1 registrerede (Kefas) og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#54737 - 05/12/2005 22:44
Medfødte reflekser
|
Anonym
Anonym
|
Hej venner! Jeg genbruger mit svar fra en anden tråd, da jeg mener at det er blevet overset i mængden af efterfølgende indlæg. Måske jeg kunne få noget respons på det her i sin egen tråd: citat: Kom lige i tanke om noget interessant fra mit eget fag, nemlig bevægeudviklingen, dvs. læren om hvordan vi udvikler vores bevægemønster.
Der er en af de medfødte reflekser der hedder Moro-refleksen, opkaldt efter Ernst Moro en Østrigsk børnelæge. Moro-refleksen aktiveres når barnet ”taber hovedet” eller bliver forskrækket, derfor kaldes den også nogle gange Startle-refleksen.
Når barnet ”taber hovedet” dvs. får en følelse af at falde, en følelse der opstår når kontrollen over hovedet, hvor vestibulærsansen (en del af balancesystemet) er placeret i det indre øre, mistes eller når det forskrækkes af en høj lyd, så slår det først meget hurtigt ud med armene, dernæst krummes arme, hænder og krop kraftigt sammen, ofte akkompagneres dette også af gråd. Dette kaldes Moro-refleksen og barnet udvikler den allerede før det bliver født og beholder den op til ca. 6 månedersalderen, hvor den bortfalder til fordel for mere konrtroleret shock-adfærd. Man kan kalde Moro-refleksen for den helt tidlige flygt/kæmp-reaktion. Hvis barnet ikke har udviklet refleksen eller at den kun virker delvist efter fødslen eller hvis barnet bibeholder refleksen efter 6 måneder, så er det et tegn på sygdom eller fejludvikling.
Refleksen findes ikke bare hos mennesker, men også hos aber, hvilket for nærværende debat er ganske interessant. Moro-refleksen giver nemlig kun rigtig mening for arter med megen kropsbehåring, så meget kropsbehåring at barnet/ungen kan hænge fast i den, sådan som abeunger gør på deres moders ryg eller mave.. Det er tydeligt at se abeunger har denne refleks og med hvilken succes den bliver udnyttet, sådan at de ikke falder ned fra træerne eller bliver tabt når flokken bevæger sig gennem skoven. Derimod er det en ret overflødig refleks for menneskespædbørn, for der er ingenting at gribe fat i, i bedste fald ser det bare sjovt ud.
Det der er vigtigt for mig at understrege her er altså at der er en reflektorisk bevægelse, som er helt ens for mennesker og aber, men som set med ”brugbarhedsøjne” kun giver mening ude i junglen med langhårede mødre (og fædre for den sags skyld, selvom det sjældent, hvis overhovedet nogensinde at abefædre bærer rundt på deres unger).
Moro-refleksen er, som jeg ser det, et ”left-over” fra vores fortid, med langt mere kropsbehåring end vor tids brazillian bikini-wax tillader det... 
Hvordan ville en ID’er se det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54738 - 06/12/2005 01:20
Re: Medfødte reflekser
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære CloudHands
Du taler om en interessant refleks hos mennesker og aber, Moro-refleksen, og siger: Det der er vigtigt for mig at understrege her er altså at der er en reflektorisk bevægelse, som er helt ens for mennesker og aber, men som set med ”brugbarhedsøjne” kun giver mening ude i junglen med langhårede mødre (og fædre for den sags skyld, selvom det sjældent, hvis overhovedet nogensinde at abefædre bærer rundt på deres unger).
For nogen år siden, var jeg med min familie og min broders datter på otte måneder, til dyrskue i Roskilde. Det år brød der pludselig et tordenvejr løs lige over vore hoveder, med et vældigt brag. Den lille pige, som sad nede i barnevognen, sprang som et lyn op af vognen og op under skæget af sin onkel(det er mig). Det skete så hurtigt og hun sad så fast, at vi var helt klar over, det var en refleks. Vi vidste selvfølgelig ikke noget om Moro-refleksen, men nu hvor jeg læste dit indlæg, forstod jeg klart, at det var sådan noget, som havde udtrykt sig, i pigens skræk reaktion.
Nu det jo sådan, at Mænd og Kvinder, gror hår og skæg, og det uden vi behøver at gøre noget for det. Det er vel også langhårede kvinder og mænd, som udgør de første menneskestammer. Jeg synes ikke, at Moro-refleksen er uden betydning for os, som mennesker. Tænk hvor praktisk det er, at spædbarnet kan hage sig fast i forældrene, på grund af denne refleks. Vi har da fra begyndelsen, båret på vore børn, det behøver man ikke være abe for at nyde. Men man kan også bare have prøvet, at være blevet udset som den, der blev klamret om, for at forstå hvor effektivt det er hos det naturlige Menneske.
Hvad oplever man, når refleksen aktiveres...? Bliver alt andet sorteret fra, når deres underbevidsthed i en brødel af et sekund, har udset sig et sikkert tilflugtsted, så de momentalt mister bevidstheden og det måske sortner for dem.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#54739 - 06/12/2005 07:59
[Re: Vandrer]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer citat: For nogen år siden, var jeg med min familie og min broders datter på otte måneder, til dyrskue i Roskilde. Det år brød der pludselig et tordenvejr løs lige over vore hoveder, med et vældigt brag. Den lille pige, som sad nede i barnevognen, sprang som et lyn op af vognen og op under skæget af sin onkel(det er mig). Det skete så hurtigt og hun sad så fast, at vi var helt klar over, det var en refleks. Vi vidste selvfølgelig ikke noget om Moro-refleksen, men nu hvor jeg læste dit indlæg, forstod jeg klart, at det var sådan noget, som havde udtrykt sig, i pigens skræk reaktion.
Det er ikke sådan at være behåret...? Jeg kender det! Min lille søn har også en tendens til at hægte sig fast i min rya, hvis ikke jeg passer på 
Dog ville jeg være ret tilbageholdende med at kalde det du beskriver for Moro-refleksen, da dén som sagt allerede bortfalder omkring 6 månedersalderen og yderligere så er det ikke en del af Moro-refleksen at hoppe op fra en barnevogn. Det er en langt mere kompliceret række bevægelser end den der træder i kraft ved Moro-refleksen.
Bortset fra det er der ingen tvivl i mit sind om at Moro-refleksen, som jeg også antydede i mit første indlæg, er kimen til en mere nuanceret og mere kompliceret kæmp/flygt-adfærd senere hen, så det er ikke umuligt at din niece har oplevet en mere nuanceret form for Moror-refleks, bortset fra at man ikke ville kalde det en Moro-refleks.
Moro-refleksen er af yderste vigtighed for helt nyfødt abeunger, for at de fra starten af kan hænge på deres moder. Hos mennesker er sagen noget anderledes også selvom vi kan gro lange skæg og brystbehåring som vores børn sporadisk og ofte uheldigvis hænger sig i (av!) 
(indspark: Der er nogle der mener at Moro-refleksen er det første kropslige udtryk for seperationsangst... Interessant!)
citat: Nu det jo sådan, at Mænd og Kvinder, gror hår og skæg, og det uden vi behøver at gøre noget for det. Det er vel også langhårede kvinder og mænd, som udgør de første menneskestammer. Jeg synes ikke, at Moro-refleksen er uden betydning for os, som mennesker. Tænk hvor praktisk det er, at spædbarnet kan hage sig fast i forældrene, på grund af denne refleks. Vi har da fra begyndelsen, båret på vore børn, det behøver man ikke være abe for at nyde. Men man kan også bare have prøvet, at være blevet udset som den, der blev klamret om, for at forstå hvor effektivt det er hos det naturlige Menneske.
Nej Moro-refleksen er måske ikke helt uden betydning for os mennesker, men det er vigtigt i denne sammenhæng at forstå at de for refleksen helt specifikke gribebevægelse med hænder og arme, slet ikke ville være tilstrækkelig til at gribe fat i mor eller far med mindre at de var overordentligt behårede, som det forholder sig i dit og mit tilfælde (og vi er i undertal på verdensplan. Tænk bare på negerne og indianerne, hvor ubehårede de som regel er. Vores kropsbehåring er noget der er kommet til igen efter at vi flyttede nord på. Går jeg ud fra ).
På det tidspunkt hvor barnet reelt har en mulighed for at "klamre sig" sådan som du beskriver det, da er Moro-refleksen long gone.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54740 - 08/12/2005 20:52
|
Anonym
Anonym
|
Bumpeti Bump! citat: Hvordan ville en ID’er se det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54741 - 12/12/2005 20:48
|
Anonym
Anonym
|
Stadig ingen ungjordskreationister der har en mening om dette?
Jeg ændrer min målgruppe fra ID'ere generelt til ungjordskreationister fordi det er mere præcist dem jeg vil høre fra...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54742 - 19/12/2005 23:55
Andre specielle fakta om kroppen...
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har siddet og grublet yderligere over mit eget fag og jeg har fundet nogle flere interessant detaljer...
Der er nogle kreationister der siger at vi blev skabt perfekte og at de sygdomme og dårligdomme som vi har idag er et resultat af arvesynden. Altså at vores arvemasse er blevet forrringet over tid. Bortset fra de alvorlige logiske konsekvenser af denne tankegang, som det tydeligt fremgår af genforskning og den slags, så er der også et lille kuriosum fra mit eget felt anatomien...
Vores skulderled består af tre knogler: Skulderbladet, overarmsknogle og nøglebenet.
Skulderbladet har et fremspring der kaldes Acromion. Ud under dette fremspring ligger der bl.a. en sene kaldet Tendo Musculus Supraspinatus. Denne sene kan nemt blive klemt inde imellem Acromion og overarmsknoglen, hvorved den bliver slidt, forbener eller endda helt kan gå løs (en skade der med al sandsynlighed ikke bliver god igen). Den afklemmes bl.a. ved at vi ligger på maven eller sidder ved et bord og hviler vores albuer på underlaget, samtdigt med at man hviler hovedet og derved også skuldrene på hænderne.
Hvis man ellers er aktiv og passer på sig selv og ikke hænger for meget i ovennævnte stillinger, så er der ingen fare på færde, hverken for stenaldermanden eller os idag.
Det jeg vil henlede opmærksomheden på er dog at dette sagtens kunne være anderledes. Vi behøvede ikke at være i risikogruppe for at få den slags skader, hvis vi vel at mærke gik på fire ben... På grund af den ændrede vinkel, hvormed overarmsknogle dannede ledforbindelse med skulderbladet, så ville denne sene ikke afklemmes.
Set med mine evolutionære briller, så giver denne strukturelle svaghed masser af mening, hvorimod den kristne ville halte bagefter, for hvordan skulle vores "perfekte" skuldre have set ud tidligere? Jeg tænker at de forandringer der skulle til for ikke at gøre dette til et svagt punkt i kroppen, hvis vi altid har gået på to ben, ville se direkte fjollede ud.
En anden af den slags "fejl" er den pæreformede muskel. En dyb baldemuskel som udadroterer lårbenet. Dens forløb glider lige hen over ischiasnerven (eller rettere sagt bundtet af nerver der generelt benævnes ischiasnerven under én hat) og hvis den er for spændt vil den afklemme nerven og frembringe voldsomme smerte i balden, knæet og nogle gange helt ned i storetåen. Udover smerter kan også snurren og andre føleforstyrrelser opleves.
Hvis vi gik på alle fire, så ville der ikke være det samme press på ischiasnerven fra den pæreformede muskel. Hvis dette skulle være konstrueret anderledes fra før arvesynden kom og fordærvede vore legemer, så skulle vi have set meget anderledes ud omkring hofterne også.
Den slags "fejl" og særheder er der adskillige af i vores kroppe, som giver ganske god mening hvis vi forestiller os at vi har udviklet os, men som i lyset af en almægtig skabers idé om perfektion måske ville være lidt åndsvage.
En anden detalje jeg kom til at tænke på er placeringen af noget der kaldes dermatomer. Et dermatom er et hudområde, som sender sanseimpulser til én bestemt rygmarvsnerve. Hvis man kigger på en tegning af disse dermatomer, vil man se at rygmarvsnerverne som benævnes efter hvilken ryghvirvel de udgår fra, gå fra hoevdet og helt ned til fødderne og deler kroppen ind i en slags fordrejede skiver.
Det pudsige er så, at disse dermatomers "fordrejning" ændrer sig karakteristisk hvis man forvandler det stående menneske til et firbenet dyr. Dermatomerne holder op med at være fordrejede og deler nu kroppen ind i lige skiver fra top til tå. Endnu en indikation af at vi måske har rejst os fra fire til to ben.
Forklaringen omkring dermatomer er lidt snørklet, men jeg kan ikke pt. forklare det bedre. Du kan evt. slå det op i en anatomi eller fysiologibog, hvis det har din interesse.
----
Jeg siger ikke at dette beviser noget som helst, jeg synes bare at det er interessant at tage udgangspunkt i den virkelige verden og dens sammenhænge, og holde det op imod f.eks. forestillingen om at vi er skabt for 6000 år siden og så se hvilken forklaring der giver mest mening i det mindste for mig.
Hvad siger i?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54743 - 14/01/2006 20:30
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen venner! Jeg synes at denne tråd går lidt langsomt  Jeg faldt over en anden kuriositet for nyligt da jeg læste Vilayanur Ramachandrans bog "Tankens Biologi - Hvad den moderne hjerneforskning kan fortælle om den menneskelige bevidsthed"... Jeg citerer her fra bogens noter på side 199: citat: For nogle år siden publicerede William Hirstein og jeg et studie, der viste, at split-brain patienters ikke-verbale højre hjernehalvdel er i stand til at lyve (ved f.eks. ikke-verbalt at signalere det forkerte svar til forsker B, efter at være blevet bedt om det af forsker A), hvilket viser, at det ikke nødvendigvis kræver sprog for at kunne lyve. Her skal man dog være opmærksom på, at selv om den højre hjernehalvdel ikke understøtter syntaks og ikke kan tale, besidder den en form for proto-sprog - en rudimentær semantik og et vist leksikon af ord, som "refererer" til ting.
Den eneste måde, hvorpå vi muligvis endegyldigt kan få afklaret dette problem, er ved at teste den venstre hjernehalvdel hos split-brain patienter, som har haft et slagtilfælde, der har beskadiget Wernickes område i den venstre hjernehalvdel! Vil en sådan patients venstre hjernehalvdel være i stand til at manipulere symboler "off-line", og vil den have en introspektiv selv-bevidsthed? Vil den være i stand til at lyve?
Vi har også forsøgt at undersøge de to hjernehalvdeles personlighed og æstetiske præferencer ved at benytte samme procedure - nemlig ved at træne den højre hjernehalvdel til ikke-verbalt at kommunikere "ja", "nej" eller "ved ikke" ved at samle en af tre abstrakte figurer op mod venstre hånd. Læseren kan forestille sig vores overraskelse, da vi konstaterede, at den venstre hjernehalvdel hos patient LB erklærede, at den troede på Gud, mens den højre signalerede, at den var ateist! Det står stadig tilbage at kontrollere dette forhold over flere forsøg, men eksemplet indikerer, at de to hjernehalvdele samtidigt kan have forskellige anskuelser om Gud; en observation, der burde sende chokbølger gennem det teologiske miljø. Når en patient dør, vil den ene hjernehalvdel så ende i helvede og den anden i himmelen?
Ja tænk en gang... Som sagt et kuriosum...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54744 - 14/01/2006 21:05
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej CloudHands citat: .... men eksemplet indikerer, at de to hjernehalvdele samtidigt kan have forskellige anskuelser om Gud; en observation, der burde sende chokbølger gennem det teologiske miljø. Når en patient dør, vil den ene hjernehalvdel så ende i helvede og den anden i himmelen? ... Hej CloudHands -
Øhh .. chokbølger? Hvorfor dog det? Det er da lige efter bogen, så vidt jeg kan se. Vi har jo netop, hver eneste af os, to forskellige anskuelser om Gud. Hvor de så lige er placeret i hjernen er vel underordnet.
Jeg har en vag erindring om, at have lært, at f.eks. patienter med hydrocephalos, som kun har en lille gnalling fungerende hjerne tilbage i kraniet, i visse tilfælde kan fungere ganske udmærket, idet de ødelagte hjernedeles funktioner overtages af endnu fungerende dele ...
Et menneske er en helhed, og er født som fjende af Gud. Omvendes vi til kristen tro ved at retfærdiggøres ved Jesu soning af vores synder, slipper vi ikke af den grund af med vores "kød" = gamle Adams gudsfjendtlighed.
Simul justus et paccator, hedder det jo (= på samme tid retfærdig og synder). Den dobbelthed må vi leve med, så længe vi er i denne verden. Og Gud, for hvem alt er muligt, skal nok, når tiden er inde, uanset om vi i mellemtiden er blevet til ormeføde eller aske, og uanset hjernehalvdelenes beskaffenhed, få samlet vores jordiske rester og renoveret dem til et nyt legeme, egnet til at leve på den nye jord! Det er hvad vi ser frem til! 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54745 - 14/01/2006 21:21
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Du gør tilsyneladende den fejl at tage citatet for min mening... Hvis du har et problem med ordvalget, så skriv til forfatteren.
Jeg mener personligt ikke at det burde sende nogen chokbølger nogen steder hen og som jeg allerede har understreget to gange, er observationen et kuriosum... Intet andet.
Hvorfor begynder du iøvrigt at prædike halvejs igennem indlægget... Er det nødvendigt eller relevant for tråden?
Ændret af CloudHands (14/01/2006 21:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54746 - 14/01/2006 22:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands - citat: Du gør tilsyneladende den fejl at tage citatet for min mening... Hvis du har et problem med ordvalget, så skriv til forfatteren.
Jeg mener personligt ikke at det burde sende nogen chokbølger nogen steder hen og som jeg allerede har understreget to gange, er observationen et kuriosum... Intet andet. Hvorfor begynder du iøvrigt at prædike halvejs igennem indlægget... Er det nødvendigt eller relevant for tråden? Hvorfor ikke tage et kuriosum alvorligt? Det gør jeg skam altid! Og hvorfor indsætte et langt citat, som ender med et teologisk spørgsmål, hvis du ikke mener noget med det, og ikke ønsker et teologisk svar? Det er da spild af tid, synes jeg. Som bekendt er besvarer jeg ikke ID-spørgsmål og er kun leveringsdygtig i kristne svar - og det er da også er det, som JesusNet er beregnet til.
Så ja, jeg synes, det er relevant - ellers ville jeg ikke gøre mig den ulejlighed at skrive det!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54747 - 14/01/2006 22:43
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina citat: Og hvorfor indsætte et langt citat, som ender med et teologisk spørgsmål, hvis du ikke mener noget med det, og ikke ønsker et teologisk svar?
Spørgsmålet er forfatterens ikke mit...
Min fremhævelse gik måske helt hen over hovedet på dig?
Det kuriøse, som jeg ser det, var at vedkommende med den ene hjernehalvdel mente at han var ateist og med den anden var troende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54749 - 14/01/2006 23:19
|
Anonym
Anonym
|
Jeg forsøgt slet ikke at være vittig... Men hvis mine indlæg kan more dig, så værsgo!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54750 - 15/01/2006 05:00
Gudehjelm giver oplevelse af en "ulegemlig kraft"
|
Anonym
Anonym
|
CloudHands citat fra bogen "Tankens biologi": Læseren kan forestille sig vores overraskelse, da vi konstaterede, at den venstre hjernehalvdel hos patient LB erklærede, at den troede på Gud, mens den højre signalerede, at den var ateist!
Konstateringen er også interessant i relation til andre forsøg, som viser, at elektrisk stimulering af et bestemt område i hjerne pr. automatik fremkalder en oplevelse af at være i kontakt med et guddommeligt væsen. Udstyret, der anvendes, kaldes derfor en "gudehjelm".
Uddrag af artiklen "Gud bor i temporallappen" af videnskabsjournalist Lone Frank i Weekendavisen, nr. 19, 3. maj 2004:
Det virkelig interessante med gudsmaskinen er, at den er kulturelt neutral. Eksperimenter med flere end tusind mennesker har vist, at Thomas pulsen ikke fremkalder en bestemt guddom, men leverer en religiøs oplevelse, som passer til den pågældendes medbragte overbevisning. Gode kristne mener således, at den udefra kommende »tilstedeværelse« er jomfru Maria, Jesus eller en af profeterne, mens rettroende muslimer eksempelvis fornemmer Allahs nærhed. Almindelige dødelige ateister beskriver tilstedeværelsen af en ulegemelig, men overmenneskelig og universel »kraft«, mens forhærdede freudianere typisk føler sig momentant hjemsøgt af en far eller bedstefar.
*
Den absolutte nestor i feltet er amerikaneren, Michael Persinger, som er uddannet psykolog og professor ved Laurentian University i Ontario. I femten år har han arbejdet med at forstå grundlaget for, hvorfor mennesker erfarer det, han kalder gudsfænomener, og hans fremmeste værktøj er den såkaldte Persingers God Machine. En badehættelignende hjelm, der har leveret det mest håndgribelige »gudsbevis« verden endnu har set.
I Ontario har Persinger indrettet et lille lydtæt og mørkt rum til mødet med det guddommelige. Her placeres forsøgspersonen i en behagelig stol, lukker øjnene og får den omtalte hjelm på hovedet. Indersiden af hjelmen er spækket med elektroder. Det er via dem, forskerne, som er gemt af vejen i et tilstødende lokale, skaber et magnetfelt over forsøgspersonens højre hjernehalvdel. Forskellige frekvenser giver forskellige følelser. En fremkalder angst, en anden eufori og en tredje seksuel lystfølelse. Den puls som har vist sig at påkalde det guddommelige blev identificeret af Persingers medarbejder Alex Thomas, og kaldes i daglig tale blot the Thomas pulse.
Det skal tilføjes, at "gudehjelmen" virker på 80 pct. - den virker altså ikke på alle mennesker.
Man kan derfor forestille sig, at når nogle mennesker er stærkt religiøse, kan det skyldes, at deres hjerne er så følsom, at den kan stimuleres til at opleve den ulegemlige, overmenneskelige universelle kraft uden brug af hjelmen. Det gælder ifølge artiklen, folk med epilepsi.
»Det er et klinisk yderst veldokumenteret faktum, at patienter med epileptisk aktivitet i temporallaperne har tendens til intens religiøsitet,« siger Tom Bolwig, der er professor i psykiatri ved Københavns Universitet.
*
»Det kan være ekstatiske oplevelser af salighed og af at være forenet med det guddommelige, eller det kan have karakter af egentlige åbenbaringer med både syns- og hørelseshallucinationer. Mens det står på, forsvinder tid og rum, og patienterne beskriver stort set alle deres oplevelser som sublime.«
Hvor sublimt kan man få indtryk af ved at læse Fjodor Dostovjevskijs erindringer. I en beskrivelse af et anfald, skriver han således til en ven: »Jeg ved ikke, om det varede et minut, en time eller en måned. Men jeg ved, at jeg ville give resten af mit liv for at opleve det igen.«
På den baggrund er det forståeligt, at stærkt religiøse mennesker betragter deres religiøse oplevelser som ubetinget sande - netop fordi de har oplevet dem, og det har været en meget stærk, måske endda jævnligt tilbagevendende oplevelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54751 - 15/01/2006 09:03
Re: Gudehjelm giver oplevelse af en "ulegemlig kra
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo citat: På den baggrund er det forståeligt, at stærkt religiøse mennesker betragter deres religiøse oplevelser som ubetinget sande - netop fordi de har oplevet dem, og det har været en meget stærk, måske endda jævnligt tilbagevendende oplevelse.
Både Kristina og Netmissionæren har så vidt jeg husker igen og igen understreget at de ikke har nogle stærke religiøse oplevelser, der underbygger deres tro. Jeg mener også at det rent faktisk blev nævnt sidste gang at "gudehjelmen" var oppe at vende her på sitet, men altså også ved andre lejligheder som jeg desværre ikke lige kan finde links til...
Fra min tid i kirken kan jeg huske, at der ofte blev prædiket at man ikke skulle leve for en tro der var baseret på følelser og oplevelser, fordi at det var troen alene det drejede sig om. Man skulle tro, imod alle odds, altså selvom man ingenting oplevede eller mærkede, hvilket jeg jo sagtens kan forstå logikken i både set udefra rent psykologisk og socialt, men også internt.
Jeg tror at der er mange af de mere modne kristne herinde, som f.eks. Netmissionæren og Kristina, der sætter en stolthed og ære i at deres vilje til at tro uanset oddsene sejre og at de konfronteret med ovenstående pure benægter at deres religiøsitet kunne bunde i "en oplevelse af gud", sådan som den f.eks. kan fremprovokeres af "gudehjelmen".
-----
To be continued...
(Skal lige ned og vaske tøj )
|
|
Til toppen
|
|
|
#54752 - 15/01/2006 10:15
Re: Gudehjelm giver oplevelse af "ulegemlig kraft"
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: På den baggrund er det forståeligt, at stærkt religiøse mennesker betragter deres religiøse oplevelser som ubetinget sande - netop fordi de har oplevet dem, og det har været en meget stærk, måske endda jævnligt tilbagevendende oplevelse.
CloudHands: Både Kristina og Netmissionæren har så vidt jeg husker igen og igen understreget at de ikke har nogle stærke religiøse oplevelser, der underbygger deres tro. Jeg mener også at det rent faktisk blev nævnt sidste gang at "gudehjelmen" var oppe at vende her på sitet, men altså også ved andre lejligheder som jeg desværre ikke lige kan finde links til...
Nu havde jeg ikke bestemte personer i tankerne. Men jeg fandt blot "gudehjelmen" interessant i relation til emnet i denne tråd.
Jeg tror også, at en motivation til at opleve sig selv og andre som en del af et religiøst fællesskab netop er, at det er et fællesskab.
Som led i dette vil man formenligt udvikle mere eller mindre velbegrundede intellektuelle forklaringer, som afholder én fra at provokere det fællesskab og de mennesker, man har det godt sammen med.
Man behøver sikkert ikke at have disse stærke religiøse oplevelser, som åbenbart kan fremkaldes pr. kommando i videnskabelige forsøg.
Ja, sådanne oplevelser kan sikkert være lige så uvelkomne i bestemte religiøse fællesskaber, som det ville være, hvis man konstant gik rundt og luftede sin intellektuelle tvivl om, hvorvidt Gud nu også er til og om bibelen er nu også er sand.
Dog må jeg sige, at selv dette fungerer jo fint i det fællesskab, som faktisk er opstået mellem ateister og kristne m.fl. i debatterne her på JesusNet - og hvor vi vel egentlig er kommet til at holde lidt af hinanden allesammen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54753 - 15/01/2006 10:47
|
Anonym
Anonym
|
citat: Nu havde jeg ikke bestemte personer i tankerne.
I know 
Jeg forsøgte at komme mennesker der ville bestride en eventuel vigtighed af "religiøs oplevelser" i forkøbet...
Ligesom med "chokbølgen" ovenfor.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54754 - 15/01/2006 15:33
Re: Gud i temporallappen ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Cloud og Evo ... lige lidt søndagstanker: Egentlig synes jeg, det er interessant, det med "gudehjelmen". Jeg kan huske at jeg var meget glad for at læse Lone Franks snart to år gamle artikel i Weekendavisen: "Gud bor i temporallappen", for lige modsat de fleste andre, så jeg dette hjerneforskningsresultat som meget trosstyrkende, som en indikation af, at Gud så også må formodes at bo uden for temporallappen, som er en slags modtager/tuner. For hvorfor skulle der ellers være skabt - subs. udviklet - en sådan hjernefunktion? Den ville jo være helt og aldeles overflødig, og der findes næppe noget i menneskelegement, som ikke har et eller andet formål eller funktion. Når vi har f.eks. har øjne, går jeg ud fra, at det skyldes, at der findes noget synligt, som ikke "bor" i øjet. Og når vi føler tørst, skyldes det, at legemet mangler vædske, og at vædske rent faktisk findes .. osv. osv. Hvis jeg kræver et 100% sikkert bevis på, at der findes andet i verden end mig og min drøm, så er jeg godt klar over, at jeg ikke kan få et sådant bevis. Jeg kan se verden omkring mig, men det kan jo være, at jeg bare drømmer, at den er der! Jeg kan også drømme meget tydelige drømme, hvor jeg både ser og hører, og jeg kan drømme, at jeg vågner. Det skete rent faktisk for mig en gang - jeg var stået op og stod ude i badeværelset og børstede tænder ... troede jeg. Men så vågnede jeg en gang til, fordi min mand kaldte på mig og jeg måtte konstatere, at jeg faktisk lå under dynen ... og hvem siger, at jeg ikke stadigvæk bare drømmer?  Men jeg finder det alligevel overvejende sandsynligt, at verden findes, og at I findes et sted derude og nok på et tidspunkt sidder og læser det, som jeg nu jeg sidder og skriver. Jeg tror, at religiøse mennesker, som Evo også er inde på, har en mere følsom temporallap end min, og derfor netop har let ved at konkludere: "Jeg véd at Gud findes, for jeg har selv oplevet Gud." Disse kan have svært ved at forstå, at mennesker, der ikke er troende, ikke bare med vilje har forhærdet sig og besluttet ikke at ville have med Gud at gøre. Og de har ikke så megen brug for at læse teologi som vi andre, der rent temporallapmæssigt er underudviklede. Jeg kan godt af og til være en lille smule misundelig på dem, der næsten hele tiden sanser og føler og oplever nærkontakten med Gud og hører hans stemme, men på den anden side kan jeg godt indse, at det ikke ville være sundt for min kristne tro, hvis jeg var afhængig af temporallap-funktionen! Så havde jeg nemlig let kunnet miste min tro på Jesus, hvis der skete noget med lappen - eller jeg var aldrig nået frem til tro. Det at lukke øjnene stramt i for foreliggende viden om andre menneskers / andre kulturers helt anderledes åndelige oplevelser end lige mine egne, det ville bestemt ikke kunne indpasses ind i mit temperament, og forsøgsresultaterne kan ikke undre mig spor. Det oplevede formentligt lige så reelt, som min drøm var det, men det betyder ikke, at det findes som en objektiv sandhed i den virkelige virkelighed. Så jeg er nået frem til kristen tro uden umiddelbare oplevelser, men ved mere intellektuelle, teologiske overvejelser samt en grundlæggende beslutning om, at jeg ville kende så meget af sandheden , som jeg kunne rumme. Uden nogen forhåndsforventing om, at sandhedens konsekvenser nødvendigvis skulle være attraktive og med en indbygget overbevisning om, at der ikke kan findes flere hinanden modsigende sandheder. Jeg ville ikke leve mit liv på en løgn, hvis jeg på nogen måde kunne undgå det - så måtte sandheden være god eller grum. Og jeg fandt jo så omsider frem til, at den sandelig i meget høj grad er både god og grum. Men jeg vil mene, at vi lutherske kristne i vores store - og velbegrundede! - iver for at afvise, at vi kristne nødvendigvis skal sanse, opleve og føle, i nogen grad har bevæget os over i den støvede vrangforestilling, at det er forkert, eller ligefrem forbudt, at sanse, opleve og føle ... Sådan ser jeg ikke på det, ikke mere. Det var for mig en stor glæde og - nåja - befriende/guddommelig/gudsvelsignet oplevelse !!! - da det omsider gik op for mig, at jeg var Guds elskede barn, hvad enten jeg oplevede det eller ej. Der er en del ting, jeg kun kan, når jeg ikke skal! Sådan er vi så forskellige ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54755 - 15/01/2006 16:47
Fortabes eller frelses alle?
|
Anonym
Anonym
|
CloudHands citat fra bogen "Tankens biologi": Læseren kan forestille sig vores overraskelse, da vi konstaterede, at den venstre hjernehalvdel hos patient LB erklærede, at den troede på Gud, mens den højre signalerede, at den var ateist! . . . . . . eksemplet indikerer, at de to hjernehalvdele samtidigt kan have forskellige anskuelser om Gud; en observation, der burde sende chokbølger gennem det teologiske miljø. Når en patient dør, vil den ene hjernehalvdel så ende i helvede og den anden i himmelen?
Kristina: Øhh .. chokbølger? Hvorfor dog det? Det er da lige efter bogen, så vidt jeg kan se. Vi har jo netop, hver eneste af os, to forskellige anskuelser om Gud. Hvor de så lige er placeret i hjernen er vel underordnet.
Jeg synes nu, at spørgsmålet er interessant.
Hvis troen på Jesus er den afgørende faktor for, om man havner i helvede og i himlen - således som du påstår! - så er det dog af stor betydning, om vi åbenbart alle er både ateister og gudstroende.
Man må jo nemlig formode, at alle ateister faktisk tror på Gud med deres venstre hjernehalvdel - uden at vide det.
Mens overbeviste kristne - som f.eks. du! - ikke ved, at du ikke tror på Gud med din højre hjernehalvdel.
Hvis troen på Gud i den ene hjernehalvdel er nok til at frelse et menneske, så bliver vi jo faktisk alle frelst.
Men hvis kravet er, at begge hjernehalvdele skal tro på Gud, så går vi allesammen fortabt.
Hvis dette ikke sender en chokbølge gennem din teologi, så må jeg konstatere, at du tager temmelig let på tingene - inklusive din religion!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54756 - 15/01/2006 16:57
|
Anonym
Anonym
|
CloudHands: Hvorfor begynder du iøvrigt at prædike halvejs igennem indlægget... Er det nødvendigt eller relevant for tråden?
Kristina: Som bekendt er besvarer jeg ikke ID-spørgsmål og er kun leveringsdygtig i kristne svar - og det er da også er det, som JesusNet er beregnet til. Så ja, jeg synes, det er relevant - ellers ville jeg ikke gøre mig den ulejlighed at skrive det!
Da forumet hedder "Tro, fornuft og videnskab", synes jeg egentlig, at det er i orden, at Kristina prædiker sin tro for os, når hun finder det relevant. Det kan kun hun selv afgøre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54757 - 15/01/2006 17:31
Re: Gud i temporallappen ?
|
Anonym
Anonym
|
Tak for dine søndagstanker, som jeg ikke har vigtige indvendinger mod! Det lyder f.eks. meget plausibelt, at hvis vi er udstyret med en "modtager", så findes der også en "sender".
|
|
Til toppen
|
|
|
#54758 - 15/01/2006 18:22
Re: Fortabes eller frelses alle?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo citat: Hvis troen på Jesus er den afgørende faktor for, om man havner i helvede og i himlen - således som du påstår! - så er det dog af stor betydning, om vi åbenbart alle er både ateister og gudstroende. Jeg mener ikke, at alle er både ateister og gudstroende. Ifølge kristendommen fødes vi alle i denne verden som fjender af Gud og er i udgangspunktet fortabte.
Nogle omvendes til kristen tro og retfærdiggøres af Jesus - og lever derved i ånden i Kristus og står i ham som rensede og retfærdige over for Gud (men jo ikke over for vore medmennesker ...).
Så omvendelsen indebærer desværre ikke, at vi slipper for fortsat at slæbe rundt på, og slås med, vores syndige "kød" (= det naturlige menneske) som aldeles ikke vil, hvad ånden vil. Heri konflikten (som måske kan afspejles i de to modstridende hjernehalvdele?)
Paulus' berømte jammer over netop den konflikt lyder (cit. fra hans brev til romerne): Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt. Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.[.............]
Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov. citat: Man må jo nemlig formode, at alle ateister faktisk tror på Gud med deres venstre hjernehalvdel - uden at vide det. Mens overbeviste kristne - som f.eks. du! - ikke ved, at du ikke tror på Gud med din højre hjernehalvdel. Jeg tror ikke, at ateister tror på Gud hverken til højre eller til venstre, men at alle har potentialet. Med hensyn til mig: Du tager fejl, jeg er helt klar over, at en del af mig ikke tror på Gud - ellers ville jeg nok aldrig være tvivlende og anfægtet. citat: Hvis troen på Gud i den ene hjernehalvdel er nok til at frelse et menneske, så bliver vi jo faktisk alle frelst. Men hvis kravet er, at begge hjernehalvdele skal tro på Gud, så går vi allesammen fortabt. Hmm nej, ikke lige sådan .. for det handler slet ikke om hjernehalvdele.
Troen er ikke en præstation, ikke noget vi skal "yde". Det er ikke hjernen, der skaber tro/vantro - den er kun et modtager-instrument - lige som fladskærmen her. (Min gamle hund løb engang gøende om bag fjernsynet for at finde den kat, der mjavende viste sig på skærmen ..)
Troen er ikke noget, der skal præsteres af os. Ikke noget med "Se, Gud, min store forkromede tro!" - for så er troen blevet til en gerning, en del af loven, og ikke bare modtagelse af syndernes forladelse, modtagelse af frifindelsen!
Jesus har givet os sig selv, han har for os gjort alt hvad der skal gøres, han har beredt plads til alle mennesker på den kommende nyskabte jord - altså alle, som ikke melder afbud, men har/får tillid til ham, der har inviteret ..... citat: Hvis dette ikke sender en chokbølge gennem din teologi, så må jeg konstatere, at du tager temmelig let på tingene - inklusive din religion! Jeg tager ikke let på dette alvorlige emne, det er mig ikke muligt. Det er nemlig det vigtigste i verden, fordi det handler om, om vi skal leve evigt i livsfællesskab med Gud, eller om vi skal forblive i den fortabelse, som vi er født til.
Hvis jeg troede, at noget menneskes evige liv afhang af mig og mine mere eller mindre mislykkede formuleringer, ville jeg aldrig turde skrive et eneste indlæg. Så når jeg tør, er det kun fordi har tillid til, at Gud griber ind efter sin vilje, som han vil, og når han vil, og at jeg trygt kan lægge alt i hans hænder og bare frimodigt skrive, hvad jeg lige kommer til at tænke på ....
Om det er forståeligt ved jeg ikke.
Men nej, jeg tager det ikke let ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54759 - 15/01/2006 18:49
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Hvis troen på Jesus er den afgørende faktor for, om man havner i helvede og i himlen - således som du påstår! - så er det dog af stor betydning, om vi åbenbart alle er både ateister og gudstroende.
Kristina: Jeg mener ikke, at alle er både ateister og gudstroende. Ifølge kristendommen fødes vi alle i denne verden som fjender af Gud og er i udgangspunktet fortabte.
Nu forudsatte jeg ikke, hvad du mener . . .
CloudHands citat fra bogen "Tankens biologi": Læseren kan forestille sig vores overraskelse, da vi konstaterede, at den venstre hjernehalvdel hos patient LB erklærede, at den troede på Gud, mens den højre signalerede, at den var ateist! . . .
. . . eksemplet indikerer, at de to hjernehalvdele samtidigt kan have forskellige anskuelser om Gud; en observation, der burde sende chokbølger gennem det teologiske miljø. Når en patient dør, vil den ene hjernehalvdel så ende i helvede og den anden i himmelen?
. . . men jeg forudsatte denne videnskabelige opdagelse !
Hvis den er rigtig, så tror vore venstre hjernehalvdele på Gud, og vore højre hjernehalvdele tror ikke på Gud.
Hvis den er rigtig, så er vi alle både ateister og gudstroende!
Det var det scenarie, jeg bad dig forholde dig til i relation til din kristne tro.
Hvilket rejser spørgsmålene:
Hvis troen på Gud i den ene hjernehalvdel er nok til at frelse et menneske, så bliver vi jo faktisk alle frelst.
Men hvis kravet er, at begge hjernehalvdele skal tro på Gud, så går vi allesammen fortabt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54760 - 15/01/2006 19:26
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo, jeg har vist ikke noget brugbart at tilføje. Jeg tror som nævnt kun, at de pågældede H/V hjernecentre er fysiske receptorer for åndeligt input. Jeg tror ikke de pågældende centre i sig selv hverken kan tro på Gud eller eller det modsatte, med mindre der påføres dem en udefra kommende stimulans.
Den påvirkning kan da formentlig provokeres frem kunstigt - er det ikke det der sker ved de videnskabelige forsøg? Jeg gætter kun .. jeg forestiller mig, at selve forsøget påvirker resultatet af forsøget? True or false?
Kan man i øvrigt ikke også påvirke andre hjernecentre, f.eks. synscentret i baghovedet, så forsøgspersonen "ser" en hel masse, som han ikke ser uden kunstig påvirkning, og som måske slet ikke er der irl? Og også ved kunstig stimulans af bestemte steder i hjernen blive euforisk / aggresiv - osv.?
Jeg ved det ikke, og vil nødig vove mig ud i noget videnskabeligt stof, og - kender heller ikke den dertil hørende sprogbrug. Men jeg håber alligevel, at du forstår hvad det er, jeg forsøger at sige ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54761 - 15/01/2006 21:59
|
Anonym
Anonym
|
CloudHands citat fra bogen "Tankens biologi": Læseren kan forestille sig vores overraskelse, da vi konstaterede, at den venstre hjernehalvdel hos patient LB erklærede, at den troede på Gud, mens den højre signalerede, at den var ateist! . . .
. . . eksemplet indikerer, at de to hjernehalvdele samtidigt kan have forskellige anskuelser om Gud; en observation, der burde sende chokbølger gennem det teologiske miljø. Når en patient dør, vil den ene hjernehalvdel så ende i helvede og den anden i himmelen?
Evolutionisten: Hvis denne videnskabelige observation er rigtig, så tror vore venstre hjernehalvdele på Gud, og vore højre hjernehalvdele tror ikke på Gud.
Hvis den er rigtig, så er vi alle både ateister og gudstroende!
Det var det scenarie, jeg bad dig forholde dig til i relation til din kristne tro.
Hvilket rejser spørgsmålene:
Kristina: Evo, jeg har vist ikke noget brugbart at tilføje.
Jeg tror som nævnt kun, at de pågældede H/V hjernecentre er fysiske receptorer for åndeligt input. Jeg tror ikke de pågældende centre i sig selv hverken kan tro på Gud eller eller det modsatte, med mindre der påføres dem en udefra kommende stimulans.
Den påvirkning kan da formentlig provokeres frem kunstigt - er det ikke det der sker ved de videnskabelige forsøg? Jeg gætter kun .. jeg forestiller mig, at selve forsøget påvirker resultatet af forsøget? True or false?
Kan man i øvrigt ikke også påvirke andre hjernecentre, f.eks. synscentret i baghovedet, så forsøgspersonen "ser" en hel masse, som han ikke ser uden kunstig påvirkning, og som måske slet ikke er der irl? Og også ved kunstig stimulans af bestemte steder i hjernen blive euforisk / aggresiv - osv.?
Jeg ved det ikke, og vil nødig vove mig ud i noget videnskabeligt stof, og - kender heller ikke den dertil hørende sprogbrug. Men jeg håber alligevel, at du forstår hvad det er, jeg forsøger at sige ...
Jeg tror, at jeg forstår, at du forsøger at snakke videnskab - skønt du nødig vil vove dig ud i videnskabeligt stof - fordi du endnu nødigere vil vove dig ud i det teologiske spørgsmål, som jeg stiller dig.
Og det er helt OK - men hvis jeg tror rigtigt, så sig det dog bare, som det er - at du ikke ønsker, kan eller vil forholde dig til hverken det videnskabelige eller det teologiske!
Skulle det forholde sig anderledes, så er det fortsat dette, jeg gerne vil, at du forholder dig til:
Det er i den forbindelse fuldstændig teologisk set ligegyldigt, hvordan forskerne rent videnskabeligt er nået frem til, at venstre hjernehalvdel er gudstroende og højre er ateist.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54762 - 15/01/2006 22:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo skriver: citat: Jeg tror, at jeg forstår, at du forsøger at snakke videnskab - skønt du nødig vil vove dig ud i videnskabeligt stof - fordi du endnu nødigere vil vove dig ud i det teologiske spørgsmål, som jeg stiller dig.
Og det er helt OK - men hvis jeg tror rigtigt, så sig det dog bare, som det er - at du ikke ønsker, kan eller vil forholde dig til hverken det videnskabelige eller det teologiske! Ih altså ved du nu hvad!!! Her har jeg gjort mig sådan en umage, og forholdt mig side op og side ned, og jeg mener at have besvaret dit teologiske spørgsmål klart og tydeligt. Men, ok, det er jo ikke nok, at jeg selv synes det er klart og tydeligt og at jeg ikke selv er i tvivl om, hvad jeg mener.
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå, at du ikke kan forstå hvad jeg mener, men må tage til efterretning, at sådan forholder det sig altså. Det kan være du har det med det teologiske på samme måde som jeg har det med det videnskabelige stof.
citat: Skulle det forholde sig anderledes, så er det fortsat dette, jeg gerne vil, at du forholder dig til: Hvis troen på Gud i den ene hjernehalvdel er nok til at frelse et menneske, så bliver vi jo faktisk alle frelst. Men hvis kravet er, at begge hjernehalvdele skal tro på Gud, så går vi allesammen fortabt. Jeg kan næsten kun gentage: Hjerner, eller hjernehalvdele, eller dele af sådanne kan ikke have en frelsende kristen tro. Kun mennesker kan!
Jeg tror ikke i øvrigt ikke, at der kan ske noget som helst med et menneske, hverken åndeligt, tankemæssigt eller følelsesmæssigt, som ikke giver reaktioner et eller andet sted i fysiske organisme.
Så lad mig prøve med et helt andet eksempel: Hvis jeg græder, fordi jeg er ulykkelig, så har mine tårer en anden kemisk sammensætning, end hvis mine øjne løber i vand, fordi jeg er ude i blæsevejr. (Det har jeg i hvert fald lært .. ) Men det betyder ikke, at sorg har dit sæde i tårekirtlerne, vel? Jeg ville ikke holde op med at sørge, selv om jeg fik bortopereret tårekirtlerne.
Og jeg ville heller ikke holde op med at tro på Gud, selv om jeg fik bortopereret de meget omtalte centre i mine hjernehalvdele (ren teori, for jeg ved ikke om man kan leve uden ..)
Du må endelig spørge igen, hvis du stadig synes jeg er ubegribelig - på et eller andet tidspunkt må det lykkes.
Eftersom jeg selv godt ved, hvad jeg mener, så går øvelsen vel bare ud på jeg prøver mig frem og til sidst, forhåbentlig, får et passende udvalg af ord anbragt i den rigtige rækkefølge ...
.. eller .. ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54763 - 16/01/2006 08:58
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Du må endelig spørge igen, hvis du stadig synes jeg er ubegribelig - på et eller andet tidspunkt må det lykkes. Tak! Evolutionisten: Skulle det forholde sig anderledes, så er det fortsat dette, jeg gerne vil, at du forholder dig til: Hvis troen på Gud i den ene hjernehalvdel er nok til at frelse et menneske, så bliver vi jo faktisk alle frelst. Men hvis kravet er, at begge hjernehalvdele skal tro på Gud, så går vi allesammen fortabt.
Kristina: Jeg kan næsten kun gentage: Hjerner, eller hjernehalvdele, eller dele af sådanne kan ikke have en frelsende kristen tro. Kun mennesker kan! Så vidt jeg kan se, så må menneskets to hjernehalvdele - ifølge de pågældende forskeres opdagelse - være henholdsvis sæde for troen på Gud og for den manglende tro på Gud. Kristina: Hvis jeg græder, fordi jeg er ulykkelig, så har mine tårer en anden kemisk sammensætning, end hvis mine øjne løber i vand, fordi jeg er ude i blæsevejr. (Det har jeg i hvert fald lært .. ) Men det betyder ikke, at sorg har dit sæde i tårekirtlerne, vel? Jeg ville ikke holde op med at sørge, selv om jeg fik bortopereret tårekirtlerne. Dit eksempel er ikke en parallel. Tårer kan være resultat af sorg, på samme måde som bøn kan være resultat af tro. Forskerne har opdaget, at troen på Gud og manglende tro på Gud har sæde i henholdsvis venstre og højre hjernehalvdel. På samme måde som forskerne har opdaget, at tårer har sæde i tårekirtlerne. Og da troen, men ikke bønnen, er afgørende for frelsen, ifølge din kristne tro, står mit spørgsmål til dig stadig ubesvaret: Hvis troen på Gud i den ene hjernehalvdel er nok til at frelse et menneske, så bliver vi jo faktisk alle frelst. Men hvis kravet er, at begge hjernehalvdele skal tro på Gud, så går vi allesammen fortabt. Med mindre du da mere overbevisende end forskerne kan forklare, hvor din tro opholder sig - idet du åbenbart vil bestride deres opdagelse af, at din tro på Gud opholder sig i din venstre hjernehalvdel, mens du er ateist i din højre hjernehalvdel!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54764 - 16/01/2006 09:35
|
Anonym
Anonym
|
citat: Forskerne har opdaget, at troen på Gud og manglende tro på Gud har sæde i henholdsvis venstre og højre hjernehalvdel. Ja, de kære forskere drager mange højtflyvende konklussioner. Og mange andre laver nogle endnu mere spektakulære tolkninger deraf.
Mange gange kan man ikke lade være at trække lidt på overbærende på smilebåndet når man hører om sådanne fantasifulde ting og sager som sensationshungrende forskere gerne vil bilde de brede masser ind.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54765 - 16/01/2006 10:16
|
Anonym
Anonym
|
Fra CloudHands citat fra bogen "Tankens biologi": Læseren kan forestille sig vores overraskelse, da vi konstaterede, at den venstre hjernehalvdel hos patient LB erklærede, at den troede på Gud, mens den højre signalerede, at den var ateist! Det står stadig tilbage at kontrollere dette forhold over flere forsøg, men eksemplet indikerer, at de to hjernehalvdele samtidigt kan have forskellige anskuelser om Gud
Eskild: Ja, de kære forskere drager mange højtflyvende konklussioner. Og mange andre laver nogle endnu mere spektakulære tolkninger deraf. Mange gange kan man ikke lade være at trække lidt på overbærende på smilebåndet når man hører om sådanne fantasifulde ting og sager som sensationshungrende forskere gerne vil bilde de brede masser ind.
Jeg synes, du gør "de kære forskere" blodig uret.
De skriver loyalt overfor forsøgsresultatet, at det skal kontrolleres over flere forsøg, om menneskets to hjernehalvdele rent faktisk har "forskellige anskuelser om Gud".
Forskerne har derfor hverken lod eller del i, at Kristina og jeg finder det interessant at diskutere konsekvenserne, hvis det viser sig, at det faktisk forholder sig sådan.
I givet fald er det da i øvrigt en sensation, hvis mennesket både er ateist og gudstroende på samme tid!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54766 - 16/01/2006 14:22
|
Anonym
Anonym
|
citat: I givet fald er det da i øvrigt en sensation, hvis mennesket både er ateist og gudstroende på samme tid! Det er der da ikke spor sensation over. Det har da været kendt altid. Mennesket blev skabt fuldkomment, men ved syndefaldet erhvervede det sig desuden en syndig karakter. Det guddommelige og faldne eksisterer jo i mennesket side om side - så det eneste sensationelle der kan være tale om, er at de gudløse har været så lange om at begynde at fatte hvad de troende altid har vidt 
Og når gudløse nu så småt er begyndt at fatte det for os andre selvindlysende, så er der da stadig en smule håb også for gudløse
|
|
Til toppen
|
|
|
#54767 - 16/01/2006 15:49
|
Anonym
Anonym
|
Lad mig indskyde en lille fodnote... Det er ikke mit indtryk, af at læse resten af bogen (hvilket kan anbefales), at der er tale om at vi alle har en troende og en ikke-troende hjernehalvdel... Derimod forstår jeg det som om at denne person der blev testet normalt var troende. (testpersonen lider af split-brain, hvilket betyder at der ingen kommunikation er mellem højre og venstre hjernehalvdel, angiveligt forårsaget af en operation udført i forsøget på at kurere epilepsi. Naturligt forekommer split-brain stort set aldrig, hvis overhovedet nogensinde. Med split-brain har man altså to hjerner med hver deres speciale inde i ét hoved) Efter indgrebet eller skaden der gjorde testpersonen til split-brain, så svarede én hjernehalvdel at den var ateist og at den anden at den var troende (stadigvæk). Jeg tvivler stærkt på at det skal forståes som om at vi alle render rundt og tror på gud et eller andet sted inden i hjernen. Det ville i hvert fald give meget lidt mening i forhold til alt det andet vi ved om hjernen. ------ Hej Kristina citat: Og jeg ville heller ikke holde op med at tro på Gud, selv om jeg fik bortopereret de meget omtalte centre i mine hjernehalvdele (ren teori, for jeg ved ikke om man kan leve uden ..)
Men du sagde tidligere...
citat: Jeg har en vag erindring om, at have lært, at f.eks. patienter med hydrocephalos, som kun har en lille gnalling fungerende hjerne tilbage i kraniet, i visse tilfælde kan fungere ganske udmærket
Hvordan hænger det sammen?
Du har jo selv givet et godt eksempel på mennesker der trods et stort hjernehenfald stadig kan opretholde et rimeligt funktionsniveau.
Nåh, men pointen er nu for så vidt en anden og en lidt mere kompliceret end det.
Hjernen er en modelérbar størrelse, den er det man kalder plastisk, sagt på godt og moderne dansk, så er den omstillingsparat ... Til en vis grænse. Nogle områder kan overtager andre områders gamle job, hvis og så fremt at man bliver skadet, men der er som sagt tydelige grænser for hvad der normalt kan lade sig gøre og ikke.
En hjerneskade eller en operation (der fører til en hjerneskade) der fjerner "området for troen", vil ikke alene fjerne troen, men også meget af den kreativitet og fantasifuldhed som et menneske besidder, fordi at der ikke er ét særligt center i hovedet hvor alle informationer om f.eks. begrebet gud er lagret.
Det forholder sig sådan, at det hele som udgør vores bevidste og ubevidste oplevelse og forståelse af tilværelsen er et stort quilttæppe af informationer som er lagret vidt forskellige steder i hjernen.
Du ville selvom dette "gudested" i temporallappen blev ødelagt stadig besidde information omkring gud, men sandsynligvis ville din oplevelse af guds kærlighed og nærhed være forsvundet eller i det mindste ændret radikalt.
Yderligere kan det jo om "gud i temporallappen" siges at dette sted er center for mange andre ting, som f.eks. kreativitet og fantasi, så du ville blive en kedelig fætter hvis det center blev ødelagt... En kedelig fætter uden en særlig levende tro, hvis du da i det hele taget ville fortsætte med at tro.
Faktum er at for alt vi ved, så ER du din fysiske hjerne. Hvis den lider skade så ændrer DU dig. Man kan sagtens sidde her og være skide klog på hvad der vil ske eller ikke ske, fordi man har en eller anden forestilling om at sjælen, hjertet eller ånden (hvad ved jeg!) er den samme (som gud havde planlagt det) uanset hvordan hjernen så end bliver påvirket, men set med mine briller så er det ønsketænkning og har absolut ingen referencer til den virkelighed som eksperter på området idag kender til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54768 - 16/01/2006 16:20
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: I givet fald er det da i øvrigt en sensation, hvis mennesket både er ateist og gudstroende på samme tid!
Eskild: Det er der da ikke spor sensation over. Det har da været kendt altid. Mennesket blev skabt fuldkomment, men ved syndefaldet erhvervede det sig desuden en syndig karakter. Det guddommelige og faldne eksisterer jo i mennesket side om side - så det eneste sensationelle der kan være tale om, er at de gudløse har været så lange om at begynde at fatte hvad de troende altid har vidt Og når gudløse nu så småt er begyndt at fatte det for os andre selvindlysende, så er der da stadig en smule håb også for gudløse
CloudHands: Lad mig indskyde en lille fodnote... Det er ikke mit indtryk, af at læse resten af bogen (hvilket kan anbefales), at der er tale om at vi alle har en troende og en ikke-troende hjernehalvdel... Derimod forstår jeg det som om at denne person der blev testet normalt var troende. (testpersonen lider af split-brain, hvilket betyder at der ingen kommunikation er mellem højre og venstre hjernehalvdel, angiveligt forårsaget af en operation udført i forsøget på at kurere epilepsi. Naturligt forekommer split-brain stort set aldrig, hvis overhovedet nogensinde. Med split-brain har man altså to hjerner med hver deres speciale inde i ét hoved) Efter indgrebet eller skaden der gjorde testpersonen til split-brain, så svarede én hjernehalvdel at den var ateist og at den anden at den var troende (stadigvæk). Jeg tvivler stærkt på at det skal forståes som om at vi alle render rundt og tror på gud et eller andet sted inden i hjernen. Det ville i hvert fald give meget lidt mening i forhold til alt det andet vi ved om hjernen.
Jeg tror at både Eskild og undertegnede er kommet til at drage konklusioner af bogen, som der forskningsmæssigt ikke er belæg for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54769 - 16/01/2006 16:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Eskild, du forskrækker mig lidt! citat: Det er der da ikke spor sensation over. Det har da været kendt altid. Mennesket blev skabt fuldkomment, men ved syndefaldet erhvervede det sig desuden en syndig karakter. Det guddommelige og faldne eksisterer jo i mennesket side om side - så det eneste sensationelle der kan være tale om, er at de gudløse har været så lange om at begynde at fatte hvad de troende altid har vidst
Og når gudløse nu så småt er begyndt at fatte det for os andre selvindlysende, så er der da stadig en smule håb også for gudløse Selvindlysende? Nej ved du nu hvad ... jeg håber det er din spøg ? - Hvis det er (jeg så godt din smiley!) så læs venligst ikke videre! - - men ellers vil jeg sige, at der står skrevet, at Jesus netop døde for de ugudelige, for Guds fjender (ikke for de retfærdige!) og så vil jeg spørge: Hvornår er jordens største under blevet selvindlysende??? og for hvem? Kun for spædbørn, i hvert fald! (Jesus siger: .. har I aldrig læst: ›Af børns og spædes mund har du beredt dig lovsang‹?« ) citat: Ja, de kære forskere drager mange højtflyvende konklussioner. Og mange andre laver nogle endnu mere spektakulære tolkninger deraf. Mange gange kan man ikke lade være at trække lidt på overbærende på smilebåndet, når man hører om sådanne fantasifulde ting og sager som sensationshungrende forskere gerne vil bilde de brede masser ind. Er det dit alvor? Mener du at forskere er en sensationshungrende forsamling, som forsker for at kunne bilde "de brede masser" (er det sådan nogen som dig og mig?) noget ind, som de egentlig godt véd bare er højtflyvende fantasier?
OK, retfærdige er forskere jo naturligvis ikke. Men på den anden side, det er der heller ingen andre, der er. Det kan vi læse i Romerbrevet, kapitel 3: – som der står skrevet: Der er ingen retfærdig, ikke en eneste. Der er ingen forstandig, ingen, der søger Gud. De er alle kommet på afveje, alle er fordærvede; ingen gør godt, ikke en eneste. Deres strube er en åben grav, med deres tunger taler de svig; der er slangegift under deres læber ... [.....] Og vi ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under loven, for at hver mund skal lukkes og hele verden stå strafskyldig over for Gud ....
Så lad os skynde os at finde et spejl og se lidt på os selv, på vores farisæersind, og så kan vi næsten ikke undgå at komme til at bøje vores hoveder eller - alt efter temperament - trække overbærende på smilebåndet! .. og sige med Jesu apostel Paulus: "Det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke ... " ? Og: tak og lov at det ikke går os efter fortjeneste!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54770 - 16/01/2006 16:50
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina
døde Jesus ikke for de retfærdige? I min Bibel står der, at Jesus døde for hele verden. At de retfærdige (hvem er de?), så måske mener, at de er retfærdige i sig selv , det er så et andet problem.
Jeg vil give Eskild ret i hans, "så er der stadig en smule håb for de ugudelige", for; Hvis ikke de skifter kurs, så ér de altså på vej mod helvede. Det er fakta. Uden frelsende tro på Jesus, bliver ingen frelst. Der står højt og tydeligt i Bibelen, at ingen kommer til Faderen (Gud) uden ved Jesus. Det er ikke rigtig til at komme udenom, selvom vi somme tider gerne så, at det ikke var sådan. Vi vil jo, som Gud, gerne at alle frelses. Men der er altså mennesker, som Gud ikke frelser. Det er de hårde kendsgerninger. Men hvem de er, det ved vi ikke. Men helt umuligt at sige noget om, "hvem" disse er, det er det alligevel ikke. Det er sådan lidt både og. Vi ved noget, og samtidig ved vi intet om det. Det er alene Gud, der ved med vished og sender til helvede og til Himlen.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54772 - 16/01/2006 17:04
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus irrelevant? Det tror jeg ikke, jeg forstår. Om helvede er fakta, ja, enten er det jo, eller også er det ikke. Vi kan ikke bevise for eller imod, så vi kan kun tro. Og enhver er jo nødt til at sige det, man tror på, og nu har jeg sagt, hvad jeg tror på. Husk, at grunden til at vi ind imellem advarer om helvede, er at vi ikke ønsker at se nogen ende der. Det handler ikke om, at mennesker skal skræmmes til tro på Gud. Det er den anden vej rundt. Vi siger det for at hjælpe. Men helst taler vi jo om Himlen og om livet med Gud, for det er jo det, der er det primære for mennesker. Ja, nu taler jeg igen ud fra et kristent syn på liv og død. Men det behøver jeg vel ikke sige hele tiden. Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54773 - 16/01/2006 17:13
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Evo - jeg har et spørgsmål...
Hvis forsøget med denne split-brain (der forhåbentlig bliver gentaget med andre lignende forsøgspersoner?) viser, at troen på gud ligger i den ene hjernehalvdel og kun her, samt at hjernen opfattes som bestående af de to hjernehalvdele og det limbiske system - så viser undersøgelsen jo netop, at vi kun tror på gud med den ene "hjernehalvdel". Jeres konklusioner er der vel belæg for, hvis "det troende område" kun ligger i den ene hjernehalvdel? At det så ikke er hele hjernehalvdelen, der tror eller ikke tror, ændrer jo egentlig ikke noget...
Men det er måske de gentagne forsøg, der mangler?
Kunne det i øvrigt ikke også tolkes på en anden måde - nemlig at gudetroen er en effekt af abstraktionsevnen og kreativiteten - og at den når den manifesteres i hjernen nødvendigvis optager plads i netop de dele af hjernen, der står for kreativitet og abstraktion?
Eller at mennesket simpelt hen har brug for en "logisk hjernehalvdel", der kan fungere uafhængigt af fantasien (og som adskilles fra den ved netop den type operation, forsøgspersonen fik foretaget) - til den slags databehandling, hvor resultatet altid skal være det samme - og at gudetroen derfor ikke findes i vores fortrinsvis matematiske/logiske hjerne-halvdel?
Måske ved jeg ikke nok om hjernens opbygning og funktion, men for mig virker det logisk at antage én af de to sidste tolkninger, sandsynligvis den sidste, hvis gentagne forsøg giver samme resultat...?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54774 - 16/01/2006 17:28
|
Anonym
Anonym
|
citat: Og når gudløse nu så småt er begyndt at fatte det for os andre selvindlysende, så er der da stadig en smule håb også for gudløsecitat: Selvindlysende? Nej ved du nu hvad ... jeg håber det er din spøg ? - Det er da selvindlysende, for den der kender sin Bibel, at mennesket blev skabt med en fuldkommen karakter, og at det ved syndefaldet erhvervede sig en syndig karakter. Dermed er både det guddommelige og det ugudelige nedlagt i mennesket.
Så det er da en spøg med en hel masse alvor bag. Og de gudløse med al deres forskning, har end ikke formået at løfte så meget som en lille bitte hjørne af en flig af hvad dette drejer sig om. 
Og da Jesus endnu ikke er kommet andet gang er der stadig en smule håb også for disse gudløse - de har stadig en chance, om de selv vil
|
|
Til toppen
|
|
|
#54775 - 16/01/2006 17:30
|
Anonym
Anonym
|
citat: Og fakta er helvede vel næppe... vel? Uanset om du vil tro det eller benægte det - så er det et faktum.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54776 - 16/01/2006 17:30
|
Anonym
Anonym
|
Jeg bliver dig svar skyldig - desværre!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54777 - 16/01/2006 17:33
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej Tau  citat: Husk, at grunden til at vi ind imellem advarer om helvede, er at vi ikke ønsker at se nogen ende der. Det handler ikke om, at mennesker skal skræmmes til tro på Gud. Det er den anden vej rundt. Vi siger det for at hjælpe. Men helst taler vi jo om Himlen og om livet med Gud, for det er jo det, der er det primære for mennesker. Ja, nu taler jeg igen ud fra et kristent syn på liv og død. Men det behøver jeg vel ikke sige hele tiden.
Herfra hvor jeg står handler det faktisk om, at mennesker skal skræmmes ind i Guds fold. Ellers ville I ikke have kaldt Jesus for "frelser" - hvis det blot handlede om livet med Gud, kunne han lige så godt have været kaldt "dørmand".
Jeg ved godt, at I helst taler om livet med Gud - og at der er forskel på katolicismen og protestanters tro. Men kristendommen tilbyder en "frelser", og det indebærer selvfølgelig noget at frelses fra: Helvede. I taler om frelsen som alfa og omega, men frelsen er tom hvis der ikke findes en trussel.
Derfor må det være, at det er naturligt for jer at tale om Helvede som værende fakta - og selvfølgelig behøver du ikke sige det hver gang 
Jeg ville bare pointere, at vi ugudelige, der ikke tror på et liv efter døden, ikke kan bruge jeres advarsler til noget som helst. De mennesker, I søger at advare, kan ikke forstå jeres advarsler fordi I ikke kan forklare dem uden at forudsætte netop det, I søger at forklare - og resultatet bliver, mod jeres vilje vil jeg tro, at kristendommen substantieres med truslen om helvede, ikke med løftet om frelsen, der jo ikke har nogen betydning hvis der ikke er noget at frelse fra...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54778 - 16/01/2006 17:40
|
Bruger
|
Hej Eskild, citat: Uanset om du vil tro det eller benægte det - så er det et faktum.
Jeg er bange for, at den type postulater ikke just taler til min respekt. Det eneste jeg lige kan komme på er en smagsprøve på den omvendte variant:
Helvede er en illusion, uanset om du vil tro det eller benægte det. Og så er vi lige vidt...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54779 - 16/01/2006 17:41
|
Bruger
|
Hej Evo, Jeg tror det bliver næste emne for selvstudium... spændende materiale
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54780 - 16/01/2006 17:56
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg er bange for, at den type postulater ikke just taler til min respekt. Det eneste jeg lige kan komme på er en smagsprøve på den omvendte variant:
Helvede er en illusion, uanset om du vil tro det eller benægte det. Og så er vi lige vidt... Bibelen lærer mig at der er to muligheder: 1) Et evigt liv sammen med Gud, hvor der "ingen død skal være mere, ej heller pine, ej heller sorg, skal være mere, for det som var før er nu forsvundet", Åb. 21, 4.
2) Alternativet er den evige tilintetgørelse hvorfra der ikke er nogen vej tilbage. Der vil der ikke være nogen pine eller andet rædselsfuldt, for der står jo at der ingen død skal være mere, der skal heller ikke være hverken pine eller skrig, og hver en sorgfuld tåre vil være tøret væk fra vore øjne, da der ikke længere skal være noget at sørge over.
Så ja, der kommer en tid da der heller ikke længere er noget helvede der eksisterer, men kun Paradiset i samvær med Gud. Den tid ser jeg frem til, og dér ville jeg gerne møde dig, for til den tid vil alle disse mange begrænsninger i vores evne til at forstå Guds underfulde skaberværk være forduftet som morgenduggen smelter for den varme sommersol. Og så vil der ikke længere være behov for at opstille spekulative hypoteser og mangelfulde teorier, for da har vi den direkte mulighed til at studere og udgranske hvordan al ting i virkeligheden hænger sammen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54783 - 16/01/2006 18:09
|
Anonym
Anonym
|
citat: Du vælger selv hvad der er mest mundret. Så bebeholder jeg min formulering, og sammen med ønsket om også at møde dig til den tid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54784 - 16/01/2006 18:11
[Re: Zaphod]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Det er også svært når man er død. Nu er det jo kun den ene gruppe der til den tid er døde. Den anden gruppe er bestemt ikke døde. Og mit ønske er også at kunne møde netop dig til den tid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54786 - 16/01/2006 18:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau citat: ... døde Jesus ikke for de retfærdige? I min Bibel står der, at Jesus døde for hele verden. At de retfærdige (hvem er de?), så måske mener, at de er retfærdige i sig selv , det er så et andet problem. Ja, Jesus døde for hele verden, men nej, Jesus døde ikke for de retfærdige! Prøv at læse mit Romerbrev-citat - der står jo, at der ikke er nogen! Ikke en eneste!
Og Jesus siger: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«
Der er ingen retfærdige - og Jesus er jo ikke død for nogen, som ikke findes! Men der er mange, som tror at de er retfærdige. Og så længe de tror det, har de ikke brug for Jesus! Og hvis de holder op med at tro det er de jo heller ikke retfærdige! Der er kun ét eneste retfærdigt menneske: Jesus Kristus.
Men jeg vil meget gerne høre, hvis du - eller andre - mener at jeg har skrevet noget forkert!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54787 - 16/01/2006 18:51
|
Anonym
Anonym
|
citat: Mja. Det er nok ikke så sandsynligt. Jamen kunne du da ikke tænke dig at være et sted hvor der ikke længere er nogen sorg, smerte, sygdom, nød og lidelse? 
Jeg vil så inderligt ønske at kunne mødes med der, - der er så mange skønne og pragtfulde ting vi sammen kunne udforske og undersøge.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54788 - 16/01/2006 19:01
|
Anonym
Anonym
|
citat: men nej, Jesus døde ikke for de retfærdige! Der er ingen retfærdige, end ikke én. Alle har syndet og mangler herligheden fra Gud.
Så jo, Jesus døde for mig såvel som for dig, Evolutionisten, Zaphod, CloudHands, ClausDue og Evolutionisten og alle andre.
Jesu kærlighed er så står og dyb, at end ikke engang de gudløse kan sige sig helt fri for indflydelsen fra denne kærlighed. Også de elsker jo f.eks. deres ægtefælle, deres børn og deres forældre m.v. Også de gudløse gør, i kraft af Jesu altnærværende kærlighed, uselviske handlinger til gavn og hjælp for andre. Også de gudløse er omfattet af Guds omsorg og kærlighed, også disse får lov at se og føle den skønne varme sommersol, de skønne og oplivende forårsfarver og de pragtfulde og spraglede efterårsfarver, også vinterens hvide snepudder får de lov at opleve og se deres små poder med glans i øjnene rulle sig rundt eller lave snemænd.
Guds kærlighed er for os alle, og Guds største ønske er at vi alle sammen tager imod den kærlighed og den frelse han har beredt for os alle sammen. Jesus længes efter at kunne byde os alle sammen velkommen til et evigt liv sammen med ham. Et liv hvor al ondskab, nød, lidelse og smerte ikke længere vil eksistere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54789 - 16/01/2006 19:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eskild citat: Og de gudløse med al deres forskning, har end ikke formået at løfte så meget som en lille bitte hjørne af en flig af hvad dette drejer sig om. Jeg tror ikke, der er nogen der er gudløse - heller ikke de, der ikke tror på Gud!
Og hvad enten de omtalte forskere tror på Gud eller ej (nogle gør, og andre ikke) så er det vel ikke hensigten med deres arbejde at påvise Gud?
Jeg ville nødig se Gud reduceret til et forskningsresultat! citat: Det er da selvindlysende, for den der kender sin Bibel, at mennesket blev skabt med en fuldkommen karakter, og at det ved syndefaldet erhvervede sig en syndig karakter. Dermed er både det guddommelige og det ugudelige nedlagt i mennesket. Nej, det er ikke selvindlysende! Der er rigtig mange mennesker, der kender alle Bibelens tekster ud og ind, som ikke finder det selvindlysende, at det er sandt hvad der står! Det er et under, og ingen selvfølge, hver gang et et menneske kommer til at tro på, at det er sandt!
Og så må jeg indrømme, at jeg altid får det lidt dårligt når jeg hører tale om "de gudløse" - - om "os" og "de andre". Der er ingen "gudløse" - Gud elsker os alle med samme grænseløse kærlighed, hvad enten vi véd det eller ej, og så længe vi er her, opretholdes vores liv af Gud, som har skabt os.
Joh 21,23b: ... Jesus havde ikke sagt, at han ikke skulle dø, men: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig?
Og vi véd ikke spor om, hvem der her og nu går på fortabelsens vej, og det synes jeg heller ikke vi skal gøre os tanker om - blot bede Gud om at bevare os - og lægge os selv og hinanden i Guds hænder.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54790 - 16/01/2006 19:18
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg tror ikke, der er nogen der er gudløse - heller ikke de, der ikke tror på Gud! Prøv at søge i et bibelprogram med søgeordet "gudløs" "gudløse" og læs de vers der kommer frem!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54791 - 16/01/2006 19:26
|
Anonym
Anonym
|
Kunne en venlig ordstyrer... Jeg skal ikke nævne navne... Klippe og klistre i denne tråd.
En tråd for noget med hjernen og kroppen, gerne under min oprindelige titel "Medfødte reflekser" og en tråd med alt det her gudløs og ikke gudløs pjat? (en eventuel titel på denne nye tråd kunne være "gudløs?")
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#54792 - 16/01/2006 19:36
|
Anonym
Anonym
|
citat: og en tråd med alt det her gudløs og ikke gudløs pjat? At du ikke selv har nogen tro, er din sag, men derfor kunne man vel godt forvente bare en smule anstændig respektfuld opførsel, i stedet for din snak og "gudløs og ikke gudløs pjat"
Nu er det trods alt JesusNet vi befinder os på og ikke AteismeNet.
Så egentlig synes jeg at en venlig og betænksom ordstyrer langt hellere skulle se på en sådan respektløs opførsel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54793 - 16/01/2006 20:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eskild citat: kristina; men nej, Jesus døde ikke for de retfærdige! Eskild: Der er ingen retfærdige, end ikke én. Alle har syndet og mangler herligheden fra Gud. Så jo, Jesus døde for mig såvel som for dig, Evolutionisten, Zaphod, CloudHands, ClausDue og Evolutionisten og alle andre. Jamen så er vi jo enige! Jesus døde ikke for de retfærdige, - det kunne han jo ikke, når der altså ikke er nogen!
Jeg er også enig med dig i, hvad du i øvrigt skriver i dit indlæg. Jeg vil bare ikke kalde nogen gudløse. For som du selv skriver er det Gud, der giver gode gaver til alle - også til dem, der ikke ved, hvor gaverne kommer fra, og det er Gud, der opretholder livet på alle, som er her.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54794 - 16/01/2006 20:14
|
Anonym
Anonym
|
Hej Eskild
citat: Nu er det trods alt JesusNet vi befinder os på og ikke AteismeNet.
Fuldstændigt korrekt...
Men det ændrer ikke på at vi her har gang i to vidt forskellige emner og at det er ret almindeligt her på Jesusnet at man kan opfordre ordstyrerne til at skille trådene ad, hvis det skønnes nødvendigt... Et faktum som du ville være opmærksom på hvis du ligesom jeg havde tilbragt over 2 år herinde.
citat: Så egentlig synes jeg at en venlig og betænksom ordstyrer langt hellere skulle se på en sådan respektløs opførsel.
Det er jeg sikker på at de vil, hvis det bliver nødvendigt. Hvis du personligt er utilfreds med min tone eller mine meninger, så er du velkommen til at trykke på den lille knap forneden i mine indlæg og rapportere dem til ordstyreren, hvilket er proceduren her på Jesusnet, hvis der er noget man ikke kan ta'.
citat: men derfor kunne man vel godt forvente bare en smule anstændig respektfuld opførsel, i stedet for din snak og "gudløs og ikke gudløs pjat"
Så du mener tilsyneladende at der er en gradsforskel mellem at kalde det jeg siger for "snak" og at jeg kalder jeres diskussion om gudløs vs. ikke gudløs for "pjat"...?
Moral er godt, men dobbeltmoral er jo bekendt dobbelt så godt
Ændret af CloudHands (16/01/2006 20:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54795 - 16/01/2006 20:20
|
Anonym
Anonym
|
citat: Så du mener tilsyneladende at der er en gradsforskel mellem at kalde det jeg siger for "snak" og at jeg kalder jeres diskussion om gudløs vs. ikke gudløs for "pjat"...? Ja der er da meget stor forskel. Ved snak da snakker man og forhåbentlig snakker man sammen.
At kalde noget for pjat er repsektløst og nedgørende. Derfor reagerede jeg.
Jeg forstår din reaktion sådan at du mener det er helt i orden at kalde kristnes tro for noget pjat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54796 - 16/01/2006 20:35
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#54797 - 16/01/2006 20:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eskild - jeg vil lige henvise til følgende punkt på Debatvejledningen: Hvis du finder et indlæg uacceptabelt, så orienter ordstyreren privat. Du kan enten bruge funktionen "Orienter ordstyreren om dette indlæg" (det sidste ikon nederst i indlægget), eller skrive en privat besked. Du kan se ordstyreren øverst på skærmen. Så vil ordstyreren se på indlægget og tage stilling til, om han/hun skulle finde det kritisabelt, og det er langt at foretrække frem for at vi bebrejder hinanden i selve debatten. Men du kan måske så risikere, at ordstyreren finder det lidt respektløst, at en bruger (du) kalder en anden bruger respektløs ... man kan aldrig vide! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54798 - 16/01/2006 20:42
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hoeg kunne ikke have taget bedre fejl selv (jeg ved at den var under bæltestedet Hoeg, men bær over med mig, thi jeg ved jo ikke hvad jeg gør... he he) Ja ja- hele dit indlæg er da meget sigende. Undskyld at jeg har forstyrret din fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#54799 - 16/01/2006 20:45
|
Anonym
Anonym
|
Hej Eskild
Du har ikke forstyrret min fred, du har bare misforstået mig, det skal du ikke undskylde... Du kan nøjes med at anstrenge dig mere næste gang 
Ændret af CloudHands (16/01/2006 20:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54800 - 16/01/2006 20:46
|
Bruger
|
Hej Eskild - du skriver: citat: Bibelen lærer mig at der er to muligheder: 1) Et evigt liv sammen med Gud, hvor der "ingen død skal være mere, ej heller pine, ej heller sorg, skal være mere, for det som var før er nu forsvundet", Åb. 21, 4.
Sådan et liv kan jeg ikke forestille mig er værd at leve. Uden kontraster til lykken bliver lykken meningsløs, og et sted hvor lykken er meningsløs kan alt være ligegyldigt. Hvis der ikke er sorg er det enten fordi folk ikke kan gøre noget ondt - i hvilket tilfælde man ikke er fri, men blot en fange. Eller også er det fordi intet folk gør kan fremkalde sorg i mennesker, i hvilket tilfælde følelserne bliver meningsløse.
Den pine, jeg føler, og den død, jeg skal dø, er med til at gøre mig til den person jeg er. Den samme person kan jeg ikke være i det evige liv sammen med Gud, så dette liv har jeg intet ønske om at opleve.
citat: 2) Alternativet er den evige tilintetgørelse hvorfra der ikke er nogen vej tilbage. Der vil der ikke være nogen pine eller andet rædselsfuldt, for der står jo at der ingen død skal være mere, der skal heller ikke være hverken pine eller skrig, og hver en sorgfuld tåre vil være tøret væk fra vore øjne, da der ikke længere skal være noget at sørge over.
Jeg forventer min evige tilintetgørelse - det, der er jeg, skal forgå for evigt, når min krop dør. Da vil der ikke være nogen pine eller følelser, udover dem jeg efterlader i de levende.
I øvrigt forstår jeg ikke det univers, du beskriver. Hvis alt er tilintetgjort er der ingen tårer at tørre væk, intet liv, intet stof - ingenting. Der vil ikke være nogen til at sørge over det, der er tilintetgjort. Der ville kun være Gud og Guds frelste til at overveje konsekvensen af alt det, Gud skabte, og alt det, Han tilintetgjorde. Jeres følelser omkring dette vil være positive - det vil i hvert fald ikke pine Guds frelste, da pine og sorg ikke findes i paradis. Måske fortryder Gud - der i sin almægtighed alligevel ikke formåede at redde alle, eller at starte forfra, eller at skabe noget uden fejl første gang Han forsøgte.
Så mit valg står mellem at leve som slave under Guds vilje og begynde at lyve for mig selv, og se frem til en evighed uden karakterbyggende sorg eller motivation for at føle. Eller jeg kan vælge at dø den form for død jeg i forvejen regner med at skulle møde.
I øvrigt vil du jo i paradis være ligeglad med, om jeg er der eller ej. Der skal jo hverken være sorg eller pine, og dermed intet savn. Dine ønsker nu om at møde mig senere vil du glemme - eller opfatte som positive trods det, at jeg for evighed er gået til grunde. Dette vil du ikke begræde, så hvad der har værdi for dig i dette liv - dit ønske om, at andre ikke skal fortabes - bliver meningsløst i det paradis, du forventer at møde.
Og så beklager jeg i øvrigt at dette er så meget off-topic. Vi burde fortsætte i "kirke og tro", hvis du stadig mener der er noget, du har, jeg bør have...?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54801 - 16/01/2006 20:51
|
Anonym
Anonym
|
Som jeg ville have sagt det Claus, bare uden spydigheder og andre herligheder ud mellem sidebenene  Endnu en gang tak for dit klarsyn min ven! (Hvis de kristne må rygklappe, så må vi også  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#54802 - 16/01/2006 20:55
|
Anonym
Anonym
|
citat: Sådan et liv kan jeg ikke forestille mig er værd at leve. Uden kontraster til lykken bliver lykken meningsløs, Eller fuldkommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54804 - 16/01/2006 21:03
|
Anonym
Anonym
|
Det lyder både dejligt og fornuftigt... Og slet ikke som noget pjat
|
|
Til toppen
|
|
|
#54805 - 16/01/2006 21:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands Jeg skrev: citat: Og jeg ville heller ikke holde op med at tro på Gud, selv om jeg fik bortopereret de meget omtalte centre i mine hjernehalvdele (ren teori, for jeg ved ikke om man kan leve uden ..) Og det var noget vrøvl. Undskyld! Jeg kan ikke holde mund med tilbagevirkende kraft, kun beklage.
Jeg mente det sådan set rigtigt nok, men jeg fik det afleveret helt forkert, og jeg er enig med dig i, hvad du skriver i øvrigt.
Undtagen lige at jeg "er" min hjerne og intet andet. Jeg mener jo nemlig at være Guds barn med hud og hår og krop og sjæl, og at jeg vil forblive i Guds nåde, og at jeg vil genopstå på Herrens dag, hvad enten jeg i mellemtiden er blivet til aske eller ormeføde. citat: Yderligere kan det jo om "gud i temporallappen" siges at dette sted er center for mange andre ting, som f.eks. kreativitet og fantasi, så du ville blive en kedelig fætter hvis det center blev ødelagt... En kedelig fætter uden en særlig levende tro, hvis du da i det hele taget ville fortsætte med at tro. Enig! Men jeg tror, at Gud også elsker kedelige fætre, som hverken kan sanse eller samle, og at han nøjagtig ved, hvordan det står til med hver enkelt af os. I øvrigt ville jeg vel ikke - uden temperallapperne - være mindre troende, end hvis jeg f.eks. var afgået ved døden, var i narkose, var blevet dybt dement, eller bare lå på sofaen og sov brandert ud?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54806 - 16/01/2006 21:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands - og Claus - ja selvfølgelig er rygklapning tilladt - til hver en tid! Og hvis det ikke forekommer jer alt for malplaceret, vil jeg gerne have lov til at klappe med, for jeg synes det var så smukt sagt, og det rørte mig dybt. Jeg er naturligvis ikke enig - og måske får jeg ved lejlighed sagt nogle ord om hvorfor jeg ikke er det. Det vil jeg tænke over. citat: Hvis de kristne må rygklappe, så må vi også ) Øhh? gør vi det??? - jeg synes ellers altid vi bliver beskyldt for at være knaldhamrende uenige og skændes og nærmest rive hovederne af hinanden ... men selvfølgelig - Jesus har vi til fælles .. 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54808 - 16/01/2006 22:11
|
Bruger
|
Hej Eskild,
Fuldkommen lykke, siger du? Hvis man ikke kan være ulykkelig, hvilken værdi har lykken da?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54810 - 16/01/2006 22:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus jeg kan godt se, at det ligner en umulig opgave, de kristne har fået af Jesus... En ting er vi enige om, det er, at der må være noget at frelses fra, hvis vi taler om en frelse. Så langt så godt.  Tak for smileyen til indledning i dit indlæg.!!! mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54811 - 16/01/2006 22:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina nu glemmer du igen, at der ér en anden end Jesus, som var syndfri. Jeg behøver vel ikke nævne navne..  Og så en ting til, de der er frelste er retfærdige, og også for dem er Jesus død. Men jeg tror, vi er enige om det sidste ? Og så vil jeg sige, at jeg også er enig med dig i, at der er nogen, som tror, de er retfærdige. Ortodokse jøder for eksempel. De mener jo, at de kan overholde loven. Det er ikke for at tilvine nogen, at jeg siger det..jeg er bestemt ikke jødehader.! Mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54812 - 16/01/2006 22:47
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eskild - ja, lige netop: fuldkommen!  Desværre tror jeg ikke, at nogen kan forestille sig, hvordan det fuldkomne vil være, så egentlig kun et ord - i bedste fald en anelse. Der står kun meget lidt om paradiset i Bibelen, men vi ville heller ikke kunne fatte det. Jeg læste for nylig et Holberg-citat: " .. var Paradiset stedsevarende, da ville Englene kjedes derved .." Han var jo heller ikke troende .. Jeg kan sagtens forstå ham - faktisk bedre end jeg kan forstå mig selv og min egen tro på at det virkelig er sandt .. det ubegribelige liv i Guds rige - i paradiset. For med de sanser vi har her, kan vi kun begribe noget, der har sin modsætning - kontrastprincippet er nødvendigt for alt, hvad vi skal se og forholde os til i denne verden. Lys/mørke, god/ond, glæde/sorg .... Og vi kan kun sanse sølle tre dimensioner - nåja, og så tiden, lad os sige fire - men måske er der i den virkelige virkelighed, af hvilken denne verden måske kun er en skygge, uendelig mange dimensioner. Og vi har bare nogle ualmindelig begrænsede, og derfor begrænsende, sansemuligheder, som du jo også var inde på i et andet indlæg. Vi kan heller ikke forestille os evigheden, kun som laaaaaaaaaaang tid. Og evighed og tid har næppe spor med hinanden at gøre .. Vi kan heller ikke fatte nu'et - kun splitte op i fortiden, som jo er gået, og fremtiden, som ikke er kommet endnu - og når den kommer er den ikke fremtid, men nutid - som heller ikke findes.  Så vi er ikke rigtig kloge!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54813 - 16/01/2006 22:47
|
Anonym
Anonym
|
citat: Fuldkommen lykke, siger du? Hvis man ikke kan være ulykkelig, hvilken værdi har lykken da? Som sagt: fuldkommen. En helt uvurdelig høj værdi. Så høj at Jesus betalte med sit liv for dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54814 - 16/01/2006 22:56
|
Anonym
Anonym
|
citat: For med de sanser vi har her, kan vi kun begribe noget, der har sin modsætning - kontrastprincippet er nødvendigt for alt, hvad vi skal se og forholde os til i denne verden. Lys/mørke, god/ond, glæde/sorg .... Jeg har ingen besværligheder med at forstå evigheden som en tid der aldrig hører op og aldrig får en ende.
Jeg har heller ingen besvær med at forstå graden af uendelig lykke. Og jeg har slet ikke behov for at opleve ulykke for at fatte lykken, eller det onde for at forstå det gode, eller sorgen for at fatte glæden.
Og jeg har heller ikke spor svært ved at forestille mig det evige samvær sammen med Jesus. Intet kan være skønnere, og intet kan overgå det at tilbringe evigheden sammen med Jesus. Jeg har her på denne syndefulde jord oplevet betingelsesløs kærlighed, og jeg ved at denne, hvor stor og smuk den nu engang er, er for intet at regne i forhold til den kærlighed Jesus har vist ved at give sit liv for netop dig og mig, ClausDue, Zaphod og CloudHands, Tau og alle andre.
Alt i denne verden regner jeg for tab i forhold til at kunne eje Jesu kærlighed. Ingen ord i denne verden, intet kunstværk i denne verden, ingen skønhed i denne verden, absolut intet i denne verden, kan måle sig med det der venter os i den kommende verden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54815 - 16/01/2006 23:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau citat: .. nu glemmer du igen, at der ér en anden end Jesus, som var syndfri. Jeg behøver vel ikke nævne navne.. Ved det godt, men jeg er jo ikke katolik - jeg holder mig til Bibelen og tror derfor ikke at Maria var syndfri ... citat: Og så en ting til, de der er frelste er retfærdige, og også for dem er Jesus død. Men jeg tror, vi er enige om det sidste ? Nej, ikke rigtig! Guds børn er ikke retfærdige, ikke i os selv. Vi har fået tilregnet retfærdighed, så vi kan møde Gud så rene som nyvasket sne, eller hvad det nu hedder - retfærdigheden er debiteret vores konto - men den er ikke vores egen. Det er jo Kristi retfærdighed!
Og over for vores medmennesker er vi ikke spor mere retfærdige end andre. Og dog? Måske alligevel en anelse? - Mit gæt (helt uden at kunne påvise om det passer!) er at kristne som helhed måske har lidt pænere straffeattester - lidt færre voldsdomme og bedragerisager - end ateister. Men dette er så absolut en detalje i sammenligning med det hovmod, at vi tit bilder os ind at være bedre - eller retfærdigere - end andre syndere! Lige præcis der er faldlemmen til farisæersindet "Tak, Gud, at jeg ikke er som tolderen der" - som "de andre" -  Eller (endnu værre) - "Tak Gud, at jeg er mere i retning af ham den flinke, ydmyge tolder med det bøjede hovede" ...
Nissen flytter med! Så jeg vil hellere bare give op og sige tak, fordi det ikke går efter fortjeneste!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54816 - 16/01/2006 23:46
|
Anonym
Anonym
|
citat: Så jeg vil hellere bare give op og sige tak, fordi det ikke går efter fortjeneste! Heldigvis går det ikke efter fortjeneste. Det viste Jesus os jo også. Han fik alt hvad han ikke fortjente, for at vi ikke skal få hvad vi fortjente.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54817 - 17/01/2006 09:40
Ønsketænkning
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
citat: Za: Mja. Det er nok ikke så sandsynligt.
Es: Jamen kunne du da ikke tænke dig at være et sted hvor der ikke længere er nogen sorg, smerte, sygdom, nød og lidelse? 
Både og. Jeg tror ikke det er muligt. Og selvom jeg kunne tænke mig det, gør det det ikke sandt. Det er forskellen mellem at være barn og voksen. Børn tror det er sådan, voksne ved, at det ikke er sandt.
Idéen om en verden ligesom denne, bare uendeligt god og lykkelig, er for mig ligesom idéen om Gudfader, ligesom fader, bare uendeligt god og kærlig, afmægtig ønsketænkning.
Jo, der var engang, hvor den slags virkede tillokkende. Men så blev jeg voksen. Med fare for at påkalde mig vrede, virker denne slags teologi på mig som et barn, der søger en faderfigur. At tage menneskelige erfaringer og værdier, sortere de dårlige fra, og gange de gode op til uendeligt synes jeg er en meget letgennemskuelig, psykologisk reaktion* på utålelige jordiske vilkår. Der er vitterligt tale om at gøre Gud i menneskets billede her og Paradis i den menneskelige lykkes; i så høj grad at kravet om det omvendte virker uforståeligt.
Mvh
Zaphod
*) Ikke nødvendigvis hos dig eller hos alle troende, men hos de, der har formet eller skabt en teologi med dette fokus: det afmægtige barns higen efter beskyttelse. Religion behøver ikke have dette fokus, men visse kristne retninger har det meget tydeligt.
Ændret af Zaphod (17/01/2006 09:44)
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#54818 - 17/01/2006 09:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eskild Dejligt at læse! Jeg véd godt, at du har ret i det, du skriver! Og jeg glæder mig også over, at du - og mange andre - er i stand til at forstå det. (Bare det var mig!  ) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54819 - 17/01/2006 10:33
Re: Logik?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus citat: Det tager jeg gerne imod - lidt uforstående dog. Det var jo selveste paradis og den kristne motivation for mission, jeg (indirekte) stillede spørgsmål ved - men lidt logik har måske alligevel sin ret? Logik? Nej, slet ikke, der skal mere til at imponere mig! - hæderlighed f.eks.
Og det du skrev - jeg véd hvor dybt du mener det, for det er for mig som at se direkte ind min egen fortid - en meget yngre udgave af mig selv, tanker jeg tænkte, den gang jeg (troede at jeg) vidste meget mere end jeg véd nu, den gang jeg troede meget mindre.
Tag endelig ikke dette som noget blær om at jeg bilder mig ind at være blevet klogere med årene, for nej, det er jeg på ingen måde, tværtimod!
Men det er jo gået mig sådan, at det er sandheden - den objektive - , som er blevet afgørende for mig. Den sandhed, som jeg tror på findes, og som jeg vil tilegne mig og kende så meget af, som det nu kan lade sig gøre. Sandheden, vejen og livet.
Og hvis sandheden er - eller forekommer mig - irrationel og i strid med min menneskelogik ... hvad den på visse måder er ... so what?
Det er for underfuldt til, at jeg forstår det, det er så ophøjet, at jeg ikke fatter det. (fra Sl. 139)
Grænsesprængende kærlighed er nok, pr. definition, i strid med al logik - det skulle ikke undre mig spor ... og den, altså kærligheden, har så altså overmandet mig .. Alligevel har jeg endnu kun fat i en lille flig af kjortelen .. men det er alt nok!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54820 - 17/01/2006 11:12
|
Anonym
Anonym
|
citat: Og jeg glæder mig også over, at du - og mange andre - er i stand til at forstå det.
(Bare det var mig! ) grib det i tro - sværere er det ikke
|
|
Til toppen
|
|
|
#54821 - 17/01/2006 11:19
Re: Ønsketænkning
|
Anonym
Anonym
|
citat: Både og. så du har det åbenbart godt med sorg og smerte og elendighed?
Ja ja, hver sin lyst. Og det er da også helt frivilligt om man vil tage imod det Gud har beredt for os. Der er ingen tvang.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54822 - 17/01/2006 11:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo - jeg prøver lidt igen - citat: Og da troen, men ikke bønnen, er afgørende for frelsen, ifølge din kristne tro, står mit spørgsmål til dig stadig ubesvaret:
Hvis troen på Gud i den ene hjernehalvdel er nok til at frelse et menneske, så bliver vi jo faktisk alle frelst. Men hvis kravet er, at begge hjernehalvdele skal tro på Gud, så går vi allesammen fortabt.
Med mindre du da mere overbevisende end forskerne kan forklare, hvor din tro opholder sig - idet du åbenbart vil bestride deres opdagelse af, at din tro på Gud opholder sig i din venstre hjernehalvdel, mens du er ateist i din højre hjernehalvdel!
Jeg afviser ikke, at min oplevelse af tro/tvivl/vantro - og alle mulige andre af mine sansninger og funktioner - fysiologisk har sæde et eller andet sted i min hjerne.
Men som jeg ser det: frelsende tro er noget helt andet, og jeg er småtræt af udtrykket "din tro har frelst dig", selv om det står i Bibelen en hel masse gange, for det bliver næsten altid misforstået, også af os kristne.
I Bibelen har vi 1) Guds lov og 2) evangeliet. Ved lovgerninger kan intet menneske frelses, står der. Evangeliet lærer os om Guds nåde ved Jesus Kristus, som for os har opfyldt loven og overvundet døden ved sin genopstandelse. "Det er fuldbragt", som Jesus sagde lige inden han udåndede. Det betyder, at forligelsen har fundet sted, og at den gælder alle mennesker i hele verden, i nutid, fortid og fremtid.
Gud har forligt sig med os, ikke med retfærdige (sådan nogen findes slet ikke) ikke kun med gode, svage, taknemmelige, syndige, eller ligeglade mennesker, men med sine fjender. Det er det afgørende, for vi er, alle, af natur, fjender af Gud. Vi vil bestemme selv, vi vil ikke adlyde Gud. Sådan er vi født.
Så Gud har forligt sig med os alle. Hvad er det så vi skal gøre, vi fjender af Gud? Vi skal, hver især, lade os forlige med ham, og det gør vi ved at lade være med at afvise ham, at holde op med at være hans fjender.
At tro er altså ikke at gøre noget , men at holde op med at gøre noget andet! Hvis vi afviser indbydelsen, så bliver vi fri for den - ingen bliver slæbt ind i gudsriget mod deres vilje.
Det er således afvisningen af Gud, som er en aktiv handling, ikke troen! Tro er modtagelse - som hjælpeløse, uvidende spædbørn kan modtage, helt uden forbehold og gustent overlæg og tanker om at gøre gengæld .. Og har vi modtaget, dvs. når vi har ladet os forlige med Gud og derved er blevet hans barn - så afhænger intet mere af os. Vores himmelske far, som elsker os og kender fuldt ud, hvad vi slet ikke selv gør, og som passer på os hvad enten vi véd det, føler det, sanser det, oplever det eller ej.
Men det står enhver frit aktivt at forlade Gud, at frasige sig livsfællesskabet med ham, og forbliver i den beslutning livet ud. Det er en aktiv, bevidst handling.
Konkluderende vil jeg sige, at hvis tro opfattes som noget, der skal præsteres, så er det en misforståelse. Det er ikke meningen, at vi skal stå for Herrens ansigt på dommens dag med "Ja, Gud, jeg ved godt, at jeg ikke har kunnet klare at holde din lov og leve som du ville at jeg skulle, men se her, jeg har da min store flotte TRO!"
Nej - hvis det var sådan, så var tro blevet til en lov - noget vi skal kunne præstere - og som sådan set for mange af os - incl. mig selv - forekommer meget mere umuligt end bare at opføre os så godt som vi nu kunne, i håb om at Gud ville se gennem fingre med at vi ikke helt klarede opgaven ...
Tro er at komme, med tomme hænder - helt tomme! Med eller uden de temporallapper, som formentlig er nødvendige for religiøs sansning. Min egen tro er for svag og ussel til at kunne bære noget som helst, og da slet ikke hele mig ind i Gudsriget, jeg går heller ikke i noget åndeligt fitness-center og træner min svage trosmuskel - men jeg regner med Guds løfter , og at Jesus vil gøre det jeg ikke selv kan. "Oh Herre, så tro da for mig" står der i en salme .. og jeg går da også i kirke for at høre Guds ord igen og igen - åndelig føde har jeg nemlig svært ved at undvære. Lidt lige som når det er over spisetid, så bliver jeg sulten, fordi jeg ikke kan heller ikke undvære mad og drikke til min krop ..
Jeg skrev også lidt i går til CloudHands om "gudehjelmen"
Er vi hermed kommet lidt videre - eller tværtimod?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54823 - 17/01/2006 12:25
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
citat: Za: Både og.
Es: så du har det åbenbart godt med sorg og smerte og elendighed?
Nej, selvfølgelig ikke. Men jeg kan ikke se, hvordan det skulle være muligt, at eksistere uden. Dels er det et menneskeligt vilkår, dels kan man ikke identificere fx lykke, hvis ikke der også findes u-lykke. Det er ikke muligt. Hvis alt er sort, hvordan kan du så vide, hvad sort er? Vi identificerer koncepter ved kontrasten med andre koncepter. Uden kontrasterende koncepter, ingen identifikation. Derfor er idéen om en uendeligt lykkelig tilværelse i Paradis umulig, og en konsekvens af uovervejet ønsketænkning.
Det er ganske enkelt ikke muligt.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#54824 - 17/01/2006 12:46
|
Anonym
Anonym
|
Efter at jeg er blevet gjort opmærksom på, at det ikke er alle mennesker, men et menneske med en bestemt hjerneskade, hvis ene hjernehalvdel tror på Gud og hvis anden hjernehalvdel er ateist, er undgangspunktet for vores diskussion ændret, så det næppe giver mening at videreføre den.
I øvrigt er og var jeg helt på det rene med, at du mener og tror som du gør - således som du igen skriver meget udførligt i dit indlæg. Eller prædiken!
Kristina: Men som jeg ser det: frelsende tro er noget helt andet, og jeg er småtræt af udtrykket "din tro har frelst dig", selv om det står i Bibelen en hel masse gange, for det bliver næsten altid misforstået, også af os kristne.
Til gengæld forstår jeg ikke, hvordan du afgør, at en præcis og umisforståelig sproglig formulering, som endda optræder mange gange i bibelen, misforstås af kristne - hvis de læser ordene bogstaveligt.
Der står jo, hvad der står - og hvis man sådan bare kan sige, at det betyder skam noget helt andet . . . så bliver samtalen besværlig, ja nærmest umulig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54825 - 17/01/2006 12:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
jeg skrev faktisk også, at vi ikke er retfærdige i os selv. Vi er det i Kristus, men det vigtige er, at vi ér det. For ellers var vi ikke frelst.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54826 - 17/01/2006 14:43
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er ganske enkelt ikke muligt.
Intet er muligt for den der vælger ikke at tro.
Intet er umuligt for den der tror.
Jeg lader mig derfor ikke begrænse af græsk og østens filosofi om at dualismen er det eneste saliggørende logiksystem der findes. Jeg har fundet noget der er langt, langt større end denne begrænsende og snærende størrelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#54827 - 17/01/2006 18:39
|
Bruger
|
Hej Kristina Citat: Og det du skrev - jeg véd hvor dybt du mener det, for det er for mig som at se direkte ind min egen fortid - en meget yngre udgave af mig selv, tanker jeg tænkte, den gang jeg (troede at jeg) vidste meget mere end jeg véd nu, den gang jeg troede meget mindre.
og
Citat: Og hvis sandheden er - eller forekommer mig - irrationel og i strid med min menneskelogik ... hvad den på visse måder er ... so what?
Hvis du spørger mig, så ville jeg ikke mene, at man kan bruge en uforståelig sandhed til noget. Hvis kendskab til sandheden er det redskab man bruger for at leve, så ville jeg mene at man bliver ude af stand til at forstå, hvordan man bør leve.
Der er i begrebet sandhed den relativitet, at mennesket er det eneste bevidste væsen vi kan kommunikere en eventuel sandhed til. Hvis vi ikke forstår den sandhed, vi vil kommunikere, så ender vi med at blive kryptiske i andres øjne. Jeg sætter stor pris på klarhed, og derfor kunne jeg aldrig kalde noget uforståeligt for sandheden. Hvis jeg ikke kunne forstå det, kunne jeg intet stille op med det - heller ikke afgøre, om det er sandt eller falsk.
Men jeg kan da trøste mig med at du har haft de samme tanker. Og så prøve at dekryptere dine tanker om fx en sandhed, du ikke helt forstår - og tanker, jeg ikke begriber i den relief, du selv tilbyder... jeg kunne engang imellem godt bruge en håndbog i oversættelse fra skrifligt kristent til skriftligt ateistisk - og omvendt 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54828 - 17/01/2006 18:53
|
Anonym
Anonym
|
Hej Eskild Citat: Jeg lader mig derfor ikke begrænse af græsk og østens filosofi om at dualismen er det eneste saliggørende logiksystem der findes.
Måske du kunne uddybe hvad du mener med ovenstående?
Hvilken græsk filosofi er det du snakker om? Kom gerne med henvisninger til forfattere, filosoffer og tænkere.
Det samme gælder for østens filosofi... Det lader jo tilsyneladende til at du ved en masse om det.
Citat: Intet er umuligt for den der tror.
Mød mig ved Møens klint om et par timer, du ved der hvor rækværket er lidt råddent... Så skal vi snart finde ud af hvor mange gange du skal messe det mantra for at få det til at passe... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#54829 - 17/01/2006 19:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, du skriver
"Til gengæld forstår jeg ikke, hvordan du afgør, at en præcis og umisforståelig sproglig formulering, som endda optræder mange gange i bibelen, misforstås af kristne - hvis de læser ordene bogstaveligt. Der står jo, hvad der står - og hvis man sådan bare kan sige, at det betyder skam noget helt andet . . . så bliver samtalen besværlig, ja nærmest umulig!"
Ak, der er mange misforståelser! Formuleringen i Bibelen er ganske rigtigt præcis, men umisforståelig er den åbenbart ikke. Når Jesus siger "din tro har frelst dig", står der ikke, og det betyder heller ikke, at vi skal tro på vores tro. Hvis vi indlæser den mening, læser vi netop ikke bogstaveligt! Det er ikke troen, vi skal kigge på og øve os i og gøre os umage med, det er Jesus vi skal se hen til.
Af konteksten i Bibelen fremgår det overalt, hvor troen er nævnt, at det er Jesus det handler om - det er HAM vi skal have tillid til, og ham vi skal tro på, og ikke noget i os selv.
At have den opfattelse, at troen er noget vi skal PRÆSTERE, er det samme som at ophæve hele evangeliet og gøre det til lov!
Men vi mennesker har det med at gøre det helt enkle meget indviklet. Og omvendt.
Galaterbrevet 2,16: "Men fordi vi ved, at et menneske ikke gøres retfærdigt af lovgerninger, men kun ved tro på Jesus Kristus, har også vi sat vores lid til Kristus Jesus for at gøres retfærdige af tro på Kristus og ikke af lovgerninger. For af lovgerninger vil intet menneske blive retfærdigt."
Konkluderende vil jeg gentage: Vi ikke skal tro på vores tro. Vi skal tro på Jesus = lade os forlige med Gud = lade være med at afvise hans indbydelse.
Se f.eks. lignelsen om det store festmåltid, Lukasevangeliet kap. 14. Jeg citerer lige vers 16-20:
"Jesus svarede: »Der var en mand, som ville holde et stort festmåltid og indbød mange. Da festen skulle begynde, sendte han sin tjener ud for at sige til de indbudte: Kom, nu er alt rede! Men de gav sig alle som én til at undskylde sig. Den første sagde til ham: Jeg har købt en mark og bliver nødt til at gå ud og se til den. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. En anden sagde: Jeg har købt fem par okser og skal ud at prøve dem. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. Og en tredje sagde: Jeg har lige giftet mig, og derfor kan jeg ikke komme..." ff
(Jeg kan ikke lige få kode-funktionerne til at virke - - derfor ser dette indlæg lidt anderledes ud end ellers.)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54830 - 17/01/2006 19:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, du skriver: " Men jeg kan da trøste mig med at du har haft de samme tanker. Og så prøve at dekryptere dine tanker om fx en sandhed, du ikke helt forstår - og tanker, jeg ikke begriber i den relief, du selv tilbyder... jeg kunne engang imellem godt bruge en håndbog i oversættelse fra skrifligt kristent til skriftligt ateistisk - og omvendt!" Så lad mig da anbefale dig at læse Leif Andersens "Ateistisk andagtsbog" (Credo 2001): Bare titlen kan forekomme at være en firkantet cirkel, og for så vidt også indholdet: Det er en debatbog om ateisme og kristendom. Jeg er så fint på bølgelængde med Leif, fordi han, som jeg selv, ikke er religiøst indrettet. Vi er fælles om ikke at have noget religiøst instinkt (måske pga. underudviklede temporallapper?  - så bøn, meditation, metafysik ligger ikke for os. Som han skriver i sit forord til bogen, er han på ingen måde amatør mht. ateisme, men nærmest ekspert, omend modvillig. Han præsenterer sig som værende humanist af overbevisning og egoist af natur. Og altså kristen af overbevisning og ateist af natur .. Og så er han altså præst - kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54831 - 17/01/2006 20:27
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Måske du kunne uddybe hvad du mener med ovenstående?
Dualismen - som jeg skrev!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54832 - 17/01/2006 20:44
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Men som jeg ser det: frelsende tro er noget helt andet, og jeg er småtræt af udtrykket "din tro har frelst dig", selv om det står i Bibelen en hel masse gange, for det bliver næsten altid misforstået, også af os kristne. Til gengæld forstår jeg ikke, hvordan du afgør, at en præcis og umisforståelig sproglig formulering, som endda optræder mange gange i bibelen, misforstås af kristne - hvis de læser ordene bogstaveligt. Der står jo, hvad der står - og hvis man sådan bare kan sige, at det betyder skam noget helt andet . . . så bliver samtalen besværlig, ja nærmest umulig!
Kristina: Formuleringen i Bibelen er ganske rigtigt præcis, men umisforståelig er den åbenbart ikke. Når Jesus siger "din tro har frelst dig", står der ikke, og det betyder heller ikke, at vi skal tro på vores tro.
Evolutionisten: Næh, hør nu her. Der står lige præcis, at "DIN tro har frelst dig". Ikke at Guds tro har frelst dig. Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54833 - 17/01/2006 21:35
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?
Ja, det er da også rigtigt!
Men Bibelen er jo også tydlig omkring hvad denne tro præcist går ud på for at den har frelsesvirkning.
Tingene skal vel ses i deres kontextuelle samhørighed, oder ...??
|
|
Til toppen
|
|
|
#54834 - 17/01/2006 21:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo du skriver: "Næh, hør nu her. Der står lige præcis, at "DIN tro har frelst dig". Ikke at Guds tro har frelst dig. Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?"
Det betyder heller ikke andet! Det ER min tro, der har frelst mig! Men naturligvis ikke min tro på min tro!
Det fremgår af sammenhængen, at det drejer sig om min tro på (= tillid til) JESUS.
Ikke min tro på hvad som helst / hvem som helst.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54835 - 17/01/2006 21:40
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evo du skriver: "Næh, hør nu her. Der står lige præcis, at "DIN tro har frelst dig". Ikke at Guds tro har frelst dig. Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?"
Det betyder heller ikke andet! Det ER min tro, der har frelst mig! Men naturligvis ikke min tro på min tro!
Det fremgår af sammenhængen, at det drejer sig om min tro på (= tillid til) JESUS.
Ikke min tro på hvad som helst / hvem som helst.
Det er en lille smule forvirrende at man ikke klart og tydeligt kan se hvem der har skrevet hvad.
Må man have lov til at foreslå at man gør brug af "citer"-knappen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54836 - 17/01/2006 21:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Claus, lige en ting mere:
Du omformer faktisk her mit udsagn ("Og hvis sandheden er - eller forekommer mig - irrationel og i strid med min menneskelogik ... hvad den på visse måder er ... so what?") og giver det en helt anden mening, nemlig at sandheden er uforståelig for mig. Det har jeg ikke skrevet, og heller ikke ment. Jeg er ikke ude af stand til at forstå hvad det handler om, eller hvordan jeg skal leve mit liv.
Ulogisk og irrationel er ikke det samme som uforståelig. F.eks. er jomfrufødsel og dødeopvækkelser i strid med menneskelogik. Med ulogisk mener jeg "i strid med vores kendte naturlove". Det betyder ikke, at jeg ikke kan forstå, hvad jeg læser.
Når du kan gribe mig i at sige f.eks. dette er for stort til at jeg kan rumme det / begribe det / fatte det ... så er det et udtryk for dyb betagelse (ikke for, at det er uforståeligt, som f.eks. en tekst på hebraisk ville være mig uforståelig).
På samme måde som jeg kan sige: "Dette er ufatteligt smukt", hvis jeg står ved et alpepas og ser ud over bjerglandskabet. Det betyder jo bare, at jeg mangler ord til at udtrykke, hvad jeg oplever ..
Det var bare det.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54837 - 17/01/2006 22:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eskild, du skriver:
"Det er en lille smule forvirrende at man ikke klart og tydeligt kan se hvem der har skrevet hvad. Må man have lov til at foreslå at man gør brug af "citer"-knappen!"
Ja, det plejer jeg skam også, men ingen af funktionerne virker for tiden, heller ikke farverne.
Så du må nøjes med gåseøjnene, til det virker igen - hvis du kigger godt efter dem, skulle det være til at hitte ud af, hvem der skrev hvad. Jeg tager kontakt med Nardus om teknikken i morgen - der står forneden på min skærm, at der er opstået en fejl på siden her.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54838 - 17/01/2006 22:21
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Men som jeg ser det: frelsende tro er noget helt andet, og jeg er småtræt af udtrykket "din tro har frelst dig", selv om det står i Bibelen en hel masse gange, for det bliver næsten altid misforstået, også af os kristne. Til gengæld forstår jeg ikke, hvordan du afgør, at en præcis og umisforståelig sproglig formulering, som endda optræder mange gange i bibelen, misforstås af kristne - hvis de læser ordene bogstaveligt. Der står jo, hvad der står - og hvis man sådan bare kan sige, at det betyder skam noget helt andet . . . så bliver samtalen besværlig, ja nærmest umulig!
Kristina: Formuleringen i Bibelen er ganske rigtigt præcis, men umisforståelig er den åbenbart ikke. Når Jesus siger "din tro har frelst dig", står der ikke, og det betyder heller ikke, at vi skal tro på vores tro.
Evolutionisten: Næh, hør nu her. Der står lige præcis, at "DIN tro har frelst dig". Ikke at Guds tro har frelst dig. Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?
Kristina: Evo du skriver: "Næh, hør nu her. Der står lige præcis, at "DIN tro har frelst dig". Ikke at Guds tro har frelst dig. Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?" Det betyder heller ikke andet! Det ER min tro, der har frelst mig! Men naturligvis ikke min tro på min tro! Det fremgår af sammenhængen, at det drejer sig om min tro på (= tillid til) JESUS. Ikke min tro på hvad som helst / hvem som helst.
Evolutionisten: Jeg mener ikke, at jeg har skrevet, at du tror på din tro. Jeg er udmærket klar over, at du tror på Jesus. Og hvis jeg ikke har misforstået dig ganske alvorligt, så mener du, at DIN tro på Jesus frelser DIG. Ligesom du formentlig også mener, at MIN tro på Jesus ville frelse MIG - såfremt jeg havde fået den af Gud! Hvilket han for nuværende ikke har fundet tiden inde til endnu! Det er på den baggrund, at jeg undrer mig over, at du "er småtræt af udtrykket din tro har frelst dig, selv om det står i Bibelen en hel masse gange . . . " Undskyld, men det forekommer mig, at logikken og sammenhængen i dine forskellige udsagn halter ganske alvorligt her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54839 - 17/01/2006 22:26
|
Anonym
Anonym
|
Alle mine knapper fungerer ikke, mens dine åbenbart gør. Det er ret forvirrende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54840 - 17/01/2006 22:34
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Alle mine knapper fungerer ikke, mens dine åbenbart gør. Det er ret forvirrende.
Prøv med en "slet cache", samt slet alle cokies og log så ind igen.
Måske det kunne hjælpe - det gjorde det for mig. Ellers er det vel heller ikke så besværligt lige at skrive citat og /citat med et par klammer om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54841 - 17/01/2006 22:35
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ja, det plejer jeg skam også, men ingen af funktionerne virker for tiden, heller ikke farverne.
Citatknappen virker da fint! men farverne gør ikke. Se iøvrigt mit svar til til Evolutionisten.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54842 - 17/01/2006 22:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: "Undskyld, men det forekommer mig, at logikken og sammenhængen i dine forskellige udsagn halter ganske alvorligt her."
OK, så har jeg ikke forklaret det forståeligt - jeg kan bare ikke gøre det bedre.
Det forekom mig, udfra temporallap-debatten - at du mente, at jeg nødvendigvis skulle have en religiøs oplevelse, dvs. en bevidst, oplevet, følt tro (det er vist det der sker, når lappen udsættes for stimuli, tror jeg.)
Evo: "Og hvis jeg ikke har misforstået dig ganske alvorligt, så mener du, at DIN tro på Jesus frelser DIG."
Ja, ok så. Men for at det ikke skal misforstås, vil jeg hellere sige det på den måde, at JESUS har frelst mig, og at DET tror jeg på.
Du skriver også: "... Ligesom du formentlig også mener, at MIN tro på Jesus ville frelse MIG - såfremt jeg havde fået den af Gud! Hvilket han for nuværende ikke har fundet tiden inde til endnu!"
Det udsagn ville jeg også forfærdelig gerne omformulere: Gud HAR nemlig forligt alle mennesker, altså ALLE (ikke undtagen Evolutionisten!) med sig. Det ER sket.
Du kan ikke hævde, at du ikke har hørt om, at det er sket. Hvis du afviser det, så har du altså ikke tillid til, at det kan passe, eller også vil du ikke have med det at gøre. Og så tror du ikke på det = du har meldt afbud.
Jeg mener ikke, at noget menneske er tvunget til ikke-tro. Det er vist en rigtig dårlig ide at sætte sig ned og vente på en himmelsk åbenbaring - et eller andet tros-gennembrud.
Den slags sker nok kun for folk med mere følsomme temporallapper end lige dine. Og mine!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54843 - 17/01/2006 23:19
|
Anonym
Anonym
|
Hej Eskild
Hvori ligger uddybningen...?
At konstatere at du sidestiller østens og græsk filosofi med dualisme er ikke en uddybning.
Men nu da du tilsyneladende mener at det er det, så kunne du måske uddybe hvad du mener med begrebet dualisme...?
Altså det jeg prøver at indkredse er (ja undskyld ordvalget) hvad fanden har det at Zaphod mener at det ikke er muligt at lykke eksisterer uden ulykke, eller mørke uden lys (en dualitet som ellers er ganske fremherksende i bibelen), at gøre med græsk og østens filosofi som tilsyneladende efter din vurdering (den vurdering som jeg nu er i gang med at spørge ind til, for ærligt talt så lyder du ikke som en der ved en døjt om østlig filosofi) mener at dualismen er det eneste saliggørende logiske system.
Hvad mener du med det?
Det lyder som et eller andet hjemmebrygget hejs. Jeg har beskæftiget mig en del med alverdens religioner og filosofiske systemer, ofte bare som hobby, men til tider også som praktiserende og jeg genkender ikke din noget firkantede fremstilling af disse filosofiske systemer.
Og hvad har det at alt er muligt for den som tror iøvrigt at gøre med græsk og østlig filosofi? Hvorfor skulle en sværgen til andre religioner eller filosofiske systemer end kristendommen stå i vejen for eller begrænse troen på at alting var muligt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54845 - 18/01/2006 14:10
Admin: tråden lukkes
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Så er tiden kommet hvor jeg vil bede jer viderføre debatten i nye debatstrenge. Tak om I vil være opmærksomme på at give indlæggene emner, som svarer til hovedindholdet af det enkelte indlæg. Det vil gøre det meget nemmere at overskue en debat.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54846 - 18/01/2006 14:16
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evo: "Og hvis jeg ikke har misforstået dig ganske alvorligt, så mener du, at DIN tro på Jesus frelser DIG."
Kristina: Ja, ok så. Men for at det ikke skal misforstås, vil jeg hellere sige det på den måde, at JESUS har frelst mig, og at DET tror jeg på.
Jeg ser ikke, at din omformulering ændrer din mening.
Citat: Kristina: Du skriver også: "... Ligesom du formentlig også mener, at MIN tro på Jesus ville frelse MIG - såfremt jeg havde fået den af Gud! Hvilket han for nuværende ikke har fundet tiden inde til endnu!" Det udsagn ville jeg også forfærdelig gerne omformulere: Gud HAR nemlig forligt alle mennesker, altså ALLE (ikke undtagen Evolutionisten!) med sig. Det ER sket.
Jeg synes i det hele taget, at dine omformuleringer bidrager til at forvirre debatten. Nu begynder du pludselig at tale om "forlig" i stedet for "frelse".
Det er jo ligesom ikke helt det samme.
Citat: Kristina: Du kan ikke hævde, at du ikke har hørt om, at det er sket. Hvis du afviser det, så har du altså ikke tillid til, at det kan passe, eller også vil du ikke have med det at gøre. Og så tror du ikke på det = du har meldt afbud.
Jeg er naturligvis bekendt med, efter mine debatter med dig, at kristne har en bestemt opfattelse af Gud. Men deri adskiller kristne sig jo ikke fra tilhængere af andre religioner - derfor kan jeg ikke have større tillid til kristendommen end f.eks. Islam.
Citat: Kristina: Jeg mener ikke, at noget menneske er tvunget til ikke-tro.
Jeg vil omvendt sige, at intet menneske er tvunget til - eller kan tvinges til! - at tro på noget bestemt. Man kan højst tvinges til at lade som om, man tror på et eller andet.
Citat: Kristina: Det er vist en rigtig dårlig ide at sætte sig ned og vente på en himmelsk åbenbaring - et eller andet tros-gennembrud.
Faktisk mener jeg, at det er en rigtig god idé at afvente en himmelsk åbenbaring. Og man kan jo leve sit liv efter bedste evne, mens man venter.
Ja, faktisk mener jeg, at din anbefaling af den måde, hvorpå du åbnede dig for troen på, er særdeles risikabel og ikke spor anbefalelsesværdig.
Dit metode var, såvidt jeg har forstået, aktivt at forsøge at læse bibelen i tillid til, at den er sand - og i tillid drøfte tingene med overbeviste kristne, som gerne ville have dig med i deres fællesskab.
Præcis den samme metode anvendes af suspekte sekter både i og udenfor kristendommen - f.eks. Moon-bevægelsen, Hare Krishna, Scientology m.fl.
Og de således overbeviste indenfor disse sekter er ikke mindre overbeviste end du er, på at de har fundet den sande religion.
Personligt har jeg valgt at afvente en himmelsk åbenbaring, direkte fra Gud, såfremt han finder min tro på ham nødvendig for min frelse.
Jeg forventer ikke, at Gud lader mig i stikken - med mindre han ikke er god og kærlig, men ond.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54847 - 18/01/2006 19:32
|
Bruger
|
Hej Kristina, Nu har jeg fået anbefalet "Ateistens Andagstbog" så mange gang at jeg nok hellere må få den læst (selvom titlen støder mig en lille smule). Det kunne jo ske der stod noget man ikke vidste... 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54848 - 18/01/2006 19:53
|
Bruger
|
Hej Kristina - du skriver: Citat: Du omformer faktisk her mit udsagn ("Og hvis sandheden er - eller forekommer mig - irrationel og i strid med min menneskelogik ... hvad den på visse måder er ... so what?") og giver det en helt anden mening, nemlig at sandheden er uforståelig for mig. Det har jeg ikke skrevet, og heller ikke ment. Jeg er ikke ude af stand til at forstå hvad det handler om, eller hvordan jeg skal leve mit liv.
Det er rigtigt - og det må du undskylde. Jeg fik tillagt citatet en mening, du ikke har, men som jeg selv står for. Filteret var slået til - beklager.
Citat: Ulogisk og irrationel er ikke det samme som uforståelig. F.eks. er jomfrufødsel og dødeopvækkelser i strid med menneskelogik. Med ulogisk mener jeg "i strid med vores kendte naturlove". Det betyder ikke, at jeg ikke kan forstå, hvad jeg læser.
Jeg hoppede bare over argumentationen og gik direkte til en gammel konklusion, nemlig at irrationelle og ulogiske ting ikke kan forstås, i den forstand at man kausalt kan opstille årsager og effekter for det, man vil forstå. I min forstand er "forståelse" netop, at man med logiske/rationelle/epiriske midler kan påpege årsager og effekter. Noget, der ikke kan påpeges på denne måde, kan ikke blive forstået at os. Vi kan gisne, have følelser og ekstrapolere omkring X, men det er ikke forståelse per se.
Som jeg (vistnok?) også skrev, handler det jo kun om at kunne verificere, at den sandhed man mener at have læst sig til rent faktisk er sandheden - og dér mener jeg logik og rationalitet er de eneste abstrakte redskaber vi kan bruge, og at sanselig erkendelse (at se, høre, røre, smage, lugte etc) er det eneste materielle redskab.
Jeg mener jo, at et mirakel (genopstandelsen, jomfrufødsel, vand-til-vin osv) ikke kan forstås, fordi det er udenfor kausaliteten - viden om årsagen og dens funktion mangler, og dermed mangler vores evne til at sige "fordi...", medmindre vi afslutter sætningen med "...X gjorde det på magisk vis". Og dét fjerner bare forståelsen endnu mere, for hvem kan forstå det, der er magisk og per definition uforklarligt?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54849 - 18/01/2006 21:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus Citat: Jeg mener jo, at et mirakel (genopstandelsen, jomfrufødsel, vand-til-vin osv) ikke kan forstås, fordi det er udenfor kausaliteten - viden om årsagen og dens funktion mangler, og dermed mangler vores evne til at sige "fordi...", medmindre vi afslutter sætningen med "...X gjorde det på magisk vis". Og dét fjerner bare forståelsen endnu mere, for hvem kan forstå det, der er magisk og per definition uforklarligt?
Det kan jeg godt sige ja til.
Og så alligevel. Hvis vi nu ser på personen Jesus, så fremgår det, samlet, af Bibelens tekster, at han var et menneske, født i byen Nazaret, opvokset i en ganske almindelig tømrerfamilie, et menneske, underkastet samme livsbetingelser som du og jeg.
Og samtidig Gud, ved hvem alt blev skabt, og som har al magt i himlen og på jorden, og som altid har eksisteret. Gud.
Det er da, om noget, ulogisk og irrationelt, og stemmer ikke med matamatikken. 100% Gud, og 100% menneske. Den holder ikke - ikke efter matematikbogen.
Og så giver det alligevel mening (for mig), at sådan er det! Og ikke nok med det: Sådan må det være! Det kunne ikke være anderledes:
Jesus er Guds søn, Gud selv - min skaber - min dommer - min frelser. Fuldt og helt Gud. Og Jesus er menneske, min bror, min medarving, han som er med mig alle dage indtil verdens ende. Fuldt og helt menneske.
Jeg kan forstå det! Og jeg kan ikke forstå det!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54850 - 18/01/2006 21:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus Citat: Jeg mener jo, at et mirakel (genopstandelsen, jomfrufødsel, vand-til-vin osv) ikke kan forstås, fordi det er udenfor kausaliteten - viden om årsagen og dens funktion mangler, og dermed mangler vores evne til at sige "fordi...", medmindre vi afslutter sætningen med "...X gjorde det på magisk vis". Og dét fjerner bare forståelsen endnu mere, for hvem kan forstå det, der er magisk og per definition uforklarligt?
Jeg sidder lige og tænker, at hvis vi ikke kan se nogen mening (god eller dårlig) med at der altså skete noget uden for kausaliteten, så er hændelsen ganske rigtig meningsløs og ubegribelig.
Hvis vi derimod kan se, at der er en mening, som vi kan forholde os til - at det altså ikke bare var noget, det skete ud af den klare luft, uden hensigt og sammenhæng, så synes jeg vi nærmer os en forståelse - - véd ikke om du kan følge mig .. ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54851 - 19/01/2006 02:01
|
Bruger
|
Hej Kristina, du spørger: Citat: Hvis vi derimod kan se, at der er en mening, som vi kan forholde os til - at det altså ikke bare var noget, det skete ud af den klare luft, uden hensigt og sammenhæng, så synes jeg vi nærmer os en forståelse - - véd ikke om du kan følge mig .. ?
Jeg kan godt følge dig - men synes ikke det giver mening at kalde noget "forstået", blot fordi man kan efterrationalisere en hensigt med dette noget. Der kunne jo have været en hensigt med tsunamien sidste år, men vi forstår den langt bedre som en kausal konsekvens af pladetektonik, bølgeanatomi og befolkningsvækst nær kystområderne, der falder sammen i en naturkatastrofe med mange tabte menneskeliv.
Alt andet lige tjener sådan en forklaring til forståelse, hvorimod det intet nyttet at mene, at tsunamien har haft et formål - og det mener mange rent faktisk den har haft. Specielt de, der tror på karma.
Oveni alt dette vil det formål, der ses i en uforklarlig hændelse, være subjektivt. Det vil sandsynligvis ikke være det samme vi ser, og dermed forstår mindst én af os ikke at læse formålet korrekt. Kan vi så overhovedet forsikre os om, at formålet er læst korrekt? Nej - og derfor er formålet, meningen, læst ind i ikke-kausale hændelser ikke nogen forståelse. Logisk set er det kun et subjektivt gæt om sammenhæng.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54852 - 19/01/2006 10:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK, Claus - jeg kan godt se, at her kommer troen ind i billedet, det kan næppe heller undre. Det er ikke muligt at manøvrere uden om, og det synes jeg heller ikke vi skal. Jeg prøver heller ikke at gøre mig til talsmand for, at tro kan bevises, eller være logisk og rationel for menneskehjerner. Du har ret i, at også mange kristne - ligesom karma-troende - mener, at der er en konkret mening med alle de ulykker, der ramler ned over jorden og forekommer (især de ramte!) så uretfærdige og ubegribelige, når vi nu tror på Guds kærlighed ... (Mærkelig nok er det et fåtal, der finder det særlig uretfærdigt, når livet en gang imellem lykkes, og gode gaver vælter ind ..) Citat: Der kunne jo have været en hensigt med tsunamien sidste år, men vi forstår den langt bedre som en kausal konsekvens af pladetektonik, bølgeanatomi og befolkningsvækst nær kystområderne, der falder sammen i en naturkatastrofe med mange tabte menneskeliv.
Jeg holder mig, som du, til det med pladetektonikken osv. og ser ikke nogen specifik guddommelig mening - hverken straf eller belønning - med hverken tsunamier, krig, tørke, aids, 11.september, hungersnød eller nogen af de andre ulykker, der ramler ned over denne stakkels klode - kun en konsekvens af, at verden er af lave og, som skrevet står, må gå til grunde ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54853 - 19/01/2006 16:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo Citat: Jeg synes i det hele taget, at dine omformuleringer bidrager til at forvirre debatten. Nu begynder du pludselig at tale om "forlig" i stedet for "frelse". Det er jo ligesom ikke helt det samme. Jo, det er faktisk det samme.
Jeg omformulerer kun, når jeg mener at jeg er blevet misforstået. Forligelse er det samme som frelse! Gud har, ved Jesu sonende gerning for os, forligt sig med alle mennesker, og ethvert menneske, som på sin side forliger sig med Gud, går ind gennem forhænget til gudsriget og er frelst. Al anden forsøg på frelse (ved gerninger) er iflg. Bibelen dømt til at mislykkes. Citat: Men deri adskiller kristne sig jo ikke fra tilhængere af andre religioner - derfor kan jeg ikke have større tillid til kristendommen end f.eks. Islam.
Den afgørende forskel mellem kristendom og alle andre religioner er netop, at kristne bare skal modtage livet af Guds hånd. Alle andre religioner bygger på gerningsfrelse. Citat: Ja, faktisk mener jeg, at din anbefaling af den måde, hvorpå du åbnede dig for troen på, er særdeles risikabel og ikke spor anbefalelsesværdig.
Dit metode var, såvidt jeg har forstået, aktivt at forsøge at læse bibelen i tillid til, at den er sand - og i tillid drøfte tingene med overbeviste kristne, som gerne ville have dig med i deres fællesskab.
Jeg forsøgte ikke at læse Bibelen og lytte til Guds ord i samtaler og prædikener i forhåndstillid til at det var sandt. Tilliden kom efterhånden. Det er ganske rigtigt risikabelt at åbne sig for muligheden for, at evangeliet kan være sandt: Man risikerer at blive overbevist om, at det er det! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54854 - 19/01/2006 17:02
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: Jeg synes i det hele taget, at dine omformuleringer bidrager til at forvirre debatten. Nu begynder du pludselig at tale om "forlig" i stedet for "frelse". Det er jo ligesom ikke helt det samme.
Kristina: Jo, det er faktisk det samme. Jeg omformulerer kun, når jeg mener at jeg er blevet misforstået. Forligelse er det samme som frelse! Gud har, ved Jesu sonende gerning for os, forligt sig med alle mennesker, og ethvert menneske, som på sin side forliger sig med Gud, går ind gennem forhænget til gudsriget og er frelst. Al anden forsøg på frelse (ved gerninger) er iflg. Bibelen dømt til at mislykkes.
I min verden indebærer et forlig, at to stridende parter parter afstår fra at få deres krav fuldt ud opfyldt.
Men jeg forstår, at ordet "forlig" bruges som synonym med ordet "frelse" i kristen sammenhæng.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54855 - 19/01/2006 17:09
|
Anonym
Anonym
|
Citat: I min verden indebærer et forlig, at to stridende parter parter afstår fra at få deres krav fuldt ud opfyldt.
Men jeg forstår, at ordet "forlig" bruges som synonym med ordet "frelse" i kristen sammenhæng.
Der står jo heller ikke at Gud har indgået et forlig med mennesket. Men at Gud har forligt sig med mennesket. Du er jo nødt til at se på hvordan ordet bruges i den sammenhæng hvori det optræder.
Der er ikke direkte lighedstegn mellem ordet "forligelse" og "at indgå forlig".
|
|
Til toppen
|
|
|
#54856 - 19/01/2006 17:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Eskild, tak for din tilføjelse - jeg sad netop og skulle til at skrive det samme!  Ordet "forligelse" er nok et lidt indforstået kristent udtryk, som i hvert fald ikke hører hjemme i den juridiske verden. Jeg håber at have forklaret, hvordan det skal forstås i kristen sammenhæng, og at der bestemt ikke er tale om at indgå et forlig på samme måde, som når to uenige parter bilægger en strid ved at bøje sig imod hinanden .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54857 - 19/01/2006 17:31
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evolutionisten: Ja, faktisk mener jeg, at din anbefaling af den måde, hvorpå du åbnede dig for troen på, er særdeles risikabel og ikke spor anbefalelsesværdig. Dit metode var, såvidt jeg har forstået, aktivt at forsøge at læse bibelen i tillid til, at den er sand - og i tillid drøfte tingene med overbeviste kristne, som gerne ville have dig med i deres fællesskab.
Kristina: Jeg forsøgte ikke at læse Bibelen og lytte til Guds ord i samtaler og prædikener i forhåndstillid til at det var sandt. Tilliden kom efterhånden. Det er ganske rigtigt risikabelt at åbne sig for muligheden for, at evangeliet kan være sandt: Man risikerer at blive overbevist om, at det er det!
OK - så har jeg misforstået dig i ret så mange af dine indlæg. Jeg har opfattet det, som om du skrev, at du besluttede at læse bibelen med den forhåndsindstilling, at det var sandt.
Men nu, hvor jeg tænker efter, så mener jeg også, at du har skrevet, at du strittede imod af alle kræfter.
Citat: Kristina: Du kan ikke hævde, at du ikke har hørt om, at det er sket. Hvis du afviser det, så har du altså ikke tillid til, at det kan passe, eller også vil du ikke have med det at gøre. Og så tror du ikke på det = du har meldt afbud.
Men så forstår jeg ikke, hvorfor du mener, at jeg har meldt afbud til Gud ved ikke at have tillid til, at det kan passe?
Jeg har faktisk nysgerrigt læst en del i bibelen for at finde ud af, hvorfor du og andre kristne tror, som I gør. Og jeg har diskuteret det med jer for at få det yderligere forklaret.
Uden forhåndstillid, præcis som du nu fortæller, at du gjorde!
Hvordan i alverden kan du så skrive, at jeg har meldt afbud til Gud?
Jeg har jo gjort præcis som du! Men Gud gav dig troen på Jesus - men åbenbart ikke mig!
Og vi gik jo begge i gang med at undersøge kristendommen ved at læse i bibelen og hos kristne - uden forhåndstillid og med stor skepsis?!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54858 - 19/01/2006 17:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo Citat: Jeg har faktisk nysgerrigt læst en del i bibelen for at finde ud af, hvorfor du og andre kristne tror, som I gør. Og jeg har diskuteret det med jer for at få det yderligere forklaret. Uden forhåndstillid, præcis som du nu fortæller, at du gjorde! Hvordan i alverden kan du så skrive, at jeg har meldt afbud til Gud? Jeg har jo gjort præcis som du! Men Gud gav dig troen på Jesus - men åbenbart ikke mig! Og vi gik jo begge i gang med at undersøge kristendommen ved at læse i bibelen og hos kristne - uden forhåndstillid og med stor skepsis?!
Du har ret. Og jeg har intet svar. Du sætter her fingeren på et ømt punkt - nej jeg vil hellere sige, at du river og flår i et åbent og smertefuldt sår. Det store: HVORFOR, GUD?
Hvorfor får du og mange andre, ikke tillid til evangeliet, medens jeg og mange andre har fået tillid til, tro på, at det er sandt hvad der står og hvad der prædikes.
Når vi dog nærmer os Guds ord på nogenlunde samme måde ..
Jeg véd det ikke.
Hvorfor???
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#54859 - 19/01/2006 18:00
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Evo Citat: Jeg har faktisk nysgerrigt læst en del i bibelen for at finde ud af, hvorfor du og andre kristne tror, som I gør. Og jeg har diskuteret det med jer for at få det yderligere forklaret. Uden forhåndstillid, præcis som du nu fortæller, at du gjorde! Hvordan i alverden kan du så skrive, at jeg har meldt afbud til Gud? Jeg har jo gjort præcis som du! Men Gud gav dig troen på Jesus - men åbenbart ikke mig! Og vi gik jo begge i gang med at undersøge kristendommen ved at læse i bibelen og hos kristne - uden forhåndstillid og med stor skepsis?!
kristina: Du har ret. Og jeg har intet svar. Du sætter her fingeren på et ømt punkt - nej jeg vil hellere sige, at du river og flår i et åbent og smertefuldt sår. Det store: HVORFOR, GUD? Hvorfor får du og mange andre, ikke tillid til evangeliet, medens jeg og mange andre har fået tillid til, tro på, at det er sandt hvad der står og hvad der prædikes. Når vi dog nærmer os Guds ord på nogenlunde samme måde .. Jeg véd det ikke. Hvorfor???
Jeg er ked af, at jeg river i et åbent og smertefuldt sår. Men sådan er det undertiden med ubesvarlige spørgsmål!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54860 - 19/01/2006 18:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: Citat: Jeg er ked af, at jeg river i et åbent og smertefuldt sår. Men sådan er det undertiden med ubesvarlige spørgsmål!
Det skal du ikke være ked af, det er netop, som du siger, et spørgsmål som ikke kan besvares her, og det er godt at blive konfronteret med netop det.
At der findes et svar, og at det engang vil blive åbenbaret for hver eneste af os, det er jeg rimelig sikker på, men jeg vil ikke sidde her og væve ord og (bort)forklaringer sammen, når jeg ikke kan sige noget som helst, som jeg kan stå inde for.
Så hellere tie stille ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|