Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#54493 - 30/11/2005 13:11 Jul i Valhal!
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Hold helt op, hvor jeg synes, at det er ærgerligt, at man nu vil sende en ny julekalender på TV2.
Det er ikke det, at den er ny - men det er måden, den er ny på!!!

Jul i Valhal!

Det har da slet ikke noget meget JUL at gøre - eller hvad synes I?
Nu synetes jeg lige, at der havde været sådan en god indgang til samtaler med folk på grund af Jesus og Josefine - men måske kan dette netop også bringe debatten i gang?
Hvem ved?

Jeg bryder mig ikke om måden, den annonceres på : Guderne skal vide, det bliver det helt store eventyr!

Mon det bare er mig, der er så firkantet - Gud har jo vej alle vegne, det ved jeg godt!

Hvad mener I?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#54494 - 30/11/2005 13:16 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Det er klart at når Gud gør noget så er djævelen klar med noget imod det, sådan er det. Jeg er da heller ikke så begejstret over det, at børn skal vænnes til fabler og eventyr, så er det bedre at de får noget de kan bygge deres liv på.

Ole

Til toppen 
#54495 - 30/11/2005 13:54 Re: Jul i Valhal! [Re: Ole Madsen]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
citat:
Det er klart at når Gud gør noget så er djævelen klar med noget imod det, sådan er det. Jeg er da heller ikke så begejstret over det, at børn skal vænnes til fabler og eventyr, så er det bedre at de får noget de kan bygge deres liv på.

Mener du, at det var Gud, der stod bag "Jesus og Josefine" og djævelen bag Jul i Valhal?

Hvis det endelig skal være, kan du forsikre dig om, at jeg synes det er særdeles irriterende at mine licenskroner skulle gå til at "børn skal vænnes til fabler og eventyr;" i dette tilfælde de fabler og eventyr, der kaldes kristendommen. I det mindste er de fleste af os enige om, at asatroens påstande ikke er sande, men det er jo ikke tilfældet med kristendommen, hvorfor "Jesus og Josefine" antager karakter af mission. Overfor børn!

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#54496 - 30/11/2005 14:06 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
Zaphod
Bruger

citat:
æ:
Hold helt op, hvor jeg synes, at det er ærgerligt, at man nu vil sende en ny julekalender på TV2.
Det er ikke det, at den er ny - men det er måden, den er ny på!!!

Jul i Valhal!

Det har da slet ikke noget meget JUL at gøre - eller hvad synes I?

Det har det da! Julen er en førkristen solhvervsfest, der meget pragmatisk blev adapteret til kristendommens behov.

citat:
Hedensk jul
Julen er fejringen af Jesus Kristi fødsel. Mange af vores juletraditioner kan alligevel føres tilbage til tiden før Bornholm blev kristnet i 1000tallet. Gamle skikke lader sig ikke sådan slå ud af nye. Den dag i dag er de flestes julefejring en blanding af hedenske og kristne skikke. I vikingetiden ved man fra skriftlige kilder, at vikingerne ved midtvinterstide (omkring 13.-14. januar) havde en fest, hvor man drak og spiste - nu det gik mod lysere tider. Festen kendes også fra germanerne og hedenske romere. Ordet jul kan også spores tilbage til oldnordisk. Ved kristendommens indførsel - og den julianske kalender - blev festen helt pragmatisk rykket til 25. december, hvor man også fejrede vintersolhvervet.
Herfra

Selv navnet "jul" er førkristent:
citat:
Oprindeligt blev festen holdt i januar, og gik under navnet yule eller jol. Ordet er sandsynligvis sammensat af det germanske jara=år og alu=øl, hvilket samlet betyder årsøl.
Herfra

citat:
æ:
Nu synetes jeg lige, at der havde været sådan en god indgang til samtaler med folk på grund af Jesus og Josefine - men måske kan dette netop også bringe debatten i gang?

Med andre ord, nu havde din religion lige haft ordet, hvorfor skulle den så afgive det igen.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#54497 - 30/11/2005 15:35 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
Dunpeal
Bruger

Reg.: 17/03/2005
jeg blev for at sige det pisst hvorn kan de tillade sig at bruge de nordiske guder på den måde syndes det er svinsk og at gører grin med den

jesus og jusefine var også noget jeg tager afstand fra kan ikke se hvorfor de skal gører grin med religioner på den måde de må ikke ha en serlig stor hjerne
samme gælder de forælder der lader ders børn se det

Til toppen 
#54498 - 01/12/2005 16:51 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ært.

Hvis det endelig skal være, tror jeg næsten, at en julekalender om de nordiske guder vil give en endnu mere åben dør for at tale om evangeliet, end en almindelig julekalender om nisser, eller Bamses julerejse for den sags skyld.
Det er da rigtigt nok, at Jesus og Josefine var endnu bedre i den retning, men de kan jo ikke sende det samme hvert år.
Lad os nu se, hvordan den julekalender bliver, og så bruge de muligheder, vi har. Det er selvfølgelig altid let nok at brokke sig, men jeg tror, det andet vil være mere frugtbart.
Jeg kan huske, at det år, hvor J&J kom, havde kristne mennesker allerede før, nogen havde set et eneste afsnit - endsige de fleste - meget travlt med at være entydigt negative. Selvfølgelig var der også punkter ved den, der kunne kritiseres, men mon ikke alligevel mange fik en positiv overraskelse over, hvor klart der blev talt om Jesu (og hans døds) rolle i forhold til den ondes overvindelse? (i Thorsens skikkelse).
Så: Slå koldt vand i blodet og vent og se. Måske kunne vi også få en overraskelse denne gang.
Ikke for at vi skal til at tro på Odin og Thor, så langt fra! Men der kunne måske blive en mulighed for at fortælle noget om, hvori Jesus adskiller sig fra de nordiske guder - og at han er den, der har sejret over det onde (så vidt jeg ved, vil Valhal-kalenderen komme til at handle om kampen mellem godt og ondt).

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54499 - 01/12/2005 21:40 Re: Jul i Valhal! [Re: Zaphod]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
ved du hvad Z? der er en åndelig verden som kæmper om vores opmærksomhed, man må vælge side, der er ikke noget at gøre. Kan du måske ikke se at det raser rundt omkring i verdenen? hvad der sker i verdenen er et udtryk for hvad der sker i den åndelige verden.

Der er en kamp om vores sjæle, om vi kan lide det eller ej.

Hvad angår mission overfor børn, ikke troende mennesker skammer jo sig heller ikke over at præge børn med deres værdier, gør de vel?

Ole

Til toppen 
#54500 - 01/12/2005 22:59 Navnet? [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Er der nogen som ved, hvorfor kalenderen hedder Jul i Valhal, og ikke Jul i Valhalla? Jeg har altid troet og set (såvidt jeg husker), at det hedder Valhalla med "la" til sidst i ordet..

Dette ikke for at afspore debatten.!

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54501 - 02/12/2005 11:32 Re: Jul i Valhal! [Re: Ole Madsen]
Zaphod
Bruger

citat:
OM: ved du hvad Z? der er en åndelig verden som kæmper om vores opmærksomhed, man må vælge side, der er ikke noget at gøre. Kan du måske ikke se at det raser rundt omkring i verdenen? hvad der sker i verdenen er et udtryk for hvad der sker i den åndelige verden.

...eller inde i dit hoved.
Indtil du kan sandsynliggøre, at der overhovedet findes en sådan åndelig verden (fx ved at vise den for mig), forbliver det løse påstande, der slet ikke skal indpodes folk -- eller børn -- med skatte- eller licenskroner.

citat:
OM: Der er en kamp om vores sjæle, om vi kan lide det eller ej.

Sjæl? Hvad er det for noget? Sådan én har jeg vist ikke.

citat:
OM: Hvad angår mission overfor børn, ikke troende mennesker skammer jo sig heller ikke over at præge børn med deres værdier, gør de vel?

Holdninger, man er argumenteret ind i vha. logik, kan man argumenteres ud af igen, hvis de viser sig at være forkerte. Det kan man kun sjældent med holdninger, man ikke har fået pga. logik. Se fx herinde. Dvs hvis først I har fået held til at få mit barn til at tro på jeres "fabler" (som du selv kalder dem), bliver det mere end svært at få dem til at holde op igen.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54502 - 02/12/2005 11:34 Re: Navnet? [Re: tau]
Zaphod
Bruger

citat:
tau: Er der nogen som ved, hvorfor kalenderen hedder Jul i Valhal, og ikke Jul i Valhalla? Jeg har altid troet og set (såvidt jeg husker), at det hedder Valhalla med "la" til sidst i ordet..

Valhal er dansk. Jeg tror Valhalla er svensk eller oldnordisk.

Val betyder kamp, krig. Hal betyder, ja... hal.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54503 - 02/12/2005 14:15 Re: Navnet? [Re: Zaphod]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Z

mange tak. Jeg tror, at Valhalla er oldnordisk sprog. For det stod på de tegneserier, som var på dansk, som man kunne låne på biblioteket før i tiden og måske stadig kan.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54504 - 02/12/2005 14:17 Re: Jul i Valhal! [Re: Zaphod]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Z

jeg er ikke enig med dig i, at det er svært at få mennesker til at holde op med at tro på fabler, som de har hørt fra deres familie osv. Der er masser af mennesker, som skifter deres religion ud, således både til og fra kristendommens "fabler".

mvh Tau.

Til toppen 
#54505 - 02/12/2005 14:51 Re: Navnet? [Re: tau]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Tau.

Jeg har hørt den forklaring, at "Valhalla" er den bestemte form af "Valhal" (på oldnordisk). Altså, svarende til at sige "Valhallen".
Så det er vist ikke en ældre form som sådan.
Jeg har ikke forstand på oldnordisk, det er bare noget, jeg har hørt.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54506 - 02/12/2005 16:12 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ærten

Jeg stiller mig gerne op i køen af brokmikler - så er vi vist 2 .

Julen er noget så fundamentalt som at Lyset kom ind i verden, og mørket greb det ikke.
Julen relaterer til Jesusbarnet, dette igen til mange menneskers barnetro, og således også min. Derfor vækker det anstød når nogle møgguder (for at være i GT sprogbrug) introduceres for åben skærm i denne hellige tid.

Kh Malli

Ændret af malli (02/12/2005 16:15)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#54507 - 02/12/2005 17:38 Re: Jul i Valhal! [Re: malli]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
citat:
Derfor vækker det anstød når nogle møgguder (for at være i GT sprogbrug) introduceres for åben skærm i denne hellige tid.

"Møgguder"?
Det var dog en svært nedladende betegnelse at bruge om det andre tror på.
Tillader Netiketten (§1 fx) virkelig at man i den grad taler respektløst og nedsættende om andres religion?

Det må den jo gøre, for ellers ville du, som tidligere ordstyrer, jo nok vide bedre.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#54508 - 02/12/2005 20:09 Re: Jul i Valhal! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej ateist - bare til din orientering:

Betegnelsen "møgguder" er ikke mallis opfindelse. Det betyder "afguder" og er et bibelsk udtryk, hvad malli da også udtrykkelig gjorde opmærksom på.

Det står 38 gange i det gamle testamente.
Så der er ikke tale om nogen Netikette-overtrædelse her.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54509 - 02/12/2005 20:14 Integration med Jul i Valhal! [Re: ærten]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Nordisk mytologi i fjernsynet?
Jo da. Den nordiske mytologi er da vigtig for at forstå vort kulturgrundlag. Det er jo danernes oprindelige religion, og da vi som stamme nu skal optage mange nye medborgere fra andre stammer nede fra bibelens lande, er det jo vigtigt, at de OGSÅ lærer noget om nordens tankegange.

Derfor hilser jeg kalenderen velkommen.

Og så synes jeg de spiller godt, skuespillerne. Især Vigga Bro og Eleonora ..... øh .... osv.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#54510 - 02/12/2005 20:31 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Så fordi det står i bibelen, er det ok at kalde andre menneskers guder for møgguder?

Til toppen 
#54511 - 02/12/2005 20:33 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Kristina skrev:
Så der er ikke tale om nogen Netikette-overtrædelse her

Og der står to gange, at jesus er en forbryder! Så det ord er også frit. Bare til almen orientering

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#54512 - 02/12/2005 20:48 Re: Jul i Valhal! [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nej, Ateist, der står nu ikke i Bibelen, at Jesus er en forbryder.

Det nærmeste jeg kan komme er Joh 18,30, hvor der står, at hans anklagere, som ønskede at få ham dræbt, sagde (til Pilatus):
»Havde han ikke været forbryder, ville vi ikke have udleveret ham til dig.«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54513 - 02/12/2005 20:58 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Kristina skrev:
"Det står 38 gange i det gamle testamente."

Jo, men der står intet om "Nordens guder". Alle de gange ordet møgguder er nævnt er det i forbindelse med enten det gamle Israels guder eller Egyptens guder. Giver det belæg for at alle andres guder er "møgguder"?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54514 - 02/12/2005 21:16 Re: Jul i Valhal! [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj - nu handler Bibelen jo ikke om nordisk mytologi, men principielt må det være det samme, mener jeg. Ifølge Bibelen er der kun én Gud - alle andre er afguder, og første bud i moseloven lyder som bekendt: Du må ikke have andre guder end mig.

Ordet møgguder lyder godt nok spøjst, men jeg har svært ved at forestille mig, at Tor og Odin for alvor skulle tage anstød, selv om de skulle finde på at klikke ind her på JesusNet. ....

.. øh hov! - var der ikke et tordenskrald?

.. nånej, det var vist bare et par gutter, der var for tidligt ude og afprøve nytårskanonslagene ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54515 - 02/12/2005 23:25 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
ærten
Bruger

citat:
øh hov! - var der ikke et tordenskrald?

Jeg håber sandelig ikke, at de guder hævner sig på mig, fordi jeg har rejst spørgsmålet her i debatten!

Men..... mon, der alligevel ikke skulle være noget om det, for medens jeg skulle se Jul i Valhal gik lyset og strømmen i hele underetagen, og vi kan slet ikke få det til at virke.... Så nu er jeg helt ude at svømme, for jeg har ikke set dagens afsnit.....

Godt, at vi kan skaffe lys og varme og internet i den øverste etage!!!

Men, det med møgguderne, betyder vel bare, at de ikke har nogen som helst magt!?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#54516 - 03/12/2005 00:46 Re: Jul i Valhal! [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej CH

Vi har tidligere debatteret dette med at kalde andre guder for møgguder. Dengang som nu mente jeg (uden at jeg hermed skal placere glorien over mit hoved!!!), at det var en uskik at sige sådan. Også selvom Bibelen gør det. Det åbner jo absolut ikke op for dialog men derimod for fjendtlighed og kamp. Jeg anbefaler ingen at sige sådan om andres hellige gud/guder.

mvh Tau.

Til toppen 
#54517 - 03/12/2005 00:47 Re: Navnet? [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Annepande

TAK for dit svar. Så blev jeg så klog. Ja, man lærer hele tiden, hurra for det.

Glædelig adventstid.

Mvh Tau.

Til toppen 
#54518 - 03/12/2005 08:02 Re: Jul i Valhal! [Re: tau]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tau

Jeg er fuldstændig enig, sidder man i en dialog på Jesus-net med buddister el. muslimer er det bestemt en uskik at kalde det de tror på for "møgguder" - hvorfor? fordi det ikke animerer til debat at genere det folk elsker eller anser for helligt....tværtimod.

Dette her er imidlertid en anden situation, nemlig den at ateister anfægter muligheden for at ytre sig ud fra vendinger i Bibelen og dette i en situation der påvirker en stor del af den danske befolkning, - dog ikke med en begrundelse i at debattere temaet, ej næppe heller med begrundelse i at "man" føler sig såret på sin helligdom - men tilsyneladende alene for at "øffe".

Jeg kan ikke andet end trække på smilebåndet

....og tage en kop kaffe c(..)

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#54519 - 03/12/2005 11:28 Re: Jul i Valhal! [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

jeg kan godt se din pointe, men min pointe er endvidere, at vi ikke ved, hvor mange fra andre religioner, som læser med, og derfor skal vi lige tænke os godt om, inden vi skriver om andres møgguder. Men ellers, ja, så var det her nok lidt øfferi fra ateisternes side.

Mvh og god kaffedrikning,

Tau.

Til toppen 
#54520 - 03/12/2005 12:46 Re: Jul i Valhal! [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Hej Malli,
Jeg kan nu ikke se, hvorfor en serie, der omhandler guderne for vore forfædre gennem ca 1000 år, skulle give så meget surhed, at disse guder skal karakteriseres som "møgguder"? Serien er da en god anledning til at mindes vor kulturarv, en oplysning til nye borgere fra andre kulturer og en mulighed for at se os selv i et større historisk perspektiv.

Her er store chancer for at at forstørre sit udsyn.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54521 - 03/12/2005 14:28 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

citat:
Hej ateist - bare til din orientering:

Betegnelsen "møgguder" er ikke mallis opfindelse. Det betyder "afguder" og er et bibelsk udtryk, hvad malli da også udtrykkelig gjorde opmærksom på.

Jeg synes det er dobbelmoralsk. Må ikke-kristne tilsvarende kalde jeres gud for en 'møggud'?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54522 - 03/12/2005 15:12 Re: Jul i Valhal! [Re: malli]
Zaphod
Bruger

citat:
malli:
Julen er noget så fundamentalt som at Lyset kom ind i verden, og mørket greb det ikke.

Det passer jo ikke. Jesus blev ikke født i december. Julen eksisterede før kristendommen kom til landet. Det er en hedensk skik, som kristendommen har adapteret og tilpasset en kristen dagsorden vha. bagklogskab. Det gør det bare ikke til sandhed.

citat:
malli:
Julen relaterer til Jesusbarnet, dette igen til mange menneskers barnetro, og således også min. Derfor vækker det anstød når nogle møgguder (for at være i GT sprogbrug) introduceres for åben skærm i denne hellige tid.

Nå, men nu er der også folk i dette land der betaler licens som ikke har det problem, da de godt ved, at Julen ikke har noget med Jesusbarnet at gøre -- eller også bare ikke er så forskræmte over andre religioner end deres egen.

Så dit anstød kan (med din karakteristik af andres guder in mente -- denne karakteristik vækker vel større anstød end pågældende julekalender) ikke tages alvorligt...

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54523 - 03/12/2005 20:57 Re: Jul i Valhal! [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod.

Jeg kan egentlig ikke forstå, hvorfor der er så mange, der synes, det er så vigtigt, at vi holder julen på den"forkerte" dag, fordi "Jesus jo ikke blev født i december". Vi fejrer jo ikke, at han (angiveligt) skulle være født på netop den dag, men det faktum, at han blev født. Og så er der vel ikke noget i vejen med at finde en dato, som er fast hvert år, selv om det ikke lige var den. Jf. at påsken jo også flytter sig hvert år. Vi har jo forlængst accepteret, at vi ikke fejrer opstandelsen på den dag, det skete.

Der er heller ikke noget i vejen med at fejre Jesu fødsel på en dag, hvor der blev holdt en hedensk solhvervsfest. Julen var en sådan engang, men det er den ikke længere, nu er det en fest for Jesu fødsel. Vi fejrer simpelthen ikke de samme ting mere, som man gjorde i hedensk tid. Det gør ateister heller ikke. (Det kan også være, de ikke fejrer Jesu fødsel, men det er så det.)
Der er forskel på at erstatte en fests indhold med noget andet og bevare datoen, og så påstå at det stadig er en fest for Odin og Thor. Ikke?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54524 - 04/12/2005 14:57 Re: Jul i Valhal! [Re: LarsBj]
ærten
Bruger

citat:
Serien er da en god anledning til at mindes vor kulturarv, en oplysning til nye borgere fra andre kulturer og en mulighed for at se os selv i et større historisk perspektiv.

Her er store chancer for at at forstørre sit udsyn.

Jeg bliver nok nødt til at bryde sammen og bekende, at jeg stort set er enig med dig nu - det er måske lige tidspunktet, som jeg ikke er så vild med - det kunne man jo gøre på alle andre tidspunkter af året.
Alt andet lige, så synes jeg nu, at kalenderen indtil nu faktisk har været meget sød - og måske ikke nær så farlig , som jeg havde frygtet

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#54525 - 04/12/2005 16:06 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
LarsBj
Bruger

Hej,
Jeg føler mig også fint underholdt, og glæder mig da til at se Odins hoved, hvis det kommer. Endnu er det vel ofr tidligt at sige, om serien ikke er julespecifik. Farlig kan jeg da ikke tro. Jeg kan ikke forestille mig, at en TV-serie kunne skade mig. Det er altså mig, der sidder med fjernbetjeningen, så jeg føler mig ret magtfuld.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54526 - 04/12/2005 22:55 Re: Integration med Jul i Valhal! [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Jeg er enig med dig for så vidt angår det at lære om sin egen kultur, hvad vi kommer af osv. Læren om den Nordiske Mytologi bør enhver dansker have stiftet bekendtskab med på et eller andet tidspunkt.

Der hvor kæden så hopper af for mig er, når man roder mytologien sammen med kristendommen, og vil blande guder, jætter, jesus-barn og vise mænd sammen i en stor skål religiøs pyt-i-panna.

Men, men. Lad os nu se hvad det udvikler sig til.

Mvh

Lars

Til toppen 
#54527 - 04/12/2005 23:40 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

citat:
Nej, Ateist, der står nu ikke i Bibelen, at Jesus er en forbryder.

Jamen, Kristina, det har jeg skam heller ikke skrevet at der gør!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#54528 - 04/12/2005 23:40 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

citat:

Det forstod jeg skam godt.
Men Mallis udfald bliver jo ikke mindre respektløst, nedladende eller hadefuldt af, at hun ikke selv har fundet på det hånlige udtryk hun anvender.

Men respektløse, nedladende og hadefulde udfald mod andres tro er altså i orden, såfremt det er Bibelens respektløse, nedladende og hadefulde ord, der vælges.
Sådan måtte det jo næsten også forholde sig, når nu en person som Malli vælger at benytte sig af den slags.

Jeg spekulerer så bare på om holdningen til citater mon kun gælder, hvis det er Bibelens inspirerede ord der vælges, eller om det er tilladt at citere sådanne respektløse, nedladende og hadefulde ord fra alle værker.
Hvad, hvis man citerede tilsvarende hånlige vendinger fra Koranen, Vedaerne eller Das Kapital?
Eller måske lidt om kristendommen fra Nietzsche?

Jeg bemærker mig dog, at det er et spørgsmål I undgår at besvare, så enhver må jo nok bare tænke sit om den sag.

citat:

Jamen, så lærte jeg også noget nyt - både om Bibelen og om JesusNet.

Man kan jo så bare håbe, at jeres gud og hans søn har lige så svært ved at tage anstød som du mener at Odin og Thor har.

Til toppen 
#54529 - 05/12/2005 09:25 Re: Jul i Valhal! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Her har du ret, Ateist, det var jo ikke dig, men LarsBj der skrev det ...
jeg beklager navneforvekslingen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54530 - 05/12/2005 15:04 Re: Integration med Jul i Valhal! [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hejsa..

Så spørger jeg mere til, om det er nødvendigt at kende til thor og odin for at kunne forstå Danmark anno 2005?
Jeg har som mange andre osse hygget mig med de spændede legender og historier fra valhal... fx gennem Lars Henrik Olesen
m.m

Men tror du på at vi kan integrere mennesker, som ikke holder jul, ved at vise dem en julekaldender om hedenske guder, fra en forsvunden tid? Hvor vi horede og drak og bekrigede alt? :-)
Giver det ikke lidt en signal forvirring?

Og Julen, var i gamle dage en hedensk højtid, tryk på "var"
Nu er det en fejring af Kristus, og Julens budskab hænger sammen med biblens budskab......

Så jeg forstår ikke helt ideen med Jul i Valhal?
En ting var at man lavede direkte grin med Kristendommen og Gud i Jesus og Josefine. ved fx. at Jesus lyver.. og så videre.. det var da provokerende nok....

Den nordisk mytologi, er helt sikkert vores forfædres tro, og den bidrage til at give os et selvbilled af vores tidligere kultur. Men jeg holder ved at de kristne værdier er stærkere end de nordisk idag :-)

Det næste bliver vel, Muhammed og Josefine, eller Jul i Mekka... Eller Ghandi's julerejse?????

Smil> Stud.theol
Lars

Til toppen 
#54531 - 05/12/2005 15:05 Re: Jul i Valhal! [Re: AnnePande]
Zaphod
Bruger

Hej AnnePande

Du skrev:
citat:
AP:
Jeg kan egentlig ikke forstå, hvorfor der er så mange, der synes, det er så vigtigt, at vi holder julen på den"forkerte" dag, fordi "Jesus jo ikke blev født i december". Vi fejrer jo ikke, at han (angiveligt) skulle være født på netop den dag, men det faktum, at han blev født. Og så er der vel ikke noget i vejen med at finde en dato, som er fast hvert år, selv om det ikke lige var den. Jf. at påsken jo også flytter sig hvert år. Vi har jo forlængst accepteret, at vi ikke fejrer opstandelsen på den dag, det skete.

Men når nu julen har ligget samme sted i tusinder af år bliver det en smule træls at høre nogle af jer kristne brokke sig over, at man ’tillader’ sig at bringe andre ting og traditioner end kristne i denne tid. I særdeleshed da fordi julen så åbenlyst er adapteret af kristendommen -- hvilket idéen med Jesu fødselsdag blot illustrerer. I sig selv er det ikke en stor anstødsten for mig. Kun når den bliver koblet for fx Mallis aggressive intolerance.

citat:
AP:
Der er heller ikke noget i vejen med at fejre Jesu fødsel på en dag, hvor der blev holdt en hedensk solhvervsfest. Julen var en sådan engang, men det er den ikke længere, nu er det en fest for Jesu fødsel.

Ikke for mig. Og at fremstille den som en eksklusivt kristen fest, andre ikke må blande sig i er fornærmende, ikke mindst fordi det historisk set er forkert.

citat:
AP:
Vi fejrer simpelthen ikke de samme ting mere, som man gjorde i hedensk tid. Det gør ateister heller ikke. (Det kan også være, de ikke fejrer Jesu fødsel, men det er så det.)

Jeg tror ikke på guder og fejrer derfor ingen. Men julen er væsentligt mere end det. I virkeligheden er jeg vel tættere på at fejre en hedensk ting (solhvervet) end en kristen (Jesu fødsel).

citat:
AP:
Der er forskel på at erstatte en fests indhold med noget andet og bevare datoen, og så påstå at det stadig er en fest for Odin og Thor. Ikke?

Det påstår jeg heller ikke det er. Men julen ændrer sig som alt andet, og Mallis og ærtens eksklusive og angribende udfald mod andre aspekter af julen provokerer mig derfor. Historien er ikke så simpel, som de forsøger at gøre den til.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54532 - 05/12/2005 15:30 Re: Integration med Jul i Valhal! [Re: ]
LarsBj
Bruger

Hej Lars,
Jeg ved da ikke, hvad der er bedst: at leve med de nordiske guder, eller have sit åndelige eksil i Mellemøsten?

Nej, man behøver ikke at kende Odin og Thor for at leve i Danmark, men det hjælper.
Nej, man integrerer ikke folk ved at vise en TV-serie, men det hjælper.

I øvrigt:
Vi horer, æder og drikker da stadig til jul, og det er IKKE kristu fødsel, der er i centrum i julen for de fleste.
Antallet af folkekirkemedlemmer falder, men der er nok ganske rigtigt flere end der dyrker Thor.
Det er sjovt at se de gamle historier igen.
Der er masser af nytilkomne, der fejrer jul, men som ikke kender vor historie.
Og selv om man ikke fejrer jul kan man jo godt se TV.
Jeg forstår heller ikke ideen bag Valhal. Spørg DR om denne. Jeg er også sikker på, at dine forslag til nye serier vil vække interesse. Gandhi lyder da som en sjov ide. Og hvad med 'Buddha i Palæstina'...

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54533 - 05/12/2005 22:43 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Øh, kaster mig lige ind i mængden....

Jeg må tilmelde mig skaren, der hilsen Jul i Valhal velkommen. Primært fordi det er den danske kulturarv, og det er i sig selv mere forargeligt, at man ikke værner om den, end det er forargeligt, at man "besmitter" julen med den, da julen - som så mange har skrevet - ikke tilhører nogen, og da i højeste grad slet ikke kristendommen, der jo blot har "hugget" den fra "hedenskabet".

Jesus og Josefine fik gang i en dialog, som kirken ikke havde formået at nærme sig, selv om kirken ellers formår at komme frem i søgelyset ofte nok. Det har kirken (i hvert fald dem, der fattede at gribe chancen i bølgerne efter J&J) nydt godt af i det omfang den formåede, men nu skal kirken jo heller ikke bare sætte sig på sin flade og forvente at få tingene serveret hvert år. Der må også være plads til andre.

Øh, og så mente en at de nordiske guder var ligemeget i dag for dagens Danmark. Øh jo, lad os da brænde alle vores museer af og pløje vores vikingebopladser - og som pakistanerne eller afghanerne eller hvem de nu var: sprænge jellingestenen i luften for godt og grundigt at slette sporene af alt den beskidte hedenskab.

Jeg skal simpelthen have mig en "Thors Hammer" halskæde, bare for at irritere resten af missionshuset....

Ændret af Machine_A (05/12/2005 22:44)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#54534 - 06/12/2005 19:03 Re: Jul i Valhal! [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod.

Jo, julen har ligget det samme sted i tusind(er af?) år, men igen, at julen ligger samme sted, siger ikke i sig selv noget om, hvad der fejres eller ikke.
Grunden til, at julen ikke er en fejring af Jesu fødsel for alle i dag, har for mig at se mere at gøre med samfundets sekularisering end med, at det var en hedensk fest engang. Hvis et sådant argument skulle give mening, ville det jo kræve, at man rent faktisk var vendt tilbage til at fejre det samme som i hedensk tid.

Man valgte at lægge fejringen af Jesu fødsel, der hvor de gamle solhvervsfester lå, men nærmere som en erstatning af dem end som en videreførelse. Hvis man havde valgt at lægge en fest for Jesu fødsel på et tidspunkt, hvor folk ellers ikke holdt fest, kunne de jo bare beholde dem begge to og stå med et ben i hver lejr.

Nej, jeg regnede heller ikke med, at du fejrede julen som en fest for Jesu fødsel, men det tilskriver jeg som før nævnt sekulariseringen - og så det, at julen derudover rent kulturelt og socialt er en meget stærk tradition, som der skal virkelig specielle grunde til ikke at holde i hævd. Dvs. det er ikke nødvendigvis grund nok til ikke at fejre jul, at man er ateist (men hvem ved, måske for nogle?)

"Solhvervet" er i sig selv ikke en "hedensk" ting at fejre. Der er næppe noget forgjort i at fejre, at det ganske enkelt, rent naturvidenskabeligt bliver lysere, ligeså lidt som i at holde en sommerfest i haven af en lignende grund. Og set fra en kristen vinkel er Gud jo også solhvervets skaber.

Måske var det, jeg svarede på, egentlig henvendt til Ærten og Malli, kan jeg se. Min mening om Valhal-kalenderen har jeg skrevet andetsteds her i tråden.
Men uanset om det engang var en hedensk fest eller ej, så må vi vel indrømme, at vi tidsmæssigt er tættere på dengang, flertallet anså julen for en kristen højtid og fejrede den som sådan, end dengang det var en hedensk fest.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54535 - 07/12/2005 16:02 Re: Jul i Valhal! [Re: AnnePande]
Zaphod
Bruger

Hej AnnePande

Du skrev:
citat:
AP: Jo, julen har ligget det samme sted i tusind(er af?) år, men igen, at julen ligger samme sted, siger ikke i sig selv noget om, hvad der fejres eller ikke.

Nej. Men at kapre en eksisterende fest og ’omdøbe’ den, og dernæst kalde den hellig er lige et nummer for selvglad for mig.

citat:
AP: Grunden til, at julen ikke er en fejring af Jesu fødsel for alle i dag, har for mig at se mere at gøre med samfundets sekularisering end med, at det var en hedensk fest engang. Hvis et sådant argument skulle give mening, ville det jo kræve, at man rent faktisk var vendt tilbage til at fejre det samme som i hedensk tid.

Sekulariseringen er selvfølgelig den største spiller, men jeg påstår jo heller ikke, at folk i dagens Danmark fejrer Odin og Thor. Jeg siger bare, at festen har eksisteret meget længe, også før kristendommens ankomst, så at kristne af i dag tager patent på den generer mig.
Og igen, prøv at spørge folk, hvorfor de selv fejrer jul. Jeg gad nok vide, hvor mange, der gør det af hensyn til jesusbarnet.

citat:
AP: Nej, jeg regnede heller ikke med, at du fejrede julen som en fest for Jesu fødsel, men det tilskriver jeg som før nævnt sekulariseringen - og så det, at julen derudover rent kulturelt og socialt er en meget stærk tradition, som der skal virkelig specielle grunde til ikke at holde i hævd. Dvs. det er ikke nødvendigvis grund nok til ikke at fejre jul, at man er ateist (men hvem ved, måske for nogle?)

Eftersom julen ikke pr. definition er en religiøs fest, ville det være fjollet at undlade at fejre den alene fordi man var ateist.

citat:
AP: "Solhvervet" er i sig selv ikke en "hedensk" ting at fejre. Der er næppe noget forgjort i at fejre, at det ganske enkelt, rent naturvidenskabeligt bliver lysere, ligeså lidt som i at holde en sommerfest i haven af en lignende grund. Og set fra en kristen vinkel er Gud jo også solhvervets skaber.

Nej, selvfølgelig er det ikke hedensk. Det er naturligt. Men det er stadig det, man fejrede i gamle dage, hvorefter de kristne begyndte at sige, man skulle fejre noget andet. Men det er uinteressant strid om ord.

citat:
AP: Måske var det, jeg svarede på, egentlig henvendt til Ærten og Malli, kan jeg se. Min mening om Valhal-kalenderen har jeg skrevet andetsteds her i tråden.
Men uanset om det engang var en hedensk fest eller ej, så må vi vel indrømme, at vi tidsmæssigt er tættere på dengang, flertallet anså julen for en kristen højtid og fejrede den som sådan, end dengang det var en hedensk fest.

Det er der ingen tvivl om, og jeg anfægter ikke i mindste grad folks ret til at tolke lige nøjagtig hvad de ønsker ind i julen. Jeg anfægter snarere folk, der anfægter andres ret til at tolke lige nøjagtig hvad de ønsker ind i julen, i den overbevisning at deres tolkning er sand og de andres ond, falsk, dæmonisk, afgudsdyrkende, eller hvad Malli og/eller ærten nu vil kalde det.

Respekt for anderledes troende/tænkende er der i hvert fald ikke tale om.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54536 - 08/12/2005 15:02 Re: Jul i Valhal! [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod.

Kaprer man en eksisterende fest, hvis man erstatter den eksisterende fest med en anden - hvor man fejrer noget helt andet - bare fordi det er det samme tidspunkt? Det synes jeg ikke nødvendigvis.
"Kalder den hellig" - hmmm.... hvem har du hørt kalde julen hellig, og i hvilken betydning?
Man kan jo sige det er noget helligt, man fejrer, men det er ikke som sådan påbudt af Gud, at man nødvendigvis skal holde jul. Men Jesu fødsel er da værd at fejre. (Synes jeg altså. )
Jeg synes heller ikke, der er meget selvglæde ved at feste til ære for en anden.

Jo, at feste omkring solhverv har eksisteret meget længe. Jeg vil dog stadig hævde, at det af den grund ikke behøver at være den samme fest. En solhvervsfest er ikke bare en solhvervsfest. Det er en forårsfest heller ikke.
Og det er altså immervæk længe siden, at der blev holdt solhvervsfester herhjemme, der var decideret hedenske / før-kristne, og ikke bare efter-kristne - som alligevel også som regel har plads til "Glade jul", en engel og en stjerne i toppen af træet , så helt fri kan selv den sekulariserede jul nok ikke sige sig for at have, i det mindste, kristne rester. Derimod er der vel næppe meget tilbage af den førkristne solhvervsfest. (Øl og god mad, ville man måske sige - men, hånden på hjertet, hvad er en fest uden mad og drikke, der er ud over det sædvanlige? - om man så er hedning eller kristen.)
Men nej, "jul" er selvfølgelig ikke en beskyttet titel. Og det skal naturligvis heller ikke være forbudt at fejre den, selv om man ikke er kristen. Mht. at de kristne "tager patent" på den, så må vi jo heller ikke glemme, at den hedenske solhvervsfest faktisk blev skiftet ud med en fest for Jesu fødsel, men som før nævnt, selv den sekulariserede jul er ikke helt fri af rester af det.

Jeg ved nu heller ikke, om ikkekristne holder jul, fordi de tænker: nu er det solhverv, fedt, lad os fejre det? Nej, det er nok snarere, som før nævnt, på grund af den stærke sociale og kulturelle tradition, selv om det historisk ikke er tilfældigt, hvornår man holder jul.
Og det er da rigtigt, at mange nok ikke holder jul pga. Jesus, det var også det, jeg selv skrev tidligere.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54537 - 08/12/2005 16:03 Re: Jul i Valhal! [Re: AnnePande]
Zaphod
Bruger

Hej AnnePande

Du skrev:
citat:
AP: Kaprer man en eksisterende fest, hvis man erstatter den eksisterende fest med en anden - hvor man fejrer noget helt andet - bare fordi det er det samme tidspunkt? Det synes jeg ikke nødvendigvis.

Ikke ”bare fordi,” men det er meget almindeligt, når én religion overtrumfer en anden at inkorporere lokale skikke i den nye religions skikkelse. Om ikke andet for at holde befolkningen medgørlig.

citat:
AP: "Kalder den hellig" - hmmm.... hvem har du hørt kalde julen hellig, og i hvilken betydning?

Tja, fx Malli:
citat:
Derfor vækker det anstød når nogle møgguder (for at være i GT sprogbrug) introduceres for åben skærm i denne hellige tid.

citat:
AP: Jeg synes heller ikke, der er meget selvglæde ved at feste til ære for en anden.

Det var mere det der med at sætte sig på en eksisterende tradition og diktere hvad den betyder. Som om betydning var noget objektivt. Betydning er noget man (individet) lægger i gerningen.

citat:
AP: Jo, at feste omkring solhverv har eksisteret meget længe. Jeg vil dog stadig hævde, at det af den grund ikke behøver at være den samme fest. En solhvervsfest er ikke bare en solhvervsfest. Det er en forårsfest heller ikke.

Prøv nu at høre. Jeg holder jul af mine egne grunde. Jeg blander mig ikke i dine, men forventer til gengæld at du (dvs. ærten eller Malli) heller ikke blander jer i mine -- som fx ved at sige, at jeg fejrer noget forkert eller at nisser er af det onde eller lignende. At sige at julen er en kristen fest og kun dette er faktuelt forkert. For (visse) kristne er det en kristen fest; for ikke-kristne er den noget andet. Fx kunne man fejre solhvervet. Eller bare bruge den som anledning for at være sammen med familien. Men at påstå, at der er ét ’rigtigt’ formål med julen og en masse forkerte, er eksklusivt, intolerant og vigtigst af alt, forkert.

citat:
AP: Og det er altså immervæk længe siden, at der blev holdt solhvervsfester herhjemme, der var decideret hedenske / før-kristne, og ikke bare efter-kristne - som alligevel også som regel har plads til "Glade jul", en engel og en stjerne i toppen af træet , så helt fri kan selv den sekulariserede jul nok ikke sige sig for at have, i det mindste, kristne rester.

Det påstår jeg heller ikke. Heller ikke jeg kan løbe fra den protestantiske arv i samfundets kultur. Men at jeg sætter en engel på mit træ giver ikke dig ret til at pådutte mig et formål med min fest.

citat:
AP: Derimod er der vel næppe meget tilbage af den førkristne solhvervsfest. (Øl og god mad, ville man måske sige - men, hånden på hjertet, hvad er en fest uden mad og drikke, der er ud over det sædvanlige? - om man så er hedning eller kristen.)

Det har jeg heller ikke påstået. Jeg siger blot, at jeg ikke fejrer jesusbarnet, men nok solhvervet -- hvorved min jul på dette, ene område er mere før-kristen end kristen. Jeg sidder dog ikke i stalden i et dyreskind, så på andre områder er den mere kristen (i forståelsen nutidig).

citat:
AP: Men nej, "jul" er selvfølgelig ikke en beskyttet titel. Og det skal naturligvis heller ikke være forbudt at fejre den, selv om man ikke er kristen. Mht. at de kristne "tager patent" på den, så må vi jo heller ikke glemme, at den hedenske solhvervsfest faktisk blev skiftet ud med en fest for Jesu fødsel, men som før nævnt, selv den sekulariserede jul er ikke helt fri af rester af det.

Det tror jeg ikke, jeg forstår? Hvem har magten for ikke at tale om retten til at ”skifte” en fest ud med en anden?

citat:
AP: Jeg ved nu heller ikke, om ikkekristne holder jul, fordi de tænker: nu er det solhverv, fedt, lad os fejre det? Nej, det er nok snarere, som før nævnt, på grund af den stærke sociale og kulturelle tradition, selv om det historisk ikke er tilfældigt, hvornår man holder jul.
Og det er da rigtigt, at mange nok ikke holder jul pga. Jesus, det var også det, jeg selv skrev tidligere.

Fint. Så er vi enige. Så synes jeg bare ikke man skal brokke sig over, at også andre aspekter end de kristne drages ind i julen.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54538 - 08/12/2005 21:09 Re: Jul i Valhal! [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod.

Altså, det kan godt være, jeg har udtrykt mig uklart før, men det kan i virkeligheden siges temmelig kort og klart:

Før kristendommens indførelse fejrede man en hedensk solhvervsfest.
Efter kristendommens indførelse fejrede man Kristi fødsel på samme tidspunkt, og efterhånden blev det kun det, man fejrede, samtidig med, at højtiden havde en stor betydning socialt og kulturelt.
Så fik vi sekulariseringen, men traditionen med at holde jul blev hængende, så den nu ikke nødvendigvis for alle er en fejring af Jesu fødsel.
Jeg ved ikke, om vi kan blive enige så langt?
Og evt. gentager jeg bare mig selv, men nu forhåbentlig lidt kortere.

Jeg ved ikke om man "dikterede, hvad en eksisterende tradition betyder", man skiftede den vel bare ud med noget andet.
Hvem har magt og ret til det?
Jeg ved ikke, om det er et spørgsmål om at have "magt og ret", men er det ikke meget naturligt, når man skifter religion, at man også skifter evt. ensliggende festers betydningsindhold ud?
Hvis jeg gik hen og blev jøde en dag, ville jeg sandsynligvis også fejre Hanukkah, men jeg ville nok ikke forkaste festen, bare fordi den lå i nærheden af den kristne jul.
Og hvis det bare handler om, at man kan fylde julen med hvad indhold, man vil, så burde muslimerne vel også holde en form for muslimsk jul, men det gør de jo ikke - fordi de betragter det som en kristen fest.

Jeg pådutter ikke dig, hvad du skal fejre i julen. Fejr du blot hvad du vil - om det er familien, jule(m)anden, gavebjerget, nisserne, eller for den sags skyld Odin og Thor , men derfor kan jeg da godt ønske for dig, at du må lære ham at kende, som den kristne jul handler om, uden at det nødvendigvis handler om pådutning. Ik?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#54539 - 10/12/2005 12:12 Re: Jul i Valhal! [Re: ærten]
antichris
Bruger

Reg.: 23/11/2005
Sted: Aalborg
Hmmm jeg må sige at julen, som fejres den 24. december(som i alle jo ved) ligge på et forkert tidspunkt, grunden til at den ligger der er at da man introducerede kristendom i europa, i rom introducerede kejser augustus(hvis jeg ikke tager meget fejl) kristendomen, men for at romerne skulle tage den nye religion til sig valgte han at ligge julen på deres gamle saturn festdag, altså en festdag hvor man fejrede saturn, og grunden til denne saturn fest var at man fejrede at nu begyndte det at blive lysere igen, denne fest dag har/havde alle religioner og samfund på dette tidspunkt, og pointen med dette indlæg er at den saturn fest lå på det som i dag er d.24 december altså fejre man faktisk en hedensk fest når man fejre jul...

jeg er ikke enig i det du siger, men jeg vil til min død forsvare din ret til at have din mening Voltair

Til toppen 
#54540 - 10/12/2005 12:33 Re: Jul i Valhal! [Re: antichris]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej anti ... du skriver:
citat:
Nietze sagde: gud er død. Og hvor havde nietze dog ret
Gud svarede:

"Nietzsche er død"

Og ja, det skete -
Nietzsche døde -
- og det er 105 år siden.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54541 - 10/12/2005 18:52 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

citat:
"Nietzsche er død"

Neiiii, Kristina. Den tekst havde jeg da som min "signatur" i en lang periode ...

Jeg savner den næsten, nu jeg ser den igen.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#54542 - 10/12/2005 19:31 Re: Jul i Valhal! [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nåja, Karsten, det havde du da vist osse.

Men første gang jeg så den, var nu på et plankeværk inde på Nørrebro ... for 30-40 år siden ...
Lutter genbrug det hele ..

Hvornår kommer der mon et eller andet nyt under solen?

Jeg ser med forventning frem til Jesu genkomst - alt det andet har jeg lissom set ...
Mere og mere déjà vu efterhånden som årene går ...

Og så alligevel:
Adventstiden blir smukkere og smukkere år for år - julelysene - og julesalmerne ...
... og i morgen er det tredje søndag i advent ..

Men øv, nu glemte jeg igen igen at se "Jul i Valhal" -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54543 - 11/12/2005 17:03 Re: Jul i Valhal! [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina

citat:
Men øv, nu glemte jeg igen igen at se "Jul i Valhal"

Jeg tror kun jeg har fået set 3 afsnit - gad ellers godt, men glemmer det hele tiden. Det er også ligesom man har set det før, bare med et andet "tema"...

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#54544 - 11/12/2005 17:22 Re: Jul i Valhal! [Re: antichris]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Antichrist,

Hvis man skal være helt retfærdig, så fejrer man ikke en hedensk fest fordi man holder en fest på samme dato - man fejrer det, man fejrer under selve festen, og for julens vedkommende er det for kristne Jesu fødsel. Kristne fejrer altså Jesu fødsel, selvom de gør det samme dag som vi andre fejrer Jul (Yule, solhverv, saturnsfest - en lidt ældre tradition). Hvis vi overhovedet fejrer noget.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#54545 - 17/12/2005 19:57 Re: Integration med Jul i Valhal! [Re: ]
Jennes
Bruger

Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
citat: Men tror du på at vi kan integrere mennesker, som ikke holder jul, ved at vise dem en julekaldender om hedenske guder, fra en forsvunden tid? Hvor vi horede og drak og bekrigede alt? :-)
Giver det ikke lidt en signal forvirring?

Det var ikke alt vi gjorde den gang, men tæt på.
Og jeg kan da godt hive et par eller mange "leveregler" frem af biblen hvor Fks. kvinder og børn ikke var noget man tog særlig alvorligt.

Hvis du mener at Kristendommen ikke har "bekriget" alt og alle der ikke havde samme overbevisning som den kristne, så kan jeg godt se at vi burde lyve til tilrejsende i vores land, og fortælle dem at livet altid har været rosenrødt i Denmark,.

Du mener måske at der er forskel på nordisk mytologi og kristendommen rent myte mæssigt?

Bevis det!

Der er mere mellem himmel og jord.....Såsom insekter...

Til toppen 
#54546 - 18/12/2005 02:32 Re: Integration med Jul i Valhal! [Re: Jennes]
Anonym
Anonym

Hejsa..

Brug venligt ordet myte i en ret sammenhæng inden du kaster rundt med det begreb over for en stud.theol.. du forvirre mere end du selv ønsker det.... :-)

(ønskes en forklaring gives det gerne)¨

Jeg vil gerne bede dig om at redegøre for alle de bibelske bevise du postulere er fra eller findes i biblen................

Og så vil jeg spørger dig om du kan skelne fra kristendommens budskab og intention, og så på kirken/folkets udlevelse.........

Nordisk mytologi, opfordre og lægger vægt på krig...
Det gør kristendommen ikke.......

stud.theol. Aarhus Universitet
Lars/Evan

Til toppen 
#54547 - 19/12/2005 15:13 Re: Integration med Jul i Valhal! [Re: ]
Anonym
Anonym

hejsa

jeg ku da godt lide at høre hvordan gudelære studerende definerer ordet "myte" - adskiller det sig fra den definition der almindeligvis bruges på dansk (se linket:http://www.leksikon.org/art.php?n=1807)?

mvh danny

Til toppen 
#54548 - 19/12/2005 21:04 Re: Integration med Jul i Valhal!
Anonym
Anonym

Den skal du selvfølgelig få :-)

:-)

Jeg indskriver den asap.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær