Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#54482 - 29/11/2005 22:26 juleglæde eller julelede
Anonym
Anonym

Hejsa!

Her op til jul, er der måske nogen af jer, der også har prøvet at køre tør for juleglæde, så det i stedet er gået hen og blevet til julelede?
Sådan er det lige ved at blive for mig allerede inden julemåneden er begyndt, bare af at tænke på alt det, som jeg skal nå inden.
Hvordan skal man undgå det?
Jeg kunne godt tænke mig, at være lidt mere oplagt, når julen først begynder, og så have lidt "olie på lampen" at give af - det er jo da vel det julen drejer sig om ikke?!
Måske har du også her i ræset oplevet at køre tør for kræfter!

Til toppen 
#54483 - 30/11/2005 00:06 Re: juleglæde eller julelede
mlangdahl
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Fredericia
Min bedste anbefaling er at bestille en skiferie i nytåret, så kan man ikke andet end glæde sig til ferien kommer ;-).
Nej jeg kender godt problemmet, har det selv at man over alle de julefrokoster, julemarkeder, juletamtam dit og juletamtam dat, det er til at få fnuller over... MEN, der er et men, det er der næsten altid, jeg tror det så er vigtigt at se over alt det kommercielle pjat og pjank, og se bag alt det andet, glem om du lige får købt den perfekte gave til tante Åse. Vi skal tilbage til det det virklig handler om at Gud gav os Jesus(også selvom det ikke var i december han blev født), og at Gud har givet os den største gave af dem alle livet. Og drop så alt det julenisse pjat som bare er til for at forvirre små børn og drive os andre til vanvid

Martin Langdahl hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard

Til toppen 
#54484 - 30/11/2005 13:46 Re: juleglæde eller julelede
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland

Hej

I år fejrer jeg ikke jul i DK, det betyder så også, at jeg ikke fejrer juleaften på den samme måde som man gør i DK, og det er jeg glad for, jeg er ved at få pip af alt det julehalløj, folk ter sig jo fuldstændigt skørt bare pga af 3 dage, hul i hovedet simpelthen.

Dans om juletræ, gaver, sang kan jeg sagtens undvære. Julen er ikke andet for mig end fridage, hygge og lidt god mad.

Så jeg tager det helt roligt.

Til toppen 
#54485 - 01/12/2005 15:25 Re: juleglæde eller julelede
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kirkemus.

Jo, der kan være nok at se til i den søde juletid, også så man kan få stress før man får begyndt.

Du skriver, at juleleden kommer af alt det, du skal nå inden jul.
Måske ville det være godt at stoppe op og tænke på, hvad det er, man skal nå, hvorfor, og for hvis skyld.
Nu ved jeg jo ikke nøjagtigt, hvad du har i tankerne, men for nogens vedkommende kunne det evt. se sådan ud:
Er det nødvendigt at bage 5 slags småkager, lave både rødkål, leverpostej, sylte og julekonfekt selv, lave en frygtelig masse juledekorationer, gå til 6 forskellige julemarkeder... osv. osv.?
Og for hvis skyld? Er der blevet lidt for mange "uundværlige" traditioner i familien, hvor hver enkelt har noget, det "bare ikke kan blive jul" uden (i sig selv betænkeligt), på en måde, så julens centrum overskygges eller næsten forsvinder? I så fald er de ellers i sig selv udmærkede traditioner jo faktisk gået hen og blevet... ja, afgudsdyrkelse. Og det er jo en alvorlig sag.
I så fald var det evt. værd, måske sammen, at overveje: Er der noget, vi kan luge lidt ud i, så der bliver mere plads til julens hovedperson, Jesus? Mere tid til at læse i hans Ord, besinde os på det, bede, lovsynge og tilbede ham, fordi han blev menneske for os? - og mere tid til at hjælpe og glæde et medmenneske, vi ellers ikke ville få tid til, og til at fortælle nogen om julens budskab?
Og når vi har ham, og han er den vigtigste i vores jul, så gør det dybest set ikke noget, om vi måske kunne nøjes med 1-2 slags kager, et enkelt julemarked, lidt færre dekorationer, lidt billigere gaver (så der blev mere at give af til dem, der havde mere brug for det) mv., for selv om vi (forhåbentlig) også gerne vil mindes ham med den ydre festivitas, så er det det indvendige, der tæller.
Hvis vi øver os i at huske, hvem og hvad det er, vi fejrer, og sætte alt, hvad der hedder juleforberedelser, ind i det lys, så tror jeg, det hjælper vældigt.
Jeg ved ikke, om det kan bruges, eller passer til dig, men ellers må du jo sige til.

Mvh. Anne.

PS. Og så er det jo også en god ting at få begyndt i god tid.

Ændret af AnnePande (01/12/2005 15:27)

Til toppen 
#54486 - 01/12/2005 23:12 Re: juleglæde eller julelede [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Annepande og Mus,

jeg tænker lidt, det her med at man (som vi er mange, der skal), skal nå tusind ting, før man kan koncentrere sig om julens hovedperson, det virker lidt som Marta og Maria fra Bibelen. Der hvor Marta styrter rundt for at servicere Jesus, så hun slet ikke får tid til at sætte sig og lytte til Ham, sådan som Maria gør det. Det minder lidt om os små travle jule-bier , som suser rundt hele december, og først juleaften kan vi slappe af. Og så er julen næsten forbi, der er det for sent.. Det er historien om igen. Kan vi mon indse det og så gøre det, som Annepande kom med af udmærkede råd? Jeg siger det også til mig selv, for jeg stresser også tit rundt til jul, nu her hvor jeg ikke bor hjemme længere.

mvh Tau.
Anne, supergodt indlæg. Det gav stof til eftertanke. Og tak til dig Kirkemus, fordi du sætter fokus på noget, som vi nok er mange, som gør, men som vi ikke får sagt højt.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54487 - 01/12/2005 23:32 Re: juleglæde eller julelede [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. I de fleste Romersk katolske kirker kan man komme til midnatsmesse juleaften. Det er en glimrende måde, at få frem, at det vigtigste sker til sidst. Det vi alle har ventet på, ikke maden, ikke gæsterne, ikke gaverne, men JESU KRISTI FØDSEL. Smart - hvis jeg selv skal sige det, og det skal jeg jo, da jeg er den eneste katolik herinde, såvidt vides, for tiden.

Kan varmt anbefale det, det sætter virkelig én i den rigtige stemning at gå i kirke der. Der har man også tiden, fordi al ræset er overstået. Jeg husker fra min folkekirketid, at jeg altid stressede i kirke kl. 16, og tænkte undervejs i Juleevangeliet på det, jeg skulle hjem og nå. På denne her måde når jeg det hele inden.

Der er desuden også som regel tv-transmitteret midnatsmesse juleaften fra PetersKirken i Rom. Der er paven den, der fejrer messen. Altså han er jo præst, foruden at han er biskop og pave. Så det er ham, der fejrer denne messe, fordi PetersKirken hører til Rom, hvor han er biskop. Jeg ved, at der er mange ikke katolske danskere, som ser med hvert år. Det er vildt hyggeligt og opbyggeligt.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#54488 - 05/12/2005 12:42 Re: juleglæde eller julelede [Re: tau]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Tau.
Det er jo egentlig en rigtig gog tradition med midnatsmesse juleaften, gad vide hvorfor protestanterne droppede det? Hjemme hos os, og så vidt jeg ved også mange andre steder plejer vi at læse juleevangeliet højt når vi har spist, og inden vi går i gang med juletræ og gaver, og slutte med et vers fra en julesang lavet om til en bøn "kom Jesus, vær vor hyttegæst, hold selv i os din julefest, da skal med Davidsharpens klang, dig takke højt vor nytårssang." - bare lige for at få fokus korrigeret hen hvor det nu skal være. Men en decideret gudstjeneste ville da være endnu bedre.
Er der nogen herinde der ved om der nogle steder i DK faktisk holdes midnatsmesser juleaften, ud over de katolske?

