Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#55233 - 09/12/2005 18:10 Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hvad er en historisk kendsgerning, hvem finder ud af hvad der er historiske kendsgerninger, hvordan finder man ud af at noget er en historisk kendsgerning og kan man i det hele taget tale om historiske kendsgerninger med mindre at man har en religiøs dagsorden at tækkes?

Ja det er mange spørgsmål på én gang, men jeg synes efterhånden at de har presset sig på i den senere tid hvor jeg har debatteret med AFA. Det virker ikke til at vi helt kan blive enige om hvad historiske kendsgerninger er og hvordan man finder frem til dem.

Så vidt jeg har kunnet læse, så er alle de kilder AFA henviser til stærkt religiøse. Et faktum der ikke nødvendigvis ifølge min bog diskvalificerer dem, men i hvert fald noget der får mig til at være kritisk.

Som jeg sagde til AFA tidligere:

citat:
Jeg siger ikke at fundamentalisterne ikke har ret alene fordi jeg ikke er enig med dem, men jeg tillader mig at forholde mig skeptisk. På samme måde som jeg ville forholde mig skeptisk overfor en ernæringsekspert der anbefaler et slankeprodukt hvor eksperten selv ejer en stor del af aktierne i firmaet som producerer produktet.

Det at fundamentalisterne konsekvent vælger den tolkning af data, som favoriserer deres religiøse synspunkt er set fra min synsvinkel mildest talt mistænkeligt.

F.eks. i tilfældet med AFA's kilde Eta Linnemann, som har skrevet en artikel som er blevet oversat til dansk i de teologistuderendes blad ICHTYS, så er det tydeligt at se hvordan hendes religiøse dagsorden blander sig alvorligt i hendes tolkninger af det materiale hun sidder med.

(Jeg kommer gerne med konkrete henvisninger til dig AFA, hvis du finder det nødvendigt.)

Ydermere og hvad interessant er for nærværende diskussion, så er Asger Chr. Højlund langt mere enig med mig i sin konklusion i endnu en artikel fra ICHTYS, end AFA nogensinde har givet udtryk for at være, selvom at han med stolthed henviste til dette og dets:

citat:
... fagartikler af meget høj høj faglig status fra tidsskriftet Ichtys.

Hr. Højlund er faktisk ganske ydmyg og reel hvad angår de historiske fakta, som det fremgår af følgende citat fra artiklen:

citat:
Det ophæver ikke, at kirken er bygget på apostlenes grund, at kristen tro altså altid vil være bestemt af apostlenes tro. Dette betyder, at den historiske beskæftigelse med Jesus ikke sker forudsætningsløst. Den kristne teologi har en ganske bestemt interesse i dette. Og det kan den lige så godt vedkende sig. Dermed begynder vi ikke med den historiske Jesus. Vi begynder i apostlenes tro, bestemt af deres tale om og tro på Jesus. I den forstand begynder den ikke fra neden, i den rene historie. Men med udgangspunktet i apostlenes tro må det være muligt at gå ind i en åben, historisk granskning, hvor der argumenteres efter de regler, som hører al historisk erkendelse til, nemlig indsamling af flest mulige data og udarbejdelse af de mest overbevisende forklaringsmodeller, for ad den vej at nå frem til et så historisk autentisk billede af Jesus som muligt. Det er det, noget af det bedste inden for den nyere Jesus- forskning efter mit skøn giver gode bidrag til.

Hvad er det for en historisk erkendelse Asger snakker om? Hvordan tager den sig ud, hvordan kommer vi frem til den? Hvor er der flest mulige data og hvilken forklaringsmodel er mest overbevisende? Hvordan afgører vi i det hele taget hvad der er mest overbevisende?

Skal vi forsøge at forholde os neutrale og moderate i forhold til spørgsmålet omkring hvad de historiske kilder fortæller eller skal vi vælge den tolkning som støtter netop vores særlige religiøse eller areligiøse synspunkt?

Er det rimeligt at vi kritikløst aktualiserer 2000 år gamle historier?

Ja det var vist spørgsmål nok til en hel roman, men hvad mener I... Har i nogle tanker som I vil dele?

Til toppen 
#55234 - 09/12/2005 18:24 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

Yderligere kunne jeg beder AFA om en forklaring på hvorfor at netop hans kilder skal vægtes over "mine"?

Hvad er det helt præcist der gør at AFA's kilder er så meget mere troværdige, som AFA nu giver udtryk for?

Til toppen 
#55235 - 09/12/2005 18:41 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej CloudHands

Det er et så stort - næsten altomfattende - spørgsmål du stiller her, at det kræver omfattende og lange svar, som nok ikke kan rummes her i debatten.

Men måske kan du komme lidt fra start ved at læse dette arkiv-svar? og de andre svar, som der deri er henvisning til.

- og så derfra komme med afgrænsede spørgsmål til enkelte, overskuelige udsagn, som du falder over i svarene?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55236 - 09/12/2005 19:05 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Hvad er det helt præcist der gør at AFA's kilder er så meget mere troværdige, som AFA nu giver udtryk for?

Nu har du jo på forhånd allerede klacifiseret mine kilder som værende ikke-reelle, så derfor er der ingen grund til yderligere debat om dette. Du har jo á priori allerede indtaget din holdning.

---
Men af hensyn til de andre der læser med her, skal jeg kort svare på denne måde:
De kilder jeg primært bygger på, har deres "base" i helt konkrete data, fund og tekster fra de allertidligste ikke-bibelske skribenter.

De kilder CloudHands primært bygger på, har opbygget et hav af fantasifulde teorier, der ikke finder ret megen støtte i de tilgængelige data, og desuden så er disse fantasifulde teorier i stort omfang selvunderstøttende i form af cikelargumentering.

Da CloudHands i et andet indlæg helt generelt har kaldt mine kilder for ikke-reelle, finder jeg ingen grund til yderligere at føre dialog med den person. Han er ganske enkelt hverken saglig, faglig eller seriøs, selv om han gør sig store anstrengelser for at få det til at se sådan ud.

Til toppen 
#55237 - 09/12/2005 19:33 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Kristina - jeg blander mig lige igen. Jeg ved det er Benna og ikke dig, der har skrevet artiklen - men nu referede du den lige tilfældigvis.

Artiklen du linkede til fortæller os, at:

citat:
Der er heller intet i vejen for at sige, at sådan har du aldrig hørt f.eks. Johannes evangeliet mistænkeliggjort. Det virker forvirrende på dig og det vil du undersøge nærmere.

Uvidenhed er jo ikke et argument. At en elev aldrig har hørt noget fremstillet på en bestemt måde gør absolut ikke fremstillingen mindre korrekt. Og "mistænkeliggjort"... det ord har kun en effekt, hvis man i forvejen regner bibelen for ufejlbarlig.

I øvrigt er det jo noget af en tilsnigelse at kalde det en øjenvidneberetning, hvis ordene ikke passer - og det indrømmes jo blankt i artiklen, at de ikke passer.

citat:
Hvis din lærer og dine medstuderende hører, at du ud fra din egen erfaring af Gud og den guddommelig virkelighed finder Bibelen troværdig og din tro styrket, så kan det anspore til megen nysgerrighed og mange samtaler. På den måde kan du nemt være et vidnesbyrd med den tro du har, og den viden/eller mangel på viden du har.

Mangel på viden er, som sagt, ikke noget vidnesbyrd om andet end personens uvidenhed. I så fald har læreren og elverne intet hørt udover et "jeg ved det ikke", og det tilføjer ingenting - kun mere tvivl.

citat:
Mattæusevangeliet er lidt yngre end Markus, og man ved ikke helt hvem han var. Han har haft kontakt med øjenvidner, men om hans selv var et øjenvidne er usikkert.

Hvad? Man vidste ikke hvem han var, men man ved at han havde kontakt til øjenvidner? Det lyder mistænkeligt meget som endnu en tilsnigelse.

citat:
Johannesevangeliet er det yngste, og det mest mystiske. Man er ret overbevist om at fortatteren er Jesu meget nære discipel – omtalt som ”den Jesus elskede” og som ”Jesu yndlingsdiscipel".

Hvis forfatteren er Jesu discipel, må han have været temmelig gammel da han skrev evangeliet. Og hvis han var discipel, er det temmelig bekymrende, at han end ikke kan - eller vil - citere korrekt. Specielt da han må have været bekendt med "at lægge til eller trække fra" og straffen for sådan en overtrædelse, som han i øvrigt må have opfattet meget bogstaveligt hvis han var Jesu discipel og opfattede ham som Guds søn med dertilhørende autoritet i tale og tanke...

Egentlig synes jeg heller ikke artiklen tilføjer noget i betragtningen om, hvad "en historisk kendsgerning" er. Øjenvidneberetninger er i sig selv ikke kendsgerninger - de er kun subjektive beretninger. Jo flere der er, jo mere sandynligt er det, at de omtaler en historisk kendsgerning. Jo mere indbyrdes afvigende de er, jo mindre sandsynligt er det at de omtaler en historisk kendsgerning. Og NTs "øjenvidneberetninger" afviger både internt og eksternt fra den øvrigt optagede historie, hvilket to-fold reducerer dens sandsynlighed som historisk kendsgerning.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#55238 - 09/12/2005 19:51 Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

AFA: De kilder jeg primært bygger på, har deres "base" i helt konkrete data, fund og tekster fra de allertidligste ikke-bibelske skribenter.

Hvis du vil løfte dine egne kilders troværdighed over det "hav af fantasifulde teorier", som du beskylder CloudHands for af fremføre, må du skrive klaret og tydeligt, hvem dine kilder er - og hvorledes de underbygger dit standpunkt!

Hvis ikke du kan det, rammer din kritik din egen troværdighed med dobbelt styrke!

Til toppen 
#55239 - 09/12/2005 20:17 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

citat:
Hvis ikke du kan det, rammer din kritik din egen troværdighed med dobbelt styrke!

Jeg har givet en række kildehenvisninger. Og jeg har fremført en række underbyggede argumenter.

Vil du læse en smule mere om arten af CloudHands kilders useriøsitet kan dette link:
Who does the Jesus Seminar really speak for?
være en god begyndelse. efterfulgt af dette
Are "The Jesus Seminar" criticisms of the gospels and Jesus Christ valid?
som et godt suplement til det første.

Har jeg ikke helt misforstået den engelske tekst, viser disse artikler at den almindelige liberalteologiske forskning rent faktisk ikke har ret meget med redelig forskning at gøre, men netop er et fantasifuldt cirkelargumentering på basis af de rene gætterier i modstrid med hvad faktuelle data og kilder rent faktisk viser.

Til toppen 
#55240 - 09/12/2005 20:39 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

AFA: Jeg har givet en række kildehenvisninger. Og jeg har fremført en række underbyggede argumenter.
Vil du læse en smule mere om arten af CloudHands kilders useriøsitet kan dette link:
Har jeg ikke helt misforstået den engelske tekst, viser disse artikler at den almindelige liberalteologiske forskning rent faktisk ikke har ret meget med redelig forskning at gøre, men netop er et fantasifuldt cirkelargumentering på basis af de rene gætterier i modstrid med hvad faktuelle data og kilder rent faktisk viser.

Ved nærmere eftertanke tror jeg, at du vil give mig ret i, at dine link-henvisningerne ikke gør det muligt for mig at vurdere, om du har misforstået eller forstået den engelske tekst.

Sådanne henvisninger kan være udmærkede til at belyse den kontekst, som din opfattelse af de pågældende tekster skal holdes op imod.

Men da du jo overhovedet ikke begrunder, hvorfor du anser bestemte former for forskning for uredelig eller påviser nogen cirkelargumentering, er det faktisk umuligt at forholde sig til, hvad du mener.

Grundlæggende synes jeg, at du bør bestræbe dig på at være mere konkret i din kritik og mindre fordomsfuld. En bestræbelse, vi alle bør lægge os på sinde.

Til toppen 
#55241 - 09/12/2005 20:42 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Nu har du jo på forhånd allerede klacifiseret mine kilder som værende ikke-reelle, så derfor er der ingen grund til yderligere debat om dette. Du har jo á priori allerede indtaget din holdning.

Jeg har ikke bare tilkendegivet at jeg finder dine kilder tvivlsomme, jeg har også argumenteret for hvorfor at jeg finder at de er det. I modsætning til visse andre, der konsekvent undlader at argumentere, samt bringer ukommenterede links en masse (hvilket strider imod Netiketten).

Yderligere så har jeg ikke klassificeret noget som helst på forhånd. Jeg læste dine links og fandt dem ikke særligt imponerende. Ikke fordi at de var kristne, men fordi at de var propagandistiske og fyldt med underforståede, forudaccepterede (ja AFA a priori) antagelser og at ingen af dem er særligt godt underbygget. Uanset om det var en kristen, en muslim, en sikh eller en hindu der havde skrevet sådan, så havde jeg afvist det som dokumentation for andet end en religiøs overbevisning.

Er der ikke et par kristne, som kan fortælle AFA lidt om hvordan man argumenterer, for han lytter tydeligvis ikke til mig...

Til toppen 
#55242 - 09/12/2005 20:51 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

Hej Evo

citat:
Hvis du vil løfte dine egne kilders troværdighed over det "hav af fantasifulde teorier", som du beskylder CloudHands for af fremføre, må du skrive klaret og tydeligt, hvem dine kilder er - og hvorledes de underbygger dit standpunkt!

Touché!

Til toppen 
#55243 - 09/12/2005 21:34 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

citat:
AFA: Jeg har givet en række kildehenvisninger. Og jeg har fremført en række underbyggede argumenter.

Ved nærmere eftertanke tror jeg, at du vil give mig ret i, at dine link-henvisningerne ikke gør det muligt for mig at vurdere, om du har misforstået eller forstået den engelske tekst.

Nej, det vil jeg ikke give dig ret i.

citat:
Sådanne henvisninger kan være udmærkede til at belyse den kontekst, som din opfattelse af de pågældende tekster skal holdes op imod.

Det ville måske være en god ide om du nu også læste lidt i disse to links. De giver en velbegrundet argumentation for hvorfor dette Jesus-seminar og den den liberalteologiske forskergruppe der står bag, ikke udøver reel evangelie-, Jesus- eller bibelforskning, men baserer deres teorier på fantasifulde cirkelargumenter.

Endvidere er der bibliografiske henvisninger til yderligere literatur og forskning på området.

Til toppen 
#55244 - 09/12/2005 21:35 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

Hej AFA

Iøvrigt hvad the Jesus Seminar angår, så er de jo på ingen måde en primær kilde for mig. De er en del af den brede vifte af informationer jeg har forsøgt at tilegne mig over de sidste par måneder. Du er velkommen til at argumentere imod deres kriterier, men kunne du ikke for overskuelighedens skyld og for din egen troværdigheds skyld ikke kort gøre rede for dine kilders synspunkter omkring the Jesus Seminar, bare så jeg jf. Evolutionistens seneste indlæg, har en idé om at du har læst og forstået det de skriver...

Det er meget svært ikke at holde det imod din saglighed at du ikke kan læse de fleste af de links jeg henviser til fordi de er på engelsk, mens du stadig stædigt vedholder at mine kilder tager fejl. Det kan du jo af gode grunde ikke vide, fordi du ikke kan læse dem... Eller det er i hvert fald det du har sagt tidligere... Hvis jeg tager fejl, så beklager jeg selvfølgelig.

Til toppen 
#55245 - 09/12/2005 21:42 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Evangelical scholars widely agree with critics of other persuasions that it is appropriate to employ historical methods in analyzing the Gospel traditions. Christianity is a religion that makes uniquely historical claims. If a majority of the canonical Gospels' portraits of Jesus were unhistorical, the theological claims of our faith could not stand. The type of apologetics that requires belief as a presupposition for discussion fails to convince any but the already converted. So it is entirely appropriate to employ criteria of historical analysis that believers and unbelievers can share and see if the Bible can withstand such scrutiny.

In that light, we can agree with the JS and virtually all other modern scholars that the Gospels are a complex product of tradition and redaction. That is to say, the teachings of Jesus were not written down when He first spoke them but were passed along by word of mouth over a period of decades. In that process of oral tradition, they were paraphrased, abbreviated, combined together in small collections, applied to a wide variety of situations in the early church, and ultimately put in the form in which we now find them by the writers of the Gospels themselves. However, we believe that all of this took place under the superintendence of the Holy Spirit, and through His inspiration the writers accurately reported exactly what He wanted them to represent of the life and teachings of Jesus.

Ovenstående er et citat fra en af de artikler du henviser til og her skal jeg vise dig hvor kæden hopper af for dem...

Deres egen argumentation rammer dem i nakken, som en boomerang.

Mine fremhævelser burde understrege min pointe.

I rest my case!

Til toppen 
#55246 - 09/12/2005 22:08 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

Og så skriver de [ Christian Answers ] også...

citat:
Careful studies of ancient Jewish culture and surrounding nations demonstrate that oral traditions held sacred were preserved with remarkable care. The New Testament world was an oral culture, producing prodigious feats of memory.

Hvilket jeg som sådan ikke nødvendigvis vil sætte spørgsmålstegn ved, men jeg gad godt at se hvordan man fastslår om en given mundtlig tradition er velholdt. Man kan vel i bund og grund ikke afgøre dette før end at nogen vælger at skrive den mundtlige tradition ned... Men det er der sikkert en forklaring på... Måske AFA, der tidligere har lovprist præcisionen af denne mundtlige tradition kan redegøre for hvordan det hænger sammen, for det er vel ikke sådan at du bare tager andres ord for givet fordi de tror det samme som dig, vel? Du må da kunne redegøre for teorien, med mindre du bare sluger alt med et kristent stempel råt?

Jeg kan med følgende citat fra Wikipedia understrege at der er andre der mener at der reelt forekommer variationer i en mundtlig tradition, forståelseskernen bliver bevaret, men detaljerne ændrer sig over tid.

citat:
Oral history is an account of something passed down by word of mouth from one generation to another. Oral history is considered by some historians to be an unreliable source for the study of history. However, oral history is a valid means for preserving and transmitting history. Experience within literate cultures indicates that each time anyone reconstructs a memory, there are changes in the memory, but the core of the story is usually retained. Over time, however, minor changes can accumulate until the story becomes unrecognizable.

Fremhævelsen er min...

Så hvem skal vi stole på og hvorfor AFA, det må du da kunne forsvare eller har du lige så blind tro til dine kilder der støtter dit synspunkt, som du beskylder mig og mine kampfæller for at have omkring vores kilder?

Til toppen 
#55247 - 09/12/2005 22:19 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - jeg er bagud med en masse og kan ikke overkomme at kommentere alle dine kommentarer til Bennas artikel - kun lige dette om øjenvidneberetninger:
citat:
Jo flere der er, jo mere sandynligt er det, at de omtaler en historisk kendsgerning. Jo mere indbyrdes afvigende de er, jo mindre sandsynligt er det at de omtaler en historisk kendsgerning. ..
Ja til, at jo flere der er, jo større er sandsynligheden for, at der er tale om noget, som øjenvidnerne har set.

Men med hensyn til afvigelser i beretningerne: Hvis de skriver det samme, så vil jeg snarere mene, at de mister i troværdighed - man kan få den mistanke, at der i virkeligheden kun er ét øjenvidne, og at de andre har skrevet af ..

Hvis vi f.eks. har en færdselsulykke, og politiet skal finde den/de skyldige, og afhører personer, som siger nøjagtig det samme om, hvad de har set og hørt og oplevet, så har politiet grund til at antage, at de har stukket hovederne sammen i forvejen for at samstemme deres forklaringer.

Vi mennesker er nemlig ikke ret gode i til at genkalde os, hvordan det nu lige var - hvor mange var der i bilen, og hvilken farve havde den, og gik den tilskadekomne ud lige foran uden at se sig for eller tværtimod ... osv.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55248 - 09/12/2005 23:05 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Hvis vi f.eks. har en færdselsulykke, og politiet skal finde den/de skyldige, og afhører personer, som siger nøjagtig det samme om, hvad de har set og hørt og oplevet, så har politiet grund til at antage, at de har stukket hovederne sammen i forvejen for at samstemme deres forklaringer.

Nemlig. Men forestil dig så, at fem ud af fem hundrede mennesker påstod, at den ene bil var en "magisk hestevogn". Det er cirka hvad forskellen på den øvrige historie og bibelen er. Undskyld, at jeg sammenlignede din frelser med et transportmiddel. Og din religion med et trafikuheld.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#55249 - 09/12/2005 23:07 Right on! (NT) [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Til toppen 
#55250 - 09/12/2005 23:28 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Claus skriver:
citat:
Nemlig. Men forestil dig så, at fem ud af fem hundrede mennesker påstod, at den ene bil var en "magisk hestevogn". Det er cirka hvad forskellen på den øvrige historie og bibelen er. Undskyld, at jeg sammenlignede din frelser med et transportmiddel. Og din religion med et trafikuheld.
No offence!

Men hvor har du dine talangivelser fra? (fem ud af fem hundrede)
Troværdige, uvildige kilder udbedes!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55251 - 10/12/2005 00:19 Re: Om kilders troværdighed . . . [Re: ]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Lige en kort kommentar fra mig på sidelinjen.

Hvad angår the Jesus Seminar så har jeg ikke skyggen af respekt for deres forskning. De fleste forskere har det på samme måde - også liberale forskere, vel at mærke. Jeg er normalt ikke så normativ og selvsikker, men det tør jeg godt være i dette spørgsmål.

For en kritisk behandling af the Jesus seminar vil jeg anbefale Ben Witherington III, The Jesus Quest, The third search for the Jew of Nazareth .

Denne kritiske behandling burde være nok til at afvise the Jesus Seminar uden tøven.

Søren.

PS. Har du, CloudHands, brugt dem som kilder på noget tidspunkt - og i så fald hvor? Jeg har nok overset noget ...

Til toppen 
#55252 - 10/12/2005 02:27 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Men hvor har du dine talangivelser fra? (fem ud af fem hundrede)
Troværdige, uvildige kilder udbedes!

Det var såmænd bare grebet ud af luften. Antallet af vidner skulle helst være en gruppe for at signalere ligheden med vidnesbyrd om Jesu guddommelighed, og de fem hundrede var sådan set bare en konsekvens af, at valget lige faldt på tallet fem... det er rent æstetisk og pure opspind

Til toppen 
#55253 - 10/12/2005 10:01 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

Det er dårlig debatstil at henvise til fremmedsprogede hjemmesider uden på dansk at opsumere/fremhæve de pointer, som du mener støtter din opfattelse.

Kort og godt.

Til toppen 
#55254 - 10/12/2005 10:46 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

citat:
Det er dårlig debatstil at henvise til fremmedsprogede hjemmesider uden på dansk at opsumere/fremhæve de pointer, som du mener støtter din opfattelse.

Kort og godt.

Det har jeg gjort i en hel del indlæg efterhånden.

Kort og godt.

Til toppen 
#55255 - 10/12/2005 11:17 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Det er dårlig debatstil at henvise til fremmedsprogede hjemmesider uden på dansk at opsumere/fremhæve de pointer, som du mener støtter din opfattelse.
Kort og godt.

AFA: Det har jeg gjort i en hel del indlæg efterhånden.

Så meget desto nemmere burde det være for dig at opsumere/fremhæve dine pointer. Du kan jo ikke forvente, at folk vil studere alle dine indlæg for at lede efter dem.

Så lad høre!

Til toppen 
#55256 - 10/12/2005 11:56 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

citat:
Det var såmænd bare grebet ud af luften. Antallet af vidner skulle helst være en gruppe for at signalere ligheden med vidnesbyrd om Jesu guddommelighed, og de fem hundrede var sådan set bare en konsekvens af, at valget lige faldt på tallet fem... det er rent æstetisk og pure opspind

Ja, det er jo sådan de fleste liberalteologiske argumenter mod Bibelen og Bibelens troværdighed er skabt: "grebet ud af luften" og "pure opspind".

Men heldigvis er der flere og flere blandt ikke-troende teologer der lige så stille er ved at forkaste Bultman og Mack og The Jesus Seminar til fordel for en langt mere saglig og seriøs forskning vedr. Bibelen.

Bl.a. Carsten P. Thiedes forskning omkring datering af NT-skrifterne har fået en del til at ændre syn på både datering og tilblivelsen af NT-skrifterne. Og bl.a. Birger Gerhardsson har i bogen "Evangeliernes forhistorie" (ISBN 87 7003 325 0) givet en velunderbygget fremstilling om hele traderingsproblematikken på den tid NT blev til, og har påvist hvor sikker og troværdig den mundtlige tradering var.

Ingen der har forsket seriøst i den tids traderingsformer vil sætte spørgsmåltegn ved den mundtlige traderingsforms troværdighed. Og denne tradering blev da også i sin samtid regnet for ligeværdig med skriftlig tradering, og ofte endda for mere troværdig. Der er gode eksempler på dette i den rabbinske litteratur.

Fragmentet 7Q5 som blev fundet blandt dødehavsrullerne, er med meget stor sikkerhed blevet identificeret til at indeholdte teksten fra Mark. 6, 52-53. Papyruseksperten Jose O'Callaghan mødte stor skepsis i starten, da store kredse, især inden for liberalteologien, ikke kunne forlige sig med tanken om at der var NT-skrifter hos Qumran-folket. Efterfølgende har Carsten P. Thiede ført denne forskning videre og i bl.a. tidsskriftet Biblica 65 (år 1984, p. 538-559) publiceret sine resultater.

Thiedes forskningsresultat fik gennemgående en positiv modtagelse. F.eks. skrev Harrington i New Testament Abstracts: "De der ønsker at følge O'Callaghan i identificeringen af 7Q5 som Mark. 6, 52-53 og kalle det for de ældst nukendte fragment af det græske NT kan gøre det med god samvittighed. En fremstilling af den debat som fulgte viser at alle modargumenter er faldet til jorden samt at ingen alternativ identificering er troværdig, og at O'Callaghans argumenter er bekræftet generelt, men også bestyrket på et par punkter".

Også Herbert Hunger, som nok må regnes for en af de største kapaciteter inden for forskningen i papyrustekster, fremhæver, at selv et lille antal sikre bogstaver er tilstrækkeligt til en identificering, dersom de står på nøjagtig det rette sted i en iøvrigt ufuldstændig tekst. Der findes talrige eksempler på at sådanne identificeringer accepteres, endda i tekster fra dødehavsrullerne.

Det katolske universitet i Eichstätt holdt i 1991 et internationalt symposium, med deltagelse af mange førende eksperter og forskere, hvoraf flertallet tilsluttede sig O'Callaghans identificering og Carsten Thiedes datering. Kun et mindretal havde fortsat indvendinger.

I 1992 blev papyrusfragtmentet 7Q5 undersøgt på Israels Kriminaltekniske laboratorium med den nyeste teknik, hvor man ønskede svar på to såørgsmål. For det første om fragtmentet er ægte eller om der er blevet fiflet med det. Svaret på dette spørgsmål var meget entydigt: Bortset fra de skader der blev påført ved lerkukkens knusning, er der ikke blevet foretaget nogen ændringer i teksten siden den blev skrevet.

Det andet spørgsmål gjaldt det største problem i O'Callaghans og Thiedes rekonstruktion af teksten, et bogstav som de læser som et stort N, men som tvivlere og modstandere vil læse som et stort I. Men i de israelske kriminalteknikeres stereomikroskop - og på de fotografier som blev taget - fremtræder yderligere en linie som løber skråt nedad fra toppen af den omstridte vertikale bogstavslinie. Det kan ifølge eksperterne ikke være andet end skråstregen i bogstavet N. Og herefter kan der næppe være nogen som helst tvivl længere: det er virkelig en tekst fra Markus-evangeliet som blev gemt i grotte 7 i Qumran.

Papyrologen Herbert Hunger konstaterer at indvendingerne mod O'Callaghan og Thiedes ikke længere er holdbare. På symposiet i Eichstätt stillede Herbert Hunger i sit foredrag det spørgsmål, hvordan det kan være at dagens liberale bibelforskere har vægret sig ved at erkende muligheden af et Markus-fragtment i Qumran. Hunger mener at forklaringen helt enkelt er, at et sådant fund nødvendigvis må føre til en langt tidligere datering af de nytestamentlige skrifter, og at dette er noget som man ikke har regnet med, og ej heller vil regne med.

Denne opfattelse tilsluttede en anden af symposiets deltagere med sit bidrag. Professor Harald Riesenfeld sagde bl.a. at er et hundrede års arbejde med opbygning af teorier, som dette Markusfragtment vælter omkuld.

Ovenstående er en opsumering af bl.a. en artikel i Svenska Dagbladet 20. dec. 1992.

Til toppen 
#55257 - 10/12/2005 12:02 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

citat:
Så meget desto nemmere burde det være for dig at opsumere/fremhæve dine pointer. Du kan jo ikke forvente, at folk vil studere alle dine indlæg for at lede efter dem.

Så lad høre!

Læs her: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=62290

Og så forventer jeg (ikke fra dig, men fra andre) en raktion a la "det er ikke reelle argumenter eller reelle kilder"

Til toppen 
#55258 - 10/12/2005 13:19 Re: Om kilders troværdighed . . .
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas du skriver
citat:
Og så forventer jeg (ikke fra dig, men fra andre) en reaktion a la "det er ikke reelle argumenter eller reelle kilder"

... jeg sidder og bliver helt forstemt over dine ord ... skal vi ikke forvente noget godt? Det er jo snart jul!
Surprise us!

Du har vel læst Møllehaves: "Skuffelser, der ikke gik i opfyldelse"? .. den kan være helt god at slappe af på.

Eller læs Fil 4,4-7: Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer! Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

Eller Davids salme 103 - min yndlingssalme for tiden -
Min sjæl, pris Herren,
alt i mig skal prise hans hellige navn.
Min sjæl, pris Herren,
glem ikke hans velgerninger!
Han tilgiver al din skyld,
helbreder alle dine sygdomme.
Han udfrier dit liv fra graven,
han kroner dig med godhed og barmhjertighed.
Han mætter dit liv med gode gaver,
du bliver ung igen som en ørn. ...

Jeg ved godt, at det med at glæde sig tit kan være lettere sagt end gjort - men vi har alle brug for pauser fra alle diskussioner og argumenter og links og troværdige og utroværdige kilder - - så jeg vil minde om, at det i morgen er 3. søndag i advent!

Så tænder vi det tredje lys! - og kommer hviledagen i hu og holder den hellig - her hos os med sognefrokost og det hele efter Gudstjenesten .. og prædiketeksten er Zakarias dejlige lovsang!

Der er god grund til sang! - og til at leve i forventning om alt godt!

Jeg vil ønske dig - og alle kombattanter - med- og modstridere - en god weekend med fred og glæde fra vores himmelske far!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55259 - 10/12/2005 14:13 Re: Om kilders troværdighed . . . [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
... jeg sidder og bliver helt forstemt over dine ord ... skal vi ikke forvente noget godt? Det er jo snart jul!
Surprise us!

Jeg håber da inderligt at den akademiske ateismes pseudovidenskabelige fortalere kan gøre mine forventninger til skamme selv om forhåbninger desangående ikke er specielt høje, tilstundende jul eller ej.

Til toppen 
#55260 - 10/12/2005 16:59 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

Næh hvor jeg dog morede mig da jeg læste dette:

citat:
Men heldigvis er der flere og flere blandt ikke-troende teologer der lige så stille er ved at forkaste Bultman og Mack og The Jesus Seminar til fordel for en langt mere saglig og seriøs forskning vedr. Bibelen.

For kun et fåtal af de kilder jeg har benyttet mig af har lænet sig op af Bultmann og the Jesus Seminar...

Personligt synes jeg at Bultmann har aktualiseret Jesus ALT for meget i sine analyser, hvilket er en af de vægtigste grunde til at jeg stort set ikke har brugt ham til noget som helst.

Selv en del af den lidt ældre litteratur jeg har læst om emnet tager helt eller delvist afstand fra Bultmann, men uden at være fundamentalistisk... Ja og Mack for den sags skyld.

Meget meget interessant at se hvordan denne diskussion med dig udvikler sig. efterhånden bliver din stråmand mere og mere tydelig for mig. Det er sørgeligt hvor lidt du har formået at diskutere med mig istedet for med Hr. Strå

Og som jeg sagde tidligere så er the Jesus Seminar på ingen måde en primær kilde for mig. Da jeg læste om dem første gang virkede det ret interessant, men efterhånden som jeg har researchet videre, så har de mistet min umiddelbare interesse. Iøvrigt så er det eneste sted hvor jeg åbenlyst har refereret til the Jesus Seminar været ovre på Giraffen, for over 1½ måned siden, hvor jeg som det eneste spurgte hvad kristne mente om deres arbejde... Jeg tror at du deltog i den tråd AFA?

På intet tidspunkt går jeg i forsvar for deres metoder, så jeg kan ikke helt se hvor du får den idé fra at jeg skulle hænge mig særligt i hverken Mack, Bultmann eller the Jesus Seminar... Så hvad er det lige du brokker dig over?

Den eneste grund til at du kender deres navne er vel at du har læst om dem i de fundamentalistiske kilder du har henvist til. Din "nuancerede" fremstilling af dem og den gennemgående ret enslydende frasering af dine indsigelser taget i betragtning, så mener jeg at det er et plausibelt scenarie.

Ydermere er det interessant at de teologer som du refererer til (hvem det så end er... Navne måske AFA? Det ville klæde din argumentation. Eller er vi ovre i den samme propaganda, som med ID: at overvældende mange forskere konverterer til ID-tanken... Ja goddag mand økseskaft!) stadig er ikke-troende. Det kunne måske hinte til dig om at man godt kan være kritisk overfor tolkning, datering og verificering af bibelen i et fundamentalistisk lys, selvom man ikke læner sig op ad Bultmann, Mack og resten af slænget bag den 2. jagt på den historiske Jesus.

Til toppen 
#55261 - 10/12/2005 17:28 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Den eneste grund til at du kender deres navne er vel at du har læst om dem i de fundamentalistiske kilder du har henvist til.

Din helt generelle mistænkeliggørelse er ret eneverende læsning.

Og du glemmer helt og aldeles i din " afstandtagen " fra Bultman, Mack og Jesusseminaret, at dine primære kilder først og fremmest bygger på nøjagtig de samme præmisser og arbejdsmetoder, som ligger til grund for de nævnte.

Og så er det bemærkelsesværdigt hvor megen personfnidder du fik ind i dit indlæg i stedet for at forholde dig til de femførte argumenter og de deri nævnte forskere og deres arbejder.

Dette viser endnu bot med al ønskelig tydelighed at du er mere interesseret i personfnidder end i egenlig saglig og faglig funderet debat

Til toppen 
#55262 - 10/12/2005 18:04 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA en anden interessant pointe omkring en af dine lovpriste kilder:

citat:
Bl.a. Carsten P. Thiedes forskning omkring datering af NT-skrifterne har fået en del til at ændre syn på både datering og tilblivelsen af NT-skrifterne. Og bl.a. Birger Gerhardsson har i bogen "Evangeliernes forhistorie" (ISBN 87 7003 325 0) givet en velunderbygget fremstilling om hele traderingsproblematikken på den tid NT blev til, og har påvist hvor sikker og troværdig den mundtlige tradering var.

Er at han i sin bog "The Reliability of the Gospel Tradition" siger følgende...

citat:
My chief objection to the form-critical scholars—whom I agree with in part, but in part decidedly differ from—is that their work is not sufficiently historical. They do not show sufficient energy in anchoring the question of the origin of the gospel tradition within the framework of the question concerning how holy, authoritative tradition was transmitted in the Jewish milieu of Palestine and elsewhere
at the time of the New Testament. This must surely be the
starting point if one wants to understand the origins of the early Christian tradition historically.

Det han siger er at han ikke mener at det er rimeligt alene at basere sin historieforskning på de skrevne kilder, hvilket jeg kun kan give ham ret i. Dog med den tilføjelse at det mest sikre vi kan gå ud fra er de skrevne kilder, da vi jo af gode grunde ikke har nogen til at tale til os, som levede den gang.

Med mit korte øjekast på bl.a. Gerhardssons omkring en mundtlig tradition, så ser det jo tydeligvis ud til at man kan undersøge mundtilge kilder, men jeg vælger dog stadig at forholde mig skeptisk.

Gerhardsson går så vidt jeg kan læse ud fra at Jesus underviste på samme måde som jøderne undervist i skrifterne og at den mundtilge tradition eftersigende skulle være meget korrekt og dermed argumentere Gerhardsson at selvom der er et stort slip imellem de skrevne kilder og hændelserne som de skete, så kan vi stadig regne dem for mere troværdige i overleveringen end den historiekritiske forskning ellers har gjort.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal tænke om hans forskning, og jeg har da et par indvendelser imod det af den jeg endnu kender til, men jeg har ikke haft tiden ellermuligheden for at gå i dybden med hans materiale.

Hvis jeg får tid til at gå lidt mere i dybden med det, så skal jeg nok bringe mine betragtninger...

Det vigtigste for nærværende debat er dog at Gerhardsson sådant set erklære sig enig med den historiekritiske skole... I hvert fald som det fremgår ovenfor i citatet.

Men som sagt ligepræcis det her ved jeg ikke overvældende meget om, så det skal tages med forbehold... Det kan jo være at der sidder nogen der rent faktisk har læst alt det som Gerhardsson skriver... AFA måske?

Til toppen 
#55263 - 10/12/2005 18:14 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Og så er det bemærkelsesværdigt hvor megen personfnidder du fik ind i dit indlæg i stedet for at forholde dig til de femførte argumenter og de deri nævnte forskere og deres arbejder.

Slå nu koldt vand i blodet makker...

Jeg bed bare fast i en enkelt ting, som jeg skrev et indlæg om... Jeg ER i gang med kritikken af resten

Til toppen 
#55264 - 10/12/2005 18:19 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

citat:
Din helt generelle mistænkeliggørelse er ret eneverende læsning.

Du lægger som du har redt min ven...

citat:
Og du glemmer helt og aldeles i din " afstandtagen " fra Bultman, Mack og Jesusseminaret, at dine primære kilder først og fremmest bygger på nøjagtig de samme præmisser og arbejdsmetoder, som ligger til grund for de nævnte.

Interessant AFA... Måske du ville uddybe hvilke arbejdsmetoder og præmisser der her er tale om?

AFA hvem er mine primære kilder?

Til toppen 
#55265 - 10/12/2005 18:28 Re: Om kilders troværdighed . . .
Anonym
Anonym

Hej AFA

måske du for en gangs skyld jf. mit oprindelige indlæg, hvis centrale spørgsmål, du IGEN ganske snildt har danset udenom, kunne svare på hvad

citat:
Jeg håber da inderligt at den akademiske ateismes pseudovidenskabelige fortalere kan gøre mine forventninger til skamme

Helt præcist er...?

Hvori består den akademiske ateisme pseudovidenskab, kan du forklare det?

Altså jeg mener ikke konstatere det, men virkeligt forklare det, sådan at jeg kan finde ud af hvori min vildfarelse ligger.

Hvis ikke det er indenfor din rækkevidde at gøre det, kunne en anden af dine kristne brødre så ikke gøre dig og mig den tjeneste at skære det ud i pap for mig?

For mig at se så består din eneste kritik, som jeg har påpeget adskillige gange, i at du ikke er enig i den "akademiske ateismes pseudovidenskab", hvilket ikke i noget stræk af nogen seriøs forskers fantasi, uanset religiøs overbevisning, kunne konstituerer et argument eller en ordentlig kritik.

Til toppen 
#55266 - 10/12/2005 19:30 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Er at han i sin bog "The Reliability of the Gospel Tradition" siger følgende...

My chief objection to the form-critical scholars—whom I agree with in part, but in part decidedly differ from—is that their work is not sufficiently historical. They do not show sufficient energy in anchoring the question of the origin of the gospel tradition within the framework of the question concerning how holy, authoritative tradition was transmitted in the Jewish milieu of Palestine and elsewhere
at the time of the New Testament. This must surely be the
starting point if one wants to understand the origins of the early Christian tradition historically.

Ovenstående findes i denne officielle oversættelse i indledningen til hans bog "Evangeliernes forhistorie" p. 8 i Peter Bækgaards oversættelse: "Min hovedindvending imod formhistorikerne - som jeg delvis bygger på, delvis afgjort afviger fra - er, at de ikke i tilstrækkelig grad arbejder historisk. De forankrer ikke spørgsmålet om evangelietraditionens tilblivelse tilstrækkeligt energisk i spørgsmålet om, hvordan man på nytestamentlig tid bar sig ad i det jødiske miljø i Palæstina med omverden, når man overleverede hellig, autoritativ tradition. Det er rimeligvis i den ende, man må begynde, hvis man vil forstå den urkristne traditions tilblivelse historisk".

Der rettes altså en meget skarp kritik mod den i akademiske liberalteologiske kredse mest almindelige arbejdsmetode, den historisk-kritiske metode hovedsageligt byggende på formhistorisk metodologi.

Gerhardsson argumenterer IKKE for at der er et STORT SLIP mellem de skrevne kilder og de indtrufne begivenheder. Han argumenterer tvært imod for at det tydeligvis er tale om øjenvidneskildringer, traderet af øjenvidnerne selv, og at den skriftlige tilblivelse er sket medens der stadig var masser af øjenvidner i live endnu, som dels både kunne bekræfte den faste mundtlige tradering, samt overensstemmelsen mellem denne mundtlige tradering og den skriftlige evangelietradering.

Gerhardsson påviser også (bl.a. på p. 27 i ovennævnte bog) at det også med ønskelig tydelighed fremgår af de paulinske breve, at også Paulus har overleveret evangelietradition til de menigheder han oprettede. Dette, sammen med en lang række andre argumenter han fremfører i sin bog, viser at allerede i 40-erne og 50-erne var der en fastlagt evangelietradering. Og selv om Gerhardsson ikke i starten af 1970-erne var en stærk fortaler for tidlige skriftlig tilblivelse af evangelierne, udelukker han dog langtfra at det kunne være sket.

citat:
Det vigtigste for nærværende debat er dog at Gerhardsson sådant set erklære sig enig med den historiekritiske skole... I hvert fald som det fremgår ovenfor i citatet.

Nej, det er en helt klar misforståelse af Gerhardsson arbejder. Han siger jo selv at han kun delvist gør brug af nogle af deres arbejdsmetodikker og delvist afgjort afviger fra dem.

Den historisk-kritiske skole bygger først og fremmest på den formhistoriske metode, og netop den metodes store mangler og deraf delvise uanvendelighed bliver netop påvist tydeligt og skarpt af Gerhardsson.

Mindst lige så interessant er oplysninger fra artiklen i Svensa Dagbladet 20. december 1992, som jeg allerede har givet en sammendrag af, og hvoraf det fremgår tydeligt at flere højt ansete og bredt anerkendte forskere støtter O'Callaghans identifikation og Carsten Thiedes datering af 7Q5 som værende et Markus-fragtment. De fleste af disse regnes normalt med til de ikke-troende forskere. Der findes nemlig heldigvis også seriøse ikke-troende forskere, - lige som der naturligvis findes ikke-seriøse troende forskere (pseudoforskere).

Som jeg nævnte, så har undersøgelser hos det israelske kriminaltekniske institut klart dokumenteret rigtigheden af O'Callaghans identifikation af fragtmentet som værende et Markus-fragtment. Der skal meget, meget stærke modargumenter til for at kunne vælte/omstøde denne identifikation. Dette er hidtil heller ikke sket!!

citat:
Det kan jo være at der sidder nogen der rent faktisk har læst alt det som Gerhardsson skriver... AFA måske?

Nej, jeg har ikke læst alt hvad Gerhardsson har skrevet. Jeg har læst den til dansk oversatte bog, som jeg har henvist til og citeret fra, samt et par andre artikler, foruden en række artikler der baserer sig på Gerhardsson arbejder, foruden nogle artikler der argumenterer mod hans konklussioner og forskningsresultater.

Til toppen 
#55267 - 10/12/2005 19:33 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Hej AFA
citat:
Slå nu koldt vand i blodet makker...

Jeg bed bare fast i en enkelt ting, som jeg skrev et indlæg om...

Og så syntes du det var helt på sin plads at bruge det mest af et indlæg til perangreb

Til toppen 
#55268 - 10/12/2005 20:18 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Papyrologen Herbert Hunger konstaterer at indvendingerne mod O'Callaghan og Thiedes ikke længere er holdbare. På symposiet i Eichstätt stillede Herbert Hunger i sit foredrag det spørgsmål, hvordan det kan være at dagens liberale bibelforskere har vægret sig ved at erkende muligheden af et Markus-fragtment i Qumran. Hunger mener at forklaringen helt enkelt er, at et sådant fund nødvendigvis må føre til en langt tidligere datering af de nytestamentlige skrifter, og at dette er noget som man ikke har regnet med, og ej heller vil regne med.

Du kunne evt. læse følgende udredning fra Bible.org, hvor du for nærværende debat kan nøjes med at se på konklusionen, som er at finde HER. Hvis du vil have det oversat så skal jeg nok gøre en indsats for at formidle det centrale i deres argumentation.

Det interessante her er at de er kristne, uenige med O'Callaghan og Thiede og mener at fragmentet er for småt til at man kan sige noget konklusivt omkring det, særligt ikke at det er en del af et tidligt Markusevangelie jf. følgende citat fra konklusionen:

citat:
A scrap of papyrus smaller than a man’s thumb with only one unambiguous word—kai. Only six other letters are undisputed: tw (line 2), t (line 3, immediately after the kai), nh (line 4), h (line 5). To build a case on such slender evidence would seem almost impossible even if all other conditions were favorable to it. But to identify this as Mark 6:52-53 requires (1) two significant textual emendations (tau for delta in a manner which is unparalleled; and the dropping of ejpiV thVn gh'n even though no other MSS omit this phrase); and (2) unlikely reconstructions of several other letters.

Fremhævelsen er min...

Yderligere kan det siges om Herbert Hunger at han stort set ikke er at finde på google, kun en håndfuld tyske hjemmesider og nogle få engelske... Det betyder jo ikke at han ikke kan være en stor kanon indenfor datering af antikke dokumenter, men jeg forholder mig skeptisk. Måske du har nogle konkrete links til/om Herbert Hunger?

Jeg har iøvrigt ansøgt Svenska Dagbaldet om en kopi af den artikel du snakker om, som jeg glæder mig til at læse.

Til toppen 
#55269 - 10/12/2005 20:47 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Og så syntes du det var helt på sin plads at bruge det mest af et indlæg til perangreb

Nej, for faktum er at jeg ikke brugte det meste af et indlæg på personangreb. Det kan være at du har følt det sådan, men de eneste passager i det indlæg, som tilnærmelsesvis kunne betragtes som personangreb er følgende:

citat:
Meget meget interessant at se hvordan denne diskussion med dig udvikler sig. efterhånden bliver din stråmand mere og mere tydelig for mig. Det er sørgeligt hvor lidt du har formået at diskutere med mig istedet for med Hr. Strå...

og

Den eneste grund til at du kender deres navne er vel at du har læst om dem i de fundamentalistiske kilder du har henvist til. Din "nuancerede" fremstilling af dem og den gennemgående ret enslydende frasering af dine indsigelser taget i betragtning, så mener jeg at det er et plausibelt scenarie.

I det første fastslår jeg hvordan jeg ser dit generelle raseri mod modstanderne af din særlige tolkning af historiske fakta (ikke at at jeg dermed siger at den er forkert, men bare at den er kraftigt i undertal og muligvis af andre grunde end du går rundt og tror). Jeg understreger at jeg oplever en udvikling i dine indlæg, i den forstand at jo mere vi debattere og jo flere af dine kilder jeg får gransket jo tydligere bliver mit billede af hvor du har fået alt det had og mistro til det du under en hat kalder liberalteologer, ateister, pseudovidenskab etc. At se dig tydligere på den måde, gør det meget nemmere at forholde sig til det du skriver og det bliver som jeg ser det også tydligere at du ofte kæmper mere mod dit indre billede af alle disse modstandere af den sandhed du forestiller dig at du sidder inde med, end du reelt har diskuteret med mig og mine kampfæller

I det næste kommer jeg med et kvalificeret skøn af din kritik af mænd som Bultmann og Mack, samt folkene bag the Jesus Seminar. Det er min vurdering at du primært holder dig til den viden du kan få fra kilder der forudsætter det du selv tror på og jeg synes at det tydeligt i dit sprogbrug. Mange af dine fraseringer når det kommer til konkret kritik af liberalteologer, ateister og det der er værre er eksakt dem man finder i dine kilder.

Det kunne tyde på at du tager informationen til dig uden at reflektere synderligt over det alene fordi de i udgangspunkt er enige med dig.

Jeg kan jo tage fuldstændig fejl af dig, jeg er ikke tankelæser eller noget, men ligesom at man kan analysere den sproglige sammenhæng i en bibeltekst så kan man også analysere den i det vi skriver her og nu.

Du kan betragte denne analyse som et personangreb eller personfnidder... Det bryder jo i nogen grad med Netiketten uanset hvordan du betragter det, så lidt på glatis er jeg hvad det angår. Men jeg er bare så træt af din påståelige, arrogante og uargumentrende facon, at det er meget svært at holde tand for tunge...

Hvad din uargumenterende facon angår, så skal du vide at dine indlæg på det seneste er steget 300% i kvalitet, rent argumentatorisk og det sætter jeg pris på, for det er meget meget mere interessant at debattere med en der underbygger sine påstande istedet for bare at vende ryggen til og siger, det er sådan fordi jeg siger det... Hvilket desværre har været det indtryk du har efterladt mig og mange andre med tidligere...

Til toppen 
#55270 - 10/12/2005 21:20 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Det interessante her er at de er kristne, uenige med O'Callaghan og Thiede og mener at fragmentet er for småt til at man kan sige noget konklusivt omkring det, særligt ikke at det er en del af et tidligt Markusevangelie jf. følgende citat fra konklusionen:

Jeg kender udmærket deres indvendinger mod O'Callaghan og Thiede, og det at de er kristne, som du fremhæver, gør hverken fra eller til i min bedømmelse af dem. Jeg fokuserer min bedømmelse langt mere på det de bygger deres argumentation på, og det er ærlig talt ret tyndt, set i relation til den dokumentation det israelske kriminaltekniske laboratorium har leveret.

Skal O'Callaghans og Thiedes resultater skydes i sænk skal der langt stærkere amunition i kanonen.

Her er et link der fortæller lidt mere om hvem personen Herbert Hunger er:
Herbert Hunger så han er da ikke en helt "hvem som helst". Det er næppe hvem som helst der kan blive præsident for Videnskabernes Akademi (selv i østrig), foruden alle de andre væsentlige embeder han i årenes løb har bestridt:
Han er født 9. 12. 1914 og død 9. 7. 2000.
1956-62 Direktor der Papyrussammlung der Österreichischen Nationalbibliothek,
1962-85 Universitätsprofessor in Wien,
1973-82 Präsident der Österreichischen Akademie der Wissenschaften;
Grundlægger af Wiener Schule der Byzantinistik.

Og er forfatter til følgende:
Lexikon der griechischen und römischen Mythologie, 1953, 81988;
Studien zur griechischen Paläographie, 1954;
Byzantinische Geisteswelt, 1958;
Antikes und mittelalterliches Buch- und Schriftwesen, 1961;
Schreiben und Lesen in Byzanz, 1989;
Epidosis, 1989 (gesammelte Werke);
Prochoros Kydones, 1990;
Kataloge der griechischen Handschriften der Österreichischen Nationalbibliothek, 6 Bände, 1961-95;
Das Denken am Leitseil der Sprache, 1999.

Foruden en lang række artikler som jeg ikke har nogen oversigter over.

Jeg har fundet dette tysksprogede citat fra Herbert Hunger:
citat:
Man fragt sich, warum—im Vergleich zu vielen anderen
Identifizierungsversuchen an neugefundenen Papyri—gerade die
Zuweisung von 7Q5 an Markus einen derart heftigen Widerstand von
seiten «skeptischer» Bibelwissenschaftler hervorgerufen hat. Die Antwort
ist einfach: Durch das sichere Datum eines terminus ante quem (68
n. Chr.) ergibt sich als Konsequenz eine «Frühdatierung» neutestamentlicher
Texte, mit der man bisher nicht gerechnet hat und auch nicht
rechnen will. Am Rand des Symposiums in Eichstätt (18.–20. Oktober
1991) sagte mir ein Neutestamentler: «Wenn diese Papyrusfragmente…
in die Jahrzehnte 40–60 zu datieren sind, bricht unsere ganze
Einleitungswissenschaft zusammen.
H. Hunger, ‘7Q5: Markus 6,52-53 — oder?’, p. 39.

Mit tyske er heller ikke for godt, hvorfor jeg ikke vil begive mig ud i en oversættelse af teksten. Håber en med lidt bedre tyskkundskaber vil vove pelsen.

Til toppen 
#55271 - 10/12/2005 21:58 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

citat:
Skal O'Callaghans og Thiedes resultater skydes i sænk skal der langt stærkere amunition i kanonen.

Yderligere har jeg fundet dette link:
http://www.christianseparatist.org/briefs/sb4.09.htm hvor det blandt fremgår at langt størsteparten af de ledende papyrologer støtter O'Callaghans identifikation af 7Q5 som Mark. 6, 52-53

og jeg citerer følgende passage:
The world's leading papyrologists, overwhelmed by the evidence, accepted this identification, including the Austrian Herbert Hunger and the German Carsten Thiede. In 1994, Orsolina Montevecchi, Honorary President of the International Papyrologists' Association, stated that the identification of 7Q5 as Mark 6:52-53 was without doubt.
[ ... ]
Using electron microscopy, infrared photography, and other evidence, Thiede dated 7Q5 to as early as 50 AD. Even though all of the scientific evidence and the leading papyrologists in the world agree that 7Q5 is a fragment of Mark 6:52-53 and that it should be dated somewhere between 50 ­ 68 AD, many attack this piece of evidence. It should be noted that those who attack do so not within the realm of papyrology, indeed the majority of those who attack 7Q5 are not papyrologists and are therefore not qualified, but they attack simply because they refuse to believe that the Book of Mark was written that early.
[ ... ]
Even more certain than the identification of 7Q5 was the identification of 7Q4 by O'Callaghan as I Timothy 3:16-4:3. All of the same techniques mentioned above also serve to confirm this identification. A combination of internal and external evidence points to 55 AD as the year of authorship of I Timothy. Determining the exact age of 7Q4 is difficult, but, again, it is at least older than 68 AD.

What conclusions may we draw from this evidence regarding the dating of the New Testament books? Numerous scholars have shown that internal evidence alone indicates that each of the 27 books of the New Testament were written before 70 AD. But these new advances in papyrology are extremely important for two reasons. First, each of the papyri that have so far been dated to before 70 AD confirm positively that those books were written before 70 AD. This includes I Timothy (7Q4), Mark (7Q5), and Matthew (p64/67). Of these three books, most scholars agree that Matthew was written last and also that, in addition to I Timothy and Mark, the books of James (Jacob), I and II Thessalonians, I and II Corinthians, Galatians, Romans, Titus, Philippians, Philemon, Colossians, Ephesians, and II Timothy were all written before Matthew, which is dated by p64/67 to at least as early as c. 60 AD.

Og der er i artiklen følgende bibliografi:
Comfort, P. Quest for the Original Text. Grand Rapids, 1992.
Fitzmyer, J.A. The Dead Sea Scrolls and Christian Origins. Cambridge, 2000.
Herrell, V.S. The History of the Bible. Kodak, 1998.
Hunger, H. "7Q5: Markus 6,52-53­oder? Die Meinung des Papyrologen," Christen und Christliches in Qumran? Regensburg, 1992.
Kim, Y-K. "Paleographic Dating of p46 to the Later First Century." Biblica 69, 1988.
O'Callaghan, J. "Papiros neotestamentarios en la cueva 7 de Qumran?" Biblica 53, 1972.
Robinson, J.A.T. Redating the New Testament. London, 1976.
Thiede, C. P. and M. D'Ancona. The Jesus Papyrus. New York, 1996.

Her er der i al fald tale om kvalificerede papyrologer af høj anseelse, der hverken er bundet af kristen tro eller ateistiske liberalteologiske historisk-kritiske paradigmer, der udtaler sig. Så dette kan i al fald ikke kastes tilside med bemærkninger om ikke-reelle kilder eller ikke-reelle argumenter. Der er her alene tale om virkelig kompetente fagfolk uden forudindtaget holdninger for hverken det ene eller det andet.

Så dette er endnu et meget stærkt argument til støtte for O'Callaghan og Thiedes indentifikation og datering. Endivdere giver ovennævnte stærk støtte for at alle NT's 27 skrifter er nedskrevet meget tidligt og alle før år 70 e.kr., altså før Templets ødelæggelse.

Til toppen 
#55272 - 10/12/2005 22:04 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
I det første fastslår jeg hvordan jeg ser dit generelle raseri mod modstanderne af din særlige tolkning af historiske fakta (ikke at at jeg dermed siger at den er forkert, men bare at den er kraftigt i undertal og muligvis af andre grunde end du går rundt og tror).

Som jeg lige har påvist i mit seneste indlæg, er mit synspunkt omkring dateringsspørgsmål slet ikke i undertal blandt verdens førende papyrologer. De støtter mig rent faktisk rigtig godt.

Læs selv Dette debatindlæg

Stærkere støtte fra højt kvalificerede fagfolk kan næppe fås

Og så kan jeg vel forvente at din personhetz og snak om mangel på reelle kilder og argumentation vil forstumme brat

Eller jeg jeg mig for store forhåbninger desangående?

Til toppen 
#55273 - 10/12/2005 22:37 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Der rettes altså en meget skarp kritik mod den i akademiske liberalteologiske kredse mest almindelige arbejdsmetode, den historisk-kritiske metode hovedsageligt byggende på formhistorisk metodologi.

Skarp og skarp, det er nu så meget sagt... Hr. Gerhardsson skriver også:

citat:
Insights and convictions which gradually came to the fore in the early years of Christian history have thus colored the old material derived from Jesus’ ministry. To assert this does not mean, however, that one has adopted the attitude of the skeptical form critics. It is one thing to take these changes in the transmitted material in all seriousness, and quite another thing to presume that the early church freely constructed the Jesus traditions, placed the words of early Christian prophets and teachers in Jesus’ mouth, and so on. One can say—with a degree of simplification—that the form critics (at least in the case of Bultmann and his disciples) have regarded the synoptic tradition as a post-Easter creation of the early church. My position is that one must proceed on the belief that the synoptic material in principle comes from the earthly Jesus and the disciples who followed him during his ministry, but that one must also do full justice to the fact that this memory material has been marked by the insights and interpretations gradually arrived at by the early Christian teachers.

Jeg er meget enig med Gerhardsson (og Asger Chr. Højlund fra tidligere er tilsyneladende også enig) langt hen ad vejen. Han forstår at adskille teologiske og historiske overvejelser.

Ja Gerhardsson tager i nogle henseende afstand fra Bultmann et al. men jeg mener ikke at du i nogen grad kan kalde det han siger for skarp kritik.

Det eneste Gerhardsson efter min vurderinng gør i sin bog er at understrege at hans egen forskning i den mundtlige tradition underbygger idéen om at man godt kan betragte evangelierne som historiske dokumenter, fordi der blandt jøderne var en tradition for at memorere historier udenad for at kunne gengive hellige skrifter så præcist som muligt uden at have det skrevet ned. Baseret på præcisionen af denne mundtlige overlevering skønner Gerhardsson at man kan antage at evangelierne overlevede intakt (næsten intakt, se citatet ovenfor) fra at nogen reelt oplevede det til erfaringernes nedskrivning næsten en generation senere og i nogle tilfælde længere.

Denne konklusion står i kontrast til f.eks. Bultmann et al. som jo påstår at stort set ingen del af Jesu historiske person kan findes i evangelierne, hvilket som du selv siger af de fleste ikke betragtes som særligt sandsynligt (uanset religiøs overbevisning).

citat:
Gerhardsson argumenterer IKKE for at der er et STORT SLIP mellem de skrevne kilder og de indtrufne begivenheder. Han argumenterer tvært imod for at det tydeligvis er tale om øjenvidneskildringer, traderet af øjenvidnerne selv, og at den skriftlige tilblivelse er sket medens der stadig var masser af øjenvidner i live endnu, som dels både kunne bekræfte den faste mundtlige tradering, samt overensstemmelsen mellem denne mundtlige tradering og den skriftlige evangelietradering.

Jeg sagde:

citat:
Gerhardsson går så vidt jeg kan læse ud fra at Jesus underviste på samme måde som jøderne undervist i skrifterne og at den mundtilge tradition eftersigende skulle være meget korrekt og dermed argumentere Gerhardsson at selvom der er et stort slip imellem de skrevne kilder og hændelserne som de skete, så kan vi stadig regne dem for mere troværdige i overleveringen end den historiekritiske forskning ellers har gjort.

Kære AFA om man er øjenvidne eller ej, så er 30+ år et STORT SLIP! 30 år eller mere gør MEGET ved ens hukommelse...

Og jo Gerhardssons argument går nemlig ud på at dette slip ikke er af så stort betydning på grund af den tradition for mundtlig overlevering som jøderne havde. Det kan godt være at Gerhardsson ikke SKRIVER at der er et stort slip og derfor ikke direkte argumenterer imod det, men faktum er at hans undersøgelser handler om hvor pålidelig vi kan regne den mundtlige overlevering som ligger til grund for evangelierne er.

Hvorfor skulle man argumentere for dette, hvis der ikke var noget tidsmæssigt slip, som vi bibelkritikere, ateister, gudsfornægtere, pseudovidenskabsmænd og liberalteologer, hang os fast i...??? Hvis vi reelt kunne datere Markus til år 34, så ville det jo reelt ikke være nødvendigt at etablere nogen særlig argumentation for at en mundtlig overlevering var korrekt, vel? Så kunne Markus jo bare selv have skrevet det hele som han så det, der og da.

citat:
Nej, det er en helt klar misforståelse af Gerhardsson arbejder. Han siger jo selv at han kun delvist gør brug af nogle af deres arbejdsmetodikker og delvist afgjort afviger fra dem.

Ja han afviger på det punkt, at han mener at en mundtlig tradition kan være pålidelig. Han afviger ikke fra metoden ellers... Hvilket også er tydeligt at se i det citat fra hans bog jeg bragte først:

citat:
My chief objection to the form-critical scholars—whom I agree with in part, but in part decidedly differ from—is that their work is not sufficiently historical.

NOK... Deres arbejde er ikke historisk NOK... Gerhardsson mener at hans forskning adderer til den allerede værende forskning, ikke at den nuværende er dårlig. Den er utilstrækkelig og med Gerhardssons tilføjelser mener han at man kan kommer endnu tættere på den historiske Jesus, hvilket efter min granskning er ganske rigtigt, men det miskrediterer ikke den historiekritiske metode i nær den grad som du gerne læser ind i det.

citat:
Som jeg nævnte, så har undersøgelser hos det israelske kriminaltekniske institut klart dokumenteret rigtigheden af O'Callaghans identifikation af fragtmentet som værende et Markus-fragtment. Der skal meget, meget stærke modargumenter til for at kunne vælte/omstøde denne identifikation. Dette er hidtil heller ikke sket!!

Jeg må indrømme at denne undersøgelse virker yderst interessant. Har du et link eller anden henvisning?

Hvad forestiller du dig at grunden er til at størstedelen af historikere stadig holder fast i at 7Q5 er et meget ringe bevis på en tidlig datering af Markus, når nu en tilbagevisning af denne tilsyneladende offentliggjorte israelske meget grundige undersøgelse endnu ikke er kommet på bordet?

Og overrask mig gerne med for en gangs skyld at sige noget andet eller i det mindste mere nuanceret og mindre konspirationsparanoidt end: Fordi de ikke vil se konsekvenserne af en tidlig datering i øjnene (hvad disse konsekvenser end måtte være)... (underforstået at hvis vi bare har en tidlig datering af evangelierne så er de også sande... )

Til toppen 
#55274 - 10/12/2005 23:02 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Kære AFA om man er øjenvidne eller ej, så er 30+ år et STORT SLIP! 30 år eller mere gør MEGET ved ens hukommelse...

Du har stadig ikke forstået, eller fået fat i Gerhardsson konklussion!

Konklussionen er netop, at tiden dokumenterbart ikke har nogen påvirkning af hukommelsen blandt de mudntligt traderende persongrupper, især da der jo ikke blot er én enkelt, men en hel gruppe, og flere grupper, der traderer de samme "tekster". Endvidere er Gerhardsson også selv inde på at den mundtlige og skriftlige tradering levede side om side i meget lang tid som komplementerende størrelser, samt at der var stadig mange øjenvidner i live da evangelietraderingen blev til nedskreven tradering.

citat:
Hvorfor skulle man argumentere for dette, hvis der ikke var noget tidsmæssigt slip, som vi bibelkritikere, ateister, gudsfornægtere, pseudovidenskabsmænd og liberalteologer, hang os fast i...??? Hvis vi reelt kunne datere Markus til år 34, så ville det jo reelt ikke være nødvendigt at etablere nogen særlig argumentation for at en mundtlig overlevering var korrekt, vel? Så kunne Markus jo bare selv have skrevet det hele som han så det, der og da.

Du har åbenbart stadig ikke forstået, at man dengang først og fremmest havde den mundtlige tradering som primær overleveringskilde, uagtet at den samme tekst fandtes i skriftlig form, hvilket også tydeligt bevidnes af Papias i starten af 100-årene.

citat:
Ja han afviger på det punkt, at han mener at en mundtlig tradition kan være pålidelig. Han afviger ikke fra metoden ellers...

Jo, han afviger væsentlig i metodebenyttelse fra den historisk-kritiske metodes formhistoriske måde at evaluere teksterne på, hvilket han også tydeligt gør opmærksom på.

citat:
AFA skrev:

Jeg må indrømme at denne undersøgelse virker yderst interessant. Har du et link eller anden henvisning?

Jeg har kun de indirekte oplysninger som jeg i de seneste indlæg allerede har refereret til.

citat:
Hvad forestiller du dig at grunden er til at størstedelen af historikere stadig holder fast i at 7Q5 er et meget ringe bevis på en tidlig datering af Markus, når nu en tilbagevisning af denne tilsyneladende offentliggjorte israelske meget grundige undersøgelse endnu ikke er kommet på bordet?

Jeg har henvist til hvad en verdens mest førende papyrologer, Herbert Hunger, har udtalt, nemlig at store dele af den liberalteologsike og historisk-kritiske forskning falder til jorden med brag, dersom disse grupper skulle anerkende hvad højt repsekterede og af tro eller ikke-tro helt uafhængige forskere så sikkert har slået fast: 7Q5 ER et Markus-fragtment der kan dateres til ca år 50 e.kr.

Dette er altså IKKE MIN konklussion, men en af verdens mest førende papyruseksperter og helt uafhængig ekspert, der udtaler sig på denne måde. Herber Hunger, og med ham størstedelen af fagspecialister i papyrologi, siger dette. Og de støtter O'Callaghans identifikation og Thiedes datering. Derfor skal der, som jeg allerede har nævnt, virkelig meget, meget stærke og særdeles entydige modbeviser til for at vælte denne identifikation og datering af bordet.

Ikke mange oldtidsdokumenter har så stor og stærk opbakning fra uafhængige fagspecialisters side om 7Q5 har det! Og som du tydeligt kan se, er der her ikke tale om at det er dr.Theoler og præster der udtaler sig, men sækulære højt ansete og højt respekterede og førende eksperter uden egen interesse i spørgsmålet end den rent videnskabelige identifikation og datering.

Til toppen 
#55275 - 10/12/2005 23:35 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

citat:
Som jeg lige har påvist i mit seneste indlæg, er mit synspunkt omkring dateringsspørgsmål slet ikke i undertal blandt verdens førende papyrologer. De støtter mig rent faktisk rigtig godt.

Læs selv Dette debatindlæg

Og som suplement til dette kan følgende artikel med fordel læses:
The Historical Reliability of the New Testament Text

ikke specielt på grund af hvem der har skrevet, men langt mere på grund af indholdet og argumentationen og henvisninger med kildeangivelser til dokumentation for de femførte synspunkter.

Også her gives der gode argumenter og fuldt støtte til O'Callaghan og Thiedes forskning.

Even liberal bishop John A. T. Robinson argued in his Redating the New Testament that the entire New Testament was written and in circulation between 40 and 65 A.D
John A. T. Robinson, Redating the New Testament (Philadelphia: Westminster, 1976).

Denne liberalteologiske biskop siger altså at NT er skrevet mellem år 40 og 65 e.Kr.

And liberal Peter Stuhlmacher of Tubingen, trained in Bultmann’s critical methodology of form criticism, says, "As a Western scripture scholar, I am inclined to doubt these [Gospel] stories, but as historian, I am obligated to take them as reliable…. The biblical texts as they stand are the best hypothesis we have until now to explain what really happened."
In Richard S. Ostling, "Who Was Jesus?", Time, August 15, 1988, p. 41,.

Denne discipel af Bultmann siger, at den bibelske tekst, som den står, er den bedste hypotese vi indtil nu har til at fortælle hvad der virkelig skete, idet han som historiker er "obligated to take them as reliable".

Disse to personer ligger tgeologisk og trosmæssigt meget, meget langt fra min trosmæssige ståsted, og alligevel erkender den ene at NT er det bedste skrift til at fortælle hvad der virkelig skete og at NT må anses for troværdigt. Den anden sætter en meget tidlig datering.

Bemærk at disse to reelle kilder ligger meget langt fra mit trosmæssige ståsted

Til toppen 
#55276 - 11/12/2005 00:11 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Der er her alene tale om virkelig kompetente fagfolk uden forudindtaget holdninger for hverken det ene eller det andet.

Yeah right!

Helt ærligt... Hverken Gerhardsson, Asger Chr. Højlund, jeg eller langt de fleste af de kilder jeg har tilgængelige og benytter mig af gør sig nogen forestilling om at gå til materialet uden forudindtagede holdninger.

At du tror at de gør det og at du tror at de tror de gør det, er mildest talt interessant for grundlaget hvorpå du drager dine konklusioner.

Hvad angår din kilde The Seperatist Church Society, så er de da helt hen i vejret. Der er da ingen ende på deres paranoide antisemitiske racistiske had-retorik, som det fremgår af følgende citater og det er en lille bitte brøkdel af hvad jeg ellers fandt på deres side:

citat:
We freely admit that we are Christian Supremacists... Holy Spirit-filled man is indeed superior to a non-Spirit-filled man... While we are a law-abiding people, we reject the Marxist-Leninist Jewish ideology that race- mixing is somehow a civil right... declaring that race-mixing is immoral and is the act of racial murder... neo- Marxist supremacists, and Humanist supremacists, all of whom hate the Living Christ, His Holy Word, and His Holy People.

Og det er vitterligt kun begyndelsen...

Men ok, det kan jo være at du er enig med dem og det skal jeg da ikke forhindrer dig i, men bare her udstille dit valg af kilder for alle at se. Så må folk jo selv bedømme...

Hvad angår den konkrete artikel du henviste til, så skal jeg nok vende tilbage til den, men lige nu skal jeg i seng og sove... Skal op på arbejde tidligt i morgen

Til toppen 
#55277 - 11/12/2005 00:50 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Og det er vitterligt kun begyndelsen...

Men ok, det kan jo være at du er enig med dem og det skal jeg da ikke forhindrer dig i, men bare her udstille dit valg af kilder for alle at se. Så må folk jo selv bedømme...

Som sædvanligt formår du ikke at afholde dig fra personangreb, og helt undlade at forholde dig til de reelt fremførte kilder og argumenter.

Jeg har IKKE bragt et eneste citat af deres racistiske holdninger. Jeg har kun refereret fra en yderst seriøs artikel, der alene fokuserer på faglige argumenter og fagspeicialister der direkte har med vort debatemne at gøre.

Dine beskidte insinuationer om at jeg måske skulle sympatisere med deres racisme, er blot endnu et bevis på dine modbydelige personangreb, og en tydelig tilkendegivelse af at du hellere vil lave beskidte tacklinger af manden end at gå efter bolden.

Din optræden og attitude bliver mere og mere modbydelig.

At du ikke er i stand til at kunne skelne og sortere, taler alene om din tilsyneladende useriøse tilgang og holdning til kilder.

At man citerer med kildeangivelse til en yderst sober og faglig værdig artikel på en side der også indeholder useriøse artikler om helt andre emneområder, forringer på ingen måde værdien af de saglige og absolut faglige argumenter vort emne vedrørende.

Jeg gjorde jo netop en temmelig meget ud af at henlede din opmærksomhed på de bagved liggende kilder og de deri indeholdte argumenter. Det undlod du helt at bemærke og i stedet farer du som sædvanligt frem med dine hånlige og nedgørende personangreb.

Nu synes jeg vitterligt at der virkelig er reel grundlag for at ordstyrer giver dig en ordentlig en over næseryggen for din helt utilladelige opførsel.

Du har efterlyst reelle kilder og reelle argumenter, og det har du fået i så rigelige mængder nu. Og det eneste man bliver mødt med er sådan en omgang gylle!

Det er ganske enkelt for groft!!!

Med den helt uanstændige opførsel du stadig lægger for dagen, burde jeg havde holdt fast i min belsutning om ikke at ville videreføre dialog med dig.

Til toppen 
#55278 - 11/12/2005 01:09 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Du har stadig ikke forstået, eller fået fat i Gerhardsson konklussion!

Konklussionen er netop, at tiden dokumenterbart ikke har nogen påvirkning af hukommelsen blandt de mudntligt traderende persongrupper, især da der jo ikke blot er én enkelt, men en hel gruppe, og flere grupper, der traderer de samme "tekster". Endvidere er Gerhardsson også selv inde på at den mundtlige og skriftlige tradering levede side om side i meget lang tid som komplementerende størrelser, samt at der var stadig mange øjenvidner i live da evangelietraderingen blev til nedskreven tradering.

Kan du ikke læse? Ja undskyld den provokerende formulering, men det er da så tydeligt som noget at det netop er min konklusion...

citat:

Og jo Gerhardssons argument går nemlig ud på at dette slip ikke er af så stort betydning på grund af den tradition for mundtlig overlevering som jøderne havde.

Der er da ikke noget at sige til at vi kappes som vi gør, hvis du ikke en gang læser mine indlæg!

citat:
Du har åbenbart stadig ikke forstået, at man dengang først og fremmest havde den mundtlige tradering som primær overleveringskilde, uagtet at den samme tekst fandtes i skriftlig form, hvilket også tydeligt bevidnes af Papias i starten af 100-årene.

Det har jeg forstået ganske fint AFA, men det virker derimod ikke til at du har forstået det jeg har skrevet.

citat:
Jo, han afviger væsentlig i metodebenyttelse fra den historisk-kritiske metodes formhistoriske måde at evaluere teksterne på, hvilket han også tydeligt gør opmærksom på.

For alt hvad jeg endnu har læst af ham, så ser han mere sin metode som et supplement og måske endda en overbygning til det arbejde der allerede er lavet. Det er klart at med et større fokus på en evt. mundtilg overlevering, så vil metoder der generelt applikeres til skriftlige kilder jo ændre sig...

Det kan iøvrigt godt være at Gerhardsson i sin særlige jagt på den mundtlige overlevering af gode grunde bliver nødt til at benytte sig af andre metoder, men det betyder vel ikke at han smider resten ud. Som jeg læser ham mener han at hans teorier er et supplement, det er min vurdering so far.

Så kan det godt være at han personligt tager afstand fra en historiekritisk metode, fordi han tror på bibelen (det ved jeg ikke om han gør), men i modsætning til dit explicitte udtryk og de fleste du henviser til, så forstår han at holde teologisk forsvar af troen og historieforskning adskilt.

Men igen... Jeg roder mig i netop dette emne ud på tynd is... Jeg har ikke læst meget af Gerhardsson endnu... I det oprindelige indlæg hvor jeg tog din Gerhardssonbold op, så sagde jeg egentligt alt hvad jeg havde at sige om ham. Alt det andet her skyldes primært at du har misforstået mig... Ikke utænkeligt på grund af dine forudfattede meninger om hvad jeg mener og en vis portion af mine vage forumleringer.

Så for nu, så lad os lade Gerhardsson ligge... Jeg synes han er interessant og skal hvis jeg finder mere nok vende tilbage til ham, som jeg har nævnt finder jeg ikke alt hvad han siger uproblematisk, men er som jeg har sagt generelt enig i hans ganske saglige forholden sig til materialet.

citat:
Jeg har henvist til hvad en verdens mest førende papyrologer, Herbert Hunger, har udtalt, nemlig at store dele af den liberalteologsike og historisk-kritiske forskning falder til jorden med brag, dersom disse grupper skulle anerkende hvad højt repsekterede og af tro eller ikke-tro helt uafhængige forskere så sikkert har slået fast: 7Q5 ER et Markus-fragtment der kan dateres til ca år 50 e.kr.

Du forpasser da heller ikke en chance for at skamrose og pluralisere "alle" dem der er enige med dig eller som støtter den mening du gerne så gennemtrumfet overfor mig.

Det er jo netop min pointe AFA... Lad os for argumentets skyld sige at der fra hver deres side er 50/50 fordeling af hver vores tolkning; en sen versus en tidlig datering af evangelierne, særligt baseret på dateringen af dette mikroskopiske fragment, med ét ord og nogle få bogstaver på.

Din side siger ét, min side siger noget andet. Nu har vi i snart mange indlæg børstet støv op fra grunden, basket med vingerne og generelt været temmelig ubehagelige ved hinanden...

Er det ikke på tide at du fortæller mig HVORFOR at det netop er dine kilder der er de mest korrekte?

Mine kilder siger generelt kristne eller ikke-kristne, liberale eller konservative, at fragmentet 7Q5 er alt for lille og alt for beskedent i indhold til at noget konklusivt kan siges om det. Hvorfor mener du at de tager fejl?

Som jeg ser det, og det er en "løsning" på problemet som jeg sagtens kan leve med, så er der delte meninger omkring det her. Hvis ikke andet så kan vi da konstatere DET. Med udgangspunkt i at vi ALDRIG kommer til at vide med 100% sikkerhed hvad der skete og hvordan for mere end 2000 år siden nede i mellemøsten, så kunne vi vælge den moderate vej og simpelthen trække på skuldrene og indrømme hvad der er så åbenlyst: At vi ikke kan VIDE det og så tage det derfra.

citat:
Ikke mange oldtidsdokumenter har så stor og stærk opbakning fra uafhængige fagspecialisters side om 7Q5 har det!

Med alt hvad mine kilder i nogen grad siger, så er det en fed, lodret og opblæst løgn. Jeg er ked af at sige det sådan, men af alt det vi endnu har gennemgået, så er dét der, den påstand der strider tydeligst imod alle de fakta jeg er kommet i nærheden af, selv dem du har henvist til (måske lige med undtagelse af de der Seperatist folk ).

I det hele taget at påstå at et fragment på ét ord og nogle få bogstaver, med forskellige tolkninger alt efter hvilken ekspert du spørger, skulle være det oldtidsdokument med en stor og stærk opbakning blandt uafhængige fagspecialister (hvad det så end er, interessant hvordan du vedvarende skal skamrose dine egne kilder), er så tæt på ønsketænkning som noget kan være.

Til toppen 
#55279 - 11/12/2005 01:14 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Jeg gjorde jo netop en temmelig meget ud af at henlede din opmærksomhed på de bagved liggende kilder og de deri indeholdte argumenter. Det undlod du helt at bemærke og i stedet farer du som sædvanligt frem med dine hånlige og nedgørende personangreb.

Ja det gjorde du temmeligt meget ud af og jeg sagde:

citat:
Hvad angår den konkrete artikel du henviste til, så skal jeg nok vende tilbage til den, men lige nu skal jeg i seng og sove... Skal op på arbejde tidligt i morgen

Så nej jeg har ikke undladt at bemærke noget som helst, men jeg har undladt at kommentere på det for nu, fordi at det tager tid at arbejde mig igennem alle dine henvisninger og fordi at det er sengetid, men det valgte du tydeligvis at overse i din retfærdige harme...

Til toppen 
#55280 - 11/12/2005 01:18 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

<blockquote><font class="small_citat">citat:</font><br>Med alt hvad mine kilder i nogen grad siger, så er det en fed, lodret og opblæst løgn.</blockquote><font class="post">
Tja, det siger ikke så lidt, når du karakteriserer en af verdens mest førende papyrologer som en fed, opblæst løgner.

Jeg har henvist dig til de mest anerkendte og uvildige papyrologer, der ikke har nogen teologisk, eller anti-teologisk interesse i sagen. At du er uvillig til at lytte til disse de mest anerkendte og højt respekterede eksperter, og i stedet kun vil lytte til dine selektivt udvalgte anti-bibelske kilder, taler sit tydelige sprog.

Med den holdning, og dine fortsatte beskidte personangreb, har vi vist ikke mere at sige til hinanden.

Til toppen 
#55281 - 11/12/2005 01:22 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Dine beskidte insinuationer om at jeg måske skulle sympatisere med deres racisme, er blot endnu et bevis på dine modbydelige personangreb, og en tydelig tilkendegivelse af at du hellere vil lave beskidte tacklinger af manden end at gå efter bolden.

Tænk og tro hvad du vil...

Jeg synes faktisk at det er meget betænkeligt at du vælger sådanne internetsider som dit kildemateriale og uanset din årsag til at vælge netop dem, så synes jeg at det er vigtigt at bekende kulør.

Enten så har du i en håndevending googlet på "Papyrus" og "Herbert Hunger" uden at tjekke hvem din kilde var, i hvilket tilfælde du er lovligt undskyldt, men noget hurtig på aftrækkeren eller også har du haft linket liggende i dine bogmærker, i hvilket tilfælde at jeg kunne være interesseret i hvorfor at du har bogmærker til en side med så stærke racistiske under(over?)toner.

Så kan du kalde det beskidte insinuationer herfra og til dommedag... Det ændrer ikke på at det ser uheldigt ud i valg af kilder.

Til toppen 
#55282 - 11/12/2005 01:25 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Ja det gjorde du temmeligt meget ud af og jeg sagde:

[ ... ]

Så nej jeg har ikke undladt at bemærke noget som helst, men jeg har undladt at kommentere på det for nu, fordi at det tager tid at arbejde mig igennem alle dine henvisninger og fordi at det er sengetid, men det valgte du tydeligvis at overse i din retfærdige harme...

Ja, det var en retfærdig harme, og endda meget velbegrundet!

Men glem blot helt at kommentere artiklen. Dette er sidste gang jeg har læst dine nedgørende personangrebsindlæg og det sidste svar overhovedet du får fra mig.

Jeg vil ganske enkelt ikke stå model til mere af den slags mudderkast og personnedgørende angreb fra din side.

Til toppen 
#55283 - 11/12/2005 01:26 En ny begyndelse?
Anonym
Anonym

Nu da AFA endelig har fået luft for sine meninger og ikke overraskende vælger at EOD'e debatten (hvilket han selvfølgelig er i sin fulde ret til at gøre og endda bliver opfordret til af Netiketten), så kunne det som jeg tidligere ansøgte om, være at der var andre der ville blande sig i debatten her... Det ville være en kærkommen forandring, da jeg reelt synes at det her er et vigtigt og ikke mindst interessant emne.

Til toppen 
#55284 - 11/12/2005 01:28 Re: En ny begyndelse? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Nu da AFA endelig har fået luft for sine meninger og ikke overraskende vælger at EOD'e debatten (hvilket han selvfølgelig er i sin fulde ret til at gøre og endda bliver opfordret til af netiketten), så kunne det som jeg tidligere ansøgte om, være at der var andre der ville blande sig i debatten her... Det ville være en kærkommen forandring, da jeg reelt synes at det her er et vigtigt og ikke mindst interessant emne.

Så skulle du da undlade dine beskidte personangreb hvis du virkelig ønsker seriøs debat!

Til toppen 
#55285 - 11/12/2005 01:37 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Men glem blot helt at kommentere artiklen

Det har jeg såmænd ikke tænkt mig... Det er emnet alt for interessant til.

citat:
Dette er sidste gang jeg har læst dine nedgørende personangrebsindlæg og det sidste svar overhovedet du får fra mig.

Det er din sag og som jeg sagde ovenfor...

citat:
en kærkommen forandring

Du siger:

citat:
Så skulle du da undlade dine beskidte personangreb hvis du virkelig ønsker seriøs debat!

Du ser spøgelser Andreas... Og ingen overtalelse har endnu tilsyneladende kunnet give dig et andet indtryk. I længden bliver det svært ikke bare at være ligeglad og spille med på din arrogante og selvforherligende facon... Sorry min kære kampfælle, men dit temperament er bare lige en tand for hårdt spændt efter min smag...

Jeg gider ikke tage fløjelshandskerne på bare for at tækkes én enkelt debattør omend det er en debattør som vælger mig at debattere med temmelig ofte...

Jeg kan stå inde for alt hvad jeg har sagt og jeg er overbevist om at jeg ikke er alene i min vurdering...

Som jeg sagde tidligere så ligger du som du har redt. Den tone du ligger for dagen og den voldsomme nærtagenhed du operere med er ikke sund for hverken debatten, dig eller dem du debattere med.

Til toppen 
#55286 - 11/12/2005 01:41 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
søgende
Bruger

Endnu en lille kommentar fra sidelinien på en i øvrigt spændende debat.

Jeg tror måske I begge misforstår Gerhardsson. Jeg læser nemlig hans udsagn lidt anderledes.

Gerhardsson adskiller sig selv fra formkritiske forskere. Dette er betegnelsen på dem som HOVEDSAGELIGT vægter denne type argumenter. Som jeg forstår Gerhardsson, så bruger han metoden som en blandt flere historisk-kritiske metoder (han er altså ikke erklæret formkritiker). Men hvis man - som mange formkritiske forskere har gjort - i stor udstrækning (mis)bruger metoden til at drage vidtrækkende konklusioner, som der ikke er belæg for, så tager han afstand til dem. Jeg tror således ikke der er tale om en "overbygning" til denne kritiske metode, men om en mere realistisk erkendelse af metodens begrænsninger. Derfor er der altså heller ikke tale om at han afviser metoden fordi metoden i sig selv er bibelkritisk eller noget - slet ikke! Jeg tror han finder den nyttig i mange spørgsmål hvor man med god grund kan bruge den. Det, han afviser, er de formkritiske (altså dem, som er fuldt 'committed' til den) forskeres anvendelse af den.

En formkritisk analyse kan føre til forskellige resultater for og imod overleveringens troværdighed. Metoden i sig selv er ikke kritisk overfor bibelteksterne.

Deri består vel også enigheden mellem Højlund og Gerhardsson (Højlund, som er ansat på en af de der "farlige" fundamentalistiske teologiske uddannelsesinstitutioner i DK, som jævnligt bliver hængt ud i medierne ). Det er faktisk interessant, synes jeg, at CloudHands erklærer sig delvist enig med sådan en, mens AFA vil have ham til at afvise metoden. I det afsnit, som citeres af Gerhardsson, bruger han faktisk et formkritisk argument ... ret ironisk i forhold til denne debat!!

KH Søren.

Til toppen 
#55287 - 11/12/2005 01:45 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Hvor er det skønt at få et indspark fra sidelinien... Du rammer sådan set hovedet på sømmet med dit indlæg... Jeg er glad for dit klarsyn Søren!

Jeg synes at du fanger min mening om bl.a. Gerhardsson og Højlund langt bedre end jeg selv har kunnet formidle den til AFA på grund af den ophedede debat. Det er svært at kommunikere i sådan en atmosfære af mistro og mistillid... Så tak!

Til toppen 
#55288 - 11/12/2005 01:50 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
Det er faktisk interessant, synes jeg, at CloudHands erklærer sig delvist enig med sådan en, mens AFA vil have ham til at afvise metoden. I det afsnit, som citeres af Gerhardsson, bruger han faktisk et formkritisk argument ... ret ironisk i forhold til denne debat!!

Jeg afviser CloudHands mistolkning af Gerhardsson, som CloudHands laver på baggrund af at han IKKE har læst noget af Gerhardsson. Jeg har læst Gerhardssons til dansk oversatte bog, plus nogle artikler.

Din karakteristik af Gerhardsson anvendelse af den forhistoriske metode er helt på linie med hvad Gerhardsson selv skriver og formulerer. Han gør brug af en lang række metodikker i sin forskning, og er fuldt bevidste om metodikkernes svage og stærke sider og hvad e konkret kan bruges til og ikke bruges til.

Det er useriøst og usagligt, som CloudHands gør, at drage vidtgående konklusioner ud fra et beviseligt manglende kendskab til hans forskning og forfatterskab. I stedet for sagligt at forholde sig til fremlagt argumentation og ekspertkilder, forfalder CloudHands den ene gang efter den anden til personangreb og hånende negørelse.

Til toppen 
#55289 - 11/12/2005 02:09 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
søgende
Bruger

Hej AFA.

Dit indlæg bekræfter blot usikkerheden omkring dette fragment. Det er i sig selv betegnende, at denne debat mellem dig og CloudHands faktisk har seriøse forskere på begge sider. Dette gør så absolut spørgsmålet til et kompliceret spørgsmål, som der hersker stor usikkerhed omkring. Det er den eneste konklusion jeg vil drage af denne debat (Den samme som CloudHands).

Derudover vil jeg - med stor tøven og skønt min kristne baggrund - tilslutte mig en skeptisk holdning overfor identificeringen af fragmentet som en del af Markus.

Derfor er jeg endnu mere skeptisk overfor brugen af dette fragment som et vægtigt argument for en så tidlig datering af Markus.

KH Søren.

Til toppen 
#55290 - 11/12/2005 02:30 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: søgende]
Anonym
Anonym

citat:
Derfor er jeg endnu mere skeptisk overfor brugen af dette fragment som et vægtigt argument for en så tidlig datering af Markus.

Jeg har selv været meget, meget skeptisk over for netop dette fragment m.fl. Men efterhånden som jeg har erfaret at stort set alle de største og mest anerkendte papyrologer støtter O'Callaghan og Thiede er min skepsis stille og roligt dalet stykke for stykke. Og ikke mindst når man bemærker gruppen af modstandere mod denne identifisering, som absolut for størstepartens vedkommende tilhører den gruppe af forskere der helt bevidst ser bort fra de ældste kendte udentestamentariske kilder og i stedet opbygger fantasifulde hypoteser som dem om Q1, Q2, Q3 og Q4 og som har opfundet et Q-folk og en Q-menighed, skønt der ikke findes så meget som blot hentydninger eller antydninger i tilgængelige kilder til støtte for disse fantasikonstruktioner.

Som jeg har påvist i det fremlagte kildemateriale, er det ikke mig, men de papyrologiske eksperter selv der siger, at langt hvoedparten af disse eksperter støtter O'Callaghan og Thiede.

Jeg synes ikke at man så monchelant som amatøren CloudHands gør, med en ligegyldig håndbevægelse kan feje disse højt ansete og velanskrevne eksperters udtalelser af bordet.

Det er helt ærligt aldeles usagligt og ganske useriøst, især taget i betragtning at der ikke er fremkommet et eneste holdbart argument der vitterligt kan modsige disse vidt anerkendte eksperter. Det er jo ikke en pastor hvem-som-helst der har udtalt sig.

Der blev efterlyst reelle kilder, reelle argumenter og ægte fagkompetente forskere.

De blev fremlagt og serveret på et sølvfad, men blev hånligt fejet til side med nedgørende personangreb. Det finder jeg helt uacceptabelt (Dette sidste afsnit forventer jeg ikke at du hverken kommenterer eller tager stilling til).

Til toppen 
#55291 - 11/12/2005 07:24 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Jeg afviser CloudHands mistolkning af Gerhardsson, som CloudHands laver på baggrund af at han IKKE har læst noget af Gerhardsson. Jeg har læst Gerhardssons til dansk oversatte bog, plus nogle artikler.

Det har jeg aldrig sagt at jeg ikke har... Jeg har derimod tilkendegivet at mit kendskab til Gerhardsson er temmeligt begrænset. Jeg har kun fået læst indledningen til hans bog "The Reliability of the Gospel Tradition", hvilket er 58 almindelige bogsider... Jeg føler ikke med nogen sikkerhed at jeg kan udtale mig om hele hans værk bare på på baggrund af dette, hvilket jeg også har gjort tydeligt hver eneste gang jeg har medindraget Gerhardsson i debatten.

Til toppen 
#55292 - 11/12/2005 15:39 Polemik
Claus Due
Bruger

AFA skrev, som svar på mit svar til Kristinas færdelsuhelds-analogi:

citat:
Ja, det er jo sådan de fleste liberalteologiske argumenter mod Bibelen og Bibelens troværdighed er skabt: "grebet ud af luften" og "pure opspind".

Jeg er snart træt af din polemik, Andreas. Dit eneste svar til mig har i sidste ende været et arrogant "EOD", så hvorfor begynder du nu at citere mig og fordreje mine ord? Dit argument er ikke relevant for min diskussion med Kristina, og dit indlæg handler jo heller ikke om den analogi jeg brugte.

Analogiens tal-angivelser, som jeg har indrømmet er fiktive, er ikke i sig selv et argument - jeg startede endda analogien med "forestil dig..." - og jeg skrev den udelukkende som svar på Kristinas analogi. Se mit første svar til Kristina, det er der, det egentlige argument står, og det har jeg absolut ikke "grebet ud af luften" - ej heller er det "pure opspind", selvom du givetvis opfatter det sådan. Faktisk byggede jeg mit svar på den artikel, Kristina linkede til, og den omhandler (primært for denne tråd) betragtninger om forfatterskab og øjenvidner.

Hvad er formålet med at citere mig og bruge det til at angribe "liberalteologiske argumenter", som jeg end ikke har nævnt med så meget som ét eneste ord?

For at være sikker på, at du ved hvad det handler om, vil jeg lige gentage det argument, der affødte analogi-udvekslinken:

citat:
Øjenvidneberetninger er i sig selv ikke kendsgerninger - de er kun subjektive beretninger. Jo flere der er, jo mere sandynligt er det, at de omtaler en historisk kendsgerning. Jo mere indbyrdes afvigende de er, jo mindre sandsynligt er det at de omtaler en historisk kendsgerning. Og NTs "øjenvidneberetninger" afviger både internt og eksternt fra den øvrigt optagede historie, hvilket to-fold reducerer dens sandsynlighed som historisk kendsgerning.

Hvis du vil diskutere med mig, bedes du starte med dette argument og ikke ved at fordreje det forklarende indlæg jeg skrev til Kristina. Tak.

Til toppen 
#55293 - 11/12/2005 16:55 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Hej AFA

citat:
Jeg synes ikke at man så monchelant som amatøren CloudHands gør, med en ligegyldig håndbevægelse kan feje disse højt ansete og velanskrevne eksperters udtalelser af bordet.

Jeg har ikke hverken mon eller -nonchelant fejet nogen eller -nogetsomhelst af bordet, eksperter eller ej... Jeg forholder mig, som jeg gør i alle livets forhold skeptisk OGSÅ overfor autoriteter. I dette tilfælde, så består min nonchelante adfærd i at jeg nu i 7+ indlæg har argumenteret og frembragt kilder til en anden vinkel på fakta end det du har frembragt...

Jeg ved ikke hvad du forstår ved begreberne "nonchelant" og "feje af bordet", men jeg synes nu at jeg gør en ret stor indsats for ikke mindst at sætte mig ind i sagerne, men også at læse stort set alt hvad du sender i min retning og forholde mig til det...

Iøvrigt en opfordring... Hvis du kan læse engelsksprogede artikler fra hjemmesider som f.eks. "Christian Seperatist Church Society", så skulle du ikke have nogle problemer med at læse nogensomhelst af de andre henvisninger jeg er kommet med... Nød lærer tilsyneladende nøgen kvinde at spinde... Så bare klø på!

Til toppen 
#55294 - 11/12/2005 17:46 Re: Polemik [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - og AFA -

Jeg vil gerne støtte dig her, Claus - jeg synes faktisk heller ikke, det var relevant, at du Andreas, brugte den lille udveksling om de ud af luften grebne tal (5 og 500) som udtryk for pure opspind af liberalteologiske dimensioner - - men måske er det mig, der er ansvarlig for misforståelsen pga. min opfordring til Claus at komme med kildeangivelser, og i så fald beklager jeg hermed:

Det var for sjov, Andreas! - jeg var skam godt klar over, at de tal var dybt useriøse! (håber også Claus var .. og mon ikke også du, når det kommer til stykket ...)
Men jeg skal forsøge at holde mig fra den slags pjat en anden gang.

Men .. den der kun ta´r spøg og for spøg .... Det var, foruden at være rent pjat, også et lille hjertesuk, fordi jeg i den sidste tid har set så overvældende og uoverskuelige mængder af kildeangivelser fra alle sider - som som regel rammer målstolpen - og meget sjældent tilfredsstiller modspillerne ..

- - og der er aldrig frispark, men nogen gange er der straffe, og nogen råber på dommeren ...og nogen af tilskuerne kaster med ting, og nogen løber ind på banen og vifter med hvide flag -

Ikke at jeg forstår noget af det svære stof, men jeg vil her benytte lejligheden til at foreslå alle brændende ildsjæle at trykke på "orienter ordstyrer" (her på klogeforummet er det heldigvis ikke mig! ) når I bliver arrige på hinanden i stedet for at give hårdt igen på indspark, som vækker jeres harme.

Om det så er retfærdig eller uretfærdig harme, skal jeg ikke kunne sige ... ikke mit bord!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55295 - 11/12/2005 18:03 Re: Polemik - nej da! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg vil gerne støtte dig her, Claus - jeg synes faktisk heller ikke, det var relevant, at du Andreas, brugte den lille udveksling om de ud af luften grebne tal (5 og 500) som udtryk for pure opspind af liberalteologiske dimensioner

Nu fremgik det jo heller ikke af mit indlæg, at jeg anså Claus's argumentation i sin helhed at være af denne særlige liberalteologiske dimension, men den helt konkrete formulering var en meget god beskrivelse af en gennemgående tendens hos en konkret gruppe af bibelkritiske forfattere.

Der blot tale om en generel konstatering af den liberalteologiske dimension set i relation til den debat der iøvrigt var igang under denne tråds hovedemne, hvor der (fra en bestemt debatdeltager) først bliver efterlyst reelle kilder, og når der så bliver fremlagt reelle kilder fra de mest førende fagspecialister med behørig henvisning til deres videnskabelige forfatterskab, bliver man blot mødt med nedgørende personangreb fra denne bestemte debatdeltager.

Men det er da også tankevækkende at ingen tilsyneladende har hæftet sig ved resten af indlæget og dets meget fyldige dokumentation og kildehenvisninger, men at det kun er denne lille bisætning man hænger sig fast på.

Til toppen 
#55296 - 11/12/2005 18:05 Re: Polemik [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina - tak for din støtte... det er rart at vide, at det ikke er mig der har været lidt for nærtagende.

citat:
Det var for sjov, Andreas! - jeg var skam godt klar over, at de tal var dybt useriøse! (håber også Claus var .. og mon ikke også du, når det kommer til stykket ...)
Men jeg skal forsøge at holde mig fra den slags pjat en anden gang.

Selvfølgelig var jeg klar over det - men egentlig synes jeg ikke du skal holde op med "den slags pjat"... det er jo så sjældent det sker, og det hjælper os med at komme af med lidt tryk. For eksempel kan jeg meget bedre forstå dig mht. kildeangivelserne efter den lille joke, for jeg synes den forklarede lige så meget som det, du har skrevet i hele det her seneste indlæg. Humor virker altså fremragende hvis man har et glimt i øjet - og egentlig misforstår vi (du og jeg) sjældent hinanden længere.

Men der er selvfølgelig lige den detalje, om andre også forstår spøgen. Den virker tilsyneladende ikke ens på alle - desværre - men derfor skal du da ikke holde op med at bruge den... tværtimod. Man kan sagtens være og blive taget seriøs trods en lille, velplaceret bemærkning

Til toppen 
#55297 - 11/12/2005 18:35 Re: Polemik - nej da!
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK, Andreas, jeg er med.
Du sikker nok lidt frustreret og tænderskærende ...
Kender det godt ...

Vi havde en gang i min familie en boksebold i dørfatningen - til at afreagere på ..
Men den virkede ikke helt efter hensigten - husker en gang, hvor jeg henviste min halvstore temperamentsfulde søn til den, og han hvæsede: "Det er f... ikke den jeg er gal på! ..."

Og du og jeg er enige om mindst to ting:

1)Der er lidt for mange bibelkritikere her i verden!
2)Der er alt for mange liberalteologer her i verden!

Mon de overhovedet har husket at tænde de tre adventslys i dag?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55298 - 11/12/2005 18:53 Re: Polemik - nej da! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Og du og jeg er enige om mindst to ting:

1)Der er lidt for mange bibelkritikere her i verden!
2)Der er alt for mange liberalteologer her i verden!

Mon de overhovedet har husket at tænde de tre adventslys i dag?

He he - seriøst og sagligt set er vi faktisk ikke rigtig enige her. Vi har slet ikke for mange bibelkritikere i verden. Vi har faktisk alt for få - af den seriøse og saglige slags. Saglig og seriøs bibelkritik anser jeg for et gode, også selv om jeg ikke altid kan være enig i deres konklussioner.

Hvad liberalteologer angår, ser det ud til at så smat er begyndt at tabe terræn, især efter at mange fagspecialister er begyndt at modsige liberalteologernes ofte vidtløftige hypoteser. Useriøsiteten hos nogle i denne gruppe belyses bl.a. ret tydeligt af deres stædige fastholden i Q-kildehypotesen. Man har "opfundet" ikke mindre end 4 forskillige Q-kilder, tidsmæssigt efterfølgende hinanden, foruden at man har "opfundet" Q-menigheder.

Der findes ikke skyggen af bevis for disse frit opdigtede Q-kilder og Q-menigheder.

Jeg har tændt alle 6 adventslys i dag (har to adventskransen).

Til toppen 
#55299 - 11/12/2005 19:32 Re: Polemik - nej da!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Altså Andreas - nu troede jeg lige ... så vidt jeg kan se har ingen bog i verden - eller ingen bøger skulle jeg sige - været udsat for så mange hyldekilometer kritik som netop Bibelen. Men heldigvis har vi den stadig intakt!

Om du så vil kalde bibelkritikerne seriøse eller ej - joh, det er de vel pr. definition, hvis de mener hvad de siger - - der er næppe nogen, der vil ofre tid på at modsige gamle skrifter, hvis de ikke mener, at de er forkerte .. ?

Og liberalteologer - min yndlingsaversion - er de ved at tabe terræn??
Den bedste nyhed jeg har hørt længe! Er det virkelig sandt, er postmodernismen ved at være en afsluttet æra?
Er post-postmodernismen begyndt, uden at jeg har opdaget det?

(Væk mig når det er gået over, og der ikke er flere ismer at tage af ...! )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55300 - 11/12/2005 19:57 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Anonym
Anonym

Lad os kikke lidt nærmere på det omtalte 7Q5 papyrus...

Her er et billede af den del af fragmentet som er så afgørende for en sammenkædning med Markus:

Her er så et billede, hvor jeg har indrammet det som eksperterne Herbert Hunger et al. og den israelske computer eftersigende skulle have konstateret til Markiansk fordel...

Set fra mit synspunkt ligner det to adskilte bogstaver og den udtværede linie (1) som den israelske undersøgelse efter sigende skulle have fundet, ligner mig bekendt mere en ujævnhed i papyrusset end det ligner en udtværet linie og (2) ligner for mig at se begyndelsen på et nyt bogstav... altså ser det ikke ud for mig som om at det kan tolkes til markiansk fordel... men jeg er jo heller ikke ekspert

Nu kan i jo selv bedømme... (de tre første billeder er taget direkte fra de mikroskopier der blev lavet af det israelske politi, så vidt jeg er informeret.

Her er billedet redigeret sådan at det ligner det den Markianske oprindelses tilhængere gerne så at det så ud:

Nedenfor er billedet af hele den linie på papyrusset som miseren handler om, bare for overblikkets skyld.

Yderligere vil jeg gerne fremdrage følgende pointer, som jeg allerede har henledt jeres opmærksomhed på én gang før:

Der ER andre ord der indeholder samme bogstavkombination på græsk, som bogstaverne i linie 3 af fragmentet. Der kan både stå "Geneseret" og "Fødte" (begot på engelsk). Hvis der står Geneseret er der god grund til at tro at det er fra Markus, men hvis der står "Fødte", så kan det ikke være Markus.

Man må også kunne forsvare udskiftningen af "d" med "t" i linie 3, som ikke er set andre steder.

Bogstavet "Nu" er tydeligt skrevet andet steds i fragmentet og det passer ikke sammen med den tolkning som jeg har beskrevet ovenfor som Herbert Hunger et al. er tilhænger af, men langt mere ligner "iota" og "alpha", altså to adskilte bogstaver, sådan som også min observation ovenfor gør opmærksom på.

Hvad er jeres mening om det? (Jeres mening, altså ikke nogle eksperters mening )

Til toppen 
#55301 - 11/12/2005 20:20 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

Hvor blev mine billeder af???

Jeg har indsat 4 billeder, men nu er de væk og jeg kan ikke ændrer i mit indlæg!!! ØV

Det så ellers så fint ud...

Til toppen 
#55302 - 11/12/2005 20:32 Re: Polemik - nej da! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Om du så vil kalde bibelkritikerne seriøse eller ej - joh, det er de vel pr. definition, hvis de mener hvad de siger - - der er næppe nogen, der vil ofre tid på at modsige gamle skrifter, hvis de ikke mener, at de er forkerte .. ?

Forskningsfeltet bibelkritik er langt mere end det at "kritisere og/eller modsige Bibelen". Den virkelig seriøse del, og den er slet ikke så lille endda, har ikke til formål at kritisere og/eller modsige Bibelen, men laver grundige, kritiske undersøgelser for at at fastslå f.eks. forfatterskab og tilblivelsestid og -sted.

Og så er det at vi kommer til at nogle gør dette arbejde seriøst, sagligt og baseret på faglige ekspertiser, og hvor andre (en svindende gruppe) ser det som deres opgave at modsige og modbevise Bibelen. I denne sidste gruppe er det at jeg finder felst af de useriøse såsom Bultmann, Mack m.fl.

Til toppen 
#55303 - 11/12/2005 20:58 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Anonym
Anonym

Nåh hvis I ligesom jeg ikke kan se billederne i mit indlæg ovenfor, så har jeg fundet ud af at I kan copy/paste indlægget ind i Word og se billederne der...

Dog bliver det første billede alt for lille, men det kan man forstørre op, sådan at man kan se det.

Så nemt er det

Til toppen 
#55304 - 11/12/2005 21:05 Re: Polemik - nej da!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas, ja, der kan man bare se hvor svært det er med ordene - at nå til fælles forståelse af selv de enkleste ord.

Som nu f.eks. bibelkritik. Jeg kan se, at du her mener det, som jeg kalder bibelforskning, og så kan vi sagtens blive enige.

Bultmann og Mack ser jeg som bibelkritikere. Jeg er selvfølgelig aldeles uenig med dem ... men useriøse? Det ved jeg ikke. Tror du ikke, at de mente hvad de skrev? Hvad mere kan man forlange af nogen?

Nu skal vi måske til at se på ordene "seriøs" og "useriøs"? Hvad betyder de?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#55305 - 11/12/2005 21:14 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: ]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
citat:
Set fra mit synspunkt ligner det to adskilte bogstaver og den udtværede linie (1) som den israelske undersøgelse efter sigende skulle have fundet, ligner mig bekendt mere en ujævnhed i papyrusset end det ligner en udtværet linie og (2) ligner for mig at se begyndelsen på et nyt bogstav... altså ser det ikke ud for mig som om at det kan tolkes til markiansk fordel... men jeg er jo heller ikke ekspert

Jeg er absolut ingen ekspert i papyrologi (??), men jeg er enig i dine betragtninger. Især synes jeg at (2) ligner begyndelsen på et nyt bogstav, da det starter med en fin runding - ville man forvente en sådan markeret runding hvis det blot var udtværet ??

Iøvrigt et spændende emne.

Mvh
Raven

PS. Det er egentligt underligt, for dine billeder kan godt ses når jeg er inde for at svare på dit indlæg - ellers ikke

Til toppen 
#55306 - 11/12/2005 21:34 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: Raven]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg er absolut ingen ekspert i papyrologi (??), men jeg er enig i dine betragtninger. Især synes jeg at (2) ligner begyndelsen på et nyt bogstav, da det starter med en fin runding - ville man forvente en sådan markeret runding hvis det blot var udtværet ??

Nu synes jeg det er klogest at overlade den slags konklussioner til fagekspertisen, som i dette tilfælde er papyrologerne. Det ser ud til at den overvejende del af disse papyrologiske forskere er enig i identifikationen som Mark. 6, 52-53. Flertallet af "modstanderne" ser ikke ud til at være fageksperter på dette område.

Til toppen 
#55307 - 11/12/2005 21:38 Re: Polemik - nej da! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Bultmann og Mack ser jeg som bibelkritikere. Jeg er selvfølgelig aldeles uenig med dem ... men useriøse? Det ved jeg ikke. Tror du ikke, at de mente hvad de skrev? Hvad mere kan man forlange af nogen?

Nu skal vi måske til at se på ordene "seriøs" og "useriøs"? Hvad betyder de?

Det er for mig, og mange andre, ganske tydeligt at den forskerskole som de nævnte herrer tilhører, meget bevidst udelader vigtige og vægttunge data fra kildematerialet, for at de kan være i stand til at opretholde deres temmelig særegne konklussioner hvad angår NT.

Flere og flere, selv blandt liberalteologerne, frasiger sig mere og mere de herrers holdninger og konklussioner.

Til toppen 
#55308 - 11/12/2005 22:02 Re: Hvad er en historisk kendsgerning...
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
citat:
Nu synes jeg det er klogest at overlade den slags konklussioner til fagekspertisen

Fuldstændig enig

Men nu spurgte CH jo til andres "ikke-ekspert" mening, den fik han (jeg anser mig selv for at være en meget kvalificeret ikke-ekspert i papyrologi ).

Naturligvis har min mening ingen særlig betydning i forhold til eksperternes konklusioner.

Mvh
Raven

Til toppen 
#55309 - 11/12/2005 22:11 Re: Polemik - nej da!
Anonym
Anonym

Om bibelkritikere!

Jeg bør for overskuelighedens skyld lige tilføje, at udtrykket bibelkritiker og bibelkritik i fagsprog står for det jeg skrev.

I almindelig daglig tale anvendes ordet som regel om dem der kritiserer (i betydningen at ville modsige eller modbevise) Bibelen og dens troværdighed.

Dette at ordet i fagkredse og i almindelig daglig tale har to vidt forskellige betydninger kan til tider virke forvirrende og måske nogle gange give anledning til misforståelser i debatter.

Til toppen 
#55310 - 11/12/2005 22:15 Re: Hvad er en historisk kendsgerning... [Re: Raven]
Anonym
Anonym

citat:
citat:
Nu synes jeg det er klogest at overlade den slags konklussioner til fagekspertisen

Fuldstændig enig

Men nu spurgte CH jo til andres "ikke-ekspert" mening, den fik han (jeg anser mig selv for at være en meget kvalificeret ikke-ekspert i papyrologi ).

Naturligvis har min mening ingen særlig betydning i forhold til eksperternes konklusioner.

OK, så ser det ud til at vi alligevel ser ret ens på dette

Til toppen 
#55311 - 12/12/2005 00:37 Jeg kan godt se dem. [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej CH

underligt, men jeg kan godt se dine billeder. Også selvom jeg bare læser indlægget uden at trykke "besvar" først. Så det virker fint for mig..

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#55312 - 12/12/2005 00:40 Re: Jeg kan godt se dem. [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
underligt, men jeg kan godt se dine billeder. Også selvom jeg bare læser indlægget uden at trykke "besvar" først. Så det virker fint for mig..

Det ser ud til at virke generelt nu. Da har måske været lidt "klumper" på serveren kort efter billedernes upload. Sådan noget har jeg ret tit været ude for.

Til toppen 
#55313 - 12/12/2005 01:29 Re: Polemik - nej da!
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Vil lige bryde ind

citat:
He he - seriøst og sagligt set er vi faktisk ikke rigtig enige her. Vi har slet ikke for mange bibelkritikere i verden. Vi har faktisk alt for få - af den seriøse og saglige slags. Saglig og seriøs bibelkritik anser jeg for et gode, også selv om jeg ikke altid kan være enig i deres konklussioner.

Hvad anser du som værende seriøst og sagligt bibelkritik??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#55314 - 12/12/2005 02:13 Re: Polemik - nej da! [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

citat:
Hvad anser du som værende seriøst og sagligt bibelkritik??

En bibelkritik (her brugt som fagudtgryk) der ikke bevidst ser bort fra ubekvemme data der truer med at vælte hypotesekorthuset, for at sige det med en humoristiske undertone.

Der har i visse kredse tilsyneladende været en tendens til at opfinde forskningsmetoder, der kunne se ud til kun at have til formål at miskreditere de bibelske skrifter. Den slags finder jeg ikke seriøst.

Den bibelkritik (både den faglige og den almindelige) der har en saglig baseret kritisk og tvivlende holdning til de bibelske skrifter, og som argumenterer fagligt og seriøst ud fra de almindeligt anerkendte forskningsprincipper og -metoder, anser jeg for at være seriøs. Også selv om de når frem til konklussioner jeg ikke kan erklære mig enig i.

Fortalerne for Q-kilderne (man har fantasifuldt opdigtet mindst 4 sådanne) og Q-menighederne (som man ligeledes yderst fantasifuldt har opdigtet eksistensen af) kan jeg på ingen måde tage seriøst, da hele deres såkaldte forskning bygger på et ikke-eksisterende og opdigtet materiale, samtidig med at man bevidst og konkret tager afstand fra, samt afviser, at gøre brug af faktuelt tilgængelige kildedata.

Gerhard Maier giver i sin lille bog "Den historisk-kritiske metodes endeligt" (ISBN 87 87166 04 6) en ret fyldig gennemgang af hvorfor visse grupper af sådanne forskere ikke kan regnes som seriøse. Der er et rimeligt godt noteapparat, kildehenvisninger og literaturfortegnelse tilføjet bogen. Kan varmt anbefales selv om sprogbrugen til tider virker en kende tungtdansende. Den bærer således præg af at en fagmand har forsøgt at lave en afhandling et sted mellem en popolærfremstilling og en fagartikel.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær