1 registrerede (Kefas) og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#54414 - 28/11/2005 22:55
Fragmenter...
|
Anonym
Anonym
|
Hej Venner! Jeg synes at overskueligheden af tråden Videnbekendelsen startet af Keld og kørt absolut af sporet af mig (  ), er blevet noget pløret, så jeg tænkte at jeg på grund af nogle tilsyneladende misforståelser os allesammen imellem, ville vie en hel tråd alene til dette emne, for eventuelt at komme af med nogle af stråmændene. Følgende er et tyvstjålet eksempel fra Paul N. Tobin’s hjemmeside Rejection of Pascal’s Wager (jeg har oversat hans engelske så godt som jeg kunne) og citatet rammer meget godt min eneste reelle indvending mod brugen af mængden af bevarede manuskripter som nogen form for kvalificering eller trovædighedargument i forhold til bibelen. citat: Påstanden lyder således: Låner det faktum at der er mere end 5000 bevarede manuskripter fra det nye testamente, dvs. flere manuskripter end til noget andet værk i historien, tyngde til troværdigheden af det nye testamente?
Logikken bag spørgsmålet er yderst begrænset. I bedste fald garanterer en stor mængde manuskripter den tekstuelle integritet af dokumentet, men det bidrager ikke det mindste til bedømmelsen af hvorvidt indholdet er faktuelt.
Lad os for eksempel antage at vi finder nogle gamle manuskripter af et gammelt dokument fra en nu uddød religion. De to dokumenter er mere eller mindre identiske, bortset fra et par enkelte vers. Lad os sige at der i et af disse vers er forskelligheder som er svære at bringe overens. Disse vers er oversat til dansk som følger:
Manuskript A siger: Månen er lavet af grøn ost Manuskript B siger: Månen er lavet af grim ost
Forestil jer at vi på et senere tidspunkt, i noget der svarer til fundet af dødehavsrullerne, finder tusindvis af manuskripter af dette dokument, som dateres til endnu tidligere end de to vi allerede havde fundet. Under studiet af disse nye fund, finder man ud af at de alle støtter oversættelsen af manuskript A. Dette betyder nu at vi kan være sikre på at verset i dets originale form bliver læst som: ”Månen er lavet af schweizisk ost”. Vi har nu nået en grad af tekstuel renhed så vidt dette vers angår. Det ubesmittet af senere tilføjelser, sletninger og forbedringer og vi ved at dette var hvad den oprindelige forfatter havde skrevet ned.
Bemærk dog at tekstuel renhed ikke er det samme som faktuel sandfærdighed eller epistemologisk sandhed. Udsagnet at ”Månen er lavet af schweizisk ost” er stadig ukorrekt.
Iøvrigt har jeg fundet kilden til indvendelsen i mit oprindelige indlæg til det som Tau spurgte efter og den er også fra ”Rejection of Pascal’s Wager” har jeg fundet ud af... Er ret imponeret over mængden af detaljer jeg har husket fra da jeg læste den for et års tid siden første gang... Det må have føltes ret vigtigt, hvilket i nogen grad gøres forståeligt senere i mit indlæg 
Meget er sagt efterhånden omkring dette og jeg skal kort opridse mit eget incitament for at deltage, for dem som er nye i nærværende debat eller for dem som skulle have glemt det.
Kristina lagde ud med at sige følgende:
citat: Julius Cæsar skrev en bog »De galliske krige« omkring 50 år, før Jesus blev født. Vi har ikke den originale bog, men 9-10 kopier, og den tidligste blev skrevet omkring 900 år efter originalen!
Der er til sammenligning tusindvis af skrifter med Det Nye Testamentes bøger!
Og da jeg protesterede fulgte Tau op med følgende:
citat: Jeg lærte på et ALPHAkursus, at der findes tusinder af dokumentstykker med NT på. Titusinder faktisk. Det betyder, at NT skulle være bedre dokumenteret end samtidige kendte mennesker som fx. Cæsar, som I to nævner.
Er det så helt forkert, hvad ALPHAkurset lærer sine deltagere?
Nej det er ikke helt forkert, men det er heller ikke helt rigtigt og for den uoplyste giver det et indtryk af en alt for overvældende mængde bevis i forhold til hvad der vitterligt er. I spørgsmål der, set fra min synsvinkel, er så vigtige og potientielt gennemgribende for individet, hvorvidt gud er til og om bibelen virkeligt er guds ord, så synes jeg det mindste man kunne gøre fra kristen side (i dette tilfælde den specifikke kirke som Tau var til alphamøde i og som det senere vil fremgå af den kirke jeg kom i) var at servere informationerne så upartisk som muligt så vedkommende kan træffe et informeret valg istedet for at blive lokket.
Men grundlæggende er pørgsmålet som bl.a. Kristinas unavngivne præst så fint understreger det her:
citat: Det er ikke nogen konkurrence, hvor det drejer sig om at opvise flest afskrifter, men om at dokumentere, at NTs dokumentation er så god, at den ligger langt ud over - ikke hvad de andre skrifter kan opvise - men langt ud over, hvad historikerne normalt kræver som dokumentation for, hvad der stod i originalen.
Selvfølgelig ikke hvor mange manuskriptfragmenter der er eller ikke er, men om hvor tæt man kan komme på originalen gennem disse manuskriptfragmenter. Det rimelige er at sætte de samme krav for bibelens bøger, som for enhver anden bog og der er bibelen helt med oppe blandt de mest veldokumenterede... Altså ikke i sandhedsværdi, men veldokumenteret i forhold til ”originalen”.
Jeg er altså på ingen måde ude efter at fortælle jer at bibelen ikke er et storslået værk, men alene forsøger at rette lidt i den fine talgymnastik der bliver lavet... Og måske at spørge lidt ind til hvorfor at talgymnastikken i det hele taget er nødvendig?
-----------------
Det har på intet tidspunkt været min tanke at netop denne argumentation skulle modbevise bibelen, guds eksistens eller afskrive alle kristne som løgnagtige eller noget som helst i den retning. Det var alene påstanden om at der skulle være noget ekstraordinært og ekstratroværdigt ved mængden af bevarede NT-fragmenter, som jeg forsøger at belyse fra andre vinkler end den dånende religiøse.
Da jeg i sin tid hørte påstanden første gang på KBCs bibelskole (ikke at jeg mener at det bøder for nogen særlig kvalitet, sorry hr. Garnfeldt ) så syntes jeg vitterligt at det da var en simpel lille bid information som sammenlagt med alt det andet gav tyngde til bibelens troværdighed og ikke mindst at det var et godt modargument når folk overfor mig påstod at bibelen var en stor røverhistorie.
Jeg havde den gang absolut ingen grund til at betvivle påstanden som blev fremsat af en mand som jeg anså for at være en af de mest ydmyge og velinformerede undervisere på den skole. Når jeg så høre Tau der på et alphamøde er blevet stukket den samme plade, af en som hvis ikke jeg var blevet ateist, lige så godt kunne have været mig, så synes jeg at det var rart at supplere med en anden og efter min smag mere realistisk vurdering af fakta.
Det er mit indtryk at den slags informationer, sådan som det også ukommenteret fremgår af de links AFA gav HER, florerer ganske kritikløst blandt kristne og det synes jeg er uheldigt ikke mindst for de kristne.
---------------
Jeg lagde i dette indlæg ud med at dele påstanden op i endnu mindre bidder. Det gjorde jeg mere eller mindre ud fra min hukommelse, fordi jeg ikke kunne huske min kilde. Nu da jeg har fundet den, så vil jeg bringe argumentationen i dens helhed, sådan som jeg kan gengive den på dansk.
Hele vejen igennem mener jeg at det er vigtigt at holde sig mit første citat fra ”Rejection of Pascal’s Wager” i denne tråd for øje, fordi det er kernen i modargumentet. Det her drejer sig altså IKKE om at jeg forsøger at modbevise hele kristendommen, bibelen, guds eksistens og alt det hejs... Det er her alene påstanden om at en stor mængde manuskript fragmenter i sig selv på nogen måde giver troværdighed til det nye testamente som jeg udfordrer (i modsætning til Tobin, som går lidt længere, hvilket også vil fremgå af det nedenstående). Det er nemlig ikke alle punkter jeg personligt uden at læne mig kraftigt (for meget ifølge min egen vurdering) op ad andres skriblerier, som jeg kan forsvare til ende. Årsagen til at jeg gentager mig selv på dette punkt er at det tilsyneladende undgår jeres opmærksomhed temmeligt ofte og har for vane at forplumre debatten når det ikke holdes in mente.
Det er tydeligvis, som det fremgår af flere indlæg i Kelds tråd "Videnbekendelse", ikke alle kristne der mener det samme som de fundamentalister som Tobin kritiserer, men som jeg allerede har gjort opmærksom på så er det ikke desto mindre en ret sejlivet myte, som stadig bliver brugt i lægmandsdiskussioner til at lægge vægt bag apologetikken.
En anden lille interessant detalje er at Paul N. Tobins kritik af den kristne apologetik på dette punkt rammer lige i midten af den argumentation som AFA bragte os ved sine tidligere nævnte links...
Alt nedenstående er mere eller mindre taget fra Rejection of Pascal’s Wager”. Jeg har redigeret det for længde, oversat fra engelsk og tilføjet nogle få af mine egne noter.
Tobin lægger ud med at pege på de to af fundamentalister mest citerede bøger hvad denne påstand angår og de er som følger:
Lee Strobel's The Case for Christ (1998) Josh McDowell's Evidence that Demands a Verdict (1979)
Bare som et kuriosum... yderligere kritik af de to bøger, for den nidkære kritiker (links jeg endnu ikke selv har pløjet hele vejen igennem): Kritik af Lee Strobel's The Case for Christ Kritik af Josh McDowell's Evidence that Demands a Verdict
Vi bliver i disse bøger ifølge Tobin og mest relevant for nærværende argument bl.a. fortalt:
1. At alene antallet af fragmenter bekræfter den tekstuelle integritet af det nye testamente. 2. At dette garanterer ”renheden” af de nytestamentlige tekster. 3. Vi bliver forsikret om at ingen af disse tilbageværende varianter påvirker basal kristen doktrin på nogen gennemgribende facon. 4. Slutteligt bliver vi fortalt at alle disse træk ved manuskriptsamlingen der er uden sidestykke, antyder guddommelig indgriben.
Først og fremmest så indvender Tobin imod disse påstande at størstedelen af de faktuelle data som ovennævnte forfattere læner sig op ad, er taget fra Bruce Metzgers bog: ”The Text of the New Testament: It's Transmission Corruption and Restoration” der i sin indledning siger:
citat: Lad dog ikke det forkerte indtryk blive formidlet af statistikkerne ovenfor, hvad angår det totale antal af græske manuskripter af det nye testamente, det bør pointeres at de fleste af de papyri er relativt fragmentariske og kun omkring 50 manuskripter (af hvilket Codex Sinaiticus er det eneste uncial manuskript) indheolder hele det nye testamente.
Yderligere tilføjer han, som jeg allerede har peget på (omend årstallene i mit første indlæg var fejlagtige, som også er blevet påpeget af Kristinas unavngivne præst, at:
1. Op til det 9. århundrede er det eneste komplette testamente Codex Sinaiticus, som ligesom Kristinas præst også pointere er samlet i det 4. århundrede og ikke det 5. som jeg sagde. Der er yderligere to, næsten hele testamenter som jeg også allerede har nævnt og dateret forkert, nemlig Codex Ephraemi og Codex Alexandrinus fra det 5. og ikke det 6. som jeg sagde.’ 2. Der er 59 bevarede komplette eller næsten komplette testamenter, men bortset fra de tre vi allerede har nævnt er (dvs. så er vi nede på 56), men de er alle fra det 9. århundrede eller yngre. 3. Som jeg allerede har pointeret er langt størstedelen af de bevarede manuskripter fragmentariske. (De forskellige papyri er navngivet ”P” for papyrus og så et nummer f.eks. P52.) P1 et fragment fra det tredie århundrede indholder 17 vers fra Matthæus. P2 et fragment fra det 6. århundrede består af tre vers fra Johannes og 6 vers fra Lukas. Selv det kendte P52 (Dateret som et af de ældste fragmenter på en delt førsteplads sammen med 7Q5), som jeg også tidligere nævnte består af kun fem vers fra Johannes.
Fortsættelse følger snarligt... Jeg skal i seng og sove 
|
|
Til toppen
|
|
|
#54415 - 29/11/2005 02:01
Re: Fragmenter...
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej CloudHands. citat: Forestil jer at vi på et senere tidspunkt, i noget der svarer til fundet af dødehavsrullerne, finder tusindvis af manuskripter af dette dokument, som dateres til endnu tidligere end de to vi allerede havde fundet. Under studiet af disse nye fund, finder man ud af at de alle støtter oversættelsen af manuskript A. Dette betyder nu at vi kan være sikre på at verset i dets originale form bliver læst som: ”Månen er lavet af schweizisk ost”. Vi har nu nået en grad af tekstuel renhed så vidt dette vers angår. Det ubesmittet af senere tilføjelser, sletninger og forbedringer og vi ved at dette var hvad den oprindelige forfatter havde skrevet ned.
Nej, man kan ikke konkludere noget specielt ved det store fund, for spredningen er ikke eksisterende. Derfor tæller dette fund ikke synderligt mere end et enkelt fragment.
citat: Jeg er altså på ingen måde ude efter at fortælle jer at bibelen ikke er et storslået værk, men alene forsøger at rette lidt i den fine talgymnastik der bliver lavet... Og måske at spørge lidt ind til hvorfor at talgymnastikken i det hele taget er nødvendig?
Hvis jeg skulle forklare dokumenterbarheden af bibelens skrifter til almindelige folk, så ville jeg blive nødt til at udelade detaljer og dermed bruge de forenklede - og på et eller andet plan derfor også manipulerende - forklaringer. Det ville være uundgåeligt i enhver kommunikation til almindelige mennesker.
Jeg tror således ikke der er tale om talgymnastik og hensigter med at pynte på tallene, men blot om at servere en letforståelig pointe: NT's skrifter er godt dokumenterede.
citat: ... så syntes jeg vitterligt at det da var en simpel lille bid information som sammenlagt med alt det andet gav tyngde til bibelens troværdighed og ikke mindst at det var et godt modargument når folk overfor mig påstod at bibelen var en stor røverhistorie.
Det er nok her det hele bunder, for gennemsnitsdanskeren forventer at Bibelen er en stor røverhistorie, som det er helt uholdbart at regne som historisk kilde. Den opfattelse har folk fået fra ateistiske funda'er (undskyld udtrykket! ), som prøver at få bibelen til at se utroværdig ud ved at fremhæve argumenter, som ser spiselige ud, men som er grove forenlinger og forvanskninger.
Jeg synes derfor på ingen måde, at man kan beskylde de kristne SPECIELT for talgymnastik og fordrejning af data overfor gennemsnitsfolk. Hvis man bevæger sig op på videnskabeligt niveau i de kristne kredse, så får argumenterne helt anden karakter, men det gør de ikke i almindelige kristne kredse.
citat: Det har på intet tidspunkt været min tanke at netop denne argumentation skulle modbevise bibelen, guds eksistens eller afskrive alle kristne som løgnagtige eller noget som helst i den retning. Det var alene påstanden om at der skulle være noget ekstraordinært og ekstratroværdigt ved mængden af bevarede NT-fragmenter, som jeg forsøger at belyse fra andre vinkler end den dånende religiøse.
Fair nok. Jeg er ganske enig. Argumenterne for NT's troværdighed skal ikke hænges op på dette i sig selv.
citat: men som jeg allerede har gjort opmærksom på så er det ikke desto mindre en ret sejlivet myte, som stadig bliver brugt i lægmandsdiskussioner til at lægge vægt bag apologetikken.
Jeg synes faktisk ikke denne "myte" er så slem endda så længe der er tale om lægmandsdiskussioner. For der er jo ikke tale om at karakteren af disse mange NT-fragmenter tæller ned når man vurderer dem én for én.
700 fragmenter tæller derfor fatisk mere end 500 fragmenter når der er tale om, at spredning, omfang osv er omtrent ens for de to portioner fragmenter.
Det ville være interessant at se på karakteren af fragmenterne til fx illiaden. Udfra dette studium kunne man fastslå i hvor høj grad det ville være legalt i en forenkling blot at sammenligne fragmenternes antal.
citat: 2. Der er 59 bevarede komplette eller næsten komplette testamenter, men bortset fra de tre vi allerede har nævnt er (dvs. så er vi nede på 56), men de er alle fra det 9. århundrede eller yngre.
Bare man så ikke bruger de tal til at sige, at NT ikke er synderlig godt dokumenteret. For man må vurdere hvert skrift for sig. Der er således for de enkelte skrifter langt flere fragmenter og mauskripter end disse tal.
citat: Selv det kendte P52 (Dateret som et af de ældste fragmenter på en delt førsteplads sammen med 7Q5), som jeg også tidligere nævnte består af kun fem vers fra Johannes.
Vigtigeheden af papyrusfragmenterne er ikke så meget fastsættelse af skrifternes tekst (dog alligevel for de afsnit, som de omhandler) men nærmere datering af skrifterne, som de er taget fra. Man får dermed nyttig information fra fx dateringen af P52 til (tidligt i) 2. årh fordi man deraf kan vide, at Johannesevangeliet allerede tidligt var kendt i Egypten. Derfor siger informationerne om disse fragmenters størrelse ikke så meget i denne sammenhæng.
Vi er grundlæggende enige i din indvending. Men når vi har været omkring vurderingen af fragmenterne så står vi for mig at se tilbage med en grundlæggende pointe, som ikke er så forskellig fra intentionen i "myten": NT er godt dokumenteret; også i forhold til samtidige skrifter, som vi regner for historiske.
Til sidst skal det nævnes, at vi også er enige om at selvom vi med stor sikkerhed kan bestemme hvordan originalen har set ud, så siger dette studium intet om hvorvidt det så er sandt, det der står. Der må man tage andre metoder i brug - og i sidste ende er det et spørgsmål om tro.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54416 - 29/11/2005 09:10
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Søgende
Jeg er glad for at vi langt hen ad vejen er så enige og jeg må da i lyset af din moderate holdning til det, også justere min egen harme overfor påstanden, så det skal du have tak for!
Du fremstår som om du forholder dig rimeligt nøgternt til disse oplysninger og det skal du have ros for, men generelt har jeg ellers det indtryk at folk gerne vil tro på den slags og derfor egentlig ikke spørger ind til det, hvis bare det bliver serveret for dem af en som de stoler på. Når den lille bid information først er lagret, så ligger den der bare.
Så bliver den benyttet til f.eks. alphamøder, her i debatten (ganske kort nævnt af Kristina i forhold til Cæsars "Galliske Krige") og på KBC's bibelskole og så længe at der ikke er nogen der siger noget så fortsætter folk kritikløst med at stole på det.
Det der generer min blindtarm allermest i denne sammenhæng er at den holdning til information er ret tendentiøs for mennesker og ifølge min erfaring særligt blandt religiøse.
Hvis bare at folk brugte nogle mere reelle tal, så ville alle mine våde drømme blive opfyldt... Det er alt jeg ønsker i denne sammenhæng og grundlæggende den eneste grund til at jeg blandede mig helt i starten... Raketten tog for mit vedkommende først rigtig fart, da Tau sagde at hun havde stødt på påstanden til alphamøde 
Ændret af CloudHands (29/11/2005 09:16)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54417 - 29/11/2005 09:50
|
Anonym
Anonym
|
Hej Søgende Jeg bed lige mærke i dette... citat: Det er nok her det hele bunder, for gennemsnitsdanskeren forventer at Bibelen er en stor røverhistorie, som det er helt uholdbart at regne som historisk kilde. Den opfattelse har folk fået fra ateistiske funda'er (undskyld udtrykket! ), som prøver at få bibelen til at se utroværdig ud ved at fremhæve argumenter, som ser spiselige ud, men som er grove forenlinger og forvanskninger.
Den opfattelse at bibelen er en stor røverhistorie har folk nok primært fordi at bibelen i lang tid ikke har haft særlig stor relevans for gennemsnitsdanskeren.
Yderligere så har de strømninger der har været indenfor historieforskning og kritik i de seneste 200 år været meget kritisk overfor en religiøs tolkning af bibelen og det er klart at holdningen bag det fokus har kunne forplantet sig ned igennem samfundet.
Jeg har svært ved at se at det lige skulle være ateistiske fundamentalister (hvad det så end er? ) der var skyld i at det var den almene holdning til bibelen.
-----------
For mit eget vedkommende forsøger jeg ikke at få bibelen til at se utroværdig ud. Det er næsten en fornærmelse at stikke os det i skoene...
Det jeg bl.a. gør er at påpege tilstedeværelsen af et areligiøst alternativ, som har respekt for vores intellekt og vores, så vidt bevisførelse rækker, eneste værktøj til erkendelse af verden, nemlig hjernen og kroppen. Et alternativ der tager hensyn til at vi reelt ikke kan vide alt og at det at vi ikke kan vide alt ikke må give anledning til at vi alene lader vores fantasier og ønsketænkning diktere hvad vi oplever som sandt.
Troen på korset er en dårskab siger de kristne og deri er jeg meget enig med dem. Yderligere mener jeg aldrig at vi kan eller bør tillade at dårskab bliver målestokken for hvad vi anser for sandt. Det er en hån mod alt hvad jeg finder betydningsfuldt og centralt i livet.
----------
Det var et sidespring... Ønskes dette indlæg kommenteret, så gør det venligst i en ny tråd... På forhånd tak
|
|
Til toppen
|
|
|
#54418 - 29/11/2005 11:24
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej CloudHands citat: Men grundlæggende er spørgsmålet som bl.a. Kristinas unavngivne præst så fint understreger det her ....
Når du skriver "unavngivne" tager jeg det som en opfordring til at navngive, og det har jeg ikke spor imod: Han hedder Jørgen Sejergaard og er sognepræst i Karlebo sogn, hvor vi har tre kirker: Nivå kirke, Karlebo kirke og Egedal kirke.
Jørgen Sejergaards prædikener kan læses på nettet, hvis det skulle have interesse for nogen: http://www.karlebosogn.dk/sejergaard
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54419 - 29/11/2005 22:48
Fragmenter... Fortsat
|
Anonym
Anonym
|
Fortsat fra første indlæg... Som jeg også kommer ind på HER, så... Ud af de 96 katalogiserede papyrus manuskripter er der 68 som indeholder mindre end 20 vers. Kun 13 af papyrus manuskripterne indeholder mere end 40 vers. Tilfældet med Uncialerne er ikke meget anderledes. Af de 299 bevarede uncial manuskripter, så har 195 af dem mindre end 4 folio, hvor et folio svarer til ca. 1 samenfoldet A4 side (altså 4 A5 sider og ikke som jeg tidligere antog 4 A6 sider). De græske manuskripter af det nye testamente bliver generelt set opdelt i tre kategorier: Papyri, uncialer og minusculer. Navnet papyri refererer til det materiale de er skrevet på, nemlig papyrus. Papyrus manuskripter er de tidligste vidner til det nye testamente. Dateringen af papyrus manuskripter af det nye testamente rangerer fra det 2. århundrede til det 8. Navnet uncial hentyder til den skrifttype som de er skrevet med, som det fremgår af linket. Dateringen af nytestamentlige uncialer rangerer fra overgangen til det 3. århundrede til det 11. Slutteligt er der minuskulerne (det tror jeg da de hedder på dansk, ret mig hvis jeg tager fejl  ). Navnet hentyder til den fortløbende håndskrift, som de er skrevet med. Minuskulerne udgør den største mængde af bevarede manuskripter, men er også rent dateringsmæssigt fjernet længst fra de originale manuskripter. De tidligste minuskuler er dateret til det 9. århundrede og det seneste lige før trykkekunstens gennembrud i det 16. århundrede. Kurt og Barbara Aland har skrevet bogen ”The Text of the New Testament” (-an Introduction to the Critical Editions and to the Theory and Practice of Modern Textual Criticism), hvorfra følgende opgørelse over fordelingen af papyri, uncialer og minuskuler er taget fra: citat: · Full New Testament (3 uncials, 56 minuscules) · All of the New Testament except Revelation ( 2 uncials, 147 minuscules) · All of the New Testament minus the gospels (1 uncial, 75 minuscules) · Gospels with Revelation (11 minuscules) · Gospels, Acts & Catholic Epistles (2 papyri, 1 uncial, 8 minuscules) · Gospels, Acts, Catholic Epistles & Revelation (2 minuscules) · Pauline Epistles & Revelation (6 minuscules) · Acts, Catholic Epistles, Revelation (3 minuscules) · Gospels & Pauline Epistles (5 minuscules) · Acts, Catholic Epistles (18 papyri, 29 uncials, 40 minuscules) · Acts, Catholic & Pauline Epistles (8 uncials, 265 minuscules) · Pauline Epistles (26 papyri, 58 uncials, 138 minuscules) · Revelation (5 papyri, 7 uncial, 118 minuscules) · Gospels (43 papyri, 184 uncials, 1896 minuscules)
Samlet kommer dette tal ikke noget nær de 5000+ manuskripter, som der tales om i den indledende påstand. Hvilket der er to grunde til. Først og fremmest så er der en del overlapning mellem manuskripterne, f.eks. så indeholder nogle NT manuskripter de Paulinske Breve med Johannes Åbenbaringen og andre igen har Evangelierne med Apsotlenes Gerninger, hvilket faktisk bringer det totale antal fragmenter endnu længere ned. Rent faktisk er der kun omkring 3200+ NT manuskripter.
Dernæst opnåes tallet 5000+ ved at lægge omkring 2200 lektionarier (igen ved jeg ikke om det hedder det på dansk, det engelske ord er lectionaries) til det totale antal manuskripter. Lektionarier er små bøger som bliver brugt til oplæsning ved gudstjenester, som indeholder små bidder af det nye testamente. Disse lektionarier indholder ikke ubrudte tekster fra NT. Nogle har kun læresætninger fra Evangelierne, nogle resten af NT undtagen Johannes Åbenbaringen. Cirka 200 af disse lektionarier indeholder kun spredte NT citater og burde ifølge Kurt og Barbara Aland skulle disse lektionarier slet ikke have været gjort til en del af det totale antal manuskripter. Det ældste bevarede lektionarie er dateret til det 4. århundrede. Kun 32 af alle disse 2200+ lektionarier can dateres til før det 9. århundrede.
Tobin fortsætter med at forholde sig kritisk overfor Strobel, som tidligere blev nævnt, der i sin bog ”The Case for Christ” siger at han opfatter manuskripterne som en rigdom af beviser [A wealth of evidence], hvilket iøvrigt også er undertitlen på Strobels kapitel om manuskripterne. Tobin spørger om denne rigdom af beviser har bekræftet de traditionelle bibelske tekster som f.eks. Textus Receptus der ligger til grund for King James Version?
Strobel siger at han har set at det der er anslået til at være 200.000 variationer i NT, men affejer hurtigt læserens ”frygt” (jeg går ud fra at Tobin tolker det lidt karikeret som den kristne læsers frygt, som sagt er han ikke altid lige stueren ) ved at sige at dette skøn er en illusion, for bare et enkelt ord stavet forkert i 2000 manuskripter bliver talt som 2000 variationer. Herefter styrker Strobel sit argument ved at fremsætte samme påstand som bl.a. Norman Geisler og William Nix: At NT teksten er 99,5% ubesmittet.
Tobin mener at der tydeligvis er en bedre måde at anskue problemet på, nemlig ved at se på det samlede antal vers i NT og se hvor mange af disse vers der har variationer. Derved så vil selv 100 variante manuskripter på et bestemt vers kun tælle som en enkelt variation. Bygget på denne formodning, hvor mange af NT’s vers har så variationer? Tabellen nedenfor som er taget fra Alands ”The Text of the New Testament” viser hvor mange variationer der reelt er for hver gruppe af skrifter.
Følgende tabel har jeg simpelthen ikke kunnet kopiere ordentligt ind i tekstbehandlingen her på Jesusnet, desværre, så bær over med mig. Tallene er der, så det skulle være til at finde hoved og hale i med lidt ekstra tænkearbejde... På forhånd undskyld 
citat: Group of Writings Total Number of Verses Number of Verses with Variants Percentage of Verses with Variants The Gospels 3769 1713 45.4% The Acts 1006 329 32.7% Pauline Epistles 2032 495 24.4% The Catholic Epistles 735 220 29.9% Revelation 405 191 47.1% Total 7947 2948 37.1%
Fra denne tabel kan det læses at det mest korrumperede, hvad variationer i vers angår i NT, er Johannes Åbenbaringen og Evangelierne. Nærved halvdelen af versene i disse værker har varianter. Selv det mindst korrumperede værk, de Paulinske Breve, har næsten 25% variante vers. Totalt set har mere end en trediedel af versene i hele NT variante vers.
Efter dette følger en udredning, som knytter sig alene til variationerne i Nestle-Aland Novum Testamentum Graece, 27. udgave og United Bible Societies' Greek New Testament fjerde udgave (begge oversat og skrevet ud fra moderne tekstkristisk analyse), i forhold til King James Version (som er baseret på Textus Receptus). Da oversættelsesarbejdet vil være alt for omfattende, samt min egen endnu begrænsede forståelse af det, kan jeg endnu ikke redegøre fyldestgørende for det, så derfor vil jeg udelade kritikken her omend det faktisk var den jeg lovede JesusFreak HER. Argumentationen kan findes i sin helhed HER, hvis det har nogen interesse... Linket er som det meste jeg henviser til på engelsk.
---------------------
Når alt det er sagt, så vil jeg yderligere gerne bidrage med nogle af mine egne tanker og overvejelser i forhold til ovenstående materiale.
Bl.a. vil jeg gerne behandle spørgsmålet om eksterne kilder og deres vigtighed i bedømmelsen af troværdigheden af et givent dokument, uanset mængden af kopier af dette. Specielt i forhold til Cæsar og "De Galliske Krige" og andre historiske personer, som kort er blevet nævnt af bl.a. Kristina, i denne og lignende debatter.
Men nu er det sengetid, så der vil komme mere af det senere... 
P.S. Jeg håber at I nyder denne gennemgang lige så meget som jeg og ser gerne at I bidrager, hvis I har konkrete kritikpunkter til det Tobin siger (Omend at visse forståelsesspørgsmål, hvis I holder jer til min oversættelse alene meget vel kan skyldes at jeg ikke har oversat godt nok, vel at mærke)...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54420 - 29/11/2005 23:00
ALPHAmøder og raketter
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej CloudHands,
hvorfor tog raketten fart, da du læste, at jeg havde stødt på påstanden om de mange tusinde kopier af NT på et ALPHAmøde? Er det fordi, ALPHAmøderne er for nye kristne og søgende mennesker? Altså mennesker som måske ikke ved så meget om, hvordan virkeligheden ser ud på de områder, som ALPHA tager sig af?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54421 - 29/11/2005 23:07
Re: ALPHAmøder og raketter
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau citat: Er det fordi, ALPHAmøderne er for nye kristne og søgende mennesker? Altså mennesker som måske ikke ved så meget om, hvordan virkeligheden ser ud på de områder, som ALPHA tager sig af?
Jeps...
Og som jeg allerede har sagt i mit første indlæg i denne tråd:
citat: Jeg havde den gang absolut ingen grund til at betvivle påstanden som blev fremsat af en mand som jeg anså for at være en af de mest ydmyge og velinformerede undervisere på den skole. Når jeg så høre Tau der på et alphamøde er blevet stukket den samme plade, af en som hvis ikke jeg var blevet ateist, lige så godt kunne have været mig, så synes jeg at det var rart at supplere med en anden og efter min smag mere realistisk vurdering af fakta.
Jeg tror at alle mennesker ville være better off, hvis de var lidt mere påpasselige med hvilken information de modtog og hvordan, samt ikke mindst at alle gjorde en ihærdig indsats for at opsøge viden og ikke bare tro at den kommer til dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54422 - 29/11/2005 23:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CH Hov du, jeg gik jo netop til ALPHA i et ønske om at vide mere. Så den med, at man ikke søger viden, den passer ikke altid. Jeg troede, at jeg kunne stole på det, der blev sagt til det møde, de møder. Men det kan jeg måske ikke. Jeg er stadig ikke overbevist om det ene eller det andet. Men det er heller ikke afgørende for mig. Men du har da nok ret i, kan jeg se nu, at dem der underviser på ALPHAmøder ikke har specielle kompetencer..De har bare deres tro.! Er det ikke det, du siger ? mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54423 - 29/11/2005 23:18
Re: Fragmenter... Fortsat
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej CH, Jeg har selv refereret Tobin, så jeg synes det er en rigtig god kilde du der har fat i. Strobels bog "The Case for Christ" er ofte meget unuanceret og hænger ikke så godt sammen. Den henfalder ofte til opremsning i stedet for reel behandling af emnerne. citat: Det er mit indtryk at den slags informationer, sådan som det også ukommenteret fremgår af de links AFA gav HER, florerer ganske kritikløst blandt kristne og det synes jeg er uheldigt ikke mindst for de kristne.
De samme træk har jeg kunnet finde i meget af understøttelsen af især Strobels bog. Ligesom dig synes jeg, at det er næsten sorgfremkaldende ærgeligt, at Strobels informationer rammer dem, der i forvejen tror han har ret med misinformation.
citat: Strobel siger at han har set at det der er anslået til at være 200.000 variationer i NT, men affejer hurtigt læserens ”frygt” (jeg går ud fra at Tobin tolker det lidt karikeret som den kristne læsers frygt, som sagt er han ikke altid lige stueren ) ved at sige at dette skøn er en illusion, for bare et enkelt ord stavet forkert i 2000 manuskripter bliver talt som 2000 variationer. Herefter styrker Strobel sit argument ved at fremsætte samme påstand som bl.a. Norman Geisler og William Nix: At NT teksten er 99,5% ubesmittet.
Det regnestykke lader sig selvfølgelig kun løse med noget alvorlig tal-akrobatik. Det fik mig også til at opgive Strobel som saglig kilde i diskussioner om bibelens ægthed.
citat: Når alt det er sagt, så vil jeg yderligere gerne bidrage med nogle af mine egne tanker og overvejelser i forhold til ovenstående materiale.
Jeg vil læse med, men jeg føler ikke jeg har det store at bidrage med... min "bøf" med bibelen er primært logisk - det traditionelle aspekt ignorerer jeg nærmest indtil videre. Heldigvis er der også folk på dette forum, der er langt mere kvalificerede til det end jeg
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54424 - 29/11/2005 23:19
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau Jo det er det for så vidt... Og sådan som jeg selv opfattede kristendommen da jeg var en del af den var det mere end rigeligt... Det vigtigste er jo ikke alle de små petitesser, men troen på at Jesus gav sit liv for mine synder og at jeg ved troen på ham kan arve evigt liv. Right?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54425 - 29/11/2005 23:29
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Søren, du skriver til CH: citat: Hvis jeg skulle forklare dokumenterbarheden af bibelens skrifter til almindelige folk, så ville jeg blive nødt til at udelade detaljer og dermed bruge de forenklede - og på et eller andet plan derfor også manipulerende - forklaringer. Det ville være uundgåeligt i enhver kommunikation til almindelige mennesker.
Nej - det ville være at lyve, eller som du selv skriver, manipulere med folk. Hvis du har indset, at folk ikke har de nødvendige redskaber, er din pligt at formidle redskaberne, ikke at gøre folk dummere ved ikke at fortælle dem hele sandheden (læs: manipulere).
citat: Jeg tror således ikke der er tale om talgymnastik og hensigter med at pynte på tallene, men blot om at servere en letforståelig pointe: NT's skrifter er godt dokumenterede.
...og, vil jeg tilføje, at fremstå langt mere veldokumenteret end man er i øjnene på den, der ikke har de nødvendige redskaber.
Hvis tallene ikke passer bliver manipulationen ikke mindre af, at målet blot er at illustrere en pointe. Jeg hiver heller ikke udokumentérbare tal op af hatten for at illustrere at noget er "meget" eller "lidt" eller "godt" eller "dårligt" det ene eller det andet. Det ville jo være rendyrket manipulation, ligesom Strobels.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#54426 - 29/11/2005 23:34
Re: Fragmenter... Fortsat
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus citat: Jeg vil læse med, men jeg føler ikke jeg har det store at bidrage med... min "bøf" med bibelen er primært logisk - det traditionelle aspekt ignorerer jeg nærmest indtil videre. Heldigvis er der også folk på dette forum, der er langt mere kvalificerede til det end jeg
Det tager jeg som et kompliment 
Jeg kan godt forstå at din "bøf" med bibelen er mere af den logiske karakter. Man kommer tit til at starte med Adam og Eva, so to speak, hver eneste gang man skal diskutere detaljer. Derfor er det "meget nemmere" at gå udenom alt det og så tage fat i logikken, som du jo efter min vurdering beskriver rigtig godt i din debat med Kristina HER
|
|
Til toppen
|
|
|
#54427 - 29/11/2005 23:49
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau citat: Hov du, jeg gik jo netop til ALPHA i et ønske om at vide mere. Så den med, at man ikke søger viden, den passer ikke altid.
Kunne det tænkes at du (i dette tilfælde) eller andre alphagæster efter mødet ikke følte nogen grund til at søge mere viden om påstanden at der var 5000 eller flere bevarede fragmenter, flere end for noget andet historisk skrift, fordi de stolede på at det alphafolkene sagde var sandt?
(hvorfor skulle de søde mennesker dog lyve? Selvfølgelig har de deres kilder i orden! Ellers ville de jo ikke sidde der og sige det. De ville ikke tillade at gøre sig selv til løgnere overfor os som stoler på dem osv.)
Du virkede overrasket over at det de sagde på mødet ikke var korrekt, så hvad er sandsynligheden for at du havde fundet ud af det, hvis ikke jeg eller en anden havde sagt det?
Det er ikke et spørgsmål om at du ikke søgte viden, men hvorvidt du fortsatte med at gøre det bagefter også... 
For at citere reklamen for et firma der laver computerspil:
citat: "Challange Everything!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#54428 - 29/11/2005 23:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, det er det vigtigste. Det har du helt forstået rigtigt.!!! mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54429 - 29/11/2005 23:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CH Ja det er rigtigt, jeg stolede på ALPHAfolkene. Og ja, du har også ret i, at det overraskede mig, det du havde at sige om det med kopierne af NT. Hvornår ved man så nok ? Skal man aldrig stole på nogen viden, fordi der kan komme en anden viden senere så? Det er da lidt skørt, synes jeg.  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54430 - 30/11/2005 00:05
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tau citat: Skal man aldrig stole på nogen viden, fordi der kan komme en anden viden senere så?
Jo da... Men jeg mener bare at man skal være parat til at smide den gamle viden ud, hvis den viser sig ikke at holde stik.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54431 - 30/11/2005 07:57
|
Anonym
Anonym
|
Tau: Hvornår ved man så nok ? Skal man aldrig stole på nogen viden, fordi der kan komme en anden viden senere så?
Svarene på dine spørgsmål er faktisk en meget fin beskrivelse af den videnskabelige metode.
Vi ved aldrig nok!
Man skal aldrig stole på nogen viden, fordi der kan komme en anden viden senere!
Morale:
Hvis nogen forsøger at sælge dig den endelige sandhed, så køb den ikke!
Hvad enten sælgerne står på ALPHA-møder eller andre steder og måske endda selv tror fuldt og fast på, at det er sandheden, de tilbyder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54432 - 30/11/2005 10:31
|
Anonym
Anonym
|
Fuldstændig enig med Evo!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54433 - 30/11/2005 10:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo og CH,
tak for svarene begge to.!
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54434 - 30/11/2005 10:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Søgende Opdagede lige dette og ville kommentere på det citat: Man får dermed nyttig information fra fx dateringen af P52 til (tidligt i) 2. årh fordi man deraf kan vide, at Johannesevangeliet allerede tidligt var kendt i Egypten. Derfor siger informationerne om disse fragmenters størrelse ikke så meget i denne sammenhæng.
Det følger vel ikke logisk at fordi man har fundet ét lillebitte (5 vers) fragment af Johannes Evangeliet, at det var kendt (og udbredt, som påstået af bl.a. AFA og hans kilder) i Ægypten på daværende tidspunkt (mellem 125 og 160)?
Hvad mener du med kendt?
Fundet betyder vel bare at der i hvert fald var én der havde kopieret noget af den oprindelige Johannes autograf... y nada mas...
|
|
Til toppen
|
|
|
#54435 - 30/11/2005 19:11
|
Anonym
Anonym
|
citat: Fundet betyder vel bare at der i hvert fald var én der havde kopieret noget af den oprindelige Johannes autograf... y nada mas... Det er højst usandsynligt at man skulle kunne finde et fragtment af det eneste eksemplar der skulle have fundet vej til Egypten.
Netop det at et fragtment, afskrevet temmelig få år efter efter originalen blev skrevet, tyder tvært imod på at dette skrift havde vundet en større udbredelse allerede omkring år 125 e.Kr. Dette bekræftes jo også af andre kilder, der tydeligt lader os vide, at den kristne tro var vidt udbredt i de jødiske kolonier rundt om Middelhavet.
Dette fragtment, sammen med fragtmentet af Mattæus (der med meget stor sikkerhed kan dateres til ca. år 50-55, husker det ikke mere præcist) kan ikke med rimelighed tolkes anderledes end at evangelieskrifterne allerede år 125 havde stor udbredelse.
I alle andre sammenhænge ville ikke en eneste forsker være i tvivl om hvordan dette skulle tolkes.
Det store antal af fundne fragtmenter, sammenholdt med de tusindvis af NT-citater hos de apostolkse fædre og tidligste apologeter, giver alt sammen et tydeligt billede af udbredelsen af NT-skrifterne og dermed den kristne tro.
Liberalteologers og ateisters benægtelse af fakta, taler sit tydelige sprog om deres manglende seriøsitet og troværdighed hvad bibelforskning angår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54436 - 06/12/2005 01:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA Undskyld den lange ventetid. Jeg er i gang med at læse alle dine henvisninger og har et debatoplæg omkring min generelle kritik af dem i ovnen og den slags tager jo lidt tid at udarbejde, hvis det skal gøre ordentligt... Nåh men tilbage til P52 fragmentet. Du siger: citat: Det er højst usandsynligt at man skulle kunne finde et fragtment af det eneste eksemplar der skulle have fundet vej til Egypten.
Ikke desto mindre er det sket... Statistik kan ikke bruges i retrospekt.
citat: Netop det at et fragtment, afskrevet temmelig få år efter efter originalen blev skrevet, tyder tvært imod på at dette skrift havde vundet en større udbredelse allerede omkring år 125 e.Kr.
Dine kilders datering af fragmentet (P52) til 125 e.Kr. er den tidligste datering nogen forsker endnu har givet på fragmentet af hvad jeg har kunnet finde frem. De fleste snakker om dateringer mellem 125 og 160-70 e.Kr. og nogle endda helt op til starten af det 3. århundrede. Ingen af dine kilder har givet en for mig at se rimelig grund til at antage at det netop er den tidligste datering der er den korrekte, det skulle da lige være at det passer bedst ind i deres religiøse verdensbillede.
Hvis man skal yde fragmentet og de forskere der har forsøgt at datere det, nogen som helst retfærdighed, så er det rimeligst at nøjes med det relativt brede dateringsvindue 125-170 e.Kr. og så slå sig til tåls med det, selvom det potientiel kan være ødelæggende for ens håb om at evangelierne i nogen grad er overbragt ”ubesmittet” fra evangelieskriverne, sådan som traditionen til tider kan dikterer det.
Selvom at muligheden foreligger, så mener jeg at det er et temmeligt tyndt strå at klamre sig til, for at forsvare en hurtig udbredelse af kristendommen. Så kan det iøvrigt også bemærkes at fragmentet ikke er fra en skriftrulle med pergament, men papyrus fra et codex (en bog), hvilket ville gøre det til et yderst ukarakteristisk tidligt eksempel på et codex. En datering tidligt i det 2. århundrede (sådan som 125 e.Kr. er det) er udfra denne betragtning usandsynlig. Yderligere så er fragmentet størrelse og indhold ganske beskedent og af en sådan karakter at det regnes for ubrugeligt i forhold til en sammenligning af senere og mere omfattende dokumenter.
citat: Dette fragtment, sammen med fragtmentet af Mattæus (der med meget stor sikkerhed kan dateres til ca. år 50-55, husker det ikke mere præcist) kan ikke med rimelighed tolkes anderledes end at evangelieskrifterne allerede år 125 havde stor udbredelse.
Hvilket fragment tænker du på? Måske 7Q5, som menes at være fra Markusevangeliet (ikke Matthæus)?
Papyrusset 7Q5 fra Qumranfundet er tidligst dateret til omkring 50 og senest til 68 hvor Essenernes samfund blev udraderet af romerne. HVIS fragmentet er fra Markus, noget som eksperterne stadig ikke er enige om, så kan det uden tvivl være muligt med en tidlig datering af Markusevangeliet.
Men... 7Q5 er i en så dårlig stand og af en så dårlig kvalitet at selv det at læse de enkelte bogstaver korrekt er besværligt. Dette medføre at der er tvivl selv blandt eksperterne om hvorvidt, det som bl.a. Andreas håber er en del af Markusevangeliet, i det hele taget med rette kan læses som det. Den kombination af bogstaver som indgår i fragmentet, som kunne antyde at det var fra Markusevangeliet, indgår også i andet et græsk ord for et geografisk sted, halvøen kaldet Pelopennesus (Grækenland).
Ydermere så er der den lille detalje at det er meget usandsynligt at Essenerne i Qumran, som netop havde adskilt sig fra jøderne inde i byerne, fordi de mente at de var for blødsødne og ikke levede efter strenge nok regler, skulle opbevare hele eller dele af Markusevangeliet, særligt den del der følger lige efter Mrk. 6:52-53, hvor Jesus går i clinch med farisærene for deres hårde tolkning af loven omkring rent og urent.
---
På baggrund af kvaliteten af de to fragmenter nævnt ovenfor, så er der for mig at se hverken grund til at antage at evangelierne var særligt hurtigt udbredte eller særligt tidligt daterede i forhold til den sekulære tolkning som du vægres sådan ved.
---
citat: I alle andre sammenhænge ville ikke en eneste forsker være i tvivl om hvordan dette skulle tolkes.
Tilsyneladende jo...
citat: Det store antal af fundne fragtmenter, sammenholdt med de tusindvis af NT-citater hos de apostolkse fædre og tidligste apologeter, giver alt sammen et tydeligt billede af udbredelsen af NT-skrifterne og dermed den kristne tro.
Det er der jo så tydeligvis delte meninger om. Jeg synes at det er betænkeligt at de fleste, hvis ikke alle, dem der støtter en meget tidlig datering er dem som vil have trosmæssig-gavn af det.
citat: Liberalteologers og ateisters benægtelse af fakta, taler sit tydelige sprog om deres manglende seriøsitet og troværdighed hvad bibelforskning angår.
Jeg skal ikke tale for alle de liberale teologer der findes derud, ej heller for alle ateisters vedkommende, men alene for mit eget...
Jeg benægter ikke fakta. Jeg kikker på de informationer der er tilgængelige og forsøger at forholde mig så neutralt som jeg kan. Indtil nu så oplever jeg det som sagt som ganske betænkeligt at de eneste der læser de såkaldte fakta som støttende den fundamentalistiske religiøse dagsorden er dem der nyder godt af det, nemlig fundamentalisterne.
Jeg siger ikke at fundamentalisterne ikke har ret alene fordi jeg ikke er enig med dem, men jeg tillader mig at forholde mig skeptisk. På samme måde som jeg ville forholde mig skeptisk overfor en ernæringsekspert der anbefaler et slankeprodukt hvor eksperten selv ejer en stor del af aktierne i firmaet som producerer produktet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54437 - 06/12/2005 01:08
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Dette bekræftes jo også af andre kilder, der tydeligt lader os vide, at den kristne tro var vidt udbredt i de jødiske kolonier rundt om Middelhavet.
Jeg har søgt lidt på det, men kunne godt tænke mig at høre hvem dine kilder er... Kunne du komme med nogle henvisninger?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54438 - 08/12/2005 20:53
|
Anonym
Anonym
|
Hey AFA er du stadig i live... Eller brygger du som jeg også lang tid over et indlæg
|
|
Til toppen
|
|
|
#54439 - 09/12/2005 15:42
|
Anonym
Anonym
|
citat: På baggrund af kvaliteten af de to fragmenter nævnt ovenfor, så er der for mig at se hverken grund til at antage at evangelierne var særligt hurtigt udbredte eller særligt tidligt daterede i forhold til den sekulære tolkning som du vægres sådan ved. Jeg ser at du stadig ikke er til sinds at lade dig rokke af hårde kendsgerninger, men alene henholder dig til spekulative formodninger fra primært ateistiske bibelkritikere. Disse bibelkritikere har ikke været i stand til at tilbagevise de dateringer jeg har henvist til og som placerer både Mattæus og Markus som meget tidlige skrifter.
Men da vi næppe når længere i debatten, da vi gensidigt ikke sætter lid til "modstanderens" kilder, er der vel næppe noget formål i at fortsætte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54440 - 09/12/2005 15:46
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hey AFA er du stadig i live... Eller brygger du som jeg også lang tid over et indlæg Jeg har været bortrejst, og efter hjemkomst og læsning af de seneste indlæg, er det min klare overbevisning at vi ikke når længere i denne debat.
Jeg fæstner ikke tillid til dine primært ateistiske kilder, da de helt tydeligt og bevidst ser bort fra data og fakta der ikke støtter deres fantasifulde teorier om NT-skrifternes tilblivelse. Og du fæstner ikke tillid til de kilder jeg henviser til. Derfor vil det nok være spild af tid at fortsætte - jeg har i al fald langt mere væsentlige ting at bruge min sparsomme tid på end ved at fremfinde dokumentation der blot bliver fejet af bordet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54441 - 09/12/2005 16:43
|
Anonym
Anonym
|
Hej Venner
Nu da AFA ikke kan hænge på længere, så var der måske andre som ville gå ind i denne debat med mig... Nogle med reelle argumenter, henvisninger og kilder til en afveksling måske?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54442 - 09/12/2005 18:57
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hej Venner
Nu da AFA ikke kan hænge på længere, så var der måske andre som ville gå ind i denne debat med mig... Nogle med reelle argumenter, henvisninger og kilder til en afveksling måske? Dette var så også lige hvad jeg forventede: en beskyldning om ikke at fremføre reelle argumenter ikke at fremføre reelle henvisninger ikke at fremføre reelle kilder
Her ser I så en af de aller mest væsentlige grunde til at jeg rent faktisk ikke gider debat med denne person. Uanset hvad man fremfører, som ikke på forhånd støtter hans antibibelske holdninger, så bliver det karakteriseret som ureelt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#54443 - 09/12/2005 20:30
Nu må det være nok!
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA citat: Dette var så også lige hvad jeg forventede: en beskyldning om ikke at fremføre reelle argumenter ikke at fremføre reelle henvisninger ikke at fremføre reelle kilder
Beskyldninger, ja det kan du tro...
Enhver med lidt tålmod kan læse dine indlæg, særligt i forhold til evolutionsdebatten, men nu også i forhold til bibelhistorie og se at niveauet hvorpå du argumenterer er mildest talt mangelfuldt.
Din måde at argumentere består primært i at tilkendegive at du ikke er enig, hvorefter at du beskylder alle der ikke tænker og tror som dig for at være usaglige og useriøse.
Til din oplysning så er det ikke at argumentere.
De henvisninger og kilder som du endnu har præsteret har med ganske få undtagelser (Asger, Wenham og Eta) absolut ingen pondus, der strækker sig ud over det at du er enig med dem.
Af de tre førnævnte er Asger den eneste der forholder sig rimeligt ærligt til materialet, hvilket jeg har pointeret i en anden tråd.
Jeg har fremført argumenter for hvorfor at jeg mener at man skal tage alle disse historier med et gran salt. Du har derimod ikke argumenteret for et eneste af dine synspunkter endnu.
citat: Her ser I så en af de aller mest væsentlige grunde til at jeg rent faktisk ikke gider debat med denne person. Uanset hvad man fremfører, som ikke på forhånd støtter hans antibibelske holdninger, så bliver det karakteriseret som ureelt!
Hvis det er din holdning hvorfor blander du dig så hele tiden? Det er jo uanset hvad jeg siger så har du en uunderbygget mening om det, som du ikke tøver med at give tilkende. Hvis det at debattere med mig virkeligt var så slemt hvorfor bliver du så ikke bare væk fra de tråde jeg starter? Der er vel ingen der tvinger dig?
Du har gang på gang gået i clinch med mig i debatten, men ALDRIG har du fulgt et argument til dørs. Det er ikke en påstand, men et etableret faktum, som kan erfares af enhver der har tålmodigheden til at læse alle dine sure opstød igennem. Du afslutter meget bekvemt enhver diskussion hvor du bliver en lille smule presset med et arrogant og helt og aldeles upassende EOD.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54444 - 12/12/2005 12:26
Bølgelængde
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Martin og Andreas
Mon ikke vi skal konstatere, at I to ikke lige er på bølgelængde med hinanden? Og så lade den ligge dér? Ingen af jer viser tillid til modparten og så er det ikke muligt at få en konstruktiv debat ud af det. Jeg vil derfor opfordre jer til at indstille skydningen. Jeg går ud fra, at I begge to er voksne nok til at klare det selv.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#54445 - 12/12/2005 13:05
Re: Bølgelængde
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Kære netmissionær Ja AFA og jeg er uenige og ganske givet heller ikke på bølgelængde, men... Jeg vil ikke finde mig i at blive skudt i skoene at jeg ikke viser min modpart tillid. Jeg viser AFA oceaner af tillid, men da AFA desværre aldrig har for vane at svare på helt konkrete spørgsmål med helt konkrete svar, så bliver vores indbyrdes mangel på kemi fokus for debatten, istedet for debattens reelle emne, hvilket nemt kan give oplevelsen af at jeg ikke viser AFA tillid. AFA derimod afskriver oftest fra første færd og UDEN overhovedet at indgå i en reel debat, alt hvad jeg har at sige, sådan som det fremgår tydeligt af følgende indlæg... Et indlæg som kun er toppen af isbjerget! Dette indlægDet ville ærgre mig gudsjammerligt, hvis du ikke kan se det. Jeg har fra adskillige unavngivne meddebattører (mindst 7 indtil videre), opbakning på dette område. For en generelt bedre tone på Jesusnet kunne jeg sagtens acceptere at du udelukkede enten mig eller AFA, men jeg kan ikke garantere, at jeg vil sidde hans indlæg overhørig, hvis vi begge skal befinde os her i fremtiden. Et alternativ er at AFA lover ikke at kommentere på mine indlæg og at jeg lover ikke at kommentere på hans... Hvis det er en model han gider at gå med til?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54446 - 12/12/2005 13:35
|
Anonym
Anonym
|
CloudHands: For en generelt bedre tone på Jesusnet kunne jeg sagtens acceptere at du udelukkede enten mig eller AFA, men jeg kan ikke garantere, at jeg vil sidde hans indlæg overhørig, hvis vi begge skal befinde os her i fremtiden.
Jeg har selv været i clinch med AFA, men det er mit indtryk, at han egentlig ikke selv den ønsker stridbare tone, som han ikke desto mindre er eksponent for.
Imidlertid har jeg med godt resultat debatteret med AFA på hans eget debatforum www.skabelsen.info, hvor han opfører sig som en høflig, korrekt og venlig vært og ordstyrer.
Jeg kan derfor faktisk anbefale, at du tager debatten op med AFA dér. Personligt er jeg blevet positivt overrasket, og det har også mildnet vore indbyrdes sammenstød på JesusNet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54447 - 12/12/2005 13:57
|
Anonym
Anonym
|
citat: Imidlertid har jeg med godt resultat debatteret med AFA på hans eget debatforum www.skabelsen.info, hvor han opfører sig som en høflig, korrekt og venlig vært og ordstyrer. Jeg kan kun tilføje at du selv i høj grad medvirker til den gode debattone ovre på skabelsen.info med en meget seriøs og saglig dialog - uden at vi af den grund behøver at skulle kunne blive enige om væsentlige konklussioner.
Har CloudHands interesse i at debatere de emner der er on topic derovre, og han deltager på samme seriøse niveau som dig, vil han da være hjertelig velkommen. Sammenstød og kontroverser her omkring bibelske debatemner vedrører da heller ikke debatter og dialoger andre steder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54448 - 12/12/2005 14:19
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Martin
Jeg vil ikke gerne tage parti i sagen, men har ikke svært ved at forstå både dine og Andreas' frustrationer. Jeg forstår også pointen i din henvisning til AFA's indlæg.
I den dialog jeg har haft med Andreas oplever jeg det samme som Evo skriver: nemlig, at han slet ikke ønsker den tone, som debatten har fået. Måske kunne Evo's forslag om at fortsætte debatten med Andreas på hans eget site, være en idé?
Eller synes jeg, at dit alternative forslag om, at I to forløbig ikke kommenterer hinandens indlæg, lyder fornuftigt. Hvad siger du Andreas? Er det et forslag du kan gå med til?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54449 - 12/12/2005 14:22
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Andreas
Vil du lige kommentere CH's forslag om, at I to ikke kommenterer på hinandens indlæg her på Cafe Thomas?
|
|
Til toppen
|
|
|
#54450 - 12/12/2005 14:27
|
Anonym
Anonym
|
citat: Eller synes jeg, at dit alternative forslag om, at I to forløbig ikke kommenterer hinandens indlæg, lyder fornuftigt. Hvad siger du Andreas? Er det et forslag du kan gå med til? Jeg har jo netop et par gange givet udtryk for at jeg ville afslutte debatten - men er så blevet mødt med en nærmest hånlig bemærkning om at jeg da altid flygter fra at svare med et bekvemt EOD.
Så hvis jeg kan blive fri for den slags nedgørende beskyldninger skal jeg med den største fornøjelse undlade både at læse og kommentere hans skriverier her på JesusNet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#54451 - 12/12/2005 14:29
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hej Andreas
Vil du lige kommentere CH's forslag om, at I to ikke kommenterer på hinandens indlæg her på Cafe Thomas? Se dette svar
|
|
Til toppen
|
|
|
#54452 - 12/12/2005 16:42
|
Anonym
Anonym
|
Det er hermed en aftale...
Forudsat vel at mærke at ingen af os direkte eller indirekte drager tidligere indlæg eller kommentarer ind i fremtidige debatter.
Ændret af CloudHands (12/12/2005 16:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
|