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54489 - 05/12/2005 16:37 Re: juleglæde eller julelede [Re: anniesr]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Schjelde,

nej jeg ved ikke, om der er midnatsgudstjenester i DK udover de katolske, men dem er der til gengæld nok af i hele landet. Stort set alle katolske kirker har midnatsmesse juleaften. Plus den i tv fra Rom.

Mon ikke folkekirken har afskaffet dette, af hensyn til præsten, som jo skal fejre jul med familien og ofte ikke er hjemme den aften? Jeg ved det ikke, men jeg ku forestille mig det. Vores præster er jo noget mere fleksible, de holder jul hjemme, enten alene - eller som de fleste, sammen med folk fra menigheden, som også skal med til midnatsmessen. Og jo, der er også messe 1. juledag, så det er ikke sådan, at præsten sover længe dagen efter, fordi han har arbejdet til ud på natten.

mvh Tau.

Til toppen 
#54490 - 05/12/2005 17:40 Re: juleglæde eller julelede [Re: tau]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hm ja, den tanke strejfede mig også. Tror du har ret, det må være de rent praktiske omstændigheder, det kan da nærmest ikke være teologisk... Og jeg kan godt forstå præsterne, men ærgerligt alligevel;-)

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#54491 - 05/12/2005 23:36 Re: juleglæde eller julelede [Re: anniesr]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej igen

ja, jeg tror, at det er hensynet til præsternes privatliv, der gør, at man i Folkekirken ikke længere har midnatsmesse til jul. (Eller på andre aftener i øvrigt..).
Enkelte steder er der dog vistnok Påskevigilie (hedder det det i Folkekirken???) kl. midnat natten til søndag i Påsken.
Det er der så så godt som alle steder i den katolske Kirke i DK og udlandet også. Det er noget, man har bibeholdt, for at man rigtig kan mærke, at det var lørdag nat, at Herren stod op af graven. Det er en STOR ting, det er VIRKELIG FEDT at være med til, og jeg har været det begge de år, jeg har været katolik. Det er simpelthen årets højdepunkt, større end julen endda.

Mvh Tau.
PS. Jeg kan også godt forstå folkekirkepræsterne, som jo har familie at tage hensyn til juleaften, og derfor kan de ikke stå i kirken kl.lidt i tolv om natten..

Til toppen 
#54492 - 06/12/2005 13:20 Re: juleglæde eller julelede [Re: anniesr]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Schjelde og Tau.

Jo da, der findes skam folkekirkelige julemidnatsmesser. Måske ikke helt så mange, men jeg tror snarere, det er fordi der ikke er tradition for det, end for præsternes families skyld. (Folk vil nok generelt hellere have det "afviklet" inden den store middag og er for trætte til mere, når de har julet hele dagen... eller? Måske er det sådan, folk tænker, i det mindste.)
I Sct. Pauls kirke i Århus er der i hvert fald julemidnatsmesse (men det er jeg aldrig med til, da jeg holder jul hos familien i Silkeborg), og i Zions kirke i Esbjerg. Hvor man ellers har det, ved jeg ikke.
I Sct. Pauls har vi også påskenatsgudstjeneste, det er virkelig godt. Sidste gang blev der døbt 3 konfirmander. Det var stort.
Så jeg håber du finder en, Schjelde. Men det lyder også som en god ide, det du fortæller om. Hvis der ikke er en gudstjeneste ved midnat, kan man jo gå til en om eftermiddagen, men hvis man vil, kan man jo også derhjemme læse en juleprædiken. Salmer synger man jo som regel rundt om træet.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (06/12/2005 13:23)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær