Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#54837 - 17/01/2006 22:07 Re: Fortabes eller frelses alle?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Eskild, du skriver:

"Det er en lille smule forvirrende at man ikke klart og tydeligt kan se hvem der har skrevet hvad.
Må man have lov til at foreslå at man gør brug af "citer"-knappen!"

Ja, det plejer jeg skam også, men ingen af funktionerne virker for tiden, heller ikke farverne.

Så du må nøjes med gåseøjnene, til det virker igen - hvis du kigger godt efter dem, skulle det være til at hitte ud af, hvem der skrev hvad.

Jeg tager kontakt med Nardus om teknikken i morgen - der står forneden på min skærm, at der er opstået en fejl på siden her.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54838 - 17/01/2006 22:21 Re: Fortabes eller frelses alle? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Men som jeg ser det: frelsende tro er noget helt andet, og jeg er småtræt af udtrykket "din tro har frelst dig", selv om det står i Bibelen en hel masse gange, for det bliver næsten altid misforstået, også af os kristne.
Til gengæld forstår jeg ikke, hvordan du afgør, at en præcis og umisforståelig sproglig formulering, som endda optræder mange gange i bibelen, misforstås af kristne - hvis de læser ordene bogstaveligt.
Der står jo, hvad der står - og hvis man sådan bare kan sige, at det betyder skam noget helt andet . . . så bliver samtalen besværlig, ja nærmest umulig!

Kristina: Formuleringen i Bibelen er ganske rigtigt præcis, men umisforståelig er den åbenbart ikke.
Når Jesus siger "din tro har frelst dig", står der ikke, og det betyder heller ikke, at vi skal tro på vores tro.

Evolutionisten: Næh, hør nu her. Der står lige præcis, at "DIN tro har frelst dig". Ikke at Guds tro har frelst dig.
Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?

Kristina: Evo du skriver: "Næh, hør nu her. Der står lige præcis, at "DIN tro har frelst dig". Ikke at Guds tro har frelst dig.
Hvordan får du det til at betyde andet, end at det er DIN tro, der frelser dig?"
Det betyder heller ikke andet!
Det ER min tro, der har frelst mig!
Men naturligvis ikke min tro på min tro!
Det fremgår af sammenhængen, at det drejer sig om min tro på (= tillid til) JESUS.
Ikke min tro på hvad som helst / hvem som helst.

Evolutionisten: Jeg mener ikke, at jeg har skrevet, at du tror på din tro. Jeg er udmærket klar over, at du tror på Jesus.
Og hvis jeg ikke har misforstået dig ganske alvorligt, så mener du, at DIN tro på Jesus frelser DIG.
Ligesom du formentlig også mener, at MIN tro på Jesus ville frelse MIG - såfremt jeg havde fået den af Gud! Hvilket han for nuværende ikke har fundet tiden inde til endnu!
Det er på den baggrund, at jeg undrer mig over, at du "er småtræt af udtrykket din tro har frelst dig, selv om det står i Bibelen en hel masse gange . . . "
Undskyld, men det forekommer mig, at logikken og sammenhængen i dine forskellige udsagn halter ganske alvorligt her.

Til toppen 
#54839 - 17/01/2006 22:26 Re: Fortabes eller frelses alle?
Anonym
Anonym

Alle mine knapper fungerer ikke, mens dine åbenbart gør. Det er ret forvirrende.

Til toppen 
#54840 - 17/01/2006 22:34 Re: Fortabes eller frelses alle?
Anonym
Anonym

Citat:
Alle mine knapper fungerer ikke, mens dine åbenbart gør. Det er ret forvirrende.

Prøv med en "slet cache", samt slet alle cokies og log så ind igen.

Måske det kunne hjælpe - det gjorde det for mig. Ellers er det vel heller ikke så besværligt lige at skrive citat og /citat med et par klammer om.

Til toppen 
#54841 - 17/01/2006 22:35 Re: Fortabes eller frelses alle? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Ja, det plejer jeg skam også, men ingen af funktionerne virker for tiden, heller ikke farverne.

Citatknappen virker da fint! men farverne gør ikke. Se iøvrigt mit svar til til Evolutionisten.

Til toppen 
#54842 - 17/01/2006 22:57 Re: Fortabes eller frelses alle?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:
"Undskyld, men det forekommer mig, at logikken og sammenhængen i dine forskellige udsagn halter ganske alvorligt her."

OK, så har jeg ikke forklaret det forståeligt - jeg kan bare ikke gøre det bedre.

Det forekom mig, udfra temporallap-debatten - at du mente, at jeg nødvendigvis skulle have en religiøs oplevelse, dvs. en bevidst, oplevet, følt tro (det er vist det der sker, når lappen udsættes for stimuli, tror jeg.)

Evo: "Og hvis jeg ikke har misforstået dig ganske alvorligt, så mener du, at DIN tro på Jesus frelser DIG."

Ja, ok så.
Men for at det ikke skal misforstås, vil jeg hellere sige det på den måde,
at JESUS har frelst mig, og at DET tror jeg på.

Du skriver også: "... Ligesom du formentlig også mener, at MIN tro på Jesus ville frelse MIG - såfremt jeg havde fået den af Gud! Hvilket han for nuværende ikke har fundet tiden inde til endnu!"

Det udsagn ville jeg også forfærdelig gerne omformulere: Gud HAR nemlig forligt alle mennesker, altså ALLE (ikke undtagen Evolutionisten!) med sig. Det ER sket.

Du kan ikke hævde, at du ikke har hørt om, at det er sket.
Hvis du afviser det, så har du altså ikke tillid til, at det kan passe, eller også vil du ikke have med det at gøre. Og så tror du ikke på det = du har meldt afbud.

Jeg mener ikke, at noget menneske er tvunget til ikke-tro.
Det er vist en rigtig dårlig ide at sætte sig ned og vente på en himmelsk åbenbaring - et eller andet tros-gennembrud.

Den slags sker nok kun for folk med mere følsomme temporallapper end lige dine. Og mine!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54843 - 17/01/2006 23:19 Re: Ønsketænkning
Anonym
Anonym

Hej Eskild

Hvori ligger uddybningen...?

At konstatere at du sidestiller østens og græsk filosofi med dualisme er ikke en uddybning.

Men nu da du tilsyneladende mener at det er det, så kunne du måske uddybe hvad du mener med begrebet dualisme...?

Altså det jeg prøver at indkredse er (ja undskyld ordvalget) hvad fanden har det at Zaphod mener at det ikke er muligt at lykke eksisterer uden ulykke, eller mørke uden lys (en dualitet som ellers er ganske fremherksende i bibelen), at gøre med græsk og østens filosofi som tilsyneladende efter din vurdering (den vurdering som jeg nu er i gang med at spørge ind til, for ærligt talt så lyder du ikke som en der ved en døjt om østlig filosofi) mener at dualismen er det eneste saliggørende logiske system.

Hvad mener du med det?

Det lyder som et eller andet hjemmebrygget hejs. Jeg har beskæftiget mig en del med alverdens religioner og filosofiske systemer, ofte bare som hobby, men til tider også som praktiserende og jeg genkender ikke din noget firkantede fremstilling af disse filosofiske systemer.

Og hvad har det at alt er muligt for den som tror iøvrigt at gøre med græsk og østlig filosofi? Hvorfor skulle en sværgen til andre religioner eller filosofiske systemer end kristendommen stå i vejen for eller begrænse troen på at alting var muligt?

Til toppen 
#54844 - 18/01/2006 13:53 Re: Fortabes eller frelses alle?
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hej Evo!

Der har ved opdateringen været problemer med at få funktionen til at virke, men det skulle være på plads nu. Send gerne en besked til mig, hvis du stadig oplever problemet.

Med venlig hilsen

Kristian
admin

Til toppen 
#54845 - 18/01/2006 14:10 Admin: tråden lukkes [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Så er tiden kommet hvor jeg vil bede jer viderføre debatten i nye debatstrenge. Tak om I vil være opmærksomme på at give indlæggene emner, som svarer til hovedindholdet af det enkelte indlæg. Det vil gøre det meget nemmere at overskue en debat.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#54846 - 18/01/2006 14:16 Re: Fortabes eller frelses alle? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evo: "Og hvis jeg ikke har misforstået dig ganske alvorligt, så mener du, at DIN tro på Jesus frelser DIG."

Kristina: Ja, ok så.
Men for at det ikke skal misforstås, vil jeg hellere sige det på den måde,
at JESUS har frelst mig, og at DET tror jeg på.

Jeg ser ikke, at din omformulering ændrer din mening.

Citat:
Kristina: Du skriver også: "... Ligesom du formentlig også mener, at MIN tro på Jesus ville frelse MIG - såfremt jeg havde fået den af Gud! Hvilket han for nuværende ikke har fundet tiden inde til endnu!"
Det udsagn ville jeg også forfærdelig gerne omformulere: Gud HAR nemlig forligt alle mennesker, altså ALLE (ikke undtagen Evolutionisten!) med sig. Det ER sket.

Jeg synes i det hele taget, at dine omformuleringer bidrager til at forvirre debatten. Nu begynder du pludselig at tale om "forlig" i stedet for "frelse".

Det er jo ligesom ikke helt det samme.

Citat:
Kristina: Du kan ikke hævde, at du ikke har hørt om, at det er sket.
Hvis du afviser det, så har du altså ikke tillid til, at det kan passe, eller også vil du ikke have med det at gøre. Og så tror du ikke på det = du har meldt afbud.

Jeg er naturligvis bekendt med, efter mine debatter med dig, at kristne har en bestemt opfattelse af Gud. Men deri adskiller kristne sig jo ikke fra tilhængere af andre religioner - derfor kan jeg ikke have større tillid til kristendommen end f.eks. Islam.

Citat:
Kristina: Jeg mener ikke, at noget menneske er tvunget til ikke-tro.

Jeg vil omvendt sige, at intet menneske er tvunget til - eller kan tvinges til! - at tro på noget bestemt. Man kan højst tvinges til at lade som om, man tror på et eller andet.

Citat:
Kristina: Det er vist en rigtig dårlig ide at sætte sig ned og vente på en himmelsk åbenbaring - et eller andet tros-gennembrud.

Faktisk mener jeg, at det er en rigtig god idé at afvente en himmelsk åbenbaring. Og man kan jo leve sit liv efter bedste evne, mens man venter.

Ja, faktisk mener jeg, at din anbefaling af den måde, hvorpå du åbnede dig for troen på, er særdeles risikabel og ikke spor anbefalelsesværdig.

Dit metode var, såvidt jeg har forstået, aktivt at forsøge at læse bibelen i tillid til, at den er sand - og i tillid drøfte tingene med overbeviste kristne, som gerne ville have dig med i deres fællesskab.

Præcis den samme metode anvendes af suspekte sekter både i og udenfor kristendommen - f.eks. Moon-bevægelsen, Hare Krishna, Scientology m.fl.

Og de således overbeviste indenfor disse sekter er ikke mindre overbeviste end du er, på at de har fundet den sande religion.

Personligt har jeg valgt at afvente en himmelsk åbenbaring, direkte fra Gud, såfremt han finder min tro på ham nødvendig for min frelse.

Jeg forventer ikke, at Gud lader mig i stikken - med mindre han ikke er god og kærlig, men ond.

Til toppen 
#54847 - 18/01/2006 19:32 Re: Logik? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Kristina,

Nu har jeg fået anbefalet "Ateistens Andagstbog" så mange gang at jeg nok hellere må få den læst (selvom titlen støder mig en lille smule). Det kunne jo ske der stod noget man ikke vidste...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#54848 - 18/01/2006 19:53 Re: Logik? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina - du skriver:

Citat:
Du omformer faktisk her mit udsagn ("Og hvis sandheden er - eller forekommer mig - irrationel og i strid med min menneskelogik ... hvad den på visse måder er ... so what?") og giver det en helt anden mening, nemlig at sandheden er uforståelig for mig. Det har jeg ikke skrevet, og heller ikke ment. Jeg er ikke ude af stand til at forstå hvad det handler om, eller hvordan jeg skal leve mit liv.

Det er rigtigt - og det må du undskylde. Jeg fik tillagt citatet en mening, du ikke har, men som jeg selv står for. Filteret var slået til - beklager.

Citat:
Ulogisk og irrationel er ikke det samme som uforståelig. F.eks. er jomfrufødsel og dødeopvækkelser i strid med menneskelogik. Med ulogisk mener jeg "i strid med vores kendte naturlove". Det betyder ikke, at jeg ikke kan forstå, hvad jeg læser.

Jeg hoppede bare over argumentationen og gik direkte til en gammel konklusion, nemlig at irrationelle og ulogiske ting ikke kan forstås, i den forstand at man kausalt kan opstille årsager og effekter for det, man vil forstå. I min forstand er "forståelse" netop, at man med logiske/rationelle/epiriske midler kan påpege årsager og effekter. Noget, der ikke kan påpeges på denne måde, kan ikke blive forstået at os. Vi kan gisne, have følelser og ekstrapolere omkring X, men det er ikke forståelse per se.

Som jeg (vistnok?) også skrev, handler det jo kun om at kunne verificere, at den sandhed man mener at have læst sig til rent faktisk er sandheden - og dér mener jeg logik og rationalitet er de eneste abstrakte redskaber vi kan bruge, og at sanselig erkendelse (at se, høre, røre, smage, lugte etc) er det eneste materielle redskab.

Jeg mener jo, at et mirakel (genopstandelsen, jomfrufødsel, vand-til-vin osv) ikke kan forstås, fordi det er udenfor kausaliteten - viden om årsagen og dens funktion mangler, og dermed mangler vores evne til at sige "fordi...", medmindre vi afslutter sætningen med "...X gjorde det på magisk vis". Og dét fjerner bare forståelsen endnu mere, for hvem kan forstå det, der er magisk og per definition uforklarligt?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#54849 - 18/01/2006 21:01 Re: Logik? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
Citat:
Jeg mener jo, at et mirakel (genopstandelsen, jomfrufødsel, vand-til-vin osv) ikke kan forstås, fordi det er udenfor kausaliteten - viden om årsagen og dens funktion mangler, og dermed mangler vores evne til at sige "fordi...", medmindre vi afslutter sætningen med "...X gjorde det på magisk vis". Og dét fjerner bare forståelsen endnu mere, for hvem kan forstå det, der er magisk og per definition uforklarligt?

Det kan jeg godt sige ja til.

Og så alligevel.
Hvis vi nu ser på personen Jesus, så fremgår det, samlet, af Bibelens tekster, at han var et menneske, født i byen Nazaret, opvokset i en ganske almindelig tømrerfamilie, et menneske, underkastet samme livsbetingelser som du og jeg.

Og samtidig Gud, ved hvem alt blev skabt, og som har al magt i himlen og på jorden, og som altid har eksisteret.
Gud.

Det er da, om noget, ulogisk og irrationelt, og stemmer ikke med matamatikken. 100% Gud, og 100% menneske.
Den holder ikke - ikke efter matematikbogen.

Og så giver det alligevel mening (for mig), at sådan er det!
Og ikke nok med det: Sådan det være!
Det kunne ikke være anderledes:

Jesus er Guds søn, Gud selv - min skaber - min dommer - min frelser.
Fuldt og helt Gud.
Og Jesus er menneske, min bror, min medarving, han som er med mig alle dage indtil verdens ende.
Fuldt og helt menneske.

Jeg kan forstå det!
Og jeg kan ikke forstå det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54850 - 18/01/2006 21:25 Re: Logik? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
Citat:

Jeg sidder lige og tænker, at hvis vi ikke kan se nogen mening (god eller dårlig) med at der altså skete noget uden for kausaliteten, så er hændelsen ganske rigtig meningsløs og ubegribelig.

Hvis vi derimod kan se, at der er en mening, som vi kan forholde os til - at det altså ikke bare var noget, det skete ud af den klare luft, uden hensigt og sammenhæng, så synes jeg vi nærmer os en forståelse - - véd ikke om du kan følge mig .. ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54851 - 19/01/2006 02:01 Re: Logik? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du spørger:

Citat:
Hvis vi derimod kan se, at der er en mening, som vi kan forholde os til - at det altså ikke bare var noget, det skete ud af den klare luft, uden hensigt og sammenhæng, så synes jeg vi nærmer os en forståelse - - véd ikke om du kan følge mig .. ?

Jeg kan godt følge dig - men synes ikke det giver mening at kalde noget "forstået", blot fordi man kan efterrationalisere en hensigt med dette noget. Der kunne jo have været en hensigt med tsunamien sidste år, men vi forstår den langt bedre som en kausal konsekvens af pladetektonik, bølgeanatomi og befolkningsvækst nær kystområderne, der falder sammen i en naturkatastrofe med mange tabte menneskeliv.

Alt andet lige tjener sådan en forklaring til forståelse, hvorimod det intet nyttet at mene, at tsunamien har haft et formål - og det mener mange rent faktisk den har haft. Specielt de, der tror på karma.

Oveni alt dette vil det formål, der ses i en uforklarlig hændelse, være subjektivt. Det vil sandsynligvis ikke være det samme vi ser, og dermed forstår mindst én af os ikke at læse formålet korrekt. Kan vi så overhovedet forsikre os om, at formålet er læst korrekt? Nej - og derfor er formålet, meningen, læst ind i ikke-kausale hændelser ikke nogen forståelse. Logisk set er det kun et subjektivt gæt om sammenhæng.

Til toppen 
#54852 - 19/01/2006 10:15 Re: Logik? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK, Claus - jeg kan godt se, at her kommer troen ind i billedet, det kan næppe heller undre. Det er ikke muligt at manøvrere uden om, og det synes jeg heller ikke vi skal. Jeg prøver heller ikke at gøre mig til talsmand for, at tro kan bevises, eller være logisk og rationel for menneskehjerner.

Du har ret i, at også mange kristne - ligesom karma-troende - mener, at der er en konkret mening med alle de ulykker, der ramler ned over jorden og forekommer (især de ramte!) så uretfærdige og ubegribelige, når vi nu tror på Guds kærlighed ...
(Mærkelig nok er det et fåtal, der finder det særlig uretfærdigt, når livet en gang imellem lykkes, og gode gaver vælter ind ..)
Citat:
Der kunne jo have været en hensigt med tsunamien sidste år, men vi forstår den langt bedre som en kausal konsekvens af pladetektonik, bølgeanatomi og befolkningsvækst nær kystområderne, der falder sammen i en naturkatastrofe med mange tabte menneskeliv.

Jeg holder mig, som du, til det med pladetektonikken osv. og
ser ikke nogen specifik guddommelig mening - hverken straf eller belønning - med hverken tsunamier, krig, tørke, aids, 11.september, hungersnød eller nogen af de andre ulykker, der ramler ned over denne stakkels klode - kun en konsekvens af, at verden er af lave og, som skrevet står, må gå til grunde ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54853 - 19/01/2006 16:38 Re: Fortabes eller frelses alle?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo
Citat:
Jeg synes i det hele taget, at dine omformuleringer bidrager til at forvirre debatten. Nu begynder du pludselig at tale om "forlig" i stedet for "frelse".
Det er jo ligesom ikke helt det samme. Jo, det er faktisk det samme.

Jeg omformulerer kun, når jeg mener at jeg er blevet misforstået.
Forligelse er det samme som frelse! Gud har, ved Jesu sonende gerning for os, forligt sig med alle mennesker, og ethvert menneske, som på sin side forliger sig med Gud, går ind gennem forhænget til gudsriget og er frelst.
Al anden forsøg på frelse (ved gerninger) er iflg. Bibelen dømt til at mislykkes.
Citat:
Men deri adskiller kristne sig jo ikke fra tilhængere af andre religioner - derfor kan jeg ikke have større tillid til kristendommen end f.eks. Islam.

Den afgørende forskel mellem kristendom og alle andre religioner er netop, at kristne bare skal modtage livet af Guds hånd. Alle andre religioner bygger på gerningsfrelse.
Citat:
Ja, faktisk mener jeg, at din anbefaling af den måde, hvorpå du åbnede dig for troen på, er særdeles risikabel og ikke spor anbefalelsesværdig.

Dit metode var, såvidt jeg har forstået, aktivt at forsøge at læse bibelen i tillid til, at den er sand - og i tillid drøfte tingene med overbeviste kristne, som gerne ville have dig med i deres fællesskab.

Jeg forsøgte ikke at læse Bibelen og lytte til Guds ord i samtaler og prædikener i forhåndstillid til at det var sandt. Tilliden kom efterhånden. Det er ganske rigtigt risikabelt at åbne sig for muligheden for, at evangeliet kan være sandt: Man risikerer at blive overbevist om, at det er det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54854 - 19/01/2006 17:02 Re: Fortabes eller frelses alle? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Jeg synes i det hele taget, at dine omformuleringer bidrager til at forvirre debatten. Nu begynder du pludselig at tale om "forlig" i stedet for "frelse".
Det er jo ligesom ikke helt det samme.

Kristina: Jo, det er faktisk det samme.
Jeg omformulerer kun, når jeg mener at jeg er blevet misforstået.
Forligelse er det samme som frelse! Gud har, ved Jesu sonende gerning for os, forligt sig med alle mennesker, og ethvert menneske, som på sin side forliger sig med Gud, går ind gennem forhænget til gudsriget og er frelst.
Al anden forsøg på frelse (ved gerninger) er iflg. Bibelen dømt til at mislykkes.

I min verden indebærer et forlig, at to stridende parter parter afstår fra at få deres krav fuldt ud opfyldt.

Men jeg forstår, at ordet "forlig" bruges som synonym med ordet "frelse" i kristen sammenhæng.

Til toppen 
#54855 - 19/01/2006 17:09 Re: Fortabes eller frelses alle?
Anonym
Anonym

Citat:
I min verden indebærer et forlig, at to stridende parter parter afstår fra at få deres krav fuldt ud opfyldt.

Men jeg forstår, at ordet "forlig" bruges som synonym med ordet "frelse" i kristen sammenhæng.

Der står jo heller ikke at Gud har indgået et forlig med mennesket. Men at Gud har forligt sig med mennesket. Du er jo nødt til at se på hvordan ordet bruges i den sammenhæng hvori det optræder.

Der er ikke direkte lighedstegn mellem ordet "forligelse" og "at indgå forlig".

Til toppen 
#54856 - 19/01/2006 17:27 Re: Fortabes eller frelses alle?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Eskild, tak for din tilføjelse - jeg sad netop og skulle til at skrive det samme!

Ordet "forligelse" er nok et lidt indforstået kristent udtryk, som i hvert fald ikke hører hjemme i den juridiske verden.

Jeg håber at have forklaret, hvordan det skal forstås i kristen sammenhæng, og at der bestemt ikke er tale om at indgå et forlig på samme måde, som når to uenige parter bilægger en strid ved at bøje sig imod hinanden ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54857 - 19/01/2006 17:31 Re: Fortabes eller frelses alle? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Ja, faktisk mener jeg, at din anbefaling af den måde, hvorpå du åbnede dig for troen på, er særdeles risikabel og ikke spor anbefalelsesværdig.

Kristina: Jeg forsøgte ikke at læse Bibelen og lytte til Guds ord i samtaler og prædikener i forhåndstillid til at det var sandt. Tilliden kom efterhånden. Det er ganske rigtigt risikabelt at åbne sig for muligheden for, at evangeliet kan være sandt: Man risikerer at blive overbevist om, at det er det!

OK - så har jeg misforstået dig i ret så mange af dine indlæg. Jeg har opfattet det, som om du skrev, at du besluttede at læse bibelen med den forhåndsindstilling, at det var sandt.

Men nu, hvor jeg tænker efter, så mener jeg også, at du har skrevet, at du strittede imod af alle kræfter.

Citat:
Kristina: Du kan ikke hævde, at du ikke har hørt om, at det er sket.

Men så forstår jeg ikke, hvorfor du mener, at jeg har meldt afbud til Gud ved ikke at have tillid til, at det kan passe?

Jeg har faktisk nysgerrigt læst en del i bibelen for at finde ud af, hvorfor du og andre kristne tror, som I gør. Og jeg har diskuteret det med jer for at få det yderligere forklaret.

Uden forhåndstillid, præcis som du nu fortæller, at du gjorde!

Hvordan i alverden kan du så skrive, at jeg har meldt afbud til Gud?

Jeg har jo gjort præcis som du! Men Gud gav dig troen på Jesus - men åbenbart ikke mig!

Og vi gik jo begge i gang med at undersøge kristendommen ved at læse i bibelen og hos kristne - uden forhåndstillid og med stor skepsis?!

Til toppen 
#54858 - 19/01/2006 17:51 Re: Fortabes eller frelses alle?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo
Citat:
Jeg har faktisk nysgerrigt læst en del i bibelen for at finde ud af, hvorfor du og andre kristne tror, som I gør. Og jeg har diskuteret det med jer for at få det yderligere forklaret.
Jeg har jo gjort præcis som du! Men Gud gav dig troen på Jesus - men åbenbart ikke mig!
Og vi gik jo begge i gang med at undersøge kristendommen ved at læse i bibelen og hos kristne - uden forhåndstillid og med stor skepsis?!

Du har ret.
Og jeg har intet svar.
Du sætter her fingeren på et ømt punkt - nej jeg vil hellere sige, at du river og flår i et åbent og smertefuldt sår.
Det store: HVORFOR, GUD?

Hvorfor får du og mange andre, ikke tillid til evangeliet, medens jeg og mange andre har fået tillid til, tro på, at det er sandt hvad der står og hvad der prædikes.

Når vi dog nærmer os Guds ord på nogenlunde samme måde ..

Jeg véd det ikke.

Hvorfor???

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54859 - 19/01/2006 18:00 Re: Fortabes eller frelses alle? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evo
Citat:

kristina: Du har ret.
Og jeg har intet svar.
Du sætter her fingeren på et ømt punkt - nej jeg vil hellere sige, at du river og flår i et åbent og smertefuldt sår.
Det store: HVORFOR, GUD?
Hvorfor får du og mange andre, ikke tillid til evangeliet, medens jeg og mange andre har fået tillid til, tro på, at det er sandt hvad der står og hvad der prædikes.
Når vi dog nærmer os Guds ord på nogenlunde samme måde ..
Jeg véd det ikke.
Hvorfor???

Jeg er ked af, at jeg river i et åbent og smertefuldt sår.
Men sådan er det undertiden med ubesvarlige spørgsmål!

Til toppen 
#54860 - 19/01/2006 18:10 Re: Fortabes eller frelses alle?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo:
Citat:
Jeg er ked af, at jeg river i et åbent og smertefuldt sår.
Men sådan er det undertiden med ubesvarlige spørgsmål!

Det skal du ikke være ked af, det er netop, som du siger, et spørgsmål som ikke kan besvares her,
og det er godt at blive konfronteret med netop det.

At der findes et svar, og at det engang vil blive åbenbaret for hver eneste af os, det er jeg rimelig sikker på, men jeg vil ikke sidde her og væve ord og (bort)forklaringer sammen, når jeg ikke kan sige noget som helst, som jeg kan stå inde for.

Så hellere tie stille ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær