1 registrerede (Kefas) og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#54871 - 06/12/2005 17:56
OPRÅB til kristne!
|
Bruger
Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej kristne! Jeg synes jeg bliver nødt til at skrive et nyt indlæg her efter jeg så Deadline i dag. Grunden er at sidst i programmet, blev det fastslået at jorden var x antal milliarder år gammel og det kunne man nu måle og bla bla bla... Evolutions teorien har efterhånden bredt sig så meget i Danamrk, at man uden at tøve eller undersøge tingene nærmere, bare fastslår det som sandhed og hvis nogen mener noget andet (som f.eks. teorien om intelligent design), så er de enten uvidende, naive eller dumme. Jeg tror det er en åndelig kamp der foregår og jeg tænker tit på dette sted i Bibelen: "Jeg indskærper dig for Guds ansigt og for Kristus Jesus, der skal dømme levende og døde, så sandt som han kommer synligt og opretter sit rige: Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt, forman, tålmodigt og med stadig undervisning! For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører. De vil vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter ." Det er meget vigtigt at vi som kristne ikke bare sidder og ikke gør noget når vi bliver hjernevasket med denne såkaldte "sandhed". Mange kristnes tro er blevet ødelagt på grund af dette. Det er en massiv påvirkning der finder sted. Min opfordring er: HVER gang medierne bevidstløst fortæller os at evolutionsteorien er sand, så klag! Send læserbreve ind (det tager 5 min) eller ring til dem. Det er kun hvis vi er mange som gør det, at der vil blive lyttet. Det er ikke en håbløs kamp. Men det kræver at mange, mange flere gør noget. Man behøver jo ikke være fysiker, men bare gøre opmærksom på at der er flere teorier og at ingen af dem er bevist. Og bed! Gud lytter og ændrer ting når vi beder. Men lad være med kun at gøre én af disse ting! Husk begge!! Ekstra info og opmuntring kan findes her: www.skabelse.dk og www.drdino.com - begge nogle dejlige steder. Og start evt. allerede med at klage til DR2 her: http://www.dr.dk/DR2/Deadline17/index.htmHenrik
|
|
Til toppen
|
|
|
#54872 - 06/12/2005 19:44
Re: OPRÅB til kristne!
[Re: metusalem]
|
Anonym
Anonym
|
Metusalem: "For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører. De vil vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter". Hvis man forudsætter, at den ærlige og redelige naturvidenskab leverer den sunde lære, ja så må man vel sige, at dit bibelcitat virker ganske profetisk!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54873 - 06/12/2005 20:07
ID og følgende antagelser
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Metusalem, du skriver: citat: Evolutions teorien har efterhånden bredt sig så meget i Danamrk, at man uden at tøve eller undersøge tingene nærmere, bare fastslår det som sandhed og hvis nogen mener noget andet (som f.eks. teorien om intelligent design), så er de enten uvidende, naive eller dumme.
Hvis du selv satte dig for at undersøge, om evolutionsteorien kunne være sand, ville du sikkert nå en anden konklusion end den, du her drager frem.
Der er ingen der anklager ID-fortalere for at være hverken uvidende, naive eller dumme. De anklages for at præsentere deres hypoteser med et ordforråd, der a) indgyder en ufortjent respekt og b) fremstiller teologi som naturvidenskab.
citat: Min opfordring er: HVER gang medierne bevidstløst fortæller os at evolutionsteorien er sand, så klag! Send læserbreve ind (det tager 5 min) eller ring til dem. Det er kun hvis vi er mange som gør det, at der vil blive lyttet. Det er ikke en håbløs kamp. Men det kræver at mange, mange flere gør noget. Man behøver jo ikke være fysiker, men bare gøre opmærksom på at der er flere teorier og at ingen af dem er bevist.
Jeg vil på det kraftigste fraråde, at man deltager i denne populistiske og meningsforurenende adfærd. At mange mener noget gør det ikke sandt, og understøttelsen for evolutionsteorien gør ID forsvindende lille og ubetydelig, hvadenten den er sand eller ej.
Som mange har draget frem adskillige gange, både herinde og på skabelse.dk som du henviser til, betyder ren ID* ikke en automatisk udelukkelse af evolution, og evolutionen udelukker ikke ren ID*. Det er ganske simpelt, men mudres grundigt til i kraft af teologiske antagelser i de personer, der støtter ID. Det er ikke god naturvidenskab, og alene derfor er ID ikke en ligeværdig teori. Dertil kommer tonsvis af fossilmateriale, genforskning, observation og forudsigelsesevne i evolutionsteoriens favør. At tro dette materiale kan ignoreres er - i mange af et bedre ord - naivt.
* Med "ren ID" forstås "tømt for teologiske implikationer, indikationer af identitet, metodebeskrivelser, forudsigelser og empirisk falsificérbarhed". I denne form taler intet i evolutionsteorien imod, at der har været "en plan" eller "et design" - og intet i teorien om "et design" taler imod evolution som redskab, så længe man som ID-fortaler nægter at tage stilling til spørgsmålet om identitet og metoder.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54875 - 06/12/2005 22:11
|
Bruger
Reg.: 06/12/2005
Sted: Aarhus
|
citat: Evolutions teorien har efterhånden bredt sig så meget i Danamrk, at man uden at tøve eller undersøge tingene nærmere, bare fastslår det som sandhed og hvis nogen mener noget andet (som f.eks. teorien om intelligent design), så er de enten uvidende, naive eller dumme.
Hmm. Metusalem, siger du ikke med det her at det ikke er undersøgt nærmere hvor gammel jorden er. For jeg skulle mene, at det er ganske velunderbygget, rent videnskabeligt, at jorden er flere milliarder år gammel. På www.dr.dk/videnom er der flere gode udsendelser der forklare hvordan vi ved det. Og egentlig er din påstand er egentlig heller ikke særlig velunderbygget. Du siger jo blot at jorden ikke er flere milliarder år gammel. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at se beviser for, at det du siger, er sandt. Du kommer vel ikke meget videre end at sige at den etablerede viden er forkert, men jeg kan ikke se noget du vil sætte i stedet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54878 - 06/12/2005 23:40
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Metusalem. Hvis du på baggrund af VIDEN OM i dag sender en klage over evolutionsteorien, så tror jeg de bliver ganske forbavsede, og selv om de ikke nødvendigvis tror, du er dum, vil du i hvert fald have afsløret dig selv som uvidende. For VIDEN OM handlede, ikke om evolutionsteorien, men om Hubble-teleskopet og udforskningen af det tidlige univers, og som du kan se ved at følge linket, talte de om hvordan man har kunnet se mange lysår tilbage og se meget gamle stjerner og begivenheder. Anja C andersen fortæller: Hvordan kan I så overhovedet tillade jer at sætte en konkret alder på universet?"
"Faktisk laver vi fire forskellige målinger - hver har sin usikkerhed - og når vi lægger dem sammen, overlapper de kun i et lille område. Derfor siger vi, at der er en usikkerhed på +/- 40 millioner år. Vi måler på:
1) Supernovaer 2) Galaksehobe 3) Mikrobølge-baggrundsstråling 4) Fjerne caraer
Derfor ved vi, løsningen skal ligge der, hvis vores fysik holder. Men fandt vi et ældre objekt, ville Universet blive ældre." Og hun er også klar over begrænsningerne! Det er ganske enkelt grundløs chikane at opfordre til hademails på baggrund af noget, som er reel forskning med alle præmisser lagt ærligt frem! Hvis du eller andre kan påpege konkrete fejl eller har begrundede forslag til andre tolkninger, kan I bare sende dem frem til fysikerne eller instituttet og give en diskussion af, hvorfor du/I tror, at de bedre forklarer observationerne, eller hvori fejlen består. Med det her fremsatte forslag, kommer du bare til at virke *en anelse* pinlig! mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#54880 - 06/12/2005 23:52
Re: ID og følgende antagelser
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hvordan har du sat dig ind i teorien??
Ved at lytte til hvad ET-kritiske kristne har sagt, eller ved at studere evolutionen??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#54882 - 07/12/2005 00:09
|
Anonym
Anonym
|
Hej Metusalem
Hvad forstår du ved ordet/begrebet logik?
Hvordan ville du med dine egne ord, så godt som du forstår ET beskrive ET, sådan som du forestiller dig at ET tager sig ud for dem som regner med at ET er et faktum?
Mit sigte med det sidste spørgsmål er at få en fornemmelse af om du i det hele taget forstår ET på de præmisser som dem der reelt bruger den bedre del af deres liv i et laboratorium for at udforske den eller om du bare har læst et par gymnasie biologibøger suppleret med Kent Hovind a.k.a. Dr. Dino den opblæste charlatan, skyet af selv AiG...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54883 - 07/12/2005 00:25
Hvad er AiG?
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej CH hvad er AiG?? Det forstod jeg ikke en bønne af, så tak om du gider forklare. Så kan jeg bedre følge med i tråden her. mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54885 - 07/12/2005 09:43
|
Bruger
|
Men altså, Kære "Metusalem": Selvfølgelig ligger der en teori bag ideen om universets alder; men den ide hedder altså ikke "evolutionsteorien". Evolutionsteorien omhandler kun den biologisk evolution, der ifølge de bedste estimater startede for ca 3,6 mia år siden. Da var universet 10 mia år gammelt. Hvis du nu havde hørt efter, hvad de sagde i deadline i stedet for at gå i baglås, så havde du hørt om de forudsætninger der er anvendt for at bestemme universets alder og havde du set den VIDEN OM, som deadline lagde op til, så havde du set en af forskerne selv uddybe disse. Der er altså ikke tale om indoktrinering. Det er ærlig forskning, der følger naturvidenskabelige metoder, og som du sikkert synes er OK, når du kan udnytte den til medicinsk brug eller til at lave computere. Kristne har bare så svært ved naturvidenskab, fordi den altså også kan udtale sig om vor fortid med de selvsamme metoder. Men det er IKKE en sammensværgelse, IKKE fordi forskerne er dumme og overser indlysende fejl, ELLER ikke fordi de ikke har hørt småsvindleren Dr Dino/Kent Hovinds mærkværdige forsøg på at underminere naturvidenskaben. Det er fordi, der ikke (indtil nu) kan fremsættes velbegrundede indvendinger mod metoderne, at man har fastsat alderen til 13,5 mia år inden for en usikkerhed på +/- 40 mio!!! Og jeg forstår ikke, du som kristen kan have så meget mod det. Der står da ikke i Bibelen, hvornår universet blev dannet. Fra de første sider er det da et skabt univers, ja endda en skabt jord, den fortæller om? mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#54886 - 07/12/2005 13:42
Re: Hvad er AiG?
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej CH tak for linket. Mit engelske er dog.......  .........så jeg nøjes med overskriften. Den giver dog også mening for det, du skrev. mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54887 - 07/12/2005 13:47
Metusalem forkaster videnskaben
|
Bruger
|
Hej Metusalem
Du skriver:
citat: Jeg er simpelthen uenig i at det er veldokumenteret at jorden skulle være milliarder af år. Der må være masser af den salgs diskusioner her på forummet, så det går jeg ikke nærmere ind på.
Alt hvad jeg siger, er at evolutionsteorien er en TEORI og at den skal fremlægges sådan. Det bliver den ikke nu.
Jeg har ingen beviser - og de vil aldrig findes - for min bibeltro teori, men det gør ikke noget. Der er mange indicier, hvilket jeg også regner med bliver debatteret andetsteds.
Der er flere ting du har galt fat i Metusalem. Evolutionen er altså ikke længere en teori. Det var den måske for 100 års siden. Men i dag er det en af de bedst underbyggede modeller i videnskaben. Der er rigtig mange observationer der underbygger den. Bare arternes oprindelse (Darwins originale bog) er en lang opremsning af eksempler. Og siden er der kommet mange flere til. Hvis du insistere på at kalde evolution for en svagt underbygget teori, så er virkningen af penicillin det også. Eller atom modellen, og alt hvad der hedder kemi. Og i videnskab kan en velunderbygget teori jo aldrig udskiftes men en hvor tilhængere helt åbenlyst siger at de ingen beviser har.
Dit problem er helt grundlæggende at du nægter at se den videnskabelige metode i øjnene. Specielt da når du skriver:
citat: Hvis du selv satte dig for at undersøge, om evolutionsteorien kunne være sand, ville du sikkert nå en anden konklusion end den, du her drager frem.
Det har jeg gjort og det tog ikke lang tid at forstå hvor meget evolutionsteorien handler om tro.
Du snakker om fossiler osv. men man kan jo diskutere hvad det egentlig er et bevis for. For mig er det den syndflod som Bibelen taler om. Det er nemt at få fundene til at passe i ens virkelighed - hvis man vil. Og så glemme de andre fund. Men jeg vil ikke gå ind i en diskussion her da der er andre tråde til det.
Min konklusion er den samme som jeg startede: Bibelen er troværdig historisk og evolutionsteoreien er en dårlig underbygget teori som ikke skal præsenteres som sandheden.
Her hævder du at fossiler er lige så meget bevis for syndfloden som for evolutionen. Men det tager jo mere end 4000 år at danne de fossiler, og jorden er jo ikke så gammel i din verden. Så er jeg jo nødt til at antage at du heller ikke tror på videnskabens forklaring på, hvordan fossiler dannes. Og hvis du ikke gør det, så har du med et snuptag forkastet både den del af atom teorien der handler om isotoper og radioaktivt henfald og hele geologien. Og fra et videnskabeligt synspunkt er problemet jo også at man ikke må få ”fundene til at passe ind i ens virkelighed – hvis man vil” Enhver videnskabelig teori skal indeholde både forudsigelser om hvad der passer ind i teorien og derfor hvad man forventer at finde, samt observationer som ikke passer ind og vil få teorien til at vælte. Man kan ikke bare lave en teori hvor man kan putte alle observationer ind hvis man vil.
Men det er da OK at TRO som du gør, men lad være med at påstå at evolutionen er en teori.
/Kristoffer
|
|
Til toppen
|
|
|
#54888 - 07/12/2005 14:01
Re: Metusalem forkaster videnskaben
[Re: Bosse]
|
Anonym
Anonym
|
Bosse: Der er flere ting du har galt fat i Metusalem. Evolutionen er altså ikke længere en teori. Det var den måske for 100 års siden.
Du har ret i, at der flere ting, Metusalem har galt fat i.
Men evolutionen er faktisk en teori, nemlig en videnskabelig teori. Og den kan formentlig ikke underbygges så meget, at den bliver mere end en videnskabelig teori.
Det hedder jo også evolutionsteorien!
ID- og skabelsestanken er derimod ikke nogen videnskabelig teori, idet kravet til en sådan er, at den kan underbygges af konkret, fysisk forskning og fysiske fund.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54889 - 07/12/2005 14:15
|
Bruger
|
Hej citat: Du har ret i, at der flere ting, Metusalem har galt fat i.
Men evolutionen er faktisk en teori, nemlig en videnskabelig teori. Og den kan formentlig ikke underbygges så meget, at den bliver mere end en videnskabelig teori.
Det hedder jo også evolutionsteorien!
ID- og skabelsestanken er derimod ikke nogen videnskabelig teori, idet kravet til en sådan er, at den kan underbygges af konkret, fysisk forskning og fysiske fund.
Hmm. Ja det hedder evolutionsteorien. Men det hedder også atom teorien. Evolutionen er ligeså velunderbygget som mange andre videnskabelige opdagesler, som vi ikke længere betragter som teorier. Det er egentlig min bevæg grund for at sige at det ikke længere er en teori. Når det så er sagt, så er det da rigtigt at alle videnskabelige "fakta", som evolutionen, newtons love, og deslige jo sådanset er teorier, der kan væltes hvis nogen kommer med videnskabelige argumenter, som er vægtige nok.
/Kristoffer
|
|
Til toppen
|
|
|
#54890 - 07/12/2005 14:21
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Metusalem, du skriver: citat: Min konklusion er den samme som jeg startede: Bibelen er troværdig historisk og evolutionsteoreien er en dårlig underbygget teori som ikke skal præsenteres som sandheden.
Dårligt underbygget?
Ak - så kan jeg vist lige så godt lade dig sejle din egen sø...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54892 - 07/12/2005 16:10
|
Anonym
Anonym
|
Metusalem: Evolutionister (så vidt jeg kan se) tror på at først var der absolut ingenting. Ud af ingenting kom der en kæmpe eksplosion. Ud af den eksplosion af ingenting(!) kom der modsat i dag ved en eksplosion, liv. Det har så udviklet sig helt fantastisk. Mere end jeg har fantasi til.
Din tro om "evolutionister" er helt forkert.
Så hvis du er lige så galt afmarcheret med din forståelse af kristendommen, bør alt hvad du skriver om kristendommens og evolutionens indbyrdes forhold tages med mere end et meget stort gran salt.
Mig bekendt har naturvidenskaben ikke fremsat noget bud på, hvad det var, der var før "Big Bang". Hverken om der var noget eller om det hele var der.
At hævde at "evolutionister" hævder, at livet opstod ved en eksplosion efter "Big Bang" er også i høj grad urigtigt.
Der findes i øjeblikket ingen videnskabeligt underbygget forklaring på, hvordan livet opstod. Kun tilløb til hypoteser, som ikke kan efterprøves.
Ingen af disse hypoteser går ud fra, at livet opstod ved en eksplosion.
Evolutionen - altså livets udvikling - beskrives heller ikke som eksplosiv, idet den ifølge evolutionsteorien er sket over flere milliarder år.
Metusalem: Men tråden skal ikke ses som diskussion, men som en opfordring til kristne. Derfor er diskussionen lukket for mit vedkommende.
Det er en meget fornuftig beslutning at du lukker diskussionen for dit vedkommende.
Jeg håber, at de kristne, som din opfordring er rettet til, vil drage den lære, at vil man angribe andres synspunkter, så er det ødelæggende for ens egen argumentation ikke at have erhvervet sig blot et minimum af kendskab til de synspunkter, man vil angribe.
Dette har du da i det mindste opnået at illustrere meget klart og meget tydeligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54894 - 07/12/2005 17:10
|
Bruger
|
Jeg forstår godt du opgiver at diskutere, når din viden befinder sig på det niveau den gør: citat:
Evolutionister(så vidt jeg kan se) tror på at først var der absolut ingenting. Ud af ingenting kom der en kæmpe eksplosion. Ud af den eksplosion af ingenting(!) kom der modsat i dag ved en eksplosion, liv. Det har så udviklet sig helt fantastisk. Mere end jeg har fantasi til. Det her er noget af det værste vås, man kan skrive i debatten! Du fejltolker dine meningsmodstandere, så det gør ondt at læse. For det første: IGEN IGEN omhandler evolutionsteorien den biologiske evolution. Ikke udviklingen af Kosmos! For det andet er der ingen kosmologer, der påstår de ved noget om hvad der var før Big Bang. Så de påstår specielt ikke, at der "var intet". For det tredje opstod livet ikke af "intet". Livet opstod af molekyler og energi, og er en af måderne at omdanne energi på. Hvordan livet præcis opstod, er der ingen, der påstår, de ved! Hvad man ved, er, at det tidligste liv, vi har set spor af, eksisterede for 3,6 mia år siden! Hvad evolutionsteorien glad og gerne udtaler sig om er, hvordan livet udviklede sig, hvilke organismer, der er beslægtede og nogle af de mekanismer, der har ført til udviklngen af livet.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#54895 - 07/12/2005 17:17
[Re: Bosse]
|
Bruger
|
Jeg synes, at ordet "evolutionsLÆREN" er et meget bedre ord, som jeg bruger så ofte som muligt. 1. Fordi evolutionslæren består af mange teorier 2. Fordi det er en lære om de forskellige teorier, der indgår og hvordan de spiller sammen. Ligesom kørelære og køreteori udtrykker det om trafik. 3. Fordi det er et faktum, at der sker evolution. Evolution kan iagttages og artsdannelser er iagttaget. Det er ligeledes generelt videnskabeligt accepteret, at denne evolution har dannet de højere taksonomiske grupper (familier, ordener mm) mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#54896 - 07/12/2005 19:39
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Der findes i øjeblikket ingen videnskabeligt underbygget forklaring på, hvordan livet opstod.
Metusalem: Fuldstændig enig. Netop min pointe. Hvis du bare ville holde dig til det, så ville jeg være glad.
Det har jeg faktisk holdt mig til hele tiden, så jeg forstår ikke, hvad du mener med, at hvis jeg bare ville holde mig til det?
|
|
Til toppen
|
|
|
|