Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#55156 - 08/12/2005 12:03 Bekymring ang. ID
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Modsat hvad IDister forsøger at videreformidle, er ID ikke ved at vinde indpas i videnskaben. ID får ganske vist megen omtale, men dette er altovervejende i bekymrede toner. Senest det ansete tidsskrift Natures undertidsskrift, Nature Structural & Molecular Biology, hvor lederen bl.a. lyder:

citat:

Eftersom intelligent design ikke vil kunne modstå videnskabens stringens og eftersom fremtiden for Kansas’s nye skolestandarder forbliver usikker, hvorfor da ikke lade situationen gå sin gang? Hovedårsagen er, at det at undervise i intelligent design som en del af et hvilket som helst videnskabeligt pensum gør mere end blot at levere en videnskabeligt underlødig alternativ hypotese (lad os i det følgende se bort fra debatten om, om man overhovedet kan kalde intelligent design for en hypotese); det erstatter en proces baseret på logisk tænkning og deduktion med én baseret på tro. Vores leder fra februar 2005 gjorde opmærksom på, at én af hovedankerne mod evolution der blev rejst af fortalerne for intelligent design forveksler en videnskabelig teori med fakta. En videnskabelig teori inkorporerer eksisterende observation (fakta) og kommer med forudsigelser, der kan afprøves eksperimentelt. I overensstemmelse med dette kommer evolution som en teori om artsdannelse med forudsigelser, der er blevet og fortsat vil blive afprøvet af forskere verden over. I modsætning hertil leder intelligent design ikke til idéer der kan afprøves. Påstanden at organismer er så komplekse, at de må have været blevet designede er dogmatisk og efterlader intet rum for eksperimenteren. At undervise i en sådan hypotese i et biologiklasseværelse vil kortslutte den videnskabelige proces ved det trin, hvor hypoteser formuleres, og omgå resten af aktiviteterne, der er essentielle for videnskabens fremskridt, herunder at designe forsøg, objektivt bedømme forsøgsresultater, overveje alternative hypoteser, lave konklusioner og kommunikere resultaterne og deres fortolkninger til éns ligemænd, så de kan vurdere holdbarheden af konklusionerne. Det vil således skade videnskabens grundvold.

Faren ved at undervise i intelligent design som videnskab er ikke begrænset til biologi, eftersom rationalet bag nemt kan udstrækkes til at forklare et hvilken som helst andet komplekst naturfænomen. Indenfor fysikken er Big Bang teorien om universets opståen allerede blevet udfordret. Men hvorfor stoppe her? En hvilken som helst teori, der forklarer de tektoniske pladers bevægelse indenfor geologien eller klimaforandringer indenfor atmosfærevidenskaberne kunne også bliver erstattet af forslaget om et overnaturligt væsens kontrol. Ved hjælp af denne type ’logik’ vil der ikke være noget behov for yderligere forskning, og derfor vil ingen yderligere fremskridt blive gjort.
[Min oversættelse, Za]

Videnskaben er ikke fascineret af ID, den er skræmt.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#55157 - 09/12/2005 00:08 Re: Bekymring ang. ID [Re: Zaphod]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Tja, som kristen, der tror på skabelsen må jeg nok indrømme, at jeg synes, det er ret opmuntrende at se, at selv de, der ikke ønsker ID i undervisningen, hverken afviser skabelsen eller siger, at ET er endegyldigt sand... Og som naturvidenskabsnørd kan jeg ikke andet end at ærgre mig over, at man i Kansas ikke kan kende forskel på naturfilosofi og naturvidenskab. Jeg synes faktisk, at omtalte artikel fra Nature ret klart beskriver mit eget forhold til IT. Så længe man ikke har nogle reelle muligheder for at afkræfte en teori ved hjælp af observationer eller eksperimenter er det ikke en videnskabelig, men en filosofisk hypotese, som kan være ret interessant i forbindelse med både filosofiundervisning og religion. IT bygger på nogle argumenter, der også for mig at se udgør en klar svaghed i evolutionsteorien, især hvad angår livets opståen. Men det er ikke lødig videnskab at gå fra afkræftelse (eller i det her tilfælde kraftig svækkelse, for det er stadig baseret primært på en statistisk tilfældighed, der ikke er umulig, men blot uendelig usandsynligt ) og til en ny konklusion på, at så er det nok opstået sådan her i stedet. Og for at undgå at støde nogle religiøse grupper (eller er det for at give naturvidenskaben et billede af, at man ikke har en religiøs agenda) kalder man det så intelligent design og siger blot, at en intelligent designer står bag.

For nu at sige det som det er, så er ID-teorien så ukonkret, at den blot er et pseudovidenskabeligt begreb anvendt til at "legalisere" skabelsestanken... Jeg selv ser skabelsen overalt, hvor jeg går, men jeg finder det direkte fornærmende at skulle finde mig i en eller anden forklaring om en "intelligent designer" der står bag, for det første fordi man derved prøver at trække Gud ned og putte ham ind i en menneskelig forståelig kasse, ved at gemme det i videnskabelige begreber, der slører mere end klargør. For det andet finder jeg det stærkt problematisk, at man gennem ID udstiller kristen naturvidenskab som noget, der ønsker at gå uden om de betingelser, naturvidenskaben bygger på, nemlig falsificerbarhed og observerbarhed. Det er for mig at se et ganske godt argument mod evolutionsteorien, at livets opståen er ubeskrevet, og at alle hidtil givede forklaringer indebærer, at uendeligt mange usandsynlige begivenheder skal ske i den rigtige rækkefølge, før den første organisme bringes til eksistens. Og dette argument gør bestemt også, at jeg også vil have lov til at stille mig skeptisk over for evolutionsteorien. Men vil jeg opstille et alternativ, må det nødvendigvis være et, der kan udsættes for den samme test, som netop har gjort, at jeg ikke rigtigt kan tro på evolutionsteorien. Nemlig, at den skal kunne afprøves.

Samtidig virker det lidt som om, at skolesystemet i Kansas er blevet ramt af lidt for meget amerikansk patriotisme, hvor man naturligvis ikke i Guds eget land kan finde sig i, at Gud ikke har plads i biologilokalet... Umiddelbart kan jeg godt finde mig i, at det forbeholdes mennesker, dyr og andet jordisk liv, hvis så blot kristendomsundervisningen sagligt beskrev kristendommen. For nu at citere noget Jesus har sagt, tror jeg faktisk her, at vi kristne må affinde os med at give kejseren hvad kejserens er og Gud, hvad Guds er. Jeg så naturligvis gerne, at der faktisk blev gjort opmærksom på de saglige svagheder, der vitterligt er i evolutionsteorien i forbindelse med undervisningen i folkeskolen. Jeg tror faktisk godt, ungerne kan klare det.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#55158 - 09/12/2005 01:20 Re: Bekymring ang. ID [Re: KajQrd]
Bosse
Bruger

Reg.: 06/12/2005
Sted: Aarhus
Ros for dit klarsyn Mark

Det er netop manglen på falsificerbarhed der gør at ID ikke er videnskab. At du så mener at det er et problem for evolutionslæren, at den ikke siger noget om livets opståen, men kun om dets udvikling, er vi så ikke enige om. Men det er en rent videnskabelig uenighed.

/Kristoffer

Til toppen 
#55159 - 09/12/2005 12:20 Re: Bekymring ang. ID [Re: Bosse]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Men det er en rent videnskabelig uenighed.

Bingo... Og det gør, at du med videnskaben i hånden kan modargumentere mig... Det er ret svært med videnskab at modargumentere filosofi... eller omvendt for den sags skyld.

Mark Langdahl

Til toppen 
#55160 - 09/12/2005 12:31 Re: Bekymring ang. ID [Re: KajQrd]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Mark, du skriver:

citat:
Bingo... Og det gør, at du med videnskaben i hånden kan modargumentere mig... Det er ret svært med videnskab at modargumentere filosofi... eller omvendt for den sags skyld.

Det er ikke svært med videnskab at modargumentere filosofi, hvis filosofien udtaler sig modsat naturvidenskaben om ting, naturvidenskaben allerede har udtalt sig om. Også filosofien må respektere empirien - ellers bliver den irrelevant eller ganske enkelt forkert.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#55161 - 09/12/2005 23:23 Re: Bekymring ang. ID [Re: Claus Due]
mlangdahl
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Fredericia
Det kommer jo an på hvilken filosofisk holdning man kommer ind med, hvis man er rationalist, vil man påstå at man ikke kan stole på ens sanser, og det kan de jo have ret i, alle kender vel det med at man tror man ser noget lidt væk, men når man kigger nærmere er den der ikke, så hvis vi er blevet naret en gang kan det så ikke ske igen? Hvis vi tror på videnskaben tror vi "blindt" på det vi ser, men hvad hvis vi ser fejl, eller hvis descartes demon spiller os et puds. Videnskab og filsofi kan ikke blandes sammen, hverken den ene eller anden vej, men ja de løber side løbende og spiller stor rolle for hinanden.

Martin Langdahl hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard

Til toppen 
#55162 - 10/12/2005 02:18 Re: Bekymring ang. ID [Re: mlangdahl]
Claus Due
Bruger

Hej Martin, du skriver:

citat:
Hvis vi tror på videnskaben tror vi "blindt" på det vi ser, men hvad hvis vi ser fejl, eller hvis descartes demon spiller os et puds. Videnskab og filsofi kan ikke blandes sammen, hverken den ene eller anden vej, men ja de løber side løbende og spiller stor rolle for hinanden.

Det mener jeg ikke er tilfældet. Filosofi anvendes i videnskab og på videnskab, blandt andet ved filosoferen over videnskabelige teknikkers nødvendighed, formål, betydning, etiske implikationer og så videre. Der findes endda en specifik gren kaldet videnskabsfilosofi, og det er da afgjort en blanding. Man kan vel sige, at filosofi kan have videnskaben som sit objekt, men at det modsatte (endnu) ikke er tilfældet. Det mener jeg er præcist nok, uden at gå i en længere diskussion om psykens opbygning og kulturelle værdier - og millioner af andre faktorer.

Hvad, hvis vi ser fejl? Vi kan jo kun afgøre, om det er en fejl, ved empiri - filosofien hjælper ikke det store her (logikken gør, men på et meget grundlæggende plan - så grundlæggende, at jeg ikke ville kalde det filosofisk). Sansede "fejl" er illusioner så længe de er subjektive. Videnskaben er ikke subjektiv, så såfremt den skulle "se fejl" vil denne fejl være objektivt tilstede og kræve en forklaring. Opdagede fejl i den almindelige opfattelse af fx naturen og kosmos er da også hvad der har drevet videnskaben siden begyndelsen.

Hvis du mener, at vi kan tage fejl (hvilket er begrebsmæssigt forskelligt fra at se fejl), så vil jeg give dig uforbeholdent ret. Så længe vores viden kan udvides og tilfældet findes vil der være punkter, hvor vores formodninger vil vise sig ikke at holde stik. Det gælder ikke mindst for filosofier, der i lavere grad end naturvidenskaben bygger på empiri - for eksempel religion. Endvidere er det faktisk muligt at have en videnskabelig, empirisk tilgang til filosofi - sådan en (objektivismen) abonnerer jeg selv på.

I øvrigt udtaler filosofien og naturvidenskaben sig - for det meste - om forskellige dele af mennesket og dets omgivelser. I det omfang de nøjes med det har du ret, men der findes som nævnt ovenfor krydsninger imellem de to.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#55163 - 10/12/2005 13:51 Re: Bekymring ang. ID [Re: Claus Due]
mlangdahl
Bruger

Jeg er udemærket klar over videnskabs filosofi, men videnskabsfilosofi har intet med reel videnskab at gøre, jo den bliver brugt i den reele videnskab(big bang, kvante filosfi, atomets opbygning, det er forskellige filosofiske tanker), men hvis vi går til værks med en kritisksyn, så har vi en gang set fejl, men hvorfor kan det hele ikke være set fejl, og jeg mener ser og ikke tage.
Det jeg er uenig med dig i, er at vi altid skal tage impirien alvorlig, jeg er nok selv lidt mere over ved rationalisterne, og måske kan du ikke tage det alvorligt, men videnskab vil altid bygge på noget subjektivt, da det er et msk. der her opservere tingene. Og hvis vi ikke altid kan stole på vores sanser, hvorfor så stole helt på videnskaben. Det er nok denne tanke gang du ikke vil kalde filosofi da det er så banalt, men jeg mener stadig at man bør have det med, da disse tankegange, har haft meget stor betydning inden for filosofien.

Martin Langdahl hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard

Til toppen 
#55164 - 10/12/2005 20:52 Re: Bekymring ang. ID [Re: Zaphod]
Leif Asmark
Bruger

Reg.: 06/02/2004
citat:
Modsat hvad IDister forsøger at videreformidle, er ID ikke ved at vinde indpas i videnskaben. ID får ganske vist megen omtale, men dette er altovervejende i bekymrede toner. Senest det ansete tidsskrift Natures undertidsskrift, Nature Structural & Molecular Biology, hvor lederen bl.a. lyder:

At ID vækker bekymring indenfor det videnskabelige etablissement, er i sig selv et indicium for, at ID vinder indpas indenfor videnskaben. Hvorfor skulle etablissementet ellers beære ID med så megen opmærksomhed i form af undsigelse og bestyrtelse? Det siges (og måske en eller anden kan hjælpe mig med citatets ophav), at først grines der ad en ny teori, derefter bekriges den, og i sidste fase anser alle den for selvindlysende.

Det går således helt efter bogen.

Spørgsmål: Hvilken bog?

Svar: The Structure of Scientific Revolutions af Thomas Kuhn, nok den mest gennemgribende analyse af, hvordan det foregår, når der sker revolutioner i den videnskabelige opfattelse. Kuhn påviser, at revolutioner sker i form af paradigmeskift, hvor forsvarerne af det gamle paradigme og fortalerne for det nye ligger så langt fra hinanden, at de ikke engang taler samme sprog eller kan høre eller forstå, hvad modparten siger. Det gælder specielt for det gamle paradigmes forsvarere, hvis måde at tænke på er så sammensmeltet med paradigmet, at det i praksis er umuligt for dem overhovedet at begynde at forstå, hvad det nye paradigme går ud på.

Et godt eksempel på det er det citat, som Zaphod her leverer fra Nature Structural & Molecular Biology. Lederskribenten er så forankret i sit paradigme og så ude af stand til at begribe et andet paradigme, at han ikke engang er i stand til at gengive det andet paradigme korrekt. For eksempel skriver han:

"...En hvilken som helst teori, der forklarer de tektoniske pladers bevægelse indenfor geologien eller klimaforandringer indenfor atmosfærevidenskaberne kunne også blive erstattet af forslaget om et overnaturligt væsens kontrol."

Hvor har manden den ide fra? Ingen ID-folk taler om at bortforklare alt uforklarligt med et overnaturligt væsens kontrol. ID-teorien siger blot, at der kan konstateres symptomer på design i de levende væsener. Denne påstand er rent empirisk og kan efterprøves, testes og falsificeres, lige så godt som man efterprøve, teste og falsificere påstanden om, at der er symptomer på design på Jellinge-stenene. Det er en ren naturvidenskabelig påstand.

Men fordi lederskribenten er så forankret i sit materialistiske paradigme (der siger, at intet må forklares af andet end materielle, dvs. fysiske og kemiske, årsager), kan han slet ikke relatere til, at en mulig forklaring på visse empiriske opservationer kan være, at de har en ikke-materiel årsag. Lederskribenten bruger ikke engang ordetikke-materiel, men overnaturlig, for i hans verdensbillede kan noget, der ikke er materielt, slet ikke eksistere.

Det komiske her er, at lederskribenten, der fremfører sig selv som en forsvarer af den ægte videnskabelige metode, er så himmelråbende uvidenskabelig i sin tankegang, at det næsten gør ondt. En eller anden burde ruske i ham og fortælle, at det altså er fuldstændigt videnskabeligt legitimt at overveje muligheden af, at det materielle univers kun er del af en højere ikke-materiel virkelighed, hvis de empiriske observationer peger i den retning. Einstein, Bohr, Planck og Schrödinger kunne lege med tanken om en bagvedliggende ikke-materiel virkelighed. Stephen Hawkings, af nogle anset for vor tids mest eminente videnskabsmand, har skrevet en hel bog om emnet (A Brief History of Time). Er de ægte videnskabsmænd? Ikke ifølge citerede lederskribent og forsvarer af den videnskabelige metode, hvilket vel må kaldes en morsom og forbløffende illustration af Kuhns 'paradigme-blindhed' i praksis.

Under alle omstændigheder bør man ikke blive overrasket over alt dette, for det er, hvad der sker under videnskabelige revolutioner. Hvad bliver udfaldet så, kan man spørge. Kuhn siger, at hvis det lykkes forsvarererne af et herskende paradigme at nedkæmpe modstanden imod det, sker der ikke noget (selv om oprøret dukker op igen på et senere tidspunkt, for de observationsmæssige uregelmæssigheder, der er årsag til oprøret, forsvinder ikke), men hvis ikke, må de sandsynligvis se sig om efter et andet arbejde. Forsvarerne af et forældet paradigme opgiver det aldrig, og deres pladser som ledende videnskabelige eksponenter bliver overtaget af det nye paradigmes talsmænd, enten fordi de gamle ganske enkelt bliver gamle og dør, eller fordi de bogstaveligt talt bliver fordrevet fra deres pladser.

Kort sagt er der ingen grund til bekymring. Det foregår helt efter bogen. ID vinder indpas, imens det herskende paradigmes fortalere ikke fatter en pind af, hvad der foregår, men blot ser sig truet fra alle sider og prøver at bekæmpe det nye paradigme med alle til rådighed stående midler.

Det er faktisk ret sjovt og interessant.

Med venlig hilsen Leif Asmark Jensen Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]

Til toppen 
#55165 - 10/12/2005 21:52 Design vil efterhånden blive accepteret [Re: Leif Asmark]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Leif!

For lang tid siden var design det herskende paradigme.

Johannes Kepler, 1571-1630, giver en glimrende beskrivelse af det paradigme, der var gældende indtil tiden efter Darwin:

”Jeg ville opnå, at troen på, at verden er skabt skulle forstærkes gennem denne ydre støtte, at Skaberens tanker skulle kunne genkendes, og at Hans uudtømmelige visdom skulle lyse stærkere fra dag til dag. Så vil menneskene til sidst kunne måle dybderne i Hans mægtige tanker og indse, at Gud, som grundlagde alt i verden efter en bestemt plan, også har udstyret menneskene med et sind, som kan forstå denne plan.” (Brev til Michael Mästlin, 19. april 1597, gengivet i Origo nr. 77, april 2002).

Med ID er paradigmet før Darwin ved at blive genopfundet. Men det vil, som du skriver, ske under stor protest, der efterhånden vil forstumme under indtryk af kendsgerningerne.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55166 - 10/12/2005 22:50 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: hoeg]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Keplers tanker er så langt fra ID, som det er muligt. ID hævder, at naturen er så kompleks, at vi ikke kan forstå hvordan den er opstået, og at vi derfor må regne med en designer. Kepler og Newton ønskede at tænke Guds tanker efter. De mente, som dit citat også viser, at jorden er forståelig.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#55167 - 11/12/2005 12:16 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: Henoch]
Leif Asmark
Bruger

Reg.: 06/02/2004
citat:
Keplers tanker er så langt fra ID, som det er muligt. ID hævder, at naturen er så kompleks, at vi ikke kan forstå hvordan den er opstået, og at vi derfor må regne med en designer.

Kære Henoch. Jeg ved ikke, hvem der har fortalt dig ovenstående, men du burde først sætte dig bedre ind i, hvad ID hævder.

ID konstaterer blot empirisk, at der er tegn på design i de levende organismer. Det er alt.

Ovre på www.intelligentdesign.dk har vi en FAQ, der kan sætte grundlæggende begreber omkring ID på plads, så man ved, hvad man taler om.

Med venlig hilsen Leif Asmark Jensen Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]

Til toppen 
#55168 - 11/12/2005 13:02 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: Leif Asmark]
Anonym
Anonym

Leif Asmark: ID konstaterer blot empirisk, at der er tegn på design i de levende organismer.

Kan du underbygge denne påstand med et konkret eksempel?

Hvor præcis er der empirisk - d.v.s. videnskabeligt! - konstateret tegn på design i en levende organisme?

Ud over menneskeligt design ved f.eks. genmanipulation, naturligvis?

Til toppen 
#55169 - 11/12/2005 13:37 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: Leif Asmark]
Jobbe
Bruger

Reg.: 13/07/2005
citat:
ID konstaterer blot empirisk, at der er tegn på design i de levende organismer. Det er alt.

Nuvel. Der er tegn på intelligent design i levende organismer. Lad os sige at, ID teorien bliver en anderkendt udviklingslære verden over. Hvad vil buddhisterne eller muslimerne sige til, at den vestlige verden bruger kristendommen og dermed deres gud som udgangspunkt for denne lære? Verdensreligionerne vil utvivlsomt kollidere idet udgangspunkterne og den generelle falsificering, der hører med, er utroligt forskellige. Den vestlige verden vil muligvis stå med en række resultater i hånden på et tidspunkt, men samtidig vil den østlige verden stå med modsættende eller blot anderledes resultater. Det er derfor ganske logisk, at ID aldrig nogensinde vil kunne blive en globalt anerkendt evolutionslære. Hvis ikke du kan få den anden halvdel af planeten med på idéen, så har du intet ud over, hvad du selv gerne vil have. Og det er da vist ikke udvikling?

Desuden... Hvorfor skal disse tegn på intelligent design drejes over mod religion? Jeg kan ikke umiddelbart se lighedstegnet, og det burde du heller ikke, da ID stadig er så ny en teori, at intet hidtil er blevet bekræftet eller afkræftet.

If I got the chance, I would eliminate every god and goddess there is. Doing so will, however, imply that they actually existed. I guess I'll just have to stick to the vomiting...

Til toppen 
#55170 - 11/12/2005 16:38 Re: Bekymring ang. ID [Re: mlangdahl]
Claus Due
Bruger

Hej Martin, du skriver:

citat:
Det jeg er uenig med dig i, er at vi altid skal tage impirien alvorlig, jeg er nok selv lidt mere over ved rationalisterne, og måske kan du ikke tage det alvorligt, men videnskab vil altid bygge på noget subjektivt, da det er et msk. der her opservere tingene. Og hvis vi ikke altid kan stole på vores sanser, hvorfor så stole helt på videnskaben. Det er nok denne tanke gang du ikke vil kalde filosofi da det er så banalt, men jeg mener stadig at man bør have det med, da disse tankegange, har haft meget stor betydning inden for filosofien.

Det er helt tydeligt at forskellen på os er at jeg er empirisk anlagt og du læner dig op ad rationalismen. Det er i sig selv to modsætninger, så det forklarer ganske fint din skepticisme overfor sanseinput. Du mener jo, i kraft af rationalismen, at viden kan komme fra andre steder end vores sanser.

Videnskaben bygger i første omgang på en subjektiv observation af empiri, men det objektive indtræffer når observationen kan gentages af andre mennesker. Denne type objektive, replikerbare observationer, synes jeg ikke det er fornuftigt at sætte spørgsmålstegn ved. I dette omfang må vi kunne stole på vores sanser - eller opgive at stille argumenter overhovedet. Hvis vi ikke kan stole på vores sanser, kan du jo end ikke stole på, at du lige nu læser hvad jeg har skrevet.

Hvis vi ikke kan stole på vores sanser kan vi (selvfølgelig) ikke stole på videnskabens observationer (nærmere bestemt selve empirien), da denne udelukkende kan erfares med vores sanser. Det er nu heller ikke selve rationalismen jeg finder banal - jeg skrev jo: "Vi kan jo kun afgøre, om det er en fejl, ved empiri - filosofien hjælper ikke det store her (logikken gør, men på et meget grundlæggende plan - så grundlæggende, at jeg ikke ville kalde det filosofisk). Logik som efterprøvning af empiri synes jeg ikke er filosofisk overhovedet - derfor stemplet "banalt" i filosofisk sammenhæng...

Jeg kan forstå at du som rationalist mener, at viden - eller hele koncepter - fx kan komme intuitivt, eventuelt koblet med (logisk?) udledning fra intuitionens primære "indsigt" (jeg ved ikke, hvilket ord jeg ellers skulle bruge - derfor anførselstegnende; det er ikke sarkastisk ment). Men hvordan vil du afgøre, hvilken empiri vi skal stole på og hvilken vi kan afvise som reel eller angive som fejlagtig? Mener du, at intuition skal være dommeren i den sag?

Til toppen 
#55171 - 11/12/2005 16:59 Re: Design vil efterhånden blive accepteret
hoeg
Bruger

Evo skriver: "Hvor præcis er der empirisk - d.v.s. videnskabeligt! - konstateret tegn på design i en levende organisme?"

Cellens interne transportsystem, cilien, flagellen, den information, der er indlagt i DNA og meget mere, er eksempler på design. Den slags studeres indgående i årevis af højtuddannede eksperter. Hvis cellen og dens funktioner var et uintelligent og ikke-gennemtænkt design, ville der ikke være noget særligt at studere.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55172 - 11/12/2005 17:05 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: Leif Asmark]
Claus Due
Bruger

Hej Leif - du skriver:

citat:

Hmm. Det mener jeg faktisk også evolutions-forskere gør. Der er flere gange blevet talt om "tilsyneladende designede funktioner" - men på basis af den tilgængelige empiri har det ikke været muligt at konkludere andet end, at det er sandsynligt at livet har en fælles afstamning. Den samme konstatering, at der er tegn på design i levende organismer, inspirerede til via evolutionsteorien at få forklaret hvorfor der er disse tegn på design.

Så vidt jeg kan se er ID derfor ikke nogen alternativ teori. Den drager samme umiddelbare konklusioner som inspirerede til evolutionsteorien, men modsat evolutionsteorien besværer ID sig ikke med falsificering af design-tanken ved hjælp af de nøjagtig samme forsøg og undersøgelser, der ledte til teorien om fælles afstamning. Som jeg forstår det, er der en indbygget modvilje i ID mod at nå samme resultat som evolutionsteorien... selvom de begge har samme udgangspunkt: indtrykket af design.

Med andre ord er det et tilfælde af historien, der gentager og censurerer sig selv. ID starter forfra, men holder det næsten for en ære ikke at forsøge at falsificere dette umiddelbare, tilsyneladende design-indtryk - ID fremhæver det i stedet som værende reelt, håndgribeligt design. Den selvsamme tanke, som evolutionsteorien beror på men primært er en falsificering af... i og med at det, der ligner design, faktisk er gradvist udviklede og tilpassede mutationer i komplekst samspil, der giver indtryk af design.

Til toppen 
#55173 - 11/12/2005 17:54 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: Leif Asmark]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Leif Asmark

Jeg synes, at jeg har sat mig ganske godt ind i, hvad ID går ud på. Jeg har læst over 100 Origo-artikler, læst det meste på din hjemmeside, på skabelse.dk, læst kreationistiske bøger af Parker og Andrews, læst artikler af Jakob Wolf, derudover kommer alle de debatter, jeg har deltaget i. Det gennemgående er så vidt jeg kan se begrebet Irreducibel kompleksitet. Irreducibel kompleksitet går ud på, at nogle biologiske systemer er så komplekse, så de ikke kan opstå af sig selv. Der må ifølge ID´erne være en eller flere designere, der har manipuleret med naturen. Er det sandt, er naturen gjort grundlæggende uforståelig for mennesker. Vi kan ikke, som Kepler ønskede, tænke Guds tanker efter, hvis Han snyder os ved at manipulere og designe og påvirke naturen med transcendente årsager. Er det misforstået?

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#55174 - 11/12/2005 19:11 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Hvor præcis er der empirisk - d.v.s. videnskabeligt! - konstateret tegn på design i en levende organisme?

Hoeg: Cellens interne transportsystem, cilien, flagellen, den information, der er indlagt i DNA og meget mere, er eksempler på design.

Kan du henvise præcis til, hvor i den videnskabelige litteratur dette er beskrevet?

Eller misinformerer du nu igen?

Hoeg: Den slags studeres indgående i årevis af højtuddannede eksperter. Hvis cellen og dens funktioner var et uintelligent og ikke-gennemtænkt design, ville der ikke være noget særligt at studere.

Denne cirkelslutning har du præsenteret mig for flere gange. Men det bliver din påstand ikke mere rigtig af.

Du kunne lige så godt påstå, at fordi din højtuddannede mekaniker samler på frimærker, så er hans frimærkealbum en bil.

For ellers "ville der ikke være noget særligt at studere".

Til toppen 
#55175 - 11/12/2005 21:21 Re: Design vil efterhånden blive accepteret
hoeg
Bruger

- Den slags studeres indgående i årevis af højtuddannede eksperter. Hvis cellen og dens funktioner var et uintelligent og ikke-gennemtænkt design, ville der ikke være noget særligt at studere.

"Denne cirkelslutning har du præsenteret mig for flere gange. Men det bliver din påstand ikke mere rigtig af," skriver Evo.

Hej Evo!

Det er dermed din påstand, at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design.
Det er ikke en cirkelslutning, men et faktum, der kan observeres, nemlig at udforskningen af for eksempel cellens opbygning og funktioner stiller store udfordringer for den menneskelige intelligens.
Hvorden vil du forklare, at komplicerede biokemiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55176 - 11/12/2005 23:20 Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Det er dermed din påstand, at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design.
Det er ikke en cirkelslutning, men et faktum, der kan observeres, nemlig at udforskningen af for eksempel cellens opbygning og funktioner stiller store udfordringer for den menneskelige intelligens.
Hvorden vil du forklare, at komplicerede biokemiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design?

Dejavu!.... Spildte Guds ord på Ballelars!

Det er åbenbart helt umuligt for dig at forsøge lade være med at tillægge mig synspunkter, jeg ikke har.

Jeg har aldrig påstået, "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design".

Du har derimod påstået, at komplicerede biologiske systemer repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design.

Dette er du blevet bedt om at dokumentere med henvisning til den relevante videnskabelige litteratur.

Jeg finder det pinligt for dig, at du nu - igen! - forsøger dig som citatfusker for at undvige kravet om dokumentation.

Men det er jo nok, som tidligere konstateret, spildte Guds ord på Ballelars.

For det er jo ikke, fordi du ikke tidligere er blevet gjort opmærksom på, at du fejlagtigt tillægger mig præcis dette helt konkrete synspunkt.

Din kritisable adfærd begrænser stærkt fornøjelsen ved at debattere med dig.

Til toppen 
#55177 - 11/12/2005 23:38 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Jeg har aldrig påstået, "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design".

En logisk konsekvens af, at du aldrig har påstået "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design", er derfor, at du bestemt HELLER IKKE AFVISER at komplicerede biologiske systemer SANDSYNLIGGØR et intelligent og gennemtænkt design ??

Til toppen 
#55178 - 12/12/2005 00:43 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Jobbe
Bruger

Reg.: 13/07/2005
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem, der vurderer, hvad intelligent design er. Hvordan skinner den mulige overnaturlige skabers design igennem organismerne? Og hvem vurderer hvor kraftigt det skinner igennem? Er der nogle organismer, der er mindre intelligent designet end andre? Og hvis der er, er der så en grund til det?
På forhånd tak!

If I got the chance, I would eliminate every god and goddess there is. Doing so will, however, imply that they actually existed. I guess I'll just have to stick to the vomiting...

Til toppen 
#55179 - 12/12/2005 01:02 Re: Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: Jobbe]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem, der vurderer, hvad intelligent design er. Hvordan skinner den mulige overnaturlige skabers design igennem organismerne? Og hvem vurderer hvor kraftigt det skinner igennem? Er der nogle organismer, der er mindre intelligent designet end andre? Og hvis der er, er der så en grund til det?

Jeg har ikke nogen speciel ekspertise på området, så jeg kan næppe give et særligt kvalificeret svar rent fagligt.

Men jeg kan konstatere at der findes flere forskellige, og næppe forenelige, retninger inden for Intelligent Design (ID), bl.a. den der baserer sig på Hara Krishna-filosofien/religionen, en der baserer sig næsten helt udelukkende på evolutionsteorien med den lille tilføjelse at man der mener at det er Gud/Designeren der står bag og styrer evolutionen i stedet for tilfældigheders slump, og så den der funderer sig på skabelsestanken med skabelsen af en række færdige og funktionsdygtige grundtyper. Blot for at nævne tre af det jeg opfatter som hovedretningerne inden for ID.

Jeg har svært ved at se at disse kan forenes og enes om en række væsentlige og afgørende spørgsmål. Og derfor vil der nok kunne forskellige og indbyrdes ret afvigende svar på dine spørgsmål.

Til toppen 
#55180 - 12/12/2005 08:42 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Jeg har aldrig påstået, "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design".

AFA: En logisk konsekvens af, at du aldrig har påstået "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design", er derfor, at du bestemt HELLER IKKE AFVISER at komplicerede biologiske systemer SANDSYNLIGGØR et intelligent og gennemtænkt design ??

Jeg vil nu demonstrere, HVORFOR din logiske konsekvens ikke holder.

En logisk konsekvens af, at AFA aldrig har påstået, at han IKKE har været på bordel, er derfor, at AFA bestemt HELLER IKKE AFVISER, at dette SANDSYNLIGGØR, at han faktisk HAR været på bordel.

Undskyld mit valg af eksempel til at illustrere min pointe!

I øvrigt håber jeg da, at dit SANDSYNLIGE bordelbesøg levede op til forventningerne!

Ændret af Evolutionisten (12/12/2005 08:57)

Til toppen 
#55181 - 12/12/2005 09:46 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Jeg vil nu demonstrere, HVORFOR din logiske konsekvens ikke holder.

Jeg stillede et SPØRGSMÅL, hvor imod du drog en konklussion. Deri ligger HELE forskellen.

Men du ønskede åbenbart ikke at besvare det. Jeg tager til efterretning at du hellere vil snakke om bordelbesøg end fortsætte emnet.

Til toppen 
#55182 - 12/12/2005 10:25 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Jeg har aldrig påstået, "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design".

AFA: En logisk konsekvens af, at du aldrig har påstået "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design", er derfor, at du bestemt HELLER IKKE AFVISER at komplicerede biologiske systemer SANDSYNLIGGØR et intelligent og gennemtænkt design ??

Evolutionisten: Jeg vil nu demonstrere, HVORFOR din logiske konsekvens ikke holder.
En logisk konsekvens af, at AFA aldrig har påstået, at han IKKE har været på bordel, er derfor, at AFA bestemt HELLER IKKE AFVISER, at dette SANDSYNLIGGØR, at han faktisk HAR været på bordel.

AFA: Jeg stillede et SPØRGSMÅL, hvor imod du drog en konklussion. Deri ligger HELE forskellen.
Men du ønskede åbenbart ikke at besvare det. Jeg tager til efterretning at du hellere vil snakke om bordelbesøg end fortsætte emnet.

Jeg undrede mig faktisk lidt over de to spørgsmålstegn efter din konklusion!

Kik selv efter, og du vil se, at du ikke har stillet mig noget spørgsmål - hvorfor jeg naturligvis heller ikke kan besvare det.

Du orienterer mig alene om, hvad du ser som værende en logisk konsekvens!

Beklager - du kan ikke redde Hoeg ud af den klemme, han befinder sig i.

I øvrigt er du vel heller ikke specielt begejstret for Hoegs argumentation for ID-opfattelsen - der jo opererer med, at den intelligente designer af livet på jorden meget vel kunne være en højere civilisation et sted i Universet?

Derfor kan både teister og ateister jo gå varmt ind for ID - og stadig være rygende uenige om, hvorvidt der findes guder eller ej.

Om man finder ID eller evolutionsteorien mest sandsynlig er derfor inderligt ligegyldigt i relation til, om man tror på en guddommelig skaber eller ikke.

Hvilke grunde har du egentlig til at støtte Hoegs argumentation for ID-opfattelsen?

Helt ærligt, så finder jeg din tro på den bibelske skabelse noget mere konsekvent, end Hoegs tro på ID-opfattelsen - som jo er til fals for alle tænkelige og utænkelige guder.

Plus at den også er til fals for den omtalte civilisation i rummet, som ateistiske tilhængere af ID-opfattelsen fint kan tro på og slå de gudstroende IDister oven i hovedet med.

Jeg håber, at du vil besvare mine spørgsmål - især nu, hvor du har kritiseret mig for at have forsømt at besvare et spørgsmål, som du faktisk slet ikke har stillet mig.

Til toppen 
#55183 - 12/12/2005 10:44 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Jeg undrede mig faktisk lidt over de to spørgsmålstegn efter din konklusion!

Jeg stillede et spørgsmål, og præciserede det ekstra som spørgsmål ved endda at placere to ?.

Men jeg drager nu den konklussion at du ikke ønsker at svare på spørgsmålet og tager dette til efterretning.

Havde du nogle særlige personlige erfaringer med bordelbesøg, siden du ønskede at bringe dette emne på bane? Måske vi burde flytte den del af debatten til en ny tråd i et mere passende forum

Nej, jeg støtter ikke specielt hoegs ID-forståelse i den form du her har redegjort for den, og jeg ved heller ikke om din fremstilling deraf er helt rigtig eller ej. Jeg har ikke indsigt nok i hans forståelse af ID til at jeg enten kan støtte eller tage afstand fra hans holdninger. Men jeg kan i al fald se mange rigtige tanker og holdninger i hans forståelse, men det er jo så heller ikke det som generel enighed.

Til toppen 
#55184 - 12/12/2005 10:48 Re: Design vil efterhånden blive accepteret
Anonym
Anonym

Leif Asmark: ID konstaterer blot empirisk, at der er tegn på design i de levende organismer.

Evolutionisten: Kan du underbygge denne påstand med et konkret eksempel?
Hvor præcis er der empirisk - d.v.s. videnskabeligt! - konstateret tegn på design i en levende organisme?
Ud over menneskeligt design ved f.eks. genmanipulation, naturligvis?

Jeg noterer, at Leif Asmark ikke er kommet med et konkret eksempel på en levende organisme, hvori forskere empirisk har konstateret tegn på design.

Det forventede jeg heller ikke, at han kunne!

Til toppen 
#55185 - 12/12/2005 10:56 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

AFA: Jeg stillede et spørgsmål, og præciserede det ekstra som spørgsmål ved endda at placere to ?.
Men jeg drager nu den konklussion at du ikke ønsker at svare på spørgsmålet og tager dette til efterretning.

Jeg ønsker ikke, at du skal tage til efterretning, at jeg ikke ønsker at besvare dine spørgsmål.

Derfor vil jeg bede dig stille mig det spørgsmål igen, som du mener, at jeg ikke har besvaret!

Til toppen 
#55186 - 12/12/2005 11:02 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

AFA: Havde du nogle særlige personlige erfaringer med bordelbesøg, siden du ønskede at bringe dette emne på bane? Måske vi burde flytte den del af debatten til en ny tråd i et mere passende forum

Nej, jeg har faktisk ingen personlige erfaringer med bordelbesøg overhovedet. Så jeg må skuffe dig med, at jeg ikke kan dele sådanne med dig i en ny tråd!

Til toppen 
#55187 - 12/12/2005 11:18 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

AFA: Nej, jeg støtter ikke specielt hoegs ID-forståelse i den form du her har redegjort for den, og jeg ved heller ikke om din fremstilling deraf er helt rigtig eller ej. Jeg har ikke indsigt nok i hans forståelse af ID til at jeg enten kan støtte eller tage afstand fra hans holdninger. Men jeg kan i al fald se mange rigtige tanker og holdninger i hans forståelse, men det er jo så heller ikke det som generel enighed.

Jeg har beskrevet ID-opfattelsen, som den fremlægges og debatteres af ID-fortalerne. Jeg har ikke beskrevet en speciel "Hoeg-version".

Centralt i ID-opfattelsen står, at man hverken kan eller vil tage stilling til, hvem den intelligente designer er - og dermed heller ikke, hvorvidt denne er guddommelig!

Dette pointeres kraftigt af ID-fortalerne - ikke bare af Hoeg! - hver gang kritikere af ID fremfører, at man er nødt til at kende designeren, før man kan erkende designet.

Og da ID-fortalerne ikke vil tage stilling til, hvem designeren af livet på jorden er, kan designeren principielt være hvem som helst. Herunder også en højtudviklet civilisation i Universet, som har livet på jorden kørende som et forsøg, herunder menneskeheden.

Kan du personligt tilslutte dig denne ID-opfattelse, som jo principielt enten er polyteistisk - d.v.s. accepterer alle skaberguder! - eller er gudløs?

Til toppen 
#55188 - 12/12/2005 11:35 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Nej, jeg har faktisk ingen personlige erfaringer med bordelbesøg overhovedet. Så jeg må skuffe dig med, at jeg ikke kan dele sådanne med dig i en ny tråd!

Så kan man jo undre sig over at du i det hele taget bragte emnet på bane - men måske der ligger en skjult interesse hos dig alligevel?

Til toppen 
#55189 - 12/12/2005 11:39 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Kan du personligt tilslutte dig denne ID-opfattelse, som jo principielt enten er polyteistisk - d.v.s. accepterer alle skaberguder! - eller er gudløs?

Læs dette indlæg af mig

Til toppen 
#55190 - 12/12/2005 12:18 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Evolutionisten: Kan du personligt tilslutte dig denne ID-opfattelse, som jo principielt enten er polyteistisk - d.v.s. accepterer alle skaberguder! - eller er gudløs?
AFA: Læs dette indlæg af mig

Jeg mener, at du i dit indlæg beskriver ID-bevægelsens grundlæggende problem.

AFA: Men jeg kan konstatere at der findes flere forskellige, og næppe forenelige, retninger inden for Intelligent Design (ID), bl.a. den der baserer sig på Hara Krishna-filosofien/religionen, en der baserer sig næsten helt udelukkende på evolutionsteorien med den lille tilføjelse at man der mener at det er Gud/Designeren der står bag og styrer evolutionen i stedet for tilfældigheders slump, og så den der funderer sig på skabelsestanken med skabelsen af en række færdige og funktionsdygtige grundtyper. Blot for at nævne tre af det jeg opfatter som hovedretningerne inden for ID.
Jeg har svært ved at se at disse kan forenes og enes om en række væsentlige og afgørende spørgsmål.

Til toppen 
#55191 - 12/12/2005 12:24 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Jeg mener, at du i dit indlæg beskriver ID-bevægelsens grundlæggende problem.

Det kunne skyldes at du begår den klassiske fejl at tro at der kun findes én ID-opfattelse, lige som der er mange der har den fejlagtige opfattelse at der kun findes én skabelses-opfattelse.

Til toppen 
#55192 - 12/12/2005 12:29 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Nej, jeg har faktisk ingen personlige erfaringer med bordelbesøg overhovedet. Så jeg må skuffe dig med, at jeg ikke kan dele sådanne med dig i en ny tråd!

AFA: Så kan man jo undre sig over at du i det hele taget bragte emnet på bane - men måske der ligger en skjult interesse hos dig alligevel?

Jeg vælger at opfatte ovenstående som et forsøg fra din side på at være morsom.

Du ved jo godt, at jeg brugte "dit bordelbesøg" til at anskueliggøre og tydeliggøre, at hvad du beskrev som en logisk konsekvens - og senere som et spørgsmål! - ikke var det.

Jeg har siden bedt dig stille mig det spørgsmål, som du hævder, at jeg ikke har svaret på.

Til toppen 
#55193 - 12/12/2005 12:49 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
Jeg har siden bedt dig stille mig det spørgsmål, som du hævder, at jeg ikke har svaret på.

Du kan læse spørgsmålet HER

Til toppen 
#55194 - 12/12/2005 13:23 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Jeg har siden bedt dig stille mig det spørgsmål, som du hævder, at jeg ikke har svaret på.

AFA: Du kan læse spørgsmålet HER:
En logisk konsekvens af, at du aldrig har påstået "at komplicerede biologiske systemer IKKE repræsenterer et intelligent og gennemtænkt design", er derfor, at du bestemt HELLER IKKE AFVISER at komplicerede biologiske systemer SANDSYNLIGGØR et intelligent og gennemtænkt design ??

OK! Hvis du dermed spørger mig, om dette er den logiske konsekvens, så er mit svar, at det er ikke den logiske konsekvens!

Evolutionisten: Jeg vil nu demonstrere, HVORFOR din logiske konsekvens ikke holder.
En logisk konsekvens af, at AFA aldrig har påstået, at han IKKE har været Kina, er derfor, at AFA bestemt HELLER IKKE AFVISER, at dette SANDSYNLIGGØR, at han faktisk HAR været i Kina.

Men mit svar fik du faktisk allerede i ovenstående, hvor jeg af hensyn til risikoen for yderligere afsporing af debatten nu har udskiftet "på bordel" med "i Kina"!

Til toppen 
#55195 - 12/12/2005 13:30 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

citat:
OK! Hvis du dermed spørger mig, om dette er den logiske konsekvens, så er mit svar, at det er ikke den logiske konsekvens!
Tak for et kort og præcist svar.

Til toppen 
#55196 - 12/12/2005 13:49 Re: Bekymring ang. ID [Re: Leif Asmark]
Zaphod
Bruger

Leif Asmark skrev:
citat:
LA: At ID vækker bekymring indenfor det videnskabelige etablissement, er i sig selv et indicium for, at ID vinder indpas indenfor videnskaben. Hvorfor skulle etablissementet ellers beære ID med så megen opmærksomhed i form af undsigelse og bestyrtelse?

Der er åbenlyst også andre muligheder. Eftersom vi (indtil Hare Krishna får sin vilje) lever i et demokrati, hvor borgerne bestemmer over forskerne, har det konsekvenser, hvad den almindelige amerikaner går rundt og tror er sandhed uanset om det vitterligt er sandhed eller ej. Lidt ligesom med Irakkrigen, der blev forbundet med al-qaeda.

Derudover skal forskerne rekruttere nye studerende og medarbejdere fra en offentlighed, som måske går rundt og er overbevist om noget forkert.

Hvis 60% af befolkningen mente, at astrologi var mere sand end astronomi, så ville videnskaben også være bekymret -- selvom astrologien ikke ”vinder indpas indenfor videnskaben.”

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#55197 - 12/12/2005 19:04 Re: Bekymring ang. ID [Re: Claus Due]
mlangdahl
Bruger

Jeg er ikke selv super rationalist, jeg vil blot påpege at der er andre måder at anskue verden på end den impirikse, hvis jeg selv vil sætte mig i bås må det nok nærmere være noget i retningen af Kantismen, som jo var stærkt inspireret af det impiriske trods han startede som rationalist. Du skrev i et af dine første indlæg at man kunne skyde filosofien ned med videnskab, det er her jeg er uenig, for hvis man ser på det rent filosofisk, så kan man ikke per difinition bestemme at det impiriske altid er korrekt.

Til toppen 
#55198 - 12/12/2005 19:14 Re: Design vil efterhånden blive accepteret [Re: hoeg]
mlangdahl
Bruger

Det er sådan at man studere det for at blive klogere på hvordan det hele hænger sammen.
Det er intet argument at fordi at man ikke kan BEVISE at det er evolution(og jeg vil gerne se et bevis på det) at det så ikke er det. Man vil ved hjælp af videnskab forsøge at finde ud af om det er evolution, måske er det værken eller, det kan være en hel 3. at det hele kom til på, men pt. findes der altså ikke noget bedre end ET.

Til toppen 
#55199 - 12/12/2005 20:02 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Hvis det skulle vise sig, at menneskene er en koloni, der er efterladt (og glemt) af rumvæsener, ville den empiriske viden herom ikke besvare spørgsmålet om oprindelse.
For den kristne er "vintergækker, fuglesang og fremspirende planter" et vidnesbyrd om skaberværkets storhed. Det samme er tilfældet, når mikrobiologiske systemer iagttages gennem mikroskopet, der åbner et andet vindue til skaberværkets skønhed og kompleksitet.
I begge tilfælde vil den troende se et vidnesbyrd om skaberværkets storhed, hvilket altså er ensbetydende med at se et intelligent design, da design nødvendigvis må have en intelligent årsag.
Nogle af de forskere, der studerer mikrobiologiske systemer, har konkluderet, at disse funktioner ikke kan frembringes i en gradvis biologisk proces. Derfor kan evolutionsteorien ikke forklare disse systemers oprindelse. Deraf følger den empiriske konstatering af, at de mikrobiologiske systemer må have en intelligent årsag.
Bemærk at denne konstatering ikke kan sige noget om, hvem designeren kan være. For den troende er designeren selvfølgelig Gud. Men det kan ikke konstateres empirisk, da Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55200 - 12/12/2005 20:42 Re: Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Nogle af de forskere, der studerer mikrobiologiske systemer, har konkluderet, at disse funktioner ikke kan frembringes i en gradvis biologisk proces.

Hvis du tænker på Michael Behe, så "studerer" han vist ikke så meget, idet han skal have erkendt, at han end ikke har læst den videnskabelige litteratur, som han baserer sine "teorier" på.

Men det er sikkert ikke let at få tid til både at forske seriøst og virke som folkeforfører i relation til ID.

Kongstad på ateist.org: Med hensyn til Behe så fortalte han under vidneansvar i en retssag at han ikke følger med i den aktuelle forskning inden evolutionsbiologien. f.eks læser han ikke de mange artikler som omhandler blodstørkning, immunforsvar og flageller. På trods af det mener han at han er kvalificeret til at udtale sig om netop disse emner.

Hvilke forskere tænker du på, udover Behe?

Dembski måske, som forsøger sig med matematiske beviser, skønt han regnes for en elendig matematiker?

Til toppen 
#55201 - 12/12/2005 21:05 Re: Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: For den kristne er "vintergækker, fuglesang og fremspirende planter" et vidnesbyrd om skaberværkets storhed. Det samme er tilfældet, når mikrobiologiske systemer iagttages gennem mikroskopet, der åbner et andet vindue til skaberværkets skønhed og kompleksitet.
I begge tilfælde vil den troende se et vidnesbyrd om skaberværkets storhed, hvilket altså er ensbetydende med at se et intelligent design, da design nødvendigvis må have en intelligent årsag.

Hvilket er ensbetydende med at se et intelligent design, som muligvis ikke er der.

At den troende tror, han ser noget, gør ikke det sete til virkelighed.

Mange har i tidens løb set fatamorganaer - luftspejlinger! - i ørkenen og troet, at det var virkelige søer, de så. Men det blev søerne ikke virkelige af.

Ligesådan med det design, du tror, at du ser i naturen.

Hoeg: Bemærk at denne konstatering ikke kan sige noget om, hvem designeren kan være. For den troende er designeren selvfølgelig Gud. Men det kan ikke konstateres empirisk, da Gud er udenfor empiriens rækkevidde.

Jeg bemærker, at du fastholder, at ID ikke siger noget om, hvem designeren kan være.

Uden at du dog hidtil har villet forholde dig til, at ID dermed åbner armene for ikke bare alverdens guder, men ID er dermed også så vidtfavnende, at den åbner armene for ingen guder - og dermed kan den lige så vel understøtte den ateistiske livsopfattelse som den teistiske livsopfattelse.

Hoeg: Hvis det skulle vise sig, at menneskene er en koloni, der er efterladt (og glemt) af rumvæsener, ville den empiriske viden herom ikke besvare spørgsmålet om oprindelse.

Du holder jo nemlig også, som andre ID-fortalere, med flid døren åben for ovenstående mulighed.

Til toppen 
#55202 - 12/12/2005 21:58 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
hoeg
Bruger

Evo, du skriver, at ID er "så vidtfavnende, at den åbner armene for ingen guder - og dermed kan den lige så vel understøtte den ateistiske livsopfattelse som den teistiske livsopfattelse."

Ja, enig. Intelligent design (ID) kan konstateres empirisk, for eksempel i og med at studiet af mikrobiologiske systemer er en stor udfordring for menneskelig intelligens.
At gennemtænkte og intelligent designede systemer i naturen kan konstateres, er dog ikke ensbetydende med, at man kan klarlægge oprindelsen af et intelligent og gennemtænkt design.
En (måske ateistisk) opfattelse kan gå ud på, at udviklingen af cellen og dens forbløffende kompleksitet alene skyldes selektionen. Den opfattelse understøttes ikke af empirien.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55203 - 12/12/2005 22:00 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Jeg mener, at du i dit indlæg beskriver ID-bevægelsens grundlæggende problem.

AFA: Det kunne skyldes at du begår den klassiske fejl at tro at der kun findes én ID-opfattelse, lige som der er mange der har den fejlagtige opfattelse at der kun findes én skabelses-opfattelse.

Kan du ikke uddybe, hvorfor jeg begår en klassisk fejl ved at erklære mig enig i din beskrivelse af ID-bevægelsens grundlæggende problem - som er, at der findes flere ID-opfattelser.

Evolutionsteorien rummer derimod principielt ikke flere ET-opfattelser. Her accepteres kun, hvad der kan underbygges med helt konkrete fysiske forskningsresultater. Alt andet har kun status som spekulationer.

Nogle af spekulationerne er i øvrigt nyttige, idet de fører til nye forskningprojekter og ny viden.

Dette har hidtil ikke været tilfældet med nogen af de forskellige ID- og skabelsesopfattelser. Hidtil har disse spekulationer været fuldstændigt uproduktive med hensyn til at producere ny videnskabelig viden.

Til toppen 
#55204 - 12/12/2005 22:03 ID kan også understøtte ateismen! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Evo, du skriver, at ID er "så vidtfavnende, at den åbner armene for ingen guder - og dermed kan den lige så vel understøtte den ateistiske livsopfattelse som den teistiske livsopfattelse."
Ja, enig.

Glimrende - så fik vi endelig dét på plads!

Til toppen 
#55205 - 12/12/2005 22:24 Re: Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Intelligent design (ID) kan konstateres empirisk, for eksempel i og med at studiet af mikrobiologiske systemer er en stor udfordring for menneskelig intelligens.

At du gentager denne cirkelslutning, gør den bestemt ikke mindre forkerte.

Har du selv fundet på den - eller har du adopteret den fra en anden ID-fortaler?

Til toppen 
#55206 - 12/12/2005 23:56 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Jeg mener, at du i dit indlæg beskriver ID-bevægelsens grundlæggende problem.

AFA svarede: Det kunne skyldes at du begår den klassiske fejl at tro at der kun findes én ID-opfattelse, lige som der er mange der har den fejlagtige opfattelse at der kun findes én skabelses-opfattelse.

Evolutionisten tilføjede: Kan du ikke uddybe, hvorfor jeg begår en klassisk fejl ved at erklære mig enig i din beskrivelse af ID-bevægelsens grundlæggende problem - som er, at der findes flere ID-opfattelser.

Jeg har ikke beskrevet noget grundlæggende problem ved at nævne at der findes mere end én ID-opfattelse!

Evolutionisten: Evolutionsteorien rummer derimod principielt ikke flere ET-opfattelser. Her accepteres kun, hvad der kan underbygges med helt konkrete fysiske forskningsresultater. Alt andet har kun status som spekulationer.

Så de indbyrdes uforenelige teorier om menneskeslægtens udbredelse og de deraf afledte subteorier inden for det evolutionistiske teorisystem, anses ikke som noget problem når det blot sker inden for en evolutionistisk forståelsesramme, uagtet at disse er udtryk for uforenelige størrelser og er indbyrdes uforenelige og måske endda også indbyrdes modstridende.

Dette blot for at nævne et enkelt eksempel jeg i denne søde juletid lige havde ved hånden. Ved lidt eftertanke burde det ikke heller være et større problem at finde andre endnu bedre eksempler på at forskellige evolutionsforskere hylder vidt forskellige opfattelser af bestemte problemstillinger, som på den ene side hver for sig sagtens kan være plaucible evolutionistiske forklaringer, men som vil være indbyrdes uforenelige størrelser.

Når noget tilsvarende erkendes inden for ID er det et mega problem og klasificerer ID kassabel.

Jeg må indrømme at jeg har svært ved at acceptere sådanne inkonsekvente holdninger som specielt nyttige og saglige.

Endvidere har jeg det meget svært med at de samme regler ikke kan/må være gældende begge steder.

Jeg kasserer ikke evolutionsteorien blot fordi forskellige evolutionistiske forskere ikke kan blive enige indbyrdes om tolkningen og forståelsen af nogle konkrete problemstillinger. Jeg finder det tvært imod meget troværdigt og betryggende at mange forskellige forskere finder frem til forskellige mulige og sandsynlige forklaringer på konkrete problemstillinger.

Jeg finder det også helt troværdigt at man inden for ID og skabelsesforskningen kan fremkomme med forskellige løsningsforslag, som hver for sig kan være meget paucible, men som kan være indbyrdes uforenelige.

Og generelt kan man sige for begge systemers vedkommende, at morgendagens forskning kan vise, at vi vi i dag anser for den rigtige forståelse, kan vise sig ikke at kunne holde vand, hvorfor der må ske justeringer og tilpasninger af teorierne og deres paradigmer.

Til toppen 
#55207 - 13/12/2005 06:45 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Evolutionsteorien rummer derimod principielt ikke flere ET-opfattelser. Her accepteres kun, hvad der kan underbygges med helt konkrete fysiske forskningsresultater. Alt andet har kun status som spekulationer.

AFA: Så de indbyrdes uforenelige teorier om menneskeslægtens udbredelse og de deraf afledte subteorier inden for det evolutionistiske teorisystem, anses ikke som noget problem når det blot sker inden for en evolutionistisk forståelsesramme, uagtet at disse er udtryk for uforenelige størrelser og er indbyrdes uforenelige og måske endda også indbyrdes modstridende.

Indbyrdes uforenelige teorier indgår mig bekendt ikke i evolutionsteorien. Men har du et konkret eksempel, vil jeg gerne se det.

Man kender ganske rigtigt ikke menneskets præcise udviklingsvej og derfor gør sig forskellige spekulationer, som man er uenige om. Men spekulationer er ikke videskabelige teorier, før de er underbygget af konkret forskning.

AFA: Når noget tilsvarende erkendes inden for ID er det et mega problem og klasificerer ID kassabel.

Den polyteistiske - eller endda gudløse ID-forestilling! - er ikke underbygget af konkret forskning. Og dette diskvalificerer den som en videnskabelig teori.

Til toppen 
#55208 - 13/12/2005 08:26 Re: Spildte Guds ord på Ballelars!
hoeg
Bruger

Hoeg: Intelligent design (ID) kan konstateres empirisk, for eksempel i og med at studiet af mikrobiologiske systemer er en stor udfordring for menneskelig intelligens.
Evo: At du gentager denne cirkelslutning, gør den bestemt ikke mindre forkerte. Har du selv fundet på den - eller har du adopteret den fra en anden ID-fortaler?

Hej Evo!

Noget, der tydeligt og uafviseligt kan observeres, kan da ikke være en cirkelslutning. Hvordan vil du begrunde, at højtuddannede forskere kan bruge masser af tid på at udforske noget, der IKKE udgør et intelligent design?
Det må du forklare. Kan du ikke det, er der intet grundlag for din påstand om at mit argument er forkert.
Nej, jeg har ikke opfundet ovennævnte argument for intelligent design, men jeg vil ikke afsløre mine kilder i et forum, hvor størstedelen vælger at være anonyme.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#55209 - 13/12/2005 08:50 Re: Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Hvordan vil du begrunde, at højtuddannede forskere kan bruge masser af tid på at udforske noget, der IKKE udgør et intelligent design?

Det er dig, der skal give en begrundelse for, at de ikke kan, idet du fremsatte denne påstand først.

Til toppen 
#55210 - 13/12/2005 10:58 Re: Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: At du gentager denne cirkelslutning, gør den bestemt ikke mindre forkerte. Har du selv fundet på den - eller har du adopteret den fra en anden ID-fortaler?

Hoeg: Noget, der tydeligt og uafviseligt kan observeres, kan da ikke være en cirkelslutning.

Jeg bestrider naturligvis ikke, at studiet af mikrobiologiske systemer er en stor udfordring for den menneskelige intelligens.

Men hvordan du kommer derfra og så til, at dette er en empirisk konstatering af, at mikrobiologiske systemer er intelligent designet - det har du endnu ikke leveret bare skyggen af argumentation for.

Derfor er din påstand et skoleeksempel på en cirkelslutning.

Du kunne lige så godt skrive: Fordi mennesket er intelligent, er alt intelligent designet.

Men modsat kunne man også skrive: Fordi en sten er uintelligent, et alt uintelligent designet.

Begge dele er ret vrøvl.

I øvrigt kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor du så ihærdigt forsvarer ID - som bl.a. forsøger at vise, at livet kan være bragt til jorden og udviklet her af en højtstående civisation et sted i Universet?

Dette er jo ét af de mange spændende scenarier, som ID hverken kan eller vil afvise. I og med, at ID ikke vil sætte navn på designeren. Hvilket du selv har påpeget mange gange.

Hvorfor argumenterer du så ivrigt for et intelligent design, som du ikke aner det mindste om, hvor kommer fra?

Kommer det fra Allah, Jehova, Krishna - eller fra den føromtalte civilisation i Universet? Det sidste vil være i fuld overensstemmelse med "materialismen", som du ellers bekæmper så ihærdigt!

Mener du virkelig, at undervisning i den slags skal slippes løs på vore børn i skolernes biologiundervisning?

Til toppen 
#55211 - 15/12/2005 22:38 Re: Bekymring ang. ID [Re: Zaphod]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Zaphod skrev:
citat:
"Hvis 60% af befolkningen mente, at astrologi var mere sand end astronomi, "..

Gør de da ikke dét?..

citat:
Finding bad reasons for what we believe on instinct.F. H. Bradley om metafysik.

At associere Guds ord med astrologi er jo helt hen i vejret. Analogien instinkt\metafysik er tilsvarende afsporet.
Men du har nok lidt svært ved at skelne mellem virkelighed og sandhed. Virkeligheden forandrer sig; sandheden ikke.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 
#55212 - 16/12/2005 11:46 Re: Bekymring ang. ID [Re: Watson]
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Hvis 60% af befolkningen mente, at astrologi var mere sand end astronomi, "

Wa: Gør de da ikke dét?..

Så galt står det vist endnu ikke til.

citat:
Za: Finding bad reasons for what we believe on instinct.F. H. Bradley om metafysik.

Wa: At associere Guds ord med astrologi er jo helt hen i vejret.

Næh.
Begge dele påstår en aldeles ubevist (ubeviselig?) sammenhæng der kan forklare alt og intet.

citat:
Wa: Analogien instinkt\metafysik er tilsvarende afsporet.

Citatet påstår ikke at det instinkt og metafysik er det samme, men at vore idéer om det metafysiske opstår instinktivt -- og derfor ulogisk og sikkert usandt.

citat:
Wa: Men du har nok lidt svært ved at skelne mellem virkelighed og sandhed. Virkeligheden forandrer sig; sandheden ikke.

Siger du det?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#55213 - 16/12/2005 13:43 Re: Bekymring ang. ID [Re: Zaphod]
Watson
Bruger

Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
Zaphod skrev:
citat:
"Citatet påstår ikke at det instinkt og metafysik er det samme, men at vore idéer om det metafysiske opstår instinktivt -- og derfor ulogisk og sikkert usandt."

Så meget desto værre! Instinkt betyder fortrinsvis et medfødt reaktionsmønster. Og vil man udvide betydningen til også at omfatte tillært adfærd, bliver det stadig noget mekanisk. Men hvad ulogisk er der i dét? Instiktive handlinger kan være ganske hensigtsmæssige, hvilket rummer sin egen logik.

Nu kommer du med påstanden om den instiktive tænkning. jamen ret og uret kan vi da godt kalde instiktive motiver, hvis vi betragter etiske fænomener som integreret i vort væsen: At handle uden omtanke kan stadig være hensigtsmæssigt. Det store spørgsmål er dog hvilke impulser vi følger og hvem vi dermed slægter på.

Sikkert usandt?.. Så har vi alligevel nået grænsen for hvad Zaphod kan garantere! Denne fascination af det overlagte og udspekulerede har jeg simpelthen aldrig kunnet se noget formidabelt i.

Mvh, pMn
"Det jordiske er noget ydre;
det himmelske noget indre." Lao Tse

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær