år.

Har du det bedst med at tro, at Gud de første 1000 år efter syndfloden udførte et omfattende avlsarbejde med Noahs lille familie som udgangspunkt og derved frembragte de mange forskellige mennesketyper - hvorefter han satte avlsarbejdet i stå?

Til toppen 
#55582 - 16/12/2005 09:13 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Derimod kan man ikke avle på hunde, så de bliver til katte og kvæg kan ikke, selv ved den mest intensive udvælgelse, ændres til heste. Dette er så naturens bevis for, at mikroevolutionen ikke er grundtypeoverskridende. Det ville være imod skaberens vilje.

Har skaberen orienteret dig om, at dette er imod skaberens vilje?

I betragtning af, at du som ID-fortaler hævder, at vi ikke kan vide, hvem skaberen - designeren! - er, så er dit udsagn ret forbløffende.

Jeg spekulerer nu på, om du har kikket den bibelske gud i kortene vedrørende mikroevolutionens begrænsninger - eller om du har opnået kontakt med den "skabercivilisation" et sted i universet, som du mener skoleeleverne skal undervises om?

Ændret af Evolutionisten (16/12/2005 09:26)

Til toppen 
#55583 - 16/12/2005 09:22 Re: "Hurtig udvikling"? [Re: oslo]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: I øvrigt kan Gud jo principielt have ladet de første organismer udvikle sig spontant i ursuppen - eller af sten og vand, som du skriver. Det burde du vel derfor ikke have svært ved at tro på - al den stund Gud antages at kunne alt!

Oslo: Korrekt. Hvis det var den måde Gud ville skabe liv på jorden, så kunne han også det. Men i forhold hvad Bibelen beskriver om Guds skabelse af livet på jorden, så finder jeg det ikke ret sandsyndligt. Når vi nu snakker om sandsynligheder

Vil det sige, at alt, hvad der strider mod bibelens to skabelsesberetninger, finder du pr. definition "ikke ret sandsynligt"?

Til toppen 
#55584 - 16/12/2005 11:49 Re: Den virkelige syndflod [Re: Kefas Ben-Adam]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
citat:
KBA:
Azhkenasiske jøder, er de jøder der bor/boede i østeuropæiske lande/område (Rusland inkluderet)..

Jeg er ikke uenig i, at der har været en (svag) "blanding", men de kristne forholdsregler (jøder må ikke begå sig blandt kristne) og den jødiske "holden sig for sig selv" taget i betragtning, har det ikke været meget..

Har du nogle kilder til denne betragtning, eller er det noget, du tror? Vore forestillinger om slige sager holder ikke altid stik. Fx har noget, der ligner 10% af os ikke den far, vi tror vi har.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#55585 - 16/12/2005 11:58 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
citat:
Evo: - Tror bibeltro kreationister virkelig på, at det er sandt at mikroevolution kan gå så hurtigt for en kompleks organisme som mennesket?

hoeg: Det er ikke er spørgsmål om tro, men viden. Se til husdyravlen, der ganske vist er kunstig selektion. På ganske få generation kan en kvægrace ændres betydeligt - fra tunge kødproducerende dyr til lette malkeracer.

Det er kunstig selektion, og ikke naturlig selektion, som du har fået at vide før. Det må du åbenbart have glemt, da du selvfølgelig ikke ville bringe et argument, du godt vidste var forkert...

Kunstig selektion går meget, meget hurtigere end naturlig. Det er der ikke noget underligt i. Skeletter viser, at mennesket fysisk ikke har forandret sig nævneværdigt i måske 60.000 år.

citat:
hoeg: Derimod kan man ikke avle på hunde, så de bliver til katte og kvæg kan ikke, selv ved den mest intensive udvælgelse, ændres til heste. Dette er så naturens bevis for, at mikroevolutionen ikke er grundtypeoverskridende.

Denne stråmand er én af de mindst elegante, jeg nogensinde har set. Selvfølgelig kan man ikke lave en hund om til en kat. Så skulle man kunne omgøre samtlige mutationer, der havde fundet sted siden deres seneste fælles forfader, og dernæst foretage de mutationer, som kattene havde gennemgået siden denne forfader.

Selektion fungerer på funktionsplan, ikke på genplan -- forstået på den måde, at landmændene gennem de sidste 10.000 år eller mere har selekteret køer for deres mælkeproduktion, ikke deres gener. Det turde være åbenlyst. Selvfølgelig kan en art da ikke bevæge sig fra én familie til en anden. Hvis det er din opfattelse af evolutionslæren er du alvorligt på glatis...

Ikke at det kommer som nogen overraskelse...

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#55586 - 16/12/2005 15:31 FLYTTET: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Watsons svar kan findes her.

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm
admin

Til toppen 
#55587 - 16/12/2005 21:40 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

Reg.: 16/12/2005
Nu skal vi heller ikke gøre forskellene mellem de forskellige menneskelige racer større end de er: De største forskelle er enten 1. hud-, øjen- eller hårfarve og 2. fedtlaget omkring øjnene.
1. Forskellig hudfarve som sort, rød eller hvid er ikke et spørgsmål om mange forskelle gener men bare om hvor meget melanin vi producerer. Hvis vi er genetisk kodet til ikke at producere ret meget bliver vi hvide som her i DK og hvis meget man producerer meget så bliver man sort som i Afrika (og hvis man slet ikke kan producere det er man albino). Melanin bliver produceret af melancyter som består af to pigmenter, som også står for hårfarve. Eumelanin er meget mørk brun, phaeomelanin er mere rødlig. Så den STORE forskel mellem alle racer er egentligt et spørgsmål om produktionen af et enkelt stof: melanin.
2. De smalle øjne som kendetegner en asiat og vores adskiller sig kun ved et lidt større fedtdepot over øjnene på en asiat. Vi har det også men bare i mindre grad. Igen meget lille forskel genetisk men ser ud af meget

Så hvis man derfor starter med midtbrune folk der hverken er enten producerer ekstremt meget melamin (sorte) eller ekstremt lidt (hvide) behøves der ikke nødvendigvis ret lang tid for at ændre hudfarven af et folk. Især ikke hvis de holder sig for sig selv. Så jeg kan ikke se et problem i at hvide og sorte folk kan have ”opstået” i løbet af 1000 år

Og omkring edens have, som ifølge Bibelen var for omkring 6000 år siden så er der forskning inden for mitokondrie DNA der peger på at vores fælles stammoder levede for ca. 6500 år siden. se artiklen her: http://www.answersingenesis.org/tj/v12/i1/eve.asp

Til toppen 
#55588 - 16/12/2005 22:39 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Kaas]
Anonym
Anonym

citat:
Kaas: Nu skal vi heller ikke gøre forskellene mellem de forskellige menneskelige racer større end de er: De største forskelle er enten 1. hud-, øjen- eller hårfarve og 2. fedtlaget omkring øjnene.
1. Forskellig hudfarve som sort, rød eller hvid er ikke et spørgsmål om mange forskelle gener men bare om hvor meget melanin vi producerer. Hvis vi er genetisk kodet til ikke at producere ret meget bliver vi hvide som her i DK og hvis meget man producerer meget så bliver man sort som i Afrika (og hvis man slet ikke kan producere det er man albino). Melanin bliver produceret af melancyter som består af to pigmenter, som også står for hårfarve. Eumelanin er meget mørk brun, phaeomelanin er mere rødlig. Så den STORE forskel mellem alle racer er egentligt et spørgsmål om produktionen af et enkelt stof: melanin.
2. De smalle øjne som kendetegner en asiat og vores adskiller sig kun ved et lidt større fedtdepot over øjnene på en asiat. Vi har det også men bare i mindre grad. Igen meget lille forskel genetisk men ser ud af meget

Så hvis man derfor starter med midtbrune folk der hverken er enten producerer ekstremt meget melamin (sorte) eller ekstremt lidt (hvide) behøves der ikke nødvendigvis ret lang tid for at ændre hudfarven af et folk. Især ikke hvis de holder sig for sig selv. Så jeg kan ikke se et problem i at hvide og sorte folk kan have ”opstået” i løbet af 1000 år

Og omkring edens have, som ifølge Bibelen var for omkring 6000 år siden så er der forskning inden for mitokondrie DNA der peger på at vores fælles stammoder levede for ca. 6500 år siden. se artiklen her: http://www.answersingenesis.org/tj/v12/i1/eve.asp

Interessant - måske er forskellene på de forskellige mennesketyper mindre, end det umiddelbart ser ud til.

Dine oplysninger om den fælles stammoder kan jeg heller ikke bestride!

Til toppen 
#55589 - 17/12/2005 08:01 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Anonym
Anonym

Ved nærmere eftertanke mener jeg dog, at en udspaltning i sorte og hvide mennesketyper med udgangspunkt i en lille population på 8 mennesker i løbet af 1000 år ikke forekommer realistisk ud fra den nuværende viden på området.

Dette skulle i givet fald være sket i løbet af kun 30-50 generationer, såvidt jeg kan regne ud. Og det er meget kort tid i relation til mikroevulotion.

Og der er jo ikke kun tale om hudfarven, men også om ret forskellige eurasiske og negroide træk - f.eks. forskellige næser og hårtyper m.v..

I øvrigt findes der også findes sorte mennesker, som ikke er negroide.

Til toppen 
#55590 - 17/12/2005 11:38 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Kaas]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Kaas

Angående artiklen om den "fælles stammoder" for bare 6500 år siden, så læs venligst denne artikel:
Mitocondrial Eve

Her er konklusionen:
citat:
Conclusion

No-one in the science community thought that the Parsons et al study supported a matrilineal MRCA of 6,500 years. Nevertheless their work did result in discrepancies between the known date of human geographic dispersion (at least 60,000 years BP) and the apparently very high rate of mitochondrial mutation, which, if taken at face value, would yield a matrilineal MRCA 6,500 years ago.

Subsequent studies have shown the following:

RFLP analysis (as used by Parsons et al and Howell et al) is not a an appropriate approach to determine mutational rates; whole genome sequencing as used by Ingman et al is more accurate
There is considerable disagreement between different studies of mutational rate, as measured by pedigree analysis of near relatives, concentrating on the D-loop
Some of this variation is simply the result of stochastic variations in small sample sizes
Much of this variation is due to genuinely different mutational rates on the D-loop in different populations
The rate of fixed mutations over many generations is much lower than the instantaneous mutational rate from generation to generation as a consequence of the elimination of slightly deleterious mutations from the gene pool
The presence of mitochondrial heteroplasmy will result in an elevated mutational rate in pedigree studies
The fixed mutational rate outside the D-loop over many generations is constant across primate species and can be used as an accurate mutational 'clock'
A study of a representative sample of humans from the worldwide population using whole genome analysis and excluding the D-loop yields an age for matrilineal MRCA (Mitochondrial Eve) of 150,000 to 200,000 years
The same humans give an X-chromosome MRCA of ~480,000 years as predicted.

It seems to be the nature of creationist apologists to misrepresent and misuse scientific work. The fact that so many creationists and creationist websites latch on to the Parsons et al paper ,and claim that it is proof for a biblical Eve living 6500 years ago, (even though Parsons et al claim no such thing), demonstrates two things:

They do not understand or they deliberately misrepresent the concept of the matrilineal Most Recent Common Ancestor which does not point to the only female human ancestor
They ignore the fact that subsequent research has largely resolved the issues that the Parsons et al paper raised.

It is my confident prediction that both ill-informed creationists and those who should know better will be using this discredited argument 20 years from now. They will be as wrong then as they are now.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#55591 - 17/12/2005 13:41 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

Du skriver at: "Dette skulle i givet fald være sket i løbet af kun 30-50 generationer, såvidt jeg kan regne ud. Og det er meget kort tid i relation til mikroevolution."
der synes jeg du sætter alderen for en generation meget højt. ved 30 sætter du alderen til 33 år/generation. dengang havde de ikke ligefrem universitetsuddannelser der skulle overleves før de ville have børn. har ikke på stående fod nogen kilder men en alder a la 15-17 år pr generation som det ses i Afrika (nogle gang bare 13 år) vil give en 60-75 generationer.

Dit argument omkring de hvide negroide personer fangede jeg ikke lige pointen med… den må du gerne uddybe, men omkring det med næsen og håret så vil jeg mene at fx næsen kan ændres meget mellem generationerne. Det hele afhænger af om spørgsmål om hvor meget folkene isolerede sig og blandede sig og hvor mange børn de generelt fik. I bibelen står der vist bare at de fik mange sønner og døtre, så det er lidt svært at regne på.

Men hvis du har en kilde på at informationen for ændring af næsen og hårtypen er i dele af genomen som ikke varierer meget så skal jeg tro dig på ordet. Men med det som jeg har læst indtil nu har jeg ikke problemer med at tro på at de 8 personer kan have befolket jorden og ændret sig til de racer vi ser i dag

Til toppen 
#55592 - 17/12/2005 15:00 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Henoch]
Kaas
Bruger

tak for linket og den tager jeg på min kappe.

citat:
"Others who attempted to repeat Parson's results with pedigree data were unable to do so and derived a rate little different from the rate given by phylogenetic data"

det lyder ikke som om hverken Carl Wieland eller jeg ikke havde været kritisk nok inden vi udgav

Til toppen 
#55593 - 17/12/2005 15:37 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Kaas]
Anonym
Anonym

Kaas: Du skriver at: "Dette skulle i givet fald være sket i løbet af kun 30-50 generationer, såvidt jeg kan regne ud. Og det er meget kort tid i relation til mikroevolution."
der synes jeg du sætter alderen for en generation meget højt. ved 30 sætter du alderen til 33 år/generation. dengang havde de ikke ligefrem universitetsuddannelser der skulle overleves før de ville have børn. har ikke på stående fod nogen kilder men en alder a la 15-17 år pr generation som det ses i Afrika (nogle gang bare 13 år) vil give en 60-75 generationer.

Jeg vil ikke bestride, at det burde være 60-75 generationer - og jeg vil ikke give mig ud i regnestykker på, hvor meget en enkelt famlie på 8 mennesker kan vokse til på 60-75 generationer.

Men ville der f.eks. være mennesker/arbejdskraft nok til at bygge Keops Pyramiden, som blev opført omkring år 2650 før vor tidsregning?

Altså allerede efter mindre end 100 generationer!

Måske nogen har lyst til at regne på det?

Tilmed må dele af befolkningen jo være udvandret til andre områder for at deres hud via mikroevolution som følge af omgivelserne kunne ændre farve.

Nogle af dem så langt bort som til Australien, som på det tidspunkt var en ø langt borte fra Ægypten. Andre til Nord- og Sydamerika, Asien, Skandinavien m.v.

Ville en famlie på otte mennesker være grundlag nok til, at dens efterkommere kunne forsyne samtlige Jordens kontinenter med rimeligt store befolkninger på bare 100 generationer?

Induskulturen i Indien er f.eks. en kultur omkring 2500 før vor tidsregning med systematisk anlagte byer, skriftsprog m.v.

I Kina omtales hele to hovedkulturer fra år 2500 før vor tidsregning siden med byer og kunstnerisk malet lertøj, d.v.s. umiddelbart efter den bibelske syndflod!

Kaas: Dit argument omkring de hvide negroide personer fangede jeg ikke lige pointen med… den må du gerne uddybe . .

Har jeg skrevet hvide negroide, så har jeg skrevet forkert.

Til toppen 
#55594 - 18/12/2005 20:32 Re: "Hurtig udvikling"?
oslo
Bruger

citat:
Jeg kan nu slet ikke se, at Hoegs beskrivelse af husdyravlen er en "ret god tilbagevisning" af, at der ikke er opstået nye mennesketyper de seneste 4000 år.

Beklager mit ordvalg. Min pointe var, at det ikke kan udelukkes, at Noa kunne være forfader til de forskellige menneskeracer i dag. Dette set i forlængelse af, at det for mig er mere sandsynligt, end at en sten og noget vand over 4 mia. år kan blive til de menneskeracer, vi har idag.

citat:
Har du det bedst med at tro, at Gud de første 1000 år efter syndfloden udførte et omfattende avlsarbejde med Noahs lille familie som udgangspunkt og derved frembragte de mange forskellige mennesketyper - hvorefter han satte avlsarbejdet i stå?

Jeg tror, at udviklen af de forskellige mennesketyper kommer ganske naturligt, som naturlig selektion. Vi snakker jo ikke om menneske-arter, men udelukkende om variation af mennesket.

Jeg tror ikke, at Gud har udført "et omfattende avlsarbejde". Hvorfor skulle han det? Og hvem siger, at mennesket ikke stadig udvikler sig? Med den mobilitet, vi har i dag, kunne jeg godt forestille mig, at forplantningen på tværs af menneskeracer vil udviske nogle af de overfladiske forskelle, der er fx mellem nord- og sydeuropæere. På den måde vil der måske forsvinde "menneskeracer". Mobiliteten på Noas tid var ikke særlig stor, derfor vil særlige kendetegn lettere opstå i et relativt lukket miljø end i verden idag.

Det var lidt ekstra strø-tanker fra min side

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#55595 - 18/12/2005 20:56 Re: "Hurtig udvikling"?
oslo
Bruger

Evolutionisten: I øvrigt kan Gud jo principielt have ladet de første organismer udvikle sig spontant i ursuppen - eller af sten og vand, som du skriver. Det burde du vel derfor ikke have svært ved at tro på - al den stund Gud antages at kunne alt!

Oslo: Korrekt. Hvis det var den måde Gud ville skabe liv på jorden, så kunne han også det. Men i forhold hvad Bibelen beskriver om Guds skabelse af livet på jorden, så finder jeg det ikke ret sandsyndligt. Når vi nu snakker om sandsynligheder

Evolutionisten: Vil det sige, at alt, hvad der strider mod bibelens to skabelsesberetninger, finder du pr. definition "ikke ret sandsynligt"?

Ja og nej. For du citerer kun halvdelen af min sætning!!!!

Jeg finder det "ikke ret sandsynligt", at Gud har ladet livet opstå ved at blande sten og vand - i forhold til den beskrivelse Bibelen giver på, hvordan Gud skabte livet på jorden.

Omvendt, så siger videnskaben, at livet opstod netop ved at blande sten og vand (ursuppen, som den senere bliver refereret til). Hvor sandsynligt det er, tja... det er alle vist enige om ikke er ret sandsynligt. (Hvad er sandsynligheden for, at en mængde tilfældig blandet, uorganisk materiale spontant giver liv?)

Til sidst så har vi det blandede spørgsmål, om jeg pr. definition finder "alt, hvad der strider mod bibelen to skabelsesberetninger" for "ikke ret sandsynligt"? Nej, for skabelsesberetningen er slet ikke sandsynlig. En guddomskraft kan da ikke sandsynliggøres. Hvad er sandsynligheden for et mirakel? Nul (0) !!! Ikke desto mindre forekommer det (om man vil tro det eller ej).

Venlig hilsen
Oslo

Til toppen 
#55596 - 18/12/2005 22:31 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

Det er virkelig nogle spørgsmål med kød på du stiller
1. Vi ved ikke hvor mange børn de første mennesker efter syndfloden fik, men hvis de var de eneste på jorden så var der nok ikke vildt mange der døde af krige etc. de første stykke tid og Gud havde sagt til mennesket tilbage ved skabelsen at: ”bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den” (1. Mos 1,28) så de har nok ikke holdt sig til de 1,3 vi ser i dag.
2. Dateringen af syndfloden ville jeg nok personligt ikke være for skråsikker på. Bibelen er ikke en vestlig bog men en orientalsk. Vores tankegang er meget mere domineret af kronologi end deres er. Desuden har en lidt anden tankegang omkring familie. Fx er et barnebarn også en ”søn”, sagt på den måde at antallet af led mellem dem ikke gør den store forskel. Jesus er fx Kong Davids søn selvom der er 1000 år imellem.
Hvis du gerne vil regne lidt på det så prøv det her link: http://www.answersingenesis.org/docs/537.asp
Tror godt at store befolkninger kan opnås med lang mindre end 100 generationer så længde de bare er på noget over 1,3 barn pr. familie. Dette ser vi også i dag fra fx Indien hvor mange børn = tryghed i alderdommen for forældrene.

Omkring udvandringen til Australien, Ægypten etc. så tror at er problemstillingen vel ikke nemmere for evolutionstilhængere. Selv med store afstande til vores fælles stamfader så var Pangea vel brudt fra hinanden der. Så hvad er jeres forklaring egentligt til folk på Australien?
Tror du at folk har været mindre intelligente dengang for jeg tror bare at de ikke havde den mulighed for at videregive information som vi har i dag. Når de andre steder har kunne bygge pyramider tror jeg også at de har kunne bygge både som kunne sejle til Down Under men beviserne for det er væk nu… bare en strøtanke

Til toppen 
#55597 - 18/12/2005 23:33 Re: "Hurtig udvikling"? [Re: oslo]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Oslo skrev: Jeg finder det "ikke ret sandsynligt", at Gud har ladet livet opstå ved at blande sten og vand - i forhold til den beskrivelse Bibelen giver på, hvordan Gud skabte livet på jorden. Jeg synes også det lyder mere 'sandsynligt' at Gud sætte gang i hele møllen ved hjælp af lyset.

"Efterat Gud fordum havde talet mange Gange og paa mange Maader til Fædrene ved Propheterne, saa har han i disse sidste Dag talet til os ved Sønnen; hvem han har sat til en Arving over alle Ting, ved hvem han og har gjort Verden; hvilken, efterdi han er hans Herligheds Glands og hans Væsens udtrykte Billede og bærer alle Ting med sin Kraftes Ord, saa gjorde han ved sig selv vore Synders Renselse og satte sig hos Majestætens høire Haand i det Høie; og han er bleven saa meget ypperligere end Englene, som han har arvet et herligere Navn fremfor dem. Thi til hvilken Engel sagde han nogen Tid: du er min Søn, som fødtes i Dag? og atter: jeg skal være ham en Fader, og han skal være mig en Søn?".. Hebr.1,1-5. Frederik VI's NT, Anno 1819.

Og: Hvad er sandsynligheden for et mirakel? Nul (0) !!! Ikke desto mindre forekommer det (om man vil tro det eller ej). "Et mirakel er ikke i modstrid med naturen, men i modstrid med, hvad af naturen er os bekendt." Augustin, 354-430 AC. /Mvh, Watson.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#55598 - 18/12/2005 23:58 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Kaas]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Omkring udvandringen til Australien, Ægypten etc. så tror at er problemstillingen vel ikke nemmere for evolutionstilhængere.

Med omkring halvanden million år at gøre godt med - mod 6000 eller 10.000 år for visse skabelsestilhængerne - må man vist sige, at problemstillingen er noget nemmere for evolutionstilhængere.

Til toppen 
#55599 - 19/12/2005 00:16 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Anonym
Anonym

Oslo: Omkring udvandringen til Australien, Ægypten etc. så tror at er problemstillingen vel ikke nemmere for evolutionstilhængere.

Med omkring halvanden million år at gøre godt med - mod 6000 eller 10.000 år for visse skabelsestilhængerne - må man vist sige, at problemstillingen er noget nemmere for evolutionstilhængere.

Til toppen 
#55600 - 19/12/2005 07:35 Re: Den virkelige syndflod [Re: Zaphod]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Godmorgen Zaphod..

citat:
Har du nogle kilder til denne betragtning, eller er det noget, du tror? Vore forestillinger om slige sager holder ikke altid stik. Fx har noget, der ligner 10% af os ikke den far, vi tror vi har.

Jeg kan finde kilder, blandt andet et par historiebøger jeg har derhjemme..

Udover det, er der selvfølgelig antagelser, som bygger på de kristnes love vedrørende jøder og omgang med samme, samt jødiske forhold omkring samliv med "goyim" (ikke-jøder), som blev holdt særdelse strengt i Europa, blandt andet pga det pres kristne satte på jøder.. Hvem vil overhovedet have noget at gøre med folk, der egentlig kun ønsker at slå dig ihjel??

Men igen.. Jeg afviser ikke enkelte tilfælde af "blanding".. Men mig bekendt har jeg hørt noget om, at brune øjne er mere dominerende end blå øjne?? Kan det føres videre til "mørke" gener eller gælder det kun i øjnes tilfælde??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#55601 - 19/12/2005 10:43 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Evo

Jeg undrer mig over, at du skriver 1,5 mill. år.

Ifølge ET går menneskets historie vel ikke længere end max. 100.000 år tilbage?

Eller er jeg forkert på den?

Mvh
Raven

Til toppen 
#55602 - 19/12/2005 10:55 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Raven: Jeg undrer mig over, at du skriver 1,5 mill. år.
Ifølge ET går menneskets historie vel ikke længere end max. 100.000 år tilbage?
Eller er jeg forkert på den?

Hvis neandertaleren er en uddød menneskeart, som forskerne mener - ja, så er 1,5 mio. år sikkert et ganske realistisk tal, som det fremgår her! Hvor man har fundet de første tegn på indvandring af mennesker til Europa for 1 mio. år siden.

Til toppen 
#55603 - 19/12/2005 11:08 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
citat:
Hvis neandertaleren er en uddød menneskeart, som forskerne mener - ja, så er 1,5 mio. år sikkert et ganske realistisk tal, som det fremgår her! Hvor man har fundet de første tegn på indvandring af mennesker til Europa for 1 mio. år siden.

OK - tak for link. Det jeg tænkte på var Homo sapiens sapiens' historie, og hvor lang tid de havde haft til af bebo fjerne egne som Australien.

Mvh
Raven

Til toppen 
#55604 - 19/12/2005 14:07 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

men hvad jeg lige kunne ifnde på nettet viser at pengea begyndte at gå fra hinanden for 200 mio år siden (http://www.scotese.com/pangeanim.htm) så ET skal have en forklaring til udvandling til Australien på ligefod med skabelsestro. på den punkt er der ikke stor forskel på en udvandring for 1,5 million år siden eller 3000 år.

Til toppen 
#55605 - 19/12/2005 14:54 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

hej kristina

tjah - mit ærinde var jo nok at gøre opmærksom på at der rent faktisk findes mennesker for hvem religion ikke er et tema - det er detsværre noget som mange kriste (og andre religiøse mennesker) har en tendens til at glemme.

mvh danny

Til toppen 
#55606 - 19/12/2005 15:01 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: oslo]
Anonym
Anonym

hej oslo

"paradis" betyder "have omgivet af mure" på persisk.

hvor i bibelen står det at kain giftede sig med sin søster?

hvor i bibelen står det at der ikke er mennesker udenfor edens have?

- se iøvrigt mine ubesvarede spørgsmål under bibeltråden.

mvh danny

Til toppen 
#55607 - 19/12/2005 16:14 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Kaas]
Anonym
Anonym

Kaas: . . . men hvad jeg lige kunne ifnde på nettet viser at pengea begyndte at gå fra hinanden for 200 mio år siden (http://www.scotese.com/pangeanim.htm) så ET skal have en forklaring til udvandling til Australien på ligefod med skabelsestro. på den punkt er der ikke stor forskel på en udvandring for 1,5 million år siden eller 3000 år.

De oprindelige australiere udgør mig bekendt deres helt egen type, hvilket tyder på, at de - og deres stamform! - har været isoleret længe.

I øvrigt har folk måske sejlet en hel del mere på havet, end man forestiller sig - jævnfør Tor Heyrdahls berømte langdistancesejladser med sivbåde, som viste sig både holdbare og meget sødygtige.

Hvis ikke du er enig i dette, har du vist et problem med at forklare, hvordan otte personer kunne holde en ark med alverdens dyr og foder til dem flydende i omkring et år?

Til toppen 
#55608 - 19/12/2005 16:22 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

så må jeg have misforstået dig da jeg troede netop det var dit argument mod syndflodsteorien. at det var afstanden der var problemet og ikke antallet af mennesker. fint

Til toppen 
#55609 - 19/12/2005 16:25 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

Absence of evidence is not evidence of absence… så at der ikke står noget om en bestemt ting er 99% af tiden irrelevant.
Hvad er begrundelsen for at vi gerne vil have at det er sket? Hvis begrundelsen er at han ikke kan have giftet sig med sin søster, så er der to ting som vi kan synes der går i vejen for det.
1. Rent biologisk giver det ”unikke” børn . Men dette er kun fordi vi i dag har så mange mutationer og genfejl opbygget som vi arver fra vores forældre. Når to søskende gifter sig har de de samme fejl og derfor bliver fejlene udtrykt i barnets DNA, mens den ikke bliver det hvis man gifter sig med en person der har funktionelle gener til fx at producerer de proteiner som den anden ikke kan. Men hvis Gud nu var så smart at skabe de første mennesker uden disse genfejl og de er kommet til siden så var der ikke noget problem der
2. Det er etisk forkert. Det blev det først i 3. Mos 18-20 efter israelitternes udvandring fra Egypten et godt stykke tid efter syndfloden
Men Adam fik jo kun Kain og Abel? Nope, der står i 1. Mos 5,3 at de fik mange sønner og døtre. I Bibelen står der at det kun er Adams efterkommere der kan få frelsen så jeg håber virkelig ikke at der er nogen der ikke er det. eller sagt på en anden måde… netop pga. det bibelen siger om Adam og at hans synd bragte alle mennesker til fald tyder på at du skal have ret gode argumenter for at foreslå at der skulle være skabt mennesker andre steder.

Til toppen 
#55610 - 19/12/2005 16:34 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Kaas]
Anonym
Anonym

Kaas: så må jeg have misforstået dig da jeg troede netop det var dit argument mod syndflodsteorien. at det var afstanden der var problemet og ikke antallet af mennesker. fint

Hvad fint er der dog ved det?

Både afstanden og et relativt lille antal mennesker forstærker da tilsammen problemerne for syndflodsteorien!

Mon ikke din bemærkning her viser, at du forsøger at finde selvmodsigelser, hvor der ingen selvmodsigelser er?

Til toppen 
#55611 - 19/12/2005 17:44 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"! [Re: Kaas]
Anonym
Anonym

hej kaas
så vidt jeg kan se taler jeg ikke om biologi - så jeg ved ikke helt hvor du vil hen med din dnahistorie - du har da ret - antager man det som du beskriver - vil indavl blot blive et problem senere.

jeg forholder mig det, som fremgår af teksten, og som forekommer mig at være modstridende - lad mig spørge - hvorfor ønsker du at der kun var adam - og senere eva - hvorfor ønsker du at kain skal giftes med sin søster? - i mine øjne undergraver det da ikke de semitiske religioners fundament - vil du ikke godt forklare hvorfor det er vigtigt at adam er den eneste (på skabelsestidspunktet).

endelig mener jeg ikke at have påstået at der står at adam og eva kun fik kain og abel - der står ganske rigtigt andre børn nævnt i 1. mosebog - jeg har da aldrig påstået andet!

mvh danny

Til toppen 
#55612 - 19/12/2005 18:07 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

Hov hov. Hvis du havde læst hvad jeg skrev så diskuterede jeg først for at der højst sandsynligt har været en seriøs befolkningstilvækst efter syndfloden pga. kulturelle forhold der gjorde at de fik mange børn. Dette diskuterede du ikke så jeg gik ud fra at du godtog dette argument. Og da du fortsatte med at sætte spørgsmålstegn med udvandringen til Australien gik jeg ud fra at det var der du havde et problem.
Så skrev jeg at der sikkert ikke har været de store problemer med at lave skibe til at komme til Australien. Et argument som du selv støttede (men selvfølgelig at det skulle være sket på et anden tidspunkt i en anden situation).

citat:
Mon ikke din bemærkning her viser, at du forsøger at finde selvmodsigelser, hvor der ingen selvmodsigelser er?

Hvad i alverden mener du dog med det? jeg har da ikke lavet selvmodsigelser? Det eneste jeg konkluderede var at siden ud førte diskussionen over på udvandringen at det så var problemet. Jeg konkluderede at du havde samme problem hvorefter du selv kom med løsningen.
Præcis hvorfor antyder du så at det er mig der hiver i land når jeg ikke har set de store modsigelser fra dig under denne diskussion?

Til toppen 
#55613 - 19/12/2005 19:25 Re: Lynhurtig "bibelsk mikroevolution"!
Kaas
Bruger

citat:
jeg forholder mig det, som fremgår af teksten, og som forekommer mig at være modstridende - lad mig spørge - hvorfor ønsker du at der kun var adam - og senere eva - hvorfor ønsker du at kain skal giftes med sin søster? - i mine øjne undergraver det da ikke de semitiske religioners fundament - vil du ikke godt forklare hvorfor det er vigtigt at adam er den eneste (på skabelsestidspunktet).

Du må undskylde hvis jeg lægger ord i munden på dig men det er normalt det argument der kommer bagefter dit spørgsmål om kains kone (ikke at det kan retfærdiggøre noget).

Men grunden til at jeg tror at alle nedstammer fra Adam er at i Apostlenes gerninger 17,26 (s.1007) ”…og af ét menneske har han [Gud] skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden…”
1. Mos 3,20: ”Adam gav sin kvinde navnet Eva, for hun blev mor til alle mennesker”
Af disse to citater vil jeg have meget svært ved at der skulle være skabt mennesker sideløbende og hvordan de mennesker skulle blive dømt for Adams fald kan jeg umiddelbart ikke se mening i.

Romerbrevet 5,12 står der at: ”Derfor: synden kom ind i verden ved ét menneske, og ved synden døden, og sådan kom døden til alle mennesker, fordi alle syndede…(v. 18) Altså: ligesom en enkeltes fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er en enkeltes retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og liv for alle mennesker”

Så at det kun er efterkommere af Adam der blev frelst af Jesus er fordi det kun er alle Adams efterkommere faldt med ham og disse blev frelst af Jesus

Der står ikke i Bibelen at Kain giftede sig med sin søster men der var ikke rigtig andet af vælge imellem og for dem var det ikke unormalt da de ikke kendte til andet.

men på hvilket punkt undergraver i dine øjne de semitiske religioners fundament? det jeg læser af teksten er at Adam og Eva blev skabt fik en masse børn og så kører den derfra. og først ved Moses var det ikke Ok længere at gifte sig med søskende.
hvad er det du ser som modstridende? tror ikke lige jeg følger dig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær