#55121 - 07/12/200522:11Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg er kommet til at tænke på at man er utrolig sårbar ved det at indgive sig med andre mennesker, det er så let at andre kommer til at sige noget som virker som knive i ryggen fordi vi er ufuldkomne mennesker, det samme kan siges om mennesker i almindelighed, er der nogen af jer der har en god måde at håndtere sådanne situationer på?
#55122 - 07/12/200523:08Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
[Re: Ole Madsen]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Ole
jeg kender godt problemet. Både fra mig selv og andre. Vi får nemt sagt noget dumt, både til og om andre mennesker.
Vi kan ikke forandre andre mennesker,så med Michael Jacksons ord vil jeg sige: If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and make that change.
Desværre har jeg ikke bedre råd. Det ville være skønt, hvis jeg havde et par guldkorn. Men altså, vi må starte med os selv, og så håbe at det breder sig som ringe i vandet. Vi kan selv lade være med at bagtale og sige ting om andre, som vi ikke ville sige til dem selv. Og så skal vi altid tro det bedste om andre, indtil det modsatte evt. er bevist. Og selv da skal vi ikke deltage i dårlig opførsel overfor dem. Men selvfølgelig skal vi heller ikke lade os selv misbruge eller forulempe af manipulerende ledere eller andre, der opfører sig forkert. Vi skal også kunne sige til og fra, fra, ikke mindst.
Mvh Tau. Ved ikke om det var sådan noget, du efterlyste?
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#55124 - 07/12/200523:24Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Ole
kan du ikke skære ud i pap, hvad det præcis er, du efterlyser? Jeg synes ikke, det fremgår helt klart, men det kan være mig, der er fattesvag. Vil du vide, hvad man gør, når nogen stikker en kniv i ryggen på én?
Tja, man kan jo forsøge at fortælle, at man ikke finder sig i det, og så ellers holde afstand til disse personer fremover, personer, som man tydeligvis ikke kan stole på eller have tillid til. Man kan godt tilgive, men man må tage den konsekvens, at man ikke fremover betror disse noget vigtigt. For klog af skade har man lært, at de ikke er værdige til ens tillid.
mvh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#55126 - 08/12/200500:19Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal skrive til dig - mennesker er forskellige, og nogle er mere robuste end andre.
Måske kan du have hjælp af at læse Ef 6,10ff - om at vi skal iføre os Guds fulde rustning? Men jeg ved godt, at det kan være lettere sagt end gjort.
Jeg tror, at det generelt er en rigtig god idé at indstille sig på at forvente vanskeligheder og forfølgelse - så preller det negative, som møder os, lettere af, end hvis vi regner med medgang og støtte.
Pet. 5,6: .. kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer. Frisk mod!
#55127 - 08/12/200505:00Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
[Re: ]
Ole Madsen
Bruger
Hej Cloud
jeg tror måske at det er et spørgsmål om at vokse lidt, ved det ikke, men hverken jeg eller andre ønsker jo at gøre andre ondt, men somme tider vader vi vel på andres fødder, ligesom andre kan gøre det på os, måske skal jeg vokse lidt, jeg ser lige om de andre har en kommentar før jeg vil komme med noget endeligt
#55128 - 08/12/200505:04Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
[Re: tau]
Ole Madsen
Bruger
Hej Tau
jeg vil gerne dertil hvor jeg er ligeglad, om folk kommer til det ene eller andet, men jeg må jo nærmest udover det at føle mig ramt hvis folk siger noget som gør ondt
Kristina Jeg må indrømme jeg ikke rigtig forstår den fulde rustning, måske den trænger til at blive puttet på i et bibelstudie af hvad det er.
#55129 - 08/12/200514:17Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Ole
hmm jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad det er ,du efterlyser. Beklager meget..
Guds fulde udrustning? Ja, jeg plejer at tænke på den i forbindelse med at skulle evangelisere overfor ikke kristne. Men den kan da garanteret også bruges i dette her. Hvad vil du vide? Hvis det da var et spørgsmål videre ind i, hvad det går ud på..?
mvh Tau.
#55130 - 08/12/200514:41Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
[Re: tau]
Ole Madsen
Bruger
Hej Tau
det man ofte oplever, mener jeg, er at folk siger ting som faktisk er pile som man ikke får nogen advarsel om at de kommer, jeg ved godt at ryggen ikke er beskyttet, måske det er det i den fulde rustning, fordi vi skal beskytte hinnanden på det punkt.
man kan måske ikke beskytte sig imod de uheldige situationer som pludselig er der uden man ved af det? jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal komme ind på det.
tilføjelse efter indlæg: jeg har lige snakket med en broder, og må måske komme dertil hvor man simpelhen må takle situationerne som de kommer, de kan komme men man kan ikke rigtigt beskytte sig imod det, men det hjælper måske lidt hvis man forstår hvordan tingene forholder sig, at vi er i en krig, at mennesker er skrøbelige og gør fejl, måske er det løsningen
#55131 - 10/12/200510:46Re: Sårbarhed og medlemsskab af en menighed
Ole Madsen
Bruger
Jeg er medlem af et forum i USA og fik et svar på dette, at man før man går ind i fællesskab med en anden beder om at troens skjold må beskytte så fjendens pile ikke kan nå nogen af os