Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#54289 - 27/11/2005 12:00 Ingen hyldestråb, kun tavshed.... HVORFOR ?
Keld
Bruger

Reg.: 04/09/2005
Ingen glæde , ingen hyldestråb, kun tavshed........HVORFOR ?

Jeg skrev et indlæg om at
GUD havde været på arbejde igen,
idet GUDs sidste ny skabning , den fine lille stjerne i stjernebilledet Cassiopeja, nu kunne ses i sin vorden.

Af hvilken grund har ingen kristne haft interesse i at hylde GUDs evige skabertrang med ægte glæde, ved denne fantastiske begivenhed, hvor man med kikkert kan se , hvordan GUD gør en stjerne ?

Den lille nye har jo ingen biologiske forældre og kan jo kun komme fra GUD.

Er der noget jeg har misforstået ved kristendommen, eller er det upassende at skrive den slags?
For jeg synes selv, at det er så smukt, at GUD kan blive ved med at skabe stort som småt.

Med venlig hilsen
Keld

Til toppen 
#54290 - 27/11/2005 12:26 Re: Ingen hyldestråb, kun tavshed.... HVORFOR ? [Re: Keld]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Kære Keld

det er da dejligt at du er begejstret over Guds skaberværk, men du må virkelig have dit liv i Gud og ikke i om folk reagere eller ikke. Vi kan alle være begejstrede, men også på hver vores måde, det er skønt hvis du er forundret over Guds skaberværk, virkelig godt, dejligt, bliv ved med det.

Så bliv ved med at give udtryk for din begejstring, den kan mennesker nemlig ikke tage fra dig, men deres manglende svar burde heller ikke få lov itl det, håber du kan bruge det til noget.

Gud velsigne dig

Ole

PS: hvor lang tid har du været kristen?

Til toppen 
#54291 - 27/11/2005 15:05 Re: Ingen hyldestråb, kun tavshed.... HVORFOR ? [Re: Ole Madsen]
Keld
Bruger

Reg.: 04/09/2005
Kære Ole
tak for din venlige svarhilsen.
Men du belyser ikke, hvorfor der er en mur af tavshed omkring den lille nye skabning ude i det fjerne.

Normalt udbryder alle kristne her på hjemmesiden i lovsang og prisninger af GUD, når man taler pænt om GUD og Jesus, men åbenbart ikke i dette tilfælde.

Og her står jeg og ved ikke hvorfor.

Med venlig hilsen og tak

Keld.

Til toppen 
#54292 - 27/11/2005 15:12 Re: Ingen hyldestråb, kun tavshed.... HVORFOR ? [Re: Keld]
Anonym
Anonym

citat:
Men du belyser ikke, hvorfor der er en mur af tavshed omkring den lille nye skabning ude i det fjerne.

Hvad er sensationen i din historie?

Til toppen 
#54293 - 27/11/2005 22:03 Re: Ingen hyldestråb, kun tavshed.... HVORFOR ? [Re: Keld]
Ole Madsen
Bruger

nok fordi de fleste kristne er mere fikseret på menneskene, det er jo egentligt dem det drejer sig om, det er dem der skal frelses, skaberværket er måske stort, men forsoningsværket er ikke mindre, ikke at jeg endnu har grebet storheden, det er kun frelste mennesker vi kan få med i himmelen, vores fasination af skaberværket giver ikke den frugt. Jeg har selv brugt meget tid på skaberværket, men for mig har det ikke båret frugt, men det har det at tænke og gøre noget for mine brødre og søstre. Det drejer sig om at finde det der bærer frugt.

Gud velsigne dig i den søgen.

Ole

Til toppen 
#54294 - 28/11/2005 10:56 ... hvilken frugt? [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole - hvad har du egentlig i tankerne, når du bruger udtrykket "bære frugt" ?
Jeg selv tænker her mest på Gal5,22-23:

Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54295 - 28/11/2005 14:00 Re: ... hvilken frugt? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Hej Kristina

den frugt jeg tænker på er den hvor Gud virker med i det man gør, det er også det eneste sted hvor man oplever liv i overflod

Ole

Til toppen 
#54296 - 29/11/2005 07:35 Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Keld]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Keld skriver: "Af hvilken grund har ingen kristne haft interesse i at hylde GUDs evige skabertrang med ægte glæde, ved denne fantastiske begivenhed, hvor man med kikkert kan se , hvordan GUD gør en stjerne?"

Hej Keld!

Det skyldes den materialistiske darwinisme, der gennem årtier har gennemsyret både skoler og naturvidenskab. Også kristne er selvfølgelig meget påvirket heraf - mere eller mindre bevidst. Lovprisningen af Gud, der har åbenbaret sin almagt gennem skaberværket, er derfor mere eller mindre ophørt. Det skyldes, at de troende er blevet grundigt indoktrineret til den opfattelse, at for eksempel stjernedannelse alene skyldes såkaldte naturlige årsager.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54297 - 29/11/2005 08:30 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Det skyldes, at de troende er blevet grundigt indoktrineret til den opfattelse, at for eksempel stjernedannelse alene skyldes såkaldte naturlige årsager.

Kan du nævne en forsker - eller bare ét eneste menneske! - som fuldstændigt udelukker guddommelig medvirken til stjernedannelse?

Kan du nævne én eneste konkret skole, hvor elever undervises og indoktrineres i, at guddomme med sikkerhed ikke eksisterer og derfor med sikkerhed ikke medvirker til stjernedannelse?

Hvis ikke du kan det, har du igen blot dokumenteret, at du åbenbart ufortrødent fortsætter med dine forsøg på at misinformere og opstille fjendebilleder med underlige navne - såsom "den materialistiske darwinisme".

Darwinismen udelukker ikke guddommelig medvirken. Der gør den efterfølger - evolutionsteorien! - heller ikke.

For ganske kort tid siden påstod du, at der forskes i intelligent design på molekylært niveau - uden af du kunne fremlægge det ringeste belæg for din påstand.

Jeg undrer mig over, hvad der får dig til at fremsætte påstande, som du gang på gang må konstatere, at du ikke kan levere den ringeste underbygning for.

Til toppen 
#54298 - 29/11/2005 15:19 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Hoeg,
Det var en utrolig gennemslagskraft, du der lægger i skolernes naturfagsundervisning:

"Det skyldes, at de troende er blevet grundigt indoktrineret til den opfattelse, at for eksempel stjernedannelse alene skyldes såkaldte naturlige årsager"

Vil det sige, at de såkaldte troende, inkl Indre Missions førhen utrættelige og fortræffelige Herrens stridsmænd, alle til hobe er ophørt med at tro på "den skabende og opretholdende gud"?

Det er faktisk en grov påstand over for alle kristne, der har taget afstand fra Thorkild Grosbøll. Du påstår indirekte, at de er hyklere!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#54299 - 29/11/2005 18:22 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

citat:
Kan du nævne en forsker - eller bare ét eneste menneske! - som fuldstændigt udelukker guddommelig medvirken til stjernedannelse?

Kan du nævne én eneste konkret skole, hvor elever undervises og indoktrineres i, at guddomme med sikkerhed ikke eksisterer og derfor med sikkerhed ikke medvirker til stjernedannelse?

Tønder Seminariums Øvelsesskole, hvor flere biologilærere, der underviste i klassetrinene 8. - 10 skoleår, og i det der dengang hed realklasserne.

Jeg gik selv på skolen fra 3. klasse og resten af min folkeskoletid. Ingen lærer der bekendte en personlig kristen tro fik, under skoleinspektør Brahms regeringstid, lov til at undervise i biologi (som det hed dengang), og yderst sjældent i kristendom.

Til toppen 
#54300 - 29/11/2005 20:44 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du skriver: "Kan du nævne en forsker - eller bare ét eneste menneske! - som fuldstændigt udelukker guddommelig medvirken til stjernedannelse?"

Nej, men mennesker kan gøre oprør mod Gud.

Du skriver: "Kan du nævne én eneste konkret skole, hvor elever undervises og indoktrineres i, at guddomme med sikkerhed ikke eksisterer og derfor med sikkerhed ikke medvirker til stjernedannelse?"

Nej, men lærere og pædagoger kan vende elevernes opmærksomhed bort fra Guds storhed.

Du skriver: "Hvis ikke du kan det, har du igen blot dokumenteret, at du åbenbart ufortrødent fortsætter med dine forsøg på at misinformere og opstille fjendebilleder med underlige navne - såsom "den materialistiske darwinisme".

Og fortsætter:

"Darwinismen udelukker ikke guddommelig medvirken. Der gør den efterfølger - evolutionsteorien! - heller ikke."

Nej, darwinismen udelukker vel ikke guddommelig medvirken, men den forklarer livsformernes udvikling med naturlige årsager. Vil du benægte, at darwinismen støtter en materialistisk filosofi?

Du skriver: "For ganske kort tid siden påstod du, at der forskes i intelligent design på molekylært niveau - uden af du kunne fremlægge det ringeste belæg for din påstand.
Jeg undrer mig over, hvad der får dig til at fremsætte påstande, som du gang på gang må konstatere, at du ikke kan levere den ringeste underbygning for."

Intelligente og højt uddannede forskere kan i årevis undersøge funktionerne i et biologisk system. Det skyldes selvfølgelig, at de pågældende biologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design. Hvis ikke det var tilfældet, ville der ikke være noget særligt at udforske.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54301 - 29/11/2005 20:57 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Du skriver: - Vil det sige, at de såkaldte troende, inkl Indre Missions førhen utrættelige og fortræffelige Herrens stridsmænd, alle til hobe er ophørt med at tro på "den skabende og opretholdende gud"?

Jeg kan ikke lige se den sammenhæng til mit indlæg. Indre Mission og (store dele af) Folkekirken har ikke opgivet troen, men de har forladt Paleys naturteologi, hvor skaberværkets storhed og skønhed betragtes som et vidnesbyrd om en almægtig skaber. Forkyndelsen er i stedet blevet navlebeskuende, indadvendt, litteraturfortolkende og mentalhygiejnisk. Det er ikke usandsynligt, at dette kan skyldes indflydelse fra den materialistiske darwinisme.
Det moderne menneske, herunder mange præster, er holdt op med at undres over universets storhed. Og lysforureningen hindrer menneskene i at iagttage stjernehimlen, der udgør Guds generelle åbenbaring.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54302 - 29/11/2005 21:29 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Nej, darwinismen udelukker vel ikke guddommelig medvirken, men den forklarer livsformernes udvikling med naturlige årsager. Vil du benægte, at darwinismen støtter en materialistisk filosofi?

Ja - det vil jeg benægte.

I og med at darwinismen/evolutionsteorien ikke udelukker guddommelig vedvirken, så støtter den hverken guddommelig eller ikke-guddommelig medvirken, hvilket jeg går ud fra du mener med "materialistisk filosofi".

Naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i darwins teori og evolutionsteorien, er fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige.

Til toppen 
#54303 - 29/11/2005 21:38 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Kan du nævne en forsker - eller bare ét eneste menneske! - som fuldstændigt udelukker guddommelig medvirken til stjernedannelse?

Hoeg: Nej, men mennesker kan gøre oprør mod Gud.

Da forskerne - som du nu erkender! - ikke gør oprør mod Gud, idet du erkender, at de ikke udelukker det guddommelige - så er din bemærkning irrelevant.

Evolutionisten: Kan du nævne én eneste konkret skole, hvor elever undervises og indoktrineres i, at guddomme med sikkerhed ikke eksisterer og derfor med sikkerhed ikke medvirker til stjernedannelse?"

Hoeg: Nej, men lærere og pædagoger kan vende elevernes opmærksomhed bort fra Guds storhed.

Mener du da, at lærere og pædagoger på landets skoler skal undervise eleverne i Guds storhed?

Går du ind for koranskoler, hvor der undervises intensivt i Guds storhed?!

Til toppen 
#54304 - 29/11/2005 21:57 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: For ganske kort tid siden påstod du, at der forskes i intelligent design på molekylært niveau - uden af du kunne fremlægge det ringeste belæg for din påstand.
Jeg undrer mig over, hvad der får dig til at fremsætte påstande, som du gang på gang må konstatere, at du ikke kan levere den ringeste underbygning for."

Hoeg: Intelligente og højt uddannede forskere kan i årevis undersøge funktionerne i et biologisk system. Det skyldes selvfølgelig, at de pågældende biologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design. Hvis ikke det var tilfældet, ville der ikke være noget særligt at udforske.

Nydelig cirkelslutning.

Men hvis du vil slippe for at blive betragtet som uvederhæftig i videnskabelige spørgsmål, må du oplyse på hvilket universitet der udføres praktisk forskning i intelligent design på molekylært niveau - og præcis hvilke forskere, der studerer molekylerne.

De pågældende forskere skal naturligvis også selv være klar over, at de forsker i intelligent design. Det er ikke nok, at du mener, at de gør det.

Ærlig talt - så synes jeg du ærligt og redeligt skulle erkende, at du har vovet dig betydeligt længere ud, end du kan bunde. Det er ingen skam.

Du har jo i øvrigt lige indrømmet, at hverken darwinismen, evolutionsteorien, forskerne og skolerne udelukker guddomme - hvorfor de troende derfor alligevel ikke kan være blevet grundigt indoktrineret til den opfattelse, at for eksempel stjernedannelse alene skyldes såkaldte naturlige årsager, således som du påstod.

Alle steder, hvor guddommes mulige eksistens ikke udelukkes, står den mulighed naturligvis derfor åben, at én eller flere guddomme faktisk kan have medvirket til stjernedannelse.

Ændret af Evolutionisten (29/11/2005 22:01)

Til toppen 
#54305 - 29/11/2005 22:01 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du må uddybe, hvad du mener med: "Da forskerne - som du nu erkender! - ikke gør oprør mod Gud, idet du erkender, at de ikke udelukker det guddommelige - så er din bemærkning irrelevant."

Du skriver: "Mener du da, at lærere og pædagoger på landets skoler skal undervise eleverne i Guds storhed?"

Ja, men det må høre hjemme i faget religion. I biologien kunne man udmærket undervise i den naturalistiske forklaringsmodel og samtidig orientere om, hvad skabelsestro og intelligent design går ud på. Ingen skal selvfølgelig missionere for en bestemt opfattelse, men alene informere, så eleverne selv kan tage stilling på et kvalificeret grundlag.

Du skriver: "Går du ind for koranskoler, hvor der undervises intensivt i Guds storhed?!"

Det bør der efter min mening være frihed til.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54306 - 29/11/2005 22:09 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Det er ikke en cirkelslutning, men fakta, at intelligente og højt uddannede forskere i årevis kan undersøge funktionerne i biologiske system.

Med hvilke begrundelser afviser du, at sådanne biologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design?

Du er vel enig i, at der findes komplekse biologiske systemer. Vil du benægte, at øjets nethinde, for eksempel, har et bestemt formål og fungerer på en gennemtænkt måde. Mener du, at kompleksitet kan være meningsløs og uden formål?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54307 - 29/11/2005 22:18 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: I biologien kunne man udmærket undervise i den naturalistiske forklaringsmodel og samtidig orientere om, hvad skabelsestro og intelligent design går ud på.

Kan du redegøre for, hvad skabelsestro og intelligent design går ud på?

Og skal børnene undervises i alle de mange forskellige opfattelser, der findes på området - herunder gammeljords- og ungjordskreationisme - og monoteistisk og polyteistisk skabelsestro?

Er det dét, du argumenterer så ivrigt for?

Evolutionisten: Går du ind for koranskoler, hvor der undervises intensivt i Guds storhed?!

Hoeg: Det bør der efter min mening være frihed til.

Ønsker du alle børn i Danmark undervist i Guds storhed ud fra den muslimske model, den kristne model, Jehovas Vidners model eller den hinduistiske model m.fl.?

Ønsker du alle børn i Danmark undervist i den muslimske, den kristne, Jehovas Vidners og hinduernes skabelsestro m.fl.!

Til toppen 
#54308 - 29/11/2005 22:42 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Intelligente og højt uddannede forskere kan i årevis undersøge funktionerne i et biologisk system. Det skyldes selvfølgelig, at de pågældende biologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design. Hvis ikke det var tilfældet, ville der ikke være noget særligt at udforske.

Evolutionisten: Nydelig cirkelslutning.
Men hvis du vil slippe for at blive betragtet som uvederhæftig i videnskabelige spørgsmål, må du oplyse på hvilket universitet der udføres praktisk forskning i intelligent design på molekylært niveau - og præcis hvilke forskere, der studerer molekylerne.

Hoeg: Det er ikke en cirkelslutning, men fakta, at intelligente og højt uddannede forskere i årevis kan undersøge funktionerne i biologiske system.

Jeg bemærker, at du nu ændrer dit udsagn for at slippe ud af cirkelslutningen.

Men du skylder stadig at oplyse navnet det pågældende universitet og de pågældende forskere.

Hoeg: Med hvilke begrundelser afviser du, at sådanne biologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design?

Dit spørgsmål er i høj grad malplaceret.

Du er jo ikke uvidende om, at jeg har fortalt dig igen og igen, at jeg kender intet menneske, der udelukker, at biologiske systemer kan være udtænkt af en guddom.

Hvorfor i alverden spørger du så, hvorfor jeg afviser dette? Det gør jeg jo netop ikke!

Goddag mand - økseskaft!

Hoeg: Du er vel enig i, at der findes komplekse biologiske systemer.

Ja - naturligvis. Jeg udgør personligt et uhyre komplekst biologisk system.

Hoeg: Vil du benægte, at øjets nethinde, for eksempel, har et bestemt formål og fungerer på en gennemtænkt måde.

Jeg vil ikke udelukke det. Det følger naturligt af, at jeg - ligesom naturvidenskaben! - ikke udelukker eksistensen af en skabergud.

Hoeg: Mener du, at kompleksitet kan være meningsløs og uden formål?

Jeg vil ikke udelukke det. Det følger naturligt af, at jeg - ligesom naturvidenskaben! - ikke kan udelukke, at der ikke eksisterer en skabergud eller intelligent designer.

Til toppen 
#54309 - 30/11/2005 00:07 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Jeg vil nu mene at darwinismen og stjernedannelse ikke har meget med hinanden at goere, om noget overhovedet, fordi de opererer indenfor to forskellige felter. Darwins fejlagtige teori forsoeger at give et billede af en BIOLOGISK udvikling, mens stjernedannelse hoerer under astronomers speciale.

Dertil kan jeg ikke se det fordaekte i at erkende at Gud har indrettet universet med specifikke love i naturen og universet - tvaertimod - som kan fortsaette med at "skabe" nye stjerner - for det skabervaerk Gud selv udfoerte fuldendtes paa den 6. dag da Han skabte kronen paa dette skabervaerk - mennesket.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#54310 - 30/11/2005 08:32 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Jesusfreak: Jeg vil nu mene at darwinismen og stjernedannelse ikke har meget med hinanden at goere, om noget overhovedet, fordi de opererer indenfor to forskellige felter. Darwins fejlagtige teori forsoeger at give et billede af en BIOLOGISK udvikling, mens stjernedannelse hoerer under astronomers speciale.

Dertil kan jeg ikke se det fordaekte i at erkende at Gud har indrettet universet med specifikke love i naturen og universet - tvaertimod - som kan fortsaette med at "skabe" nye stjerner - for det skabervaerk Gud selv udfoerte fuldendtes paa den 6. dag da Han skabte kronen paa dette skabervaerk - mennesket.

Hvis jeg forstår dig ret, så mener du på den ene side, at Universet er indrettet af Gud, så Universet på egen hånd kan fortsætte med at danne nye stjerner.

Men på den anden side kalder du Darwins teori "fejlagtig", idet du tilsyneladende mener, at Gud har indrettet biologien, så den ikke længere på egen hånd kan danne nye biologiske livsformer.

Hvad bygger du det på at Gud skulle have valgt at bruge to vidt forskellige principper hvad angår stjerner og biologiske livsformer?

Til toppen 
#54311 - 30/11/2005 19:41 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
JesusFreakDK
Bruger

Der er ganske simpelt ikke tale om samme ting! Desuden paastaar jeg heller ikke at der slet ikke finder variation indenfor grundtyperne sted. Det var det kirken paastod at Biblen laerer (hvilket den IKKE goer), og vel nok hovedaarsagen til at Darwin tog helt afstand fra Biblen.

Enhver der har oejne i hovedet kan se at der finder variationer sted i dyreriget - efter processen "naturlig udvaelgelse", men bemaerk her to ting:

1: Laeren om naturlig selektion var IKKE Darwins opfindelse, men en han "stjal" fra Edward Byrd, som 25 aar foer Origins of the Species udgav sin egen teori, baseret paa Skabelse.

2: Der er ikke paa noget som helst tidspunkt observeret fremkomst af nye grundtyper via denne naturlige udvaelgelsesproces - og argumentet at "bare der er tid nok skal det nok komme" minder for mig mest af alt om det absurde teaterstykke "Venter paa Godot".

Endelig:

Der er ikke tale om at stjerner via naturlig udvaelgelse konkurrerer om overlevelse blandt andre stjerner - og heller ikke om at en stjerne med tiden udvikler sig til en ny og mere avanceret stjerneform, som evolutionismen paastaar der finder sted i biologien..

-Grundtvig

Til toppen 
#54312 - 30/11/2005 20:38 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du benægter, at "darwinismen støtter en materialistisk filosofi?"
Benægter du virkelig, at darwinismen er en ren naturalistisk forklaring på arternes oprindelse?
Hvis nej må det være i modstrid med dit udsagn om, at "naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i darwins teori og evolutionsteorien, er fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige."

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54313 - 30/11/2005 21:38 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Nej, darwinismen udelukker vel ikke guddommelig medvirken, men den forklarer livsformernes udvikling med naturlige årsager. Vil du benægte, at darwinismen støtter en materialistisk filosofi?

Evolutionisten: Ja - det vil jeg benægte.
I og med at darwinismen/evolutionsteorien ikke udelukker guddommelig vedvirken, så støtter den hverken guddommelig eller ikke-guddommelig medvirken, hvilket jeg går ud fra du mener med "materialistisk filosofi".
Naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i darwins teori og evolutionsteorien, er fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige.

Hoeg: Du benægter, at "darwinismen støtter en materialistisk filosofi?"
Benægter du virkelig, at darwinismen er en ren naturalistisk forklaring på arternes oprindelse?
Hvis nej må det være i modstrid med dit udsagn om, at "naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i darwins teori og evolutionsteorien, er fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige."

Hvorfor forsøger du så ihærdigt at få det til at se ud, som om jeg mener det stik modsatte af, hvad jeg skriver?

Lad venligst være med det!

Kort og klart sagt:

Naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i darwins teori og evolutionsteorien, beskæftiger sig overhovedet ikke med det guddommelige.

Naturvidenskaben er derfor fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige.

Punktum, finale!

Til toppen 
#54314 - 30/11/2005 21:57 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

JesusFreak: Laeren om naturlig selektion var IKKE Darwins opfindelse, men en han "stjal" fra Edward Byrd, som 25 aar foer Origins of the Species udgav sin egen teori, baseret paa Skabelse.

Hvis læren om naturlig selektion kan baseres på skabelse, så burde du jo ikke have problemer med evolutionsteorien, som jo netop er læren om naturlig selektion.

Dit udsagn støtter faktisk, hvad jeg igen og igen har forsøgt at gøre Hoeg klart. Naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i Darwins - og ny også Byrds - teori og evolutionsteorien, er fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige.

Til toppen 
#54315 - 01/12/2005 14:59 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
JesusFreakDK
Bruger

Jeg har ikke problemer med mikroevolution, som er observeret, og dermed et videnskabeligt faktum, men jeg HAR problemer med makroevolution, som hverken er observeret, sandsynliggjort, og som fratager mennesket al vaerdi, fordi vi saa kun er resultatet af en lang raekke mutationer, og dermed ikke har stoerre vaerdi end en stueplante..

-Grundtvig

Til toppen 
#54316 - 01/12/2005 15:05 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
citat:
JFDK:
...men jeg HAR problemer med makroevolution, som hverken er observeret, sandsynliggjort, og som fratager mennesket al vaerdi, fordi vi saa kun er resultatet af en lang raekke mutationer, og dermed ikke har stoerre vaerdi end en stueplante..

Hvad du måtte have af moralske kvababbelser over naturen kan ikke anfægte den virkelighed, vi lever i. Med andre ord, virkeligheden tager sig ikke af, hvad du synes om dens moralske status.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#54317 - 01/12/2005 15:17 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Zaphod]
JesusFreakDK
Bruger

Hehe - du mangler lige at bevise at makroevolution RENT FAKTISK FINDER STED foer det indlaeg jeg her svarer paa bliver relevant...
Desuden er det ikke bare mine egne personlige overvejelser - men de logiske konsekvenser af omtalte teori..

-Grundtvig

Til toppen 
#54318 - 01/12/2005 15:37 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,
Det gør ikke noget, du ikke kan se sammenhængen fra mit indlæg til dit, for i dit sidste indlæg er der heller ingen sammenhæng mellem dette og dit første. Så det er en total sammenhængsfri diskussion. Nu skriver du, at det er SANDSYNLIGT. Først skrev du, det SKYLDTES.

Men jeg har vænnet mig til, at man i religiøse diskussioner skal tolke efter konteksten (læs: det den troende tror er sandt), så pyt med det.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#54319 - 01/12/2005 15:41 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Hvad du måtte have af moralske kvababbelser over naturen kan ikke anfægte den virkelighed, vi lever i. Med andre ord, virkeligheden tager sig ikke af, hvad du synes om dens moralske status.

Makroevolution er ingen virkelighed, men udelukkende en ren trossag.

Til toppen 
#54320 - 01/12/2005 16:23 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Zaphod
Bruger

citat:
JFDK:
Hehe - du mangler lige at bevise at makroevolution RENT FAKTISK FINDER STED foer det indlaeg jeg her svarer paa bliver relevant...
Desuden er det ikke bare mine egne personlige overvejelser - men de logiske konsekvenser af omtalte teori..

Både og. Du bruger det som en slags argument mod ET/makroevolutions rigtighed, men det er det ikke, fordi din moralske vurdering af konsekvenser af videnskaben (her, at en relativ moral er skidt) er uafhængigt af sammes rigtighed.

Det er heller ikke de logiske konsekvenser af denne teori. Humanister mener fx at mennesker har en semi-objektiv værdi i sig selv, og andre mener, at der findes objektive, ikke-absolutte morallærer.
Der findes også alternativer som teistiske evolutionister (herunder paven...), der blot mener, at ET/makroevolution er Guds måde at skabe på.

Så du tager fejl på begge punkter, uanset om makroevolution så er bevist eller ej (hvilket den er... )

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#54321 - 01/12/2005 16:24 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Zaphod
Bruger

citat:
AFA: Makroevolution er ingen virkelighed, men udelukkende en ren trossag.

Nu var det ikke lige essensen af mit indlæg...

Men okay da.

Hvordan skulle et bevis se ud for at overbevise dig om makroevolutions rigtighed?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54322 - 01/12/2005 16:31 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

JesusFreak: Jeg har ikke problemer med mikroevolution, som er observeret, og dermed et videnskabeligt faktum, men jeg HAR problemer med makroevolution, som hverken er observeret, sandsynliggjort, og som fratager mennesket al vaerdi, fordi vi saa kun er resultatet af en lang raekke mutationer, og dermed ikke har stoerre vaerdi end en stueplante..

Forskere og undervisere med videnskabelig uddannelse har mig bekendt ikke problemer med at anerkende, at makroevolution har fundet sted og kan observeres.

Jeg har tidligere nævnt som eksempel, at alle de havlevende hvaler, flodhestene og alle jordens landlevende hov- og klovdyr har et lille sumplevende dyr som fælles forfader. Heriblandt vist også svinene, som jo er klovdyr.

Jeg nævner dette eksempel, fordi jeg ved, at der blandt debattørerne herinde er nogen, som har et ganske stort kendskab til lige netop udviklingsforløbet fra denne forfader.

Derfor kunne det være interessant at vide, hvor præcis du sætter grænsen mellem mikroevolition og makroevolution?

For der er jo unægtelig meget stor forskel på verdens største pattedyr, blåhvalen, og så en lille landlevende ged!

Hvis de vitterligt har fælles forfader, forekommer det mig, at det er afvisningen af makroevolution, der savner grundlag.

Til toppen 
#54323 - 01/12/2005 16:35 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Hvordan skulle et bevis se ud for at overbevise dig om makroevolutions rigtighed?

F.eks. en uimodsigelig og entydig observation.

Til toppen 
#54324 - 01/12/2005 16:39 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

citat:
Hvis de vitterligt har fælles forfader, forekommer det mig, at det er afvisningen af makroevolution, der savner grundlag.

Tja, hvad med først at dokumentere at den foregår. En tænkt situation er ikke nødvendigvis det samme som fakta.

Til toppen 
#54325 - 01/12/2005 16:42 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

Zaphod: Hvordan skulle et bevis se ud for at overbevise dig om makroevolutions rigtighed?

AFA: F.eks. en uimodsigelig og entydig observation.

Det ville sikkert klare begreberne, hvis du vil forholde dig til dette spørgsmål, som jeg netop har stillet JesusFreak.

Til toppen 
#54326 - 01/12/2005 16:44 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

citat:
Så du tager fejl på begge punkter, uanset om makroevolution så er bevist eller ej (hvilket den er... )

Jamen så ser vi da frem til at blive præsenteret for DETTE BEVIS, for et sådant er vi aldrig blevet præsenteret for før.

Og kan du ikke levere et sådant bevis har vi ikke andre muligheder end at betragte dig som en bevidst løgner.

Til toppen 
#54327 - 01/12/2005 16:50 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

citat:
Det ville sikkert klare begreberne, hvis du vil forholde dig til dette spørgsmål, som jeg netop har stillet JesusFreak.

Tja, jeg er ikke ubekendt med at man har en sådan teori bygget på formodninger om hvad man mener der muligvis ville kunne forklare den forestilling man har om hvad der kunne være hændt.

Det er som regel altid spændende og interessant at høre hvilke eventyr og fantasifulde eventyr der bliver disket op med.

Til toppen 
#54328 - 01/12/2005 17:11 Re: beviser og "beviser" ?
kristina
Ordstyrer
Bruger

... jeg tør slet ikke vove mig ind i kugleregnen, men kunne I ikke, i stedet for at tale om løgn og latin og den slags, forklare helt stille og roligt, hvad videnskabsmænd- og kvinder kræver, før de anerkender undersøgelsesresultater som beviser ? ... bare så vi andre også kan følge lidt med ..

Kunne det måske tænkes, at uenigheden skyldes manglende konsensus om det lille ord "bevis"?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54329 - 01/12/2005 17:22 Re: beviser og "beviser" ? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
... jeg tør slet ikke vove mig ind i kugleregnen, men kunne I ikke, i stedet for at tale om løgn og latin og den slags, forklare helt stille og roligt, hvad videnskabsmænd- og kvinder kræver, før de anerkender undersøgelsesresultater som beviser ? ... bare så vi andre også kan følge lidt med ..

Kunne det måske tænkes, at uenigheden skyldes manglende konsensus om det lille ord "bevis"?

Nu er der jo lige det, at der er nogle få ateister der har det med at råbe "løgn" efter skabelsestroende såfremt der ikke bliver leveret et bevis som DE kan anerkende. Og nu er der jo ikke ret mange "beviser" ud over deres egne forestillinger, der tæller noget særligt hos den gruppe.

Der er jo li'som en tendens til at evolutionstroende kan postulere næsten hvad som helst, og det skal blot tros uden videre og må ikke modsiges for så er man både overtroisk, useriøs og videnskabelig utroværdig - og ofte det der er langt værre.

Til toppen 
#54330 - 01/12/2005 19:37 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Det ville sikkert klare begreberne, hvis du vil forholde dig til dette spørgsmål, som jeg netop har stillet JesusFreak.

AFA: Tja, jeg er ikke ubekendt med at man har en sådan teori bygget på formodninger om hvad man mener der muligvis ville kunne forklare den forestilling man har om hvad der kunne være hændt.
Det er som regel altid spændende og interessant at høre hvilke eventyr og fantasifulde eventyr der bliver disket op med.

Mig bekendt er udviklingsforløbet godt dokumenteret af fundne fossiler - og yderligere bekræftet af genteknologien.

Som er så sikker, at man betragter resultatet som bevis i retten i forbindelse med fadderskabssager.

Så ren fantasi synes der ikke at være tale om.

Jeg har tidligere set det beskrevet på internettet, men jeg kan i øjeblikket ikke finde hvor.

Jeg håber derfor, at andre har mere tjek på hvaler og hovdyr, end jeg åbenbart har.

Til toppen 
#54331 - 01/12/2005 21:08 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du skriver, at jeg ihærdigt forsøger at få det til at se ud, som om at du mener det stik modsatte af, hvad du skriver. Du skriver: "Lad venligst være med det!"

Jeg har alene baseret dette på dine egne formuleringer. Du er ikke blevet fejlciteret.

Du skriver: "Naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i darwins teori og evolutionsteorien, beskæftiger sig overhovedet ikke med det guddommelige. Naturvidenskaben er derfor fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige.
Punktum, finale!"

Jeg er uenig. Teorien om biologisk udvikling er baseret alene på selektionen og udelukker derfor en guddommelig forklaring.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54332 - 01/12/2005 21:08 Re: beviser og "beviser" ?
Anonym
Anonym

AFA: Og nu er der jo ikke ret mange "beviser" ud over deres egne forestillinger, der tæller noget særligt hos den gruppe.

Det er urimeligt at tillægge en gruppe en bestemt adfærd, som enkeltpersoner måtte udvise.

Det synes jeg, at du skulle ophøre med - og i stedet behandle folk som individer.

Til toppen 
#54333 - 01/12/2005 21:24 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
hoeg
Bruger

Der findes intet empirisk, der direkte understøtter formodningen om, at selektionen er grundtypeoverskridende og for eksempel kan frembringe nye organer.
Forskere i årtier undersøgt og ved bestråling og kemisk påvirkning eksperimenteret med bakteriers og bananfluers genom.
Disse laboratorieforsøg (kunstig selektion), der giver mulighed for at undersøge et stort antal generationer, har aldrig frembragt en flercellet organisme på grundlag af encellede arter. Bananfluer er fortsat bananfluer og colibakterier forbliver colibakterier.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54334 - 01/12/2005 21:42 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Du skriver, at jeg ihærdigt forsøger at få det til at se ud, som om at du mener det stik modsatte af, hvad du skriver. Du skriver: "Lad venligst være med det!"
Jeg har alene baseret dette på dine egne formuleringer. Du er ikke blevet fejlciteret.

Hvis du vil citere mig, så citér venligst ordret. Det må være det mindste, man kan forlange.

Dine omformuleringer af mine og andres synspunkter er som regel pinligt ukorrekte.

Evolutionisten: Naturvidenskaben, som den kommer til udtryk i darwins teori og evolutionsteorien, beskæftiger sig overhovedet ikke med det guddommelige. Naturvidenskaben er derfor fuldstændig neutral i forhold til det guddommelige.
Punktum, finale.

Hoeg: Jeg er uenig. Teorien om biologisk udvikling er baseret alene på selektionen og udelukker derfor en guddommelig forklaring.

Du har naturligvis lov til at være både uenig - og ulogisk.

Men det ændrer ikke på, at Evolutionsteorien ikke beskæftiger sig med det guddommelige og ikke udtaler sig om det guddommelige - ergo kan den dermed heller ikke udelukke det guddommelige.

Det undrer mig i øvrigt, hvorfor det åbenbart er dig meget magtpåliggende at skabe det forkerte indtryk, at naturvidenskaben udelukker det guddommelige.

Det virker på mig som om dit formål med at deltage i debatten alene er at skabe og cementere et fjendebillede, som du kan angribe.

Logisk set burde du glæde dig over, at du åbenbart er den eneste, som mener at naturvidenskaben udelukker det guddommelige.

Alle andre mener jo tilsyneladende, at naturvidenskaben ikke udelukker det guddommelige.

Det gør tilsyneladende alle dem, der anser evolutionsteorien for at være den i øjeblikket bedste beskrivelse af livets udvikling.

Falder din verden sammen, hvis du anerkender, at evolutionsteorien ikke udelukker guddomme?

Til toppen 
#54335 - 01/12/2005 21:49 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
JesusFreakDK
Bruger

citat:

Forskere og undervisere med videnskabelig uddannelse har mig bekendt ikke problemer med at anerkende, at makroevolution har fundet sted og kan observeres.

Stoerstedelen, nej, desvaerre. For det er endnu svaerere at faa forkerte oplysninger ud af laereboeger end at faa kommunister til at indse at deres ideologi er doende - siden Ondskabens Imperiums fald.
Desuden er der saa vidt jeg ved ingen der haevder at have observeret makroevolution, eftersom paastanden er at makroevolution af betydning angiveligt tager flere millioner aar.

citat:
Jeg har tidligere nævnt som eksempel, at alle de havlevende hvaler, flodhestene og alle jordens landlevende hov- og klovdyr har et lille sumplevende dyr som fælles forfader. Heriblandt vist også svinene, som jo er klovdyr.

Det er en paastand, som der ikke er bevis for... Og den er ikke observerbar. Altsaa IKKE et videnskabeligt faktum...

Derfor kunne det være interessant at vide, hvor præcis du sætter grænsen mellem mikroevolition og makroevolution?

Gerne. Mikroevolution er variationer indenfor grundtyperne, som er observeret, mens makroevolution er fremkomsten af nye grundtyper, som IKKE er observeret..

citat:
For der er jo unægtelig meget stor forskel på verdens største pattedyr, blåhvalen, og så en lille landlevende ged!

Fuldstaendig rigtigt!

citat:

HVIS dette er tilfaeldet, saa har du ret. Dit, og evolutionismens, problem er bare at der ikke kan foeres bevis for dette, og at makroevolutionsteorien derfor ikke har ben at gaa paa.

-Grundtvig

Til toppen 
#54336 - 01/12/2005 22:01 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Derfor kunne det være interessant at vide, hvor præcis du sætter grænsen mellem mikroevolition og makroevolution?

JesusFreak: Gerne. Mikroevolution er variationer indenfor grundtyperne, som er observeret, mens makroevolution er fremkomsten af nye grundtyper, som IKKE er observeret..

Hvilke grundtyper er observeret?

Til toppen 
#54337 - 01/12/2005 22:09 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Evo, du spørger Ove - og dette er sådan set til jer begge på lige fod:

citat:
Falder din verden sammen, hvis du anerkender, at evolutionsteorien ikke udelukker guddomme?

Jeg tror mere det er et spørgsmål om, at bibelens beretning om hvorledes Gud skabte livet på jorden falder sammen (hvis man da ikke læser den metaforisk). Det tror jeg dog aldrig Ove ville skrive - heller ikke omformuleret.

Hvis man læser beretningen metaforisk og i øvrigt betragter den som "ikke-komplet" - og den er jo ekstremt udetaljeret - er der nemlig intet i vejen for, at evolutionsteorien kan være det "Guds værktøj", der indirekte beskrives. Jeg bryder mig normalt ikke om luftige tolkninger, men ideen om "grundtyper" som bl.a. Ove præsenterer kan for mig at se fint være en dog meget tidlig erkendelse af, at livet udviser mangfoldighed men alligevel er beslægtet (fugle som én gruppe/familie og så videre) - altså "grundtyper" der fremstår sådan, fordi de via evolutionen har fjernet sig tilstrækkeligt fra deres oprindelige, fælles form.

Hvis man derimod læser beretningen som komplet og overvejende bogstavelig fremgår det, at Gud skabte livet - ikke at Gud lod livet udvikle sig selv. Typerne opstod i dette perspektiv med et trylleslag, og man betragter det end ikke som en mulighed at de har udviklet sig frem til det punkt, hvorfra vi nu betragter dem. Hvilket kort sagt er den videnskabelige ækvivalent til at holde sig for ørerne, presse øjenlågene sammen og råbe usammenhængende i håbet om på denne måde at få ret. Sandsynligheden for at blive ramt af lynet er nok desværre (eller heldigvis?) højere end succesraten for dén metode.

For mig at se er det ikke svært at regne ud, hvilken der giver det bedste grundlag for at vide mere om naturen og livet i særdeleshed. Enten åbner man sig for muligheden for, at Gud måske ikke skabte bogstaveligt som bibelen fortæller og at evolutionsteorien er i stand til at forklare præcis hvordan det så foregik - eller også er man tvunget til at stå på sin prædikestol og blive ved med at gentage sig selv og sine påstande, misforståelser, fordrejninger og ikke mindst retoriske tautologier...

...jeg tror i øvrigt du (Evo) har fuldstændig ret med hensyn til de fjendebilleder Ove opstiller. Blandt andet understøttet af, at Ove konsekvent på skabelse.dk kaldte en nærmere ubestemt skare af forskere/debatører for "darwinister", selvom ingen af dem på noget tidspunkt havde anvendt det begreb hverken om dem selv eller andre.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#54338 - 01/12/2005 22:16 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: For der er jo unægtelig meget stor forskel på verdens største pattedyr, blåhvalen, og så en lille landlevende ged!

JesusFreak: Fuldstaendig rigtigt!

Evolutionisten: Hvis de vitterligt har fælles forfader, forekommer det mig, at det er afvisningen af makroevolution, der savner grundlag.

JesusFreak: HVIS dette er tilfaeldet, saa har du ret. Dit, og evolutionismens, problem er bare at der ikke kan foeres bevis for dette, og at makroevolutionsteorien derfor ikke har ben at gaa paa.

Som det fremgår af denne hjemmeside, er naturvidenskaben ikkeskråsikker, men udtaler sig forsigtigt.

Men bemærk sætningen "molekylære studier fastslår at hvalerne med stor sandsynlighed er relaterede med nutidens hovdyr (Får, Køer)".

Det vil sige, at der ud over "mange kendte fossiler" er videnskabeligt belæg for, at hvaler og får og køer nedstammer fra samme ulvelignende stamfar.

Hvorimod der mig bekendt ikke foreligger nogen form for underbygning af den bibelske skabelsesberetning.

I takt med at forskningen skrider frem, må du derfor nok vænne dig til, at du måske også er nærmere beslægtet med dine stueplanter, end du bryder dig om!

Til toppen 
#54339 - 01/12/2005 22:50 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Claus Due]
hoeg
Bruger

"...jeg tror i øvrigt du (Evo) har fuldstændig ret med hensyn til de fjendebilleder Ove opstiller. Blandt andet understøttet af, at Ove konsekvent på skabelse.dk kaldte en nærmere ubestemt skare af forskere/debatører for "darwinister", selv om ingen af dem på noget tidspunkt havde anvendt det begreb hverken om dem selv eller andre."

Hej Claus/Evo!

Hvorfor al den snak om fjendebilleder. "Darwinister" og "darwinisme" er da ikke udsagn, der er fjendtligt ment. Jeg vil gerne vide, hvor jeg har betegnet "darwinister" som fjender eller fjentlige.
Uenighed om og kritik af visse opfattelser er vel ikke ensbetydende med at man nødvendigvis skal være "fjender" og/eller skabe fjendebilleder, som i skriver.
Jeg synes bestemt, I misrepræsenterer mine synspunkter. Det er usandt, at jeg opstiller fjendebilleder.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54340 - 01/12/2005 22:52 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
LarsBj
Bruger

Hej Evo,
Som du flere gange ganske rigtigt har påpeget, udgør hvalernes udvikling fra landdyr til specialiserede havdyr et veldokumenteret eksempel på makroevolution hos pattedyrene. Nu har man også fundet sporene (publiceret i Nature sidste år) efter udviklingen af den vandtilpassede høresans, som man må forvente udvikles i forbindelse med overgangen fra land til vand, og de nye resultater bekræfter, at hvalerne udvikledes hurtigt ved makroevolution (d.v.s. over relativt få millioner år!!!)

Her er det offentligt tilgængelige abstrakt fra Thewissens gruppe, publiceret i Nature i august 2004:

The origin of whales (order Cetacea) is one of the best-documented
    examples of macroevolutionary change in vertebrates1–3.
    As the earliest whales became obligately marine, all of their organ
    systems adapted to the new environment. The fossil record
    indicates that this evolutionary transition took less than 15
    million years, and that different organ systems followed different
    evolutionary trajectories. Here we document the evolutionary
    changes that took place in the sound transmission mechanism of
    the outer and middle ear in early whales. Sound transmission
    mechanisms change early on in whale evolution and pass through
    a stage (in pakicetids) in which hearing in both air and water is
    unsophisticated. This intermediate stage is soon abandoned and
    is replaced (in remingtonocetids and protocetids) by a sound
    transmission mechanism similar to that in modern toothed
    whales. The mechanism of these fossil whales lacks sophistication,
    and still retains some of the key elements that land
    mammals use to hear airborne sound.

Hører man ikke til dem, der forkaster videnskab, når den kommer på tværs af ens tro, er dette overordentligt vægtige dokumentationer for makroevolution!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54341 - 01/12/2005 22:57 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

citat:
Mig bekendt er udviklingsforløbet godt dokumenteret af fundne fossiler - og yderligere bekræftet af genteknologien.

Som er så sikker, at man betragter resultatet som bevis i retten i forbindelse med fadderskabssager.

Der er opstillet nogle tolkninger af data, men disse data kan sagtens med lige så god ret tolkes på en anden måde.

Så det er ikke noget bevis der er fremført, men et tolkende postulat.

Til toppen 
#54342 - 01/12/2005 23:02 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du skriver: "Hvis du vil citere mig, så citér venligst ordret. Det må være det mindste, man kan forlange."
Du er hver eneste gang blevet citeret helt ordret og præcist i citationstegn.
Der i mine indlæg ved brug af citationstegn en hel præcis forskel på, hvad der er citater, og hvad jeg selv skriver.
Det er derfor usandt, når du skriver, at "omformuleringer af mine og andres synspunkter er som regel pinligt ukorrekte." Det er usandt og ikke fair. Sådanne alvorlige beskyldninger bør du tilbagetrække og beklage eller dokumentere med eksempler. Kan du det..?

Med venlig hilsen
hoeg

NB: Ovenstående tekst er et eksempel på, at citaterne er helt præcist afgrænset med citationstegn.

Til toppen 
#54343 - 01/12/2005 23:02 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Hører man ikke til dem, der forkaster videnskab, når den kommer på tværs af ens tro, er dette overordentligt vægtige dokumentationer for makroevolution!

Der er jo ikke tale om dokumentation eller "bevis", men at tolkningen af disse data indikerer at det kan være foregået således.

Til toppen 
#54344 - 01/12/2005 23:09 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

citat:
Men bemærk sætningen "molekylære studier fastslår at hvalerne med stor sandsynlighed er relaterede med nutidens hovdyr (Får, Køer)".

Er det nu kommet så langt at sandsynligheder og indikationer skal regnes som beviser inden for videnskaben?

Hvis vi kan nøjes med at indikere sandsynligheder bliver der rigtig mange ting inden for skabelsesteorierne der kan bevises på denne måde.

Og så skal jeg da lige tilføje at det er med stor glæde at skabelsestroende forskere kan tage imod dette nye videnskabelige værktøj til brug i det fortsatte forskerarbejde.

Til toppen 
#54345 - 01/12/2005 23:12 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
LarsBj
Bruger

Selvfølgelig er data tolket. Hvis du læser abstraktet og artikelen vil du imidlertid se, at de bygger på objektive observationer af mellemøret!!!

For eksempel:
Our newly discovered cetacean fossils (Fig. 1) allow us to present
an integrated interpretation of evolving sound transmission mechanisms
as whales took to the water. Our specimens represent four
groups of early whales3. These include pakicetids (Ichthyolestes,
Nalacetus and Pakicetus), the basal cetacean clade known from
50-million-year-old deposits in Pakistan. They also include remingtonocetids
(Andrewsiphius and Remingtonocetus) and protocetids
(Indocetus), which lived approximately 43–46 million years ago in
India, and represent taxa that are successively more closely related
to modern cetaceans. Finally, we studied previously described
material for basilosauroids5 (Basilosaurus and Zygorhiza) from
North America, which lived from approximately 35 to 40 million
years ago. We did not include ambulocetid whales in this study
because no ear ossicles are known for this family.

og

Our new fossils show that the tympanic bone of pakicetids, unlike
that of land mammals, was not connected rostro-medially to the
periotic. This causes the thickened medial side of the tympanic (the
pachyostotic involucrum) to form a loosely suspended centre of
mass that could vibrate independently of the periotic. This would
lead to enhanced transmission of bone-conducted sound when
compared with generalized land mammals. An underwater sound
transmission mechanism rooted in bone conduction is more
sophisticated than that of a land mammal. A similar mechanism
is probably used in modern phocid seals16,17, in which the very heavy
ossicles form the independently vibrating mass16,18 (Fig. 3, seal
clusters), as well as in some subterranean mammals19.

Og som du kan se her, benyttes der videnskabelige metoder i tolkningen:

In Fig. 3, sound input areas are those parts of the middle ear that are the sound receiver.
For modern land mammals and phocid seals the sound input area is the tympanic
membrane area, whereas for modern cetaceans it is the tympanic plate area. The tympanic
membrane and tympanic plate are functionally analogous, but they are not evolutionarily
homologous. For Pakicetus (H-GSP 91035), the tympanicmembrane is the sound receiver;
its area was plotted on the x axis. Remingtonocetus (RUSB 2914) used the tympanic
membrane for receiving airborne sound, but the tympanic plate for receiving waterborne
sound; hence, it was plotted twice in this figure. Indocetus is not shown because no incus is
known for this taxon. The point for Zygorhiza was made on the basis of LSUMG V160A.
The areas of the tympanicmembrane and tympanic plate were determined using a method
described elsewhere16,30. Fossil taxa are plotted as ranges on the y axis because their density
can only be estimated. The lower and upper range for the ossicular mass presented were
calculated by multiplying the measured volumes by the minimum and maximum
ossicular densities; that is, those for land mammals (2.0 g cm23) and modern cetaceans
(2.7 g cm23), respectively30.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54346 - 01/12/2005 23:15 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Claus Due
Bruger

Hej Ove, du skriver:

citat:
Hvorfor al den snak om fjendebilleder. "Darwinister" og "darwinisme" er da ikke udsagn, der er fjendtligt ment. Jeg vil gerne vide, hvor jeg har betegnet "darwinister" som fjender eller fjentlige.

Jeg kan selvfølgelig kun svare for mig selv, men din tolkning af understøttelsen for evolutionsteorien er ikke en tolkning, der deles af forskere generelt. Den måde du beskriver kausaliteten i evolutionsteorien - som om den ganske naturligt udelukker guddommelig indgriben - er alene din egen opfattelse, som både ateister og teister flere gange har forklaret dig ikke stemmer med den gængse opfattelse. Det er jo en slags fjendebillede, hvis du læser den konsekvens i evolutionsteorien at guddommelighed udelukkes.

Guddommeligheden gøres overflødig i evolutionsteorien, men den udelukkes ikke - hverken som havende en direkte effekt kontinuerligt eller som igangsætter. Vi kan alle - ateister som teister - sige hvad vi tror gør sig gældende, men faktum er at selve evolutionsteorien ikke udelukker guddommelighed. Den forudsætter rigtigt nok heller ikke guddommelighed og når den heller ikke som konklusion... måske er det der, du ser problemet?

citat:
Uenighed om og kritik af visse opfattelser er vel ikke ensbetydende med at man nødvendigvis skal være "fjender" og/eller skabe fjendebilleder, som i skriver.

Det er jeg helt enig med dig i, men taget i betragtning at ingen videnskabelige afhandlinger om evolution kategorisk afviser guddommelig indblanding har du faktisk skabt et fjendebillede. Forfatterne til artiklerne har jo givetvis ikke været enige med dig i din konklusion om deres arbejde, og det er til dels på baggrund af disse konklusioner du angriber evolutionsteorien.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#54347 - 01/12/2005 23:15 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

"Sound transmission mechanisms change early on in whale evolution and pass through a stage (in pakicetids) in which hearing in both air and water is unsophisticated."

Hej Lars!

Der er et enormt hop fra landdyr med nogle specielle kæbeknogler og andre fossile fragmenter til hvaler. Hvad med for eksempel sonarsystemet? Det må ifølge teorien om gradvis evolution være dannet som et komplet nyt organsystem. Så vidt jeg forstår, har man ingen mening om, hvordan sonarsystemet er opstået/udviklet.
Den darwinistiske forklaring på hvalernes udvikling ligner en samleanvisning for et musikanlæg. Man beskriver, hvordan højtalere og andre komponenter sammenkobles, men forklaringen på hvordan de enkelte komponenter er opstået, mangler.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54348 - 01/12/2005 23:19 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

citat:
Og som du kan se her, benyttes der videnskabelige metoder i tolkningen:

Det er stadig kun tolkende antagelser af noget man formoder. Der er stadig mulighed for at give en anden lige så troværdig tolkning af datasættet.

Derfor bevises der intet via den udlægning af de tolkede data.

Læg mærke til at jeg så heller ikke advokerer for at det modsatte synspunkt er dokumenteret uden for al rimelig modsigelse.

Til toppen 
#54349 - 01/12/2005 23:32 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
LarsBj
Bruger

Nej, det er ikke antagelser. Det er virkelige fund, gennemarbejdet med videnskabelige metoder.

For eksempel dette:
The history of Eocene cetaceans, as documented by our new fossils, shows that different organ systems followed a variety of evolutionary trajectories to reach modern morphologies and proportions. The dentition3 and the osmoregulatory system26 show intermediates. The organ of balance attained its modern proportions quickly and seemingly without transitional forms27, and the locomotor system underwent a protracted and complex sequence of changes, representing a variety of functional patterns3, 28. The changes of the ear were complex because the physical properties of sound in air are very different from those in water. As a result, cetaceans totally reorganized sound transmission through the outer and middle ear (Fig. 4), while keeping the cochlea in the inner ear relatively unchanged.

I øvrigt er det ikke denne artikel alene, der bevidner den pointe jeg understreger. Dette er jo blot underbygning af den nødvendige FORUDSIGELSE:

At den makroevolutionære begivenhed: udvikling af livet i vand SKAL følges af en ny hørelse.

Med andre ord: Havde man fundet det modsatte, nemlig at ørerne var UFORANDREDE, da ville teorien om hvalernes udvikling være stærkt svækket. Med disse fund UNDERBYGGES den yderligere (med mindre man er selektiv videnskabelig, som før nævnt). Nej den virkelige pointe er, at dette SAMMEN med de øvrige fund, DNA-analyser og andre analyser af nulevende arter tilsammen styrker den stærke position, teorien om hvalernes udvikling fra tapirlignende hovdyr, har.

mvh
LarsBj

Her følger blot en del af den litteratur, der i øvrigt underbygger disse data. Læg mærke til alle de peer-reviewede tidsskrifter:

1. Berta, A. What is a whale? Science 263, 180−181 (1994) | ISI |
2. Fordyce, E. & de Muizon, C. in Secondary Adaptation of Tetrapods to Life in Water (eds Mazin, J. -M. & de Buffrénil, V.) 169−233 (Verlag Dr. Friedrich Pfeil, München, 2001)
3. Thewissen, J. G. M. & Williams, E. M. The early radiations of Cetacea (Mammalia): Evolutionary pattern and developmental correlations. Annu. Rev. Ecol. Syst. 33, 73−90 (2002) | Article | ISI |
4. Fleischer, G. Evolutionary principles of the mammalian middle ear. Adv. Anat. Embryol. Cell Biol. 55, 1−70 (1978)
5. Lancaster, W. C. The middle ear of the Archaeoceti. J. Vertebr. Paleontol. 10, 117−127 (1990)
6. Oelschläger, H. A. in Sensory Abilities of Cetaceans (eds Thomas, J. A. & Kastelein, R. A.) 137−162 (Plenum, New York, 1990)
7. Gingerich, P. D., Wells, N. A., Russell, D. E. & Shah, S. M. I. Origin of whales in epicontinental remnant seas: New evidence from the early Eocene of Pakistan. Science 220, 403−406 (1983) | ISI |
8. Thewissen, J. G. M. & Hussain, S. T. Origin of underwater hearing in whales. Nature 361, 444−445 (1993) | Article | PubMed | ISI | ChemPort |
9. Nummela, S., Reuter, T., Hemilä, S., Holmberg, P. & Paukku, P. The anatomy of the killer whale middle ear (Orcinus orca). Hear. Res. 133, 61−70 (1999) | Article | PubMed | ISI | ChemPort |
10. Hemilä, S., Nummela, S. & Reuter, T. A model of the odontocete middle ear. Hear. Res. 133, 82−97 (1999) | Article | PubMed | ISI |
11. Hemilä, S., Nummela, S. & Reuter, T. Modeling whale audiograms: effects of bone mass on high-frequency hearing. Hear. Res. 151, 221−226 (2001) | Article | PubMed | ISI |
12. Møller, A. R. in Handbook of Sensory Physiology (eds Keidel, W. D. & Neff, W. D.) Vol. V/1, 491−517 (Springer, Berlin, 1974)
13. Luo, Z. in The Emergence of Whales (ed. Thewissen, J. G. M.) 269−301 (Kluwer Academic/Plenum, New York, 1998)
14. Lombard, R. E. & Hetherington, T. E. in The Skull (eds Hanken, J. & Hall, B. K.) 241−302 (Univ. Chicago Press, Chicago, 1993)
15. Tonndorf, J. A new concept of bone conduction. Arch. Otolaryng. 87, 49−54 (1968)
16. Nummela, S. Scaling of the mammalian middle ear. Hear. Res. 85, 18−30 (1995) | Article | PubMed | ISI | ChemPort |
17. Hemilä, S., Nummela, S. & Reuter, T. What middle ear parameters tell about impedance matching and high-frequency hearing. Hear. Res. 85, 31−44 (1995) | Article | PubMed | ISI |
18. Wyss, A. R. The walrus auditory region and the monophyly of pinnipeds. Am. Mus. Novit. 2871, 1−31 (1987)
19. Mason, M. J. Middle ear structures in fossorial mammals: a comparison with non-fossorial species. J. Zool. 255, 467−486 (2001) | ISI |
20. Norris, K. S. in Marine Bio-Acoustics (ed. Tavolga, W. N.) 317−336 (Pergamon, Oxford, 1964)
21. Brill, R. L., Moore, P. W. B. & Dankiewicz, L. A. Assessment of dolphin (Tursiops truncatus) auditory sensitivity and hearing loss using headphones. J. Acoust. Soc. Am. 109, 1717−1722 (2001) | Article | PubMed | ISI | ChemPort |
22. Uhen, M. D. in The Emergence of Whales (ed. Thewissen, J. G. M.) 29−61 (Kluwer Academic/Plenum, New York, 1998)
23. Luo, Z. & Gingerich, P. D. Terrestrial Mesonychia to aquatic Cetacea: Transformation of the basicranium and evolution of hearing in whales. Univ. Mich. Pap. Paleontol. 31, 1−98 (1999)
24. Fleischer, G. Hearing in extinct cetaceans as determined by cochlear structure. J. Paleontol. 50, 133−152 (1976) | ISI |
25. Ketten, D. R. in The Evolutionary Biology of Hearing (eds Webster, D. B., Fay, R. R. & Popper, A. N.) 717−750 (Springer, New York, 1992)
26. Thewissen, J. G. M. et al. Evolution of cetacean osmoregulation. Nature 381, 379−380 (1996) | Article | PubMed | ISI | ChemPort |
27. Spoor, F., Bajpai, S., Hussain, S. T., Kumar, K. & Thewissen, J. G. M. Vestibular evidence for the evolution of aquatic behaviour in early cetaceans. Nature 417, 163−166 (2002) | Article | PubMed | ISI | ChemPort |
28. Gingerich, P. D. Land-to-sea transition in early whales: evolution of Eocene Archaeoceti (Cetacea) in relation to skeletal proportions and locomotion of living semiaquatic mammals. Paleobiology 29, 429−454 (2003) | ISI |
29. Wagner, G. P. & Schwenk, K. Evolutionarily stable configurations: functional integration and the evolution of phenotypic stability. Evol. Biol. 31, 155−217 (2000)
30. Nummela, S., Wägar, T., Hemilä, S. & Reuter, T. Scaling of the cetacean middle ear. Hear. Res. 133, 71−81 (1999) | Article | PubMed | ISI | ChemPort |

Ændret af LarsBj (01/12/2005 23:49)

Isaac Newton

Til toppen 
#54350 - 01/12/2005 23:42 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,

Nu tror jeg ikke, du er klar over det; men man har faktisk ikke fuld klarhed over, hvilke dele af de nulevende hvalers anatomi, der i hver enkelt art er ansvarlig for sonaren. Før man har det, kan man selvfølgelig ikke bestemme dens (deres, der er måske flere) evolutionære udviklingsvej(e).

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#54351 - 02/12/2005 08:05 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Hvorfor al den snak om fjendebilleder. "Darwinister" og "darwinisme" er da ikke udsagn, der er fjendtligt ment. Jeg vil gerne vide, hvor jeg har betegnet "darwinister" som fjender eller fjentlige.
Jeg synes bestemt, I misrepræsenterer mine synspunkter. Det er usandt, at jeg opstiller fjendebilleder.

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Claus Dues svar!

Til toppen 
#54352 - 02/12/2005 08:24 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Du skriver: "Hvis du vil citere mig, så citér venligst ordret. Det må være det mindste, man kan forlange."
Du er hver eneste gang blevet citeret helt ordret og præcist i citationstegn.
Der i mine indlæg ved brug af citationstegn en hel præcis forskel på, hvad der er citater, og hvad jeg selv skriver.
Det er derfor usandt, når du skriver, at "omformuleringer af mine og andres synspunkter er som regel pinligt ukorrekte." Det er usandt og ikke fair. Sådanne alvorlige beskyldninger bør du tilbagetrække og beklage eller dokumentere med eksempler. Kan du det..?

Naturligvis kan jeg det. Ellers fremsatte jeg ikke beskyldningen. Jeg kan give dig dette grelle eksempel fra dette indlæg.

Hoeg: Med hvilke begrundelser afviser du, at sådanne biologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design?

Evolutionisten: Dit spørgsmål er i høj grad malplaceret.
Du er jo ikke uvidende om, at jeg har fortalt dig igen og igen, at jeg kender intet menneske, der udelukker, at biologiske systemer kan være udtænkt af en guddom.
Hvorfor i alverden spørger du så, hvorfor jeg afviser dette? Det gør jeg jo netop ikke!

Symptomatisk for din debatstil ulejligede du dig hverken med at svare på mit spørgsmål eller undskylde, at du med dit "snedige" spørgsmål forsøgte at tillægge mig en mening, som du ikke kan undgå at vide, at jeg ikke har.

Sådanne debattrick og forsøg på at pådutte andre meninger, de ikke har, indgår ikke i en hæderlig måde at debattere på.

Til toppen 
#54353 - 02/12/2005 08:30 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Mig bekendt er udviklingsforløbet godt dokumenteret af fundne fossiler - og yderligere bekræftet af genteknologien.

AFA: Der er opstillet nogle tolkninger af data, men disse data kan sagtens med lige så god ret tolkes på en anden måde.

Og dit forslag til en anden og lige så god tolkning af disse data i forhold til det tilsynladende evolutionære forløb - hvad er det helt præcis?

Til toppen 
#54354 - 02/12/2005 08:42 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Anonym
Anonym

LarsBj: Hører man ikke til dem, der forkaster videnskab, når den kommer på tværs af ens tro, er dette overordentligt vægtige dokumentationer for makroevolution!

AFA: Der er jo ikke tale om dokumentation eller "bevis", men at tolkningen af disse data indikerer at det kan være foregået således.

Nu forholder naturvidenskaben, og dermed også evolutionsteorien, sig ydmygt til sine opdagelse og opererer ikke med endegyldige beviser.

Så det er helt korrekt, når du fremhæver, at de forhåndenværende data blot indikerer makroevolution.

Dit problem i debatten, som jeg ser det, er at du ikke kan påvise, at de forhåndenværende data indikerer andet end makroevolution.

Du vil sikkert protestere nu - men inden du farer i blækhuset, prøv så at opstille, hvorledes de forhåndenværende data helt konkret indikerer en anden forklaring!

Det vil gøre debatten mere præcis! Til glæde for både dig og andre!

Til toppen 
#54355 - 02/12/2005 11:06 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Det moderne menneske, herunder mange præster, er holdt op med at undres over universets storhed.

Jaså - hvor ved du dog det fra?

Jeg synes du fører dig for meget frem som ekspert i, hvad andre føler, tænker og mener!

Og nu mener du også at kunne bedømme, hvad det moderne menneske undres over!

Personligt undres jeg over, at videnskaben har så stor viden om forholdene universet, at den kan få køretøjer til at køre rundt og undersøge planeten Mars' overflade.

Samtidig beundrer jeg forskernes evne til at undres over Universets indretning - og til at undersøge grundigt og omhyggeligt det, de undres over, så det kan omsættes til brugbar viden, der fungerer.

Forskernes resultater er dermed dybest set resultat af deres undren over Universet, min herre!

Jeg tror i øvrigt, at du også gør præsterne uret.

Til toppen 
#54356 - 02/12/2005 11:43 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Zaphod
Bruger

citat:
AFA:
Er det nu kommet så langt at sandsynligheder og indikationer skal regnes som beviser inden for videnskaben?

Hvis vi kan nøjes med at indikere sandsynligheder bliver der rigtig mange ting inden for skabelsesteorierne der kan bevises på denne måde.

Med din enorme viden om forskning og videnskab er det da underligt, at du ikke var klar over dette. Der gives ikke absolutter. Kun i folks hoveder.

Normalt, når man skal overbevise folk om, at to forskellige sæt data er forkerte (eller ens) anvender man statistiske tests til at afgøre dette (hvordan skulle man ellers gøre det?). Hvis sandsynligheden for, at den forskel man ser på de to datasæt er fremkommet ved et tilfælde (dvs. at de to sæt i virkeligheden ikke er forskellige), er mindre end 5%, anser man det for værende bevist.

Dvs. i ét ud af tyve tilfælde tager man fejl.

Heldigvis bliver alle resultater gentaget på kryds og tværs af forskellige forskningsgrupper, der på denne måde tjekker hinanden.

Sådan fungerer det i virkeligheden. Jeg ved det. Jeg arbejder der selv.

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54357 - 02/12/2005 13:09 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

Hej hoeg

Udelukker astronomiens teorier om Jordens dannelse da også Guds hånd i dennes skabelse?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54358 - 02/12/2005 15:24 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Zaphod]
hoeg
Bruger

Z skriver: "Udelukker astronomiens teorier om Jordens dannelse da også Guds hånd i dennes skabelse?"

Hej Z!
Jeg har aldrig hørt eller læst om, at astronomer anfører guddommelig årsager i beskrivelserne af naturfænomener i universet.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54359 - 02/12/2005 16:49 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Zaphod: : Udelukker astronomiens teorier om Jordens dannelse da også Guds hånd i dennes skabelse?

Hoeg: Jeg har aldrig hørt eller læst om, at astronomer anfører guddommelig årsager i beskrivelserne af naturfænomener i universet.

Du synes at sætte "udelukke" = "ikke anføre".

Mener du, at hvis astronomer ikke anfører guddommelige årsager til de fænomener, de iagttager i Universet, så udelukker de pr. definition guddommelige årsager?

Ville du være tilfreds, hvis astronomer i enhver videnskabelig artikel/afhandling afsluttede den med følgende erklæring:

"Vi har ikke konstateret guddommelige årsager, men vi udelukker ikke den mulighed, at hidtil uopdagede guddommelige årsager eksisterer".

Ville du så være tilfreds?

Til toppen 
#54360 - 02/12/2005 21:20 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
hoeg
Bruger

Evo skriver:

"Mener du, at hvis astronomer ikke anfører guddommelige årsager til de fænomener, de iagttager i Universet, så udelukker de pr. definition guddommelige årsager?"

Hej Evo!

"Guddommelige årsager" er i så fald henvist til den religiøse erkendelse. Igen: Alle biologer og astronomer vil selvfølgelig udelukke guddommelige årsager, når de beskriver det naturvidenskabelige. Det hører til den kausale erkendelse.

Du skriver:
"Ville du være tilfreds, hvis astronomer i enhver videnskabelig artikel/afhandling afsluttede den med følgende erklæring: "Vi har ikke konstateret guddommelige årsager, men vi udelukker ikke den mulighed, at hidtil uopdagede guddommelige årsager eksisterer". Ville du så være tilfreds?"

Nej, man kan da ikke på den måde blande tro og videnskab - eller kausal og religiøs erkendelse. For den troende (biolog eller astronom) vil den religiøse erkendelse omfatte den kausale erkendelse, der er en reduceret erkendelse i forhold til den religiøse erkendeform. Det er ikke muligt at sammenblande de to erkendelsesformer.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54361 - 02/12/2005 21:55 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

Jeg er nysgerrig... Hvad erkender man med den religiøse erkendelse?

Til toppen 
#54362 - 03/12/2005 02:31 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: For den troende (biolog eller astronom) vil den religiøse erkendelse omfatte den kausale erkendelse.

Hoeg: Det er ikke muligt at sammenblande de to erkendelsesformer.

Når du lader den ene erkendelsesform omfatte den anden, så sammenblander du dem. Ergo hænger det ikke logisk sammen, når du samtidig påstår, at det ikke er muligt at sammenblande dem.

Har du i øvrigt tænkt dig at kommentere dette indlæg? Jeg modtager gerne din undskyldning!

Til toppen 
#54363 - 03/12/2005 06:15 Hvor er du fejlciteret?
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du skrev, at mine "omformuleringer af dine og andres synspunkter er som regel pinligt ukorrekte."

Det er usandt, at jeg har omformuleret dine udsagn og gengivet dem som citater. Jeg har tidligere demonstreret, hvordan jeg anvender citationstegn. Jeg har også anmodet om eksempler på, at jeg har fejlciteret og omformuleret dine og andres synspunkter.
Du henviser til to indlæg, men det er uklart for mig, hvad du mener. Du må komme med konkrete eksempler.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54364 - 03/12/2005 06:26 Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: ]
hoeg
Bruger

Cloudhands: "Jeg er nysgerrig... Hvad erkender man med den religiøse erkendelse?"

Hej Cloudhands!

Åndemageren, for eksempel, oplever en religiøs erkendelse, når han får besøg af en hjælpeånd.

Folk, der ikke deler denne religiøse erkendelse, kan ikke se nogen hjælpeånd. Ikke-troende iagttagere er i den situation henvist til den kausale erkendelse, der er en reduceret erkendeform sammenlignet med åndemagerens religiøse erkendelse.

Det med at den religiøse erkendeform er en udvidet erkendelse, der omfatter den kausale erkendelse, kan sammenlignes med en skibsmodel, der befinder sig i en flaske.

Skibet illuderer den kausale erkendelse, mens flasken kan sammenlignes med den religiøse erkendeform.

Der er ikke tale om at man sammenblander den kausale og religiøse erkendelse, idet skibet og flasken ikke kan "blandes" uden at begge dele dermed ødelægges.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54365 - 03/12/2005 09:09 Re: Hvor er du fejlciteret? [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Du skrev, at mine "omformuleringer af dine og andres synspunkter er som regel pinligt ukorrekte."
Det er usandt, at jeg har omformuleret dine udsagn og gengivet dem som citater. Jeg har tidligere demonstreret, hvordan jeg anvender citationstegn. Jeg har også anmodet om eksempler på, at jeg har fejlciteret og omformuleret dine og andres synspunkter.
Du henviser til to indlæg, men det er uklart for mig, hvad du mener. Du må komme med konkrete eksempler.

Jeg har ikke kritiseret dig for at omformulere mine udsagn og gengivet dem som citater af mig.

Jeg har kritiserer dig for at omformulere mine udsagn og gengive dem som min mening.

Jeg fatter ikke, hvorfor du bliver ved med at skrive forkerte ting om dine meddebattører, nu også i dette indlæg.

Men mindre det er et forsøg på at afspore de debatter, du deltager i. Så giver det naturligvis mening.

Evolutionisten: Dit spørgsmål er i høj grad malplaceret.

Enhver, også du, må kunne se, at du med dit spørgsmål snedigt - eller uforvarende! - tillagde mig et synspunkt, som jeg ikke har. Et synspunkt, som jeg tilmed ihærdigt har argumenteret imod - også overfor dig.

Derfor gentager jeg:

Symptomatisk for din debatstil ulejligede du dig hverken med at svare på mit spørgsmål eller undskylde, at du med dit "snedige" spørgsmål forsøgte at tillægge mig en mening, som du ikke kan undgå at vide, at jeg ikke har.

Sådanne debattrick og forsøg på at pådutte dine meddebattører meninger, de ikke har, indgår ikke i en hæderlig måde at debattere på.

Til toppen 
#54366 - 03/12/2005 09:34 Re: Hvor er du fejlciteret?
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du "fatter ikke, hvorfor (jeg) bliver ved med at skrive forkerte ting om (m)ine meddebattører...."

Jeg kan ikke gennemskue, hvad du mener, så jeg melder pas. Jeg har bedt om eksempler og du nævner følgende af mine spørgsmål:

Jeg forstår ikke, hvordan dette spørgsmål kan pådutte nogen noget som helst.

Evolutionisten:
"Dit spørgsmål er i høj grad malplaceret. Du er jo ikke uvidende om, at jeg har fortalt dig igen og igen, at jeg kender intet menneske, der udelukker, at biologiske systemer kan være udtænkt af en guddom. Hvorfor i alverden spørger du så, hvorfor jeg afviser dette? Det gør jeg jo netop ikke!"

I mit svar til Cloudhands d.d. har jeg gjort rede for min opfattelse heraf.
Kan du citere biologer eller andre fagfolk, der i videnskabelige artikler eller lærebøger skriver, at de ikke kan udelukke, at biologiske systemer kan være udtænkt af en guddom?

Du skriver: "Symptomatisk for din debatstil ulejligede du dig hverken med at svare på mit spørgsmål eller undskylde, at du med dit "snedige" spørgsmål forsøgte at tillægge mig en mening, som du ikke kan undgå at vide, at jeg ikke har."

Jeg har både besvaret og kommenteret en lang række af dine indlæg, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere at kunne besvare alt.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54367 - 03/12/2005 11:25 Spildte Guds ord på Ballelars! [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hoeg: Du "fatter ikke, hvorfor (jeg) bliver ved med at skrive forkerte ting om (m)ine meddebattører...."
Jeg kan ikke gennemskue, hvad du mener, så jeg melder pas. Jeg har bedt om eksempler og du nævner følgende af mine spørgsmål:
Jeg forstår ikke, hvordan dette spørgsmål kan pådutte nogen noget som helst.

Hvis ikke du kan se, at du med dit spørgsmål påstår, at jeg afviser, at biologiske systemer udgør et intelligent og gennemtænkt design, så må jeg opgive at forklare det for dig.

Samtidig må jeg så desværre også opgive mit efterhånden langvarige forsøg på at forklare dig, at naturvidenskabelige forskere ikke kategorisk afviser - udelukker! - dette, idet et intelligent og gennemtænkt design jo må være den logiske konsekvens, hvis en guddom er involveret.

Og naturvidenskabelige forskere udelukker ikke guddomme - men bekræfter heller ikke guddommes eksistens, idet de åbenbart ikke i deres forskning er stødt på guddomme eller spor efter guddomme.

Men det synes i dit tilfælde fuldstændigt at være "spildte Guds ord på Ballelars!"

Jeg vil derfor nøjes med at konstatere, at du åbenbart har det bedst med at tro noget fuldstændigt forkert om naturvidenskaben og angribe Darwins teorier og evolutionsteorien på dette forkerte grundlag.

Eller forvrængede - for det er det, der er tale om!

Til toppen 
#54368 - 03/12/2005 12:41 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: Zaphod]
JesusFreakDK
Bruger

citat:
<blockquote><font class="small_citat">citat:</font><br>JFDK:
Desuden er det ikke bare mine egne personlige overvejelser - men de logiske konsekvenser af omtalte teori..</blockquote><font class="post">

Både og. Du bruger det som en slags argument mod ET/makroevolutions rigtighed, men det er det ikke, fordi din moralske vurdering af konsekvenser af videnskaben (her, at en relativ moral er skidt) er uafhængigt af sammes rigtighed.

Det er heller ikke de logiske konsekvenser af denne teori. Humanister mener fx at mennesker har en semi-objektiv værdi i sig selv, og andre mener, at der findes objektive, ikke-absolutte morallærer.
Der findes også alternativer som teistiske evolutionister (herunder paven...), der blot mener, at ET/makroevolution er Guds måde at skabe på.

Mvh
Zaphod

Nej, jeg anser det ikke for at vaere et argument mod ET's rigtighed - bare de logiske konsekvenser af hvis den skulle vaere rigtig...
Laeg maerke til at jeg heller ikke siger at folk der tror paa ET pr. automatik frakender mennesket al vaerdi - jeg siger at de ikke har logisk grundlag for at goere andet..

Og nej - makroevolution er IKKE bevist...

-Grundtvig

Til toppen 
#54369 - 03/12/2005 12:56 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

Din beskrivelse af den religiøse erkendelse er sådan set beskrivelsen af en psykose eller en hallucination (det være sig påvirket af stoffer eller sygdom).

Hvordan har du det med det?

Synes du at der skal laves om på kriterierne for diagnosticering af psykoser?

(Se evt. ICD-10 artikel F20-29 HER )

Til toppen 
#54370 - 03/12/2005 14:27 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
citat:
Jeg har ikke problemer med mikroevolution, som er observeret, og dermed et videnskabeligt faktum, men jeg HAR problemer med makroevolution, som hverken er observeret, sandsynliggjort, og som fratager mennesket al vaerdi, fordi vi saa kun er resultatet af en lang raekke mutationer, og dermed ikke har stoerre vaerdi end en stueplante..

Fuldstændig absurd påstand. Jeg er fuldstændig overbevist om at vi alle er produktet af en lang udvikling. Men min kone har for mig voldsomt meget værdi. Hermed er din påstand tilbagevist!

Hvorfor har hun værdi for mig? Fordi jeg elsker hende! En egentlig meget logisk grund skulle jeg mene?

Vi må jo huske at ord som værdi kun giver mening i en kontekst. Hvis noget har en værdi, så har det en værdi for en eller flere personer. Der er ingenting der har værdi i sig selv - uafhængigt af en entitet, som muligvis kan være tingen selv, som oplever denne værdi.

Hvis der var en Gud, ville denne Gud givetvis mene at alle mennesker (og andre dyr) har en værdi - uafhængigt af om Guden har skabt hele verden sidste torsdag, eller blot satte hele molevitten igang for snart 14 millilarder år siden.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#54371 - 03/12/2005 14:33 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Zaphod
Bruger

citat:
JFDK:
Nej, jeg anser det ikke for at vaere et argument mod ET's rigtighed...

Fjong. Så er vi da så enige

citat:
JFDK:
... - bare de logiske konsekvenser af hvis den skulle vaere rigtig...
Laeg maerke til at jeg heller ikke siger at folk der tror paa ET pr. automatik frakender mennesket al vaerdi - jeg siger at de ikke har logisk grundlag for at goere andet..

Kun objektiv værdi -- men dels giver ordet "værdi" ikke mening i en objektiv sammenhæng, da der nødvendigvis må være nogen, for hvem X har værdien; dels er denne mangel kun et problem for absolutister -- som regel jer religiøse.

citat:
JFDK:
Og nej - makroevolution er IKKE bevist...

Hvad ville udgøre et bevis for dig?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54372 - 03/12/2005 14:36 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

citat:
Cloudhands:
Jeg er nysgerrig... Hvad erkender man med den religiøse erkendelse?

hoeg:
Åndemageren, for eksempel, oplever en religiøs erkendelse, når han får besøg af en hjælpeånd.

Folk, der ikke deler denne religiøse erkendelse, kan ikke se nogen hjælpeånd. Ikke-troende iagttagere er i den situation henvist til den kausale erkendelse, der er en reduceret erkendeform sammenlignet med åndemagerens religiøse erkendelse.

Hvordan ved man, at denne ånd eksisterer i den virkelige verden, når ingen andre end én selv kan se den? Hvordan skelner man mellem erkendelsen af en virkelig ånd og en hallucination?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54373 - 03/12/2005 14:37 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse
Zaphod
Bruger

citat:
Za: Hvordan skulle et bevis se ud for at overbevise dig om makroevolutions rigtighed?

AFA: F.eks. en uimodsigelig og entydig observation.

Såsom?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54374 - 03/12/2005 14:39 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

citat:
Za:
Udelukker astronomiens teorier om Jordens dannelse da også Guds hånd i dennes skabelse?

hoeg:
Jeg har aldrig hørt eller læst om, at astronomer anfører guddommelig årsager i beskrivelserne af naturfænomener i universet.

Du besvarer ikke mit spørgsmål.

Du mener, at biologiens teorier om livets udvikling udelukker Guds hånd i denne skabelse.
Mener du tilsvarende, at astronomiens teorier om Jordens dannelse da udenlukker også Guds hånd i dennes skabelse?

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#54375 - 03/12/2005 16:47 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: Zaphod]
hoeg
Bruger

-Z skriver:
"Hvordan ved man, at denne ånd eksisterer i den virkelige verden, når ingen andre end én selv kan se den? Hvordan skelner man mellem erkendelsen af en virkelig ånd og en hallucination?"

Hej -Z!

Kun den, der oplever det religiøse fænomen, for eksempel tilstedeværelsen af en hjælpeånd, kan vide noget om, hvad den religiøse erkendelse går ud på. Shamanen eller medicinmanden kan kun i givet fald fremsige et vidnesbyrd om oplevelsen. Men et sådant vidnesbyrd om tilstedeværelsen af for eksempel hjælpeånder kan hverken be- eller afkræftes empirisk.
Derfor er det nødvendigt at skelne mellem den kausale og den religiøse erkendeform.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54376 - 03/12/2005 16:53 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: ]
hoeg
Bruger

Cloudhands skriver:

"Din beskrivelse af den religiøse erkendelse er sådan set beskrivelsen af en psykose eller en hallucination (det være sig påvirket af stoffer eller sygdom). Hvordan har du det med det?"

Hej Cloudhands!

Det kan godt ske, at en psykose eller hallucination kan forveksles med det, folk kan erfare via en religiøs erkendelse. Det må fagfolk kunne afgøre.

Du skriver: "Synes du at der skal laves om på kriterierne for diagnosticering af psykoser?"

Det ved jeg ikke. Det kunne måske være en forskningsopgave at finde ud af noget, for eksempel ved formodede dæmon-besættelser.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54377 - 03/12/2005 17:32 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

citat:
Det ved jeg ikke. Det kunne måske være en forskningsopgave at finde ud af noget, for eksempel ved formodede dæmon-besættelser.

Men for hvilken forskningsgren? Naturvidenskaben kan jo ikke anvende denne mystiske "religiøse erkendelse", så psykologer kan jo ikke længere diagnosticere noget som helst hvor patienten påstår noget overnaturligt.

"Hr Hansen har skåret sine egne ører og penis af, og bliver tvangsindlagt på Skt.Hans, under første samtale med overlægen fortæller Hr Hansen at det var gud der beordrede ham til at gøre det. Herefter blev Hr Hansen udskrevet fra hospitalet og sendt hjem og hans forbindinger og syniger blev fjernet, så han kunne forbløde som hans gud havde kommanderet, da lægen konstaterede at han ikke havde kompetence til at vurdere noget via religiøs erkendelse"

Er det sådan du tænker at den moderne videnskab skal opdateres med "Religiøs erkendelse"?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#54378 - 03/12/2005 17:57 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

citat:
Det kan godt ske, at en psykose eller hallucination kan forveksles med det, folk kan erfare via en religiøs erkendelse. Det må fagfolk kunne afgøre.

Hvilke fagfolk og med hvilken viden?

Hvordan forestiller du dig at en dæmonbesættelse evt. skulle skille sig ud fra en skizofren psykose?

Ærligt talt mener jeg at din forståelse for og dermed tilsyneladende også din evne til at forklare det du kalder religiøs erkendelse er noget mangelfuld, hvis du ikke kan differentiere bedre imellem de to tilstande.

Hvis det godt kan ske, at man kan forveksle psykoser og religiøs erkendelse hvordan ved du så at du ikke bare er psykotisk eller hvis du ikke selv har religiøse erkendelser at dem du lytter til og følger har eller havde psykoser?

Ændret af CloudHands (03/12/2005 17:59)

Til toppen 
#54379 - 04/12/2005 09:12 Religiøs erkendelse og psykotisk hallucination [Re: ]
Anonym
Anonym

Hoeg: Det kan godt ske, at en psykose eller hallucination kan forveksles med det, folk kan erfare via en religiøs erkendelse. Det må fagfolk kunne afgøre.

CloudHands: Hvilke fagfolk og med hvilken viden?
Hvordan forestiller du dig at en dæmonbesættelse evt. skulle skille sig ud fra en skizofren psykose?
Ærligt talt mener jeg at din forståelse for og dermed tilsyneladende også din evne til at forklare det du kalder religiøs erkendelse er noget mangelfuld, hvis du ikke kan differentiere bedre imellem de to tilstande.
Hvis det godt kan ske, at man kan forveksle psykoser og religiøs erkendelse hvordan ved du så at du ikke bare er psykotisk eller hvis du ikke selv har religiøse erkendelser at dem du lytter til og følger har eller havde psykoser?

Nu hvor Hoeg henviser til, at det er nødvendigt med fagfolk for at afgøre, hvorvidt der er tale om religiøse erkendelser eller psykotiske hallucinationer, så rejser der sig følgende spørgsmål, som Hoeg er nødt til at svare på, før vi kan komme videre i denne debat om den religiøse erkendelses natur.

Hvis Hoeg selv personligt besidder evnen til at opnå religiøse erkendelser, skal han kunne redegøre for præcis hvilke fagfolk han har til at afgøre, at der ikke er tale om psykotiske hallucinationer?

Hvis Hoeg ikke selv personligt besidder evnen til at opnå religiøse erkendelser, men blot har ladet sig overbevise af andre, der påstår, at de besidder den, så skal Hoeg kunne redegøre for præcis hvilke fagfolk, der har afgjort, at der ikke er tale om psykotiske hallucinationer hos disse andre?

Hvis Hoeg nemlig ikke kan henvise til konkrete fagfolk, vil jeg gå ud fra, at det er umuligt at skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer.

Spørgsmålet er altså helt konkret:

Hvilke fagfolk benytter Hoeg, når han skal skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer?

Til toppen 
#54380 - 04/12/2005 09:15 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: kongstad]
hoeg
Bruger

Hej Søren!

Ingen kan vide, om det var en sygdom, guddom eller en dæmon, der beordrede den stakkels mand til at lemlæste sig selv. Mandens udsagn, som lægerne nødvendigvis må se bort fra, hører til i den religiøse erkendelse, der hverken kan be- eller afkræftes. Derfor er det selvfølgelig nødvendigt at skelne mellem kausal og religiøs erkendelse.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54381 - 04/12/2005 09:21 Re: Religiøs erkendelse og psykotisk hallucination
hoeg
Bruger

Hej Evo!

Du spørger: "Hvilke fagfolk benytter Hoeg, når han skal skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer?"

Jeg ville i givet fald tale med teologer og læger.
I min og andre menigheder kender jeg masser af folk, der oplever religiøs erkendelse uden at nogen (udenforstående) drømmer om at sætte spørgsmålstegn ved de pågældende menneskers psykiske sundhed.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#54382 - 04/12/2005 09:39 Re: Religiøs erkendelse og psykotisk hallucination [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Evolutionisten: Hvilke fagfolk benytter Hoeg, når han skal skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer?

Hoeg: Jeg ville i givet fald tale med teologer og læger.
I min og andre menigheder kender jeg masser af folk, der oplever religiøs erkendelse uden at nogen (udenforstående) drømmer om at sætte spørgsmålstegn ved de pågældende menneskers psykiske sundhed.

Hvis ikke du har talt med fagfolkene om det - teologer og læger! - kan du reelt ikke vide, om de "masser af folk", du nævner, blot oplever nogle relativt harmløse psykotiske hallucinationer.

Husk - det er dig selv, der har gjort opmærksom på behovet for fagfolks medvirken til at skelne mellem religiøse erkendelser og psykotiske hallucinationer!

Har du i øvrigt selv personligt oplevet religiøse erkendelser?

Ændret af Evolutionisten (04/12/2005 09:48)

Til toppen 
#54383 - 04/12/2005 12:49 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Og lægen i eksemplet skelner klart imellem religiøs og kausal erkendelse.

Så er din konklusion at det er sådan som eksemplet viser du gerne ser videnskaben arbejde?

Er "religiøs erkendelse" et magisk forhold som hver gang det påkaldes overtrumfer kausal erkendelse?

Hvis ikke hvordan vil du så skelne? Tag eksemplet med den stakkels mand, hvis overlægen havde tilkaldt den lokale præst, så er det jo stadig ikke sikkert at præsten kan erkende mandens religiøse erkendelse - præsten får givetvis sin religiøse erkendelse fra bibelen og kirken, mens manden i eksemplet får sin fra direkte åbenbaringer fra en gud.

Præsten kan derfor på trodsa af sine egen religiøse erkendelse heller ikke vurdere de konklusioner manden når gennem religiøs erkendelse.

Hvis jeg forstår dig rigtigt så har vi altså ikke andet valg end at lade den stakkels mand dø - ingen andre har jo adgang til den - ifølge dig - overlegne religiøse erkendelse, som driver manden frem.

Når man vil erstatte en gren af videnskaben - evolution - med religiøs erkendelse, så må man forholde sig til om det er god praksis - Når vi taler om kausalt uunderbyggede konklusioner som dem ID kommer med, der kun kan begrundes ud fra uunderbygget tro, så virker det ikke så alvorligt, men når vi taler om andre grene af videnskaben, som lægevidenskaben, så er det i mine øjne nemmere at se det, undskyld mig, tåbelige i at smide hjernen væk og falde på knæ for hvad tilfældige mennesker påstår at erkende religiøst!

Og mit eksempel er ikke en gang så absurd som jeg egentlig mente det var, da jeg skrev dette indlæg faldt det mig ind at vi ser det ske idag. For ikke så forfærdelig mange år siden lod nogle Jehovas Vidner deres 15 årige dreng dø unødvendigt på grund af deres "religiøse erkendelse", Vagttårnsselskabet løj endda om sagen og påstod at den danske sundhedsminister roste vidnerne. Er det sådanne forhold du forestiller dig skal blive almindelige med fokus på religiøs erkendelse?

Er den erkendelse ikke at foretrække som man kan blive enig om på trods af ens religiøse ståsted?

Naturvidenskaben delte sig fra teologien for mange år siden, og netop derfor har den været så effektiv - Det er netop IKKE nødvendigt at tro på kvantefysikken for at din computer virker. Når religiøse kræfter vil udskifte naturvidenskaben med religøs begrundet videnskab, som f.eks ID, så skaber man en farlig og unødvendig opdeling - så bliver videnskabn pludselig kun for dem med den rette tro - eller rette religiøse erkendelse om du vil.

/Søren

Til toppen 
#54384 - 04/12/2005 14:49 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: kongstad]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren - jeg får lige lyst til at blande mig med en lille bemærkning til noget af det, du skriver til Høgh:
citat:
Hvis ikke hvordan vil du så skelne? Tag eksemplet med den stakkels mand, hvis overlægen havde tilkaldt den lokale præst, så er det jo stadig ikke sikkert at præsten kan erkende mandens religiøse erkendelse - præsten får givetvis sin religiøse erkendelse fra bibelen og kirken, mens manden i eksemplet får sin fra direkte åbenbaringer fra en gud.

Præsten kan derfor på trods af sine egen religiøse erkendelse heller ikke vurdere de konklusioner manden når gennem religiøs erkendelse.

Hvis jeg forstår dig rigtigt så har vi altså ikke andet valg end at lade den stakkels mand dø - ingen andre har jo adgang til den - ifølge dig - overlegne religiøse erkendelse, som driver manden frem.
Ja, godt spørgsmål: Hvordan skelne?

Mit bud er, at her har du helt tydeligt beskrevet den principielle forskel, der er, mellem religiøsitet (subjektive religiøse oplevelser) og kristendom, som ikke anerkender "åbenbaringer direkte fra Gud" som andet og mere end indviduelle sanseforestillinger. Kristendommen er en ganske veldefineret lære, som bestemt ikke levner plads for vrangforestillinger som dem, du nævnte. Der anerkendes ingen andre åbenbaringer i kristendommen end dem, som enhver har adgang til ved at læse i Bibelen (At Guds søn qua menneske åbenbarede Guds vilje og væsen).
Altså er det af dig beskrevne ikke præstens bord!

Du har helt ret i, at hvis overlægen i din case story skulle finde på at tilkalde en præst (ret utænkeligt faktisk!), så kan præsten således ikke - og skal heller ikke - gøre forsøg på at vurdere og tage stilling til de vrangforestillinger og konklusioner, som patienten når gennem "religiøs erkendelse"

Hvis præsten er ved sine fulde fem, vil han derfor begrænse sig til eventuelt at bede en bøn for den psykisk syge mand og derefter overlade ham til lægelig behandling.
Lægens bord!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#54385 - 04/12/2005 16:03 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: kongstad]
JesusFreakDK
Bruger

Nej, paastanden er fuldstaendig logisk.
For det jeg taler om er for det foerste ikke den subjektive vaerdi et menneske kan have i oejnene paa et andet menneske der holder af det, og elsker det. Jeg taler om den vaerdi et menneske har BARE FORDI DET ER MENNESKE!!

Er ET sand kan intet menneske have vaerdi i sig selv, og "kaerlighed" er en illusion...

-Grundtvig

Til toppen 
#54386 - 04/12/2005 16:19 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
kongstad
Bruger

citat:
For det jeg taler om er for det foerste ikke den subjektive vaerdi et menneske kan have i oejnene paa et andet menneske der holder af det, og elsker det. Jeg taler om den vaerdi et menneske har BARE FORDI DET ER MENNESKE!!

Du må meget undskylde men jeg kan ikke se at du har forklaret din påstand bedre!

Værdi for hvem eller hvad?

Lad os for et øjeblik antage at mennesket er skabt specielt af en skaber gud. Hvordan giver det mennesket værdi - og for hvem er det at mennesket har værdi?

Er det en værdi for Gud, så kan mennesket vel lige så vel have værdi for Gud hvis det er udviklier?

citat:
Er ET sand kan intet menneske have vaerdi i sig selv, og "kaerlighed" er en illusion...

Hvorfor det?

Igen så tror jeg vores uenig ligger mere omkring hvad du mener med værdi! Jeg kan ikke se hvordan du kan skille værdien fra et subjekt som udmåler denne værdi - og selv hvis man kan det, hvorfor er der så forskel i værdien hvis mennesket skabt i forhold til hvis det er udviklet?

Kærlighed er adfærd, sindstilstande og følelser - hvorfor tror du at vores følelser er en illusion hvis vi er udviklet? Vi kan godt blive enige om at det er svært eller nærmest umulig at afgøre præcist hvad andre føler, og af og til kan det også være svært at lodde sine egne følelser, men at påstå at følelser en illusion svarer til at påstå at det du kan se, røre, lugte høre og smage er en illusion.

/Søren

Til toppen 
#54387 - 04/12/2005 16:22 Re: Materialismen skyldes darwinismens indflydelse [Re: JesusFreakDK]
Claus Due
Bruger

Hej JesusFreakDK, du skriver:

citat:

Du glemmer, at den del af det der gør os til mennesker er vores kapacitet for følelser og vores evne til at regne i værdi, positiv eller negativ. ETs sandhed påvirker ikke dette faktum det mindste, men dit argument beror på at følelser og værdigenkendelse ignoreres - således er det mindst mangelfuldt, og i sin præsentation ulogisk på grund af sine udeladelser.

Til toppen 
#54388 - 04/12/2005 17:31 Re: Hvad er religiøs/kausal erkendelse [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hoeg: I min og andre menigheder kender jeg masser af folk, der oplever religiøs erkendelse . . .

Kristina: . . . den principielle forskel, der er, mellem religiøsitet (subjektive religiøse oplevelser) og kristendom, som ikke anerkender "åbenbaringer direkte fra Gud" som andet og mere end indviduelle sanseforestillinger.

Sådan til almindelig oplysning kunne jeg godt tænke mig at vide, om du - ligesom Hoeg! - i din og i andre menigheder kender masser af folk, der oplever religiøs erkendelse?

Som jeg forstår dig, anerkender du ikke sådanne subjektive religiøse oplevelser som forenelig med kristendom.

Personligt har jeg dannet mig den nærliggende - men muligvis forkerte! - opfattelse, at Hoeg i sin argumentation for intelligent design risikerer at udskifte kristendommen med troen på intelligent design, hvori den religiøse erkendelse - subjektive religiøse oplevelser! - åbenbart er et centralt punkt.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær