Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#54625 - 02/12/2005 13:42 To nye gennembrud i evolutionsforskningen
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
I denne uges nummer af Science er der to interessante artikler der omhandler udviklingsbiologi.

Den ene omhandler et nyt og meget komplet fund af én af mellemstadierne mellem dinosaurerne og vore dages fugle, der er udviklet herfra, Archaeopteryx. På det nye fund kan man se detaljer, der ikke var synlige på de oprindelige, herunder en tå nr. to, der kan skydes ud. Samme slags tå havde rovdinosauren Velociraptor. Samtidig er den første tå ikke fuldstændigt bagudvendt.

Gerald Mayr, Burkhard Pohl, D. Stefan Peters, A Well-Preserved Archaeopteryx Specimen with Theropod Features, Science 2 December 2005:Vol. 310. no. 5753, pp. 1483 - 1486
DOI: 10.1126/science.1120331

Den anden artikel omhandler artsdannelse. Hidtil har man været i tvivl om, hvordan to populationer, der stadig avlede med hinanden, kunne bevæge sig væk fra hinanden og danne nye arter. Teoretiske forklaringer, der giver én enkelt allel ansvaret for nedsat avl mellem grupperne er nu blevet bekræftet af et fund i bananfluer, hvor én enkelt sådan allel påvirker de to arter under dannelse på samme måde som forudsagt teoretisk.

Daniel Ortíz-Barrientos and Mohamed A. F. Noor, Evidence for a One-Allele Assortative Mating Locus, Science 2 December 2005:Vol. 310. no. 5753, p. 1467
DOI: 10.1126/science.1121260

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#54626 - 03/12/2005 19:04 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Zaphod]
Leif Asmark
Bruger

Reg.: 06/02/2004
Kære Torben, lige et par hurtige i farten:

citat:
I denne uges nummer af Science er der to interessante artikler der omhandler udviklingsbiologi.

Den ene omhandler et nyt og meget komplet fund af én af mellemstadierne mellem dinosaurerne og vore dages fugle, der er udviklet herfra, Archaeopteryx.

Angående Archaeopteryx: Jeg har startet en debat om fuglenes udvikling og specielt de kinesiske drager med fjer. Har du nogle gode kommentarer, er de velkomne: her (Emne: Dinausaurer med fjer).

citat:
Den anden artikel omhandler artsdannelse.

Kan du ikke forklare dette lidt nærmere? Har man været i stand til at isolere to grupper, der hver især er fuldt formeringsdygtige indenfor deres egen gruppe, men ikke kan formere sig med individer af den anden gruppe?

Med venlig hilsen Leif Asmark Jensen Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]

Til toppen 
#54627 - 03/12/2005 21:15 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Zaphod]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hvis denne antagelse skulle holde, så skulle jorden jo nærmest svømme med beviser på at en art har udviklet sig over i en anden, men nu siger du at de endelig efter i så mange år ikke at have været istand til at finde nogle, har fundet et par tilfælde, der måske antyder osv.. øh, hehe, det tror jeg slet ikke på.

Mvh
John

Til toppen 
#54628 - 04/12/2005 08:18 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Buus: Hvis denne antagelse skulle holde, så skulle jorden jo nærmest svømme med beviser på at en art har udviklet sig over i en anden, men nu siger du at de endelig efter i så mange år ikke at have været istand til at finde nogle, har fundet et par tilfælde, der måske antyder osv.. øh, hehe, det tror jeg slet ikke på.

Hvor ser du, at Zaphod siger, "at de endelig efter i så mange år ikke at have været istand til at finde nogle, har fundet et par tilfælde, der måske antyder osv.. . . . "?

Du er vel ikke blevet smittet af Hoegs mani med at tillægge andre synspunkter, som de ikke har givet udtryk for!?

I øvrigt svømmer jorden med videnskabelige beviser for, at en art har udviklet sig over i en anden.

Men hvis du absolut ikke vil se dette, vil jeg da ikke udelukke, at du kan undgå at se skoven for bare træer!

øh, hehe

Til toppen 
#54629 - 04/12/2005 10:34 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen
Anonym
Anonym

citat:
I øvrigt svømmer jorden med videnskabelige beviser for, at en art har udviklet sig over i en anden.

Nåeh... beviser kan man vel næppe kalde det. Hvis det virkelig var bevist, ville (makro)evolution jo være en naturlov - eller hva'?

Mvh

Lars

Til toppen 
#54630 - 04/12/2005 11:52 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars o.a.

Det bliver ved med at overraske mig med hvilken lethed at religiøst ansporede modstandere af videnskab og særligt ET, kan blive ved med at misforstå og mistolke videnskabelige data, samt ekstrapolere i det uendelige på deres egen uvidenhed.

citat:
Hvis det virkelig var bevist, ville (makro)evolution jo være en naturlov - eller hva'?

Nej evolution, mikro eller makro, er ikke en naturlov, den er en konsekvens af naturlovene.

Du siger hvis det virkeligt var bevist, jamen kære Lars det er bevist!

Den eneste grund til at det kunne fremstå som om det ikke var bevist skulle være at der i religiøse kredse huserer en pletora af myter omkring videnskab og særligt ET. Sejlivet er især den myte at ET skulle være en tro og at den skulle være akkurat ligeså underbygget som troen på skabelsen eller noget i den henretning...

Næste og mere "sofistikerede" skridt på fornægtelsesstigen er at bruge samme terminologi som videnskaben, men uden en forståelse af den, som det her er tilfældet. At nogle siger: "Vis os makroevolution, så tror vi på den..." Når der så bringes beviser herfor, siger dem der reelt ingen videnskabelig baggrund har for at sige det: "Nej det der er ikke makroevolution, det er ikke et bevis" Bah! siger jeg...

Det er slet og ret løgn og enhver med en smule gåpåmod og tålmodighed ville kunne sætte sig ind i det, så diskussioner som denne slet ikke var nødvendige.

Det er sørgeligt at se hvordan mennesker oplever at de kan sætte tro og fantasterier højere end viden. Det er arrogance af den slemmeste skuffe og mangel på respekt for alle de mennesker der reelt gør en indsats for at vide noget. Roden til mange stridigheder kunne for altid rykkes op, hvis folk baserede deres tale på ting der kunne bevises og hverken helt eller delvist baseret på overbevisningen om noget der endnu ikke ses eller fast tillid til noget der håbes på.

Som jeg fornyligt sagde til en anden debattør på Giraffen.dk:

citat:
Videnskab bygger på at folk rent faktisk går ud i verden og forsøger at finde ud af hvordan den fungerer.

Tro kan man klare fra sin lænestol derhjemme...

Bare så vi har det på det rene Lars, så er den skarpe tone ikke specielt rettet mod dig, men mod den fundamentalistiske troende generelt. Jeg er ikke ude efter dig

Til toppen 
#54631 - 04/12/2005 12:20 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej,

Ja, vi er ikke for kloge, os der tror på Bibelen. Det plejer jo at være argumentet mod os. Man kan så diskutere det saglige i det argument. Men lad det nu ligge.

Det er da meget mere spændende at der rent faktisk skulle findes beviser for at ET er sand. Dem glæder jeg mig meget til at få præsenteret. Men husk at gøre det på almindeligt husmands-dansk. Jeg er jo ikke for klog husker du nok

Mvh

Lars

Til toppen 
#54632 - 04/12/2005 12:32 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars

Det handler jo ikke om at vi antager som udgangspunkt at I ikke er for kloge. Hvis du tror at kritikken er baseret på det, så er du vist ikke for klog

Kritikken handler om at nogle af jer ikke forholder jer eller kun meget selektivt forholder jer til de fakta der reelt er at finde og at denne selektivitet (ikke overraskende) favoriserer netop jeres egen overbevisning.

citat:
Det er da meget mere spændende at der rent faktisk skulle findes beviser for at ET er sand.

Som jeg sagde...

citat:
med en smule gåpåmod og tålmodighed ville kunne sætte sig ind i det [ET og videnskab generelt]

Det hverken kan eller skal være min opgave, i dette informationssamfund, at oplyse dig om alle videnskabens facetter, hvis du reelt har en nysgerrighed på dette område og ikke bare vil tage til takke med den religiøse propaganda, så er verden fyldt med bøger og internetside der ganske sagligt gør rede for hvad vi ved og ikke ved omkring bl.a. ET.

Til toppen 
#54633 - 04/12/2005 13:27 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: I øvrigt svømmer jorden med videnskabelige beviser for, at en art har udviklet sig over i en anden.

Lars Poulsen: Nåeh... beviser kan man vel næppe kalde det. Hvis det virkelig var bevist, ville (makro)evolution jo være en naturlov - eller hva'?

Nu skrev jeg omhyggeligt videnskabelige beviser, hvori ligger, at endegyldige beviser aldrig påstås.

Det er imidlertid en kendsgerning, at artsdannelse fra en art til en anden er videnskabelig godt underbygget af fossile fund og forskning.

Det er også en kendsgerning, at samtidig skabelse af "grundtyper" til de nulevende dyr og mennesker overhovedet ikke videnskabeligt underbygget.

Hverken af fossile fund eller forskning!

Til toppen 
#54634 - 04/12/2005 13:43 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Kritikken handler om at nogle af jer ikke forholder jer eller kun meget selektivt forholder jer til de fakta der reelt er at finde og at denne selektivitet (ikke overraskende) favoriserer netop jeres egen overbevisning.

Øv - og her gik jeg og troede at jeg, og andre skabelsestroende, var anderledes end ET-troende

citat:
Det hverken kan eller skal være min opgave, i dette informationssamfund, at oplyse dig om alle videnskabens facetter

Nej, det regnede jeg heller ikke med. Det du siger her, plejer at være standardsvaret, når man beder om oplysning.
Jeg kan jo så kun drage mine egne konklusioner ud fra det faktum, at ingen kan/vil/tør begive sig i kast med et frembringe de beviser der efterlyses. Det er lidt morsomt. Mange påstår at beviserne findes, men når nogen spørger "Hvor?", ja, så er interessen ligesom væk.

Men jeg kan da berolige dig med at jeg har læst masser af bøger om ET, og ikke kun kristne bøger vel at mærke. Jeg har pløjet mange GB hjemmesider igennem om ET. Men jeg har stadig ikke fundet beviserne. Kun en masse formodninger hvorpå man bygger nye formodninger, ud fra hvilket det formodes at.... osv. osv. På et tidspunkt, når der er formodet nok, siger man så at beviset foreligger. Den holder jo ligesom ikke.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54635 - 04/12/2005 13:47 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen
Anonym
Anonym

citat:
Det er imidlertid en kendsgerning, at artsdannelse fra en art til en anden er videnskabelig godt underbygget af fossile fund og forskning.

Ja, hvis man har ET som basis for sin forskning.
Har man skabelsen for basis, så siger fundene noget ganske andet.

Det har, med andre ord ikke så meget med fakta (de reelle fund) at gøre, men derimod den basis hvorpå man tolker disse fund.

Den ET baserede videnskab, mener at have dokumenteret sin grundholdning p.g.a. fakta.
Den bibelbaserede videnskab, mener det samme.

Og så står vi ligesom der.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54636 - 04/12/2005 14:01 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars

citat:
Nej, det regnede jeg heller ikke med. Det du siger her, plejer at være standardsvaret, når man beder om oplysning.
Jeg kan jo så kun drage mine egne konklusioner ud fra det faktum, at ingen kan/vil/tør begive sig i kast med et frembringe de beviser der efterlyses. Det er lidt morsomt. Mange påstår at beviserne findes, men når nogen spørger "Hvor?", ja, så er interessen ligesom væk.

Kongstad, LarsBj, Zaphod, Evolutionisten, Henoch (kristen ) o.m.a. har adskillige gange henvist til internetsider, litteratur og artikler, som underbygger ET.

Hvis man som du, selvom du tilsyneladende har læst en masse om ET (hvilket by the way ofte er standardsvaret fra kristne, selvom de i ingen grad behersker hverken terminologi eller betydning deraf, som du allerede har illustreret), afviser den slags beviser så er der vel ikke så meget mere at gøre...

Til toppen 
#54637 - 04/12/2005 14:16 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Lars,
Dit, og andre kristnes problem, er afvisningen af den videnskabelige metode. Evolutionsteorien er som bekendt, sammensat af mange grene af naturvidenskaben, og forstår man ikke den bagvedliggende metode, eller afviser man den, ja så kan man læse alt det man vil uden at det bliver bedre - rent forståelsesmæssigt.

Hvis du prøver at pløje litteraturen igennem for anden videnskab - tror du så, du vil finde beviserne*) bedre? Har du læst om Influenza? Tror du på, at den skyldes en virus? Hvorfor? Beviserne er lige så indirekte som ved evolutionsteorien; men de er nok lettere at acceptere, fordi de ikke karambolererer med du-ved-nok-hvad!

Har du prøvet at læse Danmarks Natur Bind 1. Der er en interessant grafik om Danmarks Undergrund som jeg spurgte dig om for nogle år siden. Hvad er dit svar?

mvh
LarsBj

*) ordet "beviser" er her ment som: "det der underbygger"

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#54638 - 04/12/2005 14:21 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Dit, og andre kristnes problem, er afvisningen af den videnskabelige metode.

Hvortil jeg kun kan svare:

Dit, og andre ikke-skabelsestroendes problem, er afvisningen af den videnskabelige metode.

Med andre ord, så mener jeg at læse en vis enighed i, at vore forudsætninger for tolkning af fakta er forskellige.

citat:
Har du prøvet at læse Danmarks Natur Bind 1. Der er en interessant grafik om Danmarks Undergrund som jeg spurgte dig om for nogle år siden. Hvad er dit svar?

Nej, den har jeg ikke fået læst.
Nu kan jeg så ikke lige huske hvad vi talte om for et par år siden (sikkert noget evolution der er gået galt i mit tilfælde), hvilket jeg naturligvis skal beklage på det kraftigste. Det burde være enhvers pligt at erindre alt hvad der er gået forud for nuet

Mvh

Lars

Til toppen 
#54639 - 04/12/2005 14:25 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
hvilket by the way ofte er standardsvaret fra kristne, selvom de i ingen grad behersker hverken terminologi eller betydning deraf

Min fejl. Jeg burde naturligvis lære sproget hvis jeg vil formaste mig til at have en holdning til det jeg læser.
Lidt ligesom tysk. Jeg kan godt læse på tysk, men tro mig, du ønsker ikke at høre mig tale det.

At jeg ikke behersker sproget, og forlader mig mere på almindelig dansk, så alle kan være med, behøver vel ikke nødvendigvis at berøve mig retten til at have en holdning til tingene - eller er det forbeholdt en særlig rettroende/-talend/-tænkende elite?

Mvh

Lars

Til toppen 
#54640 - 04/12/2005 14:57 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
LarsBj
Bruger

Hej Lars,
Du tager fejl. Vi kan sagtens blive enige om, at vi tolker data forskelligt. Det jeg siger, er, at der i denne forskel ligger en afvisning af den naturvidenskabelige metode i din alternative tolkning. En afvisning, der nok ikke ville være åbenlys i sager om influenza eller lignende.

Danmarks Natur Bind 1 har en figur, der viser de kilometertykke klippesedimenter under os. Hvis du ikke kan huske hvad vi talte om, kan vi tage det op en anden gang. Men spar mig dog for den martyrtone! Der er virkelig ikke noget at pibe over!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#54641 - 04/12/2005 15:47 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Du tager fejl. Vi kan sagtens blive enige om, at vi tolker data forskelligt.

Glæder mig

citat:
Det jeg siger, er, at der i denne forskel ligger en afvisning af den naturvidenskabelige metode i din alternative tolkning.

Spørgsmålet er så bare hvem af os der sidder med den alternative tolkning.
Min tolkning er ældst, så dybest set er det vel dig der tror alternativt.

citat:
Men spar mig dog for den martyrtone! Der er virkelig ikke noget at pibe over!

Rolig nu. Det var ment som en joke. Jeg kunne ikke lade være med at more mig over dit spørgsmål.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54642 - 04/12/2005 16:21 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
LarsBj
Bruger

Hej Lars,
Jeg har ikke noget imod at være på det alternative hold. Så længe jeg spiller sammen med Einstein, Lorenz, Pasteur, Watson, Crick, Bohr, Medawar, Rutherford, Dalton, Mayr, Mendeleev, Gould, Mendel, Curie, Kekule, Bjerrum, Sørensen, Lyell, Darwin, Hess mfl osv og .... Holger Beck.

Så må du få AiG, ICR og Merlin.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54643 - 04/12/2005 16:24 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

...øøøh... Merlin???
Da vel ikke ham troldmanden fra eventyret om Kong Arthur?

Mvh

Lars

Til toppen 
#54644 - 04/12/2005 16:31 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars

For at et givent vidensfelt, f.eks. biologi kan formidles med færrest misforståelser, så er det nødvendigt at have en meget specifik terminologi. Hvis man har tænkt sig at vide noget om biologi, så gør man en indsats for at lære dette sprog, for ellers er risikoen for at man kommer til at misforstå noget temmelig stor.

Det handler altså ikke om hvorvidt man formaster sig til noget som helst, men om det simple faktum at du uden det rette værktøj meget nemt gør skade på den teori man forsøger at formidle.

citat:
At jeg ikke behersker sproget, og forlader mig mere på almindelig dansk, så alle kan være med, behøver vel ikke nødvendigvis at berøve mig retten til at have en holdning til tingene

Jeg mener ikke at det er gavnligt for det faglige niveau at gå efter laveste fællesnævner.

Det er klart at man hvis man skal formidle meget specifik information, bliver nødt til at bruge meget specifik terminologi. Hvis man for nemheds og forståelsens skyld simplificerer, så går noget af præcisionen i den specifikke fagterminologi fløjten og man kan ikke forvente at helheden vil fremstå klar og tydelig, sådan som den ville gennem den helt specifikke fagterminologi.

Til toppen 
#54645 - 04/12/2005 16:34 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Alle har skam ret til at have en holdning - det er faktisk umulig at stoppe folk fra at have en holdning. Men der er ingen der kan forvente at andre skal respektere deres holdninger.

Det er fair nok at du udtaler dig bombastisk om ting du ikke aner noget om. Det er fair nok at du afkræver andre forklaringer i stedet for at bruge den tid det tager at selv at sætte dig ind i tingene.

Men du kan ikke forvente at andre vil respektere dine beslutninger og holdninger. Ingen har krav på respekt - det er noget man gør sig fortjent til!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#54646 - 04/12/2005 16:51 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej,

Det lyder rigtig fornuftigt det du siger her.

Alligevel mener jeg at det bør være muligt at forklare det på jævnt dansk. Man vil uden tvivl skulle benytte mange flere ord, end hvis man taler f.eks. "biologisk", og som du siger, så er muligheden for misforståelser større end hvis man taler sproget. Her er der dog den mulighed, f.eks. her på debatten, at man kan fange dem i farten og få dem udryddet.

Med al mulig forståelse for dit synspunkt, mener jeg dog at det er beklageligt for et videnskabeligt felt, hvis det bliver så internt, at kun en lille elite forstår hvad det går ud på - ikke mindst når samme elite forventer at alle skal labbe deres guldkorn i sig, og det helst uden at mene anderledes end dem.
Hvordan skal man kunne formidle sin videnskab til almenheden, hvis man ikke vil tale deres sprog.

I mit fag (teologien) bruger man også fagudtryk, men hvis jeg ønsker at formidle min viden videre, må jeg gøre det på mine ofres præmisser. Så kan det ikke nytte noget at jeg føler mig hævet over pøblen og nægter at tale deres sprog.

I sidste ende handler det vel om kommunikation - ellers er der jo ikke megen idé i at deltage i et forum som dette.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54647 - 04/12/2005 17:08 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Det er imidlertid en kendsgerning, at artsdannelse fra en art til en anden er videnskabelig godt underbygget af fossile fund og forskning.

Lars Poulsen: Ja, hvis man har ET som basis for sin forskning.
Har man skabelsen for basis, så siger fundene noget ganske andet.

Lad os tage udgangspunkt i det, som Zaphod indledte denne tråd med:

Zaphod: I denne uges nummer af Science er der to interessante artikler der omhandler udviklingsbiologi.
Den ene omhandler et nyt og meget komplet fund af én af mellemstadierne mellem dinosaurerne og vore dages fugle, der er udviklet herfra, Archaeopteryx. På det nye fund kan man se detaljer, der ikke var synlige på de oprindelige, herunder en tå nr. to, der kan skydes ud. Samme slags tå havde rovdinosauren Velociraptor. Samtidig er den første tå ikke fuldstændigt bagudvendt.
Gerald Mayr, Burkhard Pohl, D. Stefan Peters, A Well-Preserved Archaeopteryx Specimen with Theropod Features, Science 2 December 2005:Vol. 310. no. 5753, pp. 1483 - 1486
DOI: 10.1126/science.1120331
Den anden artikel omhandler artsdannelse. Hidtil har man været i tvivl om, hvordan to populationer, der stadig avlede med hinanden, kunne bevæge sig væk fra hinanden og danne nye arter. Teoretiske forklaringer, der giver én enkelt allel ansvaret for nedsat avl mellem grupperne er nu blevet bekræftet af et fund i bananfluer, hvor én enkelt sådan allel påvirker de to arter under dannelse på samme måde som forudsagt teoretisk.
Daniel Ortíz-Barrientos and Mohamed A. F. Noor, Evidence for a One-Allele Assortative Mating Locus, Science 2 December 2005:Vol. 310. no. 5753, p. 1467
DOI: 10.1126/science.1121260

Hvad siger dette fund og denne opdagelse helt konkret, når man har skabelsen som basis?

Husk på - begge dele siger i høj grad noget, når man har evolutionsteorien som basis. Og i tilfældet med bananfluerne har evolutionsteorien tilmed forudsagt, at man ville finde den pågældende allel.

Kom nu - vær konkret. Ligesom Zaphod og evolutionsteorien.

Lars Poulsen: Den ET baserede videnskab, mener at have dokumenteret sin grundholdning p.g.a. fakta.

Evolutionsteorien er underbygget af fakta.

Der findes mig bekendt ingen bibebaseret videnskab!

Med mindre du overrasker mig ved at fortælle, hvordan den forskning, som Zaphod har orienteret os om, underbygger "bibelbaseret videnskab".

Ændret af Evolutionisten (04/12/2005 17:16)

Til toppen 
#54648 - 04/12/2005 17:18 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

citat:
Med al mulig forståelse for dit synspunkt, mener jeg dog at det er beklageligt for et videnskabeligt felt, hvis det bliver så internt, at kun en lille elite forstår hvad det går ud på - ikke mindst når samme elite forventer at alle skal labbe deres guldkorn i sig, og det helst uden at mene anderledes end dem.

Der er ingen der har noget problem med at nogle mennesker mener noget andet end f.eks det der er alment accepteret indenfor biologien.

Problemet er når folk som ikke har sat sig ind i biologi forventer at andre skal tage deres synspunkter alvorligt, eller når folk opfinder ting ud af den blå luft, og forventer at deres ideer skal accepteres på lige fod med almen videnskab.

Det er hele konceptet med at påstå at der blot er tale om forskellige tolkninger af de samme data der er problemet - fordi det er ikke blot forskellige tolkninger af samme data, eller i hvert fald ikke ligestillede tolkninger.

Videnskaben drivkraft er faktisk uenighed. Så der er ikke noget problem med at tolke data med nye øjne - det er sådan vi kommer videre, men man må vurdere hver enkelt tolkning. Det klassiske ekstreme eksempel er at sige at en omnipotent Gud skabte hele universet i torsdags.

Denne tolkning af data understøtter alle mulige scenarier. Man kan spørge "Men hvorfor har menneskets DNA så stor lighed med de andre abers" og svaret er "Fordi sådan skabte Gud dem". Hvis nu vores DNA havde været anderledes end de andre aber så havde svaret været "Fordi sådan skabte Gud dem".

Da Darwin fremsatte sine teorier kendte man intet - eller meget lidt - til arvelighed. Da den moderne syntese blev formuleret kendte man stadig ikke til DNA.

Alligevel sagde teorien at mennesker deler fælles forfædre med andre aber. Nu er vi i stand til at studere DNA, og alle spor vi kan læse ud af DNA underbygger denne teori.

Hvis vores DNA havde været meget anderledes end de andre aber, så havde det været et alvorligt tilbageslag for teorien om menneskets udvikling. Men for sidste torsdags teorien er det ligegyldigt - alle data passer ind i den teori.

Dermed er den teori ligegyldig - alle data passer ind i den. Det samme problem er der med de fleste versioner af ID. Der kan ikke komme nogen data som tilbageviser ID. Behe har udvalgt f.eks Flagellen til et eksempel på noget der er designet, men selv hvis vi finder en udviklingsvej for flagellen dokumenteret til det latterlige niveau Behe kræver, så tilbageviser det ikke ID - så viser det blot at flagellen ikke nødvendigvis er designet, men så kan man jo altid finde noget andet man påstår er designet.

Videnskabelig kreationisme er ofte meget ærligere end den moderne ID bevægelse. De fleste store kreationist organisationer siger helt åbenlyst at hvis data og deres tolkning af bibelen er i modstrid med hinanden, så er det bibelen der er korrekt.

Dermed afviger de selvfølgelig markant fra naturvidenskaben, hvor teorierne altid skal passe til observationerne.

citat:
Hvordan skal man kunne formidle sin videnskab til almenheden, hvis man ikke vil tale deres sprog.

Der er skam mange der formidler biologi på almindelig dansk - men formidling er ikke forskning - og hvis det er en debat hvor de to parter er uenige, som for eksempel en IDist mod en videnskabsmand, så dur det ikke at holde sig til hverdagssproget, så må der præcise definitioner af alle begreber.

Prøv for eksempel at spørge en IDist hvad præcis de mener med intelligens når de taler om en intelligent designer. Det er et ret vagt defineret begreb.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#54649 - 04/12/2005 17:43 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen
Anonym
Anonym

citat:
Hvad siger dette fund og denne opdagelse helt konkret, når man har skabelsen som basis?

Det første, vedr. Archaeopteryx, siger at man har fundet endnu et eksemplar af racen.
Kun hvis man har ET som basis siger det noget om mellemformer.

Det andet eksempel fatter jeg ikke, så det vil jeg undlade at kommentere.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54650 - 04/12/2005 17:51 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Hej Søren,

Allerførst tak for et rigtig godt svar!

citat:
Det er hele konceptet med at påstå at der blot er tale om forskellige tolkninger af de samme data der er problemet - fordi det er ikke blot forskellige tolkninger af samme data, eller i hvert fald ikke ligestillede tolkninger.

Hvad tænker du på, når du siger "ligestillede tolkninger"?

citat:
Denne tolkning af data understøtter alle mulige scenarier. Man kan spørge "Men hvorfor har menneskets DNA så stor lighed med de andre abers" og svaret er "Fordi sådan skabte Gud dem". Hvis nu vores DNA havde været anderledes end de andre aber så havde svaret været "Fordi sådan skabte Gud dem".

Jeg mener at have hørt, at grises DNA faktisk skulle være tættere på menneskets end abers. Kan ikke huske procentsatsen for afvigelsen, men det er nogle ganske få.
Kan det have sin rigtighed, og i givet fald, hvorfor mener man så stadig at vi er mere beslægtede med aberne?

For god ordens skyld, skal jeg lige sige, at jeg IKKE er tilhænger af ID, men læner mig op ad det du kalder "Videnskabelig Kreationisme" - uden selv at være videnskabsmand.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54651 - 04/12/2005 17:53 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

Hvordan tolker den bibelbaserede tolkning det faktum at Archaeopteryx har karakteristika som vi idag kun ser hos fugle, og karakteristika som fugle ikke har, men som var unikke for dinosaurer?

Ser du, inden man fandt Archaeopteryx så sagde evolutionsteorien at fugle, ligesom pattedyr osv historisk set var udviklet fra tidligere former. På et tidspunkt var der ingen fugle, og på et senere tidspunkt var der fugle.

Derfor kunne man forudsige at der har været arter som besad fuglekarakteristika og karakteristika fra andre dyregrupper. Man kunne ikke vide om man nogensinde ville finde eksemplarer af en sådan art, men det skete altså med Archaeopteryx, der dermed bekræfter den videnskabelige tolkning.

Hvilken betydning havde fundet af Archaeopteryx for din bibelbaserede tolklning? sætter din tolkning nogen som helst grænser eller rammer op for hvordan livet har udviklet sig?

Hvorfor ser vi f.eks ikke at strukturer arves på tværs af de forskellige familier? Hvorfor har flagermus og fugle f.eks forskellige vinger? Hvorfor fulger strukturer præcis de former som vi ville forvente hvis de nye strukturer var ændret gennem nedarvning fra tidligere? Det er en forudsætning for at den moderne videnskabelige tolkning af fakta er korrekt, men for en skabelseteori er det hip som hap hvad man finder af eksemplarer - der er intet der kan modbevise en skabelsesteori, omvendt giver den os heller intet brugbart. Den er ligegyldig.

/Søren

Til toppen 
#54652 - 04/12/2005 18:25 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

citat:
Allerførst tak for et rigtig godt svar!

Tak i lige måde - jeg kan måske være lidt skarp en gang imellem men jeg nyder nu lidt debat

citat:
Hvad tænker du på, når du siger "ligestillede tolkninger"?

Jeg tænker på dit udsagn fra tidligere:

citat:
Den ET baserede videnskab, mener at have dokumenteret sin grundholdning p.g.a. fakta.

Og så står vi ligesom der.

Alt i alt er det en meget postmoderne tankegang, at alt blot er ord, uden hold i noget eksternt, men naturvidenskaben må holde alt op imod omverdenen. Hvis en teori ikke fortæller noget brugbart om omverdenen er den ligegyldig.

Den skal både stemme overens med det observerbare OG fortælle hvad vi bør, og ikke mindst IKKE bør kunne observere. For eksempel bør vores DNA være meget ens med andre abers - det kan testes og er blevet testet. For skabelsesteorien er det ligegyldigt - om tingene ser ud på den ene eller den anden måde, så er det blot sådan skaberen ville det.

citat:
Jeg mener at have hørt, at grises DNA faktisk skulle være tættere på menneskets end abers. Kan ikke huske procentsatsen for afvigelsen, men det er nogle ganske få.
Kan det have sin rigtighed, og i givet fald, hvorfor mener man så stadig at vi er mere beslægtede med aberne?

Det vil jeg gerne have en kilde til

Chimpansens DNA er netop blevet sekventeret - ligesom mennesket blev for kort tid siden.

Med hensyn til lighed mellem DNA, så skal man først være enige om hvordan man måler det. En tidlig måling var så vidt jeg husker at se på kodningen for nogle aminosyrer, eller proteiner, og se på forskellen mellem disse. Med denne måling var mennesker og chimpanser 99% ens i DNA. Så har man kigget på visse gener og set på sammenfaldet i kodningen af disse gener, her når man til et andet resultat, måske 95% osv. osv.

Der er ikke mål, så man må beslutte sig hvordan man måler.

Du kan sammenligne med bøger.

Hvis du har to bøger og vil se hvor ens de er, så kan du starte med at sammenligne side 1 med side 1, side 2 med side 2 osv. Hvis der er en eneste forskel på hver side er siderne forskellig.

Ud af 100 sider er der måske 50 ens, så ligheden er 50%

Hvis nu bog 1 er førsteudgaven af en bog, og bog 2 er anden udgaven, så er der måske sat en ekstra side ind efter side 4. Ved sammenligningen ovenfor er det så kun de første 4 sider som er ens, fordi side 5 i den ene bog nu er side 7 i den anden. Ligheden er faldet til kun 4 ud af 256 sider (eller 260 i den bog der var sat et ekstra blad ind i).

Man kan også vælge at se bort fra opsætningen, og blot se på de skrevne ord, og ikke lave sammenligningen ord for ord, men finde lighederne så ledes at hvis der er tilføjet et ord i udgave 2 så tæller det som een forskel.

Sammenligninger mellem chimpanse og menneske DNA giver således forskelligt resultat alt efter hvordan man måler forskellen. Mig bekendt er svinets DNA ikke så tæt på menneskets målt med samme målestok som chimpansen, men hvis du har en kilde er jeg åben for det!

Det forekommer mig at man ved at grisens og menneskets vævstyper er rimelig godt kompatible, hvilket gør at man forestiller sig at grise kan blive reservedelslagre for mennesker.

Nature havde en del om chimpansen DNA i september

http://www.nature.com/nature/journal/v437/n7055/edsumm/e050901-01.html

Her kan man f.eks læse at forskellen mellem Chimpansens DNA og menneskets er 35 millioner enkelte nukleotide substitutioner, og 5 millioner små indsættelse og sletninger, lokale omarrangeringer og en enkelt fusion af kromosomer.

Det er så detaljeret man kan måle forskellene. Jeg tror ikke grisens DNA er sekventeret endnu, men når det bliver kan man lave den ultimative sammenligning.

Men en procentsats er ikke det eneste vi kan bruge DNA til. For eksempel deler alle menneskeaber den samme mutation som gør at vi er ude af stand til at producere C-vitamin. Vi har det meste af maskineriet til det, men en mutation har ødelagt det. For evolutionsteorien er det hvad man kunne forvente hvis vores fælles forfader har haft den mutation - for skabelsesteorien så kan man blot konstatere at skaberen har ønsket mennesker og de andre aber har delt samme fejl.

Som et kuriosum kan jeg nævne at en anden mutation har ødelagt kattefamilliens evne til at smage sødt. Alle medlemmer af kattefamilien har en mutation som har skåret et gen der producerer et stof der er nødvendigt for at smage sødt midt over.

http://pharyngula.org/index/weblog/comments/cats_candy_and_evolution/

citat:
For god ordens skyld, skal jeg lige sige, at jeg IKKE er tilhænger af ID, men læner mig op ad det du kalder "Videnskabelig Kreationisme" - uden selv at være videnskabsmand.

Det er skam dem selv der kalder det videnskabelig kreationisme. Den videnskabelige kreationisme søger at påvise den bibelske skabelse ud fra den moderne videnskab. Den adskiller sig dermed fra den historiske kreationisme, som vi f.eks kender den fra de fleste historiske personligheder som Newton osv.

/Søren

Til toppen 
#54653 - 04/12/2005 18:29 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
kongstad
Bruger

For resten - jeg er ikke biolog, og har en ekstrem dårlig hukommelse, så tag mine forklaringer omkring hvordan man præcis måler lighed mellem DNA med et stort gran salt. Jeg vil lige lede lidt og se om jeg ikke kan finde det sted hvor jeg læste en oversigt over emnet!

/Søren

Til toppen 
#54654 - 04/12/2005 18:55 mennesker, chimpanser og andre grise [Re: ]
LarsBj
Bruger

Ligheder på genniveau kan måles på to måder: Man kan tælle, hvor mange ens gener (egenskaber), man har, og man kan tælle sekvensligheden i DnA'et. I det første tilfælde tæller man: Grise har gener for de og de enzymer og de og de proteiner. Mennekser har de samme gener. Chimpanser har de samme gener. Men så har mennesket gener for noget, grise ikke har, og chimpanser har måske gener for noget andet og grise kan måske selv lave C-vitamin, hvad mennesker ikke kan osv.

På den vis har mennesker, grise, chimpanser og alle andre pattedyr høj lighed, fordi vi har næsten de samme gener blandt alle pattedyr: Vi har jo stort set det samme enzymapparat, tandben, hår, hudproteiner, immunsystem, koagulationssystem, hormonsystem, nervesystem osv osv.

Men tæller man DNA-ligheder på sekvensniveau tæller man ligheder blandt al DNA, også det der tilsyneladende ikke har en funktion, og så falder lighederne.

Grise har ikke højere lighed med os på sekvensniveau end chimpanser. De topper med ca 98-99%. Grise ligger lidt lavere efter de foreløbige analyser af grisegenomet (tallene er vist ikke endeligt gjort op og mus ligger endnu lavere. Så DNA-mæssigt er vi tættest på chimpanser - faktisk så tæt, at vi kunne være søsterarter eller underarter og lige så tæt som mange af dem, vi regner for 1 art!!!!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54655 - 04/12/2005 19:00 Re: mennesker, chimpanser og andre grise [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hej Lars,

Mange tak for det. Meget informativt!

citat:
Grise har ikke højere lighed med os på sekvensniveau end chimpanser. De topper med ca 98-99%. Grise ligger lidt lavere efter de foreløbige analyser af grisegenomet (tallene er vist ikke endeligt gjort op og mus ligger endnu lavere. Så DNA-mæssigt er vi tættest på chimpanser - faktisk så tæt, at vi kunne være søsterarter eller underarter og lige så tæt som mange af dem, vi regner for 1 art!!!!

Vil det sige, at det er noget nyt at man kan analysere disse genomer - siden tallene ikke er endeligt opgjorte?

Mvh

Lars

Til toppen 
#54656 - 04/12/2005 19:07 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Hej igen,

Interessant indlæg. Jeg skal lige have kigget på de links du gav.

Lige nu har jeg blot et enkelt spørgsmål. Nemlig vedr.:

citat:
For eksempel deler alle menneskeaber den samme mutation som gør at vi er ude af stand til at producere C-vitamin. Vi har det meste af maskineriet til det, men en mutation har ødelagt det.

Du siger, at vi og aberne har det meste af maskineriet til at producere C-vitamin, men at en mutation har ødelagt det.

Vil det dermed sige, at man ved at mennesker og aber tidligere har haft denne funktion? I givet fald, hvornår er den så "smuttet"?

Mvh

Lars

Til toppen 
#54657 - 04/12/2005 19:51 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Anonym
Anonym

Lars Poulsen: Det andet eksempel fatter jeg ikke, så det vil jeg undlade at kommentere.

Fornuftigt!

Til toppen 
#54658 - 04/12/2005 20:12 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

Det er her tolkninger kommer ind i billedet.

de fleste pattedyr har denne evne mens hos nogen primater, deriblandt mennesket er evnen ødelagt af en mutation.

Hvis vi antager at disse primater har en fælles forfader, hvor denne mutation først forekom, så forklarer det hvorfor de alle mangler evnen idag. Mennesket har således aldrig haft denne evne, fordi vores forfædre manglede evnen.

/Søren

Til toppen 
#54659 - 04/12/2005 21:54 Re: mennesker, chimpanser og andre grise [Re: ]
LarsBj
Bruger

Næh, det er ikke nyt. Bare at TTT!!!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54660 - 04/12/2005 21:56 Re: mennesker, chimpanser og andre grise [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

For den langsomme eller uoplyste:

Ting
Tager
Tid

- Piet Hein

Til toppen 
#54661 - 04/12/2005 22:00 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
LarsBj
Bruger

hej Lars,
Hunde kan producere C-vitamin, så ændringen er sket et sted mellem den fælles forfader for mennesker/aber og hunde og den fælles forfader for mennesker og aber. Jeg kender ikke detaljerne.

Vi har til gengæld et ekstra hæmoglobin-gen, der sikrer, at fostret får nok ikt og dermed tillader den lange drægtighed.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54662 - 04/12/2005 22:09 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: LarsBj]
kongstad
Bruger

Jeg har ikke kunnet finde een god henvisning, men åbenbart er det alle primater der har det defekte gen.

Ud over os primater så er det blandt pattedyrene vist kun marsvinet (gnaveren) der ikke kan producere c-vitamin. Det er en af årsagerne til at man startede med at anvende marsvin som forsøgsdyr. På engelsk kalder man gerne et forsøgsdyr for en "Guinea-Pig" hvilket betyder marsvin.

Man kan således ikke, eller kun meget vanskeligt, få andre pattedyr til at udvikle sygdomme relateret til c-vitamin mangel.

/Søren

Til toppen 
#54663 - 04/12/2005 22:11 Merlin? [Re: ]
LarsBj
Bruger

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54664 - 04/12/2005 22:21 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hmmm... javel ja.

Men denne "fejl", er åbenbart ikke vigtig - ellers havde den vel ikke overlevet så længe.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54665 - 04/12/2005 22:30 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
LarsBj
Bruger

Ja, Primater lever jo af C-vitaminholdig kost, så det har ingen negativ selektionsværdi for dem, at de må have C-vitaminer med kosten.

Spørgsmålet er om det så er en følge af, eller måske årsagen til, at primater fra deres opståen, en gang i palæocen, har levet af denne kost?

Altså kan man spekulere på, om nogle transposoner, der havnede i gulonolaktonoxidasegenet tvang primaterne op i træerne for at æde grønt og dermed fremskyndede udviklingen af hænder, øjne og hjerne - og dannede os??!! !!??

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54666 - 04/12/2005 22:33 Re: Merlin? [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hæ-hæ... Pænt af dig at levere ham tilbage. ET har også brugt ham længe nok, nu må det være vi andres tur

Mvh

Lars

Til toppen 
#54667 - 04/12/2005 22:36 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Øøøøh... med fare for at lyde som om evolutionen er gået mig forbi, såeh... Hvad i alverden er "gulonolaktonoxidasegenet "???

Umiddelbart ser der ud som en mutation der er gået helt galt i dit keyboard...

Mvh

Lars

Til toppen 
#54668 - 05/12/2005 01:13 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Det er det gen, der gør, man i cellerne kan producere enzymet gulonolaktonoxidase, der er det enzym der gør, at man kan oxidere gulonolakton... Hvis jeg da har kunnet tyde navnet rigtigt nok... Hvad denne reaktion så afstedkommer, skal jeg ikke kunne sige

Til toppen 
#54669 - 05/12/2005 02:04 Evolutionsforskning og Skabelsesteori [Re: kongstad]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære kongstad

Jeg glæder mig over, at så spændende emner som Evolutionsforskning og Skabelsesteori, debateres i dette forum. Her bliver vi jo informeret om mangt og meget, som er relevant for vor forståelse af bibelen og dét vi tror på.

Det er mit indtryk, at evolutionsforskningen bidrager til at vi bedre kan tolke Skabelsesberetningerne. Jeg mener ikke, at skabelsen modbevises gennem de evolutionære beviser. De fund der er gjort og den dygtige forklaring for os andre, viser at vi kan få andet og mere ud af skabelsesberetningerne; end en fabelagtig fortælling om en fantastisk skabelsesproces, der forklarer Mennesket i forhold til det skabte. Når videnskaben fremdrager beviser for evolutionen, så bekræfter det jo i bund og gund, en fælles oprindelse, ikke alene i åndelig henseende, men også i fysisk henseende.

Du spørger:
Hvordan tolker den bibelbaserede tolkning det faktum at Archaeopteryx har karakteristika som vi idag kun ser hos fugle, og karakteristika som fugle ikke har, men som var unikke for dinosaurer?
Fra en bibelbaseret tolkning, kan det faktum du fremfører, være med til at vise; legemerne får nye karakteristika og efterlader nogle, når de bliver vært for en ny art.
Jeg ser to verdener, som strækker sig mod hinanden.
Jeg forstår, at de fysiske legemer, som udvikles nedefra, passerer gennem stadier, der fører frem mod en ny specialicering, i et arts rum med mangfoldighed nok til ikke at gå i stå.

Jeg er ikke gelt klar over, om disse mellemformer, opfattes som arter for sig selv, eller om man mener de er transformationer, der til dels er opstået på grund af ændrede levevilkår og udnyttelse af muligheder.
For mig at se, opstår nye arter, som et arts spring, der foregår ved en relativ pludselig overgang, fra en art til en anden. Det sker samtidig med at et legeme for en art, er udviklet på en sådan måde, at det egner sig til, at en anden art kan manifesteres og i bogstavelig forstand, overtage den videre udvikling af legemet. Det hænger sammen med, at alle arter er forbundet i den Tanke, som har frembragt dem.

Kan du fortælle mig; om man mener at mellemformer vil være i stand til at formere sig med to dyregrupper, eller om man mener de er fundet af ennu en art, som ligger mellem to kendte arter, eller dyregrupper?

Du spørger:
Hvilken betydning havde fundet af Archaeopteryx for din bibelbaserede tolklning? sætter din tolkning nogen som helst grænser eller rammer op for hvordan livet har udviklet sig?
Jeg mener ikke min tolkning sætter nogen grænser, men jeg er da klar over, at jeg ser der er nogen rammer, hvor vor Skaber spiller en rolle, som igangsætter og idé mager.
Jeg forundres over magfoldigheden og forskelligheden, som udtrykkes på tværs af alle skabninger. Men dét, at jeg kan erkende dem, eller at vi som Menneske kan forstå og forholde os til tingene så indgående, det ser jeg som et større under.
I den bibelbaserede tolkning, er vi som Mennesker, skabt i Guds Billede, og når vi således kan danne os begreb om alle disse ydre ting, så er det fordi vi er begavet med Guds Tanke.

Jeg finder det ganske brugbart, at vi som Menneske, har skabelsesberetninger, som sætter os i en sammenhæng, vi kan gå og tænke over og opdage. Videnskaben er en vidunderlig gave, som kan give os bedre forståelse af Bibelens overleveringer.

Jeg forstår, at det handler om udvælgelse, som det også kommer til udtryk i hele Bibelen.
Det er ikke altid den mest specialicerede, som egner sig, der bliver udvalgt, men dén, som har evnen til forandring og kan omstille sig. Fundet af en oprindelignende; Archaeopteryx; bidrager til endnu mere viden, om en spændende udvikling af legemerne.

Det er rart at I interesserer jer for Arternes former og deres udvikling. Tak fordi i gider at debatere det her.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#54670 - 05/12/2005 08:52 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: KajQrd]
LarsBj
Bruger

"Det er det gen, der gør, man i cellerne kan producere enzymet gulonolaktonoxidase, der er det enzym der gør, at man kan oxidere gulonolakton.." ..... så der dannes C-vitamin! Voila!

Gulonolaktonoxidasegenet (GLO-genet) er m.a.o. det gen i C-vitaminsyntesen, der er blokeret hos primater, og en af grundene til, at et æble om dagen holder doktoren af vejen.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54671 - 05/12/2005 09:09 Re: Evolutionsforskning og Skabelsesteori [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Vandrer: Jeg glæder mig over, at så spændende emner som Evolutionsforskning og Skabelsesteori, debateres i dette forum. Her bliver vi jo informeret om mangt og meget, som er relevant for vor forståelse af bibelen og dét vi tror på.
Det er mit indtryk, at evolutionsforskningen bidrager til at vi bedre kan tolke Skabelsesberetningerne. Jeg mener ikke, at skabelsen modbevises gennem de evolutionære beviser. De fund der er gjort og den dygtige forklaring for os andre, viser at vi kan få andet og mere ud af skabelsesberetningerne; end en fabelagtig fortælling om en fantastisk skabelsesproces, der forklarer Mennesket i forhold til det skabte. Når videnskaben fremdrager beviser for evolutionen, så bekræfter det jo i bund og gund, en fælles oprindelse, ikke alene i åndelig henseende, men også i fysisk henseende.

Efter at have argumenteret for at naturvidenskaben - således som den kommer til udtryk i darwins teorier og evolutionsteorien! - ikke udelukker skabelse ved en intelligent designer, så glæder dit ovenstående synspunkt mig meget.

Det er dejligt at se, at ikke alle bibeltro kristne er optaget af sætte splid mellem naturvidenskaben og deres religion. Og at det faktisk er muligt at tolke naturvidenskaben ind i kristendommen - uden at forulempe naturvidenskaben, hvilket dit indlæg er et smukt eksempel på.

Jeg tænker her specielt på din formulering:

Når videnskaben fremdrager beviser for evolutionen, så bekræfter det jo i bund og grund, en fælles oprindelse, ikke alene i åndelig henseende, men også i fysisk henseende.

Måtte Hoeg og andre lære af dit eksempel!

Til toppen 
#54672 - 05/12/2005 14:45 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Kom lige i tanke om noget interessant fra mit eget fag, nemlig bevægeudviklingen, dvs. læren om hvordan vi udvikler vores bevægemønster.

Der er en af de medfødte reflekser der hedder Moro-refleksen, opkaldt efter Ernst Moro en Østrigsk børnelæge. Moro-refleksen aktiveres når barnet ”taber hovedet” eller bliver forskrækket, derfor kaldes den også nogle gange Startle-refleksen.

Når barnet ”taber hovedet” dvs. får en følelse af at falde, en følelse der opstår når kontrollen over hovedet, hvor vestibulærsansen (en del af balancesystemet) er placeret i det indre øre, mistes eller når det forskrækkes af en høj lyd, så slår det først meget hurtigt ud med armene, dernæst krummes arme, hænder og krop kraftigt sammen, ofte akkompagneres dette også af gråd. Dette kaldes Moro-refleksen og barnet udvikler den allerede før det bliver født og beholder den op til ca. 6 månedersalderen, hvor den bortfalder til fordel for mere konrtroleret shock-adfærd. Man kan kalde Moro-refleksen for den helt tidlige flygt/kæmp-reaktion. Hvis barnet ikke har udviklet refleksen eller at den kun virker delvist efter fødslen eller hvis barnet bibeholder refleksen efter 6 måneder, så er det et tegn på sygdom eller fejludvikling.

Refleksen findes ikke bare hos mennesker, men også hos aber, hvilket for nærværende debat er ganske interessant. Moro-refleksen giver nemlig kun rigtig mening for arter med megen kropsbehåring, så meget kropsbehåring at barnet/ungen kan hænge fast i den, sådan som abeunger gør på deres moders ryg eller mave.. Det er tydeligt at se abeunger har denne refleks og med hvilken succes den bliver udnyttet, sådan at de ikke falder ned fra træerne eller bliver tabt når flokken bevæger sig gennem skoven. Derimod er det en ret overflødig refleks for menneskespædbørn, for der er ingenting at gribe fat i, i bedste fald ser det bare sjovt ud.

Det der er vigtigt for mig at understrege her er altså at der er en reflektorisk bevægelse, som er helt ens for mennesker og aber, men som set med ”brugbarhedsøjne” kun giver mening ude i junglen med langhårede mødre (og fædre for den sags skyld, selvom det sjældent, hvis overhovedet nogensinde at abefædre bærer rundt på deres unger).

Moro-refleksen er, som jeg ser det, et ”left-over” fra vores fortid, med langt mere kropsbehåring end vor tids brazillian bikini-wax tillader det...

Hvordan ville en ID’er se det?

Til toppen 
#54673 - 05/12/2005 15:27 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Zaphod
Bruger

citat:
LP: Hmmm... javel ja.

Men denne "fejl", er åbenbart ikke vigtig - ellers havde den vel ikke overlevet så længe.

For visse mennesker er den ikke livsvigtig -- vi kan jo spise vitamin C. Men for søfarende i gamle dage var det noget rod. De fik skørbug af mangel på vitamin C. Lige som visse sultende børn i dagens u-lande. Pointen er, at da de fleste mennesker kan spise sig til vitaminet, kan maskineriet nu udvikle sig til noget andet. Som redegjort for ovenfor, har vi det meste på plads, men dele af det bliver altså ikke brugt, og kan bruges som byggeklodser i fremtidig evolution.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#54674 - 05/12/2005 15:34 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Pointen er, at da de fleste mennesker kan spise sig til vitaminet, kan maskineriet nu udvikle sig til noget andet.

Udvikler 'maskineriet' sig så, eller var det ment som en mulighed?

Mvh

Lars

Til toppen 
#54675 - 05/12/2005 15:35 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Leif Asmark]
Zaphod
Bruger

citat:
LA:
Kan du ikke forklare dette lidt nærmere? Har man været i stand til at isolere to grupper, der hver især er fuldt formeringsdygtige indenfor deres egen gruppe, men ikke kan formere sig med individer af den anden gruppe?

De kan godt formere sig blandt de to søsterarter, men er væsentligt mindre tilbøjelige til at gøre det med den anden art end med deres egen. Denne tilbøjelighed hænger nøje sammen med et bestemt kromosomområde (lokus). Det pågældende gen er vist ikke identificeret endnu.

Disse to arter er altså ved at bevæge sig længere og længere væk fra hinanden.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54676 - 05/12/2005 15:39 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Pointen er, at da de fleste mennesker kan spise sig til vitaminet, kan maskineriet nu udvikle sig til noget andet.

LP: Udvikler 'maskineriet' sig så, eller var det ment som en mulighed?

Jeg ved det ikke specifikt for de pågældende gener, men jeg kan ikke forestille mig andet. Alle gener (og regioner imellem gener) udvikler sig konstant. Hvis områderne er meget vigtige, bliver ændringerne sorteret fra, mens knap-så-vigtige områder (som det pågældende gen og eventuelle tilhørende, funktionsløse gener) ikke sorteres fra, og derfor ser ud til at udvikle sig hurtigere. Under udviklingen kan nye funktioner opstå, eller genet kan slukkes helt, hvorved det bliver til et pseudo-gen. Sådanne kendes der mange eksempler på. Endnu et faktum, der taler imod en skaber.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54677 - 05/12/2005 15:48 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Endnu et faktum, der taler imod en skaber

Din afsluttende bemærkning, har jeg lidt svært ved at forstå i den sammenhæng du sætter den ind i.

At der sker en udvikling af det skabte, er der ikke ret mange der afviser - jeg gør bestemt ikke.

Der hvor kæden hopper af er, når man uden videre overfører udvikling inden for en art, til også at gælde fra en art til en anden (frø-til-prins-princippet). Men heller ikke det modbeviser en skaber - det modbeviser sig selv, idet en sådan udvikling aldrig er observeret, kun formodet.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54678 - 05/12/2005 16:01 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Zaphod: Endnu et faktum, der taler imod en skaber.

Pricipielt mener jeg ikke, at der findes videnskabelige fakta, som taler mod en skaber - hvis hensigt vi intet kan vide om.

Man kan højst sige, at der ikke findes videnskabelige data, som taler for en skaber.

Faktisk mener jeg, at du med dit udsagn er med til at legitimere visse kreationisters angreb på naturvidenskaben for at ville udelukke en guddommelig skaber.

At du dermed så at sige etablerer en "videnskabelig" modstander, som har til formål at udelukke det guddommelige.

Argumentere mod en skaber kan du gøre som ateist, men jeg mener ikke du kan gøre det som videnskabsmand.

Til toppen 
#54679 - 05/12/2005 16:27 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

citat:
det modbeviser sig selv, idet en sådan udvikling aldrig er observeret, kun formodet.

Et stærkt udsagn Lars. Har du en kilde til det?

/Søren

Til toppen 
#54680 - 05/12/2005 16:48 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

citat:
Et stærkt udsagn Lars. Har du en kilde til det?

En kilde til hvad jeg ikke har hørt...? Øøøhh... næh, det kan jeg nok ikke præstere.

Formålet var også mest at vise hvor indholdsløst et argument det er at sige at "jeg tror sådan og sådan, det modbeviser din tro".

Den ene tro kan ikke modbevise den anden. Fakta kan gøre at man bliver nødt til at justere sin tro, men det var jo ikke det der blev lagt op til.

mvh

Lars

Til toppen 
#54681 - 05/12/2005 21:25 Re: Evolutionsforskning og Skabelsesteori
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Når videnskaben fremdrager beviser for evolutionen, så bekræfter det jo i bund og grund, en fælles oprindelse, ikke alene i åndelig henseende, men også i fysisk henseende.
Evo skriver: "Måtte Hoeg og andre lære af dit eksempel!"

Problemet er jo, at videnskaben ikke "fremdrager beviser" for at der er sket en evolution fra celle til pattedyr. Darwins finker, lyse og mørke birkemøl, husdyravl og den slags er ikke beviser på makroevolution, men eksempler på variation indenfor grundtyperne.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54682 - 05/12/2005 21:31 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

citat:
En kilde til hvad jeg ikke har hørt...? Øøøhh... næh, det kan jeg nok ikke præstere.

Du konkluderer at noget modbeviser sig selv ud fra noget du ikke har hørt? Du har ikke en anelse om hvilken støtte, om nogen, der er for makroevolution, og du bruger denne uvidenhed til at konkludere at så må det være selvmodsigende?

/Søren

Til toppen 
#54683 - 05/12/2005 21:41 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Ikke enig.

Jeg har ofte forsøgt at tilegne mig netop den viden om makroevolution som evolutionstilhængere siger har fundet sted. Men det er ikke lykkedes mig at finde den nogen steder. Derfor konkluderer jeg, at så er det nok fordi den ikke er at finde.

mvh

Lars

Til toppen 
#54684 - 05/12/2005 22:03 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

DNA alene er et godt indicium for at alt levende er beslægtet, og et godt indicium for at f.eks de moderne menneskeaber, som mennesket, chimpansen, gorillaen etc har en fælles forfader for relativt kort tid siden.

Da menneskeaberne er forskellige arter er DNA et indicium for artsdannelse.

De fossile spor vise en progression mellem forskellige morfologier, som vi kun kan tolke som forskellige arter.

Artsdannelse er observeret i naturen, f.eks som kromosomfordobling hos visse planter, så de ikke længere kan krydses med den oprindelige population.

Det er bare nogle få af de meget overbevisende indicer for at artsdannelse, forekommer. Artsdannelse er selvfølgelig blot starten på de mange livsformer vi ser idag. To nært beslægtede arter som f.eks mennesket og chimpansen udviser kun få forskelle, fjernere slægtninge som f.eks grisen og mennesket udviser lidt flere, endnu fjernere slægtninge som undulaten og mennesket udviser mange flere forskelle.

/Søren

Til toppen 
#54685 - 05/12/2005 22:12 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Jo, det vidste jeg godt. Men man hører ofte folk påberåbe sig at makroevolution er bevist, og det mangler jeg endnu at se eksempler på.

At der er indicier man kan vælge at tolke som det gøres i ET var jeg godt klar over.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54686 - 05/12/2005 22:23 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Kongstad: DNA alene er et godt indicium for at alt levende er beslægtet, og et godt indicium for at f.eks de moderne menneskeaber, som mennesket, chimpansen, gorillaen etc har en fælles forfader for relativt kort tid siden.

I Jyllands-Posten 4-12-2005 kan man læse, at en dansk forsker, professor Rasmus Nielsen på Center for Bioinformatik på Københavns Universitet har stået i spidsen for et team, der har gjort en opdagelse, som betegnes som overraskende.

". . . næsten alle gener, som har deres primære funktion i hjernen, ser ud til at være næsten identiske mellem mennesket og chimpansen", hedder det i artiklen - hvori det tilføjes, at forskellene mellem mennesket og chimpansen må skyldes den måde, hvorpå generne er regulerede.

Denne opdagelse underbygger yderligere det nære biologiske slægtskab mellem aber og mennesker.

Hvis ikke vi er intelligente aber, så må chimpanserne derfor være mennesker med en lidt lavere intelligens end vores.

Eller set med skabelsesbriller: Mennesker og aber er varianter af den samme "grundtype"!

Ændret af Evolutionisten (05/12/2005 22:35)

Til toppen 
#54687 - 05/12/2005 22:40 Re: Evolutionsforskning og Skabelsesteori [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

citat:
Evo skriver: "Måtte Hoeg og andre lære af dit eksempel!"

Problemet er jo, at videnskaben ikke "fremdrager beviser" for at der er sket en evolution fra celle til pattedyr. Darwins finker, lyse og mørke birkemøl, husdyravl og den slags er ikke beviser på makroevolution, men eksempler på variation indenfor grundtyperne.

Med venlig hilsen
hoeg

Så må mennesker og chimpanser bestemt også være eksempler på varition indenfor samme grundtype!

Til toppen 
#54688 - 06/12/2005 09:41 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen
Zaphod
Bruger

citat:
Zaphod: Endnu et faktum, der taler imod en skaber.

Ev: Pricipielt mener jeg ikke, at der findes videnskabelige fakta, som taler mod en skaber - hvis hensigt vi intet kan vide om.

Nej, du har ret, jeg blander to forskellige ting sammen.

Pointen er to-fold:
1) Enten forpligter den skabelsestroende sig på forhånd til en tolkning/hypotese, som efterfølgende data så kan modsige eller understøtte
2) eller den skabelsestroende adapterer løbende sin holdning, så den aldrig kan modsiges (God of the gaps), idet en skabelseshypotese kan understøtte alt (hvis ikke man på forhånd forpligter sig).

I første tilfælde kan data (som jeg plæderede for i foregående indlæg) modsige en skabelseshypotese, men i andet tilfælde kan den ikke. Problemet er selvfølgelig, at der ikke er én fast, fælles skabelseshypotese, højst nogle strøtanker, og disse er ikke engang detaljerede nok til, at man for alvor kan modgå dem.

Man bør nok som evolutionsfortaler holde sig til at imødegå enkelte, konkrete påstande, og lade skabelsesfortalerne om selv at sammensætte en fælles, internt konsistent hypotese, før man går til angreb på det fælles billede.

Jeg beklager forvirringen.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54689 - 06/12/2005 09:45 Beviser for makroevolution, værsgo [Re: ]
Zaphod
Bruger

Hvor hårdt har du søgt, Lars?

Hvis man googler "macroevolution" er det allerallerførste link man får dette. En fremragende gennemgang af de mange, mange beviser, der understøtter fælles nedstamning og "makroevolution." Læs det, og vend tilbage med eventuelle kritikpunkter.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54690 - 06/12/2005 10:17 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Zaphod: Man bør nok som evolutionsfortaler holde sig til at imødegå enkelte, konkrete påstande, og lade skabelsesfortalerne om selv at sammensætte en fælles, internt konsistent hypotese, før man går til angreb på det fælles billede.
Jeg beklager forvirringen.

Alt forladt! Det kan kikse for selv den bedste!

I øvrigt er jeg fuldstændig enig med dig i ovenstående.

Derfor - vær konkret, konkret og atter konkret i mødet med skabelsesfortalerne.

Evolutionsteorien er konkret - det er skabelsesforestillingen ikke.

Derfor er skabelsesforestillingen dømt til altid at ende som taber overfor bl.a. dine nøgterne, grundige og omhyggelige beskrivelser af konkrete videnskabelige fund og forskningsresultater, som underbygger evolutionsteorien.

Dette viser sig hver evig eneste gang, skabelsesfortalerne bliver bedt om at vise, hvorledes de præcis samme konkrete videnskabelige data underbygger skabelsesforestillingen.

Det kan de simpelthen ikke!

Til toppen 
#54691 - 06/12/2005 10:29 Re: Beviser for makroevolution, værsgo [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Hvor hårdt har du søgt, Lars?
Det er jo lidt svært at definere, men jeg vil i hvert fald læse det du her henviser til, og så vender jeg tilbage.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54692 - 06/12/2005 14:45 Artsdannelse [Re: Zaphod]
Zaphod
Bruger

citat:
LA: Kan du ikke forklare dette lidt nærmere? Har man været i stand til at isolere to grupper, der hver især er fuldt formeringsdygtige indenfor deres egen gruppe, men ikke kan formere sig med individer af den anden gruppe?

Za: De kan godt formere sig blandt de to søsterarter, men er væsentligt mindre tilbøjelige til at gøre det med den anden art end med deres egen. Denne tilbøjelighed hænger nøje sammen med et bestemt kromosomområde (lokus). Det pågældende gen er vist ikke identificeret endnu.

Disse to arter er altså ved at bevæge sig længere og længere væk fra hinanden.

Andre eksempler på arter på vej væk fra hinanden er såkaldte "ring-arter" (eller hvad de nu hedder på dansk ), som er én lang kæde af indbyrdes avlende populationer, der breder sig rundt om en geografisk forhindring. Alle steder i kæden på nær ét er de i stand til at parre sig indbyrdes. Således opfører dyrene sig ét sted på kæden som to forskellige arter.

Musvitten Parus major i Centralasien, der hele vejen rundt om Himalaya kan parre sig -- undtagen i det nordlige Kina.
Mågerne Larus argentatus og Larus fuscus, der oprindeligt blev identificeret som to forskellige arter i England -- men som kan parre sig hele vejen rundt om Nordpolen (i hver sin retning).
Salamanderen Ensantina, der danner en ring rundt om Central Valley i Californien, men ikke kan parre sig på den sydlige kant, og dér opfører sig som to forskellige arter.

Dette er eksempler på arter under dannelse. Eksemplerne er taget herfra, forudsigelse 5.5.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54693 - 06/12/2005 18:14 Re: Artsdannelse [Re: Zaphod]
Leif Asmark
Bruger

Reg.: 06/02/2004
Tak for kommentarerne, Torben.

Først angående dit oprindelige eksempel med bananfluerne: om de er på vej væk fra hinaden eller ej, kan vi ikke konstatere. Der kan ses en adfærdsforskel, hvilket ikke gør nogen artsforskel. Altså er der ikke observeret nogen artsdannelse her. Om den vil ske i fremtiden, er en trossag.

citat:
Andre eksempler på arter på vej væk fra hinanden er såkaldte "ring-arter" (eller hvad de nu hedder på dansk),

Ringarter (det kalder man dem rigtigt nok på dansk) kan fint formere sig med hinanden, men gør det ikke på grund af forskelle i adfærd, det er alt (det siger Colin Patterson i hvert fald i 'Evolution'). Ringarter repræsenterer altså ikke observerede tilfælde af artsdannelse.

Talkorigins-teksten, du linkede til, ser heller ikke meget anderledes ud end den tekst af Joseph Boxhorn, du tidligere har refereret, og som vi har pillet i stykker. Vi konstaterede, at selv om den hedder 'Observed Instances of Speciation', indeholder den ikke et eneste ægte eksempel på artsdannelse. Fordi den bruger den 'svage definition' på artsdannelse, som i virkeligheden blot repræsenterer varieteter indenfor arter, kan man kalde det artsdannelse, men Boxhorn kunne ikke komme med et eneste eksempel på artsdannelse ifølge den stærke definition, nemlig at de to arter ikke må kunne få frugtbart afkom med hinanden og samtidigt være fuldstændigt yngledygtige indenfor arten. Den nye tekst, du refererer, bruger også den svage artsdefinition, hvorfor den heller ikke er meget bevendt. Den samme kritik gælder også for den.

Pointen er, at jeg har ikke noget problem med, at der kunne opstå arter ved, at de glider fra hinanden, og måske sker det rent faktisk over tilstrækkeligt lange tidsrum. Men de eksempler, du og andre leverer, underbygger det ikke, og det underminerer unægteligt jeres troværdighed, når I gang på gang kommer med eksempler, der påviseligt er forkerte. Påstanden om, at der generelt er en uoverstigelig artsbarriere, ser ikke ud til at være modbevist, så vidt jeg kan vurdere.

Angående kromosomfusionen imellem mennesker og chimpanser skriver Casey Luskin forresten noget her.

Med venlig hilsen Leif Asmark Jensen Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]

Til toppen 
#54694 - 06/12/2005 20:54 Re: To nye gennembrud i evolutionsforskningen [Re: ]
kongstad
Bruger

Selvfølgelig er det ikke bevist - som du jo nok ved kan man intet bevise inden for naturvidenskaben.

Men at f.eks mennesket og de andre aber deler fælles forfædre er lige så sikkert som at tyngdekraften holder planeterne i kredsløb om solen.

Begge dele er teorier som ikke er bevist, men blot ufatteligt godt underbygget.

/Søren

Til toppen 
#54695 - 07/12/2005 14:43 Re: Artsdannelse [Re: Leif Asmark]
Zaphod
Bruger

Hej Leif

Du skrev:
citat:
LA:
Først angående dit oprindelige eksempel med bananfluerne: om de er på vej væk fra hinaden eller ej, kan vi ikke konstatere. Der kan ses en adfærdsforskel, hvilket ikke gør nogen artsforskel. Altså er der ikke observeret nogen artsdannelse her. Om den vil ske i fremtiden, er en trossag.

Siger du. Forfatterne siger noget andet. Jeg ved godt, hvem der har en ideologisk dagsorden på den ene side, og hvem der har en faglig uddannelse på den anden. Så jeg vælger forfatternes tolkning.

citat:
LA:
Vi konstaterede, at selv om den hedder 'Observed Instances of Speciation', indeholder den ikke et eneste ægte eksempel på artsdannelse. Fordi den bruger den 'svage definition' på artsdannelse, som i virkeligheden blot repræsenterer varieteter indenfor arter, kan man kalde det artsdannelse, men Boxhorn kunne ikke komme med et eneste eksempel på artsdannelse ifølge den stærke definition, nemlig at de to arter ikke må kunne få frugtbart afkom med hinanden og samtidigt være fuldstændigt yngledygtige indenfor arten.

Det er kun dig og andre evolutionskritikere, der har et problem med den biologiske artsdefinition (det, du af uransaglige årsager kalde den ”svage definition”). Denne definition bruges fordi det er ekstremt upraktisk at skulle parre flere millioner forskellige slags dyr med hinanden for at finde ud af, om de er arter eller ej. Og fordi det er uinteressant om de kan parre sig, hvis de er forskellige og i naturen ikke parrer sig.

Desuden duer den definition, du ønsker dig ikke til aseksuelt reproducerende organismer.

Og endelig har du ikke ret:

citat:
5.1.1.1 Evening Primrose (Oenothera gigas)
While studying the genetics of the evening primrose, Oenothera lamarckiana, de Vries (1905) found an unusual variant among his plants. O. lamarckiana has a chromosome number of 2N = 14. The variant had a chromosome number of 2N = 28. He found that he was unable to breed this variant with O. lamarckiana. He named this new species O. gigas.
Herfra

Der er masser af andre eksempler sammesteds på planter, der ikke kan få afkom med deres ophav.

Derudover er der i én af de opgivne kilder* omtale af ringarter, herunder en tabel i, ifølge hvilken der ikke ses hybridisering (dvs. indavl) i følgende ringarter:
gribbe,
brokfugle,
isfugle,
lærker,
løvsangere,
trillefugle,
tornnæbe,
finker,
frøer,
mus,
bier,
sommerfugle,
bananfluer,

Mvh
Zaphod

*) Irwin et al., Genetica, 2001, 112-113: 223-243.

Dommer JE Jones

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær