Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#54616 - 02/12/2005 09:36 Indre missions lære og virke?
Anonym
Anonym

Hvad ved i om Indre missions lære og virke fra 1853 til 1916? Jeg ville gerne have, at der er nogen, som kan svare på dette.

Til toppen 
#54617 - 02/12/2005 10:02 Re: Indre missions lære og virke?
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hejsa og velkommen til!

Prøv at tage et kig på http://www.indremission.dk og klik på "Hvem er vi" i menuen til venstre. Herefter kan du vælge "Litt. henvisninger", hvor der findes flere bøger om emnet.

Jeg vil gætte på, at du kan få en kopi eller lignende af nogle af festskrifterne, hvis du kontakter Indre Missions Hus. Måske en henvisning til, hvor du kan få fat i det.

Jeg ved også, at IM Genbrug i Århus har haft nogle eksemplarer af "Kirkelig Forening for den Indre Mission i Danmark" af Paul Holt liggende. Måske du kan være heldig at finde det i andre IM genbrugsbutikker, hvis du ikke bor i nærheden af Århus.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#54618 - 02/12/2005 10:16 Re: Indre missions lære og virke?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har hørt at IM engang har troet på den profetiske tjeneste, og at der virkelig var en gang at IM var en vækkelsesbevægelse, hvad jeg ikke mener den er idag i forhold til hvad den har været. Men sådan går det med de fleste vækkelsesbevægelser, på et tidspunkt falder den tilbage, det er ikke bare IM, det er også de andre der er opstået på samme måde. Dette ikke sagt for at være kritisk, men blot en erkendelse af at sådan er det. Jeg beundrer alligevel IM for det store arbejde de gør.

Kirken (Kristi legeme) må fornyes hele tiden.

Ole

Til toppen 
#54619 - 05/12/2005 22:55 Re: Indre missions lære og virke? [Re: Ole Madsen]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hep Ole

Du har ret.

IM er gået på pension - næsten bogstaveligt - hvilket man på en eller anden måde måtte forvente. En sådan "bevægelse" er vel oftest en begejstrelse, opbygning og systematisering. Og når systematiseringen falder i hak, ryger begejstrelsen sig en tur og opbygningen afløses af selvsamme systematisering. Og når dét har kørt længe nok, begynder folk så småt at finde noget andet, de kan blive begejstrede over og begynde at opbygge. Der er så vidt jeg ved rimelig opblomstring af frikirker, der er godt blandede flokke af IM'er, KFUM&K'er og hvor folk nu ellers tuller ud fra.

Jeg håber næsten "min" menighed snart begynder at sysle med en frikirkedannelse, så der kan komme noget begejstring tilbage.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#54620 - 05/12/2005 23:19 Jeg har stor respekt for IM [Re: Machine_A]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg har stor respekt for det IM står for og hvad de gør, jeg er ikke ude på at kritisere, jeg vil hellere opmuntre til fornyelse, men jeg ved også at der sker meget blandt de unge i IM, har selv været på bibelskole på imb.dk og har virkelig nydt at lære folk der at kende. Kan anbefales.

Ole

Til toppen 
#54621 - 05/12/2005 23:25 Re: Jeg har stor respekt for IM [Re: Ole Madsen]
Machine_A
Bruger

Jeg tog det skam heller ikke som negativ kritik - eller hvad man nu skal sige.

Men jeg syntes der er en næsten konstant vaklen mellem de unge og de ældre i IM der gør, at de unge ser ud til at søge andre steder hen end IM, hvis de da kan finde nogle alternativer. Og så tror jeg IM har så meget negativ omtale på sig, at det vil være sundt at lukke hele foretagenet og starte på en frist med nye begejstringer og initiativer, fri for 150 år gamle rammer og kasser.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#54622 - 07/12/2005 09:13 Re: Jeg har stor respekt for IM [Re: Machine_A]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

citat:
Men jeg syntes der er en næsten konstant vaklen mellem de unge og de ældre i IM der gør, at de unge ser ud til at søge andre steder hen end IM, hvis de da kan finde nogle alternativer.
Det kan du til dels have ret i, men jeg tror egentlig det har noget med opdelingen af IM i ungdoms- og samfundsarbejde at gøre.

Et andet spørgsmål, der presser sig på er også, hvad det er, unge vil? Er det oplevelseskristendom eller er det opbyggelseskristendom? Vi kan ikke undvære nogle af delene, men den opbyggende del skal og bør fylde mest i arbejdet.

Jeg har en drøm om, at IMU og samfund må blive ét. I Indre Mission i Åbyhøj, hvor jeg kommer, har vi ingen IMU, men et samfund, der består af personer i alderen 23 - 50 år. Og det fungerer faktisk ganske fint. Vi kan sagtens tage hensyn til hinanden, og der er en stadig tilgang af nye personer.
citat:
Og så tror jeg IM har så meget negativ omtale på sig, at det vil være sundt at lukke hele foretagenet og starte på en frist med nye begejstringer og initiativer, fri for 150 år gamle rammer og kasser.
Men vil det overhovedet hjælpe noget at lukke "gamle" IM for at starte på en frisk? Jeg tror stadig, at de gamle rammer, kasser og fordomme vil hænge ved IM, og så er vi jo lige vidt!

Samtidig ser jeg IM (LM, ELM, KFS osv.) som en stærk og nyttig modpol til den liberalisering vi ser i Folkekirken i dag. Som en del af Folkekirken har vi også ret og pligt til at råbe op, når vi står midt i problemerne - samtidig har Folkekirken pligt til at lytte til os. Det er meget muligt, vi er uenige på dette punkt.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#54623 - 08/12/2005 16:43 Re: Jeg har stor respekt for IM [Re: Nardus]
Machine_A
Bruger

citat:
Jeg har en drøm om, at IMU og samfund må blive ét. I Indre Mission i Åbyhøj, hvor jeg kommer, har vi ingen IMU, men et samfund, der består af personer i alderen 23 - 50 år. Og det fungerer faktisk ganske fint.

Jeg tvivler på det vil fungere godt i længden i "min" IM (Silkeborg). Vi kan fint have fællesmøder engang imellem, men der kommer hurtigt til at ligge en træls stemning i luften, selv over så simple ting, som hvor mange sange der bliver sunget fra hvilken sangbog. Kommer der for mange sange fra IMU'ernes "Fællessang" kan nogle blive sure, bliver der sagt for mange "moderne" ord bliver nogle sure og så fremdeles. Fællesmøderne er hyggelige fordi IMU'erne kommer med mange indput, man selv er "faldet i dvale over" - men det virker som om folk (her) ikke rigtig er opsatte på at give plads til alle.

Jeg syntes det er kanon det fungerer i jeres forening. Jeg ville ønske det kunne køre her også. Men måske er vi i sidste ende også for mange til det.

citat:
Samtidig ser jeg IM (LM, ELM, KFS osv.) som en stærk og nyttig modpol til den liberalisering vi ser i Folkekirken i dag.

Det kan jeg godt se som et argument. Og det vil da også fjerne en nødvendig modvægt, hvis disse foreninger gik ud som frikirker. Det andet er bare temmelig trættende i længden syntes jeg. Men så længe der er folk der har overskud til det...

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#54624 - 08/12/2005 16:55 Re: Jeg har stor respekt for IM [Re: Machine_A]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

citat:
Jeg syntes det er kanon det fungerer i jeres forening. Jeg ville ønske det kunne køre her også. Men måske er vi i sidste ende også for mange til det.
Er det ikke bare et spørgsmål om vane og tilpasning? Hvis ingen (hverken gamle eller unge) ønsker at flytte sig i forhold til hinanden, så vil det jo altid give problemer. Men forstår vi hinanden og ønsker at mødes, så kan vi nå meget længere. De erfaringer, jeg har draget mig i flere foreninger, er, at det som oftest er "de gamle", der skal rykke sig for de unge, for ellers gider de unge ikke at være der (det er for kedeligt) - men så er vi jo på vej ud i oplevelseskristendom, som jeg ikke giver ret meget for som den egentlige føde (fint som supplement men kan aldrig stå alene).

Jeg har også været i en forening, hvor der var et meget skarpt skel mellem IMU og IM indtil der blev sat fokus på det fra begge bestyrelses sider. Det tog tid - lang tid - at opnå en forståelse for hinandens behov og ønsker, men det lykkedes faktisk og fungerer fint i dag med 2 fællesmøder om måneden og 2 aftener hver for sig (sådan cirka).

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær