Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#55475 - 12/12/2005 19:30 Afklaring angående ID
mlangdahl
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Fredericia
Jeg har lige som mange andret set utallige indlæg på denne side, og har hørt op til flere sige at Intelligent Design ikke nødvendigvis skal kædes sammen med en gud. Her står jeg lidt af, hvis ikke der er en gud der har været uendelig, hvordan startede det hele så? Der blevet nævnt at det kan være et højt civilisation fra en anden planet der fik lyst til at skabe os og alt andet levende på denne jord, men hvem skabte så dem?? For mig at se er der altså noget der ikke helt hænger sammen, hvis i har forklaret det en gang, vil i så ikke lige være venlige at forklare det til en meget tungnem en som mig?

Martin Langdahl hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard

Til toppen 
#55476 - 12/12/2005 19:57 Re: Afklaring angående ID [Re: mlangdahl]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Martin, du spørger:

citat:
Der blevet nævnt at det kan være et højt civilisation fra en anden planet der fik lyst til at skabe os og alt andet levende på denne jord, men hvem skabte så dem??

Det er helt korrekt at spørge sådan, men en del af ID er netop, at fortalerne afholder sig fra at omtale designerens identitet - en effekt heraf er, at man undgår spørgsmålet "hvem designede designeren?". Et spørgsmål, der er relevant hvadenten designeren har en fysisk krop som vi eller modsat os er transcendental (hvilket jeg ikke tror på).

Uanset hvilket svar man vælger eksisterer spørgsmålet "hvem designede designeren?" stadig. Problemet er jo, at hvis dette spørgsmål kan besvares med "ingen - designeren er bare", så kan det samme svar være nøjagtig lige så korrekt for det, der "ser designet ud" - og ID er dermed u-underbyggeligt rationelt set. Hvis "vores designer" kan være i og af sig selv, er der intet der siger, at vi ikke også selv kan.

citat:
For mig at se er der altså noget der ikke helt hænger sammen, hvis i har forklaret det en gang, vil i så ikke lige være venlige at forklare det til en meget tungnem en som mig?

For mig at se har du her fat i den lange ende. Dit spørgsmål er uhyre relevant men springes behændigt over af ID-tilhængere, der mener Gud er designeren - for dem eksisterer muligheden, at designeren kan være et fysisk væsen som os, slet ikke. Religionen bestemmer konklusionen på IDs argumenter ved at udelukke visse muligheder, og det bliver af denne grund alene aldrig god videnskab. Det er og bliver et teologisk (teleologisk, mere præcist) argument der behændigt er designet til at antyde "svaret kaldet Gud".

Det giver mig en dårlig smag i munden, men jeg er desværre overbevist om, at mange ID-fortalere slet ikke ser disse problemer i ID - eller bevidst ignorerer dem for at få hypotesen til at fremstå som plausibel.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#55477 - 12/12/2005 20:24 Re: Afklaring angående ID [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

citat:
men en del af ID er netop, at fortalerne afholder sig fra at omtale designerens identitet
Men hvorfor ikke tage til efterretning at det altså ikke alle ID-ister der har netop den holdning. Brede og grove generaliseringer er yderst sjældent til gavn for en bedre forståelse.

Til toppen 
#55478 - 12/12/2005 20:34 Re: Afklaring angående ID [Re: mlangdahl]
Anonym
Anonym

Hej Martin min kære navnebroder

Du skriver

citat:
Her står jeg lidt af, hvis ikke der er en gud der har været uendelig, hvordan startede det hele så?

Godt spørgsmål...

Men der er en del problemer med grundlaget for spørgsmålet.

Hvis du for at retfærdiggøre at vi er til, føler dig nødsaget til at forklare vores tilstedeværelse med f.eks. en "første årsag" alias en eller flere guder, så accepterer du at "noget" kan eksistere uden en årsag.

Det er nemt at bedrage sig selv til at tro at forklaringen dermed stopper med gud.

Men hvis du først har accepteret at "noget" kan eksistere uden årsag, så åbner du også for muligheden at VI kan eksistere uden årsag.

Kan du se det?

Selvom det sagtens kan være mentalt tilfredsstillende at stoppe grublerierne ved påstanden "gud er den første årsag og har eksisteret fra før tiden", så er det ikke en særlig god forklaring på noget som helst. Det er i bund og grund en sutteklud, et selvbedrag.

Til toppen 
#55479 - 12/12/2005 20:35 Re: Afklaring angående ID [Re: ]
Anonym
Anonym

Det ser ud at Claus Due kom mig i forkøbet...

Det havde jeg ikke set... Men hans forklaring er vist lidt mere "spiselig" end min...

Til toppen 
#55480 - 12/12/2005 20:46 Afklaring angående ID [Re: Claus Due]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Claus!

Du skriver, at ID-fortalerne afholder sig fra at omtale designerens identitet - en effekt heraf er, at man undgår spørgsmålet hvem designeren er.

Ja, ingen kan jo kikke Gud i kortene. Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55481 - 12/12/2005 21:00 Re: Afklaring angående ID [Re: Claus Due]
mlangdahl
Bruger

Jeg vil godt pointere at jeg på ingen måde er enig med din påstand om at en gud også må have en start, eller som du siger "ingen - designere er bare", jeg tror Gud er en evig Gud som altid har været.
Egentlig tror jeg selv på ID, ud fra at jeg selv tror på at jeg er skabt, det er bare fordi jeg undre mig lidt over en tråd der hed ID også for ateister eller noget i den stil, og de andre indlæg at jeg gerne ville have en afklaring.
Men jeg bryder mig heller ikke om at ID har fået navn som videnskab, det synes jeg er lidt langt ude, modsat, tror jeg at alle må give mig ret i at hverken ET eller BB er bevist, det er blot de mest sandsynlige teorier vi har for øjeblikket.

Martin Langdahl hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard

Til toppen 
#55482 - 13/12/2005 01:20 Re: Afklaring angående ID
Claus Due
Bruger

Hej Andreas, du skriver:

citat:
Men hvorfor ikke tage til efterretning at det altså ikke alle ID-ister der har netop den holdning. Brede og grove generaliseringer er yderst sjældent til gavn for en bedre forståelse.

Personligt skelner jeg mellem kreationisme og ID netop på det ene punkt, at kreationister tror designeren er Gud - eller en anden gud. Det samme mener jeg Discovery Institute gør, og de er så vidt jeg kan se den primære drivkraft for ID. Ville du se noget problem i denne skelnen? Hvis denne skelnen er OK, så er det jo netop en del af ID men ikke en del af kreationismen at afholde sig fra at omtale designerens identitet.

Nogle ID-ister er ikke kreationister i ordets egentlige (kristne, islamiske, jødiske, etc) forstand - den mærkat passer for eksempel dårligt på mennesker, der tror livet blev designet af rumvæsener. Disse ID-ister er omtaler jo identitet (og til nogen grad metoder) for designeren - uden at være religiøse af den grund. Jeg synes bare ikke det var nødvendigt at pointere, men det er så hermed gjort

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#55483 - 13/12/2005 01:42 Re: Afklaring angående ID [Re: hoeg]
Claus Due
Bruger

Hej Ove - du skriver:

citat:
Ja, ingen kan jo kikke Gud i kortene. Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Og alligevel mener du jo, at alle de designs du ser, er vidnesbyrd - ganske empiriske af slagsen endda - om selve Guds storhed osv. Hvad er disse vidnesbyrd for dig, hvis ikke netop en mulighed for at "se Gud i kortene", også selvom muligheden kun er en ringe mulighed?

Jeg har stor respekt for, at du vælger at benævne, hvem du tror designeren er. Men det bliver til kreationisme og ikke ID, når du begynder at tale om Gud som konklusion på ID-argumenter. Der er jo intet i selve ID-tesen, der tvinger den konklusion, at designeren er transcendent, endsige at det skulle være præcis den kristne Gud. I øvrigt er det jo netop en a priori antagelse af designerens identitet - nærmere bestemt hvad denne identitet ikke kan være - når man med henvisning til metafysik afstår fra at omtale designeren selv.

Er dit syn på selve formuleringen af ID, at den ikke henviser til designerens identitet fordi designeren med sikkerhed er transcendent?

Hvordan begrundes i så fald denne a priori antagelse af designerens natur og den følgende udeladelse fra argumentationen - og hvorfor fremlægger man ikke begrundelsen for udeladelsen som det første man overhovedet gør, hvis konklusionen "rumvæsener gjorde det" er mulig?

Til toppen 
#55484 - 13/12/2005 01:49 Re: Afklaring angående ID [Re: mlangdahl]
Claus Due
Bruger

Hej Martin, du skriver:

citat:
Jeg vil godt pointere at jeg på ingen måde er enig med din påstand om at en gud også må have en start, eller som du siger "ingen - designere er bare", jeg tror Gud er en evig Gud som altid har været.

Det eneste jeg ville frem til er ganske enkelt, at designeren selv er uden årsag - derfor min brug er "er bare". Designere er jo en årsag, så derfor må designeren være uden årsag, hvis han ikke selv er designet

citat:
Egentlig tror jeg selv på ID, ud fra at jeg selv tror på at jeg er skabt, det er bare fordi jeg undre mig lidt over en tråd der hed ID også for ateister eller noget i den stil, og de andre indlæg at jeg gerne ville have en afklaring.

Jeg håber, at mit indlæg kunne hjælpe til at klarlægge, hvorfor den konklusion også er en håndgribelig mulighed...

citat:
Men jeg bryder mig heller ikke om at ID har fået navn som videnskab, det synes jeg er lidt langt ude, modsat, tror jeg at alle må give mig ret i at hverken ET eller BB er bevist, det er blot de mest sandsynlige teorier vi har for øjeblikket.

Vi er fuldstændig enige om dette. Fuldstændig.

Til toppen 
#55485 - 13/12/2005 08:40 Re: Afklaring angående ID [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

AFA: Men hvorfor ikke tage til efterretning at det altså ikke alle ID-ister der har netop den holdning.

Claus Due: Personligt skelner jeg mellem kreationisme og ID netop på det ene punkt, at kreationister tror designeren er Gud . . .

Jeg er hidtil ikke stødt på en ID-fortaler, som vil sætte navn på designeren.

Selv Hoeg, som er overbevist kristen, har gang på gang pointeret, at ID ikke tager stilling til, hvem designeren er.

Kreationister derimod, mener jeg, sætter altid deres egen gud i skaberrollen. Uanset om de er kristne, muslimer, hinduer etc., etc.

ID er derfor, for mig at se, en religiøs polyteistisk videnskabsopfattelse, som tillader enhver religion at sætter sin gud i "førersædet".

Ja - ID tillader endda ateisterne at sætte en civilisation i Universet som den intelligente skaber og udvikler af de jordiske livsformer.

Til toppen 
#55486 - 13/12/2005 10:54 Re: Afklaring angående ID [Re: ]
mlangdahl
Bruger

Ja jeg kan godt se det og er udemærket klar over det. Om det er et selvbedrag det vil vise sig i sidste ende når jeg ikke er her mere.

Til toppen 
#55487 - 14/12/2005 06:03 Om at definere ID [Re: Claus Due]
hoeg
Bruger

Hej Claus!

Du skriver: ”Er dit syn på selve formuleringen af ID, at den ikke henviser til designerens identitet fordi designeren med sikkerhed er transcendent?”
Nej, det må være noget helt generelt, at detektering af ID i naturen ikke kan oplyse noget om designeren (transcendent eller ikke).
Jeg forstår ikke helt dine apriori-betragtninger, så det vil jeg indtil videre set bort fra, indtil du måske vil forklare dig nærmere.

For at svare på dit indlæg er det nødvendigt først at definere ID. Det vil jeg så forsøge nedenfor. Korrektioner modtages selvfølgelig gerne:

Udsagn 1:
Komplekse molekylærbiologiske systemer udgør et intelligent design.

Kommentar:
Dette intelligente design kan iagttages empirisk, for eksempel i og med, at udforskningen af sådanne systemer er en stor udfordring for den menneskelige intelligens.

Udsagn 2:
Komplekse molekylærbiologiske systemer må være designet af en intelligent agent.

Kommentar:
Dette kan ikke iagttages empirisk. Selv om et intelligent design detekteres i naturen, kan ingen vide noget om, hvordan dette design er opstået. Ingen kan svare på, om designet er opstået som resultat af selektionen eller en intelligent agent.

Efter min mening er der selvfølgelig afgørende forskel på Udsagn 1 og Udsagn 2. Min påstand er, at denne forskel ofte overses.

Med venlig hilsen
hoeg

Ændret af hoeg (14/12/2005 06:12)

Til toppen 
#55488 - 14/12/2005 06:52 Re: Om at definere ID [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Komplekse molekylærbiologiske systemer må være designet af en intelligent agent.

Og denne "intelligente agent" kan f.eks. være en gruppe forskere fra en højtstående civilisation i Universet, der har et biologisk forsøg kørende på planeten Jorden.

Er det dét, du mener kristne og ateistiske lærere skal fortælle børnene i skolernes biologitimer?

Du har jo tidligere argumenteret for, at skolebørnene skal kende alle alternativerne til evolutionsteorien!

Til toppen 
#55489 - 14/12/2005 13:58 Re: Om at definere ID [Re: hoeg]
mlangdahl
Bruger

citat:
Nej, det må være noget helt generelt, at detektering af ID i naturen ikke kan oplyse noget om designeren (transcendent eller ikke).

Kan du ikke forklare mig en gang til at det kan være en andet impirisk væsen(en eller anden højtstående civilisation). Videnskaben viser at jorden har en alder, og at hele universet har en alder, er der noget højt stående samfund der har kunnet overleve/ levet før Big Bang?? Hvis man går ud fra at ID er rigtigt, så må det nødvendigvis være en transcendental intelligens.

Til toppen 
#55490 - 14/12/2005 14:26 Re: Om at definere ID [Re: hoeg]
Claus Due
Bruger

Hej Ove, du skriver:

citat:

På den måde fungerer "intelligent design" anderledes end enhver anden form for design, vi kender til. Faktisk kan vi ikke kalde det et design, hvis vi ikke kan fastslå, at det vi betragter rent faktisk er designet. Normalt leder man efter spor af forarbejdning, spor af (intelligent) brug som fx i værktøj og krukker.

Hvis alle disse typer design-detektion kan oplyse noget om designerens identitet - hvorfor kan netop naturen så ikke? Hvad retfærdiggør at man kalder det design, når det på ingen måde har samme kvaliteter som de designs, vi kan lede efter - via fx arkæologi?

citat:
Jeg forstår ikke helt dine apriori-betragtninger, så det vil jeg indtil videre set bort fra, indtil du måske vil forklare dig nærmere.

Jeg vil prøve af forklare det.

Hvis man på forhånd udelukker bestemte muligheder, er det fordi man enten a) laver en antagelse, der påvirker resultatmulighederne, eller b) ved noget, man nødvendigvis må indarbejde i arbejdet. Hvis man udelukker, at designeren kan være det ene eller det andet, er det derfor enten fordi man har gjort sig en antagelse om designerens identitet eller fordi man ved noget om designerens identitet.

Du siger, at du tror designeren er Gud. Dette er din a priori antagelse af designerens identitet og den begrænser dig givetvis i dine mulige konklusioner.

citat:
Udsagn 1:
Komplekse molekylærbiologiske systemer udgør et intelligent design.

Kommentar:
Dette intelligente design kan iagttages empirisk, for eksempel i og med, at udforskningen af sådanne systemer er en stor udfordring for den menneskelige intelligens.

Din argumentation er så finurlig, at selv jeg har svært ved at læse den egentlige mening.

Hvis vi tager den fra en ende, så er det ikke fastslået, at komplekse systemer af nogen som helst art nødvendigvis udgør et intelligent design. Selvfølgelig er systemerne en udfordring for den menneskelige intelligens, men det siger intet om, at systemerne ikke blot er naturligt forekommende.

Du kan med andre ord ikke tage det, at forskere forsker i komplekse systemer, som ubetvivlelig indtægt for din idé om intelligent design. Det har du jo fået at vide utallige gange efterhånden, så jeg begriber egentlig ikke at du fortsætter samme påstande igen og igen. Du burde begynde at argumenter (ikke-cirkulært) for deres rigtighed i stedet for gentagelse ad nauseam.

citat:
Udsagn 2:
Komplekse molekylærbiologiske systemer må være designet af en intelligent agent.

Kommentar:
Dette kan ikke iagttages empirisk. Selv om et intelligent design detekteres i naturen, kan ingen vide noget om, hvordan dette design er opstået. Ingen kan svare på, om designet er opstået som resultat af selektionen eller en intelligent agent.

Tak for afklaringen, Ove.

"Ingen kan svare på, om designet er opstået som resultat af selektionen eller en intelligent agent". Hvis ingen kan besvare dette spørgsmål, og man trods sin modvilje anerkender, at evolutionsteorien er ganske grundigt underbygget, så er det pludselig en ny enhed vi får.

Vi når nemlig dertil, hvor det intelligente design sandsynligvis er opstået som resultat af selektionen, evolutionsteorien beskriver. Hvorvidt det er et intelligent design eller ej siger du netop, at ingen kan afgøre. Evolutionsteorien indeholder blandt andet den betragtning, at det der ser designet ud blot ser designet ud, men at det ikke er det.

At du ikke kan afgøre om der er tale om "intelligent design" eller evolutionsteoriens "tilsyneladende design" er det største problem lige nu. Det er samme objekter, de to synspunkter har, og hvis de som du hævder det anvender samme metode, har evolutionsteorien en massiv fordel over intelligent design. Faktisk har evolutionsteorien i det tilfælde allerede beskrevet, hvorfor intelligent design ikke er intelligent design men blot tilsyneladende design.

Hvis man skal tro, at intelligent design skyldes en transcendent skaber, bliver man nødt til at afvise dele af eller hele evolutionsteorien. Men intet i selve ID kræver, at man drager denne slutning. De, der gør, er overvejende religiøse og arbejder derfor med antagelsen at Gud findes og at Gud er designeren - men dette synspunkt bliver aldrig videnskabeligt, heller ikke videnskabeligt begrundet. Det er og bliver religiøs tro.

citat:
Efter min mening er der selvfølgelig afgørende forskel på Udsagn 1 og Udsagn 2. Min påstand er, at denne forskel ofte overses.

Jeg er meget enig med dig i, at der er en endda stor forskel på udsagn 1 og udsagn 2. Men så stopper enigheden også.

Udsagn 1 er din fantasi. Du kaprer videnskabsfolk, der studerer komplekse systemer, og hævder, at de kun kan studere systemerne fordi de er intelligent designede. Det er cirkelargumentation når det er værst - men du retter tildels op må det med udsagn 2.

Udsagn 2 er mere reelt. Nøgleudsagnet er:

"Ingen kan svare på, om designet er opstået som resultat af selektionen eller en intelligent agent."

Jo, man kan. Hvis du skulle sandsynliggøre designeren i dette tilfælde, skal denne designers identitet nemlig påpeges hvis du skal undgå, at selektion bliver den mest sandsynlige forklaring. Det er jo samme "design", der beskrives - selektions-vinklingen betyder bare (blandt andet), at designet kun er en illusion.

Til toppen 
#55491 - 14/12/2005 16:35 Re: Om at definere ID [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Claus Due: Hvis man skal tro, at intelligent design skyldes en transcendent skaber, bliver man nødt til at afvise dele af eller hele evolutionsteorien.

Ikke nødvendigvis. Evolutionen kan uden logiske problemer være den transcendente skabers måde at skabe på. Evolutionsteorien udelukker således ikke guddommelig skabelse.

Men intet i selve ID kræver, at man drager denne slutning. De, der gør, er overvejende religiøse og arbejder derfor med antagelsen at Gud findes og at Gud er designeren - men dette synspunkt bliver aldrig videnskabeligt, heller ikke videnskabeligt begrundet. Det er og bliver religiøs tro.

De logiske problemer, som Hoeg konstant løber ind i, skyldes hans kristne tro. Han kunne udmærket have en religiøs tro, hvor evolutionen var guddommens måde at skabe på.

---------------

Ønsker Asbjørn virkelig ID-debatten flyttet..? Hvis ja, må man spørge, om IM har opgivet design-tanken. Ganske meget tyder på, at svaret er et ja.
IM (og Folkekirken) har dermed valgt at se bort fra Guds generelle åbenbaring, altså skaberværkets storhed og naturens ufattelige kompleksitet, der er et kraftigt vidnesbyrd om Guds almagt.

Jeg vil her vise, at ID giver Hoeg lige så store logiske - og religiøse! - problemer, som dem ET bereder ham.

F.eks. er ét af Hoegs argumenter, at hvis ET står alene i skolernes biologiundervisning, så forsvinder dermed Guds storhed og generelle åbenbaring ud af undervisningen.

Derfor har han argumenteret for, at der også skulle undervises i ID i biologitimerne som en modvægt til evolutionsteoriens påståede udelukkelse af det guddommelige.

Børnene skal lære om begge alternativer, er Hoegs argument.

Mens hvis ID skal præsenteres uvildigt, så må lærerne jo loyalt fortælle deres elever, at designeren godt kan være en højerestående materiel civilisation et sted i Universet - og at denne kan have bragt livet til jorden og designet udviklingen af den.

Hvilket jo er en lige så eventyrlig historie som den bibelske skabelsesberetning, men ikke nødvendigvis egnet til at få børnene til at se Guds generelle åbenbaring i skaberværkets storhed.

Med andre ord - skolernes eventuelle accept af ID ændrer ikke situationen på anden måde, end at den bringer to eventyr ind i biologiundervisningen - et teistisk og et ateistisk.

Og dermed er Hoeg i princippet lige vidt!

Til toppen 
#55492 - 14/12/2005 21:18 Re: Om at definere ID
hoeg
Bruger

Hoeg: Komplekse molekylærbiologiske systemer må være designet af en intelligent agent.

Evo: Og denne "intelligente agent" kan f.eks. være en gruppe forskere fra en højtstående civilisation i Universet, der har et biologisk forsøg kørende på planeten Jorden.
Er det dét, du mener kristne og ateistiske lærere skal fortælle børnene i skolernes biologitimer?
Du har jo tidligere argumenteret for, at skolebørnene skal kende alle alternativerne til evolutionsteorien!

Hej Evo!

Ja, jeg mener at man skal undervise i design-tanken og den kritik af evolutionsteorien, der fremkommer i den forbindelse. Det skal forklares på den måde, at et eventuelt detekteret ikke-menneskeligt design i naturen, ikke nødvendigvis kan forklare noget om, hvem designeren er.
Der er flere alternativer. Gud kan for eksempel styre evolutionen på en måde, der ikke kan detekteres. Man må også gerne forklare, at menneskene måske nedstammer fra en koloni, der er efterladt (og glemt) af rumvæsner. Selvfølgelig må man også gerne forklare, at den kristne Gud er designeren, som mange tror. Men det kan som nævnt ikke bevises, da Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55493 - 15/12/2005 11:28 Re: Om at definere ID [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Og denne "intelligente agent" kan f.eks. være en gruppe forskere fra en højtstående civilisation i Universet, der har et biologisk forsøg kørende på planeten Jorden.

Hoeg: Ja, jeg mener at man skal undervise i design-tanken og den kritik af evolutionsteorien, der fremkommer i den forbindelse. Det skal forklares på den måde, at et eventuelt detekteret ikke-menneskeligt design i naturen, ikke nødvendigvis kan forklare noget om, hvem designeren er.
Der er flere alternativer. Gud kan for eksempel styre evolutionen på en måde, der ikke kan detekteres. Man må også gerne forklare, at menneskene måske nedstammer fra en koloni, der er efterladt (og glemt) af rumvæsner. Selvfølgelig må man også gerne forklare, at den kristne Gud er designeren, som mange tror. Men det kan som nævnt ikke bevises, da Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Jeg noterer mig, at du i biologitimerne mener, at børn og unge - ud over den nuværende undervisning i evolutionsteorien - også skal undervises i den antagelse, at menneskene muligvis nedstammer fra - eller er skabt af! - fremmede rumvæsener. Samt at dette indenfor ID-opfattelsen er et fuldt ud ligeværdigt alternativ til bibelens skabelsesberetning, til hinduisternes skabelsesberetninger og alle andre religiøse skabelsesberetninger.

Har jeg forstået dig ret?

Det er i hvert fald den logiske konsekvens af din argumentation!

Det bliver et meget omfattende pensum!

Kunne du ikke overveje at nøjes med, at biologilærerne blev forpligtet til at fortælle eleverne, at evolutionsteorien - som sandt er - ikke udelukker en guddommelig intelligent skaber - og så i øvrigt koncentrerede sig om at undervise i biologi?

Hvorfor i alverden skal eleverne i alsidighedens navn underholdes med, at livet på jorden muligvis er skabt af en ukendt civilisation i rummet - så længe vi ikke har konstateret eksistensen af en sådan.

Til toppen 
#55494 - 15/12/2005 22:24 Re: Om at definere ID
hoeg
Bruger

Evo: - Hvorfor i alverden skal eleverne i alsidighedens navn underholdes med, at livet på jorden muligvis er skabt af en ukendt civilisation i rummet - så længe vi ikke har konstateret eksistensen af en sådan.

Hej Evo!

Det er rigtigt. Der ville være meget empirisk at undervise i. Men det må være rimeligt at give en kort orientering om den slags muligheder. Det samme gælder ID og kritikken af evolutionsteorien. Jeg har dog aldrig set en lærebog, der nævner noget om kritikken af teorien om en gradvis biologisk evolution. Det burde der være plads til.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55495 - 16/12/2005 09:04 ET og ID er lige ugudelige [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionsteorien: Hvorfor i alverden skal eleverne i alsidighedens navn underholdes med, at livet på jorden muligvis er skabt af en ukendt civilisation i rummet - så længe vi ikke har konstateret eksistensen af en sådan.

Hoeg: . . . det må være rimeligt at give en kort orientering om den slags muligheder.

Ja, det må jeg så konstatere, at du mener.

Hoeg: Det samme gælder ID og kritikken af evolutionsteorien. Jeg har dog aldrig set en lærebog, der nævner noget om kritikken af teorien om en gradvis biologisk evolution. Det burde der være plads til.

Så længe der ikke foreligger en videnskabelig begrundet kritik, og man heller ikke har videnskabelige beviser hverken for en åndelig skabergud eller en materiel "skabercivilisation", hvorfor i alverden skulle eleverne dog så forholde sig til en videnskabeligt set ganske ubegrundet kritik i biologitimerne.

Og som vi nu har påvist i vores debat, så kan ID-opfattelsen tages lige meget til indtægt af ugudelige som gudelige mennesker. Så dit argument med at ID bedre end ET viser Guds storhed, synes jeg også er blegnet en del.

Evolutionsteorien udelukker jo nemlig på ingen måde, at evolutionen kan være Guds måde at skabe på.

ID-opfattelsen afviser ikke, at livet på jorden kan være skabt og udviklet af en civilisation i rummet, som ikke er mere gudommelig, end menneskeheden - blot langt mere avanceret.

Læg hertil, at ID-opfattelsen også er udpræget polyteistisk, idet den jo åbner en ladeport for, at enhver religions skabergud kan være den intelligente designer.

Det gør den af overvejende kristne forskere, bl.a. Darwin, frembragte evolutionsteori ikke.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorledes du som kristen kan føle dig tiltrukket af ID-opfattelsen.

Til toppen 
#55496 - 16/12/2005 10:26 Re: ET og ID er lige ugudelige
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
"Evolutionisten skriver:
citat:
"Så længe der ikke foreligger en videnskabelig begrundet kritik, og man heller ikke har videnskabelige beviser hverken for en åndelig skabergud eller en materiel "skabercivilisation", hvorfor i alverden skulle eleverne dog så forholde sig til en videnskabeligt set ganske ubegrundet kritik i biologitimerne.

Og som vi nu har påvist i vores debat, så kan ID-opfattelsen tages lige meget til indtægt af ugudelige som gudelige mennesker. Så dit argument med at ID bedre end ET viser Guds storhed, synes jeg også er blegnet en del.
"

Da det lader til at du har så meget imod ideen om hvad nogen kalder 'design og andre 'skabning, kan jeg nok forstå dine betænkeligheder. Men først og fremmest beskæftiger iD-teorien sig slet ikke med spørgsmålet om beskaffenheden af den intelligens, der menes at have påvirket udviklingen visse steder henad vejen. I anden omgang må det vel også forundes ID-bevægelsen at røre ved et par ømme punkter i den rent biologiske forklaringsmodel.

Indvendigen med at nogen taler om snart det ene, snart det andet, kan vel næppe kaldes ganske saglig, idet sådant jo forbliver nøgtern observation ganske uvedkommende: Hvad man ganske simpelt forholder sig til, er ligesom hvis man finder en pilespids i marken - og evt flere til - det sker altså ikke bare af sig selv!.. Du skriver endvidere:

citat:
"Evolutionsteorien udelukker jo nemlig på ingen måde, at evolutionen kan være Guds måde at skabe på."

Jamen da må vi have det med evolutionen meget bredt defineret og kunne anvende begrebet 'skabelse som et ligeværdigt pseudonym herfor. Har du tænkt over dét? Dermed har vi faktisk lukket ID ind i den varme stue... Ja, og hvad så med ugudeligheden?

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#55497 - 16/12/2005 13:24 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Evolutionsten: Evolutionsteorien udelukker jo nemlig på ingen måde, at evolutionen kan være Guds måde at skabe på.

Watson: Jamen da må vi have det med evolutionen meget bredt defineret og kunne anvende begrebet 'skabelse som et ligeværdigt pseudonym herfor. Har du tænkt over dét? Dermed har vi faktisk lukket ID ind i den varme stue... Ja, og hvad så med ugudeligheden?

Korrekt opfattet - hvis evolution er Guds måde at skabe på, så er der logisk set tale om intelligent design - altså ID.

Men bemærk ordet "hvis".

Watson: Men først og fremmest beskæftiger iD-teorien sig slet ikke med spørgsmålet om beskaffenheden af den intelligens, der menes at have påvirket udviklingen visse steder henad vejen.

Som både du her og ID-fortaleren Hoeg mange gange har pointeret, så afviser ID-opfattelsen totalt at kunne vide noget om designeren.

Ifølge ID kan denne derfor ligeså godt være en civilisation i Universet som det kan være en guddommelig skaber.

Og deri ligger ID-forestillingens ugudelighed.

Som jeg ser det, er ID-bevægelsen - i sin iver for at argumentere for intelligent design - i fuld gang med at smide Gud ud med badevandet til fordel for en uguddommelig skabercivilisation i Universet.

Dette har Darwin, Darwins teorier og evolutionsteorien aldrig gjort. Ingen af disse af primært kristne forskere frembragte teorier udelukker Gud.

Ingen videnskabelig teori nævner alternativer til Gud. Men det gør ID-fortalerne.

ID-fortaleren Hoeg vil endda have, at skoleeleverne i biologitimerne skal gøres opmærksom på de mulige alternativer til Gud som den intelligente designer.

Til toppen 
#55498 - 16/12/2005 17:41 Re: ET og ID er lige ugudelige
hoeg
Bruger

- Og deri ligger ID-forestillingens ugudelighed, skriver Evo.

Hej Evo!

Det er noget sludder. Med den samme logik kan du hævde, at ET er ugudelighed. Men du hævder igen og igen, at ET ikke udelukker guddommelig skabelse.
ID har ikke udspring i specielle guddommelige åbenbaringer eller de forskellige religioners skabelsesberetninger. ID har alene sit grundlag i at observere naturen og konstatere, at for eksempel molekylærbiologiske systemer peger ud over sig selv - hen på at være designet. Ud over at konstatere dette kan man ikke komme længere ad den vej.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55499 - 16/12/2005 18:13 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hvordan kan du vide, at disse molekylære systemer "peger ud over sig selv?"
Mao. hvordan ville verden / livet / molekylerne se ud, hvis de vitterligt var udviklet uden intelligent indgriben? Hvad er forskellen?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#55500 - 16/12/2005 21:04 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Som ID-fortaleren Hoeg mange gange har pointeret, så afviser ID-opfattelsen totalt at kunne vide noget om designeren.
Ifølge ID kan denne derfor ligeså godt være en civilisation i Universet som det kan være en guddommelig skaber.
Og deri ligger ID-forestillingens ugudelighed.

Hoeg: Det er noget sludder.

Så det er altså ikke ugudelighed, at du vil have skoleelever undervist i, at ID opererer med, at livet på Jorden meget vel kan være skabt af en civilisation i Universet som vores egen, blot mere avanceret.

Hoeg: Med den samme logik kan du hævde, at ET er ugudelighed.

ET hævder ikke, at livet på jorden Jorden meget vel kan være skabt af en civilisation i Universet som vores egen, blot mere avanceret. Men dette anser ID som en mulighed, i og med at ID nægter at pege på en designer.

Derfor er ID logisk mere ugudelig, end ET - der respektfuldt slet ikke nævner guddomme og skabere, men respektfuldt nøjes med at forholde sig til det, der kan måles og vejes.

Hoeg: Men du hævder igen og igen, at ET ikke udelukker guddommelig skabelse.

Ja, men jeg gør det, fordi du hævder, at darwinismen - ET! - udelukker guddommelig skabelse. Skønt du ikke kan nævne én eneste person, der udelukker dette.

Samtidig vil du have skolebørn undervist i, at livet på jorden muligvis er skabt af en civilisation i Universet som vores egen, blot mere avanceret.

Derfor fastholder jeg, at ID-bevægelsen - i sin iver for at argumentere for intelligent design - er i fuld gang med at smide Gud ud med badevandet ved at lukke en uguddommelig skabercivilisation i Universet ind i undervisningen.

Dette har Darwin, Darwins teorier og evolutionsteorien aldrig gjort. Ingen af disse især kristne forskere, som har frembragt de fremherskende videnskabelige teorier udelukker Gud.

Ingen videnskabelig teori nævner alternativer til Gud. Men det gør ID-fortalerne.

Hoeg: ID har ikke udspring i specielle guddommelige åbenbaringer eller de forskellige religioners skabelsesberetninger. ID har alene sit grundlag i at observere naturen og konstatere, at for eksempel molekylærbiologiske systemer peger ud over sig selv - hen på at være designet.

Ja - designet af f.eks. en uguddommelig skabercivilisation i Universet ind i undervisningen.

Jeg finder det uforståeligt, at du vil have ID ind i undervisningen for at åbne børnenes øjne for Guds skaberværks storhed ved at undervise dem i sådanne skrøner!

Det lyder ikke specielt logisk.

Og du har af én eller anden grund ikke svaret på, hvorfor det ikke er nok for dig, at biologilærerne blev pålagt at nævne - som sandt er - at evolutionsteorien ikke udelukker guddommelig skabelse?

Jeg begriber virkelig ikke, at du hellere vil have eleverne undervist i, at livet på jorden muligvis er skabt af en civilisation i Universet som vores egen, blot mere avanceret.

Til toppen 
#55501 - 16/12/2005 22:16 Re: ET og ID er lige ugudelige
Watson
Bruger

Evolotionisten skrev, skrev og skrev:

citat:
"Jeg begriber virkelig ikke, at du hellere vil have eleverne undervist i, at livet på jorden muligvis er skabt af en civilisation i Universet som vores egen, blot mere avanceret."

Desværre må vi konstatere at han er gået fuldstændig i selvsving! Nu har ET været promoveret som regelen over alle regler i mindst hundrede år. Men udviklingslæren beskætiger sig heller ikke med uidentificerede flyvende objekters eventualitet. Har skolen derfor sat UFOer på menuen?.. Henvisning til en forholdsvis ny hjemmeside vedr: ID

Mvh, pMn

Til toppen 
#55502 - 16/12/2005 22:56 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Evolutionisten til Hoeg: Og du har af én eller anden grund ikke svaret på, hvorfor det ikke er nok for dig, at biologilærerne blev pålagt at nævne - som sandt er - at evolutionsteorien ikke udelukker guddommelig skabelse?
Jeg begriber virkelig ikke, at du hellere vil have eleverne undervist i, at livet på jorden muligvis er skabt af en civilisation i Universet som vores egen, blot mere avanceret."

Watson: Desværre må vi konstatere at han er gået fuldstændig i selvsving!

Hvem er gået i selvsving? Præcisér og begrund venligst din ikke særlig venlige beskyldning!

Watson: Nu har ET været promoveret som regelen over alle regler i mindst hundrede år. Men udviklingslæren beskætiger sig heller ikke med uidentificerede flyvende objekters eventualitet. Har skolen derfor sat UFOer på menuen?.. Henvisning til en forholdsvis ny hjemmeside vedr: ID

Præcisér også venligst, hvad du mener med resten af dit indlæg.

Sidestiller du ID-opfattelsen med UFO'er? Og vil du have begge dele sat på skoleskemaet?

Og hvad henviser du konkret til på den nye hjemmeside om ID, som har relevans i forhold til denne debat?

Ændret af Evolutionisten (16/12/2005 23:00)

Til toppen 
#55503 - 16/12/2005 23:34 Re: ET og ID er lige ugudelige
Watson
Bruger

EVO:
citat:
"Præcisér også venligst, hvad du mener med resten af dit indlæg."
Hvis du ikke kan læse,så nytter det jo ingenting!

Mvh, pMn

Til toppen 
#55504 - 17/12/2005 07:50 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Watson: Nu har ET været promoveret som regelen over alle regler i mindst hundrede år. Men udviklingslæren beskætiger sig heller ikke med uidentificerede flyvende objekters eventualitet. Har skolen derfor sat UFOer på menuen?.. Henvisning til en forholdsvis ny hjemmeside vedr: ID

Evolutionisten: Præcisér også venligst, hvad du mener med resten af dit indlæg.
Sidestiller du ID-opfattelsen med UFO'er? Og vil du have begge dele sat på skoleskemaet?
Og hvad henviser du konkret til på den nye hjemmeside om ID, som har relevans i forhold til denne debat?

Watson: Hvis du ikke kan læse,så nytter det jo ingenting!

Hvis du ønsker at trække dig fra debatten uden at besvare mine konkrete spørgsmål til det, jeg faktisk har læst i dit indlæg - så kunne du trække dig på en mindre ufin måde, end med en nedsættende bemærkning om, at jeg ikke kan læse.

I øvrigt er den nye ID-hjemmeside, du henviser til, allerede ganske uoverskuelig og rodet, hvorfor mit ønske om en konkret henvisning må forekomme enhver yderst relevant.

Til toppen 
#55505 - 17/12/2005 11:44 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Watson]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
citat:
Men udviklingslæren beskætiger sig heller ikke med uidentificerede flyvende objekters eventualitet. Har skolen derfor sat UFOer på menuen?

Nej - det var præcis E's pointe!

Hoeg kalder ET for ugudelig fordi den ikke udtaler sig om noget guddommeligt, men vil erstatte det med ID fordi det postulerer designere - der kunne være grønne mænd fra mars, eller Jahve - vi kan ikke vide det, og IDister er ravende ligeglade med det - de nægter simpelthen at spekulere i hvad designerne er.

Det er alstå Hoeg der vil have små grønne mænd ind i undervisningen. ET udtaler sig ikke om gud, ligesom astrologi, fysik, biologi, geologi osv, udtaler ET sig udelukkende om det der kan observeres.

ID er rigtig dårlig videnskab, og om muligt endnu værre teologi.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#55506 - 17/12/2005 12:01 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Kongstad: Hoeg kalder ET for ugudelig fordi den ikke udtaler sig om noget guddommeligt, men vil erstatte det med ID fordi det postulerer designere - der kunne være grønne mænd fra mars . . .

Præcis! Bortset fra, at Hoeg ikke vil erstatte, men supplere ET med ID!

Til toppen 
#55507 - 17/12/2005 12:12 Re: ET og ID er lige ugudelige
Watson
Bruger

EVO skrev:
citat:
"I øvrigt er den nye ID-hjemmeside, du henviser til, allerede ganske uoverskuelig og rodet, hvorfor mit ønske om en konkret henvisning må forekomme enhver yderst relevant."

Alt er som vi ser på det. Jeg beder iøvrigt undskylde, hvis jeg lød lidt grov. Meningen med at henvise til omtalte netside var blot den, at en smule god vilje muligvis kunne skaffe sig klarhed over ID's faktiske stillingtagen til darwinismens videnskabelige solvens.

Hvilket vel at mærke slet ikke vedrører denne fabuleren om astrofysiske aliens; men derimod kaster et ganske nøgternt blik på enkeltheder i den postulerede årsagskæde samt påviser misforholdet imellem dennes mangler og dens altoverskyggende dominans. For nu er der ligesom gået hul på ballonen og i USA er de helt oppe at køre over det.

Mvh, pMn

Til toppen 
#55508 - 17/12/2005 12:28 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Watson: Jeg beder iøvrigt undskylde, hvis jeg lød lidt grov.

Alt forladt! Vil du i øvrigt svare på mine opklarende spørgsmål?

Watson: Meningen med at henvise til omtalte netside var blot den, at en smule god vilje muligvis kunne skaffe sig klarhed over ID's faktiske stillingtagen til darwinismens videnskabelige solvens.

Jeg havde faktisk læst den nye hjemmeside, som vi her på debatforumet er blevet inviteret til at skrive på.

Det er min opfattelse, at det ikke kræver "en smule", men rigtig megen god vilje at udlede en væsentlig kritik af Darwins teori og ET på den nye hjemmeside!

Watson: Hvilket vel at mærke slet ikke vedrører denne fabuleren om astrofysiske aliens . . .

Jeg må gøre dig opmærksom på, at netop ID's uforbeholdne villighed til at acceptere "astrofysiske aliens" som mulige skabere af livet på Jorden og dets videre design er det centrale emne i denne tråd.

Dit forsøg på at skifte emne til ID's velkendte kritik af ET er faktisk en afsporing af debatten.

Til toppen 
#55509 - 17/12/2005 22:06 Re: ET og ID er lige ugudelige
hoeg
Bruger

Evo skriver: - Jeg må gøre dig opmærksom på, at netop ID's uforbeholdne villighed til at acceptere "astrofysiske aliens" som mulige skabere af livet på Jorden og dets videre design er det centrale emne i denne tråd.

Hej Evo!

Du fordrejer mine synspunkter. Jeg har igen og igen skrevet, at ID IKKE har til formål at påvise nogen som helst designer(e), hverken intelligente rumvæsner eller gudommelige.

- ID har alene som målsætning at påpege, at for eksempel molekylærbiologiske systemer udgør et intelligent design.
- ID har ingen "mening om", hvem designeren kan være på samme måde, som ET ikke har nogen "mening om" det guddommelige, idet Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Beklager at dette er gentagelser af tidligere indlæg.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55510 - 18/12/2005 06:28 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Jeg må gøre dig opmærksom på, at netop ID's uforbeholdne villighed til at acceptere "astrofysiske aliens" som mulige skabere af livet på Jorden og dets videre design er det centrale emne i denne tråd.

Hoeg: Du fordrejer mine synspunkter. Jeg har igen og igen skrevet, at ID IKKE har til formål at påvise nogen som helst designer(e), hverken intelligente rumvæsner eller gudommelige.

Jeg fordrejer ikke dine synspunkter, men viser dig konsekvensen af dine synspunkter vedrørende ID.

Jeg har jo netop selv påpeget, at ID-fortalerne - hvortil du hører! - alle pointerer, at ID ikke kan fortælle noget om den intelligente designer.

Det er faktisk dig, der - nu igen! - forsøger at fordreje min argumentation!

Det undrer mig - og sikkert også andre! - at du som kristen ikke forholde dig til, at ID dermed åbner en ladeport for alle tænkelige forestillinger om, hvem designeren er.

F.eks. den forestilling, at "astrofysiske aliens" kan være mulige skabere af livet på Jorden og livets videre design.

Du vil endda have, at eleverne i biologitimerne skal høre om sådanne forestillinger.

Hoeg: ID har ingen "mening om", hvem designeren kan være på samme måde, som ET ikke har nogen "mening om" det guddommelige, idet Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Alligevel har du tidligere argumenteret for, at du vil have ID ind i undervisningen med det formål at åbne elevernes øjne for "Guds generelle åbenbaring"!

Undskyld mig - men det er ret svært at se, hvordan dette skulle blive resultatet, når ID også i undervisningen må holde ladeporten åben for allehånde forestillinger om, at den intelligente designer kan være "astrofysiske aliens".

Til toppen 
#55511 - 18/12/2005 09:31 Blasfemi?..
Watson
Bruger

Evo skrev: "Det undrer mig - og sikkert også andre! - at du som kristen ikke forholde dig til, at ID dermed åbner en ladeport for alle tænkelige forestillinger om, hvem designeren er." Gør døren høj og porten vid!

Evo skrev: "Du vil endda have, at eleverne i biologitimerne skal høre om sådanne forestillinger." En rørende - men vel noget overdreven - beskyttertrang, du hermed udfolder, Evo... Jeg kan ikke frasige mig nogen undren over hvor du har det med alle dine tænkelige forestillinger fra. Men som jeg før har prøvet at bilde dig ind, siger biologien jo heller ikke noget om Jordens facon. Den kunne for b's vedkommende sagtens være flad som en pandekage! Betyder mon dét at børn lærer noget sådant?

Og Evo skrev: "Alligevel har du tidligere argumenteret for, at du vil have ID ind i undervisningen med det formål at åbne elevernes øjne for "Guds generelle åbenbaring"!" Hvis man i folkeskolen fortsat vil have Bibelen på menuen samtidig med at al anden undervisning direkte strider imod Guds ord, som det fremgår af samme, kan jeg kun se det som et skridt i den rigtige retning at gøre teorien om intellignt design visse indrømmelser. Vil man ellers ikke - omend uafvidende - fremelske personlighedsspalting hos de stakkels børn?

Mvh, pMn

Til toppen 
#55512 - 18/12/2005 11:10 Re: Blasfemi?.. [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Nu har jeg svært ved at se det blasfemiske i, at jeg påpeger konsekvenserne af at undervise børn og unge i ID i biologitimerne.

Forestil dig følgende undervisningssituation, hvis ID indgik i pensum:

Eleven: Hvem er den intelligente designer?

Læreren: Det ved jeg ikke?

Eleven: Kunne det være rummænd fra rummet?

Læreren: Ja, det kan man ikke afvise. For ID siger intet om, hvem den intelligente designer er.

Forestil dig nu i stedet følgende undervisningssituation i dag, hvor ID ikke indgår i pensum:

Eleven: Betyder evolutuionsteorien, at Gud ikke har skabt livet?

Læreren: Nej, det siger evolutionsteorien ikke noget om. Hvis der findes en gud, så er evolution måske hans måde at skabe på.

Hvilken af de to undervisningssituationer bringer eleverne mest i tvivl om Guds eksistens?

Til toppen 
#55513 - 18/12/2005 11:39 Re: Blasfemi?..
Watson
Bruger

Evo:
citat:
" Nu har jeg svært ved at se det blasfemiske i, at jeg påpeger konsekvenserne af at undervise børn og unge i ID i biologitimerne."
Faktisk var dét der med balsfemi slet ikke møntet på dig - men på mere 'kristelige' tendenser til at stikke ID noget i skoene... Well, as I kind of sensed: no use to carry this debate any further!

Mvh, pMn

Til toppen 
#55514 - 18/12/2005 12:04 Re: Blasfemi?.. [Re: Watson]
Anonym
Anonym

Watson: Faktisk var dét der med balsfemi slet ikke møntet på dig - men på mere 'kristelige' tendenser til at stikke ID noget i skoene...

Til at stikke ID hvad for noget i skoene?

Til toppen 
#55515 - 18/12/2005 19:37 Re: Blasfemi?..
Watson
Bruger

Evo:
citat:
"Til at stikke ID hvad for noget i skoene?"
Blasfemi!.. Ja, hvis ikke det skulle være læsningen, det kniber med - så véd jeg snart ikke. Godt nok sneg der sig en slåfejl ind hos mig {balsfemi}; men var den virkelig så graverende?..

Jeg mener, i anledning af den tilstundende jul, måtte vi da kunne undgå dette rænkesmederi. Ér folk dog så blinde og døve at de må holde på hver deres lille stok af en runestav? Hvad med at lade Skaberen plante sit ord i den gode jord og se det vokse til, før man udtaler sig noget så kategorisk?

Og hvad med at spare lidt på krudtet, Evo, i stedet for at strø omkring sig med inferiøre tankekonstruktioner, poetisk popkunst eller spekulative postulationer? Hvis du ikke så meget som gider at fjerne de hundepropper fra øregangen, får vi jo aldrig fred i huset!

Mvh, pMn

Til toppen 
#55516 - 18/12/2005 20:35 Re: Blasfemi?..
Watson
Bruger

Evo: "Til at stikke ID hvad for noget i skoene?" Blasfemi!.. Ja, hvis ikke det skulle være læsningen, det kniber med - så véd jeg snart ikke. Godt nok sneg der sig en slåfejl ind hos mig {balsfemi}; men var den virkelig så graverende?..

Jeg mener, i anledning af den tilstundende jul, måtte vi da kunne undgå dette rænkesmederi. Ér folk dog så blinde og døve at de må holde på hver deres lille stok af en runestav? Hvad med at lade Skaberen plante sit ord i den gode jord og se det vokse til, før man udtaler sig noget så kategorisk?

Og hvad med at spare lidt på krudtet, Evo, i stedet for at strø omkring sig med inferiøre tankekonstruktioner, poetisk popkunst & spekulative postulationer? Hvis du ikke så meget som gider at fjerne de hundepropper fra øregangen, får vi jo aldrig fred i huset!

Jesusnet: "Dette forum er til de mere filosofiske emner. Hvordan kan vi overhovedet tro på en Gud? Er tro og fornuft uforenelige størrelser? Er Bibelens budskab uforeneligt med moderne videnskab?" Det er på den anden side ganske dejligt at se så meget liv, der endnu er i hytten. Ja, hvorfor skal det være så surt altsammen?..

Lidt filosofi (af gr. philosophía: kærlighed til visdom) kan vi jo alle bruge - og spørgsmålet er om vi overhovedet kunne klare os foruden? Ihvertfald ikke hvis vi skal besvare spørgsmålet, om en moderne videnskab kan være forenlig med bibelshistorien! Altså er det ikke fantaseren helt ud i den vilde sky, vi har brug for - men vïden i dette ords allerskønneste betydning!

Det er ingen skade til med følelser, sålænge de kan siges at være velorganiserede. Sådanne motivgrunde, som navnlig eftergivenhed, må vi ganske givet kæmpe med hele livet igennem. Dog er det bydende nødvendigt at bevare nøgternheden, hvis der skal komme sand viden ud af vore bestræbelser.

Mvh, pMn

Til toppen 
#55517 - 18/12/2005 21:23 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Zaphod]
hoeg
Bruger

Hej Z!

Du skriver: "Hvordan kan du vide, at disse molekylære systemer "peger ud over sig selv?"

De ligner menneskeskabte maskiner, for eksempel en motor. De molekylære maskiner i cellen er blot meget mere avancerede.

Z: "Mao. hvordan ville verden/livet/molekylerne se ud, hvis de vitterligt var udviklet uden intelligent indgriben? Hvad er forskellen?"

Jeg tror ikke på, at der ville være noget liv uden en intelligent plan. Vi kan iagttage det intelligente design empirisk, men vore observationer kan ikke sige noget om, hvem designeren måtte være.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55518 - 20/12/2005 00:37 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
citat:
De ligner menneskeskabte maskiner, for eksempel en motor. De molekylære maskiner i cellen er blot meget mere avancerede.

Tænk de fleste der arbejder professionelt med celler synes ikke de ligner menneskeskabte maskiner!

Selv synes jeg mange menneskeskabte maskiner ligner strukturer vi finder i naturen, hvilket jo nok ikke er så underligt al den tid at vi selv er en del af naturen!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#55519 - 20/12/2005 10:22 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

Hej hoeg

Du skrev:
citat:
Za: Hvordan kan du vide, at disse molekylære systemer "peger ud over sig selv?

h: De ligner menneskeskabte maskiner, for eksempel en motor. De molekylære maskiner i cellen er blot meget mere avancerede.

Za: Mao. hvordan ville verden/livet/molekylerne se ud, hvis de vitterligt var udviklet uden intelligent indgriben? Hvad er forskellen?

h: Jeg tror ikke på, at der ville være noget liv uden en intelligent plan. Vi kan iagttage det intelligente design empirisk, men vore observationer kan ikke sige noget om, hvem designeren måtte være.

Så fordi du ikke tror, at der kan være noget liv uden intelligent plan, synes du, at livet tyder på en intelligent plan? Det kaldes vist en cirkelslutning?

Du skriver, at aspekter ved livet "peger ud over sig selv." Hvis du ikke en gang kan forestille dig et alternativ, hvordan kan du så vide det? Den eneste grund til, at vi kan identificere menneskeligt design, er at vi kan sammenligne med ikke-menneskeligt design eller ikke-design. Identiteter identificeres ved forskelle. Uden forskel, ingen identitet. Din logik halter alvorligt.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#55520 - 20/12/2005 15:09 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Zaphod til Hoeg: Du skriver, at aspekter ved livet "peger ud over sig selv." Hvis du ikke en gang kan forestille dig et alternativ, hvordan kan du så vide det?

Jeg mener, at det er en forkert opfattelse, at Hoeg ikke kan forestille sig et alternativ. Så vidt jeg kan se, kan han forestille sig mindst to alternativer - en guddommelig designer og en ikke-guddommelig designer.

Som ID-fortaler ønsker Hoeg jo netop at holde mere end ét alternativ vedrørende den intelligente designer åben.

I ID-sammenhæng er Hoeg, så vidt jeg kan se, netop totalt ligeglad med, om designeren af livet på jorden er en guddom eller en ikke-guddommelig avanceret civilisation i Universet.

Blot Hoeg kan få børn og unge undervist i ID på linie med ET i biologitimerne, så må biologilærerne for hans skyld da hjertens gerne fortælle deres elever, at et bud på livets opståen og udvikling på Jorden kunne være, at det er skabt af en avanceret ikke-guddommelig avanceret civilisation i Universet.

Hoeg vil naturligvis også forlange, at alternativet - en guddommelig skaber også nævnes.

Men da ID jo ikke siger noget som helst om den intelligente designer, kan han principielt ikke forlange, at den bibelske Gud - som Hoeg tror er designeren! - nævnes særskilt som andet og mere end ét blandt mange eksempler på de skaberguder, som de enkelte religioner byder sig til med.

Til toppen 
#55521 - 21/12/2005 13:09 Re: ET og ID er lige ugudelige
Zaphod
Bruger

citat:
Zaphod til Hoeg: Du skriver, at aspekter ved livet "peger ud over sig selv." Hvis du ikke en gang kan forestille dig et alternativ, hvordan kan du så vide det?

Evo: Jeg mener, at det er en forkert opfattelse, at Hoeg ikke kan forestille sig et alternativ. Så vidt jeg kan se, kan han forestille sig mindst to alternativer - en guddommelig designer og en ikke-guddommelig designer.

Men hvis han ikke kan fortælle, hvad han ville forvente at se, i fald livet slet ikke var designet, forudsætter han det, han vil vise: en cirkelslutning.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#55522 - 21/12/2005 13:45 Re: ET og ID er lige ugudelige [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Jeg mener, at det er en forkert opfattelse, at Hoeg ikke kan forestille sig et alternativ. Så vidt jeg kan se, kan han forestille sig mindst to alternativer - en guddommelig designer og en ikke-guddommelig designer.

Zaphod: Men hvis han ikke kan fortælle, hvad han ville forvente at se, i fald livet slet ikke var designet, forudsætter han det, han vil vise: en cirkelslutning.

Jeg er enig i, at Hoeg er storproducent af cirkelslutninger - men hans ID-forestilling om, at aspekter ved livet peger ud over sig selv, udelukker ikke, at hans ID-model nærmest er befængt med alternativer.

Som tidligere nævnt er Hoeg jo åbenbart bedøvende ligeglad med, hvis biologilærerne i biologitimerne underviser eleverne i, at livet peger ud over sig selv mod en ikke-guddommelig avanceret civilisation i rummet, som enten har skabt eller bragt livet til jorden.

Det vigtigste for Hoeg er åbenbart, at ID bliver accepteret på lige fod med ET. Så er han totalt ligeglad med, hvem den intelligente designer er.

Det er muligt, at jeg overfortolker Hoeg lidt. Men da han jo hidtil ikke har gjort indsigelser eller forholdt sig til, hvad jeg har fået ud af hans argumentation i så henseende, går jeg ud fra, at Hoeg faktisk må være ligeglad med, hvem designeren er.

Til toppen 
#55523 - 21/12/2005 14:17 Re: ET og ID er lige ugudelige
Zaphod
Bruger

Som jeg ser det kan han ikke en gang fortælle, hvordan han ville forvente, at ikke-designet liv ser ud. Så hvor han muligvis vil indrømme en ikke-guddommelig designer, kan selve design-tanken altså ikke forestilles væk. Med dette som udgangspunkt er det ikke så underligt at det også bliver hans konklusion.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær