Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#54555 - 01/12/2005 18:43 Religiøse samlinger på gymnasiet
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
I artiklen "Fokus: Religiøse samlinger på gymnasiet" skriver Peter Nikolajsen:

citat:
Jeg har brug for at vide at jeg ikke er den eneste der tror på dette fantastiske håb. Uden andres bekendelse og opmuntring vil min indre skeptiker hurtigt overbevise mig om at det ikke kan passe.

Jeg kan uanset hvor meget jeg forsøger ikke anerkende, at det skulle være en del af gymnasiets tilbud til sine elever, at de kan samles i religiøse forbindelser. Gymnasiet er en skole lige så vel som det er et socialt samlingssted, men det er ikke et sted man kommer for at holde andagt eller bede. Dertil findes kirken og det private rum - jeg mener, ganske forudsigeligt, at religiøse såvel som politiske grupper skal formenes adgang til gymnasierne. Især, da det der diskuteres i religiøse grupper især kan give anledning til både mistro og manglende respekt for det, der undervises i.

Ikke nok med det så har forsamlinger af denne type en isolerende effekt på individer, og denne effekt gør dem dårligere i stand til at takle sociale sammenhænge, der ikke bygger på tro eller politisk overbevisning. Jeg har oplevet det personligt: flere af mine tidligere klassekammerater fra gymnasiet endte selv-isoleret i Pinsekirkens favn - de delte til sidst ingen fælles interesser med andre elever, og i særdeleshed de, der havde givet udtryk for en anderledes tro/overbevisning. Følgeligt blev de mere troende - en enkelt blev gift som 18-årig... og blev psykiatrisk patient som 19-årig. Isolationen - behøver jeg nok ikke nævne - var total på det tidspunkt.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at betragte, om grupperne der mødes opfordrer til det ene eller det andet. Sammenhængen er primært religiøs/politisk, og kun sekundært social - motivationen til forsamling er også primært religiøs/politisk, og det kan ikke være gymnasiets pligt at stille lokaler og tid til rådighed for denne type forsamlinger. Tilmed er forsamlingerne intensivt polariserede: man ville næppe tillade en satanist at deltage i den kristne andagt, ligesom man næppe ville tillade enhedslistens "gesandter" i højreorienterede forsamlinger. Jeg husker meget præcist, hvordan udelukkelsen virker i gymnasiet, og det gør sig ikke mindst gældende når selve emnet for forsamlingen er implicit polariseret (og polariserende; en selvforstærkende effekt).

Hvis Peter Nikolajsen - og andre - har behov for at mødes omkring deres religion, er der intet der forbyder dem at følges i kirke eller hjem til andagt. Især hvis det er med argumentationen at "min tro bliver udfordret" at man ønsker samling af religiøse med samme tro på gymnasiet.

Hele grundlaget for gymnasiet er at udfordre sig selv - ikke at blive lullet i søvn til tonerne af et alt for velkendt stykke musik. Man skal desuden først og fremmest respektere undervisningen, dernæst det alment sociale og til allersidst individuelle gruppers behov og ønsker. Det går ikke at vende om på disse prioriteter, og gymnasiet skal i særdeleshed ikke gøres til samlingssted for indbyrdes eksklusive ideer; hverken politisk eller religiøst.

Mit ønske er selvfølgelig ikke censur af visse meninger, men blot at man indser, at gymnasiet er der for at uddanne (at fodre det, Peter Nikolajsen kalder "sin indre skeptiker" - kritisk tankevirksomhed og problemløsning) og skabe brede sociale kontakter. Indbyrdes eksklusive forsamlinger har for manges vedkommende den stik modsatte effekt. Det bør vi ikke opfordre til at forstærke - uanset hvad vi mener om grupperne hver især. Og da i særdeleshed uanset hvor udfordrede vi føler os i vores holdninger. Gymnasiets formål er ikke til diskussion, men elevernes rettigheder er...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#54556 - 01/12/2005 23:05 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Claus

jeg har det stik modsat dig. Jeg synes, at det er en god idé, at religiøse eller politiske grupper kan mødes i pauserne på gymnasierne for at gøre det, de nu gør i disse grupper. På mit gymnasie mødtes de kristne (som jeg ikke selv var på det tidspunkt) på gangen foran lærerværelset, hvor de havde deres stambord. Der sad de så og snakkede og bad (?) sammen. Der kunne interesserede komme hen og spørge og snakke. Jeg kan huske, at en fra min klasse gik hen og spurgte dem, om Gud kan lave en sten, der er for tung til, at Han kan løfte den. Det kunne de ikke svare på. Det grinede vi meget af.!!!

Jeg kan huske, at jeg bed mærke i, at disse kristne udstrålede en stor harmoni og fred, men også at jeg fandt, at de var fjollede og naive, når de sådan gik og glædede sig til evigt liv....

Jeg har ikke kommenteret dit indlæg, men jeg håber, at det alligevel er i orden, at jeg lige kommer med et indlæg her.

mvh Tau.

Ændret af tau (01/12/2005 23:05)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54557 - 02/12/2005 01:02 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Jeg synes faktisk, det er ualmindelig kortsynet, at man på lige netop de uddannelsessteder, der skal forme vores fremtidige samfundsborgere og lære dem demokratisk forståelse for det samfund, vi er en del af, afskærer dem fra forsamlingsfrihed, hvis emnet, de vil samles om, er af religiøs eller politisk karakter. Sådan er det da heldigvis også kun få steder. Men jeg må indrømme, at jeg blev lidt chokeret over, at en rektor overhovedet har myndighed til at forbyde religiøse grupper at mødes på skolen.

Og så lige en kommentar mere til dig, Claus: Hvis du mener, at det er i orden, fordi de religiøse har holdninger, der er på tværs af, hvad der læres, så er det da regulært det samme som at sige, at skolerne har en indoktrinerende funktion. Ikke til fordel for religion men imod det generelt.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#54558 - 04/12/2005 15:44 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau, tak for din kommentar. Du skriver:

citat:
Jeg kan huske, at jeg bed mærke i, at disse kristne udstrålede en stor harmoni og fred, men også at jeg fandt, at de var fjollede og naive, når de sådan gik og glædede sig til evigt liv....

Tænk, sådan er min oplevelse overhovedet ikke. Der var ikke den store harmoni at spore (fred var der dog) i mit gymnasies kristne. Jeg har aldrig syntes at kristne var fjollede eller naive fordi de glæder sig til evigt liv - jeg har haft den mening, fordi de i ethvert tilfælde op til nu har været ude af stand til at forklare, hvorfor de mener denne tro er sand.

Jeg ser jo sådan på det, at kan man ikke forklare sin tro til andre har man ikke forklaret den for sig selv. Og uforklarlige holdninger er fjollede... synes jeg. Personligt har jeg aldrig brugt "Gud og stenen" mod gymnasie-elever, der sandsynligvis ikke har hverken erfaringen eller den boglige viden til at inddrage, hvad andre troende for længe siden har sagt om dén sag. Jeg har i det hele taget kun diskuteret med gymnasiets kristne, når de kom til mig.

citat:
Jeg har ikke kommenteret dit indlæg, men jeg håber, at det alligevel er i orden, at jeg lige kommer med et indlæg her.

Du er altid velkommen

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#54559 - 04/12/2005 16:11 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: KajQrd]
Claus Due
Bruger

Hej Mark, du skriver:

citat:
Jeg synes faktisk, det er ualmindelig kortsynet, at man på lige netop de uddannelsessteder, der skal forme vores fremtidige samfundsborgere og lære dem demokratisk forståelse for det samfund, vi er en del af, afskærer dem fra forsamlingsfrihed, hvis emnet, de vil samles om, er af religiøs eller politisk karakter.

Det synes jeg som du har læst absolut ikke. Skolens arealer er afsat til uddannelse (eventuelt om politik, men ikke i bestemte politiske "discipliner" udover grundlæggende demokrati). Forsamlingsfriheden gælder, men skolen har til enhver tid retten over arealerne og det, der foregår på dem - så på lige præcis dét punkt er skolen overhovedet ikke demokratisk. Man stemmer ikke som gymasieelev om, hvad man vil lære (man vælger ud fra en meget smal vifte).

Jeg er overbevist om, at vi (mennesker) har behov for forsamlingsfrihed. Men ikke hvor som helst og når som helst. Vi må sige hvad vi vil, men vi kan ikke kræve specielle rettigheder til hvor og hvornår vi må sige det. Og da især gymnasiernes arealer ikke er konsekvent åbne for alle, bør de heller ikke være det for visse grupper. Tilknytning til gymnasiet som helhed er et minimum, og tilknytning til undervisningen er et ufravigeligt krav. Du ville sikkert heller ikke give satanister eller kommunister forsamlingsfrihed på gymnasiet - så hvad adskiller deres ideologi fra alle andre religiøse eller politiske elevers?

Hvis det er samfundets accept er det kun et ringe argument. At noget er accepteret i samfundet betyder ikke, at det skal accepteres i gymnasiet (eksempler: cigaretter, spiritus, solbadning, barnevogne og så videre). Den eneste undtagelse jeg er villig til at gøre er sport, og det selvom jeg afskyr selve den professionelle sport og dens udøvere.

I øvrigt er det jo ikke fordi de nævnte elever ikke har andre steder at mødes om deres fælles interesse. Man kan frit melde sig ind i politiske ungdomsorganisationer og komme til deres landsmøder, og man er fri til at tage i kirke. I frokostpausen, endda - hvis det er det man vil. Men gymnasiet er ikke en kirke eller et andagtsrum, lige så lidt som det er et politisk forum for partiernes ungdomsgrupper.

citat:
Og så lige en kommentar mere til dig, Claus: Hvis du mener, at det er i orden, fordi de religiøse har holdninger, der er på tværs af, hvad der læres, så er det da regulært det samme som at sige, at skolerne har en indoktrinerende funktion. Ikke til fordel for religion men imod det generelt.

Skolen er på sin vis indoktrinering i metoden til at tilegne sig lærdom. Hvis studerende forsamles med det (del-)resultat, at denne metode ignoreres, så fejler undervisningen og gymnasiet kan ikke overholde sin forpligtelse overfor eleven/eleverne i den specifikke gruppe. Skolen har en indoktrinerende funktion generelt - både socialt og uddannelsesmæssigt. Den funktion mener jeg absolut er både ønskværdig og værd at forsvare, for det er den (sammen med forældreopdragelsen) der skaber respekten for samfundets værdier.

Jeg skriver jo ikke om at fratage alle elever retten til at forsamles med noget som helst formål udover uddannelse - jeg skriver om at begrænse deres mulighed for at gøre det på steder, hvor det kan have en negativ effekt på undervisningen. Mit argument er, at denne negative effekt accepteres i alt for vidt omfang - men at det først for alvor bliver synligt, når gruppen anses som værende negativ i sin effekt. Det klynkeri vil jeg gerne til livs, og egentlig ser jeg ikke anden vej end at forbyde enhver religiøs og poltisk organisation at udføre sit hverv på uddannelsesinstitutioner.

Som tilføjelse ønsker jeg selvfølgelig også kristendomsundervisningen kasseret (og ikke erstattet). Religion er en privat sag og det skal skolen ikke deltage i på andre planer end det rent antropologiske. Fritagelse for undervisning for at gå til konfirmationsforberedelse skal også væk, og det kan ikke gå hurtigt nok. Klassevis optagelse til konfirmation skal også kasseres. Kirken skal med andre ord helt ud af skolen, og den må hjertens gerne tage de poltiske propagandister med sig.

Til toppen 
#54560 - 04/12/2005 16:23 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Nu er svaret ikke til mig, men jeg tillader mig alligevel at svare paa det:

"Det synes jeg som du har læst absolut ikke. Skolens arealer er afsat til uddannelse (eventuelt om politik, men ikke i bestemte politiske "discipliner" udover grundlæggende demokrati)."

Er skolen ikke ogsaa et sted hvor man gerne skulle udvikle sig til hele mennesker?

"Forsamlingsfriheden gælder, men skolen har til enhver tid retten over arealerne og det, der foregår på dem - så på lige præcis dét punkt er skolen overhovedet ikke demokratisk. Man stemmer ikke som gymasieelev om, hvad man vil lære (man vælger ud fra en meget smal vifte)."

1: Hvis du vil fratage folk mulighederne for at moedes i frikvarterene i smaa faellesskaber saa har du de facto afskaffet den forsamlingsfrihed som Grundloven garanterer. Enten siger du at man ikke skal have forsamlingsfrihed, eller ogsaa siger du at man skal have ret til at forsamles om hvad man vil.. Enten-eller!
Desuden er der jo ikke tale om at man bruger UNDERVISNINGSTID - man moedes i frikvarterene...

"Jeg er overbevist om, at vi (mennesker) har behov for forsamlingsfrihed. Men ikke hvor som helst og når som helst. Vi må sige hvad vi vil, men vi kan ikke kræve specielle rettigheder til hvor og hvornår vi må sige det."

Er det "en speciel rettighed" at forsamles "for at dyrke Gud...", eller er det en grundlovssikret rettighed?

"Og da især gymnasiernes arealer ikke er konsekvent åbne for alle, bør de heller ikke være det for visse grupper."

Aah... Saa fordi alle ikke kan vinde 9 mio. i Lotto maa ingen goere det? Fordi alle ikke kan spille fodbold maa INGEN goere det? Kan du se hvor jeg vil hen? Hvad hentyder du i oevrigt til?

"Tilknytning til gymnasiet som helhed er et minimum,"

Det har KFS'erne ogsaa.

"Og tilknytning til undervisningen er et ufravigeligt krav. Du ville sikkert heller ikke give satanister eller kommunister forsamlingsfrihed på gymnasiet - så hvad adskiller deres ideologi fra alle andre religiøse eller politiske elevers?"

Hvorfor forestiller du dig DET? Det ville jeg i hvert fald..

Fortsaetter dette indlaeg senere...

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#54561 - 04/12/2005 16:28 .. fjollede uforklarlige holdninger ? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Claus

Min (u)vane tro .. ... nu blander jeg mig også: Du skriver: "Jeg ser jo sådan på det, at kan man ikke forklare sin tro til andre har man ikke forklaret den for sig selv. Og uforklarlige holdninger er fjollede... " synes jeg.

Jeg er, på en måde, enig med dig, og på en anden måde ikke. "På den ene side og på den anden side... "

Min gamle dansklærer sagde tit, når vi stod og vævede i det: "Det dunkelt sagte, er det dunkelt tænkte! Man har vist ikke rigtig fået læst på det? Om igen!!!"

For nogle er tanken om, at der skulle findes mysterier, ikke til at holde ud. De kan simpelthen ikke forlige sig med, at det kunne være tilfældet.

Jeg ser det princpielt som de forklarendes ansvar, at det de siger er forståeligt for dem, der lytter, men til tider er de lyttendes antenner ikke indstillet på samme frekvens som de talendes - - og så kan det være en helt umulig opgave at for-klare, hvad det er man ønsker at formidle. Det forekommer så, trods al umage uforklarligt.

Jeg googlede lige lidt og fandt følgende om klarhed/sandhed (fra en prædiken af en sognepræst, Kirsten Johansen):

"Professor Niels Bohr blev engang spurgt: "Hvad er klarhed?" Og han svarede: "Det er det modsatte af sandhed!" Gennem sin forskning i atomets opbygning og i naturens indre sammenhænge, var han kommet til det resultat, at sandhed er det modsatte af klarhed. Mennesket søger klarheden - den rene besked - men den dybeste og inderste kerne i menneskelivet er alt andet end klar og enkel. Den er et mysterium!"

Niels Bohr kunne åbenbart godt leve med mysteriet.
En "fjollet holdning" ?
Nogen totaltumbe var han vel næppe? ... eller?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54562 - 04/12/2005 16:33 Re: .. fjollede uforklarlige holdninger ? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Min gamle dansklærer sagde tit, når vi stod og vævede i det: "Det dunkelt sagte, er det dunkelt tænkte! Man har vist ikke rigtig fået læst på det? Om igen!!!"

Din gamle dansklærer og jeg, vi er fuldstændigt enige her

citat:
"Professor Niels Bohr blev engang spurgt: "Hvad er klarhed?" Og han svarede: "Det er det modsatte af sandhed!" Gennem sin forskning i atomets opbygning og i naturens indre sammenhænge, var han kommet til det resultat, at sandhed er det modsatte af klarhed. Mennesket søger klarheden - den rene besked - men den dybeste og inderste kerne i menneskelivet er alt andet end klar og enkel. Den er et mysterium!"

Det er en interessant vinkling, men på ingen vis den jeg ville have valgt som fortolkning.

Bohr var klar over, at så snart emnet er så komplekst som hans arbejdsområde var, så følger det ganske naturligt at sandhed - empirisk, logisk, teoretisk - fylder meget i sin forklaring og derfor ikke er så klar som eksempelvis en lodret løgn kan være i sit udtryk...

Til toppen 
#54563 - 04/12/2005 17:32 Re: .. fjollede uforklarlige holdninger ? [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Kristina skrev:
citat:

Claus Due skrev:
citat:
Det er en interessant vinkling, men på ingen vis den jeg ville have valgt som fortolkning.

Bohr var klar over, at så snart emnet er så komplekst som hans arbejdsområde var, så følger det ganske naturligt at sandhed - empirisk, logisk, teoretisk - fylder meget i sin forklaring og derfor ikke er så klar som eksempelvis en lodret løgn kan være i sit udtryk...

Men Kristina har jo ret i at den dybeste og inderste kerne i menneskelivet er et mysterium.

Men bortset fra det så er Niels Bohrs udsagn et paradoks, fordi hvis hans udsagn er sandt så er det falsk ifølge sin egen logik (eftersom udsagnet er helt klart).

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#54564 - 04/12/2005 18:30 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

jamen så kommer der da lige en kommentar mere; (Nu blev jeg jo helt frimodig, fordi du skrev, at jeg bare kunne blande mig.)

Jeg hører nok selv til de kristne, som ikke kan forklare andre, hvorfor min tro er sand. Dog VED jeg heller ikke, at den er sand, den kunne i princippet godt være falsk. Jeg ved ikke noget, jeg tror kun. Det har jeg vist sagt før. Men kristendommen tiltaler mig, og så bliver jeg her. Jeg bliver nok også, fordi jeg har haft flere oplevelser af Gud, som andre nok ville betegne som hallucinationer eller psykoser, men for mig er det tegn på Guds nærvær og eksistens. Sådan tolker vi det nok forskelligt. Jeg føler dog intet krav om, at jeg skal kunne overbevise andre om kristendommens sandhed, det står dem sådan set frit for at tro, at det er myter og historier altsammen. Jeg ligger ikke vågen om natten og udtænker, hvordan jeg kan overbevise fx. dig om, at du skal vende om.
Gud ønsker at frelse alle, og Han skal nok selv finde ud af, hvordan Han vil gøre det. Jeg skal bare være mig, så klarer Han resten.

Jeg tror dig gerne, når du siger, at de kristne du mødte ikke udstrålede stor indre harmoni. Det er jo ikke alle kristne, der skinner lige meget på samme måde. Vi er forskellige som alle andre mennesker.

Jeg ved ikke, om jeg selv skinner, men jeg føler i hvert fald den indre glæde og harmoni, som følger med det, at man ved sig elsket overalt på jorden af Gud, at man er udvalgt og unikt skabt i Guds billede, og at man kan se alting i et evighedsperspektiv. Jeg kan godt sige dig, at det er en stor trøst, når livet her er svært. Så ved man, at det onde ikke varer evigt, men at Guds kærlighed (Paradis) ér evig. Det er den nødt til at være for at være Guds kærlighed. Den kan ikke ophøre.

Håber ikke det blev helt underligt det indlæg her..

mvh Tau.

Ændret af tau (04/12/2005 18:32)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54565 - 04/12/2005 18:35 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

hvorfor kan du ikke lide professionel sport ? Jeg har selv lige set Lige på og Sport på TV2, hvor man fulgte Guldfieren. Det var ikke ubetinget et kønt syn, der var sandelig også en bagside af medaljen og guldet. Men er det sådan noget som det, du tænker på, når du siger, at du ikke kan fordrage det?

Og hvorfor tror du ikke, at kristne ville give satanister eller kommunister adgang til at forsamles i gymnasierne? Jeg ville ikke have noget imod, at de samledes, lige så lidt som jeg har noget imod, at andre religiøse eller politiske grupper samles.

mvh Tau.

Til toppen 
#54566 - 04/12/2005 20:06 Re: .. fjollede uforklarlige holdninger ? [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter, du skriver:

citat:
Men Kristina har jo ret i at den dybeste og inderste kerne i menneskelivet er et mysterium.

Men bortset fra det så er Niels Bohrs udsagn et paradoks, fordi hvis hans udsagn er sandt så er det falsk ifølge sin egen logik (eftersom udsagnet er helt klart).

Jeg er nu ikke enig i, at den "dybeste og inderste kerne" i menneskelivet eller blot den menneskelige psyke er noget mysterium. Der er ting, vi ikke ved, men et mysterium... nej. En opgave - ja!

Bohrs udsagn er jo i grunden paradoksalt, og jeg kan også følge tanken om at mennesket søger enkle forklaringer. Det er bare sjældent, at disse enkle forklaringer også er de helt rigtige - hvilket atomfysikken er et meget godt eksempel på. Einstein brugte jo hele sit liv på at nå denne klarhed, og de der er fulgt i hans fodspor har heller ikke fundet det let, hvis vi skal dømme efter tiden det har taget og stadig tager.

Det er jo naturligt for sandhed, der bygger på grundig og omhyggelig viden, at den sjældent er let at sætte sig ind i. Jo mere viden der for den uvidende skal behandles, jo sværere bliver genkendelsen af sandheden.

Og så blev det off-topic... jeg vil gerne diskutere dette, men helst i sin egen tråd.

Til toppen 
#54567 - 04/12/2005 20:15 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau, du skriver:

citat:
Gud ønsker at frelse alle, og Han skal nok selv finde ud af, hvordan Han vil gøre det. Jeg skal bare være mig, så klarer Han resten.

Dét ville jo være enkelt og ligetil - men skal du ikke også følge Guds bud for at kunne blive frelst? Det handler vel ikke bare om altid at handle efter sin bedste overbevisning, men også i høj grad om hvor denne overbevisning kommer fra og hvad den siger?

citat:
Jeg ved ikke, om jeg selv skinner, men jeg føler i hvert fald den indre glæde og harmoni, som følger med det, at man ved sig elsket overalt på jorden af Gud, at man er udvalgt og unikt skabt i Guds billede, og at man kan se alting i et evighedsperspektiv. Jeg kan godt sige dig, at det er en stor trøst, når livet her er svært. Så ved man, at det onde ikke varer evigt, men at Guds kærlighed (Paradis) ér evig. Det er den nødt til at være for at være Guds kærlighed. Den kan ikke ophøre.

Jeg er på dine vejne glad for, at du kan finde trøst i budskabet. Det kan jeg ikke selv, og jeg omfavner endda de svære situationer lige så meget som de lette. Jeg har egentlig ikke noget ønske om at lave om på livets sværhedsgrad, for jeg er overbevist om at modgangen er både lærerig og dannende - uden den kunne jeg for eksempel ikke have været hvad jeg er idag på det samvittighedsmæssige og følelsesmæssige plan...

Den dag jeg når komplet indre ro bliver også den dag, jeg holder op med at søge udfordringer. Jeg har ofte brug for at blive strøget lidt mod hårene - så bliver jeg med tiden bedre til selv at rette dem ud

Til toppen 
#54568 - 04/12/2005 20:24 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau,

Sport er jeg modstander af ikke fordi det er sport, men fordi der lægges så stor social og kulturel betydning i det. Jeg ved, at mennesker altid har kappedes om at være bedst i sit felt, og at denne strid som regel har været udviklende for andre talenter og tanker - og så er sport jo sundt, hvis man ser bort fra skaderne. Situationen er dog en anden idag, hvor sport ligner krig om penge mere end udviklende og sund strid.

Jeg er imod de enorme salærer. Reklamepengene. Doping-pres. Knuste skæbner. Økonomiske tilskud til sports-"stjerner". Sportsmands-pension. Særstatus i kulturliv. Automatisk berømmelse. At den boglige uddannelse for udøverne er sekundær. Og mere af samme skuffe. Heldigvis gælder det for langt de fleste gymnasieelever ikke, og min egen erfaring med sport i skolen er også overvejende god. Og til tider også meget trist og irrelevant.

Til toppen 
#54569 - 04/12/2005 21:00 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: JesusFreakDK]
Claus Due
Bruger

Hej JesusFreakDK, du skriver:

citat:
Er skolen ikke ogsaa et sted hvor man gerne skulle udvikle sig til hele mennesker?

Jo, det er det da. Netop derfor udpegede jeg alment sociale sammenhænge som positive og eksklusive sociale sammenhænge som negative.

I øvrigt mener jeg jo ikke, at et "helt menneske" indeholder skyggen af religion eller politik. Ingen af disse er nødvendige for en sammenhængende personlighed eller psyke.

citat:
1: Hvis du vil fratage folk mulighederne for at moedes i frikvarterene i smaa faellesskaber saa har du de facto afskaffet den forsamlingsfrihed som Grundloven garanterer. Enten siger du at man ikke skal have forsamlingsfrihed, eller ogsaa siger du at man skal have ret til at forsamles om hvad man vil.. Enten-eller!
Desuden er der jo ikke tale om at man bruger UNDERVISNINGSTID - man moedes i frikvarterene...

Jeg kan godt se, at dette skulle have været uddybet bedre.

Jeg vil ikke fratage folk retten til at samles i frikvarter osv. Hvad folk gør i fritiden er deres egen sag - men jeg mener fint, at man fra gymnasiets side kan bede sig fri for eller helt forbyde religiøse og politiske samlinger.

For det første er religion generelt eksklusivt. Den ene religion anerkender ikke den andens sandhed og så videre, og hvad der prædikes i én religion som godt kan i den næste prædikes som ondt. Og hvad værre er, så kan det at man underkender andres moralske/religiøse forhold også give udslag i, at man underkender samfundets eller visse samfundsgruppers forhold - noget jeg ikke mener nogen skole noget sted skal inddrages i, hverken direkte eller indirekte. Og på netop dette punkt ligner religion politik ganske godt.

For det andet er de grupper, der samles, generelt også missionerende. Og retten til at missionere for et standpunkt, der ikke lader sig underbygge, får ikke alene den missionerende til at se ynkelig ud - det generer og åbner døren for, at andre og langt mere samfundsskadelige ideologier vinder indpas ved at benytte samme strategi. Det skal skolen ikke lægge jord og lokaler, heller ikke i frikvarterene.

citat:
Er det "en speciel rettighed" at forsamles "for at dyrke Gud...", eller er det en grundlovssikret rettighed?

Grundlovssikret, men det er ikke ensbetydende med, at man er fuldstændigt fri til forsamling hvor som helst og når som helst. Det gælder for din arbejdsplads, der ikke behøver give dig fri for at tage i kirke om morgenen og få syndsforladelse eller at vende dig mod Mekka tre gange i arbejdstiden hver dag. Og jeg mener i allerhøjeste grad at det også gælder for skoler.

Der står heller ikke i grundloven, at skolerne skal give plads til den ene eller den anden gruppe, hvadenten det er for at dyrke Per Pallesen eller Gud. Undervisningen er primær, det alment sociale sekundært. Det eksklusivt sociale mener jeg helt bør udelukkes på statens ejendom. Følgeligt mener jeg også, at kirken ikke bør være indblandet i staten - heller ikke med ejendomme.

citat:
Aah... Saa fordi alle ikke kan vinde 9 mio. i Lotto maa ingen goere det? Fordi alle ikke kan spille fodbold maa INGEN goere det? Kan du se hvor jeg vil hen? Hvad hentyder du i oevrigt til?

Jeg tror godt jeg kan se, hvor du vil hen. Jeg mener bare det er irrelevant for debatten, om alle har adgang til de forsamlinger, der holdes. Selvfølgelig skal alle have adgang, hvis noget foretages på gymnasiet, men det er jo ikke åbenheden overfor andre det handler om - det er, at gruppen ekskluderer sig selv fra andre, ikke at den ekskluderer andre fra sig selv. Der er en forskel, selvom den ganske rigtigt ikke er særligt stor. Gymnasiet er jo beregnet på, at alle mødes - modsat samfundet, hvor man selv kan vælge. Jeg kan ikke huske hvem, men en tidligere skoleminister mener jeg har sagt, at skolen (ikke gymnasiet specifikt) ikke skal være en formindsket udgave af samfundet inklusive alle dets skavanker. Den skal, modsat samfundet, være lige uanset hver enkelts forudsætning.

citat:
Det har KFS'erne ogsaa [tilknytning til gymnasiet].

Nej - de har tilknytning til kristne elever på gymnasiet, og de har på ingen måde tilknytning til alle eleverne. De kæmper heller ikke for alle elevers sager, ligesom eksempelvis DGS gør det.

citat:
Claus: "Og tilknytning til undervisningen er et ufravigeligt krav. Du ville sikkert heller ikke give satanister eller kommunister forsamlingsfrihed på gymnasiet - så hvad adskiller deres ideologi fra alle andre religiøse eller politiske elevers?"

JesusFreakDK: Hvorfor forestiller du dig DET? Det ville jeg i hvert fald..

Ok. Jeg kan se, at jeg har fejlbedømt både din og Taus tolerance-tærskel.

Hånden på hjertet - ville I virkelig begge tillade satanister at samles med omvendte kors, pentagrammer, dødsmetal og øjenmakeup for at prædike det religiøse dogme, at alt I siger er løgn og falskhed, og at I som personer er hykleriske*? Det har jeg umådeligt svært ved at forestille mig...

* For god ordens skyld: Jeg er objektivist og (stærk) ateist, ikke satanist. Jeg sympatiserer ikke med dem og jeg er ikke enige med deres dom over kristne som gruppe, lige så lidt som jeg er enig i kristnes tro.

Til toppen 
#54570 - 04/12/2005 21:37 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Claus
Jeg tror ikke jeg vil gå yderligere ind i debat med dig om dette, men blot konstatere, at vi er grundlæggende fuldstændig uenige.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#54571 - 04/12/2005 21:41 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Claus, du skriver til tau:

Dét ville jo være enkelt og ligetil - men skal du ikke også følge Guds bud for at kunne blive frelst?

Her er mit svar et rungende nej!
Hvis det var sådan, havde røveren på korset ved siden af Jesus aldrig fået noget Paradis-løfte!

Ingen kan følge Guds bud fuldt og helt. Alene ved troen på Jesus som vor Frelser og Herre frelses og tilgives vi.

En følge af kristen tro er et liv i Kristi kærlighed - som har nogle onsekvenser for os, som klynger os til Ham!

Kristen tro, som ikke har nogen konsekvenser i vores måde at leve vores liv på, findes ikke!

1.Kor 13,1: Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde.

Kærlighedens gode gerninger (= at følge Guds bud så vidt vores evner rækker) er en uundgåelig bivirkning af. at kærligheden kommer fra Gud selv - fra vores livsfællesskab med Jesus!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54572 - 04/12/2005 22:06 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Vil lige blande mig (hvilket vel er naturligt, hvis man er med i et debatforum)...

citat:
Det synes jeg som du har læst absolut ikke. Skolens arealer er afsat til uddannelse (eventuelt om politik, men ikke i bestemte politiske "discipliner" udover grundlæggende demokrati). Forsamlingsfriheden gælder, men skolen har til enhver tid retten over arealerne og det, der foregår på dem - så på lige præcis dét punkt er skolen overhovedet ikke demokratisk. Man stemmer ikke som gymasieelev om, hvad man vil lære (man vælger ud fra en meget smal vifte).

Nu har jeg nok ikke hele konteksten med, men jeg vil da sige, at som skatteyder (hvilket studerende også er), har man vel også en vis "ret" til at være medbestemmende, omkring hvad der skal foregå på skolens/ernes arealer (inde for lovens rammer)...
Så længe det foregår i pauserne og ikke i studietiden, står det vel derfor også folk frit, om de vil samles og bede (eller andre ting), sålænge det ikke rammer undervisningen eller andre...

Nu er min sympati med muslimerne så ikke særlig stor, da jeg ved fra en del jødiske bekendte, at vi (jøder) ikke får lov af muslimer, til at bruge de dertil indrettede bederum.. Vi bliver ikke direkte forulempede, men chikaneret nok til, at vi ikke kan koncentrere os om vores bønner...
Det er så ikke det store problem, da de fleste ligger uden for skoletiden (derfor der ikke bliver blæst op om det)...

citat:
Skolen er på sin vis indoktrinering i metoden til at tilegne sig lærdom. Hvis studerende forsamles med det (del-)resultat, at denne metode ignoreres, så fejler undervisningen og gymnasiet kan ikke overholde sin forpligtelse overfor eleven/eleverne i den specifikke gruppe.

Efter hvad jeg har erfaret, er det ikke det der er problemet.. Det er selve afholdelsen af prædikerne der har skabt "problemer" (her taler jeg om den lige afsluttede sag med Abu Labans søn)...

citat:
Som tilføjelse ønsker jeg selvfølgelig også kristendomsundervisningen kasseret (og ikke erstattet). Religion er en privat sag og det skal skolen ikke deltage i på andre planer end det rent antropologiske.

Er det kun folkeskolen du tænker på, eller generelt??

Jeg ser det ikke som et problem, hvis det optræder på gymnasielle uddannelser, på linje med samfundsfag, filosofi og psykologi...

citat:
Fritagelse for undervisning for at gå til konfirmationsforberedelse skal også væk, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Hvorfor dog?? Jeg kan forstå, hvis eleverne ikke er troende... Men skal vi forhindre folk i at overholde deres religiøse overbevisning, så længe det ikke rammer andre mennesker?? Gør vi os så ikke dikterende over for individet??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54573 - 04/12/2005 22:47 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du skriver:

citat:
Kærlighedens gode gerninger (= at følge Guds bud så vidt vores evner rækker) er en uundgåelig bivirkning af. at kærligheden kommer fra Gud selv - fra vores livsfællesskab med Jesus!

Tak for påmindelsen - jeg havde glemt, at kristne selv ser deres hengivenhed til Guds bud (altså, dem om kærlighed - heldigvis ikke dem om mord og dyre-ofringer) som en bivirkning af deres tro, ikke som en handling der foretages i frygt for Guds dom...

citat:
1.Kor 13,1: Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde.

Uh, hvor er jeg uenig. Kærlighed er på ingen måde afgørende for indholdets sandhed eller dybde, set fra min side

Til toppen 
#54574 - 04/12/2005 22:48 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: KajQrd]
Claus Due
Bruger

Hej Mark,

Det skal du selvfølgelig have lov til - jeg vil gerne takke for de synspunkter, du gav - og ligesom dig konstatere, at vi er (så godt som) fuldstændig uenige...

Til toppen 
#54575 - 04/12/2005 23:32 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Kefas Ben-Adam]
Claus Due
Bruger

Hej Kefas,

Jeg tror i det store hele vi er enige om det grundlæggende: at det ikke bør accepteres, hvis aktivitererne der udføres på skolen (gymnasiet) har en negativ effekt på undervisningen. Dertil vil jeg blot tilføje "...og det almene sociale liv".

Vi er dog givetvis uenige om, hvilke aktiviteter der har denne effekt. Jeg er tilbøjelig til at skære alt over en kam for at sikre den optimale lighed for alle. Hvilket på sin vis slet ikke harmonerer med samfundets hensyn til individet, som du også er inde på.

Gymnasiet er jo, i modsætning til folkeskolen, frivillig. Når man frivilligt indlader sig på at følge en undervisning i dens nuværende form synes jeg egentlig det er rimeligt, at man ikke har medbestemmelse i, hvad der skal undervises i. Det må afgøres af, hvad der er til gavn for samfundet og den almene dannelse, og ikke af hvad hver enkelt elev vil og ønsker. Til det findes videregående uddannelser i læssevis - og det bør vi være glade for.

citat:
Er det kun folkeskolen du tænker på, eller generelt??

Jeg ser det ikke som et problem, hvis det optræder på gymnasielle uddannelser, på linje med samfundsfag, filosofi og psykologi...

Nu vi snakker om kristendoms-undervisning findes der netop en videregående uddannelse til dette (i hvert fald indtil videre). Teologi-studiet er stadig SU-berettiget. Det er ikke urimeligt at kræve, at undervisningen holdes her og ikke i gymnasiet. Jeg mener dog det er urimeligt at kræve, at det indgår i undervisningen i folkeskolen. Religion er ikke skolens ansvar; det er forældrenes hvis ikke barnets eget. Børnene har ikke krav på at blive præsenteret for religioner de kan vælge, og da slet ikke i skolen med statslige midler. Heller ikke på gymnasiet...

citat:
Hvorfor dog [fjerne undervisnings-fritagelse til konfirmationsforberedelse]?? Jeg kan forstå, hvis eleverne ikke er troende... Men skal vi forhindre folk i at overholde deres religiøse overbevisning, så længe det ikke rammer andre mennesker?? Gør vi os så ikke dikterende over for individet??

Der er så vidt jeg ved intet religiøst grundlag for, at konfirmationsforberedelserne placeres tidsmæssigt som de gør, ej heller at man optager skoleklasser samlet. Det øger både fristelsen i form af fritagelse for undervisning og sandsynligheden for gruppepres eller tilsvarende medvirken. Konfirmation skal være på den unges eget initiativ og skal aldeles ikke præsenteres sådan, at "alle gør det" og "hvis du ikke skal konfirmeres, skal du have to timers matematik mere end alle andre hver uge hele dette år".

Men måske tager jeg fejl - måske er der virkelig et religiøst grundlag for valget af tiden og optagelsesformen. Jeg kender det bare ikke og kender efter hurtig rundspørge heller ikke nogen, der gør...

Til toppen 
#54576 - 05/12/2005 00:09 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

nej vi skal ikke følge nogen bud for at blive frelst. Vi skal bare tage imod Jesu soningsdød.

Tænk hvor forskelligt vi to ser på livet, er det ikke mageløst.
mvh Tau.
PS. Lidt kort svar, men jeg er træt..

Til toppen 
#54577 - 05/12/2005 00:12 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

jeg kan godt se din pointe, det er ikke bare sport og motion, det handler om i dag i professionel sport.

Jeg er helt enig. Jeg havde bare ikke tænkt på alle disse ting, før du remsede dem op, men nu da du har gjort det, kan jeg erklære mig helt enig.

Mvh Tau.

Til toppen 
#54578 - 05/12/2005 09:38 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
citat:
Tak for påmindelsen - jeg havde glemt, at kristne selv ser deres hengivenhed til Guds bud (altså, dem om kærlighed - heldigvis ikke dem om mord og dyre-ofringer) som en bivirkning af deres tro, ikke som en handling der foretages i frygt for Guds dom...
.. selvtak - og dette er noget vi alle, også vi kristne indbyrdes, har brug for at minde hinanden om hele tiden, for det er jo ikke helt "naturligt" - og selvfølgelig er det skarpt stillet op (af mig), for vi skal jo ganske rigtigt gøre godt, hvor vi kan komme til det, og følge Guds bud.

Det skal bare ikke være med det formål at være Gud til behag og derved blive frelst, men fordi vi er blevet det, og fordi det er godt, og fordi vores næste har brug for vores gode gerninger.

Jesus sagde et sted: "Hvorfor siger I Herre, Herre til mig, når I ikke gør hvad jeg siger ?"

Godt spørgsmål!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54579 - 05/12/2005 11:45 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

For at starte med det sidste:

citat:
Der er så vidt jeg ved intet religiøst grundlag for, at konfirmationsforberedelserne placeres tidsmæssigt som de gør, ej heller at man optager skoleklasser samlet. Det øger både fristelsen i form af fritagelse for undervisning og sandsynligheden for gruppepres eller tilsvarende medvirken. Konfirmation skal være på den unges eget initiativ og skal aldeles ikke præsenteres sådan, at "alle gør det" og "hvis du ikke skal konfirmeres, skal du have to timers matematik mere end alle andre hver uge hele dette år".

Men måske tager jeg fejl - måske er der virkelig et religiøst grundlag for valget af tiden og optagelsesformen. Jeg kender det bare ikke og kender efter hurtig rundspørge heller ikke nogen, der gør...

Jeg kan jo kun give dig ret... Det var mangel på tankevirksomhed, der låste mig af dér...

citat:
Jeg tror i det store hele vi er enige om det grundlæggende: at det ikke bør accepteres, hvis aktivitererne der udføres på skolen (gymnasiet) har en negativ effekt på undervisningen. Dertil vil jeg blot tilføje "...og det almene sociale liv".

Enig i tilføjelsen... Jeg stod temmeligt uforstående overfor fredagsbønnen, der i sin tid blev holdt på rådhuspladsen...

citat:
Gymnasiet er jo, i modsætning til folkeskolen, frivillig. Når man frivilligt indlader sig på at følge en undervisning i dens nuværende form synes jeg egentlig det er rimeligt, at man ikke har medbestemmelse i, hvad der skal undervises i. Det må afgøres af, hvad der er til gavn for samfundet og den almene dannelse, og ikke af hvad hver enkelt elev vil og ønsker. Til det findes videregående uddannelser i læssevis - og det bør vi være glade for.

Og

citat:
Nu vi snakker om kristendoms-undervisning findes der netop en videregående uddannelse til dette (i hvert fald indtil videre). Teologi-studiet er stadig SU-berettiget. Det er ikke urimeligt at kræve, at undervisningen holdes her og ikke i gymnasiet. Jeg mener dog det er urimeligt at kræve, at det indgår i undervisningen i folkeskolen. Religion er ikke skolens ansvar; det er forældrenes hvis ikke barnets eget. Børnene har ikke krav på at blive præsenteret for religioner de kan vælge, og da slet ikke i skolen med statslige midler. Heller ikke på gymnasiet...

Jeg er på sin vis enig...

Indtræder man i en uddannelse, forventes det at man i forvejen har sat sig ind i, hvad den dækker... Man skal nok ikke forvente, at en højere handelseksamen indrager filosofi og religion...

Men jeg ser dog ikke noget forkert i, at man har religion på skemaet i gymnasiet, da det, ligesom eksempelvis filosofi og samfundsfag, kan give en dybere forståelse af den verden, man er på vej til at være en (forhåbentligt) ansvarsbevidst medspiller i...

Hvad angår kristendoms-undervisningen, så er jeg igen enig.. Kristendom og religion i det hele taget, er ikke et fag, der hører hjemme i folkeskolen.. Man vil aldrig kunne give en fuld forståelse og indsigt for mennesker i den alder, der i forvejen skal lære at blive "voksne"... Så hellere samfundsfag, der i det mindste kan give dem en fornemmelse af hvad der sker, når de hopper videre i uddannelsessystemet...

Men for lige at klarlægge hvad jeg mener med undervisning i religion, så tænker jeg ikke på, at man skal lære praksis i de forskellige religioner, men lære en objektiv indgangsvinkel til religionerne...
De forskellige religioner skal ikke fremstilles som sande eller usande, men udelukkende give forståelse for hvad, tilhængerne af de forskellige religioner mener og tror på...

Vil man dybere i religionen, kan man altid kontakte de "vise" mænd (kvinder) der kender den enkelte religion indgående...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#54580 - 05/12/2005 13:30 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Kefas Ben-Adam]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager

Hej Folkes.
Lige en hurtig kommentar til jeres debat om religionsundervisning i skolerne:

Personligt var jeg utrolig glad for at have haft religion på gymnasiet, det var på mange måder en god øjenåbner, hvor jeg fik præsenteret en masse fremmede religioner, primært Islam og Buddhisme, og også fik lært nogle spændende ting om min egen (kristendommen). Hvis gymnasiet skal være "Alment dannende" så ville det at fjerne religionsundervisningen, efter min ydmyge mening, være hul i hovedet!
Både jeg og mine klassekammerater lærte nyt om hvad vi og andre troede på, vi fik udryddet nogle fordomme, og blev ansporet til at tage stilling til hvad vi selv tænkte og mente. Alt sammen i en klasse, hvor vi kendte hinanden og skulle udvise hinanden respekt, selv om vi ofte var uenige. Og de værktøjer tog vi så med videre da vi forlod gymnasiet. Sig mig, bliver det meget smukkere?

Den med kristendomsundervisning i folkeskolen er straks lidt mere speget, idet det er meget let at blive stødt på sin jødiske/muslimske/ateistiske/ect. integritet. Men jeg vil stadig mene, at indtil den dag hvor vi adskiller stat og kirke, snitter alle religiøse symboler og henvisninger ud af historien og den gamle litteratur og indfører franske tilstande i Danmark, vil kristendomsundervisning være en del af vores - som danskere - almene dannelse (ja, jeg kan rigtig godt lide det ord;-)).

Hvorfor? Jo, som kristen ville jeg da ønske at flere kommer til tro på Jesus, men de skal have mulighed for at vælge til eller fra - og for mig at se hænger det valg også sammen med ordentlig information om hvad det er man til- eller fravælger.

Derudover er Danmark stadig et, i hvert fald kulturkristent land, så ved ikke at lære nogle af bibelens beretninger vil du hurtigt komme til at stå uforstående over for mange traditioner oa. Kristendommen er et (særdeles) brugbart redskab i både analyse af danske tekster og forståelsen af verdens gang i Danmark op gennem de sidste godt 1000 år.
At sige "religion er en privatsag, vi vil ikke lære børnene om det" ville være at skære sine egne rødder over, for vel er det en privatsag, men det er også en nødvendighed at kunne sætte sig ind i hvad andre tænker og tror, og det bliver kun muligt med den nødvendige baggrundsviden.

Tja, hvor vil jeg hen med det her? Jo, jeg tror det er fordi jeg ville synes det var en skam, hvis mine børn skulle snydes for de store beretninger vi har i vores kultur, og her tænker jeg både på Nordisk Mytologi og Noahs Ark. Selvfølgelig kan jeg læse højt for dem, og fortælle hvad JEG mener om det, men jeg tror bare ikke at alle forældre ville gøre det, og så ville vi i stedet for unger som snakker om hvad læreren har sagt og danner deres egen mening om det, få en generation af små fundamentalister som springer hinanden i luften mens de råber "MIN mor siger..."

Så kort og godt - Religionsundervisning (primært, men ikke kun i kristendom) på det fortællende plan i folkeskolen - Ja tak.
Religionsundervisning på det oplysende og stillingstagende plan på gymnasiet - ja tak.

Følgende graf eksisterer kun i mit hovede, men jeg synes jeg oplever at mængden af fordomme og frygt over for en bestemt ting og mængden af viden om samme ting, er omvendt proportionale, jeg tror især det gælder sig for religion.

Nå, det var sandelig en "hurtig" kommentar, jeg er ikke ynder af marathon-indlæg så det er mod min egen vilje det her ender offentligt, men nå ja...
Hav en smuk dag.

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54581 - 05/12/2005 15:42 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Kefas Ben-Adam]
Claus Due
Bruger

Hej Kefas,

Det er egentlig kun én ting, der skiller os ad - nemlig:

citat:
Men jeg ser dog ikke noget forkert i, at man har religion på skemaet i gymnasiet, da det, ligesom eksempelvis filosofi og samfundsfag, kan give en dybere forståelse af den verden, man er på vej til at være en (forhåbentligt) ansvarsbevidst medspiller i...

Her er mit eget synspunkt, at religion ikke kan give en dybere forståelse af verden, ej heller af mennesker... Vi er dog enige om, at skal der være religionsundervisning skal den baseres på netop de ting, du nævner: objektivit tilgang, præsentation og elevens egen dom over dens sandhed/falskhed.

citat:
Vil man dybere i religionen, kan man altid kontakte de "vise" mænd (kvinder) der kender den enkelte religion indgående...

Hørt!

Til toppen 
#54582 - 05/12/2005 15:53 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: anniesr]
Claus Due
Bruger

Hej Schjelde, du skriver:

citat:
At sige "religion er en privatsag, vi vil ikke lære børnene om det" ville være at skære sine egne rødder over, for vel er det en privatsag, men det er også en nødvendighed at kunne sætte sig ind i hvad andre tænker og tror, og det bliver kun muligt med den nødvendige baggrundsviden.

Denne baggrundsviden er, ligesom religionen, en privatsag. Vil eller skal børnene have den, må den komme fra forældrene eller familien som helhed. Så kan man lære børnene at være selvstændige, rationelle og kritiske i skolen - og overlade det til dem selv, om de ønsker at vide noget om en religion eller ej.

Om vi får fundamentalister, der ryger i totterne på hinanden ved enhver given lejlighed, skal jeg ikke kunne sige. Det forekommer mig dog at være noget nær en umulighed, resten af samfundet taget i betragtning. Og vil man absolut lære, findes en videregående uddannelse i emnet. Ligesom med nanoteknologi, ingeniør og mange andre. Via filosofi - som i øvrigt er et tilvalgsfag - får man den nødvendige introduktion i religion, og skulle man efter dette valg stadig have lyst til religionskundskab, kan man søge ind på teologistudiet.

citat:
Følgende graf eksisterer kun i mit hovede, men jeg synes jeg oplever at mængden af fordomme og frygt over for en bestemt ting og mængden af viden om samme ting, er omvendt proportionale, jeg tror især det gælder sig for religion.

Frygt for en religion? Det mener jeg slet ikke kan eksistere. Man kan være bange for religiøse mennesker, men ikke for deres religion. Tanker truer ingen, medmindre de byder den tænkende at handle... og det ændrer viden om tankerne ikke på, tværtimod.

Til toppen 
#54583 - 05/12/2005 17:29 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
anniesr
Bruger

Hej Claus.
Det lyder interessant, det du skriver, men jeg må desværre erklære mig grundlæggende uenig i det. Formålet med skolen må vel være at lære og oplyse om livet, og gøre børnene i stand til selv at tænke og tage stilling. Det kan de ikke, hvis de ikke får præsenteret det, de nu skal tage stilling til, af en faglig og objektiv instans som f.eks skolen.

Du skriver:
"Denne baggrundsviden er, ligesom religionen, en privatsag. Vil eller skal børnene have den, må den komme fra forældrene eller familien som helhed. Så kan man lære børnene at være selvstændige, rationelle og kritiske i skolen - og overlade det til dem selv, om de ønsker at vide noget om en religion eller ej."

- Hvad så med korstogene, investiturstriden, terror, damnarkshistorien, Grundtvig, Kierkegaard og de 1000 andre ting man ikke har en særlig god forudsætning for forstå, uden en vis baggrundsviden om den religion som er blandet ind i ovenstående?
Og hvad med Jesus, skal vi slette ham af historiebøgerne eller hvordan? Kristendommen er stadig en del af vores kulturarv, hvad enten man forholder sig personligt til den eller ej. Ville det ikke være en skam at lægge cencur ind over en skole som gerne skulle være med til at udklække hele mennesker?

"vil man absolut lære, findes en videregående uddannelse i emnet. Ligesom med nanoteknologi, ingeniør og mange andre. Via filosofi - som i øvrigt er et tilvalgsfag - får man den nødvendige introduktion i religion"

- Javel ja, men grunden til at folk søger ind på studier som nanoteknologi og ingeniør, er vel fordi de i folkeskolen har haft fag som fysik og kemi. Jeg hører ikke til dem der mener at skolen skal rundbarberes ned til dansk, sprog og naturfag, fy føj.

Mht dine sidste bemærkninger fik jeg nok heller ikke udtrykt mig helt klart. der er ingen grund til at frygte en religion i sig selv, når jeg skrev fordomme og frygt tænkte jeg på det som fordomme og frygt over for det UKENDTE (I og med man ingen viden besidder om det). Ved at oplyse om tanker om religion byder man den tænkende at handle, yes sir. Fuldstændig enig.

Jeg tror ikke at religion nogensinde vil kunne ties ihjel, men derimod er jeg overbevist om at vi med oplysning og orientering vil kunne forebygge mange misforståelser troende og ikke-troende imellem - for slet ikke at nævne det alment dannende og historiske perspektiv;-)

Mvh

Og PS, jeg kan selv se at ovenstående ser uoverskueligt ud, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af det med at citere, så bruger bare copy-paste... Sorry

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54584 - 05/12/2005 17:53 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: anniesr]
Claus Due
Bruger

citat:
- Hvad så med korstogene, investiturstriden, terror, damnarkshistorien, Grundtvig, Kierkegaard og de 1000 andre ting man ikke har en særlig god forudsætning for forstå, uden en vis baggrundsviden om den religion som er blandet ind i ovenstående?

Jeg mente selvfølgelig ikke, at kristendommen skal slettes fra historie-undervisningen - ej heller fra dansk som værktøj til forståelse af en række store forfattere. Det er selve det filosofiske grundlag, jeg mener der enten er alt for kompliceret til bred undervisning i folkeskolen.

Jeg mener så ikke, at det er nødvendigt at kende religionens indhold for at kunne forstå terrorisme, korstog og så videre. Hvad disse folk troede på viste sig med al ønskelig tydelighed i deres handlinger - deres motivation er åbenbar og kan forklares på ganske få minutter.

citat:
Og hvad med Jesus, skal vi slette ham af historiebøgerne eller hvordan? Kristendommen er stadig en del af vores kulturarv, hvad enten man forholder sig personligt til den eller ej. Ville det ikke være en skam at lægge cencur ind over en skole som gerne skulle være med til at udklække hele mennesker?

Jesus optræder så vidt jeg ved ikke som historisk person i andet end en håndfuld skrifter udover bibelen, og bibelen er ikke en historie-bog. Kristendommen er en del af vores kulturarv, men den er ikke absolut nødvendig for at forstå, hvorfor vores samfund er som det er. Ligesom norsetroen ikke er absolut nødvendig for forståelse af vikingerne. Måske er undtagelse Islam, hvor sharia-lovgivning i høj grad kræver viden om den bagvedliggende religion. Jeg mener dog ikke der skal tages specielle hensyn til denne kultur, heller ikke for bedre at kunne forstå hvorfor nydanskere gør som de gør. Der burde det jo retfærdigvis være omvendt.

citat:
- Javel ja, men grunden til at folk søger ind på studier som nanoteknologi og ingeniør, er vel fordi de i folkeskolen har haft fag som fysik og kemi. Jeg hører ikke til dem der mener at skolen skal rundbarberes ned til dansk, sprog og naturfag, fy føj.

Forskellen er, at vi har brug for ingeniører og nanoteknologi for at kunne udvikle og vedligeholde vores samfund. Det samme behov eksisterer efter alt at dømme ikke for religion, og hvis det gør har det slet ikke samme omfang eller effekt. Vi har også brug for dansk-kundskaber - og engelsk, tysk, historie, matematik, musik, idræt og alle de muligheder, der er for tilvalg - mekanik, sløjd, håndværk, husgerning og så videre.

Religion falder for mig at se helt udenfor - den udmærker sig ved ikke at have noget fysisk formål, nogen speciel nytte i kommunikation (faktisk virker den ofte negativt herpå). Kunne den ikke lige så vel erstattes af en form for humaniora/ide-historie, eventuelt som en del af historie eller fortolkningen af forfatteres værker?

Til toppen 
#54585 - 05/12/2005 20:16 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
anniesr
Bruger

Hej Claus,

Du skriver:
"Jeg mente selvfølgelig ikke, at kristendommen skal slettes fra historie-undervisningen - ej heller fra dansk som værktøj til forståelse af en række store forfattere. Det er selve det filosofiske grundlag, jeg mener der enten er alt for kompliceret til bred undervisning i folkeskolen."

- Det er jeg enig med dig i, og glad for at du kan se nødvendigheden af. Hvad er det for et filosofisk grundlag du her tænker på?

"Jesus optræder så vidt jeg ved ikke som historisk person i andet end en håndfuld skrifter udover bibelen, og bibelen er ikke en historie-bog. Kristendommen er en del af vores kulturarv, men den er ikke absolut nødvendig for at forstå, hvorfor vores samfund er som det er."

- Nej Bibelen er ikke vores historiebog, der er vist lidt for stort et pensum at skulle igennem, og højsangen er slet slet ikke for de små klasser;-).
Du vedgår at kristendommen er en del af vores kulturarv, men siger, at den er unødvendig for at forstå hvorfor vores samfund er, som det er. Jeg vil give dig halvvejs ret, kristendommen har ikke meget at skulle have sagt idag, men har stadig spillet en stor rolle op gennem historien både i DK og udlandet, som jeg stadig vil påstå kan være svær at forklare hvis ikke man samtidig tager nogle af kristendommens grundbegreber med. Og vi skal vel ikke kun beskæftige os med nutiden i skolen? "Se fremad, og aldrig glemme...." (kan ikke huske hvem der sagde det, men jeg kan godt lide citatet.)

"Forskellen er, at vi har brug for ingeniører og nanoteknologi for at kunne udvikle og vedligeholde vores samfund. Det samme behov eksisterer efter alt at dømme ikke for religion"

- Jeg tænker ikke på kristendomsundervisningen i skolen som en appetitvækker på teologistudiet, men som - igen - noget alment dannende og en del af vores fælles historiske identitet.

(Dette er en bisætning:
Men hvis der "efter alt at dømme" ikke eksisterer et behov for religion, hvorfor i alverden findes der så et utal af kirker, moskeer, templer, menigheder, amuletter, medicinmænd, healende krystaller og alt mulig underligt?
Folket vil have opium. Kan det mon være noget med håb? Jeg ved det ikke, og synes heller ikke det skal financieres at skattekronerne. Men der er jo den evige problematik med (undskyld, se ikke dette som en negativ generalisering!) ateister, matrealister og andet godtfolk. I anerkender det, I kan måle og veje, og resten er ligegyldigt og ikkeeksisterende. Men hvorfor er der så så mange som tror på et eller andet og tilsyneladende ikke har set lyset endnu?)

Tilbage på sporet:
"Hvad disse folk troede på (terror, korstog, ect.) viste sig med al ønskelig tydelighed i deres handlinger - deres motivation er åbenbar og kan forklares på ganske få minutter."

- Vil du ikke forklare mig det så? Bare kort i en anden tråd, jeg bliver jo lidt nysgerrig...

"Kunne den ikke lige så vel erstattes af en form for humaniora/ide-historie, eventuelt som en del af historie eller fortolkningen af forfatteres værker? "

- Gerne for mig, og hvis du vil gå så langt er der vel kun tilbage spørgsmålet om kristendommen skal have særstatus i denne undervisning, idet det nok er den eleverne vil komme til at beskæftige sig mest med. Men jeg tror at hvis eleverne kommer med en baggrundsviden som er lig eller en smule større end nul, idet deres kristendomstimer blev inddraget til dansk (som mine gjorde) vil det være mere tidskrævende at forklare og fortolke end man lige tror. Forkundskaber er altid rare at have.
Det, jeg gerne vil have trukket frem, men åbenbart ikke har fået gjort godt nok, er blot det at det ER nødvendigt at kende til grundbergeberne i kristendommen for at forstå sin fortid og sine tekster i danskfaget. Om det så kræver et selvstændigt fag, eller bare skal integreres i historieundervisningen vil jeg lade være op til skemalæggeren på den enkelte skole at vurdere...

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54586 - 05/12/2005 23:16 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: anniesr]
Claus Due
Bruger

citat:
- Det er jeg enig med dig i, og glad for at du kan se nødvendigheden af. Hvad er det for et filosofisk grundlag du her tænker på?

Det filosofiske grundlag: hvem er Gud, hvordan virker Gud, hvad er evigheden, hvad er en sjæl, liv efter døden og så videre.

Det historiske grundlag: troendes handlinger og deres konsekvenser.

citat:
- Jeg tænker ikke på kristendomsundervisningen i skolen som en appetitvækker på teologistudiet, men som - igen - noget alment dannende og en del af vores fælles historiske identitet.

Nej, det kan jeg forstå... og jeg mener heller ikke det skal være en appetitvækker - og under alle omstændigheder ikke mere end andre fag er det. Alment dannende... jo, måske. Men ikke noget som en idé-historie ikke kunne dække - mener jeg. Bibelens egne tekster er for eksempel unødvendige og for det meste også uforståelige for teenagere og børn. Hvad de fortæller, viderebringes bedst i opsummeringer, og når opsummeringerne er dækkende eksisterer behovet for granskning af bibelen overhovedet ikke...

citat:
Det, jeg gerne vil have trukket frem, men åbenbart ikke har fået gjort godt nok, er blot det at det ER nødvendigt at kende til grundbergeberne i kristendommen for at forstå sin fortid og sine tekster i danskfaget. Om det så kræver et selvstændigt fag, eller bare skal integreres i historieundervisningen vil jeg lade være op til skemalæggeren på den enkelte skole at vurdere...

Der er jeg jo enig - det historiske er nødvendigt for at forstå, men det filosofiske er ikke. I hvert fald ikke mere end det, jeg skrev kunne forklares på et par minutter.

Hvilket jeg også vil gøre en en ny tråd (der handler mere koncentreret om selve undervisningen, ikke forsamlingerne som er emnet på denne tråd). Indtil da synes jeg vi skal gemme diskussionen

Til toppen 
#54587 - 06/12/2005 16:01 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
anniesr
Bruger

"Hvilket jeg også vil gøre en en ny tråd (der handler mere koncentreret om selve undervisningen, ikke forsamlingerne som er emnet på denne tråd). Indtil da synes jeg vi skal gemme diskussionen"

- Cool med mig, det vil jeg se frem til.

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54588 - 22/12/2005 21:55 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Claus (& al.)

Jeg kan se, at det er ved at være et par uger siden, der har været gang i denne diskussion, men jeg har så først fået læst den nu, og jeg må sige, at jeg blev simpelt hen provokeret. Det er sikkert sundt nok. Og nu er jeg altså bare nødt til at skrive noget.

Om trådens hovedemne, religiøse (og politiske) samlinger på gymnasierne:

På mit gymnasium er der en KFS-gruppe, som jeg selv kommer i. Der er også en afdeling af SF's Ungdom, som, så vidt jeg ved, holder møder på skolen. De har i hvert fald holdt informationsmøder på skolen et par gange, ligesom folk fra hele det politiske spektrum har delt materialer ud på og foran skolen. Desuden er der blevet holdt valgmøder i forbindelse med folketings- og kommunalvalg. To af mine kammerater stillede op til kommunalvalget og lod stillerlisten cirkulere i klasseværelset. I går var jeg til juleafslutning, hvor der (mere eller mindre bevidst) blev sunget og spillet ganske mange sange med et umiskendelig kristent indhold, og desuden blev juleevangeliet læst højt. I forbindelse med dødsfald har jeg to gange oplevet, at salmen "Se, nu stiger solen" blev sunget.
Hvis jeg har forstået dig ret, så ønsker du at forbyde alt det ovennævnte. Det fatter jeg simpelt hen ikke.
Jeg kan forstå, at du har haft nogle negative erfaringer med unge pinsefolk i din gymnasietid, og det er selvfølgelig beklageligt, men tror du egentlig, at deres skæbner ville have formet sig anderledes, hvis de var blevet forbudt at holde forsamlinger på skolen? Jeg vil da nærmere tro, at de ville have udviklet en større fremmedgørelse og afsky for resten af verden, hvis de havde oplevet, at verden indskrænkede deres frie religionsudøvelse. Ligeså kunne man sige med de unge fundamentalistiske muslimer, som er blevet anledning til den aktuelle ballade (Abu Laban jr. er vist i øvrigt blevet smidt ud af gymnasiet nu).
Hvad er det egentlig for et problem, du mener, man kan løse med sådan et forbud?
Selvfølgelig er det et problem, hvis man bliver isolationistisk eller eksklusiv, og det mener jeg, at ikke mindst vi kristne må være opmærksomme på, men jeg oplever hverken KFS, SFU eller Ønske-Listen som eksklusive. I min KFS-gruppe er alle da mere end velkomne (også i praksis), og jeg kunne ikke forestille mig, at det skulle være anderledes andre steder.
Hvis det endelig skal være, så har vi to andre foreninger på mit gymnasium, som jeg i høj grad opfatter som eksklusive, nemlig DMF (Dansk Mandschauvinistisk Forening) og dens modstykke PIK (dette akronym skulle efter sigende betyde Pikante, Intelligente Kvinder). De er så eksklusive, at halvdelen af gymnasiet er udelukket fra hver af dem. Selvfølgelig er disse foreninger dannet i spøg, men de kan måske alligevel være med til at illustrere, at eksklusivitet ikke nødvendigvis har noget som helst med politik eller religion at gøre.
Det er min oplevelse, at KFS'ere generelt har mindst lige så meget mod på at modtage undervisning som andre gymnasieelever. Jeg tror mange af mine med-KFS'ere vil være enige med mig i, at uddannelse er en Guds gave, som man må tage taknemmeligt og velvilligt imod. Hvis KFS kan være med til at give unge mennesker en kritisk (i ordets egentlige betydning) tilgang til undervisningen så mener jeg klart, at det er et gode. Det må være en del af den almene dannelse, at man lærer at tage aktivt og kritisk stilling til hvad som helst. En aktiv, kritisk deltagelse i undervisningen er klart bedre end passiv modtagelse.
For nu at vende tilbage til de unge muslimer, som er kommet til Danmark fra Mellemøstens diktaturer, hvor de ikke har været vant til ting som forsamlingsfrihed, religionsfrihed &c.: Jeg kan nærmest ikke komme i tanke om noget vigtigere for gymnasierne at lære dem end de frihedsrettigheder, vi har i Danmark, og ingen måde er vel bedre at lære dem det på end i praksis. Derfor synes jeg, at man statuerer et ufattelig dårligt eksempel ved at indskrænke forsamlingsfriheden på gymnasierne. I stedet for at lade dem erfare, at i Danmark har man lov til at mene og praktisere, hvad man vil, får de den oplevelse, at det danske samfund, repræsenteret ved gymnasiets ledelse, bekæmper islam, og man kan jo nemt forestille sig, hvordan sådan en oplevelse kan føre til had og fremmedgørelse, og hvordan hadet kan føre de stakkels unge mennesker i favnen på uheldige typer, som vil gøre dem til terrorister.

Om undervisning i religion:

Som nævnt fatter jeg simpelt hen ikke, hvorfor du vil forbyde religiøse og politiske samlinger på gymnasierne, men om muligt forstår jeg så endnu mindre, hvorfor du vil forbyde undervisning i religion. På den ene side vil du have, at skolerne skal lade som om, begrebet religion slet ikke eksisterer, eller at det er af meget ringe betydning, og derfor lade være med at undervise i det; men på den anden side vil du også have, at skolerne skal tage aktivt stilling til religion ved at forbyde religiøse forsamlinger. Det hænger for mig at se slet ikke sammen, men måske har jeg bare ikke forstået det.
Der er for mig at se tre væsentlige grunde til, at man skal undervise i religion i gymnasiet: 1) Det giver (ligesom oldtidskundskab) et uundværligt indblik i den europæiske kultur- og idéhistorie; 2) det er et vigtigt redskab for gymnasiets øvrige humanistiske fag og samfundsfag samt for de tilsvarende videregående uddannelser; og 3) det giver bedre mulighed for at forstå de mennesker (evt. sig selv inkl.), som bekender sig til en religion.
Jeg mener, at disse tre grunde er vægtige nok til at gøre religion til et selvstændig fag. Desuden er det naturligvis en fordel for undervisningens niveau, at den varetages af en religionsvidenskabeligt uddannet lærer, hvilket ikke ville være tilfældet, hvis religionsfaget var en del af et eller flere andre fag.
Du vil have, at man ikke skal læse direkte fra Bibelen, fordi opsummeringer kan være lige så gode. Så kunne man selvfølgelig også bare læse opsummeringer af Homer, Holberg og Shakespeare. Men det er bare ikke det samme. Man må netop gå til selve teksten for virkelig at kunne forstå den, uanset om det gælder Bibelen eller Macbeth. Kun at undervise ud fra opsummeringer ville være en klar sænkning af dybden i undervisningen, og dermed en sænkning af det faglige niveau.

Det var vist, hvad jeg lige måtte skrive. Beklager omfanget.

Glædelig jul (no offence)
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#54589 - 23/12/2005 13:19 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj - tak for dit svar. Jeg håber også provokationen var sund

Du skriver:

citat:
Hvis jeg har forstået dig ret, så ønsker du at forbyde alt det ovennævnte. Det fatter jeg simpelt hen ikke.

Ikke desto mindre er det min holdning. SFUs formål på gymnasiet kan kun være at skaffe medlemmer - og det er jeg kraftigt imod.

KFS opførte sig på stort set samme måde på mit gymnasium - det er jeg kraftigt imod.

Valgmøder havde vi også på mit gymnasium. Dem havde jeg også helst været foruden.

Salmesang hører hjemme i musik, hvis nogte fag overhovedet; sang til morgensamling bør ikke have et religiøst indhold; og salmesang ved dødsfald kan jeg kun tolerere, hvis det er i respekt for den afdøde, og selv der er det svært.

Læsning af juleevangeliet har vi aldrig haft. Og mine lærere har i allerhøjeste grad været kvalificerede til at dække religion (set generelt, ikke blot kristendom!) i anden undervisning, eksempelvis historie og oldtidskundskab.

citat:
Jeg kan forstå, at du har haft nogle negative erfaringer med unge pinsefolk i din gymnasietid, og det er selvfølgelig beklageligt, men tror du egentlig, at deres skæbner ville have formet sig anderledes, hvis de var blevet forbudt at holde forsamlinger på skolen?

Det er min overbevisning, at de ikke havde været religiøse idag og dermed også havde undgået samtlige af de problemer jeg beskrev. Jeg kan ikke forestille mig, hvorfor de som du skriver skulle begynde at føle nogen form for afsky. Jeg mener ikke, det ville være svært at forklare eleverne, hvorfor religiøse og politiske samlinger skulle forbydes - ej heller at henstille dem til, hvis de har det ønske, at opsøge de relevante informationer eller grupper selv.

Faktisk synes jeg, at dette illustrerer et langt friere gymnasium, hvis det gælder holdninger. Holdningerne forbydes jo ikke - men grupperingen af ens holdninger og eksklusiviteten falder bort. Det burde endda give hver enkelt elev større frihed til at vælge. Ved forbud er valget jo ikke længere betinget af, hvem der lige er tilstede man kan måle sig mod.

citat:
Jeg tror mange af mine med-KFS'ere vil være enige med mig i, at uddannelse er en Guds gave, som man må tage taknemmeligt og velvilligt imod. Hvis KFS kan være med til at give unge mennesker en kritisk (i ordets egentlige betydning) tilgang til undervisningen så mener jeg klart, at det er et gode. Det må være en del af den almene dannelse, at man lærer at tage aktivt og kritisk stilling til hvad som helst. En aktiv, kritisk deltagelse i undervisningen er klart bedre end passiv modtagelse.

Det er da en prisværdig holdning - men jeg er ikke parat til at lade de individuelle gruppers holdning til undervisningen være deres retfærdiggørelse. Hvis én gruppe tillades, skal alle tillades, og ikke alle grupper deler jeres holdning. I visse tilfælde gælder det endda for de politiske grupper, der ønsker at påvirke undervisningen i retning af humaniora eller religion.

Kritisk tænkning vil jeg også i høj grad anbefale så tidligt som overhovedet muligt. Det er dog ikke min erfaring, at KFS bidrager hertil. Ej heller SFU, Enhedslisten, DMF (den havde vi også) eller nogen andre grupper. Ikke engang "Foreningen af Ateistiske Studerende" (som jeg lige har opfundet ).

Problemet er jo netop, at grupperne taler til filosofi og politik - og at dette slet ikke er gymnasiets eller undervisningens formål (3.g kan vælge filosofi, men det er så også alt der er). De to former for information er forskellige, og opfordring til kritisk tænkning på ét område betyder jo ikke, at den følger med til andre.

citat:
For nu at vende tilbage til de unge muslimer, som er kommet til Danmark fra Mellemøstens diktaturer, hvor de ikke har været vant til ting som forsamlingsfrihed, religionsfrihed &c.: Jeg kan nærmest ikke komme i tanke om noget vigtigere for gymnasierne at lære dem end de frihedsrettigheder, vi har i Danmark, og ingen måde er vel bedre at lære dem det på end i praksis.

Hvorfor er praksis den bedste mulighed for illustration?

Hvor meget tid og hvor mange ressourcer mener du realistisk set man kan sætte af til praktisk erfaring med ytringsfrihed, og hvordan vil du retfærdiggøre brugen af disse ressourcer, når de mangler andetsteds - fx i indkøb eller alment sociale arrangementer?

citat:
Derfor synes jeg, at man statuerer et ufattelig dårligt eksempel ved at indskrænke forsamlingsfriheden på gymnasierne. I stedet for at lade dem erfare, at i Danmark har man lov til at mene og praktisere, hvad man vil, får de den oplevelse, at det danske samfund, repræsenteret ved gymnasiets ledelse, bekæmper islam, og man kan jo nemt forestille sig, hvordan sådan en oplevelse kan føre til had og fremmedgørelse, og hvordan hadet kan føre de stakkels unge mennesker i favnen på uheldige typer, som vil gøre dem til terrorister.

Nu er det jo ikke sådan, at du alle steder i Danmark er lige fri til at forsamles og dyrke religion. Erhvervslivet er et strålende eksempel på, at de normalt gældende friheder indskrænkes kraftigt - og da gymnasiet er forberedelse på erhvervslivet primært, ser jeg intet galt i at man allerede her får noteret sig, at ytringsfrihed og forsamlingsfrihed hører til i privatsfæren, kulturen eller de respektive gruppers residenser.

Vi vil jo ikke vise elever, at de er frie til at holde andagt midt i arbejdstiden. Ej heller at de har nogen form for ret til at anvende arbejdspladsens arealer til dette. Hvis man ærligt men samtidig kærligt fortæller eleverne, at de er frie til at gøre hvad de vil når de tager hjem synes jeg er den mest nøjagtige beskrivelse af de faktiske forhold. Derfor har jeg den holdning jeg har.

citat:
Som nævnt fatter jeg simpelt hen ikke, hvorfor du vil forbyde religiøse og politiske samlinger på gymnasierne, men om muligt forstår jeg så endnu mindre, hvorfor du vil forbyde undervisning i religion. På den ene side vil du have, at skolerne skal lade som om, begrebet religion slet ikke eksisterer, eller at det er af meget ringe betydning, og derfor lade være med at undervise i det; men på den anden side vil du også have, at skolerne skal tage aktivt stilling til religion ved at forbyde religiøse forsamlinger. Det hænger for mig at se slet ikke sammen, men måske har jeg bare ikke forstået det.

Jeg vil ikke have, at skolerne skal tage aktivt stilling til religion fremfor noget andet. Heller ikke, at de skal ignorere det eller dets betydning.

Jeg vil have, at skolerne forbyder organiserede grupper, der udøver religion på skolernes arealer. Ligesom de politiske grupper, der udøver politik. Det vil jeg, fordi jeg mener skolen ikke har noget som helst ansvar for netop religion og politik. De har ansvar for lærdom, og hvis lærdommen øges af at forbyde disse grupper, er målet nået - og tilmed i perfekt relief til erhvervslivets forhold.

Som sagt er det ikke elevernes ret til at have en holdning, jeg anfægter. Det er deres ret til at udbrede sig om denne holdning med ressourcer, der er givet skolerne. Det kan ikke være rigtigt, at visse grupper må tære på ressourcerne for at fremme deres egen sag. Der er jo ikke tale om samfundstjeneste her - der er tale om ideologi!

citat:
Jeg mener, at disse tre grunde [udeladt her] er vægtige nok til at gøre religion til et selvstændig fag. Desuden er det naturligvis en fordel for undervisningens niveau, at den varetages af en religionsvidenskabeligt uddannet lærer, hvilket ikke ville være tilfældet, hvis religionsfaget var en del af et eller flere andre fag.

Det der skræmmer mig lidt. Jeg vil ikke have en religionsvidenskabeligt uddannet lærer (læs: teolog eller præst) til at undervise i religion, lige så lidt som jeg vil have puritanere til at undervise i etik. Deres personlige udgangspunkt forhindrer netop den kritiske tænkning, du startede med at fremhæve.

Nej - religionen kan fint passes ned i andre fag som fx historie. En historielærer er fuldt kvalificeret til at undervise i et pensum, hvis dette pensum kan beskrives og vedtages. Sådan forholder det sig nu - og for mig at se er religionsundervisningen absolut redundant i denne sammenhæng. Den dækker intet, som blot én ekstra ugentlig historietime ikke kunne. Den går måske i dybden med de filosofiske og vidensteoretiske usikkerheder i religion, men den tilføjer ikke noget i fortolkningen af korstogenes motivation eller motivationen for kristning af Skandinavien, for at tage to meget åbenlyse eksempler.

citat:
Du vil have, at man ikke skal læse direkte fra Bibelen, fordi opsummeringer kan være lige så gode. Så kunne man selvfølgelig også bare læse opsummeringer af Homer, Holberg og Shakespeare. Men det er bare ikke det samme. Man må netop gå til selve teksten for virkelig at kunne forstå den, uanset om det gælder Bibelen eller Macbeth. Kun at undervise ud fra opsummeringer ville være en klar sænkning af dybden i undervisningen, og dermed en sænkning af det faglige niveau.

Her står vi for alvor på hver vores side af en kløft.

Bibelen bidrager ikke til dens egen forståelse. Dens primære virkemidler er psykologiske og dens primære metoder er cirkulært argumentative. Den beror i høj grad på det uvisse, og fremstiller metafysiske gætterier som den pureste sandhed. Den opfordrer ikke til kritisk tænkning, og en dybdegående undervisning i bibelen gør blot forvirringen - eller overbevisningen! - større. Bibelen kan ikke suppleres med ikke-religiøs tekstkritik i skolen uden religiøse grupper straks går til angreb på lærerne; det er der indtil flere eksempler på, tydeligst i USA som på dét punkt er ganske rabiat.

Jeg mener en opsummering af bibelen er fint. Ligesom en opsummering af koranen. Macbeth benyttes i engelskundervisningen og har sproget som sit objekt, derfor er opsummeringer ikke gode her. Det gælder i øvrigt for stort set al anden litteratur.

I religiøse (og politiske) tekster er indholdets budskab vigtigst. Og i julefredens navn vil jeg ikke komme ind på, hvad jeg og mange andre mener bibelens budskab til den nye læser egentlig er...

citat:
Glædelig jul (no offence)

None taken - glædelig solhvervsfest til dig også

Til toppen 
#54590 - 23/12/2005 17:27 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

Tak for dit svar. Jeg ser desværre ingen vej uden om at producere en lang række citater med tilhørende kommentarer. Jeg vil dog forsøge at begrænse mig, så du må jo sige til, hvis du mener, jeg springer hen over noget væsentligt.

For nu ikke at give anledning til misforståelser, vil jeg gerne begynde med at gøre opmærksom på, at jeg bestemt heller ikke mener, at gymnasiet skal lægge rum til eksklusive forsamlinger, men det er som sagt ikke mit indtryk, at KFS eller SFU hører under den kategori.
citat:
KFS opførte sig på stort set samme måde på mit gymnasium - det er jeg kraftigt imod.

På samme måde som hvad?
citat:
Valgmøder havde vi også på mit gymnasium. Dem havde jeg også helst været foruden.

Hvorfor dog?
citat:
Jeg mener ikke, det ville være svært at forklare eleverne, hvorfor religiøse og politiske samlinger skulle forbydes ...

Du kan jo selv se, hvordan det går med at forklare mig og flere andre herinde det.
citat:
Faktisk synes jeg, at dette illustrerer et langt friere gymnasium, hvis det gælder holdninger. Holdningerne forbydes jo ikke - men grupperingen af ens holdninger og eksklusiviteten falder bort. Det burde endda give hver enkelt elev større frihed til at vælge. Ved forbud er valget jo ikke længere betinget af, hvem der lige er tilstede man kan måle sig mod.

Jeg forstår ikke et hak. Friheden bliver større, hvis man mister retten til at udtrykke og udleve sin holdning? Det giver jo ingen mening. Og den sidste sætning forstår jeg slet ikke, hvad du overhovedet mener med.
citat:
Det er da en prisværdig holdning - men jeg er ikke parat til at lade de individuelle gruppers holdning til undervisningen være deres retfærdiggørelse. Hvis én gruppe tillades, skal alle tillades, og ikke alle grupper deler jeres holdning. I visse tilfælde gælder det endda for de politiske grupper, der ønsker at påvirke undervisningen i retning af humaniora eller religion.

Jeg mener bestemt heller ikke, at en gruppes tilstedeværelse på et gymnasium skal afgøres efter dens holdning til undervisningen. Det var faktisk dig, der begyndte med at argumentere med, at sådanne grupper har en negativ effekt på den kritiske tænkning.
citat:
Problemet er jo netop, at grupperne taler til filosofi og politik - og at dette slet ikke er gymnasiets eller undervisningens formål (3.g kan vælge filosofi, men det er så også alt der er). De to former for information er forskellige, og opfordring til kritisk tænkning på ét område betyder jo ikke, at den følger med til andre.

Du mener ikke, at gymnasiet skal undervise i filosofi og politik; er det rigtigt forstået? Jeg vil da ellers mene, at de to områder er en ganske vigtig del af begge gymnasiets formål: almen dannelse og studieforberedelse.
citat:
Hvorfor er praksis den bedste mulighed for illustration?

Det er da åbenlyst, vil jeg mene. Du kan jo fortælle dem nok så meget om frihed og menneskerettigheder, men hvis de oplever, at den repræsentant for det offentlige Danmark (gymnasiet), som de frekventerer dagligt, er fuldstændig uden forbindelse til disse idealer, så kan man nok ikke fortænke dem i at opfatte dem som tomme begreber.
citat:
Hvor meget tid og hvor mange ressourcer mener du realistisk set man kan sætte af til praktisk erfaring med ytringsfrihed, og hvordan vil du retfærdiggøre brugen af disse ressourcer, når de mangler andetsteds - fx i indkøb eller alment sociale arrangementer? ...
Som sagt er det ikke elevernes ret til at have en holdning, jeg anfægter. Det er deres ret til at udbrede sig om denne holdning med ressourcer, der er givet skolerne. Det kan ikke være rigtigt, at visse grupper må tære på ressourcerne for at fremme deres egen sag. Der er jo ikke tale om samfundstjeneste her - der er tale om ideologi!

Jeg tror umiddelbart, at tilladelse til religiøse og politiske forsamlinger kræver færre ressourcer end håndhævelse af et forbud. Faktisk kan jeg ikke lige komme i tanke om, hvilke ressourcer et KFS-møde eller en fredagsbøn overhovedet berøver skolen.
citat:
Nu er det jo ikke sådan, at du alle steder i Danmark er lige fri til at forsamles og dyrke religion. Erhvervslivet er et strålende eksempel på, at de normalt gældende friheder indskrænkes kraftigt - og da gymnasiet er forberedelse på erhvervslivet primært, ser jeg intet galt i at man allerede her får noteret sig, at ytringsfrihed og forsamlingsfrihed hører til i privatsfæren, kulturen eller de respektive gruppers residenser.

Jeg vil da mene, at gymnasiet primært forbereder til videregående studieliv og til menneskelivet som sådan, og kun indirekte til erhvervslivet. Og mener du virkelig, at ytringsfriheden hører til i lukkede forsamlinger?
citat:
Jeg vil have, at skolerne forbyder organiserede grupper, der udøver religion på skolernes arealer. Ligesom de politiske grupper, der udøver politik. Det vil jeg, fordi jeg mener skolen ikke har noget som helst ansvar for netop religion og politik. De har ansvar for lærdom, og hvis lærdommen øges af at forbyde disse grupper, er målet nået - og tilmed i perfekt relief til erhvervslivets forhold.

Hvis skolerne ikke har noget ansvar for religion eller politik, hvorfor skal de så forbyde det? Kan de ikke bare være ligeglade?
Og at religiøse og politiske grupper skulle have en mere negativ effekt på indlæringen end e.g. DMF, det har jeg temmelig svært ved at se.
citat:
Jeg vil ikke have en religionsvidenskabeligt uddannet lærer (læs: teolog eller præst) til at undervise i religion, lige så lidt som jeg vil have puritanere til at undervise i etik. Deres personlige udgangspunkt forhindrer netop den kritiske tænkning, du startede med at fremhæve.

Lad være med at læse "teolog eller præst", når det ikke var det, jeg skrev! Det er manipulation. Når jeg skrev "religionsvidenskabeligt uddannet lærer" så mente jeg selvfølgelig en lærer uddannet i det humanistiske fag på universitetet, der hedder Religionsvidenskab. Hvordan kan det dog være så svært at forstå?
citat:
Nej - religionen kan fint passes ned i andre fag som fx historie. En historielærer er fuldt kvalificeret til at undervise i et pensum, hvis dette pensum kan beskrives og vedtages. Sådan forholder det sig nu - og for mig at se er religionsundervisningen absolut redundant i denne sammenhæng. Den dækker intet, som blot én ekstra ugentlig historietime ikke kunne. Den går måske i dybden med de filosofiske og vidensteoretiske usikkerheder i religion, men den tilføjer ikke noget i fortolkningen af korstogenes motivation eller motivationen for kristning af Skandinavien, for at tage to meget åbenlyse eksempler.

Historie er måske nok et af de mere generelle fag, men jeg synes da ikke, man kan sige, at en historielærer er lige så godt rustet til at undervise i religion som en, der er uddannet inden for dette fag. Og så vil jeg bede dig lægge mærke til, at relevansen for historiefaget blot var en mindre del af én af de tre grunde, jeg nævnte.
citat:
Bibelen bidrager ikke til dens egen forståelse. Dens primære virkemidler er psykologiske og dens primære metoder er cirkulært argumentative. Den beror i høj grad på det uvisse, og fremstiller metafysiske gætterier som den pureste sandhed. Den opfordrer ikke til kritisk tænkning, og en dybdegående undervisning i bibelen gør blot forvirringen - eller overbevisningen! - større.

De begrunder måske nok din holdning, men du kan jo nok forstå, at disse argumenter ikke siger mig noget overhovedet.
citat:
Bibelen kan ikke suppleres med ikke-religiøs tekstkritik i skolen uden religiøse grupper straks går til angreb på lærerne; det er der indtil flere eksempler på, tydeligst i USA som på dét punkt er ganske rabiat.

Danmark er ikke USA (Gud ske lov!). Selvfølgelig bliver der da brugt religiøst neutral tekstkritik i religionsundervisningen i de danske gymnasier.
citat:
Jeg mener en opsummering af bibelen er fint. Ligesom en opsummering af koranen. Macbeth benyttes i engelskundervisningen og har sproget som sit objekt, derfor er opsummeringer ikke gode her. Det gælder i øvrigt for stort set al anden litteratur.

I oldtidskundskab læser vi Homer, Euripides, Platon &c. på dansk, ikke på græsk, så det kan vel næppe være sproget, der er objektet der.

Glædelig j.. øh ... Krist-messe
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#54591 - 23/12/2005 18:57 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Jeg tager de første fire spørgsmål i ét af pladshensyn (og jeg synes ikke du har sprunget noget væsentligt over).

KFS var missionerende i næsten samme omfang som SFU søgte medlemmer. Jeg vil tro det er normalt, at SFU (og andre socialistiske partier) er bedst repræsenteret på gymnasierne, og SFU var da også et markant parti på mit gymnasium. Med det vil jeg blot påpege, at det ikke nødvendigvis er normen for politiske partier - og at der sandsynligvis også kan findes værre tilfælde. Valgmøderne jeg har overværet har været overvejende populistiske, og populisme bryder jeg mig personligt ikke om.

citat:
Jeg forstår ikke et hak. Friheden bliver større, hvis man mister retten til at udtrykke og udleve sin holdning? Det giver jo ingen mening. Og den sidste sætning forstår jeg slet ikke, hvad du overhovedet mener med.

Hvis jeg skal omformulere den sidste sætning: friheden til at vælge bliver større, når forholdende er ens for alle valg. Hvis det er et alment forbud der skal til for at balancere religiøse og politiske gruppers indflydelse på gymnasieeleverne, synes jeg det er et fornuftigt træk. Intet sted er jeg blevet påvirket politisk og religiøst som i gymnasiet, og jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der har det sådan.

Jeg synes det er skidt. Du synes det er godt.

citat:
Jeg mener bestemt heller ikke, at en gruppes tilstedeværelse på et gymnasium skal afgøres efter dens holdning til undervisningen. Det var faktisk dig, der begyndte med at argumentere med, at sådanne grupper har en negativ effekt på den kritiske tænkning.

Det mener jeg stadig sådanne grupper har. Jeg ville blot illustrere den pointe, at jeg heller ikke mente deres holdning til undervisningen var det afgørende. Jeg er jo for et generelt forbud, men ikke alene på grund af virkningen på undervisningen.

citat:
Du mener ikke, at gymnasiet skal undervise i filosofi og politik; er det rigtigt forstået? Jeg vil da ellers mene, at de to områder er en ganske vigtig del af begge gymnasiets formål: almen dannelse og studieforberedelse.

Jo. Disse to fag mener jeg er vigtige. Det er heller ikke undervisningen i hverken filosofi eller politik (via andre fag, fx samfundsfag), jeg har problemet med. Ét af gymnasiets formål er at levere en upartisk og bred undervisning, og det formål er jeg helt enig i.

citat:
Det er da åbenlyst, vil jeg mene. Du kan jo fortælle dem nok så meget om frihed og menneskerettigheder, men hvis de oplever, at den repræsentant for det offentlige Danmark (gymnasiet), som de frekventerer dagligt, er fuldstændig uden forbindelse til disse idealer, så kan man nok ikke fortænke dem i at opfatte dem som tomme begreber.

Jeg mener så ikke, at et forbud mod religiøse og politiske forsamlinger på gymnasiets arealer er "uden forbindelse til disse idealer" - frihed og menneskerettigheder. Jeg begriber ikke, hvordan du kan have den opfattelse... der er jo intet i et forbud mod bestemte forsamlinger, der forbyder dig at have en bestemt holdning. Du må bare opsøge dyrkelsen af denne holdning udenfor gymnasiet. Det er vel ikke for meget at kræve?

citat:
Jeg tror umiddelbart, at tilladelse til religiøse og politiske forsamlinger kræver færre ressourcer end håndhævelse af et forbud. Faktisk kan jeg ikke lige komme i tanke om, hvilke ressourcer et KFS-møde eller en fredagsbøn overhovedet berøver skolen.

Håndhævelse af forbudet? Jeg vil jo ikke have et politistat-gymnasium... sådan et forbud håber jeg virkelig ikke det er nødvendigt at "håndhæve" med brug af ressourcer til følge. En simpel regel-ændring og mulighed for sanktion ved brud på reglen er nok, og det burde ikke kræve mere administration end de nuværende regler i forvejen gør.

Jeg kan umiddelbart komme i tanke om flere ressource-spild foretaget af diverse grupper: papir, slid, rengøring, strøm og tid - men det er heller ikke afgørende for mit argument, at spildet skal nedbringes. Det er påvirkningen af eleverne, jeg ser som værende værst.

citat:
Jeg vil da mene, at gymnasiet primært forbereder til videregående studieliv og til menneskelivet som sådan, og kun indirekte til erhvervslivet. Og mener du virkelig, at ytringsfriheden hører til i lukkede forsamlinger?

Ifølge statistikkerne leder gymnasiet ofte direkte til erhvervslivet, og mange studerende på videregående uddannelser er endda nødt til at arbejde ved siden af. Erhvervslivet har en enorm indflydelse på det liv, man kommer til at leve efter gymnasiet.

Og selvfølgelig hører ytringsfriheden ikke (kun, som det næsten fremgår af din sætning) til i lukkede forsamlinger. Den hører til i det private rum, i medierne og i samfundet generelt. Gymnasiet er ingen af delene, og det er heller ikke ytringsfriheden jeg vil tage fra grupperne. Det er retten til at forsamles og reklamere, og herigennem påvirke elever i gymnasiet. En ret, de i øvrigt slet ikke har på nuværende tidspunkt. Gymnasierne må gerne forbyde dette, men de fleste vælger at tillade det.

citat:
Hvis skolerne ikke har noget ansvar for religion eller politik, hvorfor skal de så forbyde det? Kan de ikke bare være ligeglade?
Og at religiøse og politiske grupper skulle have en mere negativ effekt på indlæringen end e.g. DMF, det har jeg temmelig svært ved at se.

Jo, og de fleste gymnasier er da også ligeglade. Men de har et ansvar for eleverne og undervisningen - hvilket vi også kan se er den motiverende faktor for de enkeltstående forbud, der er gennemført. Disse gymnasier kunne givetvis se den negative effekt.

citat:
Lad være med at læse "teolog eller præst", når det ikke var det, jeg skrev! Det er manipulation. Når jeg skrev "religionsvidenskabeligt uddannet lærer" så mente jeg selvfølgelig en lærer uddannet i det humanistiske fag på universitetet, der hedder Religionsvidenskab. Hvordan kan det dog være så svært at forstå?

Det må du undskylde... jeg misforstod helt hvad du mente. Dog vil jeg stadig mene, at religionsvidenskab for en gymnasielærer må være en sekundær prioritet. Det indgår ikke i pensum særskilt og som jeg før har argumenteret mener jeg sagtens, almindelige lærere i historie og oldtidskundskab fx kan håndtere den saglige undervisning i den nødvendige religionshistorie.

citat:
Historie er måske nok et af de mere generelle fag, men jeg synes da ikke, man kan sige, at en historielærer er lige så godt rustet til at undervise i religion som en, der er uddannet inden for dette fag. Og så vil jeg bede dig lægge mærke til, at relevansen for historiefaget blot var en mindre del af én af de tre grunde, jeg nævnte.

Det er rigtigt du nævnte flere fag, men netop fordi historie er så generelt et fag og jeg andetsteds nævnte oldtidskundskab, bedømte jeg det som spild af plads at inddrage alle fagene. Jeg er klar over, at religionshistorie har en betydning for flere andre fag - men vi er uenige om, hvorvidt det kan dækkes af det almene pensum i eksempelvis historie og oldtidskundskab.

citat:
De begrunder måske nok din holdning, men du kan jo nok forstå, at disse argumenter ikke siger mig noget overhovedet.

Det kan jeg forstå, de ikke gør. Ikke desto mindre må det høre til en objektivt logisk og tekst-kritisk analyse, at bibelen forudsætter sin egen sandhed. Den slags analyse vil man lære, hvis man tager filosofi som valgfag (det gjorde jeg ikke, desværre), men den fremgår ikke umiddelbart ved læsning af bibelen. At anvende bibelen i undervisningen uden denne analyserende del er at prædike dens budskab - mener jeg. Og dette budskab har i nogle tilfælde katastrofale psykologiske konsekvenser.

citat:
Danmark er ikke USA (Gud ske lov!). Selvfølgelig bliver der da brugt religiøst neutral tekstkritik i religionsundervisningen i de danske gymnasier.

Ja, den religiøst neutrale tekst-kritik anvendes. Og af selvsamme grund har jeg set kristne elever protestere højlydt og længe over, at GT blev kaldt for mytologi på linje med den nordiske asa-tro.

citat:
I oldtidskundskab læser vi Homer, Euripides, Platon &c. på dansk, ikke på græsk, så det kan vel næppe være sproget, der er objektet der.

Det er det heller ikke. Indholdet er vigtigst - og det er også en faktor, at græsk tilhører A-niveau valgfag som det tidligste, og altså kommer efter oldtidskundskab (hvis fagene stadig er på samme måde som da jeg blev færdig i 1999).

Til slut vil jeg lige sige, at jeg skriver det hele i bedste mening. Jeg har stor respekt for at du argumenterer så grundigt, så jeg håber ikke du tolker uenigheden som fjendlighed...

Til toppen 
#54592 - 24/12/2005 00:10 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

Tak for dit svar. Det lysner lidt, synes jeg.
citat:
friheden til at vælge bliver større, når forholdende er ens for alle valg. Hvis det er et alment forbud der skal til for at balancere religiøse og politiske gruppers indflydelse på gymnasieeleverne, synes jeg det er et fornuftigt træk. Intet sted er jeg blevet påvirket politisk og religiøst som i gymnasiet, og jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der har det sådan.
Jeg synes det er skidt. Du synes det er godt.

Det sidste er vist en meget god diagnose. Jeg kan ikke se, hvordan et generelt forbud er mere balanceret end end en generel tilladelse. Desuden, hvis gymnasiet skal være en god forberedelse til menneskelivet og særligt erhvervslivet, som du jo mener, hvorfor skal eleverne så leve en beskyttet tilværelse uden påvirkning fra folk med andre politiske og religiøse overbevisninger? Den slags slipper de nok ikke for ude i det "virkelige liv".
citat:
Jo. Disse to fag mener jeg er vigtige. Det er heller ikke undervisningen i hverken filosofi eller politik (via andre fag, fx samfundsfag), jeg har problemet med. Ét af gymnasiets formål er at levere en upartisk og bred undervisning, og det formål er jeg helt enig i.

Hvorfor skal gymnasiet så ikke levere en upartisk og bred undervisning i religion? Mener du ikke, at det er muligt?
citat:
Jeg mener så ikke, at et forbud mod religiøse og politiske forsamlinger på gymnasiets arealer er "uden forbindelse til disse idealer" - frihed og menneskerettigheder. Jeg begriber ikke, hvordan du kan have den opfattelse... der er jo intet i et forbud mod bestemte forsamlinger, der forbyder dig at have en bestemt holdning. Du må bare opsøge dyrkelsen af denne holdning udenfor gymnasiet. Det er vel ikke for meget at kræve?

Jeg mener bare, at gymnasierne gradbøjer forsamlingsfriheden, hvis det er tilladt at organisere sig på skolen, hvis man mener, at alle kvinder burde gå topløse omkring og konstant være parate og villige til diverse seksuelle ydelser, men ikke, hvis man mener noget om politik eller religion. Enten må gymnasierne altså forbyde enhver form for organiseret samvær (i yderste konsekvens betyder det f.eks. også, at man ikke må have lov til at spise sin frokost med dem fra ens egen klasse, og elevrådet vil selvfølgelig også være forbudt), eller også må de tillade organiseret samvær (selvfølgelig så længe der ikke udøves eller opfordres til kriminalitet eller brud på gymnasiets regler).
Hvis de unge indvandrere skal forstå, hvad vi mener med forsamlingsfrihed, så går det altså ikke, at vi i praksis tillader nogle forsamlinger og forbyder andre.
citat:
Håndhævelse af forbudet? Jeg vil jo ikke have et politistat-gymnasium... sådan et forbud håber jeg virkelig ikke det er nødvendigt at "håndhæve" med brug af ressourcer til følge. En simpel regel-ændring og mulighed for sanktion ved brud på reglen er nok, og det burde ikke kræve mere administration end de nuværende regler i forvejen gør.
Jeg kan umiddelbart komme i tanke om flere ressource-spild foretaget af diverse grupper: papir, slid, rengøring, strøm og tid - men det er heller ikke afgørende for mit argument, at spildet skal nedbringes. Det er påvirkningen af eleverne, jeg ser som værende værst.

Kan vi så ikke blive enige om, at det med ressourcer er temmelig irrelevant?
citat:
Og selvfølgelig hører ytringsfriheden ikke (kun, som det næsten fremgår af din sætning) til i lukkede forsamlinger. Den hører til i det private rum, i medierne og i samfundet generelt. Gymnasiet er ingen af delene, og det er heller ikke ytringsfriheden jeg vil tage fra grupperne. Det er retten til at forsamles og reklamere, og herigennem påvirke elever i gymnasiet. En ret, de i øvrigt slet ikke har på nuværende tidspunkt. Gymnasierne må gerne forbyde dette, men de fleste vælger at tillade det.

Jeg mener faktisk, at gymnasiet er en del af samfundet. Man kunne også sige, at det er et offentligt sted. På offentlige steder mener jeg bestemt, at folk skal have lov til at forsamle sig, også af politiske eller religiøse grunde.
citat:
Jo, og de fleste gymnasier er da også ligeglade. Men de har et ansvar for eleverne og undervisningen - hvilket vi også kan se er den motiverende faktor for de enkeltstående forbud, der er gennemført. Disse gymnasier kunne givetvis se den negative effekt.

Det er selvfølgelig et problem, hvis en gruppe har en negativ effekt på undervisningen. Jeg mener bare ikke, at et forbud er nogen god måde at løse et problem på; og slet ikke et totalforbud. Hvis en gruppe har en negativ effekt på egen og andres indlæring, så må det først og fremmest være en samtale med de pågældende, der er nødvendig. Hvis ikke det er nok, kan man overveje, hvad der så skal gøres, men et generelt forbud mod alle politiske og religiøse grupper synes jeg under alle omstændigheder er en dårlig idé. Også fordi grupper, der influerer negativt på undervisningen ikke nødvendigvis har noget med politik eller religion at gøre.
citat:
Ni: Lad være med at læse "teolog eller præst", når det ikke var det, jeg skrev! Det er manipulation. Når jeg skrev "religionsvidenskabeligt uddannet lærer" så mente jeg selvfølgelig en lærer uddannet i det humanistiske fag på universitetet, der hedder Religionsvidenskab.

CD: Det må du undskylde... jeg misforstod helt hvad du mente.

Det er helt okay, bare misforståelsen er rettet.
citat:
Dog vil jeg stadig mene, at religionsvidenskab for en gymnasielærer må være en sekundær prioritet. Det indgår ikke i pensum særskilt og som jeg før har argumenteret mener jeg sagtens, almindelige lærere i historie og oldtidskundskab fx kan håndtere den saglige undervisning i den nødvendige religionshistorie.

Du har da uden tvivl ret i, at mange lærere i historie og oldtidskundskab (herefter benævnt old) sagtens kan formidle et religionsfagligt emne, f.eks. er vi et par gange kommet ind på forskellen mellem græsk og jødisk-kristen religion i old, hvilket min lærer har klaret ganske flot og sagligt. Men hvis religion skal bestå som selvstændigt fag (hvad jeg mener, det skal), så er det vel bedst med en lærer, der er uddannet inden for netop det fag.
citat:
Det er rigtigt du nævnte flere fag, men netop fordi historie er så generelt et fag og jeg andetsteds nævnte oldtidskundskab, bedømte jeg det som spild af plads at inddrage alle fagene. Jeg er klar over, at religionshistorie har en betydning for flere andre fag - men vi er uenige om, hvorvidt det kan dækkes af det almene pensum i eksempelvis historie og oldtidskundskab.

Det er nemlig lige det, vi er uenige om. Jeg mener, at religionsfaget er vigtigt nok til tre gange 45 minutter om ugen i et år; og at historie og old også er vigtige nok til ikke at skulle afsætte timer til religionsundervisning.
citat:
Ikke desto mindre må det høre til en objektivt logisk og tekst-kritisk analyse, at bibelen forudsætter sin egen sandhed. Den slags analyse vil man lære, hvis man tager filosofi som valgfag (det gjorde jeg ikke, desværre), men den fremgår ikke umiddelbart ved læsning af bibelen. At anvende bibelen i undervisningen uden denne analyserende del er at prædike dens budskab - mener jeg. Og dette budskab har i nogle tilfælde katastrofale psykologiske konsekvenser.

Det sidste er jeg (sjovt nok) ikke spor enig i, men det må vi jo nok leve med. Det første kræver lidt eftertanke. Jeg går ud fra, at det, du mener er, at Bibelens sandhed ikke underbygges af noget uden for den. Det er jeg ikke enig i. Nogle græske filosoffer (spørg mig ikke lige om hvem) tænkte sig frem til monoteismen uden at tro på jødernes bibel (og formentlig uden at kende til den). I nogle såkaldt primitive religioner tror man også på en enestående gud (f.eks. inuitternes Pinnga, som betyder "ham deroppe"). Så Bibelens helt grundlæggende påstand, Guds eksistens, er altså ikke noget, man kun finder i Bibelen.
citat:
Ja, den religiøst neutrale tekst-kritik anvendes. Og af selvsamme grund har jeg set kristne elever protestere højlydt og længe over, at GT blev kaldt for mytologi på linje med den nordiske asa-tro.

Ja, det kunne man nok nemt forestille sig. Personligt er jeg dog (under påvirkning af især Lewis og Tolkien, men også andre lærde kristne mennesker) nået frem til, at myte er en korrekt betegnelse for væsentlige dele af GT. Vel at mærke i ordets egentlige, oprindelige betydning: mundtlig beretning; i.e. ikke tvivlsom vandrehistorie, men derimod overlevering gennem den meget højtudviklede og nøjagtige førskriftlige mundtlige tradition, som slet ikke minder om noget, vi kender i den vestlige verden i dag.
Men for nu at vende tilbage til emnet: Uanset, om der kommer protester, og om de berettigede eller ej, så kan det vel stadig lade sig gøre at undervise nogenlunde neutralt og objektivt ud fra Bibelen, kan det ikke?
citat:
Ni: I oldtidskundskab læser vi Homer, Euripides, Platon &c. på dansk, ikke på græsk, så det kan vel næppe være sproget, der er objektet der.

CD: Det er det heller ikke. Indholdet er vigtigst - og det er også en faktor, at græsk tilhører A-niveau valgfag som det tidligste, og altså kommer efter oldtidskundskab (hvis fagene stadig er på samme måde som da jeg blev færdig i 1999).

Jeg skulle da mene, at jeg stadig er på den samme ordning, som du må have været på i slutningen af halvfemserne. Vi har altså old (og religion) i 3.g, men hvis man har græsk på A-niveau, så har man det vistnok i både 2. og 3.g. Jeg har dog aldrig haft muligheden, både fordi mit gymnasium ikke udbyder det, og fordi jeg er matematiker. Hvis jeg skulle have været klassisk-sproglig skulle jeg vist have taget til Aalborg (set i bagklogskabens ulideligt klare lys kan det da også godt være, at jeg skulle have overvejet det).
Men det var jo ikke lige det, det her handlede om. Hvis selve indholdet er vigtigt i old, så kan jeg ikke se, hvorfor det ikke også skulle være vigtigt i religion.
citat:
Til slut vil jeg lige sige, at jeg skriver det hele i bedste mening. Jeg har stor respekt for at du argumenterer så grundigt, så jeg håber ikke du tolker uenigheden som fjendlighed...

Ja hvilken mening skulle det ellers skrive det i? Og tak for komplimenten. Jeg betragtet bestemt ikke uenigheden som fjendtlighed, men dog som en ret dyb uenighed.

Og så blev det den 24. ... Glædelig jul!
- Nikolaj

Til toppen 
#54593 - 24/12/2005 11:40 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nikolaj]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Som note: på Panum Instituttet på Københavns Universitet er politiske og religiøse opslag forbudte. Samme argument kunne du vel bruge dér?

Møder er mig bekendt ikke.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#54594 - 24/12/2005 13:41 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Zaphod]
Nikolaj
Bruger

Hej Zaphod
citat:
på Panum Instituttet på Københavns Universitet er politiske og religiøse opslag forbudte. ...
Møder er mig bekendt ikke.

Det synes jeg egentlig er fair nok.

Glædelig jul
- Nikolaj

Til toppen 
#54595 - 25/12/2005 11:48 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Jeg er tildels enige med dig...

Jeg mener bestemt at skolen, skolerne, gymansier, Universitetet m.m. Skal være neutrale og ikke indhylles i religiøse tilbud.
(bare kik i diskusionen om menighedsfakultetet)

Tro og religion hører ikke til som en desideret del af undervisningen eller undervisnings milijøet, det kan man have i sin private fritid...

stud.theol
lars/evan

Til toppen 
#54596 - 26/12/2005 21:34 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Julen vel overstået?

Jeg prøver at skære ned til de væsentlige ting angående undervisningen - vores uenighed om forbud mod forsamlinger tror jeg ikke bringer os meget videre.

citat:
Det sidste er vist en meget god diagnose. Jeg kan ikke se, hvordan et generelt forbud er mere balanceret end end en generel tilladelse. Desuden, hvis gymnasiet skal være en god forberedelse til menneskelivet og særligt erhvervslivet, som du jo mener, hvorfor skal eleverne så leve en beskyttet tilværelse uden påvirkning fra folk med andre politiske og religiøse overbevisninger? Den slags slipper de nok ikke for ude i det "virkelige liv".

Jeg kan ikke, hvor meget jeg end forsøger, forestille mig at et forbud mod de to typer forsamlinger på gymnasiet vil beskytte eleverne fra noget som helst andet end de to typer påvirkning på det sted, der også skal håndtere deres uddannelse. Når man får fri, er man igen tilbage i det øvrige samfund og åben for diverse påvirkninger - TV, plakater, kultur, bøger, kirke osv. Og fritiden er da, alt andet lige, den største del af gymnasie-elevers tilværelse - vil jeg vove at påstå ganske subjektivt...

citat:
Hvorfor skal gymnasiet så ikke levere en upartisk og bred undervisning i religion? Mener du ikke, at det er muligt?

Det er nok i virkeligheden dette, hele argumentet bunder i. Nej, jeg mener ikke sådan en undervisning er mulig. Det er der en lang række grunde til, men så vidt jeg kan overskue det er det fordi, religionens objekter ikke kan forstås logisk - og at ethvert andet aspekt end det antropologiske derfor bliver uinteressant, hvis ikke irrelevant. Og netop det antropologiske aspekt af religion mener jeg fint kan dækkes af eksempelvis historie.

Det filosofiske indhold har påvirket kulturen og kan derfor være nødvendig for at forstå kulturen. Men skulle det være stof til tre ugentlige timer over et helt år? Det kan jeg ikke se.

citat:
Hvis de unge indvandrere skal forstå, hvad vi mener med forsamlingsfrihed, så går det altså ikke, at vi i praksis tillader nogle forsamlinger og forbyder andre.

Det er korrekt - og derfor er adskillelsen mellem samfundet og skolen nødvendig. Når adskillelsen er klar, er der et solidt grundlag for at forklare motivationen for eventuelle forbud rettet mod bestemte former for forsamlinger i gymnasiet men ikke i samfundet. Det kunne for eksempel være enhver polariserende forsamling. Ikke at jeg ønsker et homogent gymnasium - men gerne et, der er frit for åndelig og politisk polemik.

citat:
Kan vi så ikke blive enige om, at det med ressourcer er temmelig irrelevant?

Enig - vi stryger det.

citat:
Det er nemlig lige det, vi er uenige om. Jeg mener, at religionsfaget er vigtigt nok til tre gange 45 minutter om ugen i et år; og at historie og old også er vigtige nok til ikke at skulle afsætte timer til religionsundervisning.

Bare af nysgerrighed: hvilke(t) fag ville du så tage lektionerne fra?

Hvordan ville du retfærdiggøre ansættelsen af en lærer med religion som hovedområde, da der minimum skal være én sådan pr. uddannelsessted ifølge betragtningen om kvalifikation?

citat:
Jeg mener faktisk, at gymnasiet er en del af samfundet. Man kunne også sige, at det er et offentligt sted. På offentlige steder mener jeg bestemt, at folk skal have lov til at forsamle sig, også af politiske eller religiøse grunde.

Den mening deler jeg ikke - faktisk synes jeg det næsten følger automatisk, at den regelbundne skole må tilsidesætte visse af samfundsborgernes privilegier, når de frivilligt lader sig indskrive. Ligesom på arbejdspladsen og i hæren, på hospitalet, i børnenes vuggestue, på gartnerskolen etc. etc.

citat:
Det sidste er jeg (sjovt nok) ikke spor enig i, men det må vi jo nok leve med. Det første kræver lidt eftertanke. Jeg går ud fra, at det, du mener er, at Bibelens sandhed ikke underbygges af noget uden for den. Det er jeg ikke enig i.

[snip]

Så Bibelens helt grundlæggende påstand, Guds eksistens, er altså ikke noget, man kun finder i Bibelen.

At alle gør og tror noget betyder ikke, at det bliver mere sandt. Desuden er bibelen jo mangt og meget mere end blot påstanden "Gud eksisterer" - det er også påstanden om hvem Gud er, hvad Han gør, hvad mennesket er og hvor mennesket kommer fra. Og en lang række naturvidenskabelige umuligheder.

I øvrigt er det jo et primært antropologisk og ikke et decideret religions-filosofisk træk - og jeg er faktisk enig med dig hvis din mening er, at det antropologiske træk er nødvendigt at have kendskab til.

citat:
Ja, det kunne man nok nemt forestille sig. Personligt er jeg dog (under påvirkning af især Lewis og Tolkien, men også andre lærde kristne mennesker) nået frem til, at myte er en korrekt betegnelse for væsentlige dele af GT. Vel at mærke i ordets egentlige, oprindelige betydning: mundtlig beretning; i.e. ikke tvivlsom vandrehistorie, men derimod overlevering gennem den meget højtudviklede og nøjagtige førskriftlige mundtlige tradition, som slet ikke minder om noget, vi kender i den vestlige verden i dag.

Jeg håber ikke din beundring af mundtlig tradition overskygger det, at den skriftlige er endnu mere præcis og omfattende - og har en helt anden fejltolerance end mundtlig overlevering. De to kan slet ikke sammenlignes, når det kommer til bevaring af viden i dens oprindelige form, uanset hvor mundligt nøjagtig overleveringen så er. Det er en ganske naturlig konsekvens af vores evne til konceptdannelse.

Det slår mig også, at du bruger en omdefinitions-strategi. GT er mytologi, men mytologi betyder ikke implicit "fiktiv" i din forståelse. Egentlig er begrebet "myte" heller ikke et tagselv-bord.

Kun én ud af fire definitioner på "myte" indebærer, at der ikke nødvendigvis er tale om fiktive historier. Den eneste undtagelse er når "myte" anvendes om overnaturlige tros-systemer, der per definition er ubeviselige og derfor hænger halvt i "bevis-limbo" - i de øvrige tre definitioner er det ganske tydeligt, at "myte" betyder implicit fiktiv historie eller personlig og u-underbygget tro.

Når en myte omtales, er det med den antagelse, at indholdet af myten er fiktivt eller forsimplet så meget, at det er forkert set med vores øjne. Eksempler - det er også en myte, at sygdom skyldes ånder der trænger ind, når vi gaber. Det er også en myte, at onani kan give behårede hænder, at vores følelser sidder i hjertet osv. osv. Dét er hvad der forstås ved "myte", og direkte deraf kommer begrebet "mytologi". Det kan hverken du eller jeg lave om på.

citat:
Men for nu at vende tilbage til emnet: Uanset, om der kommer protester, og om de berettigede eller ej, så kan det vel stadig lade sig gøre at undervise nogenlunde neutralt og objektivt ud fra Bibelen, kan det ikke?

Nej. Det mener jeg ikke, det kan. Uanset lærerens kvalifikationer - og tro eller ikke-tro. Emnet mener jeg diskvalificerer sig selv filosofisk, og det antropologiske aspekt har vi allerede placeret solidt i old og historie.

Men så vidt jeg kan se, er der følgende konklusionener:

Pragmatisk er der ikke belæg for religions-undervisning i gymnasiet. Der vil ikke være nok timer, og undervisningen vil ikke kunne placeres hos en lærer, der har religion som sit hovedfag, medmindre denne lærer også har et relevant bifag - og for at sikre neutralitet vil det være nødvendigt med ret så restriktive regler, blandt andet om personlige vidnesbyrd, hvis læreren selv er religiøs. Det begrænser udvalget ganske alvorligt.

Antropoligisk er interessen for religion dækket af andre fag. Motivationen for tro er også læselig af simpel historie, og dens kausale effekter er ganske tydelige og kan analyseres uden indgående kendskab til kildeteksterne.

Filosofisk er religionen, især den monoteistiske variation, cirkulært argumentativ og i mindst kristendommens tilfælde, selv-invaliderende som viden om andre aspekter end det rent antropologiske og tildels det psykologiske, der ikke er nær så relevant som gymnasielt emne.

Naturvidenskabeligt er mindst bibelen, sandsynligvis også religiøse skrifter, i strid med videnskaben. Benævnes de fejltagelser som mytologi i forstanden "tvivlsom vandrehistorie", for at bruge dine ord, kan en reaktion fra troende - både i og udenfor klassen - forventes. Gives de samme vægt som naturvidenskabelige kendsgerninger, danner de en selvmodsigelse internt i undervisningens helhed. Og det er ikke i hverken elevernes eller samfundets interesse.

Hvis staten er sekulær, bør skolen også være det. Jeg ved, at det kan være så-som-så med det sekulære i staten, men i den forbindelse mener jeg - muligvis i modsætning til dig - at skolen bør være et bedre eksempel end staten pt. er det.

Og så er banen vist også kridtet op til et emneskift...

Til toppen 
#54597 - 28/12/2005 14:57 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

Jeg springer igen lidt over i dit indlæg, med fare for at springe noget vigtigt over, så du må jo sige til, hvis jeg glemmer noget. Du skrev:
citat:
Jeg kan ikke, hvor meget jeg end forsøger, forestille mig at et forbud mod de to typer forsamlinger på gymnasiet vil beskytte eleverne fra noget som helst andet end de to typer påvirkning på det sted, der også skal håndtere deres uddannelse. ...

Men hvorfor netop disse to typer forsamlinger? Hvorfor er det netop dem, der er så farlige for de unges uddannelse?
citat:
Det er korrekt - og derfor er adskillelsen mellem samfundet og skolen nødvendig. Når adskillelsen er klar, er der et solidt grundlag for at forklare motivationen for eventuelle forbud rettet mod bestemte former for forsamlinger i gymnasiet men ikke i samfundet. Det kunne for eksempel være enhver polariserende forsamling. Ikke at jeg ønsker et homogent gymnasium - men gerne et, der er frit for åndelig og politisk polemik.

Fint for mig, men så lad kriteriet være "enhver polariserende forsamling", ikke "enhver politisk eller religiøs forsamling".
citat:
Ni: Jeg mener, at religionsfaget er vigtigt nok til tre gange 45 minutter om ugen i et år; og at historie og old også er vigtige nok til ikke at skulle afsætte timer til religionsundervisning.

CD: Bare af nysgerrighed: hvilke(t) fag ville du så tage lektionerne fra?

Nu har religion jo allerede de tre lektioner om ugen i et år, så det skal ikke være for at give plads til religionsfaget, at der skal tages timer fra et andet fag. Men hvis der skulle tages timer fra et af gymnasiets obligatoriske fag, så vil jeg uden tøven sige, at det skulle være fra geografi. Det er i forvejen en mærkelig blanding af fysik og samfundsfag, så jeg synes lige så godt, man kunne afskaffe geografi som obligatorisk fag og give fysik og samfundsfag tilsvarende flere timer.
citat:
Hvordan ville du retfærdiggøre ansættelsen af en lærer med religion som hovedområde, da der minimum skal være én sådan pr. uddannelsessted ifølge betragtningen om kvalifikation?

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået spørgsmålet. Er det ikke logisk nok, at når religion er et selvstændigt fag, så skal man også ansætte lærere, der er uddannet til at undervise i netop det, præcis som med alle andre fag?
citat:
At alle gør og tror noget betyder ikke, at det bliver mere sandt. Desuden er bibelen jo mangt og meget mere end blot påstanden "Gud eksisterer" - det er også påstanden om hvem Gud er, hvad Han gør, hvad mennesket er og hvor mennesket kommer fra. Og en lang række naturvidenskabelige umuligheder.

Selvfølgelig, jeg tænkte bare, at det ville være for omfattende at gøre rede for det hele, så jeg greb fat i selve Bibelens mest grundlæggende påstand: Guds eksistens. Og du har sandelig da ret i, at noget ikke bliver mere sandt af, at mange mennesker tror det. Jeg prøvede bare at vise, at Bibelen ikke "står alene", som du vist antydede
citat:
I øvrigt er det jo et primært antropologisk og ikke et decideret religions-filosofisk træk - og jeg er faktisk enig med dig hvis din mening er, at det antropologiske træk er nødvendigt at have kendskab til.

Jeg mener, at det antropologiske træk også er nødvendigt at have kendskab til, ligesom det er nødvendigt at kende til grundlaget for den europæiske idéhistorie (altså først og fremmest kristendommen og den græske kultur).
citat:
Jeg håber ikke din beundring af mundtlig tradition overskygger det, at den skriftlige er endnu mere præcis og omfattende - og har en helt anden fejltolerance end mundtlig overlevering. De to kan slet ikke sammenlignes, når det kommer til bevaring af viden i dens oprindelige form, uanset hvor mundligt nøjagtig overleveringen så er. Det er en ganske naturlig konsekvens af vores evne til konceptdannelse.

Selvfølgelig er den skriftlige tradition mere nøjagtig end den mundtlige. Men måske ikke så meget mere, som man kunne tro. I Mellemøsten brugte (og bruger) unge mænd flere år på at lære store dele af Torah (i dette eksempel, det kunne også være Koranen e.a.) udenad, hvorefter de selv bliver læremestre og går i gang med at undervise unge disciple i det samme, under overvågning af ældre mestre, som nok skal forstå at give et host fra sig, hvis underviseren begår fejl. En fejl kan altså kun opstå, hvis underviser og kontrollant begår den samme fejl samtidig, og selv da vil fejlen kun være overgået til en lille del af den samlede gruppe af lærde.
citat:
Det slår mig også, at du bruger en omdefinitions-strategi. GT er mytologi, men mytologi betyder ikke implicit "fiktiv" i din forståelse. Egentlig er begrebet "myte" heller ikke et tagselv-bord.

Jeg mener ikke, jeg omdefinerer, men derimod, at jeg præciserer. Ordet myte bliver ofte brugt i en betydning, der angiver uoverensstemmelse med sandheden, men det er kun en konnotation. Jeg støtter mig til Gyldendals fremmedordbog, når jeg bruger ordet myte, og deri står som første definition: "overleveret fortælling om guddommelige væsener, gudesagn; heltesagn".
citat:
Når en myte omtales, er det med den antagelse, at indholdet af myten er fiktivt eller forsimplet så meget, at det er forkert set med vores øjne. Eksempler - det er også en myte, at sygdom skyldes ånder der trænger ind, når vi gaber. Det er også en myte, at onani kan give behårede hænder, at vores følelser sidder i hjertet osv. osv. Dét er hvad der forstås ved "myte", og direkte deraf kommer begrebet "mytologi". Det kan hverken du eller jeg lave om på.

Sikke noget vås, ærligt talt. Det er rigtigt, at de eksempler, du giver, er udtryk for en almindelig brug af ordet myte, men ordet mytologi har ikke noget med det at gøre. En mytologi er en samling af en kulturs (gude- og helte-)myter.
citat:
Emnet (religion, red.) mener jeg diskvalificerer sig selv filosofisk, ...

Hvorfor mener du det?
citat:
Antropoligisk er interessen for religion dækket af andre fag.

Ikke som det ser ud i øjeblikket. Hvis old og historie skal dække religionsantropologi, så må disse fag lægge mindre vægt på noget andet.
citat:
Filosofisk er religionen, især den monoteistiske variation, cirkulært argumentativ og i mindst kristendommens tilfælde, selv-invaliderende som viden om andre aspekter end det rent antropologiske og tildels det psykologiske, der ikke er nær så relevant som gymnasielt emne.

Igen, igen, igen: Lad dog være med at bruge dine egne holdninger, som du ved, jeg ikke deler, til at argumentere med, hvis du ønsker at overbevise mig om noget.
citat:
Naturvidenskabeligt er mindst bibelen, sandsynligvis også religiøse skrifter, i strid med videnskaben. Benævnes de fejltagelser som mytologi i forstanden "tvivlsom vandrehistorie", for at bruge dine ord, kan en reaktion fra troende - både i og udenfor klassen - forventes.

Hvorfor "fejltagelser"?
citat:
Gives de samme vægt som naturvidenskabelige kendsgerninger, danner de en selvmodsigelse internt i undervisningens helhed.

Jeg mener ikke, man skal undervise i religion i de naturvidenskabelige fag, med derimod i de humanistiske, selvfølgelig især selve religionsfaget.
citat:
Hvis staten er sekulær, bør skolen også være det. Jeg ved, at det kan være så-som-så med det sekulære i staten, men i den forbindelse mener jeg - muligvis i modsætning til dig - at skolen bør være et bedre eksempel end staten pt. er det.

Jeg mener ikke, at "sekulær" nødvendigvis betyder, at man afviser religionens betydning og lader være med at tale om den, men derimod, at man forholder sig neutralt overfor den, og det mener jeg da, at skolen skal, også (måske især) i religionsundervisningen.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#54598 - 28/12/2005 16:19 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj, du skriver:

citat:
Fint for mig, men så lad kriteriet være "enhver polariserende forsamling", ikke "enhver politisk eller religiøs forsamling".

Den kategorisering kan fint virke - jeg brugte de to konkrete eksempler, fordi det er de tydeligste eksempler på polariserende grupper jeg kunne komme på.

citat:
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg har forstået spørgsmålet. Er det ikke logisk nok, at når religion er et selvstændigt fag, så skal man også ansætte lærere, der er uddannet til at undervise i netop det, præcis som med alle andre fag?

Jo - det ville være logisk nok, hvis det selvstændige fag religion havde det tilstrækkelige antal timer (også medregnet valgfag). I foregårs havde jeg en diskussion med en af mine venners lillebror, der går i gymnasiet, og noget tyder på at jeg ikke har holdt mig helt ajour hvad dette angår... men som tingene så ud da jeg var under uddannelse, ville der ikke have været nogen speciel grund til at tage en religionshistorisk uddannet lærer fremfor eksempelvis en oldtidskundskabslærer.

Det afhænger åbenbart helt af, hvor vigtigt man mener religion er som selvstændigt fag - og det bliver vi nok ikke enige om.

citat:
Selvfølgelig, jeg tænkte bare, at det ville være for omfattende at gøre rede for det hele, så jeg greb fat i selve Bibelens mest grundlæggende påstand: Guds eksistens. Og du har sandelig da ret i, at noget ikke bliver mere sandt af, at mange mennesker tror det. Jeg prøvede bare at vise, at Bibelen ikke "står alene", som du vist antydede.

Det var ganske rigtigt opfattet - jeg mener faktisk bibelen står alene med en lang række af de omstændigheder, kristne opfatter som væsentlige.

citat:
Selvfølgelig er den skriftlige tradition mere nøjagtig end den mundtlige. Men måske ikke så meget mere, som man kunne tro. I Mellemøsten brugte (og bruger) unge mænd flere år på at lære store dele af Torah (i dette eksempel, det kunne også være Koranen e.a.) udenad, hvorefter de selv bliver læremestre og går i gang med at undervise unge disciple i det samme, under overvågning af ældre mestre, som nok skal forstå at give et host fra sig, hvis underviseren begår fejl. En fejl kan altså kun opstå, hvis underviser og kontrollant begår den samme fejl samtidig, og selv da vil fejlen kun være overgået til en lille del af den samlede gruppe af lærde.

Det vil jo sige, at fejlretning bliver en form for bedømmelse af popularitet. Jo mere udbredt en given overlevering er, jo mere rigtig bliver den. Det får du mig ikke overbevist om har noget som helst med nøjagtighed at gøre...

citat:
Jeg mener ikke, jeg omdefinerer, men derimod, at jeg præciserer. Ordet myte bliver ofte brugt i en betydning, der angiver uoverensstemmelse med sandheden, men det er kun en konnotation. Jeg støtter mig til Gyldendals fremmedordbog, når jeg bruger ordet myte, og deri står som første definition: "overleveret fortælling om guddommelige væsener, gudesagn; heltesagn".

Det er korrekt, at det er første definition. Jeg fremhævede blot, at der er tre yderligere definitioner, der alle tre implicit indeholder det fiktive element. Det må der jo være en grund til - også hvis de tre yderligere definitioner er kommet til senere end den primære.

citat:
Sikke noget vås, ærligt talt. Det er rigtigt, at de eksempler, du giver, er udtryk for en almindelig brug af ordet myte, men ordet mytologi har ikke noget med det at gøre. En mytologi er en samling af en kulturs (gude- og helte-)myter.

"Mytologi" er også disciplinen at studere og forstå myter; også i de tre andre definitioner af ordet "myte". Der er to fremherskende definitioner, og jeg mener at du tildels ignorerer den ene til fordel for det mere kulturelle/filosofiske aspekt.

Du har ret i, at i kulturelt regi er "mytologi" netop samlingen af myter om guder, helte og andre personager i en kultur - plus begivenheder i og oprindelse af kulturen.

citat:
Claus: Emnet (religion, red.) mener jeg diskvalificerer sig selv filosofisk, ...

Nikolaj: Hvorfor mener du det?

Med ganske få undtagelser beror religion på antagelsen af det overnaturlige - som netop er det, mennesker ikke kan erkende. Det filosofiske indhold i religioner betragter sig selv som absolut sandt når det taler om det overnaturlige, men alligevel findes adskillige tusinde forskellige tolkninger - muligvis én for hver eneste person.

citat:
Igen, igen, igen: Lad dog være med at bruge dine egne holdninger, som du ved, jeg ikke deler, til at argumentere med, hvis du ønsker at overbevise mig om noget.

Det var ikke så meget en holdning som en sammenfatning af et langt større argument, der ville fylde for meget at inddrage. Jeg ved, at du ikke er enig i fx den psykologiske effekt som jeg ser den - men nu er mine indlæg jo heller ikke så meget et forsøg på at overbevise dig, som det er et forsøg på at argumentere for mine synspunkters gyldighed.

Problemet er jo tildels, at jeg ser de psykologiske problemer med religionen (specifikt kristendommen), og at kristne (mens de er kristne) ikke anerkender disse problemers eksistens.

citat:
Hvorfor [religionens naturvidenskabelige] "fejltagelser"?

Der er så mange eksempler, der gentagne gange har været fremhævet. Global syndflod, jordens unge alder, genetisk renhed, dyrenes afstamning, mennesket i forhold til andre dyr og meget andet.

Man skal være ekstremt gavmild med metafor-opfattelsen, hvis man skal undgå disse fejltagelser. Så gavmild har jeg ikke mødt én eneste kristen, der har været - men det er da muligt der findes en tolkning af bibelen, hvori den slet ikke tager fejl naturvidenskabeligt. Jeg kender den bare ikke, og de kristne jeg har spurgt indgående om emnet gjorde heller ikke.

citat:
Jeg mener ikke, man skal undervise i religion i de naturvidenskabelige fag, med derimod i de humanistiske, selvfølgelig især selve religionsfaget.

Selvfølgelig ikke - men hvordan vil du, uden at forvirre vedkommende, forklare en gymnasieelev, at hændelser, der måtte blive betragtet som gyldige i et humanistisk fag, kan blive ugyldige i et naturvidenskabeligt fag?

citat:
Jeg mener ikke, at "sekulær" nødvendigvis betyder, at man afviser religionens betydning og lader være med at tale om den, men derimod, at man forholder sig neutralt overfor den, og det mener jeg da, at skolen skal, også (måske især) i religionsundervisningen.

(Jeg lavede et dobbelt linjeskift for at indikere, at afsnittet omkring den sekulære skole ikke direkte er relateret til undervisningen - det burde have været gjort mere tydeligt)

Det håber jeg også religionsundervisningen især gør (altså forholder sig neutralt), men jeg har svært ved at stole på neutraliteten både i undervisningsmaterialet og i hver enkelt lærer. Blandt andet fordi jeg gentagne gange har set, hvad religiøs tro kan gøre ved folk og deres opfattelse af, hvad der er rigtigt og forkert både etisk og faktuelt.

En sekulær stat betyder (også), at skolen ikke udøver religion eller giver plads til udøvelse af religion - det er der dog heldigvis ikke nogen grund til at mene, at religionsundervisningen er, men det er andagt, fredagsbøn, salmesang og bibelstudiegrupper så til gengæld...

Til toppen 
#54599 - 28/12/2005 17:48 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Nikolaj skrev:

Claus Due svarede:

Den kategorisering kan fint virke - jeg brugte de to konkrete eksempler, fordi det er de tydeligste eksempler på polariserende grupper jeg kunne komme på.

Hmm, jeg er nu ikke så sikker på at det ville være en god ide, for så ville der jo være frit slag for enhver ikke-polariserende politisk eller religiøs forsamling. Jeg kan levende forestille mig endeløse og frugtesløse diskusioner om hvorvidt en bestemt forsamlig kan betragtes som polariserende eller ikke-polariserende og derfor ikke-have eller have tilladelse til at forsamles.

Var det ikke bedre at vedtage at gymnasiet simpelthen kun lægger hus til forsamlinger som rent faktisk kan betragtes som hørerende til under gymnasiets regi, som f.eks en elevforening eller et elevråd?

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#54600 - 28/12/2005 18:15 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Peter
citat:
Var det ikke bedre at vedtage at gymnasiet simpelthen kun lægger hus til forsamlinger som rent faktisk kan betragtes som hørerende til under gymnasiets regi, som f.eks en elevforening eller et elevråd?

Joh, men hvad skal så elevrådet lave? Bortset lige fra skolebladet og stillingtagen til klager over lærerne?

Da jeg gik i gymnanisiet, arrangede elevrådet en del velbesøgte og interessante debataftener med oplæg af forskellige foredragsholdere, som blev inviteret - både politikere og kunstnere og andet godtfolk - - nu er det jo et par dage siden, men jeg kan huske en spændende aften med Broby Johansen - og en anden med en rigtig humørspreder: en katolsk præst i fuldt ornat og med trækharmonika - han fortalte på gebrokkent dansk om kirken i sit hjemland, Italien, og lærte os at synge Santa Lucia på originalsproget ...

Skulle alle den slags arrangementer så på den sorte liste, synes I?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54601 - 28/12/2005 18:41 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

citat:
Hej Lars Peter

Joh, men hvad skal så elevrådet lave? Bortset lige fra skolebladet og stillingtagen til klager over lærerne?

Da jeg gik i gymnanisiet, arrangede elevrådet en del velbesøgte og interessante debataftener med oplæg af forskellige foredragsholdere, som blev inviteret - både politikere og kunstnere og andet godtfolk - - nu er det jo et par dage siden, men jeg kan huske en spændende aften med Broby Johansen - og en anden med en rigtig humørspreder: en katolsk præst i fuldt ornat og med trækharmonika - han fortalte på gebrokkent dansk om kirken i sit hjemland, Italien, og lærte os at synge Santa Lucia på originalsproget ...

Skulle alle den slags arrangementer så på den sorte liste, synes I?

kristina

Nej, tværtimod. Det er noget hel andet end end en forening som står for en bestemt religion eller en bestemt ideologi, så den slags ting er oplagte emner som kan arrangeres af elevrådet.

Lars Peter

Til toppen 
#54602 - 08/01/2006 01:48 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Hvor er det lige at du er UENIG med Hr. Due??

Taenk at en fortaler for kristendomsforfoelgelse skulle komme fra en som kalder sig kristen?

Laeg maerke til at jeg intet har sagt om at du ikke ER det - men kan ikke forstaa hvis en kristen skulle kunne vaere enig i at man ikke boer samles om Jesus??

Kend Jesus og goer Jesus kendt - ogsaa paa gymnasier!!!

-Grundtvig

Til toppen 
#54603 - 09/01/2006 00:21 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Fordi jeg går ind for at man ikke skal doktrinere børn eller unge på deres skole, det er ikke skolens opgave at forkynde noget.
Jeg så helst skolerne fri for dette, min holdning.
For jeg er kristen synes jeg ikke det min opgave eller nogens opgave at gøre hele statssystemet eller verden til en kæmpe forkyndelses maskine... vil du have nadver i kantinen på dit gymnasium?

Dette er jeg imod, fordi jeg mener at de hæmmer andre mennsker, som måske ikke er kristne, og jeg mener ikke vi skal indlemme tro og kristendome i alt hvad vi gør.....
Det er min tro, ikke min livsstil.

Jeg er kristen, jeg tror på biblen som Gud ord, jeg tror på Jesus døde på korset for mine synder, og gennem troen på Kristus kan jeg blive frelst. Men derfor er jeg ikke livstilskristen eller fortaler for massivforkyndelse....

Hvis du kalder mig kristenforfølger, har du krænket mig

Min holdning er at troen er god, men jeg synes at neutralitet i skolen, jobbet, restaurenten er godt... min holdning.

stud.theol
lars

Til toppen 
#54604 - 09/01/2006 00:49 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Tja... Paa samme maade kan man vel argumentere for at de romerske kejsere heller ikke var kristenforfoelgere - de ville bare ikke have samfundet lavet om til en kaempe forkyndelsesmaskine, saa derfor forboed de de kristne at samles...

Hvis du vil forbyde KFS at holde samlinger - og al anden aktivitet i oevrigt - paa studiestederne, og dermed undgaa at der hvert aar er folk der kommer til tro, saa staar du en del af Guds riges arbejde imod! Det er haard tale, og jeg taenkte lidt over det inden jeg skrev det, men ikke desto mindre er det sandt.
Det kan vel vaere forstaaeligt at vantro kan have det saadan
- men en der har navn af bror???

"og jeg mener ikke vi skal indlemme tro og kristendome i alt hvad vi gør.....
Det er min tro, ikke min livsstil."

Det er jo lige netop det Biblen laerer os at vi SKAL!! Vi kan ikke have to forskellige kasketter paa, og sige: "Nu er jeg kristen" og "Nu er jeg ligesom alle de andre".. Kristen er du med HELE dig - din overbevisning, og dermed foelger: dit liv, og dermed ogsaa din livsstil!
Vi er kaldet til omvendelse - og dermed ogsaa til at leve det nye liv, INKLUSIVE at give Evangeliet videre. Dette er IKKE bare noget vi kan goere hvis vi er praest een gang om ugen i kirken. NEJ! Det er noget ALLE kristne er kaldet til at leve hver evig eneste dag.

"For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt."
-Jak, 2:26

At vi saa slaar fejl gang paa gang paa gang paa gang er en anden sag - og det maa vi frem for Gud og bede om tilgivelse for. Men direkte at modarbejde at Evangeliet naar videre??

Hvad hvis Ansgar havde taenkt som dig?
"Jeg vil sikkert bare laegge hindringer i vejen for nordboerne, naar de nu ikke er kristne" (ved nok at der var mange andre motiver indblandet i udsendingen af Ansgar - men pointen var vel klar og tydelig nok??)
Eller for at gaa tilbage til roedderne: Hvad hvis apostlene havde holdt budskabet for sig selv, paa trods af Jesu eksplicitte befaling om at gaa ud og forkynde for alle?

Saa blev DETTE aftnens/doegnets sidste indlaeg - jeg kunne bare ikke lade dette staa uimodsagt indtil i morgen eftermiddag!

-Grundtvig

Til toppen 
#54605 - 09/01/2006 01:01 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

He He....
NU har du holdt mig oppe hele natten.. eller osse er det mig der har holdt dig oppe... :-)

Jeg synes du bliver lidt for karismatisk til mig her..
Jeg mener ikke at religion skal gennemsyrere vores system, det skal ikke være sådan at arbejdspladsen, banegården, bilka, skolen er sølet ind i tromæssigheder og sådan.

Jeg er ikke imod, KFS, og det er mig en gåde hvor du hentede det fra, men jeg er imod skolen som en forkyndelse instans... Det er problematisk i mine øjne....
Jeg går ikke imod kristi lære eller forkyndelsen, den skal fungere men ikke i min kaffe og i min sportsklub eller min skole.
Den er PRIVAT, og der er steder hvor jeg kan dyrke min tro ligesom jeg kan dyrke min sport....

om vi er kaldet til omvendelse betyder ikke at jeg skal leve som elitekristen og gå i kloster eller udvise hellighed i min hverdag ved nedtrække kristne idealer ned over hovedet på andre folk og opfører mig på en særlig måde... det er mit hjerte der kristent ikke min bil.

Cowboytro tror jeg ikke er vejen frem.

Lars

Til toppen 
#54606 - 09/01/2006 16:46 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Lars - og Mark/JesusFreak,

Lars skriver som noget af det sidste:

citat:
om vi er kaldet til omvendelse betyder ikke at jeg skal leve som elitekristen og gå i kloster eller udvise hellighed i min hverdag ved nedtrække kristne idealer ned over hovedet på andre folk og opfører mig på en særlig måde... det er mit hjerte der kristent ikke min bil.

Og det er jo hele kernen af problemet. Religionen har sin fulde berettigelse som personlig, privat tro, men med den tro følger ikke det privilegie det er, at missionere sin tro overalt og til enhver tid. Skolen har sin opgave som kirken har sin, og det at udfolde sin religiøse tro er ikke en del af skoleelevernes privilegier (ej heller forpligtelser).

Der er tilsyneladende ikke så meget jeg kan sige mere, uden at vække Marks harme - så jeg vil nøjes med at sige, at jeg er fuldkommen enig med Lars i alt, hvad han har skrevet i denne tråd indtil nu. Og efter at have læst det igennem igen kan jeg tilføje "uden undtagelse" - noget der ikke sker særlig tit!

Til toppen 
#54607 - 09/01/2006 21:06 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

"Jeg synes du bliver lidt for karismatisk til mig her..
Jeg mener ikke at religion skal gennemsyrere vores system, det skal ikke være sådan at arbejdspladsen, banegården, bilka, skolen er sølet ind i tromæssigheder og sådan."

Hvis du mener at statsmagten gaar ind og tvangskristner (som om reel kristentro kan fremtvinges af mennesker!!) naevnte institutioner saa er jeg enig. Men det er heller ikke det jeg siger! Det jeg siger er at DEN ENKELTE kristne har faaet et kald - som vedkommende maa tage op. Og i et samfund som gerne vil broeste sig af demokratiske frihedsrettigheder maa grupper af individder som har denne tro ogsaa have ret til at forsamle sig.

"Jeg er ikke imod, KFS, og det er mig en gåde hvor du hentede det fra, men jeg er imod skolen som en forkyndelse instans..."

Jeg mener heller ikke at skolen skal gaa ind og forkynde - det er heller ikke det jeg siger! Det jeg siger er at der skal vaere forsamlingsfrihed - og at jeg ikke kan forstaa hvordan man som angiveligt kan staa frem og staa Guds riges arbejde imod ved at ville forbyde grupper af kristne at samles om Guds ord paa deres studiested... Det er noget vantro kan begive sig af med..

"Jeg går ikke imod kristi lære eller forkyndelsen, den skal fungere men ikke i min kaffe og i min sportsklub eller min skole.
Den er PRIVAT, og der er steder hvor jeg kan dyrke min tro ligesom jeg kan dyrke min sport...."

At troen skulle vaere udelukkende privat er en omgang fis - som du ikke finder bibelsk belaeg for. Troen er nok et personligt forhold til Gud, ja, men den er OGSAA et faellesskab med andre troende - dette faellesskab vil du nu beroeve gymnasieelever - og dermed goere dem endnu mere saarbare overfor Verden (i NT's forstaaelse af dette ord...)
Er du kristen skal troen gennemsyre dit liv - og ikke bare vaere noget du hygger dig med om soendagen, eller synes teoretisk set er interessant!

"om vi er kaldet til omvendelse betyder ikke at jeg skal leve som elitekristen og gå i kloster"

Jeg har aldrig snakket om at gaa i kloster! Hvad jeg derimod HAR snakket om, og hvad NT goer klart, er at tro ikke bare er at have de rigtige meninger teoretisk set.

"eller udvise hellighed i min hverdag ved nedtrække kristne idealer ned over hovedet på andre folk"

Det har jeg HELLER ikke sagt (selvom dette spoergsmaal ikke er et vi skal goere os for hurtigt faerdige med - jf. det at vi skal vaere lys og salt i verden) - men det er heller ikke spoergsmaalet her. Spoergsmaalet her er: Skal kristne have lov at moedes i deres frikvarter paa deres studiested for at vaere sammen om Guds ord?
Kan ikke fatte at en angiveligt kristen kan goere faelles sag med vantro her........

"og opfører mig på en særlig måde... det er mit hjerte der kristent ikke min bil."

Rigtigt - din bil kan slet ikke vaere kristen, fordi den er en doed ting.. Det aendrer dog ikke paa det faktum at vi ikke bare kan laene os tilbage og sige: "Jamen jeg er kristen.....", og saa ikke straebe efter at leve det nye liv vi er doebt og kaldet til...

"Cowboytro tror jeg ikke er vejen frem."

Definer!

-Grundtvig

Til toppen 
#54608 - 06/10/2006 18:28 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
JesusFreakDK
Bruger

Det her er godt nok et gammelt indlæg, men her kommer alligevel et svar:

"For det andet er de grupper, der samles, generelt også missionerende. Og retten til at missionere for et standpunkt, der ikke lader sig underbygge, får ikke alene den missionerende til at se ynkelig ud - det generer og åbner døren for, at andre og langt mere samfundsskadelige ideologier vinder indpas ved at benytte samme strategi. Det skal skolen ikke lægge jord og lokaler, heller ikke i frikvarterene."

"Ikke lader sig underbygge"? Det er vist din egen subjektive vurdering, som ikke lader sig underbygge...

"Grundlovssikret, men det er ikke ensbetydende med, at man er fuldstændigt fri til forsamling hvor som helst og når som helst. Det gælder for din arbejdsplads, der ikke behøver give dig fri for at tage i kirke om morgenen og få syndsforladelse eller at vende dig mod Mekka tre gange i arbejdstiden hver dag. Og jeg mener i allerhøjeste grad at det også gælder for skoler."

Ja - men her relateres til undervisningstiden.
Hvad jeg gjorde i frikvarteret blandede skolen sig ikke i - ejheller blander min arbejdsplads sig i hvad jeg gør i mine pauser.

"Der står heller ikke i grundloven, at skolerne skal give plads til den ene eller den anden gruppe, hvadenten det er for at dyrke Per Pallesen eller Gud."

Nej - men der står at ENHVER har ret til at forsamles og dyrke Gud på den måde der stemmer med hans (og hendes) overbevisning. Der nævnes ingen indskrænkning i dette, hvilket må betyde at alle danske borgere (evt. også alle bosat i Danmark, men det er vel et fortolkningsspørgsmål) har denne ret; uanset alder og beskæftigelse.

"Undervisningen er primær, det alment sociale sekundært. Det eksklusivt sociale mener jeg helt bør udelukkes på statens ejendom. Følgeligt mener jeg også, at kirken ikke bør være indblandet i staten - heller ikke med ejendomme."

Jeg er sådan set enig i at kirke og stat bør skilles; omend af andre årsager

"Jeg tror godt jeg kan se, hvor du vil hen. Jeg mener bare det er irrelevant for debatten, om alle har adgang til de forsamlinger, der holdes. Selvfølgelig skal alle have adgang, hvis noget foretages på gymnasiet, men det er jo ikke åbenheden overfor andre det handler om - det er, at gruppen ekskluderer sig selv fra andre, ikke at den ekskluderer andre fra sig selv."

Grupper er noget grundlæggende i menneskers omgang med hinanden, og er ikke indskrænket til kristne.
Tag en hvilken som helst større gruppe af mennesker, og du vil uværgeligt finde folk som holder sammen fordi de har noget tilfælles som de ikke har med andre.
Denne "mekanisme" er grundlæggende for os mennesker, og ligger til grund for al samfundsdannelse.

"Der er en forskel, selvom den ganske rigtigt ikke er særligt stor. Gymnasiet er jo beregnet på, at alle mødes - modsat samfundet, hvor man selv kan vælge."

Ja, og hvad så? Hvis du tror at kristne på gymnasier|handelsskoler|osv, ikke har med andre end sig de andre kristne at gøre så tager du altså fejl!

"Jeg kan ikke huske hvem, men en tidligere skoleminister mener jeg har sagt, at skolen (ikke gymnasiet specifikt) ikke skal være en formindsket udgave af samfundet inklusive alle dets skavanker. Den skal, modsat samfundet, være lige uanset hver enkelts forudsætning."

Så derfor skal alle være mest sammen med alle hele tiden?
Eller er det kun de kristne som ikke må være sammen med hinanden?

"Nej - de har tilknytning til kristne elever på gymnasiet, og de har på ingen måde tilknytning til alle eleverne."

Hvad er det for noget vås? Jeg kender INGEN som har sagt:
"Jeg har ikke noget med nogle andre af mine klassekammerater end de kristne at gøre", ejheller havde jeg det selv sådan.
Mine klassekammerater fra gymnasiet (ikke kristne alle sammen) er nogle af mine bedste venner - og sådan er der mange der har det; så dét der er ærligt talt noget fis!

"De kæmper heller ikke for alle elevers sager, ligesom eksempelvis DGS gør det."

Vrøvl!
Da jeg sad i handelsskolens elevråd (tog den 1-årige HH) var det da kun de andre kristne (som der faktisk kun var een af udover mig selv) jeg arbejdede for, eller var det hele skolen??

"Hånden på hjertet - ville I virkelig begge tillade satanister at samles med omvendte kors, pentagrammer, dødsmetal og øjenmakeup for at prædike det religiøse dogme, at alt I siger er løgn og falskhed, og at I som personer er hykleriske*? Det har jeg umådeligt svært ved at forestille mig... "

Det siger vist mere om din indskrænkethed end om kristne.
Svaret er: JA!
Jf. at ytringfrihed, forsamlingsfrihed og religionsfrihed gælder i hele samfundet; også i gymnasiet.
Og selv hvis der ikke var en sådan grundlovssikret ret ville jeg gå ind for satanisters ret til at samles; fordi jeg går ind for religionsfrihed.

-Grundtvig

Til toppen 
#54609 - 06/10/2006 18:38 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: JesusFreakDK]
Claus Due
Bruger

Hej JesusFreak,

Jeg vil bare lige "kvittere" for læst indlæg - jeg har ikke mere at sige om sagen som ikke allerede står her, og jeg synes du drejer væsentlige pointer over i ting, mine argumenter slet ikke handler om. Men læst det, det har jeg.

Til toppen 
#54610 - 06/10/2006 19:37 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
He He....
NU har du holdt mig oppe hele natten.. eller osse er det mig der har holdt dig oppe... :-)

Jeg synes du bliver lidt for karismatisk til mig her..
Jeg mener ikke at religion skal gennemsyrere vores system, det skal ikke være sådan at arbejdspladsen, banegården, bilka, skolen er sølet ind i tromæssigheder og sådan.

Det er meget dårlig luthersk teologi.

Hvad vi gør skal vi gøre det for Herren. ALT handler om Gud.

Til toppen 
#54611 - 06/10/2006 19:51 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Alt?... også "Vild med dans"?

Til toppen 
#54612 - 06/10/2006 20:32 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Citat:
Alt?... også "Vild med dans"?

Øh, ja. Vi skal tjene Herren i kald og stand, og hvis man kan gøre det ved at danse, hvorfor så ikke?

Hvad end vi gør skal vi gøre for Herren. Ud med 'tvesindet', som Jakobs brev taler om!

Til toppen 
#54613 - 06/10/2006 21:12 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Brian.

Som der står i Salme 150,4: Lovpris ham med pauker og (Vild med?) dans!
Så hvorfor ik'?
(Personligt synes jeg nu at Vild Med Dans er en smule overvurderet, men det er nok bare mig... jeg kan jo bare la' vær' med at se det - jeg synes det er sjovere at danse selv. )

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54614 - 06/10/2006 23:32 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Nej, for vi ser ikke vild med dans...

Til toppen 
#54615 - 08/10/2006 15:29 Re: Religiøse samlinger på gymnasiet [Re: Claus Due]
JesusFreakDK
Bruger

Det ville nu være rart at vide hvor jeg fordrejer på den måde du siger, for det vil jeg selvsagt være uenig i...
Men ok - så lader vi den ligge her.

-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær